Socialnovarstvene pomoči občanom po prvem maju 1984 O uresničevanjusocialne politike vzadnjihletih velikogovorimo. O tem je bilo vcliko rečenega in sprejetega v zborih delegatskihsku-pščin na3. kongresusamoupravljalcevJugoslavije,na9.sejiCKZKJ in v DPO občinein republike tersamoupravnih interesnih skupnostih družbenih dejavnosti. Vsi sklepi, stališča in priporočila, ki so bila sprejeta na teh ravneh, pa so si enotna v tem, da 1. socialno politiko ni moč voditi ločeno od ekonomske, da mo-rajo biti akcije na tem področju enotne in istočasne; 2. socialnih korektivov ni potrebno spreminjati, ampak je potrebno odločanje o njih čimbolj poenostavljati in še hitreje odpra-vljati avtomatizme. Zaradivsega tegajeprednamisprejemsamoupravnegasporazuma o socialnovarstvenih pomočeh. Sporazumobsegastrokovnepodlage za uveljavljanje enotne politike socialnovarstvenih pomoči. Vse socialnovarstvene pomoči bodo urejene z enim aktom, kajti sedaj so urejene v približno 500 različnih aktih. Temeljna načela sporazuma so predvsemta.dasiposatneznikzlastnimdelomzagotavljasocialno varnost in jepomoč dodeljena le ledaj.če občan na tak načinobjek-tivno ne more zagotoviti socialne varnosti sebi in svoji družini. Ugotavljanje upravičenosti do pomoči temelji na ugotavljanju stvarnih socialnih razmer občana in družine s pomočjo enotne skupne evidence. V sporazumu je opredeljena dogovorjena raven socialne varnosti posameznikov, ki naj bi zagotavljala osnovne življenjske pogoje in sicer z odstoiki od vsakoletnega poprečnega mesečnega čistega osebnega dohodka na zaposlenega v SRS v minulem letu (poprečni OD>: lako je npr. dogovorjena raven socialne varnosti za delavce in drugedelovne Ijudi55'7f poprečnega OD (7.901 dirj). — Za duševno in lclesno prizadete osebe 5O(7f poprečnega OD — Za predšolskein šol.skeotroke389r poprečnega OD(5.459 din). Za lažjerazumevanje vam prikazujemodvaprimerapriuveljavija- nju denarne pomoči otrokom: 1. primer: Stiričlanska družina (zaposlena starša, dva predšolska otroka). Zaposlena starša sta v letu 1982 prejela čisti OD skupaj poprečno mesečno 24.000 din, stvarni dohodek na družinskega člana je torej 6.000 din mesečno (24.000 din : 4 člani) Dogovorjena raven socialne vaniosti(D) pa je 6.680din,toizraču- namo tako: oče:...................... 559( poprečnega OD — 7.901 din mati: .....................55(/c poprečnega OD — 7.901 din pni otrok:................38f/c poprečnega OD — 5.459 din drugi otrok: ...............389t poprečnega OD — 5.459 din skupaj: ..........................26.720 din : 4 = 6.680 din Odstotek stvarnega mesečnega dohodka na družinskega člana v primerjavi z dogovorjeno ravnijo socialne varnosti (D) torej znaša 89,8f7 (6.000din:6.680din).Vtemprimeru družinaniupravičenado denarne pomoči otrokom, ker njihovstvarni dohodek na družinske-ga člana mesečnoprcsega Dzaotroke — tapaje38% poprečneeaOD (5.459 din). 2. primer: Petčlanska družina (zaposlen oče, mati nezaposlena, trije otroci obiskujejo šolo) Očejevleiu 1982 prejeNčisti OD mesečno 19.000 din, nimajo nič zemlje. noben otrok ne prejema šiipendije. Stvarni dohodek na družinskega člana je 3.800 din. D= 6.004 din izračun: oče:...........................................7.901 din mati:.......5.746 din (za nezaposlene je40'7 poprečnega OD) pr\ i otrok......................................5.459 din drugi otrok.....................................5.459 din tretji otrok .....................................5.459 din skupaj.....................30.024 din : 5 članov = 6.004 din V tem primeru znaša odstotek stvarnega mesečnega dohodka na družinskegačlana vprimerjavi zD63,3% (3.800:6.004din).Družina je zato upravičena do denarne pomoči otrokom, ker njihovstvarni dohouek ne presega D za otroke (38% poprečnega OD): Denarna pomočje torej za vsakega otroka mesečno 1.659 din. Tojerazlika med dogovorjeno ravnijo socialne varnosti za otroka (5.459 din)instvar-nim mesečnim dohodkom nadružinskega člana (3.800 din)5.459 din minus 3.800 din = 1.659 din. Družina torej prejme mesečno za tri otroke4.977 din pomoči. Po sedanjih merilihje tadružinaprejelaza tri otroke 4.050 din mesečno. Vsetepomočijeposporazumupotrebnozagotovitivfunkcionalni obliki (prehrana v šoli, varstvo v VVO). kadar pa to ni možno, se pomoč izplača v gotovini, vendar ne sme presegati 15% poprečnega OD. Pomoč se tudi ne izplača upravičencu, če je tako majhna, da ne presega 4% poprečnega slovenskega OD. Novost sporazuma je tudi v tem, da se med dohodke ne štejejo prispevki k cenam socialnovarstvenih storitev, nadalje se med družinske člane ne šteje več starih staršev, ipd. Bistvena novost je v tem, da vse dosedanje lestvice za oskrbnino v VVO odpadejo. Sporazum določa eno lestvico za višino prispevka k oskrbnini in ta prispevek je odvisen le od stvarrrega mesečnega dohodka na družinskega člana v primerjavi z dogovorjeno ravnijo socialne varnosti, ne pa od cene vzgojnovarstvene storitve. V sporazumuje v% posebejdoločeno.kolikšnajedenarnapomoč za brezposelnost,opredeljenisokriterijizavišinodelnenadomestitve stanarine, za štipendije iz združenih sredstev in razlika h kadrovski štipendiji. Posebej so opredeljeni kriteriji za vse vrste pomoči v socialnem skrbstvu(za denarno pomoč kot edini vir preživljanja; za začasne, enkratne pomoči, doplačilo oskrbe vsocialnih zavodih.or-ganizacijah za usposabljanje, rejniških družinah, itd.). Nadalje so v sporazumu kriteriji za oprostitev doplačil k cenam '.dravstvenih sto-ritevinosnovezadodeliievsolidarnostnihstanovanj. Pogoj za opros-titev doplačila k cenam zdravstvenih storitev je, da dohodek na družinskega člana ne presega 45% poprečnega slovenskega OD. Omenjeni samoupravni sporazum bodo obravnavale vse udeleženke — občinske skupnosti socialnega varstva, otroškega varstva, soeialnega skrbstva, skupnosti za zaposlovanje, občinske stanovanjske in zdravstvene skupnosti teriste republiške skupnosti. Predvideno je, da bo skupščina skupnosti socialnega varstva Slove-nije na podlagi tega predloga in morebitnihamahdmajev27/12-1983 določila končno besedilo sporazuma in ko ga bo sprejda večina udeleženk, bo objavljen v Uradnem listu SRS. Začel bo veljati po objavi, uporabljalipa bi ga od 1. maja 1984. Uresničevanjesporazu-ma bo za nekatere skupnosti pomenilo obveznost, da nekoliko spremenijo nekatere programe, za strokovne službe pomeni dru-gačen način dela, todanesmemopozabiti,dazauporabnikepomeni enostavnejšo poi uveljavljanja njihovih pravic, za nekatere pa tudi višjo raven socialne varnosti. Sporazum je objavljen v delegatskem poročevalcu 5t. 12, ki ga prejemajo vsi vodje delegacij za otroško varstvo.socialnoskrbstvoin vodje združenih delegacij za to področje. Morda se nam na koncu zastavlja še kakšno pomembno vprašanje, kot npr., ali bo za zagotavljanje take ravni socialne varnosti dovolj sredstev. Ugotovljeno je, da uresničitev sporazuma v glavnem ne bo lerjalavečdružbenihsredstev.kotjihimamonavoljo — levotroškem varsivu in socialnem skrbstvu bo potrebnih nekoliko več sredstev. Zatose moramo vvsakiobčini dogovoriti v okviruskupneporabe za dinamiko prehoda na novaskupna merila, ki bi jih začeli uveljavljati žcs 1/5-1984 in uvedlido 31/12-1984. Pri tembodo moraleaktivno sodelovati republiške skupnosti, saj nove osnove terjajo tudi velike spremembe v solidamosti. Prav v našiobčini bo potrebnozagotoviti večsredstevvotroškem varstvu in socialnem skrbstvu, saj imatno veliko zaposlenih delavcev iz drugih republik in precej Romov. Vsi ti pa imajo družine s poprečnoštirimido šestimi oiroci. Prvi orientacijskiizračuni namv otroškem varstvužekažejo.dasebobistvenopovfčalaravensocialne varnosti otrokom iz kmečkih družin. otrokom Romov.družinam z več otroki ter predvsem otrokom, ki so težje telesno ali duševno prizadeti. ELICA MALNAR