3$/SZ, JkM a O šolski reformi. ! Spisal dr. Dragotin Lončar, profesor na mestni realki v Idriji. Ponatisk iz ..Učiteljskega Tovariša' 1 . V Ljubljani 1908. Založilo uredništvo ..Učiteljskega Tovariša". Natisnila ..Učiteljska tiskarna". \ ■ O šolski reformi. Spisal dr. Dragotin Lončar, profesor na mestni realki v Idriji. Ponatisk iz ..Učiteljskega Tovariša'*. Y 'T V Ljubljani 1908. Založilo uredništvo ..Učiteljskega Tovariša 11 . Natisnila ..Učiteljska tiskarna". m o^o o ^6oe>£ ' I. Med ona vprašanja, ki zahtevajo pre- osnove ali reforme, spada tudi šolsko vpra¬ šanje. Temeljno napako zakrive pri tem vsi oni, ki preosnavljajo samo to ali ono stopnjo šolstva, dostikrat brez vsega ozira na celoto. Ta govori o reformi ljudske šole, oni zopet srednje, tretji rešuje visoke šole. Pravilno ravna oni, ki zida celoto. Šolstvo je ena veriga, držeča od najnižje do najvišje stopnje. Ona doseza svoj namen, teoretične in praktične uspehe, ako je organična enota, pri kateri ima vsak del svoj odmerjeni delokrog, ki pa je vzročno zvezan z drugimi v harmonično celoto. Kaj sledi iz tega? Ako je šolstvo organična enota, potem je treba, da se kaže ta enota v celem ustrojstvu. To je prva posledica. Imamo-li pa enotno ustrojstvo, potem imajo tudi oni, ki vodijo to ustrojstvo, učitelj¬ stvo, enotne interese in cilje. In to je druga posledica. 1 * 4 Naš dosedanji greh je, da hodi učitelj¬ stvo, pri nas ljudsko in srednješolsko, preveč svoja pota, ker se ne zaveda enotnosti šolstva in s tem enotnosti svojih interesov. Učiteljstvo vseh stopenj bi moralo skupno sodelovati pri vprašanju šolske reforme. II. Kaj hočemo reformirati in kako? Naš ideal je svobodna šola. Ta ideal velja za vse šolstvo, v prvi vsti naj se uresniči pri ljudski šoli. Ljudska šola je prva stopnja v razvoju šolstva in najvažnejša, ker daje edino izobrazbo pretežni večini naroda. Kaj hoče svobodna šola?*) 1. Svobodo otroka, t. j. šola omogočuj, da razvije otrok svobodno svoje zmožnosti in svoje sile, ki spe v njem. To dosežemo: a) s poučevanjem v materinskem jeziku, b) z znižanjem števila otrok v enem razredu, c) s tem, da ustanavljamo pomožne šole za slaboumne, malo nadarjene, telesno in du¬ ševno zanemarjene otroke, d) s tem, da odstranimo olajšave šolskega obiska, *) „Volna Škola“, 7. številka leta 1907. 5 e) da preprečimo izrabljanje otrok pri delu in f) da odpravimo šolnino in takse ter da¬ jemo otrokom šolske potrebščine zastonj. 2. S v o b o d o učitelja, t. j. skr¬ beti za to, da dobimo kar naj popolnejše vzgo- jevalce. To dosežemo: a) z višjo, akademično izobrazbo uči¬ teljstva, b) s tem, da postanejo učitelji pedagoško neodvisni, e) s tem, da postanejo neodvisni, svo¬ bodni državljani in d) s tem, da se jim zagotovi brezskrbno gospodarsko, gmotno stanje. 3. Svobodo šolske organi¬ zacije, t. j. svobodo staršev, ki pošiljajo svoje otroke v šolo. To dosežemo: a) z uvedbo splošne in enake volilne pravice v vse zakonodajue in avtonomne zastope, b) z demokratizacijo in avtonomijo šolstva in končno c) z ločitvijo šole od cerkve. To so cilji svobodne šole, jasni in odkriti! III. Pri šolski reformi — kakor pri vsaki drugi — je treba določiti najprej načela, te¬ meljne misli, po katerih naj se preustroji šol- 6 stvo. Ko vemo, kaj hočemo, potem najdemo tudi pota, ki vodijo do cilja. Ljudska šola ima v prvi vrsti praktični pomen, t. j. njena naloga je, da podaja ele¬ mentarno izobrazbo, ki je potrebna za samo¬ stojno življenje, in da zbuja z vzgojo v otroku tiste sile, iz katerih se porajajo značaji, ki se zavedajo svojih dolžnosti in pravic napram člo¬ veštvu, svojemu narodu in državi. Poleg te prvotne naloge pa ne sme zanemarjati ljudska šola svojega sekundarnega namena : pripravljati in usposobljati učence, da morejo nadaljevati in izpolnjevati svoje ljudskošolsko znanje na višjih šolah. Ako je ljudska šola tudi temelj za na¬ daljnje učenje, potem mora biti organično zve¬ zana z drugim šolstvom, ki nadaljuje tam, kjer je prejšnja šola nehala. V dosedanjem ustrojstvu ne opažamo tega. Imamo ljudsko in meščansko šolo, toda v srednje šole se vstopa izvečine iz navadne ljudske šole po prebitem izpitu. Organični raz¬ voj zahteva, da bi vsakdo, ki bi hotel priti na srednjo šolo, moral predelati tudi meščansko šolo. Konkretno si predstavljam organizacijo ljudskega šolstva sledeče: Po kmetih, v manjših krajih naj bi bile vsaj dvorazrednice, prikrojene v prvi vrsti go- 7 spodarskim prilikam dotičnega kraja. Pouk traja od 6. do 14. leta, iu sicer polnih 8 let, potem 2 leti ponavljalne šole. Namesto dose¬ danjih olajšav, ko se otroci lahko za eno leto oproščajo šolske obveznosti, naj se uredi pouk tako, da je prvo leto bolj nekakšen otroški vrtec, kjer se mladina polagoma in neopaženo uvaja v šolsko življenje. Zadnja šolska leta, zlasti ponavljalna šola bodi namenjena pouku o vzgojeslovju, zdravstvu, ustavoznanstvu in gospodarstvu. S tem se šolo zapuščajoči mladenič ali deklica uvajata v javno življenje in pripravljata za izvrševanje samo¬ stojnih poklicev. Po večjih krajih naj se ustanavljajo re¬ cimo petrazrednico z raznimi, značaju kraja primernimi nadaljevalnimi šolami, po trgih iu mestih pa poleg petrazrednic trirazredne me¬ ščanske šole, samostojna stopnja, ki bi uspo- sobljale za prestop v srednjo šolo in razne strokovne šole (gospodinjske, obrtne, trgovske, poljedelske) brez vseh sprejemnih izpitov. Sedaj imamo vse polno šol raznih stopenj, ki ne pripravljajo organično druga za drugo, zato sami sprejemni izpiti, prehajanje in prestopanje iz šole v šolo! Ene in iste stvari se učimo ne vem kolikokrat, ne da bi se stopnjema dvigalo naše znanje kvalitativno in kvantitativno. 8 Po našem načrtu hodi deček ali de¬ klica pet let v občno ljudsko in tri leta v meščansko šolo, na kar prestopi — ako je seveda dovršil ljudsko šolo •— brez vseh iz¬ pitov v srednjo šolo ali pa v razne strokovne šole. Potemtakem se začenja srednja šola pri normalnih razmerah s 14. letom. Imam za to tehtne razloge. Prva podlaga je ljudska šola, ki dajaj temelje za vso poznejšo stavbo. Srednja šola ne začenja od tal, marveč zida na tem, kar je sprejela od ljudske šole. Srednja šola ima na¬ logo podajati splošno izobrazbo in pripravljati za visoke šole. Zato potrebuje že bolj zrelega materiala, ako neče izgubljati časa in ga za¬ pravljati. Srednja šola po mojem mnenju ni za to tu, da bi delala poizkuse, da bi učila ele¬ mentarne pojme, ona mora na teh, v ljudski šoli pridobljenih elementarnih pojmih graditi dalje. Ako se da srednji šoli možnost, da vrši svojo nalogo, potem jo lahko izvrši prej nego v osmih letih. Zagovarjam nazor, da reformi¬ rana srednja šola odstopi par let ljudski šoli. I V normalnih razmerah bi potem dijak pohajal 1 osem let ljudsko-meščansko in šest let srednjo šolo, da bi prišel na visoko šolo z 20. letom, torej v dobi, v kateri povprečno prihaja na univerzo ali tehniko tudi sedaj velika večina dijaštva. 9 Na vsak način je doba 10. leta, v kateri sedaj prihaja mladina v srednje šole, prezgod¬ nja, ne le zaradi tega, ker so učenci še pre- otročji za srednješolsko delo, ampak še tudi iz drugih vzrokov. Mnogo učencev poizkuša svojo srečo na srednji šoli nekaj mesecev ali pol leta. Mnogo staršev pošilja sedaj svoje otroke v srednje šole, ker nimamo strokovnih šol ali pa, da dosežejo otroci gotovo starost, ki je potrebna, da jih vtaknejo potem sem ali tja. Pohajanje srednje šole je za take otroke brez pravega smotra — ubijanje časa in življenjske energije. In če uvidijo, da le ne gre, izstopajo. Ker pa morebiti še niso dovolj stari, morajo nazaj v ljudsko šolo sredi leta. Tako prekinjevanje, prestopanje in eksperimentovanje gotovo ni na korist uspešnemu pouku niti za dotičnika niti za druge. Drugi izstopajo iz srednje šole, ko so jo pohajali nekaj let, a niso več dolžni obiskovati ljudske šole. Njih usoda je dostikrat bridka. Iz ljudske šole nimajo veliko, ker so jo pre¬ zgodaj zapustili, da bi si bili kaj temeljitega priučili, v srednji šoli so zopet s trudom lovili zadostne rede nekaj let. Kam sedaj ? Nazaj v ljudsko šolo bi bilo najbolje, toda po več¬ letnem prekinjenju je prehod težaven ; starost, stroški, začetek iznova: vse se upira temu. Nikjer nič pozitivnega, vse napol, naj se obrnejo 10 potem sem ali tja. Ljudska šola jih je prezgodaj izpustila, ne da bi jim bila dala trdno podlago, ki bi jim omogočevala daljšo izobrazbo in bila opora v valovih vsakdanjega življenja. Do 14. leta naj hodi vsak v redno šolo, ker ni nikjer zapisano, da bo mogel še nadaljevati svoje učenje ali da se ne izpodtakne. Pred raznimi življenskimi katastrofami zavarujmo vsaj de¬ loma vsakogar s tem, da mu damo izobrazbo in vzgojo popolne ljudske šole. Višja ljudska šola, t. j. meščanska šola, podajaj učno snov, ki je sama na sebi zaokro¬ žena celota in ki obenem uvaja v srednje šole. Usposoblja naj učence v slovensko - nemškem jezikovnem pouku, zlasti v formalnem oziru, da tako pripravlja posodo, v katero vliva potem srednja šola svojo vsebino. Temeljni pojmi realnih ved, naj se vcepljajo tu, da ne najde srednja šola tabule rase, marveč pripravna tla, na katerih zida dalje. Ustvarjajo naj se dispo¬ zicije, zanimanje, budi ljubezen do učenja in napredovanja. ^ IV. Srednja šola*) ima trojen namen : vzgajati nas za zavedne člane človeške duržbe, poda- *) O srednji šoli je napisal češki filozof prof. dr. Kramar obsežno, globoko zasnovano delo, ki ob- 11 jati nam splošno izobrazbo in s tem nas uspo- sobljati za eventualne specialne študije na vi¬ sokih šolah. Govorim najprej o zadnjih dveh nalogah srednje šole. Današnji srednješolski tip, gimnazije in realke, ne odgovarja svojemu namenu niti po snovi, ki jo obdeluje, niti po metodi, s katero podaja predpisano snov. Potreba srednješolske reforme se splošno uvideva ; vprašanje je, kako se naj izvrši: Ali se naj ustvari nov srednje¬ šolski tip, ali reformira že obstoječi tip gim¬ nazij in realk ? Zagovarjam stremljenje po enotni srednji šoli, dostavljam pa takoj, da ne v tem "smistttT' da se v nižjih razredih poučuje skupno, v viš¬ jih pa da se začne cepljenje na več panog. Ta nazor proti taki enotni srednji šoli opiram na svoje stališče glede latinščine in grščine in z ozirom na to, da uvrščam tudi učiteljišča v ta novi srednješolski tip. ravnava predmet šolstva z višjega stališča, enotnega svetovnega nazora, črpal sem iz tega dela marsikakšno temeljno misel. Kdor hoče filozofsko poglobiti svoje na- ziranje o srednji šoli, ta naj ne prezre te knjige. Izšla je najprej v nemškem jeziku pod naslovom: Betrachtun- gen iiber den Unterrickt an der Mittelsekule, besonders am Gymnasium, v časopisu „Politik“ ; češki prevod „Uvaky o stredni škole“ (Praga 1902, eena 2 K) je pisatelj popravil, da se ga lahko smatra za izvirnik. 