DR. A. GOSAR SODOBNA RAZMIŠLJANJA KATOLIČANA I. Zgodovinski čas, ki v njem živimo, je s svojimi usodnimi dogodki čudovito odprl in razširil pogled v tisto tragično notranjo napetost modernega osebnega in zlasti še družabnega življenja, ki je gornja, vodilna in odločujoča plast človeške družbe večinoma ni videla in čutila ter se je ni nikdar prav zavedela. Ni treba, da bi pritrjevali pesimistom, ki vidijo v sedanjih dogodkih odločilen boj za obstanek in propad evropske kulture in civilizacije. Naj bo odločitev te vojske še tako važna in usodna, če je beseda o evropski kulturi resnična in je ta kultura sama v sebi še zmožna življenja in razvoja, potem tudi zaradi takega ali drugačnega izida te vojske ne bo propadla. Za evropsko civilizacijo nam pa tudi ni treba skrbeti. Ta se je že toliko razširila po svetu, da je ne bo konec, tudi če bi Evropa popolnoma propadla. Kljub vsemu temu pa nas današnji čas z vso nujnostjo in odločnostjo sitli k razmišljanju, kako in zakaj mora Evropa, komaj dobrih dvajset let po minuli svetovni vojski znova doživljati tako strahotne in usodne pretrese. Posebno kristjani in katoličani smo v tem pogledu postavljeni pred naloge in probleme, ki ne smemo iti mimo njih, ne da bi se vanje resno poglobili in jih skušali prav rešiti. Gotovo so vplivale na ta usodni razvoj tudi mnoge vnanje okolnosti, vnanji vzroki. Vendar bi billo zelo površno in naivno, če bi kdo mislil, da je vse nesreče, ki je danes prišla nad veliko večino Evrope, kriva predvsem le napačna, bodisi preveč popustljiva bodisi preveč nenasitna zunanja politika vodilnih evropskih držav. Sedanji gigantski boj ima brez dvoma globlje korenine, pri tem spopadu gre za več, za mnogo več kot samo za neki nov vnanji državnopolitični red v Evropi. Predvsem ne smerno prezreti dejstva, da je svetovna vojska odprla problem novega socialnega in gospodarskega ter s tem v zvezi tudi problem novega politi č-aega reda v tako imenovanem kulturnem svetu. Zmagovite velesile pa se kljub vsem socialnim reformam in ustanovam, ki so jih po vojski uvedle, v resnici le niso prav znašle v novih razmerah, niso prav razumele in upoštevale bistvenih potreb in zahtev novega časa. Tudi po vojski so hotele vladati svet v bistvu na stari način, s starimi demokratičnimi in liberalno kapitalistični m i n a č e ll i in metodami. Skratka, hotele so ohraniti stari red in ga le z nekaterimi najnujnejšimi socialnimi reformami izpopolniti in novim razmeram prilagoditi.1 To je bila velika, vprav usodna napaka. Toda ravno v tej zvezi se nam odpira še drug, globlji pogled, ki zadeva duhovno plat celega problema. Kot kristjani in katoličani se namreč vprav tu ne moremo ubraniti vprašanja, kako je bilo kaj takega sploh mogoče, kako da je imel ravno najbolj krščanski in katoliški del modernega sveta tako 111 a 1 o s 111 i s 1 a in razume v a n j a z a njegove n a j b o 1 j pereče in bistvene zahteve in probleme. Kristjani in katoličani smo se od nekdaj radi ponašali, da imamo najglobljo, z božjim razodetjem podprto in bistveno izpopolnjeno, edino zares odrešujočo življenjsko resnico. Kljub temu pa so se stvari vprav med nami tako razvile, da vladajo in oblikujejo sodobni svet krščanstvu tuje in sovražne sile, sami pa smo pri današnjem zgodovinskem preobražanju sveta potisnjeni v stran in nimamo na to odločilno dogajanje skoraj nikaikega, gotovo pa ne odločilnega vpliva. Gotovo nismo samo mi krivi, da se je tako zgodilo. Vendar priča to, kar doživljamo