POŠTNINA PLAČANA V GOTOVINI POSAMEZNA STE . iA DIN 1,- Leto m. O M LADINSKI KULTURNO - POLITIČNI LIST š,*,. s Izhaja štirinajstdnevno V Ljubljani, dne 19. novembra 1937 Celoletna naročnina znaša 18 Din tf—————----------------------------------------- .-.- ----------------------- SkoMjiv mzor V nacijonalnem taboru se cesto obravnava vprašanje združljivosti funkcij kulturnega, gospodarskega ali drugačnega značaja s funkcijo političnega značaja v eni osebi. V drugih taborih tega vprašanja ni, ker ne vidijo proti tej združljivosti nobene ovire. V klerikalnem in marksističnem je kulturno, gospodarsko ali kakršnokoli drugo življenje sestavni in celo političnemu življenju poflrejeni del. Samo pri nas se pogrešilo poudarja, da naj funkcijonar kulturne ali gospodarske organizacije ne sprejema istočasno vidnejših vlog v politični in obratno. Izdajajo se resolucije, dajejo navodila in zavzemajo načelna stališča, po katerih naj se članstvo te in te organizacje obvezno ali vsaj po možnosti ravna. Pretežno izražajo take resolucije iskreno, načelno gledanje, mnogokrat pa so one kljub svojemu apolitičnemu značaju političen akt kake struje, ki hoče članstvo odvrniti od udejstvovanja samo v določeni politični stranki. Nekatere nacijonalne kulturne organizacije pa so bile še radikalnejše. Spominjamo se celo razprav o dopustnosti biti član teh društev in obenem pristaš kake politične stranke, ne oziraje se na bistveno skladnost njih programov. Poleg načelnih in politično-špekulativnih razlogov opažamo, da igrajo pri tem važno vlogo tudi še tako neosnovani očitki nacijona-lizmu nasprotnih političnih struj, ker jih v svoji sentimentalni naivnosti zelo upoštevajo zagovorniki nazora o nujni potrebi, potegniti ostro črto med politične in druge javne delavce. Mi smo mnenja, da so v škodljivi zmoti tisti, ki iz načelnih razlogov zagovarjajo to stališče. Mi sicer soglašamo z njimi, da je treba kulturne in druge nacijonalne organizacije odtegniti dnevnopolitičnim vplivom, ker ne sme biti njih usoda povezana z usodo političnih strank in ker sta njih širina, namen in taktika v mnogem različna, vendar ne vidimo nobene nevarnosti, če stoji v konkretnem primeru vsled takih in takih okoliščin na čelu nacijonalnega kidturnega in političnega življenja kakega kraja ena in ista oseba. Mi mislimo, da udejstvovanje ene osebe v kulturni ali drugi naci-jonalni organizaciji ne sme omejevati njene oplitične svobode v nobenem pogledu, kakor je ne sme že zgolj politično udejstvovanje samo po sebi onesposobiti za kulturno ali drugačno delo. Omejitve morejo biti le programatičnega značaja. Niti politična organizacija ne more nikomur zabraniti biti član ali funkcijonar kake druge nepolitične, niti nobena nepolitična biti isto kake politične, ako niso na poti bistvene progra-matične ali taktične diference. Temu ne morejo pritrditi samo tisti, ki zasledujejo kake prikrite cilje ali tisti, ki ne zaupajo samim sebi, da bi bili v takem Ljubljana, 19. novembra 1937. Rezultati- volitev v razna društva na naši Univerzi so nam pokazali občutno nazadovanje marksistov. F razmerah, v katerih se trenutno nahajamo, nam je to edini sigurni inštrument, po katerem lahko sodimo o moči poedinih struj med pripadniki naše intelektualne mladine. Izid nas ni presenetil. Volitve v velikih zapadnoevropskih državah so nam v tem pogledu bile dober kažipot, ki nas ni mogel varati. Ni skoro gesla, ki ga marksisti še niso obesili na svoj prapor. Večni ideali miru, mednarodnega bratstva, svobode, enakosti, pravice itd., imajo v njih svoje najnovejše in najvnetejše zagovornike. Iz svojega nauka so ustvarili pravo religijo, zaključen svetovni nazor, ki je v vabljivih oblikah slikal zlato bodočnost. J velikih stiskah so se množice vedno rade udajale velikim upom. Pomislimo le na zmagovito pot. krščanstva, prvotno vero sužnjev in revežev, ki se ima v precejšnji meri baš gnilobi takratne rimske družbe zahvaliti za svoj uspeh. Če gremo še dalje, bomo našli budhizem kot reakcijo na zastarele in socialne nepravične ustanove bramizma. Igra se ponavlja v današnji dobi kapitalizma. Potisnjeni na najnižjo stopnjo obstoječe socialne lestvice, od koder jim pomanjkanje denarja silno otežkoča vsak dvig, izkoriščani z leve in desne, so vsi »ponižani