12 Po sedanji osnovi naj imajo gimnazije humanistični, realke pa realistični značaj. Ta razloček se je razvil čisto logično. Latinsko- grški omiki se pridružuje polagoma zaradi napredka realnih ved od 18. stoletja dalje izobrazba v teh vedah. Nastaja pa vprašanje: Ali smemo še dandanes za podlago kulture jemati dva principa, ki sta ločena drug od drugega ? Ali sloni današnja kultura na hu¬ manističnih vedah ali na realističnih? Ali ni marveč sinteza obeh ? Imeli smo že tudi po¬ izkuse, takozvane realne gimnazija, ki naj združujejo oba principa. Kar podaja današnja gimnazija, to niti ni humanistična kultura, to ni tisti del staro- veške kulture, ki tvori od 15. in 16. stoletja, od dobe renesance in reformacije dalje bistveni element modernega človeka. Današnji ustroj gimnazij pomenja pravzaprav veliko hinav¬ ščino. Gimnazijski humanistični nauk se je iz- prevrgel v formalno slovničarjenje, zanemar¬ jajoč poznavanje antiške kulture, zlasti grške, : v religiji, znanosti, umetnosti in socialnem življenju. Lani se je vršil IV. občni zbor nemškega društva „Der Verein fur deutsehe Erziehung“, pri kateri priliki je imel dr. Gruhn predavanje o potrebi enotne šole, kjer je dejal med dru¬ gim sledeče: V ljudski šoli ločimo konfesije 13 drugo od druge, ločimo ljudstvo od višjih slojev, da, v gimnazijah in realkah ločimo stari vek od novega. Naše šolstvo je vedno pripravljeno, da poostruje nasprotstva in ne, da bi jih izkušalo premoslovati . . . Mladino uvajamo v svet, ki leži 2000 do 8000 let za nami, in s tako mladino hočemo delati svetovno politiko 20. stoletja, čigar glavne žile so tehniške iznajdbe novega veka — in s tako mladino naj obvladamo sedanjost. Ako ni mogoče . pogrešati v sedanji dobi re¬ alne izobrazbe, so gimnazije neprimerne. Ako pa ne moremo biti brez klasiške izobrazbe, potem so naši realisti le napol zreli. Kako najti izhod? Iz znanja minulosti moramo iz¬ ključevati dannadan to, kar moremo pogrešati. Učenje grščine moremo opustiti. Latinščine se je treba učiti ne zaradi rimljanstva, marveč zaradi tega, ker je do danes deloma še ne moremo pogrešati. Stari vek pomenja za nas preživelo mladost. Potrebujemo skupnega te¬ melja za vse otroke naroda, ki morajo vendar imeti vsi enake pravice.*) Pomen antiške kulture se precenjuje. Pri¬ držimo to, kar ima za nas veljavo, toda ne izključujmo pri tem kulture, ki je primarna, starejša od grško-rimske. Doslej se zanemarja *) „Pedagogieke Rozhledy“, 1907., 2. zv. str. 185. 14 omika orientalskih narodov, ki je vendar dala podlago Grkom. Gmotno kulturo so prevzeli Grki od orientalcev; od Asircev, Babiloncev, Feničanov, Egipčanov je prišlo poljedelstvo, obrt in trgovina v Evropo, tudi v duševnem oziru so bili orientalski vplivi izdatni: v umetnosti, religiji. Spominjam n. pr. na to, da je za umevanje verskega življenja jako po¬ učno za nas, ako poznamo verske nazore sta¬ rih Irancev in Indov. Zagovorniki latiuščine in grščine se vedno sklicujejo na takozvano formalno izobrazbo, ki jo nam daje učenje teh dveh jezikov. Ees je, da se klasiška jezika odlikujeta po ubranosti, uglajenosti, blagoglasju in bogastvu oblik ; res je pa tudi, da nam primerjajoče jezikoslovje kaže, kako imajo drugi jeziki (moderni, orien- talni) iste lastnosti. Sicer je pa prava izobrazba v prvi vrsti le stvarna. Prokletstvo našega časa je, da namesto stvarnosti, jedra nastopa lu¬ pina, oblika. Nisem seveda absolutno proti obliki, obračam se le proti njenemu precenje¬ vanju na škodo vsebini. In to se godi dandanes zlasti pri klasiškem jezikoslovju. Realka nasproti temu podaja mnogo stvarne izobrazbe, zlasti v prirodoslovju, zane¬ marja pa obenem z gimnazijo pouk o social¬ nem življenju in popolnoma izpušča filozofične vede. Sicer si pa obe, zlasti z ozirom na me- 15 todo poučevanja iu vzgajanja, nimata očitati druga drugi ničesar. Glavne napake so jima skupne. Cilj srednje šole v umskem oziru je na prvem mestu ta, da podajaj splošno izobrazbo. Srednja šola ima šele v drugi vrsti tudi namen, da pripravlja za specialne študije na visokih šolah. Veliko srednješolskih učencev ne pre¬ stopa na visoke šole iz raznih vzrokov, pri nas glavno iz gmotnih. Drugi zopet sploh ne ča¬ kajo, da bi dovršili srednjo šolo, gimnazijo ali realko, marveč se zatekajo ali k praktičnim, strokovnim šolam, ali pa si že iščejo služb pri raznih uradih in zavodih. Za te dijake ne bi bila priprava za eventualne visoke šole smo- trena. Zlasti pri njih vodi dosedanja tako- zvana formalna izobrazba do površnosti, blazi- ranosti in nadutosti; to je napol inteligencija, ki ve stvarno malo in nastopa zato tem bolj agresivno z obliko. Ako pa je v umskem oziru cilj srednje šole, da podaja splošno izobrazbo, potem je samoposebi umevno, da bodi ta izobrazba v organični zvezi z življenjem, z današnjim živ¬ ljenjem in da sprejemaj iz preteklosti samo to, kar tvori kontinuiteto s sodobno kulturo. Dan¬ danes se jemlje preveč tvarine in prepodrobno, posledica tega je: učimo se, da pozabljamo. Gradivo se mora prikrojiti tako, da odgovarja 16 stvarnim zahtevam. Učimo se o vsem mogo¬ čem, ne zbuja pa se v nas smisla za novodobne pojave niti na tehničnem in prirodoslovnem niti na socialnem polju. Poleg tega je način poučevanja kriv, da o kakšni resnični splošni izobrazbi ni ne duha ne sluha. Enotna srednja šola bodi sinteza huma¬ nističnih in realnih ved, kakor je sodobna kul¬ tura sinteza teh dveh principov. Zato naj se pri pouku zgodovine in s čitanjem do¬ brih prevodov podaja pogled v antiško kulturo, zlasti z ozirom na one elemente, ki jih je sprejela vase tudi novodobna kultura: smisel in čut za lepoto, za umetnost, za naravo, za telesnost in duševnost, skratka: antiški natu¬ ralizem. Zgodovina bodi pregled, kako se je člo¬ veštvo razvijalo gospodarsko in kulturno, v umetnosti in socialnem življenju. Politiška zgo¬ dovina naj se omeji na najpotrebnejše podatke. V višjih razredih naj se podaja zgodovinska tvarina na temelju sociologije. Namesto obligatne latinščine in grščine naj se poučujejo moderni jeziki in prirodo¬ slovne vede. Za nas Slovence naj se obenem s poukom slovenščine primerjajoče goji hrvaško- srbski jezik in književnost, ki nam odpira gospodarsko in kulturno pot po Balkanu. 17 Naravnost škandal je za večino nas, ki smo dovršili gimnazijo, kako malo vemo o prirodoslovnih vedah, kako nezadostno je naše znanje o mehanični in kemični tehnologiji. Enotna srednja šola naj intenzivneje goji fiziko z astronomijo, kemijo, zoologijo, botaniko, geo¬ logijo z mineralogijo in geografijo. Fizikalni zemljepis se more znanstveno obdelovati le na temelju geologije, to je predmet, ki spada v delokrog prirodoslovja. Zgodovini preostaja poli- tiški zemljepis in narodopis. Kar se tiče filozofije — ime filozofična pro- pedevtika je nesmisel, ker so priprava za filo¬ zofijo vse vede, logika in psihologija pa sta že sami filozofični vedi — je dosedanje učenje tega predmeta prav mačehovsko. Filozofije bi se učilo v najvišjih razredih, in sicer: logike (ki pa ne sme biti „formalna“ kakor je sedaj, ampak metodologija znanstvenega dela) in em- piriške psihologije, tu bi se podajala dalje zgodovina filozofije in religije ter etika. Enotna srednja šola ne bi smela seveda zanemarjati praktičnih predmetov: risanja, telovadbe in iger, pri čemer naj bi se dijake tudi navajalo k ročnemu delu v botaničnem vrtu. Ako pomislimo, da bi v srednjo šolo pri¬ hajali zrelejši gojenci, ki bi morali iz osemletne 2 18 Ijudsko-meščanske šole prinesti s seboj nekaj osnovnega znanja v jezikih, v matematiki in prirodoslovju; ako upoštevamo dalje, da bi se moral ves pouk vršiti na edino pedagoški pod¬ lagi materinščine in ako končno uvažujemo ne¬ izogiben predpogoj, da bi morala biti snov kvalitativno in kvantitativno prikrojena sprejem¬ ljivosti učencev in faktični, stvarni, duhu dobe odgovarjajoči splošni izobrazbi, ne glede na metodo, ki bi tudi izdatno podpirala učenje in o kateri še izpregovorim: potem ni dvoma, da je taka enotna srednja šola mogoča. V to enotno srednjo šolo bi hodili vsi, ki bi si hoteli pridobiti splošno izobrazbo ali nadaljevati svoje specialne študije na visokih šolah. Skupno bi se učili sedanji gimnazijci, realci in učiteljiščniki. V četrtem