M CVETJE z vertov sv. Frančiška. r K & XXXI. teki. V Gorici, 1914. 11. zvezek. Papeža Benedikta XV. perva okrožnica. Ko smo bili povzdignjeni na stol sv. Petra, seveda dobro si svesti, kako malo smo kos toliki nalogi, smo z najvišjim spoštovanjem molili sklep previdnosti božje, ki je našo nizko osebo povzdignila na tolikanj visoko stopnjo. Če smo pa, ne oboroženi se zadosti hvale vrednimi zaslugami, vender zaupljivo sprejeli opravljanje najvišje škofovske služ.be, sprejeli smo je le v zaupanju na božjo dobrotljivost, nikaker ne dvojec, da Pam bo podelil primerno moč in pomoč on, ki nam je naložil brelne največega dostojanstva. Ko smo pa s te apostoljske višine vso čredo Gospodovo, naši skerbi izročeno, ogledali, Pas je z grozo in neizrekljivo brhkostjo zadel grozoviti pogled vse te vojske, ker smo videli, kako se tolik del Evrope, z og-''iern in mečem opustošen, erdi kervi kristijanov. Od dobrega Pastirja Jezusa Kristusa, keterega mesto smo prejeli v vladi sv. Cerkve, imamo namreč, da vse, kol iker jih je njegovih jagnjet 'a ovac, z očetovsko ljubeznijo objemljemo. In ker moramo, po zgledu Gospoda samega, pripravljeni biti, kaker tudi smo, za niih zveličanje, če treba, življenje dati, smo za gotovo sklenili, ^oliker bo v naši moči, ničeser ne opustiti, kar bi moglo po- spešiti konec te nesreče. Za zdaj pa, preden po šegi in navadi rimskih papežev, ob začetku apostoljske delavnosti, cerkvene poglavarje vse v okrožnem pismu nagovorimo, si ne moremo kaj, da ne bi povzeli poslednjega glasu vmirajočega našega presvetega in nevmerljivega spomina vrednega prednika Pija X., glasu, ki mu ga ie ob pervem hrupu te vojske apostoljska skerb in ljubezen do človeškega rodu tako rekoč iztisnila iz serca. Ko bomo tbrej mi sami, z očmi in rokami k nebu povzdignjenimi h Bogu klicali in molili, vse sinove sv. Cerkve, zlasti keteri SO' duhovniškega redai, kaker je on pregoreče opominjal, tako mi opominjamo in tudi lepo prosimo, naj nadalje na vso moč zasebno s ponižno molitvijo, očitno s pogostimi slovesnimi prošnjami vsegamgočnega Boga in Gospoda milo prosijo, naj se spomni svojega vsmiljenja in ta bič jeze, ki ž njim kaznuje narode zaradi njih grehov, odloži. In naj blagovoljno na strani stoji skupnim prošnjam Devica bogorodnica, ketere preblaženo rojstvo, ki ga denes obhajamo, je človeškemu rodu v njegovem obupu, kaker zarja miru zasvetilo, ker je imela roditi njega, po komer je hotel večni oče vse spraviti, »pomirjajoč po kervi njegovega križa to, kar je na zemlji ali kar je v nebesih.« (Kološ. 1, 20). Tiste pa, ki vladajo narode, lepo in priserčno prosimo, nai vse svoje razpore žertvujejo koristi človeške družbe; naj pomislijo, kako dovolj hudega to vmcrljivo življenje spremlja, da ga ni treba še bolj vbozega in nesrečnega delati; naj jim bo zadosti, kar se je že poderk>, zadosti, kar se je že prelilo človeške kervi; naj se torej podvizajo misliti na mir in roke si podati; prelepo plačilo bodo zato prejeli vsak zase in za svoj*na-rod; najboljše zasluge si bodo pridobili za človeško družbo; nam pa, ki iz tega tolikega meteža ne majhine težave v samem začetku naše apostoljske službe skušamo, naj vedo, da bodo storili nekaj jako ljubega in želenega. Dano iz Vatikana dne 8. kimavca na praznik rojstva pre-' svete Marije leta 1914. Zaupno občevanje z Bogom. P. A. M. XXXV. POGLAVJE. Zgledi poterjiijejo nauk o koristi duhovnega veselja. Da še bolj pokažemo koristi duhovnega veselja, hočemo Povedati neketere zglede iz popisa življenja p. Zukija, zelo pobožnega redovnika. Neka redovnica je želela prav popolno živeti. Poklicala je P Zukija in vprašala: »Oče, kaj moram storiti, da bom prav sveto živela?« Pobožni služabnik božji ji reče: »Veseli se Gospoda in on ti bo dal hrepenenje tvojega serca. Navadi se v Rogu iskati vir svojega veselja, veseliti se, da moreš spolnjevati njegovo voljo, nanj misliti, ž njim občevati in njemu služiti.« Čez leta se je pokazalo, koliko lepega sadu je obrodilo to nebeško seme. Ko je namreč ta pobožna redovnica smertno nevarno zbolela, je poklicala duhovnika, pri keterem je pri vstopu v redovni stan opravila dolgo spoved. Ker je bil pa ta zaderžan, so poklicali p. Zukija. Bolnica ga je precej spoznala in bila zelo vesela. Ker je pa ta pater ni spoznal, ga je ona spomnila na one besede, ketere ji je povedal, ko ga je prosila, kaj naj stori da bo popolno živela. Pristavila je: »Jaz sicer še nikaker nisem svetnica, kriva je moja zanikcrnost, vender se ie z menoj zgodila velika sprememba, ko sem dobila oni Vaš nauk in ga začela spolnjevati.