ZGODOVINA V ŠOLI Številka 2 Letnik 30 2022 ISSN 1318-1416 Izdajatelj in založnik: Zavod RS za šolstvo Predstavnik: dr. Vinko Logaj Uredniški odbor: dr. Dragica e , Znanstveno-raziskovalno središ e Koper; Bojana Aristovnik, Zgodovinski arhiv Celje; Dragica Babi , Šolski center Celje – Gimnazija Lava; Jana Bec, Osnovna šola Prule Ljubljana; mag. Mateja Drnovšek Zvonar, Osnovna šola Polje Ljubljana; Štefan Harkai ml., Osnovna šola Puconci; Brigita Praznik Lokar, Osnovna šola Danile Kumar Ljubljana; Damjan Snoj, Osnovna šola Preserje; dr. Mojca Šorn, Inštitut za novejšo zgodovino; Sre ko Zgaga, Gimnazija Poljane; mag. Manica Maver, Državni tehniški zavod Žiga Zois, Trst; Kiti Jurica Korda, Gimnazija Dubrovnik; dr. Daniel Wutti, Visoka pedagoška šola, Celovec Odgovorna urednica: dr. Vilma Brodnik Naslov uredništva: dr. Vilma Brodnik, Zavod RS za šolstvo OE Ljubljana, Dunajska 104, 1000 Ljubljana, tel.: 01/236 31 19, faks: 01/236 31 50, e-naslov: vilma.brodnik@zrss.si Urednica založbe: Simona Vozelj Jezikovni pregled: Tine Logar Prevod izvle kov v angleš ino: Ensitra prevajanje, Brigita Vogrinec Škraba s. p. Oblikovanje: Studio Aleja d. o. o. Ra unalniški prelom: ABO gra ka, d. o. o., zanjo Igor Kogelnik Tisk: Present, d. o. o. Naklada: 510 izvodov Naslovnica: Blejski otok je povezan z najstarejšo zgodovino Alpskih Slovanov v zgodnjem srednjem veku. Na otoku so arheološke raziskave dokazale obstoj staroslovanskega grobiš a. Domneva se, da je ob grobiš u sprva stalo staroslovansko svetiš e, ki ga je po pokristjanjevanju v 8 ali 9. stoletju zamenjala manjša kapela posve ena Marijinemu rojstvu. Danes predstavlja Blejski otok s cerkvijo Matere Božje staro romarsko središ e z izjemno bogato kulturno-zgodovinsko dediš ino. (Vir slike: Gilad Topaz. Lastno delo/ Wikimedia Commons.) Naro ila: ZRSŠ – Založba, Poljanska c. 28, 1000 Ljubljana, e-naslov: zalozba@zrss.si, faks: 01/300 51 99 Naro nina: Letna naro nina (2 številki): 33,00 EUR za ustanove, 24,75 EUR za zi ne osebe; 12,50 EUR za dijake, študente, upokojence; cena posamezne številke v prosti prodaji je 20,00 EUR. V cenah je vklju en DDV. Priznanje avtorstva-Nekomercionalno-Brez predelav »Z revijo Zgodovina v šoli skrbimo za uveljavljanje sodobnih pristopov pouka zgodovine, širjenje novosti iz stroke, spodbujanje zanimanja za poučevanje in učenje zgodovine, za kakovosten pouk zgodovine, za ustrezen položaj zgodovine v šoli kot osrednjega družbo- slovnega in humanističnega predmeta, spodbujanje učiteljev in drugih strokovnjakov za pisanje in objavljanje odličnih praks, izkušenj in znanja v reviji.« (Dr. Vilma Brodnik) »Revija prinaša celovitost – večplastnost – aktualnost.« (Dr. Mojca Šorn) »Revija Zgodovina v šoli mi kot arhivistki pomeni most med učitelji zgodovine in arhivi, kjer lahko arhivski strokovni delavci predstavimo delavnice in učne ure, ki jih izvajamo za učence in dijake. Z revijo Zgodovina v šoli sem se seznanila prek odgovorne urednice dr. Vilme Brodnik pred 20 leti, ko smo v arhivih začeli uvajati pedagoško dejavnost. Pri naših začetkih gre velika zahvala dr. Vilmi Brodnik za sodelovanje pri pripravi pedagoškega programa in za strokovne preglede učnih priprav za tematske arhivske delavnice.« (Bojana Aristovnik) »V času pedagoškega študija slovenščine in zgodovine pred 16 leti nam je profesorica Da- nijela Trškan revijo Zgodovina v šoli predstavila kot izjemno pomembno revijo za učitelje zgodovine. Zato mi je bila možnost, da bi imela svoj članek objavljen v tej reviji, v krogu že zaposlenih, spoštovanih učiteljev, izredno vabljiva in skorajda nedosegljiva. A leta 2008 mi je dejansko uspelo, da sem že kot študentka v reviji imela prvo objavo. Bila sem zelo ponosna. Z objavami sem nadaljevala tudi kasneje, kar si štejem v velik dosežek, saj sem se pri vsakem članku zares potrudila.