Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 113-130 113 Toma‘ Luckmann UDK 316.773.4 Dru‘beni pogoji duhovne orientacije1 Uvod V najini knjigi2 , ki je nastala l. 1995 v okviru projekta »Duhovna orientacija« ustanove Bertelsmann Stiftung, sva s Petrom L. Bergerjem zavzela stali{~e, da moramo v pluralisti~ni civil society velik pomen pripisovati intermediarnim institucijam kot izvoru smisla. Poleg tega imajo izredno vlogo na stopnji posredovanja smisla med posa- meznikom, njegovimi ‘ivljenjskimi in nazorskimi skupnostmi in celotnimi dru‘benimi institucijami. Zato naj bi jih v socialnih in kulturno-politi~nih prizadevanjih po mo‘nosti podpirali. Nadaljnje razprave v okviru projekta so opozorile, da bi takim priporo~ilom lahko sledili {ele, ko bomo bolj konkretno dolo~ili izraz intermedirane institucije in ve~ vedeli o njihovem na~inu delovanja. Skupno izhodi{~e je bilo, da jih v njihovi strukturalni definiciji razmeroma lahko razumemo kot »vmesno raven« soci-alnega prostora, njihovo delovanje v dajanju in posredovanju smisla pa ni zadostno opredeljeno. Dopolnitev, usmerjena k tem funkcijam, ki smo jo predlagali v na{ih razmi{ljanjih, je bi bila sicer sprejeta kot teoreti~no smiselna, vendar se je postavilo vpra{anje, ali je pri zdaj{nji stopnji raziskovanja uresni~ljiva v raziskovalnem na~rtu. Nato sva v sodelovanju z odgovornimi pri projektu »Duhovna orientacija« razgrnila predlog raziskovanja. S {iroko zastavljeno mednarodno {tudijo, ki naj bi jo izvedel Peter L. Berger, bi dobili pregled nad raznolikostmi in podobnosti v na~inu in pogojih delovanja vmesnih institucij v razli~nih modernih dru‘bah in v tistih, ki se posodabljajo. O tem se ‘e nekaj ve, vendar je znanje zelo razdrobljeno. [tudija naj bi ga strokovno sistematizirala in kon~no zdru‘ila v primerjalni analizi. Na~rtovala sva, da bi pregled, ki bi ga dobili tako reko~ s pti~je perspektive, dopolnili z raziskavo, ki bi se posamezno ukvarjala z razli~nimi vmesnimi institucijami. Na{e poznavanje teh institucij in njihovega pomena pri posredovanju smisla in vrednot je v splo{nem zelo nepopolno, a {e veliko slab{e je z na{im vedenjem o vsakodnevnem komunikacijskem dogajanju, kjer se smisel in vrednote dejansko posredujejo. Medna- rodni, primerjalni projekt (s pti~je perspektive) naj bi dopolnila druga {tudija z nata- n~nimi raziskavami v Zvezni republiki Nem~iji, ki bi jo vodil jaz. Oba projekta sva s podporo sklada izvedla. 1. Prevod iz knjige (naslov izvirnika): Moral im Alltag, Sinnvermitlung und moralische Kommu- nikation in intermediären Institutionen, (ur.) Thomas Luckmann, Verlag Bertelsmann Stiftung, Gütersloh 1998. Prevod strani 15 - 18 Vorvort (Uvod) in strani 19 – 46 (I. poglavje) Gesellschaftliche Bedingungen geistiger Orientierung (Dru‘beni pogoji duhovne orientacije). 2. Berger in Luckmann, 1995. 114 Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 113-130 Toma‘ Luckmann V ~asu obdelave se je cilj primerjalnega projekta premaknil. Prvotno zanimanje za spoznavanje temeljnih vpra{anj »duhovne orientacije« se ni spremenilo. [e naprej je {lo za dolo~ene institucije, ki imajo posredovalno vlogo. Pozornost pa ni bila ve~ usmerjena na posredovanje smisla med posameznikom in »velikimi« podro~ji institucij v moderni dru‚bi, ampak med nasprotniki v normativnih spopadih: ideolo{ki nasprotniki, konkuren~ne nazorske skupnosti, »fundamentalisti~ni«, moralni podjetniki itd. Izsledki so medtem iz{li kot poro~ilo ustanove Bertelsmann Stiftung za Club of Rome.3 V prispevku o polo`aju v Nem~iji k prvi, mednarodni primerjalni {tudiji naj bi bilo prvotno predstavljeno institucionalno-zgodovinsko ozadje in hkrati socialna topografija vmesnih institucij, ki so bile izbrane kot primeri za drugo raziskavo. Tako bi se lahko tri delne raziskave, ki naj bi slu`ile kot empiri~na osnova celotne nem{ke {tudije, ukvarjale izklju~no s podrobno analizo komunikativnih dogajanj v omenjenem prispevku `e orisanih okvirih teh ustanov. Po premiku ̀ ari{~a v mednarodnem primerjalnem projektu so morale delne raziskave nem{kega projekta vsaj v obrisih predstaviti strukturni dru`beni okvir primerov, ki so jih obravnavale, ~e naj bi doumeli posredovanje (ali pa tudi nasprotno, namre~ neposredovanje) smisla v komunikativnem dogajanju.4 Vendar te okoli{~ine niso povzro~ile bistvene upo~asnitve delnih raziskav. Znanstvenice in znanstveniki, katerim so bile zaupane, so pri raziskavi komunikativnih dogajanj lahko posegali po znatnem {tevilu `e prej zbranih in analiziranih podatkov, izvirajo~ih v dveh projektih, ki jih je podprla Nem{ka raziskovalna skupnost (Deutsche Forschungsgemeinschaft). Vodila sva ju moj kolega Jorg Bergmann in jaz. V prvem projektu smo raziskovali komunikativne oblike in zvrsti, ki v vsakdanjem `ivljenju prikazujejo pretekle dogodke in izku{nje, v drugem pa tiste, ki slu`ijo moralnim funkcijam. Sporazumno z Nem{ko raziskovalno skupnostjo (DFG) smo jih uporabili za ponovno interpretacijo v okviru na{ega zanimanja za vmesne institucije. Dodatni podatki so izvirali deloma iz nekaterih drugih prej{njih raziskav, deloma pa so jih udele`enci izvajali posebej.5 Od sodelavcev pri delnih raziskavah sem `e imenoval Jörga Bergmanna; pri `e omenjenih prej{njih DFG-projektih so se pridru`ili Gabriela Christmann, Michaela Goll, Angela Keppler-Seel in Hubert Knoblauch, potem se je raziskovalni skupini priklju~ila {e Ska Wiltschek. Po prvih posvetovanjih s Franzem-Xaverjem Kaufmannom in Volkerjem Thenom smo o vmesnih rezultatih ponovno razpravljali z Volkerjem Thenom. Avtorice in avtorji delnih raziskav so potem zaklju~ili besedila, ki so zapisana v II., III. in IV. poglavju te knjige. 3. Berger, 1997. 4. »^eprav je bila usmerjenost prispevka (Kaufmann, 1997) spremenjena, prispevek ni povsem izgubil pomena za obravnavano {tudijo. Njegovega pisca, Franza-Xaverja Kaufmanna, smo pritegnili kot svetovalca k pripravi {tudije. 5. Natan~nej{i podatki so navedeni v poglavjih II, III in IV. Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 113-130 115 Dru‘beni pogoji duhovne orientacije I. Dru`beni pogoji duhovne orientacije 1. Posredovanje smisla in s tem povezani problemi v moderni dru`bi ^love{ki svet sestavljajo {tevilne kulture. Veliko jih je danes vklju~enih v eno izmed velikih civilizacij, ki so dobro prepoznavne v svojem zgodovinskem jedru, vendar na svojih obrobjih komaj za~rtane (v takem nekoliko manj izostrenem smislu lahko govorimo o modernih zahodnih dru`bah). ^e opazujemo analiti~no in od zunaj, t.j. iz teoreti~ne razdalje, oblikujejo neko kulturo njene pomenske sestavine, ki so nastale iz zgodo-vinskega, predvsem komunikativnega ravnanja, se ohranile in spreminjale. Za ljudi, ki se rodijo v neki dru`bi, obsegajo pomenske sestavine vse to, kar lahko dejansko izkusijo. Za vsakega posameznega ~loveka so usodne; lahko re~emo, da oblikujejo njegov zgodovinski (socialno-kulturni) apriorni pomen. Pomen tukaj ni uporabljen kot sinonim za smisel. Smisel je razumljen kot tista povezanost, znotraj katere posameznik dojema izku{njo ali dejanje. Formalno (neodvisno od konkretne vsebine) to pomeni, da neko trenutno izku{njo prepoznamo, na najbolj preprosti ravni, kot enako ali kot druga~no od drugih izku{enj, kot poznano ali tujo, na naslednji vi{ji ravni smisla pa jo uvrstimo v tipi~ne kategorije (breza, zeleno, lakota, Italijan itd.). O pomenu govorimo {ele, ko je smisel tipi~nih izku{enj ali dejanj kolikor toliko trajno dolo~en v nekem jeziku ali drugem znakovnem