165 Etnolog 26 (2016) »MENI JE TA MOJA POT KOT DNEVNA SOBA« Teka~i v Ljubljani in njihove poti kot povezava med mestom in naravo Bla` Baji~ IZVLE^EK Prispevek obravnava teka~e in »njihove« poti v Ljubljani, pri ~emer izpostavlja za mnoge teka~e in teka~ice klju~no razliko med mestom in naravo. Glede vsebine obeh domen se akterji velikokrat ne strinjajo, a razlike same, ki se jim ka`e kot dana, ne postavljajo pod vpra{aj. Prakti~no in narativno delovanje v zvezi z naravo nastaja v kontekstu zgodovinsko dalj{e produkcije in ideologije narave ter rekreativnega teka v poznem kapitalizmu. Izku{nje teka po izbranih poteh delujejo kot avtenti~na, ~utno bogata izku{nja oziroma na~in prehoda iz mesta »nazaj v naravo«, a pri tem prikrivajo kompleksno dru`beno- ekonomsko mre`o, ki je pogoj sodobnega rekreativnega teka. Klju~ne besede: tek, poti, krajina, urbana antropologija, Ljubljana ABSTRACT The article addresses joggers and “their” routes in and out of Ljubljana, emphasizing the difference between the city and nature that is of essential importance to many joggers. They often do not agree on the contents of these two domains, but do not question the difference itself, which they take as a given. Their practices and narratives about nature emerge in the context of the historically longer production and ideology of nature and jogging in late capitalism. Jogging along chosen routes proviedes what joggers deem as an authentic, rich sensorial experience or transition from the city “back to nature”, but behind their experiences is a complex socio-economic network on which contemporary jogging depends. Keywords: jogging, routes, landscape, urban anthropology, Ljubljana Za ogrevanje Zadnjih petnajst let lahko v Ljubljani, pa tudi drugod v Sloveniji, opazujemo izjemen porast priljubljenosti rekreativnega teka ter z njim povezanih spletnih in revialnih publikacij. Velik del le-teh je namenjen predstavljanju teka{ke opreme; od teka{kih copat za najrazli~nej{e namene in prilo`nosti do napravic za merjenje in usmerjanje telesnih oziroma fiziolo{kih odzivov na tek, preteklih in prihajajo~ih teka{kih prireditev, pa telesnih tehnik, kakr{nih naj se teka~i in teka~ice nau~ijo, da bodo najbolje tekli. Narava ima zelo pomembno vlogo v teh naracijah. Preve~ enostavno bi bilo tovrstno naracijo odmisliti kot zgolj tr`enjsko 166 Bla` Baji~ strategijo (~eprav je tudi to!), saj mnogi, morda kar ve~ina teka~ev in teka~ic naravo dojema kot osrednji pozitiven dejavnik v svojih vsakdanjih `ivljenjih, tako v smislu prostora za tek kot tudi na~ina telesnega gibanja. Omenjene publikacije, praviloma opremljene s fotografijami s teka{ko `anrsko motiviko (posameznik in/ ali posameznica, redkeje skupina med tekom ~ez travnik, »v akciji« v gozdu, ipd.), spodbujajo, kaj in kako dojemati kot narav(n)o (Green 1995). To je sicer polje, na katerem se akterji ob~asno medsebojno izpodbijajo in spreminjajo »pomene« narave, a glede ne~esa so si edini. Narava je nasprotna in kurativ sodobnemu, mestnemu `ivljenju. Slednje je vsaj deloma za{lo zaradi premajhne koli~ine telesnega gibanja in umetne hrane, ki sta pripomogla k epidemiji debelosti, menijo sogovorniki. V teh naracijah je mesto konstruirano kot dan, stvaren, reguliran kraj, narava pa kot odprt, bolj svoboden prostor mo`nosti. Razmerje med mestom in naravo, utele{eno v izbranih fizi~nih »sestavinah« prostora, tvori teka{ko krajino oziroma osebne teka{ke krajine Ljubljane, o kateri(h) razpravljam v nadaljevanju. Menim, da lahko zaradi »narave« sodobnega rekreativnega teka teka{ko krajino Ljubljane razumemo zgolj v kontekstu poznega kapitalizma, na logiki katerega temelji sodobni rekreativni tek. Povedano druga~e, akterji z obravnavanega podro~ja v mnogo~em delujejo skladno z omenjeno logiko. Spremembe v produkciji, kot so fleksibilizacija, internacionalizacija, pove~anje hitrosti ban~nih storitev, poudarek na medijskih produktih in njihova povezava z razvojem tehni~nih zmo`nosti in zunajekonomsko »pomo~jo« ameri{kega voja{kega aparata, ki so se pri~ele po drugi svetovni vojni in se vse bolj stopnjevale, so v {estdesetih letih 20. stoletja ustvarile pogoje, v katerih sta ekonomija in kultura postali »speti« v »povratno zanko« (Jameson 1991: xv; Harvey 1990). Po Jamesonu se omenjene spremembe simptomatsko ka`ejo kot izbris distinkcije med visoko in nizko kulturo, povr{inskost kulturnih produktov in prostorska logika simulakra (glej Baudrillard 1999), spremenjen osnovni ~ustveni karakter izdelkov in slabenje zgodovinskosti in zmo`nosti kognitivnega kartiranja oziroma preslikavanja (cognitve mapping), tj. zmo`nosti povezovanja navidezno vase zaprtih, medsebojno lo~enih podro~ij dru`bene in prostorske prakse ter situiranja posameznika v tej kompleksni celoti oziroma strukturi. Primere tovrstnih simptomov Jameson izbira na podro~ju umetni{kih praks, toda ti se lahko ka`ejo tudi v rekreativnih praksah. Razkol med fenomenolo{ko izku{njo posameznika in strukturnimi pogoji te izku{nje se je zaostroval skozi razvoj kapitalizma od 19. stoletja do danes. V tem procesu produciran prostor zaznamuje zatrtje avreati~ne distance in zasi~enje preostalih praznih krajev (Jameson 1991: 410–413). Zato je telo poznega kapitalizma izpostavljeno neposrednemu ~utnemu obstreljevanju (glej Lowe 1995; Howes 2004). V kontekstu posameznikove vstavitve v »ve~dimenzionalni zbir radikalno prekinjenih resni~nosti« (Jameson 1991: 413), kot sta resni~nost mesta in resni~nost narave, dobiva posameznikova izku{nja videz neodtujljivosti in pristnosti, ki prav s tem prikriva pogoje svojega nastanka – nezamisljivo razsredi{~enost globalnega kapitala. Poleg tega dolo~en del kapitala oziroma njegovi predstavniki, tudi s podro~ja rekreacije, na~rtno, zaradi spodbujanja potro{nje dejavno gojijo predstavo, da izkustveno, sploh telesno zares je pristno 167 »Meni je ta moja pot kot dnevna soba« oziroma da vra~a pristno (Paluch 1999), kar je opazno tudi v teka{kih naracijah o naravi. O pojmu »narava« in njegovi zgodovini je bilo v etnologiji in kulturni/ socialni antropologiji, kot bolj splo{no v dru`boslovju in humanistiki, iz razli~nih teoretskih izhodi{~ in v razli~nih dru`benih kontekstih napisano nepregledno veliko, mnogokrat medsebojno nasprotujo~ih si razprav (Descola in Palsson 1996; Urry in MacNagahan 2001). Sam se bom v navezavi na Hirschovo (1995) koncepcijo krajine kot odnosa med krajem in prostorom, danim in mogo~im, poslu`il teorije produkcije narave (in spremljajo~e ideologije narave; o tej v nadaljevanju) antropologa in geografa Neila Smitha (Smith 2008). Smith, ~e na kratko povzamem, pravi, da kapitalisti~ni produkcijski na~in proizvaja naravo kot prostor onkraj dru`be in ga kot takega porablja. Povedano druga~e, vedno znova predpostavlja in proizvaja strukturne dru`bene in geografske neenakosti, ki se tako na ravni mest kot celotnega planeta ka`ejo kot narava »tam zunaj« in »`e tam«. Tako proizvedena, kapitalu oziroma njegovim predstavnikom vedno znova predstavlja mo`nost (novega) kapitaliziranja (glej tudi Harvey 1996; Lefebvre 2013).1 Vpra{anje, na katero odgovarjam v nadaljevanju prispevka, je, kako v danem zgodovinskem obdobju v Ljubljani, kjer smo v zadnjih letih pri~a intenziviranemu procesu produkcije narave,2 izku{nje sodobnega rekreativnega teka v fizi~nem in dru`benem prostoru in z njim povezane naracije teka~em in teka~icam slu`ijo kot na~in iskanja »svojega mesta v svetu«.3 Na zastavljeno vpra{anje odgovarjam najprej s kratko predstavitvijo najbolj relevantnih paradigem rekreativnega teka, jogginga in trima. Nadalje o~rtam nekatere glavne reprezentacije in na~ine reprezentiranja narave. Na koncu pa predstavim tri etnografske vinjete o teku v 1 Pomanjkljivost tega pristopa je sicer v tem, da ne upo{teva (dovolj) specifik, ki izvirajo iz razlik med spoloma, etni~nimi in narodnimi skupinami, subkulturami itd., in se tudi prek krajin v teh razlikah reproducirajo (Ekers in Loftus 2013), osredoto~a pa se predvsem na fazo t. i. tr`nega kapitalizma. Ima pa odliko, da izpostavlja »bole~e«: ne~love{ko logiko delovanja kapitala, ki oblikuje pogoje (ne)mo`nosti delovanja skupnosti in posameznikov (Jameson 1991: 408–409) in na katero je prevladujo~i tok antropologije »pozabil« oziroma jo nevede slavil (Carrier 2012). 