in razžaljeni« započeli borbo za zgraditev novega, pravičnejšega socialnega sistema. V to so tudi poklicani. Naša kultura nujno potrebuje novih injekcij in svežih sil. Tu naletimo na marksizem, posebno na njegovo najradikalnejšo strujo: revolucionarni komunizem. V strojih zahtevali najbolj dalekosežna, kot celota lepo zaokrožena, obetajoča množicam ustvaritev vsega, za čemer so težile, je nova ideologija z zavidno naglico prodirala v delavske domove, osvajala intelektualce, zmagovala, in že je izgl('dalo, kot da ji pripada vsa bodočnost. Sedaj pa ta preokret, tendenca naza-dovanja, namesto napredka. Odliod in Čemu? Mar niso nič pomagala vsa lepa gesla, postavljeni ideali in taka naglaše-irana demokracija, ko so jim baš toliko od njili samih poveličevane demokratske zemlje, obrnile hrbet? Nova religija je trčila ob življenjsko stvarnost in ob tej priliki so se v vsej svoji goloti pokazale njene slabe strani. Množice razočarane opuščajo svoje dosedanje ujm', intelektualni glasniki »novega človeštva« so utihnili ali celo zabrenkali na druge strune. Mesto hvalnic smo v zadnjem času cesto iz prav istih ust imeli priliko slišati žalostinke in celo obtožbe. Obstoj komunistične vlade v Rusiji, njene notranje borbe in težave, so napravile najbrže več nego bi se doseglo v sto letih ideološke borbe. S tem, da je bila nova religija razmeroma zelo zgodaj postavljena v tak položaj, da je mogla in morala pričeti z integralnim izvajanjem svojih naukov, jr morda velik del človeštva očuvan pred hudim razočaranjem, ki bi ga sicer znal doživeti. Znova se je pokazalo, da ljudje niso bogovi in da se teoretično še tako lepa zamisel običajno izrodi radi človeku prirojenih človeških lastnosti. Izročite posameznikom neomejeno oblast in izrabili jo bodo. Ako prej ne, potem sigurno v tistem trenutku, ko bi se morali umakniti, ko bodo čutili, da jih neke nove, močnejše in sposobnejše sile izpodrivajo z njihovih mest. Prevelika moč nujno vodi do ustvarjanja klik, ki že v kali uničujejo vsako sebi nasprotne, delovanje, ne ozirajoč se pri tem na njegovo upravičenost ali vrednost. Vsi objektivni momenti stopajo v ozadje in najbrezobzirnejša osebnostna politika je. neizbežna posledica takega sistema. Mar ne vidimo tega v Rusiji? Brez strahu, da bi kdo mogel pobiti resničnost naših besedi, lahko mirno rečemo, da baš komunizem ustvarja naravnost ugodna tla za razvoj take oligarhijske politike. Z izročitvijo vseh produkcijskih in rdečine konzumnih sredstev v državne roke postanejo vsi državljani ekonomsko popolnoma odvisni od javne oblasti, ki jim potem lahko, preko svojih vsakokratnih predstavnikov, diktira način dela, življenja in celo mišljenja. Tu ne pomaga nobena demokracija, tajne volitve itd. Kar poglejmo javne nameščence v politično najrazvitejših državah, kako vedno pohlevno glasujejo za vsakokratno vlado. Kdor ne uboga, je ponekod prestavljen na slabše mesto, drugod šikaniran, v Rusiji pa pride pred cev, oziroma v koncentracijsko taborišče. Jacina reakcije je sorazmerna z oblastjo, s katero razpolaga vladajoča skupina. Imajoč pred očmi to činjenico, bomo lahko razumeli, zakaj je sedanji sovjetski režim lahko brez skrbi za svojo bodočnost uveljavil »najdemokratič-nejši volilni zakon sodobne Evrope.«. Kakšna je reakcija osebnosti, ki jo vsak človek nosi v sebi, na tak sistem? O tem nam govore dnevne smrtne obsodbe in milijoni deportirancev. Oni nam dokazujejo veliko priljubljenost obstoječega režima, medtem ko nam njegovo skrb za narod najbolje tolmači pogled na siromašne obleke, in otopele obraze one množice, ki v špalirjih gleda razne slavnosti, katere nam potem ob ploskanju prednjih klopi servirajo naši kinematografi. Ali si je že kdo v takem trenutku morda priklical v spomin raz-l’ko med njo in ono množico, ki jo je minuto prej videl prisostvovati sličnim slavnostim, recimo v Londonu, Parizu, Berlinu ali Rimu. lo so činjenice, govore nam več nego vsaka statistika. Ne zanimajo nas toliko kilometri zgrajenih strateških prog, kapaciteta novih letalskih tovarn, kot nas zanima človek in njegova usoda. Ali je potem kaj čudnega, ako dnevno slišimo o zarotah, sabotaži, umorih? Saj je to še edini način politične borbe, ki je ostal na razpolago. Ob takem stanju stvari je nesmiselno