. 4 Ženski Švet 'ft ^ DOMU / J t letnik VI M^ecemBew W28 J Vil ikei>ilßa 12. VSEBINA 12. ŠTEVILKE. DOM... DOM... - (i>avla HoCevarjeva.).............Siran 353 MOJ DOM. — Pesem. — (Dora Grudnova.)..... . ' 'aa KDO IMA DOM? - (France Bevk,). ....... SREZ STREHE. - (Lea Falarjeva.)...... ŽtVtJENJE V KMETSKIH DRUŽINAH, -- (Fr. t.) . , . VSAJ USTNO SOBO... - >. Z ločitvijo gospodarstva (pridobivanja) od gospodinjstva (trošenja) je bilo šele mogoče v domu vstvariti razkošje. Žena je postala svobodnejša, ker, je bila rešena težkega dela. Patrijarhalno, v sami družini zaokroženo gospodarstvo je moglo vstvarjati le omejeno razkošje, čeprav je razpolagalo z obilico živeža in primitivne j ših potrebščin. Večkrat se sklepa, da je. suženjstvo oprostilo ženo trpljenja in dela, kar je pa napačno. Dokler se je mož pečal z lovom, je žena enakopravno z njim delila dobro in slabo. Pri možu pastirju je bilo še slabše, a pravo trpljenje in ponižanje se je začelo pri poljedelstvu. Mož je bil junak, ki je odganjal zver od črede in sovražnika od zemlje, žena se je mučila s sužnji vred na polju in doma. Šele denar, ki,je omogočil trgovino in obrt. je osvobodil težkega dela ženo trgovca in obrtnika ter pozneje pod kulturnim vplivom teh stanov prinesel olajšanje tudi poljedelčevi ženi, dokler ni nazadnje oprostil še sužnja. Poljedelstvo, ki je bilo pogoj gostejše obljudenosti in iz nje izvirajoče civilizacije, je zahtevalo od žensk najtežje žrtve. Mali kmetski gospodinji i® prinesla celo doba obrti V dolgih stoletjih le malo olajšav. Njen ugled se je sicer dvignil in marsikaj, kar se je izdelovalo v gospodinjstvu, js prevzela obrt, toda še vedno ji je ostalo od zore do mraka dela'dovolj. Dotrot obrti in denarnega gospodarstva je bila deležna meščanska žena aH žena velikega posestnika. Ta je bila oproščena ne le vsega gospodar-sk«-.fa, ampak dostikrat tudi vsega gospodinjskega dela, ki so ga oprav- STRAN 37fi. ŽENSKI SVET Štev. 12. LETNIK VT. Ijali namesto nje sužnji in pozneje posli. Seveda malomeščanska gosp<>-dinja, ki ni imela ne sužnjev ne poslov, ni bila dosti na boljšem od kmetske. Pri njej je vsied višjih zahtev doma čisto gospodinjsko delo tako naraslo, da ga je komaj z vsem naporom zmagovala. In tako poznapio iz polpretekle in marsikje, žal, še iz današnje dobe gospodinjo, ki ves ljubi dan samo pospravlja, briše, kuha, pomiva, šiva, pere in snaži; gospodinjo, ki ima vse misli enostransko usmerjene na lastno gospodinjstvo, ki v izobrazbi daleč zaostaja za možem in ki na videz potrjuje tezo o duševni manjvrednosti ženske. Tem sirotam prinaša odrešenje šele industrija. Moderna industrija, ki izkorišča anonimni kapital, znanstveni naprz-dek in nove vire pogonske sile, odvzema gospodinjam delo ali pa jim nttdi pripomočke, da si delo olajšajo. Pomislimo le, koliko truda in zadreg prihrani gospodinjam živilska industrija z obilico najrazličnejših konserv, ekstraktov in preparatov, koliko dela odpade z električno razsvetljava itt novodobnimi pralnimi pripomočki, z raznimi gospodinjskimi stroji, uporabljanjem električne sile v gospodinjstvu itd. Danes je mogoče olajšati gospodinjstvo s tolikimi pripomočki, da se zamudi gospodinja s svojim deliora samo par ur na dan. Ko bo vse, kar nudi današnja industrija, v gospodinjstvu splošno razširjeno, bo tudi na najenostavnejši način rešeno pose!«k» vprašanje. Poslov ne bo treba. Seveda ima tä napredek tudi svojo slabo stran. Danes še ne ve gospodinja prav, kaj naj počne s časom, ki ga je tako nenadoma pridobila. Vendar pesimizem pretiranih moralistov ni opravičen. Ženske v svoji prirojeni nravnosti ne pojdejo tako daleč, da bi ne vedele več kam in namesto prvotnega krika «proč od loncev in plenic», se čuje iz ženskih vrst samih vedno češče klic «nazaj k materinstvu in gospodinjstvu!» Zato lahko industriji mirno odpustimo vse, kar je hudega storila človeštvu v svojih početkih, in jo vkljub ogromnim socijalnim nedostatkom, ki jih ima še danes, pozdravljamo kot nositeljico lepše bodočnosti, -Prinesla nam bo gospodinjo, ki je ne bo ubijalo delo, ki bo na višku izobrazbe in ki se ne bo odtegovala svojemu pravemu poklicu. Veliko je tudi industrija storila za naš dom. Sicer se često sliši, da jc industrija z izpodrivanjem obrti vobče izpodrinila mnogo lepote iz naših domov, kar je pač res. Toda ne smemo pozabiti nekaj drugega. Dokler je bilo steklarstvo obrt, niti vsi gradovi niso imeli oken s šipami, dočim jih je steklarska industrja prinesla vsejn bajtam. Industrija nam je napeljala v hiše vodo, luč, toploto ter dala nešteto drugih stvari, ki morda niso tdiko lepe kakor koristne, udobne in higijenične. Sicer je pa to, kar je industrija doslej storila za naše domove, šele začetek in zmotno je mnenje, da bi industrija stvari ne mogla proizvajati v oni dovršeni lepoti kakor svoj čas ročna obrt. Res, industrija nam je opremila v stanovanju šele dva prostora LEITNIK VI. " ŽENSKI SVET štev. 12. STRAiN 375. — kopalnico in klo-set — kjer moremo poleg vse higijene in praktičnosti najti še nekaj svojevrstne lepote. Toda rokodelci tudi niso vstvarjali samih umetnin in industrija, ki dela za čim večji konsum, mora naravno od začetka proizvajati to, kar je najcenejše. Ko se splošno blagostanje dvigne, začne industrija svoj izdelek izpopolnjevati. Nadalje treba pomisliti, da zahtevajo razmere uporabo novega materijala: namesto parketov linolej, namesto lesenih mobilij kovinaste, namesto blaga gumij ali papir itd. Vsak materijal zahteva novih oblik, ki se pa dolgo ne morejo izčistiti, ker se iz tradicijonalne konservativnosti uporabljajo stare forme. Torej, kar še ni, še pride in nimamo vzroka dvomiti, da bo vse, kar je novo, postalo sčasoma tudi lepo. Će že ne za nas, pa za one, ki pridejo za nami. Razni slogi pohištva v zgodovini. (Davorinka Deželova.) Dokler je človek živel kot nomad, .-j je-zatekal v pribežališča, ki nui -iih je nudila narava. Ko pa je iačel obdelovati zemljo, pričenja za človeštvo stalen način življenja, in s tem rričenja razvoj, ki sega tja v sedanjost. Razne izkopanine, spomeniki in risbe kažejo, l.ikšna so bila stanovanja v davnih dobah. Prvo pohištvo, ki ga je človek izdeloval, je bil stol, klop in postelja, ki je bilo prvotno izdelano iz kamena, kasneje iz kovin in lesa. V kolikor moremo govoriti o slogu pohi.^va prazgodovinske in prvih početkov stare dobe, bi lahko označili kot najstarejši slog — egiptovski slog. Noge pri stolih so vedno v obliki ievjih šap, stol v pričetku nima naslanjala, pozneje ga izdelujejo v obliki ki odgovarja telesu. Debele blazine pokrivajo sedež. Postelja je zelo podaljšan stol; spomeniki kažejo, da so bile potrebne za opremo pos -Ije ogromne množine blazin, preprog in pokrival. Na teh pohištvih, ki st-ga v dobo več tisoč let pred našim štetjem, po pravici občudujemo enotni slog in fine intarzije iz ebenovine in slonove kosti. Iz starega veka je ohranjenega prav malo pohištva. Vendar dokazujejo podobe na starinskih grških vazah in stenah ter literarna dela starih Grko%', da so imeli Grki sporedno z arhitektonskim slogom tudi svoj slog v pohištvu. V Homerjevih epih je omenjena najvažnejša mizarska priprava — stružnica. Iz vsega, kar je ohranjenega iz antične grške dobe, lahko sklepam», da so siari Grki polagali vso skrb v lepo izdelavo pohištva. Postelja antičnega sloga stoji isa štirih često zelo lepo oblikovanih nogah, ki nosijo s podprogami pripet nizek i; odstavek. Večkrat je les okrašen ali z reliefnimi ali vrezanimi in pob-'.;vanimi slikami in ornamenti. Antična doba STRAN 37fi. ŽENSKI SVET Štev. 12. LETNIK VT. pozna dvoje vrst miz: neprenosljivo marmornato mizo v atriju in lahke servirne mizice iz brona ali lesa. Antičen človek je jedel leže ter tudi leže pisal in čital. Poleg teh dveh vrst pohištva — postelje in mize — je omeniti še ogledalo in visok svetilnik. Ogledalo je iz kovine in na visokem podstavku. Iz antičnega grškega sloga so črpali stari Rimljani. Posnemanje antičnega sloga označuje zgodovina za helenistični slog. Stari Grki so gledali pri opremi stanovanja na celotno harmonijo, Rimljani so zbog svojega ogromnega bogastva opremljali svoje palače z bajnim razkošjem. Pompejanske izkopanine, ki so le medel odsev razkošja glavnega mesta, literatura in izkopanine omogočajo predstavo helenističnega sloga (do razpada rimskega cesarstva), ki je v bistvu posnemanje antičnega sloga, tira-iiega do nezaslišanega sijaja. Pisatelji poročajo o ogromnih cenah, ki so jih plačevali bogati Rimljani za pohištvo. Slonokoščena, srebrna in celo zlata ležišča niso bila redka in za male jedilne mizice iz dragocene tuje in cedre so plačevali cela premoženja. Debela zrcala iz masivnega srebra so ob steni v človeški višini in v njih se ogleduje Rimljan ter si skrbno ureja ^ube svojega oblačila. Antično stanovanje ni imelo mnogo pohištva; za naše pojmovanje je bilo sila malo opremljeno, toda maloštevilna oprava je bila skrbno izdelana in razna dragocena drobnarija: posode, kipi in drugi umetttoobrtni izdelki — posebno tudi preproge, s katerimi so krasili stanovanje — pričajo o živahnem nagnjenju za udobnost. Iz bizantinske, Ion. gobarske, starokrščanskc in karolinške dobe (do I. 900 po Kr.) ni ohranjenega profanega pohištva; ohranjene cerkvene stolice, leseni oltarji in razne duri pa kažejo v obdelavi lesa nove tehnike in izrazito ornamentiko. Neodpornost lesa, nemirni časi so vzrok, da se je iz starih časov ohranilo tako malo pohištva. Vendar nam dajo nekaj virov slike v pisanih knjigah ter slonokoščeni in kameniti reliefi, ki predstavljajo stanovanja. Značilne za dobo okrog I, 900 so okroglo stružene noge pri stolih, klopeh in posteljah. Ta način izdelave nog je W1 razširjen po vsej Evropi. Iz 8, stoletja je ohranjena skrinja, longobardsko delo iz cedrovine; tri stranice so okrašene v rezbarski tehniki. Znana je kot najstarejša skrinja. (Skrinje so imeli za shranjevanje oblek, perila itd.). V 10. stoletju se zlijeta bizantinski in germanski slog v romanskega (do 1. 1200.), Zelo značilen za romanski slog je način obdelave lesa. Posebno pri skrinjah in omarah, ki se pojavljajo v tem času, so močne deske ob robovih topo sklopljene. Tako težko in nerodno pohištvo je potrebovalo kovinastega, oboja ter ni moglo biti rezljano. Zato pa je pohištW>' iz te dobe mnogokrat poslikano. Odprtine pri omarah, oboji in slikarije, vrsta nog zaokroženih stdlov itd, kažejo za romanski slog značilno vrstitav v okroglih lokih, polžastih zavojih in viticah. LETNIK VI, ŽENSKI SVET. Štev, 12-_ STRiAN 377. Romanskemu slogu je sredil gotski slog (do 1. 