2 Pomislimo, denimo, na dejavnosti, povezane z Zeleno prestolnico Evrope, postavitvijo novih parkov na obrobju Ljubljane, prenovo nekaterih teka{kih in sprehajalnih poti itd. 3 Ob vsem do sedaj povedanem velja poudariti razliko med mesti, kot so Boston, Jersey City in Los Angeles, ki jih, apropos analize (ne)zmo`nosti orientacije v mestih urbanista Kevina Lyncha, Jameson (1991: 51–52) opisuje kot zgrajene tako, da posamezniku mo~no ote`ujejo dolo~itev lastne pozicije v urbani celoti, tj. onemogo~ajo kognitivno preslikavo (v o`jem smislu). V tak{nih mestih ljudem umanjkajo to~ke, s pomo~jo katerih bi se lahko pozicionirali v prostoru, ~esar pa glede Ljubljane, tako zaradi njene velikosti kot opaznosti nekaterih geografskih in urbanisti~nih potez, gotovo ne moremo trditi. Te`avo pozicioniranja znotraj (fizi~nega) mesta pa Jameson razume tudi v konvergenci (in kot alegorijo) te`av pozicioniranja v dru`beni celoti (~eprav pojem karte oz. na~rta zaradi svoje vizualno-prostorske konotacije ote`uje povsem konceptualno mi{ljenje socialne strukture), tj. kognitivnega preslikavanja (v {ir{em smislu). Jameson (1991: 417–418) na samem koncu Postmodernizma zapi{e, da je kognitivno preslikavanje zgolj psevdonim za razredno zavest in da sodobno globalno stanje zahteva popolnoma nov na~in artikulacije na{ega razmerja do teh pogojev delovanja. Zato moram poudariti, da ne gre me{ati teka in spremljajo~ih reprezentacij kot sredstva pozicioniranja v neko konkretno, »vsebinsko«, dru`beno-kulturno skupino (kar tek nedvomno je; npr. dru`bena skupina mladih, uspe{nih, (samo)produktivnih ljudi ipd.), s sredstvom pozicioniranja na strukturno, »brezvsebinsko« mesto. Vpra{anje je torej, kako prakticiranje sodobnega rekreativnega teka in asociiranih reprezentacij in pomenov, predvsem tistih povezanih z naravo, v specifi~ni krajini Ljubljane o(ne)mogo~a pozicioniranje v fizi~nem in dru`benem prostoru (v drugem smislu). 168 Bla` Baji~ naravi, ki ilustrirajo predkartografsko, »stezosledsko« (Ingold 2007; 2011) po~etje teka~ev in teka~ic. Metodolo{ko je moje raziskovanje temeljilo na opazovanju z udele`bo (prim. Sands 2002), oziroma izku{nji skupnega gibanja (Lee in Ingold 2006; Pink 2007; Howes 2013; Spinney 2015) in rednih neformalnih pogovorih s pribli`no petintridesetimi ~lani in ~lanicami skupine Urbani teka~i. Vendar pa se distanciram od predstave, da je neposredna ~utna ali afektivna izku{nja tudi `e ustrezna in zadostna osnova interpretacije rekreativnega teka. Ker pa je tek, kot ugotavlja Robert Sands (2002: 29), pogosto precej samotno po~etje, sem z dvanajstimi ljubljanskimi teka~i in teka~icami, tudi tistimi, ki niso del nobene izmed skupin, opravil polstrukturirane intervjuje, v katerih sem jih spra{eval o njihovih teka{kih navadah in izku{njah, o dojemanju poti in narave. Od superg do ~lankov o supergah Primer akterja, ki paradigmatsko utele{a pozni kapitalizem, najdemo v proizvajalcu teka{ke obutve (in {e marsi~esa drugega), podjetju Nike. Zadnjih nekaj let to podjetje, tako kot mnogi drugi akterji na podro~ju sodobnega teka, intenzivneje »prisega na naravo«. Delno tudi zaradi najvplivnej{e poljudne publikacije na podro~ju rekreativnega teka v zadnjih petintridesetih letih McDougallove Rojeni za tek (2011) (Whelan 2012: 114; o omenjeni knjigi ve~ v nadaljevanju). Ustanovitelj podjetja Nike, trener atletike in nekdanji voja{ki ~astnik Bill Bowerman je skupaj s Philom Knightom leta 1964 ustanovil podjetje Blue Ribbon Sports, ki je sprva uva`alo {portne copate japonskega proizvajalca Onitsuka Tiger, danes znanega pod imenom Asics. Nekaj let kasneje, leta 1971, po izteku pogodbe z Onitsuko, pa sta ustanovitelja Blue Ribbon Sports preimenovala v Nike. Vmes, natan~neje leta 1966, pa je Bowerman, s sodelavcem W. E. Harrisem, napisal knji`ico Jogging. Knji`ica je verjetno najvplivnej{e delo na podro~ju rekreativnega teka sploh, po njeni zaslugi se je tudi v {ir{i javnosti »prijelo« poimenovanje za lahkoten, rekreativen tek, s kakr{nim se dandanes ukvarja na sto tiso~e, morda na milijone ljudi. Formiranje jogginga se {e zdale~ ni zgodilo spontano, bilo je povezano tudi, ali predvsem, z ekonomskimi okoli{~inami in vzgibi. Klju~en del teh so bili produkti, ki so tekom naslednjih desetletij s pomo~jo intenzivnega ogla{evanja postopoma postajali predvsem nosilci dolo~ene morale in estetike (glej Gillick 1984),4 spreminjali telesa in identitete (Hockey et al. 2015). 4 Ena~ba »morala = zdravje = estetika« (Starc 2003: 104) ima na podro~ju rekreativnega {porta sicer zgodovino, ki sega v 18. stoletje, in mno`i~no »uporabnost«, tudi v izrecno nacionalno in internacionalno zastavljenih gibanjih, denimo sokolskem in olimpijskem (Starc 2003: 101–116); v kontekstu jogginga pa je klju~no, da se »odgovornost«, kot se temu re~e v neoliberalnem `argonu, prena{a na posameznike oz. potro{nike. Da je ta paradigma postala del »zdrave pameti« (Harvey 2007: 40–41), pa ka`eta emska izraza »delati zase« oz. »narediti nekaj zase«, tj. »po~eti« {portanje/rekreacijo kot nekaj dobrega za tistega posameznika, ki pa~ »{porta«, posebej v smislu zdravja, po~utja, telesnih mo~i, ki so dojeti kot neodtujljivi (za rekreativce so pozitivni u~inki na dru`bo ve~inoma sekundarnega pomena, a jim v njihovih o~eh prina{ajo dolo~en presti`). Podobno ugotavlja tudi Starc (2003: 108), ko pravi, da »se ljudje vse bolj nagibajo k pojmovanju {porta za zdravje kot intimne in nedotakljive stvari, ki se ne ti~e nikogar drugega«. Podobno individualizacijo, ki ohranja pravkar navedeno ena~bo, bomo videli v nadaljevanju glede teka{kih dojemanj poti, lokacij ob poteh, krajin. 169 »Meni je ta moja pot kot dnevna soba« Samo dejstvo, da so bili ~evlji izdelani prete`no v sweatshopih t. i. »Tretjega sveta« (Klein 2005), pa je bilo potisnjeno na stran. @e od samih za~etkov jogginga, za~en{i s t. i. Liebermanovim dirom in Lytoardovim tekanjem v zgodnjih {estdesetih na Novi Zelandiji in v ZDA, so njegovi tvorci, kljub deklarativni primernosti za »slehernika«, »ciljali« na svetlopolte pripadnike in pripadnice srednjega razreda (Latham 2015). Zagovorniki in promotorji jogginga so tako lahko vseskozi vztrajali na njegovem demokrati~nem zna~aju poudarjajo~, da ne zahteva posebnih predznanj, da ni drag ali zamuden, da lahko te~emo kjer koli. ̂ etudi je v praksi kve~jemu prispeval k izra`anju (in reprodukciji) dru`benih razlik, kar je, vsaj v ZDA, postalo o~itno od druge polovice sedemdesetih let 20. stoletja.5 Takrat so mno`i~ni mediji jogging povezali z imaginarijem sodobne urbane krajine japijev (zastekljeni neboti~niki, gladke asfaltne povr{ine, ble{~e~e opremljeni vadbeni studii ipd.) in speli s so~asno modno industrijo (Qvinstrom 2015). Ob uspehih afri{kih teka~ev pa dodali novo epizodo v rasisti~ni konstrukciji naravnega Drugega, h kateri {e danes prispevajo tudi slovenski mediji (Bale in Sang 1996; Li~en 2013). Kot ka`e primer podjetja Nike, ki stoji za za~etki jogginga kot kulturnega pojava, so se meje med proizvajalci, ki vseskozi ponujajo nove, bolj{e {portne copate, s katerimi naj bi tekli bolje in tako postajali bolj{i posamezniki, z ogla{evanjem, ki v zadnjih letih posebej poudarja naravnost, zabrisale. Znotraj tak{ne konstelacije delujejo tudi osebni trenerji in pisci razli~nih priro~nikov (Rohe 2000; Robbilard 2010; Steffny 2013), ki se zaradi na~ina funkcioniranja tega polja nagibajo k razgla{anju (vsak svoje) Resnice. Nadaljnje tehnolo{ke inovacije, predvsem razmah spleta in razvoj najrazli~nej{ih napravic, »gadgetov«, ter poglabljanje financializacije in prekarizacije so {e poudarile to kulturno in prostorsko simptomatiko. V teh pogojih so tudi delujo~i na podro~ju rekreacije postali »podjetniki sebstva« (Lazzarato 2012), katerih klju~ni kapital so »naravna«, »{portna« telesa. Pri tem ne gre le za nove pogoje discipliniranja oziroma normiranja teles (Foucault 1984; 2015), kjer diskurz rekreacije bolj kot »golo« telesno dejavnost poudarja predstavo o tem, kak{ni so njeni u~inki in v kak{en dru`beni polo`aj postavlja posameznika (Starc 2003: 129–130), temve~ gre tudi za »u`iva{ko« in celo misti~no izku{njo (Thrift 2001) »vra~anja k naravi«,6 pome{ano s spektakelskimi reprezentacijami profesionalnih {portnikov v naravi (Magdalinski 2004). Jogging kot kulturna oblika funkcionira skladno z logiko poznega kapitalizma. Je vsakodnevna variacija na isto temo, kot so mno`i~ni mestni maratoni, kakr{ne je Jean Baudrillard (1989; prim. Bale 2004: 70) imel za emblem tega zgodovinskega obdobja. »Brati« in »pisati« naravo Nove razse`nosti v produkciji, reprodukciji, formi in {irjenju reprezentacij teka in narave so se pojavile z vsakodnevno rabo svetovnega spleta, ki je, kot 5 Za ve~ o izjemnem porastu priljubljenosti jogginga v navedenem obdobju glej npr. Gotaas 2013: 240–261. 6 Zgodovina »vra~anja k naravi« nikakor ni kratka, niti v povezavi na tek (Bale 2004: 41–76), niti v Sloveniji ([aver 2005), a opa`am, da mnogi teka~i in teka~ice menijo, da s tekom opravljajo pionirsko nalogo na podro~ju boja proti negativnim u~inkom, ki jih je prinesla civilizacija. 