5<<; =   %   " Knjiga Psalmov je tudi danes med najbolj poznanimi in najveèkrat branimi knjigami Svetega pisma in je poleg Izaije najpogosteje citirana knjiga Stare zaveze v Novi zavezi. Psalmi predstavljajo teološki povzetek in vrh Stare zaveze. V njih so izra`ena najbolj pre- èišèena spoznanja o Bogu, èloveku in svetu ter hkrati najgloblja hrepenenja, ki so dobila svojo izpolnitev v Kristusu. Molitev psalmov je tako v judovstvu kot v kršèanstvu pomenila srce osebnega in obèestvenega bogoslu`ja. V njih so rodovi vernikov tako v judovstvu kot v kršèanstvu dobivali navdih za svojo molitev in za `ivljenje. Na zadnjem koncilu je Cer- kev ponovno postavila psalme v središèe mo- litvenega `ivljenja vernikov s tem, ko je psal- me vkljuèila v obvezni del besednega bogo- slu`ja in ko je tudi vernikom priporoèila red- no molitev vsaj dela molitvenega bogoslu`ja Cerkve. Koncil poziva vse, “naj si pridobi- jo popolnejšo liturgièno in biblièno izobraz- bo, zlasti glede psalmov” (B 90).1   C "  !  V hebrejskem Svetem pismu nosijo Psal- mi naslov Hvalnice (hebr. tehillím) ali Da- vidove pesmi (šir l-David) ali celo Jahveto- va pesem (šir ha-Elohim, šir Adonai - Ps 137,4). Uvršèajo se za Postavo (Torah) in Pre- roke (Nebiim), na zaèetek zbirke Spisov (Ke- tubim). Najdemo jih pred Jobovo knjigo in Pregovori, s katerima sestavljajo neko dopol- njujoèo trojico. V grškem prevodu (Septua- ginti) nosijo naslov Psaltérion ali Psalmói, od koder tudi njihov obièajni naslov. Po vzo- ru peteroknji`ja je knjiga psalmov razdeljena na pet delov (1-41; 42-72; 73-89; 90-106; 107- 150), od katerih se vsak konèuje z obliko bla- goslova ali doksologijo: “Slavljen bodi Gos- pod, Izraelov Bog, od vekomaj do vekomaj! Amen, amen” (41,14). Vzporejanje psalmov s postavo ka`e tako na njihov velik pomen v izraelski teologiji kot na naravo vere same, katere izraz so. Biblièna vera v Boga Stvar- nika se namreè ne izra`a prvenstveno v za- povedih in izrekih, temveè v dogodkih vsak- danjega `ivljenja. Veroizpoved je za Izrael iz- poved lastnega `ivljenja, svoje zgodovine, ki jo razume kot zgodovino Bo`jega delovanja. Psalmi so neke vrste upesnjenje te zgodovine, so pesem `ivljenja. Molivec v Ps 118,14 tako celo enaèi svojo molitev z Bogom samim: “Gospod je moja moè in moja pesem”. Izrael se je zavedal, da je njegova najpo- membnejša in najodliènejša naloga ter raz- log njegove izvoljenosti v slavljenju edine- ga Boga. Hvalnice ali slavilni psalmi so zato najmoènejša skupina v zbirki psalmov. Z nji- mi se molivec obraèa na Boga Stvarnika, Re- šitelja in Gospodarja zgodovine: Nebesa pripovedujejo o Bo`ji slavi, nebesni svod sporoèa o delu njegovih rok. Dan izreka dnevu govor, noè razglaša noèi znanje. To ni govor, to niso besede, njihov glas je neslišen; po vsej zemlji gre njihov val, do konca sveta njihove besede. (Ps 19,2-5; prim. Ps 8; 33; 100; 103; 104; 111; 113; 114; 117; 135; 136; 145-150). Na vsakem ko- raku svoje zgodovine je ljudstvo našlo raz- !