KNJIŽNO OBLIKOVANJE 26 PRIHODNOST OBLIKOVANJA KNJIGE 1 KNJIGA SKOZIČAS Knjiga ima za seboj že dolgo zgodovino. Prenaša znanje, razo- detja, jezik, izpovedi, je simbol modrosti in božanske skrivnosti … Teksti so bili sprva pisani na papirusu, nato na pergamentu in papirju. Spreminjala se je po obliki, od knjižnega svitka do ko- deksa, od rokopisa do tiskane knjige itn. Knjiga je eden temeljnih nosil- cev informacij o zgodovini člove- štva, o življenju v posameznih obdobjih, o človekovem karak- terju, njegovih željah, vizijah in načinu razmišljanja. Je nosilec skupkov besed, risb, osnutkov, zaznamkov, opomb in podobno. Lahko je medij, ki bralcu razgalja avtorjevo dušo; mu daje možnost vpogleda v skrivnostna besedila, ki so bila nekoč dostopna le toč- no določenemu krogu ljudi; ga obvesti o napisanih zakonih izgubljene civilizacije ali pa opo- mni na stvari, ki so že dolgo ve- ljale za pozabljene. POVZETEK Skozi zgodovino­ od prvih ročno izdelanih knjig do sodobne strojne serijske proizvodnje – zasledimo različne pristope k oblikovanju in izdelavi knjig. Proti koncu 20. in v začetku 21. st. je strojna oprema pospešila in poenostavila izdelavo, na trgu je dosegljivih vedno več različnih materialov, nove tehnologije pa omogočajo vse več možnosti oblikovanja knjige. S knjigo kot motivacijskim, izobraževalnim medijem se človek sreča že v otroštvu. Taktilnost knjig spodbuja njegovo željo po raziskovanju in odkrivanju njemu neznanega sveta. Oblikovalci in avtorji si prizadevajo povečati priljubljenost in uporabnost knjig s tem, da s primernimi in učinkovitimi vizualnimi elementi predstavijo knjigo kot samostojni, estetsko oblikovani objekt, ki bralca razveseljuje, motivira, izobražuje … V današnjem, tako imenovanem elektronskem času se na vsakem koraku srečujemo z računalniško tehnologijo. Ta vedno bolj posega v naše življenje. Tako se nam po »invaziji« mobilnih telefonov, dlančnikov, digitalnih fotoaparatov v dobrih petih letih (po načrtih podjetja E-Ink) obeta elektronska knjiga (e-knjiga), kar še dodatno razširi oblikovne možnosti. KLJUČNE BESEDE: knjiga, izobraževanje, motivacija, oblikovanje knjig, taktilnost, internet, e-knjiga. ABSTRACT: FUTURE OF BOOK DESIGN Throughout history, from the first hand-made books to the modern mass production, there have been different approaches to the designing and making of books. At the end of the 20 th and the start of the 21 st century, the equipment for mass production made the production of books faster and cheaper. The market offers a variety of new materials and new technologies enable vast new the possibilities in the designing of books. Children come across a book as a medium for increasing motivation and education in the very first years of their lives. The tactility of books increases their desire for exploration and discovery of unknown worlds. The designers and authors try to increase the popularity and usefulness of books by using suitable and effective visual elements, thus making a book an independent, aesthetic object that motivates, educates and delights the reader. Nowadays, in the so-called electronic era, we come across computer technology everywhere. It influences our lives in different ways. After the »invasion« of mobile phones, handheld organisers, digital cameras and others, we can expect to see (according to the plans of E-Ink) the first electronic book (e-book) in about five year's time, which will expand the possibilities for design to a further limit. KEY WORDS: Book, education, motivation, book design, tactility, internet, e-book. Priljubljenost knjig, pa naj bo to Biblija, Shakespearov Hamlet ali Antoinov Mali princ, prehaja iz preteklosti v sedanjost. Knjiga omogoči, da avtor živi tudi po svoji smrti; njegova beseda je na- šla pot, da zaživi in se ohrani v večnem obnavljanju (ponatisi). Danes se na knjižnih policah vrstijo številne leposlovne, stro- kovne in znanstvene knjige, ki skrivajo poučno, skrivnostno, ganljivo, zabavno vsebino, na- menjene so učenju ali prostemu Knjiga ima za seboj že dolgo zgodovi- no. Prenaša znanje, razodetja, jezik, iz- povedi, je simbol modrosti in božanske skrivnosti … Hišna postila D. Martina Lutherja, faksimile, DZS, Ljubljana 1995. Prve knjige so