1500.), ki je antiki popolnoma nasproten, toda prva samostojna umetniška oblika zapada. Stavbarstvo je Vodnik te nove oblikovne govorice in umetna obrt sledi vodniku. Dub gotskega stavbarstva je tako silen, da mu je podložna tudi u-laetna obrt. Najzanesljivejši viri o slogu gotskega pohištva so slike posebno nizozemskih in nemških slikarjev, ki so do podrobnosti obdržali na slikah jolski interjer. Stene so pobeljene ali opažene, strop iz temnorjavih tramov, tla iz kvadratićnih desak ali ploščic, okna iz slikanega ali rombično reza-a^a stekla. Pohištvo je raznovrstno in raznih oblik, vendar sobe niso prenapolnjene. Za sedež so imeli klopi, skrinje ali trinožne stole. Večje omare in skrinje imajo določen prostor v vežah in predsobah. Okrog postelje so pisani zastori, pritrjeni na stropu. Ob vznožju postelje je običajno skrinja za perilo, ob vzglavju mogočen stol z naslonilom, podoben cerkvenim škofovskim stolom. V prizidkih je prostor za umivalno mizico z majhno umi-valno posodo, poleg držalo za brisače. Sem in tja se tudi že pojavlja kredenca, ki sestoji iz omarice v dolžini in širini manjše skrinje, ki stoji B« precej visokih, spodaj z desko zvezanih nogah tako, da dosega višino zgornjega roba približno IV^ m. To pohištvo bi se ne moglo odpirati kakor skrinja, zato so na sprednji strani napravljena vratca. Tako je skrinja izpremenjena v kredenco. Naletimo pa še na druge kombinacije, n. pr. na skrinjo v višini mize s podaljšano zgornjo desko; ta komad so rabili ob-&«e»l za skrinjo in mizo. Zanimive so tudi omare s štirimi vrati; sestavljene so pravzaprav iz dveh druga na drugi položenih skrinj, katerih vsaka ima pft dvoje vratic. Kjer sla sestavljeni obe skrinji, in tudi ob sprednjih in. stranskih robovih so bogato rezljane spojke. Raznovrstnost miznih oblik je sitta bogata. Poleg štirioglatih miz, stoječih na dveh obstranskih deskah s sUopljivo zgornjo desko, ki pokriva predal za namizno perilo, se pojavljajo okrogle, šestero- in osmerooglate mize z močno podporo v sredini. Pojavlja pa tudi že štirinožna miza. Na Nizozemskem in v severozapadni Nemčiji s,o izdelovali pohištvo iz hrasta, v Franciji iz oreha, na jugu iz iglastega lesa. Od 1, 1320. so začeli uporabljati žage, s tem je bilo možno delati laujše deske in pohištvo postaja manj okorno, masivno ter lažje. Skoraj vse gotsko pohištvo je okrašeno v rezbarski tehniki v nasprotju z romanskim slogom, pri katerem so okraski povečini struženi. Največ in najraz-jiisvrstnejšega pohištva je v srednji in severni Evropi. V času, ko se je srednja in severna Evropa še držala gotskega sloga, Msiaja v Italiji doba renesanse (16. stoletje). Renesansa pomenja prerojenje antičnih oblik. Nikakor ni renesansa enostavno posnemala an-t&c, temveč je samostojno ustvarjajoče izražala svoje antiki sorodno u-«ctniško mišljenje. Renesansa pomenja tudi zmagoslavno sproščenje individualnosti, zmago individualnega hotenja in znanja, ki je bilo srednjemu velfLi neznano. Za to dobo je značilno, da veliki mojstri slikanja niso preži- STRAN 378. ŽENSKI SVET ätev. 11.___LETNIK VI. , rali umetne obrti, ne^o so risali načrte in poznali tehniko raznih obrti. Klima, temperament, življenski način severnih ljudi je drugačen kot pri prebivalcih juga. Na jugu ne išče človek v stanovanju toplote in udobnosti,, marveč hladu in zavetja pred vročino. Zato je umevno, da se stanovanje južnih ljudi bistveno razlikuje od stanovanj na severu. Potreba po hladu v južnih krajih vstvarja tendenco po monumentalnosti. Tipičen materijal renesančnega pohištva je oreh. Najvažnejše pohištvo je bila skrinja, ki so jo rabili za shrambo obleke, perila, draguljev, orožja, pa tudi za klop in celo za mizo. Tudi prav revne hiše so imele po več skrinj. Poleg ravnih oblik so zastopane zaokrožene, proti dnu zožene stranice. Okrašene so s slikarijami ali pozlačenimi reliefi, pa tudi z intarzijami. Svojevrstno renesančno pohištvo je «cassapanca», skrinja in klop obenem. Stranska naslonila so vobče zaokrožena, hrbtno naslonilo pa je ravno. Za skrinjo je najvažnejša postelja, ki je bila vedno zelo skrbno izdelana, ker je bila do konca renesanse spalnica obenem tudi stanovanjska soba. Postelja je visoka in velika, često je okrog nje stopnica, ki rabi za klop in tudi za skrinjo. Običajno je nad posteljo baildahin. Renesansa je dala prestol, mobiljar mogočnih hiš. Raznovrstne so oblike stolov: stolček brez naslonila, sklopljivi stol, štW-nožni stol s hrbtnim naslonilom ter naslanjač z lesenipia stranskima nasloniloma, a tapeciranim sedežem in hrbtnim naslonilojn, prevlečenim z usnjem ali žametom. Naslanjač je renesančna iznajdba, ki si je kmalu osvojila vso Evropo. Miza ima dve glavni obliki: ali je zelo dolga in ozka, stoječa na 2—3 deskah, zvezanih s traverzo, ali pa je piajhna, okrona, odnosno poligonalna z raznoliko srednjo podporo, stoječo na 4 nizkih nogah v obliki levje šape ali palmete. Renesančne kredence so nizke in dolge in imajo 2 ali 4 vratca. Ohranjenih je iz te dobe več omar za knjige, nekaj od teh je čudovito lepih v konstrukciji in obliki, prava mojstrska dela. V tej dobi se pojavi pisalna omarica. Spodnji del ima dvoje vratic, zgornji del z mnogimi predali se zapira z desko, ki rabi odprta za pisalno desko. Omare za obleko in perilo ta doba še ne pozna, ker imajo za to uporabo skrifijo, pač pa izdelujejo razne obešalnike. Značilni so okvirji za slike in zrcala, okrašeni z omamentalnimi reliefi in rezbarijami. Omeniti bi Mb še stojalo za kipe, pisalne pulte, igralne deske in benečanski klavir. dišče mizarstva je bila Firenca, za njo pa Benetke. Pohištvo baročnega sloga (17. stoletje) je težko in do preoblože-nosti okrašeno. Skrinja se pretvori v komodo, nizko omarico s števihiimi predali. Pisalne omare dobe ime kabinet, v Franciji bureau, in so pompozno okrašene. Španski in nizozemski kabineti so okrašeni z vložki iz raznäi dragocenih eksotičnih lesov, italijanski imajo celo mozaične vložke, nemški so iz ebenovine in imajo duhovito preračunjeno razdelbo in mehaniko predalov. V drugi četrtini 17. stoletja se pojavlja omara za obleke in proti honcu lega stoletja preneha izdelava dvonadstropn;h omar (2 skrinji) s LEITNIK VI. " ŽENSKI SVET štev. 12._STRAiN 379. štirimi vrati; 17, stoletje je uvedlo modo obešanja namesto vlaganja oblek. Postelja stoji po francoskem vzoru v alkovnih in je vsa prekrita s težkimi, cesto dragocenimi blagi. V Franciji dobi bureau nepremakljivo pisalni, desko, nad katero so zadaj plitvi predali. Francija si je tudi izmislila Chaiselongue in canape z naslonilom. Klop izginja, oblike stolov so čim bolj raznovrstne. Baročno pohištvo je zelo pompozno in preveč okrašeno. Baročnemu slogu manjka plemenita umerjenost, njegova pompoznost je mračna in hladna. Je veren izraz razburkanega, despotičnega, mračnega in krutega časa, v katerem je nastal, živel, se preživel in odstopil gospodstvo rokoko-slogu. Z rokokojem (18. stoletje) pričenja svetovno gospodstvo francoskega sloga in okusa in sicer v dobi, ko pričenja državni razpad; tu je umetnost žela, kar so sejali državniki in vojskovodje. Rokoko pohištvo se je prvo skušalo prilagoditi človeškemu telesu in je zaradi tega oblika pohištva udobna, raznovrstna in v liniji prikupna. Novih vrst pohištva ta doba ni data, pač pa je znane vrste izpopolnjevala v obliki, ki je često zaokrožena, upognjena, in iznašla nove tehnike v obdelavi lesa. Mnogo pohištva je furniranega, mnogo lakiranega (kineski vpliv), pa tudi prebarvanega z oljnatv barvo svetlih odtenkov v 8—10 plasteh, kar daje nedosegljivo lepe tone. in lesu veliko odpornost. Rezljane okraske so pozlatili in posrebrili. Pot sebnega pomena je, da je to prikladno oblikovano pohištvo prodrlo v vse plasti in ni bilo le rezervat bogatašev. -Prikladnosti rokoko pohištva je pripisati, da so se mnoge oblike ohranile do danes. Francoski rokoko slog je povzela skoro vsa Evropa, v vsaki deželi so ga prilagodili "svojemu okusu. Posebno angleško pohištvo te dobe še močno povdarja praktične oblike ij! prinese nove vrste: steklene omare za shranjevanje porcelana, srebrnine in druge drobnarije ter raznovrstne, zelo udobne blazinaste naslanjače. V tem, ko pripravlja Anglija po francoskih vplivih oplojene, a po svoje prikrojene oblike, ki jim je določeno, da postanejo kasneje vzorne, se rokoko slog razvija dalje v slog Ludvika XVI. (stile Louis XVI.). Karakteristično je oblikovanje nog. Dozdaj so prehajale noge neopazno in brez ločilne črte v pohištvo, novi slog izoblikuje samostojne štirioglate ali okrogle navzdol zožene noge. Iz zaokroženih, upognjenih oblik rokoko sloga se povraća vobče k ravnim ploskvam. Pojavijo se novi tipi pisalnih piiz, naslanjačev. kanapejev, prevlečenih z vezeno svilo. Nastajajo tudi nove vrste pohištva: bife, šivalne, toaletne mizice, trioglate omarice, «encoignures» imenovane, za izpolnjevanje sobnih kotov. Okraski so rezljam in tedaj pozlačeni, so pa tudi vloženi. Razen lesenih so v modi kovinasti in slonokoščeni vložk.;. Motivi okraskov so figuralni, geometrični, stiliziram listi, cveti, venci., šopkii razni ljubavni in galantni simboli ter plapolajoči trakovi. Prehod v e m p i r s k i slog, ki ima tudi izvor v Franciji, je bil dovršen v nekaj letih in pospešen vsled političnih dogodkov [proti koncu 18, ste- STRAN 380. ŽENSKI SVETI štev. 12- LETNIK VI. ;eija). Duh neizprosne strogosti se je polastil tudi umetnosti. Bistvo em-jMrskega sloga (od konca 18. do polovice 19, stoletja) je prelom z bližnjo preteklostjo in oživetje antike. V stanovanju vlada simetrija, oblike pohištva so stroge in resne. Gladke deske zmagajo. Okraski, posebno iz feronse, ostanejo, toda vsebina ornamenta se sklada z duhom časa: saMje, 'opo'v'i, sulice, lavorovi venci, palmove'veje, orel, boginje zmage, sreče in aiiru itd. Često je pohištvo delano arhitektonično, ponavljajo se stebri, ki ™sijo nastavke. Empirsko pohištvo se odlikuje po solidni izdelavi, tehnični popolnosti in nekatero tudi po zelo prikladni obliki. Izmed lesov je ta doba predvsem uporabljala mahagonij in ebenovino; mnogo pa je tudi belrfjaT-vanega pohištva z rezljanimi in pozlačenimi reliefi. Umetnik empirskega »loga smatra pri pohištvu noge kot oviro za monumentalno oblikovanje; kjer more, dela pohištvo brez nog; ako jih ne more opustiti, jih napravi Äratke in široke, dostikrat kot živalske šape, Empirska doba je uvetHa ;:oeno omarico, ki prej ni bila v navadi. Druga polovica 19, stoletja (1850-95) je ponavljala dosedanje evropske sloge ter deloma sledila tudi orijentalskim vplivom, Pia-■Tiištvo je čimdalje bolj rezljano in preobloženo z okraski, obenem se čimda-?