MED TEORIJO IN PRAKSO S hišnimi ljubljenčki v šolski vsakdan Nadja Fidler Kovačič, prof. razrednega pouka, Osnovna šola Hruševec Šentjur Namen članka je predstaviti primer dobre prakse integracije hišnih ljubljenčkov v izobraževalni proces. Podrobno so predstavljene različne aktivnosti, izvedene z otroki ob svetovnem dnevu živali in tudi ob običajnih dnevih vzgojno-izobraževalnega procesa. Po- gosto smo izstopili iz okvirjev ustaljenega učnega načrta in popestrili pouk z izkustvenim učenjem. Učenci so s takim načinom poučevanja aktivno vključeni v učni proces. Moti- vacija za delo se je povečala, prav tako tudi želja po usvajanju in predstavitvi novih znanj. Predvsem pa se želi doseči pozitiven vpliv živali na emocionalni, socialni, psihomotorični in kognitivni razvoj učencev. Izpostavljena je pomembnost tega, kako otrokom približati in jih naučiti zavedanja sobivanja in sožitja med živalmi in nami. 1 Uvod Odnos človek − žival je v zgodovini potekal v treh 4. oktober je svetovni dan živali. Na ta dan, ki so fazah: ga razglasili že leta 1932, društva za varstvo in zaščito živali po vsem svetu prirejajo dogodke z 1. Arhaični koncept živali (živali so častili kot sve- namenom opozarjanja in opominjanja ljudi na te in bogu podobne z zdravilnimi lastnostmi). to, kako pomembno vlogo imajo živali v našem 2. Ekonomski koncept živali (ustanovitev kon- vsakdanjem življenju. 4. oktober je torej vsako- cepta človeka kot gospodarja živali, žival kot letna priložnost, da ljudje razmislimo o človeko- ekonomska dobrina; delovna sila ter vir mesa, vem sobivanju z živalmi. S tem namenom želim v mleka, jajc, kožuha …). prispevku prikazati dejavnosti, ki smo jih z otroki 3. Etični koncept živali (divje, kasneje udomače- izvedli ob tem dnevu, in seveda opozoriti na po- ne živali kot nepogrešljivi sopotnik, vir podpo- membnost vsakodnevnega zavedanja o skrbi za re za človeško družbo poleg materialnih do- živali in neprecenljivem sobivanju z njimi. brin za preživetje). 2 Teoretska podlaga Zahvaljujoč napredku biologije, veterinarske me- dicine, etologije (psihologija vedenja živali) se ži- Zgodovina človeka in psa vali dandanes smatrajo kot čuteča bitja. (Palčič Zgodovina sodelovanja, sobivanja med človekom Kukanja 2012) Pozitiven odnos z živaljo lahko vpli- in živaljo sega že zelo daleč. Od nekdaj je pri- va na posameznikovo pozitivnejše razpoloženje, sotno sobivanje živali s človekom. Človek je psa zdravje, samospoštovanje in druge vidike posa- udomačil pred približno 12.000 leti, v zameno za meznikovega doživljanja in delovanja ter mu po- obrambo mu je dal v zahvalo hrano. Iz primitiv- maga odpravljati vsakodnevne težave. (Marinšek nega odnosa, ki je temeljil predvsem na izme- in Tušak 2007) njavi koristi, je ta odnos vedno bolj napredoval in se nadgrajeval na čustvenega. Zato ni čudno, da Pes kot socialno bitje je ravno človekov najboljši prijatelj (pes) kot prvi Aktivnosti in terapija s pomočjo živali temeljijo napredoval v terapevtsko žival. Pes sprejema člo- predvsem na odnosu med živaljo in človekom. V veka brez predsodkov, daje nam občutek bližine, takšne aktivnosti so lahko vključene številne živa- topline in ni tekmovalen. Pri otrocih in tudi od- li, najpogosteje so v tem procesu vključeni psi. Le- raslih vzpodbudi željo po pozitivnem obnašanju. -ti so nam zelo blizu in so tudi izjemno socialne ži- Z nevsiljivo vdanostjo nam daje občutek bližine vali. Aktivnosti z živalmi so predvsem pomembne in vrednosti. Je družaben in kot promotor dobre na področjih preventive, podpore, družabništva volje dobrodošel pri ljudeh. Pomaga pri vzpo- in seveda tudi prave terapije. Aktivnosti s pomo- stavljanju odnosov, pritegne pozornost, prekinja čjo psa se lahko izvajajo individualno in skupin- molk s svojimi kretnjami. Pri fizičnih kontaktih je sko glede na potrebe otrok. S tem pristopom se spontan, pusti se ljubkovati, božati, dotikati. Do- dosegajo pozitivni rezultati (učinki) na področju tik, fizični kontakt je človekova primarna potreba. komunikacije, socialne interakcije, pozornosti, Je prva potreba, ki se v človeku razvije, in zadnja, motorike, čustvene inteligence ... Prisotnost ali te- ki v njem ostane. To pa seveda pripomore k zniža- rapija z živalmi vpliva predvsem na boljše počutje nju tesnobe in stresa. vseh udeleženih v takem procesu. 