razredu se začenja potem odločitev. Pri današnji uredbi je desetletnemu dečku določena njegova usoda: ti pojdeš v gimnazijo, ti v realko. Ta odlo¬ čitev je prezgodnja. Dostikrat jo pa tudi na¬ rekuje kruta okolnost, da mora dijak hoditi v tisto srednjo šolo, ki se ravno nahaja v nje¬ govem kraju, naj ima že veselje in zmož¬ nosti ali ne. Vse to odpade pri enotni srednji šoli. Kjerkoli se ustanovi, je povsod enaka. Ko pa dijak postaja mladenič, zmožen jasnej- 19 saga upogleda v svet, ko se že njegove sile bolj razvijejo, tedaj približno v 18 . letu stopa predenj življensko vprašanje: Kam? Ako se odloči za univerzo (za medicino, pravo, profe¬ suro), potem bi obiskoval kurz za latinščino in grščino, ki bi se poučevala neobligatno; dotienik, ki bi namerjal pohajati univerzo, bi moral dokazati, da je ta kurz obiskoval. Kdor bi se odločil za tehnične študije, bi posebej obiskoval kurz za opisno geometrijo in za one partije iz matematike, ki jih zahteva študij na tehniki. Kandidat za učiteljski stan bi se moral baviti s petjem in godbo ter z ročnim delom v botaničnem vrtu. V slučaju, da bi kdo pozneje po dokon¬ čani srednji šoli hotel menjati svojo specialno stroko, ne bi potreboval ničesar drugega, nego dokazati dodatno znanje iz predmetov dotičnega kurza. Na ta način bi se omogočevalo presto¬ panje na visoke šole. V. Namen srednje šole ne more biti samo splošna izobrazba in s tem obenem usposob- Ijanje za študije na visokih šolah, marveč njena naloga je kakor sploh šole v prvi vrsti v z g n j a„~ Človek ni samo umsko bitje, poleg uma imamo budi čut in voljo. In ravno čut in volja sta 2 * L 20 vodilni, gibni sili našega dejanja in nehanja. Z gojenjem uma, čuta in volje šele zadoščamo človeški prirojenosti, ki je družabna ali socialna. Zato mora biti glavni namen vsake šole soci- t alna vzgoja. Harmonija poedinca in celote, harmonija uma in vesti — to je prvi in zadnji j cilj vse vzgoje. Ali izpolnjuje šola to svojo nalogo ? Današnja šola ne izvršuje svojega na¬ mena, ker je pod vplivom cerkvene in državne vzgoje. Cerkvena vzgoja se je preživela, ker stoji v nasprotju z moderno kulturo, z moderno vedo in z modernim življenjem. Gre za versko strpnost, za spoštovanje osebnosti kot take, gre za svobodo vesti. Cerkvena vzgoja nima po- j trebne objektivnosti za gmotne in duševne zahteve modernega Človeka, zato njena vzgoja ne more biti cilj novodobne šole. Enako je pa tudi državna vzgoja kvarna razvoju in napredku šolstva. Posebno čutimo mi Slovenci dobrote državne vzgoje. Državni centralizem mori in duši samostojnost in indi¬ vidualnost posameznih narodov. Njegova šablon¬ ska, birokratična vzgoja tlači vsak svobodni polet, ker hoče imeti avtomate, a ne svobodnih državljanov. Državna vzgoja degradira šolstvo na politiško deklo, dasi bi moralo biti po svojem bistvu kulturna naprava in prav ničesar dru- 21 gega. Iz teh razlogov se mora državna vzgoja zamenjati z narodno vzgojo, ki naj služi po¬ trebam dotičnega naroda, obenem pa zbuja smisel in porazumevanje za kumaniteto in so¬ lidarnost pri interesih, ki se tičejo kulturnega napredka vsega človeštva. Nujna zahteva je, da dosedanje discipli¬ narne rede zamenjamo z učnimi in hišnimi redi, ki odgovarjajo duhu časa, upoštevajoč, da imamo opraviti z živimi ljudmi, ki naj jih pri¬ pravljamo za življenje, pravo, resnično živ¬ ljenje. Ne hinavcev in klečeplazcev, marveč odkritih značajev, ljudi bistrega razuma, glo¬ bokega čuta in trdne volje nam je treba; ne slabičev in sentimentalnih deklamatorjev, mar¬ več mož produktivnega dela, zavedajočih se, da je delo življenje in življenje da je delo. Dose- dauji disciplinarni redi odtegujejo mladino rodovini, narodu in človeštvu, da tava kakor v sanjah okrog po svetu. Dogajajo se celo slučaji, da se ji zabranjuje izkazovanje pietete mrtvim svojim učiteljem ! Osvobodimo učenca in uči¬ telja, da se približata drug drugemu, oba pa današnjemu življenju! Gojitev vseh sil, ki so v človeku, uma, čuta in volje, vzgoja zahteva koncentracije v eni roki. Zato poučuje ljudskošolski učitelj v svojem razredu skoro vse predmete. Na srednjih šolah se je pa namesto prejšnje uredbe raz- rednikov ali razrednih učiteljev uvedel sistem strokovnih učiteljev. Ta sistem ne vzgaja, marveč dresira. Kar eden zida, to morebiti drugi podira. Značaji poedinih učiteljev so jako različni, njih umske in nravne zmožnosti ne¬ enake. Ni mogoča soglasna vzgoja, kjer se učitelji drug za drugim menjavajo, kjer po¬ učuje posameznik v mnogih razredih. Kakšna je to vzgoja, ko učitelj pri številnih razredih in pri malo urah, ki jih ima, niti ne more spoznati po imenu svojih gojencev ! Učenec ne pozna učitelja, učitelj ne prodre v duševnost in socialni položaj učencev. Iz tega se ne more razviti vzajemno zaupanje, ki je podlaga vzgoje. Ue koga ne poznam, kako mu naj zaupam, in če mu ne zaupam, kako naj ga poslušam in se dam od njega voditi ? Ne more biti dru¬ gače, da namesto vzgoje nastopa dresura. Ako učenec sluša, stori to zato, ker se boji kazni. Na njegov čut in njegovo voljo deluje le zu¬ nanja sila, strah ; v svoji notranjosti ostaja, kakršen je bil, dostikrat je celo slabejši, ker se v strahu pred kaznijo laže in hlini. Tako se vzgajajo tiste dvoživke v človeškem življenju, o katerih nikdar ne veš, kako mislijo. Ako je pa učenec odkritega značaja, toda nagle in hude jeze, pa naleti pri tem na učitelja, ki se tudi ne zna ali ne more premagovati, potem je konflikt med obema neizogiben in utegne imeti 23 slabe posledice za oba, skoro gotovo pa za učenca. Mnogo nadebudnih eksistenc se na ta Uačin pogublja dan na dan, dočim neodkrito- srčneži in lizuni uspevajo. Sistem strokovnih učiteljev, kakor jih imamo dandanes, ni škodljiv samo vzgoji, marveč tudi splošni izobrazbi, ki naj jo podaja srednja šola. Vsi predpisi o tem, naj posamezni učitelji delajo sporazumno, ostanejo na papirju pred neizprosnimi fakti realnosti. Učitelji so ljudje in kot taki podvrženi človeškim slabostim. Pri najboljši volji ni mogoče, da bi recimo 5—10 učiteljev, ki poučujejo v enem razredu, uspešno izvrševalo svoj poklic, ko si takorekoč kar roke podajajo pri vratih, prihajajoč vsak s svojo metodo, svojimi zahtevami, pa tudi s svojimi slabostmi. Zdi se, kakor bi bil učenec eksperiment, na katerem poizkušajo razni uči¬ telji svoje metode ter dobre in slabe učinke svoje osebnosti. Tako vedno menjavanje uči¬ telja od ure do ure, ti psihološko povsem na¬ pačni prehodi, ko ne ve nastopajoči učitelj, kakšna je dispozicija učencev, koliko duševne energije so že porabili in koliko je še morajo ta dan, imajo to posledico, da se pač veliko tvarine jemlje, a jako malo temeljito predela, da so učenci nepazljivi, raztreseni in učtelj zaradi tega razdražljiv in nervozen. Učni uspehi sedanje srednje šole morajo biti potem minimalni. 24 Sistem strokovnih učiteljev deluje jako slabo tudi na zdravje učiteljstva. Dannadau, leto za letom se peča strokovni učitelj vedno z isto tvarino. Ta enoličnost mora vplivati kvarno na njegov duševni stan, posebno če pomislimo še na korekture. Ali je potem čuda, ako se polagoma izcimijo abnormalnosti, ki po¬ stanejo tipične za ves stan in ki seveda nikakor niso v prid pouku in vzgoji. Poleg tega vpliva to neugodno na iz¬ obrazbo učiteljstva. To šolsko strokovnjaštvo postane dostikrat samo vase tako zaljubljeno, da ne priznava mimo sebe nobene druge vede. Iz strokovnjaštva se razvije zagrizena enostra- nost, ki ni daleč od nevednosti. Izgublja se v najmanjše podrobnosti in zanemarja pri tem to, kar je res treba vedeti. Pravi strokovnjak je vendar tisti, ki pozna vse relacije svoje specialne vede do drugih ; zato pa mora ob¬ vladati te znanosti in ne more obzidati svoje stroke s kitajskim zidom. Ako bi znal kdo n. pr. vse višine gora do podrobnosti, ali ga moremo že zato imenovati strokovnjaka v geo¬ grafiji ? Jasno je, da ne. Saj mu nedostaje temeljnega pogoja: on ne pozna organične zveze geografije z drugimi vedami, njenega bistva in njene naloge. Strokovnjaštvo, kakor se je razvilo za¬ radi nezadostnega splošnega znanja, ki ga je 25 okrivila sedauja srednja šola, je dovedlo do te absurdnosti, da mora srednješolski učenec znati, kar je smel njegov učitelj pozabiti, ozi¬ roma učenec naj bi vedel, česar učitelju ni treba vedeti, če ne — ni zrel! V tej bridki resnici, ki jo čutimo srednješolski učitelji dan- nadan, tiči veliko pedagoško zlo, ki jasno do¬ kazuje, da je v ustrojstvu sedanjega srednje¬ šolska nekaj gnilega in nezdravega. Vtem oziru so ljudski učitelji pred nami. Marsikdo izmed nas, ki gleda more¬ biti postrani svojega tovariša iz ljudske šole, ne pomisli, da more imeti vesten, za svoje delo in izobrazbo vnet ljudskošolski učitelj višjo splošno izobrazbo nego mi; zakaj on poučuje vse predmete in se ne more učencem izgovar¬ jati na svoje strokovnjaško, da tega ali onega ne ve. Vsaj toliko mora vedeti iz vseli pred¬ metov, kolikor se zahteva od učencev, dočim vemo mi, strokovnjaki, o drugih predmetih iz- večine jako malo, ker smo vse srečno pozabili. Zato zahteva enotna srednja šola iz di- daktiških in pedagoških razlogov popolno pre- ustrojitev ne samo učnega načrta, marveč tudi učne metode. Namesto strokovnih učiteljev se zopet uvedo razredni učitelji, ki vzgajajo in uče svoje učence od prvega do šestega razreda — toliko razredov bi štela po mojem načrtu enotna srednja šola — v vseh humanističnih in re- 26 alnih predmetih. Risanje, telovadba in igre z ročnimi deli v botaničnem vrtu se izroče po¬ sebnemu strokovnemu učitelju. Za začetek, da bi prehod ne bil tako nagel in težak, bi bilo morebiti potrebno, da se pripustita vsaj dva učitelja: eden za humanistične, drugi za rea¬ listične predmete, da bi bili potem v vsakem razredu trije, dokler se ne bi reforma popol¬ noma izvedla. VI. Nastaja važno vprašanje: Kako bi bilo mogoče, da bi en sam razredni učitelj zmogel tako duševno in telesno delo ? Njegova priprava bi se morala začeti na srednji šoli in dokončati na visoki šoli. Kako bi se v ta namen reformiral vseučiliški pouk, o tem pozneje. Tu najprej o pripravi na srednji šoli. Ako bi srednja šola resnično podajala splošno izobrazbo, kakor je njen namen, potem bi si kandidat za srednješolskega učitelja osvojil že tukaj potrebno temeljno znanje, ki bi ga na visoki šoli izpopolnil, poglobil in do¬ vršil. V ta namen je najprej treba, da se učna snov kvantitativno izdatno omeji, morebiti na tretjino dosedanje, da se kvalitativno ozira na sprejemljivost učenčevo, da se torej toliko in tako zahteva, kolikor in kakor zmore nor- 57 malno razvit človek 14. do 20. let. Ne smemo Pozabiti, da je namen srednje šole podajati splošno izobrazbo, ne pa podrobnosti in na¬ tančnosti. Manj, zato pa to tembolj te¬ meljito ! Popolnoma se mora pri tem izpremeniti učna metoda. Vsa dosedanja metoda ni ničesar drugega nego večno razlaganje in večno iz¬ praševanje. In vendar je namen srednje šole vzgoja in pouk! Z razlago pridobivamo samo trenutne uspehe, z izpraševanjem izgubljamo mnogo časa. Ako je razlaga slaba, je boljše, da je ni, ker je samo potrata časa ; ako je razlaga dobra, ni mogoče, da bi si učenee hipoma vse zapomnil, marsikaj mu ostane ne¬ jasno, ko se strokovni učitelji vrste drug za drugim, prihajajoč zato, da zopet odhajajo. Nadarjenejši učenci si sicer hitrejše in več zapomnijo, toda kmalu zopet pozabijo, ker niso imeli prilike, da bi bili snov predelali in si jo osvojili. Glavno delo, učenje, čaka učencev doma. In to je temeljna napaka sedanje učne metode! Učenci bi se morali vsega naučiti v šoli. Učitelj ne bi smel veliko predavati, mar¬ več snov z učenci predelavati, dopolnjevati in ponavljati toliko časa, da jo vsi učenci ne le razumejo in si za trenutek zapomnijo, marveč tudi za stalno osvoje in resnično znajo. Sicer določajo tudi sedanji predpisi, da se mora 28 učna tvarina z učenci predelavati in ponavljati. Toda to je za sedaj samo pobožna želja, ki je sploh ni mogoče izvrševati, ali vsaj v jako skromni meri, ker se jemlje preveč snovi, ker so posamezni razredi prenapolnjeni in ker ugrabi mnogo časa izpraševanje. Zato je poleg skrčenja učne snovi nujni pogoj ta, da število učencev v enem razredu ne sme presegati 30 in končno, da se izpraševanje temeljito omeji. Dosedanji način izpraševanja moramo za¬ vračati že a priori s psihološkega stališča, ker zbuja strah in razburjenost ter odvrača s tem učence od pazljivosti, poleg tega zavaja k učenju za red. Izpraševanje in zlasti klasifikacija pa povzroča obenem vestnemu učitelju velike muke in duševne boje, dočim je v rokah manj vest¬ nih in brezvestnih učiteljev jako nevarno orožje. To je žalostno poglavje v ustrojstvu srednje šole, ki je krivo tolikega gorja! Ako odpade izpraševanje in klasifikacija, oziroma se omeji na minimum, potem odpade obenem izvečine ves ta duhomorni, pedantični aparat raznih katalogov, konferenc in pisarij. Izpremeni se pa tudi uredba pismenih nalog. Naloge iz latinščine in grščine odpadejo že v naprej. Pri modernih jezikih bi bile pi¬ smene naloge umestne, toda popravek bi se vršil takoj v šoli s sodelovanjem učitelja in učencev. V 29 nižjih razredih bi se gledalo bolj na obliko¬ slovje, v višjih na pravilno izražanje misli.. Naloge bi se prebirale v šoli in tu kritikovale, z vajami v govorjenju, s čitanjem v šoli in doma bi se zmanjševale eventualne napake. Šolsko leto se ne bi delilo na dve polo¬ vici. Učitelj bi predelaval učno snov, na koncu leta bi imel z učenci rekapitulacijo o predelani tvarini. Ker bi bil v vedni dotiki z njimi, bi si lahko napravil kolikortoliko pravično sodbo o njih učnem uspehu, kar bi zapisal v šolsko izpričevalo z opazko »popolnoma zrel“, „zrel“ ali „nezrel" za prestop v višji razred. Klasifi¬ kacija v posameznih predmetih bi čisto odpadla, učitelj naj sodi učenca po celotnem vtisku, ki ga je dobil v dobi enega leta z ozirom na vse predmete. Pri takem načinu pouka in vzgoje bi bil gotovo jako majhen odstotek „nezrelih“. Polletno izpričevalo bi bilo provizorično- in bi se dajalo le v tem slučaju, če kdo iz¬ stopi iz šole ali če iz kakršnegakoli vzroka prestopi na drug zavod. Koncem šestega leta dobi učenec izpričevalo, da je „popolnoma zrel", „zrel“ ali „nezrel" za prestop na visoke šole. Obenem bi to izpričevalo doka¬ zovalo, katere za prestop na visoko šolo pred¬ pisane kurze je dijak obiskoval in s kakšnim uspehom. 30 Tudi tu bi bili slučaji „nezrel“ izredni, ker bi se bilo treba ozirati na dispozicije, na ves habitus učenca, a ne na to, če more¬ biti v nekaterih predmetih ni tako dobro pod¬ kovan kakor v drugih. Iz tega je razvidno, da odklanjam maturo v celem njenem obsegu, če je kaj podvrženega slučaju, je to matura, ki postavlja ves srednješolski sistem na noge. In ta goli slučaj odločuje dostikrat za vse življenje ! Matura je dandanes izvečine kos popisanega papirja, ki ne dokazuje, da je mladenič zrel, marveč, da srednja šola sama sebi ne verjame, ali je maturant, ki stoji pred njo v Črni obleki, res tisti človek, ki ga je poučevala in vzgajala sedem ali osem let; zato si ga mora še en¬ krat od blizu ogledati in -dognati njegovo iden¬ titeto. In ako se ji po sklepih formalne logike posreči dokazati, da ta maturant ni identičen s tistim dijakom, kije bil morebiti ves čas prav dober ali vsaj dober njen učenec, potem proglasi slavnostno: Ne poznam te! Matura je „testi- monium paupertatis“ današnje srednje šole. Prihajam k vprašanju: Ali bi mogel raz¬ redni učitelj, če bi že bil duševno kvalificiran za to, fizično vršiti delo, ki mu ga nalaga enotna srednja šola? Predvsem je treba upoštevati, da bi od¬ padle korekture in mnogo administrativnih poslov, s čimer bi se učitelj takoj izdatno raz- I. Obligatni predmeti. II. Neobligatni predmeti. Priloga k str. 31. (dr. D. Lončar: „0 šolski reformi")- 31 bremenil. Daljša zahteva je, da bi se ves pouk moral vršiti dopoldne, in sicer največ od 8. do 12. ure; risanje, telovadba, igre, ročno delo in fleobligatni predmeti bi se poučevali popoldne. V Priloženi tabeli podajam za poizkušnjo učni načrt obligatnih in neobligatnih predmetov, kakor si predstavljam enotno srednjo šolo, kar se tiče razdelitve predmetov in števila tedenskih ur. Najprej par splošnih opomb o tem učnem načrtu. Morebiti bi se zdelo komu, da imajo ne¬ kateri predmeti, kakor slovenščina, nemščina, risanje premalo tedenskih ur. Na to odgovar¬ jam, da moramo imeti vedno pred očmi to okolnost, da daje temelj enotni srednji šoli osemletna ljudsko-meščanska šola. Iz nje bi prihajali zrelejši učenci, prinašajoč s seboj mnogo osnovnega znanja, ki bi ga srednja šola izpopolnjevala, razširjala in poglabljala. Pri tej priliki izražam željo, naj bi nam kdo izmed l.judskošolskih učiteljev podal podrobnejši načrt reformirane ljudsko-meščanske šole. Druga neizogibna zahteva je, da bodi učitelj pedagoško neodvisen. Pedagoška neod¬ visnost učiteljeva je predpogoj uspešnega pouka in zdrave vzgoje. Namesto malenkostnih, indi¬ vidualnost učiteljevo naravnost ubijajočih pred¬ pisov naj stopa svoboda v okviru učnega načrta, ki budi samozavest in iznajdljivost ter poraja 32 veselje do dela, s tem pa tudi zagotavlja večje uspehe, nego prisiljenost in šablona, ki ustvarja dninarsko delo in kvari značaje. Poleg učne metode naj ima učitelj prostost, da si more svoje tedenske ure tako razdeliti, kakor zahteva to dispozicija učencev, čas, vreme in druge okolnosti. Ako se mu zdi umestno, naj obrav¬ nava en sam predmet ves dopoldan, kar velja zlasti za one stroke, pri katerih so znanstveni izprehodi, poizkusi in praktične vaje glavno, čisto napačen je sedanji način poučevanja, ko se učna tvarina trga in prekinja od ure do ure. če je vreme ugodno, se poučuje n. pr. prirodo- slovje najbolj uspešno zunaj v prirodi. Pri ke¬ miji in fiziki se v eni uri z eksperimenti ne da veliko napraviti. Učenec mora eksperiment večkrat videti, a ne samo to, on mora sam poizkušati in delati, da vidi, kako se v nje¬ govih rokah izpreminjajo snovi in ustvarjajo mehanični ali kemični predmeti. S tem si pri¬ dobiva solidno znanje, obenem pa se uči ceniti gmotno delo, kar je neprecenljive vrednosti za socialno vzgojo. Enako je tudi pri drugih strokah, če je zanimanje tu, naj se to zanimanje izrabi. Doslej pa gospoduje po naših učnih in vzgoje- valnih zavodih šolski zvonec namesto naravne pedagogike. Kjer se kaže večja potreba, tam se naj intenzivneje zastavi. Naloga učiteljeva je, da iz raznih komponent dobi rezultanto. Učitelj 33 bodi vzgojitelj! Zato ga ne smemo vklepati v okove birokratizma. Po teh splošnih opazkah prehajam k po= drobnejšemu razlaganju, kakšna bodi uprava snotne srednje šole in kako se naj izvršuje predloženi učni načrt. Vse dopoldanske predmete v enem raz¬ redu poučuje dotični razredni učitelj. Zato pa nna prosto vse popoldneve, da se more odpočiti in samega sebe izobraževati. V prvih štirih razredih bi imel 21 ur, torej trikrat do dva¬ najstih in trikrat do enajstih; v petem in šestem razredu bi imel 22 ur, torej štirikrat do dva¬ najstih in dvakrat