« Na to mu je povedala koliko izrednih milosti je prejela od Boga od onega časa, ko je pričela •e v Bogu svoje veselje iskati. Zahvalila je služabnika božjega za tako dober svet, opravila pri njem sv. spoved in lepo mirno 'n veselo vmerla. Drugi zgled je temu skoraj enak. Neki mladenič je k svoji smertni postelji poklical nekega redovnika. Ko je ta k njemu Prišel, se mu ves srečen nasmehne in pravi: »Moj oče, kako sem vam hvaležen! Zdaj je ravno osem mesecev, ko sem bil Pri vas in vas prosil za neketere nauke za zveličanje moje duše *n napredek v duhovnem življenju. Rekli ste'mi le to: Imej veselje nad Bogom. O dragoceni izrek, o keterem lahko rečem, kar je rekel Salomon o modrosti. »Ž njo vred pa mi je došlo vse I dobro.« Modr. 7, 11. Ne morem dopovedati, koliko mi je to koristilo in koliko milosti mi je Gospod od tistega časa podelil. To naj Vam spričuje ta list, na katerega sem neketere zapisal.« Pobožni rnlož je sprejel in shranil ta list, kot spominik božje darežljivosti do duše, ki mu z veseljem služi. Ni ga mogel ■ brati, da bi se v Bogu ne veselil ter se ne užgal v ljubezni do ; njega. Ako nam sv. pismo, ako nam lastna pamet in skušnja ta nauk poterjuje in nam veselje v Bogu tata priporoča, kot najboljši pripomoček v čednosti napredovati, kedo bi mogel to veselje grajati pri služabnikih božjih, kaker bi s tem postali pre- ; derzni in bi le preveč v se zaupali, ali pa se izpostavili skušnjavi, da bi pozabili na tako potrebno krotenje svojih čutov in zatajevanje samega sebe! Ke bi sveto veselje res toliko škodilo, zakaj sv. Duh tega ni povedal, ko on vender tolikokrat v stari in novi zavezi poveličuje in priporoča to veselje? Ali mar žalost nič ne škodi? Ali nismo dokazali, da je se žalostjo samo velika nevarnost za dušo združena? Modrost tirja, da živimo po pameti in se ne bojimo vsega, kar bi vtegnilo v kakem oziru kaj škoditi, ker se v duhovnem življenju kmalu najde kamen spotike skoraj na vsakem potu, ki mnoge zarad njih nepazlji-vosti k padcu pripravi. Pameten človek bo hodil tisto pot, ke-tera mu prinese veče koristi, čc tudi mora kako nevarnost poskusiti. To pa ni pot žalosti, temuč pot duhovnega veselja. Res- j nično vsa korist žalosti je le v tem, da človek svoje grehe obžaluje in se pred Bogom poniža. Pri tej koristi pa se kaže na drugi strani nevarnost maloserčnloisiti, potertosti, oslabljenja I upanja in ljubezni, mlačnosti v molitvi in lenobe v službi božji. 1 hihovno veselje pa človeka ne reši samo teh nevarnosti, te- j rnuč prinaša tudi veliko koristi in boljših, kaker bi jih žalost dati mogla. Ona daje duši moč, odpovedati se čutnim dobrotam in čutnemu veselju, velikodušno premagati vse težave v } duhovnem življenju, z gorečnostjo opravljati svoje molitve in premišljevanja in vedno vaditi se v čednostih, zlasti v ljubezni. Res je sicer, da pri tem duhovnem veselju človek lehko postane nečimeren, da preveč v se zaupa, da hrepeni po čutni tolažbi bolj kot po terdni čednosti, vender ta nevarnost ni tako velika, se da premagati in tudi ne nastane vselej. Nespametno bi pa bilo zarad tacega negotovega zla, zapustiti pot, ki človeku prinese toliko dobrega. Poslušajmo kaj pravi sv. Lavrencij Justinjan, ta v duhovnih rečeh tako modri učenik. »Boljše je in gotoviše na potu pobožnosti za voditeljico si izvoliti sladkost in duhovno radost, kaker pa žalost.« On pove tudi vzrok za to. Kedor hoče namreč lepo Bogu služiti, se mora zderžati posvetnega razveseljevanja, se mora zatajevati, svoje meso in svojega duha križati. Zarad tega mora prestati mnogo terpljenja in brhkosti zarad človeške slabosti, bolezni in zalezovanja hudobnega duha. Sveti Lavrencij nadaljuje: »Da ne pade, je potrebno, da ga duhovno veselje podpira. Zato je prav modro in Bogu dopadljivo, ako služabnik božji stiskan od teže svojega slabega mesa, od hudobnega duha napadan, od ljudi preganjan, od časnih skerbi prevzet, od čutnega poželenja vabljen, svojemu Bogu z veseljem služi, kaker ga Bog sam opominja po preroku: »Služite (iospodu v veselju.« Zakaj komu se bolj spodobi veselje serca, kaker tistemu, keteremu je obljubljeno občevanje z an-gelji, keteremu so obljubljena nebesa, gledanje Boga in večno veselje?