#    D     "   # 5<<; =   %   " loge za hvalospev svojemu Bogu (Ps 78; 105). V vseh stvareh odkrivajo èudovit red in v njem vidijo prièo Bo`je navzoènosti v sve- tu. Še posebej v samem Jeruzalemu (prim. Ps 24; 48; 76; 84; 87), na gori Sion (Ps 46; 48; 76; 84; 87; 122; 125; 132), v templju in v kraljevanju Gospodovih maziljencev: “Jaz sem posvetil svojega kralja na Sionu, svoji sveti gori.” Razglasil bom GOSPODOV zakon. Rekel mi je: “Ti si moj sin, danes sem te rodil. (Ps 2,6-7; prim. Ps 18; 20; 21; 45; 72; 89; 93; 96; 97; 98; 99; 101; 110; 144). V kralju, ki ga je Bog mazili, prepozna Izrael zagotovilo Bo`jih obljub o vladi praviènosti in svetosti.2 Psalmi poleg hvalnic in teoloških izpovedi zajemajo tudi najširšo paleto èloveških izku- šenj, premišljevanj, kontemplacij, prièevanj, ugovorov, to`b, hvalnic, prošenj in zahval. Velik del psalmov je izraz osebne molitve sti- skanega in preizkušanega posameznika. Mo- livec klièe na pomoè, to`i in roti v svoji naj- globlji bivanjski stiski: GOSPOD, v svojem gnevu me ne grajaj, v svoji srditosti me ne karaj! Izka`i mi milost, GOSPOD, ker sem one- mogel, ozdravi me, GOSPOD, ker so moje kosti potrte Tudi moja duša je silno potrta; a ti, GOSPOD, doklej Vrni se, GOSPOD, reši moje `ivljenje, odreši me zaradi svoje dobrote! Zakaj v smrti ni spomina nate, kdo se ti zahvaljuje v podzemlju Utrujen sem od vzdihovanja, vsako noè oblivam svojo posteljo, s solzami moèim svoje le`išèe. Moje oko je otopelo od `alosti, postaralo se je med vsemi mojimi nasprotniki. (Ps 6,2-8; prim. Ps 7; 13; 17; 22; 30; 31; 35; 36; 38; 39; 42; 43; 51; 54; 56; 61). Molivec do- `ivlja skrajno stisko, ki je konèno posledica greha. Zaveda se, da greh izzove Bo`jo sodbo, ki jo lahko omili le Bo`je usmiljenje samo. Èeprav se molivec sprehaja na robu obupa, vendarle ne preneha izrekati pred Boga svojo boleèino in `alost. Vztrajnost konèno obr- ne to`bo v zahvaljevanje in slavljenje: GOSPOD je uslišal mojo prošnjo, GOSPOD je sprejel mojo molitev. Osramoèeni bodo, zelo bodo zmedeni vsi moji sovra`niki, obrnili se bodo, mahoma bodo osramoèeni. (Ps 6,10-11) Sv. Ambro` pravi, da so psalmi “blago- slovi ljudstva, hvalnica Bogu, hvalospevi ob- èestva, slavljenje vsega stvarstva, glas Cerkve, blagozvoèje izpovedovanja vere, pobo`nost, ki ima polno veljavo, veselje, ki osvobaja, vrisk radosti. Psalmi omilijo jezo, od`enejo stisko, bla`ijo solze; so obramba v noèi, uèi- telji podnevi, šèit pred strahom, praznik sve- tosti, podoba spokojnosti, poroštvo miru in soglasja; psalmi so kot harfa, ki z zvenom raz- liènih strun igra eno melodijo. Pesem psal- mov prebuja in ugaša sleherni dan.”3 Psal- mi tako govorijo iz in vodijo v izkustvo, da `ivljenje ni le goli tek dogodkov in dejstev, temveè se vse dogaja pred oblièjem Veène- ga. Èlovekovo veselje, zahvala, prošnje, to`be, prito`be in tudi dvomi ne gredo v prazno. Izrekanje teh èustev in izkušenj intenzivira njegovo `ivljenje. Besede psalmov podpirajo in odpirajo èloveka tam, kjer sam ne bi mogel veè stati, kjer sam nima veè moèi, poguma in volje odpreti se. Prav v te trenutke mu lah- ko psalmi posredujejo izkušnjo, da tudi mo- livec, ki klièe v najgloblji zapušèenosti, konè- no ne bo prepušèen samemu sebi. Govori- ca psalmov ni dogmatsko doktrinarna in sega dlje kot razne formalne razlage. Na nek naèin lahko molivec preko psalmov izrazi to, kar nosi njegovo `ivljenje, èeprav tega ne zna izra- ziti. Luter pravi, da so psalmi molitev vseh svetnikov. Kdorkoli se lahko v kakršni koli situaciji v njih najde, odkrije besede, ki izra-      `ajo njegovo obèutje, kot da bi bile zapisa- ne prav zanj. Psalmi najbolj celovito izra`ajo znaèilno- sti bibliène molitve, ki se dogaja na treh rav- neh: vsaka molitev je hkrati molitev skupnosti, osebna molitev in