David St. John Lutke Tako so nam podobne, otrple v goli strasti ali odsotnem pogledu kot krave, ki se jim trepalnice povečajo pod krhkimi mešički ledu. Tvoje oči so vročično bele, dolgotrajna bolezen. Ko spiš in sanjaš o drugi deželi, o pšenični bledi površini, valujoči v vetru, si z vsakim svojim vdihom dlje od mene. Dal sem ti kamnito lutko z obrazom kot posuženo jabolko, nagubano, a mirno. Naučila nas je ošabnosti tišine, kako nas kamen in bog nagrajujeta, medtem ko nam lutke ne dajo ničesar. Poglej svojo palico, glej, kako celo dotik, ki jo nese proč, pusti lesk, kakršnega ročaj odtisne roki. Kot deklica si v vreli vodi kuhala svoje lutke, da bi bile vedno čiste, spodobne: mešala si jih v velikih posodah, da so se roke in noge krivile v take neverjetne drže, kot so ti najbolj ustrezale, daleč od navadnih, človeških oblik. Kako bi ti jaz najbolj prijal? — Zleknjen med glasnim branjem iz kake zmedene knjige. Ali iztegnjen na tvoji postelji, kot da bi bil priletel z visoke stavbe na ulico, poduk nove vlade svojemu narodu. Ko se v spanju sprehajaš po poljih druge dežele in se sence v nizih počasi umikajo in označujejo pot, nebo, ki se sklanja kot zvedavo dekle nad novo sestro, tvoj obraz lutkina premišljena bolečina beline, hodiš vzdolž tistega gaja norosti, kjer čaka tvoja mati. Lačna, skoraj negibna. Ko v spanju sanjaš o drugi deželi, je to ta dežela. Obalu Tako pozablja plima, ko se rojeva jutro predaleč na obzorju, ko kegljišče skal in drevja presahne. Kar ostane, se zdi bisernato in obsijano, kot so tiste posode iz muzeja stale obsijane z mlečnatim žadom, vrste neprozornih vaz z nadihom oranžnega in rumenega dima. Našel si čoln sivomodre barve, ki ga je osamljena postava poganjala z drogom proti toku, s košarami bledih rib, zagozdenimi med nogami. Danes stojijo črepinje zime naložene ob zidu, šopi halug ležijo razmetani po tleh. Dim goreče na£te. Pri vi ješ svetilko, obešeno na žeblju. Zunaj stojijo čolni v vrsti kot stražarji. Tu, poleg modrega skladišča, med sprehodom po pomolu lahko vidiš, kako obala približuje sanje, kako daljave ponavljajo svojo smrt nad temi mizami in ploščami vode — ko se vzpenjaš na griče nad pristaniščem, ko te divje žene navzgor med lišajasto razkrinkanimi borovci, je noč prevrtana s svetilkami, ki gorijo na slehernem čolnu proč od obale, galerije lebdečih zvezd. Spodaj se po ozkih tračnicah, vpetih v skalnato pobočje, začne spužčati vlak proti skladiščem ob pristanišču. Naložen z nafto, premogom, plačami, viskijem, rjuhami, bloki ledu — za ribe, za može. Nasloniš se na mojo roko, kot si se nekoč, ko sem te gledal, naslonila na okno; spodaj so se kioski raztezali kilometre daleč v pristan in popoldanske gruče so listale po romanih in zgodovinah. Tako kot sinoči si šla takrat ven na kamnito verando. Mrak je rdeče obarval stene, veter je razklal čeri. Vitice plezalk so se stresale na mreži. Pripovedovala si o tisti noči, ko si stala na črnozasteklenem francoskem oknu in gledala mojega očeta, kako bere nekakšno daljše poglavje slavne potopisne knjige. Sovražila si tisti glas, ki je polnil sobo, njegovo luč. Drevi torej narediva mehak premor na črni postelji proda. V