,,Slovenska Matica" v Ljubljani in njene knjige za 1. 1889. Naši alovatveni družbi ,,SIov. Matica" v Ljubljani in ,,Družba sv. Mohorja" v Celovci ate ravno pred Božičnimi prazaiki razpoalali avoje knjige za leto 1889. Udje obeb družeb ao ž njimi gotovo zadovoljni, kajti obe ate letoa svojemu namenu jako primerne knjige izdali. Ker ae nadjam, da bode o ,,Družbi av. Mohorja", kakor druga leta, tudi letoa kdo drugi primerno beaedo spregovoril, hoeem 8 temi vrsticami aamo na ,,Slov. Matico" v Ljubljani ia na njene knjige za leto 1889, opozoriti. nSlov. Matica" je slovatveno društvo za bolj omikane Slovence, recimo na ravnost: društvo za slovenako razumništvo, zato priobčuje tudi bolj učene kujige in spiae, kakor družba sv. Mohorja, ki je namenjena priprostemu ljudstvu. Razumništva je aicer manj, kakor priprostega naroda, a tako malo pa ga vendar ni, da ^Slov. Matica" ne bi mogla dobiti še enkrat ali dvakrat več udov, kakor jib zdaj ima. V preteklem letu je ,,Slov._Matica" imela 1909 udov, med temi iz Malega Štajarja ali lavantinake škofije samo 425. Ako imenik udov natančneje pregledamo, najdemo čeato, da še tu ali tam manjka kateri duhovnik, mnogo r.čiteljev in jako mnogo uradnikov, in. ravno v teh stanovih _ je iskati našega razumništva. Ker po Malem Stajarji ,,Slov. Gospodar" hodi v vsako vas in obiskuje vse imenitniše biše, zato koledujem ob novem letu ravno v tem listu za ,,Slov. Malico" ter ob enem opozarjam na njene ravno izišle nove knjige. Vsak ud ,,Matice alovenake", ki plačuje na leto 2 fl., dobil je za leto 1889 tri knjige obaegajoče 54 tiakanib. pol. Prva knjiga je običajni ,,Letopis za 1. 1889.", ki ae odlikuje po temeljitib sestavkib in razlienib atrokah poavetnih znanoati. Prof. Simon Rutar popisuje ,,Pra zgodovinake izkopine po Slovenskem" in ,,Koaovo polje", Janko B. pripoveduje ,,Ženitvanjake običaje Belib Krajncev", J. Steklasa kaže za- nimivo zgodovinako podobo nHerbart Turjaški" in J. Šubic podaja obširno razpravo o fotogra- fiji. Na koncu letopisa pa se nahaja, kakor vsako leto pregled novih slovenskib čaanikov in knjig, poročilo o odborovem delovanji in imenik udov, razvršcen po škofijab. in dekanijab. Druga knjiga je prvi del nDušealovj a", ki ga spiauje dr. Fr. Lampe. ,,Slov. Matici" moramo čestitati, da ai je pridobila za modroslovaka dela takega sodelavca, ki razume tudi težavne in visoke reanice tako poljudno razlagati in nam že s svojim imenom jamči, da bodo ti modfoalovski spisi v dobrem duliu pisani. Bog mu daj le zdravja in dobre volje, da uam po že narejenem načrtu apiše knjige za celi modroalovski aiatem! To bode velika čast in duševna koriat za ,,Slov. Matico" in za slov. narod. Ker pa je modroslovje, če tudi silno koristna znanost, v našib arednjih šolab še pepeluška, zato priporočatn vsakemu najprej dobro prečitati ,,Vvod v modroslovje" od istega piaatelja. katerega je ,,Matica alovenaka" pred dvema letoma izdala. Tretja knjiga je drugi del ,,Erjavčevib izbranib apiaov". Erjavčeve spiae amo že raztresene po čaanikih radi čitali, še ljubši pa ao nam v teh dveb zvezkib, ki jibje,,Slov. Matica" izdala. Pisatelju Erjavčevega življenja radi pritrdimo, da je Erjavčevo pero bilo vedno čiato, da ni nikoli zapiaal nobene beaede, ob katero bi se mogel kdo spodtikati v morainem ali etičnem obziru. To je velika pobvala za pokojnega Erjavca iu želimo, da bi ai tako pobvalo iskali vsi naši piaatelji. Sicer pa lebko o vseb. Matičnib knjigah trdimo, da krščanskim načelom nikjer ne naaprotujejo, in imena odbornikov so nam porok, da se to tudi ne bo godilo. Z ozirom na vae to pa je slov. razumništva dolžnost, da nSlov. Matico" podpira s tem, da jej v obilnišem številu pristopa in njene knjige razumno in marljivo čita, potem bodo se apolnile Cimpermanove želje o petindvajaet letnici ,,Slov. Matice", da bode iz njenega brama odaevala luč proavete po celi Sloveniji. J. S-a.