« Na to se oberne zlasti do redovnikov in pravi: »Ti pa, služabnik božji, ti, ki si bil po božjem vstniljenju poklican v redovni stan, odloži vso mračno žalost in potertost, veseli se vedno v Gospodu, ki te je iz nevarne vožnje po svetu otel in na kraj veselja, gotovosti in miru postavil. On te je po svoji veliki dobroti poklical iz teme greha v svojo prečudno luč milosti, te prištel trumi svojih svetih, te izbral za svojo službo, da prepevaš njegovo slavo-, ti razodel brezdno svoje modrosti it’ ti obljubil sodno oblast in večno življenje. Tebi zopet rečem, veseli se v Gospodu, da mu boš toliko raje in toliko bolj goreče služil, da se bo razširilo tvoje serce v njegovi tolažbi in milosti, da boš hitreje hodil po potu njegovih zapovedi in mu v neprestani hvaležnosti in goreči ljubezni vedno bolj dopadljiv postal. Zarad tega se veseli se vso gotovostjo in brez pomisleka.« Mej ljubeznijo božjo in duhovnim veseljem je tako tesna vez, da se eno od druzega ne da ločiti. Cim veča je ljubezen tem veče je veselje v sercu, da je resničen izrek sv. Klementa Aleksandrijskega: »Celo življenje pravičnega je slovesen in svet 32o praznik.« Ker pa ima to veselje globoko v duši svoj sedež, se pri prijatelih božjih večkrat ne pokaže na zunaj. Marisketeri, pravični se nam zavoljo njegovega ostrega življenja zdi žalosten; vender pa opazimo pri večini svetnikov in pravičnih že na obrazu njih notranje veselje in mir. Poglejmo nekoliko zgledov pri tistih, ki so živeli samotno v puščavi. Sv. Pahomi] je bil vedno vesel in dobre volje, dasi je bilo njegovo telo vse oslabelo zaradi ostrega življenja in zatajevanja. O sv. Ro-muailjdu pravi brevir, da je bil zmirom tako veselega obraza, da je razveselil vsacega, keder je ž njim govoril. Opat Tomaž, ki je trideset let zelo ostro in samotno živel in se odlikoval zlasti v molčečnosti, je imel tako prijazne oči in tako vesel obraz, da so ga imeli bolj za angelja ko za človeka. Sv. Ata-nazij pripoveduje, da je bilo velikega puščavnika sv. Antona od vseh drugih puščavnikov lehko spoznati po njegovem veselem obličju. Njegovo veselje, pravi ta sv. učenik, je bilo tako veliko, da ga ni mogla nobena teč zmanjšati, celo spomin na njegove grehe ne; vsaketeri kedor ga je videl ali ž njim govoril, je bil potolažen in razveseljen. Paladij pravi o veliki trumi menihov (bilo jih je več kot pet stoi) pod vodstvom opata Apolonija, da ni nikjer videl tolike zadovoljnosti in veselja ko pri njih; žalostnega ali potertega ni bilo mej njimi. Njih duhovni voditelj in oče si je vedno prizadeval to njih veselje ohraniti in vterditi. »Žalost, je rekel, ne sme vladati v sercih tistih, ke-terih zveličanje je v Bogu in upanje v nebesih. Ajdje naj žalujejo, Judje naj jokajo, grešniki naj vedno zdihujejo, pravični pa naj se vesele. Zakaj, ako se vesele že tisti, ki imajo posvetne dobrote, koliko bolj se moramo veseliti mi, ki smemo pričakovati in upati toliko veličastvo in večno blaženost? Ali nam ne pravi apostelj: »Veselite se vsigdar?« Taki so bili ti služabniki božji in bi moral tudi ti biti, dragi bravec. Tudi ti bi si moral prizadevati za tako notranje veselje in to veselje bi se moralo tudi na tvojem obrazu brati. Per-vo bi tebi koristilo in z drugim bi bližnjemu koristil. Saj je vsem prirojeno hrepenenje po veselju in vsem je zoperna žalost. Po svetnjake tudi nobena reč bolj ne zaderžuje od pobožnosti, ka-ker njih napačna sodba o nji. Predstavljajo si namreč pobožnost polno žalosti in mračnosti in mislijo, da se mora vsaketeri, ki po pobožnosti hrepeni, odpovedati vsemu veselju. Ako pa vidijo, da je pri zvestih služabnikih božjih njih pobožnost in njih resno obnašanje združeno s pravo živahnostjo in ve • seljem, potem kmalu spremene svoje mnenje in bolj ugodno sodijo o pobožnosti. Čmeren in mračen obraz pa jih le poter-juje v njih napačnem mnenju, jim budi strah in stud nad pobožnim življenjem in jih vedno bolj odganja od pobožnosti. Celo neki ajdovski modrijan je to spoznal in je zarad tega svojim učencem priporočal, naj bodo vedno prijaznega in ljubeznivega vedenja, »ker sicer bi tiste, ketere hočemo poboljšati, od sebe odpodili in prestrašili.« Iz povedanega je razvidno, kaj je boljše, da svoje poslu-Šavce ali bravee pridobimo za duhovno življenje. Eni slikajo to življenje tako, kaker bi človek ne smel druzega kot žalovati, vedno na svoje grehe misliti, bati se ostre božje pravičnosti in večnega pogubljenja. Drugi pa uče, da je to življenje po izreku božjega Zveličarja »sladek jarem« in da ne more biti nihče zadovoljniši, kaker tisti, ki si je to življenje izvolil. Tak ima največ vzroka imenovati Boga svojega ljubeznivega očeta in nebesa svojo dediščino. Kaj bi moglo dušo bolj kot to potolažiti, kaj ji dati predokus nebeškega veselja? Pomislimo tudi kako Bog ljudi vabi v svojo službo in kako jih hudobni duh od nje odvrača. Bog nam stavi svojo službo pred oči ko nekaj lahkega, prijetnega in veselega, hudobni duh pa kot nekaj