VtorA.Otrtok ii.snl.nt. ,,!,„.. ii. v.ipi v Narl. l.iru l>r" , , W„ t nI. I. „ i«ta ,'.ltt Irta . -' .. M . po ik«^'': lx ne 10 «1. — k M Ml lata . b .. - . ;Ttr| \,-U 8 .. M . \,,ilm-lv»i" npr.ivnUtn št. 53. O/naiiiln: kr.,*e> mit m »tal . n.ii lin* i kr ^ tiska ifkr.it, 4 kr. it M liaka .'llirit Mit pimuruk«* nt- pUru P" proiluru. Zn lik ti k jn lil*, al i kolik (ita*pa|jj M k, Rakaalal nn mlaja, i|..|.i ■ i u m i.i i< .*..i)n. frankiijejo. avgusta 1868. t obiskovalcem prvega slovenskoga tabora! Tistim gosp. obiskovalcem prvega slov. tabora*, kteri pridejo iz Ljubljane, iz Celja, Maribora, Zagreba in pa i/. Čakovca, dalo je slavno 0. kr. priv. južno železniško društvo polajšanjc, da se jim bodo dajale 7., 8. in 9. avgusta karte za vožnjo v postajo Ormu* (Station Friedau) in 9., 10, in 11. avgusta za vožnjo iz Ormuža nazaj t je. kjer so vstopili, za polovico navadne cene. Tisti gosp. obiskovalci pa, kteri bi v medpostajah vstopili, dobijo lebko po dotičnih načelnikih postaj (Stations-Chefs) tudi za polovico navadne cene karte za sem in nazaj od poprej imenovanih postaj (iz Ljubljane, iz Celja itd.). Samo da te karte veljajo le za vožnjo v Ormož in h Ormuža tje, kjer je kdo vstopil. Taka karta bi, ako bi kdo pri kteri drugi postaji izstopil, ob vso veljavo prišla. Pogovori v taboru se začno ob treh popoldne. V Ljutomeru 1. avgusta 1868. Odbor za I. slov. tabor. V zastavice. IV. Iz Dolenje Kranjske. F Ker smo Slovenci ođ nekdaj navajeni bili „ Nov ion m" neko posebno zaupanje skazovati, smo dolgo mirovali in opazovali, će se bo res čudež storil, in dober kruli narodne svobodo in ravnopravnosti spekel i/, tiste (budistične moke, ktero so „Novice" poprej z nami vred pri vsaki priložnosti odločno zametovale in rekle, da ni v njej o narodni svobodi - - 6 ravnopravnosti, ki je fundament srečnega prerojstva Avstrije, duhane sluhal — In kaj smo pričakali V Napravila sc je sicer neka sprava z Ogri, ali kakošna je ta sprava V Federalisti smo nameravali iz Avstrije napraviti le eno knjigo zvezano po skupnem državnem zboru in skupnili državnih zadevali, znotraj pa lepo razdeljeno v različne predele, kakor jih zahteva historično in narodno pravo; a dualisti napravili so iz Avstrije dve knjigi popolnoma razdeljeni; od kterih je vsaka posebej vezana in ktere edino le tenki trak delegacij rahlo in slabo skupaj veže — od danes do jutri, in še ta trak ni cel, ampak tudi on je na dvoje presekan — tako, da se le prav majhno skupaj drži znano, precej pomanjšani bili. 'JO odstotkov kuponskega davka tudi vsi drugi davki spet za nekoliko ad majorom dualizmi gloriamH povišali. Kazen tega sc je tudi vprašanje zarad državnega dolga poravnalo za Cislajtanijo tako neugodno, da je poslanec Skene imenitnemu gospodu — „prvemu za cesarjem" — ki ima to pogodbo posebno na vesti, naravnost v obraz povedal, da zasluži zarad nje z ministerskega stola na klupico zatožencev premeščen biti. To in še marsikaj druzega , kar se po vsem svetu najimenitnejim osebam godi, ki ne žive Batne zase ampak V javnosti in veliki odgovornosti, naj bi si ..Novice" iu tisti slovenski poslanci ad notam vzeli, kterim je vsakdo neolikan