govoriti o kakršnikoli popolnosti novega sistema. To niso samo posledice nespretne vladine politike v Sovjetski Rusiji, temveč nujen rezultat celotnega komunističnega naziranja in njegovih pogledov na javno življenje. Komunizem spada med tisto vrsto pokretov, ki v trenutku, ko zavzamejo državno oblast, zahtevajo od vseh državljanov, da vedno in povsod izpovedujejo njegova načela. Gledajoč to, nam izgleda, kot da bi s komunizmom člo-ve-štvo zašlo v nov srednji vek svoje zgodovine. Ali ne obstoja neka sličnost med bivšo cerkveno inkvizicijo in tisto temeljitostjo, s katero preganjajo v Rusiji ne samo antimarksiste, temveč celo svoje idejne pobratime in dovčerajšnje sodelavce-! rockiste ? Kot je v času svoje slave katoliška cerkev z natezalnico in vislicami silila ljudi, verovati v njene dogme, tako dela danes tudi komunizem. Le sredstva, katerih se poslužuje, so druga, princip pa je isti: teži se za popolnim uničenjem individualnosti in svobode, kajti poedincu se 'ne diktira samo kaj ne sme delati, temveč celo, kaj in kako mora misliti. Vsakdo naj si skuša zamisliti mučen položaj, v katerem bi se nahajal, čuteč vedno na sebi ta zunanji pritisk, ki mu onemogoča vsako samostojno kretnjo, pa naj si bo v javnem življenju ali najintimnejšem kotičku njegove notranjosti. Seveda pri tem ne mislimo na pohlevne ovčice z mehkimi, na priklone, navajenimi hrbtenicami, temveč na tiste tvorne, krepke značaje, na čijih delu prav za prav sloni vsak napredek. Komur ni. zadosten ta, recimo subjektiven dokaz, mu pa mrak in stagnacija, v kateri se je nahajala Evropa v srednjem veku ter krvave reakcije v zadostni meri dokazujejo napačnost onega stališča, ki hoče uničiti poedinčevo pravico na osebnost in najnujnejšo svobodo. Zato nam je popolnoma razumljiva nova usmerjenost, ki so jo v zadnjem času pokazali zapadnoevropski. narodi, a pred kratkim tudi naši akademiki. Ona nam je dokaz globoke zavesti, bodisi podzavesti zasidranega prepričanja, da ne smemo zametavati tega, kar je človeštvo z velikimi napori odkrilo in izvojevalo šele v najnovejši dobi svoje zgodovine. Sistemu bodočnosti ne sme biti cilj uničenje osebnosti, temveč le njeno pravilno vklopljenje v celoten družabni ustroj. Istotako je škodljiva vsaka diktatura, ki bi uničila svobodo, in tako mesto zdrave evolucije zahtevala revolucijo kot edini uspešni način za eventualno izpremembo in izpopolnitev obstoječega reda. Cilj nam mora biti tako organizirana oblast, ki bo ob zadostni avtoriteti in stalnosti vendar prisiljena služiti, ne pa ukazovati volji onih, ki so jo postavili. To so principi, brez katerih se vsaka državna organizacija prej ali slej izpre-meni v okove, iz katerih se državljani potem zlepa ali zgrda skušajo osvoboditi. Komunizem ne odgovarja gornjim načelom in zato ga obsojamo. položaju zmožni ločiti, kdaj se nahajajo na terenu in v funkciji politične stranke in kdaj na terenu in v funkciji kulturnega, gospodarskega itd. društva. Mi trdimo, da more, kdor zna in hoče to razločevati, združevati istočasno v sebi i politične i drugačne položaje brez najmanjših oipasnosti za interese udruženj enega in drugega značaja. Samo tisti, ki ne more ali noče tega ločiti, je kvaren predvsem za tiste nacijonalne, kulturne, stanovske in gospodarske ustanove, ki združujejo pristaše različnih nacijonal-nih političnih strank, ker seje razdor, nestrpnost in jih politično izrablja. Taki posamezni slučaji politične nestrpnosti in ozkogrudnosti, ki rušijo pristašem več političnih nacijonalnih strank skupen programski in interesni okvir kulturnih iri drugih društev, še ne opravičujejo pavšalno odklonilno stališče v vprašanju tu obravnavane kompatibilnosti. Tistim, ki pod videzom obrambe določene nepolitične organizacije pred političnimi vplivi sami vršijo nečeden političen posel, ne čutimo potrebe posvečati pozornosti. Oni se sami ocenjujejo in obsojajo. Kakor smo že zgoraj ugotovili, igrajo v tej stvari važno vlogo zlasti očitki našega klerikalizma, ki spretno izrabljajo tankovestnost, sentimentalnost in naivnost nacijonalnega človeka. Klerikalno časopisje skuša dosledno istovetiti vsled pretežno enotnega članstva in funkcijp-narjev nacijonalnih političnih, kulturnih, telesno-vzgojnih, obrambnih in drugih orgnizacij tudi njih