težkega, žalostnega in strašnega. Kedor je nespameten, posluša hudobnega duha, največega sovražnika njegove duše; mi pa poslušajmo ljubega Boga našega ljubeznivega očeta. Krona dvanajst zvezd. Pobožnost dvanajst sobot ali nedelj na čast brez madeža spočeti Devici Mariji. ENAJSTA ZVEZDA. P. A. F. Marija ljubi in varuje sveto Cerkev. Sveto Cerkev je vstanovil Jezus Kristus, ki je še vedno njen nevidni poglavar in jo zmirom ljubi, varuje in za njo skerbi. Mati božja, ko mati vseh vernikov, vse ljubi in varuje. Varovala je verne po Kristusovem vnebohodu in tudi po svojem vnebovzetju varuje sveto Cerkev, zlasti, keder jo napadajo njeni sovražniki. Sveta Cerkev se je v svojih stiskah vedno obračala proti nebu in svojo mater pomoči prosila do današnjega dne, presveta Devica Marija je pa vedno pomagala sveti Cerkvi, da je niso pokončali njeni sovražniki. Marija je bila od začetka s Kristusovo Cerkvijo, Cerkev pa ž njo. Na vsem svetu ni Mariji nič tako ljubo in drago, kaker sveta Cerkev. V maš-nikih gleda namestnike svojega Sinu, v njih oblasti pa Jezusove zaklade. Iz- ust mašnikov posluša Jezusove nauke, v njih rokah gleda presveto Jezusovo Telo; v njihovem varstvu so ovce in jagnjeta, za ketere je Kristus svojo predrago Kri prelil in vmerl. Zato prosi svojega Sinu Jezusa za duhovščino in navdihuje mladeniče, da stopijo v redovniški in duhovniški stan. Za duhovnike in redovnike prosi potrebne milosti, da bi mogli delati za zveličanje duš. Marija prosi Boga, da bi verniki in duhovniki živeli v lepi edinosti; da bi duhovniki goreče oznanjevali, verniki radi poslušali besedo božjo in se zveličali. Vsi svetniki so sveto Cerkev in rimskega papeža spoštovali, častili in slušali; mej njimi se posebno odlikuje sv. Frančišek Serafinski. Za škofe in duhovnike je ves gorel, in to zahteva še vedno od vseh, ki želijo stopiti ali v frančiškanski pervi ali v spokorni tretji red. Blaženi Janez Forest, učen in goreč frančiškan, je v tem tako posnemal svojega duhovnega očeta sv. Frančiška, da je rajši v ognju vmerl, kaker da bi se bil odpovedal rimskemu papežu. Angleški kralj Henrik Vlil. je prosil papeža, da bi mu dovolil odpustiti svojo pravo ženo in se z drugo poročiti. Ker mu ni smel tega dovoliti in mu tudi ni dovolil, se je papežu odpovedal in sam sebe za pervega poglavarja čez verne kristijane na Angleškem postavil zahtevajoč, da ga ko takega tudi res imajo. Blaženi Janez Forest in veliko drugih vernikov je verne svarilo, da naj ostanejo zvesti papežu. Kralj je dal vjeti in zapreti blaženega Janeza in druge; zahteval je od njih, da naj se odpovedo papežu in njega za takega na Angleškem pripoznajoi. Ko ga kralj ni mogel pregovo-niti, ne z lepa, ne zgerda, ga je obsodil v smert. Sedemdesetletnega Janeza so obesili na kol, tik pod njegovimi nogami so pa ogenj zažgali, da se je počasi pekel in poi dolgem in strašnem terpljenju je rajši vmerl, kaker da bi se bil rimskemu papežu odpovedal. Po zgledu svojega duhovnega očeta sv. Frančiška in blaženega Janeza Foresta bodi tudi ti veren otrok svete Cerkve; spoštuj jo in ljubi kaker svojo mater. Vestno slušaj svetega očeta papeža, svojega škofa, svojega župnika in svojega spovednika; živi po njih naukih ter natančno spolnjuj božje in cerkvene zapovedi. Bodi dober otrok svfcte Cerkve; zanjo se poteguj. zanjo delaj zlasti pri volitvah županov, deželnih in deržav-nih poslancev in drugod. Ne meni se za preziranje, zaničevanje in preganjanje sovražnikov svete Cerkve. Bogostoma prosi brezmadežno Devico Marijo, naj varuje sveto Cerkev, papeža, škofe in duhovnike in blagoslavlja njihovo apostoljsko delo. S tem boš razveseljeval Mater božjo, sebi pa zadobil milost od nje, te bo varovala v življenju in smerti. Mollitev. O brezmadežna Devica Marija, duhovni otrok sem svete rimske Cerkve; za njo te prosim. Varuj jo; tolaži jo v skušnjah in podpiraj jo v nadlogah. Varuj svetega očeta, vidnega namestnika tvojega božjega Sinu, škofe in vse duhovne pastirje in redovnike, izprosi jim potrebno pomoč, da nas bodo na potu V večnost prav učili, previdno vodili in v nebesa pripeljali. Iz pisem naših kitajskih misijonarjev. P H. B. (Dalje.) Menihe pa stare ženice spreobračati h drugi veri, je, če odštejemo izjeme, eno nainehvaležniših del. Misijonska zgodovina nam tako pravi. Mnogi misijonarji so osiveli v svoji službi, ne da bi bili le enega meniha vjeli v evangelijsko^ mrežo. Zato je bil naš p. Engelhard tako vesel onega starega bonea,. ki ga je na dan bratove nove sv. maše kerstil. Tako terde ravno stare ženice niso, vender je tudi ž njimi včasih prav velik križ, predno se dajo odtergati od malikov. »Prav terde so stare ženice,« toži misijonar. »Kako ti imajo pripovedovati c raznih lesenih, kamenitih, železnih bogovih in njih čudežnih delih. Vboge ženice! Neketere se njim na čast prav strogo postijo, jedo le kako zelenjad ali koreninice, dajejo boncem miloščino, da bi za nje molili. Res vboge ženice! Ke bi se spreobernile, kako pobožne kristijane bi lehko bile, vsem zgled! Hvala Bogu, imamo tudi take! Nekedaj so hodile v paganske tempeljne malikom zažigat kadilo, prižigat svečice, ter prosit bonce naj molijo za nje. Zdaj hodijo v naše kapele. Zažigat kadilo goreče molitve in prižigat svečice žive vere v edino pravega Boga.