43501 Ljubi kmetje Ko so bile zadnje državnozborske volitve, so neki ljudje, ki so se s ka¬ toliškim katekizmom skregali, razširjali med vami liberalni „volivni katekizem". Tam je vse polno laži nagromadenih. Pa tisto zelje ni zraslo na domačem zelniku, ampak tisti „volivni katekizem" so ljubljanski liberalni pisarji prepisali iz knjižice nekega nemškega štajerskega barona , ki s protestantovskimi agita¬ torji kmete hujska proti katoliški veri. Tam so se lagali, da škofje hujskajo ljudstvo proti državi, da duhovniki uče, da se ni treba držati prisege, da ka¬ toliška cerkev kmetom in rokodelcem posest jemlje, da goljufa, da katoliški možje delajo kmetom sovražne postave. To je bilo vse zlagano. Mnogo kri¬ vičnega se je zgodilo v Avstriji kmeč¬ kemu stanu, a za vse krivice so glaso¬ vali liberalni poslanci, katere voc%'o judje, in katoliški možje niso mogli storiti drugega, nego da so se upirali in ko- l* 4 likor mogoče ublažili krivične liberalne postave. Zdaj pa liberalci pravijo, da so teh postav krivi katoliški možje! Z veseljem smo opazili da kmetje niso šli na ta slabo skuhani lim. Pisarji in kramarji so raznašali tisti popil' in ga hvalili, kakor jud obležano robo, kmetje so pa s tistim papirjem peč kurili. Laži liberalnega volivnega katekizma so tako očitne, da jih vsak lahko takoj spozna, ki vse dobro premisli. Tu vam jih hočemo nekaj našteti. Prva laž: »Vse postave so skovali klerikalci«. Ce prebereš ta takozvani ,,kate¬ kizem”, boš videl, da trdijo v njem li¬ beralci, da so vse postave pri nas v Avstriji sklenili katoliški poslanci. In vendar ve vsak kmet, da je žalibog v državnem zboru bilo dosedaj vedno veliko več liberalno mislečih poslancev, kot pa odločno katoliških. Tudi med slovenskimi poslanci na Kranjskem so 5 sedeli trije liberalni poslanci. Če bi tudi res bilo, kar lažejo liberalci, da so katoliško misleči poslanci sklenili samo kmetom škodljive postave, potem so iste postave sklenili tudi naši libe¬ ralci , ker v državnem zboru so glaso¬ vali liberalni naši poslanci za vse tiste predloge. Liberalci so torej z neumno lažjo, da je tista od liberalcev tako sovražena klerikalna, poštena katoliška stranka kmetu najbolj sovražna, sami sebe udarili po zobeh, ker so njihovi liberalni poslanci v državnem zboru glasovali ravno tako kakor pa „kleri- kalni“, to je 'katoliški poslanci. Libe¬ ralci imalo bravce tistega ,,katekizma 14 za tako neusmiljeno neumne, kakor da bi še tega ne mogli uvideti. Druga laž: »Klerikalci imajo vso moc, in pa — nobene«. Druga še večja neumnost tega le¬ pega liberalnega katekizma je ta: Li¬ beralni katekizem na eni strani doka¬ zuje, da je klerikalna stranka tako vplivna, da lahko sklene postavo, ka- koršno hoče, na drugi strani pa pri¬ poveduje, da so se pri nas v Avstriji 6 izdale postave, tako n. pr. šolske po¬ stave, proti katerim se je odločno postavil papež Pij IX. in ž njim av¬ strijski škofje, katerim pa vse to ni nič pomagalo, da so zaradi tega neka¬ teri izmed škofov celo bili obsojeni v zapor. Torej klerikalci, to je katoliški poslanci, imajo vso moč v državi, toda v državi se sklepajo take postave, proti katerim se zastonj upirajo kato¬ liški škofje in papež, torej najhujši klerikalci! Tako trdijo naši liberalci. Ali se s tem ta ,,katekizem“ ne bije po lastnih ustih? Klerikalci torej de¬ lajo postave po trditvi liberalnega ka¬ tekizma, toda, po trditvi istega kate¬ kizma sami klerikalci za postave ne marajo in se jim upirajo in se dajo zaradi teh postav zapirati v ječo. Kaj¬ neda, slovenski kmet, taka pisarija liberalnega ,,katekizma“ je preneumna, da bi mogla preslepiti pametnega kmet¬ skega volivca! Tretja laž: »Klerikalci pomagajo — judom«. Tretja velika laž tega liberalnega ,,katekizma“ je trditev, da so kleri- 7 kalci preprečili podržavljenje bogate severne železnice. Ta železnica je v rokah judo v. Ali imajo klerikalci kake zveze z judi? Prav nobenih! Se libe¬ ralci, ki se vse upajo, niso imeli po¬ guma, trditi, da bi naša katoliška stranka imela kake zveze z judi. Pač pa je vsemu svetu znano in so se bahali sami naši liberalci, da imajo zveze z Židom Mineeles-om, ki tudi poroča v naše liberalne liste. Ta Minceles pa je tudi poročevalec največjega avstrijskega nemškega židovskega lista, kateri služi tistim judom, ki delajo na borzi krivične žitne cene. Poglej: tisti liberalci, ki se v volivnem katekizmu delajo tebi tako prijazne, so v zvezi z judom! Kajneda so bili neumni, ko so pisali o severni železnici, ker odkrila se je zdaj ta njih zveza z judom, in zdaj veš, slo¬ venski kmet, s kom imaš opraviti. Četrta laž: »Klerikalna stranka je kmetu škodljiva«. Liberalci pravijo v tem svojem zlo¬ glasnem „katekizmu“, da je poštena katoliška stranka kmetu škodljiva. Ve¬ likanska neresnica te liberalne trditve 8 vam bo, dragi bravci, takoj očitna, če pomislite tole: Vsem vam, ki ste se, če prav samo nekoliko pečali z našim javnim življenjem, je znano, kako so dosedaj liberalci vedno kričali, da hoče katoliška stranka s svojo gospodarsko organizacijo, s posojilnicami in zadru¬ gami pomagati samo kmetu, uničiti pa meščane, posebno trgovce. S tem so hujskali meščane proti katoliški stranki, zdaj pa rabijo vaše glasove , katoliški kmetje, zato pa so v svoji slepoti čisto pozabili na to, kar so preje trdili , in sedaj kriče, da je katoliška stranka škodljiva kmetu! Že iz tega, kar smo povedali ravnokar, vidite, da je libe¬ ralna trditev laž , in sicer neumna laž. Navesti pa hočemo tu izmed ob iln ih zaslug katoliške stranke za kmete vsaj nekatere, kajti vseh našteti ne moremo, ker ni prostora in bi morali vse leto o tem pisati. Dosegla je za obnovljenje vinogradov stotisoč goldi¬ narjev brezobrestnega posojila v prid kmetom, dosegla je v prid vinograd¬ nikom po Dolenjskem, da plačujejo 38°/o manj davka. Katoliški naši po¬ slanci so predlagali, da se doba vo¬ jaške slušbe zniža na dve leti, da se 9 edini sinovi že po postavi oproste stalne vojaške službe, da se vojaške vaje vrše ob času, ko imajo kmetje najmanj dela. Izprosili so naši poslanci podpore za po toči prizadete kmete, za No- tranjce, katerim je drevje pokončal žled, in za pogorelce. Ali ni vse to v prid kmetskemu stanu? Kdo je torej prijatelj kmetov? Peta laž: »Klerikalci so od vlade podkupljeni«. A mi pravimo: Le z imenom na dan! Povejte, kdo je podkupljen! Ko bi li¬ beralci le samo proti enemu izmed njih mogli dobiti le senco kakega dokaza, da je bil podkupljen, gotovo bi bili njegovo ime objavili v svojem ,,vo- livnem katekizmu 11 . Toda tega niso mogli, ker je značaj naših katoliških poslancev čist in ker so čiste njih roke. Delajo iz ljubezni do našega ljudstva. Šestič: Debela laž o nemškem katoliškem časniku »Vaterland«. „Vaterland“, na Dunaju izhajajoči nemšk časnik, je dober katolišk list. 10 Zato je trn v peti vsem liberalcem. In res zaletava se liberalni ,,volivni kate- kizem“ tudi vanj, češ, da je dne 24. januvarja 1898 pisal: „Država ne sme vstaviti propadanja malih kmetov, samo na to mora gledati, da se to propa¬ danje v miru zvrši.“ Ako bi bil ta list res tako pisal, bi zaslužil, da ga ime¬ nujemo ljudstvu sovražnega. Toda ta list od liberalcev podkupljenih besed ni pisal nikoli in tudi v št. od 24. ja¬ nuvarja 1898 ne. To krivo očitanje je bilo že v raznih liberalnih nemških listih, ki so pa pozneje vendar le pre¬ gledali sami dotično številko „Vater- landa“ in izjavili da so delali ,,Vater- landu“ krivico, ker on ni tako pisal in da obžalujejo, da so list napadli po krivem. To izjavo so imeli nemški li¬ beralni listi že januvarja meseca lani. In vendar pogreva to zlobno in ne¬ umno laž slovenski liberalni ,,volivni katekizem" še zdaj. Sedmič: »Duhovniki in davki«. Liberalni „volivni katekizem" hoče dokazati, da so se duhovniki znali oprostiti doklad na davke. Res je, da 11 so duhovniki oproščeni plačevanja doklad, toda samo od kongrue , to je od tiste plače, ki znaša za župnika 1200 K, za kaplana pa 600 K. Od vseh drugih dohodkov pa morajo plačati doklade in tudi od kongrue davek. Doklad pa so od svojih plač prosti tudi javni urad¬ niki in učitelji. Od v teh pa liberalni ,,katekizem" molči! Ze iz tega lahko izprevidiš, slovenski kmet, kakega stanu so oni, ki begajo ljudstvo s tistim laž¬ nivim „katekizmom“. Med njimi so ljudje, ki po petkrat toliko vlečejo, kakor imajo župniki dohodkov, pa niti solda doklad ne plačujejo , med tem, ko se duhovniku davkov in doklad nabere, da jih ima dosti. Poleg tega pa libe¬ ralci zamolčujejo, da morajo cerkve plačevati tudi davek in sicer še poseben davek , ki ga kmet nima. Vsak vinar, ki pride v cerkveno puščico, liberalci oblajajo, v in vpijejo: „Cerkev kmeta odira". Ce se v liberalnih gostilnah in prodajalnicah, če se na plesih in raz¬ uzdanih veselicah pa stotaki zapravijo, jim je čisto prav in še hvalijo to kot napredek. 12 Osmič: »Cel kup laži«. Liberalni „volivni katekizem 14 pravi, da so klerikalci povišali davek od po¬ slopij in odpravili ,, avstrijski goldinar To ni res. Krščanski poslanci so se trudili, da se bremena od posestnikov odvale in nalože onim kapitalistom, ki žive le od obresti in oderuštva. Bili so tudi zoper novi denar, ker pri iz- premembi denarja so največ dobička naredili veliki judje. Liberalci pa so glasovali z judi. Liberalni ,,katekizem 11 laže, da so ,,klerikalci krivi, da bo cena kmečkim pridelkom še bolj padla 11 . Res je, da katoliški možje zahtevajo, da naj kmetje sami po zadrugah odločujejo ceno svojim pridelkom in da se naj prepove ju¬ dovska kupčija z žitom na borzi, ki kmete izsesava. Liberalci pa drže z judi proti kmetu. Liberalni „katekizem“ laže , da so „klerikalci krivi, da se je podaljšala vojaška služba 11 . Res je, da so ravno katoliški narodni poslanci (še posebej kranjski katoliški poslanci ravno letos) se potegovali za olajšanje vojaške službe. 