st ud ia universitatis he re d it at i Stečki so srednjeveški kamniti nagrobniki, ki jih najdemo še vedno in situ v pokrajinah držav Zahod- nega Balkana. Okoli 8% stečkov ima raznovrstne dekoracije v obliki nizkega reliefa, medtem, ko manj kot 400 nagrobnikov nosi tudi napise. Zaradi klimatskih vplivov vrezani napisi in ornamenti izginjajo s površine stečkov, zaradi česar jih je vse težje odkriti in prepoznati.V sklopu arheoloških raziskav steč- kov na območju srednjeveške župe Dabar (današnji občini Berkovići in Bileća), je bil izveden pilotski projekt 3D skeniranja stečkov z ročnim skenerjem. Osem stečkov, dva z napisom in šest z dekoracija- mi, je bilo skeniranih v celoti, z namenom da bi lahko ovrednotili vidnost in prepoznavanje umetnost- nih izrazov, ter samo tehniko detajlnega dokumentiranja materialne kulture. Članek predstavlja potek skeniranja in analizira rezultate. Ključne besede: stečki, srednji vek, tridimenzionalno skeniranje, 3D, dediščina, kamniti spomeniki, Bos- na in Hercegovina Three-dimensional documentation of the tombstones of the medieval parish of Dabar in Bosnia and Herzegovina Stećci are medieval tombstones that can be found in situ in the landscapes of the Western Balkans. Only approx. 8% of stećci have various decorations in the form of low relief, while less than 400 tombstones also bear inscriptions. Climate influences often cause erosion of these engravings, which makes them increasingly difficult to detect and identify. As part of the archaeological research on the stećci pheno- menon in the area of the medieval župa Dabar (modern municipalities of Berkovići and Bileća), a pilot study of 3D scanning of these monuments with a hand-held scanner was performed. Eight tombstones, two with an inscription and six with decorations, were thus scanned in their entirety, in order to evaluate the visibility and recognition of the engravings, and to assess the technique for detailed documentation of material culture itself. The article presents the process of scanning and analyzes the results. Keywords: stećci, medieval period, three-dimensional scanning, 3D, heirtage, tombstones, Bosnia and Herzegovina Tridimenzionalno dokumentiranje stečkov srednjeveške župe Dabar v Bosni in Hercegovini Saša Čaval University of Reading, Velika Britanija s.caval@reading.ac.uk Špela Prunk Park Škocjanske jame; Pokrajinski muzej Koper spela.prunk@pokrajinskimuzejkoper.si Maša Sakara Pokrajinski muzej Koper masa.sakara@pokrajinskimuzejkoper.si Tjaša Miklavčič Pokrajinski muzej Koper tjasamik@siol.net 10 9 ht t ps://doi .org /10. 26493/2350-54 43.9(1)109-123 st ud ia universitatis he re d it at i st u d ia u n iv er si ta t is h er ed it a t i, le t n ik 9 (2 02 1) , š t ev il k a 1 / v o lu m e 9 (2 02 1) , n u m be r 1 110 Digitalno zajemanje podatkov postaja vse pomembnejši del dokumentiranja, pro-učevanja in predstavljanja arheološke dediščine (Zachar et al. 2017). Z razvojem teh- nik 3D digitalizacije je ta vedno bolj dostopna in posledično prisotna tudi v dokumentiranju in predstavljanju arheoloških predmetov. Digitalni tridimenzionalni model predmeta oz. objekta, kot njegova kopija v virtualni obliki, nam omo- goča njegov ogled in opazovanje na drugačen na- čin v primerjavi s preučevanjem fizičnega pred- meta. Lahko ga razumemo kot njegov digitalni nadomestek (Štuhec 2012, 94; 2017, 15–19; Jon- čić in Zachar 2017, 23–30). 3D skeniranje je še posebej primerno za predmete z različnimi reliefnimi značilnostmi, kot so okrasi ali napisi, ki so zaradi procesov sta- ranja predmeta pogosto težko prepoznavni ali berljivi. Prav zato smo metodo želeli preizkusi- ti na srednjeveških nagrobnih spomenikih oz. stečkih v Bosni in Hercegovini. Ti so namreč okrašeni z reliefnimi upodobitvami in napisi, ki so zaradi atmosferskih dejavnikov, ki so na- nje vplivali v zadnjih stoletjih, velikokrat težko berljivi. Za proučevanje podobnih reliefnih ok- rasov in branje napisov na objektih in predmetih si raziskovalci običajno pomagajo s papirjem, ki ga prislonijo na reliefno površino, pobarvajo ali zmočijo in oblikujejo po površini ter na ta način dobijo obris oz. obliko vrezanih motivov ali črk. Vendar pa ročna oblika kopiranja takšnih okra- sov in napisov (npr. kopiranje na paus papir ali pa t.i. squeeze) ni dovolj natančna in je odvisna od posameznikove sposobnosti prepoznavanja omenjenih elementov ter od mehkobe in obli- kovalnosti papirja. Poleg tega se predmet običaj- no natančno pregleda tudi z uporabo različnih načinov osvetlitve in opazovanjem iz različnih smeri (Hameeuw in Willems 2001, 163). Tudi prenos oz. dostop do takšnih rezultatov je še ved- no omejen na osebni pristop h kopiji. Prav v tem je prednost digitalnega dokumentiranja, saj mo- goča enostaven prenos informacij med razisko- valci in olajša nadaljnje preučevanje. 3D dokumentiranje stečkov je potekalo v okviru projekta Social Landscapes as Multicul- tural Spaces: Stećci in Bosnia and Herzegovina (SOLMUS), finaciranem preko programa EU Horizon 2020, MSCA-IF-2017 (797881), ter s sodelovanjem Pokrajinskega muzeja Koper in Parka Škocjanske jame, Slovenija. Stečki Stečki so srednjeveški nagrobniki, razpršeni po krajinah Srbije, Hrvaške, Črne gore, in zlasti Bosne in Hercegovine (BiH) (sl. 1). Predstavlja- jo poseben pogrebni pojav, v katerem se preple- tajo tradicije, vere, umetniški in estetski izra- zi ter pisave. Morfološko so zelo raznoliki, saj jih najdemo v obliki psevdosarkofagov, križev, plošč, stebrov in skrinj (sl. 2). Približno 8% steč- kov nosi napise in okrase, ki ikonografsko kažejo na kontinuiteto srednjeveške Evrope, kakor tudi edinstvene lokalne tradicije. Število teh spome- nikov je izjemno visoko: trenutno je na Zahod- nem Balkanu zabeleženih več kot 72.000 steč- kov, in samo v BiH jih najdemo več kot 60.000. Stečki utelešajo zgodovinske, kulturne in ver- ske elemente srednjeveškega Zahodnega Balka- na