študentje preučujejo MARKO PURKART Kongres kot oblikovalec politike nacionalne varnosti Politika nacionalne varnosti je stalni vir konfliktov med zakonodajno in izvršilno oblastjo v celotni zgodovini ZDA. Neposreden prenos ustavnega sistema checks and halances na nacionalnovarnostno problematiko ni bil nikoli lahek oziroma povsem jasen. Sama zasnova ustave je sicer dovolj jasna in enoznačna, vendar pa so skoraj vse interpretacije kontroverzne zaradi abigvitet. ki neobhodno spremljajo vsak vidik nacionalne varnosti. K temu je treba dodati še številne ustavne »bele lise« zlasti pri izvršilni oblasti. Določene kategorije, kot npr. priznanje držav, prenehanje sovražnosti, prevzemanje mednarodnih obveznosti, ki nimajo narave pogodb,' in razglašanje nevtralnosti, pa v ustavi sploh niso omenjene. Z ustavnopravnega vidika je prav gotovo pomembna kontradikcija vgrajena v samo ustavo, kjer je alokacija pooblastil med predsednika in kongres inherentno kontradiktorna, kar je stalen in nikoli razjasnjen vir konfliktov zlasti pri vodenju obrambne in zunanje politike oziroma, kot je zapisal Edwin Corwin, je ustava povabilo k boju med predsednikom in kongresom za privilegij vodenja ameriške zunanje politike.' Znotraj kongresa bi celo težko identificiral kongresni odbor, nekakšnega »monopolista« nacionalne varnosti, kajti s problematiko in vprašanji, povezanimi z nacionalno varnostjo, se ukvarja kar šestnajst senatnih odborov in devetnajst odborov poslanskega doma ter »brezštevilni« pododbori. Nasprotovanja so bila bolj ali manj obrobnega pomena, dokler je bil vojaški aparat majhen in njegova uporaba zunaj nacionalnega ozemlja oziroma zunaj interesne sfere, določene z Monroejevo doktrino, bolj epizodna. Problematika je postala zlasti pereča po II. svetovni vojni z vzpostavitvijo stalne ameriške vojaške prisotnosti zunaj nacionalnih meja ter z militacijo ameriške zunanje politike' kot odgovor na pobudo SZ in rezultat lastnih ekspanzionističnih teženj. Ameriška politika nacionalne varnosti je postala širok spekter dejavnosti z daljnosežnimi implikacijami. Svoje je dodal tudi tehnološki napredek, ki je ne samo omogočil izdelavo orožja za množično uničevanje, temveč je tudi konvencionalnim silam dal takšno ognjeno moč in manevrske sposobnosti, da je nadzor nad obrambno politiko postal »boj na življenje ali smrt«. Ob tem je treba predstaviti še preostale akterje, predsednika ZDA, ki svoje ' V (»jlai lovonmo o ireh rasncb meijiuradnih pogodb ouronu obvcinoui: lako imenovani Cmgrmional-Exmiii-w ogmmma, kjer mednaiodne pogodbe bodisi taiificira kongres, bodisi jih sam sprejme. rmay-Exmaîvr agmmrna. kjer predsednik lahko v skhMlu i navodiU senata deluje avtonomno, in pmidmial Ejmuarr agmmena. kjer deluje predsednik samosloina v skladu z ustavnimi pooblaslih. glej Richard Hors - The Rolc ol thc Congress in AmetKan Sccunly Policy. American Defencc PoUcy. str. 556. ' Prav lam. str S48 ' Glej A GriJold - Militaruaci)a in VIK. str 92-93 1291 Teorija in praksa, let. 30. <1.11-12. Ljubljana 1993 posebne pravice izvaja preko obrambnega ministra ob pomoči sveta za nacionalno varnost, katerega osrednja vloga je svetovanje predsedniku pri integriranju notranje, zunanje in vojaške politike, navezujoče se na nacionalno varnost, kakor tudi usklajevanje med oboroženimi silami, državnimi sekretariati in preostalimi agencijami na področju nacionalne vamosti'in združenim štabom načelnikov.» Ob tem bi lahko pristojnosti vrhovnega sodišča, pomembne za našo problematiko, opredelili takole — odločanje o ustavnosti ption»l Sccuniv Council. Amcricin Oticncc Policy , ur. 521 ' Gk) naloge in pnuo|nin>i v John. G. Ketter - rhe Role ol ihc Joinl duels of Staff. American IVfencc Policy, str 52S ' Glej Evan J. Wallach - luccuthe poivers over puNication of nati>inal lecunly information. IntcinalHmal I j». apnl 1983. str 428 ^ Setiat ima 13 tako imenovanih pomembnih stalnih odborov, med katere spadata tudi odbora ra zunanie odnose in vojaike zadeve in dva