divjak, kdor se jim predrzne resnico brez ceremonij v obraz povedati Kdor s c v javnost pod ti in veliko odgovornost prevzame, mora pripraven biti. ne samo na hvalo, ampak tudi na očitno grajo, ako hvale ne zasluži. Znana je angleškega državnika beseda: ko bi opozicije ne imel, naredil bi si jo sam. Kdor svetovo sodbo in grajo posluša, ta se uči, tla pazi potem na svoja djanja. Naši poslanci poslušajo lahko; govori jim vsi; slovanstvo. Ako ne hote — ni jim pomagati, slabo za nje. slabo za nas. — Vsled finančne pogodbe otresli so se Ogri velikanskega državnega dolga, ki zdaj le Cislajtanijo tlači in tudi sicer plačujejo Ogri, kt«ri lahko s svojimi letnimi pridelki skoro pol Kvrope preživijo, kakor je Skene dokazal, do 18 milijonov gl. na leto premalo davkov, in delicit, kteri je poprej vso Avstrijo tlačil, zvalil se je na Cislajtanijo. Magjari sicer pravijo: „.Mi nismo državnega dolga napravili, toraj nas ne veže". — Ali će Magjarov ne veže, vezal hi šc veliko menj nas Slovane, ker Magjari so s svojo revolucijo sila mnogo k velikosti državnega dolga pripomogli, Slovani pa so kot krotke ovčice vselej zvesto pokorni bili nemško-avstrijski vladi; oni so v Nemcev voljo vdani vselej potrpžljivo s krvavimi žulji plačevali, kar se je od njih zahtevalo. Ako so kdaj , ko so videli. da gre vse narobe , svoj glas povzdignili in kaj boljega nasvetovati se predrznih, jih Nemci nikdar poslušali, ni ubogali niso, marveč lo zaničljivo so sc jim posmehoval!, ko da so oni na večne čase v najem vzeli tisto umetnost po kteri se Avstrija srečno vladati more. Vendar ker so bili Slovani vedno za obstanek Avstrije, se niso državnega dolga otresali, čeravno so prepričani bili, da ga imajo le nemški državniki na vesti, kteri, uc poslušaje dobrega sveta, najmenj od Slovanov, vedno le krivo vozijo ladijo državno. Sprejeli so ga torej in le ravnopravnost zahtevali, da bi vsaj zdaj, ko sta nemški absolutistični, in ustavni centralizem flasko napravila, zlato solnce svobode in ravnopravnosti vsem narodom zasijalo, da bi Avstrija vendar enkrat postala, kar ima biti, t. j. ne le Nemcem, tudi ne le Nemcem in Magj.-irom , ampak vsem svojim narodom enako ljubeznjiva in skrbna mati. Ali kako daleč jc Avstrija ravno po dualizmu od tega cilja v stran zagazila'/ Daje se Nemcem in Mugjarom, celo Judom vse kar zahtevajo . da. še za neavstrijske, za rumunske Jude sedanja dunajska vlada ljubeznjivo skrbi, da jim se ne bi ravnopravnost kratila, domačim Slovanom pa, ki v vsakem oziru največ žrtvujejo za obstanek Avstrije, ki so Avstrijo vselej podpirali, ko so jo drugi podirali, njim se vi;. 10. le nekoliko ravnopravnosti na papirji obeta, kajti kdor zahteva, naj se ta rav- Beseda o „Matici". Peti dan tega meseca bode v Ljubljani letošnji občni zbor slovenske Matice. Želimo, tla bi se mnogo udov zbralo, da bi se pogovorili še o kteri drugi stvari, in da bi za Malico bolje skrbeli. Kako navdušeni smo bili vsi za ta zavod , ko jo nastal, kako živo vdeleževanje se je kazalo pri prvem občnem zboru, koliko smo upali od njega! in zdaj V Nikjer sc ne kaže tisto navdušenje, brez kteregn ni bilo storjeno, niti se ne stori nobeno