ter pričajo o pogledih srednjeveških skupnos- ti na življenje in smrt, o prepletu simbolizma in resničnosti. Poosebljajo stoletja bosanske strp- nosti, ki se je razvila iz dolgotrajnega sobivanja lokalnih raznolikih etničnih in verskih skupin, vendar se stečki ne pripisujejo nobeni od teh et- ničnih ali verskih skupin in še vedno veljajo za skrivnostne spomenike preteklosti. Kdaj naj bi se stečki začeli pojavljati osta- ja nejasno. Nekatere teorije jih povezujejo z me- galitskimi tradicijami, druge pa jih predstavljajo kot romanske ali gotske obmorske urbane hiše, kot lokalne srednjeveške krščanske sarkofage ali bosanske podeželske hiše. Zakaj se pojavijo v 12. stoletju, kaj je sprožilo njihovo začetno ustvarja- nje ter morebiten obstoj predhodnih oblik ostaja večinoma neznano. Najzgodnejši steček, datiran po napisu, je nagrobnik župana Trebinja Grde- še (1151-1177), v južni Hercegovini. Trenutno po- znavanje začetkov te dediščine, ki je že od leta 2016 vpisana tudi na UNESCO-v seznam sve- tovne dediščine (https://whc.unesco.org/en/ list/1504), je rezultat stanja raziskav saj so vsi do st ud ia universitatis he re d it at i t r id im en z io n a ln o d o k u m en t ir a n je s t eč k o v s r ed n je v eš k e ž u pe d a ba r v b o sn i i n h er c eg o v in i 111 Slika 1. Razširjenost stečkov na Zahodnem Balkanu (Bešlagić 1982). Stećci sites in the Western Balkans (Bešlagić 1982). st ud ia universitatis he re d it at i st u d ia u n iv er si ta t is h er ed it a t i, le t n ik 9 (2 02 1) , š t ev il k a 1 / v o lu m e 9 (2 02 1) , n u m be r 1 112 Slika 2. Tipi stečkov (Asboth 1890). Types of stećci tombstones (Asboth 1890). sedaj raziskani grobovi ali napisi datirani v čas po Grdešinem spomeniku. Napisi in okrasi na stečkih Od preko 72.000 nagrobnikov jih ima le prib- ližno 6000 (8,3%) okrase, izdelane večinoma v nizkem reliefu, nekaj pa tudi v ugreznjenem re- liefu. Motivi so tako posvetni kot religiozni, in povezujejo srednjeveško stvarnost s predhodnim rimskim obdobjem in prazgodovinsko tradici- jo. Ameriška umetnostna zgodovinarka Marian Wenzel je v šestdesetih letih 20. stoletja podrob- st ud ia universitatis he re d it at i t r id im en z io n a ln o d o k u m en t ir a n je s t eč k o v s r ed n je v eš k e ž u pe d a ba r v b o sn i i n h er c eg o v in i 113 no pregledala okrase stečkov, vzpostavila tipo- logijo in ugotovila, da naj bi večina ikonografije izvirala iz lokalnega srednjeveškega kovinskega posodja, pri čemer je izoblikovala izraz „bosan- ski slog“ (Wenzel 1965, 14; 1962; 1999). Prepros- ti motivi, razdeljeni na družbene in verske sim- bole, figuralne človeške in živalske kompozicije, arhitekturne postavitve, rastlinski in geometrij- ski okrasi delujejo kot abeceda opusa stečkov (sl. 3). Ti številni motivi so bili nadalje kombinira- ni za bolj dodelane scenske predstavitve kot so npr. ples kola, viteški turnirji, lov na divje živali, itd. Wenzlova je menila, da so spomeniki ritual- ni, narejeni zato, da pomagajo blaginji pokojni- kov v posmrtnem življenju. Prepričana je bila, da so nastali v razmeroma ozkem časovnem obdob- ju, v 14. in 15. stoletju. Vendar pa njena hipoteza, ki povezuje ikonografijo stečkov s krščanskimi elementi, »ojačanimi z nekaterimi klasičnimi ikonografskimi ureditvami«, in podobnost s pogansko ikonografijo (Wenzel 1965, 11–21; Lo- vrenović 2009) petinpetdeset let pozneje zveni bolj kot domneva in kliče po reviziji. Ker sta evo- lucija in razvoj teh okraskov še vedno nejasna, ta prvi in izredno pomemben prispevek M. Wenzel predstavlja začetni korak v raziskovanju pogosto neodvisne teme fenomena stečkov. V okrasih na stečkih je mogoče zaznati kul- turno osmozo prazgodovinske in srednjeveške, predkrščanske animistične in krščanske doktri- narne religije (prim. Thomas et al. 2017). Vpraša- nje njihove verske pripadnosti je v zgodovinopis- Slika 3. Ikonografija in napisi na stečkih (povzeto po Wenzel 1965; Vego 1962b, 40; fotografije: E. Bujak, www.nekropola.ba). The iconography and epitaphs on the stećci tombstones (after Wenzel 1965; Vego 1962b, 40; photos: courtesy of E. Bujak, www.nekropola.ba). st ud ia universitatis he re d it at i st u d ia u n iv er si ta t is h er ed it a t i, le t n ik 9 (2 02 1) , š t ev il k a 1 / v o lu m e 9 (2 02 1) , n u m be r 1 114 ju prisotno že od začetka usmerjenih študij, pri čemer so ga poskušali razrešiti z mnogimi, tudi povsem nasprotujočimi si teorijami. Povezovali so jih s predkrščanskim sredozemskim, ilirskim, vlaškim, japodskim (Mužić 2009), mitraistič- nim (Purgarić-Kužić 1995), megalitskim verskim in duhovnim pojmovanjem (Bešlagić 1982), pa tudi s krščanskimi tradicijami. Od sredine dvaj- setega stoletja dalje so postopoma začeli prevla- dovati pogledi na njihov nebogomilski izvor ozi- roma medkonfesionalnost (Lovrenović 2009). Nekaj manj kot 400 stečkov ima vklesane napise v dveh pisavah v lokalnem jeziku (sl. 3). Obe pisavi, glagolica in bosančica, sta povsem lo- kalni, nastali v osrednjejužnoslovanski redakciji v 9. oz. 10. stoletju, in danes izumrli (Nakaš 2012; Kardaš 2015). Posebne politične, kulturne in konfesionalne okoliščine v srednjeveški bosan- ski državi so se odražale v razvoju pismenosti in same pisave (Đorđić 1971). Glagolica, najstarejša slovanska pisava, se je v hrvaški rimskokatoliški cerkvi ohranila do 19. stoletja. Zgodnejšo glago- lico naj bi konec trinajstega stoletja nadomestila izrazito ločena različica cirilice, t.i. Bosanska ci- rilica ali Bosančica (glej in primerjaj Nakaš 2012, 2018; Jurić-Kappel 2005; Kardaš 2015; Vražalica 2018). Bosančica se je pogosto uporabljala tako v lokalni bosanski kot v rimskokatoliški cerkvi v zgodovinskih deželah Bosne, Hercegovine in Dalmacije (Loverenović 2009; Vego 1962a). Napisi na stečkih so bili zbrani in objavlje- ni že v šestdesetih letih dvajsetega stoletja (Vego 1962a–70), vendar je sama disciplina srednjeve- ške epigrafike