delovanje in mora pritisniti dnevno-politični značaj. Čeprav nimajo ti očitki, ki prihajajo povrh še od najmanj kvalificirane strani, nobene utemeljenosti, vendar si jiih mnogi jemljejo k srcu s tem, da si prizadevajo izvesti ločitev ljudi in dela političnih in nepolitičnih nacijonalnih ustanov. Oni se ne zavedajo, da uresničujejo s tem vročo željo klerikalizma, ki hoče na ta način oslabiti moč nacijona-listov na vseh področjih. Pri tem jih pusti povsem ravnodušne javno priznanje naših klerikalcev, da črpajo sami vso svojo politično moč iz svojih versko-prosve tnili društev. Naše prilike nam ukazujejo, da zavržemo ta pogrešen in škodljiv nazor. Poglejmo kamorkoli, v katerikoli nacijo-nalna društva, povsod bomo našli na delu naše najboljše moči. Izvesti ločitev teh moči med samo politične ali samo kulturne, gospodarske itd., pomeni likvidirati tu politično, tam kulturno, drugje zopet drugo edinico ali jo obsoditi na malopomembno životarenje. , Ravnota.ko glejmo na to mi mladi, kadar gre za naše skupne nastope in skupne ustanove. Le tako bomo na ven močni kljub eventuelnim malim političnim razlikam. Politično strpni v okviru skupnih kulturnih organizacij in solidarni v nastopih proti nasprotnikom bomo resnejši in močnejši. Slabo bo, dokler bo ena nacijonalna kulturna organizacija čutila potrebo sklicati tri seje samo zato, ker je druga slučajno določila, da bodi nosilec obema skupne liste pri nekih volitvah član, ki je slučajno tudi politično organiziran. Korupcija, ovndadina i nameštenje Komunistična nevarnost Ali obstoji komunistična nevarnost v Jugoslaviji? To vprašanje se danes ne stavlja na dnevni red prvič. V zadnjem času pa je zopet pridobil na aktualnosti. Temu je zlasti gomoglo to, da so odgovorni člani jugoslovenske vlade podali avtentične izjave o vladni politiki, katero eno. izmed glavnih načel je: brezkompromisno stališče proti komunizmu in borba proti njemu. V čem prav za prav obstoji komunistična nevarnost? V Jugoslaviji po zakonu niso dovoljene stranke in druge organizacije, ki bi imele namen, da. z nasilnimi sredstvi spremene obstoječi politični in socialni red. Ker je na ta način komunistična akcija prisiljena k tajni organizaciji, je težko presoditi in podati točno sliko o teni, kakšno moč ima pri nas komunizem, oziroma druge levičarske organizacije. Jasno je, da je komunizem pri nas številčno zelo slab. Ako bi prešteli vse študente, delavce in inteligente, ki se izdajajo ali jih po njihovem delovanju moremo soditi za levičarje, bi .prišli do z.elo majhnega-števila. Vendar nas to ne sme varati. Zavedati se moramo, da moč komunizma nikdar ne obstoji v številu njegovih pristašev, temveč v poznani politiki in taktiki voditeljev, ki streme ža tem, (la se v ugodnem trenutku polaste oblasti. Ako bi prišteli k njim še razne inozemske agente z njihovimi denarnimi sredstvi, se slika zopet ne hi mnogo izpremenila. Njihova moč gotovo ni tolikšna, da bi se mogli v današnjih prilikah in pri današnjem sestavu idej in politični moči v nasi državi dokopati do oblasti. S te strani je torej po našem mnenju komunistična nevarnost v Jugoslaviji že- lo majhna. Ako pa pogledamo z druge strani, se nam pokaže druga slika. Vidimo, da deluje v naši državi še vse polno sil, ki sicer ne neposredno, pač pa posredno jačajo komunizem. Poglejmo naše časopisje. Ako ga pre-motrimo malo bolj pazljivo, vidimo cesto, kako močno se naklanja k levičarstvu, čeprav se izdaja drugače ali pa vodi uradno povsem drugo smer. Često se zgodi, da so prve strani časopisa pisane V povsem nacionalnem duhu, med tem ko so pa druge strani, ki najbolj privlačijo zanimanje širokih rimožie čitateljev, pisane v povsem v levičarskem duhu. Jasno je, da dobi naivni in preprosti či-tatelj od takega čitanja povsem druge pojme, kakor pa one, ki bi bili na mestu. Drugo poglavje tvorijo, naše kulturne institucije. Tudi tu opažamo nezdrav pojav, da so one pod močnim levičarskim vplivom. Tako se zgodi, da pridejo na oder ljubljanskega dramskega gledališča stvari, ki so očitno levičarsko pobarvane in vprav pri njih se-publika najbolj zabava in si ustvarja svoje nazore o življenju in družbi. Posebno poglavje tvori naša levičarska mladina. O njej je bilo že mnogo govora. Jasno je, da so parole, ki so še nedavno