vsa povojna, zlasti pa zadnja leta. da v resnici nismo znali in umeli vtisniti sodobnemu svetu pravega krščanskega lica. Ta žalostna ugotovitev nas še posebno sili, da moramo iti vase ter se z vso resnobo. če treba tudi z vso brezobzirnostjo vprašati, ali nismo vendarle tudi mi sami krivi a ¡1 d vsaj močno s o k r i v i tega čudnega in in za premnoge med nami nepričakovanega in nerazumljivega d o g a j a n j a. 1 Prav te dni smo brali, kaiko je francoski list »L'Aube« naštel •med osnovnimi napakami, ki so zakrivile sedanjo nesrečo Francije, naslednje: »Strankarska razcepljenost, lenoba duha, pomanjkanje poguma in značaja, sebičnost ter včasih degenerirani idealizem. Predvsem pa pomanjkanje ocenjevanja in presoje.« Temu bo pritrdil vsak, kdor je imel priliko opazovati, kako se demokracija in zlasti še demokratični parlamentarizem kljub očitnim in usodnim pomanjkljivostim in nujni ¡potrebi temeljite preosnove v resnici nista nič razvijala in izpopolnjevala in kako so zapadne velesile vedno znova težile k obnovi predvojnega svetovnokapitalističnega gospodarstva. Saj so v tem smislu potekale vse svetovne gospodarske konference in komisije. Še jeseini leta 1937., ko so Francija, Velika Britanija in Združene severnoameriške države sklenile znani valutami dogovor, si lah/ko slišal na plenarnem zasedanju Zveze narodov v gospodarski komisiji pravcate tirade o novi dobi svobodnega svetovnega gospodarstva, ki da se na tej podlagi začenja. Seveda so morali takoj naslednje leto ugotoviti, da se te optimistične nade niso niti malo izpolnile. Navadno odgovarjajo na prednje vprašanje nekako takole: Kristjani in katoličani smo bili preveč mrtvi, mlačni in neodločni, smo preveč pustili, da se je vse osebno in javno življenje razkristjanilo, smo se premalo trudili in premalo storili, da bi v vsem našem življenju resnično zavladal Kristus. Če bi tega ne zanemarili in dopustili, bi prav gotovo ne zabredli tako daleč, bi bilo to, kar danes doživljamo, popolnoma nemogoče. Gotovo je vse to res in prav. O vnemi in odločnosti pa o mlačnosti in neodločnosti modernih evropsikih katoličanov bi lahko povedali marsikaj žalostnega in bridkega, časih tudi naravnost ponižujočega in smešnega. Vendar je gornja razlaga sama na sebi prespilošna, pove premalo, v čem in kako smo prav za prav grešili, in zlasti še, zakaj smo to storili. Če hočemo na to vprašanje določneje in konkretneje odgovoriti, moramo predvsem opozoriti na nekatere važne, da, bistvene posebnosti modernega sveta in življenja v n j e m. Dejstvo je namreč, da se moderni svet v marsičem močno, časih kar bistveno razlikuje od prejšnjega. Naravna posledica tega pa je, da bi se s o d o b n i m razmera m i 11 potrebam zares ustrezajoč način praktičnega krščanskega življenja in u d e j s t vovan j a v marsičem ločil od dosedanjega, starim življenj- skim razmeram in potrebam prilagojenega. * Eno najosnovnejših in najvažnejših dejstev, ki se po njem današnji svet razlikuje od prejšnjega, je tista stalno naraščajoča navezanost nas vseh na družbo in družabne razmere, ki se v njej izraža postopna, vedno intenzivnejša ko-lektivizacija vsega našega življenja. Dokler je prevladovalo še staro naturalno gospodarstvo, kjer so si ljudje vsaj v glavnem sami doma pridelovali in naprav-ljali, kar so zase potrebovali, so živeli vsak svoje, sicer preprosto, pa vendar razmeroma samostojno in neodvisno duhovno in materialno življenje. Res je bil v teh razmerah vsak posameznik