teh sanjah, ki so nama skupne, je neka obala, s katere strmiva v prazno in morje je vse najino življenje; dokler se obrneva proč od teh valov in najdeva neko obalo, s katere strmiva v prazno in je zemlja vse najino življenje. Kjer se to, kar ostane med obalo in nebom, zasledi v nerazločnem prebujanju (zvezde, vivki, ki žvrgolijo) našega odpuščanja. Zbudi me, če se prej zbudiš. Elegija Ce obstaja kakšno bivališče za duhove pravičnih; če, kot pravijo modri, plemenite duše ne preminejo s telesom, počivaj v miru ... Tacit Kdo zadržuje sovin dih? Čigave oči hrepenijo? Zakaj se zvezde rimajo? Kam plove obilni tovor? Zakaj se dnevnik zapre? Tak o spi, a ne zaspi. Motna poteza se je izgubila nad ogledalom, kopica se je prevrnila. Nalakirani nohti se začnejo ukrivljati v tvoji dlani. Opalno bobnanje dežja pade iz svojega oblaka. Imenujem te škodoželjnost — peclja, uspavaj-mojo-žerjavico. star-lilijast-potepuh. Ne glede na to, kako uspešno človek sesa hvalo, na koncu sesa zemljo. Kar naprej, stopi v to obljubljeno, raskavo hvaležnost noči. Seme in živci. Seme in živci. Čakal te bom v kaki mračni in razodevajoči svetlobi; rekel bom Glej, na zemlji je ledena prikazen. Ce bo marmornata stran krvavela v rumeni travi, če bodo lunine krivulje sijale nekoristne in mrzle, če te bo pesek v luči preživel, kot bi tudi moral — ko se bo plima črnega blišča, laporja in nektarja dvignila, bom razumel. Tu so moja darila: packe cvetnega popka, krivda lipovine. Vse, česar se spominjaš, se med , prerivanjem odmika. Bodičast spomin, tapete, ki se luščijo. Megla. Megla na podstrešju; ta strok črnega mleka. Zdaj se tako kot avgust bliža samo cesta. Včasih se predali zemlje zaprejo; včasih grejo naše zgodbe brez konca naprej. Torej poslušaj — ne puščaj nobenega naslova. Zvij svojo obleko v majhen otok. Poljubi tečaje vrat v slovo. S peskom zasuj ogenj. Simfaj čez čas. Odpoj hvalnico temu relikviariju vročice. Kako sonce prenaša križanje s samim sabo na počenem steklu. Kako narcise in goli sadovnjaki zapolnjujejo sleherno megličasto jutro. Veje v daljavi zakrknejo, že spet. Mesto zvezd bledi. Iz mojega ognjišča se iskre dvigajo kot črni angeli: debla oljk se enkrat zavrtijo proti svetu. Enkrat. Odšel bom v dan. Počasen ples To je kot uganka, ki jo je Tolstoj zastavil svojemu sinu, ko sta prihajala od dolgih polj, pogrezajočih se v ledu. Ali kratka pesem o Aninih petah, potrkavajočih po hladnem plesišču. Olajšanje, ko dež prodre v dnevnik, ki leži odprt na prostem. Noč sprosti svoje zvezde & ptice novo jutro. To je dejanje miline & studa. Poteza svetlobe: luč, ki brli v oknu, žito v plamenih na daljnih pognojenih poljih. Vrne se mračni odmev škornjev. Vas, polna vojakov, posoda, ki rožlja v omari, ko stara strežnica nese veliko, srebrno žlico v sobo & ko jo lošči, jo dvigne ravno toliko proti luči, da se njen tolsti podbradek napne v odsevu svetlobe. Prav to, kar daje obliko tistim povešenim ličnicam & nima nobene zveze z mislijo na smrt, je tako preprosto & vztrajno. Kot plašč, ki je pretesen na ramenih, ali sipalnica, naveličana svojega samskega gosta. Na koncu se telo iztroši v spanju: sanje si prisvojijo roke, noge. Ljubimec, ki