13 Liberalci pa glasujejo vedno za pomno- žitev vojaštva, da bi se vladi priliznili. Liberalni „katekizenr‘ laže, da so ,,klerikalci krivi slabih trgovskih po¬ godb 11 . Res je, da se ravno katoliško- narodni poslanci najbolj potezujejo za pravično nagodbo z Ogrsko in za take trgovske pogodbe, po katerih bi kmetje višjo ceno dosegli v tujih državah za svoj les, svoje vino, svojo živino itd. Ravno poslanec Lovše je največ storil v zadnjem času, da se to izvrši. Libe¬ ralci pa so izdali Avstrijo, ko so v zvezi z ogrskimi čifuti delali na tako pogodbo, da je naša državna polovica morala nositi 70°/o vseli skupnih izdatkov. To je liberalno delo! Liberalni „katekizem“ laže , da so „klerikalci dunajski parobrodni družbi darovali 25 milijonov goldinarjev, da so dali sladkornim fabrikantom premije, da so oni krivi, da v Galiciji napre- preduje žganjarstvo“. Same laži! Libe¬ ralci so zvezani s fabrikanti in z j udi, ker ti samo liberalce volijo in jim pla¬ čujejo za agitacijo. V zahvalo zato pa liberalci izkušajo v državnem zboru svojim dobrotnikom vedno nakloniti kak milijonček za ,,podporo“. V Gali- 14 ciji imajo žganj a rij e v rokah judje, ki so vsi liberalci. Katoliški možje pa odvračajo ljudstvo od žganja , zato jih pa judje tožijo ) da jim „oškodujejo obrt“. Ravno zaradi sladkornih tovarn, zaradi dunajske parobrodne družbe in zaradi galiških razmer so se krščansko socijalni poslanci najostrejše ustavljali in s tem liberalcem na vsa usta po- vfedali, kako goljufajo. Zdaj pa gredo liberalci in svoje grehe zvrnejo nanje! Smejete se lahko, ako berete v tistem lažnivem ,,katekizmu“, da so klerikalci ,,zoper podporo proti toči u , saj katoliški poslanci ob vsaki nesreči prvi prosijo podpore za svoje občine in jo tudi dosežejo; smejete se lahko liberalcu, če se vam laže , da so ži¬ vinsko sol podražili „klerikalci“. Vsak, ki je količkaj bral časopise, ve, da so naši katoliški listi vedno pisali za to, da bi se živinska sol dajala bolj po ceni ali tudi zastonj, in naši poslanci so se v zbornici in na shodih potego¬ vali za to. Res, še cigani se ne znajo tako lagati, kakor tisti ljudje, ki „vo- livni katekizem 14 raznašajo! 15 Deveta liberalna laž: »Klerikalci bi radi pograbili vse premoženje, klerikalna bisaga je brez dna.« Vedno vpijejo to, in ravno tisti, ki so najbolj polnili svojo bisago s kmečkim denarjem, se najbolj jeze čez ,,farsko bisago“. Kaka pa je v resnici ta bisaga? To je taka bisaga, da kar na enem koncu duhovnik notri spusti, na drugem zopet ven pade, torej res nima dna in je strašansko mršava, tako da kakšen kaplan tiplje in tiplje, da kaj vtiplje v nji. Ker so jo pa bili liberalci ob zadnjih državnozborskih volitvah stra¬ šansko napihnili, da je nekaterim kmetom samo bisaga še bingljala pred očmi in so se jim delale skomine, so li¬ beralci ob zadnjh volitvah slovesno ob¬ ljubili, da bodo bisagi puščali in denar porazdelili med kmete. Po nekaterih krajih so imeli že natanko preračunjeno, koliko bo vsakemu posamezniku dala bisaga. Ker je pa ta obljuba neumna in samo za neumnega kmeta prerajtana, ni noben liberalec — tudi general dr. Tavčar ne — stavil predloga v zbornici, da bi se „farške bisage 41 za- 16 plenile, ker za tako neumen predlog ne more biti noben pameten človek. Du¬ hovniki so s treznim življenjem mnogo pri¬ varčevali pri svojih dohodkih , in kadar se je bisaga količkaj napolnila , pa so jo odvezali in iz nje se je vsulo vse, ker to je bilo namenjeno narodu. Glejte , kaj je storila „farška bisaga“ samo na Kranjskem in jo primerjajte z liberalno bisago. „Farška bisaga “ je na¬ pravila za Kranjce sledeče: Ustanove. 1. Alojzijevišče. Ta zavod je usta¬ novil rajni ljubljanski škof blagega spomina, Anton Alojzij Wolf s svojim denarjem in s prispevki kranjske du¬ hovščine. V tej hiši ima stanovanje in hrano ter drugo postrežbo leto za letom nad 50 pridnih mladeničev, ki hodijo v latinske šole in žele kdaj postati duhovniki. Nekoliko teh se sprejme brez plačila, drugi bolj imoviti kaj po¬ vrnejo. — Vzdržuje se ta zavod iz obresti od glavnice in z drugimi pri¬ spevki dobrih ljudi. V naših hudih časih je ta hiša velika dobrota za Kranjce. Liberalci ne podpirajo Alojzi- 17 jevišča nič , dasi so premnogi izmed njih vzivali njegove dobrote kakor n. pr. ravno dr. Tavčar i. dr. 2. Marijanišče je sirotišnica, kjer se dečki-sirote brez starišev poučujejo in izrejajo. Blizu 200 jih notri podpi¬ rajo. Ta veliki zavod so postavili da¬ rovi in volila dobrili vernih mož svet¬ nega in duhovskega stanu, in na tak način se ta hiša tudi vzdržuje. Dežela kranjska res plačuje za kakih 50 do 60 sirot po 200 kron, ali to gre iz davkov in se ne more nikomur šteti v zaslugo; razvidno je, da bi deželni zbor lahko še več storil za sirote, ko bi imeli dobri poslanci večino v njem. 3. Dekliška sirotišnica ali Lichten- turnov zavod zaodgojo in poduk deklic- sirot se je prav na enak način ustanovil. Koliko dobrega stori za žensko mladino, ni moči povedati, vendar ena sama taka hiša ni zadosti za celo deželo, treba je še zunaj po kmetih takih si¬ rotišnic, a brez podpore dobrega dežel¬ nega zbora jih ni mogoče lahko začeti. 4. Hiralnica pri sv. Jožefu v Ljubljani za onemogle stare ljudi, katerih največ vzdržujejo usmiljene sestre same. 2 18 5. Hiralnica in bolnica pri sv. Petru v Komendi je ustanovljena po rajnem župniku in komendatorju Petru Pavlu Glavarju. Vanjo se sprejemajo stari možje in žene iz Komendske fare in nekaterih bližnjih vasi. 6. Hiralnica v Spod. Idriji, za ka¬ tero se je mnogo trudil rajni kanonik Anton Urbas, je velika dobrota za Idrijo. V teh zavodih je veliko denarja krščasltih mož skritega, a liberalci ni¬ majo kaj tacega pokazati. 7. Šole. Koliko mora dežela pla¬ čevati za šole, to ve vsak davkoplače¬ valec. Za leto 1901 mora kranjska dežela samo za plače in pokojnine uči¬ teljskega osobja plačati skoraj en mi¬ lijon kron. Pa to svoto bi radi plače¬ vali, če bi bili vsi učitelji dobri in krščanski po duhu in dejanju. — A vkljub tolikim stroškom še nimamo za¬ dosti dobrih šol v deželi, in zato se trudijo dobri in skrbni domoljubi, da se z zasebnimi šolami ta primankljaj nadomesti. Katoličani ali — kakor jim pravijo liberalci — klerikalci so jih že mnogo ustanovili. 19 a ) Nunske šole v Ljubljani. Redovnice vzdržujejo tukaj šolo z osmimi razredi za zunanje deklice in meščansko šolo, poleg tega pa še ravno tako šolo za notranje gojenke in žensko učiteljsko pripravnico kakor tudi otroški vrtec. Koliko je treba za toliko šol sob, uči¬ teljic in denarja, to ve samo tisti, ki ima skušnjo. b) Nunske šole v Škofji Loki , ki so ravno tako urejene kakor ljubljanske, so prava dobrota za mesto in za okolico. c) Šolske sestre de Notre Dame v Šmihelu pri Novem mestu vodijo 7raz- redno ljudsko in nadaljevalno šolo za deklice in šolo za gluhoneme deklice. Kdo skrbi za te šole? Liberalci ne. d) Šolske sestre v Ilirski Bistrici vodijo 5razredno ljudsko šolo za de¬ klice in jih sprejemajo tudi v hišo za nadaljno višjo izobrazbo, pri čemer dosegajo lepe vspehe, tako da jih vsakdo hvali, kdor pride ž njimi v dotiko. e) Šolske sestre v Marijanišču vo¬ dijo 4razredno deško šolo in višjo go¬ spodinjsko šolo. /) šolske sestre v Repnjah imajo dvo- razredno ljudsko šolo za deklice. 2 * 20 g) Usmiljene sestre vodijo v Ljub¬ ljani 7razredno šolo v Lichtenturnovem zavodu. h) Enak zavod vzdržujejo tudi usmi¬ ljenke v Kočevju. i) Otroški vrtec v Kamniku vodijo usmiljenke iz Zagreba. j) Frančiškanke v Ljubljani imajo šivalno šolo za dekleta in strežejo bol¬ nikom po hišah. Koliko denarja gre vsako leto za te šole, tega liberalci necejo vedeti, pač pa vedo „klerikalci“, ki ga mo¬ rajo zbirati leto za letom. Mnogo še manjka, pa je težko delati, ker libera¬ lizem vse dobro podira in zavira. 8. Bolnice. a) V Kandiji pri Novem mestu so si sezidali in uredili usmiljeni bratje svojo bolnico, ki je z vsem dobro preskrbljena. Ta za Dolenjce prekoristna naprava se vzdržuje večinoma z darovi dobrih ka¬ toličanov. b) Usmiljenke strežejo bolnikom v Ljubljani, v Komendi in v Idriji. c) Usmiljene sestre vodijo tudi z ve¬ likim samozatajevanjem postrežbo v no¬ rišnici. Kdor dlje časa opazuje oskrbo¬ vanje norcev, mora res občudovati te 21 žene, ki se za ,,božji lon“ dan na dan darujejo za reveže, od katerih morajo prestati mnogo sitnosti in surovosti. Za plačilo jih pa liberalci sovražijo. c) Koliko pa store Vincencijeve družbe za bolnike in reveže, to je tako vsakomur znano. 9. Ustanove (Štipendije). a) Anton Alojzij Wolf\ škof ljub¬ ljanski, je ustanovil Alojzijevišče (glej štv. 1!) in napravil več drugih ustanov. Zagotovil je tudi izdavanje naših slo¬ varjev. Kdo je to delo omogočil? Kle¬ rikalec. h) Ribniški dekan Holzapfel je za¬ pustil obširno premoženje za šolo za gluhoneme dečke in deklice. c) Knaflova ustanova za visokošolce s Kranjskega , ki študirajo na Dunaju. Knafel je bil duhovnik in je vse svoje premoženje obrnil v ta namen. Dan¬ danes je teh ustanov 35 mest po 600 kron, tako da dobijo naši dijaki na Dunaju vsako leto 21.000 , reci eden in dvajset tisoč kron podpore. To je na¬ pravila dobra roka katoliškega duhovnika. Malokateri naših liberalcev, ki je štu¬ diral na Dunaju, ni užival te podpore, 22 nobeden se ni branil teh klerikalnih krone, doma pa zabavljajo čez „farško bisago 11 . Ko prejme dijak to štipendijo, se zaveže pod častno besedo , da bo šel večkrat na leto k izpovedi in da se bo vsako nedeljo pri sv. maši spomnil s kratko molitvico svojega dobrotnika. Zdaj pa roko na srce, vi liberalni [dok¬ torji in drugi , ki ste uživali to ustanovo , in priznajte pošteno , če ste držali svojo častno besedo! Najbrž, da bo večina izmed vas morala priznati: „Bes, bil sem figa-mož.“ Kronce so bile pa le dobre, kajneda? c) Našteli bi lahko še mnogo usta¬ nov, kakor Metelkovo, Dolničarjevo itd. Sploh nahajamo med našimi ustanov- niki jako mnogo duhovnikov. — Naj pokažejo liberalci svoje zavode in svoje ustanove, pa bomo videli, kdo stori več za slovenski narod! Da omenimo le še nekaj stvari: Kranjska dežela je ponosna na svojo licealno knjižnico in po pravici. Pa od¬ kod so knjige in važne listine v tej zbirki? Večinoma iz samostanskih knjiž¬ nic. Poslopje, v katerem se sedaj na¬ haja ta imenitna zbirka, je bilo fran¬ čiškanski samostan , tako ni bilo treba 23 državi nič prispevati, liberalcem pa še manj. Zdaj pa čujte, kaj hočejo liberalci! V ,,Narodu“ vedno pišejo, da so re¬ dovi in duhovščina v škodo ljudstva, odkrito zahtevajo, da se redovniki in re¬ dovnice iztirajo iz dežele! Samostanske šole, .ki deželo skoro nič ne stanejo, se naj vse zatro, in namesto njih na- rede drage šole na kmečke stroške! Desetič: Ogromno bogastvo kato¬ liške cerkve in mrtva roka. Slovenski liberalci kaj radi govore o neizmernem bogastvu katoliške cerkve. V celi Avstriji pravijo, je 519,416.968 goldinarjev cerkvenega premoženja ; na Kranjskem pa 13 1 /2 milijona. In potem kakor Judež s svojo rujavo brado zma¬ jujejo, češ: „S tem premoženjem bi se dalo veliko dobrega in občekoristnega storiti, ko bi bilo v drugih rokah. Ve¬ liko trdnih, samostojnih kmetov bi bilo lahko v deželi, ko bi se samo obresti tega kapitala mogle porabiti v korist prebivalstva. Te številke, tako migajo liberalci z rujavo brado, naj bi vender ljudstvu odprle oči, da bi spoznalo, za 24 kaj se gre pri klerikalcih!