7 Naša misel 2020/2021 Glasilo ucencev in dijakov Centra IRIS za slepe in slabovidne Urednica: Karmen Grum Mentorji: Karmen Grum, Lucija Maršic, mag. Nina Celešnik Kozamernik, dr. Mateja Maljevac, Ines Cokan, Urška Mikolic, Neža Ceglar, Tjaša Kavcic Lektoriranje: Tatjana Murn Oblikovala: Tanja Rudolf Tisk v brajici: Marija Repe Kocman Založil, izdal, razmnožil: Center IRIS – Center za izobraževanje, rehabilitacijo, inkluzijo in svetovanje, Langusova 8, 1000 Ljubljana ISSN: 2350-4048 8 izvodov Junij, 2021 Vir fotografij: fotografije v glasilu so avtorsko delo posameznikov, arhiv Centra IRIS ali pridobljene na spletnih straneh www.freepic.com in www.pexel.si. NAŠA MISEL Šolsko glasilo Centra IRIS za slepe in slabovidne Letnik XLIX, št. 1, leto 2021 Tema številke: OPTIMIZEM NASLOVNICA V BESEDI Letošnja Naša misel govori o optimizmu. Naslovnico krasi detajl likovnega dela našega ucenca Tiana, ki je bil v letošnjem šolskem letu med izbranimi likovnimi deli Mednarodnega likovnega natecaja Bodi umetnik »Igraj se z mano«. Na likovnem delu z naslovom »Na sprehodu«, ki je nastalo pod mentorstvom uciteljice Jere Svetek, se je Tian upodobil med sprehodom z bratom in družinskim psom na soncen dan. Motiv je narisan s crnim flomastrom in pobarvan z vodenimi barvami. Osnovni izgled naslovnice je oblikovan kot vsako leto. Na levem robu sta dva delno vidna barvna obroca (rdec in rumen), zgoraj naslov v crni barvi, pod njim pa podatki o letniku in zaporedni številki šolskega glasila. Na spodnjem robu naslovnice je zapisana tema letošnje številke: "Optimizem". KAZALO VSEBINE 1 P40TB5#y1 NASLOVNICA V BESEDI ............................................ 2 UREDNIŠKA BESEDA ................................................ 5 1 .................................................................................... 6 PREBUJENJE I. .......................................................... 6 PREBUJENJE II. ......................................................... 6 MOJA NOVA TABLICA ............................................... 7 MOJA PAMETNA URA ................................................ 8 DESET KORISTNIH NASVETOV ZA UCENCE PRI POUKU NA DALJAVO ................................................ 9 MOJA NOVA LUPA ................................................... 10 KAKO IGRATI ŠAH NA INTERNETU ........................ 11 ANEKDOTE POUKA NA DALJAVO .......................... 12 OPTIMISTICNA RISBA ............................................. 15 KAJ MI JE BILO VŠEC PRI POUKU NA DALJAVO? 16 2 .................................................................................. 19 PRI ANGLEŠCINI MI JE BILO VŠEC … ................... 19 ENA RIMA NA »KORONA« ....................................... 22 KAKO SEM SE NAUCILA VOZITI KOLO .................. 22 ZOBNA ŠCETKA ....................................................... 24 2. APRIL - SVETOVNI DAN ZAVEDANJA O AVTIZMU .................................................................................. 25 MAJHEN RAZRED, VELIKO SRCE .......................... 25 ŽELJA ........................................................................ 27 2 P53TB6#y1 3 P64TB7#y1 DRAGI DNEVNIK ...................................................... 28 DOM UCENCEV IN DIJAKOV CENTRA IRIS SE PREDSTAVI .............................................................. 30 3 .................................................................................. 33 MOJ MUC BLUE BOY ............................................... 33 ZGODBA O JEZNEM FANTKU ................................. 34 PISMA ZA GREGORJEVO ....................................... 35 RECEPT ZA SLASTNE PALACINKE ........................ 36 VIRTUALNA RAZSTAVA V ŠOLSKEM LETU 2020/ 2021 .......................................................................... 37 ŠOLSKA PROSLAVA OB DNEVU SAMOSTOJNOSTI IN ENOTNOSTI NA MALO DRUGACEN NACIN ...... 