170 Bla` Baji~ se zdi, pripomogel k demokratizaciji in individualizaciji predstav o naravi. Toda (tudi) znotraj tega polja se pojavljajo hegemone naracije, tako glede natan~nej{ega »pomena« izbranih tem kot tudi tega, katere teme sploh so relevantne. Med slednje spadajo telo, izkustvo in narava, predvsem pa njihova nelo~ljivost med tekom. Eden izmed teka{kih trenerjev, ki redno objavlja svoja mnenja in ugotovitve o tej tematiki, pravi, da se nahajamo v naravi, ~e »te~emo po gozdnih in poljskih stezicah, kjer se sre~ujemo s koreninami, skalami, kamenjem, jarki, kanali, lu`ami, padlimi drevesi, vodo in v~asih blatom«. Tam, nadaljuje avtor, »se teren ves ~as nekoliko spreminja, mi pa se mu s korakom prilagajamo«, in poudarja, da je, kljub vsaj sprva nekoliko manj stabilnemu koraku, prednost v tem, da »je ~lovek �…� {e bli`je naravi, {e bolj v njo gre, {e bolj jo ~uti. Zares do`ivi. Drevesa, nebo, zvoki narave, ptice. Tu se du{a spo~ije« (Kali{nik 2015). Z navedenim opisom bi se velika ve~ina teka~ev br`~as strinjala, nekateri, tudi sogovornica Andreja,7 ki jo bomo podrobneje spoznali v nadaljevanju, v naravo ume{~ajo tudi mnogo bolj urejene poti, kakr{ne drugi razumejo, nasprotno, kot mestne. A tudi Andreja je, ko je reflektirala o teku po svoji priljubljeni poti, nazadnje v njeno naravnost podvomila in dejala, da »seveda, ~e malo pomisli{, to ni narava narava, ker so �vidni, prisotni� avti, sli{i se avtocesta«. »Narava narava« je, kot je pripovedovala v nadaljevanju pogovora, prostor miru in ti{ine, sve`ega zraka in »prave« atmosfere, kakr{no najde v nekoliko bolj odro~nih krajih, npr. »na morju«, ki v svoji »fizi~nosti«, kot se je izrazila, ustvarjajo »pravi ob~utek«. »Andrejino« pot, Pot spominov in tovari{tva (PST v nadaljevanju), bi tudi pisec naslednjih vrstic, verjetno uvrstil »v mesto«: Tek v naravi ima svoj ~ar, svojo mo~, ki jo za~utite {ele, ko se tudi z »glavo« preselite v naravo. /…/ Tek v naravi lahko imenujemo tudi trail tek, kar izvorno pomeni tek in hojo po brezpotjih v hribih oziroma gorah. V resnici pa lahko vsak tek, ki ni po urbanih povr{inah (sem lahko {tejemo tudi parke in urejene poti za hojo ali tek), imenujemo trail tek. (Lauren~ak 2015) Skozi tovrstne diskusije, ki so praviloma opremljene s fotografijami teka~ev »v akciji« v neki bolj ali manj »naravni« krajini, akterji vzpostavljajo kulturne razlike do zunanjosti »ljudstva teka~ev« – ~e uporabim poimenovanje teka{ke »zami{ljene skupnosti« (Anderson 1998), skovano na istoimenskem spletnem portalu – kot tudi znotraj »ljudstva« (prim. Jarvie in Maguire 2000: 200–204). Med teka~i in teka~icami, tako laiki kot strokovnjaki, in v prispevkih, ki jih najdemo v medijih vseh vrst, se mnenja o morebitni naravnosti posameznega elementa – bodisi glede poti in povr{in, po katerih te~ejo, bodisi na~inov gibanja in `ivil – razlikujejo, so si nemalokrat tudi nasprotujo~a, kar pa ne zamaje okvira, znotraj katerega jih presojajo. Povedano druga~e, teka~i gojijo skepso do posameznih (potencialno) naravnih elementov, do narave kot take pa ne; v zvezi z naravo med teka~i ni splo{nega skepticizma, je le posebni skepticizem (glej Evans-Pritchard 1976: 107–119; Goody 1993: 86–87). Narava pa je (tudi) v teka{kih razumevanjih po definiciji nasprotna mestu kot takemu. 7 Imena vseh sogovornikov so izmi{ljena. 171 »Meni je ta moja pot kot dnevna soba« V zadnjem ~asu najbolj raz{irjena in vplivna teka{ka naracija o naravi konstruira preteklost kot serijo korakov, v katerih je »~lovek« postopoma izgubljal stik z naravo, tako »tam zunaj« kot »v sebi«. Njen glavni zagovornik, publicist Christopher McDougall (2011), je s povedno naslovljeno knjigo Rojeni za tek populariziral delo evolucijskega antropologa Daniela Liebermana (Bramble in Lieberman 2004; Lieberman et al. 2010; Lieberman 2015) in z njim povezano hipotezo o vzdr`ljivostnem teku. Ta pravi, da je (bil) tek klju~en dejavnik v ~love{ki biolo{ki evoluciji, McDougall pa jo dopolnjuje z njeno spreobrnitvijo v nauk, katerega logika gre v grobem takole. Ker se je telo homo sapiens sapiensa, »na{e telo«, razvilo skozi evolucijo, naravni proces par excellence, tek pa je bil v njej klju~ni dejavnik, in ker je »na{e telo« {e danes evolucijsko »narejeno« za tek, je naravno in dobro, da te~emo, saj »na{e telo« to potrebuje. V svojem nauku predpostavlja, da so pre`iveli in se uspe{no razvili le tisti, ki so dobro tekli. McDougallov nauk, ~e ga lahko tako poimenujem, je glede prostora, v katerem je »tekla evolucija«, precej specifi~en: to je bila narava, polna porajajo~ih se `ivahnih oblik `ivljenja, obdarjena in obdarjajo~a z energijo, hranili itd. S poljedelsko revolucijo se je »~lovek«, gledano s stali{~a evolucije po McDougallovem nauku, zna{el v mestu nenadoma, `ive~ na~in `ivljenja, za katerega se ni razvil. Bivanje je postalo mnogo bolj sedentarno, prostor, v katerem je `ivel, pa nenaraven. »^lovek« se je v tej zgodbi, skratka, iztrgal iz narave – prenehal je te~i po savani ali gozdu in vstopil v mesta – naravo pa delno iztrgal iz sebe oziroma jo potla~il – u`ivanje divjega mesa in rastlin je zamenjal za »umetna« `ita. Zgodba je dobila svoje tragi~no nadaljevanje v dveh analognih revolucijah, industrijski in digitalni, ki sta ~lovekovo odtujenost od zunanje in notranje narave z nadaljnjim zmanj{evanjem {tevila ur gibanja ter poslab{evanjem kakovosti hrane le {e poglobili. ^e strnem pripoved, smo se danes zna{li v situaciji, ko ne te~emo, ampak v »betonski d`ungli« ure in ure sedimo strme~ v ra~unalni{ke zaslone, ob tem pa se »ba{emo« z nekakovostno, skorajda strupeno hrano. V tej pripovedi, ki jo spremlja moralna panika glede »epidemije debelosti«, sladkorja, glutena in drugih tu izrazito negativno ozna~enih snovi in predmetov, je teka{ki korak, sploh ~e ga naredimo v gozdu in ob izbrani dieti, korak »nazaj k naravi«. Kot pravi uvodnik v nedavno tematsko izdajo slovenske revije Teka~, naslovljene ABC teka v naravi: »Prisluhnite torej klicu narave, zategnite vezalke, izpulite slu{alke iz uhljev, ugasnite telefon in pobegnite od vsakdanjega `ivljenja v okolje, kjer {e vladajo naravni zakoni mo~nej{ega. Narave sicer ne boste premagali, lahko pa z mo~no voljo zmagate v boju s samimi seboj.« (Zalar 2016) Kljub ne{tetim dopolnitvam in variacijam te zgodbe, ki jih sli{imo na javnih predavanjih o teku ali najdemo na spletu in v tiskanih publikacijah, tudi tak{nih, ki pretendirajo na znanstvenost, ohranja isto osnovo kot me{~anske naracije o naravi, ki jih je Neil Smith (2008: 10–48) imenoval ideologija narave. Po Smithu ta slika avtonomno, neokrnjeno, od »~loveka« neodvisno »naravo«, a s pojmom »~love{ke narave« tudi »~loveka« vklju~i v »univerzalno naravo«. Ideologija narave nenehno »spominja« na neki domnevno arkadijski, pred-civilizacijski svet, s ~imer sistemati~no zabrisuje procese pozunanjenja, zaradi katerih in v katerih je ta 172 Bla` Baji~ ideologija sploh smiselna.8 Pri tem je klju~no, da je kapitalisti~ni produkcijski proces, v katerem je narava poblagovljena in pozunanjena, prikrit. V tem kontekstu je potrebno razumeti tudi sodobna prizadevanja mestnih oblasti, ki `elijo z razli~nimi prijemi ustvariti ~im bolj{e pogoje za realizacijo monopolne rente (Kozorog 2013). V povezavi s tekom temu slu`ijo ne le mestni maratoni in podobne prireditve, ampak tudi gradnja in prenova teka{kih stez, saj `elijo z izgradnjo »zdravega okolja« privabiti »~love{ki kapital« (prim. Baji~ 2015a). V Ljubljani so mestne oblasti od leta 2010 prenovile trimske steze v Tivoliju in (delno) v Mostecu, na Grajskem gri~u, v Murglah, na Golovcu, v bli`ini @al, Pod turnom v Tivoliju, ob Kose{kem bajerju, ob PST ter v Mostecu postavile t. i. trim otoke, tj. prostore z napravami za telesno vadbo. Ve~ina teh poti je po skandinavskem vzoru (glej Qvinstrom 2013) nastajala v sedemdesetih letih preteklega stoletja, v sklopu gibanja TRIM – {port za vsakogar (glej Ber~i~ 1980; Ber~i~ in Petrovi~ 1974). Namen je bil spodbujati skupnostne vrednote, sodelovanje, medgeneracijsko povezanost itd. Steze so `e v osemdesetih za~ele propadati, sredi devetdesetih pa so ve~inoma bile `e v precej slabem stanju. Kre{imir Petrovi} je takrat z ob`alovanjem ugotavljal, da so bile trimske steze »prej okras in simbol te`nje, da bi dr`avljani Slovenije postali {porten narod, podoba teh stez danes je dokaz hipokrizije odnosa do rekreativnega {porta« (1996: 43). Petrovi}ev zapis nas pripelje do obdobja, ko se je zgodila dolo~ena temeljna transformacija pomenskih oziroma interpretativnih okvirov, znotraj katerih je tudi rekreacija dobila precej druga~en smisel od tistega, o ~emer govori omenjeni avtor. S trimom so naslavljali ljudstvo, z joggingom pa posameznika.9 Ta transformacija je sledila odprtemu sprejemu tr`ne ekonomije in so jo rekreativci o~itno vzeli resneje kot dr`ava. Ta je v devetdesetih sofinancirala in organizirala akcije – Razgibajmo `ivljenje, Teden {porta – {port za zdravje, @ivimo zdravo za zabavo, Slovenija te~e za zdravje – s katerimi so oblasti `elele spodbuditi posameznike k rekreativni vadbi, zdravemu in odgovornemu na~inu `ivljenja(sic), vendar zaradi nizke udele`be ti niso popolnoma »za`iveli«. Isto~asno pa se je {tevilo ljudi, ki se je redno rekreiralo, »skrbelo zase«, pove~alo (Starc 2003: 108). Z dana{nje perspektive se glede na z joggingom povezane predstave zdi, kot da je bilo samo {e vpra{anje ~asa, kdaj se bo v tak{nem kontekstu zgodil »slovenski teka{ki boom«, katerega akterji dandanes v veliki meri povzemajo moralo in estetiko jogginga, nove evolucionisti~no obarvane naracije o naravi, ki se utele{ajo (tudi) v zgoraj navedenih poteh in ji dajejo specifi~en, lokalen priokus. Produkcija narave »implicira produkcijo pomena, zamisli in zavesti o prostoru« (Smith 2008: 107), kar lahko v zvezi z urejanjem (teka{kih) poti in drugih elementov 8 Posledi~no deluje zunanja narava tudi kot sredstvo naturalizacije in legitimacije razredne, spolne, rasne in drugih oblik dru`bene neenakosti, saj so dojete kot naravne in ne dru`bene. ^e je v obdobju, ki ga analizira Smith, ideologija narave predvsem naturalizirala izkori{~anje resursov, je danes predvsem v funkciji naturalizacije potro{ni{tva (»vrednot«), tek pa v funkciji krepitve krotkih in spro{~enih, a produktivnih teles. 