“ — Koliko podlega in farizejskega hinavstva leži v takem očitanju, lahko uvidi vsak, ki le nekoliko pozna dejanske razmere. Ko bi bilo tudi res, da ima cerkev na Kranjskem toliko premoženja, bi prišlo na enega duhovnika iz tega premoženja letnih dohodkov okroglih 1000 gld. Pri tem bi pa bile še vse redovnice brez kruha. A liberalci pa hinavsko zamolče, da so vštete med cerkveno premoženje cerkve same, cerkvena oprava, vsa cerkvena poslopja: Cerkvh pa je na Kranjskem čez 1600 in okoli 200 ka¬ pelic. Res je, da je vrednost teh po¬ slopij velika, a zidovi, to vedo liberalci tako dobro kakor mi, ne nosijo nobenih obrestij , pač pa nakladajo velike davke. Naj odračunijo liberalci od onega ogromnega kapitala vrednost cerkvenih poslopij in njih oprave — potlej pa naj izračunijo , kak beraški del pride od tega premoženja letnih dohodkov na enega duhovnika. Zraven te svote pa naj postavijo dohodke Tavčarjev , Hri¬ barjev, Slancev, 8chweglov itd., pa se bodo vsakemu le količkaj brihtnemu človeku ,,odprle oči“! — Kak po¬ sebno ,,kunšten“ liberalec pa še 25 poreče: „Ako se poslopja ne pri¬ števajo k premoženju, potem so tudi oni bogataši reveži, ki imajo na Dunaju po štiri ali pet palač“. Zelo modro povedano! Ni ti treba biti noben doktor, ampak le posestnik najbolj na¬ vadne pameti, da spoznaš, kolik razloček je med palačami in cerkvami. Palače lahko donašejo več tisočakov najemščine in so vporabne za katerikoli namen. Cerkve ne donašajo ničesar , vendar pa njihovo vzdrževanje stane ogromno denarja. Ako primerjamo cerkveno premoženje v Avstriji z narodnim pre¬ moženjem, ki se ceni na 10.844,500.000 goldinarjev, pridemo do zaključka, da ima cerkev komaj tri stotinke vsega premoženja. Ko bi se tudi ves ta denar razdelil med ljudstvo, koliko bi bilo s tem ljudstvu pomagano? Na vsakega posameznika bi prišlo le 14 goldinarjev cerkvenega premoženja. To bi bilo potem „trdnih in samostojnih kmetov“ v Av¬ striji ! „Mrtvo roko“ imenujajo nasprot¬ niki cerkveno premoženje; to pa zato, ker ne menjuje posestnika, kakor zasebno imetje, temveč trajno ostane pri isti javni oskrbi. Nikakor pa se zato ne sme primerjati mrtvemu kapitalu! 26 Cerkveno premoženje je prava narodova last. Razni cerkveni zbori so zopet in zopet povdarjali, da ima biti cer¬ kveno premoženje ,,delež siromakov 11 , nakladali so duhovnikom dolžnost, da preostale dohodke porabijo v podporo revežev in da jim v svojih oporokah zapnste vsaj tretjino svojega premoženja. — Kdo pa vživa dohodke cerkvenega premoženja ? Duhovniki in redovniki, si¬ novi prostega naroda, po katerih pride zopet veliko denarja med ljudstvo. Se¬ veda raznim pohlepnim Židom in dolgo- prstnim časnikarjem je ta del narod¬ nega premoženja nedostopen. Od tod jeza in bleda zavist pa zabavljanje! Koliko hinavstva tiči v liberalnih tožbah ,,o silnem bogastvu mrtve roke“, kaže najbolj kratka primera cerkve¬ nega premoženja z judovskim. Po uradnih izkazih je v Avstriji nad sto judovskih milijonarjev . Od teh ima samo dunajski Rotšild nad 2000 mili¬ jonov, to je skoraj šestkrat toliko , kolikor ima cerkev premoženja v Avstriji. Vseh 17 avstrijskih bank , ki dajejo na leto 30 milijonov dobička , je v judovskih rokah , vseh 60 zavarovalnih društev (razun dveh), ki so v Avstriji , imajo 27 judje v oblasti. In vendar liberalci pri¬ tiskajo jude na svoje srce in rolme nad bogastvom katoliške cerkve! Liberalci tudi pravijo, da cerkev ne potrebuje premoženja, ,,ker kralje¬ stvo božje ni od tega sveta“. To je resnično. A vendar je vsaj na svetu in obstoji iz navadnih ljudi, ki imajo svoje potrebe, ki morajo jesti, piti, se oblačiti in nekje stanovati. Zato pa potrebujejo denarja. Cerkev je od pr¬ vega svojega začetka imeli lastno pre¬ moženje, zlasti zato, da si je ohranila neodvisnost v izvrševanju svojega po¬ klica. Sicer bi ji trda pela, ko bi bila odvisna samo od liberalne milosti! — In naposled: zakaj to očitanje cerkve¬ nega bogastva in napadanje ,,mrtve roke“? Namen je jasen: pri nižjem siromašnem prebivalstvu vzbuditi sov¬ raštvo do katoliške cerkve , ,,ki izsesava ljudstvo“ in hkrati odvrniti pozor¬ nost ljudstva od onih bogatinov, ki imajo zares v rokah veliki kapital! — Slovenski kmet, ali pojdeš res na take limanice naših liberalcev? Kajne, da si prepameten za to! Toliko o lažeh liberalnega kate¬ kizma. Komu se ne gnusijo ljudje, ki tako nesramno lažejo?! Zdaj pa stoje pred vami deželnozborske volitve, in da boste natančno vedeli, kako stvari stoje, preberite naslednje vrstice na¬ tančno in jih premislite. Dve stranki se bosta posebno trudili, da pridobita kmečke glasove: liberalna ali napredna stranka in katoliškonarodna stranka. Li¬ beralna stranka je v zvezi z nemškimi graj- ščaki in je imela doslej večino v mestih, ker so se uradniki potegnili za liberalce. Katoliška narodna stranka je pa delo¬ vala v prvi vrsti za kmete in je imela zaradi tega hud boj proti liberalcem in gospodi. Saj veste, da je danes skoraj vsak gosposki škric liberalen in viha svoj nos nad kmetom in nad duhov¬ nikom. Proti tej liberalni družbi je boj težak , a katoliško - narodna stranka ga bo izvojevala, ako vsi kmetje soglasno stopijo na njeno stran. Zdaj pa čujte, kakšni so liberalci! Raj pa je liberalizem? Kaj hočejo liberalci? Boj vseh poštenih ljudskih prijateljev gre proti liberalizmu. Seveda jih je mnogo, ki mislijo, da kaj posebno le¬ pega povedo o sebi, če pravijo, da so liberalci, a to so taki, ki ne vedo , kaj govore, in le slepo to prežvekujejo, kar so brali v liberalnih časnikih. Kaj je liberalizem ? Liberalizem je tisti nauk, ki pravi, da naj vsak bo prost od onih postav, ki jih je Bog dal človeški družbi. Liberalizem ne pozna deset božjih zapovedi , ne priznava cer¬ kvene oblasti , državno oblast pa toliko, kolikor se boji ječe. Verski nauki liberalcev. Iz tega izprevidiš, slovenski kmet, da je vsak liberalec : 1. Sovražnik božji. Liberalci so skovali one postave, po katerih se sme 30 svobodno učiti in razširjati tudi nevera in bogotajstvo. Na visokih šolah so pro¬ fesorji, kateri očitno uče, da ni Boga, da ni Bog ustvaril sveta itd. Liberalci vedno pravijo, da morajo taki nauki biti svobodni. Eni liberalci uče, da je človek bog, drugi uče, da je ves svet bog, tretji pa kar naravnost pravijo, da je neumnost, če še kdo v Boga veruje. 2. Sovražnik svete vere je vsak liberalec, ker hoče biti svoboden od njenih postav. Kdor pa je veren kristjan, ne more biti svoboden v liberalnem smislu, ker ne sme goljufati, ne sme prešestvovati, ne sme lagati itd. Zato pa napadajo sveto vero v svojih spisih na najgrše načine. Eni pravijo, da Kristus ni bil pravi Bog, ampak le človek, drugi uče, da je krščanstvo po¬ kvarjeno, tretji pravijo, da so ajdovske vere boljše od krščanske itd. Neštevilne so zmote, katere brani liberalizem, samo da odvrača od prave katoliške vere. 3. Sovražnik katoliške cerkve je liberalizem. Njo hočejo liberalci spra¬ viti s sveta, ker ona brani resnico. Zato so proti njej nagromadili cele kupe zgodovinskih laži, katere širijo po svetu 31 v svojih umazanih časopisih. Zato gla¬ sujejo v državnem in deželnem zboru vedno za tiste postave, ki so cerkvi škodljive. Posebno jim je na srcu, da bi cerkev bila popolnoma odstranjena od šole in da bi se javno ne smele več opravljati cerkvene slovesnosti. Kjer pridejo liberalci do vlade, prepovedo vse procesije , prepovedo duhovnikom celo, da se ne smejo v duhovniški obleki več prikazati javno, ker tacega liberalca strašno v oči bode duhovska suknja. Cerkve vzamejo in narede iz njih skla¬ dišča ; pokopališč ne puste blagoslavljati ali pa vpeljujejo sežiganje mrličev. Sploh hočejo vse odstraniti iz javnega živ¬ ljenja, kar spominja na krščanstvo. 4. Zakaj so sovražniki duhovnikov, je iz tega jasno. Saj duhovniki so po¬ klicani, da vse to branijo, kar hočejo liberalci odstraniti. Pred vsem sovražijo papeža. Zato so mu vzeli Rim, da bi bil zaprt in ne bi mogel svobodno občevati s svo¬ jimi verniki. Ko je rajni papež Pij IX. umrl, so po vsem svetu liberalci vris¬ kali, da bo sedaj konec katoliške vere, pa ljubi Bog je vse drugače naredil, kakor so si oni želeli. — Zakaj pa 32 napadajo škofe ? Ker so oni postavljeni za vladarje in varhe resnice. Liberalci so sklenili nalašč take zakone, da škofje ne morejo izpolnovati svojih dolžnosti. Ce hoče na primer škof zabraniti kako pohujšanje, mu precej branijo, češ da ovira „svobodo“. Ce škof reče: „To se ne sme, ker je proti veri u , pa brž upijejo: „Pregrešil se je zoper državne postave, v ker ovira državljansko svo¬ bodo!“ Ce hoče odpraviti škof kako napako v duhovskem stanu, se liberalci brž potegnejo za nenravnega duhovnika in ga branijo proti škofu. Da navadnim duhovnikom ne pri¬ zanašajo, je iz tega pač jasno. To vi¬ dite pa dan na dan sami. A le na nekaj vas opozarjamo. Koga pa najbolj napadajo ? V časopisih najbolj napadajo one duhovnike, ki so najboljši , onim, ki se ne zmenijo dosti za svoj sveti poklic, pa prizanašajo ali jih pa še hvalijo. Zato pa vsak dober duhovnik pravi: Boljše je zame, če me liberalci zasramujejo , kakor če me hvalijo. Posebno pa sovražijo liberalci re¬ dovnike. Povsod, kjer pridejo liberalci do vlade, pode redovnike iz dežele. Tu jim je vse eno, kaj škoduje deželi. 33 Usmiljene sestre pode iz bolnišnic, je¬ zuite in lazariste iz izpovednic. Na Francoskem so jim nalašč naložili tako visok davek, da ga plačevati niso mogli, potem so jib pa preganjali, češ da so sovražni državi; zdaj so jih celo iztirali iz države. Rajši plačujejo iz kmečkih žuljev stotisoče in milijone za bolniš¬ nice in šole, kakor da bi jih zastonj opravljali redovniki in redovnice. To je prav satansko sovraštvo. Se en vzgled: Šolski bratje v Lillu imajo lepo samostansko šolo, v katero kato¬ liški stariši pošiljajo svoje otroke. To je grozno bolelo liberalce: Kaj so nare¬ dili? Najeli so morivca, ki je umoril dečka in ga skrivaj v vreči odložil v samostanu. Po vsem mestu so zagnali hrup: „Šolski bratje svoje učence more! Brat Flamidien je dečka umoril!“ Na¬ hujskali so poulično druhal, da je na¬ skočila samostan in pobijala, kar je do¬ segla. Onega brata so imeli dolgo po nedolžnem zaprtega, pa se je vendar izkazalo, da je bilo nemogoče, da bi bil on umoril dečka. Sodišče pa pravega morivca — ni moglo najti. Vsi liberalni listi so takrat grozno grdo pisali zoper samostane, med najhujšimi lažnivci je 3 34 bil pa „Slov. Narod". Takih zgledov bi se dalo navesti več iz naj novejšega časa. 5. Liberalci so sovražniki pošte¬ nega rodbinskega življenja. Šesta božja zapoved smrdi vsakemu pravemu liberalcu. Zato vpeljujejo dvojno stvar, ki je gnusna, pa vam jo moramo po¬ vedati. Ker pravijo, da mora vsak biti ,,svoboden", zato liberalna gospoda neče pod zakonski jarem, ali pa če je tak liberalec oženjen, hoče biti vendar bolj „svoboden“, kakor dovoljuje krščanska postava. Zato ustanavljajo take hiše, v katere jim večinoma judje za denar dovažajo človeško meso. To je grdo, nekršansko in nečloveško. Take ženske v sramoto liberalni družbi potem od vseli zapuščene umirajo v bolnišnicah na ostudnih boleznih ali pa drugod od uši, revščine, gnusa in sramote. — Druga stvar je civilni zakon. Tega hočejo liberalci povsod imeti. Krščanski zakon je nerazdružljiv, in to liberalcem ni všeč, ker je premalo ,,svobodomiselno". Zato hočejo, da se naj zakon sklepa samo kot pogodba pred notarjem ali pred županom ali okrajnim glavarjem, kakor se dva trgovca pogodita, da 35 bosta skupaj trgovala, dokler se ne naveličata. Na Ogrskem. so že naredili tak zakon zato, da se morejo judje po- ženiti s hčerami mažarskih velikašev. Kaka vzgoja je to, kako življenje? 