bile narejene ročno in so izražale mojstrstvo in domiselnost posame- znikov, ki so prefinjeno združevali vsebino in material. Knjiga je bila umetniški izde- lek posameznikov, ki so si prizadevali za funkcionalnost in estetski videz posame- zne knjige. Hišna postila D. Martina Lutherja, faksimile, DZS, Lj. 1995. DOŽIVLJANJE KNJIGE 27 Bralec taktilno oblikovane knjige ne do- življa le s pomočjo vida, temveč jo tudi občuti – doživlja jo skozi taktilno izku- šnjo, ko jo drži v rokah, ko s prsti drsi po njeni površini. »HAIKU«, oblikovanje in izdelava Tadeja Vidmar, 2001. času. Slikanice, pravljice, poezi- ja, romani, drame, berila, knjige z nabožno vsebino, knjige o umetnosti, o aktualnih politič- nih dogodkih, kuharske, šolske knjige in učbeniki so knjige, kiže desetletja spremljajo človeka od otroštva naprej. So nepogrešljivi mediji, ki spodbujajo domišljijo, razširjajo znanje, poučujejo, po- jasnjujejo, pripovedujejo. Bralec tako lahko izbira med knjigami, ki so si različne tako po vsebini kot tudi po zunanji podobi. Lah- ko izbira med tankimi ali debeli- mi, knjigami velikih ali majhnih formatov, vezanimi v trde ali mehke platnice, okovanimi, strukturiranimi, plastificiranimi in še mnogimi. Dolga stoletja so imele izredno pomembno vlogo. Polnijo knji- žne police in tako si tudi danes skorajda ne znamo več predsta- vljatiživljenja brez njih. Zdijo se nam nekaj uporabnega in samo- umevnega. 2 OBLIKOVANJE KNJIGE Skozi zgodovino zasledimo ra- zlične oblikovne rešitve, ki so v skladu s časom, prostorom in trenutnimi potrebami potrošni- kov oz. tehnološkim razvojem. Prve knjige so bile narejene roč- no in so izražale mojstrstvo in domiselnost posameznikov, ki so prefinjeno združevali vsebino in material. Knjiga je bila umetni- ški izdelek posameznikov, ki so si prizadevali za funkcionalnost in estetski videz posamezne knjige. Z industrijskim razvojem je knjiga izgubila svojo nekdanjo vrednost. Zaradi serijske proi- zvodnje, namenjene množici po- trošnikov, se je njena podoba standardizirala. Kot odgovor na industrijsko revolucijo v 19. sto- letju (po veliki razstavi leta 1851 v Angliji) je William Morris po- vzel pomembno vlogo tudi na področju oblikovanja knjig. Pred poznim 19. st. sta se obli- kovali dve ideji o oblikovanju knjig. Na eni strani je bila ideja o oblikovanju knjig, ki so bile pod pritiskom količine nadzorovane s strani industrije, pri tem pa se je zanemarjalo kakovost in lepoto. Na drugi strani pa je bila ideja svobodnega umetniškega navdi- ha in želja po lepih knjigah. Morrisovo gibanje, ki se je za- vzelo za oblikovanje knjig kot umetniških del, se je ločilo od monotone industrijske proizvo- dnje. Njegova ambicija po obli- kovanju in produkciji lepih knjig, vizualno in fizično, je vpli- vala na oblikovanje knjig tudi drugod po svetu. Oblikovanje knjige je tako po- stal samostojen projekt. Še nera- ziskano področje je ponujalo ši- roko paleto oblikovnih rešitev, oblikovalci pa so jih združili v novih estetsko oblikovanih knji- gah. Danes poznavanje sodobne tehnologije in skrbno izbrani materiali dajejo zasnovo za razvi- janje novih oblikovnih rešitev pri izdelavi vizualne in taktilne po- dobe knjig. Z uporabo perforaci- je, UV-laka, slepega tiska, termo- grafije in primerno izbiro materi- alov lahko ustvarimo zanimivo strukturirano površino. Z upora- bo moderne tehnologije in pri- marnih gradiv lahko oblikujemo knjigo, ki ima poleg vizualne tu- di taktilno vrednost. Način oblikovanja knjig, ki je viden in vabljiv že na prvi po- gled, presega konvencionalno oblikovane knjige. Uporaba so- dobnih tehnologij omogoča obujanje starega načina izdelave knjig (unikatnost oz. majhne na- klade, uporaba različnih struktu- riranih materialov) in vključeva- nje sodobnih oblikovalskih zako- nitosti (sodobna ustvarjalnost z uporabo moderne tehnologije). Z uporabo primarnih gradiv (na- ravni materiali, gradiva lokalnih okolij) in tehnologije (različni postopki izdelave) se išče nove oblike ustvarjalnosti. Pri tem gre za nadgrajevanje, iskanje novih poti in rešitev. Združevanje tra- dicije in modernosti. Knjige kot funkcionalno-estet- sko oblikovani objekti vplivajo na človeška čutila. Odločitve bralca, katero knjigo si bo izbral, si ogledal, so večinoma