veliko tlelo, nikjer ni čutiti, da. bi se kdo veselil, ali da bi kaj pričakoval od letošnjega občnega zbora. Kje so vzroki pomanjkanja tega navdušenja V Kes, mnogo vzrokov utegnete zunaj Matice iskati, mnogo pak se jih najde v nji sami. Matičin namen je, slovensko slovstvo podpirati. Ker so rodoljubi Spoznali', da je nam treba knjige, knjige iu spet knjige, ustanovili bo bIov. Matico. Ali pa stori Matica toliko, kar bi mogla? Ali ima njen odbor pri izdavanji knjig vedno pred očmi: kaj je nam Slovencem najbolj in najprvo potrebno in primerno? Naj vsak roko na srce dene in pošteno odgovori na ta važna vprašanja, jaz odgovarjam: ne. Starega Slovenca sem lani , ko je tisti matičin „koledar" v roko vZ''l, slišal reči: „kruha vas prosimo, pa nam kamenja dajete'. Ali je Matice, ki bi imela biti prvi zavod, vredno da BO B pnitikarenjcm peča, in to izdaja? Vemo, da so koledarji važna stvar, ali če žo družba sv. Mohorja ■'nega v 10.000 ekscmphirih med slovenski svet razpošlje, noj Matica ne Tudi starodavno skupno ime »Avstrija« se je tej spravi za ljubav žrt- «>p»vnost v šoli. cerkvi, uradniji in povsod v javnem življenji dejansko vpe-vovalo. Glede državne eelokupnosti in enote je torej ta sprava taka. tla j0 lj«m resnica postane, je že v nekterih očeh ultraslovenec, rogovilež, puntar noben pravi avstrijski domoljub hvaliti ne more. Kakošna je pa v finančnem;'" Suntari paslavist, separatist, inoskovitar.' fevdalec, iiltramontanec. sovražnik ozira? V tem oziru mi je menda ni treba dosti popisovati, ker so slabosti cesarja in Avstrije, itd. brez kraja in konca, njene vsakemu znane, kdor le kolikaj časopise prebira, in kmalu jo bode ob-1 čutil tudi tisti, ki pravi, da se za politiko, časopise, narodnost iu druge take! »neumnosti" ne briga, kajti pod zaničevanim Belkredijera so davki, kakor je šepa za-njo. Če nam je treba več koledarjev, in če se razprodade , knjigo' ti/.ce imamo. 1'roč s koledarjem, ki ima veljavo le za eno leto. Za tisti denar, ki se potrosi za koledarske stvari, tiska se lebko spis, ki ima dalje veljavo kakor,od novega leta do kresa, in ml kresa do novega leta. — Na dalje ali nam je res najbolj in najnaprvo v slovstvo treba ,,Zitlarja". Kepo in dobro bi bih), ko bi imeli namesto laških domaČe mojstre. Ali veliko vprašanje je. če se bo le en zidar samo iz knjižice matičine bolje zidati naučil. Pa ko hi se jih več naučilo (mnogo nimamo ni zidanj ni zidarjev), nastane vprašanje, ali nima Matica gledati na naše splošni! potrebe? Na potrebe njenih udo\ in Blovenstva v obče? Jaz pravim da. Obljubljen in menda izdelan je: „Olikani Slovenec". Dobro in potrebno je. če se človek med družbo zna spodobno in čedno obnašati, kar ho učil boje ta „Olikani Slovenec". No bom tukaj opominjal, tla je podloga ..olikanega'' obnašanja v zadnji vrsti se le v tacih knjigah najti, da je izreja od mladega, zdrava pamet, (ktere noben ..olikan Slovenec" ne more vcepiti) tisto, kar človeka za družbo olika, da se toraj tudi ne kaže taka silna potreba. Tudi ne bom tljal, tla take knjige, ne v vednost ne v umetnost spadajoče, naj bi s koledarji vred prepustili hukvai jeni. Ko je .Matica izdajo „ol. Slov." sklenila, je pozabila, da ..olikani Slovenec" nima plesišča, da se nima dobro kje olikano obnašali, da nimamo z malimi izjemami — družbe slovenske. Iu to, to Matica vedno pozablja! Če, se je reklo, da naj družba ohorja dida za prosti narod in za duhovščino. Mulića pak bolj za iz-'cne Slovence, kje so pokazuje, da se to res godi V Ali no vidi nasu a, da mora našo izobražence še le pridobiti za slovenski jezik, da 59 Namrstiia vlada v Srbiji. i. Milovoj ttlaznttrac, /uri /■lun VMMMMJM piW«. M. Blaznavac je rojen letu 1863 » vasi Iilaziutvi, od ktere nosi tudi svoje ime, kajti njegov pravi priimek jc Petrovič. Že v svoji mladosti je kazal posebno veselje do vojaškega stanu, in komaj 22 let star je bil že stotnik v srbski vojski. Šolo, ktere je dovršil v svoji domovini, nis6 inn zadostovale , zatorej je zapustil leta 1848 svojo službo, ter so podal v Rerolin iskat većeg« znanja. Komaj pa je bil tje došel, ko ga jc že politično kipo-njc tega leta prisililo vrniti so na Dunaj. Tu se je spoznal I knjezom Mihajlom Obrenovičem, s kterim sta se s posebno ljubeznijo pogovarjala 0 politiki, ktere bi se imela Srbija na istoku držati. Oseben prijatelj generala Kničanina stopil je Blaznavac v njegov oddelek in zapovedoval topnijitvu, kjer mu je njegova razvidnost, hladnokrvnost in njegov pogum v kratkem pomagala do časti majorja, potem podpolkovnika. V tej službi je. spoznal bolj kakor kedaj potrebo večega izobražeuja. Zatorej je odišel na Dunaj, da bi dovršil politehnični kurs. Odtod se je podal v Pariz in dovršil pripravne nauke, po ktcrili jc mogel stopiti v ženij-sko in topnijlko šolo v Metzu. Tu se je odlikoval po svoji veliki dušni zmožnosti, pridnosti in izgledid disciplini. Zraven vojaškili naukov je poslušal politično ekonomijo pri g. Charles-u. Ko se je vrnil v Dcligrad, potrdila ga je vlada Karažoržcvičova v podpolkovnikov! časti, ter ga postavila za načelnika vojaškemu oddelku, ki je tedaj spadal pod ministerstvo notrajnih zadev. Njegovi inicijativi in njegovemu neumorljiveinu trudu se ima Srbija zahvaliti za sledeče vojaško zavode: artilerijsko šolo, topolivnico, državne fabrike za prah in puške, arsenale, vojne magazine in vse one spremembe, ki stavijo srbsko kiiježevino vsem krščanskim državam iztočnim na čelo. Leta 1857 se je mudil dalje časa v Dclgiji, kjer je skrbno opazoval konstrukcijo in rabo mašin iu izdelovanje raznega orožja; kar se je tu naučil, presadil jc v srbsko zavode v Sumadiji. Po prevratu 1858. 1., po kterem jo zgubil Karažorževič srbski prestol, na čelo se je postavil vojski, ki je pregnanemu knjezu zvesta ostala, in kteri ni dopuščal deti orožja iz rok, dokler ni dobil od skupščine garancije, da so bodo spoštovale deželne postave in osebna svoboda. Prvi pot jo takrat obvaroval deželo pred anarhijo. Dokler je vladal stari knjez Miloš, in to je bilo vrlo kratko, vrnil se je Blaznovac na svoje malo posestvo v Blaznovi, iu se pečal samo s poljedelstvom. Po smrti svojega očeta ga je poklical 1. 