6. Sovražnik vaših otrok je libe¬ ralizem. Vsa vzgoja mora biti osnovana na veri, drugače vzgaja šola učene malopridneže, ne pa poštenih ljudi. Otrok ima pravico do verske vzgoje, in če je ne dobi, se mu godi krivica. Liberalci pa hočejo, da se naj šola loči od cerkve , hočejo, da naj bo šolski pouk neodvisen od krščanskega nauka. Voditelj libe¬ ralnih učiteljev Dittes je rekel, da noga duhovnikova ne sme prekoračiti šolskega praga. Liberalci so tam, kjer so prišli do vlade, katoliškim otrokom vsiljevali brezverske in judovske učitelje. 7. Sovražnik starišev je libera¬ lizem, ker se ne ozira na njihovo pra¬ vico do lastnih otrok. Ali se ozirajo liberalno šolske postave na potrebe sta¬ rišev? Liberalci hočejo, da se kmečki otroci v šoli uče vseh mogočih reči skozi osem let, a na to, kar rabijo kot kmečki otroci , se ne ozirajo. Zato se mladina preveč odtujuje poklicu svojih starišev, postaja prevzetna in zaničuje 3 * 36 trdo delo svojih starišev. Glejte sinove, kako silijo z doma v tujino! Hčere hite iz domače hiše v tovarne ali mestne službe. Ubogi stariši se pa mučijo doma. In kolikokrat dobe iz tujine svoje otroke, pohabljene na duši in na telesu, da jih morajo še rediti, namesto da bi ti jim pomagali. Glejte, to so grozni nasledki liberalnih postav. 8. Sovražniki vseh z v avednih po¬ štenjakov so liberalci. Ce vidijo ka¬ kega odličnega moža, da živi po kato¬ liški veri in da neče trobiti v njih rog, pa ga nesramno napadajo v svojih grdih listih. Liberalne vlačugarje in pohuj- šljivce v svojih listih hvalijo in jih imajo za voditelje, poštene krščanske može pa obrekujejo, da bi jih spravili ob dobro ime. Pri njih je vsak po¬ štenjak, če je tudi žlice kradel ali cerkve ropal — katoliške može pa po¬ pisujejo kot same ničvredne ljudi. Zato so vsi liberalni listi polni samih osebnih napadov, da je človeka sram vzeti tak list v roko. Gospodarski nauki liberalizma. Se bolj občutni pa so nasledki li¬ beralizma v gospodarskem oziru. Naš 37 dobri cesar je leta 1848. odstranil de¬ setino in roboto. To je bila dobrota, a liberalci so jo preobrnili v gorje. Kakor zmirom so vpili, da so za svobodo in za napredek. A kako svobodo in kak napredek so naredili! 1. Proglasili so svobodo baran¬ tanja s kmečkim posestvom. Libe¬ ralcu ni mar mučno in pošteno kmečko življenje, on ni za poljsko delo, ampak samo za barantanje. Zato so glasovali liberalci, da so naredili take postave, po katerih se mora kmečko posestvo vedno bolj razkosavati in drobiti, da se prodajajo posamezni kosi iz roke v roko in da se pri tej kupčiji kar moči denarja prikupčuje. Jasno je, da so take postave naravnost zoper kmečki stan in ga morajo uničiti. Na mesto kmečkega gospodarstva je liberalizem vpeljal denarno gospodarstvo. V ni¬ čemur se ne more plačevati, kakor le v denarju. Od tega pa bogate drugi stanovi, a kmetje propadajo. 2. Liberalni napredek, s katerim se tako bahajo, se kaže le v mestih in v velikih tovarnah v škodo kmetom. Ljudsko štetje nam kaže, da so se vsled liberalnih postav pomnožili mestni pre- 38 bivavci, na kmetih pa je ljudi pri¬ meroma manj, kot jih je bilo, ker vse požro tovarne in mestne službe. Cela dežela mora plačevati davke, a dobrote od njih vživa mestna gospoda v svojih šolah in glediščih, za katere mora kmet plačevati. 3. Liberalizem je kriv velikanskih stroškov za vojaštvo. Odkar je libe- lizem odpravil stari katoliški nauk, da so bratje vsi rodovi, odkar je raz¬ rušil najstarejšo državo, papeževo de¬ želo, od tega časa se ni več zanašati na zvestobo in dogovor. Liberalizem je razširil med ljudstvom pogubne nauke, da je zoper svobodo, če je kdo še komu pokoren. Liberalizem je pustil učiti nauk, da se morajo odstraniti vladarji, in zato vladarji ne morejo vladati brez veli¬ kanskih vojsk, ki drže v strahu do¬ mače upornike in tuje sovražnike. 4. Zato so tudi visoki davki. Ker skrbe liberalci le za bogataše, zato delajo vedno tako, da bremena padajo na nižje ljudstvo. Ce rabi država ali dežela denar, iztaknejo vedno tak način, da ga največ plačajo kmetje. Kadar pa se dele podpore, gledajo li- 39 beralci vedno, da jih ne dobe kmetje, ampak mesta in veliki fabrikantje. 5. Dolgovi kajpada zaradi tega strašno rastejo. Najbolj grozno so rasli zemljiški dolgovi v Avstriji ravno v oni dobi, ko so liberalci najbolj neomejeno gospodarili. L. 1858. je bilo zemljiš¬ kega dolga (brez državnih posestev in železnic) 1122 1 /ž milijonov goldinarjev. Kako je pa rasel pod liberalno vlado! L. 1871. je zrasel za 74 milijonov gld. dinarjev. Kadar so se pa katoliški po¬ slanci ustavljali temu „napredku“, pa so jih zmerjali liberalci, da so ,,nazad¬ njaki” in ,,mračnjaki”. Proč s takim, napredkom! 6. Oderuštvo je glavna zasluga li¬ beralcev. Po katoliškem nauku je ode¬ ruštvo greh in oderuh spada med javne grešnike. Po liberalnem nauku pa je 40 oderuštvo svobodno. Ko so liberalci do¬ bili vso oblast v roke, so odpravili vse postave proti oderuštvu, in. takrat so najbolj prihajala kmečka posestva na boben. Komaj so jim izvili krščanski možje toliko oblast iz rok, da se je oderuštvo zopet omejilo, drugače bi bilo zdaj že konec kmečkega stanu. 7. Občinam so liberalci vzeli ve¬ liko oblasti, a so jim naložili mnogo dela. Kaj premore danes župan proti vladi? V „prenešenem delokrogu" pa so naložili občinam toliko pisarij, da bi vsak župan moral dandanes znati že skoro toliko paragrafov kakor kak advokat. Občine morajo imeti tajnike , in te morajo plačevati zopet kmetje. Ali ni dovolj uradnikov po vseh pi¬ sarnah? In še jih je vsak dan več. Vse to večinoma na kmečke stroške! 8. Kako je bilo prej z delavci na kmetih! Dokler ni liberalizem zašel na deželo se je dalo še gospodariti na kmetiji. Ljudje še niso bili taki pijanci, so bili vajeni kmečkega dela in so imeli veselje do kmetije. Pa poglejte zdaj, kako je po naših kmetijah! Go¬ spodar ima krvave žulje na rokah, noč in dan dela, tisti posli pa, ki jih je 41 obliznila liberalna omika, hočejo pa le denar, lepo obleko, mnogo pijače, dela pa nič. Le tu glej , kmet, kaj je bolje zate, ali liberalizem ali „ klerikalizem “/ Ce gre tvoj hlapec v cerkev, sliši tam, da mora delati in ne sme pijančevati, da mora gospodarja ubogati, denar hraniti in ne Bogu časa krasti — če gre pa v liberalno beznico, kjer čez duhovnike zabavljajo, tam se pa nauči kljubovati, tebe preklinjati in se ti še tak domu privali, da si ga žalosten, kadar ga pogledaš. Plačevati pa moraš več, kakor sam prigospodariš. 9. Kako malo se ozira liberalizem na kmeta, vidite najbolj iz liberalnega go¬ spodarstva na borzi. Ubogi kmet se muči v potu svojega obraza, da pridela zemske sadove. A sam jim ne more določati cene, ampak j udje na borzi delajo ceno poljskim pridelkom. Kadar kmet prodaja svoje sadove, takrat judje ceno potisnejo, kadar kmet kupuje, jo pa povzdignejo. Tako pribarantajo judje na borzi vsako leto milijone. Poleg tega imajo ,,terminsko igro“ s pšenico. Na papirju kupujejo po tisoč stotov pšenice, a je nima oni, ki jo prodaja, in oni je ne dobi, ki jo kupuje, ampak 42 dogovorita se le, da si bosta razloček v cenah izplačala gotov dan. To je na¬ vadna brezvestna igra za dobiček. Dve stranki se borita tako vedno: ena žene cene gor, druga jih pritiska dol — in kakršne cene se določijo v ti igri ju¬ dovskih špekulantov, tako mora kmet kupovati in prodajati. Glejte to je ve¬ lika krivica, da vsi drugi odločujejo o kmečkih stvareh, le kmet ne. Zato se pa krščanski možje že leta in leta trudijo, da to kvarljivo igro odstranijo, liberalci jo pa branijo , ker so judje tudi liberalci in pod enim klobukom delajo. Zdaj smo pregledali splošne nakane liberalcev. Pa naši liberalci so hinavci. Ce jim boste to v obraz povedali, pa bodo začeli oči zavijati in bodo rekli: ,,Saj mi tega nečemo!“ A to pravijo le na videz. Podobni so onemu agentu banke „Slavije“, ki je med liberalno gospodo čez vero zabavljal; ko je pa v gostilni kmete nagovarjal, naj se za¬ varujejo pri njem, je zazvonilo, in li¬ beralec je tudi snel klobuk s svoje „napredne“ glave in je molil s kmeti — vse za denar ! Kdor je tako brez¬ vesten, da podpira grdo liberalno ča- 43 sopisje, je tudi tako brezvesten, da se vam v obraz laže! Kaj pa slovenski liberalci, ki se nam zdaj ponujajo? Nasi slovenski liberalci so v svojem srcu ravno taki , kakor ti, ki smo vam jih zdaj popisali, in kadar so sami med seboj, to odkrito priznavajo. V vsaki vasi vidite kakega človeka, ki je hu¬ doben in prevzeten, katerega se drugi boje, ker je tako nasilen. Kar je tak človek v malem, to je liberalna stranka v velikem. Nekaj slovenskih liberalnih gene¬ ralov in njihovih izrekov. Dr. Tavčar je voditelj slovenskih liberalcev. Na volivnem shodu v Ljub¬ ljani lansko leto je odkrito priznal: „Moje ime je moj program , namreč: boj proti klerikalizmu 1 *. Torej njemu se za i nič druzega ne gre, kakor samo za boj proti katoliški veri. V Starem trgu pri Ložu je rekel: „Cerkve na naših gričih so znamenja naše sužnosti.“ Ko- 44 lika predrznost! Ali Tavčar ne ve, da je pogansko sužnost odpravilo krščan¬ stvo ? Kako more reči to ravno Tavčar, ki pač nobenega suženstva ne čuti, ampak cerkev ljuto in popolnoma svo¬ bodno napada , ne da bi se mu kaj zgodilo ? Povsod zabavlja čez duhovnike, da imajo preveč in da naj kmetje za cerkve nič ne dajejo. A mi vprašamo, ali je dr. Tavčar k temu opravičen ? Nikakor ne. Prvič mora sam priznati, da ga ni duhovnika v celi škofiji, ki bi za svojo osebo imel take dohodke od svoje službe, kakor si jih je že dr. Tavčar nabral od svoje advokature. Saj on je iz revnega kmečkega sina postal bogataš in grajščak. Zakaj čez to ne zabavlja? Drugič pa ima ravno dr. Tavčar najmanj vzroka, repenčiti se nad „farško bisago“. Zakaj njegova dva strica sta bila duhovnika in sta ga dala v šole. Ce ne bilo ,,farške bisage“, bi Tavčarjev Janez zdaj krave pasel po poljanskih hribih. Zdaj zabavlja čez duhovnike, da piščeta jedo, on jih je pa tudi rad jedel , ko je k stricema v farovž hodil. Seveda, odkar je ad¬ vokat in zaničuje ,,farško bisago“, pa s svojimi prijatelji fazane je in šam- 45 panjec pije! To pa gre iz advokatske bisage, čez katero nič ne zabavlja. L. 1896. je rekel dr. Tavčar v deželnem zboru: „Tisti, ki vselej naglasa potrebe kmečkega stanu, napačno postopa.