podzave- stne, vendar ključnega pomena. Zaradi velikega vpliva oblikova- nja knjige na podzavestno odlo- čitev bralca je to velik izziv - kako predstaviti njeno vsebino z ustre- znimi in učinkovitimi vizualni- mi in taktilnimi elementi. Pri tem mora oblikovalec upoštevati ne samo dvodimenzionalne vizu- alne likovne elemente, temveč tudi tiste osnovne elemente, ki sestavljajo samo knjigo (papir, platnice, struktura površine). Dobro oblikovanje pomeni pra- vilno odločitev, kje, kdaj in zakaj uporabiti določene likovne ele- mente, katere tehnologije in ka- teri materiali bodo ustrezali spo- ročilnosti notranje vsebine knji- ge ter kako bomo poudarili bi- stveno sporočilo oblikovanega izdelka. Oblikovalci bi morali pri svo- jem delu upoštevati, da je vsaka knjiga unikatna – ima svojo vse- bino, sporočilnost. Oblikovanje knjige je čisto individualni pro- ces posameznika, zato je po- membno, da se oblikovalec ne osredotoča le na nekatere posa- mezne elemente (izbor tipografi- je, postavitev paginacije ipd.), temveč upošteva vse elemente, ki dajejo knjigi končno podobo (poleg oblikovnih likovnih ele- mentov vplivajo na bralca tudi barva papirja, material in način vezave, tisk). Oblikovanje knjige je podobno načrtovanju hiše. Upoštevati je treba zunanjo in notranjo (vizualno in fizično) podobo, saj se med seboj podpi- rata in dopolnjujeta, s tem pa tvorita nerazdružljivo celoto v interakciji s svojo okolico. 2.1 Taktilno oblikovanje Človek je taktilno bitje. Že pri otrocih zasledimo zanimanje za fizični svet, ki jih obdaja. Taktil- nost knjig (slikanice za otroke) v njih spodbujajo željo po razisko- vanju in učenju. Z vsem navdu- šenjem tipajo in spoznavajo tak- tilne elemente v knjigi. Tudi ko odrastejo, ta želja po taktilnem odkrivanju fizičnega sveta osta- ne. Zato je vsaka knjiga, ki je drugačna zaradi svojega fizičnega videza (vsebuje taktilne elemen- te), tako zanimiva, nenavadna in pritegne pozornost. Med bral- cem in knjigo se tako ustvari nov odnos vizualnega in taktilnega ugodja. TRIDIMENZIONALNOST KNJIGE 28 S pregledom razvoja oblikova- nja knjig skozi zgodovino zasle- dimo različne pristope k obliko- vanju in uporabo različnih vizu- alnih in taktilnih elementov. Pri tem je imela pomembno vlogo industrijska revolucija, ki je uka- lupila izdelavo knjig zaradi lažje in množične proizvodnje ter do- stopnostičim večjemu krogu po- trošnikov. Knjiga kot vizualni in taktilni objekt ponuja številne oblikovne rešitve. Debelina knjige, materi- ali, vezava itn. obsegajo prostor- sko-časovno dimenzijo. Knjiga s svojo velikostjo, težo in taktilni- mi elementi predstavlja objekt, ki opozarja bralca na svojo fizič- no prisotnost. Namenjena je uporabi za daljše časovno obdo- bje – lahko jo beremo mnogo let po tem, ko je bila natisnjena, ali pa je shranjena na knjižni polici. Zato se je treba osvoboditi do- gmatičnega mišljenja in poiskati in razvijati nove oblike knjig. Pravzaprav narediti nekaj novega ni mogoče, je pa zato možno že obstoječe oblike združiti v novo podobo. Podobo, ki je vizualno in taktilno privlačna ter nima vrednosti samo zaradi svoje vse- bine, temveč tudi zaradi svoje ce- lostne podobe. Uporaba primarnih gradiv (pa- pirus, lan), novih materialov (plastika), modernih tehnologij (termografija) in sam postopek izdelave pripomoreta k temu, da končni izdelek (knjiga) vsebuje poleg vizualnih tudi taktilne ele- mente. Človek je izkustveno bitje. Svet, v katerem živi, zaznava s pomočjo čutil. Grafično obliko- vani izdelki so v večini primerov oblikovani dvodimenzionalno – prevladujejo vizualni likovni ele- menti, ki so razporejeni na dvo- dimenzionalni površini. Upošte- vanje različnih čutil (poleg vida npr. tudi tip) pri oblikovanju knjige podvoji izkušnjo bralca. Dobro oblikovana knjiga, ki vse- buje vizualne in taktilne elemen- te, prinaša informacije tako pr- stom kot očem. Taktilno obliko- vane knjige so lahko toliko bolj učinkovite in vabljive ravno zara- di tega, ker so neobičajne in red- ke. Bralec knjige ne doživlja le s pomočjo vida, temveč jo tudi ob- čuti – doživlja jo skozi taktilno izkušnjo, ko jo drži v rokah, ko s prsti drsi po njeni površini. Nekaterih knjig se ne prebira v smislu klasičnih knjig, temveč se jih gleda kot objekt, morda se jo pusti odprto na določeni strani z določeno podobo. V posame- znih primerih mora »bralec« po- dobo poiskati ali pa je podoba le vzorec v papirju. Končni izdelki predstavljajo knjige, ki govorijo, sporočajo. Predstavljajo svet vi- zualne in taktilne umetnosti. Knjige so objekti, ki jih imaš, gledaš, bereš, se jih dotikaš. 