000000oooooootooooocKDoooooo^ ooooooooooooje jame stopi na dan, osramočena ženska! • In ti, ki dal morivni si pogled razdraženemu bazilisku, daj še meni revni ženski zdaj strupeno želo — Cuj me! — Angleški prestol sramotiš, barstardka, britanski narod plemeniti si previairila! zvijačna sleparica! A po pravici bi ležala ti pred mano v prahu, ker sem jaz tvoj kralj! Da. ti si vrag, ki v sebi nosi pekel. — Ne prosim milosti! Te besede so bile usodne. Vsa prepadfena in polna maščevalnosti odide Elizabeta. Drugi dan je podpisala ukaz, naj se Marija usmrti. Dne 16. februarja 1587. je rabelj v Fotheringhayu odsekal glavo Mariji šele z drugim udarcem. Tako se je maščevala ostudna narava ženske spa-čenosti nad milino srčno čuteče, nedolžne Marije Stuart. Ni zlepa ženska zlobna, kadar pa je zlobna, takrat ne pozna mej. Kdaj je odprta Zvezina pisarna? Gotovo vsak četrtek in pondeljek od 9. zjutraj do 1. pop. Sicer pa lahko dobite v nujnejših zadevah istotam vsak dan informacije od 11. do 1. pop. Ha, všeč mi je, in hvalim milost božjo, ki ni hotela, da bi pred tvojimi nogami jaz ležala, kakor ti pred mojimi. — Priznaš li zdaj, da si poražena. Je konec tvoje prošnje? Res, ženska sem, a kmalu ženskih se znebim strahov! Naj pade tvoja glava, da bo mir! Ti furija si mojega življenja! Jaz polutanka sem? Ti uboga stvar! Sem, a edino dokler ti živiš. Jaz ženska sem, zato zatarem tebe! Dovolj! Sedaj si slišala besedo. — Msgr. M. Arko, Idrija. Spomini. (Nadaljevanje.) Prilično sem izrazil željo, da bi kot rojen Dolenec dosedaj v službi na Gorenjskem, rad spoznal še Notranjsko. Želja se mi kmalu izpolni iz rajsko lepe okolice škofjeloške sem prišel na veliko župnijo Hrenovice pri Postojni. Tam vse ugodnosti, tu »pa le »hren in vice«. Vendar sem bil zadovoljen tudi tu. V Hrenovicah bi vsakdo rekel, da za društveno življenje ni prostora. Na samotnem hribčku stoji župna cerkev in šola, pa 3 privatne hiše. Par vasi četrt ure proč, druge pa pol ure, 1 uro do 2 uri. Na jesen in pomlad brani dohod k fari voda, po zimi pa ustavijo zaimeti ves promet. Zato je prišlo v nedeljo k maši malo ljudi, ob 10 je posebno mladina napolnila cerkev, popoldne h krščanskemu nauku pa je dospelo 10—15 ljudi. Župnik je rekel, da se ne splača za tako malo ljudi imeti krščanski nauk, zato so se odmolile le litanije, včasih pridejai rožni venec. »Ma ga ni užanca, da bi ljudje ob nedeljah dvakrat hodili isto pot.« Na občnem zboru Cecilijanskega društva v Ljubljani je govoril škof Missia o cerkvenem petju. Lepe slike, umetni kipi, krasni paramenti, cvetlice naravne ali umetne vabijo ljudi v cerkev, a lepo petje je pa najlepši kras, kajti to nam bivanje v cerkvi osladi, pobožnost podpira in duha razvedri. Gospodje, ki ste muzikalično izobraženi, glejte kako boste ta talent porabili Bogu v čast in ljudem na korist! Škof me pozivi je, naj kaj storim za cerkveno petje in njegov prednik škof Pogačar je plačal za me vse stroške, ko me je poslal na Dunaj spo-polniti se v cerkveni in posvetni glasbi. Toraj dvojni klic, ki ga ne smem preslišati. In takrat je bilo bolj revno preskrbljeno v Hrenovicah za cerkveno petje. Tri pevke so bile na koru in organist učitelj je naredil skušnjo, ko je z glave igral Haydnovo mašo »Pred stolom Tvoje milosti«. Več se takrat od bodočega organista v preparandiji ni zahtevalo. Ker toraj ni bilo prave podlage in glasbeni repertoir takrat še majhen, se ni kaj dosti prizadevalo v tem oziru, češ za kmeta je vse dobro, na Boga se ni oziralo.' Doma povem župniku, da bi rad malo razširil cerkveni pevski zbor. On je bil zadovoljen. V nedeljo sem ljudem razložil škofove besede in povabil vse one, ki imajo dar in veselje za petje, naj pridejo po litanijaih v kapelanijo; prosil pa sem tudi one, ki imajo »Cerkveno pesmarico« doma, naj jo odstopijo pevskemu zboru. Res dobim že popoldne več iztisov »Cecilije« in kakih 40 pevcev in pevk stoji boječe pred mojim stanovanjem. Na prijazno povabilo se nas zbere okrog glaso-virja polna soba. In ti so res vztrajali, da so vsako nedeljo in praznik prišli po litanijah k pevski skušnji. In takrat se je zopet vpeljal krščanski nauk v cerkvi. Če je šel brat pevec popoldne k