Naše šolstvo na Goriškem. V zadnjili Številkah »Učit. Tovariša« smo podali poročilo o našem šolstvu Trsta in Istre. Da bo slika o sedanjem stanfu našega šolstva v zasedenem ozemlju popolnejša, nal sledi še poročilo za goriški del okupiranega ozemlja. Poročilo, ki ga je sestavil za zborovan]e »Edinosti« goriški rogak dr. Karol Podgornik, se glasi sledeče: Primašam Vam pozdrave goriških Slovencev, ki so danes z Vami, bratje, bolj edkii ko kedaj poprej, saj nas družijo enake bolesti in enako trpljenje. Pred vojno je bilo naše ljudsko ?n tudi dniRo višje šolstvo na Goriškem stooraj že vzorno; zadnja naša vas je že bila preskrbljena s šolo, če ne redno, pa vsaj ekskurendno, in reči smo mogli, cla je analfabetizem pri nas že popolnoma izginjal. Preskrbljeni pa nismo bili sanio z Ijudskimi šolami, kajti poleg teb so se nshajale v raznih obrtnejših krajih še posebne strokovne šole, tako zidarske, mizarske, kamoscške. nadaljevalne šole, čipkarske iti druge šole. V Gorici sami smo imeli 14 šolskih zavodov, in sicer: slovensko državno gimnazijo, slovensko moško in žensko učiteljisče z 8-razredno dekliško in 4- razr. deško vadnico, mestno 4-razredno ljudsko šolo pri Sv. Roku ni enorazrednico na Ajševici, CM 3-razrednico na Blančah, zavode Šolskega doma in 3 otroške vrtce. Poleg tega srao imeli na državni nemški realki pretežno večino slov. dijakov. *) Kakšno pa je stanje našeo-a šolstva sedaj po \XA leta zasedbe? Po deželi so se šole, ki niso bile naravnost prizadete pq vojni, v bistvu ohranile ter so se več ali manj vzdržale. Toda takih šol je le malo. Večina šol je porušenih ali pa vsaj neporabnih. Dolžnost oblasti bi bila, da nemudoma poskrbe za primerne šolske prostore. Storilo se je v tem pogledu sicer nekaj, obnovilo se je nekaj šol deloma, toda samo ne vprašajte, kako. Skrčilo se je število razredov in znano je, s kakimi učnimi sredstvi se mora vršiti pouk, kakšne šolske knjige so dali našim otrokom. Dejstvo je, da v samem eoriškem okraju v 25 šolskih občinah ni nikakršnega šolskega pouka. Tako n. pr. v veliki dornberški občini od tamošnje štirirazrednice še danes ni otvorjen nobeden razred. Po drugi strani pa so n. pr. v Ločniku od 5 razredov italijanske šole otvorili tri razrede in se v kratkem odpre še četrti, dočim se pa slovenski razred za slovensko manjšino doslej še ni odprl. V sosednji Podgori, kjer so bili 4 razredi, je odprt od teh slovenskih razredov samo eden, dočim pa seveda niso pozabili takoj odpreti enega ital. razreda. Kakor že rcčeno, v 25 občinah s 37 razredi ni odprt nobeden razred, drugje pa ni odprta niti polovica prejšnjih razredov. *) Nato navaja dr. Podgornik statistične podatke posameznih goriških šol. Slavnostna številka letošnjega »Učiteljsk. Tovariša" je prinesla obširnejši članek pod naslovom ,,Križev pot slovenskega šolstva v Gorici", ki vsebuje natančno štatistiko goriškega šolstva iz časov pred vojno — kakor jo dr. Podgornik navaja v svojem poročilu. Na ta članek ,ki se v glavnem krije s Podgornikovim poročilom, opozarjamo še posebej ob tej priliki. P. P. O šolstvu v goriškein mestu samem pa je poro