iz nastopnih predavanj rednih profesorjev KATJA BOH* Novi trendi v družinski politiki Menim, da ne bo odveč, če na samem začetku povemo, kaj družinska politika sploh je in kako se loči od drugih politik, kakšne so njene značilnosti in njeni cilji, ne nazadnje tudi zato, ker so prav na tem področju pogosti nesporazumi, napačna uporaba pojmov in končno napačne odločitve, kar ima lahko neljube in neželene posledice za družino in celotno družbo. Družinska politika je zbir pravnih norm, dejavnosti in ukrepov države, ki želi na ta način ustvariti ustrezne razmere za družinsko življenje. To so razmere, ki mladim dvojicam omogočijo, da si ustvarijo družino in da lahko ustrezno delujejo in izpolnjujejo svoje pomembne družinske in družbene vloge. Družinska pohtika je pravzaprav del socialne politike in jo lahko, kot meni A. Kurzynowski (1990:1), pojmujemo tudi kot »socialno politiko« za družino. Tako opredeljena politika pa vključuje dolgo vrsto različnih področij. Družinska politika še zdaleč ni samo sredstvo in storitve za družino (tipično za zelo ozko pojmovanje družinske politike). Družinska politika ima mnogo širše in celovitejše cilje, kot so: - ustvariti materialne razmere za zadovoljevanje stanovanjskih potreb družin; - ustvariti ustrezne razmere za rojstvo otrok; - ustvariti razmere za najugodnejšo rast, razvoj in izobraževanje mladih generacij; - ustvariti razmere za harmonično usklajevanje ženinih delovnih in družinskih obveznosti; - pomagati pri oblikovanju želenih družinskih odnosov, ki pomembno vplivajo na delo in delovne odnose; - oblikovati odnose med družino, državo in družbenim ustanovami, ki jih družina potrebuje (predšolske vzgojno-varstvene ustanove, šole, zdravstvene in socialne ustanove, servisi idr.), kajti brez teh ustanov družina v današnjem svetu ne more zadovoljiti svojih potreb; - posredovati in pomagati pri izpolnjevanju osnovnih funkcij v družinah, ki tega ne zmorejo same bodisi zaradi materialnih bodisi zaradi nematerialnih (zdravstvenih, socialnih) vzrokov. To so predvsem družine z večjim številom otrok, enoroditeljske družine, družine s fizično ali duševno prizadetimi člani, da naštejemo le nekatere. Za izvedbo družinskih politik in konkretnih ukrepov so potrebne agencije, ki razpolagajo s potrebnimi sredstvi in človeškimi zmožnostmi. Družinska politika ali bolje politike pa niso vedno in samo namenjene družinam in njihovemu blagostanju. To naj bi bil sicer njihov glavni namen, vendar vemo, da so družinske politike lahko tudi sredstvo za dosego nekih drugih družbenih ciljev. Z družinsko politiko (če to želimo ali ne) vplivamo na demografsko stanje prebivalstva. Z ukrepi v zdravstvu, stanovanjski politiki, izobraževanju. • Di. Kaqa Boh. pcofoohca lu FUulleli IM ilnitben« vcodrejati prebival-stvenim ciljem in nasprotno demografski cilji ne bi smeli določevati smeri in razvoja družinske politike. Z enakimi ali celo istimi ukrepi lahko udejanjamo različne cilje, ki si pogosto celo nasprotujejo. Cilji in metode prebivalstvene politike, ki varujejo predvsem kolektivistične nacionalne interese, niso vedno v korist otroka in družine in ne ščitijo njunih individualnih potreb. Nacionalni cilji prebivalstvene politike so z individualno družinskimi cilji pogosto neusklajeni. Obe. družinska in prebivalstvena politika, pa sta nujni sestavini družbenega razvoja, to je takšnega razvoja, ki mora zagotoviti normalno, kontinuirano odvijanje reprodukcije, vendar ne na način, ki bi ogrozil posamezne družinske interese (K. Boh, 1989:109). Družinska politika nima samo značilnosti intervencionistične dejavnosti. Je tudi sredstvo za aktivna spreminjanje in vplivanje na smer in intenziteto družbenega razvoja. Poleg individualno družinskih in prebivalstvenih ciljev lahko z družinsko politiko ali politikami posredno vplivamo tudi na razvoj nekaterih drugih področij, na primer na učinkovitost domačega gospodarstva. Če se zvečajo družinski prejemki (tudi tisti, ki ne izhajajo iz dela), se poveča kupna moč prebivalstva. V januarju letos so v Avstriji začeli veljati ukrepi iz