56 UREDNIŠKA BESEDA Draga bralka, dragi bralec! Pred teboj je svež izvod šolskega glasila Naša misel. Iz njega veje, vsaj upam, da zacutiš tako tudi ti, optimizem. In optimisticna je tudi tale številka. V njej je pester izbor prispevkov. V upanju, da v tej številki najdeš pesem, risbo, razmišljanja, ki te bodo navdali z optimizmom, ti želim lepo poletje in pocitniške dni! Urednica Karmen 1 PREBUJENJE I. Prebujenje je življenje, saj se konca medcloveško trenje. Ta korona nam je dala vetra, dajmo ji ime kar »Petra«. To je res en zanimiv cas, ko se v šoli zapravlja cas. Namesto da doma bi sedeli, v šolo smo z maskami odhiteli. Pust zacel se je predcasno, le da nekaterim ni vec nic jasno. Letos sta bila dva pusta, le da nista oba enako pusta. Tim Krebs, 9. razred, Center IRIS *** PREBUJENJE II. Življenje ni vedno najlažje. To smo lahko izkusili letos, ko smo bili zaprti doma. Morda se nam je na trenutke zazdelo, da ne bomo zmogli ali pa, da nam ne bo uspelo. Ko smo mislili, da je najhujše za nami, so zaprli še gibanje med obcinami. A vsi vemo, da ni vse tako crno-belo, kot se zdi in da vedno po nevihti posije sonce. Tako je tudi v naših življenjih sedaj zacelo sijati sonce, ko se je vse zacelo odpirati nazaj. Nekateri so tega veseli, spet drugi ne. Po mojem moramo biti hvaležni in veseli za vse, kar se nam dogaja in kako gredo stvari na bolje. Iz te izkušnje se lahko naucimo, da bo šlo življenje vedno na lepše, ne glede na to, kako pusto ali »bedno« se nam zdi. Zato si zapomnite – vedno ostanite pozitivni. Jurij Matija Lisec, 9. razred, OŠ Alojzija Šuštarja *** MOJA NOVA TABLICA Imam novo tablico. Je crne barve. Bila je 200 dolarjev in je bila kupljena v Ameriki v New Yorku. Kupila mi jo je moja babica Emira. Tablica je zelo lepa, ima velik zaslon, zato bom lahko videl brati velike crke. Nanjo bom igral veliko igric. S tablico bom uporabljal tudi YouTube. Na njej bom gledal filme, risanke in poslušal glasbo. To je sicer moja druga tablica, ampak je precej boljša od prve. S tablico mi nikoli ne bo dolgcas. Dino Delic, 9. razred, OŠ Helene Puhar Kranj Slika 1: Dinova tablica izpod Dinovega peresa. MOJA PAMETNA URA Pametno uro sem dobila za Miklavža. Je pravokotna, roza barve, zaslon je crn. Ura mi pokaže, koliko korakov naredim, koliko je ura ter srcni utrip. Ura mi zelo koristi in mi je všec. Dolgo sem si jo želela, saj jo imajo vse tri moje sestrice. Katja Zupan, OŠ Helene Puhar Kranj Slika 2: Katjina pametna ura P118TB24#y1 DESET KORISTNIH NASVETOV ZA UCENCE PRI POUKU NA DALJAVO 1. Pred zacetkom pouka si pripravimo vse povezave do ure, da jih kasneje ne išcemo. 2. Pri pouku sodelujemo normalno, kot v šoli in ko nas ucitelj poklice, se oglasimo. 3. Ce nas nekdo izkljuci iz ure, kontaktiramo ucitelja, ki vodi uro, in mu napišemo ali povemo, kaj se je zgodilo, da ucencu odstrani to opcijo. 4. Pri preverjanju prisotnosti imamo vklopljen mikrofon in kamero. 5. Ce imamo samostojno delo, ga opravimo in pošljemo, kakor hitro nam uspe. 6. Pri urah ne uporabljamo programov, ki nam dovolijo predvajati video namesto naše kamere. 7. Poskusimo si razdeliti cas za naloge in prosti cas. 8. Ce nam ucitelj deli zaslon za prepis snovi, si naredimo zaslonsko sliko snovi – za vsak slucaj, ce nam ne uspe vsega prepisati. 9. Odmore uporabimo za pripravo na naslednjo uro, saj nam je lažje, ce imamo zvezke in vse potrebšcine pripravljene, da jih ne išcemo med uro. 10. Pazimo, da naš mikrofon ni preglasen ali pretih. Za vas je nasvete pripravil Alex Mihacinovic Žmegac, 2. letnik, Elektro in racunalniška šola Ptuj MOJA NOVA LUPA Slika 3: Emre Kamberovski, 5. razred, OŠ Dragotina Ketteja Ilirska Bistrica P143TB25#y1 KAKO IGRATI ŠAH NA INTERNETU Šah je zagotovo ena najbolj znanih iger na svetu. Z razvojem internetnih medijev, kot sta YouTube in Twitch, je v zadnjih letih postal še bolj popularen. Šah lahko igra vsakdo z dostopom do interneta in s preprostim “google searchom”. Obstaja veliko strani, kjer lahko zastonj igrate šah s prijatelji ali pa “ranked” proti nakljucnim nasprotnikom, a najboljši sta chess.com in Lichess. Na chess.com ali Lichess-u si naredite racun, za katerega potrebujete le gmail in lahko takoj zacnete igrati ranked ali pa igrate proti prijateljem, ki jih lahko dodate tako, da greste na “poveži” in kliknete “prijatelji” Nato oznacite “poišci prijatelje” in vpišete njihovo ime. Ko vas sprejmejo, lahko igrate z njimi tako, da greste pod “prijatelje” in poleg njihovega profila kliknete izziv. Slika 4: Leon Perko Ce pa se hocete izboljšati v šahu, si poglejte razlicne “opening” in strategije na YouTub-u ali Twich-u. Priporocam vam kanal “Daniel Naroditsky”, ki ima zelo poucne vsebine o