ozko vključen v krog svoje domače rodbine in recimo še soseske, vendar o kakih drugih, širših vplivih in kaki drugi, dalj segajoči odvisnosti skoraj ni mogoče govoriti. Poleg tega je preprosti človek prejšnjih časov živel v neprestanem stiku iz naravo ter je imel razmeroma mnogo prostega časa. Vse to je vplivalo nanj, da je bil bolj vase obrnjen in zato tudi bolj razpoložen za pravo versko doživiljan je in izpolnjevanje verskih zapovedi. Moderni človek pa živi v popollnoma drugačnih razmerah. O kaki resnični duhovni in materialni svobodi in neodvisnosti tu večinoma ni mogoče govoriti. Duhovno smo vsak trenutek izpostavljeni neštetim vplivom najraznovrstnejših idejnih tokov in struj z vseli delov sveta. Časopisje, kino, radio in druga taka moderna propagandna sredstva oblikujejo modernega človeka, da največkrat niti sam ne ve prav, kdaj in kako zelo se je vdal njihovemu vplivu. Materialno pa je moderni človek preko tako imenovanega menjalnega mehanizma vključen v širše, narodno in svetovno gospodarsko dogajanje in s tem združeno nastajanje vedno novih ter stalno prelivanje in spreminjanje že obstoječih socialnih odnosov. Skratka, niti duhovno niti materialno ni moderni človek nič več samostojen, je močno p o d r u ž a b 1 j e n, hočem reči, je močno navezan na družbo in družabne razmere, je silno od njih odvisen. Vsemu temu se pridružujejo še nekatere druge važne posebnosti modernega življenja. Neštete tehnične pridobitve modernega časa so povzročile, da je zajela vse človeško življenje ¡silna naglica, ki ne da, da bi se kdaj zares umirili in vase poglobili. Pa tudi sicer živimo danes vse bolj napeto in intenzivno, kot so živeli v prejšnjih časih. Moderni človeik sploh ne pozna in ne razume tiste lagodnosti, ki je bila prej običajna. Zlasti silna ¡živost in žilavost modernega gospodarskega življenja, ki se v njem vsevprek uveljavljajo najraznovrstnejši, vzporedni in nasprotni interesi, silita modernega človeka, da se mora ves vreči v ta tolk in mu posvetiti vse svoje sile. Samo tako se namreč lahko obvaruje škode ter si zagotovi vsaj kolikor toliko primeren obstanek. Vse to je povzročilo, da živi sodobni človek silno naglo, napeto in žilavo. Zato pa mu le prevečkrat ne preostane tako rekoč nič časa in volje za razmišljanje o vsakovrstnih duhovnih vrednotah in problemih. Vrh vsega tega je moderni človek večinoma odtrgan od narave, ne pozna oziroma ne doživlja prav njenega čudovitega snovanja in njenih tajn. Zato ga bolj mikajo in vabijo vsakovrstna moderna tehnična čuda. ki vplivajo nanj s svojo velikostjo, silo, hitrostjo itd. Tudi to odvrača njegov pogled od duhovne plati človeškega življenja in njegovih problemov. Vse to je torej povzročilo, da je moderni človek sam po sebi, po vsej svoji duhovni strukturi v primeri s svojim preprostejšim, pa v jedru globljim prednikom manj razpoložen za pravo duhovno, posebej še za pravo versko mišljenje in življenje, da ¡se da laže od tega odvrniti, se laže popolnoma izgubi v posvetni miselnosti in posvetnih skrbeh. Skratka, moderni človek je fizično in duhovno preveč zaposlen, je vse preveč zatopljen v vsakovrstne vsakdanje, posvetne skrbi in težave, pa tudi ugodja in zabave. Zato tolikrat sploh ne najde pravega časa in prilike, da bi resno mislil na Boga in svoje dolžnosti do njega. Tudi če še hodi Ik maši in prejema za~ kramente, opravi vse to le prevečkrat zgolj vnanje, skoraj bi reikel poslovno, nekako tako, kakor gre v tovarno na delo, v