2.2 Knjiga kot objekt Knjiga je objekt. Objekt, ki ga opredeljujeta fizična prisotnost in estetika. Materiali in oblika knjige so osnovni nosilci oz. me- diji za prikaz podobe in ideje. Ta vidik popelje literarno delo v svet vizualne umetnosti. Pri nastajanju knjige se obliko- valec srečuje z različnimi izzivi: kako z oblikovanjem prikazati vsebino knjige, kakšne materiale bo izbral, kakšni bosta končna sestava in podoba knjige. Pri tem se odpira veliko možnosti. Sam proces oblikovanja knjige pa lah- ko oblikovalec jemlje kot: a) rutinsko neosebno delo, kjer knjigo predstavi zgolj kot for- malno, industrijsko izdelan objekt, brez notranjega ustvarjal- nega navdiha; b) osebni izziv oz. kreativni proces, kjer pride do izraza fleksi- bilnost oblikovalčevih idej, nje- govega razmišljanja in ustvarjal- nega navdiha. V prvem primeru se oblikova- lec pri svojem delu giblje znotraj že vnaprej naučenih pravil, eno- ličnih shem, po lastni izbiri ome- jenih možnosti. Končni izdelek pri bralcu oz. kupcu zbuja podo- ben občutek, ki se pojavi tudi pri vsakodnevnem praznjenju po- štnih nabiralnikov, prenatrpanih z reklamnimi letaki, ki jih niti ne preberemo, temveč končajo v košu za smeti. V drugem primeru oblikova- lec vzame pomen produkcije v svoje roke. Njegovo delo pred- stavlja sredstvo za svoboden pre- nos idej. Pri tem upošteva upora- bo sodobne tehnologije in obli- kovnih rešitev, ki jih ta omogoča, ter širok spekter materialov. Oblikovalec spreminja oblike in materiale, sčimer zadovolji svojo individualno vizijo. Končni izde- lek zbuja pri bralcu občutek estetskega ugodja, želje po razi- skovanju itn. Večja kot je oblikovalčeva osebna svoboda v ustvarjanju, večji je njegov prestop na podro- čje likovne umetnosti, kjer se združujejo slikarstvo, kiparstvo, grafika (book arts - knjižna ume- tnost). Knjiga postane umetniški objekt, kjer tridimenzionalnost knjige postane skulpturalna razi- skava materialov, besedila in oblike. V skrajnem primeru je knjiga rezultat le ene osebe (založnik, avtor, oblikovalec, tiskar, knjigo- vez ­ v eni osebi); vse faze izde- lave opravi umetnik oz. obliko- valec sam. Nadzor vsakega aspekta produkcije ustvari uni- katni in edinstveni izdelek, ki izraža osebno vizijo avtorja. Knjiga kot umetniško delo, ki re- flektira individualno umetniko- vo (oblikovalčevo) osebnost. Materiali so taktilni in pogosto predstavljajo metaforo teksta. Podoba, struktura in materiali predstavljajo vsebino knjige. Fi- zična prisotnost knjige, občutek, ko jo držimo v rokah, njen vonj, teža, proces gibanja skozi strani, govori naši najgloblji notranji senzibilnosti. Knjige postanejo osvobojene – postanejo vizualni, taktilni, tridi- menzionalno strukturirani objekti; objekti, ki jim je obliko- valec vdihnil življenje. 3 SODOBNO OBLIKOVANA KNJIGA Skozi zgodovino ­ od prvih ročno izdelanih knjig do sodob- ne strojne serijske proizvodnje – Knjiga kot umetniški objekt, kjer tridimenzionalnost knjige postane skulpturalna ra- ziskava materialov, teksta in oblike: levo Tadeja Vidmar, » … «, 2003; desno Tadeja Vidmar, KIŽIVLJENJA I, 2002. OGLAS 29 zasledimo različne pristope k oblikovanju in izdelavi knjig. Proti koncu 20. in v začetku 21. st. je strojna oprema pospešila in poenostavila izdelavo, na trgu je dosegljivih vedno več različnih materialov, nove tehnologije pa omogočajo vse več možnosti oblikovanja knjige. Komunikacija s pomočjo sve- tovno razširjenega medija – pa- pirja že dolga stoletja velja za ne- kaj samoumevnega, preprostega in funkcionalnega. Globoko za- koreninjeno tradicijo zgodovine »papirnatega« prenosa informa- cij pa čaka težka preizkušnja. Skokovit tehnološki napredek in težnja po čim hitrejšem prenosu informacij uvajata nove medije in nove rešitve, ki imajo priho- dnost v brezžični internetni po- vezavi. V današnjem, tako imenova- nem elektronskem času se na vsakem koraku srečujemo z raču- nalniško