*- Sv. Duh pač navdihne- kogar hoče, kedar hoče in kaker hoče. Njegovemu dihu se ne vpre nobena še tako terda gerča, ki je odločena, da enkrat zažari v svetišču pravega Boga, pa naj je treba tudi čudeža. O takih čudežnih navdihih božjih nam vedo misijonarji mariskaj povedati. Tako se je našemu p. En-gelhardu sredi sečana tega leta to-le prigodilo: »V tergu Pa-švej-i,« tako piše, »smo imeli že par let dva kerščena, pa misijonar še ni bil javno tja povabljen. Ko sem: lani in letos parkrat šel skozi ta terg, se mi je čudna zdela nenavadna paganska prijaznost. Ko sem jih letos sredi sečana našel v enakem prijaznem razpoloženju, sem sklenil izrabiti to priliko. Vsedel sem se na trinogato leseno kozo, da se z gorkim čajem in riževimi kruhki malo okrepčam za nadaljno pot na postajo Sia-pa-ho, kamer sem bil namenjen. Kaker povsod so me tudi tu radovedneži ogledovali od nog do glave in se mi vedno bolj bližali. Začel sem se z njimi pogovarjati. To so hitro spoznali, da jim ne želim slabega, toda kaj prav za prav namerjam, to jim je bilo nejasno. »Ali poznate tega in tega mojega kristijana?« Pri tem mojem vprašanju se z vidno zadovoljnostjo spogledajo in vskliknejo kaker otrok, ki je našel očeta: »Sen-fu, sen-fu« t. j. duhovni oče, duhovni oče! Povedo mi, da moja dva kristijana ne bivata v tergu, ampak pol ure proč. Prosijo naj malo počakam, da ju pokličejo. Videč, da se mi mudi dalje, se vjunačijo, češ imamo eno prošnjo. Kaj pa je, kar na dan, še tu bomo naredili pravično sodbo, če ste kaj v prepiru! Mislil sem, da mi bodo natrobili vse mogoče resnične in neresnične dogodke preteklih dni in mi prepustili razsodbo, kaker se mi je že parkrat pripetilo. Pa glejte veselje in radost! »Sen - fu«, me prosijo, »ostanite tu pri nas čez noč in povejte nam, kaj nam je storiti, da bomo tudi mi vaši.« Kaker me je ta prošnja vgodno iznenadila, ji vender ta dan nisem mogel vstreči, ker sem imel res važno in nujno pot na omenjeno postajo Šia-pa-lio. Ko sem jih navdušil za njih sklepe, ter jim obljubil, da jim bom ob pervi priliki spolnil želje, sem odrinil dalje. Po noči sem dospe! do cilja. Serce mi je veselo bilo kot še malokedaj. Boga sem hvalil mej potjo in ga prosil milosti, da bi mogel to doslej pagansko gnezdo spremeniti v cvetočo kerščansko občino. Čez tjeden dni so me prišli ti novi katehumeni iskat na postajo Šia-pa-ho, češ da me že pričakujejo v posebej za to pripravljeni hiši. Takoj drugi dan sem odšel z njimi. Ko smo se bližali tergu, so začeli streljati z bombardami, da je mlado in staro vkup letelo. Hiša, kjer so me sprejeli, je bila še dokaj čedna. Vse se je drenjalo noter, da vidi evropejca. Kar obsipali so me s vprašanji vsake verste, kaker je sploh kitajska navada. Ko sem s primernimi odgovori za silo vse zadovoljil, sem jaz začel; Odo je Kristijan, ali misli postati, kako mu ie ime, koliko let ima, kaj počne doma, koliko udov šteje družina itd., vse po kitajski šegi. Kar dobro se jim je zdelo, ko so vi deli, da sem dal napisati njih imena. Okoli dvajset družin se je oglasilo, kar je veliko. Opomnil sem jih, da imena še ne zadostujejo, treba se je ze vso vnemo poprijeti naših naukov in življenje po njih vravnati. V ta namen sem takoj najel ono hišo za šolo in določil učitelja. Obljubil sem jim tudi, da jim bom poskerbel za skromno molitevnico, če postanejo res dobri kri ■ stijani. Ko sem tako najpotrebniše vredil, sem odšel nazaj na osredno postajo Či-švej, kamer se mi je radi dvojne šole že mudilo. Imel sem namreč deset katehumcnov, keterim sem za pirihe obljubil sv. kerst.