9 Nedvoumno moram poudariti deloma shemati~no zasnovo gornjega zapisa, saj so, denimo, besedo »jogging« uporabljali `e pred letom 1990 (glej Belan 1986), obstajale pa so tudi druge, dru`beno manj pomembne teka{ke »struje«. 173 »Meni je ta moja pot kot dnevna soba« Krajinskega parka (KP v nadaljevanju) Tivoli, Ro`nik in [i{enski hrib, pa »zelenih obmo~ij« nasploh, opazujemo (tudi) na svetovnem spletu.10 Vedno ve~ spletnih strani predstavlja, tj. konstruira, poti, primerne za tek, podaja osnovne informacije glede konfiguracije terena in zahtevnosti, dol`ine, dostopnosti, morebitne prisotnosti prometa ipd. in jih opremlja s slikovnim, ob~asno tudi video ali interaktivnim gradivom (glej Gremo na pot 2016). Vzporedno s temi, a po enakem vzorcu, nastaja mno`ica navodil in nasvetov tudi glede opreme, kako naj te~emo v naravi, kako naj polagamo noge, dr`imo trup, na kaj in kako naj bomo pri teku pozorni. V ta namen akterji pripravljajo izobra`evanja, prakti~ne delavnice, tudi ve~dnevne tabore in skupinske treninge (prim. Baji~ 2014). Kjer koli `e teka~i potegnejo mejo narave in kar koli `e v njej odkrijejo, naj na spletu in/ali v »klasi~ni« publicistiki o tem {e toliko razpravljajo, pa sta dejanska telesna dejavnost in participacija tisto, kar vodi v verjetje in ga »pripne«. Prenovljena trim steza v Tivoliju na delu med Pod turnom in Drenikovim vrhom (foto: Bla` Baji~, 2016) »Moje mesto je tam, v naravi« Kak{en prostor se odpira teka~em onkraj meja mesta? Kaj po~no tam in kako? V Ljubljani je v preteklih letih nastalo ve~ formalno razli~no organiziranih teka{kih skupin, katerih ~lani in ~lanice se sre~ujejo bolj ali manj redno. Ena prvih in med teka~i bolj znanih je (pla~ljiva) skupina Urbani teka~i. S ~lani in ~lanicami sem sedem mesecev redno, dvakrat tedensko, treniral ter se z njimi tudi po zaklju~enem osrednjem delu etnografske raziskave (del katere predstavljam v nadaljevanju) udele`il nekaj teka{kih popotovanj, tj. dalj{ih, celodnevnih tekov, npr. teka iz Ljubljane na goro Krim, pa po PST okoli mesta, tekmovanj v drugih krajih po Sloveniji in teka{kih delavnic. 10 Ne smemo pa pozabiti, da imata obe komponenti, tj. materialna produkcija in ideologija narave, tudi v zvezi s {portom, rekreacijo in dru`abnostjo, na obravnavanem podro~ju mnogo dalj{o zgodovino (glej Pavlin 2007; [terbenc Svetina 2007). 174 Bla` Baji~ Vsakokratni »ritual« teka je imel praviloma naslednji vrstni red »opravil«. Z Urbanimi sem se sre~eval pri bazenu Tivoli, kjer smo prisotni med ~akanjem, da se vsi zberemo, obi~ajno poklepetali, nekateri pa so, vsaj ob~asno, za~eli z izvajanjem ogrevalnih vaj, kakr{nih smo se naposled, ko je pobudo dal vodja skupine, teka{ki trener U. P., lotili vsi. Primerno »ogreti« smo teke vselej za~enjali lahkotno, `e po nekaj sto metrih upo~asnili, prehodili nekaj metrov, dokler se nismo naposled ustavili in opravili nadaljnjih nekaj vaj, zopet pod U.-jevim vodstvom. Ob izvajanju vaj za krepitev ali raztezanje izbranih mi{i~nih skupin so teka~i in teka~ice skupine praviloma klepetali, izmenjevali zgodbe z obiska teka{ke prireditve ob koncu tedna, si izmenjevali {ale in podobno. Najpogosteje se je prvi tovrstni postanek zgodil ob podhodu, pri katerem se kon~uje Jakopi~evo sprehajali{~e oziroma se kot Ple~nikova promenada razteza v sredi{~e mesta in od koder smo mnogokrat opravili nekaj dol`in hopsanja, skippinga in podobnih vaj11 ter naposled razporejeni vse naokoli vodnjaka De~ka z ribo z opiranjem in stanjem na njem raztegnili pravkar obremenjene mi{ice nog. Ve~krat smo po stopni{~u, ki vodi h gradu Tivoli, nekajkrat zaporedoma tekli na eni strani navzgor, na drugi navzdol. Po minuti predaha se je uvodni del mnogih treningov kon~al, od tod pa se je na{a vsakokratna trasa nadaljevala vedno nekoliko druga~e. Nekateri treningi so zavili skozi sredi{~e mesta do Fu`inskega gradu in nazaj ali pa na Grajski gri~, kjer Urbani opravijo ve~ vzponov po razli~nih stezah ali cestah. Sabina, ena izmed teka~ic, ki se je skupini pridru`ila nekaj mesecev pred menoj, je dejala, da je takrat »prvi~ {la po tisti poti, ki {tarta pri Gornjem trgu, pa eni od teh, ki cikcakajo gor. /.../ �Na vrhu� smo delali osmice, tam, ve{, pri anteni. /.../ Mi je bilo kul, ker sem videla neke nove lepe ko{~ke«. U. se pona{a s prizadevanji, da skupino popelje skozi mnoge »lepe ko{~ke« – tudi take, katerih voden postanek te`i k »temnemu turizmu«, denimo v ~asu raziskave propadajo~ih stavb hotela Bellevue in [vicarije, ki zaradi tovrstnih obiskov v imaginaciji skupine zaseda posebno mesto. Poleg tega pa je tja na plese zahajala ena izmed »ikon« rekreativnih teka~ev, Helena @igon, o njej pa je pisala ena izmed Urbanih teka~ic (glej Kozina Praprotnik 2014). A v veliki ve~ini primerov postanke, ki so primarno namenjeni izvajanju vaj, teka~i opravijo v »lepih ko{~kih« narave. Gre za slikovite, gozdnate ali travnate, tako ravninske kot »razgibane« predele in kraje, praviloma zaznamovane z neko izstopajo~o potezo, na primer ve~jim drevesom ali jezerom. Mimo mnogih takih to~ko vodi tudi trasa K-Ro`nik,12 ki »ima svojo«, prek spletnega foruma samoorganizrano teka{ko skupino. To, med teka~i razmeroma priljubljeno pot sem, ~etudi se nismo vselej dr`ali »uradne« trase, ampak dolo~ene dele poti izpustili, jih zamenjali z drugimi, z Urbanimi pretekel ve~krat. 11 Gre za vaje, ki na razli~ne na~ine kombinirajo tek s poskoki in/ali »normalen« teka{ki korak modificirajo v hitrej{e stopicljanje, dol`ina pa je zamejena, navadno premo~rtna razdalja, na kateri izvajamo vaje. 12 Obstajata pravzaprav dve trasi K-Ro`nik, ki se razlikujeta po dol`ini in zahtevnosti. Kraj{i krog, za ilustracijo, na spletnem portalu Tekac.si opi{ejo takole: »Kraj{a trasa, t.i. 'K-Ro`nik klasika' (9,3km – 192 v. m.) – poteka od parkiri{~a pred ZOO-jem proti gostilni ^ad do Cankarjevega vrha do cerkvice, mimo gostilne proti vzhodu do Drenikovega vrha, nato po cesti spust proti Tivoliju, nad Cekinovim gradom po Trim stezi proti severu po t. i. poti mosti~kov, nad Bellevuejem do stare skakalnice, spust v Mostec, mimo gostilne in nato po sprehajalni poti vzporedno z Ve~no potjo nazaj do ZOO-ja.« (Buh 2012) 175 »Meni je ta moja pot kot dnevna soba« Naj opi{em enega izmed »krogov«, ki smo ga pretekli v »vremensko preperelem svetu« (Ingold 2011: 126–135) februarja leta 2015. Spodaj opisani trening pravzaprav v ni~emer ne odstopa od drugih in tudi med tem smo pre~ili »lep ko{~ek« pri Kose{kem bajerju, ki je bil takrat pomrznjen, bregovi zasne`eni, vse skupaj pa zavito v meglo, iz katere je izstopalo le nekaj golih dreves. Po kon~anem ogrevanju smo se z vrha Jakopi~evega sprehajali{~a (ob Tivolskem gradu) spustili do neimenovane poti, ki v jugovzhodni smeri vodi proti Ro`ni dolini, zavili ob Tivolskem ribniku in ob Rastlinjaku Tivoli stekli po Cesti 27. aprila ter nadaljevali po Ve~ni poti do mesta, na katerem se od nedavno asfaltirane kombinirane steze za pe{ce in kolesarje odcepi samostojna kolesarska steza in spusti proti potoku Glin{~ica. Do tu smo tekli precej brez te`av, saj so bile poti splu`ene in posute s peskom ali pa je bil sneg dodobra shojen, mrak in megla pa {e ne posebej gosta, predvsem pa so bile ve~ji del poti osvetljene, kar, mimogrede re~eno, ni vpra{ljivo v poletnih mesecih, ko zaradi dalj{ih dni sre~anja potekajo v svetlobi in je, ob vi{jih temperaturah in bujnej{em rastju, izku{nja teka v KP Tivoli, Ro`nik in [i{enski hrib precej druga~na, ta sprememba je za teka~e {e kako pomembna (Edensor in Lorimer 2015). Malo pred spustom smo hitrost, »tempo« teka upo~asnjevali, vse dokler nismo hodili in se naposled ustavili. Teka~i in teka~ice do tega trenutka nekoliko razvle~ene in razdrobljene skupine smo se tu zopet zbrali ter na povelje posami~no