do enajstih. Obenem bi vsak razredni učitelj upravljal dijaško knjižnico za svoj razred, kjer bi dijakom priporočal in iz¬ posojal knjige, določene za dotično starost z Upoštevanjem umskonravne usposobljenosti po- ndincev. Na ta način bi vodil razredni učitelj tudi domače berilo svojih učencev, ki je sedaj popolnoma odvisno od slučaja in ne dopolnjuje sistematično šolske izobrazbe in vzgoje. Popoldanski predmeti: risanje, telovadba z igrami in ročno delo v botaničnem vrtu bi bili sicer obligatni, toda ne bi smeli zadrževati učenca, da ne bi bil sposoben za prestop v višji razred, ako bi v teh predmetih nekoliko Zaostajal za drugimi, kar se že tudi sedaj vpo- Števa, ako je dijak drugače dober. Popolna 3 34 nezmožnost bi bila najbrže redka. V slučajih, ki bi jih predlagal šolski zdravnik, bi se dijake oproščalo telovadbe, kakor se to godi že sedaj. Kandidati za ljudskošolske učitelje bi se pa vsekako morali uspešno učiti risanja, telovadbe z igrami in delati v botaničnem vrtu. Ti pred¬ meti bi se poučevali v treh oddelkih po dva in dva razreda skupaj, kar bi bilo mogoče pri malem številu učencev. Vsak razred bi imel prosto pozimi štiri popoldneve, poleti celo pet, da bi jih porabljal za neobligatne predmete in za razvedrilo. Ako odštejemo povprečno dva po¬ poldneva za neobligatne predmete, še vedno ostanejo dva do trije popoldnevi prosti, ne glede na nedeljo, ki mora biti tudi popolnoma prosta in ne, kakor je sedaj, ko domače priprave in na¬ loge jemljejo dijaku še nedeljski čas. Potre¬ bujemo odmora, če hočemo kako stvar dobro prebaviti in si jo temeljito osvojiti. Učitelj teh popoldanskih predmetov bi imel seveda prosto vse dopoldneve. Ako primerjamo število tedenskih ur te enotne srednje šole z dosedanjim učnim na¬ črtom, vidimo veliko razbremenitev za učence in učitelje. Glavno duševno delo bi se vršilo dopoldne, popoldanski predmeti so bolj v raz¬ vedrilo, ker ne zahtevajo toliko duševne ener¬ gije, zlasti še, ker bi se ob lepem vremenu vršil ves popoldanski pouk zunaj v prirodi. To 35 bi bila le prijetna izprememba po dopoldanskem znanstvenem delu, ki v nobenem razredu ne presega 24 ur, kar popolnoma odgovarja za¬ htevam moderne šolske higiene. Kar se tiče relativno neobligatnih pred¬ metov, bi poučeval petje in glasbo strokovni učitelj popoldanskih predmetov. To so vse praktične stroke, ki se dado združiti v eni roki. Te predmete bi poučeval posebno lahko ljudskošolski učitelj, to se pravi: ljudskošolskim učiteljem bi se zlasti na ta način omogočevalo, da postanejo tudi srednješolski učitelji, seveda ua podlagi izpita, predpisanega za srednjo šolo. Petje bi se poučevalo v dveh oddelkih po dve uri na teden, pri čemer bi bilo umestno, da se oba oddelka časih združita k skupni pevski vaji. V glasbi sem izbral gosli, ki so najpri- pravnejše orodje za pevski pouk, ker se dajo prenašati. Za pouk ostalih relativno neobligatnih predmetov bi moral biti drug strokovni učitelj. Poleg matematike in opisne geometrije za tehnike bi poučeval praktično latinščino in grščino v toliko, v kolikor je res treba za spoznavanje jezika, da imamo v slučaju potrebe ali znan¬ stvenega zanimanja podlago, na kateri moremo zidati. Latinščina in grščina nam nista po¬ trebni zaradi svoje literature, zakaj v kolikor ima ta literatura še dandanes recimo svetovni 3 * L 36 pomen, o tem se seznanimo iz dobrih pre¬ vodov, kakor to delamo pri modernih litera¬ turah, ki so nam vendar po mišljenju, čuvstvo- vanju in hotenju veliko bližje. Pouk latinščine in grščine naj se vrši zaradi jezikov samih, v kolikor nam more še dandanes pomagati pri stvarni izobrazbi. Za druge absolutno neobligatne predmete, ki bi se lahko poučevali, kakor stenografija itd., bi morali biti seveda posebni učitelji. Te pred¬ mete izpuščam, ker niso v organični zvezi z enotno srednjo šolo, dočim bi bili prejšnji samo relativno neobligatni predmeti bistveni del srednješolske organizacije: od četrtega razreda dalje bi moral vsakdo, ki bi se odločil za vi¬ soko šolo, obiskovati za svojo stroko predpisana neobligatna predmeta. Koliko učiteljev bi bilo torej treba po tem načrtu? Za dopoldanski pouk bi bilo treba šest učnih oseb, za popoldanski in za relativno ne¬ obligatne predmete pa dveh, da bi bilo skupno na vsakem zavodu z ravnateljem vred devet učiteljev, ki tvorijo učiteljski zbor. Kazredni učitelji bi imeli po 21 in 22 ur, strokovni učitelj za risanje, telovadbo z igrami in delom v botaničnem vrtu ter za petje in glasbo 22 ur, strokovni učitelj za latinščino, grščino, mate¬ matiko in opisno geometrijo za tehnike pa 37 18 ur. Ta ima nekoliko manj ur, ker je po¬ poldanski znanstveni pouk veliko težji in ker v teh predmetih, ki bi jih imel on, ne more kršiti pouk zunaj v prirodi. Zato naj ima ne¬ koliko maDj ur, ker ne uživa teh ugodnosti kakor njegovi tovariši. Strokovna učitelja bi torej poučevala eden štirikrat po štiri ure in dvakrat po tri, drugi šestkrat po tri ure. Kar se tiče ravnateljstva, naj v tem oziru dobi srednja šola svojo avtonomijo, kakor jo že nna visoka šola glede rektorjev. Ravnatelj naj se voli od vsega učiteljskega zbora po starosti. Ravnateljsko leto naj bi bilo nekako častno leto, v katerem bi dotični učitelj prost vsega pouka vodil administrativne posle, uči¬ teljsko knjižnico, uvajal mlajše učitelje v pouk ter vzdrževal red zavoda. To bi ugodno vplivalo na medsebojno razmerje učiteljskega zbora in ravnatelja, ob¬ enem pa bi se s šolsko avtonomijo onemogo- čevali škodljivi strankarsko-politični vplivi, ki nimajo pri kulturnih zavodih ničesar opraviti. Vsakdo bi imel seveda pravico, da častni posel ravnateljstva ali sprejme ali odkloni. Pri iz¬ volitvi strokovnega učitelja, ki je popolnoma nnokopraven z drugimi, za ravnatelja bi se moral nastaviti namestnik za tisto leto. Pri obolelosti, ali če bi bil učitelj drugače zadržan, ga nado¬ meščajo ravnatelj in tovariši. Ako traja bolezen 38 ali zadržek dalj časa ali če je treba vzpo¬ rednic, potem se zopet nastavljajo namestniki. Če traja vzporednica določeno dobo, n. pr. tri leta, potem se naj nastavi zanjo stalna učna moč. Kaj in kako se naj poučuje pri posa¬ meznih učnih predmetih? Govorim o strokah, ki se poučujejo dopoldne, ker tvorijo jedro enotne srednje šole. Pri jezikovnem pouku mora nastopati analitična metoda namesto dosedanje sinte¬ tične. To se sicer pri modernih jezikih izve- čine že sedaj godi, dočim se latinščina in grščina še vedno poučujeta po starem: najprej slovniška pravila z vsemi podrobnostmi, potem šele čitanje klasikov. To je narobe svet! Naj¬ prej so ljudje govorili in pisatelji pisali, potem je šele prišel slovničar, ki je izkušal dognati zakone, po katerih se razvija jezik in s tem je seveda tudi sam vplival na daljši razvoj jezika. Preden ni imel snovi, ki bi jo bil obdeloval, ni mogel ničesar dognati. Zato se mora jezi¬ kovni pouk ravnati po tem in na podlagi be¬ rila vcepljati učencem temeljne jezikovne za¬ kone. Pri zgodovinskem pouku naj stopa v ospredje zgodovina domačega naroda, potem šele bližnjih in dalj njih sosedov. V splošnem se naj podaja slika kulturnega in gospodarskega razvoja človeške družbe. V nižjih razredih naj 39 se seznanja učenec s splošno važnimi fakti na znanstvenem, umetniškem, gospodarskem in političnem polju, v višjih razredih naj se mu podaja sociološka razlaga teh faktov, da bo umeval porajanje in razvijanje, kakor se kaže v različnih panogah kulture: poljedelstva, obrt- uosti in trgovine, znanosti in umetnosti, etike in religije, prava in socialnega življenja. Vzpo¬ redno z zgodovino se je treba pečati s poli¬ tičnim zemljepisom in narodopisom. Kar se tiče prirodoslovja, naj stopa v nižjih razredih v ospredje empirično pozna¬ vanje domačih rud, rastlin in živali, v višjih razredih pa naj se poučuje biologija, t. j. ana¬ tomija in fiziologija rastlin in živali. Podrob¬ nejši učni načrt prirodoslovnih ved bi bil sle¬ deči: V I. in II. razredu v zimskem polletju živalstvo, v letnem polletju rastlinstvo, v III. in IV. razredu v zimskem polletju geologija z mi¬ neralogijo, v letnem polletju geologija z geo¬ grafijo, v V. razredu rastlinstvo in v VI. ži¬ valstvo z anthropologijo. Pri anthropologiji bi bilo treba govoriti o zdravstvu, zlasti pa se znan¬ stveno dotakniti dveh perečih točk, od katerih je odvisno toliko eksistenc: alkoholizma in spolnosti. V tem oziru ima veliko na vesti sedanja šola, stoječa pod vplivom cerkve in države, ki pod krinko versko-nravne vzgoje pušča v nemar najbolj življenska vprašanja. Pouk o 40 spolnem vprašanju v primerni obliki naj po¬ dajata rodovina in šola. Izvir človeške družbe temelji na spolnosti. Ako neče človeška družba uničiti sama sebe, potem je njena prva naloga ta, da poučuje in vzgaja svoje člane o važ¬ nosti in pomenu svojega življenskega temelja — spolnosti. Pouk fizike in kemije naj bo kolikor mogoče tehniška in praktična aplikacija prirodo¬ slovnih ved, čisto teoretiške znanosti spadajo na visoko šolo. Iz filozofije naj se poučuje v V. razredu po 2 uri na teden psihologija in po 1 uro na teden logika; v VI. razredu po 2 uri na teden zgodovina filozofije in religije ter po 1 uro na teden etika. Umeva se samo ob sebi, da bi izpreme- njenemu učnemu načrtu in izpremenjeni učni metodi morale odgovarjati tudi v tem smislu pisane učne knjige. VII. Izobrazba in vzgoja razrednih učiteljev zahteva izpremembo v organizaciji vseučilišč. Vseučilišče ima namen gojiti znanstvo teore¬ tično, obenem pa pripravljati za praktične po¬ klice: za pravnike, zdravnike, učitelje. Sedanji ustroj vseučilišč ne ustreza obojnemu namenu: ali zanemarja eno ali drugo. 