tehnologijo. Medtem ko vsakdanji uporabni predmeti dobivajo novo funkcionalno po- dobo, ta vedno bolj posega v naše življenje. Tako se nam po »inva- ziji« mobilnih telefonov, dlanč- nikov in digitalnih fotoaparatov v dobrih petih letih (po načrtih podjetja E-Ink) obeta elektron- ska knjiga (e-knjiga), kar še do- datno razširi oblikovne možno- sti. 3.1 Elektronska knjiga Današnji čas je prežet z raču- nalniki in sodobno tehnologijo. Predmeti z dolgoletno tradicijo se počasi umikajo novim sodob- nim tehnologijam in napravam. Papirnatim medijem se obeta nova »elektronska preobleka«, ki že danes omogoča brezžično po- vezavo s svetovnim spletom in s tem konstantno posodabljanje podatkov. Že razvite sodobne tehnologije omogočajo izdelavo ultratankega monitorja in elektronskega črni- la. Nadaljnji razvoj napoveduje izdelavo elektronskega papirja, s tem pa možnost izdelave elek- tronske knjige. Ker ima knjigaže dolgoletno tradicijo, si nekatera Brezžična internetna povezava. Elektronsko tiskarsko črnilo v elektronskem papirju (e-ink, e-paper). ELEKTRONSKA KNJIGA 30 podjetja (npr. Lucent Technolo- gies in E-Ink Corporation) priza- devajo izdelati elektronsko knji- go (e-knjigo), katere »listi« bi bili čim bolj podobni tradicionalne- mu papirju – po videzu, fleksibil- nosti in otipu. Njihov cilj je v elektronskem papirju združiti vi- dez navadnega papirja in visoko- resolucijskega zaslona, s pomo- čjo fleksibilne tehnologije pa bi izdelek dobil površino, ki bi zbu- jala občutek navadnega papirja. Rezultat nove tehnologije bi bila e-knjiga, ki bi prek brezžične po- vezave s svetovnim spletom omogočala bralcu izbor nove vsebine. E-knjiga bi tako postala prenosni, obnovljiv bralni medij. Leta 1998 je podjetje Xerox PARC (Palo Alto Research Cen- ter) objavilo svoje raziskave o oblikovanju elektronskega papir- ja, ki bi imel videz tradicionalne- ga papirja in bi bil hkrati fleksibi- len ekran z digitalnim tekstom. S tem projektom se ukvarjajože od leta 1978, prehitelo pa jih je podjetje E-Ink s podobnim pro- jektom. Oktobra 1999 sta Lucent Technologies in E-Ink Corpora- tion objavila medsebojni dogo- vor, da skupaj prispevata k razvo- ju elektronskih knjig in časopi- sov s fleksibilnimi plastičnimi li- sti. Podjetji načrtujeta razvoj elektronskega papirja (e-papir- ja), ki bo prvi fleksibilen, plastič- ni elektronski ekran, narejen s procesom, podobnim tiskanju črnila na papir. E-Ink in Phillips sta aprila 2001 predstavila elektronsko čr- nilo. Nova tehnologija vsebuje milijon črnih in belih delčkov v mikrokapsulah, ki – ko so izpo- stavljeni električni napetosti – potonejo na dno ali lebdijo na vrhu kapsule, s tem pa oblikujejo podobo na nosilni površini. To črnilo je možno prevlečičez večje površine (plastika, kovina, pa- pir), ki so prek brezžične poveza- ve s svetovnim spletom, v enako- mernihčasovnih intervalih poso- dobljene z novimi podatki. S pomočjo nove tehnologije so izdelali ekran oz. elektronski pa- pir, ki ga je mogoče zaradi njego- ve izredne tankosti in fleksibil- nosti sestaviti v obliko knjige (e- knjige). Papir je potiskan z elek- tronskim črnilom, ki je tri- do šestkrat svetlejše od refleksivnega LCD-zaslona, zato je tekst ber- ljiv tudi v slabih svetlobnih raz- merah. Septembra 2003 je podjetje Phillips predstavilo elektronski papir, na katerem je mogoče pri- kazati premikajoče se slike. Te so še enobarvne, vendar sta Robert Hayes in Johan Feenstra (izumi- telja v podjetju Phillips) napove- dala prikaz večbarvnih slik s po- močjočrnila, ki bo vsebovalo ka- pljice osnovnih barv (cian, ma- genta, rumena). Različna podjetja tekmujejo med seboj v izpopolnjevanju in odkrivanju novih tehnoloških rešitev. Elektronska knjiga pri tem pridobiva svojo novo podo- bo. Do njenega končnega videza pa bo vendarle preteklo še nekaj časa, saj je treba rešitiše marsika- tero tehnično vprašanje in ne na- zadnje spremeniti konzervativno razmišljanje in navade človeka o uporabi in prednostih novih oblik. 