molitev Duha. Molitev psal- mov je bila v judovstvu v prvi vrsti molitev ljudstva, ki slavi edinega Boga, svojega stvar- nika, voditelja in rešitelja. Psalmi odra`ajo tem- peljsko liturgijo, ki je za veliko veèino psalmov tudi kraj njihovega nastanka in primarni kraj molitve. Molitev ljudstva nato odmeva v mo- litvi posameznika. Hkrati pa se ljudstvo in po- sameznik zavedata, da je konèno Gospod stvar- nik in gospodar zgodovine sam; ne samo cilj molitve, temveè tudi njen pobudnik: 5<<; =   %   "  # Z ust otroèièev in dojenèkov si postavil trdnjavo zaradi svojih nasprotnikov, da brzdaš sovra`nika in mašèevalca. Ko gledam nebo, delo tvojih prstov, luno in zvezde, ki si jih utrdil: Kaj je èlovek, da se ga spominjaš, sin èlovekov, da ga obiskuješ? Naredil si ga malo ni`jega od Boga, s slavo in èastjo si ga ovenèal. Dal si mu oblast nad deli svojih rok, vse si polo`il pod njegove noge. (Ps 8,3-7) Tudi psalmi - hvalnice in to`be, zahva- le in prošnje so zato Gospodovo delo. Psal- mist tako v znamenitem psalmu Ob babilon- skih rekah ugotavlja: Kako bi mogli peti Gospodovo pesem na tuji zemlji? (Ps 137,4). Na enak naèin je razumela molitev psal- mov tudi prva Cerkev. Prvim kristjanom je bilo samoumevno, da so tudi oni tako v oseb- ni pobo`nosti kot v uradnem bogoslu`ju po- leg svojih novih pesmi prepevali tudi psal- me prve zaveze. Apostol Jakob tako spodbuja: “Èe kdo med vami trpi, naj moli. Èe je kdo dobre volje, naj pôje hvalnice” (Jak 5,13). Tudi Pavel vabi svoje skupnosti k redni zah- valni molitvi in prepevanju psalmov: “Kri- stusova beseda naj bogato prebiva med vami. V vsej modrosti se med seboj pouèujte in spodbujajte. S psalmi, hvalnicami in duhov- nimi pesmimi v svojih srcih hvale`no prepe- vajte Bogu” (Kol 3,16; prim. Ef 5,19).4 /  "   "  Vsi pisatelji Nove zaveze uporabljajo psal- me kot primarno preroška besedila. Vsi so izhajali iz bogate tradicije judovske molitve prièakovanja dokonènega Bo`jega posega v zgodovino. V Jezusovem oznanilu Bo`jega kraljestva so prepoznali uresnièitev Bo`jih odrešenjskih obljub o dokonèni zmagi pra- viènosti in svetosti. Prav v psalmih je bo`ji mesijanski poseg najpogosteje opevan, zato novozavezni pisatelji psalme zelo pogosto na- vajajo. Naštejemo lahko preko sto navedkov. Najveè direktnih in indirektnih navajanj ter skupnih motivov najdemo v Matejevem evangeliju. Matej predstavi celotno Jezusovo `ivljenje in uèenje kot dopolnitev oziroma uresnièitev “postave in prerokov” (5,17). Enaindvajsetkrat so besede psalmov polo`ena Jezusu na usta (npr. 5,35; 7,23; 21,16.42-44; 23,39), pri tem se najpogosteje pojavljajo psal- mi 22, 110 in 118:5 Zelo veliko ljudi iz mno`ice je razgrnilo na pot svoje plašèe, drugi pa so lomili veje z dre- ves in jih razgrinjali na pot. In mno`ice, ki so šle pred njim in za njim, so vzklikale: “Hozana Davidovemu sinu! Blagoslovljen, ki prihaja v Gospodovem imenu! Hozana na višavah!” (Mt 21,8-9; Ps 118,17). Jezus jim je rekel: “Ali niste nikoli brali v Pismih: Kamen, ki so ga zidarji zavrgli, je postal vogalni kamen. Gospod je to naredil in èudovito je v naših oèeh. (Mt 21,42; Ps 118,22-23). Povem vam namreè, da me odslej ne boste videli, dokler ne poreèete: ›Blagoslovljen, ki pri- haja v Gospodovem imenu!