41 Kako temu odpomoči? V srednjem veku je bila bogoslovna fa¬ kulteta središče vseučiliščnemu študiju, ki je dajala smer vsemu znanstvenemu delu. V novi dobi izgublja svoj pomen, ker je postala prak¬ tični zavod, ki vzgaja duhovniški naraščaj do¬ ločene konfesije (katoliške, evangeliške). Zato ne spada več v organizacijo vseučilišča, ki ne more biti konfesionalnega značaja, čim bolj je padala važnost bogoslovne fakultete, tem bolj je naraščal pomen modroslovne. Tisto mesto, ki ga je imela nekdaj teologija, zavzema zdaj filozofija. Ta preobrat se mora kazati v orga¬ nizaciji vseučilišč, ako hočemo, da najvišji znanstveni zavod koraka vzporedno s sodobno kulturo. Modroslovna fakulteta bodi središče vse- učiliškemu študiju, ki naj goji teoretično vedo in naj bo na ta način podlaga ostalim fakul¬ tetam za praktično aplikacijo teoretične zna¬ nosti. Modroslovna fakulteta naj podaja teorijo kot tako v zaokrožen svetovni nazor. Ona naj spaja druge fakultete v celoto, podajajoč jim teoretični temelj za njih praktične stroke. Zato bi se vse teoretične vede drugih fakultet pre¬ nesle na modroslovno, ki bi jo moral obisko¬ vati nekoliko let vsak vseučiliščnik, da si osvoji za svojo praktično stroko potrebne teoretične 42 znanosti. Poleg te čisto teoretične modroslovne fakultete naj se ustanove razne praktične fa¬ kultete, ki bi pripravljale za praktične po¬ klice: za pravnike, zdravnike, učitelje. Nas za¬ nima tu fakulteta za učitelje. Fakulteto, ki vzgaja srednješolske učitelje, imenujemo sedaj modroslovno. Ta izraz ni pri¬ meren, kakor je razvidno iz bistva modroslovja ali filozofije. Ta fakulteta bi se morala imeno¬ vati šolska ali učiteljska, ker bi bil njen namen vzgajati učiteljski naraščaj srednjih šol. Dosedanji učni načrt modroslovne fakul¬ tete ima to veliko napako, da ni sistematičen. Predavanja so glavno teoretiškega pomena brez ozira na to, da morajo pripravljati tudi za učiteljski stan. Posledica tega je, da akademik ne ve, česa naj bi se pravzaprav lotil. Zato posluša morebiti vsa mogoča predavanja brez zveze in brez ozira na izpit usposobljenosti. Popolna akademiška svoboda in pestrost veliko¬ mestnega življenja, ki se tako kričeče razloču¬ jeta od srednješolske discipline, izvabljata di¬ jaka, da pozablja na svojo nalogo, da ne zna rabiti svobode, ker ni bil tega vajen, marveč da jo zlorablja v svojo škodo. Tako izgublja marsikdo leto za letom. Ko dobi absolutorij, tedaj se morebiti še-le spomni, čemu je šel pravzaprav na visoko šolo. V naglici se začne učiti za izpit. Čeprav prebije izkušnjo — tudi 43 tu igra slučaj veliko ulogo — vendar to ne more biti solidno znanje, ki si ga je vtepel v glavo v zadnjem trenutku. In kaj še-le oni, ki je bil zaradi gmotnih razmer prisiljen, da je takoj po absolutoriju šel službovat brez iz¬ pita ! Koliko zatajevanja je tu treba, koliko odločne volje in napora, da se tak človek ne izgubi v valovih socialnega življenja! Pri tem pa delodajalec-država ravna z njim bolj kruto in bolj izkoriščevalno nego delodajalec-zasebnik. Vse to dvojno naporno delo, ki ga opravlja, ker so ga gospodarske razmere prisilile k temu, ne velja pri državi nič: ta leta brez izpita so zanj izgubljena, ker se mu ne štejejo pri stal¬ nem nameščenju med službena leta . . . A tudi za one, ki na visoki šoli ne zane¬ marjajo svojih dolžnosti vkljub vsem zapeljivo¬ stim tega sveta, je državni izpit po dovršenem četrtem letu veliko breme. Opozarjam na mno¬ žino snovi, ki jo je treba predelati in si jo osvojiti. Vse to naenkrat! To ni možno brez razburjenja, ki postaja dostikrat nevarno za naše duševno in telesno stanje. Iz vsega tega sledi, da bi bilo treba urediti učni načrt za srednješolske učitelje si¬ stematično, smotreno in uvesti izkušnje na koncu vsakega letnika, kakor se to godi že sedaj pri juristih in medicincih. S tem bi se ome¬ jevala dijaška lahkomišljenost in se pridobivalo 44 solidno znanje. Poleg tega naj že srednja šola s pametno vzgojo navaja mlade ljudi na svo¬ bodno življenje, da jim bo svoboda vir radosti, a ne vir nesreče in prekletstva, telesne in du¬ ševne pogube. Srednja šola naj tvori prehod na visoko šolo, ki bodi le njeno nadaljevanje in izpopolnjevanje. Modroslovna fakulteta bi podajala kan¬ didatom učiteljskega stanu teoretično izobrazbo v tistih predmetih, ki bi jih obsegala enotna srednja šola. Praktično svojo usposobljenost in izvežbanost pa bi si pridobivali na takoimeno- vani šolski ali učiteljski fakulteti, ki bi imela namen, da bi praktično uvajala in vzgajala za učiteljski stan. Glavna njena naloga bi bila torej pedagogika. Doslej se pri srednješolskem učitelju pedagogika, ki naj bi bila njegovo življensko opravilo, skoro čisto zanemarja. Tista kolokvija iz filozofije in pedagogike sta pesek v oči. Zato je treba, da se osnuje praktična, strokovna fakulteta, ki naj pripravlja za uči¬ teljski stan. To bi bila ravno šolska fakulteta. Ali je pa mogoče, da si osvojimo tisto teoretično znanje, ki ga zahteva enotna srednja šola z uvedbo razrednih učiteljev ? To je mogoče samo v tem slučaju, ako prenesemo težišče izobrazbe in pouka na pri¬ rodoslovne vede. To je pa dandanes tudi nujno 45 in zato se glasi zahteva : Namesto j e z i- kovno-oblikoslovne naj stopa v ospredje prirodoslovno-stvarna izobrazba! To je punctum saliens, to je ključ, s katerim je mogoče odpreti vrata enotne srednje šole v naznačenem smislu. Drugače ne! Bilo bi odveč govoriti o pomenu prirodo¬ slovnih ved za moderno življenje, njih veljava in važnost postaja čim dalje bolj znana in pri¬ znana. Spoznavanje prirode in vzporedno s tem spoznavanje človeške družbe, to bi morala biti prva umska naloga šolstva, ker v tem tiči vsa izobrazba. Pri vsakem predmetu naletimo na naravne pojave, ki bi jih moral učitelj razlagati. Kako naj to dela, če sam ne ve veliko o tem! Tudi najzagrizenejši klasični jezikoslovec mora priznati, da nudi i pouk jezikoslovja mnogo pri¬ like, kjer bi bilo treba govoriti o prirodoslovju. Poleg tega pa temelje tudi vede, ki nas po¬ učujejo o človeški družbi, na prirodoslovnih znanostih. In dalje: Kdo drugi je poklican, da poučuje filozofijo, n. pr. empirično psiholo¬ gijo, nego ravno prirodoslovno izobražen učitelj ? Pravzaprav ima edino prirodoslovee pravo znan¬ stveno podlago za filozofične stroke. Brez ana¬ tomije in fiziologije ni filozofičnega študija! Po dosedanjem učnem načrtu se nahaja filo¬ zofija v zvezi z grščino kot glavnim in z la- 46 tinščino kot postranskim predmetom ali pa z matematiko kot glavnim in s fiziko kot po¬ stranskim predmetom. Iz tega vidimo, kako postavlja ta učni načrt celo filozofijo na noge. Zato je pa tudi dandanes pouk logike in psi¬ hologije izvečine samo igranje s pojmi in po¬ trata časa. Prirodoslovno izobražen učitelj je pred¬ pogoj, ako naj en sam razredni učitelj uči vse predmete enotne srednje šole, ker edino on je zmožen, da obvlada to delo. S prirodoslovnimi vedami je v zvezi filozofija, nauk o človeški družbi podaja zgodovinski pouk, ki se na te¬ melju sociologije dotika prirodoslovnih zna¬ nosti, preostajajo še moderni jeziki ter mate¬ matika z geometrijo, in učni načrt enotne srednje šole je dovršen. Pomislimo na to okol- nost, da zahteva že sedanji učni načrt od pri- aodoslovca v primeri z drugimi strokovnjaki jako veliko: zoologijo, botaniko, geologijo z mineralogijo, matematiko in fiziko s kemijo za nižje razrede ter učna jezika slovenščino in nemščino. Utegnil bi kdo ugovarjati, da bi se na ta način gojilo šarlatanstvo, ker bi razredni učitelj nikjer ne bil pravzaprav doma. To se nam le dozdeva na prvi hip. Dandanes je stro- kovnjaštvo tako specializirano, da si moremo v svoji lastni stroki le pri posameznih partijah 47 osvojiti res izredno znanje. Učitelj-prirodoslovec n. pr. mora po današnjem učnem načrtu vsaj v enem delu prirodoslovja (v rudništvu, rast¬ linstvu ali živalstvu) pokazati posebno, odlično znanje. Iz tega sledi, da že današnji učni na¬ črt uvideva in priznava, kako se takozvano strokovno znanje vedno bolj specializira. Enako je tudi pri drugih predmetih. Zato je čisto go¬ tovo, da bi si vsak razredni učitelj osvojil v eni ali v drugi stroki posebno znanje soraz¬ merno s svojimi zmožnostmi in znanstvenim zanimanjem, ne da bi mu bili pri tem vsi drugi predmeti terra incognita. Ako se uveljavi sistem razrednih učiteljev s prirodoslovno-stvarno izobrazbo v ospredju, potem je gotovo, da bi se tega učenja lotili zmožnejši ljudje, ki bi se odločili za učiteljski stan iz veselja in notranjega nagona, zakaj vsak ne bi bil za to. S tem bi pa le pridobila pouk in vzgoja. Morebiti bi bilo treba pet let za visoko šolo, da bi dijak z izpitom dovršil svoje študije. Ali bi bila to kakšna škoda? Nasprotno: dobiček. Pridobil bi si solidno znanje in z izkušnjo zapuščal visoko šolo. Dosedanji način nastavljanja brez izpita je zlo, ki ga je treba odstraniti. Bele vrane so dandanes tisti modroslovci, ki prej nego v enem letu po ab- solutoriju napravijo izpit usposobljenosti. Velika večina rabi vsaj eno leto, navadno pa še več. 48 Oe upoštevamo, da bi enotna srednja šola pripravljala za visokošolske študije bolj smotreno nego sedaj, da bi se odločal za uči¬ teljski stan boljši material in da bi bil visoko¬ šolski pouk s prirodoslovnimi vedami v ospredju urejen sistematično z vsakoletnimi izkušnjami: potem, mislim, je dokazana možnost, da si osvojimo teoretično znanje enotne srednje šole z uredbo razrednih učiteljev. Doeim bi bila torej modroslovna fakul¬ teta čisto teoretični zavod, bi podajala šolska fakulteta praktična navodila, kaj in kako se naj poučuje. Tu bi se morale vršiti praktične vaje in nastopi, ki bi usposobljali za učiteljski stan. Glavni predmet te fakultete bi bila peda¬ gogika z vsemi svojimi pomožnimi vedami. Tu bi bil govor o načelih vzgoje ali o filozofiji vzgoje ter o metodiki in didaktiki poučevanja obče in posameznih učnih predmetov posebej. Ob¬ ravnavati bi se morala zlasti šolska higiena in vprašanje šolske organizacije, šolske zakonodaje in uprave. To bi obsegala šolska fakulteta. Posebno omenjam pouk o higieni, čigar važnost se že uvideva, ker vse zdravstvene odredbe ostanejo na papirju, ako nima učitelj, duša šole, smisla in potrebne izobrazbe za to. In vendar sta uspešna vzgoja in pouk odvisna od tega, ako pozna učitelj telesni in duševni razvoj človeka. 