fari, tudi mlajši in starejši brat ni izostal, in če se je odpravila pevka z doma, jo je spremljala tudi sestra ali brat ali pa so šli vsi otroci, da sta le oče in mati Ostaja za varuha doma. Tako je nehote bilo v cerkvi popoldne par sto ljudi, in splačalo se je župniku, da je šel na lečo razlagat katekizem. In pevci so bili tako vztrajni, da jih ne voda ne zameti niso odvrnili od pevske vaje. Zato tudi vspeh ni izostal. Kadar je bila birma ali nova maša, smo lahko sami vse po predpisih izvršili in ni bilo treba za take prilike vabiti od drugod in plačevati tuje pevce, kakor je bilo takrat navada. Ob procesijah se je na prostem mogočno slišalo petje velikega zbora. Ljudje so bili veseli, da domačini kaj takega zmorejo in pevci še bolj navdušeni za dobro stvar. Ker je v kapelanski sobi bilo le pretesno za tolik zbor, je cerkev kupila nov harmonij, da so se skušnje preselile v šolsko sobo. Ta harmonij je menda sedaj vpisan v šolski inventar, a plačali so ga le pisec teh vrstic in cerkev v ta namen, da služi za cerkveno petje. Ko sem čez tri leta odhajal iz Hrenovic sem pustil še 26 grl močan mešani zbor. Nekaj se jih je porazgubilo po službah nekaj opustilo radi pomanjkanja pevskega daru, a teh 26 je ostalo zvestih do konca. A napredovali so tako, da so zadnje leto že prav dobro pobirali note iz pevske knjige. Je bila nova pesem bolj lahka, se je kar knjiga pevcem razdelila, igral sem partituro in je vsak glas že svojo vlogo spoznal. Je bila kaka bolj težka pasaža, ali kaka nova oblika pri posameznem glasu, se je ono posebej pokazalo in pesem je že šla brez hibe. Neverjetno je, kaj se pri naših ljudeh doseže, ako so redlni sestanki in se vztrajno dela! Po 10 letih sem prišel neke nedelje v Hrenovice. Pelo je še vedno 16 nekdanjih mojih pevcev na koru. Ko so mene zagledali v cerkvi, so peli čveteroglasno kar brez spremljevanja, da se je boljše pokazala speljava posameznih glasov. Sedaj že 25 let nisem bil v Hrenovicah, kako je sedaj cerkveno petje, ne vem. A kadar se spomnim svojega službovanja tam, mi pride na misel, kako je novo cerkveno petje vpeljalo zopet ob nedeljah popoldne krščanski nauk in kako sem pokazal, da se da povsod, razume se po lokalnih razmerah, vpeljati kako društvo, zbrati naše ljudi, jih o tem ali onem podučevati; pri dobri volji in vztrajnosti se pri našemu ljudstvu veliko doseže. Solnce in sence, (Slike iz društvenega življenja.) HPudi Vipavska ima zimske večere, le malo jih je, ki bi jih poznali. Pravzaprav so ti večeri podobni drug drugemu: enkrat piha od Cola, drugič tuli iz Mačjega kota, tretjič žvižga od Gore, pa spet pritiska od morja tako, da ima vsak večer koncert nadušljiva burja, ovita v zastavo z ledenimi svečami v rokah. Kdor je ni srečal, je ne pozna, in kdk?r je naletel nanjo, jo kolne. Žvižga, kot cirkular na žagi: rezko, cvileče, za-tegnjeno, kot bi hotela prežagati mogočne hraste, izpuliti zvezde z neba in prevrniti strehe, obložene s kamenjem. V takih zimskih včerih so prenapolnjena ognjišča in nikdar ne božajo ljudje zublja tako, kot v takih večerih; v se bi ga najrajše vsrkali, da bi jih grel celo noč. Pri Jelšarju je gorel ogenj. Polena je naložila mati Beta na zglavnik in stari Miha je podtikal, da so odletavale iskre v vešalnik prav gor pod zakajeno napo, kjer se je na kolih, z beko privezanih, sušilo svinjsko meso. Beta je žurila turšico in metala kočije za zglavnik, Miha pa je grel roke in prestavljal ogorke. V kaminu je zatulilo in cel oblak dima je padel na ognjišče. »Viš jo, spako, mornik pritiska in dol ga poriva« je javkal Miha in si mencal stare oči z okajenimi rokami. »Ne bo dežja ne, prav cel kotel je žarel, ko sem vrtila polento; še hujši veter bo nastal,« je vsa solzna od dima prerokovala Beta. Ona je poznala vreme po kotlu, stari pa po oblakih. »Presneta zima, vse je zmrznilo in nič varno ni hoditi po potih. Naj porine veter, pa si na tleh«, je modroval Miha in po tihem hvalil Boga, da je pod streho in mu ni treba hoditi ven. »Ti misliš le >nase«, ga je prehitela žena, »na Ludvika pa nič ne misliš in ga puščaš vsak večer v ono salamensko društvo. Jaz ne vem, da moreš biti tako osmojen. Fant naj bi ostal doma. Ti boš kriv, če se mu dogodi kakšna nesreča!