‹ (Mt 23,39; Ps 118,26). Luka, ki predstavi Jezusa kot velikega pre- roka (prim. 4,18 sl.; 7,16; 13,33; 24,19), zakljuèi svoj evangelij z Jezusovo preroško interpre- tacijo psalmov: “Mora se izpolniti vse, kar je pisano o meni v Mojzesovi postavi, pre- rokih in psalmih” (Lk 24,44). Cerkveni oèetje so drug za drugim pou- darjali, da je glavna oseba psalmov Kristus ter da pomeni moliti psalme moliti s Kri- stusom in moliti Kristusa. Tertulijan (+220) je zapisal, da skoraj vsak psalm govori o Kri- 5<<; =   %   "      stusu in s Kristusom, ki je v pogovoru z Oèe- tom. Psalmi nas zato uvajajo v Kristusovo skrivnost. V psalmih vidijo oèetje navzoèe predpodobe vseh pomembnih skrivnosti nove zaveze.6 Tako naj bi bilo oznanjenje Mariji nakazano v Ps 45,11: “Poslušaj, hèi, glej, nagni svoje uho”, Kristusovo trpljenje v Ps 22,2: “Moj Bog, moj Bog, zakaj si me zapustil?”, njegovo vstajenje v Ps 16,10: “Za- kaj moje duše ne boš prepustil podzemlju, svojemu zvestemu ne boš dal videti groba”, njegov vnebohod Ps 47,6: “Bog se je vzdignil med vzklikanjem, Gospod med donenjem roga” in njegovo prestolovanje na Bo`ji de- snici v Ps 110,1: “Gospod govori mojemu Gospodu: “Sédi na mojo desnico, dokler ne polo`im tvojih sovra`nikov za podno`je tvo- jih nog”. O takšnih preroških psalmih pravi sv. Avguštin (+430), da moramo “besede, ki jih prepevamo, bolj poslušati, kot jih izgo- varjati”.7 Poslušanje in pripravljenost, da se pustimo dotakniti besedam psalmov, sta najpomembnejši dr`i vsakega molivca. V takšnem odnosu se dogaja poglabljanje na dveh ravneh: ker `e poznamo Jezusovo skriv- nost lahko psalme globlje razumemo, po drugi stani pa lahko tudi iz psalmov, ki so nastali iz navdiha istega Duha, ki je navdi- hoval Jezusa, tudi njegovo odrešenjsko po- slanstvo bolje spoznamo. Sv. Justin (+165) pravi k Ps 24,7-8: “Odprite se, starodavne duri, da vstopi kralj slave …”, da se ta po- ziv “kralju slave” ne nanaša na Salomona ali na katerega koli drugega kralja, ampak edi- no le na Kristusa, ki je, kot so oznanjali Izai- ja, David in celotno pismo, nastopil brez “podobe in lepote”, da bi ga hoteli videti, ki ni imel “zunanjosti, da bi si ga `eleli”, ki je bil “zanièevan in zapušèen od ljudi, mo` boleèin in znanec bolezni” (Iz 53,2-3). Kljub temu je Kristus edini kralj slave, ker je edina slava (gr. doxa) volja nebeškega Oèeta, ki jo je izpolnjeval s svojim `ivljenjem in ki ga je obudila tudi od mrtvih.8 Prav v psalmih je prva Cerkev videla naj- bolj jasno napoved odrešenjskih dogodkov, ki so se izvršili v Kristusovem prihodu, zato psalme tudi najpogosteje interpretira. Apo- stolska dela enaindvajsetkrat navajajo psalme, veèinoma v Petrovih in Pavlovih govorih, ko apostola dokazujeta Jezusovo bo`je mesijans- tvo. Tako npr. Peter v svojem prvem govoru na binkoštni praznik, ki predstavlja krono apostolskega oznanila, z izèrpnim navajanjem Ps 16 in Ps 110 preprièuje Jude, da so se v Je- zusu izpolnile mesijanske obljube: “Toda Bog ga je rešil iz smrtnih muk in obudil od mrtvih; saj ni bilo mogoèe, da bi bila smrt imela oblast nad njim. David namreè pra- vi o njem: Vedno sem videl pred sabo Gospoda, na moji desnici je, da ne omahnem. Zato se je razveselilo moje srce in vzradostil se je moj jezik. In v upanju bo poèivalo moje meso, ker moje duše ne boš prepustil podzemlju, svojemu Svetemu ne boš dal gledati trohnobe. Dal si mi spoznati pota `ivljenja, napolnil me boš z veseljem pred svojim oblièjem” (Apd 2,24-28; prim. LXX Ps 16,8-11). Peter nato nadaljuje z navajanjem