in v parih izvedli nekaj vaj, medtem pa so nekateri pripovedovali {aljive zgodbe, pri ~emer je svetloba mimovoze~ih avtomobilov vedno znova osvetlila kondenzirajo~o sapo zasoplih teka~ev. Po kolesarski stezi smo se zaradi zdaj `e trde teme, ki so jo sicer prebadale opasane lu~i nekaterih teka~ev oziroma teka~ic, in spolzkih, poledenelih tal spustili zelo previdno, ob vzno`ju pa se zopet pognali v tek na trasi, na kateri je med letoma 1948 in 1954 stala Pionirska `eleznica, od leta 1970 pa prva (Thaler 2013) kolesarska steza v Sloveniji (Pleterski 1984). Skozi gozd Kose{ke gmajne smo vse do kri`i{~a s Potjo Roberta Blinca, kjer smo »ponovili vajo« v raztezanju, tekli v dalj{i koloni. Vla`en, z meglo prepojen zrak in zasne`ena okolica sta ustvarjala, kot mi je med tekom dejal Sre~o, »kar misteriozno {timungo«, steza pa je bila ponekod zasne`ena, drugod poledenela, le tu in tam kopna, zaradi ~esar so na{e o~i »tavale med stvarmi, i{~o~ pot naprej, niso pa ciljale v nepremi~no tar~o« (Ingold 2011: 132), saj se je zaradi na{ega gibanja zdelo, da se premika vse okoli nas. Med tekom je nekaj Urbanih nadaljevalo »ve~no debato o supergah«, drugi pa smo klepetali v parih ali osredoto~eni na »korak« in »svoje zadeve« tekli v ti{ini. Ponovno smo se ustavili na urejenem obre`ju Kose{kega bajerja, na tamkaj{njih klopeh in stojalih za kolesa naredili nekaj vaj ter se po tak{nem kraj{em odmoru po Poti pod Ro`nikom odpravili proti Tivoliju. Med zadnjo etapo sem se zaklepetal s teka~ico Ma{o, ki je razlagala o svojem intimnem poznavanju poti K-Ro`nik in nekaterih drugih trasah, ki jih je ve~krat pretekla z Urbanimi teka~i, reko~, da bom tudi sam s~asoma tako spoznal poti. Toda preden je lahko kon~ala svojo pripoved, je na{e teka{ke poti, vsaj za tisti dan zmanjkalo, saj smo pritekli do parkiri{~a ob Lattermanovem drevoredu, kjer se je ve~ina, po »ritualni« skupinski masa`i in klepetu, usedla v svoje avtomobile, nekateri pa smo se proti »mestu« odpravili s kolesom ali – nadaljevali s tekom. 176 Bla` Baji~ Teka{ka steza, del priljubljene trase K-Ro`nik, na severovzhodnem robu KP Tivoli, Ro`nik in [i{enski hrib; v ozadju ~etrt Spodnja [i{ka (foto: Bla` Baji~, 2016) Med takrat prisotnimi je veljal tihi konsenz, da smo, kot tolikokrat prej in potem, tekli v naravi. Sogovorniki so ob tisti in drugih prilo`nostih podro~je skoraj brez izjeme opisovali kot naravo. In ~etudi se kdo s tem nemara ne strinja (ve~) ali odlo~no nasprotuje in bi naravo postavil nekam »drugam«, pa je nazadnje bistveno, da je tek uspel in je kot niz medsebojno povezanih fizi~nih dejavnosti tvoril »krajino nalog« �taskscape�, ta pa se je stapljal s krajino, v kateri smo tekli (Ingold 2000: 189–208). Po Timu Ingoldu dejavnosti, ki prispevajo k preoblikovanju krajin(e), potekajo v medsebojnem prilagajanju in interakciji z dejavnostmi drugih ljudi pa tudi `ivali, rastlin, vremenskih in geolo{kih pojavov. Ingoldovi opisi telesnega gibanja, percepcije in na~inov preoblikovanja krajine, v kateri neka skupina ljudi »gradi« svojo eksistenco, so za tukaj{njo temo relevantni, ~etudi le delno uporabni za razumevanje teka{kega odnosa do narave, saj njegovo pojmovanje zanika lo~evanje narave in dru`be. Ingold poudarja, da »krajine nalog« ne smemo postavljati nasproti krajini, kot sta si nasproti dru`ba in narava, za katero pravi, da ima ontolo{ki temelj v »izmi{ljeni lo~itvi med ~love{kim opazovalcem in svetom« (2000: 191). Nasprotno, gre za vidika istega procesa, v katerem nastaja vselej za~asen izdelek, krajina, njegove oblike pa se ustvarjajo skozi telesno gibanje in druge telesne dejavnosti (Ingold 2000: 197–199). V lu~i tovrstnega pojmovanja je bil opisani tek, tako kot kateri koli drug, tudi drobno, komaj zaznavno preoblikovanje krajine in ne samo teka~em pomembna ~utna, telesna izku{nja gibanja in v gibanju. Ni pa bil produkcija narave, kot jo razume Neil Smith.13 Z Ingoldovo krajino izgubimo za nas klju~no emsko pojmovanje in, kot bomo prav 13 David Howe in Carol Morris (2009), slede~ Ingoldu (2000) in Bourdieu (1977), v etnografski raziskavi profesionalnih teka~ev govorita, zanimivo, o soprodukciji narave in ljudi. Pravita pa tudi, da v primeru rekreativnih teka~ev ne moremo govoriti o »krajini nalog«, saj v nasprotju s profesionalci, rekreativci ne delajo. Ker pa Ingold govori o dejavnostih, ne delu, lahko s pojmom »krajine nalog« interpretiramo vsakr{no delovanje. 177 »Meni je ta moja pot kot dnevna soba« kmalu jasneje videli, dojemanje narave, po katerem ~love{ka dejanja bistva narave v ni~emer ne spreminjajo, saj je ta, kot ugotavlja Smith, vedno znova pozunanjena. Bolj pomembno kot majhne fizi~ne spremembe, ki jih s svojimi telesi povzro~ajo teka~i in ki so verjetno najbolj opazne kot »bli`njice«14 ter sami telesni prisotnosti, odsotnosti in gibanju, je dejstvo, da ljudje med tekom, podobno kot med hojo (de Certeau 2007: 179–204; Lefebvre 2013: 226–256), oblikujejo prostor, »prostorijo« (Mur{i~ 2006), ga izkustveno predelujejo, predvsem pa ga dojemajo skozi svojo telesno izku{njo. Izku{nja teka, ko gredo ven iz mesta in v naravo, pa, kot so mi teka~i radi povedali, spremeni njih, saj je ~lovek nastal v naravi in za naravo, ta pa ima svojo »mo~« in »ve«, kaj je dobro. To je zopet skladno s Smithovimi ugotovitvami in z McDougallovim naukom. Tako tudi ~e smo »civilizirani« vednost narave prete`no izgubili ali se ne strinjamo, nas bo fizi~no udejstvovanje v njej izpopolnilo telesno in umsko/du{evno. Odhodi na tek zaradi preprostega dejstva, da treningi trajajo omejen ~as, v izbranem delu dneva, tedna, meseca, leta, soustvarjajo in so ustvarjeni v ~asovno-prostorskih ritmih mesta (Lefebvre 2004; Edensor 2010). Termine oz. obdobja treningov rekreativni teka~i in teka~ice izbirajo glede na mno`ico drugih obveznosti, predvsem razporeditve {olanja, dela, dru`enja z dru`ino in prijatelji (~eprav se ti, kot smo videli, ne izklju~ujejo vselej), ter dejavnikov, kot so razli~na teka{ka tekmovanja, po~itnice, vremenski pogoji. Nekateri venomer te~ejo po eni sami stezi, ki, kot pravijo, ostaja od obiska do obiska ista, a vseeno vedno druga~na, ker je, praviloma, pot, ki se vije v naravi. Mnogi se `elijo od »kaosa« mesta umakniti, zato izbirajo ~as in kraj oz. pot svojih treningov tako, da so kar najbolj sami – s seboj in z naravo. Tovrstna ob~utja podrobno ka`e pripoved mlade zgodovinarke Andreje, ki ̀ e nekaj manj kot deset let skoraj vsakodnevno te~e po PST oz. Kme~ki poti na delu med Kose{kim bajerjem in sosesko Brdo, proti izhodi{~u pa se obrne pri stavbi Oddelka za biologijo Biotehni{ke fakultete, a zavije k parkiri{~u ljubljanskega @ivalskega vrta in nadaljuje po sprehajalni poti ob vzno`ju Malega Ro`nika, poti, ki so jo leta 2012 na dolo~enem delu s postavitvijo telovadnih naprav in spremljajo~ih tabel preoblikovali v trim stezo (glej Utenkar 2015). Andreja je pripovedovala, da nikakor ne more te~i »v mestu«, reko~, da ji vrve`, avtomobili, morebitni »rde~i semaforji« onemogo~ajo, da bi tekla »v svojem ritmu«, tj. s hitrostjo, ki ji najbolj ustreza, in jo silijo v prestopanje, manevre, da se izogne tr~enju z drugimi ljudmi, asfaltirana tla pa so po njenem pripovedovanju pretrda za »u`iva{ki tek«, tudi {kodljiva za kolena in sploh »ne~love{ka«. Podobno, oziroma zaradi hitrosti premikanja {e toliko bolj, kot hoja tudi tek po mestnih ulicah zahteva specifi~no telesno uve{~injenje, nenehno odzivanje na spremembe v okolici (Vergunst 2010). Toda po Andrejinem pripovedovanju mesto ni zgolj »neprakti~no« za tek, ampak se po mestnih ulicah tudi ne spodobi te~i, ~e{ da je to prostor za posedanje in 14 Nena~rtovane steze, navadno brez upravljalcev, ki jih glede na konfiguracijo terena in elementov v njem, s ponavljajo~o hojo ali tekom spontano utrejo ljudje. Nekateri jih razumejo kot izraz spontanih `elja ljudstva, drugi kot majhno dejanje upora sistemu ali vandalizem (odvisno od vsakokratnega prostora), dolo~eni urbanisti jih vidijo kot pomagalo v gradnji mest »po meri ~loveka«, {tevilni teka~i pa v njih vidijo tudi dokaz vitalnosti narave, saj »se poti zarastejo«, tj. jih prekrije rastlinje, ~e jih dalj ~asa ne obnavljamo s hojo ali tekom. 