4 KNJIGA PRIHODNOSTI Prve knjige so bile narejene skrbno in ročno. Tako je vsaka knjiga odsevala delo mojstra, ki je v svoje delo vložil kar največ truda in znanja. Z industrijskim razvojem in množično serijsko izdelavo se je postopek izdelave knjig skrajšal, razširile so se obli- kovne možnosti, poleg tega pa se je povečala ponudba različnih materialov. Nove tehnologije in skokovit razvoj obetajo trgu novosti, ki bodo v prihodnje temeljito vpli- vale na obliko in način uporabe tradicionalno oblikovane knjige. Z razvojem e-knjige se odpirajo široke možnosti oblikovanja teh. Zaradi novih materialov bodo takšne knjige lažje in tanjše, z oblikovnega vidika bo možna uporaba različnih vizualnih efek- tov, ki jih danes že srečujemo na spletnih straneh. Računalniška tehnologija je ne- pogrešljivi element v današnjem poslovnem in vsakdanjem življe- nju. Z vpetostjo v svet interneta in nove tehnologije se oblikoval- cem ponuja nov izziv na knji- žnem področju oblikovanja e- knjig. Knjiga, ki bo omogočala brezžično povezavo s svetovnim spletom, daje ogromno novih poti oblikovanja. E-knjiga napoveduje širjenje oblikovnih rešitev, ki posegajo v svet zvoka, animacije, tridimen- zionalnih prikazov. Zamislimo si, da imamo v rokah knjigo, ki vsebuje liste, na katerih se premi- kajo animirani liki, ki nas spre- mljajo skozi vsebino knjige, ali pa tabelo, ki se spremeni z doti- kom prsta (touch screen). Knji- ga bi tako lahko postala prenosni medij, ki bi poleg napisanega be- sedila vseboval tudi virtualni prostor, dopolnjen z zvokom in premikajočimi se liki, s tem pa bi še dodatno podkrepil bralčevo izkušnjo in vplival na njegoveču- te: na vid, tip in sluh. Tridimenzionalna slika (japon- sko podjetje Sharp Electronics je februarja letos predstavil preno- sni računalnik s tridimenzional- nim LCD-ekranom) bi lahko dopolnjevala e-knjigo s svojim črkovno-animacijsko zasnova- nim imaginarnim prostorom, v katerem bi se bralec znašel ob prebiranju različnih vsebin. Tak- tilnost, ki bi jo dopolnil še vizu- alno-imaginarni prostor v tretji dimenziji, bi knjigo predstavila v povsem drugi luči. Kot je pojav interneta izrazito vplival na oblikovanje tiskanih medijev, tako lahko pričakuje- mo, da bo nova tehnologija v po- dobi e-knjige bistveno spremeni- la zakoreninjeno konvencional- no predstavo o knjigah, njihovi uporabi in videzu. Vsebina e- knjige je pravzaprav prikazana na fleksibilnem ekranu, na katerem bo možno zgolj s pritiskom na gumb spremeniti podatke (bese- dilo, grafikone ipd.). Tako bi se lahko e-knjiga uveljavila kot knjiga na enem samemem elek- tronskem listu. Že vrsto let uve- ljavljena splošna definicija knjige (definicija, ki omenja večještevi- lo trdno sešitih tiskanih listov) se bo zaradi redukcije obsega (vse- bina prikazana zgolj na eni stra- ni) morala popolnoma spreme- niti. Tadeja VIDMAR 4.1 KNJIGA KOT UMETNIŠKI OBJEKT S prodiranjem e-knjige na trži- šče se pojavi vprašanje, kaj se bo medtem zgodilo s tradicionalno izdelavo knjig. Se bo v tem pri- meru tradicionalna knjiga uma- knila novi tehnologiji in sama postala le še redek umetniški objekt, ki se mu bodo posvečali umetniki in ostali ustvarjalci, ki bodo želeli ohraniti knjigo kot rezultat »klasične« umetniške ustvarjalnosti? Bo tradicionalna knjiga le še rokodelsko mojstr- stvo posameznikov, kot je npr. priznan oblikovalec knjižne ve- zave Kanadčan Pierre Ouvrard? Kaj to pomeni za izvirno (tradi- cionalno) tiskano knjigo kot je npr. Biblija? Knjiga, ki izžareva občutek starosti, ko listaš skozi porumenele, debele in hrapave strani ter težke okovane platnice! Že sam vonj takšne knjige nas v mislih ponese v preteklost. Kaj bi se zgodilo, ko bi takšno knjigo natisnili v novi preobleki – s po- močjo nove tehnologije, kjer bi imeli na koncu knjige morda ce- lo spisek povezav, naslovov, ki bi se nenehno spreminjali, odvisno od posodabljanja podatkov v ba- zi svetovnega spleta. Poleg tega bi bila elektronska knjiga rešena številnih problemov, ki pestijo arhiviranje starih knjig – insekti in ostale nadloge, ki ogrožajo razpadanje in uničenje tradicio- nalno izdelanih knjig; pojavijo pa se problemi v obliki novih so- dobnih tegob. V primeru, ko bo e-knjiga po- polnoma preplavila tržišče, bo tradicionalno tiskana knjiga ostala leše spominek na knjižnih policah posameznikov, muzejev, knjižnic … Morda se bo knjiga ohranila v tako imenovani knji- žni umetnosti (Book Arts), ki da- nes pomeni umetniško delo v obliki knjige. V tem primeru knjiga predstavlja