šahu. Leon Perko, 2. letnik, Srednja šola Josipa Jurcica Ivancna Gorica *** ANEKDOTE POUKA NA DALJAVO Ko smo imeli uro slovenšcine, smo se pogovarjali o književnosti in ko je uciteljica vprašala eno vprašanje, je zalajala Žanova psica. Naslednji dan je uciteljica spet nekaj vprašala in je v daljavi še enkrat zalajala Žanova psica. Tadej Jamnik, 9. razred, Center IRIS * Spominjam se prve ure na daljavo, prve nacrtovane ure. Zjutraj sem vstal in se pripravi za priklop, a sem se zaman trudil. Ko sem namrec hotel odpreti spletno ucilnico, se mi je pokazala napaka. Zato sem napisal e-mail šolskemu racunalnicarju, saj je bil prenosnik last šole in sem mislil, da je nekaj narobe z njim. Odlocil sem se pocakati na odgovor. Problem se je rešil šele ob koncu ure. Ocitno je bil problem s prevelikim številom ucencev, ki so hoteli priti na videouro vsi naenkrat. Tak problem je imel celoten razred. Žan Hafnar, 9. razred, Center IRIS * V ponedeljek, 12. oktobra 2020, smo imeli pouk kot obicajno. Tretjo uro smo imeli na urniku matematiko. Nekaj casa smo cakali uciteljico Anjo. V razred je namesto nje prišla uciteljica Tanja. Povedala nam je, da bomo imeli uro na daljavo, ker je naša uciteljica za matematiko ostala doma, ker so zboleli njeni otroci. Priklopili smo se na Teams-e, ampak nas uciteljica ni slišala. Zato smo morali uro speljati, ne da bi nas lahko slišala, mi pa smo njo slišali. Štirje sošolci smo se poskusili z uciteljico Anjo sporazumevati s kretnjami in z mimiko. Šlo nam je še kar dobro, dokler se nam ni zataknilo, ker ji nismo znali dopovedati, ce bi lahko snov še enkrat ponovila. Nato smo se spomnili, da bi ji lahko prošnjo napisali na listek. Listek smo ji pokazali, ampak ni uspela razbrati, kaj piše na njem. Ker smo se ob tem smejali, je predvidevala, da se norcujemo iz nje. Jaz sem si obraz pokril z rokami in zacel odkimavati. S tem sem ji hotel pojasniti, da je to noro in da ne vem, kaj se dogaja. Uro smo kljub vsem težavam še kar dobro preživeli in smo se tudi nekaj novega naucili. Damijan Vizjak, 9. razred, Center IRIS * Ucenci se pogovarjamo med odmorom. Moj sošolec rece: »Joj, nisem naredil naloge za anglešcino.« Jaz mu odvrnem: »Jah, pa kaj, se pac zgodi.« Sošolec: »Ja, moral bi jo narediti vceraj do dveh, pa sem jo naredil šele ob desetih zvecer.« Jaz mu odvrnem: »Še dobro, da si jo poslal.« Naenkrat se oglasi uciteljica: »Ja, še dobro.« Izjemno zanimiva anekdota je bila, ko smo imeli slovenšcino in je uciteljica vprašala nekaj v zvezi s snovjo. Naenkrat je nastala tišina in ker se ni nihce oglasil, se zasliši v ozadju: »vof, vof, vof«. Na uciteljicino vprašanje je odgovoril sošolcev pes. Joj, no, še pes je pametnejši od nas devetarjev. On bo naredil razred za vse. Ali pa, ko je uciteljica predavala in kar naenkrat vstopi v sobo moja mama in mi prišepne: »Tim, grem se testirat.« Moj sošolec pa: »A imaš navideznega prijatelja? Joj, Tim, ne šepeta se med poukom.« Tim Krebs, 9. razred, Center IRIS OPTIMISTICNA RISBA Tinka vam pošilja optimisticno risbo! Slika 5:Tinka Tonejc P185TB26#y1 Tinka Tonejc, 3. letnik, Srednja gostinska in turisticna šola Radovljica KAJ MI JE BILO VŠEC PRI POUKU NA DALJAVO? Na zacetku moram zelo pohvaliti vse ucitelje, ker so se po svojih najboljših moceh potrudili snov razložiti tudi na daljavo, saj je to za vse nov nacin dela. Na svet želim gledati cim bolj pozitivno, ker vem, da se v življenju dogajajo dobre in slabe stvari, ki jih skušamo ljudje premagovati ter se s tem veliko naucimo za vsakdanje življenje. To velja tudi za šolo na daljavo. Mislim, da je prav, da se potrudimo po svojih najboljših moceh nadomestiti pouk v živo, kadar je to potrebno, ker se moramo zavedati, v kakšnih hudih casih smo se znašli in nam ne preostane nic drugega. Na šolo na daljavo osebno gledam iz dveh stališc. Kadar izvajamo šolo na daljavo, se doma pocutim bolj varnega, saj s tem zmanjšujem možnosti okužbe, ki bi se lahko zame koncalo zelo tragicno. Pouk v šoli pa je bolj prakticen, ker si lažje predstavljam kakšno snov, saj jo ucitelji lahko razlagajo s pomocjo pripomockov, ki jih lahko potipam. Slika, ki vsebuje besede besedilo, vizitka Opis je samodejno ustvarjen Slika 6: arhiv Centra IRIS Vsem priporocam, da vsako stvar pogledajo iz vseh možnih smeri in bodo lahko v