Ps 110: “Tega Jezusa je Bog obudil in mi vsi smo temu prièe. Bil je povišan na Bo`jo desnico in od Oèeta je prejel obljubo Svetega Duha in tega Duha je razlil, kakor vidite in slišite. David ni šel v nebesa in vendar sam pravi: Gospod je rekel mojemu Gospodu Sédi na mojo desnico, dokler ne polo`im tvojih sovra`nikov za pod- no`je tvojih nog. Zagotovo naj torej vé vsa Izraelova hiša: tega Jezusa, ki ste ga vi kri`ali, je Bog naredil za Gospoda in Mesija” (Apd 2,32-36; prim. Ps 110,1). Tudi Pavel v svojem prvem misijonskem govoru v Antiohiji v Pizidiji navaja enega glav- nih mesijanskih psalmov Ps 2, ki je `e v ju- 5<<; =   %   "  # dovski liturgiji skupaj s Ps 1 odpiral molitev prièakovanja mesijanskega kralja in slavil bo`ji danes, ko se je Bog milostno ozrl na svoje ljuds- tvo. S tem psalmom preprièuje Jude, da je bil Jezus prav po smrti in vstajenju izprièan kot resnièni mesija Izraela in da se je v tem ure- snièila tudi Bo`ja obljuba Davidovim potom- cem o njihovi izvoljenosti in posinovljenju: “In tudi mi vam oznanjamo, da se je izpol- nila obljuba, dana oèetom. Bog jo je izpolnil nad nami, ki smo njihovi otroci, s tem da je obudil Jezusa, kakor je zapisano v drugem psal- mu: Ti si moj sin, danes sem te rodil” (Apd 13,32-33). V Rim Pavel posredno navaja Ps 2,7, ko dokazuje Jezusovo Bo`je sinovstvo, “ki ga je Bog napovedal po svojih prerokih v svetih Pismih, za evangelij o njegovem Sinu, ki se je po mesu rodil iz Davidovega rodu, po duhu 5<<; =   %   "      svetosti pa je po obujenju od mrtvih postavljen za Bo`jega Sina v moèi. To je Jezus Kristus, naš Gospod” (Rim 1,2-4). Prav tako odmeva Ps 2 tudi v evangeljskih pripovedih o Jezuso- vem krstu in spremenjenju na gori: “Ta je moj ljubljeni sin” (Mt 3,17; 17,5). Cerkveni oèetje so videli v Ps 2 najjasnejšo preroško napoved o izpolnitvi vseh mesijan- skih hrepenenj v Kristusu. Sv. Gregor iz Nise (+395) pravi, da “oznanja skrivnost evangelija, ker prerokuje telesno rojstvo njega, ki se je za nas rodil danes (danes pomeni del naše- ga èasa), èeprav je od vekomaj rojen iz Oèeta in je od vekomaj z njim. Ps 2 oznanja Kri- stusovo kraljevanje in njegovo oblast na ljud- mi, ki so prej sicer pripadali postavi, a so jo odklanjali, ker so bili prazni. Po veri vanj bodo tudi oni z njim prerojeni”.9 E% !   F  " ' Vendar pa zbirka psalmov poleg hvalnic, `alostink in mesijanskih pesmi vsebuje tudi psalme, kjer sreèamo zelo ostre besede do nas- protnikov in neprikrito `eljo po mašèevanju. Kako razumeti psalme oziroma dele psalmov, ki preklinjajo sovra`nike, ki povelièujejo moè in nasilje nad nasprotniki ali pa ki to`ijo nad svojo usodo in obupujejo, kot npr. Ps 5,5-7; 41,11-12; 58,7-17; 79,10-12; 94,1-2-22-24; 137,7- 9; 139,19-22? Kako umestiti takšne dele psal- mov v kontekst kršèanske molitve? Še veè, lah- ko tudi za te psalme reèemo, da jih izreka Kri- stus ali da jih izrekamo v Kristusu, da so umer- jeni nanj in da slavijo Oèeta? Naj za primer navedemo `e zgoraj omenjeni Ps 137,7-9: Spomni se, GOSPOD, zoper sinove Edóma, dneva Jeruzalema, ko so govorili: “Porušite, porušite vse do temeljev v njem!” Hèi babilonska, unièevalka, blagor mu, ki ti povrne zlo, ki si nam ga storila! Blagor mu, ki zgrabi in trešèi tvoje otroèièe ob skalo”. Znaèilno za “kršèansko branje” tega psal- ma je, da vrstice 7-9 ali vsaj 8-9 preprosto iz- pusti. Teh vrstic tako ne sreèamo