skulpturalno raziskovanje materialov, teksta in oblike. Knjižna oblika služi kot strukturirana platforma, na osnovi katere se razvijejo vizual- ne ideje. Proces knjižne kon- strukcije je bogato potovanje skozi preteklost proti prihodno- sti. Pri tovrstni umetnosti je pozor- nost umetnika oz. oblikovalca usmerjena na trodimenzionalne kvalitete knjige. Knjiga je kot ročno oblikovan umetniški objekt. Omenim naj primer knjige (obl. Gary Frost, ZDA), pri kateri je v hrbtu platnic vidna konstrukcija knjige; knjiga, ki pripoveduje o šerifu iz Texasa (obl. Mitch Cullin, ZDA) ima z metki preluknjane platnice; za- nimiva je tudi knjiga z obrazom na reliefno oblikovani platnici (Larry Thomas, ZDA) ... Od tradicionalnega tiska in ve- zave knjig se umetniki in obliko- valci zatekajo k inovativnim, ne- tradicionalnim strukturam. Roč- no vezane knjige, unikatne izde- lave v enem izvodu ali majhnih nakladah. Končni izdelki pred- stavljajo knjige, ki govorijo, spo- ročajo. Predstavljajo svet vizual- ne in taktilne umetnosti. Knjige so objekti, ki jih imaš, gledaš, be- reš, se jih dotikaš. Knjižno umetnost zastopajo knjige kot vizualni, taktilni, tro- dimenzionalni strukturirani objekti. Knjige kot objekti oz. skulpture združujejo elemente svetlobe, teksture,časa in prosto- ra. Bralec knjige ne gleda, temveč jo tudi občuti – estetika in fizična prisotnost knjige. Nekatere knjige se ne prebira v smislu klasičnih knjig, temveč se jih gleda kot objekt, morda se jih pusti odprto na določeni strani z določeno podobo. V nekaterih primerih mora »bralec« podobo poiskati ali pa je podoba le vzorec v papirju. Oblikovalci oz. umetniki spre- minjajo oblike in materiale knjig, ki v končni podobi ustre- zajo njihovi viziji. Materiali so taktilni in se navezujejo na meta- foriko napisanega teksta. Knjiga je čisto vizualno, totemsko ali ikonografsko delo, v katerem se nahajajo podobe, strukture in materiali. Fizična prisotnost knjige – tip in vonj, njena teža, proces gibanja skozi strani – vpli- va na bralčevo najglobljo notra- njo senzibilnost. Tako srečujemo na eni strani tradicionalne in zgodovinske oblike knjig, na drugi pa umetni- ške knjige - osvobojene knjige, ki nimajo pričakovane funkcije, vendar še vedno reflektirajo ne- katere karakteristike, ki jih zasle- dimo skozi zgodovino knjige. V ta proces nastajanja knjige, bi v prihodnje lahko vpletli novo tehnologijo, kar bi izkušnjo le še podkrepila. Tradicionalnost in računalniška tehnologija bi se lahko združili v novo podobo knjige, ki bi spodbudila neome- jeno svobodo kreativnih proce- sov v njenem nastajanju. 5. ZAKLJUČEK Kljub hitremu industrijskemu razvoju imajo knjige še vedno pomembno vlogo v našemživlje- nju tudi v slovenskem prostoru. Ljudje se z njimi srečujemo že v otroštvu, zato je toliko bolj po- membno, da knjiga predstavlja funkcionalno in estetsko obliko- van objekt, ki ga bo bralec z vese- ljem vzel v roke, hranil na knjižni polici ... Pri oblikovanju knjig je potreb- no upoštevati tako vizualne kot taktilne elemente. Na podlagi ra- zličnih virov lahko opazimo te- žnjo po drugačnosti, inovativno- sti in pestrosti v načinu oblikova- nja knjig. Potrebno pa je pouda- riti, da procesa oblikovanja knji- ge ni mogoče omejiti z enostav- nimi pravili. Vsaka knjiga je ar- hitektura zase, zato rezultati in dognanja pri iskanju oblikovnih rešitev veljajo le za konkretno knjigo. V prihodnosti se nam obeta e- knjiga. S tem se pojavi vprašanje, kakšna bo njena vloga v svetu tehnološkega napredka. Z nje- nim razvojem bo oblikovanje knjige pridobilo nove dimenzije, vendar ali bo njen pojav na trži- šču pomenil smrt za klasično ti- skano knjigo? Morda se bo kla- sično oblikovana in tiskana knji- ga ohranila le še kot umetniški izdelek, ki nas bo spominjal na preteklost – na obdobje pred na- predno računalniško tehnologi- jo. Brezžična tehnologija izrazito spreminja naše življenjske nava- de. Težnja po vedno hitrejšem in enostavnejšem prenosu informa- cij je privedla doštevilnih tehno- loških novitet. Različni aparati imajo vedno več funkcij (npr. mobilni telefoni ne služijo več zgolj za besedno komunikacijo, temveč imajo tudi funkcijo foto- aparata, kamere, informacijskega vira … poleg tega pa nam omo- gočajo tudi brezžično