njej našli tudi nekaj dobrega. Potem bomo vsi lahko ugotovili, zakaj mora biti tako, kot je in bomo lažje premagovali težave, ki pridejo nasproti in se iz njih nekaj novega naucili. V življenju vedno išcemo boljše rešitve, ki jih pridobivamo z ucenjem. Šola na daljavo je ena takšnih situacij, ki se ji bomo dovolj uspešno prilagodili, ce se bomo nanjo odzvali kot na nov izziv. Ce mi je že enkrat s pomocjo mojih bližnjih uspelo premagati izjemno hudo življenjsko preizkušnjo ob moji hudi bolezni, bo tudi ostalim z borbenostjo uspelo premagati virus covid-19. Damijan Vizjak, 9. razred, Center IRIS * - Da se mi ni bilo potrebno voziti od doma. - Vec casa za naloge. - Veliko manj ur kot v šoli. - Med poukom na daljavo so mi meseci zelo hitro minili. - Da sem se naucil delati s Teams-i in z e-ucilnico. - Manj testov. - Vec druženja med odmori na Teams-ih. Tadej Jamnik, 9. razred, Center IRIS * - Vse sem imel pri roki. Žan Hafnar, 9. razred, Center IRIS * - Ni mi bilo treba tako zgodaj vstajati. - Ni mi bilo treba ven na jutranji mraz. Brrrrrr, kako mrzla so jutra, kadar moraš zjutraj na zrak. - To je bilo sanjsko, sanje so se mi uresnicile. Ni mi bilo treba nikamor, pa sem vseeno dobil vse, kar je pomembno in sem se vseeno lahko šolal. Jeeeeej, šola na daljavo je sanjska ..... - Lahko sem takoj po pouku naredil nalogo in nato jedel. To je bilo super, ker sem jedel kar celo malico kar iz naslanjaca. - Ce sem karkoli potreboval, sem imel blizu stvari, ki mi nekaj pomenijo, ker sem bil v domacem okolju. - Vec casa za televizijo. Oh, nehal bom naštevati, sicer vam bo postalo dolgcas. Skratka, obožujem šolo na daljavo. Tim Krebs, 9. razred, Center IRIS * Pri pouku smo velikokrat plesali. Smešno je bilo, ko je Veronika naredila stojo na glavi. Zanimivo je bilo, ko smo pri slovenšcini pisali v delovni zvezek. Zelo všec mi je bilo, ko smo imeli matematiko. Všec mi je bilo tudi, ko smo imeli šport in glasbo. Vesel sem bil, da sem videl Pabla. Pogrešal sem vožnjo s kombijem. Pogrešal sem tudi prijatelje. Lepo je biti spet v šoli. Tian Kovacic, 6. razred, Center IRIS Pri pouku na daljavo mi je bilo zelo všec, ko smo imeli malico. Zelo je bilo zanimivo, ko smo dajali kamero gor in dol. Zelo lepo je bilo, ko mi je Tadej prinesel pokazat hrcka. Lepo je bilo tudi, ko smo delali nakit. Zelo sem pogrešala vožnjo s kombijem v šolo. Zelo sem pogrešala svoje prijatelje, druženje, svojo uciteljico in njeno dekico, senzorno sobo in Gregorja. Ko sem spet prišla v šolo, sem bila zelo vesela. Klara Podobnik, 7. razred, Center IRIS 2 PRI ANGLEŠCINI MI JE BILO VŠEC … Slika, ki vsebuje besede nagačeno Opis je samodejno ustvarjen Slika 7: Pexels.com - ovca, ki poje o letnih casih, - kokoška, ki poje o dnevih v tednu, - uganke o živalih, - pesmica o vremenu. Tinkara, 1. razred - božicna risanka, - božicne pesmi, - uganke o živalih, - izdelava plakata. Klara, 1. razred - projekt o opazovanju vremena, - božicna pesem S-A-N-T-A, - pesmica o vremenu: How`s the weather? Val Toše, 2. razred Slika 8: Drugošolec Gal se je ucil poimenovanja oblacil v anglešcini in je v revijah iskal razlicna oblacila. - hello, - mama kokoš, ki poje o mesecih, - božicna pesem S-A-N-T-A. Luka, 3. razred - pakiranje kovckov z oblacili, - English teacher, - October. Eva, 3. razred - sunny weather, - month: June, - božicna pesem S-A-N-T-A, - božicna risanka, - The Weather song. Sven, 5. razred Slika 9: Tretješolec Nejc se je ucil o oblacilih in narisal, kaj ima obleceno. P274TB27#y1 ENA RIMA NA »KORONA« Ko korona se je pomirila, torba se je spet uporabila. Tadej Jamnik, 9. a, Center IRIS KAKO SEM SE NAUCILA VOZITI KOLO Kot vsi majhni otroci, sem si tudi jaz pri štirih letih želela, da bi znala voziti kolo. Starša sta mislila, da zaradi mojega slabšega vida ne bom mogla voziti kolesa. A je oce vseeno na bratovo kolo pritrdil pomožne kolešcke, mi pomagal prvi krog po naši ulici, naslednjega dne pa sem se že sama vozila s kolesom, pa ceprav s pomožnimi kolešcki. Bila sta ponosna name, a nista verjela, da se bom kdaj vozila brez kolešckov. Nekega dne, ko je k nam prišla družina s puncko edinko, toliko staro, kot jaz, se je zgodilo nekaj zelo lepega. Deklica je imela s seboj majhno, a cisto pravo kolo. Odrasli so se pogovarjali na terasi, medtem pa mi je