86 Narodno-gospodarske reči. Trgovinska in obrtniška zbornica. X. Gospod zbornični svetnik Karol Luckmann po-roH'sSi o dopisu trgovske in obrtniške zbornice v Ljubnem na Štajarskem zaradi zakona za stavbinske obrte. Ona je sklenila prositi visoke vlade, da bi blagovolila zakono-vemu načrtu z leta 1885. o uredbi stavbinskih obrtov zadobiti zakonito moi^.. Prosila pa je ob enem, da bi kranjska trgovska zbornica podpirala to njeno peticijo. Po § 23. odstavek 2. zakona z dne 15. marcija 1883. 1., drž. zak. št. 39 se glede stavbinskih obrtor ustanove s posebnim zakonom splošna načela, po katerih je dokozati posebno usposobljenost za započetek 7 § 15. točka 5. navedenih stavbinskih obrtov, ter ž njim določi tudi obseg upravičenemu zvrševanju posameznih stav-binskih obrtov. Ta v § 23. odstavek 2. obrtne novele predpisana določila dozdaj niso še postala zakonita, ampak cesarska naredba z dne 16. septembra 1883. 1. drž. zak. št. 147 določuje, da so, dokler ne izidejo v § 23. odstavek 2. obrtne novele odmenjena zakonska določila, veljavne določbe § 23. obrtnega redu z dne 20. decembra 1859. 1.^ drž. zak. št. 227. V § 15. točka 6. navedeni stavbinski obrti, ki sa spoznani za dopuščane obrte, so naslednji: staviceljski^ kladezarski, zidarski, kamenarski in tesarski. Kako važen je dokaz posebne usposobljenosti za pridobitev omenjenih obrtov, priznava § 23. odstavek 2. obrtne novele, ker vsled njega je s posebnim zakonom ustanoviti splošna načela in določiti obseg upravičenemu zvrševanju posameznih stavbinskih obrtov. Z ozirom na to je sklep Ljubenske zbornice utemeljen, ter je želeti, da dohode načrt iz leta 1885. o uredbi stavbinskih obrtov vender uže zakonito moč m veljavo, in vsled tega odsek tudi nasvetuje: Slavna zbornica naj sklene to stvar pri visoki vladi podpirati. — Ta predlog se je sprejel. XI. Zbornični tajnik poroča, da je zbornica Brodska v Galiciji obrnila se do visokega c. kr. trgovinskega ministerstva glede špediterjev. V vlogi poudarja posebn(x naslednje: Železniški odposlanci, zbrani na shodu v Brnu dne 13. in 14. septembra 1890. 1., so določili, da morajo carinskouradno odpravo na mejah pri neposrednjih mednarodnih pošiljatvah oskrbovati železniški Organi sami, izključivši zasebne špediterje in komisijonarje. Ta določba je zelo vznemirila udeležence, ki so zbornico prosili, da bi glede tega posredovala pri vis. C. kr. mini-sterstvu. Veliko je špediterjev in agentov, ki se žive s ca rinsliouradno odpravo voznega blaga, in oškodovalo bi se mnogim davkoplačevalcem ne le njih blagostanje,. ampak zmanjšal tudi njih zaslužek, ako se izključi vsa-keršno posredovanje zasebnih ljudi. Pa ne samo obmejne špediterje bi hudo zadela v Brnu sklenena določba, ampak tudi lastnike blaga. Kajti dokler bode blago na poti, ne bodo mogli prav nič raz-polagati s svojo lastnino, in nemogoče jim bode imeti zastopnika pri tako važni manipulaciji, kakeršua je carinskouradna odprava. Člen 10. omenjenega dogovora sicer dovoljuje, da sme pooblaščen zastopnik lastnikov biti navzočen pri odpravi blaga, ali to dopustilo ni ve- 87 like vrednosti in zavisi od pritrditve carinskega oblastva, M. ne samo od železniške uprave. Tudi bi stranka imela po nepotrebnem dvojne stroške, ker bi en pot železnica zaračunila odpravue stroške, drug pot bi jih pa bilo plačati zastopniku, ki ga je izbral lastnik. Pa še drugo škodo bi imele stranke vsled te določbe, ker bi se ne mogle