privlačile mlade ljudi, danes-izgubile na privlačnosti in da se je število levičarjev med omladino močno zmanjšalo. Dokaz so nam zadnje volitve na ljubljanski univerzi. Vendar je treba opozoriti na stvar, ki je nikakor ne sinemo pozabiti. Mnogo ljudi šteje omladin-ske levičarje za zanešenjake, in mislijo, da se njihovi nazori povsem predrugačijo, ko zapuste vroča tla univerze in stopijo v službo. Da je tako mišljenje napačno, je očividno. Jasno je, da večina njih ostane tihi pripadnik levičarskih idej, ker jih v novi situaciji pač ne more javno izražati, da ne bi s tem po nepotrebnem škodil sebi in bodočemu uspehu komunizma. Ko bi nastopil ugoden trenutek, bi takoj spremenil svoje barve in postal prvoboritelj revolucionarnih idej. I11 koliko je danes takih ljudi na važnih javnih položajih? Ali nam nudijo naše politične razmere jamstvo, da v naši državi ne nastopi nekoč boljševizem? — Brezvestna in strastna strankarska borba uničuje moralo in duha našega naroda, ki ga napravlja na ta način dostopnega prevratnim idejam. Jemlje mu vero v bodočnost, polašča se ga nemir, negotovost in nezadovoljstvo in vprav v takem stanju more imeti boljševizem uspehe. Danes smo še lahko brez skrbi, ker poltitične razmere v mednarodnem življenju niso v korist boljševizma. Toda ako se prilike spremene v korist Sovjetske Rusije? Tedaj se z upravičenostjo vprašamo, koliko bi bila naša država odporna, da premaga boljševiško nevarnost. In ali bi takrat, v usodnem trenutku, naši politiki prišli k pameti? Tu »mo navedli nekoliko stvari, ki jih po našem mnenju moramo upoštevati, kadar govorimo o komunistični nevar- Prema najnovijim statistikama, u na-šoj zemlji ima 57 % nepismenih, dakle je još uvek bar svaki drugi čovek nepismen. Iz ove činjenice može da se izvuče mnogo zaključaka ali svakako i ta j da je nama potrebno pismenih ljudi a na-ročito takvih koji ne raspolažu samo bukvalnom pismenošcu nego su prošli i kroz škole, »imaju kvalifikacija«. Tre-balo bi očekivati da je kod nas svaki razgovor o nezaposlenosti intelektualaca čist apsurd. Medutim, kao što svi znamo, to kod nas nije apsurd, ni je ni ap-surdno govoriti o »hiperprodukciji intelektualaca«, svega toga kod nas ima. Navodi se milijun razloga, izmišlja se tisuču i jedna »kriza«, raspisuju se du-bokoumne ankete -— ali se nama čini da je jedan od glavnih razloga što kod nas pošto ji razmerno ogroman broj nezaposlenih školovanih ljudi u torne što u javnom životu vlada neopisiva korupcija. »Neopisiva« u pravom smislu reči: mi, jednostavno, nismo u stanju da pišemo o primerima koji bi trebalo da viču do neba. »Zašto optužujete paušalno? Iznesite primere!« Gde da iznesemo primere? Ne možemo da pišemo ni o Še-stom januaru onako kao što hočemo a gde cemo onda o stvarima koje neposredno pogadaju sve one koji imaju ina-blaca na glavi! A takvih je legija. Beskonačne su jadikovke u nas o torne kako današnja pmladina nema idealizma, kako je skroz materialička, kako se prodaje i prostituiše samo da bi došla do kruha. A nego šta da radi drugo? Mi smo: več jednom pisali o toni pitanju, pisali smo o slici koju daje naš javan život (»Kunjunkturistična omladina« u brojevima 6 i 7 drugog godišta) pa se upitali kakvom logikom se traži da omladina igra ulogti nevinog jagnjeta u paklu današn jice. Svi mi koji študiramo znamo vrlo dobro da naše buduče nameštenje neče zavisiti od naše sposobnosti nego od pro-tekcije. Sasvim je normalan ovakav razgovor: »Kada misliš diplomirati?« — »U januaru.« — »Pa, imaš li nade na kakvo mesto?« — »Zasada još ne znam. ali mislim da ču več nači kakvu protek-ciju.« Kakvo oduševljenje za svoj poziv da ima radnik koji zna da njegov položaj ne zavisi od njegovih kvalifikacija nego od milostiovog ili onog drmajučeg? Razumemo da je u vojsci kaplar viši od svakog doktora ili inžinjera koji dolazi da otsluži svoj rok: ali, kako da oprav-damo činjenicu da »gospodin šef« ima četiri razreda gradanske škole a njegov je potčinjeni svršeni pravnik? »Treba nam školovanih ljudi!