« (Brigita Praznik Lokar) »Zgodovina v šoli je revija, ki je dovolj poljudna, da lahko njene članke uporabi tudi tisti, ki se z zgodovino ukvarja poklicno, hkrati pa bi jo lahko označil kot revijo, ki je ravno do- volj strokovna, da jo lahko razume in uporablja tudi nestrokovnjak. Revija skozi vsa leta prinaša koristne, strokovne in kakovostne članke, ki prispevajo k dvigu ravni poučevanja v naših šolah. Strokovnjak lahko najde začetne informacije za nadaljevanje raziskav, učitelji pa ogromno virov in idej, ki jih lahko uporabijo pri pouku. Revija nas vedno seznanja z aktualnim dogajanjem v didaktiki in stroki ter prinaša sveže informacije o tekmovanjih, nacionalnem preverjanju znanja in maturi. Učitelji praktiki s svojimi konkretnimi primeri prinašajo preverjene ideje in prispevajo k lažji obravnavi snovi. Revija nas usmeri k sveže izdanim strokovnim publikacijam ali zbornikom, ki so pri delu v šoli, na vseh stopnjah izobraževanja, vedno uporabni.« (Damjan Snoj) »Menim, da je Zgodovina v šoli dobrodošel pripomoček vsem učiteljem zgodovine, saj nudi izsledke aktualnih zgodovinskih raziskav in novosti, ki jih na področju zgodovine prinaša didaktika. Primeri dobrih praks, ki jih v reviji objavljalo učitelji, predstavljajo dodatno vzpodbudo k evalvaciji in k posodabljanju moje šolske prakse. V reviji dobim ideje za aktualizacijo pouka in vključevanje inovativnih pristopov, ki podpirajo razvoj kritične- ga mišljenja. Zelo dobrodošli so prispevki za pripravo učencev na tekmovanje iz zgodovine. Z objavo v reviji so ta gradiva postala laže dostopna ter bolj prilagojena ciljni skupini – osnovnošolcem, ki želijo vedeti in razumeti več.« (Jana Bec) »Še kot začetnica sem vedno z veseljem v roke vzela revijo Zgodovina v šoli, saj se v njej skriva ravno prava mera strokovnosti in primerov dobre prakse. Vedno me je veselilo, da je aktualna in se je dalo ideje iz nje uporabiti pri pouku, ki sem ga lahko popestrila z drugač- nim načinom dela.« (Mag. Mateja Drnovšek Zvonar) »V reviji izmenjujemo strokovne izkušnje in mnenja. Omogoča hiter dostop do jubilejno aktualnih vsebin. Spodbuja k ‚modernizaciji‘ pouka.« (Štefan Harkai ml.) »Revija je zakladnica strokovno-znanstvenih prispevkov tudi prispevkov učiteljev prakti- kov, ki so zame najbolj dragoceni.« (Dragica Babič) »Revija predstavlja stalen stik z zgodovinsko stroko, je vir idej, ki se realizirajo pri pouku, odpira nove poglede na poučevanje zgodovine.« (Srečko Zgaga) (Članice in člani uredniškega odbora o reviji Zgodovina v šoli.) REVIJI NA POT – 30. OBLETNICA IZHAJANJA ZGODOVINE V ŠOLI 1 Zgodovina v šoli 2, 2022 Revijo Zgodovina v šoli je začel izdajati Zavod RS za šolstvo, prvi glavni urednik pa je bil prof. dr. Štefan Trojar, me- todik z Oddelka za zgodovino Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. V Uvodnih mislih prve številke revije (letnik 1, leto 1992, št. 1) je uredniški odbor zapisal, da je zamisel za izhajanje revije prišla iz vrst pedagoških delavcev. Namen izhajanja je bil povezovati učno prakso, teorijo pouka zgodovine in stroko, prispevki naj bi bili uporabni pri delu v razredu, učitelje naj bi spodbujala k razmišljanju o didaktiki pouka zgodovine, posredovanju izkušenj in uspehov, a tudi problemov in težav pri poučevanju zgodovine. Rubrike prvih številk so bile: Aktualne teme, Iz prakse za prakso, Metodični napotki za delo v razredu, Zgodovina v učnih načrtih, Učila in učni