Važni sklepi teje glavnega odbora Jugoslovenskega učiteljskega udruženja v Beogradu V Beogradu je bila seja glavnega odbora. Sklepi, ki jih je glavni odbor sprejel, so bili izročeni tudi g. prosvetnemu ministru. Predstavka je naslednja: Gospodu prosvetnemu ministru Beograd. Glavni odbor Jugoslovenskega učiteljskega udruženja si usoja dostaviti Vam, gospod minister, sklepe, ki so bili sprejeti na seji glavnega odbora in Vas naproša, da posvetite tem predlogom pažnjo in jih upoštevate. — Sklepi so naslednji: 1. Večina osnovnih šol ne dobiva za svo'je vzdrževanje potrebnih sredstev. Ker tako stanje zelo ovira uspešno šolsko delo, je nujno potrebno, da se s primernimi ukrepi temu odpomore. Predvsem naj upravne oblasti izposlujejo, da bodo občine redno odvajale predpisane prispevke in izvrševale določbe zadevnih zakonov. Ako ne morejo prevzeti vzdrževanja vseh šol, bi morale vzdrževati banovine vsaj šole v zelo siromašnih krajih. 2. V posameznih razredih je mnogokrat nad sto učencev, kar je s pedagoškega stališča docela nevzdržno, ker se učitelj prehitro izčrpa in postane nesposoben za vsako delo. 3. Ljudje radi pošiljajo otroke v šolo; radi tega se skoraj povsod kaže potreba zgraditve novih šolskih poslopij in otvarjanja novih razredov ter namestitev novih učnih moči. Ako se bo oviral ta normalni življenjski tek, tedaj bomo v prosveti nazadovali. 4. Vedno se pričakujejo novi učni načrti in programi za osnovno in višjo narodno šolo. Potrebno je, da se čimprej uvedejo učni načrti in programi, ki so bili za osnovn-o šolo izdelani v glavnem prosvetnem svetu pred nekaj meseca. Začasni učni načrti in programi za višjo narodno šolo naj se dajo glavnemu prosvetnemu svetu v izdelavo. 5. Odlok ministrstva O. N. br. 7601/33, ki predpisuje v nasprotju z obstoječimi zakoni učiteljem 48 ali 42 tedenskih ur, naj se v celoti razveljavi. 6. V raznih kulturnih in drugih ustanovah izvršuje učiteljstvo vse administrativno in prosvetno delo. Preobremenjen s šolskim delom in z delom po vseh teh ustanovah zgubi učitelj kaj kmalu svoje zdravje in mu je s t*m tudi onemogočeno pravilno vršenje dela v šoli. Učiteljstvu naj se prepusti, da deluje izven šole toliko, kolikor mu je mogoče. 7. Vprašanje šolskih nadzornikov bo pravilno rešeno le tedaj, če bo nadzornike izbiral glavni prosvetni svet iz vrst učiteljev osnovnih šol. Nadzornikom naj se prizna stalnost in višja položajna grupa nego jo ima učiteljstvo. 8. Interesi šole in interesi kulturnega dela učiteljstva zahtevajo stalnost učitelja na službenem mestu. Za to so potrebne spremembe v zakonu. Dokler ne bodo te spremembe izvršene, naj se premešča učiteljstvo le med počitnicami. Odstraniti je treba vpliv nepoklicanih oseb na učiteljska premeščanja, posebno je paziti na to, da se učiteljstvo ne premešča vsled nedokazanih ali anonimnih obtožb. 9. Učiteljstvo zahteva, da se za prestopke sodi po predpisih uradniškega zakona in to v disciplinskih sodiščih za učiteljstvo. Disciplinsko sodišče prvestopnje naj bo pri banski upravi in vrhovno v ministrstvu prosvete. Pred tem sodiščem naj bo omogočeno učiteljstvu, da se brani osebno in po svojem pravnem zastopniku. 10. Mnogoštevilne različne učne knjige za isti predmet imajo za posledico, da uporablja v istem kraju skoraj vsaka šola druge učne knjige. Ker se učenci med letom pogosto selijo iz ene v drugo šolo, morajo starši večkrat v enem letu kupiti po več knjig za isti predmet. Skrajni eas je, da se to vprašanje pravilno reši. 11. Pravičnost zahteva, da se za učitelje, ki služijo na posebno težkih službenih mestih, določijo posebne nagrade. Po gotovem številu let službovanja v takem kraju naj bi imeli ti učitelji prvenstvo pri podeljevanju boljših mest. 12. Poročenim učiteljicam, naj se prizna pravica do stanarine, če nimajo naturalnega stanovanja. 