« Miha se je premaknil na klopi, ker je vedel, da je ženina pridiga dolga in vsakdanja, ter zahteva veliko potrpljenja in nepremakljivih tal. »Sem ti že stokrat povedal,« tako je začel, »dla fant ni več otrok. Ne boš ga privezala in ustavila. Daj, ustavi burjo, če jo moreš, zamaši ji usta, ti, ki vse zrnaš in vse obzijaš!« »Lepa reč,« se je razhudila mati Beta in vrgla kocel s tako silo, da je odskočil od kamnitih tal. »Saj včasih tudi ni bilo teh novotarij, pa smo vseeno shajali in bili zvečer doma«! »De te plantaj« se je nasmehnil Miha, »pa se res staraš. Beta! Spomin te zapušča, prav nič več ne veš, da si bila včasih mlada.« »O mlada, mlada sem bila, pa tudi pametna. Dandanes so pa čisto drugi ljudje, nori in ponarejeni od vrha do tal.« »Novi ljudje,« je začel modrovati Miha, »prav nič novi! Ljudje smo na svetu vedno isti in se nič ne spreminjamo. Samo obleka se spreminja na nas. Včasih sem nosil irhovce in polhovo kapo in ti si nosila pisano ruto in rokavce. Nobeden se nam ni takrat smijal. Tega je 50 let. No pa se obleci tako po starem v nedeljo in pojdi v cerkev. Ti rečem, niti eden -ne bo gledal gospoda vsi bodo zijali vate- Vidiš irhovci in rokavci so bili včasih moderni, dandanes so le za parado in pustne šeme. In vendar smo ljudje znotraj isti, kot nekdaj: iste potrebe, ki so seveda na-rastle, ista želja po sreči, istih strah pred nesrečo — skratka ista kri, samo v drugih cunjah! —« »O kakopada isti ljudje,« je hitela Beta. »Le poglej ta mladi svet! Prismojen je, kot kožica na oglju. Mi smo se možili in ženili, pa drugače kot dandanes. V naših dneh se pravi ženiti se isto, kot golobe izpuščati in vrabce loviti. Smo bile tudi me snažno oblečene, nič ne rečem; a vendar vsaj pred Bogom nismo bile v spotiko. Le poglej jih v nedeljo! Spo-drezane čevlje imajo in visoke pete. Pa ko bi jih vsaj skrile te štraje! A v cerkvi jih iz klopi ven kažejo, da je fantom všeč. Kaj ni to pohujšanje! Pa praviš, da so stari ljudje na svetu! Beži, Miha, da te ni sram ko vidiš, da sam sebi lažeš! Tako se je razhudila mati Beta, da jo celo veter, ki je zamajal bakrenaste pokrovke na steni, ni oplašil. »Merit znaš,« je dejal Miha, »samo zadeneš ne. Vse visoke pete in kratka krila ravno pričajo, da se je na zunaj marsikaj spremenilo, znotraj pa so ostali ljudje isti. — Praviš, da včasih ni bilo društev! Dobro, imaš prav! Takih društev ni bilo to je res! In vendar smo se fantje shajali, kot dandanes. Nismo imeli ne pravil, ne imena, ne organista — a vendar smo imeli svoj pevski zbor. Še veš, kako smo ti prišli za Novo leto pet kolednico, tisto, saj veš: »Za hišo raste majaron«? In ti si prinesla torilo lešnikov in orehov in dobro se ti je zdelo, a, Beta?« »E, dedci ste bili že takrat neumni,« je zmagovalno odvrnila Beta in naložila novih klasov v jerbas. »Neumni! — Prav nič neumni« je nadaljeval Miha. Skupaj smo držali. Se spomniš, kako smo jo navili tistemu Urhu z Dolenj, ki te je hodil snubit. Vsi domači fantje smo se zbrali in zakleli: Nak, capin in razgrajač pa ne bo hodil dražit naših punc. In v korito srno ga utaknili, da je ves moker še drugi aan premišljeval, kaj se pravi zdražbo delat v drugi vasi!« »Saj pravim,« je rekla Beta, «dedci ste imeli zmeraj, kaj posebnega — a me dekleta nismo poznale teh neumnosti.« »O kakopa,« jo prestreže Miha. »Kaj res ne veš, da sem te vedno dobil na preji! In ko ste turšico slačili, kaj niste bile zopet vse dekleta zraven? Si že pozabila, kako ste za vahti pletle vence za vse »ta ledig«, ki so umrli, kako ste na »šagro« vse prišle na ples? Kdo vas je klical skupaj? In Če hočeš bi ti še naštel na desetine takih zgledbv, ki bi kazali, da ste tudi ve, dekline imele svoje društvo.« »Imele! Seveda smo rade imele druščino, pa je ta druščina imela tudi kakšen pomen. Prišle smo skupaj pomagat sosedom, spremit jih k pogrebu, pogledat bolnike, ne pa prepevat in se smijat.