od takrat le malo napredovala. Po- leg 325 napisov, ki jih je objavil prof. Vego v svojih monografijah (Vego 1962a–70), jih je danes zna- nih še dodatnih 59 (Bešlagić 2004, 13). Ker ve- čina napisov imenuje pokojnika, so zgodovinarji poskušali identificirati imenovane posamezni- ke preko zgodovinskih dokumentov, ki se hra- nijo predvsem v Državnem arhivu v Dubrovni- ku na Hrvaškem (npr. Markotić 1990; Kurtović 2010). Vendar to gradivo ponuja več kot le potr- ditev, da je oseba res obstajala, saj je dragocena ilustracija družbenega in ekonomskega položa- ja ter ideoloških stališč ljudi, tako političnih kot verskih. Vklesani napisi hkrati prikazujejo od- nos do pokrajine in okolja, stopnjo pismenosti in obrti in, čeprav geografsko obrobni del, steč- ki dokazujejo ideološko in versko pripadnost sre- dnjeveškega Zahodnega Balkana Evropi. Napisi na nagrobnikih so zapisani v klasič- ni formuli: Tu leži... (A se leži...), ki je kot taka znana že iz klasičnih grških časov. Glede na vse- bino so razdeljeni na verske formulacije, epitafe, ki prenašajo moralna sporočila ali priklice, seku- larne opise (junaške) smrti in družinske vezi ali preprosto nosijo samo ime pokojnika (Lovreno- vić 2009). Napisi so na stečke pisali pisarji, t.i. dijaki. Stečki nimajo osnovne, glavne ploskve za napis. Napise najdemo največkrat ob robu steč- ka, na sekundarnem mestu, kjer se zdijo bolj kot dopolnilo k okrasu (če ta obstaja), a brez očitne povezave med vsebinama. Napisi pogosto sledi- jo obliki in robovom stečka in so vgravirani pod kotom, ki ustreza kotu pogleda bralca napisa (Vego 1962a–70; Lovrenović 2009). Metoda 3D skeniranja stečkov Tridimenzionalne modele stečkov smo izdelale z dvema tehnikama: fotogrametrijo in uporabo 3D skenerja. Na ta način smo dopolnile osnovno dokumentacijo, ki jo sestavljata fotografija in ris- ba. V nadaljevanju bomo predstavile potek zaje- ma podatkov s 3D skenerjem. Za delo smo uporabile prenosni skener Ein- Scan Pro 2X Plus (Multifunctional Handheld 3D Scanner). Gre za skener, ki deluje na strukturira- no belo svetlobo (ang. structured light scanner). Z oddajanjem linearnih vzorcev sistem prepoz- na geometrijske značilnosti predmeta in na pod- lagi sprememb na vzorcu izračuna 3D koordina- te skeniranega predmeta (Ebrahim 2011, 20–21). Osnovni podatek, ki ga dobimo s skeniranjem, je oblak točk. Programska oprema, ki je na vo- ljo skupaj z uporabljenim 3D skenerjem, omo- goča osnovno obdelavo podatkov, kot je pre- oblikovanje zajetih točk v poligonalno mrežo, osnovno odstranjevanje šuma, zapolnjevanje manjših praznin, ipd. Za naprednejšo obdela- vo 3D modelov in manipulacijo podatkov pa se je potrebno posluževati dodatnih programov st ud ia universitatis he re d it at i t r id im en z io n a ln o d o k u m en t ir a n je s t eč k o v s r ed n je v eš k e ž u pe d a ba r v b o sn i i n h er c eg o v in i 115 (npr. SolidEdge, MeshLab, idr.). Dotični skener ima možnost statičnega (ang. fixed mode), ki je primeren za manjše predmete, ali ročnega (ang. handheld mode) načina skeniranja, pri čemer lahko uporabimo visokoločljivostni (ang. HD mode) ali hitri (ang. rapid mode) način skenira- nja. Za skeniranje stečkov smo uporabile način hitrega ročnega skeniranja (ang. handheld rapid scan). V tem načinu lahko skeniramo predmete do velikosti 4 m. Terenski zajem podatkov Skeniranje poteka tako, da se s skenerjem obkroži predmet ob čemer naprava sprotno zapisuje pre- jete podatke. Pri tem je potrebno paziti na ohra- njanje razdalje med skenerjem in predmetom, ki varira med 45 cm in 55 cm, z optimalno razda- ljo 51 cm (Shining 3D 2018). Skener torej zaznava površino predmeta in povezuje skenirana pod- ročja med seboj na podlagi že dokumentiranih točk. Za povezovanje skeniranih površin med se- boj smo uporabljale povezovanje na podlagi ge- ometrije predmeta (ang. feature alignment). Za takšen način skeniranja je potrebna razgibana površina oz. predmet z več geometrijskimi ele- menti, čemur stečki praviloma ustrezajo. Drugi možnosti povezovanja skeniranih površin sta uporaba markerjev (ang. marker alignment), pri katerem potrebujemo dodatne točke (dodamo jih sami, točke običajno nale- pimo na predmet) ali hibridna poravnava (ang. hybrid alignment), pri kateri uporabljamo kom- binacijo predhodno opisanih načinov poravnav. Za uspešno zajemanje podatkov je najbolje, da je potek skeniranja kontinuiran in enakomeren. Ker se podatki sprotno shranjujejo, lahko tudi v primeru, da skeniranje predčasno prekinemo, kasneje nadaljujemo od zadnjega dokumentira- nega mesta, vendar le v primeru, da je površina dovolj razgibana. V nasprotnem primeru skener nima dovolj referenčnih točk za prepoznavanje mesta prekinitve in nadaljnjo poravnavo. Površino predmeta lahko skeniramo z upo- rabo dodatne kamere, ki poleg reliefa predmeta zazna tudi njegovo teksturo in barvo. V našem primeru dodatne teksturne kamere nismo upo- rabljali, saj so nas zanimali predvsem geometrij- ski podatki o spomeniku. Poleg tega je teksturo mogoče dodati iz fotografij kasneje tekom obde- lave podatkov (Jončič in Zachar 2017, 28). Poleg določitve načina poravnave in odločitve glede uporabe kamere, je pri nastavitvah potrebno do- ločiti tudi način delovanja skenerja (ang. opera- tion mode). Za skeniranje stečkov smo uporabili klasičen (ang. classic) način delovanja, pri kate- rem je hitrost skeniranja 15 zajemov na sekundo (ang. frames/sec). Procesiranje podatkov pri tem načinu deloma poteka že tekom samega skeni- ranja, kar skrajša čas procesiranja podatkov po končanem skeniranju. Resolucijo skeniranja prav tako določimo sami, izbiramo pa lahko med niz- ko, srednjo ali visoko (ang. low, medium, high de- tail), na lestvici med 3,0 mm in 0,2 mm. Za ske- niranje stečkov smo uporabile srednjo resolucijo. Izbor omenjenih metod sta pogojevala ča- sovna omejitev, ki smo jo imele za izvedbo skeni- ranja ter velikost podatkov, saj