V letu 2006 je zgodovinar Peter Vodopivec, znanstveni svetnik na Inštitutu za novejšo zgodovino v Ljubljani, v okvi- ru zalo`be Modrijan izdal knjigo z naslovom Od Pohlinove slov- nice do samostojne dr`ave s pod- naslovom Slovenska zgodovina od konca 18. do konca 20. stoletja. Sam avtor pove, da se njegovo delo navezuje na pred leti (1995) objavljeno knjigo zgodovinarjev Petra Štiha in Vaska Simoniti- ja Slovenska zgodovina do razsvet- ljenstva, ki je obravnavala doga- janje na slovenskem ozemlju od prazgodovine do 18. stoletja. Knjiga, ki je `e na prvi pogled zelo obse`na (630 strani), ponu- di celovit pregled dogodkov, ki so pomembno zaznamovali slo- vensko zgodovino v zadnjih dve- stotih letih, povezanih v prijetno berljivo delo, tako za tiste, ki se lahko pohvalijo z bogatim zgo- dovinskim predznanjem, kot ti- ste, ki se z zgodovino šele sra- me`ljivo spogledujejo in o njej pravzaprav ne vedo kaj dosti. Prav to je zagotovo ena izmed prednosti, mamljivosti, ki jih ponuja knjiga, saj se, da bi jo prebrali, ni treba usesti v Narod- no in univerzitetno knji`nico (èim bli`e raznovrstnim slovar- jem in leksikonom, ki nam bi pomagali razumeti, o èem avtor sploh govori, kot se to rado do- gaja ob tako obse`nih knjigah), temveè jo lahko mirno vzame- mo v posteljo kot veèerno bra- nje. S tem seveda ne `elim zmanjševati vrednosti obravna- vane knjige, temveè ̀ elim pred- vsem poudariti, da je napisana tako, da ne zahteva poglobljene- ga zgodovinskega predznanja ali poznavanja številnih tujk, ki se jih tako radi poslu`ujejo številni avtorji. S tem je avtor zagotovo uresnièil svoj namen — pribli`ati zgodovino lastnega naroda èim širšemu krogu bralcev. Vodopivec `e v uvodu opo- zori, da je strnitev zgodovine v knji`no delo, èetudi je delo ene- ga posameznika, vedno “plod raziskav in spoznanj veè gene- racij zgodovinarjev in drugih strokovnjakov”. Pove nam, da je imel pri pisanju knjige v mi- slih vodilo, da je zgodovino po- trebno razlagati na osnovi dej- stev, kot glavni mejnik pa si je postavil èas ob izidu Kranyske gramatike Marka Pohlina na za- èetku druge polovice 18. stoletja, ko so se ljudje na obmoèju da- našnje Slovenije vedno pogoste- je poimenovali Slovence, in na- stanek slovenske dr`ave na kon- cu 20. stoletja, kot plod dolgo- trajnega procesa, znotraj kate- rega so Slovenci zamenjali tri veènarodne dr`ave, ob tem pa so se iz veèinoma preprostega kmeèkega ljudstva razvili v mo- derno narodno skupnost. Bralec skozi knjigo ne spremlja samo razvoja politiène- ga `ivljenja od zaèetkov narod- nega preporoda v èasu Napoleo- na in Ilirskih provinc, preko zah- tev Zedinjene Slovenije, prvega slovenskega politiènega progra- ma in vse do propada Habsburš- ke monarhije ob koncu 1. sve- tovne vojne, oblikovanja Dr`ave SHS in nato postopno Kralje- vine Jugoslavije, druge svetov- ne vojne in nato èas jugoslovan- skega socializma vse do sloven- ske osamosvojitve leta 1991, mar- veè se skozi celotno delo prepleta tudi opis razvoja in vpliva gos- podarskega in kulturnega ̀ ivlje- nja, ki jima gre zagotovo pripi- sati pomembno vlogo pri soob- likovanju razvojnega procesa na- roda na njegovi poti od spozna- vanja in zavedanja lastne iden- titete pa vse do oblikovanja slo- venske narodne dr`ave. Tako obravnava splošne kulturne raz- mere v predmarèni dobi, spre- govori o razvoju slovenske na- rodne zavesti in s tem narodnega gibanja, obravnava vprašanje kmetstva, njegove krize v 19. sto- letju ter neuresnièene ̀ elje po in- dustrializaciji, pogleda na slo- vensko dru`bo in gospodarstvo pred prvo svetovno vojno in na spremembe, ki so se zgodile po njej, èas med drugo svetovno vojno ter nas popelje po “sa- moupravnem kolovozu” k slo- venskemu gospodarstvu v socia- listièni Jugoslaviji. Ne pozabi na siva in te`ka sedemdeseta leta ter dogajanje v èasu pred osamos- vojitvijo. Zadnje poglavje je av- tor namenil Slovencem zunaj '  ( < , '    #    C   %   6D+   7E+  # "& "; "; < ' #  # Slovenije, tako zamejcem kot iz- seljencem. Na kratko predstavi razmere, ki so pripeljale do tega, da je veè kot tristo tisoè Sloven- cev po drugi