408 Josip Benkovič: Irenej Friderik Baraga. dobe. Sicer vedno krepak, bolezni skoro ne- stolskega duha njegovega, po katerem se sveti pristopen, dobil je leta 1862. na nekem miši- kakor kristalnocist obrušen demant med slo-jonskem potovanju hudo naduho, katera mu ni venskim sveČeniŠtvom, ni opisal še nihče. Du-pustila več peš potovati. Gutil je, da se mu dnevi hovni sin svetnikov umrl je tudi sam v sluhu stekajo. Vendar je še 1. 1866. včasih po šestkrat svetosti.1) na dan birmoval in pridigoval v raznih jezikih. Začel je trudapolno delo sredi ameriških Do smrti utrujen je vendar-le šel na drugi pragozdov med divjaki. Velikanski je bil njegov narodni cerkveni zbor, ki se je vršil meseca delokrog. Nad 25.000 poganov je krstil z lastno vinotoka 1. 1866. v Baltimoreu. A takoj prvi roko. Na torišču njegovega misijonskega delo-dan ga je zadel mrtvoud. Nezavestnega so našli vanja je nastala kmalu nova škofija tako obsežna, da se je že morala deliti. Začel je vladati škofijo s pomočjo le dveh duhovnikov; pred smrtjo jih je imel že nad dvajset. Dobiti jih je bilo tem težje, ker je moral vsakdo znati najmanj štiri jezike: angleški, francoski, nemški in indijanski. S prvima dvema je opravljal službo božjo le po hišah; kmalu pa je imela vsaka večja postaja svojo lastno cerkev in svojega dušnega pastirja. Vsaka soseska je imela tudi svojo šolo, v katerih so poučevali duhovniki, redovnice, oziroma svetni učitelji. V malih letih je ustanovil v svoji Škofiji pet ženskih samostanov. DoČim je on sam hodil še po širnih pra-gozdih, iščoč ovČic, narejene so bile do njegove smrti skoro povsod lepe ceste. K vsemu temu je pomagal mnogo on sam z lastnimi pičlimi dohodki, katere je imel zadnja leta; Če pa ne gmotno, pa vsaj z modrim svetom. Samo za samostansko šolo v Smariji je plačeval letnih 400 dolarjev iz svojega žepa! In pri vseh teh neznanskih trudih je napisal šest slovenskih obsežnih molitve-nikov (tri izmed teh še v Ameriki), okoli deset indijanskih knjig, očipve-indijansko slovnico in slovar v angleščini, zgodovino in običaje Indijanov v francoščini in nemščini ; razven tega je dopisoval v nemškem, angleškem in francoskem jeziku raznim prijateljem in časnikom. Kdor prebira slovenske molitvenike, mora priznati, da je Baraga doslej poleg Slomšeka najbolj znal udarjati na versko struno slovenskega srca. Čeprav niso vsi spisi do cela izvirni, vendar jih je podal na stopnicah nadškofijske palače. Ko mu je ne- Slovencem v pristnem domaČem duhu. Jezik koliko odleglo, povrnil se je v Marquette, kjer v njegovih spisih je za isto dobo dovolj lep ; je po dolgem hiranju sladko zaspal v Gospodu ----------------- v praznik imena Jezusovega dne 19. prosinca ^ Govorilo se )e> d* je truplo Barage doslej še ne- 1 2LS strohnelo. Da bi zvedel resnico, poprosil je pisatelj teh • I o0°- _ _ vrstic mnsgr. Ignacija Mraka, neposrednega naslednika Irenej Friderik Baraga je bil jeden najvzor- Baragi na Marquetteski stoiki, naj ga obvesti o tej stvari. nejših duhovnikov ljubljanske škofije v tekočem Škof Mrak piše, da so truplo Baragino zazidali v stol- stoletju, če ne celo prvi izmed vseh. O njem nici- Ker Pa so škofijski prstan in pastirsko palico tudi / ,. v v . v. . . 1 . zagrebli, svetoval je nadškof Cincinatski Purcell, naj Mrak so pisali pac ze mnogi zivotopisci ; a vsak je rakev odpre in vzame prstan in palic0; ker se oboje podal le mrtev obris njegovega Življenja. Apo- lahko še rabi. Ko so z dovoljenjem prebivalcev grob Behistanska stena. (Str. 371.) 8