« S takimi očividno ne naravnimi spreobernjenji Bog od časa do časa osladi obile grenkosti misijonarskega življenja. Kaplje so, ki spreminjajo čase britkosti v čase opojnosti, ob keterih misijonar pozabi na ves trud in serka iz njih nov pogum za nadaljne grenke ure. Našemu misijonarju to redko veselje ni ostalo dolgo neskaljeno. Doma ste ga že čakali dve pravdi. Naj nam sam pove, kaj je bilo! »Neki pagatiski menih je raztergal svojemu kerščanske-mu sinu svete podobe in jih nadomestil z maliki. Ta menih je bil prej oženjen. Ko mu je žena vmerla je dal edinega sinčka svojemu bratu, kaker je kitajska navada, sam je pa šel h kitastim boncem (soi namreč tudi taki, ki se po celi glavi brijejo). Ko je sin dorastel v osemnajstletnega mladeniča, je ob enem se stricem, svojim drugim očetom, postal kristijan. Prav pobožna sta bila. Lani je stric umeri. Ker ni imel drugih bližjih sorodnikov je postavil posinovljenega Petra za dediča svojega premoženja. Ko je njegov pravi oče zvedel, da je sin dobil po stricu čedno hišico in še nekaj gotovine, je zapustil pagodo in se po mnogih letih vernil k sinu, da pri njem preživi večer svojega življenja. Ima jih že nad šestdeset. Jaz bi gotovo ne bil imel nič proti temu, ako bi mož ne bil začel v svoji meniški gorečnosti vsiljevati našemu Petru pa-ganskih neumnosti. Ko je namreč prišel v hišo, je pobral svete podobe, jih zmetal v kot in mesto njih razpostavil p a ganske figure. Na ta način je upal svojega sina zopet za paganstvo pridobiti. Ko jaz vse to zvem, grem takoj tja. »Kje so svete podobe?« vprašam Petra ostro in brez ovinkov. — »Oče jih je zmetal v kot,« odgovori preplašen. »Gdo je gospodar te hiše?« vprašam dalje. »Jaz,« pravi Peter. — »Torej ti, ne tvoj oče, imaš odločevati, kake podobe bodo v tvoji hiši visele. Udaril sem ob mizo, da se je Vse streslo. Nato sem se spravil nad navlečeno pagansko šaro, in polomil, kar se je dalo, in razmetal na vse strani. Pes prav hud sem bil in gdo bi ne bil, če vidi tako oskrunjenje. Ko sem svete podobe, ki jih je Peter prinesel iz podstrešja, zopet razobesil sem sedel pomirjen k mizi, da se o stvari pomenimo natančneje. »GdiO' je tvoj oče, kje je?« vprašam Petra. »Ga ni doma,« se oglasijo radovedneži, ki so ves prizor gledali. — »Naj pride k meni v mesto, da se pogovoriva!« — Pozneje sem zvedel, da je stari rnnih sedel v podstrešju, ko sem jaz njegovim bogovom ude lomil in jih po tleh metal. ,Cvetju« sporoči. Slednjič je bilo sklenjeno, naj samostanski voditelji tretjega reda po moči prihodnje leto povabijo krajevne voditelje svojega okrožja na skupni sestanek. Po molitvi v zahvalo smo sestanek zaključili. Bog daj svoj blagoslov, da bi storjene sklepe res vsi izverševali. P. S. Z. Dobro premišljene in vsestransko pretehtane sklepe po^-terdim in vsem čč. voditeljem III. r. toplo priporočam, naj jih vestno in natančno zveršujejo v čast serafinskega sv. očeta Frančiška, v veselje sv. matere Cerkve in v blagor našega dobrega ljudstva. P. A n g e 1 u s Mlejnik, Min. Prolis. Zgodovina Marijine mašne družbe. (Konec.)*) Pomenljivo za Marijino mašno družbo je leto 1874. Na Prošnjo takratnega provincijalja P. Leona Zajdla (Seidl) in z odlokom škofa Ajhštetskega (Lichstatt) Frančiška Leopolda barona Leonroda je bila dne 3. febr. 1874 povzdignjena v p r a-v o cerkveno bratovščino pod imenom brezmadežne-Sa spočetja Marijinega, dne 26. junija 1874 pa je bila p r i d r u -žena veliki bratovščini brezmadežnega spočetja v AračelivRimu. Vsled tega so udje Mašne družbe deležni vseh odpustkov, milosti in dobrot, ki so imenovani veliki bratovščini že podeljeni, ali se ji bodo v prihodnje podelili. Letno poročilo od 1875 obsega imena 105220 udov. In zrni -raj dalje sega vnema za Mašno družbo, ki gre že davno čez meje Bavarske in Nemčije. Iz Avstrije. Francije, Švice, I3el-Sije, Holandije, celo> iz Amerike prosijo mnogi sprejema. Smemo se nadejati, da skerbi vsak ud vestno za vsakoletno sv. mašo v namen družbe in tako raste sč številom udov tudi zaklad duhovnih milosti. L. 1879 se je doseglo število 17000C. Naslednjih deset let je šlo skokoma kvišku: 1882 je pristopilo 25000 novih udov, 1883 se jih je dalo vpisati 45.659 in 1884 celo 56.467, tako da je to leto štela bratovščina 313.000 živih Članov. Naslednja leta do 1890 se menjava število od 40 do 50 tisoč novosprejetih, v celem jih je pa že 500.000, pol milijona. Tako mnogoštevilna priglašanja sledijo iz živega spomina na smert in skerbi za zveličanje. L)a opozorimo naše bravce na korist take medsebojne pojoči hočemo nekaj stavkov iz letnih izkazov semkaj postaviti. Imenik leta 1883 šteje Mašno družbo mej najlepše cvete Marijinega češčenja ter vabi k pristopu z besedami »Hoje za Kristusom« (I. 23.): »Ne zaupaj na svoje prijatele in bližnje in ne °dlašaj svojega zveličanja na bodočnost; zakaj ljudje bodo S5?.„V ■ *) V zadnjem zvezku na str. 316.