v brevir- ju, kjer psalm molimo ob veèernicah v to- rek èetrtega tedna, in ne v lekcionarju. Mne- nja o tem, ali je primerno v molitvi izpuš- èati dele, ki jih ne razumemo, ali se nam zdijo nekršèanski, so razlièna. Zagovorniki branja v neokrnjenem obsegu vidijo rešitev v bolj poglobljenem razumevanju zgodovinskega konteksta, v katerem so ti psalmi nastali. Da- nes kritiène izjave v psalmih niso “brezèasno formulirane resnice”, temveè jih je potreb- no razumeti v doloèenem dru`benem in zgo- dovinsko-religioznem kontekstu.10 V zgodo- vini interpretacije Svetega pisma lahko za- sledimo v glavnem tri vrste pristopov k be- sedilom, ki zvenijo za kršèanskega bralca tuje in nesprejemljivo: literarnokritièni, alegorièen in eksistencialen pristop. Literarnokritièni pristop se je najbolj uve- ljavil v zadnjih dveh stoletjih, èeprav je bil vsaj v neki obliki prisoten tudi pri nekate- rih najzgodnejših interpretih. Literarnokri- tièni pristop gradi na dokazovanju, da so psalmi posebna, to je pesniška literarna vrsta, ki govori preko svoje simbolnosti in celovi- tosti. Ker so bili sestavljeni za bogoslu`no pet- je in ne v prvi vrsti za pouèevanje, so bili zgrajeni po pesniških naèelih, ki so lahko do- bili kdaj tudi primat nad vsebino. Vsekakor ima literarna oblika in namen vedno tudi vpliv na vsebino. V pesniški literarni vrsti tako posamezni elementi niso toliko nosilci sporoèila sami v sebi, temveè v njihovi struk- turalni celoti. Èe simbol v svoji materialni dobesednosti ostane nerazumljiv ali pa mor- da celo teološko nesprejemljiv, dobi pomen- sko osvetlitev iz celote in ta zagotavlja prist- nost in prese`nosti sporoèila. Skupna prvina semitske poezije je slikovito izra`anje v pa- ralelizmih. Pri tem gre za vzporedno izra`a- nje iste misli v dveh ali treh stihih, ki so med seboj v sinonimnem ali antitetiènem razmer- ju. Razlagalci so si danes edini, da je miselni paralelizem osnovna in najpomembnejša ob- 5<<; =   %   "  # lika hebrejskega pesništva.11 Paralelizem daje bralcu ali poslušalcu prilo`nost, da se neko- liko pomudi pri eni misli in èustvu, s èimer naj bi se èim bolj umiril, zajel celoto psal- ma in njegovo univerzalno sporoèilo. Prav preko pesniških izraznih sredstev, ki sicer predstavljajo prevajalcem najte`ji izziv, ohra- njajo psalmi v vseh jezikih univerzalnost in prese`nost svojega sporoèila. Kritièna in za kršèansko teologijo nesprejemljiva mesta v psalmih lahko tako razumemo kot pesniš- ke metafore, ki imajo svoje pravo sporoèi- lo samo v kontekstu celote. Drugi mo`en pristop je alegorièen, ki so ga razvijali predvsem cerkveni oèetje. Med nji- mi še posebej izstopa sv. Avguštin, ki je v svo- jem obse`nem komentarju psalmov razvil t. i. formulo “celotnega Kristusa” - totius Chri- sti.12 Poudarja, da si je potrebno pri vsakem psalmu zastaviti vprašanje, na kak naèin je v njem prisoten Kristus. Celoten Kristus, ki ga slišimo moliti v psalmih, je sestavljen iz gla- ve in udov. V to`benih psalmih, kjer je go- vor o krivdi, kesanju in pokori, se izrekajo Kri- stusovi udje ali bolje reèeno Kristus, ki `ivi v nas, ki ̀ ivi za nas, svoje ude, ki smo še na poti. Tako npr. v Ps 51,11: “Skrij svoje oblièje pred mojimi grehi, vse moje krivde izbriši” ali v Ps 25,11: “GOSPOD, zaradi svojega imena od- pusti mojo krivdo, ker je velika”. Èeprav Cer- kev popolnoma pripada Kristusu, ki je nje- na glava, pravi