pisarno alli na borzo. Seveda nočem s tem reči, da je vse to tako rekoč nujno tako, ali celo, da drugače sploh ne bi moglo biti. Še manj hočem s tem trditi, kakor da bi moderni človek laže pogrešal opore žive vere v Boga in resničnega življenja po veri, kot so mogli to pogrešati ljudje prejšnjih časov. Ne, zdi se celo, da je ravno obratno res, hočem reči, da je današnjemu človeku v neugnanem vrvenju modernega sveta še prav posebno potrebno mirno in varno zatočišče večno veljavnih vrednot božje resnice, pravice in zlasti še božje 1 julbezmii. Gre edinole za ito, ¡kako današnjega človeka obvarovati, da ga ne bi neštete vnanje o kol nos ti, naloge in mikavnosti modernega sveta preveč pritegnile nase, da ne bi njegovega pogleda preveč zaslepile in odtrgale od pravega življenjskega bistva in vira. Na to vprašanje seveda ni lahko odgovoriti. V njem se namreč skriva sila zamotan psihološki problem, ki se ne da razjasniti brez temeljitega poznavanja in upoštevanja premnogih važnih posebnosti modernega individualnega in družabnega življenja. Vendar očitni neuspeh dosedanjega tradicionalnega pridobivanja modernih ljudi za vero in versko življenje ter njihovega oblikovanja v pravem krščanskem duhu, sili z vso nujnostjo, da se moramo v ta problem resno poglobiti in nanj vsaj kolikor toliko zadovoljivo odgovoriti. Skratka, poiskati moramo tako, zares sodobno obliko pravega krščanskega mišljenja in življenja, ki se je bo tudi ¡moderni človek z vso dušo oklenil in v njej kot pravi kristjan in katoličan resnično zaživel.2 * Še večja in pomembnejša je razlika med prejšnjim pa današnjim ¡modernim svetom glede na družabno, ¡posebej še na gospodarsko in politično življenje ter na vsakovrstne njegove probleme. Za zgled naj omenim lle nekaj takih perečih in kočljivih vprašanj, ki so za našo a Menda mi ni treba še posebej naglašati, da pri tem ne mislim na nikaiko reformo krščanstva samega na sebi. Gre edinole za časovno pogojeno obliko praktičnega krščanskega izživljanja v premnogih pogledih, ki ne ¡zadevajo bistva krščanstva, pa imajo za njegovo, uresničenje vendarle velik pomen. Kot zgled za to bi lahko navedel predlog v neki ameriški katoliški reviji, naj bi se obnovila stara krščanska navada ¡maševati tudi popoldne in zvečer. (Prim. Slovenec, 15. junija 1940.) Če se spomnimo na razmere v velikih mestih in industrijskih krajih, kjer je vse polno ljudi, ki pridejo ob nedeljah zjutraj z nočnega dela, moramo reči. da bi že ta neznatna reforma veliko pomenila. Omogočila bi, da bi taki ljudje lahko v redu opravili svojo nedeljsko dolžnost, medtem ko je sedaj mnogokrat ne morejo. moderno dobo posebno zinačikia in imajo za praktično ureditev našega življenja velik, časih kar odločilen pomen. Spomnimo predvsem na temeljni problem pravilnega odnosa med poedincem in družbo, na vprašanje bistvenih pravic in dolžnosti, ki jih ima posamezen človek nasproti družbi in obratno. Res da je načelno stališče v tem pogledu za nas kristjane in katoličane jasno in nesporno določeno. Kljub temu pa je tu cela vrsta konkretnih, praktično zelo važnih vprašanj, glede katerih ne bi mogli trditi, da so običajni naši -pogledi nanje dovolj jasni in določeni, da so v vsem zares pravilni, sodobnim razmeram in potrebam povsem ustrezajoči. fo velja kar po vrsti, na primer glede na vprašanja o odgovornosti za vsakokratni potek tako imenovanega družabnega življenja, o potrebi in pomenu vzajemnega sodelovanja različnih stanov in slojev pa