drugačni načini delovanja skenerja, kot je npr. uporaba tekstur- ne kamere ali višja resolucija skeniranja, občutno povečajo čas zajemanja ter velikost podatkov, kar obenem zahteva tudi zmogljivejšo računalniško opremo. Ker je za uporabo skenerja nujno pot- rebna elektrika, smo se raziskavo odločili izves- ti na dveh lokacijah, kjer je bila ta dovolj blizu za priključitev instrumenta. Na lokalnem po- kopališču v Milavićih smo ob izkopavanjih do- kumentirali šest stečkov, na zaščitenem arheo- loškem najdišču Trebesin pa dva, skupno torej osem stečkov. Že takoj na začetku skeniranja smo nalete- le na problem, katerega glavni razlog je bil pre- osvetljenost predmeta. Skener je namreč močno občutljiv na svetlobo podatkov (Jončič in Za- char 2017, 31), ki v kombinaciji z belo površino (naravna barva apnenca, iz katerega so izdelani stečki) onemogoča izdelavo ne le kvalitetnih po- snetkov, temveč kakršnihkoli posnetkov sploh. Nagrobnike smo zato poskusile zasenčiti, vendar se je svetloba od njihove površine še vedno od- bijala tako močno, da skener površine ni zaznal. Poskusile smo s skeniranjem ob manjši jakosti svetlobe, torej po sončnem zahodu oz. ob mra- st ud ia universitatis he re d it at i st u d ia u n iv er si ta t is h er ed it a t i, le t n ik 9 (2 02 1) , š t ev il k a 1 / v o lu m e 9 (2 02 1) , n u m be r 1 116 ku in nadalje v temi, kar se je izkazalo za uspeš- no. Skeniranje v takšnih pogojih je potekalo brez večjih problemov. Druga možnost izvedbe skeni- ranja stečkov ob dnevni svetlobi bi bila, če bi jih premazale s temnejšo barvo (npr. z v vodi razsto- pljenim ogljem), kar bi omililo bleščanje. V tem primeru bi bilo potrebno preveriti, kakšna bar- vila lahko uporabljamo, da na ta način ne poško- dujemo spomenikov. Računalniška obdelava Po terenskem delu je sledila osnovna računal- niška obdelava zajetih podatkov. To omogoča že programska oprema samega skenerja, za zah- tevnejšo obdelavo pa se je, kot že omenjeno, pot- rebno posluževati dodatnih programov, ki omo- gočajo večjo manipulacijo s podatki. Osnovni podatek skeniranja je oblak oz. množica točk definirana s tridimenzionalnimi koordinatami. S pomočjo programske opreme oblak točk pre- oblikujemo v poligonalni model (mesh), ki je sestavljen iz množice trikotno oblikovanih plo- skev. Gostota ploskev narekuje resolucijo 3D modela. Ta podatek nam služi za izdelavo konč- nega modela predmeta (sl. 5b). Pri izdelavi mo- dela predmeta lahko izbiramo med dvema opci- jama: nezapolnjen oz. odprt (ang. unwatertight) ali zapolnjen (ang. watertight) model (sl. 4). Pri slednjem program površine, ki niso bile zajete tekom skeniranja (manjkajoče površine oz. lu- knje), avtomatično zapolni (sl. 4b). Pri tem se je potrebno zavedati, da so te površine arbitrar- Slika 4. a - Primer odprtega oz. nezapolnjenega modela stečka (površina, ki ni bila zajeta tekom skeniranja je temnejše barve); b - Primer zaprtega oz. zapolnjenega modela stečka. a - An example of open or an unfilled tombstone model (the surface that was not covered during the scanning is darker in color); b - Example of closed or filled tombstone model. Slika 5. Milavići nekropola, enota 1: a - fotografija in b - 3D model stečka (tip psevdosarkofag oz. slemenjak z arhitek- turnim okrasom ter z vitico in trilistnim trakom). Milavići cemetery, unit 1: a - photo and b - 3D model of stećak (a pseudo-sarcophagus or gabled type, with architectural decoration and a tendril and a three-leaf ribbon). st ud ia universitatis he re d it at i t r id im en z io n a ln o d o k u m en t ir a n je s t eč k o v s r ed n je v eš k e ž u pe d a ba r v b o sn i i n h er c eg o v in i 117 ne, kar moramo upoštevati pri nadaljnji uporabi modela. Oblike datotek v katerih lahko shrani- mo 3D podatke in modele izdelane v programu skenerja so: .prj, .asc (separated), .asc (whole), .stl, .obj, .oly, .3mf in .p3. Prednost tridimenzionalnih modelov je v tem, da omogočajo opazovanje predmeta na drugačen način kot to počnemo s fizičnim pred- metom. Modelu lahko spreminjamo osvetlitev, barvo, dodajamo ali odvzemamo teksturo, ob- račamo, ipd. Določeni reliefi na zgornji površini stečkov so denimo že močno poškodovani zaradi vpliva atmosferskih dejavnikov (erozija kamna), kar otežuje njihovo berljivost. Takšne površine enostavneje preberemo oz. prepoznamo prav iz tridimenzionalnega modela. Poleg tega nam ta omogoča dodatno raziskovanje spomenikov tudi po opravljenem terenskem delu ter kot tak pred- stavlja pomemben del dokumentacije najdišča. Obenem so tridimenzionalni modeli predmetov pomembni tudi z vidika njihovega predstavljanja širši zainteresirani javnosti tako v izvornem oko- lju, kot tudi drugje, recimo v tujini, kjer tovrstni spomeniki niso poznani. Služijo lahko kot pod- laga za njihovo preučevanje, varovanje, promoci- jo ter predstavljanje, bodisi z izdelavo kopije ali kot virtualna vsebina. Rezultati skeniranja stečkov Osem skeniranih stečkov se nahaja na dveh naj- diščih: Milavići v današnji občini Bileća in Tre- besin v današnji občini Berkovići. Obe lokaciji sta v srednjem veku sodili v župo Dabar. Milavići Pokopališče v Milavićih je v uporabi že vsaj zad- njih 650 let. Sodobni pokopi so skoncentrirani v osrednjem spodnjem delu pokopališča, medtem ko so srednjeveški stečki postavljeni v večjem delu ograjenega pokopališča, še posebej v njego- vem zahodnem delu. Danes je na tem pokopa- lišču ohranjenih 352 stečkov (Pekić 2005). Naše raziskave so se osredotočile na dve lokaciji znot- raj pokopališča (območje 1000 in 2000), in sicer na grobove s stečki v skrajnem JZ vogalu poko- pališča (območje 1000) in na osrednji, dvignjeni del (območje 2000), kjer stečkov ni bilo. 3D ske- niranje je bilo opravljeno na nagrobnikih v ob- močju 1000, ko so bili ti že premaknjeni s svoje- ga originalnega mesta na začasno odložišče izven pokopališča. Nagrobniki s pripadajočimi grobovi in po- kopi so bili