Avguštin, Cerkev kot njego- vo telo svojega cilja v vseh svojih udih še ni dosegla. Še obstajajo stiske, bolezni, zatajitve, grehi in slabosti, ki bremenijo njeno telo. Vse to Kristus v psalmih sprejema nase in daru- je Oèetu. Ker je celotni Kristus, ki moli v psal- mih, glava in telo, lahko v njih hkrati prisluh- nemu glasu telesa in glave. Kristus ne `eli go- voriti brez nas, saj je obljubil, da se ne bo od nas nikoli loèil: “Jaz sem z vami vse dni do konca sveta” (Mt 28,20).13 Seveda je veliko te`je kot to`be in `alo- stinke razumeti v Kristusovem duhu psalme, 5<<; =   %   " ki govorijo o nasilju in preklinjajo sovra`nike. A tudi tukaj nadaljuje Avguštin svojo alego- rièno kristološko interpretacijo. Ko razlaga Ps137,8-9 “Hèi babilonska, unièevalka, blagor mu, ki ti povrne zlo, ki si nam ga storila! Bla- gor mu, ki zgrabi in trešèi tvoje otroèièe ob skalo”, si zastavi vprašanje, kdo so babilonski otroci? Ali niso to hudobna po`elenja, ki v èloveku od otroštva naprej rastejo in postajajo vedno trdovratnejša in ga vedno bolj obvla- dujejo? Molivec tako prosi Gospoda, naj jih izkorenini na zaèetku, ko so še majhne in te`- ko prepoznavne. “Razbij in unièi jih na skali, ‘ta skala (pa) je bil Kristus’” (1 Kor 10,4).14 Kletve in podobne te`ke besede v psalmih naperjene proti nasprotnikom je torej potreb- no razumeti kot goreèe prošnje Bogu, naj iz- korenini greh in zlo. Prekletstvo tako ni na- perjeno zoper èloveka kot èloveka, temveè proti èloveku kot grešniku. Grešnik v èloveku mora umreti, da bi lahko èlovek res za`ivel kot èlovek! Tretji mo`en pristop k tem kritiènim od- lomkom pa je eksistencialni. Ta izhaja iz pred- postavke, da èlovek v psalmih ne spoznava samo resnic o Bogu temveè tudi o sebi sa- mem, o tem kaj je in kakšen je. Psalmi opi- sujejo celoten spekter èlovekovega `ivljenja. Pri tem mu ne samo govorijo, kdo v resni- ci je, ampak mu nudijo tudi potrebne besede, da lahko ta spoznanja izrazi in jih postavi pred Boga. Vsak ima izkušnje, kako te`ko je vèasih moliti s svojimi besedami, kako te`- ko je najti prave besede, ki bi izrazile vse, kar nosimo, kar nas te`i ali pa tudi razveselju- je. V tem bivanjskem razumevanju psalmov se odlomki o nasilju, moèi in sovraštvu po- nujajo kot prostor, v katerega molivec po- laga ves svoj gnev in greh, ki ga zasleduje in mori. S tem, ko ta svoja obèutja ubesedi in jih postavlja pred Boga, se jih hkrati osvo- baja in jih izroèa njemu, ki lahko edini “od- vzame naše slabosti in odnese naše bolezni” (Mt 8,17; prim. Iz 53,4).      5<<; =   %   " 1 $  Knjiga psalmov je najbolj univerzalna bib- lièna molitev `ivljenja, ki je nastajala v naj- razliènejših obdobjih in situacijah tako skup- nosti kot posameznika. Psalmi so rojeni iz izkustva vsakdanjega `ivljenja, `ivetega v nav- zoènosti Boga. Ali kot pravi sv. Ambro`, so molitev od Boga k Bogu. Nastali in izroèeni so nam bili z namenom, da to `ivljenje vedno znova rojevajo, ga oblikujejo in ohranjajo. Res je, da prava pobo`nost privre iz srca in se ne hrani z literarnimi klišeji. Psalter nam ne ponuja dokonèno izdelanih molitev, am- pak odpira molitveni prostor, ki ga mora vsak molivec dopolnjevati s svojih hrepenenjem, s svojo stisko in veseljem, s svojim dvomom in s svojo vero, s svojo telesnostjo in s svo- jo duhovnostjo. V tej molitvi pa nikoli ni sam, ampak vedno kot del obèestva verujo- èih, kot