deklica pokazala, kako dobro se zna voziti. Moja družina je seveda vedela, da imajo v vrtcu poganjalcke. Vedeli so tudi, da jih znam voziti. Takrat pa sem se usedla na punckino kolo in se zacela cisto pravilno voziti. Ko so pogledali, kje sem, me niso videli. Nenadoma sem se jim pripeljala naproti. Mama in oce sta bila tako presenecena in kar nista mogla verjeti svojim ocem. Naslednjega dne smo sneli z bratovega kolesa pomožne kolešcke, on je dobil kolo drugega brata, slednji pa novo. Kolo mi je hitro postalo premajhno, zato sem za šesti rojstni dan dobila veliko roza kolo. Vsi smo bili ponosni na moj dosežek, saj ima veliko otrok težave z vožnjo kolesa. Nika Slovša, 5. razred, OŠ Horjul Slika, ki vsebuje besede besedilo Opis je samodejno ustvarjen Slika 10: Karinine lutke P289TB28#y1 ZOBNA ŠCETKA V neki hiši nekoc je zobna šcetka oživela, je vriskala, pela in se celo vrtela. Vsi so se cudili, kaj je zdaj to, nato pa se je Mihec spomnil, kaj je z njo. Vzkliknil je: »Že vem! Dolgcas ji je. Gotovo to drži! Že ure tu stoji.« Mama je zatrjevala: »To ne drži! Le butec bi si izmislil tako trapaste laži!« Ko Mihec dokazal je, kaj se godi, ga šcetka zmoti, saj glasno zakrici. Po dolgem razpravljanju se stvar je razpletla, ko zobna šcetka nekam je stekla. Pazite, da tudi vam šcetka ne uide in ne pozabite, da nazaj nikoli vec ne pride! Nika Slovša, 5. razred, OŠ Horjul Slika 11: Freepik.com 2. APRIL - SVETOVNI DAN ZAVEDANJA O AVTIZMU 2. aprila praznujemo svetovni dan avtizma. Ali ste vedeli, da Center IRIS poleg slepih in slabovidnih ucencev obiskujejo tudi ucenci z motnjo avtisticnega spektra? Tudi na našem centru imamo v letošnjem šolskem letu dva oddelka z ucenci z motnjami avtisticnega spektra. Poglejte, kdo smo in kako se imamo.... MAJHEN RAZRED, VELIKO SRCE Kaj boš, ko boš velik/-a? Knjižnicarka, jaz bi rada postala knjižnicarka. - Eva Bernik Rad bi postal gradbenik. - Luka Posavac Kaj je tvoja supermoc? Rad pomagam drugim. - Val Toše Šmalc Ja, mogoce sem mal' pameten. - Sven Juhant Snedic Moja supermoc je hitrost. - Luka Posavac Rada berem in rada imam živali. - Eva Bernik Otroci z motnjo avtisticnega spektra so naše mavrice, pisani, lepi in raznoliki. Kaj rad/-a pocneš? Igram se z Benijom. - Val Toše Šmalc Jaz sem rada z našim mackom in rada berem knjige. - Eva Bernik Ce bi bil/-a barva, bi bil/-a … Zlata - Luka Posavac Sinje modra - Sven Juhant Snedic Mešanica rumene in roza - Eva Bernik Rdec in rumen - Val Toše Šmalc Kako se pocutiš na Centru IRIS? Rad imam sošolce in uciteljice. - Sebastian Alvarado Uciteljice in sošolce? Lepo! - mama Sebastiana Alvarada Naše poslanstvo na Centru IRIS je, da pri vsakem ucencu razvijamo njegove lastne potenciale. Sledimo motu: SPREJEMAMO DRUGACNOST. ŽELJA Nekoc sem vprašal svojo mamo, ko pil sem kakav: »Mami, ali lahko dobim žival? Lahko je pes, hrcek, celo samorog, samo nocem, da ima vec kot dva para nog.« »Ooo, sine, dragi! To vendar ni mogoce. Ko le pomislim na to, mi postane vroce. Sploh pa se ti ne splaca. Ce kupim ti žival, mi gre cela placa. Ne sitnari, kot vsi ostali! Zdaj pa dosti! Nehaj mi težiti in se pojdi raje umiti! Napocil bo cas za spanje Lahko noc, pa sladke sanje.« Nika Slovša, 5. razred, OŠ Horjul Slika, ki vsebuje besede pes, sedeče, notranji, rjava Opis je samodejno ustvarjen Slika 12: Freepik.com DRAGI DNEVNIK 4. februar 2020 Danes bom pisala o svojem dedku. Rada bi mu povedala nekaj stvari, ki mu jih ne morem vec povedati iz oci v oci. Dragi dedek. Vedi, da mi gre dobro. Imam dobre prijatelje in tudi v šoli mi ne gre slabo. Zacela me je zanimati fotografija, najbrž imam to po tebi. Še vedno rada listam skozi stare družinske albume in obcudujem slike. Vceraj sem našla sliko, kjer igrava šah. Cisto sem pozabila nanjo, saj sem bila na njej stara komaj 5 let. Letos bo že 12 let od tega. Cas res hitro tece. Že nekaj let je minilo, odkar si nas zapustil. Kakšno leto ali dve, preden si umrl, sva se oddaljila - še sama ne vem zakaj, ampak zdaj to res obžalujem. Vedno, ko pogledam eno od slik, kjer igrava šah, mi postane žal, da ga vec ne igram in da so mi že vse poteze zbledele iz spomina. V risanju sem res napredovala, tudi to imam po tebi. Hvala ti za vse najine igre šaha, hvala ti za vse knjige, ki si mi jih prebral, ceprav se iz njih