pripomočki, Poročila s posvetov in seminarjev, Izbor literature za učitelje, Ocene in prikazi. V prvem desetletju izhajanja revije med letoma 1992 in 2001 je izšlo 599 člankov, ki jih je napisalo 241 avtorjev. Ju- bilejna bibliografi ja vseh letnikov prvega desetletja je dostopna na povezavi: htt ps://www.sistory.si/cdn/publikacije/1-1000/954/Zgodovina_v_soli-2002-1.pdf. Obsega bibliografi jo objav po letnikih ter avtorsko, imensko in predmetno kazalo. V drugem desetletju izhajanja med letoma 2002 in 2011 je urejanje revije prevzel nov uredniški odbor, in sicer pri drugi številki letnika 1999 postane odgovorna urednica Vilma Brodnik. Revija je bila v tem času vsebinsko in obli- kovno prenovljena. Osrednje rubrike v reviji pa so postale: Sodobna didaktika zgodovine v teoriji in praksi, Zgodovina in matura, Iz zgodovinopisja, Popotovanja zgodovinarjev, Zgodovina – učiteljica življenja?, Prvi raziskovalni koraki mladih zgodovinarjev, Poročila, ocene, strokovna mnenja, Iz založniške dejavnosti, Aktualne informacije. V drugem desetletju izhajanja revije je izšlo 420 člankov, ki jih je napisalo 246 avtorjev. Jubilejna bibliografi ja vseh letnikov drugega desetletja izhajanja pa je dostopna na povezavi: https://www.sistory.si/cdn/publikacije/20001-21000/20293/Zgodovina_v_soli-2011-20-3-4-Bibliografija_ NR.pdf. Obsega bibliografi jo objav po letnikih ter avtorsko in imensko kazalo. V drugem desetletju izhajanja je revija prešla na tematske številke. Prva tematska številka, ki je izšla leta 2002 (št. 3-4), je bila namenjena Slovencem v prvem desetletju po drugi svetovni vojni. S številko 1-2 letnika 2009 pa je bila podoba revije znova osvežena. V tretjem desetletju izhajanja med letoma 2012 in 2022 je revija znova doživela spremembe. S številko 1 letnika 2017 je bila oblikovno in vsebinsko prenovljena. Oblikovno jo odlikuje prehod na barvni tisk. Vsebinska prenova pa se od- raža v prenovljenih rubrikah, ki so naslovljene: Izpostavljamo, Izmenjujemo izkušnje, Predstavljamo, Iz zgodovinopisja, Iz didaktike zgodovine, Pisani svet zgodovine. Vsi članki se pred objavo dvojno slepo recenzirajo, uredniški odbor je bil dopolnjen s člani iz tujine v mednarodni uredniški odbor, ki je sprejel tudi dokument z naslovom Etična načela revije, v katerem so opredeljene pravice in dolžnosti glavnega urednika, članov uredniškega odbora, založnika, recenzentov in avtorjev člankov. V knjižnici Zavoda RS za šolstvo skrbijo tudi za redno vpisovanje avtorjev in člankov v informacijsko bazo Cobiss+. Jubilejna bibliografi ja letnikov, ki so izšli v tretjem desetletju izhajanja je priloga k drugi številki 30. letnika. Vključuje bibliografi jo objav po letnikih med letoma 2012–2022 ter avtorsko in imensko kazalo. V letnikih tretjega desetletja je bilo objavljenih 246 člankov, ki jih je napisalo 126 avtorjev. Revija Zgodovina v šoli je edina revija s področja didaktike pouka zgodovine v državi. Glavni namen revije je sprem- ljati pouk zgodovine v osnovnih in srednjih šolah ter mu nuditi podporo pri posodabljanju. V reviji objavljamo: izsledke novih raziskav za vsa zgodovinska obdobja in tematike, nove didaktične smeri pouka zgodovine, teorijo sodobne specialne didaktike in metodike pouka zgodovine, izkušnje pri uporabi sodobnih didaktičnih pristopov pri pouku zgodovine, ki jih pišejo učitelji praktiki iz osnovnih in srednjih šol, raznolike članke o muzejih in arhivih ter o šolah, prispevke o tekmovanjih, zgodovinskih popotovanjih, zanimivih zgodovinskih virih idr. Še naprej prijazno vabljeni k branju in soustvarjanju revije Zgodovina v šoli! Dr. Vilma Brodnik, odgovorna urednica