178 Bla` Baji~ dru`enje ob pija~i, morda sprehod. Ker stanuje v sredi{~u Ljubljane, ob vzno`ju Grajskega gri~a, je zaradi bli`ine poskusila te~i tudi »na Gradu« in parku Tivoli, a se na ta »oto~ka narave sredi mesta«, kot se je izrazila, nikakor ni mogla navaditi, saj so tamkaj{nje steze preve~ ovinkaste, razbrazdane ali strme. Na Grajskem gri~u jo je motilo, denimo, da so poti precej kratke, zaradi ~esar je, da bi dosegla `eleno kilometrino, pretekla ne{teto krogov, ob~asno obrnila smer, a neprijeten ob~utek, da se ne premika nikamor, je ostal. V parku Tivoli in na ju`nem pobo~ju Ro`nika je tekla po razli~nih, po ve~ini makadamskih poteh z zmernim naklonom, a je obljudenost, tudi z drugimi teka~i, ni navdu{ila. Manjkalo je »nekaj njenega«. Kot je skozi pogovor in refleksijo ugotavljala Andreja, med navedenimi stezami ni pomembnih fizi~nih razlik, razen morda v dol`inah. Vse so makadamske, prete`no polo`ne, v senci dreves, bolj ali manj odmaknjene od prometa, zna~ilnosti, ki jih Andreja ceni tako kot mnogi drugi teka~i in teka~ice. Vendar pa sogovornica opa`a, da se je v zadnjih letih povsod {tevilo ljudi – {e najbolj prav na PST, ki je bil, ko je za~enjala te~i, najmanj obljuden – pove~alo predvsem zaradi velikega {tevila teka~ic in teka~ev, ki, kot pravi, nekoliko spreminjajo »atmosfero« PST-ja. Kljub nekaterim mote~im dejavnikom, kot npr. hrup z bli`nje obveznice in pa vedno ve~ drugih teka~ev, Andreja pravi, da v teku po PST u`iva, ker je stezo vzela za svojo in se v gibanju tam po~uti doma~e. Toda kaj natanko dela PST Andreji doma~e? Ko je pred slabim desetletjem za~ela z rekreativnim tekom, je stanovala v [i{ki, izhodi{~e teka{ke trase pa je bilo oddaljeno le kratek sprehod, medtem ko danes vstaja nekoliko bolj zgodaj in se z avtomobilom odpelje do Kose{kega bajerja ter {e pred slu`bo opravi svoj »krog«. Med pogovorom je ve~krat poudarila, da do tistega trenutka ni podrobneje razmi{ljala, zakaj se ji je PST tako priljubil, da ga ne zamenja niti sedaj, ko tek tam zanjo ni ve~ prakti~en; vedno je, je zatrdila, »le« mo~no ~utila, da je zanjo prav, da tam te~e. V letih (skoraj) vsakodnevnega teka na PST se je tako navadila na tamkaj{njo »atmosfero«, kot je dejala, »sestavljeno« iz pogleda na drevje in polja, ki se raztezajo pred njo, ob~utenja vetra, ki zapiha, jo osve`i in ohladi izpostavljene dele telesa, iz igre son~ne svetlobe, ki v prehajanju skozi drevesne kro{nje ustvarja tiso~ in en odtenek zelene, umirjenosti, ki preveva podro~je, poto~ka, ki nekaj sto metrov te~e vzporedno z njo, in vzpetin, ki se dvigajo na obzorju, na »atmosfero«, glede katere pa ni bila povsem prepri~ana, ali je »v njeni glavi ali pa je resni~na«. Integralen del »atmosfere« je, seveda, samo gibanje, propriocepcija, ritem korakov in, kot je posebej poudarila, »{kripanje kamen~kov« ob vsakem koraku, kakr{nega ni mo~ najti nikjer drugje. »Meni je ta moja pot kot dnevna soba,« je na kratko opisala svoje do`ivljanje PST in sprehajalne steze ob Ve~ni poti, »sem na komot.« V izku{nji teka »spojeni« elementi tvorijo njeno pot (Bachelard 1994; Lefebvre 2013: 199–200), ji dajejo ob~utek doma~nosti, poznanega v ravnote`ju z ob~utenjem novega, razburljivega, ki ga skozi leto »poganja« prehajanje letnih ~asov in spreminjanje vremena ter s tem povezane spremembe v okolici; o`gane polj{~ine, lu`e in narasel potok Pr`anec, porumenelo listje dreves v jeseni, cvetenje in svetlozeleni poganjki na pomlad, brazde, ki nastanejo v teksturi tal med de`jem, vonj in vlaga gozda, pot, ki jo pozna »na korenino« natan~no. Odhod na tek po PST in sprehajalno pot med @ivalskim 179 »Meni je ta moja pot kot dnevna soba« vrtom in Mostecem je, kot je dejala Andreja, nujna dnevna doza narave, odklop od obveznosti; je odhod onkraj mesta, kjer se v »atmosferski uglasitvi« (Stewart 2011), klju~en del katere je tek in kakr{na po njenih izku{njah ni mogo~a na mestnih ulicah, »sprosti, zbistri in prezra~i«. Tak{nega ~utenja »atmosfere« med tekom pa se je potrebno priu~iti, je del teka{kega uve{~injenja, samega odvisnega od dru`benih in medijskih reprezentacij in na~inov dojemanja, ki poteka skozi dalj ~asa trajajo~o in ponavljajo~o telesno dejavnost v (fizi~nem) prostoru (Baji~ 2014; za primer »atmosfere« pri vadbi fitnesa glej Baji~ 2015b). Podobnih misli kot Andreja je bila tudi Bojana, {tiriintridesetletna uradnica, ki prav tako »prisega« na tek v samoti, s katerim, kot se je izrazila, kompenzira sedenje v slu`bi. Nad tekom se je navdu{ila med {tudijem in se ga lotila, kot se ga loteva {e danes, studiozno; prebira knjige o teku, na spletu »sledi« nekaterim piscem in novostim na tem podro~ju. V tem se mo~no razlikuje od Andreje, ki pa, kot bomo videli, »spontano« reproducira isto naracijo o teku, naravi in njuni nelo~ljivi povezanosti v vsakdanjem `ivljenju. Ker se `eli mestnim ulicam izogniti, vselej, pozno popoldne, ko se vrne iz slu`be, te~e od svojega stanovanja v sredi{~u Ljubljane po najkraj{i mo`ni poti proti parku Tivoli in na Ro`nik, povezava do katerih je zaradi urbanisti~nih sprememb postala nekoliko bolj »prijazna«, saj »je brez semaforja, zdaj so mi ga ukinili {e pri �veleblagovnici� Nami in to je zame poezija«. Po izbrani stezi `e pribli`no deset let te~e vsak drugi dan in jo pozna tako dobro, da med tekom ni »pozorna na okolico, ne vem, te`ko je ubesedit; noge `e vejo, kje je kak{en korak. Meni se zdi, da ~e bi nekdo meril �bi ugotovil�, da vedno na istem mestu z nogo dol stopim. Telo `e v naprej ve, kaj bo, noga `e, da bo treba bolj dvignit /…/ Vse je res avtomatizirano. Tako sem navajena na ta enakomeren napor oziroma nenapor«. ^eprav del iste trase, pa avtomatiziran tek, kot ga je opisovala sogovornica, zanjo ni mo`en v mestu, saj, kot je nadaljevala, je tam »stres�no�, zaradi avtov in biciklov, pa gu`ve �gne~e�, semaforjev«, temve~ le v naravi, kjer se poznana hribovska steza udoma~i v mi{i~ni zavesti (Bachelard 1994: 11). »Pravi« tek se tako za~ne, {ele ko preide podhod pod Bleiweisovo cesto in se ji med vzpenjanjem po stopni{~u odpre pogled na Jakopi~evo sprehajali{~e, park Tivoli in »zeleno« pobo~je Ro`nika: Tek po mestu me ne �zanima, navdu{uje�, narava je zame relax �sprostitev�, v betonu, v asfaltu zame ni pozitivne energije. /…/ Narava definitivno, zelo pomembno mi je, kje sem, ni samo to, da moram �trenirat� noge, pa mi{ice, to telesno, pri meni je fifty-fifty �pol-pol�. Okolica je pomembna, lih toliko, kot da laufam. In kaj, pravzaprav, je za sogovornico narava? Dom; ja! Jaz sem del narave, jaz spadam tja, jaz se tam hranim. Del narave se po~utim, da pa{em tja. Dom, definitivno. Moje mesto je tam, v naravi. Ob~utek imam, da sodim tja med drevesa, med zelenje, med zemljo, ja, tja sodim, tam je moje mesto. /…/ Energijo dobivam tam, napaja me, motivira me, smisel daje. V desetletju ponavljanj treningov na isti trasi, ki pa, kot je navdu{eno poudarjala tudi Bojana, »nikoli ni ista, ker se narava spreminja, nikoli ni ista /…/ in tudi jaz sem danes druga~na kot sem bila v~eraj«, je svoje »domovanje« 180 Bla` Baji~ »opremila« s prenekaterim spominom na pretekle dogodke ob poti. »Joj! En prizor je bil krasen, /…/, kako je vrana sedela na klopci, mela je v kljunu eno hrano in srnica prilaufa dol, se ustavi, pogleda in gre naprej. To mi je pravlji~ni prizor in zdaj dostikrat recimo, ko prilaufam do tega mesta, se tega prizora spomnim.« Skozi ne{tete treninge se za teka~e in teka~ice »poti in poteke, mre`e in steze razgibajo s pripovedmi, z miti~nimi 'prisotnostmi', /…/ za katere verjamejo, da konkretno obstajajo« (Lefebvre 2013: 149), narava postane »skladi{~e« intimnih izku{enj in spominov, geografsko blizu, pa vendar »oddaljena regija, �kjer�spomini in domi{ljija ostanejo povezani ter se medsebojno poglabljajo« (Bachelard 1994: 5). Iztek Na videz trivialna praksa rekreativnega teka je v o~eh (in nogah) mnogih teka~ev vse prej kot to. Je na~in vra~anja k naravi in »ukoreninjanja«, ~etudi popolnega soglasja o lokaciji, lastnostih in delovanju narave med teka~i ni. Nasprotno, glede teh vpra{anj se akterji ve~krat ne strinjajo, ob~asno si dejavno nasprotujejo in izpodbijajo trditve nasprotne strani. Vendar pa, kolikor sem uspel opaziti, vsi predpostavljajo oziroma imajo za samoumevno, da narava obstaja sama po sebi, da »ve«, kaj in kako je dobro in prav za »~loveka«, poleg tega pa tudi, da narava le`i onkraj mest(a). Razmerje med mestom in naravo standardizirajo z ne{tetimi besedili tako v elektronskih kot tiskanih medijih, katerih glavni namen je predstaviti prednosti teka v naravi in telesne tehnike, s katerimi naj se takega podviga lotimo. V tovrstnih naracijah je klju~en del prednosti teka v naravi kar narava sama, saj je, ne glede na specifike trditve posameznega teka~a ali teka~ice, ozna~ena izrazito pozitivno. Mesto kot kve~jemu negativno, predvsem pa kot kraj (in ~as) dela; naracija o naravi kot prostoru prostega ~asa in intimnega nabiranja mo~i v njeni »pristnosti« tako gotovo izvira iz materialnih praks in reflektira materialne prakse, ki jo »poganjajo«. Zagovorniki teka v naravi pravzaprav nimajo kaj dosti (dobrega) povedati v zvezi s tekom v mestih – »v betonski d`ungli« ni mo~ »pognati korenin«. Najpriro~nej{i kandidati za prostor narave so gozdnata ali travnata podro~ja, idealno na razgibanem terenu. V Ljubljani izstopa tudi tu obravnavano podro~je KP Tivoli, Ro`nik in [i{enski hrib, saj ponujajo raznolike teksture in strukture tal ter s tem ob~utja, kot tudi samega teka. Ta pa so, kot ugotavlja tudi John Bale (2004: 74) za teka~e {e kako pomembna, saj se s telesnim gibanjem »vpletajo« v zemljo, makadam, odpadlo drevesno listje in iglice, med korenine in skale te pa v njih (Ingold 2011).15 Po letih teka teka~i svoje poti spoznajo tako podrobno, da imajo, kot je dejal so-teka~ v skupini Urbani teka~i med enim izmed tekov na Cankarjev vrh, ob~utek, da bi traso lahko pretekel mi`e. No, verjetno bi se vsakr{en tovrsten poskus slej ko prej kon~al z nerodnim padcem, a to ne spremeni dejstva, da teka~i in teka~ice izjemno natan~no poznajo okolico, skozi katero te~ejo, ~etudi se, kot so poudarjali sogovorniki, zaradi hitrosti gibanja ne zavedajo 15 Mnogi teka~i prisegajo na »lahek korak«, ideal katerega je, da ne pu{~ajo sledi (Baji~ 2014: 19; Ryan 2002) 181 »Meni je ta moja pot kot dnevna soba« vseh podrobnosti. Zmo`nost, da »napol mi`e« uspe{no premagujejo zahtevne trase, le ka`e na habituiranost gibanja (Bourdieu 1977). Habituirana je tudi prej omenjena razlika med mestom in naravo, utele{enih v betonu, asfaltu, gne~i, prometu, slabem zraku, semaforjih, itd. oz. drevju, zelenju, sve`em zraku, atmosferi, pti~jem petju, raznolikih teksturah tal itd., a jo preme{~ajo s tekom po izbranih poteh. Izku{nja teka kot ponosno poudarjajo teka~i in teka~ice, je vselej ista, zmeraj nekoliko druga~na, popolnoma individualna, tak{na pa je tudi meja med mestom in naravo. S samoumevno lo~nico ustvarjajo, v dolgi zgodovini produkcije in ideologije narave utemeljeno, krajino kot dialekti~no razmerje med krajem in prostorom (Hirsch 1995). Toda ljubljanska teka{ka krajina je nadvse dvoumna, monolitna in hkrati razdrobljena, prepredena s potmi, po eni strani kolektivna, javna, po drugi individualna, intimna, pa zopet, vsaj za~asno, vzajemno deljena z, vsaj nekaterimi, pripadniki in pripadnicami »ljudstva teka~ev«, a pogosto pod vplivom mnenjskih voditeljev, kot so teka{ki trenerji in/ali pisci v relevantnih medijih, pa spremenjena z novo teka{ko prireditvijo ali skupino … Kljub dolo~enim nejasnostim in spornostim glede pojmovanj narave, ali pa prav zaradi njih, ostaja razmerje med mestom in naravo, danim in mogo~im, ki se preobra`a v pravilno, za teka~e in teka~ice na~in kognitivnega preslikavanja. Razmerje, utele{eno v teka{ki krajini, slu`i kot sredstvo pozicioniranja v neizmerno kompleksni dru`beni celoti poznega kapitalizma, ki, kot smo videli, podpira tudi najbolj lokal(izirane)ne teka{ke prakse in izku{nje. Toda rekreativni tek kot (dokon~no) utele{enje McDougallovega nauka, samodejna »naturalizacija« v »ljudstvo teka~ev«, »~loveka« postavlja v naravo, ne v mesto, niti ne v dru`beno celoto poznega kapitalizma. [e ve~, to strukturno resnico prikrije in (tako) posamezniku omogo~i in ponudi avtenti~no ~utno izku{njo (prim. Jameson 1991: 410–411). Z »naravo« zaradi njene »ve~nosti in univerzalnosti« (Smith 2008: 10– 48), seveda, sodobnosti ustrezno kognitivno preslikavanje ni mogo~e, saj »narava« deluje kot predstava imaginarnega razmerja med posamezniki in njihovimi realnimi (globalnimi) pogoji obstoja in delovanja (prim. Althusser 2000: 87), pri kateri slednji izginejo z obzorja. Z »naravo«, ki se teka~em ka`e kot zunaj dru`ben(eg)a, sodobni rekreativni tek kot alternativo ponudi prvoosebne, predkartografske popotni{ke diagrame (prim. Jameson 1991: 51–52), ne tako zelo druga~nih od Ingoldovih plete`ev in stezosledcev, neizbe`no zatopljenih v svoje plete`e (glej 2007: 72–103; 2011: 67–94, 145–164), ki posameznika povezujejo s predstavo ~love{tva kot »naravne celote« in ne nekim strukturnim mestom v globalni dru`bi. LITERATURA IN VIRI ALTHUSSER, Louis 2000 Izbrani spisi. Ljubljana: Zalo`ba *cf. ANDERSON, Benedict 1998 Zami{ljene skupnosti: o izvoru in {irjenju nacionalizma. Ljubljana: SH – Zavod za zalo`ni{ko dejavnost. BACHELARD, Gaston 1994 The poetics of space. Boston: Beacon Press. 182 Bla` Baji~ BAJI^, Bla` 2014 Running as nature intended: barefoot running as enskillment and a way of becoming. Anthropological Notebooks 26, {t. 2, str. 5–26. 2015a Ustvarjanje prostorov ustvarjalnosti: sodobni rokodelski sejmi kot produkcija lokalnosti. Traditiones 44, {t. 3, str. 149–170. 2015b »Ho~e{ {e naprej, ho~e{ {e naprej!«: interpretacija trenutkov ekstaze v vadbi fitnesa. Glasnik Slovenskega etnolo{kega dru{tva 55, {t. 3–4, str. 38–48. BALE, John 2004 Running cultures: racing in time and space. London, New York: Frank Cass Publishers. BALE, John; SANG, Joe 1996 Kenyan running: movement culture, geography, and global change. London, Portland: Frank Cass Publishers. BAUDRILLARD, Jean 1989 America. London, New York: Verso. 1999 Simulaker in simulacija; Popoln zlo~in. Ljubljana: [tudentska zalo`ba. BELAN, Ivo 1986 Jogging. Ljubljana: Delavska enotnost. BER^I^, Herman 1980 Vabilo na trim. Ljubljana: [olski center za telesno vzgojo. BER^I^, Herman; PETROVI], Kre{imir 1974 Trim-72. Ljubljana: Institut za kineziologijo. BOURDIEU, Pierre 1977 Outline of a theory of practice. Cambridge: Cambridge University Press. BRAMBLE, Dennis M.; LIEBERMAN, Daniel E. 2004 Endurance running and the evolution of homo. Nature 432, str. 345–352. BUH, Uro{ 2012 K-Ro`nik. �31.5.2016�. CARRIER, James G. 2012 Anthropology after the crisis. Focaal – Journal of Global and Historical Anthropology 64, str. 115–128. CERTEAU, Michel de 2007 Iznajdba vsakdanjosti: umetnost delovanja. Ljubljana: Studia humanitatis. DESCOLA, Phillipe; Gisli PALSSON 1996 Nature and society: anthropological perspectives. London, New York: Routledge. EDENSOR, Tim (ur.) 2010 Geographies of rhythm: nature, place, mobilities and bodies. Surrey: Ashgate. EDENSOR, Tim; LORIMER, Hayden 2015 �Landscapism’ at the speed of light: darkness and illumination in motion. Geografiska Annaler: Series B 97, {t. 1, str. 1–16. EKERS, Michale; LOFTUS, Alex 2012 Revitalizing the production of nature thesis: a Gramscian turn? Progress in Human Geography 37, {t. 2, str. 234–252. EVANS-PRITCHARD, Edward Evan 1976 Witchcraft, oracles and magic among the Azande. Oxford: Clarendon Press. FOUCAULT, Michel 1984 Nadzorovanje in kaznovanje: nastanek zapora. Ljubljana: Delavska enotnost. 2015 Rojstvo biopolitike: kurz na College de France, 1978–1979. Ljubljana: Krtina. GILLICK, Muriel 1984 Health promotion, jogging, and the pursuit of the moral life. Journal of Health Politics, Policy and Law 9, {t. 3, str. 369–387. 183 »Meni je ta moja pot kot dnevna soba« GOODY, Jack 1993 Med pisnim in ustnim: {tudije o pisnosti, dru`ini, kulturi in dr`avi. Ljubljana: [KUC, Filozofska fakulteta. GOTAAS, Thor 2012 Running: a global history. London: Reaktion. GREEN, Nicholas 1995 Looking at the landscape: class formation and the visual. V: E. Hirsch, M. O'Hanlon (ur.), The anthropology of landscape: perspectives on place and space. Oxford: Clarendon Press. Str. 31–41. GREMO NA POT 2016 Gremo na pot – tek. Ljubljana: RRA LUR. �6.7.2016�. HARVEY, David 1989 The condition of postmodernity: an enquiry into the origins of cultural change. Cambridge, Oxford: Blackwell. 1996 Justice, nature and the geography of difference. Cambridge, Oxford: Blackwell Publishers. 2007 A brief history of neoliberalism. Oxford: Oxford University Press. HIRSCH, Eric 1995 Landscape: between place and space. V: E. Hirsch, M. O'Hanlon (ur.), The anthropology of landscape: perspectives on place and space. Oxford: Clarendon Press. Str. 1–30. HOCKEY, Jenny �et al.� 2015 �There’s not just trainers or non-trainers, there’s like degrees of trainers’: commoditisation, singularisation and identity. Journal of Material Culture 20, {t. 1. str. 21–42. HOWES, David 2004 Hyperaesthesia, or the sensual logic of late capitalism. V: D. Howes (ur.), Empire of the senses. Oxford: Berg. Str. 281–303. 2013 The social life of the senses. Ars Vivendi Journal 3, str. 4–23. HOWE, P. David; MORRIS, Carol 2009 An exploration of the co-production of performance running bodies and natures within running taskscapes. Journal of Sport and Social Issues 33, {t. 3, str. 308–330. INGOLD, Tim 2000 The perception of the environment: essays in livelihood, dwelling and skill. London: Routledge. 2007 Lines: a brief history. London, New York: Routledge. 2011 Being alive: essays on movement, knowledge, and description. London: Routledge. JAMESON, Fredric 1991 Postmodernism, or, the cultural logic of late capitalism. Durham: Duke University Press. JARVIE, Grant; MAGUIRE, Joseph 2000 Sport and leisure in social thought. London: Routledge. KALI[NIK, Primo` 2015 Trail, tek v naravi. Polet O2 (22.6.2015) �spletna razli~ica�. �31.5.2016�. KLEIN, Naomi 2005 No logo. Ljubljana: Maska. KOZINA PRAPROTNIK, Jasmina 2014 Bela dama: `ivljenje teka~ice Helene @igon: roman v 42 tiso~ korakih. Ljubljana: UMco. KOZOROG, Miha 2013 Predstave o mestu kraja, monopolna renta in geografija lokalnih razlik na primeru Strumice v Makedoniji. Glasnik Slovenskega etnolo{kega dru{tva 54, {t. 1–2, str. 88–95. LATHAM, Alan 2015 The history of a habit: jogging as a palliative to sedentariness in 1960 America. Cultural Geography 22, str. 103–126. 