“ On je zoper razširjenje volilne pravice, ker ve, da bi pri tem njegov liberalizem propadel. Ko so zato delavski stanovi ljubljanski prosili razširjenja volivne pravice, je odgovoril: „Ali mislite, da smo na glavo padli?“ On je najbujši nasprotnik kmečkih zadrug , ker se boji okrepčanega, združenega kmečkega stanu. Ko so na Dunaju glasovali naši poslanci, da se odpravijo državne mit¬ nice, je Tavčar obsedel , ker mu ni nič za kmečke koristi. Kakršen voditelj, taki so drugi libe¬ ralci. Seveda se včasih kažejo tudi verne, a kakšni so, lahko izprevidite iz tega: V Novem mestu dr. Slane piše v liberalne liste zoper cerkev in hvali luteranstvo. Vse samostane bi rad odpravil in dela kmetom skomine po cerkvenem premoženju. Ivan Božič , ki se ponuja Notranjcem, pa je očitno na¬ govarjal kmete, naj odpadejo od kato¬ liške vere in prestopijo v krivo razkolno vero. V Logatcu je izjavil dne 17. no- 46 vembra 1900., da ne vstopi v noben klub , ki nosi krščansko ime. Pomagajte mu, kmetje, pri prihodnjih volitvah, da mu prav v noben klub ne bo treba stopiti! Dr. Triller je javno rekel na shodu, da se gre liberalcem za ^emancipacij o“ (to je: ločitev) od Rima in Dunaja. Kam bodo šli liberalci, če se od Rima in Dunaja, od papeža in od cesarja ločijo, tega pa menda dr. Triller sam ne ve. A iz teh besed se vidi, kaki državljani so liberalci. Ko so imeli krščanski možje shod v Lescah, so prišli liberalci zraven in so vpili: „Av- strijanstva ne maramo Ll . Ivan Hribar je liberalno o li ko po¬ kazal ob katoliškem shodu , ko so prišli slovenski škofje in tritisoč slovenskih mož zborovat v Ljubljano. Namesto da bi bil kot župan dostojno pozdravil shod, je zborovavce z grdim pismom raz¬ žalil. Kot agent banke ,,Slavije“ je najhujši nasprotnik deželne zavarovalnice. Pa pustimo osebnosti! Vso slovensko liberalno stranko dovolj označuje to, da je proti samostanom in za sramotne hiše; proti duhovnom in kmetom in za pisarje in agente; proti ljudstvu in za 47 nemške grajščake; proti bratovščinam in katoliškim družbam in za odpad od prave vere. Najzlobnejši ljudje cele kranjske dežele, vsi, ki so s svojo vestjo, in s katekizmom skregani, imajo za svojo glasilo nesramni časopis „Slovenski Narod“, političen dnevnik v Ljubljani, ki je last „Narodne tiskarne 11 in njegov glavni urednik je dr. Ivan Tavčar , ki je ob enem s Hribarjem lastnik „Narodne ti¬ skarne", ker imata ta dva največ delnic v rokah. List je tako umazan , da ga naročniki, ki ljubijo svoje družine, bero skrivaj in ga zapirajo pred njo. List je protiverski in je bil v naši škofiji že dvakrat prepovedan. „Narod“ preganja katoliško duhovščino , katoliške posvetnjake, katoliške družbe , cerkev , ljudske organi¬ zacije , podpira nesramnost itd . Napisal je že dosti grdega in protiverskega. Ker nimamo na razpolago dovolj prostora, priobčimo samo nekaj. O papežu je pisal, da je „izvrg člo¬ veštva“. Ob njegovi devetdesetletnici, ki ga je slavil ves svet, pa mu je „Na- rod“ podvrgel ostudne kletvine in psovke , 48 katerih ni preklical, dasi se mu je jasno dokazalo, da je laž, kar je pisal. Ljub¬ ljanskemu škofu je grozil, da mu bo po¬ tlačil kapo preko obraza. Slomškove be¬ sede: „Slovencem naj bosta sveti dve reči: sv. vera in beseda materina“, je imenoval „izzivanje narodno-napredne in¬ teligence 11 . Ker sovraži vse, kar je ka¬ toliško, ima zelo v čislih ,,luterš“-vero in zato je pisal: „Hudodelstvo se je iz¬ vršilo na slovenskem narodu, ker je v šestnajstem veku katoličanstvo premagalo luteranstvo“. Martina Lutra je proslavljal kot vzor- moža, katoliške može pa, ki so branili svojo vero, je imenoval „hijene“. „Narod“ je sramotil brezmadežno spočetje Marije Device. Pisal je, da je vse eno, kakšne vere da je človek, zago¬ varjal je svobodno ločitev zakona, branil nesramno hišo v Ljubljani in se norčeval iz Marijinih družb. Iz Štajercev se je delal norca, ker se boje hudiča, katerega ni, itd. Lansko leto je pisal, dne 3. novem¬ bra 1900, da je duhovnik podoben in- diski podgani, ki na dvajset korakov okrog sebe s svojim smradom vse onečedi in okuži, s svojo navzočnostjo zrak in vse, — 49 •■= kar potrebuje življenja. Kaplan je prav za prav služabnik hudičev in politični vlačugarP Napadal je cerkvenega očeta sv. Alfonza Liguorijanskega in mu podtikal nenravne nauke. Sotrudnik ,,Slovenskega Naroda 11 je žid Penižek , ki daje hkratu v judovske časnike zlobne novice zoper katoliško cerkev. Znano je, da noben človek ne drži z judi, in da si morajo judje javno mnenje kupovati. A „Slovenski Narod“ je zagovarjal židovskega izdajalca Brey- fusa in nazadnje dvakratnega morilca , Žida Hilsnerja. O postavah, katere prepovedujejo razstavljati in prodajati nesramne po¬ dobe, pravi , da so napad na umetnost in svobodo. ,,Narod 11 je zoper duhovne vaje, in ko so jih uvedli, je hujskal dijake , naj se jih ne udeležujejo. Ne prizanaša pa niti liberalnim so¬ mišljenikom, ako nočejo biti taki, kakor je „Narod“. Ko je dvorni svetnik Suklje izjavil, da hoče na stara leta izpolnje¬ vati krščanske dolžnosti, ga je ,,Narod 11 proglasil za ,,klerikalca 11 in ga grozo¬ vito zdelal, da ga je izpodrinil. 4 — 50 — Tako piše „Narod“ brez konca in kraja, in tukaj smo Vam podali samo nekaj smrdljivo-duhtečib cvetk. In kakor piše »Narod", tako misli in dela libe¬ ralna »inteligenca ". Bavno taka grdoba , ki jo pošiljajo na kmete vsako soboto, je „Rodoljub“. Ta časnik zajema najbolj umazane ocvirke v ,,Narodovi" skledi, jih še pre¬ žveči, pa jih prinese potem v kmečko hišo, kjer mu še hočejo dajati streho. Bela se grozno vernega , piše pa za lute- ranstvo. Zato ga pošteni ljudje ne ma¬ rajo, saj je pa list od škofa tudi prepo¬ vedan. Kaj piše, tistega ne bomo nava¬ jali; to je preostudno. Vprašamo vas le: Ali je v ,,Rodoljubu" le ena druga misel, nego samo zabavljanje proti du¬ hovnikom ? Ali bo kmet od tega sit , če le psovke na duhovnike prebira in po¬ navlja? Glejte: „Rodoljub" pravi, da so duhovniki proti kmetom, on pa je zanje. Zakaj pa on zabavlja čez po¬ štena društva , v katerih se hočejo kmetje izobraziti in si pomagati do boljših do¬ hodkov in do boljših cen? Ali so du¬ hovniki kedaj nasprotovali koristnim — 51 — društvom? „Rodoljub“ z groznimi na¬ padi žali katoliške može. Mi vas pa vprašamo, slovenski kmetje: Ali niso ravno oni ljudje , ki »Rodoljuba 11 med vas širijo, najbolj zanikerni in najbolj kmetom sovražni? Na tisoče „Rodoljuba“ so razmetali že letos liberalci med kmete. A zakaj ? Kdo je dal denar? Denar so zložili tisti notarji , ki so hudi, da se je katoliško- narodna stranka potegnila zato, da bi se notarijat podržavil , to se pravi, da bi vse tiste reči, katere zdaj notarji za drag denar delajo, kmetom sodišče za¬ stonj naredilo. Denar, s katerim se ,,Ro¬ doljub 14 širi, so zložile tiste judovske banke , ki se grozno togote, da hočejo katoliški možje osnovati deželno zava¬ rovalnico. Ta denar so zložili tisti ode¬ ruhi, ki mislijo, da bodo z „Rodoljubom“ izpodkopali posojilnice, ki so jim iz krem¬ pljev iztrgale kmete, katere so drli prej kakor volkovi jagnjeta. Denar za „Ro- doljuba“ so zložili tisti liberalci, ki bi bili radi izvoljeni pri teh volitvah, da bi se potem kje drugje odškodovali za stotake, ki so jih zdaj ven vrgli za ta umazani popir. 4 * — m — Koliko časa bo pa ,,Rodoljub “ iz¬ hajal vsak teden? Ljubljansko liberalno vodstvo je začetkom leta sklenilo, da samo do teh volitev. Ali vidite liberalno kmetsko prijaznost? Zdaj vam g a za¬ stonj usiljujejo, ker upajo od njega do¬ biček, a kadar jim ne bo več dobička obetal, pa hočejo takoj svoj mošnjiček zadrgniti ! To vam povemo, in to povejte vi drugim naprej : Kdor „Bodoljuba u raz¬ širja , je hlapec liberalnih maloprid¬ nih samogoltnežev in sovražnik po¬ štenega kmeta. Ali boš s to stranko volil, slovenski kmet ?.— Nikdar ne! Mnogo učiteljev, ki mislijo, da jim bodo liberalci pripo¬ mogli do višjih plač, je stopilo na libe¬ ralno stran in zdaj pomagajo pri ,,farski gonji 11 in pri protizadružni agitaciji na ljubo liberalnim voditeljem. Ako mislijo, da pridobe s tem ugled in zaupanje pri narodu, se zelo motijo. Posledice naj pripišejo sebi. Kakšne namene imajo liberalci s šolo, vidite lahko iz sledečega: V Ljub¬ ljani so sezidali dekliško šolo. In na — 53 — to šolo so za vzor deklicam napisali ime nekega Francoza, ki mu je ime Rušo. Ta je bil tat in babjek. Živel je v divji zvezi in svojih pet nezakon¬ skih otrok je poslal v najdenišnico, da so mu jih redili „klerikalci“. Ta člo¬ vek je učil, da so se ljudje razvili iz živali in da ne bodo prej srečni, do¬ kler ne vržejo s sebe vse omike, in ne bodo živeli zopet divje brez zakonske zveze, brez cerkve in brez države. Ce deklicam stavijo takega liberalca za vzgled — morajo pač čedni ljudje biti ti liberalci! Je pa mnogo vestnih krščanskih uči¬ teljev, in tem bodi izrečena hvala za njih trud, ki ga imajo za dobro stvar ! Kaj je napravila katoliško- narodna stranka na Kranjskem zadnjih 8 let. Mnogo se lažejo liberalci čez ka- toliškonarodno stranko, a te zasluge ji ne more odrekati noben pameten človek, da se je žrtvovala za korist ubogega ljudstva. Pomislite le, koliko posojilnic je ustanovila ta stranka, in sicer tam, — 54 — kjer je bilo oderuštvo najhujše, kjer se je bilo treba bojevati z groznim nasprotstvom. Prej so bile liberalne posojilnice osnovane tako, da je imelo deleže v rokah nekaj bogatašev, ki so v posojilnici imeli svoj denar, da jim je nesel obresti, in poleg tega so si vsako leto razdelili velik dobiček. Revno ljudstvo celega okraja je bilo tako v pesteh par mogočnjakov, ki so vseodločavali. Katoliškonarodna stranka pa je brez strahu udarila po tem go¬ spodarstvu in se ni bala nobene zamere pri mogočni gospodi. Ustanovila je po¬ sojilnice po Reiffeisenovem načinu, ki so čisto v kmečkih rokah in pri ka¬ terih nimajo mogočnjaki nič več besede, kakor drugi udje. Koliko posestev se je s tem rešilo, da niso prišla na boben! Te posojilnice pa imajo svoje središče v Ljubljani, tam je velika „Ljudska posojilnica 44 , ki skrbi, da se denarni promet v deželi redno vrši. Ce ima kaka posojilnica premalo de¬ narja, ga dobi iz te osrednje blagajne, če v katero več vlagajo udje, nego more posojilnica naložiti doma, pa dene v to blagajno. Tako se izravna de¬ narno stanje, tako