^25. versti naj se namestu .posvečen *• 1722* bere: .posvečen 20. septembra 1727." prej na tebe pozabili kaker misliš. Bolje je sedaj pravočasno si kaj preskerbeti, in nekaj dobrega naprej poslati, kaker P* na drugih pomoč se zanašati. Ce sedaj sam zase ne skerbiŠ, kedo bo zate skerbel v bodočnosti? Kedo se te bo spominjal P° smerti in kedo za te molil? Dokler imaš še čas, nabiraj si ne-umerljive zaklade.« Letnik 1884 prinaša zgled sv. Monike, ki je želela ob svoji smerti le eno, namreč spomin pri daritvi sv. maše. Prosila je; »Pokopljite to telo, kjerkoli hočete, to naj vam ne dela skerbi! le eno prošnjo imam do vas, da se me spomnite pri Gospodovem a 11 a r j u, kjerkoli se nahajate!« Ni li to želja vsakega, ki se loči s tega sveta? Naj je tudi usta ne morejo izgovoriti, pravi jo umirajoče oko, in ta prošnja mora toliko bolj geniti serca zaostalih, koliker bolj jih prešinja vera in pobožnost. Ti se deržijo besed, s keterimi časti sv. Avguštin svojo mater: Ni želela, biti slavno pokopana, in v imeniten grob položena! takih nalog nam ni dala. Vse, kar je od nas zahtevala, je bilo, da nas spomin nanjo vedno spremljaj k altarjem, kjer se daruje, kaker je bila prepričana, božja daritev. O nadaljni rasti Mašne družbe, od 1. 1870 naprej, so nart znana sledeča števila: Leta 1894 : 570.000 članov, I. 1900: 655.473 članov, 1. 1905: 680.761 članov, I. 1907: 675.632 članov, 1. 1912: 741.190 članov, I. 1913: 769.399 članov. V Avstriji se je Mašna družba posebno razširila po svetovnem evharističnem shodu na Dunaju I. 1912-Takrat so bile zbrane razne narodnosti širne Avstrije ter se navdušile za ta bogati zaklad milosti. Pravila Marijine mašne družbe imajo sedaj v svojih jezikih tiskana za Nemci tudi Čehi, Slovenci, Hervatje, Poljaki, Slovaki in Ogri. Da so se pridobili vsi ti narodi, je zasluga P. Gašperja W6rt m a n n a, sedanjega kuratorja družbe. Ta za Mašno družbo neumorno delavni pater se je letos vdeležil evharističnega shoda v Lurdu-Hotel je Mašno družbo vrediti na Francoskem in na Španskem, ali prehitela ga je vojska na njegovem potovanju. Do sedaj se ni vernil v lngolštadt in od 29. julija sploh ni nobenega glasu o njem. Najberž ga, kaker mnoge druge popotnike, zaderžujeio na Francoskem ko vojnega jetika. Priporočamo ga vsem brav-•cem »Cvetja« v molitev! Na Slovenskem so bila pravila dctiskana spomladi 191.k Udje so se pridno priglašali, tako da se je spomladi !. 1914 pričelo z razpošiljanjem 2. natisa. Od 15. avgusta 1913 do 1914 ie pristopilo s celega sveta nad 60.000 novih članov. Med njimi tudi lepo število Slovencev. Zato sklenemo to poročilo z zeljo, da hi se Mašna družba, kaker se je na Slovenskem lepo začela tudi naprej stanovitno razvijala. Kedor želi k njej pristopiti, naj se oglasi v bližnjem frančiškanskem samostanu ali piše naravnost na sedež slovenske podružnicp z naslovom: Uprava M a š n e d r už b e v f r a n č i š k a n s k e m s a m osta-n u v Maribor u. P. E. L. v Jožefa Škrinjarja kerščanski nauk o upanju. 1. Vera nas uči, da nas Bog zveličati hoče, ker je neskončno dobrotljiv, in da nas, ker je vsegamogočen, lehko zveliča. Kerščan-sko upanje pa pravi, ker nas Bog hoče zveličati in nas lehko zve liča. da se tudi zanesti moremo, da nas bo gotovo zveličal. Vera nam kaže Boga zvestega v svojih obljubah in neizrečeno dobrotljivega do tistih, keteri se na njega zanašajo; kerščan-5>ko upanje pa nam pravi, da naj se torej le terdno brez vsega dvojenja na, njegovo neskončno dobroto zanašamo, ter ga iščemo s celim sercem in da naj bomo potlej brez skerbi, ker našli Ra bomo. II. Kerščansko upanje pa ne obseže samo večnega življenja in samo duhovnih sredstev tisto doseči, ampak tudi vse, karkoli nam je v naše časno življenje potrebno, torej da mi upamo °d Boga večno zveličanje in vse potrebne pomoči ga doseči, Pa ne le samo to, temuč smemo zraven tudi časne in telesne dobrote od Boga upati, koliker so nam k zveličanju potrebne. lil. Jaz vam lete resnice lepše razložiti ne morem, kaker če vam jo tako povem, kaker nam jo je sam Kristus povedal: »Nikar tolikanj ne skerbite, je rekel, za svoje življenje, kaj boste jedli, in za telo, s čem se bote oblačili; ali ni življenje več kaker jed, ali ni tudi telo več kaker oblačilo? Poglejte ptice pod nebom, one ne sejejo, ne žanjejo in tudi v žitnice ne spravljajo in vender jih vaš nebeški Oče živi. In, ali niste vi več kaker one? Odo izmej vas si je v stanu le za en komolec svoje življenje podaljšati? In zakaj tolikanj za obleko skerbite? Poglejte lilije na polju, kako lepo rastejo; one ne delajo, ne predejo in ne šivajo in povem vam, da še Salomon v vsi svoji časti ni bil tako kaker one oblečen. Če pa Bog travo na polju, ketera denes stoji in se bo že jutri v peč, v ogenj vergla, tako lepo oblači, kolikanj bolj bo tudi nas s potrebnim oblačilom preskerbel? O maloverni, nikar tedaj s toliko skerbjo ne recite: kaj bomo jedli, kaj bomo pili in s čem se bomo oblačili. S takimi brhkimi skerbmi se le neverniki martrajo; saj vaš nebeški Oče ve, da vsega tega potrebujete. Iščite torej nebeško kraljestvo in njega pravico in vse drugo vam bo že priverženo.