« »Stara kokoš radia na eno oko gleda, veš, Beta! Se ne spomniš, kako smo peli na preji ali, ko smo repo ribali ali ob trgatvi? Niste se držale klaverno ne! Presneto ste rade poskočile, če je zapela harmonika in tudi ti si rada pete brusila, čeprav nisi imela tako visokih, kot jih imajo dandanes! — Vidiš, gre za to, da ti povem in ti pokličem v spomin pregovor: Kakor stari žvižgajo, tako mladi pojejo. — Tudi v naših dneh ni več jeremitov, vsak sili v druščino in če ne najde dobre, jo bo potegnil pa v slabo. Bodiva vesela, da fant hodi v društvo!« »A, vseeno bi bilo, če tudi bi ne hodil.« »Ni res,« je zavrnil Miha. »Vrag itna v naših dneh nastavljenih več skopcev, kot včasih. Poznaš fantine, ki se pretepajo, da cunje lete od njih. Hočeš, da. Ludovik zaide med nje? — Da bi doma za ognjiščem ostal, si ne domišljuj! — Tak fant postane mevžast, neroden in njegovo življenje ni življenje, ampak samo pratika, ki jo listaš, dokler je ne vržeš v ogenj. Nočem, da bi bil moj sin maslo, da bi vanj drugi vtiskali svoje podobe. Kamenit značaj naj bo in nepremakljiv. Za testo ne maram svojega naslednika. Prišli bi k njemu oni, ki so kruha lačni, pa bi iz njega spekli hleb in ga žrli. V ognju naj se utrdi! V društvu ima prilike dovolj. Vem, da poznaš tiste smrkavce, ki jim je mati prezgodaj dala v roko nož in v usta vino. Znano ti je, da ti po-balini društvenike zaničujejo, prezirajo in preganjajo. Tu se lahko vsak navadi upirati se burji. In pri nas takih ljudi rabimo!« V kaminu je spet zatulilo, veter je zažvižgal mimo oglov in poiskal vsako luknjico. Medtem je zarožljala kljuka pri vežnih vratih in v kuhinjo je stopil postaven fant, rdečih lic, veselih oči in krepkih prsi. »Dober večer,« je pozdravil in si mel roke. Oče se je takoj umaknil na kopi in ga povabil naj se segreje. Mati pa je seveda morala pripomniti: »Lahko bi prej prišel!« »Res, lahko bi, pa smo ravno nocoj napravili malo slovesa fantom, ki so šli k vojakom in jih navdušili, da ne pozabijo svoje matere v tujini! Lepo je bilo!« »In prav je bile,« je pristavil Miha. »Včasih so se na ta večer rekruti tepli in popivali — sedaj pa se pošteno vesele in še poduče.« »Pa še nekje drugje sem se zamotil,« je hitel pripovedovati fant. A mati Beta je medtem dožurila in želela, naj se vsi spravijo spat. Jutri bo treba iti v gozd. — In res ubogali so mater. Drugi dan, še predno je petelin zapel, je že stopal naš društvenik za vozom v gozd. Res je pihala burja in tulila med kamenjen -- a naš fant je bil trden, nele v nogah in rokah, ajnpak tudi v srcu. Ko je privozil mimo lične hiše ob koncu vasi, je zavriskal, češ, znabiti me pa le moja Milka sliši. A veter je odnesel glas, ni pa odnesel ljubezni, ki je tlela v dveh poštenih srcih, ki sta se spoznali v društvu. V deželi rajskomili. (Revizijsko poročilo.) D a je res lepa vinorodna Vipavska! Velik vrt je poln vinskih trt — * ravna dolina posejana z grički, ki tabore okrog zavite Vipave in ji delajo ovire pri njenem1 teku. Na enem gričku čepi lahkoživa Prvačina, njej nasproti, spet na hribu prijazno Gradišče in Obema nasproti pod gričem zavedni Dornberg, ki ima vkljub dvema krstoma, pri katerih so kumovali tuji nunci — pristne, grudorodne slovenske korenike, ki se raztezajo do Saksida in oklepajo solnčno Zalošče. V tem kotičku naše zemlje so zrastla štiri prosvetna društva: Dorn-berška mati »Čitalnica« šestdesetletna je kot babica med mlajšimi, živimi in krepkimi društvi v Zaloščah, Saksidu in Gradišču. Pripoveduje jim zgodfbe davnih dni, ko so bivali ondot tuji grofje, ko so padle suženjske okove, ko je tekla kri, ko so jo vnovič prekrstili, ne v njeno sramoto, ampak v sramoto tistih, ki ne poznajo njenega rodovnika. Zdi se človeku, kot bi iz Gradišča skrivnostno dihal pokojni duh Šimnov in klical iz tal seme, ki naj rodi značaje- Da bi bila ta društva vrtovi, na katerih bi rastli značaji! Tisto nedeljo, 16. decembra, ko sta šla revizorja v Dornberg vreme ni bilo rajsko in ni bilo milo. Dol od Kuclja je pihalo in solnce se je vetra balo. Dopoldne sarno. Popoldne bi pa lahko slekel suknjič in balinal. V »Čitalnici« dornberški je po maši oživelo. In vendar vseh živih le ni bilo na spregled. Imeli so popoldan predstavo in umevno, da je bilo treba zato mnogo priprav. Prišli so pa vsi, ki nosijo težo dela in veselje uspehov, med njimi tudi veterani, častni člani »Čitalnice«. Z revizijo društvenega poslovanja ni bilo dosti dela. Tam, kjer je red