(e manj ozira na uporabnost in enakomerno izdelavo pohištva. Izrazite «Dotnosti ni več. Ročno delo izpodrinejo stroji; nastopa čas industrijske :iadprodukcije brez upoštevanja individualnih potreb in umetniškega čuta. Pohištvo postaja brezupno neokusno, nepraktično, nesolidno in ob nagibu 19, stoletja nastane splošna zmešnjava slogov, negotovost okusa, pomanf-Äanje jasnosti, nezmožnost izbere, lov za novim in nepristnost materijala, V tej splošni brezokusnosti, ki je segla celo v solidno Anglijo, so proti viranstvu mode, proti nepristnemu prvi nastopili v Angliji, posefeno Ptigin, Ruskin in Morris, Vstvarili so umetno,ob rt ne izdelke, deiaae v konstruktivni pravilnosti in iz pristnih materij ali j; ti izdelki so postali ■zorni za nove slog. Ko je Morris na londonski razstavi pokazal svoje iz-iSelke, posebno stekla in pohištvo, je dobil poleg diplom tudi naročila. Mor-risov duh je dal epohalne smernice, vzbudil je v jasnih glavah razmišljanje, BSimeril je sposobne na pomen konstruktivnosti. Oni, ki so prav razumeli njegovo genialno misel, bodisi v Angliji in kasneje na kontinentu, so ustvarili krepki, jasni konstruktivni slog sedanjosti,^ Brez Efekritičcega kopiranja preteklih slogov — tako je pravilo konstruktivnega s^Ioga sedanjosti — bodi vsak umetnoobrtni izdelek, posebno pa pohištvo, iivaren, naj odgovarja namenu, naj bo v skladu s sedanjim načinom živ-ijienja in naj bo izdelan solidno iz pristnega materijala na način, ki naj-ijolje odgovarja lastnostim materijala, V tem zmislu opremlja konstruktivni 5log človeška bivališča lepo in udobno, upoštevajoč vsa higijenska in este-lična pravila. Lepota pohištva je izražena z lepo izdelavo, pristnim mate-ršjalom ter v udobnih, človeškemu telesu primernih oblikah. 1.ETNIK VI. ŽENSKI SVET ätev. 11. STRAN 381.' Časopisi, revije in razstave so mnogo pripomogle k pojmovanju uspehu in upoštevanju konstruktivnega sloga. Z vso vnemo se je posvetit novemu pokretu od 1, 1893, v Lcoidonu izhajajoči «Studio»; L 1897. sled^ Pariz z «Art et Decoration» in Darmstadt z «Die deutsche Kunst und Dekoration», Amerika z «The Artist und the House Beautiful» itd. Poleg revij je izšlo tudi več knjig, pisanih v razumljivi obliki in namenjenih producentom in konsumentom. V zadnjih desetletjih je bilo prirejenih mnoga razstav v manjšem in večjem obsegu po raznih krajih, kar je pospešil'j razumevanje in posnemanje konstruktivnega sloga — sloga sedanjosti. Več tradicije. (]anez Rožencvet.) Beseda danes pri marsikom ni v čislih, ker pomeni mnogim lenobnü starokopitnost, čeprav je ravno tradicija pogoj vsega napredka is veličine. Seveda je težko tradicija prav razxuneti. Naši predniki so potovali peš in s konji, mi se vozimo z železnico, avtom in letalom. Vsako teh prometnih sredstev pomeni hitrejši im udobnejši prevoz. Izumitelji so imeli pred očmi enak cilj, ki so ga dosegli z različnimi sredstvi in ki so si ga po vsakem iziunu stavili še više. Toda kje je enotnost strepiljenja pri ljudeh, ki se poslužujejo prometnih sredstev? Ta potuje po kupčiji, drugi za zabavo, tretji radi študija, zdravja, rodbinskih zadev itd. Eno sredstvo in ena pot služita sto različnim ciljem. In vendar se vsi potniki bližajo tudi skupnemu cilju, ki pa ni oseben in materijalen, temveč čisto idealen. Na potovanjih spoznajo, da je svei povsod lep, človek na vsej zemlji na človeka navezan in zato povsod ljubezni potreben. A kdor iz tega spoznanja izvaja etična načela, stopi na isto pot, kakor so po njih hodili najboljši naših prednikov, čeprav so prišli do spoznanja veliko teže kakor mi. Tu imamo bistvo tradicije in premišljujmo katerokoli stvar, ki nana služi v življenju, koncem koncev pridemo zmerom do etičnega jedra. Zate se proti bistvu tradicije nič ne pregrešimo, če se vozimo z brzovlakoni namesto s poštnim vozom. Greši samo, kdor slep hodi po svetu in ne najde nikoli višjega in pravega cilja. Vendar moramo upoštevati tudi materijalno stran tradicije. Če se omejimo na gorenji vzgled in prepiišljujemo, kaj imajo našteta vozila skupnega, vidimo, da premika prvega živalska sila, ostale pa stroj. Človek je moral prelomiti staro tradicijo, ker je hitrost, dosegljiva z živalsko vprego, omejena. Potem vidimo, da se premikajo prva tri vozila na kolesih. Letalo jih ima sicer tudi, a jih v zraku ne rabi. Če bi se držali načela, da se je mogoče voziti samo na kolesih in po trdnih tleh, bi ne ijneli nikoli letal. Nadalje nas uči izkušnja, da je efekt večji, če sila vleče tovot STRAN 382.__ŽEN^SKI SVE'T.ätev. 12._LETNIK VI. za sabo, kakor če ga potiska pred seboj. Tega načela se ne držimo pri avtomobilu, kjer zaradi krmarjenja ni mogoča dobra konstrukcija s po.goiiĐ«ii prve osi. Podobno lahko še dolgo primerjamo. Našli bodemo mnogo skupnega in mnogo različnega, dokler ne zadenemo na ono, kar je vendarle vseni vozilom bistveno! Na čiste principe fizike in mehanike. Vsako gibanje je produld sile. Hitrost je tem večja, čim manjše .je trenje in čim manj se spreminja smer. Brez trenja se sila ne more udej-stvovati itd. Po teh principih lahko presodimo, da od raketnega avtomobila nimamo kaj posebnega pričakovati, dočim iina raketno letalo bodočnost. Jasno nam postane, da so Zeppelini nekaj podobnega kakor konjske železnice, da se napredek stopnjuje le v določeni smeri in v določenem redu. Ali naj po vsaki novi stvari takoj zavržemo staro? Nikakor ne, ker navadno novost v začetku niti še ne pomeni dejanskega napredka. Pri prvih železnicah je pred vlaki hodil jezdec in svaril ljudi pred nevarnostjo. Torej niso vozili hitreje kot konjska pošta. Kako ?o bile že železnice razvite, ko so se pojavili avtomobili, a prva boljša letala so se skušala komaj s pohlevnim poštnim vlakom. Napredek se je pokazal šele kasneje in ni uničil na mah vsega, kar je prekosil. Vse stvari, ki jih rabimo, so podvržene gospodarskim zakonom, od katerih smo odvisni tudi mi sami. Predrago bi bilo, če bi se danes vozili s konji iz Trsta v Pariz, in predraga bi bila vožnja z letalom s Prošeka na Opčine. Gospodarski zakoni nas silijo, da ohranimo mnogo starega ter vstvarjamo in sprejemamo novo. Tako postajamo bogatejši. Imamo obilico prometnih sredstev, ki jih naši predniki niso imeli; a pri vsem tem rabimo še noge bolj kakor oni ter imamo sport, ki nam neprestano dopoveduje: v nogah je pol človeka! Torej ni tradicije brez konservativnosti, ki jo narekuje že samo gospodarska potreba, ker vsaka nagla sprememba uničuje kapital Toda vkljuh tradiciji konservativnost ne sme iti tako daleč, da ovira materijalni napredek, ki vstvarja nov kapital. Glede materijalnih dobrin lahko rečemo: čim bogatejše je človeštvo, tepi manj mu je treba konservativnosti. Drugače je z etičnimi dobrinami. Tu velja načelo, čim bogatejše je človeštvo, tem konservativneje se jih mora oklepati, sicer pelje pot v prepad, kar čitamo lahko na marsikateri strani zgodovine in vsakdanjega življenja. Če tradicijo prav razumemo, ne pozabimo nikoli, da ljudje še niso svet, ampak le del sveta, ki ima vse svoje zakone že od začetka zapisane. V njem je tudi pot človeštva že zarisana od izhodišča do cilja in ni naša naloga, iskati novo, temveč najti pravo pot. Brez usmiljenja zadene kazen vse, ki tega ne vedo in zgreše smer ali zaostanejo. LETNIK VI. ŽENSKI SVET štev. 12. ■ STRAlN 3(383. Potrebno je danes to povdarjati, ker tehnični napredek in visoko slanje materijalne kulture vzbuja v mnogih prepričanje, da ne potrebu-iemo več zveze s predniki in si lahko po lastni volji izbiramo pot in cilj. Ampak cilj je nepremakljiv in smer mora ostati stalna, čeprav naša življenska pot napravi mnogo ovinkov in se dostikrat oddaljuje od cilja. Sicer življenje samo skrbi, da se vse vrača v pravo smer, toda žrtve teh kerektur so zmerom posamezniki in njih osebna sreča. In ker je vsak nauk rartev, če ga ne pojasnjuje vzgled, je za nas neobhodno potrebno, da poznamo življenje prednikov in nadaljujemo svoje po določeni tradiciji. Edino tradicija nam pomore do one življenjske discipline, ki jo rabimo', da «pravimo svoje osebno stremljenje v sklad s časom in družbo, v kateri živimo, ter spoznamo meje, ki ne moremo preko njih. Naravno zvezo s preteklostjo vzdržujeta "družina in dom. Zato ni slučaj, da ju kljub odporom posameznikov vse socijološke institucije in družabna morala že toliko časa vetrajno ščitijo. Tudi naša doba, kakorkoli je .«icer ugodna razvoju vsake individualnosti, ker nista" bili svoboda vesti in možnost izkoriščanja osebne prostosti še nikdar tako veliki, se bo morala vrniti k vezem, v. katere uklepata posameznike družina in dom. Pravzaprav se že vrača, ker vedno več jih je, ki iščejo zvezo s tradicijo tam, kjer so njene najmočnejše korenine. Kakor vsaka stvar in vsaka družabna institucija imata seveda dom in ciružina svojo lastno tradicijo. Naloga družine je bila zmerom vzgoja in zaščita novega rodu, dokler ni za samostojno življenje sposoben, ter stremljenje, ohraniti novemu rodu čim največ koristi in izkušenj in truda prednikov. A naloga doma je bila, nuditi človeku ono, kar po svoji naravi, kulturi in družabni stopnji za življenje potrebuje. Gospodarsko povedano, družina je pridobivanje, dom vživanje; pridobivanje in vživanje skupaj je življenje. Različno po vsebini za posameznika in razne dobe in vendar v bistvu enako pri vseh ljudeh in v vseh časih,' Če pogledamo danes naokrog, vidimo nešteto ljudi, ki se tradicijonalne Jialoge družine prav nič ne zavedajo. Ne samo, da se najmanj polovico otrok rodi proti volji starišev, kar je za novi rod jako poniževalno, zanemarja se tudi njegova bodočnost. Brezbrižno se pušča, da si otroci izbirajo poklice, ki so starišem čisto tuji, dočim propadajo obrti očetov in njihove izkuSnje, čeprav bi postale la^o temelj blagostanju druge podjetnejše ge-TCracije. Cele družine se selijo brezmiselno iz dežele v mesta, kjer sc premoženje v kratkem potroši in je novi rod pahnjen med najbedneiši proletarijat itd. Res, da se ne moremo vrniti h kastam in dekretirati, kar je bil oče, bodi sin, ker tudi poklici in obrti imajo svojo usodo in propadejo, ko mine njih čas. Ampak laže postane kmet vrtnar, obrtnik tovarnar in trgovec bankir, kakor pa obrtnik bankir, kmet tovarnar ali trgovec \rtnar. Prenagle spremembe uničujejo premoženje in zmerom je lažje na- STRAN 384._ŽENSKI SVET štev. 12.