Učiteljski list GLASILO „ZVEZE SLOVANSKIH UČITELJSKIH DRUŠTEV V TRSTU". Izhaja 1., 10. in 20. vsakega meseca. — Uredništvo (slovenskega dela) in upravništvo v Trstu (15), Via Udine 35, III. Hrvatski dopisi naj se pošiljajo na naslov: Vinko Šepič, nadučitelj u Buzetu. — Izdaja .Zveza slovanskih učiteljskih društev v Trstu*, odgovorni urednik slovenskega in hrvatskega dela Jože Pahor. — List je za člane izdajateljice brezplačen, naročnina za nečlane Lir 24.— Tekoči pošt. račun. — Tiska Tiskarna Edinost v Trstu. St. 3 V Trstu, 1. februarja 1925. Leto VI. Aut - aut (K članku ..Nekoliko bilance") Pravijo nam pijonirji prosvete. To je bistvena resnica, četudi mnogokrat ironizirana. Kateri poklic ima tako težko in odgovorno nalogo, tako široko polje, ki zahteva vztrajnosti, požrtvovalnosti, samozatajevanja, prožnosti, širokega in globokega vpogleda v socialno življenje?! Zato pa sc v našem poklicu tako kmalu krene v stranpota, v zgrešeno smer in sc odgovornim nalogam obrne hrbet. Posebno mogoče in lahko je to v sedanjih neurejenih razmerah, prav lahko pa v našem corpus separatum. Naše šibke strani se rafiniranim potom preizkušujejo in mi padamo kot muhe v močnik. Resnica kolje oči, a sveži in zdravi in razkužuje. Naša dolžnost je povedati si danes, ko je že odveč gnilobe, v brk tudi največje slabosti, vse šibkosti, ki često krojijo ugled učiteljstva in šole, dolžnost naša je ne-le kot učiteljev, temveč tudi kot družabnih bitij, ki se podrejajo in smejo tudi zahtevati podreditev drugih članov skupnemu smotru, t. j. skupnemu dobremu in ki morajo vse posledice nravno slabotnih bitij nositi one same. Nihče ni torej prost in ne sm; delati, kar se mu zljubi; nihče, tem manj pa učitelj s svojim socialnim poslanstvom. Imamo tedaj pravico in dolžnost grajati, obsojati in tudi prekleti, kar in kjer treba. Govorimo! V minulem letu nismo bili aktivni v svoji moralne in materialne dobrine zasledujoči organizaciji Seveda se lahko opravičimo s težkimi okolščinami, ki so nas stiskale in nam onemogočale razmah. To je le nekaj, le delni vzrok. Glavni vzrok tiči drugje — v nas samih. Vprašajmo se vestno in odgovorimo vestno na vprašanje, če smo storili svojo dolžnost napram sebi, napram svoji organizaciji. Odgovor je negativen in ni čudo. Mnogim ne bo treba odgovarjati temu vprašanju, ker nit: ne odpro stan. glasila. A taki niso najhujši. Slabši in nevarnejši so taki igralci z dvoumno vlogo, z Janovim obrazom, k; gleda v preteklost in prihodnost in so vse in nič: vse so njih osebne kupčije, nič organizacija, ki ne kupčuje s človeškim mesom. Ti kameleoni, muhe enodnevnice so tako nevarne in polne uničujočih trosi, da niso vredne druzega kot najradikalnejšega razkužila. In ostali? V kaj so se zaverovali? V naivnost, slepo vero, upanje ali v ljubezen samega sebe? Vse je dvomlijvo. Fatalisti so, neutemeljeni obupanci, ki si ne znajo sekat: lastne ravne poti in jih vsak piš splaši; strah jih spremlja do onemoglosti. Vse jim je utopija, neumnost vsako vmešavanje, vsak trud, vsak korak; vsaka žrtev je v škodo posamezniku in skupnosti. Da so pač taki časi! Najbolje, da je odtegniti se vsakemu javnemu življenju in čakati. Najbolje? Ne, najkomodnejše je, najlaže! Kako je pri srcu vam, ki niste obdarjeni s tako duševnostjo; vam, ki lovite fato morgano? Kako vam je, sanjači, idealisti? Vi, ki ne poznate realnih faz in verujete v sebe, verujete v moč novega življenja, kako vam je? Kaj, da se vam mrači čelo? Povejte raje, ali so to bolne slike onemoglosti, ali so te sodbe prave! Poglejmo se od bliže, če nočemo greha v sebi, niti med seboj! Prej pa par slik, ki nam neprestano zastirajo pogled, da bo sodba lažja! Pred menoj je tovariš. Nosi rokovice in strah ga je žuljavih rok razumnega poštenjaka. Venomer toži o pomanjkanju olike in da nimamo gosposkih kre-tanj. Zato pa da nas vsi boljši stanovi prezirajo. Slepo uživa srečo, ko ga nagovori gosposki naslov. In zopet čujem: «Če hočeš pridobiti ugled, stopaj trdno in tudi preziraj!