ne spomnim niti besede, in hvala ti za vse risbe, ki si mi jih narisal, ko jih še sama nisem znala. Babica te pogreša in vsi te pogrešamo, tudi tisti, ki so prišli na svet po tem, ko si ti že odplaval drugam. Slika 13: Kaja Kralj Kaja Kralj, 3. letnik, Škofijska gimnazija Antona Martina Slomška DOM UCENCEV IN DIJAKOV CENTRA IRIS SE PREDSTAVI V Domu ucencev in dijakov Centra IRIS mladostniki preživljajo cas od konca pouka do zacetka pouka naslednjega dne. To pomeni cas, ki bi ga sicer preživljali doma. Vzgojitelji in drugi delavci v domu mladim mudimo možnosti, da popoldneve preživljajo prijetno, polno in koristno. Mladi si lahko glede na svoje želje in možnosti izbirajo tudi dejavnosti izven naše ustanove, pri cemer jim nudimo vso potrebno podporo. Življenje v domu popestrijo tudi prostovoljci, praktikanti in obiski Ambasadorjev nasmeha. Pri delu upoštevamo individualne potrebe, sposobnosti in želje mladostnikov. Trudimo se ustvariti toplo in sprejemajoce okolje, podobno družinskemu. Sami si pripravljamo popoldanske obroke, kjer smo posebej pozorni na zdravo in uravnoteženo prehrano. Slika, ki vsebuje besede tla, notranji, stena, soba Opis je samodejno ustvarjen Slika 14: arhiv Centra IRIS Slika 15: arhiv Centra IRIS Vzdržujemo red in cistoco naših prostorov. Skupaj praznujemo rojstne dneve, sprejemamo obiske, hodimo na sprehode, prireditve in smo redni gostje v knjižnici. Preko razlicnih dejavnosti se mladi ucijo samostojnosti, razširjajo si obzorja in se urijo v socialnih vešcinah. Vkljucujejo se v razlicne interesne dejavnosti, se rekreirajo ter tako skrbijo za zdravo telo, zdrav duh ter svoj osebni napredek. Letos ima vsak mladostnik svojo sobo. Lahko jo malo preuredi, da se v njej pocuti domace. V njej dela naloge in se uci, se igra, bere, ustvarja in po pestrem dnevu leže k pocitku. Vsak po svojih sposobnostih sam skrbi za red in cistoco v svoji sobi. Zelo smo ponosni na nove sobe! V kuhinji se po kosilu dobimo ob kavici in caju, tu se sladkamo, klepetamo, imamo tudi resne debate, predvsem pa se ucimo kuhati, servirati in pospraviti za sabo. Sami si pripravljamo vecerje in pazimo, da so zdrave, uravnotežene in tudi dobre. V kuhinji praznujemo rojstne dneve in takrat je na mizi obvezna torta s sveckami. V dnevni sobi igramo družabne igre, racunalniške igre, pogledamo kakšen film, poslušamo glasbo in prepevamo in plešemo ob kitari. Ob razlicnih priložnostih tudi ustvarjamo razne izdelke in dekoracije za okraševanje prostorov. V sobo za ucenje pospravljamo gospodinjske pripomocke, s katerimi se ucimo vsakodnevnih opravil, kot so skrb za perilo, pospravljanje in cišcenje skupnih prostorov ter sob, skrb za rože ter osnove šivanja in pletenja. V sobi za vadbo se sprostimo, se razgibavamo in pridelujemo mišice ter tako krepimo svoje zdravje in skrbimo za linijo. Slika 16: Vzgojiteljica Urška Mikolic in ekipa Doma ucencev in dijakov Centra IRIS 3 MOJ MUC BLUE BOY Doma imam macka. Ime mu je Blue Boy. Po pasmi je britanski kratkodlaki muc. Doma mu vcasih pravimo požeruh. Star je dve leti. Naš muc je sive barve. Naucila sem ga tudi en trikec. Ko mu dajem hrano, mu skledico dam malo nad glavo tako, da stopi na zadnje tace. Alergicen je na ribe. Ima jantarjeve oci. Zelo rad se igra. Je hišni macek. Zelo ga imam rada. Zapisala macjeljubka Kitty (a.k.a. Eva Bernik) Slika 17: arhiv E. Bernik P413TB3#y1 ZGODBA O JEZNEM FANTKU Nekoc je živel fantek po imenu Jožek. Bil je jezen. Vse življenje je bil jezen. Za jezo je porabil ves svoj cas. Brez jeze ni znal živeti. Vse se je zacelo nekega dne, ko se je rodil in dobil ime Jožek. Ko se je rodil, se je že jezil. Nato je pobegnil. Odšel je. Z jeznim jokom se je odplazil z dudo vred in prišel do vrat. Udaril je v vrata. Bil je jezen. Potem je postal še bolj jezen, ker se je udaril. Ravno je prišla babica, on je hitro smuknil ven ter jo ušcipnil. Zakricala je:'' AAAAAAAAAA!!!!'' Dojencek je že šel po svoje. Bil je že pri vhodu v porodnišnico, kjer ga je varnostnik hotel zaustaviti. Nato je pritekel ocka. Dojencek je zakrical, pospešil, zaprl vrata in jih zaklenil. Ocka in varnostnik sta onemela. Se nadaljuje … Zapisal petošolec Sven Juhant Snedic, Center IRIS PISMA ZA GREGORJEVO Tudi letos. V naš nabiralnik je prispelo 79 pisem in vsako je bilo