__LETtNIK Vi. daljevati kakor znova začeti. Posamezne drnžinske tradicije imajo nepre-ćehljiv gospodarski pomen, kajti premoženje se ne ohrani in ne množi, če ne nadaljujejo otroci tajn, kjer so stariši nehali. Seveda se najdejo izjeme, ki zanje to ne velja. So pac izjeme. Ampak mase si ne smejo dovoljevati izjem; pokoriti se morajo pravilu, sicer nastane zmešnjava, Dočim najdemo v družini — bolje rečeno v družinski politiki — premalo tradicijonalne konservativnosti, jo je v domovih preveč in skore povsod na napačnem mestu. Dom, ki bi bil harmonična slika sodobne kulture in družine, ki v njem prebiva, je danes redek. Posebno v mestu. Mestni domovi so najslabši red v izpričevalu naše kulture in najjasnejši dokaz pomanjkanja tradicije. Pomislimo samo na «salone» in «jedilnice», O teh bi se dalo napisati tisoč storij, od najbolj smešne do najbolj žalostne. Mladi pari jih kupujejo, ne rabijo jih nikoli, težko jih plačujejo, a vendar jim ne pride na misel, da ta šara ne spada več v naš čas, V prejšnjih dobah je bilo pač običajno, da se je v domovih posameznikov gojila družabnost. Aristokracijo je posnemalo meščanstvo in ta način gojitve družabnosti ni bil samo znak, temveč tudi potreba takratne dobe. Danes imamo novine, telefone, radio ir= izven doma sto prilik, kjer lahko zadostimo vsem svojim družabnim potrebam in dolžnostim. Naš dom je prost tega balasta in tudi za reprezentacijo ga ni treba skoro nikomur več zlorabljati. Reprezentira se danes s podpiranjem občekoristnih. in kulturnih ustanov, a dom je rezerviran družini, ki sprejema tudi obiske le kot družina in ne več kot reprezentan-tinja tega ali onega družabnega sloja. Če naj služi dom družini, je naravno, da ji mora nuditi predvsep: pogoje za njen obstanek in razvoj. Torej danes poleg zavetja pred vremenskimi neprilikami, v mestu tudi zadostno zaščito pred hrupom in truščem ter maksimum one udobnosti, ki jo materijalna kultura omogoča. Ustrezati mora potrebam naraščaja in gospodinje, ki ji je domj torišče njene delavnosti, V tem oziru ni vse, kakor bi moralo biti in kakor bi lahko bilo. Imamo stanovanje, ker nam stene pač zakrivajo soseda, a uho čuje vse, kar se pri njem godi. Sedimo na nerodnih stolih, ki bi spadali prej v mučilnice kakor v sobe. V stanovanjih imamo komaj polovico tega, kar bi rabili. Zato pa polovico navlake, ki je nikoli ne potrebujemo, Žrebe in tele v hlevu una ta svoje pregraje, otrok v stanovanju navadno nima kotička, ki bi bil njegov in zanj prirejen. Raste z občutkom, da pravzaprav ne spada v stanovanje. Mladi pari bi dokazali več zmisla za pravo tradicijo, če bi kupovali namesto jedilnic otroške sobe. Potem imamo gospodinje, ki se danes, pri tolikih tehniških pripomočkih, ki so na razpolago, mučijo še na stari način z gospodinjstvom. Čast starim materami Storile so za dom in družino vse, kar so mogle, in njih LETNIK VI. ŽENSKI SiVET štev. 12- STRAN 433. požrt-vovalnost mora biti sveta tradicija vnukinje. Toda vnukinja stori lahko več, ker si more delo olajšati in pridcbiti čas za druge dolžnosti, ki jih, današnja doba gospodinjam nalaga. V razvoju človeštva se kultiirna vrednost moža in žene spreminja in sedaj smo pač pri lem, da sloni vsa kultura in ves napredek bolj na ženskah kakor na moških. Zato je gospodinja danes voditeljica družinskega življenja ter vzgojiteljica otrok, dočiro je v polpretekli dobi tu odločal jnoški. Res je, da marsikje ni sredstev za vse, kar je potrebno, da je dom na višku časa, ampak gospodinja, ki bo vedno stremela po izpopolnitvi, bi le kaj dosegla. Nihče nima, Če si ne poželi, in kdor ne poželi vsega, kar nam prinaša dobrega čas, greši proti sebi in bližnjemu. Vel&o je tožba o razdrapani sliki današnje dobe in prepadu, ki loči starejšo generacijo od mlajše. Res imamo tisoče prerokov, ki nam oznanjajo tisoče nasprotujočih resnic, vendar ni tako hudo, kakor se zdi. Podobno je bilo v enakih razmerah že večkrat na svetu in čisto naravno je, da velikanski in nenadni napredek materijalne kulture propagira materi-jalizem. Ampak duhovne in. etične vrednote zato ne bodo propadle. Potisnjene so le v ozadje in ravno družinsko življenje v domu, ki je odprt vsej materijalni kulturi, jim pridobi zopet veljavo. Otroci spoznajo, da služi tudi materijalna kultura človeku za dosego višjih ciljev. Seveda morata biti vzgoja in družinsko življenje tako tesno spojeni, da se otroci v resnici čutijo naslednike starišev. Gole pridige ne izdajo nič in če otroci ne poznajo življenja starišev in starili starišev, je naravno, da hodijo svoja pota, kjer jih čakajo izkušnje, ki bi jim bile lahko prihranjene. Dostikrat se tarna, da je ravno naša doba uničila idiličnost in harmonijo družinskega življenja. Jalov izgovor komodnUi ljudi. Odkar svet stoji, niso samo stariši vzgajali otrok, ampak tudi otroci stariše. V marsikateri družini so stariši bolj potrebni vzgoje kakor otroci. Torej če naša doba zahteva od mladine šport, naj stariši ne jadiku-jejo, da otroci nečejo več za mizo naukov poslušati. Naj gredo z njimi ven, pokažejo sami zanimanje za šport in otroci jim. bodo hvaležni. Harmonična skupnost starišev z otroki vzbudi tudi med brati' in sestrami onu solidarnost, ki izpopolnjuje našo pomanjkljivo socijalno skrbstvo in mnogokrat obvaruje posameznika propada. Družina je bila prva oblika organizacije človeške družbe in dom prva stopnja v človeškem zavojevanju zemlje. Danes je človek gospodar zendje, stopa na vse gore, brodi po vseh morjih in organizacija družbe prepreza svet. Naše pojmovanje doma ne sme biti več vezano samo na naš krov in naše čustvovanje mora objemati poleg družine čimdalje večji del človeštva. Toda pot do takega širokega nazora vodi posameznika še zmerom preko družine in doma. In če se zamislimo naprej v čase, ko bo človeštvo doseglo STRAN S60. ZEN'SKI SVET štev. 12. " ' LETNIK VI. morda vse, za čemer zdaj zavedno aH nezavedno stremi, tudi takrat ostaneta še družina in dom. Ne več kot sredstvo za dosego ciljev človeške družbe, temveč kot cilj sam, ker koncem koncev se strneta zmerom sredstvo in cilj v eno, in vse je kakor magični kvadrat, čigar številke dajo na vse strani enako svoto. Zavest, da je naše življenje samo nadaljevanje življenja naših prednikov, nam vzbuja čut pietete do preteklosti in dolžnost, da čim največ njenih prič ohranimo. Da ohranimo spominke naših prednikov, njih običaje, in besede, moramo mnogokrat tudi kaj žrtvovati. In žrtve iz tradicije niso v našo škodo. Naša samozavest črpa iz njih svojo moč, in vse, kar je nekdaj služilo življenju, je še danes polno žive besede. Razsekan oklep prednikov govori potomcu, da je pogum v vseh časih potrebna čednost, in ohranjeno ročno delo babice bo gotovo tudi vnukinjo navidušilo. A zadoščenje nad lastnim delom je še danes — vkljub vsej industriji — enaka slast kraljičini, ki živi v pravljičnem izobilju, kakor siromašni delavki, ki si morda novce za klopčič svile pritrga od ust. Če najdemo v preteklosti zmote, pomislimo, da so bile te dostikrat za nas stopnje do resnice. Ne sodimo lahkomišljeno življenja svojih prednikov, kajti tudi oni so bili ljudje, kakor mi, vezani na svoj čas, kakor mi na svojega. Vsa preteklost nam govori tudi za sedanjost in prihodnjost: človek, uklenjen v sto okolščin in dolžnosti, bojazljiv v strahu za drobtino lastne sreče, majhen napram vesoljstvu, je prost le na poti, ki so mu jo zarisali večni zakoni, silen le v ljubezni in volji do življenja, a velik in srečen le v spoznanju svojega cilja. In to je jedro vse prave tradicije. Žive tradicije, ki združuje brez vrzeli preteklost s sedanjostjo in ohranja potomcem, kar je nesmrtnega v nas. Čemu ? Čemu čisti gospodinja parkete? — Ali zato, da moža že pred vrati napada, kako mora stopati po cunjah, da se ne bo poznala peta po tleh? Čemu imamo cvetice na oknih? — Da radi njih ne moremo odpirati oken? Čemu so preproge po tleh? ■—• Mar li zato, da se radi njih ne upamo stopiti v sobo? Čemu so knjige lepo vezane? Da paradirajo v zaklenjeni omari ali na visoki polici? Čemu imamo blazine na divanu? — Ali zato, da se radi njih lepote nihče ne upa sesti na divan? Čemu so naslonjači in zofe lepo tapecirani? — Da jih skrivamo in pokrivamo z neokusnimi prevlekami? Čemu imamo jedilnico? — Da jemo v kuhinji? Čemu ima mož otroke? — Da beži pred njimi v gostilno, ker mu uničujejo živce? Čemu ima žena otroke? — Da daje zaslužka dojilji, guvernanti in šivilji? Čemu vse to in še drugo, čemu?! LĐTNIK VI. ZEKSKI SVBT štev. 12- STRAN 387. Dom in zdravje. (Dr. ]> Slanovanjska beda v povojni dobi muči in tlači še mnoge in nekaterim je nepopisno zagrenila življenje. Razne stanovanjske neprilike so temu skalile hišni mir, drugemu prikrajšale vživamje lastnine, tretjemu ogrožajo celo obstanek, skoraj vsem pa kvarijo še povrhu .3Aav^tvene pogoje in razmere. Dom, zavetišče družine, kamor se mlajši radi zatekajo ob vsaki nad-■ogi, kjer skrbna mati blagodejno gospodari, ga nepretrgoma skuša še izpopolniti in olepšati —■ ta ljubljeni dom ima tudi marsikatere hibe, ki so äjastale v zdravstvenem pogledu. Pozabljeni so železniški vagoni, zakopane barake, zasilna bivališča in nezdrava pribežališča, kjer se je mlado in staro nalezlo pred leti tolikega nepopravljivega gorja na duhu in telesu — opazujmo torej le, kako se,še dandanašnji kvari ljubo zdravje povsod, kjer se ljudje selijo v cenejša in slabša stanovanja, kjer se iz dveh bornih sobic stisnejo v eno, kjer se edina sobica spreminja v kuhinjo. Tam jemljejo pred vsem nežnim otrokom naj-^Jotrebnejše pogoje za zdravje, namreč prostor, svetloba in zrak! Tam potrebnejše pogoje za zdravje, namreč prostor, svetlobo in zrak! Tam anora tudi često žrtvovati potrebni mir in počitek oni, ki se mora truditi Tres dan za zaslužkom; tam se tudi omogoči in olajša vsakovrstno bolestno okuženje. In prav nedostatki pretesnih prostorov zmotijo prevečkrat očeta v gostilno in hčere na plesišče, odkoder vodi križev pot daljšega bolehanja k trajnemu pohabljenju in tudi v prezgodnji grob! A poleg vsega zla niti -podnajemnik ni na boljšem, ko se je za težke novce moral zadovoljiti s tesnim in temnim prostorom. Tak pretesni dom ni več zdrav, ker ni več to, kar bi moral biti. Da vse ^orje lažje spoznamo, si oglejmo, kaj zahteva zdravjeslovje pri vsakem m tudi najskromnejšem stanovanju. V prvi vrsti — lasten dom! Ali kaj, ko je tolikim nedosegljiv! Na srečo je sicer tak dom še značilen za naso deželo. Kmetsko hišo nam je sijajno opeval «goriški slavec» — in nje vrline bi res malo odtehtale manjše njene zdravstvene pomanjkljivosti; toda le prepogostokrat je lega 'iiiš nä kmetili tako zasenčena, da so zidovi vlažni, okna pa po starem in amljivem običaju premajhna. V večjih vaseh in trgüi, posebno pa po mestih, govorimo v prvi vrsti o najemnikih. Razni stanovi, od delavca do obrtnika, sicer nimajo pravega doma, ali svoje stanovanje cenijo ravno tako, kakor da so njega lastniki. V takih najemninskih kasarnah pa znanje in spretnost stavbenika ne araore vseh vprašanj in zahtev sodobne gradbene higijene, ker mu je strogo -predpisana stavbena črta in ker lastnik pazi predvsem na svoje dohodke. Tu je torej potrebno, da se najemniki zavedajo vsega, kar jim primanj- stran 388._ 2ejspski svet žtev. 12._leitniik vi. kuje v zdravstvenem pogledu in kar jim utegne škodovati, da se po možnosti, in pravočasno ubranijo hujšega. Pri izbiranju stanovanj je paziti pred vsem na soJnčno lego, da gleda pročelje stanovanja na jug ali vsaj na jugovzhod; to se premalo uvažuje, dasi so morebitni višji troški le dobro naložene obresti v prid zdrayijte otrok, ki morajo biti deležni posebnega varstva. Štedljivost v tem oziru se utegne sčasoma maščevati z velikimi troški in nepopravljivimi posledicami. Tudi je treba paziti na širokost ulice pred hišo in nje položaj napram solncu. Na splošno so stanovanja v višjih nadstropjih bolj zdrava nego v nižjih, posebno ako je pritličje temnejše in bolj izpostavljeno nadležnim zunanjim vplivom; prahu, vlagi, ropotu, zajedavcem in manjim