« Kaj naj zahtevamo od škrica? Pred menoj je tovariš. Slučajno sva se sešla kot «gospoda» tovariša. Službuje v šoli dostopni vasici zdravega jedra, ki rase in pade z učiteljem. V eni sapi mi je razvil molek načrtov, ki jih bo udej-stvil. Vse da je ž njim zadovoljno in kmetje razumejo zabavo, njegove burke in vsak večer popije ž njimi čašo vina za kratek čas. Tako krojijo besede dejanja. Pred menoj je tovariš. Koplje s: v dolgočasju, zeha se mu in ne ve, kam bi se dal. Najraje bi hotel nepretrgano noč. Nemirni duh ga preganja po dnevu, ako ni v gostilni, kjer dobi stalne goste, da lahko razpravlja o polit, dogodkih. S čim nam postreže Bachus? Pred menoj je tovariš. Ni še razrešil Gentilejevc šolske reforme, zato njegova šola ne more še zaznamovati izdatnih uspehov. Priti da ji hoče do dna in potem no, potem bi mu pritikalo nekaj več. Ne nadlegujmo v sebe zavarovanih! Pred menoj je tovariš. Nebo mi odpusti, če trepečem pred to sliko! Ni niti dninar, niti mrtva duša, niti življenje, niti smrt. Nikamor ga ni, z ne-čemur se ne ukvarja, a v vsem je poučen. Ljudstvo mu pravi «lažnivi prerok«. Kaj vas ni strah? Pred menoj je tovariš. Mlad je še in nesrečen, ker nima nikogar, ki bi mu mogel kazati pravo pot. Kam zaide? Pred menoj je tovariš bela vrana. Najbrže je ekscentričen, ker obžaluje, da ni kos svoji težki nalogi. Poln je skrbi, kje in kako naj bi pričel in kako bi pomagal v gospodarskem, socialnem in kulturnem pogledu tako zaostalemu ljudstvu, ki je tudi v moralnem oziru zapuščeno. i novina, pa da se njima popne umno i čudoredno na što viši stepen razvitka i na-pretka, bez čega če mladež i buduči naš narod naza-dvati i propadati duševno, telesno i materijalno. Buduč ovo nije naša želja, i buduč smo mi učitelji naroda i njegove dece, zato ne čemo svakako opustiti in zanemariti delovati i u tom smislu u školi i izvan nje. — «Pružimo našoj deci u ruke «Mladog Istrani-na»; što im dolazd u kuču svakih 15 dana; a uz njega i druge novine 'i knjige, pa da nam mladež raste zdrava i poletna! Povjest Istre. Izašla je uprav sada dz tiska «Po-vijest Istre« od prof. Dra Dane Grubcra u izdanju društva «Brače hrv. Zmaja« u Zagrebu. U drugom delu ove vrlo važne knjige napisao je naš starina, g. prof. Vekosl. Spinčič, vrlo važni dodatak: »Narodni preporod u Istri«. Knjiga stoji u Zagrebu 50 dinara. Nabavlja ju uprava «Ist. Rijcči« u Trstu za 20 lira. Važnost ove knjige preporuča se sama od sebe, te če ju naše narodno slav. učiteljstvo Istre i ostalih ovostranih krajeva listom svi naručiti za se i za svoje prijatelje, te za narodna društva. — * 2. Naš srpsko-hrvat. uvažend pesnik, Vladimir Nazor, preudesio je svoju poznatu priču «Veli Jože« za decu uz 22 krasne Šantlove slike. Ovu divnu knjigu za mladež najtoplije preporučamo. Cena joj je 10 dinara. Naručuje se kod «Narodne knjižnice«, Zagreb, Vojnička ulica, 13. Šolski zemljevid Istre. Neke su naše trščanske pučke novine (Ist. Riječ i Novice) izdale u božičnom broju zemljevid Istre pogledom na naše slavensko školstvo. Tu su označene sve naše srpsko-hrvatske li slovenske osnovne škole, koje smo imali do dolaska Italijana, te one koje su oni urnah na početku (1919. god.) potalijančiše, a koje kasnije. Da dodjemo daj-bodi jednom do točnosti, bilo bi vrlo umesno, kad bi nam naši učitelji priopčili slučajne pogreške toga školskog zemljevida. To od njih molimo i očeku-jemo, F. S. Finžgar: Prerokovanja. Slike iz svetovne vojne. Zbranih spisov V. zvezek. Nova založba v Ljubljani. Jedro tega zvezka tvorijo «Boji», ki so poleg »Dekle Ančke« gotovo najboljša povest, ki jo je vzel Finžgar iz slov. vaškega življenja. V V. zvezku je poleg glavne povesti tudi več črtic, ki so bile objavljene v «Domu in svetu«, ki sc pa prijetno razlikujejo od običajne vojne in povojne literature. S izredno epično močjo popisuje Finžgar pretresljive čase (1915 1919), ko je skoro kot kro- nist zapisoval dogodke in duševno razpoloženje med vojno. Dasi mu je začetno- povest konfiscirala avstrijska cenzura, se mu je vendar posrečilo, da je ustvaril celotno sliko medvojnega življenja od mobilizacije do osvoboditve. Broš. 40 Din., vezana 50 Din. Članstvu Zveze: Predsednika in tajnika je dobiti ob četrtkih od 10. 12. ure v kavarni «Miramar» (blizu centralne postaje), če ni v bližini kakega društ. zborovanja.