o nujnosti in socialni funkciji vsakovrstnih trenj in borb v družbi, potem glede na vprašanje o socialni dolžnosti dela, o brezdelnih dohodkih, zlasti obrestih in pravici do njih, o prekomernem trošenju, o zasebni lastnini, njenih mejah in socialnih dolžnostih, o modernem podjetništvu in njegovih dolžnostih itd. Posebej velja to tudi glede vprašanj o socialni organizaciji modernega gospodarstva, ureditvi mezdnega razmerja in njegovih temeljnih problemov. O vseh teh in še različnih drugih podobnih perečih vprašanjih našega časa moramo priznati, da imajo v današnjem modernem življenju povsem svojevrsten značaj in svojo posebno vsebino. Vse te reči se dajo zares uspešno in učinkovito obravnavati in reševati samo na sodoben, našim modernim razmeram in potrebam povsem ustrezajoč način. Drugače mora biti ves napor za zares zadovoljivo rešitev teh vprašanj brezuspešen, ne more zadovoljiti niti najbolj upravičenih želja in zahtev. Zlasti je pri teh rečeh vsakršno zanašanje na neka splošna, za vse čase in vsakršne razmere veljavna gospodarska in socialna načela povsem jalovo in brezuspešno. Če hočemo tu pripomoči osnovnim krščanskim življenjskim načelom do praktične veljave, če hočemo ta vprašanja zares vsestransko pravično in zadovoljivo urediti, si jih moramo najprej pravilno zastaviti, talko kot nam jih resnično življenje samo postavlja. Šele potem bomo lahko našli tak odgovor nanje, ki bo hkrati ustrezal krščanskim življenjskim načelom pa tudi realnim potrebam in zahtevam modernega življenja. V tem pogledu so kristjani in katoličani ravno v času. ko so različna taka v-prašanja postajala najboilj boleča in pereča, silno mnogo grešili in zamudili. Namesto da bi se teh vprašanj brez odlašanja zares praktično lotili, kakor je terjalo realno življenje, so večinoma mrtvo čakali, kdaj se bo v teh rečeh oglasila Cerkev in dala ¡povsem konkretna in določena navodila, kaj jim je storiti. Pa tudi sicer so se večinoma čudovito nevedno in ozkosrčno oklepali starih, iz prejšnjega naturalnega gospodarstva povzetih osnovnih gospodarskih in socialnih nazorov zavesti, ki more pri sleherniku nastati, kajti: errare humanum est, pač pa »e bi imagei priznati druge razlage, etične pomanjkljivosti, po kateri se nisem hotel ali celo nisem smel izraziti o Dalmaciji. V resnici pa ne gre niti za prvo, posebno) pa ne iza drugo razlago, kajti o Dalmaciji sem povedal svojo skromno mišljenje že pred svojim člankom v »Dejanju«, in to ne samo enkrat. Zadnjič sem to storil v članku »Jugoslovanska savezna država«, ki je izšel najprej v pod-goriškem tedniku »Zeta« (božična številka 1939), potem pa v beograjski »Pravni misli« (januar-februar 1940). Tam sem na dveh mestih rekel namreč tole: »Na podlagi tega ... naj bi Jugoslavija obsegala sledeče avtonomne enote: Srbijo, Cmo goro, Hrvatsko s Slavonijo, Bosno in Hercegovino, Dalmacijo in Slovenijo. Kar se tiče Vojvodine, bi ji v slučaju, da se spoji is Srbijo, trebalo dati določeno samoupravo v okviru srbske avtonomije (avtonomija v avtonomiji).« »... naj pripomnimo, da je pripojitev Dalmacije banovini Hrvatski popolnoma pravilna, kajti Dalmacijo so — kakor je znano — po avstro-ogrski pogodbi iz leta 1867 spojili s kronovino sv. Štefana, to je z Ogrsko (Transíajtanijo), v madžarsko-hrvatski pogodbi iz leta 1868 pa je Dalmacija pripadla troimeni kraljevini hrvatsko-slavonsko-dalmatinski, čeprav je vse do nastanka naše _sedainje države bila ostala pod dejansko upravo Avstrije (Čisla jtani je). Zato lahko smatramo, da se je z aneksi jo Dalmacije po banovini Hrvatski popravila krivica, ki se je zgodila z avstro-ogrsko pogodbo iz leta 1867.