živalim. Vendar so podstrešja le preveč od'visna od vremena in zlasti trpe mali otroci poleti radi vročine, a starci in bolniki pa pozimi vsied mraza. Previsoke stopnjice so seveda tudi težavne za bolnike. Različni so vzroki, kateri silijo družine, da se stiskajo in omejujejo^ na najpotrebnejše, druge sobe pa odstopajo tujim ljudem, tako da kršijo» zdravo načelo; stanovanje bodi zaključena skupina, prava svojina rodbine, po oni «svoja kućica, svoja slobodica». Pri taki delitvi je neobhodno potrebno, da ostaneta družini na izključno razpolago vsaj spalnica in kuhinja, ki morata biti suhi, zračni in svetli! Pa še ena soba je nujno potrebna tudi v majhnih družinah vsaj ob bolezni. V ta namen sicer lahko, uporabijo «boljo» ali «sprejemno sobo», takozvani salon, ki ga uporabljaijo le ob izrednih prilikah in kjer je navadno postavljeno vse ono, kar je manje potrebno v številni družini. Najvažnejši prostor v stanovanju je gotovo kuhinja vsaj pri onih, ki nimajo služkinje in kjer se gospodinja najdeij mudi ter se okoli nje ves dan sučejo manjši otroci; za te je treba' seveda obilo prostora, svetlobe in zraka, prav tako kakor rastlinam, Žal pa navadno kuhinjo najmanje cenijo in jo skrivajo v ozadje. Ponekod kuhajo v sobi na štedilniku, plinu itd.; s tem nastaja pravcata stanovanjska kuhinja, ubožnim in lenim celo zaželjena, ki je pa higijenski nestvor, ker kljubuje vsem pravilom razuma in snage, ko stoji zraven ognjišča še posteljai Kjer je res potrebno, da se toplota ognjišča docela izrablja za segrevanje — kar bi bilo nekako dopustno v prav mrzlih krajih in v gorah, ni-kaikor pa ne drugje, saj je umetna toplota vsemu v kvar — tam so res potrebne najbolje one vzidane peči oziroma štedilniki, ki segajo iz kuhinje skozi zid v sosedno sobo. Kuhinja je samo za pripravljanje jedi in zato mora biti popolnoma ločena po zidu od vseh ostalih prostorov, in je vsako ležišče v nji protivno temeljnemu higijenskemu pravilu za kuhinjo, ki se glasi: najskrbnejša čistost. Zato ne spadajo v kuhinjo priprave za čiščenje. "letnik vi." ženski svet štev. 12.; stran 389. ne metla, ne cunje, ne šćetke, ne obleka, ne čevlji — za vse to in tudi.za perilo in pranje treba najti izven nje primerne prostore, shrambe oziroma kotičke. V zadnjem času je moda spravila belo svetlo barvo tudi za kuhinjsko pohištvo do zaslužene časti. «Kar je belo, to je čisto, to je zdravo,» niči dr. Haslinger svoje seljake v lepi čitanki o zdravju, ki je leta 1924. izšla, a je še premalo znana in upoštevana kot vzorno poljudno čtivo. Prav tako važna je v vsakem stanovanju spalnica, ki naj odgovarja istotako onim glavnim zahtevam zdravjeslovja, da bodi prostorna, zračna, svetla in suha; tu smo še v navzkrižju z mno.gimi, ki menijo, da 2a noćni počitek zadostuje vsaka luknja, če je le ^postelja; dobra. Pomisliti je treba, da prebiva v spalnici vsa rodbina po 8—10 ur izmed 24 in da v tem času potrebuje vsak človek zadostnega in svežega zraku tako kakor na prostem; poleg tega pa izblapeva in izdihava vsak speči še obilo kvarnih snovi in duhov. In dognano je, da potrebuje odrasli za spanje do 15 kuKčnih metrov prostora, to je po 2V3 m širine in dolžine, ako znaša višina sobe vsaj 2 m in 80 cm. Za otroke se računa sorazmerno, torej do 14. kta nekako polovico širine in dolžine, ako je višina sobe 2.80 m. Na ta način se lahko izračuna, koliko oseb smo spati v določenem prostoru. To pa le, če ima taka spalnica dovolj veliko okno, ki se odpira na prosto, da .se da soba dobre zračiti. Prostori brez okna.so škodljivi. Spalnica mora biti tudi. svetla; v temi se zlahka zakoti mrčes in se širijo kvarne kali in plesni, katere pa solnčna svetloba zamori. Zatorej odločite največjo, najlepšo in najsvetlejšo sobo za spalnico. Številne rodbine potrebujejo pa 2 spalnici, posebno ko otroci doraščajo. Svetlobo v spalnici ovirajo tudi temne in težke zavese na oknih; istotako so kvarne preproge, ki pač dičijo sobo, a po nepotrebnem nabirajo prah in ovirajo redno čiščenje. Priporočati je torej povsod, da se tudi v spalnice uvede ono blagodejno stremljenje po lahki, prosojni ter svetli tkanini kakor pri ženskih oblekah, katere moramo , s higijenskega stališča, izvzemši za zimo, le odobravati. Glede takozvane «boljše» ali sprejemne sobe, kateri je, žal, večkrat namenjen najlepši prostor malega stanovanja, ni treba ponavljati, da je .za današnje čase z zdravstvenega stališča le v škodo, posebno akp ni otrokom vedno dostopna in jo družina rabi kvečjemu za obednico ob nedeljah in pravnikih. Odpraviti je treba take ostanke iz onih časov, ko niso ljudje poznali razkužilne in krepilne moči solnca, ko so se bali zraka, ko niso slutili, odkod prihaja večina bolezni in ko ni bilo toliko splošnega prometa in od tega povzročenega prahu. (Poglavje o higijenski uredbi gospodinjstva je pač tako važno, da se bomo o priliki še ustavili pri. njem.) STRAN 390. ŽENSKI SVET štev. 12. LETNIK VI. Današnja prehrana. (jerica Zemljanova,) Kuhanje in priprava naše hrane je brezdvomno najvažnejši in obenem tudi najtežji gospodinjski posel. Moti se, kdor misli, da je to delo, ki ga opravi lahko vsak kar tako mimogrede. Jaz pa trdim, da je pravilno kuhanje prav taka, ako ne večja umetnost kakor vsaka druga, saj je treba za njo mnogo razumevanja in inteligence, premišlje-nosti in okusa. Brez hrane ni.:življenja, brez pravilne hrane ni zdravja-Pametnemu in razimmemu človeku nikakor ne zadošča, da mu je želodec samo napolnjen in da zadovolji čut, ki mu pravimo lakota. Moderni čloi^ stavi veliko večje zahteve na hrano; hoče, da se pri jedi tudi dohro iis prijetno počuti, želi okusno in dovoljno jesti, toda neče, da se ob tej zadostni in okusni hrani odebeli. Nikakor! Nego želi, da ostane tudi pri najboljši hrani slok in vitek, skratka, od hrane zaliteva, da mu ohrani zdravje, lepoto in mladost. To so zahteve, katerim more ugoditi samo ona gospodinja, ona kuharica, ki pozna ustroj telesa in pozna tudi ustroj in sestavo živil, iz katerih pripravlja vsakdanjo hrano. Nekdaj je bilo to drugače. Ljudje so jedli preprosteje in zato naravneje.' Bili so zdravi. Ali poTOjiiš človek ima vse drugačne zahteve! On hrepeni po vživanju in nasladi, dušni, zlasti pa telesni. Zato se neče več zadovoljiti s tistim preprostim enostavnim navadnim repertoarjem jeffiJ, kakor v dobrih starih časih, ampak hoče spremembe in zopet spremembe. Želja po vživanju ima za posledico, da je tudi prehrana prešla v napačno smer, ki škoduje njegovemu zdravju, m» draži in vničuje živčevje. Povojna doba nas je postavila! v popolnoma nov življenski položaj. Borba za vsakdanji kruh, dirka za novimi idejami, smelimi načrti, splošna želja po vživanju, vse to povzroča, da živmo mnogo hitreje kakor pred vojno. Ta hitri tempo našega življenja ima za posledice slabljenje in propadanje živčevja, V tem stanju nikakor ni primerna ona razdražljiva hraaa, kakršne smo se navadili v zadnjem času, namreč hrana z ostrimi začimbami, zlasti pa mesna in sploh nepravilno kuhana hrana. V najnovejšem času je inoderna znanost na polju prehrane odkrila tajne, ki so naravnost neprecenljive važnosti za naše telo. Na mnogöhraj-»ih poizkusih, tako na živalih kakor tudi na ljudeh, so razni zdrav;niki-učenjaki in fiziologi dokazali, da za naše zdravje nikakor ne zadoščajo samo one snovi, ki se največ nahajajo v živalskih živilih in v moki, in to so: beljakovine, tolšče, ogljikovi vodani in rudninske snovi. O teh redilnih snoveh smo do zadnje dobe mislili, da so edine, ki telesu zadoščajo za ohranitev in razvoj. Toda poizkusi so pokazali, da je treba telesu za rast in za odporne sile še drugih snovi, brez katerih ni pravilnega razvoja iii tudi ni zdravja. Te snovi so nazvali vitamine ali dopolnilne snovi. Ti vi-tMnini ali bolje «življenske» snovi so telesu tako potrebne, da se brez njifa ' letnik vi._ženski'SVET štev. 12-__stran 391. pojavljajo razne bolezni, kostne, krvne in živčne. Res je, da bistva vitaminov učenjaki še. ne poznajo. Dognali pa so, da biti morajo in da se z malimi izjemami nahajajo skoraj izključno v rastlinskih živilih. To dragoceno odkritje nas sili, da usmerimo svojo prehrano kolikor mogoče v stran rastlinstva, to je: zelenjave in sadja, ako hočemo biti zdravi. Prerano poapnenje žil, reumatizem, giht, razne živčne bolezni so premnogokrat posledica mesne in sploh nepravilne prehrane, ki je vzeta iz živalskih., živil. Slaba in počasna prebava, ki porabljal mnogo živčne sile in ki tako-rekoč zalepi notranjost s strupi in škodljivimi snovmi, je pogostokrat povzročena vsled nepravilne hrane. Pa ne saino iz navedenih razlo.gov je potrebno, naj naša hrana obstoja največ iz rastlinstva, ampak je to potrebno tudi še iz mnogih drugLh ozirov. Kako pusta in dolgočasna bi bila naša hrana, ako bi ji ne dajali izpremembe! Naj je jed Se tako okusna in dobra, ako se pa vrsti dan za dnevom na mizi, nam začne presedati in nič več nam ne diši. Izprememba hrane pa ne prija samo okusu, ampak je neobhodno potrebna splošnenn. zdravju in splošnemu telesnemu razpoloženju, Izpremembe pa nam nudijo ravno zelenjave in sadje. Da bi naše gospodinje in mamice poznale in ce-nUe prednosÜ zelenjadi in sadja tako, kakor jih zaslužijo, o, potem bi jim sigurno posvečale večjo pozornost v kuhinji in tudi na vrtu. Kakšno vrednost pa imajo pravzaprav rastlinska živila? Poleg vode, ki jo imajo do 94%, in poleg staničnine, ki kot hranivo ne pride v postev, imajo le v neznatnih množinah redilne snovi, od katerih pridejo v postev rudninske snovi, kakor: železo, fosfor, kalij, natrij, magnezija, lod -m drugo Pred vsem pa imajo vitamine in teh tem več, čim bolj so bile izpostavljene solncu, Vsled dejstva, da imajo zelenjave, izvzemši strocnic, razmeroma le malo redilnih snovi, je priprava tem važnejša. Paziti je namreč da se ob nepravilni pripravi ne izgube in ne vničijo. Običajno )ih kuhamo v vodi, ki jo potem odlijemo in z njo tudi vse redilne snovi, ki so se izlužile v vodi. Najpravilnejša priprava je ta, da jih sploh ne kuhamo, ampak da jih — izvzemši onili, ki imajo ostro dišeče snovi, kakor repa, rumena koleraba — dušimo in parimo samo s toliko vode, kolikor je potrebno za dotično jed. Francoz, ki polaga veläco važnost na naraven okus zelenjave, jo samo pari, in ko je mehka, pridene samo nekoliko presnega masla, brez vseh dodatkov in začimb. V krajih, kjer delajo kure za shuj-šanje, kakor n. pr. v Karlovih in Marijinih varih, tam pa vžiVajo zelenjavo sploh brez tolšče in zabele. Mlado korenje pripravimo prav okusno na ta način, da ga nastrganega parimo z mlekom, kar je posebno dobro in priporočljivo tudi otrokom v najnežnejši dobi. Tudi mlado špinačo pripravljamo na isti način. Zelenjad pripravljamo kot juhe, prikuhe, kot na-rastke, ponvičnilie, pudinge in zrezke. Kolikokrat bi tudi pri bogatih obedih STRAN 392. ŽENSKI SVET štev. 12. LB11NIK VI. zelenjad mogla nadomestiti meso, kateremu