sistemu. Tako ni omejen na trenutno izku{njo ali dejanje posameznika, ampak je prenesljiv na druge in razumljiv v skupnosti in tako postane del njenega kolektivnega spomina. Za shranjevanje pomenskih sestavin je poleg govorice med sistemi znakov posebno pomembna pisava. Pomeni nastajajo potemtakem v komunikativnih procesih, v katerih se posreduje smisel. Kadar se subjektivni smisel komunikativno zgosti kot pomen, si pridobi dolo~eno trajnost v kulturni skupnosti. Obenem se pa subjektivni smisel izku{enj in dejanj ~lanov neke skupnosti ravna po `e objektiviranih pomenskih sestavinah te skupnosti; tako dobi razlo~nej{e spominske obrise in se la`je posreduje drugim v komunikativnih postopkih. Smisel in pomen se nahajata v stalnem medsebojnem razmerju. Celotni sestoj pomenov zari{e kulturni skupnosti na~rt okolja, v katerem `ivi. Omogo~a ji prepoznati sebe in druge, prijatelje in sovra`nike, ljudi in `ivali, boga in hudi~a - in ustrezno ukrepati. Kajti vse te razmejitve sveta ne slu`ijo kot kategorije pasivnega premi{ljevanja, temve~ kot navodila za prakso, za pravilno ravnanje z vsem, kar je na svetu. S tem, da omejujejo in dolo~ajo svoje socialno in naravno okolje, pomenske sestavine omejujejo obseg kulture in hkrati dolo~ajo pogoje za razvoj identitete posameznika v njej. Od znotraj, v subjektivnem pogledu posameznega ~loveka, ki se je v`ivel v kulturo in je postopoma sprejel in posnel njene pomenske sestavine, predvsem njen jezik, in se nau~il misliti v okviru jezika, predstavlja to, kar analiti~no imenujemo kultura, vse drugo kot neko objektivno danost. Kultura je videnje sveta, ki za posameznika ni prav ni~ poljubno videnje, njemu ka`e, kak{en je svet »v resnici«6 . Morda ve, da pogled, ki ga je 6. »[ … ] ^loveku se tradicije zdijo kot njegovo lastno bivanje in volja v posebnem razmerju.« Gehlen, 1957, s. 53. 116 Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 113-130 Toma‘ Luckmann prevzel iz svoje kulture, ni nujno edini pogled na svet, prepri~an je pa, da je edini pravilni pristop k resni~nosti. ^lovek se je dolgo obdajal z varovalnim nasipom, ki je {~itil samoumevnosti njegovega ‘ivljenja7. Tako je bilo v arhai~nih skupnostih najstarej{e zgodovine, prav tako pa je bilo tudi {e v veliki meri v visokih kulturah za ogromno ve~ino pode`elskega in za ve~ji del mestnega prebivalstva. V tem pogledu se niti po za~etkih filozofije, zgodovinopisja in geografije ni veliko spremenilo, ~eprav so te vede spoznale omejenost in celo relativnost lastnih samoumevnosti. Ni bil vsak Grk Herodot in ne vsak Francoz Montesquieu. Pomeni ne lebdijo prosto. Analiti~ni pogled poka`e, da kultura temelji na politi~no in ekonomsko povsem razli~no zgrajenih in urejenih oblikah kolektivnega ravnanja. Pogoj za obstoj kulture je dru`bena struktura, torej na nek na~in urejena produkcija in reprodukcija. Pri tem so pa pravila interakcije, torej institucionalizacija dru`benega ravnanja, del pomenskih sestavin kulture. Seveda je z notranjega stali{~a posameznika analiti~na delitev pomena in ravnanja bleda abstrakcija `ive konkretnosti. V subjektivni izku{nji tvori to, kar teorija deli na kulturo in dru`beno strukturo, konkretno celoto, ki s svojimi samoumevnostmi in te`avami predstavlja vsakodnevno prakso. Vendar se, morda z izjemo zgodnjih ~love{kih skupnosti in kasneje nekaterih mejnih kultur, nobena dru`ba ni mogla povsem zapreti pred drugimi, tudi tam ne, kjer so to zavestno posku{ali, kot npr. na starem Kitajskem ali Japonskem. Kulture niso popolnoma zaprte, ki ni~ ne vedo o drugih svetovih8 . Toda znanje o sosednjih svetovih, ki je bilo pri ve~ini prebivalstva itak omejeno, je redkokdaj resno pretreslo samoumevnosti lastnega svetovnega pogleda. Stiki z drugimi dru‘bami, npr. v trgovskih poslih, so bili ponavadi ozko urejeni. Lastni jezik, lastna dru`ina, in svoj na~in, kako jemo, ljubimo, molimo in umiramo, to so bile meje sveta. Varovalni nasip je zdr`al tuje naskoke. Danes vemo, da obstaja samo en svet, vemo pa tudi, da ga sestavlja skoraj nepregledna mno`ica dru`b in kultur. Danes vsak ~lovek ob~uti na lastni ko`i, da obse`na politi~na razmerja mo~i in gospo- darski poteki od dale~ trajno vplivajo na njegovo `ivljenje. Vsakdo ve, da se svet nahaja sredi hitrih sprememb in lahko odlo~ilno spremeni njegovo ̀ ivljenje, morebiti na prete~ na~in. Prav tako vemo, da anonimne, politi~ne in gospodarsko-racionalne, v veliki meri birokratske odlo~itve, sprejete nekje v svoji lastni, nepregledno zapleteni dru`bi, poma- gajo oblikovati njegovo usodo, v~asih brezprizivno. Po`ari na drugem koncu sveta zaradi kr~enja povr{in s po`iganjem, devizne {pekulacije, razlike v ceni dela na severu in jugu, vzhodu in zahodu, napa~ne kalkulacije v Pentagonu ali Kremlju, vplivajo na cel svet, kar neposredno ob~utijo ban~na uslu`benka v Londonu, rudar v Porurju, kmetje na Poljskem, astmati~ni otroci v Johannesburgu, {ivilje na Tajvanu itd. 7. Samoumevno je to, kar ne potrebuje nobenega nadaljnjega preizkusa. Samoumevnosti niso dolo~ene vnaprej, ampak se deloma oblikujejo iz lastne izku{nje; potem ko smo re{ili neko te‘avo, uporabljamo to re{itev pogosto. Ve~inoma so subjektivne samoumevnosti prevzete iz preverjenih receptov in orientacijskih shem, ki jih oblikujejo nepreverjeni rutinski sloji dru`benih pomenskih sestavov. 8. Prim. npr. ~etrto tezo dokumenta »Thesenpapier« ustanove Bertelsmann Stiftung, december 1995, natisnjeno v: Weidenfeld, 1977. Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 113-130 117 Dru‘beni pogoji duhovne orientacije Pri dinamiki kulturnih in dru`benih dogajanj obi~ajno govorimo o globalizaciji na mednarodni ravni in o modernizaciji ter funkcionalni diferenciaciji tako na mednarodni kakor na notranji dr`avni ravni. V dana{njem svetu so te spremembe medsebojno povezane in skupno vplivajo na posameznika, ne samo po materialni plati, ampak tudi du{evno. Tu ne gre samo za moderno razli~ico vsepovsod pri~ujo~e ~love{ke izku{nje nemo~i posameznika nasproti usodi ali razpolaganju onstranskih ali tostranskih transcendirajo~ih sil z njim. Ta moderna razli~ica pretresa udoma~ene samoumevnosti, ki razbremenjujo ravnanje v vsakdanjem `ivljenju. ^eprav te‚ko primerjamo, je ta pretres mo~nej{i in zadeva {ir{i krog ljudi, kot se je to godilo pri prej{njih napadih na poznavanje lastnih »malih svetov«9 , ki jim je bil ~lovek verjetno izpostavljen ‘e od nastanka visokih kultur. Varovalni nasip, ki je obdajal samo- umevnosti ‘ivljenja in ki je bil tudi prej ob priliki preluknjan, se je zru{il. ^eprav tudi Srednji Vek ni bil nepremakljiv, so se po »dobi odkritij in osvajanj« za~ele v dru`bah 18. stoletja obse`ne hitrej{e dru`bene politi~ne, gospodarske, tehnolo{ke in kulturne spremembe, ki so svojo hitrost poteka v 19. in 20. stoletju {e pospe{evale. Nara{~ajo~a urbanizacija kot posledica industrijske »revolucije«, politi~ni pretresi francoske in {e prej ameri{ke revolucije, nastanek nacionalnih dr`av, tehni~ne novosti, ki so zelo spremenile vsakdanje ̀ ivljenje (`eleznica, elektrika, avto) so razkrojile veliko samoumevnosti, ki so pogosto obremenile `ivljenje, vendar so v njem vedno vsaj dajale zanesljivo orientacijo. Spremembe so zbujale raznovrstna nasprotovanja: uni~evanje strojev, ki so se ga lotili razjarjeni delavci, ustanavljanje utopi~nih skupnosti, verska preporodna gibanja, politi~ne odzive starih oblasti in kon~no nasilne totalitarne dr`avne ideologije 20. stoletja. Z delnim uspehom so ponujale nove samoumevnosti; kratkoro~no