49 Poznavanje temeljev fiziologije in psihologije je nujno, ako naj vzgajamo mladino za življenje in ako naj pravično sodimo učne uspehe učen¬ cev, da ne ubijamo v njih individualnosti, marveč jo gojimo z ozirom na korist splošnosti. Upoštevajoč razliko v nadarjenosti in sposob¬ nosti za posamezne predmete je treba uveljav¬ ljati kompenzacijo in presojati po celotnem vtisku, o čemer smo že razpravljali pri vprašanju o klasifikaciji. Individualizacija pri vzgoji in pouku je pa zahteva, ki je nemogoča brez poznavanja fiziološkega in psihološkega razvoja človeka. In naloga visoke šole je, da podaja kan¬ didatu za učiteljski stan to prepotrebno znanje. Ta šolska fakulteta bi izobraževala in Vzgajala srednješolske učitelje. Kaj pa je z ljudsko-meščanskimi učitelji? Zanje zahtevamo tudi višjo akademično izobrazbo. Da bi i oni pohajali vseučilišča, to bi bilo mogoče le v tem slučaju, če bi imeli mnogo visokih šol, ker drugače bi bil tak naval, da bi bil vsak pouk popolnoma onemogočen. Na to pa skoro ni misliti, da bi se vseučilišča kmalu tako pomno¬ žila, saj mi Slovenci nimamo niti enega. Ljudsko- meščanskim učiteljem se omogoči akademična izobrazba, ako se dosedanje učiteljske pripravnice izpremene v učiteljske akademije — ali kakor bi se jih že imenovalo — z visokošolskim značajem. ’ 4 BO Po dovršeni enotni srednji šoli bi vsto¬ pali kandidati za ljudsko-meščanske učitelje v učiteljske akademije, kjer bi študirali recimo dve leti. Učni načrt učiteljskih akademij bi bil podoben onemu šolske fakultete, seveda pri¬ krojen za ljudsko-meščansko šolo. Zato bi moral obsegati poleg navedenih strok tudi pouk o pravnem in ustavnem življenju ter gospo¬ darstvu, dalje risanje, telovadbo z igrami, petje in glasbo. Pouk bi bil teoretičen in prak¬ tičen, urejen sistematično. Ako bi si kdo izmed zmožnejših absolventov hotel pridobiti usposob¬ ljenost za srednješolskega učitelja, bi mu ne bilo treba drugega nego pohajati še vseučilišče, da si izpopolni svoje znanje, pri čemer bi se moral glavno pečati s teorijo in bi se mu tako študij okrajšal za par let, ker bi si pedagoško, praktično znanje osvojil izvečine že na učiteljski akademiji. Zlasti za srednješolskega učitelja risa¬ nja, telovadbe z igrami, petja in glasbe bi se prav lahko usposobil, prebivši iz teh predmetov dodatni izpit, določen za srednjo šolo. Nadar- jenejši pa bi se mogli celo povzpeti za učitelja na učiteljskih akademijah in šolskih fakultetah. Tako bi se omogočevalo, da bi zmožen človek dospel na najvišjo stopnjo. Ves ustroj učiteljskih akademij bi bil visokošolski. Učiteljstvo bi bilo akademično izobraženo in si samo izbiralo vsakoletno svojega voditelja ali rektorja. 51 VIII. Kaj je z žensko izobrazbo in vzgojo? Predvsem se obračam proti dvojni mo¬ rali, ki je posledica današnjih gospodarskih in kulturnih razmer. Največji lahkoživci pripove¬ dujejo z najsvetejšo resnostjo, da je poklic žene materinstvo. Vprašam : Zakaj se z isto res¬ nostjo ne pripoveduje dečkom, da je njih po¬ klic očetovstvo ? Ravno v tem, da se to ne godi, se kaže nadoblast moža nad ženo, ki jo je rodil današnji gospodarski red ; sedanja vzgoja, ki sloni na tem gospodarskem redu, pa daje tej nadoblasti vedno novega netiva. Za kaj gre pri enakopravnosti žene z možem ? Ne gre za to, da bi bila žena vse tisto in ravno tisto kakor mož, marveč gre za to, da se more svobodno razvijati sorazmerno s svojimi telesnimi in duševnimi zmožnostmi. Nič več ! Emancipacija žene od moževe nadoblasti pojde roko v roki z emancipacijo moža od go¬ spodarskega reda, ki je rodil njegovo nad¬ oblast nad ženo. Naloga vzgoje bi morala biti, da pripravlja to osvoboditev, da zbuja naravnejše pojmo¬ vanje spolnega življenja, ki je ravno tako vpra¬ šanje moža kakor žene. Doslej prevladuje nazor o človeku kot središču vesoljstva, na njegovo 4 : ^ 52 mesto mora priti prirodoslovno-biološki nazor, ki nas uči, da pojmujemo človeka v zvezi s prirodo. Potem odpade tudi metafiziški nazor o spolnem življenju, ki smatra spolnost za nizki in naravnost živalski nagon, kvečjemu za nekakšno nujno zlo, dočim je v resnici naravna funkcija človeškega organizma, ki se seveda ne sme rabiti lahkomišljeno in prezgodaj. Zato je treba presojati vzgojo z ozirom na obojno mladino, moško in žensko, upošte¬ vajoč pri tem različne funkcije, ki jih imata v človeški družbi mož in žena, toda ne pozab¬ ljajoč, da so enako potrebne za dosego skup¬ nega cilja. Ne sme pa zabresti ta vzgoja, da bi iz enostranske premise o nekakšni absolutni nujnosti materinstva onemogočevala ženi uspo¬ sobljenost za samostojno življenje, h kateremu jo sili današnji gospodarski red in to, prosim, ne samo neomoženo, marveč tudi omoženo, kar velja zlasti za delavske sloje. S tem je tudi dokazano, da i materinstvo, oziroma zakon ni sredstvo, ki bi bilo z njim rešeno žensko vprašanje, ker se ne da ločiti od moškega vprašanja. Kako površno in neodkritosrčno je dan¬ danes geslo, da je poklic žene materinstvo! Tista družba, ki razglaša to geslo, ne stori skoro ničesar ali vsaj jako malo, da bi pri¬ pravljala ženo na ta njen baje najsvetejši poklic. 53 Ali današnja ženska izobrazba in vzgoja Usposoblja ženo za ta njen poklic t Kaj še ! Saj to se ne spodobi, da bi žena vedela o tem prej, kakšne so njene fiziološke funkcije, pre¬ den je ne izuči fait accompli, dostikrat po mnogih blodnjah in razočaranjih, pretresujočih njeno dušo in telo ! Po pravici se 20. stoletje imenuje stoletje otroka in prej, nego govorimo o dolžnostih otrok do staršev, je treba pou- I darjati dolžnosti, ki jih imajo starši do svojih | otrok ne samo, ko so se že rodili, marveč še preden so zagledali luč sveta. Sedaj pa vpra¬ šam : Ali daje današnja družba ženi (in isto | velja seveda tudi za moža) tak pouk in tako vzgojo, da se zaveda svojih dolžnosti nasproti sebi in svojemu zarodu ? Na to odgovarjam: Dokler je družba na stališču, da je za ženo vse dobro ; dokler je ne poučuje in ne vzgaja za umevanje najvišjega in najvažnejšega mi¬ sterija, iz katerega se poraja človeška družba, ki z njim stoji ali pade: dotlej je geslo o svetosti materinstva fraza !*) Iz teh premis, iz te teoretične podlage izvajajmo sedaj praktične zaključke, kar se tiče ženske izobrazbe in vzgoje. *) O spolnem vprašanju in o spolni vzgoji pri¬ naša izborne članke časopis „Natur und Schule“ (Lipsko in Berlin). 54 Odstraniti je treba dosedanji dualističm sistem, ki loči spola drug od drugega, da ju poučuje in vzgaja vsakega posebej brez ozira na skupnost. To je enostranska vzgoja, ki zbuja poželjenje in strasti ter daje tako spolnemu nagonu od vsega početka nezdravo smer; zakaj zapomnimo si, da to, kar ni vsakdanje, draži in povzroča radovednost. Nasprotno vpliva skupna vzgoja dečkov in deklic ali koedukacija blažilno, ker kroti strasti, ako mladina še ni popolnoma pokvarjena. Da pa bo vedno manj pokvarjene mladine, zato je dolžnost družbe, da odstranja gmotno in duševno bedo, ki zakriv- ljata pokvarjenost mladine. Toda ne z miloščino in moralizovanjem, marveč s kulturno in soci¬ alno politiko ! Poleg tega je treba upoštevati, da nevednost še ni nedolžnost, ampak da je resnična nedolžnost ona, ki spaja jasno spo¬ znanje s trdno zavestjo o dalekosežnosti in ve¬ liki odgovornosti spolnega nagona. To se pa doseza s poukom in glavno z vzgojo, ki naj ustvarja dispozicije za prirodno pojmovanje spol¬ nosti. Potrebujemo telesne in duševne dietetike, ki krepi telo in čisti naše naziranje in čuvstvo- vanje ter daje vsemu našemu stremljenju socialno- higiensko smer v soglasju s prirodo in etiko, ki se morata ujemati. Pri tem je neizogibni pogoj ta, da se rodovina in šola vzajemno pod¬ pirata, da ostala družba ne podira, kar zida šola. 5 K Takoj v ljudski in meščanski šoli naj se skupno vzgajajo dečki in deklice. To je v dobi, ko se spolnost začenja šele pojavljati, zato pa mora higiensko-etični pouk ustvarjati dispozicije, da dobi spolski nagon pripravljena tla, oporo, da ne zaide na neprirodna pota, ki vodijo v propast. Podajati splošno pouk o spolnosti smatram pri tej stopnji za neumestno. Odločno pa obenem zavračam, da se eventualno vprašu¬ joči otroški duši dajejo dvomljivi in lažnjivi odgovori namesto resnice, zavite v primerno obliko, ki bi se prilegala sprejemljivosti mla¬ dine v posameznih fazah njenega razvoja. Torej: Na tej stopnji naj šola pripravlja in uvaja dečke in deklice v spolni svet s pri¬ merno telesno in duševno vzgojo, ne da bi se direktno dotikala spolnega vprašanja. V posameznih slučajih pa, ko se spolnost že po¬ javlja, naj šola roko v roki z rodovino vodi spolno vzgojo; zakaj najsubtilnejša navodila v tem vprašanju mora šola brezdvomno prepu¬ ščati domu. Tu vidimo, kako važno je za uči¬ telja, da pozna fiziološke in psihološke procese človeškega razvoja, da more ali sam ali v zvezi s šolskim zdravnikom uspešno voditi spolno vzgojo v sporazumu z rodovino. Po prebiti ljudsko-meščanski šoli nastopaj odločitev. Kdor ostane samo v nadaljevalni šoli, ta naj dobi pri pouku o zdravstvu pojasnila o 56 spolnosti. Kdor pa gre v enotno srednjo šolo ali v razne strokovne šole (poljedelske, obrtne, trgovske), ta se naj seznani tu s tem vpra¬ šanjem. Mislim, da starost na tej stopnji šolstva omogočuje in naravnost zahteva, da se izpregovori odkrite besede o spolnem življenju. Ta posel bi mogli uspešno vršiti zlasti šolski zdravniki. Posebej ženski mladini so namenjene gospodinjske šole, urejene krajevnim prilikam primerno, in višje dekliške šole. Vzgajajo naj ženo za zakonsko življenje, podajajoč ji iz¬ obrazbo iz domačega gospodarstva, zdravstva in vzgojeslovja; ne smejo pa pri tem zane¬ marjati onega pouka, ki ga potrebuje žena kot član človeške družbe enako kakor mož brez ozira na spol. Ženi naj pa bo odprta tudi pot do vseh strokovnih šol, do enotne srednje šole, učitelj¬ skih akademij, vseučilišča itd., da more doseči isto izobrazbo in si na isti način služiti svoj kruh kakor mož, ako so jo gospodarske raz¬ mere prisilile do tega ali ako čuti v sebi zmožnosti in veselje do samostojnega življenja. Tudi tu sta vzgoja in pouk skupna. Oim več moške in ženske mladine bi se oglašalo, tem več bi seveda moralo biti šol. Pri ženski kakor pri moški vzgoji ne gre za uniformiranje, temveč za iudividualiziranje, 57 ki ne duši in ne mori osebnosti, ampak jo goji in krepi. Odstranimo umetno ograjo dualističnega nazora in slepilo dvojne morale, potem postane napredek žene tudi napredek moža in narobe, s tem pa obenem napredek človeške družbe obče. IX. Ako hočemo, da se vršita pouk in vzgoja v smislu svobodne šole, potem moramo popol¬ noma izpremeniti sedanji način šolske or¬ ganizacije. Kdo odločuje dandanes o pouku in vzgoji mladine ? Ne učiteljstvo in ne starši, marveč na eni strani zastopniki cerkve, na drugi strani državni birokratizem z zastopniki privilegiranih, imovitih slojev. Ti narekujejo, kaj se naj uči in kako se naj vzgaja; ti podjarmljajo svojim interesom i učiteljstvo i starše. Ne narodna kultura, ne svobodna znanost in človekoljubna nravnost, marveč politični in gospodarski inte¬ resi cerkve, države in posestnih slojev odločajo o pouku in vzgoji mladine. Šolstvo se mora osvoboditi vpliva katere¬ koli cerkve. Služiti mora samo svobodni vedi in ljudski nravnosti brez ozira na spol, pleme ali rod, imetje in stan, brez ozira na veroiz- povedanje. Konfesionalni pouk naj daje dotična 58 cerkev popolnoma ločeno od šole na stroške onih, ki bi si ga želeli. Naloga šole je, da zbližuje ljudi na podlagi znanosti in nravnosti, ki sta last vsega človeštva, dočim jih konfesio¬ nalnost razdvaja in oddaljuje od skupnega cilja: harmonije ljudskosti. Namesto konfesio¬ nalnega pouka naj zbuja svobodna šola ob vsaki priliki, ki se ji ponuja, razpoloženja in podaja navodila za nravno življenje, oprta na človeške izkušenosti, ki izvirajo iz higiene in socialnega čuta. A ne samo od cerkve, tudi od države je treba osvoboditi šolstvo in ga prepustiti posa¬ meznim narodom, ker edino na ta način je mogoča narodna kultura. Od heteronomije pre¬ hajamo k avtonomiji, zato zahtevamo tudi kul¬ turno in šolsko avtonomijo za vsak narod po¬ sebej. Nad svojim šolstvom, nad svojimi kul¬ turnimi potrebami bodi vsak narod sam zase svoj gospodar 1 To je mogoče doseči tedaj, ako se izpremeni Avstro-Ogrsko v federacijo avtonomnih narodov. Pri šolstvu je treba ločiti pedagoško-di- daktiški del od administrativnega in temu še dodati zdravstveni in tehniški oddelek. V vseh pedagoško-didaktiških vprašanjih imej prvo in zadnjo besedo učiteljstvo samo. Namesto jurista nastopaj pedagog! Kakor je sodnik v svojem poslovanja odgovoren le svoji 59 vesti, s katero razlaga zakone in deli'pravico: tako bodi učitelj neodvisen pri svojem delu, sam svoj gospod. Učiteljstvo vseh stopenj in kategorij naj v zvezi z zastopniki drugih kulturnih inštitucij odloča na svojih zborih ali konferencah (kraj¬ nih, okrajnih, okrožnih ali deželnih o vseh vprašanjih vzgoje in pouka: o učnih načrtih, metodah, knjigah, pripomočkih itd. Voli naj izmed sebe kot svoj izvrševalni organ peda¬ goške odbore ali komisije, ki tvorijo peda- goško-didaktiški oddelek šolskih oblasti. Šolske nadzornike si voli učiteljstvo samo izmed sebe za določeno dobo. Ti nadzorniki niso urad¬ niki, marveč to naj bi bil častni posel kot izraz zaupanja in spoštovanja. Njih naloga je samo pedagoško-didaktiška brez vseh ad¬ ministrativnih opravil. Za svoje poslovanje so odgovorni učiteljstvu, ki na svojih kon¬ ferencah presoja njih delo. Šolski nadzor¬ niki naj bi bili duševni vodje in svetovalci, nekakšna avtokritika učiteljstva. Oni naj kot načelniki pedagoških komisij pazijo, da se iz¬ vršujejo sklepi učiteljskih konferenc. Pri na¬ stavljanju podaja učiteljstvo samo po pedagoš¬ kih komisijah svoje predloge, ki jih mora šolska oblast uvaževati. Kvalifikacija šolskega nadzornika je javna, učitelj se sme v slučaju potrebe zagovarjati. Avanziranje bodi avtomatično 60 po službenih letih in zmožnostih. Službeni in disciplinarni red odgovarjaj modernemu naziranju o pravicah in dolžnostih. Učiteljstvo uživaj popolno državljansko svobodo in gmotno neodvisnost. Šolske oblasti sestoje iz enakega števila zastopnikov učiteljstva (pedagoške komisije z nadzorniki kot predsedniki) in staršev. Poleg tega so člani šolskih oblasti šolski zdravniki in tehniki, ki jih voli šolska oblast sama (okr. šolski svet za krajni šolski svet itd.). Naloga šolskih oblasti je šolska samouprava. Fun¬ kcionarje si volijo iz svoje srede. Krajni šolski sveti so najnižja šolska oblast. Zastopstvo staršev se voli na podlagi splošno in enake volilne pravice za oba spola s proporcionalnim sistemom. V okrajni šolski svet volijo zastopnike staršev krajni šolski sveti, v okrožni ali deželni šolski svet pa okrajni šolski sveti. Splošno bi se moralo gledati, da bi bilo področje šolskih oblasti kolikor mogoče malo, da bi bila uprava tem uspešnejša. Zlasti bi bilo treba, da bi bila tudi zdravstvena in tehniška stran šolske samouprave kar najbolj izdatna. Zadnja instanca v vprašanjih narodne kulture in šolstva bodi narodni kulturni svet ali ministrstvo prosvete. Eazdeljeno bi bilo v pet sekcij: znanstveno-umetniško, pedagoško- didaktiško, administrativno, zdravstveno in 61 tehniško. Olane sekcij volijo okrožni ali deželni šolski sveti, posamezne sekcije pa same svoje načelnike. Voditelj narodnega kulturnega sveta ali minister prosvete je član parlamentarne vlade, ima najvišjo izvrševalno in nadzorovalno oblast nad vsem šolstvom in celotno narodno kulturo ter je odgovoren zakonodajnemu zboru naroda. Na ta način sta kulturna in šolska avtonomija in samouprava ločeni od politične. X. Svobodna šola temelji na avtoriteti vede. Ustvarja ljudi, da se na podlagi narodne kul¬ ture dvigajo k ljudskosti, ki ljubi svoje, a pri tem ne zaničuje in ne sovraži tujega. Proti egoizmu in separatizmu poudarja altruizem in solidarnost; proti verskim, narodnim in social¬ nim, proti političnim, plemenskim in spolnim predsodkom stoji zavarovana pod zaščito svo¬ bodne vede in ljudske nravnosti. Ne razdvajati in oddaljevati, marveč zbliževati in združevati; ne slepo verovanje, ampak prepričevanje je njena metoda. Ne strah in nasilje, marveč zaupanje in ljubezen je sredstvo, ki si z njim osvaja srca mladine. Ne lepe besede, ampak živi zgledi in dejanja, ne oblika, temveč stvar, ne poniževanje, kar je človeškega, marveč oči¬ ščevanje od živalskega; ne ubijati individual¬ nosti, ampak dvigati jo in smotreno voditi; ne 62 prikrivati življenja, marveč učiti ga umevati in ekonomiško živeti: to je njena morala. Krepiti smisel za samostojnost, zbujati samo¬ zavest, netiti veselje do dela in življenja, gojiti čut za resnico, pravico in lepoto, utrjati pre¬ pričanje o napredku človeštva, da ne izgubimo vere in zaupanja v samega sebe, marveč da moremo polniti vsebino svojega „jaz“ z no¬ vim ustvarjajočim jedrom: to je v današnjem času velike socialne krize najvažnejša naloga svobodne šole, ki naj da težko izkušanemu človeštvu nove vrednosti, nov cilj in smisel vsemu njegovemu dejanju in nehanju . . . Svobodna šola v naznačenem načrtu je ideal prihodujosti. Marsikaj sicer lahko uresniči že sedanjost, toda eno je gotovo : šele iz raz¬ valin absolutistične cerkve in z njo združene kapitalistično-militaristične države se more dvig¬ niti v vsem svojem veličastvu ponosna stavba svobodne kulture, ki odreši poedinca in skup¬ nost. Najprej mora pasti nazor, da je obstoj človeške družbe bolje zavarovan v jetnišnicah in kaznilnicah, v prisilnih delavnicah in vojaš¬ nicah nego v šoli in kulturi: potem šele na poči človeštvu vstajenja dan. Akotudi nihče izmed nas, ki stremimo za tem ciljem, ne doživi popolnega uresničenja svojih upov, svojega hotenja in teženja: zavest imamo, da pripravljamo pot. Kdor hoče kam 63 priti, mora začeti hoditi. Predvsem pa mora vedeti, kod vodi njegova pot. In kdor si stavi za svoj cilj kulturno osvoboditev človeka, ta si mora biti svest, da taki visoki smotri brez kompromisa niso delo dne, marveč pri- hodnjosti. 00000513594