« Iz vsega tega lahko vsak bralec uvidi, da je vseeno, če je moj članek v »Dejanju« omenil Dalmacijo ali je ini. Še več, kadar članek v »Dejanju« spravimo v zvezo s člankom v »Pravni misli« (»Zeti«), za katerim je neposredno napisan, in kadar vzamemo v poštev dejstvo, da je v času, ko je bil članek v »Dejamjuv objavljen, že obstajala banovina Hrvatska z Dalmacijo kot njenim sestavnim delom, potem mislim, da se ne motim, če rečem, da se v besedi »Hrvatska« v »Dejanju« virtualno (implicite) že nahaja Dalmacija in da zato v članku »Dejanja« potemtakem ni praznine, to se pravi pravnega statusa Dalmacije. Res je sicer, da tej razlagi malo nasprotuje to, da sem pri vsem tem besedi »Hrvatska« dodal še »Slavonija«, toda to prihaja odtod, ali se vsaj lahko tako reče. ker sem hotel na ta način po svojem pojmovanju določiti meje banovine Hrvatske v smeri Srbije, meje, do katerih se je razprostirala v avstro-ogrski monarhiji. Zahvaljujem se tudi to pot, gospod urednik, najiskrenejše za ljubeznivo gostoljubje in ostajam z odličnim spoštovanjem Vaš vdani Zivojin M. Peric. Nekaj pripomb k Pojasnilu dr. Mala. O Mahničevem razmerju do I. slov. katol. shoda bom še obširneje govoril, tu naj le poudarim, da se navadno precenjujejo Mahničeve, podcenjujejo pa ljubljanske (Missia) zasluge. —• Kljub Malovemu ugovoru je mogoče (če ločimo z Malom, Zgod. str. 1119, med ustanovitvijo Narodne veče in njenim končnim konstituiranjem z vstopom hrvaitsko-srbske koalicije) datirati prvi dogodek samo s 6. X., ko je bil sestavljen pravilnik Narodne veče in dosežen sporazum o njeni ustanovitvi, nikakor pa ne s koncem septembra, ko pogajanja še niso dosegla konkretnega rezultata. (Gl. S. 7. X. 1918.) — V opisu bojev na Koroškem je nemška ofenziva 31. XII. 1918 ponoči nezgodovinska (isto na-(pako ima tudi Prepeluh, pri Malu najobsežnejši citirani spis o teh dogodkih, vsled česar je lahko razložijiva moja misel na zvezo!): Št. Pavel je namreč padel v nemške roke že 27. XII., nova ofenziva ob Zilji pa se je začela šele 4./5. I. (Prim. Wutte, Kärntens Freiheitskampf, ki ga Mal ne citira, im slovenske časopise te dobe). —- O majski deklaraciji imamo celo vrsto izjav po spominu, ki jih je težko spraviti v sklad. Za svojo osebo sem uverjen, da nosi tudi vsaj oblika Veli-konjevega sporočila sledove spominske netočnosti (gl. koncept deklaracije, kjer je bil »okvir« že od začetka, in Erjavčev članek v IS 1923 14. Vi.). Odločilna je zame v tem vprašanju izjava dr. Korošca (Č. XX 173), interpretirana v zvezi s pojmovanjem iniciatorja ljubljanske deklaracije, škofa Jegliča. (S. 1918, 14. I.) Prim. tudi Ušeničnikovo brošuro Um die Jugoslavija in Mahničevo naziranje. (S. 1918, 5. VI.) Vsekakor je bilo drugačno naziranje o deklaraciji (prim. za Kreka Dolenčevo izvajanje v Č. XX. 174) le bela vrana. Bogo Grafenauer. Popravek V peti številki »Dejanja« je v pesmi Alojza Gradnika »Nova Golgota« v predzadnji kitici (str. 172) izpadel en verz; tista kitica se mora torej glasiti: Zašumeli so na polju klasi. Zažarel je na ognjišču plamen. Kamen dvignil se je spet na kamen. Stari spet so se vrnili časi. DROBNA POROČILA O KNJIGAH Antun Bouifačič: Paul Valéry (Stvaralacki nihilizain). lzdanje Matice Hrvatske, Zagreb 1940. Za človeka, ki želi ipod današnjimi političnimi premiki spoznati