dostavljeno. Slika 18: Vesela in ponosna mladina Centra IRIS. P443TB29#y1 RECEPT ZA SLASTNE PALACINKE Sestavine: • 2 jajci • 300 ml mleka • 2 žlici sladkorja • pol žlicke soli • olje Zmešamo jajca. Dodamo sladkor in sol. Pocasi mešamo. Dodamo mleko in moko. Masa mora biti redka in brez grudic. Specemo na vroci ponvi. Namažemo s cokoladnim namazom. Dobro jutro! Zapisal tretješolec Luka Posavac, Center IRIS Anja pri izdelovanju parkljev Slika 19: Anja pri izdelovanju parkljev P459TB30#y1 VIRTUALNA RAZSTAVA V ŠOLSKEM LETU 2020/ 2021 Tudi v šolskem letu 2020/21 smo našo šolo ohranjaIi veselo in aktivno navkljub koronavirusu. V naši virtualni galeriji zbiramo fotografije likovnih izdelkov, ki predstavljajo igrivost, domišljijo in kreativnost ucencev in dijakov. Z vami delimo nekaj utrinkov. Ucenci 1., 2. in 3. razreda so odšli v naravo, nabrali naravne materiale in sestavili sliko: Na sliki je učenka, ki sedi na leseni klopi. Pred njo je miza. Na mizi je bel list papirja, na katerem so zrna koruze, kostanj in drevesni list. Učenka na papirju zlaga koruzo in kostanj ter tako izdeluje sliko. Slika 20: Ucenka uporablja kostanj in koruzo pri izdelavi slike Na zgornjem delu slike je roža, sestavljena iz rumenih, zelenih in rjavih drevesnih listov. Pod njo so štiri rože, katerih svet je iz drevesnega lista, steblo pa iz dveh navpičnih vrst kostanjev. Leov spodaj je ježica. Slika 21: Slika iz listov, kostanjev in ježic Na sliki vidimo turkizno rebrasto podlago, na kateri je iz kostanja, lešnikov, žira oblikovan nesimetričen krog. Tudi znotraj kroga so kostanji, lešniki in žir. Slika 22: Slika iz kostanja, lešnikov, žira Mladina je ustvarjala lutke. Vidimo fotografijo lutke. Izdelana je iz nogavice delno bele barve, delno sive z roza pikami. Nogavica je nataknjena na roko, prsti predstavljajo obraz. Zgornji del lutke ima dvoje zelenih oči in rdečih ust. Na glavi ima lutka kodraste lase iz modrega, rdečega in zelenega krep papirja. Slika 23: Izina lutka P484TB31#y1 Ucenci 1., 2. in 3. razreda so tokrat risali svojo družino v casu karantene. Na sliki je s flomastri narisala štiričlanska družina. Skrajno levo je mami, sledi Klara, nato Urban, na desni strani pa ati. Nad osebami piše "Moja družina" Slika 24: Klarina družina P503TB32#y1 Slika 25: Nejceva družina P504TB4#y1 Nejčeva družina Slika 26: Galova družina P513TB33#y1 Galova družina Mladina iz PPVI je izdelovala parklje. Eni so bili za pojesti, eni pa izdelani iz slanega testa. Slika 27: Darkovi parklji P514TB34#y1 Na fotografiji vidimo mizo, na kateri je steklen krožnik. Na krožniku so štirje parklji iz testa. Namesto oči in ust imajo rozine. Slika 28: Petrin parkelj P516TB35#y1 Na sliki je črn pekač za pecivo. V njem je peki papir, na njem pečen parkelj. Parkelj ima namesto oči in nosu rozine, namesto ust pa rdečo marmelado. Poleg pekača je na mizi vrečka moke, odprt zavoj masla, Slika 29: Tonijev parkelj P518TB36#y1 Na sliki vidimo pečen parkelj. Namesto oči ima rozini, dve rozini ima na rokah in na nogah. Iz ust mi visi dolg rdeč jezik iz blaga. Mladina je izdelovala štampiljke iz gume. Na sliki je bel list papirja. Na listu je narisan obris smreke. Na zgornjem robu lista so položeni štirje zamaški iz plute. Na vrhu vsakega zamaška je nalepljen obris zvezde, čevlja, smreke in pike. Slika 30: Izine štampiljke Na sliki je bel list papirja. Na njem je narisana oblika smreke. Na smreki so barvni odtisi štampiljk v obliki zvezde, čevlja, smreke.. Odtisi so oranžni, rdeči, črni, rumeni, modri. Na vrhu smreke je odtis srebrne zvezde. Slika 31: Izin izdelek s štampiljkami Na sliki je modro srce, narejeno z odtisi modrih src. Nad srcem so odtisi štampiljk, modri krogi s srcem, smeškoti, črke D in P, št. 93. Slika 32: Darkov izdelek s štampiljkami Na sliki je model štampiljke. Vidimo iz zelenega filca oblikovan model štampiljke v obliki sonca. Slika 33: Ajdina štampiljka Na sliki je s flomastrom narisan zelen okvir z rdečim in modrim cvetom, ki predstavlja steblo rože. Znotraj okvirja so odtisi štampiljk. V zgornji vrsti je pet svetlo in temno modrih odtisov, v srednji vrsti trije odtisi oranžnih src, v spodnji vrsti pa trije odtisi rdečih zvezd. Slika 34: Karinin izdelek s štampiljkami 1., 2., 3. a razred je izdeloval cestitke z zobno pasto. Na sliki so v