bogatejši krogi po- — 55 magajo revnejšim, ne da bi sami kaj izgubili. Ali ni to eno največjih narodnih del, kar se jih je kdaj izvršilo ? To je naredila katoliškonarodna stranka, zlasti dr. Šušteršič, v hudem boju proti li- beralstvu. Vzajemno zavarovalnico je usta¬ novila katoliškonarodna stranka zato, ker so liberalci v deželnem zboru za¬ vrgli deželno zavarovalnico. Saj veste, kako je pri bankah! Mnogo se plačuje, in kadar kmet pogori, dobi po navadi mnogo manj, nego bi mu šlo po pra¬ vici. Dobiček pa gre ves na Dunaj, v Prago, v London, v Gradec v nena- sitljive žepe bogatinov, ki vlečejo ogromne dohodke iz teh bank. Vzajemna zava¬ rovalnica je tako osnovana, da ves denar ostane doma v deželi. Od nje ne vleče dobička noben bogataš, ampak kar se noter vplača, ostane vse last udov in jim pride v korist. Na ta način se našemu ljudstvu prihranijo stotiso- čaki. Zato agentje in liberalni mogotci tako pihajo od jeze! Slovensko delavsko stavbinsko društvo v Ljubljani je pravi blagoslov za revno ljudstvo. Kako se potikajo uboge družine po slabih, smradljivih — 56 .mr- stanovanjih in zato plačujejo mnogo denarja. V tem društvu pa se zavežejo vsi skupaj in iz skupnega denarja zi¬ dajo hišice z vrtički. Vsak ud plačuje svoj prispevek in postane v gotovem času hišni posestnik. Glejte: Manj plačuje ud tega dru¬ štva zdaj, in postane hišni posestnik v zdravem stanovanju, kakor plačujejo drugi reveži slaba stanovanja, da smejo sploh noter biti. Kmetijska gospodarska društva po celi deželi so plod vstrajnega dela katoliškonarodnih mož. Ta društva so najrazličnejša. Osnovana so tako, da kmetje v njih po svojem odboru popol¬ noma samostojno gospodarijo. Skupaj kupujejo, skupaj prodajajo, dobiček ostane pa ves njim. Koliko so storila ta društva že zdaj za povzdigo mle¬ karstva, vinarstva, sadjereje, živinoreje! A to je šele začetek. Upati je, da bodo vedno lepše procvitale, ko se izpre- mene državni zakoni, ki jih zdaj še ovirajo. Najbolj vpijejo liberalci čez konsumna društva , to je taka društva, v katerih si kmetje ali delavci sami skupno naročujejo vse tiste stvari, ki jih prodajajo trgovci. Kaj sodi o tem — 57 — katoliškonarodna stranka? Na kato¬ liškem shodu se je sklenilo: ,,Kon- sumna društva naj se snujejo samo tam, kjer so revnemu ljudstvu v resnično pomoč,“ To je pametno. Kjer so po¬ trebna in ljudstvu pomagajo, naj se ustanove, da bi se pa nepremišljeno snovala tje v en dan ali da bi se ž njimi hotelo komu škodo delati, to je zoper voljo stranke. Neumestnega ali slabo ustanovljenega konsumnega dru¬ štva stranka sploh ne sprejme med svoje. Da dobe ta društva moč in da si med seboj pomagajo, se je ustanovila v Ljubljani „Gospodarska Zveza 41 . To je jako koristno društvo. Zdaj je v nji zvezanih 93 posojilnic in hranilnic z okoli 16.000 udi, in 51 gospodarskih zadrug z okoli 6000 udi. Poglejte mo¬ gočno kmečko armado: 22.000 udov v 144 društvih, in vse združeno v eni zvezi! Ali se ne pravi to, delati za to, da se povzdigne moč in veljava kmeč¬ kega stanu? Kdaj so liberalci kaj ta¬ kega storili? Samo razdirali so, kar so katoliški možje snovali. Samo eno večjo ustanovo zadnjih let še imenujemo: „Vzajemno pod- — 58 — porno društvo u . To je zdaj eden prvih denarnih zavodov, kar jih imamo. Osno¬ vano je tako, da oni, ki rabi hitro pomoč, jo dobi v tem društvu, seveda na poroštvo in ako si ud društva. Ce pa ne vzame nič ven, deva denar noter vsak teden, in potem dobi svoj delež pri dobičku. Kolikim je to društvo že pomagalo iz zadrege! Tudi ko se je to društvo ustanovilo, so liberalci kar besneli od jeze in lagali, da ne bo nič. Zdaj pa samo še zeleno gledajo, kadar gredo mimo njega, rečejo pa nič ne. Veliko jih pa pride noter — po pomoč — na posodo iskat. In takrat nič čez duhovne ne zabavljajo. Najbolj divji liberalec je takrat krotak kot jagnje. Še mnogo bi lahko omenili, kar so katoliškonarodni možje naredili zadnjih osem let. A čemu bi naštevali vsa društva, ki so se ustanovila po raznih župnijah v dušno in telesno korist na¬ šemu ljudstvu? Saj kdor ni slep, mora jih videti sam! — 69 Kaj so katoliško-narodni po¬ slanci predlagali v zadnjem zasedanju državnega zbora? Imeli ste hudo borbo za poslance, a hvala vam, pošteni kmetje, da ste poslali same katoliškonarodne poslance na Dunaj. Prav ste ravnali, da niste poslušali liberalcev. Le poglejte, za kake koristne stvari so se potegovali katoliškonarodni poslanci na Dunaju! Osnovali so klub ali stranko, ime¬ novan ,, Slovanski centrum“, in so v pravila postavili kot glavno zahtevo, da vsak, ki vstopi v ta klub, mora v prvi vrsti delati na korist kmetu. Vse, kar so storili, je bilo narejeno s tem namenom. Potegnili so se zato, da se naj po¬ tresno posojilo vsem poškodovancem odpiše. Dr. Šušteršič je jako krepko govoril za odpis. Dr. Tavčar je pa rajši z vlado potegnil in se je izrekel zoper to, da bi se potresno posojilo vsem odpisalo. „Slovanski centrum“ je vložil v seji dne 12. februvarija predlog v varstvo kmečkih koristi pri trgovinsko - poli- 60 — tičnih zadevali. Kakor je znano se imajo v kratkem skleniti trgovinske pogodbe z vnanjimi državami. Pri teh trgovin¬ skih pogodbah pa je navadno tako, da ima glavni dobiček velika industrija; v njeno korist so sklenjene v prvi vrsti take pogodbe, pri tem se pa prezirajo koristi kmečkega stanu. Zato je treba gledati, da se koristi kmetijstva pra¬ vočasno varujejo. Tako na primer je znano, da ima Avstrija velik izvoz živine na Nemško. Ako se pa Nemčiji pri sklepanju nove trgovinske pogodbe prizna visoka carina na živino, katera hi šla iz Avstrije na Nemško, potem so naši živinorejci hudo udarjeni, kajti oni bi morali živino ravno toliko ce¬ neje prodajati, kolikor je carina višja, ali pa izvoz na Nemško opustiti! In tako gre pri raznih kmetijskih pri¬ delkih. Torej so predlagali katoliški poslanci da pri pogajanjih, katera se vodijo med našo in drugimi državami, naj vlada skrbno varuje koristi polje¬ delca. Nadalje so stavili predlog o zako¬ niti uredbi kartelov. Kaj so karteli? Veliki fabrikantje in trgovci se zdru¬ žijo, napravijo zvezo, in potem za tako — 61 — blago, katero imajo do cela ali veči¬ noma v rokah, določijo : Po tej in tej ceni bodemo to in to prodajali. Posebno se radi sklepajo karteli pri kakem blagu, katero vsak človek mora kupo¬ vati: pri sladkorju, petroleju itd. Pod uplivom takih kartelov zamorejo potem kartelizirani podjetniki blago veliko dražje prodajati kot je vredno. To pa hudo zadene široko maso ljudstva, ki mora najnujnejše potrebščine predrago plačevati. To je gotovo, da vsakdo potrebuje v svoji hiši sladkorja in pe¬ troleja. — Petroleja dandanes priprost človek več potrebuje, kakor pa bogataš, ker poslednji ima v svoji hiši električno ali pa plinovo luč. To torej zadene ravno revnejše. Zato so predlagali, da naj se izda zakon, po katerem se bode odiranje in izsesavanje ljudstva po takih kartelih v bodoče odpravilo. Nadalje so predlagali katoliškona- rodni poslanci 12. februvarija, da naj se podržavi notarijat. Notarijat je uredba, katera je v silno breme posebno kmeč- memu stanu. Kmečki stan mora vedno nositi neko gotovo vsoto v notarske pi¬ sarne. To pa je popolnoma nepotrebno , zaradi tega, ker so notarski posli t&ki, — 62 — da bi jih morali prav za prav izvrše¬ vati državni uradniki. Država naj na¬ mesti uradnike, in ti naj bodejo ljudstvu za notarske posle na razpolago. Saj je itak od vsakega takega posla plačati državi primerno kolekovino! S podržav- ljenjem notarijata bi se odvzelo kmet¬ skemu stanu veliko in v resnici nepo¬ trebno breme. To pa gospodo, ki je pri tem prizadeta, strašno boli. Vi pa lahko spoznate, zakaj gotovi pisarji tako grozovito zabavljajo čez katoliškona- rodno stranko. Tisti pisarji vam trobijo, da je katoliška stranka kmetu sovražna in da ga odira; hinavci! Ce bi dobila ta stranka vajeti v roke bi marsikak groš ostal kmetu, ki zdaj izgine po kancelijah! Nadalje so vložili celo vrsto pred¬ logov v korist našim vinogradnikom, kateri se nahajajo v najžalostnejšem položaju deloma vsled trtne uši in drugih trtnih bolezni, deloma pa v posledici vinske carinske klavzule. Ta klavzula je kriva, da je konkurenca italijanskega vina silno otežkočila razpečavanje na¬ šega domačega vina. Predlagali so, da se ta carinska klavzula razveljavi , na¬ dalje, da naj država v obilnejši meri — 63 — nego doslej podpira naše vinograde, da naj prispeva tudi k stroškom za stre¬ ljanje proti toči itd. Naši poslanci so stavili tudi predlog, da se naj odpravijo vse državne mit¬ nice. Pri tem se je zgodilo nekaj za¬ nimivega. Skoro vsa zbornica je gla¬ sovala za nujnost tega predloga, ker vsi vedo, koliko nadloge in stroškov delajo kmetom mitnice. Dr. Tavčar pa ni hotel glasovati za ta koristni predlog, kako se upa ta mož še med kmete! Dalje so vložili predlog za znižanje cene soli in sicer ne samo živinske, ampak tudi za znižanje cene kuhinjske soli. Visoka cena je veliko breme, ka¬ tero tlači ravno revnejše sloje in pa kmeta. Sol potrebuje vsak človek v hiši in revnejši primeroma več, kakor bo¬ gataš, ker revnejši uživa navadno težko prebavljive jedi, in pri tem se potre¬ buje več soli. Visoka cena soli državi pri nas prinaša milijone ravno na stroške priprostega ljudstva. Predlagali so nadalje odpravo hišno - razrednega davka za male kmečke hiše. Hišno - razredni davek je zelo krivičen davek in veliko breme za kmečke posestnike. Predlagali so — 64 — torej, da se pri malih kmečkih hišah ta davek odpravi. Predlagali so tudi presnovo za¬ konov, zadevajočih živinsko kugo. Ti zakoni so vsi zastareli in navaden živinorejec pozna čestokrat te zakone samo v toliko, da ga s temi zakoni varstveni organi in razni uradi silno nadlegujejo. Zato so predlagali, naj se ti zakoni uravnajo tako, da bodo na jedni strani popolnoma zadoščali svo¬ jemu smotru, na drugi strani pa, da se ne bode živinorejec nadlegoval bolj, kakor je neobhodno potrebno. Nadalje so stavili predlog za obli- gatorično zavarovanje za starost, brezdelnost, bolezen in onemoglost. Zdaj je tako zavarovanje samo za bo¬ gataše. Naši katoliški poslanci pa ho¬ čejo, da država za te slučaje preskrbi tudi kmečko ljudstvo. Nadalje so vložili interpelacijo radi prepovedi terminskih borznih kupčij s kmetijskimi 'pridelki . Ti pridelki ni¬ majo nikdar tiste cene, katera jim gre, ampak ceno jim delajo na žitni borzi. O tem smo vam že prej nekaj omenili. Tam sklenejo v enem dnevu kupčije za več žita, kot se ga pridela v celi 65 Avstriji v desetih letih. Od teh kupčij, ki zadevajo blago, katerega niti ni, je potem odvisna cena resnično pridela¬ nega žita in druzih kmetijskih pridelkov. Zaradi tega so zahtevali, da