A. M. Razvoj letalstva Med Anglijo in Nemčijo divja že dalj časa silna letalska bitka, v kateri padajo bombe nad širne pokrajine ter širijo grozo iu razdejanje po mestili in industrijskih središčih. Najbrž ni človeka, ki bi ga ne mikalo, poglobiti se nekoliko v skrivnosti tako imenovanega četrfega orožja sodobnih armad. Prvič so se uporabljala vojna letala v vojni med Italijo in Turčijo v Tripo-lisu Ieta 1911. V svetovni vojni se je leialstvo razmalinilo in v sedanji vojni soodločuje o bodočnosti Evrope in ostalih zemljin. Kako preprosti so bili baloni. ki smo jih gledali pred kakimi štirimi de-setletji! Še zdaj mi je živo pred očmi poskus, ki ga je napravil v mojem 226 rojstnem mestu ob Adriji možakar z balonoia, ki so mu ga napoluilt, na glavnem trgu s segretim zrakom. Nato pa so baJon, ki ga je držalo na vrveh veČ mož, izpustili in mogocno je zaplaval v višine. Toda le prekmalu je začel padati vn mož se je kmalu znasel na mokrem v solinah. To je bilo okoli leta 1895, a kmalu za tem so napravili enak poskus v naši Ljubljani. V Tivoliju so napolnili velik balon, s katerim se je dvign.il za te-danje gledalce predrzen človek v višino. Mož je imel smolo. »Pof* je nenadno reklo in mož je priletel iz male višine na zeraljo in obležal z zloinljenimi udi. Zanj bo nato pobirali po šolah med mladino darove. Koga bi danes se zanimal tak preprost poskus. Edino prodajalci rualih raznobarvnih balončkov, polnih vodika ali svetilnega plina, napravijo od Časa do časa nekoliko kupcije med mladiao, ki jim sledi po ulicah. Danes ne bo kmalu elovcka, ki ne bi videl že letala — ali pa celo že letel z njim vsaj uad kakim letališčem, ako ne že v Zagreb in drugam. Saj je človek že od nekdaj hrepenel, da bi mogel poleteti kakor ptiček v sinji zrak. Zaio ni Čndno, da nam že stari Grki poročajo o graditelju kretskega Ia-birinta Dedalu (Dajdalosu), kako je pobegml z otoka s svojim sinom Ikaroiu. Perutnice sta si napravila in odletela čcz morje, toda mladi Hcarus je plaČal svojo mladeniško drznost z življcnjera. Objestno se je dvignil pre-visoko in sotnčni žarki so mu razmehčali lepilo, s katerim je imel pritrjeni perutnici na telo, in mladenič je strmoglavil v morje m utonil. Severni Germani so pripovedovali, da je pobegnil junak Wieland kralju Ridungu tako, da je odlete] z umefnimi perntDicanii. Oba polcta spadata v kraljestvo bajk. Zgodorinsko resničcn je poskus Arhitasa Tarentskega, ki je izpusiil v zrak umetnega goloba, ki ga je pognala v višine »aura spiritus* ^scgreti zrak). Načrt jezuita Frančiška Lane zo zgradbo zrakopiova leta t6?0 je ostal na papirju. Leta 1709 se je dvignil Portugalec don Gusmao preAkrona< in >Mahona«, angleškcga R 101 in nemškega »Hindenburga«. Dancs gradimo ogromne zrakoplove s trdaim ogrodjem, ki eo uporabljivi za mednarodni promet med celinami. Za pristajanje so potrebne velikanske lope in stolpi. Uporabljnmo pa tudi navadne okrogle ali bolj podalgovate balone. Lo-čimo jih po uporabnosii v privezne in v prosto leteče. Privezne balone ima vsaka vojska s seboj na bojišču. S takim balonom se dviga visoko v zrak opazovalec, ki beleži učinke topovskih izstrelkov in vodi obsireljevanje so-vraŽJiika. V tej vojni so važni zaporni baloni nad Londonom. Sem spadajo tudi registrirni baloni. Ti so najveČkrat brez posadk in se dvigajo silno vi-soko. S seboj imajo aparate, ki avtomatično beležijo toplino, zračni pritisk in vse zracne in vremenske pojave v gornjih zračnih plasteh. Posebne vrste balonov so zmaji. Kdo izmed vas ga ni že spušžal v zrak in se s tem zabaval. Posebno skrbno so izdclani stratosferni baloni, to so baloni, ki se dvigajo nad 10.000 metrov visoko. Stratosfera so zračne plasti nad 10 km nad nami. Registrirni baloni so dosegli že višine 30.000 in več metrov. Brata Picar-da sta se dvignila v stratosfero nad 16.000 m visoko. Seveda morajo biti le-talci za take polete primerno opremijeni — zavarovani proti silnemu mrazu, ki vlada v višinah, in imeti morajo s seboj posode s kisikom, da se ae za-duše zaradi preredkega zraka. Baloni in zrakoplovi se dvigajo v višine samo zato, ker so lažji od zraka-Zgrajeni so iz lahkih snovi — papirja, platna, bombaževine ali svile, napol-njeni s segretim zrakom ali plinom, d^ se dvigajo nad zemljo. Danes ne polnimo balonov več s segretim zrakom. Zamudno je to delo in baloni ostajajo premalo časa v viŠinah. Boljši je vodik, ki je Iahko vnetljiv in zato zelo nevaren. Koliko zrakoplovov je unicil goreči vodik. Isto je s sve-tilnim plinom. 229 Najboljsi plm je helij, ki puhti iz zemlje v Kanadi, Kansašu in v Teksasu v Severni Ameriki. Tudi iz zraka bi se dal pridobivati, toda premalo ga je in postopek za pridobivanje je pretežek in predrag, da bi se izplačal. Najbrž je to vzrok, da ne nastopajo v sedanji vojni vodljivi zrakoplovi, ki bi bili polni vodika, ker bi bili kmalu uničeni, če bi se skušali približati sovražnim postojankam. Vodljivi zrakoplovi imajo v notranjosti ogrodje iz lcsa, jeklenih cevi ali pa iz kake prav lahke kovine — največ \z duralurai-nija. Na to ogrodje pripeti ovoj je najboljši, če je izdelan iz vrhnje kožice govejih slepičev. Ostale zgoraj omenjcne snovi pa raorajo biti impre^nirane (prepojene) s firnežem ali z gumijem, ki je raztopljen v bencinu. Toliko o zrakoplovih in zrakoplovcih.