nacionalsocializem, za ~as med Weimarjem in koncem druge svetovne vojne, za dalj{i ~as komunizem, dokler se niso zlomile tudi njegove samoumevnosti v »preobratih« zadnjega desetletja drugega tiso~letja in v dana{nji NEP na Kitajskem. Kakor bi bili {e pred nekaj leti radi verjeli, naj bi to naznanjalo konec privla~nosti politi~nih in verskih fundamentalizmov ter normativnih spopadov med njihovimi prista{i ali pa med njimi in posvetno dr‚avo10 . Tehnolo{ke, ekonomske in kulturne spremembe in odzivi nanje so od sredine dvajsetega stoletja ubrale {e hitrej{o pot. Posledice niso bile ve~ omejene na dolo~ene dele prebivalstva v mestnih sredi{~ih. S preobrazbo poklicne sestave so kmetje, ki so v Evropi {e dale~ tja v 20. stoletje sestavljali ve~ino prebivalstva, zginili kot kmetje. Delavski razred, star manj kot tri stoletja in ki se je po drugi svetovni vojni na zahodu itak {e spreminjal kot posledica od sociologov tako imenovanega »embourgeoisement«, se je skr~il v nekaj desetletjih. »Storitvena« in »informacijska dru`ba« sta s svojimi preoblikovanimi poklicnimi razmerji spremenili dru`bena okolja. Spremenil se je polo`aj `enske v dru`bi, spremenila se je sestava dru`in; te ali one majhne kulturne revolucije so na~rtovale »spreminjanje vrednot«; kjer so bile uspe{ne, se nekateri 9. Pojem je uveljavila Benita Luckmann, za{el je v javne diskusije, npr. tudi v govore predsednika Herzoga. Prim. Luckmann, B., 1970. 10. Prim. k temu Analize v Bergerju, ured., 1997. 118 Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 113-130 Toma‘ Luckmann ogor~ijo, drugi jih pa pozdravljajo. Povsod po Evropi se nadaljuje zmanj{evanje vpliva velikih kr{~anskih Cerkva na to, kar ljudje verjamejo. Mislijo in delajo; v zahodnih dru`bah se je zasidrala nova privatizirana socialna oblika religije. Stare samoumevnosti izginjajo. Nove se sicer vedno znova vzpostavljajo v »majhnih `ivljenjskih svetovih« modernega ~loveka, vendar se pogosto sesujejo v obdobju enega samega ~love{kega `ivljenja. K potencialni dezorientaciji prispeva {e nekaj drugega: obse`no izgubljanje vere v smisel zgodovine. Vsaj v zahodni civilizaciji je ta vera dajala ljudem upanje na bolj{e `ivljenje in bila v oporo, kadar so trpeli zlo. V njej se je najprej pojavila v kr{~anski, z dobo razsvetljenstva v sekularizirani, kon~no v marksisti~ni obliki11. Kr{~anska vera je obljubila odre{itev vsega trpljenja tega sveta v Kristusovem vstajenju. @ivljenju brez smisla, kateremu naj bi bil izro~en ~lovek v zgodovini tega sveta, je kr{~anska soteri- ologija naznanila najvi{ji smisel v tostranskem ‘rtvovanju veri v onstranskost. Tostranska vera v na~rtujo~i um, od svojih za~etkov z devetim termidorjem do Lenina po Oktobrski revoluciji, od Augusta Comte-a do tistih sodobnih filozofov, sociologov in mened‘erjev, ki {e vedno pogumno pripravljajo na~rte za urejeno, bolj{o in u~inkovitej{o dru‘bo, je razvila neko zvrst morale, ki je bila pripravljena sodobnega ~loveka ‘rtvovati, da bi v popolnoma novem svetu ustvarila novega ~loveka. Od upanj in pri~akovanj kr{~anske vere se sicer niso odvrnili vsi, ampak vsaj v Evropi ve~ina ljudi. Institucionalni nosilci te vere so postali obrobni. Ne dosti druga~e je s sekulariziranimi nasprotniki tega upanja. Sicer je res, da kadar propade ena »racionalna« utopija, nastopa druga. Pa ~eprav je vera v na~rtujo~i um 12 pre‘ivela v kak{nem koti~ku, ni nikjer ~utiti stare neomajne vere v »bolj{o« prihodnost. Provizori~ne to- in onostranske samoumevnosti zaidejo v celotni ponudbi »mogo~ih svetov« v nevarnost, da postanejo relativne. V moderni dru‘bi ima posameznik na izbiro celo vrsto pogledov na svet, od tiskanih medijev in elektronskih mno‘i~nih medijev do lastne izku{nje na potovanjih. Obratno mu tudi mno‘i~no priseljevanje nudi neposreden pogled na druge {ege in obi~aje.To je subjektivna stran pluralizma, ki v razli~nem obsegu ozna~uje vse moderne dru‘be, ~e primerjamo Japonsko in Zdru‘ene Dr‘ave Amerike z Evropo, vsekakor zelo razli~nem. Kot pluralisti~no ozna~ujemo neko dru‚beno formacijo, v kateri sobivajo ̀ ivljenjske skupnosti z razli~nimi razvrstitvami vrednot13 . ^e izberemo tako ozna~itev pojma, pluralizem ni nov; zgodnji primer iz na{ega kulturnega kroga bi bil helenisti~ni svet ali rimski imperij. Ampak pred njegovo moderno obliko je bilo za pluralizem zna~ilno zelo obse‘no lo~evanje ‘ivljenjskih skupnosti: tako na etni~no-regionalni osnovi, z zapiranjem v geto, kakor z omejevanjem kontaktov na funkcionalno specializiranih podro~jih delovanja. S tem je bil vpliv pluralizma na samoumevnosti gledanj na svet in na razvrstitev vrednot v razli~nih skupinah mo~no omejen. V modernem pluralizmu je to druga~e. Zapiranje v geto ni popolnoma izginilo, vendar se podro~ja delovanja in ‘ivljenja 11. Prim. Löwith, 1949. 12. Prim. Tenbruck, 1972 in pred tem Burnham, 1945, 1941. 13. Prim. Berger und Luckmann, op. cit., s. 31. Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 113-130 119 Dru‘beni pogoji duhovne orientacije razli~nih skupin me{ajo izrazito mo~neje kot nekdaj. Ko odpadajo omejitve, ki ozna~ujejo »klasi~ni« pluralizem, zgled so primeri me{anih zakonskih zvez, postajajo kolektivne samoumevnosti ene skupine preprosto zaradi druga~nih samoumevnosti druge skupine vpra{ljive. Tudi ~e ne pride do konflikta, se izka‘ejo kot relativne. Ena od posledic je, da je osebna identiteta ~loveka14 v pluralisti~ni dru‘bi bolj kot kdajkoli prej postala »privatna stvar«15 . Drugi vzrok za privatizacijo osebne identitete je v tem, da so specializirana insti- tucionalna podro~ja v moderni dru`bi prevzela razli~ne osnovne funkcije kolektivnega delovanja. Ta podro~ja, posebej gospodarstvo in dr`ava, sledijo svoji smotrni (ekonomski ali politi~ni) »logiki«, ki v glavnem ni ve~ podrejena verski. Ta »logika« dolo~a »objektivni« smisel delovanja posameznika v institucijah, ki predstavljajo dru`beni okvir njegovega `ivljenja. Ta je pa komaj {e skladen s subjektivnim smislom, ki ga ima zanj v povezavi z njegovim celotnim `ivljenjem. ^eprav v zapleteni stvarnosti svoja na~ela ne morejo stoodstotno uresni~iti, te`ijo institucije k izklju~nemu, tako reko~ brezobzirnemu optimiranju svojih glavnih funkcij. Zato postane delovanje, ki je razdeljeno na vloge po teh podro~jih, neodvisno od osebne identitete nosilca vloge. Cele poklicne kariere lahko doumemo kot anonimne poteke. V arhai~nih skupnostih se je osebna identiteta izoblikovala izklju~no v socialnih razmerjih, za katere so zna~ilni neposrednost, vzajemnost in intimnost. V tem pogledu lahko na osnovi etnografsko dokumentiranih »recentnih primitivnih« skupnosti previdno sklepamo o njihovih najstarej{ih prednikih. V bolj kompleksnih tradicionalnih dru`benih ureditvah se to ni ve~ dogajalo v enaki meri. Vendarle se je posameznikova osebna identiteta {e vedno oblikovala v `ivljenjskih skupnostih, ki so bile zasidrane v soro- dstvenem sistemu pode`elske in kme~ke okolice. To se pravi, da se je oblikovala skoraj izklju~no v neposrednih, konkretnih in intimnih medsebojnih razmerjih. Socialna razmerja, ki so temu sledila, so identiteto bolj podpirala kot pa ogro`ala. V veliki meri je to veljalo celo za v mestnih sredi{~ih `e deloma formirana politi~na, gospodarska in religiozna socialna razmerja. V modernih dru`bah pa se primarna socializacija otroka v dru`ini in sekundarna socializacija pri vedno bolj anonimnih, tako reko~ »abstraktnih«, interakcijah v {oli, pri izobra`evanju in v poklicu, razhajajo mo~neje kot pa v tradicionalnih dru`benih ureditvah16 . V starej{ih dobah ~love{tva nepretrgana zveza med zgodnjimi in poznej{imi socialnimi razmerji, ki podpirajo identiteto, se pretrga. Poenostavljeno re~eno, identiteta prehaja v lastno re‘ijo, skladnost komunikativnih procesov, ki posredujejo smisel, pa se zmanj{uje17 . 