moderni zdravniki odrekajo vse dobrote, ki so mu jih do zadnjega časa pripisovali. Žal, da so tako malo poznana zelenjavna jedila, kakor špinačni, ohrovtovi, krompirjevi, gobovi zrezki, ki po okusu prav nič ne zaostajajo za mesnimi. Naravnost delikatesa in. v jako lahko prebavni obliki so razni zelenjavni pudingi, ki so priporočljivi bolnikom in bi delali čast vsaki kraljevski pojedini. Pripravljati zelenjad okusno in na razne načine, je res prava umetnost, večja kakor pripravljanje različnih mesnin in sladic. Znano je, da se da sam krompir pripraviti na 99. raznih načinov, drugi boljši od drugega. V mrzlih zimskih mesecih, ko primanjkuje sveže zelenjadi, je jako važno kislo zelje in repa, pa tudi rumena koleraba in korenje. Kislemu zelju n. pr. pojejo naravnost slavospeve, ker ima poleg kisline, ki je popolnoma slična mlečni kislini in ki vničuje gnilobne črevesne bakterije, tudi vitamine. Priporočljivo je v vsaki obliki, tudi surovo kot solata. Pa tudi repe, rumene kolerabe, zlasti pa korenja ni podcenjevati, ker ga lahko pripravimo prav na okusen način, n. pr. s krompirjem, z ohrovtom, s fižolom itd. Tudi buča in kumara sla si priborili jako važno mesto v pre-lirani. Paradižniki imajo med vso zelenjavo najvažnejše mesto in so dandanes že mnogo bolj razširjeni in vdomačeni, a vendar še premalo cenjeni. Sv.eži paradižniki, pripravljeni kot solata ali potreseni s sladkorjem, pečeni z maslom, oljem in z drobtinicami, so naravnost delikatesa in obenem pa še kot zdravilo. Pa tudi s fiziološke strani ima zelenjava veliko vlogo v prehrani. Predvsem so to že omenjeni vitamini in pa rudninske soli. Prvi so potrebni telesu kot dopolnilne snovi, dajejo mu živahnost in odporno silo proti okuženju. Vživanje vitaminov v sveži zelenjavi in svežem sadju pa je dandanes bolj sigurno pomlajevalno sredstvo nego SteinachoVo ali Voronovo, ker je odkritje teh tajinstvenih snovi privedlo problem pomladitve na realno znanstveno bćizo. Rudninske snovi pa so potrebne našim kostem, krvi in mišicam. Moderni zdravniki dandanes zdravijo slabokrvnost in rahitis s tem, da priporočajo bolnikom vživanje surove zelenjave^ kakor špinačnega ali korenjevega soka, ki je posebno dofeo z mlekom, zlasti pa priporočajo vsakovrstno surovo sadje. Ta način zdravljenja je vsekakor naravnejši nego dragi železni in drugi preparati, ki otežkočajo prebavo in škodujejo zobovju. Še eno važno prednost ima zelenjava pred mesom in močnatimi jedili. Zelenjava in sadje imata tudi neko neprebavno snov — staničnino — ki nima sicer nobene hranilne vloge, ampak vendar je potrebna, ker pospešuje prebavo. Staničnina, zlasti pri mladi zelenjavi, ki je polna vode, drgne sluznico v črevesu in jo s tem draži, da mora živahneje delovati iti bolje odvajati. Zato je vživanje zelenjave in sadja tudi iz tega razloga LETNIK VI. ŽENSKI iSVBT štev. 12. STRAK 393. neobhodno potrebno, saj trpi vsled nepravilne prehrane mnogo ljudi na zaprtju. Brez rednega odvajanja pa človek njkakor ne more biti zdrav\ Spričo tega je potrebno, da gospodinja; vsak dan v letu uvršča zelenjavo in sadje na jedilnik. Naj ne bo obeda brez zelenjadi in sadja! Ker se pa vitamini pri kuhanju deloma viiičijo, zahteva moderna prehrana, da se nekatere zelenjave, zlasti pa sadje, vživajo popolnoma ne-kuhane. Sviojemu zdravju in svoji nečimernosti na ljubo skrbimo, da jemo vsak dan vsaj po eno nekuhano jed, n. pr. solato, nastrgano korenje z jabolkom, paradižnik, sladko papriko, surovo sveže zelje. Najbolje se pripravijo te jedi s kislimi jabolki ali pa z limonovim sokom. Prav taiko priporočljiv je tudi mlad .grah, redkev, kumare. Kdor pa misli, da surove zelenjave ne more prenesti, naj poje pred pbedom vsaj nekoliko svežega sadja. Sveta naloga današnje gospodinje je, da skrbi za vse to in si tako vzgojuje zdrav in krepak naraščaj ter polaga s pravilno prehrano temelj telesnemu zdravju in temelj družinski in narodovi sreči. Pripravno pohištvo. 1 Milka Martelančeva.) Velzkc. omare za sta-nobanjsko sobo. V sobi, ki' je nimamo samb za .spalnico, ampak v njej tudi sprejemamo, delamo in morda celo tudi kuhamo, moramo imeti tudi pohištvo, ki je lepo za oko,' pa tudi praktično, Naša omara je sestavljena 'iz treh omar, kar je praktično posebno ab selitvi in tudi, ker ne vemo, ali bodemo v vsaki sobi, kjer se nastanimo, imeli toliko prostora ob zidu, kolikor ga zahteva cela omara. — Ako nimamo prostora, lahko razmestimo HM ■fi iilA M |L!_ IÜ.-ÜlI. llMiMiliiil potrebnega galanterijske predmete, hranor i. t. d, ■ posamezne Srednja, omara je razdeljena v dva dela. omare ali pa postavimo dve stranski Zgorenji del ni globok in vanj polagamo skupaj, srednjo pa posebej. Stranski knjige, spodnji je nekoliko globlji, ven-omari sta razdeljeni tako-le: v eni imamo dar ne toliko kakor stranski omari ter je zgoi-aj polico za klobuke, kako škatljo razdeljen v predale. iVIed gorenjim in T. t,- d. Pod polico je počez palica, na pa- spcidnjim delom je kakih 25-30 cm pro-Uco obešamo obešala za obleke. Spodaj štora. Na spodnjem delu je na kraju prije zopet polica, pod polico po trije plitvi trjena deska, ki se da dvigniti in zapreti predalčki za perilo. — Druga, stran- s ključem. Odprto desko imamo za pisaljka omara je razdeljena poljubno v pre- no mizo, V tem prostoru imamo pisalno dale in police, kamor spravljamo posodo, orodje, koledarček in vse, kar spada na STRAN 3&4. ŽENSKI SVET šiev. 12. pisalno mizo. — Vrata stranskih omar in srednje omarice imajo šipe, za katere pripnemo nabrane zavese iz rumenkastega etamina. Etaminu napravimo zgoraj in spodaj za 1 cm širok rob, skozi katerega pretaknemo vrvico, ter naberemo blagö. Kaidar peremo, snamemo vrvico. Na ta naČni zavese lepše zlikamo, nego če bi jih nabrali in prisili na trak. Enostavno in okusno zagrnjeno okno. Ravne zavese iz svetlorumenega etamina se dado povleči skupaj, da zagrnejo celo okno, ter ravno tako odpreti do kraja, da se soba dobro prezrači. Edini okrasek zaves sta dva precej velika ovalna vložka iz čipk. Napačno je mnenje, da morajo biti vse zavese bogato vezene. Tanek etamin ali •tudi navadna tanka kotenina, obkvačka-na z belim ali barvastim «coton perU», nam da jako lepe zavese brez nepotrebne zamude casä. Lepe in zelo praktične so tudi zavese iz rožnatega kretona, ki segajo samo do okenske precnice. Take zavese so priporočljive, kjer so otroci v hiši, ki radi vlečejo, s tem pa mečkajo in mažejo zavese. Rožnati kreton da sobi posebno veselo lice. Če imamo še na šipah nategnjene, nahrane zastorčke iz rumenkastega etamina, ki nam daje celo v deževnih dneh mehko, prijetno svetlobo, dosežemo dokaj eleganten efekt s prav skromnimi izdatki. Zelo praktična in lepa je omarica, ki je obenem , tudi pisalna miza. Zavzema malo prostora in ni nikdar razmetacui. ker jo takoj po vporabi lahko zapremo. Posebno v hiši, kjer so otroci, so take pisalne mize zelo priporočljive. KolLko «nesreč» je preprečenih, koliko jeze pn-hranjene." Otroci radi poberejo svinčnilii?, peresa, polijejo črnilo po obleki in pohištvu. Vse te neprijetnosti so nam prihranjene, ako lahko zapremo pisalao mizo po vporabi. Tudi je taka omarica povsod na mestu, kamor jo postavimo: v jedilnici, v salončku, v spalnici, povsod se najde prostor zanjo, tudi kamor bi pisalna miza sicer ne spadala. Umivalnik po našem načrtu je drii^i kos pohištva, ki je zelo praktičen za LETNIK VI. ŽENSKI SVET štev. 12. STRAN 395. aovaaje, kjer moramo štcditi s prostorom. Ima predalčke na vsaki strani, ogledalo je pritrjeno na desko, ki tvori po-kro* in se zapira, tako da je skleda skrita in rabinuo umivalnik tudi za mizo. Dobro je, če ima skleda v sredi odprtino in običajni nikljast zamašek, .tako da steče voda-iz^nje. v vrč, ne da bi bilo treba da postavimo vrče dvigati skledo. Posebno moderne, ravnč sklede so silno nepraktične, ker se pri izlivanju vode v vrč kaj rade izmuznejo iz rok. Pod umivalnikom imamo vedro zs. vodo in vrč za umazano vodo. To zastre-mo s primerno zaveso. — Umivalnik je lahko tudi enostavnejši,, t. j. brez straci-skih predalov in brez spodnj e deske, tak« naravnost na tla. Velika omara z zložljivo poveljo späda. sicer med' naj-pr^tičnejše moderno pohi-štv0, ki si ga pa ne more vsakdo nabaviti, ker je to specijaliteta, ki jo je treba slano plačati. Postelja se z lahkoto zloži v omaro, en sam pritisk na gumb in postelja je spet zunaj. Za take vrste pohištvo imajo po navadi svoj patent le velike tvornice in si ga dajo drago plačati. Pač pa nam take omare lahko služijo kot vzorec za slično ceneno omaro, katero si lahko napravimo s slu-omnimi sredstvi, Iz mehkega lesa, belo lakirana omara, tako napravljena, bi bila jako lepa, V sredino lahko spravimo navadno železno zložljivo postelj ter jo zagrnemo z zaveso. Imamo tako obširno omaro, kjer nam stoji zelo mnogo stvari; v gorenjih delih hranimo lahko poleti zimske odeje i. t. d., obenem imamo pa tudi lepo skrivališče za zložljivo pcsteij^>. Kos pohištva, ki je neobhodno potre- ne pr.-šijo, napravimo zastoiček iz -.z....-ben v vsaki še tako skromni hiši, je — polica za knjige. Naši ljudje na splošno radi čitajo; skoro bi ne našli hiše, kjer bi ne imeli vsaj nekdanjih Mohorjevih knjig, knjig Goriške Matice in vsaj po en mesečnik. Žalibog se pa večkrat zgodi, da knjige potrgajo otroci ali jih pbžge neuka gospodinja potem, ko so vse zamazane in razcefrane. Zgodi se tako le radi tega, ker v hiši ni primernega prostorčka za spravljanje knjig. In vendar se da s prav malenkostnim trudom napraviti lična in pripravna polica za knjige. Iz vsakega zaboja si jo lahko napravimo. Zaboju iz-bijemo dno>, odžagam,o od stranskih desk, kar je več nego 25 cm širine, iz dna izža-gaBK) police, ki jih pritrdimo od znotraj. Les očistimo s steklenim papirjem, po- častega kretona ali nebeljene kotenine z barvama s poljubno barvo; d,a se knjige malo borduro. [ZVESTI A Po ženskem svetu. Poživljajo vlado, naj bi dajala š svo- jimi podjetji dober primer, da je boljši inali Sedemdesetletnico je praznovala ta mesec dobiček, ker omogoči zvišanje potreb m s Marija S k r i n j a r j e v a, požrtvovalna tem tudi nakupovanje; naj bi z vsemi sred-socijalna delavka, ljubiteljica in zagovorni- stvi zatirala oderuhe z živiU, omejevala ca Vicb zatiranih deklet, zlasti služkinj, Bila preveč razpaslo prekupčevanje, naij bi si le med prvimi tržaškimi ženami, ki so se za- pridržala nadzor nad karteli, da bi se nc vedale svoje javne dolžnosti, ter je z ginlji- osredotoqil kapital na škodo širših Ijud-vD požrtvovalnostjo širila prosveto ter teles- skih slojev; naj bi se z enostranskimi olaj-no in moralno zaščito med ženstvom. Pot šavami na davke in carine ne gojila zaščit-njenega osebnega življenja je bila in je trnje- na politika enega sloja, s čemer se demora-va: zlomila si je obe nogi, sinovi so ji umi- lizirajo ostali sloji. rali,, sirote-vnuki se zatekajo k nji. Castitlji- odvetnica