24 Didakta Poudariti je potrebno predvsem energijo, sposob- ženih državah Amerike in v številnih evropskih dr- nosti, vzajemnost med živaljo in človekom. S priso- žavah, je aktivnost in terapija z živalmi zelo razšir- tnostjo živali spoznamo zelo veliko tudi o sebi, pred- jena in prinaša veliko pozitivnih koristi za otroke. sodkih, talentih. Seveda sodelovanje z živaljo nikoli ne sme biti prisila, ampak želja po sodelovanju. Vpliv psa na otroka Navzočnost psa šolarje razveseli, spodbuja med- Že sam stik s terapevtsko živaljo dokazano povzro- osebne stike, povezuje, krepi samozavest, vabi k či sproščanje velikih količin endorfinov, ki jih ozna- pogovoru o različnih temah. Popestri pouk, opo- čujemo kot hormone sreče. Ob rednem sodelova- gumlja zadržane učence. Pes je tovariš v pravem nju/terapiji z živaljo se potrjeno zmanjša poraba pomenu besede, posebej dobrodošel osamljenim protibolečinskih zdravil in pomirjeval. (Ilič 2013) šolarjem. Kosmatinec v razredu pomeni mnogo koristi. (Trampuš 2014) Vrste terapije z živalmi Psihologija človeka in psihologija živali (etologija) Prisotnost psa vpliva pozitivno na otrokovo sa- se v grobem niti ne razlikujeta tako zelo. Človek ni mozavest, socializacijo. Izboljšajo se fina in groba edino bitje, ki pozna pomoč in sodelovanje. Živa- motorika, čustveni in telesni problemi. Izboljšajo lim je skupno delovanje za dosego skupnega cilja se tudi bralna tehnika, računanje, pripovedova- prav tako v krvi kot ljudem. Za žival je torej sodelo- nje, govorno sporočanje … S psihološkega vidika vanje pri terapiji naravna in nevsiljena dejavnost. se izboljšuje sposobnost empatije, zmanjševanje Prav tako kot človek tudi terapevtska žival potre- agresije, lažja socializacija zadržanih otrok. Po- buje svobodo izbiranja. Žival brez svobode izbira- membna je tudi predstavitev odgovornosti za nja ne bo delala, kot je treba, in tudi živali imajo živo bitje, skrb za živali, psa, spoštljiv odnos do potrebo po motiviranosti. Zelo pomemben je ob- vseh živih bitij. Božanje, učenje ukazov, krtačenje, čutek vzajemnega zaupanja in pripadnosti. Tako sprehajanje, hranjenje in spoznavanje različnih žival kot človek morata čutiti in živeti dejstvo, da ukazov pa pozitivno vplivajo na socialne in ču- se njuni vlogi prepletata in dopolnjujeta. (Ilič 2013) stvene plati otroka. Področje izvajanja aktivnosti in terapij s pomočjo Živali v izobraževalnem procesu živali je zelo široko. Živali so nam lahko v pomoč V Sloveniji živi več kot dvesto tisoč psov. Žal smo kot sopotniki pri preventivi, podpori, družabni- priča temu, da ljudje ne zagotovijo življenjskih raz- štvu ali pri pravi terapiji. mer, kakršne bi si zaslužili. Na drugi strani pa so skrbniki, ki delijo svoje življenje s kužki vzorno. Vse Terapevtske živali lahko denimo pomagajo: svoje pasje življenje so ljubljenci otrok in odraslih. - otrokom z vedenjskimi motnjami (anksioznost, Mnogi kužki so šolani, nekateri so psi reševalci, nezadostna socializacija, agresivnost …) spremljevalci in pomočniki. Posebno usposobljeni - otrokom z Downovim sindromom, avtizmom … pa so terapevtski psi, ki v tujini zelo pogosto delu- - otrokom z učnimi težavami (motnje koncen- jejo na veliko področjih. Pri nas delujejo v društvih tracije, težave pri branju, računanju …) prostovoljcev (Društvo Tačke pomagačke, Amba- - otrokom po različnih okrevanjih po poškodbah, sadorji nasmeha, Zavod PET) in še v nekaj plačljivih boleznih … programih. Na Srednji vzgojiteljski šoli in gimnaziji Ljubljana poteka od šolskega leta 2012/13 inovacij- Mnogo lepega, kar nam živali, v našem primeru psi, ski projekt »Terapevtski pes v šoli«. Pobudnica in prinašajo, lahko z nekaj pomisleka in dobre volje izvajalka programa je profesorica matematike, ga. postane tudi del življenja na šolah, v vrtcih, bolnišni- Mojca Trampuš, s svojo psičko Šapo. Medtem ko cah, vzgojnovarstvenih zavodih. (Trampuš 2014) profesorica dijakom predava matematiko, psička počiva za katedrom. Med odmori je Šapa dostopna Psi so prijazni, naklonjeni ljudem, potrpežljivi. vsem dijakom te šole. Druži se z vsemi dijaki, ki si Terapevtski psi so tudi negovani, pod rednim želijo preživljati čas z njo. Projekt so na koncu leta veterinarskim nadzorom in šolani. To so posebej evalvirali in ugotovili, da se je izkazal za uspešnega. usposobljeni psi, ki skupaj s svojim vodnikom obi- Odzivi dijakov so bili zelo dobri. Pokazalo se je, da skujejo različne ustanove, med drugim tudi šole. je bila prisotnost Šape na šoli vsem v veliko veselje. (Trampuš 2014) Projekt je tudi spodbudil prostovoljstvo med dijaki, saj so ti sodelovali pri mnogih prostovoljnih dejav- Šola je seveda zelo široko področje za uporabo in nostih na različnih prireditvah. prisotnost terapevtskih psov. Takšna terapija je seveda zelo uspešna na mnogih področjih. Pri nas Tudi številne najuglednejše svetovne univerze se na žalost kot komplementarna oblika pomo- (Harvard, MIT, Yale) v svojih knjižnicah gostijo te- či ne uporablja ali pa se uporablja zelo redko kot rapevtske pse in s tem ponujajo študentom mo- oblika obiska psa v šoli. V tujini, predvsem v Zdru- žnost druženja z njimi. 25 Didakta MED TEORIJO IN PRAKSO Vse prevečkrat beremo in poslušamo o grdem, na- Da pa le ne bi bilo vse igra, smo se po obisku pas- silnem ravnanju z živalmi, zato je zelo pomembno, jega prijatelja naučili deklamacijo o njem. Zapisa- da otroka že v ranem otroštvu naučimo ravnanja z la jo je vzgojiteljica Svetlana Ulaga, ki je tudi Nor- njimi. Od nekdaj sobivamo in od nekdaj se učimo, dijeva lastnica. kako lahko to sožitje izboljšamo. To je neprekinjen postopek, ki ga moramo prenesti tudi na naše otro- ke. Najlažja pot do tja je preko hišnih ljubljenčkov. NORDI (Svetlana Ulaga) Otroka je potrebno naučiti empatije do živali. Naj- pogosteje sobivamo s pasjimi hišnimi ljubljenčki. Nordi debelušček, Raziskave kažejo, da ima pasja družba na otroke debel ima trebušček, bel ima kožušček zelo pozitiven vpliv. Otroci, ki odraščajo s psom, in kosmati rep. imajo večji občutek za odgovornost, so bolj empa- tični, njihova čustvena inteligenca je višja, bolje ra- Mokre so mu tačice, zumejo cikel življenja. Na splošno družba živali zelo blatne so mu dlačice, pozitivno vpliva na otrokov razvoj. bele so mu brčice in prekratke hlačice. 3 Primeri dobre prakse Rad sprehaja se povsod, Nordi kamor ga zanese pot. Je prijazen in vesel, Ob zavedanju vsega naštetega smo se na OŠ Primo- takšnega bi vsak imel. ža Trubarja Laško, podružnica Rečica, v šolskem letu 2019/20 odločili, da otrokom vsaj delno približamo vsakodnevno skrb za hišnega ljubljenčka – psa. Ker na šoli bivajo skupaj predšolski in šolski otroci, smo Toby medse povabili kužka, starega 5 mesecev, samojeda V šolskem letu 2020/21 smo na PŠ Debro s če- z imenom Nord (ljubkovalno Nordi). Nordi je že ob trtošolci prav tako na svetovni dan živali medse prihodu v šolo in vrtec otrokom pričaral neizbrisen povabili kužka Tobyja, ki ga lahko vidimo na sliki. nasmeh na obraz (prikazano na sliki 1). Enostavno se Kužek je družinski član učenca, ki je obiskoval 4. ne da z besedami opisati otroških