in razvidnost, ni treba dvojnih očal- Vsi zapisniki so bili v redu. Zlasti je hvalevredna »društvena kronika«, ki podaja v preglednem, lepo sestavljenem poročilu celo zgodovino dela in trpljenja »Čitalnice«. Celo dopisna knjiga je ležala na mizi in nebroj plakatov, lastnoročno risanih, je dokumentiralo ogromno delo, ki ga vrši to društvo v javnosti. V notranjosti deluje društvo po odsekih. Pevski od!sek, ki šteje 20 možkih in 18 ženskih vodi g. pevovodja Saksida, telovadni odsek (možki) šteje 27 telovadcev, katere urita br. Kralj in Šinigoj, dramatski odsek ima v rokah g. predsednik Ivo Bric. Tudi članice so začele s telovadbo. Telovadkinj je 21. Vseih članov šteje društvo 85 in 28 članic. Posebno hvalevredna je ustanovitev in vodstvo šoli odraslega naraščaja — v tem je dornberško društvo lahko zgled vsem ostalim. Knjižnica šteje okrog 400 knjig- Društvo ima v na- jemu dvorano Gospodarskega društva. V tej dvorani se vrše vsaki večer vaje: enkrat pevske, drugič telovadne, tretjič dramatične itd. Razveseljiva je skrb, ki jo goji društvo do članov - vojakov, ki jih je točasno v vojaški službi pet; žalibog, da bodo v par mesecih vpoklicani številni delavni člani. Fantovskih in dekliških večerov, kakor tudi rednih predavanj pa v Čitalnici doslej ni. Tozadevno bi bilo želeti pobojšanja. Prvaški boben tudi preveč razbija; prav bi bilo, če bi ga člani in članice Čitalnice prezirali. V splošnem je dornberška Čitalnica na višku in umestno se nam zdi priznanje, ki ga je poslala Prosvetna zveza predsedniku lv. Bricu za njegovo neumorno delo. Častitamo! Bralno društvo v Zaloščah obstaja že od 1872. leta. Dvakrat je bilo obnovljeno 1- 1903 in pa po vojski. Društvo šteje 32 članov in 11 članic. Poslovne knjige so v redu. Posebno hvalevredna je lepa ureditev knjižnice, za katero vzorno skrbi g. Vižintin Anton. Vseh knjig je 164. Pevski zbor šteje 14 pevcev in 10 pevk. Vodi ga g. Saksida iz Dornberga. Društvo ima v najemu malo sobo. Najemnino plačujejo člani gospodarju tako, da mu opravijo določeno število dnin. Društvo je priredilo tekom leta igro: »Mati svetega veselja«, ki je izpadla v splošno zadovoljnost. Redni društveni večeri bi vzbudili gotovo članom in članicam več zanimanja in jim dali poguma- Upamo, da se to zgodi! Istočasno je pregledal predsednik P. zv. Izobraževalno društvo \> Saksidu. Nekaj posebno hvalevrednega pri tem društvu je to, da so vse družine v vasi obenem včlanjene tudi v društvu. To je res prava slika vaške vzajemnosti! Društvo ima sicer po potrebi odborove seje.— zapisnikov pa ni nobenih. Priredili so tekom leta eno prireditev in imeli par predavanj. Posebno se občuti pomanjkanje knjig. Silno umestna bi bila zvezina potovalna knjižnica. Značilno, kaj premorejo navdušeni fantje, je Izobraževalno društvo v Gradišču. 15 fantov je začelo z delom — in šlo je, čeprav ne prav lahko, ker je ravno v Gradišču še veliko žalostnih sledov zavoženega »kulturnega« dela. Društvo nima knjig, manjka mu tudi predavanj- Vendar opazujemo ravno v tem okolišču, da Gregorčičev duh ni zaspal. Je veliko nekulturnega še po teh vaseh — a zavedni fantje in dekleta vstajajo — in to je najbolj veselo dejstvo v teh pre-žalostnih časih. Da bi bila ta naša vstajajoča mladina vztrajna! J. Kralj, Gorica. Nova nemška mladina. i. \T strahotnem trpljenju, ki je prišlo nad mogočno nemško ljudstvo, se je iz dna mučenega srca izvil Nemčiji krik: Kdo je kriv naše nesreče, kdo je kriv vojne? Odgovori so šumeli od vseh strani: kriv je cesar Viljem, krivo je zagrizeno meščanstvo, kriv je kapitalizem, kriva je Anglija, Rusija, Francija. Povsod so iskali krivcev. Ko so vsi iskali in begali za krivci ljudske nesreče, se je razlegnil tih in jasen glas, ki je naraščal. Začul se je klic: Človek je kriv. Človek, ki je zrastel v dveh žalostnih stoletjih brez vere, brez upanja in ljubezni. Ta človek je zgradil nasilno državo, ta človek je rodil sebično brezverno meščanstvo, ta bedni, ošabni človek je vzgojil kapitalizem, on je iz zastrupljene duše bruhal sovraštvo proti vsem drugim narodom. Ta bedni sin 19. in 20. veka je doma po vsem modernem svetu. On je kriv. Ne iščite krivcev daleč, vi sinovi propadajočega