posluževati pristojbine prostega (^,asa, ki ga jim dajo po navadi njih zasebni špediterji za blago in carino, in prejemale bi blago le proti takojšnjemu plačilu povzetih stroškov. Vrhu tega je veliko reči, na katere je pri pregledu na meji jako paziti, železnični organ pa, kateremu bode izročena odprava vseh pošiljatev, ne bode mogel biti na vse pozoren. Velikokrat se primeri, da dospe žito v raztrganih srečah, ki jih treba zašiti, pijače v poškodovanih posodah, katere je popraviti, južno sadje izprijeno, potem reči, katerim ni lahko določiti tarifne postavke — vsega tega gotovo ne more opravljati železnični organ, ki ga nič ue zanima korist stranke in kupca in tako bode trgovina imela veliko škode in izgube, katere ne bode mogla zravnati prihranjena provizija. Vsak kupčevalec ki pošilja blago na Rusko ali ga od tam dobiva, pa stanuje daleč od mejne postaje, rad plača malo provizijo za špedicijo in ekspedicijo, če ve, da ga na meji zastopa od njega samega izbrana firma, katera pazi na vezno blago pri reviziji in plačevanji carine in kadar se izklada in vklada. Iz teh razlogov je prosila Brodska zbornica visoko C. kr. trgovinsko ministerstvo, naj ne odobri v Brnu sklenene določbe zaradi izključbe zasebnega posredovanja pri carinskouradni odpravi neposrednjih pošiljatev. Ker je po mnenji odsekovem ta vloga opravičena, predlaga poiočevalec : Častita zbornica naj podpira prošnjo Brodske zbornice pri visokem c. kr. trgovinskem ministerstvu. XII. Gosp. zbornični svetnik Karol Luckmann poroča o prošnji trgovske in obrtniške zbornice v Trgu (Feldkirchen) do visokega c. kr. trgovinskega ministerstva o omejitvi lastninske pravice na korist onim, ki hote električno moč porabiti. V tej prošnji se navaja naslednje: Znano je, da industrija še jako malo uporablja vodne moči, dasi je obilo vode v Avstriji. Ce je tudi industrija po vodnatih deželah nje gonilno moč še precej sebi v prid obrnila, vender se je to zgodilo le tamkaj, kjer je bilo lahko priti do vede, pa ni bilo treba zgradeb, ki bi bile predrage glede na korist njeno. Povsod drugod oe hasni nič industriji. Veli ko vodno moči gre zaradi tega v izgubo, dasi bi lahko veliko koristila. Kajti voda ni le zelo primerno, ampak tudi po ceni gonilo. Da se pa voda tako zelo zanemarja, krive so najbolj tehnične težave. Voda je mnogokrat tako daleč od tovarne, da je ai moči napeljati in upodabljati. Na tistem kraji, kjer bi lahko služila, pa ne kaže napraviti tovarne iz mnogih ozirov, ne glede na stroške in dohodnost. Tako se ne-redkokrat primeri, da velika vodna moč malo kilometrov od tovarne mimo teče, pa je ni moči upotrebiti, dasi bi bilo neizmerno koristno in bi si tovarnar prihranil mnogo stroškov za tu iu tam predragi premog. Sredstvo, s katerim bi se odpomoglo vsaj glede na tehnične težave, je električni prenos moči. To sredstvo je dandanes uže toliko dovršeno, da je kos vsaki nalogi kakor glede dal)ave tako tudi glede števila iionjskih sil in uspeha (povprek 75 7o)- Električni prenos moči je zatorej velikega pomena za industrijske namene, pa tudi za mali obrt in za poljedelstvo, ker je električno moč lahko deliti. Zategadelj ni neopravičeno premišljatii, kako bi se dale narediti take naprave. V tem oziru je najvažnejše vprašanje, kako omejiti lastninsko pravico v korist električnioDi prenosom moči. Znano je, da ima industrija pri napravi svojih delarnic mnogokrat jako neugodno stališče vsled tega, ker ni obče