184 Bla` Baji~ LAUREN^AK, Klemen 2015 »Trail« tek za bolj{o pripravljenost. Polet O2 (22.5.2015) �spletna razli~ica�. �31.5.2016�. LAZZARATO, Maurizio 2012 The making of the indebted man: essay on the neoliberal condition. Los Angeles: Semiotext(e). LEE, Jo; INGOLD, Tim 2006 Fieldwork on foot: perceiving, routing, socializing. V: S. Coleman, P. Collins (ur.), Locating the field: space, place and context in anthropology. Oxford: Berg. Str. 67–86. LEFEBVRE, Henri 2004 Rhythmanalysis: space, time and everyday life. London, New York: Continuum. 2013 Produkcija prostora. Ljubljana: Studia humanitatis. LI^EN, Simon 2013 �Black as Kenenisa Bekele in a tunnel’: representation of african athletes in Slovenian olympic broadcasting. Ecquid Novi: African Journalism Studies 34, {t. 2, str. 93–108. LIEBERMAN, Daniel E. 2015 Zgodba o ~love{kem telesu: evolucija, zdravje in bolezen. Ljubljana: UMco. LIEBERMAN, Daniel E. �et al.� 2010 Foot strike patterns and collision forces in habitually barefoot versus shod runners. Nature, {t. 463, str. 531–535. LOWE, Donald M. 1995 The body in late capitalist USA. Durham, London: Duke University Press. MAGDALINSKI, Tara 2004 Homebush: site of the clean/sed and natural Australian athlete. V: P. Vertinsky, J. Bale (ur.), Sites of sport: space, place, experience. London, New York: Routledge. Str. 101–114. McDOUGALL, Christopher 2011 Rojeni za tek: skrito pleme, ultrateka~i in najve~ja tekma, ki je svet ni videl. Ljubljana: Sanje. MUR[I^, Rajko 2006 Nova paradigma antropologije prostora: prostorjenje in ~love{ka tvornost. Glasnik Slovenskega etnolo{kega dru{tva 46, {t. 3–4, str. 48–54. PALUCH, Adam 1999 Irresolution's the body of post-modernism: goodlooking. V: R. Mur{i~, B. Brumen (ur.), Cultural processes and transformations in transition of the Central and Eastern European post-communist countires. Ljubljana: Oddelek za etnologijo in kulturno antropologijo, Filozofska fakulteta. Str. 25–29. PAVLIN, Toma` 2007 [port v 'Kozlerjevem vrtu': razvoj {portnih igri{~ pod Cekinovim gradom in ob njem. Kronika: ~asopis za slovensko krajevno zgodovino 55, {t. 3, str. 469–484. PETROVI], Kre{imir 1996 Namesto zaklju~ka – spoznanja preteklosti kot dele` izhodi{~em prakse sedanjosti in politike preteklosti. V: K. Petrovi} �et al.� (ur.), [portnorekreativna dejavnost v Sloveniji 1996. Ljubljana: Fakulteta za {port. Str. 41–44. PINK, Sarah 2007 Sensing Cittàslow: slow living and the constitution of the sensory city. Senses & Society 2, {t. 1, str. 59–78. PLETERSKI, Maru{a 1984 Pionirska proga. Kronika: ~asopis za slovensko krajevno zgodovino 32, {t. 1, str. 44–56. QVINSTROM, Mattias 2013 Landscapes with a heartbeat: tracing a portable landscape for jogging in Sweden (1958–1971). Environmental Planning 45, str. 312–328. 2015 Running in the forest: landscape ideals and running practices in the Swedish welfare society. Referat na konferenci: Running & Landscape, Alnarp, 7. maj 2015. Department of Landscape Architecture, Planning and Management, Swedish University of Agricultural Sciences. 185 »Meni je ta moja pot kot dnevna soba« 2016 The nature of running: on embedded landscape ideals in leisure planning. Urban Forestry & Urban Greening 17, {t. 1, str. 202–210. ROBBILARD, Jason 2010 The barefoot running book: a practical guide to the art and science of barefoot and minimalist shoe running. Allendale: Barefoot Running Universtiy. ROHE, Fred 2000 The zen of running. Middletown: Organic Marketing. RYAN, Sean 2002 Cyborgs in the woods. Leisure Studies 21, str. 265–284. SANDS, Robert R. 2002 Sport ethnography. Champaign: Human Kinetics. SMITH, Neil 2008 Uneven development: nature, capital, and the production of space. Athens: The University of Georgia Press. SPINNEY, Justin 2015 Close encounters?: mobile methods, (post)phenomenology and affect. Cultural Geographies 22, {t. 2, str. 231–246. STARC, Gregor 2003 Discipliniranje teles v {portu. Ljubljana: Fakulteta za {port, In{titut za kineziologinjo. STEFFNY, Herbert 2013 Velika teka{ka knjiga: vse, kar morate vedeti o teku. Ljubljana: Sanje. STEWART, Kathleen 2011 Atmospheric attunements. Environmental Planning 29, {t. 3, str. 445–453. [AVER, Bo{tjan 2005 Nazaj v planinski raj: alpska kultura slovenstva in mitologija Triglava. Ljubljana: Fakulteta za dru`bene vede. [TERBENC SVETINA, Barbara 2007 Ljubljanski mestni park Tivoli v 20. stoletju: pre`ivljanje prostega ~asa in dru`abno `ivljenje v parku do druge svetovne vojne: magistrsko delo. Ljubljana: �B. [terbenc Svetina�. THALER, Ven~eslav 2013 Pionirska proga danes. �31.5.2016�. THRIFT, Nigel 2001 Still life in nearly present time: the object of nature. V: P. Macnaghten, J. Urry (ur.), Bodies of nature. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications. Str. 107–126. URRY, John; MACNAGHTEN, Phil (ur.) 2001 Bodies of nature. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications. UTENKAR, Gorazd 2015 Trim steza Mostec: telesna vadba pod kro{njami. Nedelo (22.7.2015) �spletna razli~ica�. �31.5.2016�. VERGUNST, Jo 2010 Rhythms of walking: history and presence in a city street. Space and Culture 13, {t. 4, str. 376–388. WHELAN, Gregg 2012 Running through a field. Performance Research: A Journal of the Performing Arts 17, {t 2, str. 110– 120. ZALAR, Matej 2016 Stezice na stezice. Tekac.si – ABC teka v naravi 2, {t. 1, str. 5. 186 Bla` Baji~ BESEDA O AVTORJU Bla` Baji~, univ. dipl. etnolog in kulturni antropolog, je {tudent interdisciplinarnega dok- torskega {tudija Humanistika in dru`boslovje; smer Etnologija, kulturna in socialna antro- pologija na Oddelku za etnologijo in kulturno antropologijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Njegova podro~ja zanimanja so an- tropologija prostora in kraja, antropologija tele- sa in popularna kultura. V doktorski disertaciji raziskuje rekreativne teka~e in teka~ice v Lju- bljani z vidika antropologije prostora. ABOUT THE AUTHOR Bla` Baji~, B.Sc. in ethnology and cul- tural anthropology, is a student of interdisci- plinary doctoral studies in ethnology, cultural and social anthropology at the Department of Ethnology and Cultural Anthropology, Faculty of Arts, University of Ljubljana. His principal fields of interest are the anthropol- ogy of space and place, anthropology of the body, and popular culture. His doctoral dis- sertation researches joggers in Ljubljana from the viewpoint of the anthropology of space. SUMMARY “This route feels like home to me”. Joggers in Ljubljana and their routes as links between the city and nature The article addresses joggers in Ljubljana, especially in the Tivoli, Ro`nik and [i{ka Hills Landscape Park, and analyzes their use and perception of the routes, paths and streets they jog on. In the past fifteen years the number of joggers in Slovenia has increased exceptionally fast; some of them write about jogging on the internet and/or in popular publications, jogging groups of different organisational nature have emerged, while towns either lay out new jogging routes or renew existing ones, and together with the jogging fans organize competitions and similar events. Several hundreds of people jog every day in Ljubljana and their activities contribute to the creation of space and the cultural landscape of the city. The article reveals that the key spatial division the joggers create, even though they take it as a given, is that between the city and nature. Although they have different views on where the border between the two is, and on the exact “contents” of the city and nature as well, they agree on the basic matrix: the city is “here”, it is a given, and at least in part unfriendly to “man”, while nature is “there”, open, and friendly. These processes take place in the context of the much longer history of the production and ideology of nature (Smith 2008), and in their principal directions operate according to the logic of late capitalism. After all, modern jogging is mediated through a complex network of producers of sportswear and footwear, personal trainers, advertising, popular literature etc., which all contribute to the ideas joggers have about “their place in the world”. On the one hand, the ideology of nature of the joggers refers to a return to nature and, on the other hand, modern jogging in practice offers an authentic sensorial experience of moving “in nature”, but behind its is a network of socio-economic relationships on which the experience depends. The intimacy and familiarity of the routes which link the city and nature is enhanced by mainly individual memories of events when jogging, weather conditions and the like, which emerge in the course of years of jogging along chosen routes.