del Kristusovega telesa. Za odkrivanje sadov te molitve in `ivljenja iz njih pa je bolj kot znanje potrebna vera, ki odpira moliv- ca in njegovo `ivljenje Duhu. 1. Prim. H. Hübner, Vetus Testamentum und Vetus Testamentum in Novo receptum. Die Frage nach dem Kanon des Alten Testaments aus neutestamentlicher Sicht, v: Jahrbuch für biblische Theologie 3 (1988), 147 - 162; E. Zenger, “Du thronst auf den Psalmen Israels” (Ps 22,4). Von der Unverzichtbarkeit der jüdischen Psalmen im christlichen Wortgottesdienst, v: B. Kranemann, T. Sternberg (ur.), Wie das Wort Gottes feiern? Der Wortgottesdienst als theologische Herausforderung, Quaestiones disputatae 194, Freiburg, 2002, 16 - 40. 2. Prim. H. Gross, J. Krašovec, H. Reinelt, Psalmi. Besedilo in razlaga, Celje, Mohorjeva dru`ba, 1989, 5-15. 3. Prim. M. Cimosa, Mia luce e mia salvezza è il Signore, Libreria editrice Vaticana, 2004, 6 - 20. 4. Prim. E. Zenger, Die Psalmen der jüdischen Bibel - Gebetbuch Jesu und der Christen, v: Wort und Antwort 34 (1993), 63 - 69. 5. Razlagalci veèinoma naštejejo sedemindvajset navajanj psalmov v Matejevem evangeliju, razporejenih v štirih sklopih, in sicer v uvodnih pripovedih: 1,21 (Ps 130,8); 3,17 (Ps 2,7); 4,6 (Ps 9,22sl.), v govoru na gori: 5,3 (Ps 34,19); 5,5 (Ps 36,11); 5,8 (Ps 73,4); 5,9 (Ps 34,15); 5,35 (Ps 48,3); 7,23 (Ps 6,9), v Jezusovem sooèanju z nasprotniki v Jeruzalemu: 21,8sl. (Ps 118,25); 21,16 (Ps 8,3); 21,42 (Ps 118,22sl.); 22,41-46 (Ps 110,1); 23,39 (Ps 118,26) in v poroèilu o trpljenju: 26,38 (Ps 41); 26,64 (Ps 109,1); 27,34 (Ps 68,22); 27,35 (Ps 21,19); 27,39 (Ps 21,8); 27,43 (Ps 21,9); 27,46 (Ps 22,2); 27,48 (Ps 68,22). V pribli`no polovici navajanj gre za kristološko in v polovici za antropološko sporoèilo (prim. F.-K. Hossfeld, E. Zenger, Das Matthäusevangelium im Lichte der Psalmen, v: R. Kampling (ur.), “Dies ist das Buch ...”. Das Matthäusevangelium. Interpretation - Rezeption - Rezeptionsgeschichte, Paderborn 2004, 129 - 140. 6. Prim. L. Alonso Schökel, I salmi I, Borla, Roma, 1992, 15 - 46; C. Reemets, Die Psalmen bei den Kirchenvätern, Stuttgart, 2000; M. J. Rondeau, Les commentaires patristiques du Psautier, II, Roma, 1982. 7. Avguštin, Enarrationes in Psalmos, 57,1, v: H. Weber (ur.), Paderborn, 1964; H. U. von Baltasar, Augustinus, Über die Psalmen, Einsiedeln, 1983. 8. Prim. C. Reemts, Christus begegnen. Das Psalmengebet bei den Vätern der Kirche, v:: Erbe und Auftrag 82 (2006), 145. 9. Prim. L. Alonso Schökel, n. d., 178. 10. Prim. E. Zenger, Ein Gott der Rache?. Feindpsalmen verstehen, Freiburg/Basel/Wien, 1994, 158-163, ki med drugim zavraèa vsakršno evolucionistièno razlaganje psalmov in Stare zaveze nasploh ter opozarja na nevarnost redukcije psalmov na odrešenjsko-pedagoško funkcijo. Po tem mišljenju naj bi kritiène izjave v psalmih kazale predvsem na nepopolno podobo Boga Stare zaveze in naj slu`ijo kršèanskemu bralcu kot spodbuda hrepenenja po prerašèanju te podobe v Novi zavezi. “Teološki pomen teh psalmov je mogoè na naèin e contrario, kot kontrastno vzporejanje z novozaveznim oznanilom.” (37). 11. Prim. J. Krašovec, Nagrada, kazen in odpušèanje, Ljubljana, 1999, 613-689. 12. Prim. M. Fiedrowicz, Psalmus vox totius Christi. Studien zu Augustins Ennarationes in Psalmos, Freiburg, 1997. 13. Prim. Avguštin, Enarrationes in Psalmos, 56,1. 14. Avguštin, Enarrationes in Psalmos, Ps