13. Vprašanje upraviteljev naj se reši tako, da ima vsaka posamezna šola enega upravitelja. Ni dobro, da upravlja upravitelj več posameznih šol in ravno tako ni dobro, da sta na eni šoli dva upravitelja. Upravitelje je treba postaviti po predpisih zakona o narodnih šolah. Ako nima upravitelj naturalnega stanovanja, tedaj naj se mu prizna posebna nagrada po številu razredov. 14. Prošnje za napredovanje učiteljev v višje skupine in periodične poviške naj se smatrajo za nujne, ker se dogajajo primeri, da so ležale take prošnje po več mesecev nerešene. 15. Učiteljem bojevnikom naj se prizna pravica do napredovanja po grupah, ravno tako kot je to priznano zdravnikom bojevnikom s finančnim zakonom za 1. 1933./34. 16. Šolske oblasti naj bodo neodvisne od upravnih oblasti, ker je skušnja pokazala, da dosedanja odvisnost ne vpliva dobro na pravilen razvoj in napredek osnovnega šolstva. 17. Izpraznjena mesta banskih in sreskih šolskih nadzornikov naj se spopolnijo čim prej z izvoljenimi kandidati, katerim naj se prizna stalnost. 18. Mnogo šolskih vprašanj, ki se v raznih delih države različno rešujejo, je treba regulirati s pravilnikom o izvrševanju zakona o narodnih šolah z dne 5. 12. 1929. 19. Vsi učitelji in učiteljice osnovnih šol, ki so dodeljeni meščanskim šolam, naj se vrnejo na osnovne šole, a na njihova mesta naj se nameščajo učitelji in učiteljice, ki so študirali na državne stroške in dovršili višjo pedagoško šolo ter poučujejo na osnovni šoli. 20. Učiteljem, ki so dodeljeni šolskim nadzornikom in banskim prosvetnim oddelkom ter ministrstvu prosvete, naj se nakazuje stanarina kot njihovim tovarišem, ki so zaposleni na šolah. 21. Upokojijo naj se vsi učitelji in učiteIjice, ki so dovršili 35 službenih let. Na njihova mesta naj se postavijo novi učiteljski kandidati, ki čakajo že po dve in tudi več let na namestitev. 22. Večje število učiteljskih kandidatov čaka že delj časa na namestitev. Odobrijo naj se izredni krediti za namestitev vseh teh kandidatov. Prvenstveno naj se namestijo oni kandidati, ki so odslužili vojaščino, nato oni, ki imajo boljši uspeh in so potrebnejši. 23. Zvezki državne izdaje imajo slabši papir nego drugi zvezki, zato je potrebno, da se ta papir izpremeni. Odobri naj se tudi uporabljanje zvezkov privatnih izdaj. 24. Še vedno je nerešeno vprašanje učiteljskih domov v Zagrebu. Dosedaj še ni izdan po § 345. uradniškega zakona odlok, na katerega se čaka že dve leti. Ti domovi so bili zgrajeni z učiteljskim denarjem in namenjeni za šolanje učiteljskih otrok in ne bi bilo pravično, niti moralno, da se jih odda v uporabo drugi ustanovi. Učiteljstvo savske banovine je soglasno v zahtevi, da naj služi ta imovina za šolanje njihovih otrok. Zadužbina pokojnega metropolita Save Kosanoviča, ki je svoje premoženje zapustil učiteljem Bosne in Hercegovine, naj se odda v uporabo sekciji za drinsko banovino kot naslednici učiteljske organizacije Bosne in Hercegovine. Po uedinjenju je bil učiteljstvu Bosne in Hercegovine nepravilno odtrgan prispevek za beograjski penzijski fond. Še vedno se čaka na odlok o povrnitvi tega prispevka učiteljstvu. Poleg tega Vam, gospod minister, izjavlja glavni odbor soglasno zahvalo za lepe besede, ki ste jih izrekli o etični vrednosti učiteljskega stanu med proračunsko debato v narodni skupščini. Predsednik JUU: Tajnik: Damnjan Rašič, s. r. Blagoje Radojevid, s. r.