14. Osebna identiteta: pomeni ‘e od najbolj zgodnje zveze star{i-otrok v enotnosti telesnega zavedanja posameznega organizma stopnjo, ki je socialno konstituirana in upravlja delovanje posameznika dolgoro~no od »znotraj navzven«. Prim. Luckmann, 1980. 15. Prim. Luckmann in Berger, 1964. 16. Prim. npr. Coleman, 1995. 17. Zanimivega poskusa se je lotil Müller, 1987 (povzeto na s. 369-393), ko je dolo~al pogoje dru‘bene strukture za razvijanje osebne identitete in njene stabilnosti v primerjavi s »centriranimi, decentriranimi in integriranimi sistemi«. 120 Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 113-130 Toma‘ Luckmann 2. Morala in moralna komunikacija Na za~etku je `e bilo re~eno, da dru`ba svojim ~lanom pomenskih sestavin ne posreduje zato, da bi jim ponudila ali samo pasiven pogled na stvarnost ali pa da jim nasprotno ne nudi ni~ kot posamezne recepte za konkretno ravnanje v vsakodnevnih zadevah. S tipizacijo narave, dru`benega sveta in posameznika se obenem prena{ajo navodila za pravilno ravnanje s ~lovekom, z naravo in z lastno osebnostjo. »Posredovanje smisla« je torej hkrati dajanje navodil za pravilni na~in `ivljenja in je s tem, v {ir{em pomenu besede, moralna komunikacija. Da bi te`ave pri posredovanju smisla, duhovni orientaciji oz. dezorientaciji v moderni dru`bi videli v {ir{i povezavi, potrebujemo nekaj opomb o stanju »morale« v njej. ^e poenostavljeno kontrastiramo moderne in arhai~ne dru`be, opazimo o~itne razlike v dru`benem stanju moralnega reda. V arhai~nih in starih plemenskih skupnostih so verske, moralne in pravne funkcije v glavnem opravljale iste institucije. V prenesenem jeziku: religija, morala in pravo so imeli skupno mesto v dru`beni strukturi18 . Moralni red je svojo avtoriteto dobival z opozarjanjem na izvor morale v religiozni, ~loveku transcendentni resni~nosti. Temeljna moralna izhodi{~a so veljala in sodila k samo- umevnostim kolektivnega ‘ivljenja celo tedaj, ~e niso bila izrecno izra‘ena. Zapovedi in prepovedi, ki so iz njih sledile, so bile razlo~no definirane, temu ustrezno pa kr{itve jasno prepoznavne. Seveda moderne dru‚be ne razpolagajo s tako vrsto moralnega reda. @e stoletja so razli~ne dru`bene spremembe ogro`ale tradicionalni moralni red, mo~no je bil okrnjen vse od verskih vojn dalje, {e posebej pospe{eno pa po ~asu razsvetljenstva. Eden od oddaljenih in posrednih vzrokov je bila lo~itev prava od religije. Ta se je za~ela `e v starih civilizacijah Bli`njega Vzhoda, ko je bilo pravo samostojno uzakonjeno, ~eprav je bilo {e nadalje versko legitimirano. Tudi po osamosvojitvi prava se tesna povezava morale in religije v ve~ini zahodnih dru‚b19 vsaj do konca 19. stoletja ni pretrgala. Dolgoro~na posledica funkcionalne izlo~itve institucij v napol avtonomne sisteme20 gospodarstva, politike in prava je bila, da so cerkvam kot nosilkam religije vedno bolj ostale samo {e tako reko~ poduhovljene verske naloge in ne naloge, ki so vezane na celoten na~in ‘ivljenja. To je bilo v nasprotju s prvotno, sicer celo v srednjem veku komaj uresni~eno zahtevo, da naj bi vera in njen zemeljski predstavnik, cerkev, urejala celotno ‘ivljenje. Pustimo odprto, ali bistvu kr{~anstva bolje ustreza delovanje v okviru lo~enih, samostojnih dru‘benih sistemov ali pa dr‘avnocerkvena ureditev, ki mora moralno disciplinirati in ima hkrati »civilizacijsko« nalogo; na vsak na~in je bila to radikalna sprememba vloge, katere je bila Cerkev vajena v zahodnih dru‘bah od ~asa Konstantinovega »preobrata«. Toda tudi po teh stalnih omejitvah cerkvene jurisdikcije 18. Redfield v tej povezavi govori o primitive fusion institucij. Prim. Redfield, 1953. 19. Vpra{ljivo je, ali laicisti~na »polovica« Francije kot dedinja zelo moralne revolucionarne »religije razuma« tu predstavlja izjemo. 20. To pomeni, da so se vodilne ideje pravil obna{anja v teh sistemih v veliki meri osvobodile raz{irjenih religioznih predstav o vrednostih, in to po dolgih prepirih pravni{ke dikcije, kot npr. po sporu o zbiranju kapitala z obrestmi in prepiru o investituri. Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 113-130 121 Dru‘beni pogoji duhovne orientacije so moralo posameznika {e naprej razumeli kot versko zadevo. [e ve~: oblast je Cerkev razumela (samo {e) kot koristno moralno ustanovo. Izjemo pri tem razvoju je predstavljala tradicija »humanisti~ne« morale, ki je nastala v razsvetljenstvu in se potem prelevila v moralo zgodnjega socializma. Kot je za~el vpliv verskih institucij na na~in ~lovekovega `ivljenja slabeti21, so se majala tla pod nogami tradicionalne morale, ker je ta izgubila podporo in varstvo prej mogo~ne institucije. Religija in morala sta postali privatni zadevi: religija poduhovljena v osebno vero, morala pa v vest, kot avtonomno brigo posameznika. Tudi v tradicionalnih dru`bah je prihajalo do napadov na obstoje~i moralni red. Vendar so preroki, ki so napadali ustaljeno moralo, v isti sapi predstavljali novo in jo propagirali kot pravo in prvotno moralo. Tako je postavi stare zaveze po sporu med judovsko in pogansko kr{~ansko skupnostjo sledila Pavlova postava nove zaveze. Tako je tradicionalno moralo ancien régima nadomestila stroga jakobinska morala. Tako radikalnih dvomov o vsaki institucionalni moralni avtoriteti, kot obstajajo v moderni dru`bi, pa najbr` nikoli ni bilo. Glavne ~rte teh sprememb v moralni ureditvi modernih dru‘b so opazili ‘e zgodnji sociologi. Vendar so gledali na ta razvoj z dveh razli~nih vidikov in jih tudi razli~no vrednotili. Durkheim si ni mogel misliti dru‘be, ki ne bi imela moralnega jedra v sredi{~u dru‘bene solidarnosti in integracije. Kmalu bo minilo sto let, odkar je razmi{ljal, zakaj se kljub temeljnim spremembam dru‘bene strukture {e ni razvila nobena oblika nove morale, ki bi ustrezala »organski solidarnosti«, ki je potrebna za integracijo modernih dru‘b z delitvijo dela. Zato se je bal, da moderne dru‘be ogro‘a anomija22 . Skoraj petdeset let pozneje je Geiger v svojih pravnosociolo{kih raziskavah zastopal nasprotno mnenje v presoji modernizacije. Potem ko naj bi bili za racionalno organizacijo mo~no diferencirane dru‘be bistveni deli morale uzakonjeni, naj bi bil razkroj splo{no obveznega in hkrati vedenjsko specifi~nega moralnega sistema ‘e kar nujen. Umik morale iz dru‘benih struktur naj bi spro‘il razvoj, ki ga je Geiger imenoval »spiritualizacija«. Kajti potem, ko so se {e naprej obvezni deli tradicionalne morale formulirali kot pozitivno pravo, je lahko ostali del, tak je Geigerjev argument, pre‘ivel le kot privatna stvar, kot neobvezujo~e prepri~anje23 . Durkheimovi in Geigerjevi ugotovitvi, da v moderni dru`bi ni ve~ splo{no obve- zujo~ega moralnega reda, ne moremo prepri~ljivo ugovarjati. Zato se ugotovitev ni uveljavila le v sociologiji, ampak je postala communis opinio. To seveda ne pomeni, da se moramo glede na pomen tega stanja in njegovih dru`benih posledic pridru`iti Durkheimeovemu in Geigerjevemu mnenju. Nimamo razloga, da bi z Geigerjem predpo- stavljali, da ostanek neuzakonjene morale izpuhti v redkem zraku »~istega« duha. Hkrati tudi ne dr`i, da je potem ko je razpadla morala, ki je bila povezana z »mehani~no solidarnostjo«, in se {e ni razvila nova, ki bi ustrezala »organski solidarnosti«, iz dru`be izginila vsaka morala in je njeno mesto zasedla splo{na anomija. 