zapadla. Udarite se na prsa in recite: Moja krivda je, moja krivda! In ko z orjaško voljo in z zaupanjem izrujemo iz sebe tega starega človeka, moramo zgraditi v sebi novega človeka. Hočemo oblikovati novega človeka, človeka- vere božje in ljubezni božje. Ta novi človek bo oblikoval novo družino, novo dušo narodu, novega duha človeštvu! Nemčija je prisluhnila. Kdo govori v letih groze 1919—22 te pogumne, prisrčne besede? Katoliška mladina Nemčije jih je izrekla brez strahu, z ognjevitim zanosom. V temi je zagorela na obzorju zvezda upanja. Z brezmejnim navdušenjem započenjajo mlade sile Nemčije svoj izhod iz propadajočega poganskega sveta in korakajo v deželo novega človeka, proti kraljestvu božjemu na zemlji. Civilna poroka (opis glej zadaj). II. Kako so vrele in kipele misli v teh stotisočih mladih delavcev, kmetov, študentov, obrtnikov Nemčije v zadnjih letih! Povsod so žuborela verska gibanja, socialna gibanja, povsod je oživljal duhove nov duh. Ta duh je začel prekvašati veličastne katoliške mladinske organizacije. Kraljestvo božje v nemškem ljudstvu! to je vodilna misel novega katoliškega rodu. Kje je to kraljestvo? »Kraljestvo božje je v vas!« pravi Kristus. V vseh mladinskih društvih, v okrožjih, pokrajinskih in državnih mladinskih zvezah so tisoči razmišljali in se pogovarjali, kako obuditi kraljestvo božje v dušah nemške mladine. Naj tu zapišemo, kako je to prašanje rešila Glavna zveza katoliških mladeniških društev Nemčije. Na bin-koštni teden 1. 1922 je imela v Nurnbergu svoj veliki zbor, ki se je vršil vznamenju: Določimo jasno, kaj hočemo. Na podlagi tisočerih soglasnih sklepov v društvih in okrožjih je predsednik zbora zarisal cilj mladinskega gibanja takole: Katoliško mladinsko gibanje ima cilj. V tem se razlikuje od vseh drugih gibanj. Naš cilj je: katoliški človek. Kaj je katoliški človek? To je cel človek, osebnost, ki teži h popolnosti. To je človek, kot si ga je zamislil in si ga misli Stvarnik. Človek, ki zavestno stremi za tem ciljem. 1. Prvi in poglavitni znak novega človeka je, da zavestno smeri proti končnemu, nadnaravnemu življenskemu smotru; človek, ki izhaja iz zadnjega smotra življenja in vse prepaja; človek ki ga v vsem vodi poslednji najvišji smoter. — Ce to prestavimo v vsakdanje življenje, vidimo človeka, ki je globoko prepričan, da med vero in kuturo, vero in življenjem, vero in politiko, vero in gospodarstvom, vero in poklicem ni nasprotja, ampak da mora vera prešiniti in oživljati kulturo, življenje, politiko, gospdarstvo in poklic. Novemu človeku je vera osrednja luč življenja, ki sveti noč in dan, ne samo ob nedeljah, ki gori povsod, v fa-briki in v šoli, na njivi in v domu, — ne pa samo v cerkvi. Novi človek ni kristjan v nedeljo, pogan v delavnik. V njem je vedno in povsod živ plamen vere, ki mu je življensko vodilo in svetovni nazor. — To je prvi, najvišji smoter »katoliškega človeka«; h njemu se mora vzpenjati skozi duševne in nravstvene boje. Ta najvišji cilj daje vsemu njegovemu življenju smer, visoko, najvišjo smer. 2. Drugič pomeni »katoliški človek«, kot ga vedno jasneje gleda mladinsko gibanje, sklenjeno, polno osebnost. Vera je novemu človeku spoznanje in življenje, je najvišja vsebina in rešitev vseh prašanj. Zanj ni prepada med nadnaravnim, in naravnim življenjem; on je do dna srca prepričan, da vera ne uničuje ali šibi naravno življenje, ampak da dviga vse zdrave človeške sile, jih popolnuje, oplemeniti in povzdigne v najvišjo, v božjo luč. Večno življenje je najvišje dopolnilo vsega človeškega spoznanja in življenja. Toda ravno zato katoliški človek potrjuje vse drugo resnično v človeku in krog človeka, ker je vrednota, ki sije iz najvišje, večne vrednote, iz Boga. Tako katoliški človek z zanosom pozdravlja in pritrjuje prosveti, pritrjuje vedi in umetnosti. On spoznava v vseh silah in težnjah človeka žarke življenja, moči in spoznanja večnega Stvarnika samega, ki jih je ta položil v človeka, da bo človek deležen neskončnega življenja. S pogumom in jeklenim zaupanjem, pozdravlja in sprejema novi človek vse, kar mu življenje prinese. V delu in poklicu vidi mogočna orodja za oblikovanje duše, orjaške sile, s katerimi more