se ta „ter- minska“ kupčija popolnoma odpravi. Potem so predlagali, da se podeželi zavarovanje proti ognju t. j. da se odpravijo vse osebne zavarovalnice proti ognju. Naj se napravijo deželne zava¬ rovalnice in pri teh naj se vsa po¬ slopja proti nevarnostim požara zava¬ rujejo. Potem ne bodejo več razne židovske banke vlekle velikanske svote dobička iz žepov našega posestnika. Potem tudi ne bode več raznih zava¬ rovalnih agentov in tistih navadnih nam vsem znanih sleparij. Vsak bode zava¬ rovan pri deželni zavarovalnici in bode plačeval primerno premijo za svoje za¬ varovano poslopje, in kadar ga bode zadela nesreča, ga ne bo goljufala zavarovalica za zavarovalno svoto, kakor so to dandanes čestokrat dogaja, ko pride, kadar je poslopje pogorelo, neki višji gospod od zavarovalnice in pravi, saj je vse previsoko cenjeno! Tako je morebiti zavarovanec plačeval 20 gld. zavarovalnine za 2000 gld., potem pa 5 66 dobi odškodnine 500 gl d. Če se zavaro¬ vanec pritožuje, se mu reče: ,,Saj so dotične določbe zadaj na polici, katero ste sprejeli". Tiste določbe pa so ti¬ skane s tako majhnimi črkami, da jih s prostimi očmi še brati ne moreš. In kako naj priprost človek študira tiste določbe! Saj jih še izučen pravnik komaj razume! Dne 19. aprila so stavili nujni predlog za državno podporo našim bar- janom. Potem so vložili tudi predlog za železnici Tržič-Kranj , in Trebnje-Št. Janž , t in še mnogo drugih posameznih stvari. Že iz tega lahko izprevidite, da je katoliško-narodna stranka v resnici kmečka stranka, in da njeni poslanci ne le govore za kmeta, kar zna vsak jezični dohtar, ampak tudi delajo za kmeta. V tem smislu, kakor v državnem zboru, hočejo delati v deželnem zboru. Kaj pa so slovenski liberalci na Dunaju storili? Samo dvoje so storili: Prvič so se zaradi slovenskih liberalcev slovenski poslanci razdelili na dva kosa. Kato- 67 liškonarodni poslanci so rekli, da s takimi ljudmi, kakor je dr. Tavčar, ni mogoče skupaj biti. v Hrvatje in dva Štajerca so pa rekli, da hočejo biti s Tavčarjem, in so osno¬ vali „Hrvatsko - slovenski klub“. Pa kmalu so se tudi Hrvatje naveličali. Rekli so, da s človekom, ki izdaja take ostudne in nesramne liste, kakor sta „Narod“ in „Rodoljub“, tudi njim ni mogoče pri eni mizi sedeti, in so ga vrgli iz kluba ven. Drugo, kar so štirje slovenski li¬ beralci na Dunaju storili, je pa to, da so nad dr. Šušteršičem upili: „Zlindra, žlindra, žlindra!“ in so se še zvezali z izdajalsko velenemško stranko , da je ta tudi vpila: „Zlindra, žlindra!“ Zato so vlekli ti možje vsak dan 20 kron plače! Ali niso storili nič drugega ? Nič. Cernu so neki izvoljeni? Zdaj se pa zopet ponujajo za deželni zbor! Kaj je zahteval drugi slovenski katoliški shod za kmečki stan? Če hočete vedeti, kake namene ima katoliška narodna stranka, berite sklepe, 5 * 68 ki jih je sklenil drugi slovenski katoliški shod! Tu so bili zbrani od goriškega kardinala doli do najprostejšega de¬ lavca vsi stanovi slovenskega naroda. Tu so sklenili vse one stvari, ki jih omenjamo v tej knjižici in ki so ko¬ ristne za ljudstvo sploh. Še posebej so pa tam sklenili stvari, ki so namenjene posebno v korist kmetu. Beri in reci, ali so ti sklepi koristni za kmeta ali ne: „1. 1. Drugi vseslovenski katoliški shod izjavlja, da se ima kmečki stan organizovati po zadrugah, ki imajo hiti obvezne za vsakega kmetovavca, tako da so one pravo stanovsko zastopstvo vsega kmetijskega ljudstva. Podlaga tej organizaciji bodi okrajna, oziroma krajna zadruga; te vse se naj zvežejo v deželni zadrugi in iz vseh deželnih hodi sestavljena tudi zveza vseh v državi nahajajočih se deželnih zadrug. 2. Shod pozdravlja z radostjo vladno predlogo o kmetijskih zadrugah ter se nadeja, da bo c. kr. vlada dosledno skrbela tudi za sredstva, potrebna za plodonosno delovanje istih ter jim pre¬ skrbela brezobrestna ali vsaj nizkoob- restna posojila. 69 Shod pozdravlja z zadoščenjem, da vlada podpira zadružno organizacijo. 3. Shod pričakuje od c. kr. vlade, da bo z ozirom na že doslej lepo šte¬ vilo gospodarskih zadrug, katere se pa bodo osnovale povsod, po zgledu drugih držav ukazala nakupovati za državno vojaštvo potrebno žito, vino, seno in tudi druge potrebščine naravnost pri gospodarskih zadrugah. 4. Da se kmečki stan stalno reši iz oblasti oderuških rok, bodi skrb državi in deželnim zastopom, da pospe¬ šujejo in z nizkoobrestnimi posojili pod¬ pirajo snovanje Raiffeisnovih poso¬ jilnic. II. Shod zahteva od c. kr. vlade, da z modro brambeno colnino varuje našo domačo kmetijsko produkcijo. a ) Osobito pa bodi državni vladi skrb pri sklepanju bližajočih se novih trgovinskih pogodb, da se odpravi zlo¬ glasna vinska klavzula ter stavi toliki uvozni col na italijanska vina, da bodo naši vinorejci mogli prodajati svoj po¬ šteni vinski pridelek po primerni ceni. b) Istotako naj se omeji prosti uvoz sadja in sočivja iz Italije. 70 c) Najizdatnejša opora našemu kme¬ tijskemu gospodarstvu je živinoreja , zato bodi skrb vladi, da varuje našo živino¬ rejo in iz nje izvirajoče pridelke ptuje konkurence ter po skrbnih veterinarnih naredbah zagotovi naši živini neovirani izvoz v sosedne države. Posebno pa se mora kar najodloč¬ neje zahtevati, da se živini iz Rusije in balkanskih držav zapre uhod v naše kraje, to pa že zaradi nevarnosti, da se zanese od tam ondi trajno razsaja¬ joča živinska kuga. d) Istotako naj se po primerni ed¬ nini varuje naša produkcija iz živino¬ reje : maslarstvo in sirarstvo, ter bodi skrb vladi, da z modrimi zakoni brani pošteno produkcijo pred sleparskimi ponarejevavci živil. III. Država naj z modrimi zakoni brani našo vinorejo ter naj že vendar izda strogi zakon proti ponarejevanju vina in napravi umetnega vina sploh. IV. Pri sklepanju trgovinskih po¬ godb skrbi vlada za trajen izvoz na¬ šega blaga v inozemstvo, in osobito za naš les naj dožene dogovore z Italijo in Francijo, da bo naš les imel zago¬ tovljen izvoz v te države. 71 V. Država naj skrbi za naš izvoz osobito s tem, da podržavi vse železnice , da potem s primernimi voznimi tarifi pospešuje naš daljni izvoz v inozemstvo. V domači državi pa naj veljajo vozni tarifi za malega in velikega od- pošiljatelja isti, ter naj se vsaj na državnih železnicah odpravijo tako ime¬ novane refakcije, ki omogočujejo veli¬ kim trgovcem nadvlado na velikem trgu in manjšega producenta onemogo- čujejo v tekmovanju. VI. Ker se ima tudi z onostransko državno polovico, z Ogrsko , urediti med¬ sebojna trgovinska pogodba , zahteva katoliški shod, da varuje vlada našo kmetijsko produkcijo pred premočno konkurenco iz Ogrske prihajajočih iz¬ delkov, osobita pa žita, moke in živine, ter naj se od ogrske vlade najstrožje zahteva, da napravi svojo veterinarno naredbo enako naši, ker le potem je naši živini mogoč trajen, neopoviran izvoz v inozemstvo. VII. Trgovina z žitom na borzah se mora temeljito preustrojiti in odpra¬ viti takozvani spekulativni promet na termine. 72 VIII. Ker od leta do leta bolj po- manjkuje delavcev v kmetijstvu, ker jih kmetijstvo ne more zaradi pičlih pri¬ delkov primernejše plačevati, naj c. kr. vlada kmetom pomaga do delavskih moči s tem, da sinove kmetov, ki so potrebni za delo na domači kmetiji, po dveletni vojaški službi odpusti na dom. IX. Da se ogromno breme obresti , ka¬ tere imajo plačevati kmetovavci od visoko- obrestnih vknjiženih dolgov, zmanjša vsaj deloma, bodi skrb državi in de¬ želam, da se potom državnih in dežel¬ nih hipotečnih zavodov konvertirajo oni dolgovi, od katerih je plačevati nad 4 1 /2 odstotkov obresti, v nižje, ne 4 */2 odstotkov obresti presegajoče dolgove, ter naj se uvedejo naredbe za vsako¬ letno odplačevanje tudi dolga samega v ta namen, da se tekom prihodnjega polstoletja doseže vsaj delno razdolženje kmečkih domov. X. Da se kmečkemu stanu zagotovi boljše stanje za čas onemoglosti za delo, uvede naj država ali dežela zavode za starostno zavarovanje in pospeši sno¬ vanje okrajnih bolniških blagajnic tudi za kmečki stan.“ 73 Teh sklepov se mora držati vsak katoliško naroden poslanec. Liberalci so pa zoper te sklepe. Zdaj pa sodi, koga boš volil, ali katoliško narodnega po¬ slanca ali pa liberalca! Liberalci v Kranjskem deželnem zboru. Kak pa je naš Kranjski deželni zbor? V njem je bilo 14 katoliško-na- rodnili poslancev, ki so se vedno pri vsaki priliki potegnili za kmeta. Potem je pa 10 poslancev veleposestnikov in graj- ščakov , katerim se je pridružil še ko¬ čevski, tako da je 11 Nemcev , ki vedno glasujejo zoper slovenskega kmeta. Slovenski liberalci so spravili v deželni zbor enajst poslancev , ker imajo devet mestnih poslancev in ker sta še kmečka poslanca vipavski Božič in ribniški Višnikar pristopila k meščanski libe¬ ralni gospodi. Kaj so zdaj naredili li¬ beralci? Slovenski in nemški liberalci so se vsi združili in so naredili slovensko - nemško liberalno zvezo, katera je šla v boj proti katoliško-na- rodnim zastopnikom kmečkih koristi. Stalo 74 je torej dvaindvajset nasprotnikov proti štirinajstim našim. Kdo je torej kriv, da so se sklepale kmetu krivične po¬ stave? Edino le liberalci , ker če bi bili ti držali z našimi, pa bi Slovenci imeli večino v deželnem zboru. Zato nosijo liberalci neizbrisno sramoto, da v naši slovenski deželi vlada nemški grajščak. Kako je ta liberalna zveza gospo¬ darila, pa izprevidite kmetje iz teh zgledov. Naklada od žganja. . Da bi deželni zbor pokril primank- ljaj za razne potrebščine, je sklenil, 1 da se po vsi deželi pobira naklada od žganja, izvzemši ljubljansko mesto. Ta naklada je 1. 1886 deželi nesla 220.000 kron, 1. 1887 le 182.738 kron. Že 1. 