na Češkem. Dr. Hilda TO starka pa hrabro bije žilvljenski boj in Wlthovi je bila med prvimi slušateljieami hudo ji je le, ker ne more več vršit» svoje pravne fakultete v Pragi. Ko je napravila ženske misije med potrebnimi in zatiranimi doktorat in sodno prakso, je bila 5 lel od- — med zapuščenimi služkinjami. Bog jo vetniška koncipijentka. Letos pa je otvo-ohraiil še mnogo leti samostojno odvetniško pisarno v Pragi. cehmje proti draginji. Nad dvajset žen- katoliška veroučiteljica, S privolie- >kih društev na Ceskem )e podpisalo spo- škofijskega ordinarijata v Brnu je na- men.co, v kater, protestirajo proti dra- stavljena za profesorico rimsko-katoliškega gm)! m posebno proti zvišanju sladkorne veronauka M. Tryborkova na višji dekliški cene, kajti: , Abso'virala je filozofsko fakulleto v - podraževanje neobhodnih življenskih po- Brnu. irebščin zadene veliko večino prebival- f M. Stanislava Voh, vrhovna vikarica, Atva, zlasti nas naraseaj, k, trpi rad. ne- vrhovna prednica, ravnateljica dekBš- zados ne prehrane m njenih posledic: tu- kih 5^1 ^ Mariboru, je umrla 30. sept. t. 1. berkuloza skrofuloza ogroža v s rain, meri Vse dolgo življenje blagopokojničino je bod^nost države. Drag.n|a znizuje obljude- bilo posvečeno delu za ženo; kot vzorna nosts tem da mora velik odstotek žen. ka- redovnica in razsodna pedagoginja je do-lere bi se bile po možitvi rade odrekle službi segla na svojem polju lepe uspehe ne samo m se posvetile važnemu delu v gospodinj- ^ domovini, nego tudi v tujini: po njenea «tvu m vzgoji otrok, radi nezadostnega do- prizadevanju so nastale številne nove po-hodka moževega se nadalje služiti m se ne družni'ce Šolskih sester v Evropi in Ame-more posvetiti decji neg.; zato so zakom brez dece ali pa" imajo samo po enega n . i si 1 j- , otroka. f i is Pavla Lovšetova, tudi nasim čitateljicam znana umetnica in sotrudnica Žen. sveta, je K^di podrazenja se uporaba sladkorja odpotovala na pevsko turnejo v Ameriko, se bolj omejuje, s tem pa se izpodkopava Slavo, katero si je pridobila njena umet-vse delo proti alkoholu m proti propadanju „„st po domačih dvoranah in odrih, ji bodo gotovo priznali in še bolj dvignili svetovni! Iz teh in drugih razlogov zahtevajo Če- nastopi v tujini. Masa Gromova, .odlična iugoslovenska fc- 1. Poljedelci, trgovci in obrtniki naj uvi- ministka. jc odlikovana, z redoon sv. Save dijo, da so se s ponudbami in z uporabo IIL stopnje; lektorica angleškega jezika na vzpo-stavilt normalni časi, da nimajo več ljubljanski univerzi Cappeland pa z redom pravice na nesorazmerne dobičke in brzo sv, Save IV. stopnjo. bogatenje kakor med vojno, nego naj se -o.... 2, Banke m denarni zavodi naj po svojem oblačijo in primerjajo ter tako i-azkazujejo prvotnem namenu posreduj'ejo med hranil- eleganco obleke in klobuka, ki ga misli nicatai in proizvajalci, da bi -indu.strija, dama kupili. Gospodar, ki išče manekino, trgovina in obrtnost, navezana na kredit, šiviljo ali modistko, gleda v prvi vrsti na mogla nemoteno poslovati; naj se odpo- zunanjost. Dekle mora. biti samo po- sebi vedo lastne DU trgovanju in znižajo ''Svoie moderno in elegantno, da vzbudi v gospo-obresti in posredovalne zahteve na mero, darju zaupanje v svojo sposobnost in šik. katero morejo podjetja zmagovati, ne da Da bi postala mariekina, jc marsilcaieremu bi bila prisiljena višati cene ali preki.njati mlademu dekletu tako vroča želja in tako deJo, s čemer so stotine delavcev ob ek- zaželjena sanja, kakor da bi mogla biti sF^rtcnco, f-iilmska igralka ali v.sai statistka. Zdi se. letnik vi. žeTJski svet Stev. 12- stran 397. lia je krasna zabava, ko ni treba delati drugega kakor oblačiti se najlepše o^blekc in perilo, ter sc vrteti pred zrcali in pred očmi bogatili gledalcev ter dobivati 2000 frankov meisečne plače; koliko ima ta poklic senčnih strani, je pa znano malokateremu de-klei^ii.- Prosilka za mesto manekine mora biti jako lepa, vitka, z neoporečnimi linijami, negovano kožo in lasmi skrajno elegantna, okusno in spretno nališpana, perilo mora imeti svileno in mauve barve (mauve izg. mov vijoličasto rožna), S pr&silko, ki nii) našminkana., kakor je treba, sploh ne govore. Ne glede na to, da je mesto manekine itak silno utrudljivo in naporno, so dnevi, ko si mora primeriti po 80—90 mo-deJov .na dan, da se popoldne še komaj drži na nogah od utnijenostL Tudi pre-Icraisna plača 2COO frankov se tako hitro razprši, saj mora manekina izdajati ogromne vsote za negovanje svoje lepote in elegance, ki je prvi pogoj, da more ostati na leni mestu. Da si more poleg tako visoke plače privoščiti le najskromnejše stanovanje in hrano, je umevno. Ako hoče pariška šivilja ali modistka imeti delo, mora biti sama najmodemeje oblečena; mora biti napudrana in namazana, predvsem pa ostrižena, drugače ji ne verujejo. da bi mogla izdelati moderno obleko in klobuk. Kratki lasje^ puder in šminka niso tedaj vedno le nečimurnost, ki sili žensko, da se nosi po modi, nego je često gola zahteva sedanjega časa in predpogoj za kruh. Frimariju dr. JeŠetn. Besed najlepših rada bi nabrala, povila ž njimi šopek bi dehteč, da Vam izrazila bi dolžno hvalo. Ne najdem jih, Premrzla na j milejša je, preslaba naj milejša, dostojno da zahvalim se umetniku, ki s Čudodelno je roko me rešil blaznih bolečin in me obvaroval temin slepote. Lea Faturjeva. Higijena. Ali fe jetika ozdravljiva? Zdravniška veda je dosegla lepe uspehe v proučevanju te bolezni; kako nastane, kako se širi in kako se zdravi. Dognano je, da je po kulturnih deželah do malega vsak Človek v mladosti tuberkulozen. Ali poleg te gotovosti je tudi druga nič manjša resnica: večina ljudi preboli to mlado-stno okuženje sama od sebe, brez zdravljenja. Človeško telo torej ubije to bolezen; le v redkih primerih se bacili zaplode pri otrocih. Ta razvoj bolezni se imenuje druga stopnja (sekundarni štadij). Del teh mladih jeCSnikov podleže bolezni, mnogo pa jifc ozdravi brez lečenja in'so zdravi vse "Bv-ljenje. Kdor pa ne more ozdraviti sam od sebe, poznajo pa danes zdravniki zanj tako izdatna sredstva, da se skoro vsi jetičniki v sekimdarnem stadiju • izlečijo. -Tuberkulozne žleze, kostna in sklepna jetika danes prav lepo ozdravi, če se ni bolezen že preveč razpasla. Solnčne kopeli in umetno obsevanje je rešilo že tisoče in tisoče je-tične dece in ji vrnilo zdravje za vse življenje. Poslednja in najvažnejša oblika tuberkuloze je pljučna jetika ali sušica, ki s-e raz-vij^i Šele pozneje, navadno v najbolj cvetočih letih. Skoro dve. tretjini človeštva oboli za pljučno tuberkulozo. Pa tudi ta stopnja je ozdravljiva in trdijo, da polovica takih odraslih jetičnikov ozdravi sama od sebe, ne da bi sploh vedeli, da so imeU to bolezen. Le pri drugi polovici bolnikov se bacili razvijejo in vrše ."ivoje uničevalno delo. In to so tisti pravi jetičniki, katerih trpljenje je usodno zanje in za družino. Iz vsega tega vidimo, da je človeško tel» c>amo pravzaprav največji sovražnik tuberkuloznim bacilom in da jih — ako je do^ volj močno — kar samo premaga. Le če je naše telo tako šibko, da se ne more upirati bacilom, oboli za jeliko. Tu pa lahko pomaga zdravniška veda, če se o pravem času zatečemo k nji. Čim bolj pa se je -bolezen zajedla, tem težje jo je ozdraviti. Najhujše je paČ pri tuberkulozi to, da je tako zahrbtna, da bolniku ne povzroča velikih bolečin in mu uničuje telo, ne da bi se bolnik zavedal svoje nevarnosti. Vse kulturne dežele so započele odločen boj proti tuberkulozi in rešujejo nešteta ljudi. Najvažnejše sredstvo je pač klima-tična lega. Za otroke se je izkazalo bivanje ob morju, 'solnčenje in kopanje v morski vodi kot najuspešnejše zdravilo; odrasli jetičniki pa sa zdrave v gozdnatih krajih na srednji ali precej visoki legi. Poleg tega so pa izumili zdravniki še umetna sredstva, s katerimi more bacile in zdrave tuberkulozne rane. Jetika je tedaj ozdravljiva; ali čim bolj je bolnikovo telo krepko in čim prej se začenja lečenje, tem bolj gotovo je popolno ozdravljenje. Najbolje pa je seveda; varuj se je.tike, da je ne dobiš. Zdrava brana, svež zrak, primemo delo in gibanje, pa či'stost so gotovo najboljši bram-bovci proti tuberkuloznemu okuženju. Vpliv glasbe na človeško telo. . V svetem pismu čitamo, kako si je hipo-hondrični kralj Savel krotil nadležne prikazni s tem, da se je ob zvokih Davidove citre zaziibaval v sladke sanje. Zadnje ča«e pa so začeli zdravniki proučevati vpliv STRAN 398. ŽENSKI SVET štev. 12. LETNIK VI. ŽiOdbe na človeški organizem. Tako so na da če so astnice razpokane ali če je aa je- Angleškera \'stanoviU društvo, kii se bavi s ziku mala ranica, se pri tem človek takko tem, da hoče na podlagi poizkusov dogaati, nevarno okuži. Bolje je, da si čist prtst obSJ- liako vpliva glasba kot pomirjevalno 'sred- oisliniš in šele s prsiom omočiš znamko, ako sivo na bolno telo in dušo. V to svrho so nimaš pri roki vo'^e, kar je seveda edino nastavili posebne glasbene strežnike, ki so pravilno. _ vedno na razpolago zdravnikom. Pravijo, - da je ta nova terapeutična metoda poka- QOSpOdlnjStVO* zala že prav lepe uspehe; uj|otoviIi so celo, da je bolni-kom vročina pojemala in so lepo ^ako spoznamo, aH je med platno prime- zaspali. Najizdatnejši instrument je violina, ^ana bombaževina? Wkatere bolnike, ki niso mogli spati že . ^a- košček platna, ki ga mislimo preizku-dalj časa, 'so vspavalif s priprosto skrinjico, spustite s peresom kapljo črnila. Ako ki je svirala na električni motor. Neki du- črnilo razlije v dveh nasprotnih smereh, r.ajski zdravnik je opazil, da glasba poživi i® v platnu tudi bombaževina. Če pa ise Črni-m uredi krvni obtok in diha,nje. Če je glas razširi enakomerno na vse strani, je plat-ve-el in živahen, se bolnik« oko razjasni, ^^ čisto, iz samega knu. ob-raz poživi, žila hitreje bije, temperatura Kako se na priprost način napravi parse dvigne, prebavni organi delujejo lažje, fem? Prav lahko si narediš parfem sama Če so glasovi žalostni in težki, postane pun- in sicer s takim vonjem, ki ti je najbolj čica motna, koža nekako vsahne, kri sili k všeč. Vzemi posodico in nalij vanjo gliceri-s-rcu, žila bije «labejc, dihanje postane sla- na. Potem deni v glicerin cvet, od vrtnic, botno in. redkejše. Za violino prideta harfa vijolic, resede, šmarnic, od jasmina ali ka-in harmonij. Na ženske imajo večji vpliv terekoli cvetice hočeš, pa dobro zapri in tenorji, na moške soprani/ Baritoni, basi, in pusti na hladnem stati tri tedne. Glicerin kontralti imajo le malo terapeutične spo- se navzame cvetnega vonja. Potem odcedi fiobnosti. parfem in ga zopet dobro zapri v stekle- Visoke pete sicer jako modeme in šc ff^^-u^TT T?'''' ^ bolj priljubljene, a nikakor priporočljive ii Upo'äi'^'s ga tudi lase; vli, par kap^c zdravstvenih ozirov. Radi previsokega in parfem v vodo, s katero si toijes iudi preozkega podpetka je namreč noga lepo dižai. Na preveč iztegnjena v stopalu, tako da so blago pa ne smes kapat. tega nekatere mišice in vezi posebno napete in ^c kmalu utrudijo, kar potem povzroča, da OtroSka omara. Kjer so otroci v hiši, je se noga radi zmika v stran celo zvine, zelo važno, da imajo sami svojo omaro. Ta Pri visokih petah trpi tudi koleno, ker se mora biti razdeljena, da se v njej obešajo :nora v njem vedno sproti vzravnavati oni obleke, hrani perilo, igrače in šolske potreb- nenaxavni položaj, v katerem se nahaja ščine. Najboljše je, da ima omara dvofcrilna ■ sa noga, zlasti kadar bi se imela zviniti v . " prvem oddelku so gornje police stopalu. Vsled tega se pojavljajo pri žen- nameni ene odraslim otrokom za šolske ;kah sedaj nove vrste bolečin v kolenih, predmete, in sicer imej po možnosti vsak radi katerih se zatekajo tudi k zdravni- ^ «podnjem delu pa kom; ti pa zato priporočajo, naj ne bodo «»'aišl o'roci, svoje igračke. V dragem -.