zgornji vrsti tri modre čestitke na papirju. Na njih so z zobno pasto narisane snežinke, smrečica in pike. V spodnji vrsti so štiri modre čestitke, na njih so narisane smreka, metulj, zvezda in snežinke. Slika 35: Nejceve cestitke Na sliki so štiri voščilnice na svetlo modrem papirju. Na zgornji levo je z zobno pasto upodobljen snežak, na desni zgoraj smrečica iz pik, levo spodaj krog iz pik, desno spodaj pra tako krog iz pik. Slika 36: Galove vošcilnice Na sliki je modra voščilnica iz papirja. Na njej je smreka, narisana iz zobne paste. Slika 37: Klarina cestitka s smreko Na sliki je modra voščilnica, na kateri je upodobljen bel snežak, narisan z zobno pasti. Ima črne oči, usta in gumbe. V desni roki drži črno metlo. Slika 38: Klarina cestitka s snežakom Na sliki vidimo Tinkaro, ki sedi ob mizi, na kateri je prt z metulji. Tinkara ima na svoji desni strani bel mali krožnik, v katerem je nekaj zobne paste, v katero Tinkara pomaka kazalec desne roke. Levo roko drži na vijolični voščilnici, na kateri vidimo prstne odtise bele zobne paste. Slika 39: Tinkara dela cestitke ŠOLSKA PROSLAVA OB DNEVU SAMOSTOJNOSTI IN ENOTNOSTI NA MALO DRUGACEN NACIN Letošnje proslave nismo izvedli v dvorani Centra IRIS. Kljub temu je bila uspešno izpeljana prek Teams-ov. Ucenci so ob prazniku sporocili: Kaj želiš državi Sloveniji ob njenem prazniku? Nejc: Vse najboljše, Slovenija in ostani zdrava. Damijan: Državi bi zaželel, da bi docakala še veliko let ter da bi se ljudje med seboj spoštovali in podpirali, kajti samo tako bi država doživela še mnoga leta. David: Veliko dobrih državljanov. Gal: Vse najboljše za tvoj rojstni dan! Klara: Sloveniji želim, da bi bila zdrava. Klara: Da bi vsi skupaj premagali korona virus. Nik: Veliko let obstoja. Nika: Najprej bi cestitala vsem, ki so takrat glasovali, da bi bila Slovenija samostojna in da jim je uspelo to narediti kljub vsemu, da so se uspeli osamosvojiti od Jugoslavije. Bi pa mogoce malo zamenjala politiko, malo bolj jasno, da ne bi bili ves cas doma. Rok: Da bi se politika ukinila. Tian: Sloveniji želim, da bi se vsi imeli lepo. Tim: Da bi bili zedinjeni in bi bili ponosni na to, kar smo. Tinkara: Vse najboljše! Žan: Državi bi zaželel veliko vec mirnih let ter konec težav z virusom, ki ga imamo sedaj. Uciteljica Nina: Draga Slovenija, želim ti, da ostaneš prilagodljiva, da imaš ljudi, ki znajo naprej pomesti pred svojim pragom in da imaš ljudi, ki znajo reci »prosim« in »hvala«. Pa vse najboljše! Kaj trenutno najbolj pogrešaš? Nejc: Najbolj pogrešam, da se vrnem v šolo. Damijan: Trenutno v teh razmerah pogrešam družbo mojih sorodnikov, sošolcev v živo, ker je clovek družabno bitje in to potrebuje, ampak žal to zdaj ni mogoce. Treba se je malo ugrizniti v ustnice in potrpeti, da bomo lahko spet tega deležni. David: Pogrešam, da bi lahko šel na tekme Olimpije v Stožice. Gal: Trenutno najbolj pogrešam šolo. Klara: Pogrešam senzorno sobo in Gregorja. Klara: Sošolce in ucitelje. Petra: Pogrešam mladino in da bi lahko cim prej prišli v šolo. Ajda: Pogrešam ribe v našem razredu in prakso. Nik: Najbolj pogrešam druženje in fešte. Nika: Trenutno najbolj pogrešam svobodo in druženje s prijatelji, pa tudi šolo. Rok: Svobodo. Tadej: Trenutno najbolj pogrešam druženje s prijatelji. Tian: Pogrešam šolo, telovadnico, racunalništvo in snemanje filmov. Tim: Da bi bili ponosno na slovenski narod in bi se imeli radi. Žan: Pomikanje po Sloveniji brez maske. Tinkara: Gašperja. Uciteljica Nina: Najbolj pogrešam družino in prijatelje. Kaj je zate sreca? Nejc: Zame je sreca, da sem z družino in prijatelji. Damijan: Zame je sreca, da imam ljubeco družino, streho nad glavo, dovolj hrane za preživetje. Ni mi pa pomembno, v kakšni veliki hiši bi živel in v kakšnem velikem avtu bi se vozil. David: Ce vidim AC/ DC. Klara: Sreca je zame, da pojem. Ajda: Denar, oblacila, mogoce nov telefon in polno skledo Darko: Najbolj sem srecen, da imam za obleci, obuti, za jesti spati in da se imam lepo. Irena: Sreca je zdravje, ljubezen. Toni: Sreca je, ko osvojim kakšno medaljo s klubom. Nik: Da smo lahko doma. Rok: Da se lahko svobodno gibljem po celem svetu. Tadej: Zame je sreca, da bi se imeli vsi na svetu radi. Tim: Dobra volja, sreca in veselja. Slika 40: Nika Slovša, 5. razred, Horjul P613TB37#y1