« Vraga nam treba! Treba nam poslušnih pristalica vla, dajuce stranke, u torne je stvar. Navodim jedan od iks primera. Neki moj prijatelj, ima inaturu i još neke kurzeve, bio je dve godine namešten a onda otpušten. »Razloži štednje« ili šta ja znam je glasila zvanična terminologija. Nekoliko godiria je bio nezaposlen, potucao se kako je znao in umeo, a onda je čuo da opština traži činovnika baš njegovih kvalifikacija. Kako je zavieaj- nosti. Jasno nam mora biti, da kadar govorimo o komunistični nevarnosti, ne smemo imeti v mislih toliko in toliko njegovih pristašev, temveč moramo imeti v mislih predvsem naše razmere, ki tvorijo veliko opasnošt, da si vsled njih komunizem pri nas pridobi širšo osnovo in utrdi svoje postojanke. Vzrok, da komunizem v naši državi uspeva, ni v idejni moči in prepričeval-nosti njega samega, temveč vprav v neurejenih razmerah našega javnega življenja. Ako se hočemo boriti proti komunizmu, se moramo boriti predvsem proti njegovim vzrokom. Zato moramo zastaviti vse svoje sile, da prinesemo v javno življenje duha pomirjenja, reda in odgovornosti. nik »po poreklu« te opštine, mislio je da ima izgleda. Šef nadleštva kome je hteo da preda svoja dokumenta dočekao ga je, medutim, izjavom da je mesto več popunjeno. Kako je poznavao mog prijatelja, bio je ljubazan da mu pokaže ko je mesto dobio. Neki seljak iz bogtepita koje opštine, sa četiri razreda osnovne škole, ali zato sa preporukom koja glasi, otprilike: »Gospon internationale«, To je krasna i ogromna zgrada u kojoj su reprezentativne prostorije, dalje veoina prijatna kavana i glavni restoran sa dvema golemim dvoranama. Racionalizacija je kod izdavanja jela provedena do krajnjih granica. Na jednom je kraju veliki bife na kojem su poredana sva jela koja se toga dana mogu dobiti, počev od predjela pa do sira i voča. Svak sam uzima poslužavnik te, redom, uzima šta mu se dopada. Na kraju bifea je bla-gaj 11 a gde dohija bon na kojem je označeno sve sta je uzeo. Svak sani traži mesto gde hoče da sedne te, pošto je završio obed, odnosi sude na za to odredeno mesto i, pri izlasku, ispla-čuje bon. Jednostavno i duliovito, naročito za Strance kojima bi, da je šlampanog jelovnika, trebalo tek ohjašnjavati kakvo je koje jelo a ovako čo. vek sam vidi te ne uzima mačka u džaku! Prvi naš cilj u Parizu je bio grob Neznanog junaka. Ako se takvo nacionalno svetište uop-šte podiže, mislim da tada treba pokazati da se to ne čini »po dužnosti« nego zato da bi se odužio malen deo duga onima koji su svoj život položili za otadžbinu. Na grobu francuskog Neznanog junaka neina nikakve počasne straže. Posetioci koji se, bez ikakvog reda, okupljaju oko ploče koja označuje to mesto, ne skidaju šešire i ne vade cigarete iz usta. Psi pretrčava-ju to mesto .. . Ni mam nikakve volje da to komentarišem ali mogu reči da to nije ostavilo dobar utisak na nas. Još manje Panteon. Ne mogli da razumem zašto se u lom svetištu francuske naciji* naplačuje ulaznica. I to, jedanput pri ulazu i, drugiput, pri obilasku kripte kada se čuvaru mora dati posebna napojnica. Mislim da to nije dostojno, da upotrebim samo taj izraz. Zamislite da se na Oplencu naplačuje ulaznina! Vec sama pomisao nam se čini kao svetogrde. A, eto, u Parizu . . . U Parizu se naplačuje ulaznica i na Napoleonovem grobu. Triput. Jedanput pri ulazu u hram. Drugiput ako hočete da sidete do samog sarkofaga velikog cara. I, naj-zad, napojnica čuvaru koji vam naglas čita nat-pise iznad reljefa koji prikazuju razna dela Napoleonova .. . KonaČno, čovek mora da se upita da li je Panteon, da li je Hotel des Invalides podignut radi stranaca? Vele, doduše, da ceo čuveni »nočni život Pariza« postoji samo radi strana-ca. Ali, zar i Panteon? . .. Ne, nišam se mogao sprijateljiti s tom vrsto m »galskog duha«. Isto tako ne i sa vrstom koja Lastnik in izdajatelj: Konzorcij »Naie mislit,— se očitovala u bioskopima. Za vreme prikazi-vanja žurnala, kada bi se pojavili Hitler i Mussolini, žviždanje i smeh. Dobro: ali, smeli i kada se pojavi nemačka vojska? Sudeči po držanju franeuskih vlada, taj smeli kao i da nije jako opravdan. Bar ja ne znam da se koji fran-cuski državnik otsmejao pri pomenu te vojske, čak iii onda kada Nemačka još nije bila po-novo uvela vojnu obavezu. S druge Strane, naravno, pljeskanje, kada se pojavi »tovariše« Staljin. Lepo. Ali, zanimljivo da je komunistička stranka, usprkos tog pije-skanja, na poslednjim kantonalnim izborima relativno najviše izgubila. I da se uopšte opaža treznjenje franeuskih masa. Kada smo več kod tih izbora, da pomenemo nešto o izbornoj propagandi. Bili smo u Francuskoj baš za vreme te propagande pa mogu reči da me je iznena-dila njezina blagost. 