oplemeniti srce, ostriti duha, krepiti voljo. V igri in veselju v prepevanju, v telovadbi, v smehu in zabavi najde življenske sile, ki ohranjajo telo zdravo in dušo svežo. Vse, kar življenje prinese, je »katoliškemu človeku« od Boga poslano, celo trpljenje. Kajti najhujše gorje se v boguvdani duši spremeni v peroti, k zanesejo duha v višja obzorja življenja. Nemško mladinsko gibanje hoče oblikovati novega, celega, harmoničnega človeka-, ki bo vso dušo položil v poslednji smoter, ki bo popolnoma objemal vse, kar je resnično, in bo proseval vse življenje z božjo lučjo v sredini srca. — Premislimo, društveniki, ali ni to edina svetla cesta v novo življenje človeka, družine, naroda? Preberite še enkrat te temeljne zakone novega človeka in razmišljajte! Kje je Prosvetna zveza? Na Corsu, blizo javnega vrta v hiši Zadružne zveze, spodaj na desno. Inž. Rustja. Gospodinjski tečaji. Od naših deklet zahtevamo, da so poštena, varčna in delavna, ter da se usposabljajo za dobre gospodinje. Dobra gospodinja mora biti zvesta družica in pomočnica svojemu možu, biti mora skrbna in sposobna gospodinja in kuharica, dobra mati in vzgojiteljica svojih otrok. Vse to zahtevamo in to danes bolj kot kedaj prej. A kje naj naša dekleta dobe vso v tem oziru potrebno izobrazbo? Od ljudske šole bi to lahko zahtevali, a ne dobili, ker se moramo bati, da ne bo današnja ljudska šola naučila naših otrok niti pisati in ne čitati v materinem jeziku. Drugod skrbe za izven ljudsko šolsko izobrazbo razne zasebne in državne gospodinjske šole, ki pa so večinoma prikrojene le za premožnejše sloje, ker je obisk teh šol zvezan s precejšnjimi stroški. Podobnih gospodinjskih šol imamo tudi pri nas par, ki pa bodo skoraj gotovo v kratkem času zginile, ker jih je oblast že zatrla ali pa se imamo tega nadejati. To gre in bo šlo sporedno z ukinjenjem slovenskih redovnih ustanov. Glede gospodinjskih šol s slovenskim učnimi' jezikom moramo misliti za nadomestek in si moramo ustvariti recimo v Gorici posebno zasebno gospodinjsko šolo. Dramatični odsek društva na Straži. (Igrali so Miklovo Zalo). Kot rečeno, so gospodinjske šole prikrojene bolj za imovitejše kroge, dočim spada naše ljudstvo večinoma revnemu kmetskemu in delavskemu stanu. Ta stan, akoraivno revnejši, pa mora imeti in ima pravico ravno-tako do izobrazbe, kot oni otroci, ki so nosili svilo, ko so prišli na svet. V naprednejših državah je v tem oziru tako preskrbljeno, da ne gre revno ljudstvo v šolo, temveč pride šola k njemu. To se vrši v obliki rafcnih kmetijsko-gospodinjskih tečajev, ki trajajo navadno šest do deset tednov. Precej takih tečajev se vrši v sosednji Sloveniji in ker so nam ti bolj pri rokah, kot recimo na Danskem, oglejmo si te. V Sloveniji se vrše gospodinjski tečaji na deželi navadno v zimskem času, ko na polju ni mnogo dela. Trajajo navadno 10 tednov in sicer od 15. oktobra do Božiča ali od Novega leta do 15. marca- Morejo se vršiti tudi v drugem letnem času, ako je dovolj prigtašenk, oziroma, ako je tečaj sploh mogoč. Izkušnja je dokazala, da se doseže največji uspeh z 20 udeleženkami. Kaj se poučuje? V Sloveniji poučujejo na kmetijsko - gospodinjskih tečajih sledeče predmete: Gospodinjsko spisje, gospodinjsko računstvo in knjigovodstvo, hišno gospodinjstvo, nauk o živilih, vzgojeslovje, o živinoreji in mlekarstvu, vrtnarstvu, uporabi sadja in o zdravstvu. Praktično se vežbajo udeleženke v kuhi in peki, šivanju, pranju in likanju. Snov je za deset tednov dovolj obširna, a v Sloveniji je tudi mogoče doseči uspeh, ker ste pri vsakem takem tečaju na razpolago dve stalni učiteljici poleg drugih strokovnih moči. Prehrana deklet: V Sloveniji dobe dekleta v tečaju samo opoldansko hrano. Potrebna živila prinesejo udeleženke od doma, kupuje se samo štacunsko blago. Obračun se napravi tedensko- Zajutrkujejo in večerjajo dekleta na svojih domih. Cas pouka. Dekleta pridejo v tečaj zjutraj ob 8. uri zapuste ga ob 4. popoldne. Zjutraj je najprej ena ura pouka, potem pa vežbanje v kuhinji, pri šivanju in likanju do 2. popoldne; od 2. do 4. ure je zopet šolski pouk. Med tečajem se prirejajo tudi poučni izleti, da dobe dekleta priliko, videti v praksi vse, kar