svetovni vojni os- talo izven meja matiène domo- vine, ter njihov kulturni, poli- tièni in gospodarski razvoj. V tem poglavju morda manjka samo še kratka zgodovinska ana- liza njihovega prispevka k ure- snièitvi dolgoletne `elje Sloven- cev po svoji dr`avi. Knjigi bi morda lahko oèi- tali le nekaj drobnih spodrslja- jev, ki pa ji ne jemljejo kvalitete ali zanimivosti. Eden izmed njih so zagotovo zemljevidi, ki so “prekletstvo” skoraj vsake zgo- dovinske knjige. Glede na to, kako se je slika slovenskega ozemlja v zadnjih dvesto letih spreminjala, je pet zemljevidov, kolikor jih premore knjiga, za- gotovo premalo, pa še ti so vsi na koncu knjige. Zgodovina je paè nekaj, kar nujno potrebuje zemljevide, saj nam ti najbolj zgovorno in nazorno predstav- ljajo nek prostor skozi èas, ven- dar prav z njimi skoparijo prak- tièno skoraj vse zgodovinske knjige. Ob tem je tudi škoda, da so vsi zemljevidi na koncu, saj bi bilo za bralca veliko bolj prak- tièno, èe bi si ga lahko pogledal ob tekstu, na katerega se nanaša. Ker gre za poskus celovite pred- stavitve zgodovine slovenskega prostora, bi morda kot eno iz- med poglavji prièakovali tudi kratek oris zgodovine Koèevar- jev, ki so `iveli celih šesto let na podroèju današnje Slovenije, pa so praktièno izbrisani iz zgodo- vinskega spomina, èeprav so na- seljevali skoraj celotno sprednjo nogo naše kokoške. S tem bi av- tor dopolnil in dodatno pouda- ril bogastvo preteklosti našega prostora. Vem, da o tem veliko piše drug slovenski zgodovinar, vendar ker gre pri obravnavani knjigi za tako strnjen in obse`en pregled naše zgodovine, tega ne- kako ne moremo spregledati. Zanimivo je tudi, da se knjigo da brati, èeprav praktièno ni pre- sledkov, prav tako ne kakšnih dodatnih slik, ki bi razbile ko- lièino èrk in bi s tem prispeva- la k veèji vizualni privlaènosti za vse tiste, ki se te`ko spravijo h kakšni knjigi. Knjiga zagotovo podaja za- nimiv, prijeten in pouèen prerez dogajanja v slovenskem prosto- ru v zadnjih dvestotih letih, ki je bilo zelo pestro in raznoliko, kar se mora odra`ati tudi v sa- mem obsegu knjige. Zaradi tega lahko tudi opravièimo pomanj- kanje primerjav ali številk (kar ne pomeni, da so popolnoma odsotne), ki bi bralcu pomagale pri oblikovanju realne podobe nekega èasa ali dogodka. Naj navedem samo dva primera (iz- brala sem ju, ker sta na sosed- njih straneh): Vodopivec omeni evharistièni kongres, ki je po- tekal v Ljubljani leta 1935 in ki ga je “tisoèglava mno`ica pro- slavila z noèno procesijo po me- stu”. Iz zapisov takratnih do- godkov in fotografij vemo, da je ta “tisoèglava mno`ica” prav- zaprav pomenila veè desettisoè ljudi, kar je pravzaprav velika razlika. V drugem primeru po- ve, da sta bili v sindikatih, ki so jih ohranili socialisti, organizi- rani “kar dve tretjini slovenskih industrijskih delavcev”. Ker pri branju zgodovinskih del veliko- krat izhajamo iz sedanjih razmer namesto iz èasa, ki nam ga delo predstavlja, bi bilo dobro, da bi avtor povedal, kakšen procent prebivalstva so v tistem èasu sploh predstavljali delavci, s èi- mer bi si bralec lahko ustvaril realnejšo sliko. Èe pustimo teh nekaj dobro- namernih kritiènih pripomb ob strani in pogledamo na knjigo Petra Vodopivca kot celoto, lah- ko mirno zapišem, da se knjigo splaèa vzeti v roke in jo prebrati. Morda niti ne samo enkrat, tem- veè vsakiè, ko se nam zdi, da smo zopet malo pozabili na do- godke, ki so izoblikovali sloven- sko narodno zavest, politièno pripadnost in slovenski kulturni prostor. Gre namreè za obse`- no, pravzaprav bi lahko rekli ̀ iv- ljenjsko delo Petra Vodopivca, ki je v njej strnil obse`no znanje, ki ga je nabiral desetletja, tako s podroèja politiène, gospodar- ske kot socialne in kulturne zgo- dovine Slovencev v zadnjih dve- sto letih. Knjigo bi lahko brez skrbi ponudili mlajši generaciji, ki se pogosto izogiba pisani be- sedi, ker naj bi bila “nerazum- ljiva”, prete`ka. Pri tem delu vsi ti izgovori namreè odpadejo, saj je pisano kot berljiv roman, kjer se dogodki in èasi prelivajo med seboj v povezano celoto kot zgo- dovino nekega naroda. B - .$5 ' #