dokumentirani kot ena enota in tako smo torej arheološko raziskali enote 1 do 7. Pri teh enotah smo prvotno nagrobnike fotografi- rali z namenom, da z vnosom fotografij v Agi- soft Metashape program izdelamo 3D modele nagrobnikov. Takšen format bi omogočil trajni posnetek tedanjega stanja vsakega posameznega stečka ter omogočil lažji dostop za preučevanje in analiziranje oblik, okrasov, napisov itd., torej za neomejeno napredovanje znanstvenega razi- skovanja stečkov. S fotogrametričnimi rezulta- ti smo bili srednje zadovoljni, zato smo poskusili še s 3D skeniranjem. Pri prvih treh enotah je bil dokumentiran le prvi nadzemni element, tj. ste- ček prve enote (sl. 5), medtem ko so bile pri eno- tah 4 do 7 nadzemni elementi dokumentirani in skenirani, podzemni elementi pa tudi stratigraf- sko izkopani, dokumentirani in vzorčeni. Nad- zemni del enote je vseboval kamniti nagrobnik, stečak, ter kamnite opore pod vogali in strani- cami nagrobnika v obliki naravnooblikovanih kamnov. Vloga teh kamnov je bila zagotoviti sta- tično oporo stečku, da je ta ostal v bolj ali manj vodoravnem oz. prvotno zamišljenem položaju. Podzemni del enote je vseboval grobno jamo z grobno strukturo, znotraj katere je ležal skelet v iztegnjenem položaju. Grobna stuktura je bila v našem primeru sestavljena ali iz kamnitega suhe- ga zidu v dveh vrstah, ali pa iz apnečastih narav- nih plošč, ki so omejevale grobno kamro. Enake apnenčaste plošče so bile uporabljene tudi za po- krov grobne kamre. Tridimenzionalno skeniranje se je izkazalo kot zelo uporabno, saj je ponudilo dokumentira- nje z izredno visokim nivojem zajema informa- cij. Dobro vidne dekoracije na stečkih so prido- bile pri detajlih (enota 4, sl. 6), medtem ko so se na dveh nagrobnikih pokazali okrasi, ki so bili prostemu očesu slabo vidni (enota 6; sl. 7b) ali celo nevidni. st ud ia universitatis he re d it at i st u d ia u n iv er si ta t is h er ed it a t i, le t n ik 9 (2 02 1) , š t ev il k a 1 / v o lu m e 9 (2 02 1) , n u m be r 1 118 Tudi iz skeniranja globoko vrezanega napisa na nagrobniku Bogdana Hateljevića (sl. 8; Pekić 2005, 202; Čaval, v tisku) smo pridobili nove in- formacije, ki prej niso bile prepoznane. Ta nag- robnik smo tridimenzionalno dokumentirali zato, da ovekovečimo edini napis na tem poko- pališču; napis, ki ga je prof. Vego (1962b, 40, 41; št. 93) datiral v konec 14. in začetek 15. stoletja, medtem ko so kasnješe zgodovinske raziskave postavile napis v drugo polovico 14. stoletja, a vsekakor pred leto 1390 (Pekić 2005, 202). Na- pis je edina dekoracija nagrobnika in se razpro- Slika 6. Milavići nekropola, enota 4: a – fotografija; b - 3D model stečka z dobro vidnimi dekoracijami. Milavići cemetery, unit 4: a – a photograph; b – a 3D model of stećak with well visible decorations. Slika 7. Milavići nekropola, enota 6: a – fotografija; b - 3D model stečka z dobro vidnimi dekoracijami v obliki meča in ščita na zgornji površini. Milavići cemetery, unit 4: a – a photograph; b – a 3D model of the tombstone with well-visible decorations in the shape of a sword and shield on the upper surface. st ud ia universitatis he re d it at i t r id im en z io n a ln o d o k u m en t ir a n je s t eč k o v s r ed n je v eš k e ž u pe d a ba r v b o sn i i n h er c eg o v in i 119 Slika 8. Milavići nekropola, stečak Bogdana Hateljevića: a – fotografija stečka z napisom; b - Vegov prepis (Vego 1962b, 40, št. 93); c – 3D skeni vseh štirih stranic z dobro vidnim napisom in novo odkrito peto vrstico na prvi stranici napisa. Milavići cemetery, stečak of Bogdan Hateljević: a – a photograph; b – transcription of the nscription by M. Vego (Vego 1962b, 40, No. 93); c – a 3D model of the tombstone with well-visible inscription and newly discovered fifth line of inscription on the first side of the tombstone. stira na vseh štirih stranicah nagrobnika. Kljub globoko vrezanem napisu je skeniranje izluščilo dodatno vrstico napisa, in sicer kot peto vrstico na prvi strani nagrobnika. Celoten napis se se- daj bere †a sé léhi B(o)gadaný Hatélévi}ý Rodi~a voévodé slúga ú dobri ~asý rodih sé ú dobrä ú drú`ini pravo ~iné i úmrähý g(ospo)d(i)nú värno slúhé a sai bilégý sinové moi postavi{é ména«. V prevodu v današnji bosanski jezi- ka pa »† Ase leži Boga(!) dan Hateljević R(a) diča vojvode sluga. u dobri čas rodih se u Do- bre. U družin(i) pravo (prava?) činje(h) i um- reh g(ospo)d (i) nu vjrno služe(ći). A sai biljeg sinovi moji postaviše meni (Vego 1962b, 41; prof. Radmilo Pekić ustna informacija) Trebesin Druga lokacija, kjer smo poskenirali dva stečka je Trebesin, zaselek vasi Klečki nad mestom Ber- kovići (Pekić 2005, 194–195, 202–203). Izven og- rajenega srednjeveškega in novoveškega pravo- slavnega pokopališča je nekaj razmetanih skupin skupno sedemnajstih stečkov, ki dajejo vtis ovac, ki se pasejo okoli hiš. Prvi je bil prevrnjeni nag- robnik v obliki visokega slemenjaka na podstav- ku, močno obrasel z grmovjem in ga je bilo zato težko dokumentirati (sl. 9). Zanimivo je, da v Ve- govem opusu tega napisa ni, ga je pa objavil Šo- bajić (1954, 40) desetletje prej. Iz zelo težko ber- ljivega epitafa je Šobajić lahko razbral le začetek, ki sicer pravi »A sé lé`i Ranéúa Pi}ovi}(ý) bih(ý) slúga«, oziroma »Ase leži Raenia Pičović bih sluga /.../«. Skenirana oblika napisa potrebuje dodatno obdelavo. Drugi skenirani nagrobnik je delno vko- pan v zemljo in še bolj erodiran od prvega. V su- rovi digitalni obliki je zgornja stranica stečka še vedno težko berljiva, predvsem zaradi naravnih razpok in klimatskih poškodb nagrobnika (sl. 10). Vseeno so vidni vrezani križi in poševni na- pis, ki do sedaj še ni bil ne registriran, ne preb- ran. Obe daljši stranici nagrobnika sta okrašeni z motivom žensk, ki plešejo kolo, ki je na vrhu stranice zaključeno z vitičnim in trolistnim tra- kom. Omenjeni trak se nadaljuje tudi na krajših stranicah, ki so hkrati okrašene še z