te je zapustil, nenehno se oddaljujoč, onkraj položaja golih jesenskih dreves: nerazločnih & prostih. Kljub temu je blato edina tolažba koreninam. Znova se moraš začeti pomikati, proti zamrznjeni okenski polici. Majhna deklica zadaj za sneženim zidom dela lutko iz palic tako nervozno, da se mimoidoči zaletavajo drug v drugega, ko gledajo, kako otrple roke begajo sem ter tja, & nemiren gosji korak, ples se vrti naprej & naprej, čeprav deklica postaja premražena v tenkem plašču & srebrnem trikoju. Svoje lice pritisne ob zamrznjeni jarek & pusti, da se lutka zlekne nadnjo, nad njen obraz, & neporočen moški je izročen počasnemu vrtenju, dokler se ulica ne izprazni in na njej ostane le še sneg. Sneg, ki naletiva, & lutka. Tisto dekle. Zapreš okno & za eno noč smukneš v rokavice, sešite iz nežne mišje kožice. Podobne so obujenju ostrega vremena: tvoj čoln je prekmalu izplul na morje, pridi nazaj. Kot zadnje razodetje & sled poželenja. Ali pa, kako se ujema tvoja bluza s tvojimi prsmi, kako tvoje ustnice uvajajo tvoj jezik & kako človek svoje besede omeji s tišino. Poznamo ljubimca, ki se prepirata na zabavi tako, da drug drugega obstreljujeta s hladnimi pogledi, krožita po obrobju pogovorov, drsita v našo ozko praznino & iz nje, dokler si ne skočita v lase ali nazadnje vstaneta s hrbtom drug proti drugemu & prvi z gležnjem zakavlja drugega za nogo. Celo ženska, ki se slači ob glasbi na odru & moški, ki se po prekrokani noči vrača domov po najdaljši poti, se spominjata drzne pesmi o hitri hoji. Kot se spominjamo mladega ministranta, ki v daljavi prižiga svečo & se obrača k molivcem v zlati & beli satenasti halji, ki med obračanjem razgalja njegove volnene nogavice & nerodne čevlje, debele kot lovčevi škornji, ki izginjajo & se spet pojavljajo v visokem riževem rastju v močvirju. Psi, močan vonj po raci. Dobra sled. ' Svoj venček zalučaš v vodo, ki se vrtinči pod vodnjakom, & stopiš nazaj v meglico moških & žensk, lenega jantarja & rožnatih svetilk. kjer boš čakala zgolj na rahlo kretnjo roke in prosila za ta počasni ples & še eno gosto & soparno noč. A vendar nočeš ne enega ne drugega. Samo da bi se vrnila na deželo. Polja & visoka trava: vonj po sinovih laseh & njegov obraz ob tebi, ko se živina zaganja v stene hleva kot okorni plesalci v tej sobi. Moraš odpotovati, zavedajoč se, da je slovo naključno & skrbno izdajstvo nečesa, kar je preveč udobno, vendar ne brez svoje cene, kot staro belo vino, ki priteče iz steklenice, ali listi, ki zdrknejo iz obrabljene pesmarice. Doma se sprehajaš s svojim sinom pod roko in se zanimaš, kaj je počel ta dan & kako je šlo, & on začne pripovedovati, kako je lovil ravnotežje na samem robu prepada, da je lahko utrgal tisti šopek aster, kimajočih v vazi v predsobi. Potegneš ga tesneje k sebi & obrneš hrbet vsakemu drugemu življenju. Hočeš samo košček sprehoda v prebujajočem se jutru, ko se pom ran j eni cvetni listi sprimejo drug z drugim na ustju železne črpalke & kmalu cel cvet binglja nad koritom, gruča otrok dreza vanj s palico tako dolgo, dokler se bledo steblo ne zlomi & se kosmi ne vsujejo po njih, & vsi preprosto odiplešejo stran. Prevedel Uroš Mozetič