« Priporočilo v molitev. V pobožno molitev se priporočajo rajni udje III. reda skupščine brezjanske: Helena Makorel, Marija Rozman iz Ljubnega, Frančiška Kapič iz Breznice, Frančiška Dejak iz Koprivnika, Andrej Pillmann iz Rovt, Apolonija Mihelič iz Nos (vneta tretjerednica, dobra in skerbna mati); brežiške: Frančiška Glogovšek. Ana Rožman iz Artič; Frančiška Kro-felj, Ana Setinec iz Brežic; Terezija Soba ''mati gospoda župnika); Cecilija Mlakar, Janez Zupančič (padel v vojski v Galiciji), Jožefa Šoba se Zdol. Dalje se priporočajo: J. V. v čast sv. Jožefa za. poterpež Ijivost in vdanost v voljo božjo; F. K. dekle Marijine družbe v čast brezmadežni devici in sv. Elizabeti za pomoč v skušnja vah in dosego potrebnih milosti; M. K. na čast presv. Sercu Jezusovemu in sv. Antonu Padovanskemu za ljubo zdravje in pomoč božjo v dušnih in telesnih potrebah; M. K. priporoča Materi božji in sv. Martinu vojake v vojski, da bi se srečno vernili; E. K. priporoča svoji dve sestri, brata in njih družine za pomoč božjo in dosego potrebnih milosti; M. V. priporoča nekega gospoda duhovnika brezmadežni Devici in sv. angelju Rafaelu za tolažbo in rešitev; M. C., tretjerednica, da bi dobila primerno službo; T. V. Materi božji in sv. Tereziji za stanovitnost v dobrem: M. V., Marijina hči, za potrebne milosti v dušnih bojih; M. K. v čast brezmadežni Devici za zdravje; S. P. za spreobernjenje terdovratnega človeka; M. O. na čast sv. Jožefa za zdravje; M. V. v čast Materi božji v važnih zadevah; J. S. za srečo svoje sestre. Zahvalo za vslišano molitev naznanjajo: M. B. presv. Sercu Jezusovemu za poveznjeno ljubo zdravje po srečno prestani težki in nevarni bolezni; A. V. sv. Anton Padovanskemu za prejeto milost v neki časni zadevi; M. K. presv. Sercu Jezusovemu in Mariji pomočnici za vernjeno zdravje po dolgi in hudi bolezni; M. V. presvetemu Sercu Jezu-zusovemu in Marijinemu. Za kitajski misijon so darovali v Kamniku: Anton Cerar: 120 K; Franc Ocepek (za kitajčka): 30 K; neimenovana: 20 K; uredništvo »Bogoljuba«; 60 K; dr. Jožef Lesar, kanonik: 20 K; neimenovana za dečka (Anton Pad.):50 K; neimenovana: 10 K; Uršula Novak: 8 K. Rimsko-frančiškanski koledar za leto 1915. Mesec januar ali prosinec. 1. petek: novo leto. V. O.. P. O. 2. sobota: osmina sv. Štefana, m. 3. nedelja: Ime Jezus P. O. osmina sv. Janeza ev. 4. pondeljek: osmina nedolžnih otrok. 5. torek : sv. Telesfor, p. m. 6. sreda:razglašenje Gospodovo. V. O., P. O. 7. četertek : mej osmino razglašenja Gospodovega. 8. petek: mej osmino razglašenja Gospodovega. 9. sobota: mej osmino razglašenja Gospodovega. 10. nedelja, 1. po razglašenju Gospodovem; bi. Egidij, sp. 1. r. 11. pondeljek: mej osmino razglašenja Gospod.; sv. Higinij, p. m. 12. torek; mej osmino razglašenja j| Gospodovega. 13. sreda: osmina razglašenja Gos- I podovega. 14. četertek: sv. Feliks, m. 15. petek: sv. Pavel, puščavnik. 16. sobota: sv. Berard in tovariši,-, m. r. P. O. 17. nedelja, 2. po razglašenju Gospodovem. Ime Jezus P. O.; sv. Anton, opat. 18. pondeljek: sv. Petra stol v Rimu. 19. torek: sv. Marij in tovariši, m.; sv. Kanut, m. 20. sreda: sv. Fabijan in Sebastijan, m. 21. četertek: sv. Agneža, d. m. 22. petek: sv. Vincencij in Anastazij, m. 23. sobota: zaroka bi. dev. Marije. 24. nedelja, 3. po razglašenju Gosp. sveta družina; sv. Timotej, šk. m. 25. pondeljek: spreobernjenje sv. Pavla, ap. 26. torek: sv. Polikaip, šk. m. 27. sreda: sv. Janez Krizostom, šk. cerk. učenik. 28. četertek: bi. Matevž, šk. 1. r. 29. petek : sv. Frančišek Šaleški, šk. cerk. uč. 30. sobota: sv. Hijacinta, dev. 3. r. P. O. 31. nedelja: 1. predpep. bi. Ludo-vika, vd. 3. r. P. O. Opomba: P. O. pomeni popolnoma odpustek za vse verne v frančiškanskih, kapucinskih, minoriških, tretjeredniških in uršulinskih cerkvah. P. O. pomeni popolnoma odpustek samo za ude 1., 2. in 3. reda. V. O. pomeni vesoljno odvezo s popolnoma odpustkom za ude 1., 2. in 3. reda sv. Frančiška. | ■ | ■ 1 ■Til Nihil obstat. P. Constantinus Luser. — Imprimatur. P. Angelus Mlejnik, Min. Prov.