živalsko fi- guraliko, morda predstavitve konj, kar pa je zara- di vkopanosti stečka v zemljo trenutno nevidno. st ud ia universitatis he re d it at i st u d ia u n iv er si ta t is h er ed it a t i, le t n ik 9 (2 02 1) , š t ev il k a 1 / v o lu m e 9 (2 02 1) , n u m be r 1 12 0 Vsi okrasi razen najglobljega križa so prostemu očesu nevidni. Zaključek Očitno je, da je tridimenzionalno skeniranje v našem primeru prineslo izredno bogate infor- macije, ki jih sicer ne bi bilo mogoče zajeti. Tri- dimenzionalno modeliranje iz fotografij se je si- cer izkazalo za bogatejši podatkovni paket od samega branja informacij samo iz fotografij, a 3D skeniranje z ročnim skenerjem je neprimer- no bolj natančna tehnika. Znotraj institucij, ki dokumentirajo, varujejo, vrednotijo, raziskujejo in interpretirajo kulturno dediščino se z upora- bo digitalizacije odpirajo nove obsežne možnos- ti raznovrstnega predstavljanja in interpretaci- je materialne kulture. Moderne tehnologije, kot na primer 3D skeniranje in modeliranje, so čeda- lje bolj dostopne in hkrati enostavne za uporabo. 3D skeniranje predstavlja pomemben element tudi pri muzejskem delu, saj je prvobitno pos- lanstvo muzejev varovanje in preučevanje pre- mične kulturne dediščine, in nato njeno pred- stavljanje javnosti. Obe vlogi zahtevata dobro oz. popolno dokumentacijo predmetov, ki jo ta teh- nika ponuja. Digitalna vsebina tako dokumen- tiranega predmeta ima izjemno dokumentar- no vrednost, ki jo lahko opredelimo znotraj treh osnovnih muzelaskih vidikov: varovanje, prou- čevanje, predstavljanje. Ker je ves arheološko pri- dobljen material predan v kuratorstvo muzeju, velja omeniti vlogo 3D informacij znotraj ome- njenih treh vidikov. Varovanje: vse muzealije, ki so vpisane v in- ventarno knjigo muzeja imajo status spomeni- ka in predstavljajo neprecenljivo dediščino, ki jo moramo skrbno varovati. Muzealije so zato zava- rovane za primere kraje, poškodovanja, požara in Slika 9. Trebesin, steček 1: a – fotografija; b - 3D model stečka z dobro vidnim napisom v različnih vizualizacijah. Trebesin: a – a photograph; b – a 3D model of the tombstone with well-visible inscription in various visualisations. Slika 10. Trebesin, steček 2: a – fotografija; b - 3D model stečka z vidnim napisom in dekoracijami na vrhnji in stranskih stranicah. Trebesin: a – a photograph; b – a 3D model of the tombstone with visible inscription and decorations on the top and side surfaces. st ud ia universitatis he re d it at i t r id im en z io n a ln o d o k u m en t ir a n je s t eč k o v s r ed n je v eš k e ž u pe d a ba r v b o sn i i n h er c eg o v in i 12 1 naravnih nesreč. V primeru poškodbe, kraje ali uničenja predmeta je ključna zelo dobra doku- mentacija, ki omogoča njegovo rekonstrukcijo, izdelavo kopije ali identifikacijo v primeru kraje. V tem primeru ima tridimezionalni model pred- meta odlično dokumentarno vrednost, ki pari- ra originalu. Preučevanje: preučevanje predmetov kul- turne dediščine se v primeru digitalnih modelov lahko enostavno in hitro prenaša med naprava- mi. Metoda 3D skeniranja je primerna dopol- nilna tehnika preučevanju, saj lahko izdelan 3D model digitalno poljubno obračamo, osvetljuje- mo z različnih kotov, povečamo ali pomanjša- mo, in tudi natisnemo. Pri tem se moramo zave- dati tudi pomanjkljivosti, ki jih digitalna oblika predmeta ima. Te se kažejo predvsem pri določa- nju strukture materialov, barvnih tonov ter teže in velikosti muzealij. Predstavljanje: Z ustrezno računalniško ob- delavo 3D modelov predmetov lahko pridemo do atraktivnih in zanimivih predstavitev ter in- terpretacij. 3D modeli predmetov se lahko upo- rabijo v animacijah, kot na primer predstavitev njihove postopne izdelave ali pa arheološkega postopka izkopa predmeta. Uporabijo se lahko v hologramih, ki pogosto služijo kot nadomestilo za originalne predmete, predvsem na občasnih razstavah. Prav tako je na ta način olajšano pred- stavljanje večjih predmetov, ki jih muzeji hranijo v depojih ali pa so, kot je to primer stečkov, ohra- njeni in situ. V kombinaciji s 3D tiskom predme- tov za potrebe praktičnega pristopa pa približa- mo kulturno dediščino tako otrokom kot tudi slepim in slabovidnim obiskovalcem muzejev. 3D dokumentiranje kulturne dediščine torej pri- speva k boljši dostopnosti kulture ranljivim sku- pinam, vpliva na pozitivnejše muzejske izkušnje vseh segmentov obiskovalcev, širi obzorje muzej- skih delavcev in vzpodbuja splošno vključenost javnosti ter senzibilizira splošno javnost za polo- žaj ranljivih skupin v družbi. Glede na podatke, ki nam jih tridimenzi- onalno skeniranje posreduje, ima ta tehnika iz- redno pozitivno prihodnost ne le v muzeologiji in raziskovanju, temveč tudi veliko širše. V pri- hodnosti nameravamo to tehniko uporabiti na vseh stečkih, ki bodo del arheoloških izkopa- vanj. V primerjavi s finančnim zalogajem, ki ga nakup ročnega 3D skenerja zagotovo predsta- vlja, je vrednost pridobljenih informacij vseka- kor neprimerljivo večja, saj skeniranje praktično zamrzne trenutno stanje predmeta in tako omo- goči časovno neomejeno raziskovanje, analizira- nje, in manipulacijo pridobljenih informacij. Zahvala Avtorice se zahvaljujejo študentkam in študen- tom ter kolegicam in kolegom, ki so sodelovali pri izkopavanjih v Milavićih leta 2019, še pose- bej dr. Alessandri Cianciosi in dr. Krishu Seetah, kolegicama Prof. Ljubici Srdić in Ljiljani Vruči- nić in Republiškega Zavoda za ohranjevanje zgo- dovinske, kulturne in naravne dediščine Ba- nja Luka, BiH, ter zgodovinarju Prof. Radmilu Pekiću za pomoč, svetovanje in vzpodbudo pri raziskavah stečkov in uporabi novih tehnik do- kumentiranja kulturne dediščine. Summary Digital data capture is becoming an increasingly im- portant part of documenting, studying, and present- ing archaeological heritage. With the development of three-dimensional digitization, this technique is be- coming more accessible and present in the documen- tation and presentation of archaeological objects. 