njihova duhovna gibala, ni poučnejše knjige, kakor je ta hrvatska monografija o Valéryju, tipičnem primeru romanske zavesti, ki je vedino bolj spoznavala strukturo duha, njegovo silo in njegovo slabost. \ aléry je borec zavesti, ves se postavlja v njeno službo, s polno zavestjo hoče pisati pesmi. Individualno zavest zoperstavlja predvsem kolektivni zavesti, ki jo je spoznal kot največjo nasprotnico, človekovo, ko je že leta 1897. s čudovito sposobnostjo zaslutil fašizem, narodni socializem in boljševizem. Valéryjevo življenje je posvečeno iskanju metode, ki bi človeštvu ustvarila človeški naravi solmemi red, tako da bi se pokoravala razumu in stvarnosti ter nič ne bi opustila ali zavrgla. Pod tem vidikom je v sebi združeval znanost in umetnosit in postal moderni klerik. Toda Valéryjev humanizem se izteka v antihumanizem, ker obstaja samo v toliko', kolikor je človek sposoben, da se dvigne iz prvotne, elementarne in vitalne togosti ter določi svoje življenje z neizprosno čistostjo in strogostjo razuma. Antun Bonifačic je močan hrvatski esejist, ki zna Valéryjeve genialne napore kongenialno predstaviti in z jasnimi opombami opremiti. Gonzague de Reynold: D'où vient l'Allemagne? Librairie Pion, Paris 1940. To delo je obširna obdelava nemškega problema, ki ga je pisatelj v glavnem zarisal že leta 1934. v enem izmed poglavij knjige »Tragična Lvropa«. Razdeljeno je na štiri dele, na oris zemljepisnih iin etničnih pogojev, na opis razvoja .sodobnega rasizma, na zgodovinsko oblikovanje Nemčije in končna na vzroke današnje nemške revolucije. Pisatelj je uporabil svoje veliko znanje, da je orisal izčrpno podobo nemstva. Dr. h. c. Živojin M. Peric: Životni prostor. Preštampamo iz Pravne Misli, Beograd 1940. Našim bralcem že znani srbski učenjak je izdal v ponatisu svojo najnovejšo razpravo o življenjskem prostoru. V njenem prvem delu pojasnjuje danes vedno bolj razširjeno in z dejstvi potrjeno teorijo, da je nekemu organizmu kot pogoj obstanka in napredka potrebna svoboda gibanja v nekem fizičnem prostoru. S tem hoče povedati, da se mora slehernemu narodu, ki nima na svoji zemilji za svoje življenje in napredek neogibno potrebnih sredstev, priznati pravica, da si jih pridobi na miren in pošten način, pa tudi to, da si jih v smislu življenjske borbe lahko tudi s silo vzame, če je stiska prevelika in so njegovi sosedje nedovzetni za miren postopek. V drugem delu razgrne podobo današnje bolrbe za življenjski prostor med velikimi silami zapada. Ko oba tabora objektivno analizira, se kot kristjan in pacifist postavlja na nevtralno stališče. Posebno poučna je resnica o versajski miselnosti, ki je v sebi združevala nemogoče nasprotje, ko je z idejami maskiraia imperializem in kapitalizem. V tretjem delu pa pride do konkretnega zaključka, da bi ne bilo današnjih trenj, ko bi ne bilo angleške svetovne hegemonije. Britanski otok ima namreč pod svojo oblastjo tri četrtine kolonij (brez mandatov) vsega sveta, kar se pravi, da 47 milijonov Angležev gospoduje nad 500 milijoni duš in nad 43 milijoni km2, medtem ko 80 milijonov Nemcev nima niti enega km2 prekmorskili dežel. Za počitnice priporočamo cenjenim naročnikom naslednje izvirne slovenske knjige: Kastelic: PRVE PODOBE, broširano din 30. vezano v platno din 45 Magajna: ZAZNAMOVANI, oezano d pl. din 80, d polusnje din 100 Čampa: MLIN V GRAPI, vezano o pl. din 45, v polusnje din 60 ZALOŽBA LITERARNEGA KLUBA Ljubljana — Poljanska cesta št. 1.VIX. stopnišče