man) pomembna, med katere za Čudo sodi tudi odbor za obvei^valne dejavnosti ter pet posebnih odborov. Poslanski dom inu 22 pomembnih odborov, vkl]uCno za zunanje zadeve m vojaike zadeve, gkj James O Wilson - American Government. Institutions & Policies, str 289-290. strokovncjšo analizo, kar naj bi zmanjšalo vrzel v smislu strokovnosti med kon-gresniki in strokovno birokracijo. Mednarodne pogodbe o razorožitvi Pomembna razorožitvena pogajanja v sedemdesetih in osemdesetih letih so kongresu dala novo spodbudo. V obeh primerih bi Kihko trdili, da je bil eden od povodov za dejavnejše dek»vanje naraščajoč vpliv ameriškega javnega mnenja, ki je postopoma zlomilo odpor birokracije znotraj izvršilne oblasti, svoje pa sta dodali še vietnamska vojna in afera Watergate. Pri tem je prišlo do pomembne »ustavne reforme«, saj je poslanski dom dobil določene pristojnosti za ratificiranje mednarodnih pogodb. To »ustavno revolucijo« je omogočila stiglasna prekvalifikacija omenjenih pogodb v smislu, da so prišli pt)d pristojnost obeh odborov za vojaška vprašanja senata oziroma poslanskega doma. V tej luči lahko tudi trdimo, da je bil tudi oziroma celo predvsem kongres pobudnik pomembnih razorožitvenih pogajanj, v smislu da je s to prekvalifikacijo kongres predsednika Reagana proti njegovi volji prisilil, da je bolj ali manj vztrajal pri določilih SALT II o ofenzivnem strateškem orožju, poleg tega je kongres vztrajal pri omejevanju preskušanja novih tehnologij v nasprotju s sporazumom o omejevanju antibalistične obrambe ter obdržal moratorij na preskušanje antisatelitskih orožij (ASAT) in bil zelo blizu sprejetja moratorija na jedrske poskuse. Posebno poglavje je proces predlaganja dopolnil k pogodbam, ki je dejansko bolj kot poskus spreminjanja določenih vsebin pogodbe pravzaprav poskus zavrnitve pogodbe. Nasprotniki določenih pogodb pri tem uporabljajo tudi taktiko zavlačevanja in podobno. Kongres oziroma senat je skozi delo svojih odborov za zunanje oziroma vojaške zadeve razvil predvsem dvoje vrst dopolnil: - priporočilna dopolnila, ki predsedniku nalagajo, naj v prihodnjih pogodbah doseže ugodnejši položaj za ameriško stran. - in tako imenovana ubijalska dopolnila (killer amendments), ki lahko spremenijo namen in cilje pogixibe, kar je pm>vobprodajimaIcrialazavojalkc namene oziroma storitev; glej prav lam. str. 121 " Glej prav tam. str. 121. " Sesuvljen u članov odborov za vojalkc. zunanje m sodne zadeve Leta 1980 je kongres sprejel nov /.akon, ki je deloma omejil Huges-Ryanov amandma v smislu, da morata poročilo o tajnih operacijah dobiti samo dva pristojna odbora kongresa za obveščevalno dejavnost. Sklep Naloga nadzorovati najmogočnejši varnostni aparat na svetu prinaša številne kompleksne in kontradiktome »probleme in dileme«. Ameriška pragmatičnost v določenem smislu poenostavlja to nehvaležno nalogo, čeprav je seveda zgolj sama po sebi ne zmore zadovoljivo rešiti. Pri tem pa ni dilema, kot je že bilo predhodno omenjeno, ali je nadzor potreben, temveč koliko nadzora je potrebno in kako ga izvajati. Kajti vprašanje, ki se postavlja, je, kolikšen je optimalen obseg zakonske ureditve, ki naj na eni strani zagotavlja legalnost varnostnim strukturam, na drugi strani pa ne zožuje pretirano njihovega manevrskega prostora in s tem učinkovitosti. Ameriški odgovor na ta vprašanja je nejasen. Navsezadnje bi bil meglen odgovor dan tudi v večini preostalih ustanovnopravnih sistemih. UrrERATURA AKION CiRIZdtJ). MiUMriucija in votaikouidiKlniski kninpklu. Cawfm za kniiko znanosli. 1990 EVAN J. WALLACH. Euxuiivt Pivwn of Prior Rcstraini o«r PiiMkalinn ol Naiional Secutity Intonnaiion: iIk UK and L'SA canparcd - Imemaiional La«, apnl 19gJ, «r BARRY M BLECHMAN. The Poliikjol National Security. 0«tord University Pre» New York 1990 JOHN F REICHART AND STEVEN R STURM. American Delence Policy. The John« Hopkins Univeniiy Pre«. Baltimore 1982. str 18-31. 493-S4« JAMES O WII.SON. Amerkan Gommeot. tnsiiiulions & Policies. D. C. Heath and Compny, 1986