3D scanning is especially suitable for objects with various relief features, such as ornaments or inscriptions, which are often difficult to identify or read due to the ageing processes of the object. This is the reason why we test- ed the method on medieval tombstones in Bosnia and Herzegovina. Three-dimensional models of the stećci tombstones were made using two techniques: photogrammetry and 3D scanning. For scanning, we used a portable scanner EinScan Pro 2X Plus (Multifunctional Handheld 3D Scanner) based on structure light technology. The scan- ner projects a series of linear light patterns on an object, the camera records them and a software than calculates the distance of each point in the pattern The result of a scanning process is a point cloud, which can be further processed. st ud ia universitatis he re d it at i st u d ia u n iv er si ta t is h er ed it a t i, le t n ik 9 (2 02 1) , š t ev il k a 1 / v o lu m e 9 (2 02 1) , n u m be r 1 12 2 The eight stećci that were scanned in this pilot case study originated from two sites: from Milavići, an over 650 years old orthodox cemetery with 352 stećci, and still in use, where we scanned six tombstones, and Tre- besin, a smaller site with 17 stećci, from which two were scanned. Since the scanner is highly sensitive to light data, which in a combination with the white surface (limestone) prevents the production of quality images or any images at all, the fieldwork was conducted after sunset and further in dark. The fieldwork was followed by basic computer processing of the captured data. This is already made possible by the scanner’s software it- self, yet for more complex processing it is necessary to use additional software that enable greater data manip- ulation. The file formats in which we can store 3D data and models created in the scanner program are: .prj, .asc (separated), .asc (whole), .stl, .obj, .oly, .3mf, and .p3. The advantage of three-dimensional models is that they allow us to observe an object in a different way than we do with a physical object. The model can be changed lighting, colour, add or subtract texture, turn, etc. Cer- tain reliefs on the upper surface of the stećak tomb- stones, for example, are already severely damaged due to the influence of atmospheric factors (stone erosion), which makes their readability difficult. Such surfac- es are easier to read from the three-dimensional mod- el. In addition, it allows us to explore monuments fur- ther even after the fieldwork and, as such, represents an integral part of the documentation of the site. (Simul- taneously, three-dimensional models are also significant for their presentation to the broader interested public, both in the original environment and elsewhere. They can serve as a basis for their study, protection, promo- tion, and presentation, either by making a copy or vir- tual content. A simple glance at the results displays that three-dimen- sional scanning in our case yielded extremely rich infor- mation that would not otherwise be identified and cap- tured. Three-dimensional modelling from photographs has proven to be a richer data package than just reading information from photographs alone, but 3D scanning with a hand-held scanner is disproportionally richer and more accurate with data it teases out. 3D models enable detailed research, analysis, and manipulation of the ob- tained information in every sector dealing with the cul- tural heritage. Povzetek Digitalno zajemanje podatkov postaja vse pomembnej- ši del dokumentiranja, preučevanja in predstavljanja ar- heološke dediščine. Z razvojem tridimenzionalne di- gitalizacije je ta tehnika vse bolj dostopna in prisotna v dokumentaciji ter predstavitvi arheoloških predmetov. 3D skeniranje je še posebej primerno za predmete z raz- ličnimi reliefnimi lastnostmi, kot so okras ali napisi, ki jih je zaradi staranja predmeta pogosto težko prepozna- ti ali prebrati. To je razlog, da smo metodo preizkusili na srednjeveških nagrobnikih v Bosni in Hercegovini. Tridimenzionalni modeli nagrobnikov (stečkov) so bili narejeni z dvema tehnikama: fotogrametrijo in 3D ske- niranjem. Za skeniranje smo uporabili prenosni skener EinScan Pro 2X Plus (večnamenski ročni 3D skener), ki temelji na strukturni svetlobni tehnologiji. Optični bralnik projicira vrsto linearnih svetlobnih vzorcev na predmet, kamera jih zabeleži in programska oprema iz- računa razdaljo vsake točke v vzorcu. Rezultat postop- ka skeniranja je oblak točk, ki ga je mogoče nadalje ob- delati. Osem stečkov, ki so bili skenirani v tej pilotni študiji pri- mera, izvira iz dveh krajev: iz Milavičev, več kot 650 let starega pravoslavnega pokopališča s 352 stečki, ki je še vedno v uporabi, na katerem smo pregledali šest nag- robnikov, in Trebesina, manjšega mesta s 17 stečki, kjer smo skenirali dva nagrobnika. Ker je optični bralnik zelo občutljiv na svetlobne podatke, kar v kombinaciji z belo površino (apnenec) preprečuje nastanek kakovostnih slik ali kakršnih koli slik, smo terensko delo izvajali po sončnem zahodu in kasneje v temi. Terenskemu delu je sledila osnovna računalniška obdelava zajetih podatkov. Obdelavo omogoča že sama programska oprema op- tičnega bralnika, vendar je za zahtevnejšo obdelavo tre- ba uporabiti dodatno programsko opremo, ki omogoča večjo manipulacijo s podatki. Formati datotek, v kate- re lahko shranimo 3D podatke in modele, ustvarjene v programu za optični bralnik, so: .prj, .asc (ločeno), .asc (celo), .stl, .obj, .oly, .3mf in .p3. Prednost tridimenzionalnih modelov je, da nam omo- gočajo opazovanje predmeta na drugačen način kot pri fizičnem objektu. Modelu je mogoče spremeniti osve- tlitev, barvo, dodati ali odvzeti teksturo itd. Nekateri reliefi na površini stečkov so na primer že močno poš- kodovani zaradi