najnovejšega »družinskega paketa«, ki poleg drugih ugodnosti predvidevajo zvišanje družinskih dajatev in dodatkov za nego. Ekonomisti pričakujejo, da se bo samo iz tega naslova razpoložljivi dohodek prebivalstva zvečal za približno 20 milijrd ATS, kar bo pomembno blažilo sedanjo ekonomsko stagnacijo in prispevalo k stabilizaciji gospodarstva. Ker se bosta povečala povpraševanje in poraba na domačem trgu, se bo povečala tudi rast bruto domačega proizvoda (Vir: WIFO, IHS: 1993). Če torej upoštevamo tudi ekonomsko funkcijo družinskih politik, potem je razumljivo, da ima družinska politika široko področje delovanja in mnogo močnejši vpliv na družbeno dogajanje, kot se ji običajno pripisuje. Njeno skrbno načrtovanje zato ni pomembno le za blaginjo in kakovost življenja vsakega posameznika in vsake posamezne družine. ampak za celotni razvoj določene družbe. To so tudi vzroki za to, da so vse družbe, pretekle in sedanje, manj in bolj razvite, imele in še vedno imajo določena stališča do starševstva m potomstva ter poskušajo vplivati na njihovo blaginjo in razvoj. Vse države imajo neko družinsko politiko, četudi ni nujno, da so te politike pt>sebej opredeljene kot družinske. Sheila B. Kamerman in Alfred J. Kahn (1978: 3) sta politike delila v eksplicitne, pri katerih je jasno povedano, da so cilji družinski in da želimo z njimi neposredno vplivati na dogajanja v družinah, ter implicitne pi>litike, ki niso posebej namenjene družinam, vendar imajo lahko zelo pomembne in daljnosežne posledice ne le za obstoj družin, ampak tudi za blaginjo vsega prebivalstva. Pravzaprav bi lahko rekli, da vse in vsaka politika na ta ali drug način vpliva na družinsko življenje, pa čeprav učinki niso vedno namerni. Družinske politike so zelo različne in odvisne od prevladujoče družinske ideologije. ekonomskih in socialnih razmer in ne nazadnje od pripravljenosti vodilnih političnih sil. da prisluhnejo potrebam ljudi, od njihovega znanja in poznavanja razvojnih zakonitosti in družinsko političnih interesov. V tem sestavku bomo natančneje opisali samo dva modela družinske politike, ki sta v zadnjih nekaj desetletjih prevladovala na družinsko političnem prizorišču, in nadaljevali z opisom najnovejših poskusov pri vnašanju novih zamisli in pristopov k oblikovanju in izvedbi družinskih politik in ukreptiv. »Novoliheralni model- druiiiiske politike Ta model je bil najbolj dosledno izpeljan v Veliki Britaniji, ko je bila na čelu vlade Margaret Thatcher, zato govorijo nekateri kar o »thatcherjanskem modelu« (J. Brannen. 1990). Margaret Thatcher je napovedala boj vsakršnemu kolektivizmu ali socializaciji v družinski in socialni plitiko. S kombinacijo stanovanjske, zdravstvene, izobraževalne, demografske, zaposlo-valne in otroškovarstvene politike st> poskušali loviti, včasih pa celo izzvali družbene spremembe. Kombinacija različnih politik in stopnja njihove upružboslo«'ne ivpravcit. 8. nr. 107-116. L|ubl)ana tmpinOna vcrifikaciqa sociolotkc paradigme nuklearne družine. Za preživetie je potrebna kvaliteta Nova revija, it. 9S. LjuMjana. «tam 474-478. Brannen. J. (199(1): Family Feutschland In: Seminar on changing directiom in family polička in Exstem and Western Europe Dil Dubrovnik. Kamerman. Sh B and Kahn A J. (1970); Family Policy. Ciovcmment and Families in fourteen Countries. Columbia University Press Moroney. R. M. (1980): Famdies. Soaal SeniceJ and Social Polic): The Issue of Shared Responsibility. U. S. Depart, ment of Health and Human Services. Washington Kurzynomki A. (1990): Family Polivy m Poland In: Seminar on changing directiom in family policy ui Eastern and Western Europe. DJI Dubrovnik Zimmerman. L Sh. (1988): Understanding Family Policy. Theoretical Approaches. Sage puNications, London pp I.»-24 Waemcvs. K. (1978): The Invisible Welfare State: Women's Work at Home Acta Sociologica. 21. Supplement, and Ringen. S. (1987): Women in the Welfare State In: Erkson et al (eds): The Scandinavian Model Welfare States and Welfare Researach M E.Shaipe London 229 Teorija in praksa, let 30. It 3-4. Ljubljana 1993