0 zborovima kao da se i nije ništa govorilo. Izbornih letaka takode malo, svakako manje nego kod nas pred peto-niajske izbore, da navedemo primer. I, »to je zanimljivo, veoina malo komunističkih, mnogo više desničarskih. Ali, i jedni i drugi bez neke naročite oštrine. Da navedem dva kojih se se-cam. Jedan je bio prost pregled cena raznih potreba (kruha, masti, mesa, drva, obuče, stanova, petroleja, benzina, željezničkih tarifa itakodalje) pre vlade pučkog fronta i posle šest-naest meseci njene vladavine: cene su se po-pele, prosečno, za preko 100%! Vrlo sugesti-van plakat, bogami. Drugi je pretstavljao groblje, ogromno groblje i preko njega velik nat-pis: »Komunizam, to je mir...« i dole, sa-svim pri dnu, malini slovima, završetak: »večni!« Takode lep plakat. Medutim, ako ti plakati i nisu bili onoliko žučni koliko smo očekivali, novine nas u tom pogledu nisu razočarale. Nema šta, to je slo« boda štanipe! Ali, ja, lično, najlepše zahvaljujem na takvoj slobodi. Sloboda je, pre svega, zrelost: ako te zrelosti nema, sloboda se sro-zava na nivo bordela. Jedari primer iz »Action fransaise«. Na naslovnoj strani, pored samog imena lista, kao moto sledeče: »Poraz za Iran-cusku u Ženevi? Ne! Poraz za Bluma, poraz za Šotana, poraz za kominternu itd. ... ali Francuska nema ništa zajedničko sa svim tim životinjama!« Krasno. Čovek se, zbilja, bez sve šale, oduševi za demokratiju kada vidi ovakve stvari. (Svršit če se.) Iz domačih in tujih univerz V soboto, dne 13. novembra t. 1. se je vršil občni zbor D. S, J. F., ki je najmočnejše strokovno društvo na naši univerzi ter radi tega in svoje velike delavnosti uživa veliko avtoriteto med vsemi slušatelji. Ob 14 uri 30 minut je otvoril predsednik g. Raič Dragan občni zbor. Iz poročil, ki so jih podali gg. odborniki, je bila razvidna velika delavnost odbora, ki je polagal račune. G. Dolenc Matjanko ki je vodil tajniške posle z vso požrtvovalnostjo, je v svojem poročilu prikazal interno delovanje društva. Številne seje (14) so dokaz živahnega delovanja društva. Poleg svojega resora je vodil tudi tajniške posle »Medstro* kovnega odbora«. Iz blagajniškega poročila je bila razvidna velika aktivnost društvene blagajne. V lanski poslovni debi je bilo vseh dohodkov Din 9500.—-in izdatkov Din 5423.50 in na podlagi tega znaša aktiva 4076.—. Društvo je izdalo tudi številna skripta, ki so slušateljem v pomoč pri študiju. Društvo ima tudi bogato knjižnico, ki pa radi velikih zamudnikov mnogo trpi. Na koncu pa je podal predsednik g. Raič svoje poročilo, iz katerega je bilo razvidno, da je društvo izvršilo nebroj intervencij na raznih merodajnih mestih. Društvo je priredilo tudi več ekskurzij. Pod vodstvom g. prof. dr. M. Dolenca so si slušatelji ogledali žensko, kaznilnico v Begunjah, g. prof. dr. Bilimovič pa jih je peljal na dvodnevno ekskurzijo v Mežico, kjer so si ogledali tamkajšnje naprave. Globok vtis na slušatelje je napravil izredno lep sprejem in gostoljubnost ravnateljstva v Mežici. G. predsednik se je na občnem zboru še enkrat zahvalil vsem dobrotnikom društva. V imenu revizorskega odbora je podal poročilo g. Orožen Milan, ki je pohvalil delo odbora in predlagal celotnemu odboru razrešnico, gg. predsedniku Raiču, tajniku Dolencu in referentu za skripta pa razrešnico s pohvalo. Njegov predlog je bil soglasno odobren. Za občni zbor so bile, kakor po navadi vložene tri liste, ki so se borile za vodstvo v prihodnjem letu. Prvo listo so vložili levičarji z nosilcem g. Pavličič Joškom, drugo nacionalni akademiki z nosilcem g. Plajh Avgustom in tretjo klerikalni akademiki z nosilcem g. Cigan Jožetom. Volitve so dale naslednji rezultat: Prva lista: 49 glasov; druga lista: 119 glasov in tretja lista: 105 glasov. S tem je zopet pripadlo vodstvo juri-dičnega društva nacionalistom, ki so že opetovano dokazali, da pravilno pojmujejo akademske strokovne interese. Na podlagi Dontovega sistema se je sestavil sledeči odbor: predsednik: Plajh Avgust, cand. iur., (nacionalist); podpredsednik: Cigan Jože, cand. iur. (kler.); tajnik: Petrič Bojan, cand. iur. (nacionalist) ; blagajnik: Marin Tone, stud. iur. (kler.); knjižničar: Pavličič Joško, cand. iur. (levičar); referent za skripta: Hozjan Vinko, stud. iur. (kler.); gospodar: Korošec Karel, cand. iur. (nacionalist); namestnika: Vadnal Branko in Arko Ludvik; revizorji: Raič Dragan, cand. iur. (nac.); Jaklič Tone, cand. iur. (kler.); Dolenc Matjanko, cand. iur (nac.); razsodišče: Lapajne Boris, cand. iur. (nac.); Žakelj Ciril, cand. iur. (kler.); Arrigler Vojko, cand. iur (nac.); Steska Branimir, cand. iur. (kler.); Žalik Martin, cand. iur (lev.). Upamo, da bo tudi novi odbor, pod vodstvom nacionalistov, dosegel čim lepše uspehe. AKTIVNOST ZAGREBAČKOG MESNOG ODBORA SJNAO Savez jugoslovenskih nacionalnih akademskih organizacija otvara I novembra prvu svoju studentsku meiizu u Zagrebu. To je prvi konkretni rezultat nje-govog socialnog programa. Čifajte in Sirite EDE DEMOKRATIJA JE IZNENADENA ... Našo misel"! Poznata praška »Pritomnost«, demokratski tednik sa nepritajenim simpatijama za levicu, u svom broju od' 11 novembra donosi ovu za-nimljivu belešku: »U Moskvi se prireduje izložba čelioslovačke umetnosti, kao prvi izraz uzajamnih kulturnih veza obeju država. Zato donekle iznenaduje da su sovjetske vlasti, i bez obzira na uobiča-jenu medunarodnu učtivost u takvim slučajevi-ma, provele strogu cenzuru umetničkih rado-va koje je Čehoslovačka poslala na izložbu u Moskvi. Sovjetske vlasti su sa izložbe izključili radove prof. Švabinskog /.bog nemorala a neke radove slikara Špale zbog formalizma. A radovi slikara Tojenove i Štirskog i zloženi su u po-krajnoj prostoriji koja je, medutim, zaključaua. Scenske fotografije iz kazališta »D 37« (»napred-nog«, op. ur.) koje prikazuju kazališnu režiju E. 1. Buriana bile su uopšte izbačene sa izložbe. Nije nam do polemike o slobodi umetničkog izraza. Nego se radi o veoma žalosnoj činjenici da je čehoslovački slikar Švafoinski, autor zva-ničnog portreta pretsednika Oslohodioca, slikar kojega su radovi bili na Medunarodnoj izložbi u Parizu odlikovani »grand prix«, dakle najvi-šom liagradom, — bio isključen sa zvanične izložbe i to sa razloga veoma ponižujučih ne-samo za njega nego i za Čehoslovačku umetni-čku javnost.« »Lidove noviny« on 13 novembra, koje tu belešku prenose, dodaju još ovo: »A to su go-spodin Štirski, gca. Tojen i E. F. Burian, ustvari, isplivali srečno: dvojica njihovih kolega u Odesi bili su uhapšeni kao troekistički škodljivci zato što je jedan od njih javno izlagao sliku sa oblačnom krajinom a drugi zatišje sa komadičem okorelog kruha. Tu je sovjetska; cenzura pronašla da su slikari hteli svetu da pokažu kako je u Rusiji zlo; kada je u reali-stičkim slikama pronašla toliko teške prestupe, šta je tek pronašla u Štirskog u Tojenove!« Naš komentar je, mislimo, izlišan. MORAL, ILI KAKO JE FRANKO POSTAO LEGALAN Dok jo Asturija bila u rukama ervenih, Velika Britanija je govorila dosledno samo o »re-belu« Franku i »legalnoj madridskoj vladi«. Ali, sada su asturski rudnici u rukama »generala« Iranka i ista Velika Britanija šalje svog pretstavnika u Burgos... Tja, jedno su en-gleski ideali a drugo su englcski interesi. HUD POPEK Splitska »Država«, organ JRZ, piše: »Odklonitev konkordata je pametna odločitev. Vpliv cerkve na šolstvo se smatra s sodobnih demokratičnih vidikov kot reakcionaren!« Kaj poreko k temu pobomiki in voditelji JRZ v Slo. veniji? (Celjska »Nova doba«t, št. 46) POLITIČNA VZGOJA V SREDNJI ŠOLI V nekem razredu neke gimnazije v Ljubljani je neki gospod profesor pokazal na sebi obenem sad, ki ga je rodila naša politika na-pram državnemu uradništvu in tudi dal politično navodilo svojini učencem takole: i A •*. *v o a- 'iP'- »‘■"•a.« »HRVATSKI AKADEMIČAR« Sredinom oktobra je izašao prvi broj (valjda ne i poslednji!) novog student-skog lista u Zagrebu pod gornjim imenom. Izdaje ga klerikalno-frankovačku frakcija »jedinstvenog hrvatskog pokre-ta«. Iz lista zaudara austrougarski mentalitet, to je osnovno. Mačeku se ospo-rava vočstvo hrvatskog naroda, a u sa-mom uvodniku se list sam sebi čudi sto izlazi... Uredništvo in uprava: Ljubljana, Groharjeva cesta 211.; ček. račun štev. 17.120. - Za konzorcij in uredništvo odgovarja: Stane Klemenc, cand. iur. Tiska Tiskarna Slatnar, d. z o. z., Kamnik (Vodnik in Knez).