176 Naši problemi Mladinsko vprašanje i. Razvoj kapitalizma v Sloveniji, pritegovanje žen in otrok v industrijo, kriza na vasi, propadanje male obrti, brezposelnost in padanje življenjskega standarda ljudstva — postavlja naš narod pred novo vprašanje — vprašanje mladine. Nacionalni položaj Slovenije to vprašanje zaostruje, da je pri nas še bolj pereče kakor v nekaterih drugih pokrajinah naše države. Mladinsko vprašanje je samo del našega splošnega socialnega in narodnega vprašanja. Toda naša oficielna javnost mu ne posveča tiste pozornosti, ki je lastna resnični volji za njegovo rešitev. To vprašanje se v praksi pojmuje kot vprašanje ohranitve, pridobivanja in vzgoja mladine za neko stranko, za neki politični in zlasti svetovni nazor. Nekateri ga pojmujejo kot vprašanje moralne pokvarjenosti mladine; drugi se omejujejo na kriminaliteto mladine; tretji ga smatrajo zgolj za vprašanje intelektualne mladine itd. V resnici pa je v svojem jedru socialno vprašanje. Vprašanje zdravega telesnega in duševnega razvoja vsakega mladega Človeka: vprašanje socialnega položaja, zdravja, izobrazbe, dela in razvedrila mladine. Dalje je vprašanje zaposlitve in eksistence, skratka bodočnosti mladine. In slednjič posledic težkega položaja mladine, njenega delnega propadanja (malodušje, otopelost, obup, mladinska kriminaliteta itd.) in njene revolucionarne borbenosti (zavračanje »preizkušenih" idealov, „destruktivizem", mladinske akcije in številni politični procesi zoper mladino itd.). — Vse to je treba imeti pred očmi, kadar se razpravlja o tem, kakšna je naša mladina, zakaj je taka, kakšna naj bo njena vzgoja in slednjič kakšni so pogoji zdravega razvoja tistih, na katerih plečih bo nekoč slonela bodočnost naroda. Pred svetovno vojno in še za časa gospodarske konjunkture po vojni ni bil ta problem tako pereč kakor danes. Razvoj kapitalizma v Sloveniji in njen na-nacionalni položaj v državi sta zlasti v dobi svetovne gospodarske krize zaostrila nasprotja v današnji družbi in privedla do katastrofalnih posledic v socialnem življenju našega naroda. Mladina pa je tisti družbeni sloj, ki je v okviru svojih razredov vedno najbolj udarjena. Na podlagi gradiva, ki ga je bilo mogoče zbrati, hočem prikazati položaj slovenske mladine, zlasti glede na posamezna posebno važna vprašanja kot so izobrazba, preobremenjenost z delom, problem sirot itd. II. Začnimo z ljudskošolsko mladino. „Anketa o življenju šolskega otroka v dravski banovini" je podala točno sliko življenja naših šolarjev. Glede hrane je ugotovila, da 5% otrok nima zajtrka; v nekaterih okrajih do 17% otrok nima toplega kosila. V Halozah, ki spadajo med naše najbolj pasivne predele, je brez toplega kosila v Novi Cerkvi 75% dečkov in 81% deklic, v Halozah je za daljšo dobo brez kruha (pri sv. Duhu) 42,47% otrok. V nekaterih krajih žive brez mesa in masti — SA leta. — V vinogradnih predelih uživa mladina vino in druge alkoholne pijače. Pri sv. Andražu v Halozah še nista uživala alkohola — 2,9% otrok. „Po poročilih vidimo, da ponekod popije šolski otrok, kakor sam priznava, 1—2 litra sadjevca in celo vina na dan. ... Tako se naša mladina zastruplja z alkoholom, ker nima kruha, ne mleka". (Citirano po članku Venceslava Čopiča: „Okolje in življenje našega šolskega otroka". Popotnik 1937/38, številka 1.—6. Podatki so iz omenjene ankete.) Glede obleke in stanovanja šoloobvezne dece samo naslednje podatke: do Vi otrok nima zadostnega perila, četrtina jih nima zadostne obleke, če so doma iz siromašnih krajev. V že omenjeni Novi Cerkvi nima obuvala 35,87% otrok. V nekaterih krajih bomo v najhujši zimi videli bose in raztrgane otroke. — V rudarskih revirjih prebiva do 80% šoloobveznih otrok v enosobnih stanovanjih. Učitelj J. Juvančič ugotavlja na podlagi ankete, da v Št. Juriju (pošta Krško) spi v postelji 44,1% dečkov in 87% deklic. Sam pa spi v postelji približno vsak deseti deček in vsaka osma deklica. — Poznavalci razmer na vasi bodo pritrdili, da podatki o hrani, obleki in stanovanju šoloobvezne dece ustrezajo resnici; v nekaterh okrajih to stanje še omilijo. Posebno poglavje kmečke šoloobvezne dece je preobremenjenost z delom in opravljanje težkih del. Majhna in srednja kmetija vedno težje prenašata stroške za posle in dninarje. Na mesto le-teh stopajo brezplačne delovne moči — domači otroci »Desetletni in celo osemletni otroci opravlajo vsa dela, od oranja do mlatve... Svojih otrok (posestnik, op. I. B.) ni priganjal, vsaj v mladosti ne, dokler so hodili v šolo, k težkemu delu, sedaj ni denarja za posle..." (Čopič, istotam.) »Šolski otrok je zaposlen pri raznih delih od %5. zjutraj do 8., to je do odhoda v šolo, kamor imajo nekateri nad 1 uro hoda... Po končanem i« 177 pouku je otrok zopet zaposlen od 3. popoldne do mraka, to je sedaj (poleti, op. I. B.) nekako do 8.50 zvečer, torej skupaj 9 ur dnevno." (Poročilo k anketnim listom iz sv. Duha v Halozah.) Razen drugih poraznih vplivov take preobremenjenosti z delom na fizično ia duševno rast mladine naj navedemo samo dvoje posledic: pomanjkanje spanja in neredno obiskovanje šole. Od 63 otrok (11—14 let) na Telčah (okraj Krško) jih je poleti 30 vstajalo ob 4. zjutraj; le en otrok je spal predpisano število ur. (Juvančič.) Učitelji poročajo (anketa): „Pozimi je drugače, zdaj pa vstajajo že ob 4, zjutraj in če sploh pridejo v šolo, so zaspani in utrujeni" — V barbarski šoli (Haloze) manjka v februarju (začetek dela v vinogradu) 31,6% otrok. Kočarski fant pripoveduje: Viničarski otrok ne pohaja redno v šolo. Poleti mora ostati doma za varuha mlajšim, medtem ko so odrasli na delu, pozimi pa je gol in bos; tiste pa, ki