201 Letnik 44 (2021), št. 1 O DELU ARHIVOV IN ZBOROVANJIH ON THE ACTIVITIES OF THE ARCHIVES AND THE CONFERENCES Europeana 2020: Kriza, sprememba in kultura Spletna konferenca, 11.–13. 11. 2020 Europeana (evropska digitalna knjižnica) ponuja dostop do evropskih kulturnih vsebin, ki jih v digitalni obliki prispevajo tako knjižnice, muzeji kot tudi arhivi. Vsebina se na Europeano steka iz različnih virov, pri čemer digi- talni objekti niso shranjeni na osrednjem strežniku Europeane, temveč osta- jajo na strežnikih kulturnih ustanov, ki gradiva zbirajo. Uporabnik si lahko na Europeani ogleda pomanjšano sliko objekta z metapodatki, s klikom na povezavo pa vidi vsebino v originalnem okolju, to je strežniku ustanove, ki je prispevala vsebino.1 Arhivi uspešno skrbijo za prepoznavnost in posredova- nje arhivske kulturne dediščine na splet, tudi v Sloveniji. Zgodovinski arhiv Ljubljana prek spletnega mesta Kamra.si, v sodelovanju s knjižnicami, oza- vešča uporabnike o pomenu arhivske dediščine in tako neposredno prihaja v širši evropski spletni prostor Europeane. Program tridnevne spletne konference, do katerega je vsak udeleženec dostopal s svojim personaliziranim geslom, je bil objavljen le na platformi za organizacijo spletnih dogodkov Sched.2 Dostop do posameznih predavanj, ki so bila izvedena izključno v angleškem jeziku, je bil mogoč prek poveza- ve Zoom. V uvodu so govorniki poudarili pomen digitalne transformacije v Evropi: Evropa mora okrepiti svojo digitalno suverenost in tudi na kulturnem področju pripraviti organizacije na prehod v digitalni svet. Digitalni svet je postal ključen pri mreženju in nam sooblikuje novo realnost. Med vsebina- mi konference je bilo največ tem namenjenim praktični uporabi ohranjanja evropske kulturne dediščine prek spletnih medijev. Uspešni projekti, ki skr- bijo za kulturno dediščino, so bili predstavljeni prvi dan srečanja, med kate- rimi je veliko zanimanje pritegnila spletna galerija DIG IT UP iz Rotterdama, ki beleži zgodovino s pomočjo prostovoljcev in navdušencev nad nostalgijo. Pri ustvarjanju spletnih zbirk uporabljajo odprtokodni sistem OmekaS,3 ki spada med najbolj znane in razširjene platforme tako za spletno objavljanje v kulturnih ustanovah kot tudi za navdušene pripovedovalce zgodb. Drugi dan srečanja je bil namenjen spletnemu učenju in podajanju vsebin prek raz- ličnih spletnih orodij: • SCORM (Sharable Content Object Reference Model) je tehnični stan- dard, ki definira, kako naj bodo spletne učne vsebine narejene in pred- stavljene učencem. S prijavo v sistem ima vsakdo možnost pripraviti spletne kvize oziroma vprašanja za uporabnike na preprost in prakti- čen način. • »Gimnazijci v Beogradu odpirajo privatne arhive.« Projekt podpirajo različne institucije in tako prispevajo k vključevanju mladih pri pove- zovanju sodobnih medijev (družbena omrežja Facebook, Instagram) in (ne)odkritih biserov srbske prestolnice. V pripravi je tudi aplikacija.4 Digitalna agenda na področju kulture v smernicah za zajem, dolgotraj- no hrambo in dostop do kulturne dediščine v digitalni obliki govori o proce- 1 http://www.agregator.si (dostop: 14. 11. 2020). 2 https://sched.com (dostop: 14. 11. 2020). 3 https://omeka.org/s/ (dostop: 14. 11. 2020). 4 https://beotura.edukacija21.com/ (dostop: 14. 11. 2020). 202 O delu arhivov in zborovanjih || On the Activities of the Archives and the Conferences su digitalizacije, ki naj bi zagotovil popoln zajem informacije, ki je vsebovana v fizičnem oziroma analognem objektu. Omenja tudi tridimenzionalne objekte, ki jih je s postopki 3D-digitalizacije mogoče videti z vseh strani, tako kot v realnem prostoru.5 Primer dobre prakse z uporabo 3D-skeniranja je na konferenci pred- stavilo slovensko podjetje Arctur, ki z združitvijo raziskav, znanosti, umetnosti in poslovanja uspešno prenaša kulturno dediščino v obdobje digitalne realno- sti: »Naša dediščina nas naredi to, kar smo. Naša preteklost oblikuje dojemanje naše sedanjosti in na tej sedanjosti gradimo prihodnost. Nove generacije že živijo v novem svetu mešane realnosti, a da se korenine in kulturna dediščina ne bi po- zabile, so tukaj novi viri ohranjanja le-teh.«6 Z nadgradnjo 360° fotografij ali 360° videoposnetkov z 2D- in 3D-animiranimi elementi lahko novi spletni viri po- novno ustvarijo obstoječi ali virtualni prostor, rekonstruirajo nekdanje stanje, predstavijo razvoj skozi čas ali simulirajo obnovo. Posamezne posnetke fotogra- fij ali video posnetkov 360° ter 3D-modele lahko združijo v virtualne oglede, ki izboljšajo izkušnjo in uporabnikom omogočajo prosto (praktično) raziskovanje lokacije. Ko so tovrstni ogledi opremljeni z interaktivnimi zemljevidi, dodatni- mi fotografijami ali arhivsko dokumentacijo in atraktivnim pripovedovanjem zgodb, se ustvarjajo nove nepozabne izkušnje.7 Zadnji dan konference je bil posvečen povezovanju spletnih vsebin v procesu učenja, poučevanja in sou- stvarjanja novih vsebin prek tehnologije IIIF (International Image Interopera- bility Framework). Za arhivsko stroko je zanimivo spletno mesto FromThePag (https://fromthepage.com), ki omogoča, da poznavalci starih pisav interaktivno transkribirajo različne rokopise. Kultura je gonilna sila človeštva in vice versa – družba s svojimi vrednotami, navadami vpliva na kulturo. O vplivu epidemije na kulturo z vidika antropolo- gije Jitske Kramer opozarja, da so odločitve posameznih kultur oziroma držav ključni del procesa spreminjanja le-teh. Vsaka država potrebuje vodjo, ki družbi daje jasna navodila in je zaupanja vredna osebnost. Kulturni šok (trenutno je ta šok čas epidemije Covid-19) vpliva na družbo in naše navade. Trenutno smo v procesu transformacije vrednot, načinov obnašanja, torej smo na poti k spre- membi ter posledično na poti prestrukturiranja družbe in organizacij. Kulturna dediščina ima v tem procesu pomembno vlogo, saj prek povezave med tradicijo in digitalno transformacijo skrbi za ravnovesje med starim in novim. Kulturne institucije bodo na tej poti uspešne toliko, kolikor bo močen najšibkejši člen, kar pomeni, da v tem procesu glavno vlogo igrajo dober tim in vodje, ki so sposobni prihajajoče izzive spremeniti v nove priložnosti. Dunja Mušič 5 https://www.gov.si/assets/ministrstva/MK/DEDISCINA/Smernice_za_zajem_dolgotrajno_ ohranjanje_in_dostop_do_kulturne_dediscine_v_digitalni_obliki.pdf (dostop: 14. 11. 2020). 6 https://tourism4-0.org/heritage/ (dostop: 14. 11. 2020). 7 https://www.arctur.si/ (dostop: 14. 11. 2020).