21. Prim. Kaufmann, 1989; Luckmann, 1991, Ebertz, 1997. 22. Durkheim, 1893 in 1897. 23. Geiger, 1947. 122 Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 113-130 Toma‘ Luckmann Gotovo danes morala, razen v svojih uzakonjenih delih, v dru‘bi ne predstavlja enoten, splo{no obvezujo~ sistem, ki se uveljavlja s sankcijami. Gotovo je morala izgubila svojo trdno in opazno institucionalno osnovo. Tudi »moralna ustanova Cerkev« je namre~ v sodobnem pluralisti~nem polo‘aju postala moralni podjetnik na razmeroma odprtem »trgu« moralnih »ponudb«, ki ga preskrbujejo z vseh strani. Zaradi svoje zgodovine je deloma v ugodnej{em, deloma pa dosti slab{em polo‘aju, kakor drugi sodobni ponudniki. Heterogene morale - ~e je spri~o novega stanja dovoljena doslej nedopustna mno‘inska oblika besede »morala« - so v sodobnih modernih dru‘bah, vklju~no z Nem~ijo, posredovane preko ponudbe mno‘i~nih medijev {tevilnih in povsem razli~nih moralnih podjetnikov, uporabljajo pa jih tudi v {tevilnih oblikah in zvrsteh vsakdanje komu-nikacije24 . Ali to pomeni, da v modernih dru‘bah ni ni~esar ve~ skupnega, razen morebitno labilnega »delovanja sistema« in pozitivnega prava, ostaja odprto vpra{anje. Pri vsej vsebinski razli~nosti ponujenih moral kljub vsemu ne moremo izklju~iti, da jih ima vsaj en del skupno »streho«. Ta del sebe vidi kot zagovornika in tudi uporabnika pluralisti~ne morale toleran~nosti, kakor jo namre~ pridigajo v zasnovi »civilne religije«25 . Drugi del, ki ga oskrbujejo »fundamenta- listi~ni« moralni podjetniki, propagira obvezno, vsebinsko dolo~eno, homogeno moralo: svojo lastno. Seveda je celo funda-mentalizem v Nem~iji vse drugo kot homogen26 . Empiri~no iz tega sledi, ne moremo ve~ zadovoljivo dolo~ati moralne norme z opisom obveznega institucionalnega katekizma in jih primerjati z vsakdanjo prakso. Za razumevanje stanja morale v moderni dru`bi jo moramo ubrati v drugo smer. Ta pelje k raziskovanju moralne komunikacije. Najdemo jo na dveh ravneh: prvi~ v obliki ponudb moralnih podjetnikov v mno`i~nih medijih, in drugi~ v razli~nih oblikah neposredne in obojestranske vsakdanje moralne komunikacije. Na tej ravni moralne ponudbe mno`i~nih medijev ali ignorirajo ali pa jih sprejemajo selektivno, jih potem predelajo, sprejmejo ali zavrnejo. Pri sedanjem stanju raziskav {e ne vemo, kako so te reakcije na »ponudbe« razdeljene in {e manj vemo o na~inih predelovanja. Posameznikova izbira in obdelava ponudb mno`i~nih medijev v komunikaciji s soljudmi poteka na podlagi pri njemu `e obstajajo~e moralne dr`e. Iz nje ~rpa vsakdanja moralna komunikacija . Ravno tako {e ni pojasnjeno vpra{anje, kaj so viri te dr`e, v katerih okoljih jih najdemo in od kod prihajajo. Pozornost pri naslednjih delnih raziskavah bo zato usmerjena predvsem na komunikativna dogajanja in njihove moralne dimenzije. O enem in o drugem je bilo `e mimogrede nekaj omenjeno v dosedanjih razmi{ljanjih. Nadaljnje pripombe naj prispevajo k bolj{emu razumevanju slede~ih raziskovalnih poro~il. Komunikativna dogajanja so nam poznana in samoumevna v svoji vsakdanji konkretnosti, kot vpra{anja in odgovori, pripovedi, o~itki, ljubezenske izjave, pogovori s kupci, svetovanja, dru`inski pogovori za mizo, strankarske razprave itd. O~itno je, da 24. Prim. k temu Bergmann i. dr., v pripravi, 1998. 25. Prim. za to prispevke o »Das Wort zum Sonntag« in posvetno moralno pridigo v Bergmann i. dr., op. cit. 26. Prim. Ebertz, 1991. Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 113-130 123 Dru‘beni pogoji duhovne orientacije pri tem ne gre za poljubne lastne konstrukcije, ki slu`ijo samo na{im osebnim zahtevam. Imajo svojo »zgodovino« in podvr`ena so zahtevam situacije, katerih se udele`ujejo drugi kot dolo~ene osebe ali ljudje dolo~enega tipa. In kon~no so pri njihovem izvajanju v mnogih ozirih naprej oblikovana, od izbora besed, ki naj bi bile razumljive za drugega (ali bi nanj hoteli napraviti vtis) do (resnega, opominjajo~ega, ironi~nega, {aljivega itd.) tona in do dialo{ko-strukturnih obveznosti komunikacijske zvrsti, katero uporabljajo komunikacijski partnerji: opravljanje, {ala, ̀ alni govor, razgovor za slu`bo. V tej konkretni mno`ici so komunikativni procesi empiri~no oprijemljivi; tako lahko postanejo predmet raziskave. Med {tevilnimi pojavnimi oblikami lahko osnovno strukturo komunikacijskih delovanj27 zajamemo v dveh kategorijah: delovanje je enostransko usmerjeno k drugim in ne pri~akuje »odgovora« (lahko pa ga v posebnih pogojih vendarle dobijo), ali pa je obojestransko in pri~akuje in dobi (ponavadi) odgovore. Drugi~ so delovanja lahko neposredna, ~e se udele‚enci komunikativne situacije nahajajo v medsebojnem telesnem dosegu, ali pa so posredna, ~e so potrebni drugi nosilci pomena kot lastni glas, gestika ali pa izraz obraza za prenos smisla »sporo~ila«. Oblike posrednosti so zaradi tehnolo{kih sprememb od dimnih signalov do interneta seveda postale pestre. Poleg tega lahko posredne in neposredne, enostranske in vzajemne oblike komunikacije nastopajo me{ano, npr. prenekateri telefonski posvetovalni programi, ki potekajo med modera- torjem in strokovnjakom in tistim, ki kli~e, in ob~instvom v televizijskem studiu hkrati. [e ena pripomba k moralni komunikaciji. V {ir{em smislu besede so kot moralna komunikacija lahko razumljeni vsi procesi posredovanja smisla, torej vsaka komunikacija. Vsako dogajanje, ki se ga ljudje udele‘ujejo, vsak dialog nalaga udele‘encem dolo~ene obveznosti, npr. glede pozornosti, neke obzirnosti itd. Ali obveznosti vedno tudi res izpolnimo, je drugo vpra{anje. Na vsak na~in se na~eloma lahko sklicujemo nanje kot pravila, brez katerih skupno ‘ivljenje ne bi bilo mogo~e. Vendar to {iroko pojmovanje ne ustreza vsakdanjemu razumevanju, ker ostaja pri obi~ajnemu poteku komunikativnega dogajanja in socialne interakcije nasploh ta dialogicna morala v ozadju. Zdravi razum ima dobre razloge za to, da o morali govori le v o‘ji povezavi, namre~ takrat, ko je splo{no moralno zakulisje ~love{kega ravnanja oprijemljivo, izrecno in tako reko~ izto‘ljivo. Tudi analiti~no je zo‘enje pojma koristno. O moralni komunikaciji bomo torej lahko govorili {ele, kadar v komunikativni dejavnosti vrednotimo tuje ali lastno delovanje, ali celo ‘ivljenje, posamezno ali kolektivno osebo. To takrat, ko vrednotimo po kriterijih, ki so usmerjeni v predstavo o dobrem in zlem. Pri tem je ocenjevanje lahko eksplicitno ali implicitno. Razlikovanje med eksplicitnim in implicitnim vrednotenjem, torej med neposrednim in posrednim moraliziranjem, se je v primerjalni analizi komunikativnih stilov potrdilo v dolo~enih okoljih, skupinah, dru‘bah in obdobjih, in se bo gotovo tudi v obravnavanem primeru, v nem{ki sodobni dru‘bi, izkazalo kot koristno. 27. Prim. Luckmann, 1992. 