vpliva atmosferskih dejavnikov (erozi- ja kamna), zaradi česar so težko berljivi. Takšne povr- st ud ia universitatis he re d it at i t r id im en z io n a ln o d o k u m en t ir a n je s t eč k o v s r ed n je v eš k e ž u pe d a ba r v b o sn i i n h er c eg o v in i 12 3 šine je lažje razbrati iz tridimenzionalnega modela, ki nam poleg tega omogoča nadaljnje raziskovanje spome- nikov tudi po terenskem delu in kot tak predstavlja se- stavni del dokumentacije o lokaciji. Hkrati so tridimen- zionalni modeli pomembni tudi za njihovo predstavitev širši zainteresirani javnosti, tako v prvotnem okolju kot drugod. Lahko so osnova za njihovo preučevanje, zašči- to, promocijo in predstavitev, bodisi z izdelavo kopije oz. navidezne vsebine. Preprost pogled na rezultate pokaže, da je tridimenzi- onalno skeniranje v našem primeru dalo izredno bo- gate informacije, ki jih sicer ne bi mogli prepoznati in zajeti. Tridimenzionalno modeliranje na fotografijah se je izkazalo za bogatejši podatkovni paket kot samo branje informacij s fotografij, toda 3D skeniranje z roč- nim optičnim bralnikom je nesorazmerno bogatejše in ponuja natančnejše podatke. 3D modeli omogočajo podrobnejše raziskave, analize in obdelavo pridobljenih informacij v vseh sektorjih, ki se ukvarjajo s kulturno de- diščino. Viri in literatura Ebrahim, M. A.-B. 2011. 3D laser scanners. History, applications, and future. Assiut: Assiut University. https://doi. org/10.13140/2.1.3331.3284 Bešlagić, Š. 1982. Stećci: kultura i umjetnost. Sarajevo: Veselin Masleša Bešlagić, Š. 2004. Leksikon stećaka. Sarajevo: Svjetlost. Čaval, S., v tisku [2021]. “Funerary landscapes as multicultural spaces: stećci in medieval Bosnia and Herzegovina.“ European Journal of Archaeology. Đorđić, P. 1971. Istorija srpske ćirilice: Paleografsko-filološki prilozi. Beograd: Zavod za izdavanje udžbenika Socijalističke Republike Srbije. Hameeuw, H., in G. Willems. 2011. “New visualization techniques for cuneiform texts and sealings.” Akkadica 132 (2): 163– 178. Jončič N., in J. Zachar 2017. “3D scanning.” V 3D Digital Recording of Archaeological, Architectural and Artistic Heritage, uredili Ján Zachar, Milan Horňák in Predrag Novaković, 23–30. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. Jurić-Kappel, J. 2005. “Književni jezik u srednjovjekovnoj Bosni.” V Jezik u Bosni i Hercegovini, uredil Svein Mønnesland, 81– 105. Sarajevo: Institut za jezik u Sarajevu, Oslo: Institut za istočnoevropske i orijentalne studije. Kardaš, M. 2015. Jezik i grafija srednjovjekovne bosanske epigrafike. Sarajevo: Institut za jezik Univerziteta u Sarajevu. Kurtović, E. 2010. “Datiranje natpisa na stećku Vukašina Dobrašinovića iz Konjskog kod Trebinja.” Godišnjak Centra za balkanološka ispitivanja 39: 163–171. Lovrenović, D. 2009. Stećci: bosansko i humsko mramorje srednjeg vijeka, Sarajevo: Rabic. Markotić, V. 1990. “The political and administrative aspect of the medieval inscriptions in Bosnia and Hercegovina.” Journal of Croatian Studies 31: 87–98. Mužić, I. 2009. “Vlasi i starobalkanska pretkršanska simbolika jelena.” Starohrvatska prosvjeta 3/36: 315–349. Nakaš, L. 2012. “Jezik i grafija revidiranih natpisa.” V Bosanskohercegovački slavistički kongres I. Zbornik radova (Vol. 1), uredil Senahid Halilović, 119–127. Sarajevo: Slavistički komitet, Nakaš, L. 2018. “Pismo natpisa stećaka.” Godišnjak Centra za Balkanaloška Ispitivanja 47: 177–191. Pekić, R. 2005. Župa Dabar u srednjem vijeku. Bileća: Prosvjeta. Purgarić-Kužić, B. 1996. “Dosadašnja istraživanja o stećcima.” Radovi Zavoda za hrvatsku povijest 28(1): 242–53. Shining 3D. 2018. User manual: EinScan Pro 2X/2X Plus, EXScan Pro Software. https:// it3d.com/wp-content/uploads/download- files/manual/en/EXScan-Pro-User-Manual- V3.3.0.2.pdf Šobajić, P. 1954. Dabarsko polje u Hercegovini: antropogeografska ispitivanja. Poseben odtis Sprskega Etnografskega Zbornika st ud ia universitatis he re d it at i st u d ia u n iv er si ta t is h er ed it a t i, le t n ik 9 (2 02 1) , š t ev il k a 1 / v o lu m e 9 (2 02 1) , n u m be r 1 12 4 Knj. 67, Naselja i poreklo stanovništva Knj. 34. Beograd: Naučna knjiga. Štuhec, S. 2012. “Dvoinpoldimenzionalno in tridimenzionalno upodabljanje artefaktov.” Arheo 29: 87–98. Štuhec, S. 2017. “3D digital recording: basics.” V 3D Digital Recording of Archaeological, Architectural and Artistic Heritage, uredili Ján Zachar, Milan Horňák in Predrag Novaković, 15–19. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. Thomas, G., Pluskowski, A., Gilchrist, R., Garcia-Contreras Ruiz, G., Andrén, A., Augenti, A., Astill, G., Staecker, J. in H. Valk. 2017. “Religious transformations in the Middle Ages: towards a new archaeological agenda.” Medieval Archaeology 61(2): 300–329. Vego, M. 1962a. Zbornik srednjovjekovnih natpisa BiH I. Izdanja Zemaljskog muzeja u Sarajevu. Sarajevo: Zemaljski muzej. Vego, M. 1962b. Zbornik srednjovjekovnih natpisa BiH II. Izdanja Zemaljskog muzeja u Sarajevu. Sarajevo: Zemaljski muzej. Vego, M. 1964. Zbornik srednjovjekovnih natpisa BiH III. Izdanja Zemaljskog muzeja u Sarajevu. Sarajevo: Zemaljski muzej. Vego, M. 1970. Zbornik srednjovjekovnih natpisa BiH IV. Izdanja Zemaljskog muzeja u Sarajevu. Sarajevo: Zemaljski muzej. Vražalica, E. 2018. “Bosančica u ćiriličnoj paleografiji i njen status u filološkoj nauci.” Književni jezik 29: 7–27. Wenzel, M. 1962. “Bosnian and Herzegovinian tombstones – who made them and why.” Südost Forschungen 21: 102–143. München: de Gruyter Oldenbourg. Wenzel, M. 1965. Ornamental motifs on Tombstones from Medieval Bosnia. Sarajevo: Veselin Masleša. Wenzel, M. 1999. Bosnian Style in Metalwork and Tombstones. Sarajevo: Sarajevo Publishing. Zachar, J., Horňák, M. in P. Novaković, ur. 2017. 3D digital recording of archaeological, architectural and artistic heritage. CONPRA Series, Vol. I., Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.