občutkov sreče razred. Deček nam je pred obiskom predstavil in ob prvem stiku z njim. Nordi je otrokom pokazal, kaj opisal svojega kužka. Predstavitev je podkrepil s vse se je že naučil in kaj vse potrebuje za svoj obstoj. PPT slikovno predstavitvijo. Učenec Ožbej, ki je la- Predvsem pa jim je pokazal, da ima zelo rad nežnost, stnik psa, je nekoliko bolj zadržane narave, nerad ljubkovanje in da se na neprimerno ravnanje odzove se izpostavlja. Ob pripovedovanju in predstavitvi s strahom. Otroci so spoznali, da ima Nordi zelo rad kužka pa je deček »zažarel«, se sprostil ter suvere- gibanje in da je vedno vesel prijateljev, ki se z njim no, samozavestno opisoval kužka in pripovedoval igrajo. Torej so otroci in kužki idealna družba za igro. o prigodah z njim. 26 Igra s simboli (igra spomina, igra prirejanja) Učenci s Tobyjem Didakta Pes Toby Neja in Lili Po dečkovi predstavitvi so bili otroci že zelo nestrpni, Pozitiven učinek takšnega branja je izboljšanje saj nas je pred šolo čakal Toby. Obiskat nas je prišel tehnike branja in sproščenost ob glasnem branju. v spremstvu dečkove babice, ki se je prijazno ponu- dila in pripeljala kužka med nas. Pred tem smo se V Sloveniji se z društvom Tačke pomagačke izvaja seveda še dodatno pogovorili, kako se obnašamo v tudi program R.E.A.D. (Reading Education Assis- prisotnosti psa, da ga ne božamo vsi povprek, da ne tance Dogs). Program je bistven v prvih letih šola- silimo vanj, ne izvajamo hitrih kretenj, ne vpijemo nja in je v pomoč otrokom, ki imajo resne težave pri … Otroci so zelo nežno in čutno pristopili h kužku, branju. Program je bil leta 1999 razvit v ZDA, zaradi postavljali so vprašanja o negi, prehrani, obnašanju, izjemnih uspehov pa se je razširil tudi v Evropo (Slo- bivanju s kužkom. Seveda so ga tudi ob dovoljenju venija, Italija, Španija, Velika Britanija, Nemčija, Hr- in prisotnosti dečka božali. Na koncu obiska pa je vaška, Nizozemska in skandinavske države). sledilo obvezno skupinsko fotografiranje z njim. Za spomin na prijetno druženje so jim bile fotografi- Osnovna ideja programa je, da imata kužek in je poslane po elektronski pošti. Dan je bil preživet v otrok miren kotiček, v katerem otrok lahko bere znamenju svetovnega dneva živali. kužku. Kužek je potrpežljiv poslušalec – ne sodi in ne komentira. Za otroka je to zelo pozitivna izku- Max šnja in zato tudi raje bere. Vse to vpliva tudi na Učenci so svoje navdušenje izrazili skozi samo- pozitivno samopodobo otroka, ki naslednjič bolj iniciativnost in željo po predstavitvi svojih hišnih suvereno nastopa, se izkaže pred sošolci. ljubljenčkov. Učenec Marko je z inovativnim pristopom in upo- rabo IKT tehnologije svojo žival predstavil skozi video. V videu je zaobjel vse lastnosti, potrebe in aktivnosti s kužkom Maxom. Učenec je ob sne- manju in ustvarjanju posnetka zelo užival in se uril v spoznavanju novih tehnologij. S svojo pred- stavitvijo je vzbudil zanimanje pri svojih sošolcih. Lili Učenka Neja je pri uri slovenščine skozi govorni nastop predstavila branje s psičko Lili. Opisala je njeno zunanjost, lastnosti, skrb zanjo in vsakdanje aktivnosti z njo. Lili je psička, ki zvesto ob vsakem branju sede, leže k deklici in posluša zgodbe, ki jih deklica prebira, kar je razvidno tudi na slikah, naj si bo to v zavetju tople postelje ali v naravi. Po pričevanju deklice jo takšno branje sprošča. Ritual je postal del njunega vsakdana. Branje s psom 27 Didakta MED TEORIJO IN PRAKSO 4 Žival kot sopotnik in terapevt pri delu na daljavo V šolskem letu 2020/21 je daljše obdobje zara- di epidemije potekalo delo na daljavo. Ob video srečanjih so bili hišni ljubljenčki pogosti sopotniki učencev. Otroci so zaradi pomanjkanja druženja ta čas nadomestili z bližino hišnih ljubljenčkov. V odmorih na video srečanjih so še najbolj zadrža- ni