124 Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 113-130 Toma‘ Luckmann 3. Vmesne institucije Na osnovi predhodnih razmi{ljanj o problemu posredovanja smisla in moralne komunikacije v modernih dru‘bah lahko nekoliko poenostavljeno re~emo, da v funkcionalno diferenciranih in pluralisti~nih dru‘bah ni samo osebna identiteta, ampak tudi morala manj jasno in trajno dolo~ena z dru‘benimi institucijami, in da se jo dale~ mo~neje kot v drugih dru‘bah »prepusti lastni re‘iji«. Posledice, ki jih ima to za dru‘beno ureditev, posebno za »duhovno orientacijo« neke dru‘be, ne moremo zlahka oceniti. Vendar ni dvoma, da ‘ivita osebna avtonomija in dru‘bena anomija v nevarnem sosedstvu. Privatizacija osebnega ‘ivljenja, raznolikost ponudb smisla razli~nih obratov, ki ponudbe smisla izdelujejo skupaj s polifonijo s tem povezanih postopkov pri posredovanju smisla, heterogenost morale: vse to lahko pripelje do dezorientacije v ‘ivljenju. V splo{nem sicer pripomorejo ustaljene navade k stabilnosti vsakdanjega ‘ivljenja in dajo notranjo gotovost. Odpade nujnost, da bi morali enake probleme re{evati vedno znova. ^e to dr‘i ‘e za posameznika, velja {e bolj za kolektivne samoumevnosti. Kolektivne samoumevnosti so tako reko~ del dru‘benih pomenskih sestavin, ki so postale rutina. V starej{ih dru‘bah so bile zasidrane v homogenih socialnih okoljih, v konkretnih »‘ivljenjskih oblikah«28 . Varujejo jih medsebojno se oja~ujo~e norme socialne institucij. V modernih dru‘bah je socialna opora teh samoumevnosti iz omenjenih strukturnih razlogov veliko {ibkej{a kot v prej{njih dru‘benih redih29. Ta okoli{~ina je {kodljiva trdni orientaciji v dru‘benem svetu. S tem pa {e ni nujno, da se dezorientacija v tak{ni dru‘bi zares epidemi~no raz{iri30. Na obseg in na socialno razdelitev dezorientacije lahko vplivajo druge okoli{~ine. Med njimi so tudi take, ki vzrokom za dezorientacijo lahko celo nasprotujejo. Med temi sta zelo pomembna obstoj in na~in delovanja vmesnih institucij. Pri zanimanju, ki je motiviralo dela za to knjigo, so v sredi{~u pozornosti. Tudi kompleksne in individualisti~ne moderne dru`be, v katerih se je osebna identiteta v veliki meri umaknila v zasebno podro~je, niso sestavljene iz neposredne vzporednosti ali celo nasprotovanja skupka posameznikov, »zaprtih« v njihove majhne `ivljenjske svetove na eni strani in velikih »abstraktnih« institucijah, predvsem gospodarstva in dr`ave, na drugi. Med posameznikom in velikimi, kompleksnimi, anonimnimi institucijami moderne dru`be, z raznolikimi sistemi posebnih znanj, delujejo vmesne institucije. To raven prostora lahko razumemo strukturalno, pa~ kot vmesno raven. S takim razumevanjem vklju~uje vmesna raven vsako obliko kolikor toliko institu- cionaliziranega ravnanja oz. vsake organizacije, skupine in vsako socialno okolje, ki obstaja med »velikimi« dru`benimi institucijami in posamezniki. 28. Da bi navezali na Borstov pojem iz mojstrske analize srednjega veka , 1973. 29. Osnovna potreba ~loveka, od njene izpolnitve je navsezadnje odvisna varnost in gotovost, je nepokrita: tehni~ni kulturi ne uspe stabilizirati ‘ivljenjskega prostora, ravno tako v majhni meri kot stabilizirati »socialni prostor«. Gehlen, op. cit., s. 53. 30. Poleg tega moramo razlikovati med dejansko raz{irjenostjo kriz orientacije in kulturnokriti~inimi (neko~ predvsem v Nem~iji) diagnozami kriz intelektualcev. Prim. k temu predvsem Greiffen- hagen, 1997. Poseb. s. 23-39. Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 113-130 125 Dru‘beni pogoji duhovne orientacije Z vpra{anjem, kaj se dogaja na tej ravni, se na{a pozornost usmeri k funkcijam teh institucij. Kar koli drugega {e sodi k njihovim nalogam, glavna funkcija, tako so vedno domnevali, je posredujo~a, ne glede na razli~ne oblike posredovanja. Pomenske sestavine lahko te~ejo enostransko od »zgoraj navzdol«, kot npr. pri vmesnih stopnjah in srednjih »nadstropjih«, kot se pogosto zgodi pri natanko vodenih, strogo hierarhi~no organi- ziranih cerkvah, politi~nih strankah, gospodarskih podjetjih in sindikatih31. Poleg komunikativnih postopkov v katerih posredujemo va‘ne dele pomenskih sestavin dru‘be, lahko te~e posredovanja smisla tudi v nasprotni smeri, tako da vodi marsikaj, kar izhaja od posameznika, preko vmesnih do »velikih«, anonimnih institucij. V specifi~nem pomenu besede, ki je v rabi od Durkheima dalje, so »intermediarne« le tiste institucije, ki zagotavljajo posredovanje smisla v obe smeri. Teoreti~ne in ideolo{ke predpostavke so tako razumljenim, »smisel« v obe smeri posredujo~im vmesnim institucijam prinesla precej{en ugled. Dru‘ba, ki ima take institucije, tako je argume- ntirano, poseduje tako reko~ »imunski sistem«, ki prepre~uje dezorientacijo, ki akutno ali kroni~no grozi zaradi strukturnih sprememb v dru‘bi. Zadostna mre‘a intermediarnih institucij bi lahko prepre~evala dru‘bi, da zapade v stanje anomije. Dejavnosti takih institucij naj bi posameznika varovala pred tem, da bi se mu pomenske strukture njegove kulture zdele kot da nimajo ni~ opraviti z smislom lastnih izku{enj in lastnega delovanja ali da bi jih do‘ivel kot nezdru‘ljivo s seboj32. Zavirale naj bi potencialno vedno ve~jo lo~itev anonimnih birokrati~nih aparatov »velikih« institucij od njihove »osnove«. Posebno pa mislijo, da so vmesne institucije bistveni sestavni del »civilne« dru‘be. Njihov delni izpad ali odsotnost v celoti bi ogrozil vzpostavitev oz. obstoj zdrave demokracije33. [e bolj pozitiven smisel povezujemo v dru‘boslovju s pojmom socialni kapital, ki je soroden intermediarnim institucijam34. Prav tako soroden, ~eprav nekoliko bolj oddaljen pojem »intermediarne stopnje« pa se uporablja ve~inoma kot deskriptivni strukturni pojem35. 31. Razprave o »vplivu baze« v politi~nih strankah, v gospodarskih podjetjih o »decentralizaciji«, v cerkvah (npr. v katoli{ki Cerkvi od »reakcije« na Drugi vatikanski koncil) o sinodalni ureditvi, pobudah vernikov itd., lahko razumemo kot pogovore o tem, ali so ali pa naj bodo te institucije »intermediarne«. 32. Prim. Berger in Luckmann, op. cit., posebej s. 76 sl. 33. To je npr. vodilna misel raziskovalnega projekta Nem{ke raziskovalne skupnosti ( DFG ) (»Intermediarne organizacije in demokrati~na stabilnost v vzhodnem delu Srednje in v jugo- vzhodni Evropi med obema vojnama 1918-1939/41«) pri Seminarju zgodovine (Wolfgang Höpgen) Univerze v Leipzigu. 34. Putnamove analize so pokazale, da so raz{irjena pripadnost dru{tvom, cerkvi, politi~ne aktivnosti na lokalni ravni itd. od blizu povezani z razli~nimi pozitivnimi posledicami, npr. z ni‘jo stopnjo kriminalnih dejanj, in da so se s takim in podobnim indeksom razumljene forme oblikovanja skupnosti v Zdru‘enih dr‘avah Amerike zmanj{ale v nekaj desetletjih. To ugotovitev so zelo upo{tevali v ameri{kih socialnih in kulturnopoliti~nih razpravah. Prim. Putnam, 1995, in isti (v projektu ustanove Bertelsmann Stiftung, ki {e poteka [publikacija je v pripravi za leto 1999]). O pojmu socialnega (in kulturnega) kapitala prim. tudi Colemann, op. cit., in Bourdieu, 1983. 35. Prim. Kaufmann, izdajatelj, 1987. 