92 Podučne stvari. Zemljepisni in narodopisni obrazi. Nabral Fr. Jaroslav. (Dalje.) 216. Zgodovina kanala. Težave pri kopanju. Davno že so prišli na to misel, da bi sueško ožino prekopali. Psametihov sin Neko II. je v sedmem stoletju pred Kr. gledal, da spoji Nil z Riidečim morjem. Pri tem delu je konec vzelo do 120.003 Ijudij. V petem stoletju pred Kr. je Dirij Histasp z novega se lotil dela, in Herodot nas uverja, da je sam kanal videl. Ali kmalu ga je pesek zametel, kajti Ptolomej II. Filadelf (285 pred Kr.) ga je iztrebil, in Strabon nam pripoveda da so največji brodovi mogli pluti po kanalu. Pozneje se je zopet zakidal, in cesar Trajan v prvem stoletju našega štetja je dal kopati nov kanal, pa bolje za djmač promet kakor za vožnjo v Indijo. Tudi Napoleon L se je ukvarjal s to zadevo, ko je bil v Egiptu. Dal je meriti, ali merci so napak izmerili; trdili so, da bi bilo mej Sredozemnim in Rudečim morjem celih ll'*/ razločka. Pozneje se je lotil merjenja Lesseps, in dognal je, da ni več razločUa mej morjema kakor za 0.16^. To pa je moža tem balje spjdbadalo, da bi svet uael za kopanje novega kaaala. Ali iinel je dosta nasprotovanja zlasti od Angležev. Še le čez leta, ko je Lessepj začel se dogovarjati s podkraljem Said Pašo, dobil je dovoljenje za orjaško podjetje. Zato je koj 1854. 1. ustanovil „Compagnie universelle du caaal maritime da Suez.^ S prvega so podpisali za 200 000 000 frankov delnic (400 000 a 500 fr.), ali to je bilo veliko premalo, kar se je pozneje pokazalo. Prvo izdatno podporo je dobila družba v-jled povoljnih okolnostij. Said Paša je namreč prepustil družbi 63.000 hektarjev zemlje, ob enem se je zavezal, da hoče dajati po 20.000 delavcev. Ko pašo zabeli kopati 1859 1., koj so sprevideli, da se s temi ljudmi ne bjde dalo kaj prida narediti. Po vrhu je LorJ Palmerston ugovarjal na ime človekoljubja, da bi domačini tlako delali evropskim podjetnikom. Družba je bila koj voljna, di pre osnuje prvo pogodbo. To se je tudi zgodilo 18i33. L, ko je novi podkralj Ismail Paša vmes posegel. Njemu ni bilo nikakor po volji, da so družbi prepuUili 63.000 hektarjev zeoalje, ker bi je bilo dovelj 3O0O za nipravo kanala. Družba se je udala podkralju, zato pa je zahtevala samo za odškodovanje tlake 54,000.000 frankov, za vse vkup pa nekaj nad 84,000.000 frankov. Cesarja Napoleona III. so naprosili za razsodnika, in on je obsodil podkralja, da plača zahtevano odškodnino. Vkljub temu so morali glavnico še dvakrat povišati, 1867. in 1868. 1. za 100,000.000 frankov, in 1871. 1. za 20,000.000. Vsi stroški za delo in uredbo so znesli konec 1876. 1. do 471,968.225 frankov. 93 Ob enem, ko so začeli kopati kanal, napravili so tudi vodovod za sladko pitno vodo, ker brez njega bi sploh ne bilo uspevalo velikansko podjetje. Da so vodovod preje dodelali, podolžili so stari gosenski kanal, ki drži z Nila k jezerom krokodilskim, in od tam do Sueza, tako da manjše ladije morejo z Rudečega morja naravnost proti Kahiri jadrati, pa tudi še dalje po Nilu. Iq na sever gonijo sladko vodj izdatne trombe prav do Port Saida. Zato pa je voda napravila to čudo, da so sredi rumene pustinje nastali bujni zeleni ostrovi. Ta Todovod so dodelali 1864. 1. Dolg je 25 zemljepisnih milj, širok je 15 ^, in voda mu je globoka po iVa