potem v življenju potrebujejo. Prirejanje tečajev. V Sloveniji je to opravilo zelo lahko, ker gre država v tem oziru na roko in da na razpolago učne pripomočke in učne moči. Ona vas, ki hoče tam imeti tak kmetijsko - gospodinjski tečaj, napravi prošnjo na državno oblast, kjer javi število udeleženk in jamči za brezplačno stanovanje učnim močem, za prostor, kjer naj bi se tečaj vršil, za kurjavo in luč. Pri nas bo v tem ozira šlo težje. Prvič ne smemo upati na pomoč oblasti, k večjemu na neprilike in sitnosti. Učnih moči, ki bi se gospodinjskim tečajem mogle posvetiti, nimamo, a ako imamo dobro voljo, katere pri nas navadno ne manjka, bomo vse ovire lahko premostili. Iti moramo korajžno na delo. Kako bomo organizirali gospodinjske tečaje? 1. Najprej moramo vedeti, kje naj se gospodinjski tečaj vrši in koliko udeleženk se je obvezalo da bo istega obiskovalo- 2. Napraviti se morajo koraki pri merodajnih oblasteh, da bi tečaja ne ovirale. 3. Ono izobraževalno društvo, ki hoče imeti tečaj, mora zbrati nekoliko denarja za potnino predavateljem in predavateljicam. V tem oziru bodo mogoče kaj prispevale občine, hranilnice itd. 4. Prostor mora biti seveda na razpolago in sicer za zimski čas zakurjen prostor. Ostalo bi potem uredila Prosvetna zveza, ki pa je žalibog vezana predvsem na to, da nima moči, ki bi jih stalno mogla zaposliti pri teh gospodinjskih tečajih. V Prosvetni zvezi je sicer mnogo sposobniih moči. ki pa se ne morejo odtrgati celi 'dan od svojega navadnega posla in zato ni od posameznih moči mogoče zahtevati več, kot, da se odtržejo k večjemu po dva večera na teden. Zato tudi ne moremo misliti na take gospodinjske tečaje, kot jih imajo recimo v Sloveniji, to je celodnevne, temveč le na večerne. Tečaji, bodo sicer lahko trajali skozi deset tednov, a le v večernih urah in mogoče ne vsaki večer, temveč le 2 do trikrat na teden. Za letos ne bo mogla Prosvetna zveza prirediti mnogo podobnih tečajev, dobro bi bilo, ako jih bi mogla dva ali pa tudi vsaj enega- Tega pa moramo prirediti. Za jesen 1924 pa se moramo že sedaj pripravljati, da jih bomo v celotnem zimskem času lahko priredili več in sicer vsaj v večjih krajih dežele. Društvene naloge. Kaj bo spet to? Zelo potrebna reč, prijatelji! Po vseh listih in časopisih kar mrgoli ugank, rebusov, trdih orehov itd. Po rešitvah vidimo, da je na deželi še veliko ljudi, zlasti mladih, ki imajo dovolj časa, da rešujejo te vrste »kunšti«. Zdi se nam, da današnji čas prinaša dlruge, veliko važnejše uganke in nujno kliče po rešitvi. Socialna, verska, kulturna in politična vprašanja silijo na dan. Vsakdo zadene ob nje, bodisi v časopisju knjigah, gostilnah, po vlakih, na shodih itd. — Marsikdo, ki je nezmožen, se potuhnjeno umakne — marsikdo pa debatira in rešuje — a redPo zmotno, ker mu manjka tozadevne jasnosti. Zato smo sklenili, da objavimo v vsaki številki »Čolniča« po troje ugank in priobčimo rešitev. Za vsak pravilni odgovor dobijo rešilci lepo nagrado v obliki primerne knjige. Za prihodnjo številko stavljamo članom in članicam naslednja tri vprašanja: 1. Kaj je kapitalizem? 2■ Kaj je materializem? 3. Kaj je socializem? Po domače naj nam skušajo odgovoriti na vprašanja, ki jih danes pozna ves svet. Rešitev naj pošljejo »Čolniču«. Bomo videli, koliko izobrazbe je med nami! Člani, članice, korajžo! Stavb. pada. Rud. Terčelj, Šturje-Ajdovščina. Društveni dom. T jubo doma, kdor ga ima. Čez vse na svetu je domača streha, pa naj ^ bo še tako priprosta. Tu se zbira družina, v domači hiši se odigravajo veseli in žalostni dogodki, celo zidovje nosi na svojih ramah dolgo zgodovino rodu, ki je živel pod domačo streho. Kar je domača hiša družini, to je društveni dom društvu. Saj je, in mora biti društvo širša družina, prepojena do dna z zavestjo vzajemnosti in bratstva. Nekak simbol tega družinskega življenja v vasi je društveni dom1. Kar je bila našim dedom včasih stoletna lipa sredi vasi, to je v se- danjih razmerah društveni dom. Nekaka nadaljevalna šola je, namenjena onim, ki jih je ljudska šola pustila prazne in polovičarske. Hram ljudske umetnosti je: priproste sicer in večkrat okorne, a globoke in resnične. Naša pesem, naša igra in