126 Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 113-130 Toma‘ Luckmann Vsekakor moramo opozoriti, da razvijem metaforo naprej, da vmesne institucije zbirajo socialni kapital na razli~ne na~ine in ga »dobro« ali »slabo« potro{ijo ali investirajo. Lokalne karitativne dejavnosti malte{kega reda imajo posledice, krajevno omejene in celotno dru`bene, ki so druga~ne od desno- (ali levo-) radikalnih krajevnih sekcij; ku-klux klan pomeni nekaj drugega kot zdru`enje star{ev in u~iteljev; prostovoljno gasilsko dru{tvo je nekaj drugega kot lokalna mafija. Kaj torej sestavlja intermediarne institucije v dru`bi, ne moremo ugotavljati le iz inventarja vmesne ravni v dru`benemu prostoru; pa tudi formalna analiza eno- ali dvostranskosti procesov posredovanja smisla {e ne pove zadosti o na~inu delovanja in njihovem moralnem zna~aju36. Da bi ugotovili, kak{en pomen gre pripisovati vmesnim institucijam v dru‘bi, ali, in kako, si nasprotujejo na krajevni ravni, v konkretnem socialnem okolju, v morebitni dezorientaciji na celotni dru‘beni ravni, potrebujemo temeljite empiri~no raziskavo »osnove«, ki komunikativne postopke posredovanja smisla podrobno opisuje. Tako bomo morda razlikovali prave od ponarejenih »kovancev« socialnega kapitala, ki je v obtoku. Ni potrebno pojasnjevati, zakaj bi bila raziskava vseh dru`benih formacij, ki sodijo k vmesni ravni socialnega prostora, naloga, ki bi bila preve~ zahtevna celo za najve~je dru`boslovne raziskovalne zmogljivosti. ^eprav je popolno zaznavanje stanja nemogo~e, lahko bolj natan~en pogled na strate{ko izbrane institucije na tej ravni osvetli celotni polo`aj. Katere institucije bi najbolj slu`ile temu namenu? Dru`ine so ̀ ivljenjske skupnosti, v katere otroci vstopijo z rojstvom ali s posvojitvijo in zakonca z institucionalizirano zvezo. S pomo~jo tradicije, razli~nih pravnih ureditev, z ekonomskim pritiskom in afektivno vezjo - dele`i teh pogojev niso povsod enaki - so (do neke mere) zavarovane proti samovoljni razpustitvi. Zanje je zna~ilno redno se ponavljajo~e, neposredno medsebojno37 ravnanje v okviru trajne in ob{irne38 socialne zveze. V modernih zahodnih dru‘bah so iz njih nastale ‘ivljenjske skupnosti, ki so najprej v svoji me{~anski razli~ici in potem malodane splo{no ravnale po kulturnem predpisu ljubezenske zveze zakoncev in se pri tem zna{le v napetosti s predpisi trajnosti zveze. Po obi~ajnem pojmovanju seveda dru`ina ni to, kar ozna~ujemo kot vmesno institucijo. Danes se morda zdi, da je tako reko~ bli`je posamezniku, oz. privatni zvezi posameznikov kot dru`beni, ~eprav »samo« vmesni instituciji. Ampak v tradicionalnih dru`bah posameznik ni u`ival tako visoke stopnje od dru`ine neodvisne posameznosti, kot mu je priznana kot posledica strukturalnih sprememb v moderni dru`bi. Kamorkoli pa smo pripravljeni uvrstiti dru`ino v sestavi dru`benega prostora, je nedvomno od nekdaj prevzemala najpomembnej{o vlogo v posredovanju med zgodovinskim 36. Prim. k temu tudi Then, 1997. 37. Recipro~no ravnanje, vendar je v tradicionalnih in zgodnjih modernih dru‘bah z oziroma na socialno mo~ ve~inoma zelo asimetri~no, v slab{i polo‘aj postavi ‘enske. 38. Ni enako ob{irno v vseh dru‘benih tipih in oblikah zakona. Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 113-130 127 Dru‘beni pogoji duhovne orientacije dru`benim redom in med vsakim novim primerkom vrste homo sapiens. V dru`ini so se na otroka prena{ale temeljne pomenske sestavine neke kulture. Za dru`beno repro- dukcijo je bila najpomembnej{a `ivljenjska skupnost. Bila je vsekakor do najnovej{ih ~asov. Ali je {e vedno? Kulturno- in dru`beno-kriti~ni glasovi so se posebej intenzivno - od 19. stoletja dalje - prito`evali nad propadanjem dru`ine. Tudi danes sli{imo vedno znova, da je dru`ina v te`ki krizi. Torej ni ni~ novega, da moralni podjetniki, posebno, vendar ne izklju~no tradicionalisti~no obarvani, `e vidijo zaton starega reda in vseh vrednot, prav posebno tistih, ki jih predstavlja dru`ina. Zdaj, ob koncu drugega tiso~letja na{ega {tetja, v obdobju splo{nega milenarizma in intelektualnih fantazij o postmoderni, to ni ni~ prav posebej presenetljivega. Vendarle priljubljenost tak{nih jeremijad {e ne pomeni nujno, da to`e~i glasovi nimajo prav. Ali niso tiste, ki so vedno znova po krivici kri~ali »volk«, na koncu po`rli ravno volkovi? Pojasniti moramo ne le spekulativno, ampak tudi empiri~no39 , kako pomembna je dru‘ina kot ‘ivljenjska skupnost v moderni dru‘bi, kako otrokom posreduje pomenske sestavine in temeljno obna{anje, razjasniti ali v njej otroci {e razvijejo kolikor toliko stabilne za~etke osebne identitete, in ali lahko podpira osebno identiteto zakoncev40. Eksemplari~no preu~iti to z analizo komu- nikacije v dru‘ini je naloga prvega delnega poro~ila v knjigi41. Nazorske skupnosti se izoblikujejo, kadar nazor, vklju~iv{i videnje sveta ne le tako kot je, ampak kakr{no naj bi bilo, ki ga deli ve~ ljudi, motivira skupno ravnanje. Kolektivno ravnanje v slu`bi skupnega nazora zahteva skupno `ivljenje, vsaj v omejeni obliki. Nazor pa je lahko tudi take vrste, da nasploh, brez omejitev obvezuje k `ivljenju v skupnosti. Nazorska skupnost postane obenem `ivljenjska skupnost, torej prav tako kot dru`ina trajna socialna zveza, ki jo zagotavlja redno se ponavljajo~e, neposredno medsebojno ravnanje. ̂ e se obra~a navznoter, se v splo{nem nagiba k osamitvi navzven z razli~no radikalnostjo, kot npr. v nekaterih versko-komunisti~nih naselbinah v 19. stoletju v Ameriki, v izraelskem kibucu, v ezoteri~nih skupnostih. ^isto druga~e se razvija nazorska skupnost, ~e iz prepri~anja narekuje, da se obrne navzven, in »osvoji svet«. Gibanje o`ivlja misijonarska vnema in v dolo~enih pogojih preko solidarnosti 39. Naloga, s katero se soo~a obse‘na knjiga Nem{kega mladinskega instituta (Deutsches Jugen- dinstitut), ki jo je izdal Bertram, 1995. Med drugim lahko upo{tevamo Burkartovo, 1995, (posebno s. 423 in 424) kritiko neto~nosti in pretiranosti empiri~no utemeljene teze indivi- dualizacije v mnogih sociolo{kih teorijah. 40. Glede na mo‘nost empiri~ne raziskave takih vpra{anj prim. npr. metodolo{ko integrativno zasnovo pri Bronfenbrennerju, 1979. 41. Raziskava seveda ne orje popolne ledine, ampak povsem raziskano podro~je. Rezultati in njihovo tolma~enje so si vsekakor nasprotujo~i, kot bo pokazalo delno poro~ilo. ^eprav se je zdelo, da daje znaten del {tudij vsaj deloma prav kasandram, so ravno novej{e raziskave osvetlile nov pogled na stanje dru‘ine. Tako je najnovej{a objavljena kompaktna in ob{irna predstavitev (Bertram, 1997) kulturnokriti~ni neuspe{nosti dru‘ine izrazito nenaklonjena; podobno, blizu podatkom, Hill in Kopp, 1997. Prim. tudi metodolo{ko popolnoma druga~e zasnovano [tudijo o dru‘ini v sedanji Nem~iji: Allert, 1998. 128 Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 113-130 Toma‘ Luckmann svojih ~lanov lahko povzro~i spremembe v organizaciji dru`be. Te spremembe v~asih lahko ustrezajo programskim ciljem gibanja; kar pogosto pa so nenamerne in nepredvidene. Dru`bena gibanja so intermediarna v posebnem smislu. Prototip dru`benega gibanja je protestno gibanje, za katerega je zna~ilno, da programati~no nastopi proti »velikim« institucijam. Torej niso vnaprej{nja ustanova civilne dru`be, ki obojestransko posreduje smisel, kot bi morda ustrezalo idealisti~ni predstavi o vmesnih institucijah. Po svojih zgodnjih obdobjih nastajanja se dru`bena gibanja neizogibno sre~ajo s te`avo, kako najti trajnej{e oblike organizacije. ^e pristajajo na dolo~eno hierarhizacijo organizacije in birokratizacijo postopka, spremenijo svojo moralno »karizmo« v vsakdanjo, in se institucionalizirajo v dru{tva, stranke itd.. Tako se te`ava premesti. Kako lahko zago- tavljajo »stik z bazo«, {e naprej zadovoljivo zastopajo notranje prepri~anje pripa- dnikov, in hkrati tako re{ujejo svoje konflikte z dr`avo in gospodarstvom, da bi njihove nasprotne instance poimenovali pav{alno, da se ne preobrazijo v nevplivne, obrobne sekte? Z drugimi besedami: Kako lahko postanejo »prava« vmesna institucija? V zahodnih dru`bah je eksemplari~no zanimiv primer sodobnega protestnega gibanja. »Ekolo{ko gibanje lahko velja za primer zgodbe o dvojnem uspehu: za samo gibanje, pa tudi za prilagodljivost politi~nega sistema«. Tako ocenjuje prav pozitivno Franz-Xaver Kaufmann nem{ko razli~ico42. Zdi se, kot da bi bilo ekolo{ko gibanje dober primer moderne vmesne »institucije« v o‘jem, pozitivno