učenci predstavili svoje hišne ljubljenčke drug drugemu. Tako smo spoznali še muce, skakače, akvarijske ribice, hišne zajčke, hrčke, papagaja. Pri predstavitvi in opisu psa nisem izostala niti sama. Pokazala in opisala sem jim psičko z imenom Lola. Papirnati kužki 6 Zaključek Žal živimo v času neusmiljene dirke za uspehom. Odnosi postajajo vse bolj odtujeni, bitka za material- nimi dobrinami je neusmiljena. Otroci se posledično vedno pogosteje družijo pred ekrani, vsrkavajo na- pačne vrednote. Zato je vse bolj pomembno doseči pot do ravnotežja, ki bo dolgoročno izpopolnjevalo človeška bitja. Ključnega pomena so odnosi, ki jih ljudje izpopolnjujemo med seboj. Predvsem pa nas umirja, dopolnjuje odnos do narave in živali. Pes Lola Integracija živali v učni proces je pomembna. Učenci so tega veseli. Postanejo umirjeni, zaupljivi, sprošče- 5 Odziv učencev na živali ni. Ob tem pa razvijajo pozitivne družbene vrednote Učenci so se na obiske in opise kosmatincev vedno in dobronamernost. Zato bi v korist učencev učitelji odzvali zelo pozitivno. Otroci, ki so nekoliko zadrža- morali večkrat vključiti živali v učno okolje (tako hišne ni, so se ob ljubljenčkih sprostili, pričeli so sprošče- ljubljenčke kot pse vodnike) v smislu, da izkoristimo no komunicirati med seboj in sami pred razredom. in bogatimo sebe, otroke, predvsem pa da otrokom Mnogi so nato želeli predstaviti tudi svoje hišne prikažemo in omogočimo občutke naklonjenosti in ljubljenčke in skrb za njih. Seveda smo pred vsa- povezanosti, ki nam jih psi radodarno ponujajo vsak kim obiskom kužka ponovili ustrezno ravnanje ob trenutek sobivanja z njimi. Izkustveno učenje je tisto, srečanju, druženju in igri s psom. Spodbujali smo ki omogoča trdne temelje za prihodnost otrok. predvsem nežno in potrpežljivo ravnanje z živalmi. Otroci so to upoštevali in izvajali. Prav vsi otroci, ki imajo srečo, da otroštvo preživljajo v pasji družbi, lahko zatrdijo, da ga preživljajo v brezpo- Učenci so pogosto obiskovali šolsko knjižnico in gojni ljubezni s strani pasjega prijatelja. Ob stresnih si izposojali enciklopedije živali, basni, zgodbe o situacijah lahko objamejo ljubljenčka in dan postane živalih. Najljubše so jim bile zgodbe pisateljice Po- takoj lepši, srečnejši. Tudi pri mnogih odraslih je še lonce Kovač Pet kužkov išče pravega ter Težave in vedno tako. Naj bodo mnoge dobre izkušnje iz tujine sporočila psička Pafija. Zgodbe nam na nežen in dobra in lepa popotnica začetku takšnih integracij v tudi humoren način predstavijo življenje živali ter slovenskem izobraževalnem prostoru. skrb za njih. Njihovo novo znanje se je izražalo pri ustvarjalnosti. S tehniko gubanja papirja origami Viri in literatura Ilič, N. (2013): Terapija s pomočjo živali – kaj to je in kako jo lahko so zgubali kužke in jih okrasili po svojem navdihu. uporabim? Ljubljana: Lunba. Trampuš, M. (2014): Tačke v šoli, Terapevtski pes – učiteljev pomoč- nik in šolarjev sopotnik. Učenec je v šolo prinesel mladinski film Sreča na Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. vrvici, ki smo si ga ogledali pri uri slovenščine. Po Trampuš, M. (2013): Inovacijski projekt Terapevtski pes v šoli. Gradivo za izobraževanje o terapiji ogledu filma so se pri glasbeni umetnosti naučili s pomočjo psov za terapevtske pare in strokovne delavce. Rakitna. in prepevali naslovno pesem filma. Veliko ur vzgoj- Kukanja Palčič, T. (2012): Aktivnosti in terapija s pomočjo živali – vključevanje terapevtskega psa no-izobraževalnega procesa je bilo posvečenih v vzgojni proces (Diplomsko delo). Univerza v Mariboru, Pedagoška integraciji in povezovanju znanj o čustvovanju in fakulteta, Maribor. 28 Marinšek M. in Tušak M. (2007): Človek-žival: Zdrava naveza. Mari- emocionalni podpori živali na različnih področjih. bor: Založba Pivec Didakta