18G2 knjez Mihajlo v službo, in mu izročil vse vojaške tehnične zavode v Kragujevcu naloživši mu, da ima vse topničarstvo pod svojo odgovornostjo prenarediti po najnovejši sistemi. Vsi izvedenci, Srbi in tujci, pripoznavajo, daje svoje pošlo izvrstno opravil. V Kragujovcu je vstvoril blaznavac šolo za prosto kmečke fante, v kteri so izobražujejo za tehnične delavce, iu je položil ž njo temc[j vsemu večemu napredovanju narodnega rokodelstva. Neverjetni vspeh, kterega je v kratkem dosegel, in velika denarna varčnost pri izdeluvanji vojnih potrebščin, ktera je bila le zato mogoča, ker je imel pri vsakem delu svoje oči, napotila jc knjezu Mihajla, da ga jc pred 3 leti, ko sc jo tedanji minister francoz Mondain vrnil v svojo domovino, postavil za vojnega m ministra javnih stavb. Tu je bilo polje za njegovo delavnost. Stoječa in narodna vojska so je na novo organizovala, uredba se jo prddrugačila in /.boljšala, ko se jc bilo uvedlo v srbsko vojsko novo orožje, častniki domačini , ki so so z uspehom učili po druzih državah, pozvali so se, naj napišejo vojaškili knjig; ustanovil jo za to tudi vojno knjižnico, ustanovil jo pripravno šolo za častnike narodno vojske, vso stoječe kasarne so postale šole za vojake. Reči se sme, da se more vojak v teh šolah zraven vojnih predmetov tudi moralno izobraževati. Tako je postal Blaznavac ljubljence knjo/.ev, duša vse vojske, mož, kterega je narod posebno spoštoval. Vse to gaje iu njega edinega sposobnega storilo . da je mogel po ubijstvu knježevein obvarovati zemljo srbsko punta in prevrata. Po nesrečnem onem dogodku ni mnogo svetov iskal, ampak energično postopal po svoji glavi. V občni zmešnjavi je izdal dnevno zapoved narodni in stoječi vojski, 80.000 ljudem, in jo povabil, naj se ona lireče za Obrenoviča IV. Vojska je brez ugovora ubogala vojnemu zaukazu. t. j. povabila, S tem je zginila vsa nemirnost, ves strah, in lahko je bilo ljudi v mini ohraniti. ko je bila njih pozornost drugam obrnena. Ta njegova naredba se je v Srbiji obče pohvalno pripoznala, in tudi skupščina jo je pripoznala, ker je enoglasno volila ljubljenega iu spoštovanega ministra \ začasno vlado. P. II o |i i s i. Iz Izubijane, 1. avgusta. [Izv. dop.| iz gotovega vira vem, da našemu dragemu g. Svetin „Slov.Nar." skrbi napravlja in da sc mnogo briga zanj in za slovensko mladino. Na Dunaji se je bil ondan na „hontaničnem vrtu" sešel z nekim slovenskim študentom g. K. Zvesto gaje povpraševal, kaj mladi ljudje o njem in njegovi politiki govore, če se kaj uče, mislili ta iu ta „državno službo dobiti" itd. Na konci svojega radovednega izpraševanja je K—u povedal z neko strastjo, da so slovenski državni poslanci sklenili na praznikih za to delati, da se vzlasti vaš list „Slov. Narod" zatre. Kaj ne da ja to jako ljiibeznjivo*). — Mesec avgust« nam precej prinese narodnega življenja v Ljubljano. Kazen tega, da bo Matica svoje ude zbrala v posvet, pridejo menda M. avgusta slov. študentje. Ta poslednji shod ni prav priljubljen kakor slišim, nekterim imenitnim narodnjakom. Vse eno pa smemo reči, da bodo dobro sprejeti in upamo, da se snidejo v obilnem številu. Naj nobeden izmed njih doma ne ostane, komur je koliko mogočo tačas Ljubljano obiskati. — Gimnazijski vodja je boje liikajšnim dijakom d jal, dajo ta shod nezakonit. Menda mož pozna decembersko