vrednotenem pomenu besede. Bolj natan~no gledano pa ni niti »institucija« niti strnjeno gibanje. Oznaka obsega ve~ tokov, ki te~ejo v isto smer, tvorijo vsepovprek meandre in se delijo v stranske rokave. ^eprav ni institucija v strogem pomenu, vsebuje »gibanje« nekatere deloma in raznovrstno institucionalizirane skupine in okolja. Odprto je vpra{anje, kateri deli gibanja smisel dejansko posredujejo »od spodaj navzgor« in hkrati »od zgoraj navzdol« in katere oblike moralne komunikacije se udele‘ujejo teh procesov posredovanja. Pojasnjevanju tega vpra{anja se posve~a druga posami~na raziskava v tej knjigi. Med sestavinami moderne dru`be, ki jih pogosto pritegnejo k razlagi dezorientacije, zavzema vidno mesto »nejasnost sveta«. Resni~nost se ~loveku zdi - predvsem zaradi »eksplozije znanja« in »tehni~nega veka« - tako zapletena, da ne more nih~e ve~ imeti pregleda nad njo. V kulturnopoliti~ni areni so mnenja o posledicah bliskovitega kopi~enja najrazli~nej{ih vrst znanja v temeljnih znanostih in uporabni raziskavi deljena. Mnenja so mo~no moralno obarvana. Niso predmet slede~ih razmi{ljanj. Ta se nana{ajo na spremembe same, na spremembe dru`benih zalog znanja v moderni, katere obto`ujejo za dezorientacijo modernega ~loveka. Zaslu`ijo si kratek opis. Vzemimo, da je za poenostavljeni idealni tip strukture dru`benega znanja v arhai~nih skupnostih zna~ilno, da je skoraj vse znanje, potrebno za `ivljenje v tak{ni skupnosti, za vse enako in vsem enako dostopno43. Dru‘beno zalogo znanja je potemtakem sestavljalo splo{no znanje, torej znanje, ki so si ga delili odrasli in se je do neke mere 42. Kaufmann, 1997, s.182. 43. K temu nazorno Redfield, 1956 (posebno s. 72 sl.). Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 113-130 129 Dru‘beni pogoji duhovne orientacije enako preneslo na naslednjo generacijo. Model je seveda preve~ preprost: skoraj povsod so obstajale zasnove posebnih znanj, npr. {amanskega zdravilstva in vedenja o onostranstvu. @ivljenjske izku{nje mo‘ in ‘ena niso v nobeni dru‘bi (popolnoma) identi~ne, in otroci sprva vedo manj od odraslih, ~e popolnoma odmislimo to, da se razli~no hitro in dobro u~ijo. Delitev dela po spolu je bila razli~na ‘e v zgodnjih kulturah, ko so bili ljudje lovci in nabiralci, posledica je npr. v znanju o lovu in rastlinstvu. ^eprav gre dejansko za poenostavitev, model poudarja zelo pomembno bistvo: neenake porazdelitve znanja, s katerokoli funkcijo ‘e, arhai~nim dru‘bam ni vsilila sama strukture znanja. Kjer se je neenaka razdelitev znanja razvila iz drugih vzrokov, so jo pogosto vzdr‘evali s konkretnim sistemom oblasti. Dolo~ene dele znanja so {~itili v obliki tajnega znanja. Model, koristen kot kontrast pri opisu strukture zalog znanja v moderni dru‘bi. @e v starih civilizacijah so se oblikovala posebna znanja, teoreti~na (npr. verska in astronomska) in prakti~na (npr. rokodelska). Dru`bena porazdelitev znanja se je {e dodatno zapletla zaradi razvoja splo{nega znanja, tj. znanja, ki je bilo posredovano vsem, v razli~ne variante. Vzrok za to so bile v najve~ji meri razli~ne `ivljenjske razmere, ki so jih pogojevali kasta, stan ali pripadnost spolu, in tem pogojem odgovarjajo~em razli~nem posredovanju in u~inku verskih, filozofskih in zgodnjih znanstvenih teorij. Od renesanse dalje je diferenciacija znanja stalno nara{~ala. Raznolikost sistemov in podsistemov posebnih znanj se je posebej hitro {irila od 18. in za~etka 19. stoletja, dodatno pospe{eno pa v zadnjih desetletjih. Za posameznika je ostajala vsakodnevna resni~nost {e bolj kot prej pregledna le v omejenih prostorih dogajanja njegovega »majhnega `ivljenjskega sveta«. V drugih dru`bah so nepregledne in potencialno nevarne vidike resni~nosti premaknili na simbolno-religiozno raven. V moderni je postala nepreglednost konstitutivna za vsakdanji svet. Po koreniti spremembi poklicne strukture v »storitvenih« in »informacijskih dru‘bah« v drugi polovici tega stoletja postaja v vedno ve~ji meri vsak ~lovek stro- kovnjak za nekaj, vendar za nekaj v razlo~no za~rtanem opravilu: nadzor strojev za polnjenje mleka v steklenice, vratar v profesionalnem nogometu, dav~no svetovanje za obrtnike, biokemi~ne raziskave za farmacevtsko industrijo. Tako kot je vsak sam strokovnjak vsaj v svojem majhnem prostoru, imamo druge strokovnjake - tudi tam, kjer sami sploh nimamo pregleda. ^e gledamo znanstveno, je bil pri preprosti dru‘beni razdelitvi znanja prevladujo~i socialni tip nestrokovnjak, »laik« da uporabimo izraz anahronisti~no, kajti kjer smo komaj imeli strokovnjake, tudi ni bilo laikov. Ta je bil pri razre{evanju te‘av, na katere je naletel v vsakdanjem dogajanju, obi~ajno popolnoma kompetenten. V moderni dru‘bi pa komaj {e najdemo koga, ki bi bil pristojen na razli~nih podro~jih, pa naj bo samo vsakdanjega ‘ivljenja. Pa tudi ~e bi bil, bi se spri~o velike ponudbe strokovne kompetence sam upal po~utiti kompetentnega44. Od nege dojen~ka do poprave pokvarjenega televizorja, od vzgoje otrok do pravilne diete, od po~itni{kega veselja do ljubezenskih te‘av, vedno bolj smo odvisni od »stroko- vnjakov«, oziroma mislimo, da smo. Prizadevanja, da bi sami postali tako reko~ 44. Prim. Uvod k Luckmannu in Sprondlu, 1972. 130 Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45: 113-130 Toma` Luckmann nepoklicni strokovnjaki, od vzgojitelja vrtnic do specialista za Mallorco, od doma~ega mojstra do »alternativnega« psihologa, gotovo niso nova. Njihova mno‘itev in velika {iritev je pa najbr‘ povezana z globoko vznemirjenostjo laika glede svojih zmo‘nosti45. To je tudi ozadje profesionaliziranega46 svetovanja strankam, ki si ga pred pol stoletja sploh ni bilo mogo~e zamisliti v takem obsegu47. Svetovanje posreduje najra- zli~nej{e vrste znanja, med drugim tudi vedenje o znanju, ki je pomembno za »klienta«. Razvije se celo strokovno znanje o tem, kje in kako lahko prejmemo znanje na dolo- ~enem podro~ju. Kako to poteka, katero vrsto »smisla« in moralnega »prepri~anja« posredujejo v svetovalnih ustanovah, ali sploh sodijo svetovalne ustanove oziroma katere k »dobrim« vmesnim institucijam in prepre~ujejo desorientacijo, to so vpra{anja, o katerih vemo {e razmeroma malo. Da bi izvedeli ve~ in da bi bilo to, kar bomo izvedeli, zanesljivo, je cilj tretje raziskave. Prevedla Brigita Stele Strokovni pregled Toma‘ Luckmann 45. Prim. Hitzler in Honer, 1988. 46. Tradicionalno dajanje nasvetov med sorodniki ali prijatelji je seveda ‘e vedno obstajalo. Vpra{anje, ali ga je {irjenje profesionaliziranega svetovanja potisnilo v ozadje, je {e odprto. Sicer je »profe- sionalizirano« sinonim za razli~ne stopnje, recimo, tujega svetovanja, ki temelji na posebnem znanju razli~nih vrst ali se vsaj sklicuje nanj. 47. V {ir{em pomenu besede lahko sem {tejemo tudi svetovalno literaturo. Pot skozi najbli‘jo knjigarno bo ponazorila obilico ponudbe in njeno skoraj neverjetno raznolikost. Ravno tako pregled kataloga knji‘nega kluba. V enem samem mese~nem dopisu npr. priporo~ajo izdajo eksercitij sv. Ignacija Lojolskega: kot »odli~no osnovoza vsakogar, ki si i{~e bolj{e razumevanje Boga in verske dinamike«, poleg tega, {e tako reko~ v isti panogi, Tao Te Chinga, nekaj strani dalje, »Direktno od CEO« (Chief Executive Officer), kjer »vodilni poslovne‘i svetu odkrivajo ideje, ki bi jih lahko potreboval vsak mened‘er«, potem knjige za u~enje eroti~ne masa‘e, za upravljanje ra~unalnika, seksualna priporo~ila »za nebogljene«, kuharske knjige, joga proti bole~inam v kri‘u itd.