1888 je 28 ljubljanskih trgovcev prosilo, naj bi dežela te naklade ne dajala v zakup zasebnim podjetnikom, ampak sama pobirala ta davek. V prošnji so dokazovali, da dežela pre¬ malo dobi in da lep dobiček spravlja peščica liberalnih bogatašev. Deželni zbor je res to sklenil, in leta 1889 je začela dežela sama pobirati svojo 75 naklado in je imela dohodkov 375.112 kron. V tem so seveda všteti tudi plače za dacarje, a čistega dohodka je bilo 293.780 kron. Ker pa je dežela imela svoje dacarje nastavljene po vsej deželi, je kazalo, da dežela vzame v zakup tudi državno užitnino , katero so pobirali nekateri zasebni bogataši. In bilo je 25. oktobra 1889, ko je de¬ želni zbor v tajni seji sklepal o pred¬ logu, naj se dežela kot ponudnik ude¬ leži javne dražbe. In v tisti seji je voditelj slovenskih liberalcev dr. Tavčar odločno pobijal ta umestni predlog, češ, da dežela dela umazano konkurenco za¬ sebnikom ! Po dolgi, jako burni razpravi je deželni zbor vendar proti slovenskim liberalcem sklenil, da se dežela vsako leto udeleži dražbe. In tako ima dežela v zakupu tudi državno užitnino v 26 okrajih. To pa deželi donaša tudi nekaj tisočakov, katere bi peščica bogatašev dobila. Kje bi bila danes dežela , ko bi ne imela teh dohodkov! In to seje zgo¬ dilo proti volji in ugovoru — liberalcev. Deželno gledišče. L. 1889 je deželni zbor sklenil, da se v Ljubljani zida novo gledišče za 76 najvišjo vsoto 380.000 kron. V ta namen posodi dežela 200.000 kron po 4°/o na 40 let. Ostala potrebščina naj se pokrije s prispevki ljubljanskega mesta in kranjske hranilnice, z izku- pilom za staro stavbišče in pogorišče ter z zavarovalnino starega gledišča. A kaj se je zgodilo? Ko se je gle¬ dišče zidalo, so rastli stroški kakor kvas. Katoliško-narodni poslanci so vedno ugo¬ varjali prevelikim stroškom , toda libe¬ ralci so se smejali v pest in v zvezi z grajščaki dovoljevali nove tisočake! Ko so v gledališču že igrali, deželni zbor še ni vedel , koliko je dežela morala še doplačati. Skrivali so, ker so se bali javne nevolje. In gledišče nas je stalo nad 420.000 kron, torej okoli 200.000 kron več, kakor je bilo prvotno dovo¬ ljeno. Ker so to potratnost katoliško- narodni poslanci javno grajali , so jih liberalci grdo zmerjali. L. 1896. pa so slovenski liberalni poslanci z nemškimi sklenili še posebno zvezo ali dogovor. Po tem dogovoru so Nemci pripomogli dr. Tavčarju , da je prišel v deželni odbor , kjer dobiva na leto po 4000 K. Dr. Tavčar pa se je zavezal, da po¬ maga poslancu nemških grajščakov 77 dr. Schafferju v deš. šolski svet , kar se je tudi zgodilo. In za plačilo mora de¬ žela na leto plačevati sedaj že 6 let po 24.000 kron letne podpore gledišču in sicer po 12.000 kron nemškemu in po 12.000 kron slovenskemu gledišču. To je zneslo v šestili letih 144.000 K. Po kaki pravici pa je dežela obvezana za nemško gledišče na leto plačevati po 12.000 kron? Nemcev je v deželi komaj 5°/o, torej jim po nobeni pravici ne gre toliko podpore. Pa slovenski liberalci so gluhi za vse opomine in pla¬ čujejo tlako svojim nemškim zaveznikom , s katerimi imajo večino v deželnem zboru. In to zvezo hočejo obnoviti tudi za prihodnjih 6 let. Torej bode dežela tudi v prihodnje morala plačevati davek. Slovenski liberalci pa zato podpirajo nemško gospodo, da jim ti zopet to ljubezen vračajo, in tako se gospodari zopet v škodo slovenskemu ljudstvu. Deželna bolnica. v Se več denarja se je razmetalo za novo deželno bolnico v Ljubljani. Res, nova deželna bolnica v Ljubljani je bila potrebna. Zato je deželni zbor 78 leta 1890. sklenil, da se v Ljubljani zgradi nova bolnica za 640.000 kron po načrtu arhitekta Waidmanna iz Za¬ greba. Leta 1892. pa so se mogočni gospodje že premislili in zvišali stroške za 74.000 kron. Leta 1894. pa so li¬ beralci sklenili, da se nova bolnica zida za 1,146.000 kron. Pri tej priliki in že prejšnje leto so katoliško-narodni poslanci odločno ugovarjali , da so stroški previsoki in da je ves načrt ne¬ primeren , kakor tudi sedaj kažejo iz¬ kušnje. Toda pomagalo ni vse skupaj nič. Slovenski in nemški liberalci so bili v večini in dovolili so en milijon in 146.000 kron! Vsi računi in načrti pa so bili tako površni , da je bolnica stala najmanj en milijon in 600.000 K, toraj nad pol milijona kron več, kakor so proračunali. Zgradba pa je taka, da morajo vsako leto popravljati in trositi nove tisočake. To je dokaz , kako znajo liberalci gospodariti z deželnim denarjem. Kdor jih voli, denar iz svojega žepa ven meče. Deželna zavarovalnica. Kakor peklenšček blagoslovljene vode pa se liberalci boje deželne zava- 79 rovalnice zoper ogenj. Razne dežele v Avstriji imajo že več let svoje zava¬ rovalnice, s katerimi je prebivalstvo jako zadovoljno. Le na Kranjskem se liberalci v deželnem zboru že nad 14 let ustavljajo temu prepotrebnemu zavodu. Okroglih 600.000 kron pla¬ čajo na leto zavarovanci zoper ogenj tujim zavarovalnicam. Trditi smemo, da gre najmanj 200.000 K na leto iz naše dežele v tuje žepe , ako ne več. V deželnem zboru kranjskem so se ravno katoliško-narodni poslanci mnogo trudili, da bi dežela sama osnovala zavarovalnico zoper ogenj. Dežela bi potem lahko znižala zavarovalnino , ali pa dobiček porabila za druge koristne namene. Toda vsi dokazi so bili bob ob steno. Slovenski liberalci so znali z raznimi zvijačami zavleči to stvar, in tako dežela še danes izmetava lepe de¬ narje tujcem v globoke žepe. Ogromna večina občinskih zastopov se je izrekla za deželno zavarovalnico, toda libe¬ ralci branijo svoje ljubljence in nji¬ hove koristi. In kako tudi ne? Poslanec Hribar ie hkrati generalni aaent banke „ Slavij e“. 80 Deželni kulturni svet. Lansko leto so skušali združeni slovenski in nemški liberalci kar čez noč ustvariti neko spako , za katero bi največ plačeval kmet , a gospodarili bi ž njegovim denarjem grajščaki in liberalni meščanje. Niso vprašali ne kmetijskih podružnic , ne kmetijske družbe , ampak na vrat na nos so hoteli našega kmeta spraviti v staro tlačanstvo . Vlada je bila namreč predložila načrt zakona, da se za Kranjsko napravi kulturni svet , ki bi bil za kmečko prebivalstvo velike koristi. Toda slovenski in nem¬ ški liberalci so ta načrt zakona v go¬ spodarskem odseku popolnoma prena- redili\ da bi kmetje bili peto kolo zraven. Liberalci so namreč sklenili, da sme biti član kmetijskega sveta vsakdo , ki plačuje najmanj 2 kroni zem¬ ljiškega davka. Kje pa so taki kmetje? Dalje so določili, da imajo kmečki po¬ slanci v glavnem odboru le dva za¬ stopnika, grajščaki in pa poslanci mest in trgov tudi po dva. Torej ogromna večina kmečkega prebivalstva bi imela le dva zastopnika , grajščaki , mesta in trgi pa štiri! To vendar ni pravično, 81 zato so se tej nakani uprli katoliško- narodni poslanci. Legalizacija. L. 1890. so naši katoliškonarodni poslanci v deželnem zboru predlagali, naj bi se dovolile malim posestnikom olajšave pri zemljeknjižnih stvareh , kakor jih ponuja državni zakon. Mnoge stranke bi si prihranile pota in stroške, koleke in čas, ker bi jim ne trebalo za vsako malenkost hoditi k sodišču ali notarju. Take olajšave so bile sklenile že mnoge druge dežele. To bi bili morali videti naše liberalce, kako so kričali proti temu predlogu, češ, da naši kmetje ne znajo pisati pobotnic in takih stvari in da bi kmetje morali plačevati zakotne pisarje. Naši poslanci so odgovarjali, da kdor bo znal pisati, bo sam naredil ali pa drugega naprosil; kdor ne bo znal narediti takih stvari, pojde k no¬ tarju. S tem bi se ljudstvu prihranilo mnogo daljnih potov. Toda liberalci so zavrgli ta predlog , ker so bili v večini. Sele 1. 1896. se je naredila neka po¬ stava, ki pa ne more dosti koristiti našim posestnikom. Is tega je razvidno , 6 82 da so naši liberalci prijatelji kmeta le ob volitvah , drugače pa ga ne poznajo. Lovski zakon. Po vsi pravici se kmečki posestniki bridko pritožujejo, koliko škode jim dela zajec po njivah, vinogradih in sadnih vrtovih. Zajca strupeni zob uniči marsikatero drevesce, katero si je po¬ sestnik s težavo vzgojil. Toda posestnik nima nobenega pripomočka proti zajcu. Streljati ga ne sme, če nima lovske pravice, za odškodnino pa mora hoditi od Poncija do Pilata, nazadnje pa mu fige kažejo. Ker pa so kmetje vedno tarnali, je končno vlada sama dežel¬ nemu zboru predložila načrt novega lovskega zakona. Ko bi bila ta obve¬ ljala, dobil bi bil naš kmet le tedaj nekaj odškodnine za škodo po zajcu, ko bi bil svojo njivo ali vrt ogradil s kitajskim zidom. Naši katoliškonarodni poslanci so odločno govorili proti taki postavni določbi, ki bi varovala le lovca , ne pa kmeta. Liberalci pa so se vlekli za zajca in lovca. In tako so skovali po¬ stavo, ki varuje zajca ne pa kmeta in njegovih pridelkov. Seveda liberalna 83 gospoda je skrbela za svoj kratek čas. Mi pa mislimo: Kdor hoče imeti kratek čas na lovu, ta pa naj plača to veselje in sicer Jcmetu za njegovo škodo. Volivci! Premislite in pretehtajte vse to in potem se vprašajte, kaj Vam pravi Vaša vest , kam vas vodi Vaš razum ter se odločite! Vsemogoči ljudje se bodo zbrali okrog Vas, se Vam sladkali in Vas nagovarjali za tiste, ki so jih po¬ slali, da polove Vaše glasove. Vi pa bodite previdni in ne preveč zaupljivi. Posvetujte se vselej s svojo voljo in svojim razumom, s svojimi duhovniki in katoliškimi modrimi možmi in pa z našimi časniki ,,Domoljubom“, „Slovencem“ in „Slovenskim Listom“, pa glasujte tako, kakor Vam ti sve¬ tujejo, in zagotovimo Vas, da bode Vaša vest mirna in boste imeli poslance, ki Vas hočejo in morejo koristno zasto¬ pati, ki ne iščejo svoje časti in dobička. Da ne boste v dvomih, Vam povemo še enkrat, kakšna je katoliškonarodna stranka v primeri z nasprotno. 6 * 84 Katoliško - narodna stranka je: 1. ) verska stranka , ki visoko ceni katoliško vero, katere ne pusti blatiti in jo smatra za temelj svojega delo¬ vanja — liberalna stranka je pa proti- katoliška (protiverska) stranka. Ob vo¬ litvah tega ne bodo povedali, morda bodo celo povdarjali, da so za vero, seve ne takšno, kakoršno imajo ,,kleri- kalci“. Tako bodo govorili ker so hi¬ navci. Kako vero imajo v čislih, veste iz „Slov. Naroda u ; 2. ) je katoliška stranka slovenska stranka , ki ni v nobeni zvezi z Nemci, kakor je dr. Tavčar in njegova stranka , ki daje slovenski denar za nemško gle¬ dišče, ki je poslala Nemca Schafferja v dež. šolski svet , ki je nabila v Ljubljani dvojezične napise, dasi je bila prej proti njim in sploh ničesar ne sme storiti proti Nemcem , ker je ž njimi zvezana ; 3. ) je katoliškonarodna stranka soci- jalna stranka in nasprotna kapitalistič¬ nemu liberalizmu. Ta stranka pospešuje kulturne in gospodarske ljudske orga¬ nizacije in zahteva premembo postav v socialnem smislu. Liberalna stranka pa zagovarja kapitalizem in je sovražnica vsakoršnih zadružnih organizacij ; 85 4. ) je katoliškonarodna stranka za splošno , direktno in tajno votivno pra¬ vico, liberalna ji pa nasprotuje; 5. ) je katoliška stranka zagovornica postavnega življenja , nasprotna pa zago¬ varja javne hiše nesramnosti. v Se dosti druzega loči obe stranki. Tukaj je samo nekaj potez, iz katerih izpoznate, da kot katoličani in Slovenci ne smete nikdar glasovati za kandidate liberalne stranke, pa tudi ne za take, katerim ta stranka ne na¬ sprotuje, a tudi ne za take, ki nečejo bistvenega programa ka- toliško-narodne stranke. Možje volivci! Bodite srčni in ne bojte se nasprotne sodrge. Ne dajte se ujeti z zvijačo, pa tudi ne s pi- 86 jačo in „golažem“. Bodite trdni kot skala, in ko Vas bodo ob¬ kladali z najpodlejšimi psov¬ kami, povdarjajte ponosno, da ste katoliškonarodni možje, in da hočete tudi take poslance. v Cim hujši boj, tem slavnejša bo zmaga! g NARODNA IN UNIUERZITETNA 3 KNJIŽNICA 00000438399