ustavo, saj je vladen. Zakaj toraj tako naglo sodi predno pozve program, prodno ve ali se je, ali se bode dovoljenje dobilo ali ne. Čuden je tudi nek nemški profesor g. II—g. o kterem pravijo, da jo dijakom na domu iz mizniee jemal slovenske liste. Čemu dražite mladino, vi, ki vam je dana, da hi jo po očetovsko učili. Pridobite si njena srca in storili boste na svojem lepem polji veliko. Pedantizem škoduje vam in vaši reči. — „Laibacherica" jc pisala, da so dijaki peli gg. profesorjem. Da, istina je, da so peli. Ali šli so nemškim profesorjem nekaj povedat s pesmijo: „Ja sem Slovan, dušom telom" itd. Iz 8V. Ruperta na Dolenjskem. Ko so bili naši viharni dnevi o volitvah nastopili, opominjal sem v „Slovenci" naše ljudstvo, naj si izvoli narodnega zastopnika. Ta glas ni bil zastonj, zmagal jo bil slavno naš narodni kandidat. Po dolženi prenehanji se pa zopet enkrat oglasim, nadjaje se, da bodo tudi zdaj slišan moj glas, čeravno vem, da „Slovenskoga Naroda" ni lebko v našem kraji zaslediti, vendar pa mislim, da bode tudi semkaj kmalu priromal. Žalostno, jako žalostno je, da mi Slovenci tako malo spoznamo vrednost časopisov, in posebno taeih, ki se hrabro bore za naše pravico, temveč šo može imamo, ki zoper njo divjajo. Jaz poznam duhov-ništvo našo, ono jo v istini narodno, vendar pa mu šo manjka tistega narodnega ponosa, ki kinča vsacega pravega narodnjaka. Kjerkoli sem bil, videl sem veliko časopisov, ali zastonj sem so oziral po našem „S1. Narodu". Naroča sc marsikak duhovnik na nemške liste bodi si katoliške ali druge, če« *) Sporočilo so nam jo bilo to popred žo iz Dunaja, enkrat tudi iz Ljubljano in nain imenovalo tudi ime g. Tomana. Nevorjetno se nam to početijanje ni zdelo, saj je tudi g. Vilbar dijakom v Gradei pravil , da mu je bil g. Toman ob svojem času mnogo naročnikov „Naprejcvih" na Gorenjskem odkoledoval. Molčali smo do zdaj, ker smo imenovano možo bolj spoštovali, kakor se spoštujejo sami. Da smo jim pa pravični, naj stavimo v narodno kroniko tudi ta „sklop" naših državnih poslancev, ktori so drugim, kar so jih na Dunaji storili, vredno na stran slavi, da ohranimo prihodnosti materijal, po kterem se bodo sodila teh mož sredstva in rodoljubjo iu da č. bralcem v izgledu pokažemo, kakošnn jo njihova kritika „stvarna in objektivna". Sicer pa naj vrtajo ali uo vrtajo proti „SIov. Nar.u; kaj mu morejo kvare načiniti? Znano jc , tla iz Kranjsko ni dobil nobene akcije, ter da ima po vsem Kranjskem komaj 1-10 naročnikov. Vzemite mu še te naročnike, ali menite, da s tem „Slov. Nar." že ubijete V l'a čo so tem huje uapnete, vseh 1 -tO kranjskih naročnikov mu niti vzeti no morete! Vaša moč je, kakor sami bridko dovolj spoznavate in pripozuavatc, tudi na Kranjskem prestaln: fuit ingens gloria Ten-crorinn. Vredništvo. mora olikan Slovenec še lc slovenske družbe iskati? Če se razgledamo po slovenskih čitalnicah (ljubljanske, ki je nujvcea nikakor ne izvzeniši), ktere imajo nalogo slovenščini v omikano družbo vrata odpirati in tujo konverzacijo spodriniti, kaj slišimo V Može, ki pravijo, da so Slovenci-, pa se javno nemški razgovarjajo; mlade ljudi, ki „navdušeno" znajo peti „naprej", pa nemški kramljajo; na plesiščih deklice in gospć z gospođici in gospodi — tudi nemški. Kaj pomaga, če toži ta ali ta, da ga srce boli, ko vidi še od naših naš jezik zanemarjen. Treba jo gledati po vzrokih, zakaj se tako godi in potem delati, da se to zboljša. Govori se med nami v „olikanih" dražbah le preveč nemško, ker je izreja tega kriva, ker je navada — železna srajca —, ker volje ni, ker znanja in vaje manjka. Janežičeva slovnica jo dobra slovnica. Ali madež ima, kakor ga imajo vse slovnice, da je suha. Večina naših mestnih ljudi — in te pridobiti, no samo na pol pridobiti, mora biti slovenstvu skrb — se slovnice boji in ogihlje. Tudi drugi narodi so svojega pisnega jezika ne uče toliko iz slovnice kakor iz berila. Berila toraj nam naj Matica preskrbi. S „koledarji", „ zidarji", češkimi slovnicami, s samimi prestavami je naši literaturi premalo pomagano in z oziroin na pomanjkanje berila malo ustreženo. Ko je vlani za našo literaturo tolikanj zaslužni in izvedeni g. prof. Janežič nekoliko praktičnih in dobrih predlogov stavil, n, pr. naj Matica skrbi tudi za slovensko beletristiku, prešel je odbor s puhlim izgovorom, da za belotristiko naši listi srhe, na dnevni red. Ko bi so premislilo, da je ravno poezija in nje oddelki driunati' i i lcpoznanstvo nnjvažneji faktor za razširjenje jezika tudi v tisto krog tako v kot stavili. Beseda lcpoznanstvo, poezija zbuja, kakor je videti, pri nas celo častnim možem misel o kaki igrači, velicem trudu, ki sc s precej nialostno rečjo ukvarja in dan gubi. Ti možje no pomislijo, da jc umetnost in poezija zraven vednosti neobhodno potrebno, tla jo umetnost hrepenenje po popolnosti in lepoti v vsacem razvijanji. Pomanjkanja blazih čutov in namenov, ktere v človeka zraven nra-VOttka vcepi pečanje in veselje do poezije, tega pomanjkanja mnogo vidimo pri svojih lastnih ljudeh. Tedaj že iz teh razlogov, da sc izobražencem s časom utegne domačega berila dati, da nc bodo morali vedno po tujem sc-zati, da se bodo našemu jeziku privadili z lazim nc lc suhoparnim, samo na pamet iu razum namenjenim branjem, da bomo tako res dobili in razširili krog, kjer se bo „olikani Slovenec" rabil, — kakor tudi iz povoda splošno-človeškc veljavnosti beletristike in poezije, naj sc slov. Matica loti tega literarnega odolka. Naj razpiše imena vredno darilo a) za obširnišo povest, namenjeno t sli izobraženi mladini, h) naj ako noče dramatičnega društva podpir ci, sama razpiše darilo za dobro izvirno tra- gedij o ali iijo. K , žo v rokopisu zastarelo zgodovinsko knjigo brez po- rabe I preiskav, prestavljeni po tujcih spisani sestavki o naši de- žel' .,, češke slovnice, samo prestavljene naravoslovsko knjige, „oli- I venci" — vse to bo v naši literarni zgodovini malo štelo, nikdar te epoho nc naredilo in morda ni vredno zavoda, ki bi imel lc cvet iz oda pobirati in narodu dajati. Pravi sc, da Matica nima zdatne dušno podpore, da so pisatelji od- bo rabil poduk „olikanega Slovenca" — no bi matičarji teli odu kr. 1800 drž. posojilo 81 II. 211 kr. Cekini 1 (I. 40«/.« kr. Akcijo narod, banko 7i)l II, — kr. Dr. Jož« VoAiijnk in drugi. Tiskar Kduard JnniAi: "