veljavnega razlastitvenega zakona, pa ga tudi najbrže še kmalu ne bode. Zato tudi ne kaže drugače, nego ravnati se po sedanji praKsi ter za posamezne vrste ali posebne razlastitvene zakone napraviti ali pa v zakonih, ki uravnavajo druge reči, postaviti določila o razlastitvi ali o omejitvi lastninske pravice. Ta zadnji slučaj bi bil glede vodnega zakona. V okraji trgovske in obrtniške zbornice v Trgu je nameravala neka firma osnovati večo električno siloprenosno napravo po vzgledu dveh uže obstoječih , ali že od kraja se je pokazalo , da je ni mogoče narediti, ako se nekateri deli ne razlaste. Zbornični okraj je namreč tako močno razkosan v parcele, da bi celo za majhno napeljavo bilo treba razprav z neštevilnimi posestniki, katerih bi celo ne bilo moči pregovoriti, — ne glede na to, da bi reč, kakor po navadi vsako novo, po strani gledali — da bi radovoljno odstopili dotične kose, oziroma dopustili napeljavo preko njih, ali bi se pa udali le za toliko ceno, da bi pričakovana korist bila popolnoma iluzorna. V takih slučajih je neogibno potrebno, da pripomorejo zakonita določila o omejitvi lastninskega prava, kakeršnih ima avstrijsko zakonodajstvo veliko, da se uporabi drugače brezkoristna voda v korist obrtnih, in industrijskih podjetij. Vodni zakon z dne 30. maja 1869, 1. določuje v svojem § 15., črka b, kateri je bil vzprejet v deželne vodne zakone, da je, ako tudi ne nastopijo zahteve za razlastitev po § 365. obč. državlj. zak., lahko ukreniti, da posestniki zemljišč dovolijo ustanovitev služnosti proti primerni odškodnini v ta namen, da se drugim lastna voda iz enega kraja v drug kraj napelje črez njih zemljišče in tukaj napravijo za to napeljavo potrebne naredbe in priprave itd. Na tem mestu državnega vodnega zationa, oziroma deželnih zakonov, napravil bi se lahko dostavek o električnih prenosih moči iu ustanovilo ž njim isto pravo, katero je sedaj po besedilu zakona veljavno samo za vodovode v ožem besednem smislu. Tak dostavek je tem 88 laže Darediti, ker služnost vsled dopuščeae napeljave črez zemljišče njegovem posestniku veliko m&nj prizadeva sitnosti, nego naprava kanala. Dostavek pa tudi ne nasprotuje pri črki a istega paragrafa izrečenemu načelu, vođo namreč kolikor mogoče uporabljati, ker je glede tega načela pač vse eno, na kateri način se vodna moč privaja. Tukaj razpravljano vprašanje ima sedaj za ne zelo veliko slučajev dejansko važnost, utegne pa kmalu dobiti veči pomen, ker se elektrotehnika za prenos moči vedno bolj popolnjuje, posebno pa bode postalo pereče, kadar se napravijo osrednje postaje za oddajo svetlobe in moči, kakeršne se že tu in tam nahajajo. Koristi takih osrednjih postaj so jasne. Vsled njih bi se posebno laže naseljevali manjši tovarnarji in obrtniki, kateri potrebujejo manjših motorjev. Take postaje bi pa koristile tudi sploh, ker bi bilo celo po manjših mestih lahko napraviti električno svečavo. Pa tudi ne glede na napravo osrednjih postaj je, kakor uže zdaj kaže izkušnja, v mnogih slučajih vredno, napraviti električen prenos moči tudi za kako posamezno delarnico, da se dobi mimo para cenejša gonilna moč. Iz teh razlogov je prosila Trška zbornica visoko C. kr. ministerstvo, da bi preudarjalo to reč in eventu-valno omenjeno izpremembo državnega vodnega zakona, oziroma deželnih zakonov v korist električnim silopre-nosnim napravam, priporočilo pri visokem c. kr. pravosodnem ministerstvu. (Dalje prihodnjič.)