-ctni nastavki višji kot 4 cm in ne pre- ,l<= ^Soraj obešena obleka, spodaj so ozki v dolenjem delu. P? Pol":'^ perilo. Omara ne .sme biti pre- T, . w J .. 1. TI 1 visoka, da otroci lahko sami obešajo svoje Kuna oeesa se odpravijo z limono Polo- „^leke in spravljajo svoje reči. Matere bi zi zvečer na obtlscano mesto tenek košček jJ^ti posebno važnost na to, da limone, ah nakapa, nu platneno krpico li- „ali otroci sa^i pospravljajo svoje stva- monovega soka, položi na kur|e oko m pre- g tem bo materi prihranjeno delo, otrok vezi, z drugo cisto m suho ki^o se bo pa naučil samostojnosti, kar mu bo Še bol, priprosto sredstvo ,e čebula. Po- „ bodočem življenju v veliko korist, -ovico male čebule namoči v kisu m }o zve- čer navezi na kurje oko. Seveda je treba T^llllinia prevezati še s krpo. Drugo jutro se omeh- JAUIlinja. čana koža z lahkof.0 odlušči; če ne, je treba Telečji zrezek s smetano. Lep tanek :o ponoviti se parkrat. košček telečjega mesa potolči in malo po- Pisemske znamke ljudje kaj radi nalep- soli ter ga deni v kozico, v kateri si raz- Ijajo s slino in to še tako, da znamko obliz- topila surovo maslo. Rahlo ga popeci po nejo. Pred kratkim so ha neki univerzi do- obeh straneh in ga ne pokrivaj. Ko je lepo Jiazali, da je v lepivu na znamkah na bilijo- zarumenel, ga malo polij s kislo smetano, ne bolezenskih kali. K sreči ima -človeška Ko se smetana popeče, odlij maščobo in Harava sama največjo odpornost v sebi; to- prilij še smetane, parkrat obrni v njej zre- LETNIK VI._ŽETJSKI SVET Stev. 12- STRAN 399. •■■«■k. da bo meso mehko, sok pa rahlo za- po zeljnih ali ohrovtovih listih, kakor sem TUtnenel, Potem deni zrezek na krožnik, popisala prej, —d— SLovTJ'kSak^ = " P'- "ontača to,ta. 20 dkg slad-. Sesekljano o.eso z. „,akaroni. K kg gc- prile^ru 7- • 1 IM VI- . ' .. ^ v dobro zmlete kave: naposled vme- kicr sx razbeMa 2 žlici masti. Osoli Doorei s«; - ^ • -vo i. r i t« x , • .ekoHko in d„.i doi,ej,_ da vsa tekoa^a^iz' SL^Lr^ldell'ÄeJe^fra^^ ttlapi m se meso m čebula lepo zanime- 1 1 • ' ^-ejito majarona, koscek citronove lupme, ;„ , m ji ^ i^ji ■ „ekoliko nastrganega muaatnega oreha%er ^ "iotiLo^fa ,'dat' rtSpT m£d tem časom .skuhala m ,ih potresla s Ko ,se ohladi, pi deni sneg iz 1 beljaka in parmezanom. Vse skupa, dobro premeša, m tisto , umešani maslo. Pa zopet Sj v e servira. Jed ,c okusna m hitro napravhena. j, i,„ i___j, vat aäriosluje za 6 oseb. skupa,, da bo lepo gladko m primemo go- Lahko serviras meso in makarone pose- 5mei posode pri ognju. Ko so se omehčali. Orehova potica« Iz ^ kg moke, 2 jajc, -■'zemi jih prevMno iz vode ter pusti, da se 5 dkg sladkorne sipe, 5 dlcg stopljenega raa- odcede. Vsak list posebej lepo raztegni in sla, % 1 mlačnega mleka ter 2 dkg kvasa pnakomemo namaži po njem mesni nadev, napravi te.sto ter ga pusti na toplem, da katerega isi prej pripravila. Nato zvij list vzide. Za nadev si pripravi kg orehov, previdno skupaj, kakor pri zvitku, da se katere zmelješ ter streseš v K 1 vrelega r.c razpusti pri kuhanju ali pečenju. Ko si mleka, kateremu prideneš 5 dkg sladkorja pripravila vse zvitke (sarme), jih vloži v in 2 žlici masla, 2 žlici kruhovih drobtin ter razbeljeno mast z nasekljano čebulo, polij 5 dkg [2 pesti) opranih in očiščenih rozin, iih s paradižnikovo mezgo (približno '-/s 1 le- Yse dobro premešaj. Vzhajano testo razva- kočine) ter postavi v peč, kjer naj se pe- Ijaj za prst debelo. Enakomerno razmaži po čejo oziroma kuhajo, dokler se popolnoma njem pripravljen nadev, zvij ga, zaokroži v ne zmehčajo in zarumene. Potem jih vzemi kolobar ter deni v kozico, katero si do- ven, položi na podolgast krožnik ter jih bro namazala dn posula z drobtinami. Ako polij .s sokom. Ako se je vsa tekočina po- ga pa, deneš v šartelnov model, ga vlagaj kuhala, zalij gosti sok z vodo (Vs 1) ali juho polagoma okoli stožca. Pusti, da dobro vzi- ler pusti, da se še nekoliko pokuha, pa ga de ter peci v topli pači Ji ur/. Potem ga vlij na zgotovljene sarme, zvrni na okrogel krožnik ter dobro posuj s Ako nimaš štedilnika, da bi jih pripra- sladkorno sipo. —b— vila v peči, jih lahko pripraviš tudi pri Mandelnova potica, Presej '/, kg dobre Mvadnem ognju, kjer se morajo peči v po- moke ter jo postavi na toplo. Vzemi % I itrifi kozici. V tem slučaju moraš bolj pa- mlačnega mleka ter požvrkljaj dobro v 7iti, da se ne zapečejo, zato jih moraš pre- njem 1 dkg zdrobljenega kvasa, 2 žlici moke vidno obračati, dokler se povsod lepo ne ter za noževo konico sladkorne sipe. Po- -'apečejo. Serviraš jih lahko same ali poleg slavi to na toplo, da vzhaja. Ko vzide, ga r-r^enega krompirja. Jed je jako okusna. vlij v presejano moko, prideni 10 dkg slad- Äa nadev vzemi polovico govejega korne sipe, 10 dkg stopljenega masla, 1 žli- kg) in polovico ('/s kg) svinjskega mesa, co ruma, naistrgane lupine 1 citrone, 4 jaj- katero na drobno sesekaš in primemo po- ca ter za noževo konico soli. Vse skupaj popraš in osoliš. Prideni stroček strtega dobro utepaj, da se napravijo v testu me- česnika ter vse skupaj deni v kozico, kjer hurčki. Postavi potem testo na toplo, da na žlici razbeljene masti zarumenila po- vzide, medtem pa si napravi nadev: % kg •■ovico male čebule. Dodaj par pesti (10 dkg) mandelnov olupi s tem, da jih postaviš za :iža, zalij vse skupaj z vodo alä juho 'ter nekoliko časa v vrelo vodo, potem pa o!u- pusti, da se pokuha in riž zmehča. Temu piš. Nato jih zrežeš.na drobne rezine ali pa • a^o prideneš^ 1—2 jajci ter vse skupaj jih zmelješ. V tem slučaju jih moraš prej . o'bro premešal, potem pa razmažeš nadev osušiti, ker ise mokri težko meljejo, zato je STRAN 400._ŽENSKI STOT žt-ev. 12._LETOIK VI najbolje, če jih olupd« že prejšnji večer, da knjige: Koledar, Kmečko branje, Danska , in se po noči, ^o naslednjega dne osuše. V Danri, Pravica,-Škorpijoni zemlje, Iz skarih skledi mešaš dobro 4 rumenjake z 10 dkg časov. r'^i'Soaertridelf'! lo^et s^t te! . Koled« obsega P'-le« ^iSaj^ih cerkveno-lane. k beljakov napravi sneg. Vzemi nato ^v^^^do^-f^^ko - koledarskih Dcdatkoo:, testo ter ga nLoliko. ugnetaj, potem m seznama n^A pošt m _ „I. . ® i J L I • . • -I ob&n tudi dolgo vrsto lepih crtic m pesmi, ;f„ f^r f koristna članklv, otroški pravljic in zani^ no zmes ter ,o razmai. enakomerno po te- Leposlovni sestavki so povečini stu, potem pa se sneg- rn tem pazi, da se j- -j tf ^ i i. i • • i-m • Ii zmes ne razlije čez rob testa. Vzemi nato ° luM^l'' maadelne ter jih potresi enakomerno čez odi enih mo^, o kulturnem delu, o davm pre^ vse, potem zvij polagoma skupaj. Pomagaj <> ^^ezdoznanskii m drugA zam-si pri tem z noLm, zlasti če se je testo L ""V^stih Posebno zammwe so fotografa,.-prijelo ploha. Vrhni rob in fto-nce lepo za- «Ava gradov ta .slicmh zgradb po nas. de-ffe^, dZ se nadev ne izlije ven. Zvij nato ''■>''3 v len,.g. na,pestre,se ctivo. v kolobar ter gai postavi v dobro namaza- Škorpijoni zemlje je naslov drugi knjigi no ia z drobtinami nasuto kozico, Postavi obsežnega Bevkovega zgodovinskega romajo na toplo, kjer naj dobro vzide. Peče naj «Znamenja na nebu»; pred koncem tega se % ure. Lahko pa deneš to potico tudi izide še zadnja knjiga: «Čmi bratje in v šartelnov model, kjer dobi lepšo obliko. sestre.| vsak zvezek stane samo 3 lire, vse-V tem slučaju pazi, da vse razore in stožec, ''"i'i P^» zanimivo in pretresljivo isliko naäe ki je v sredi, dobro namažeš in posuješ z žalostna srednjeveške zgodovine, drobtinami. Ko je potica pečena, jo vzemi Pravico je napisal svetovno znani poljski ven in pazi, da jo prej z nožem na lahko pisatelj VI. .Stanislav Reymont,, poslovenil odluščiš od posode, zlasti ako je potica v jo je France Bevk. šartehiovem modlu, kjer moraš posebno v V Kmečkem branju daje Just Ušaj drago- sredi poskusiti z nožem, da se ne drži po- cena navodila kmetu in vrtnarju, sode. Zvnii vse na okrogel krožnik ter do- p^j „^l„vom Iz starih časov je zbral bro posu, s sladkorno moko. -b,- NandeVrbanjakov zgodovinske baj- Dunaista keksi, Pres^ nai ploh 60 dkg ke in povesti iz domačih krajev. Zanimive lepe moke, katen pndem 1 pecivm pra- primerne stvarce, le «Zimski večer, ne šck, 1 zavitek vaniU,evega sladkorja ter ve, kako se je pritaknil tej zbirki. kg sladkorne sipe. Ko to dobro zmešaš, Furl an opi. reT'd^rÄs^rrega^m'Xa'^^ gospodarstvo. danskTga pä prej vmešala d^brlv sS z dve Ja j® ^ "»P^ho!?. '^»J« "^e m Llima jajcema in z osminko sladke smeta- 't^TuirS^J-" ° ne. Naredi testo, katero razvaljaš za nožev blagostan,a. rob debelo ter izreži iz njega razne oblike. Ilutstracije za koledao- sta izvršila Tone == Kralj in Milko Bambič. Knii7PUnOl m umemosi knjižnemu dam še seznam knjig za Tiskovna zadruga v Ljubljani je bodoče leto: Koledar, Zdravje in bolezen v izdala sledeče knjige: domači hiSi IIL zvezek (dr. Just Bačar), Pod W. Shakespearjevo .Zimsko prav- domačim toovom (Ciril Drekonja)^ Ijico» v prevodu Antona Župančiča Roman- l^lavko Slavec), Slika pnrode. Članarma tična igra z bogatimi pesniškimi lepotami L. 5. Kdor doplača se L. 3, bo dobll in globokoumnimi življenskimi modJostmi. P?'?« »f^P^lf'V •"t Priporočamo jo posebno doraščajoči mhdi- Majeva) ali pa Bevkov roni. Cena Din. 40, vezana Din. 48, poštnina vstajajo^.. Din. 2. Naročila sprejemajo poverjeniki Goriška Fr. Govekarjevi «Rokovnjači», zna- Matice in upnavništvo v Gorici, via S. Gio- na ljudska igra. Cena Ddin 21, vanni 6, ter v Trstu via S. Francesco d'As- Henrik S i e n k i e w i c z: «Potop» II. ^isi 20. _ del v prevodu dr. R. Molet», Cena Din. 100, - vezana Din. 124, poštnina Din. 5, Veliki ro- Popravek: V pesmi «Še očetu» v 11. man iz poljske zgodovine, biser .svetovne li- št. Ž. Sv. se mora zadnja beseda v tretji lerature. Ime pisateljevo je najboljše pripo- kitici glasiti trajne mesto tajne; v pes- ročilo knjigi. ' mi «Smrtna ptica» pa mora biti v četrti vr- Goriška Matica je razposlala ob svoji de- stici zadnje kitice strašiš mesto s t r a - setletnici svojim članom za 1. 1929. te-le ž i S.