povezavo z internetom). Tako se obeta tudi hitremu in mobilnemu načinu življenja prilagojeni bralni medij (e-knjiga), ki bo z združevanjem različnih tehnoloških rešitev knjigo prikazal v čisto drugačni obliki, kot jo poznamo danes. Z e-knjigo se bodo pojavili tudi novi računalniški programi (sof- tver), ki bodo omogočali lažje delo pri oblikovanju podobe no- vega medija. Za takšen projekt bo potrebno posebno usposa- bljanje, oblikovalci bodo morali poznati tehnološke možnosti oblikovanja, deloma bodo mora- li obvladovati okolje računalni- škega programiranja, seznaniti se bodo morali s programi za 2D in 3D animacijo, video in avdio … Za lažje in hitrejše doseganje učinkovitih rešitev pri oblikova- nju e-knjig bo priporočljivo tim- sko delo programerjev, anima- torjev, oblikovalcev … Dodatno izobraževanje in po- znavanje novih tehnologij in programov, bo omogočalo obli- kovalcu vstop v čisto novo in za- enkrat še neraziskano področje. Velik izziv bo predstavljalaže sa- ma rešitev iz spon oblikovanja klasične knjige. Sprejemanje in samo dojemanje novega medija (vizualno, taktilno, avditivno) bo oblikovalcu odprlo nove ustvarjalne rešitve, ki bodo pose- gale na področja akustike, videa … E-knjigo bo tako možno ani- mirati, ji dodati zvok in sliko. Pod vplivom hitrega tehnolo- škega razvoja, se lahko v priho- dnosti zunanja podoba bralnega medija tudi spremeni. Knjigo bo v prihodnosti mogoče prebrati kar na mobilnem telefonu, dlančniku ali pa si jo bo moč projecirati kar na platno oz. ste- no v dnevni sobi … Z računalni- ško tehnologijo bo mogoče knji- gi dodati tretjo dimenzijo (ja- ponsko podjetje Sharp Electro- nics je lansko leto predstavil prvi model prenosnega računalnika s tridimenzionalnim LCD zaslo- nom), s tem pa se bo bralec zna- šel prav sredi dogodkov iz knjige. Kar smo do sedaj videli v filmih in prebrali v knjigah z znanstve- nofantastično vsebino, danes in v bližnji prihodnosti postaja re- sničnost. 6. LITERATURA • Book design 2, Graphis Pr, New York 1998. • Hochuli, Jost & Ki- nross, Robin: Designing books: practice and theory, Hyphen Press, London 1996. • Hendel, Richard: On book design, Yale University Press, New Hawen 1998. • Kolar, Roman: Knjiga o knjigi, Videm&avtor, Krško 1990. • Kulundžić, Zvoni- mir: Zgodovina knjige, DZS, Ljubljana 1967. • Kvas, Slavko: ‘Oči vidijo, duša zaznava’, Razgledi, Časopis za umetnost, družbo in humanistiko, 1993, št. 14. • Leskovšek, Jožica: ‘Tridimenzionalna slika brez očal’, Dnevnik,četrtek, 5. febru- ar 2004. • Levarie, Norma: The art & history of books, Oak Knoll Press, London 1995. • Meggs, B. P.: A hi- story of graphic design, John Wi- ley & Sons, New York 1998. • Papir navdihuje – papir navdušuje, Moderna galeri- ja, Ljubljana 1981. • Steinberg, S. H.: Fi- ve hundred years of printing, The British Library & Oak Knoll Press, London 1996. • Street, Rita & Le- wis, Ferdinand: The power of tac- tile design, Rockport Publishers, Massachusetts 2001. • Thompson, S. Otis: American book design and Willi- am Morris, Oak Knoll Press, London 1997. • http://cb- snews.com/stori- es/2003/05/07/tech/ma- in552803.shtml/ • http://colop- hon.com/gallery/cba/exhi- bit.html/ • http://colop- hon.com/gallery/womenofthe- book/ • http://li- bwww.syr.edu/digital/exhi- bits/b/bookart/ • http://news.bbc.co- .uk/1/hi/sci/tech/1530678.stm/ • http://seu- rat.art.udel.edu/galleries/boo- karts/bookarts.html/ • http://staffcen- tral.bringhton.ac.uk/graeme/ • http://www.art- margins.com/content/artist/we- hr.html/ • http://www.biblio- tech.com/BTR901/e-ink_for_e- books_.html/ • ht- tp://www.cbc.ca/stori- es/2003/05/07/consumers/epa- per_030507.html/ • http://www.center- forbookarts.org/history/h_archi- ves.html/ • ht- tp://www.eink.com/ • http://www.ets.ui- daho.edu/bookarts/gallery.html/ • ht- tp://www.fpba.com/ • http://www.infoto- day.com/it/sep00/news11.htm/ • http://www.jsobo- ta.cz/ • http://www.lib.ui- owa.edu/exhibit/tinytomes/in- dex.html/ • http://www.lu- cent.com/ • http://www.moni- quelallier.com/new/galle- ry.html/ • http://www.mo- rrissociety.org/designs.htm/ • http://www.natu- re.com/nsu/030505-6.html/ • http://www.natu- re.com/nsu/030922-10.html/ • http://www.philo- biblon.com/ NADALJEVANJE VŠTEVILKI 5/2005