84 GLEDALIŠČE KRALJ NA BETAJNOVI - V LETU 1952/53 »M 1 a d i« na odru ljubljanske Drame Premiera, s katero je ljubljanska Drama v letošnji sezoni začela svoje delo, je iz tehničnih razlogov zakasnila in se zavlekla v pozno jesen. Pričakovali smo jo z zanimanjem, s katerim običajno pričakujemo začetek sezone. To pot je bilo pričakovanje še za stopnjo bolj vroče, kajti že dolgo pred premiero so se širili skrivnostni glasovi, ki so napovedovali neobičajen gledališki dogodek. Beseda je meso postala. Uprizoritev Kralja na Betajnovi se sicer ni spremenila v nenavadno gledališko senzacijo, bila pa je zanimiva, v marsičem in za marsikoga celo razburljiva gledališka predstava. V življenje ljubljanske Drame je vnesla vsaj nekaj tiste razburjenosti, ki je zdravilna in vzpodbudna tako za samo umetniško ustvarjanje kot za razmišljanje o njem. Publika, ki o predstavah razmišlja in jih sodi, se je ob uprizoritvi razgibala mi vznemirila. Njeno vznemirjenje ni bilo enolično, saj so v njem razločno brnele kar tri strune: od rahlega ogorčenja preko uvidevnega kimanja in zmajevanja z glavo do odobravanja, ki je v uprizoritvi videlo hvale vredno In dognano umetniško dejanje. Ne da bi že vnaprej pritegoval kateremu teh mnenj, se mi zdi hvale vredno predvsem dejstvo, da je uprizoritev prinesla v naše gledališko življenje, ki postaja včasih enolično, vsaj nekaj svežega In vzpodbudnega gibanja. Med tistimi, ki so uprizoritev odobravali, so bili predvsem mladi ljudje. To je naravno, saj je bila uprizoritev sama delo mladih ljudi. Res so imeli polovico vlog v rokah starejši igralci, toda nekaj vidnejših likov so v drami ustvarile predvsem mlade igralske moči. V prvi vrsti je pa seveda celotna uprizoritev bila delo mladega režiserja, ki sta mu stala ob strani mlada inscenatorja. Potemtakem moremo upravičeno videti v predstavi neke vrste afirmacijo mlade gledališke generacije in govoriti — če vso stvar nekoliko pretirani — o > mladih« na odru ljubljanske Drame. S tega gledišča postane nekoliko nenavadni in razburljivi dogodek v ljubljanskem dramskem gledališču bolj razumljiv: od kod drugod naj namreč pride na naše odrske deske razburjenje, če ne iz vrst mlade generacije? Od kod drugod iskanje novih poti, razgibanost in eksperiment, če ne iz mladosti, ki je sama na sebi iskanje in eksperiment? Vendar bi v našem primeru ne bilo prav, ko bi se predolgo ustavljali ob splošnih ugotovitvah o pravici, ki jo ima mlada generacija do eksperimenta in podobnih stvari. Mladi gledališki delavci, ki jih danes šele spoznavamo, bodo čez nekaj let med pomembnimi ustvarjalci slovenskega gledališča in nove slovenske gledališke umetnosti. Zelo koristno je torej videti, kam so že danes usmerjeni njihovi koraki, kakšen je značaj njihovega iskanja, odnos do gledaliških problemov in do umetnin, ki jih interpretirajo. Osebnost režiserja je za slovensko gledališče danes in v bodoče še posebnega pomena. Zato nas mora ob uprizoritvi Kralja na Betajnovi še posebej zanimati njen režiser. O vsem tem nam je naša uprizoritev mnogo povedala. Režiserja Franceta Jamnika smo imeli priliko spoznati že lani ob Anouilhovi igri. Bolj odkrito kot tuje, skoraj nepoznano odrsko delo nam je o njegovi režijski fantaziji in prijemih spregovorila domača, tradicionalno priznana in poznana drama. Ni brez pomena, da je bila ta drama prav Kralj na Betajnovi. Ob njem so se namreč morali mladi gledališki delavci spoprijeti še s prav posebno težkimi problemi idejne in umetniške interpretacije. Kralj na Betajnovi ni samo eno najpomembnejših slovenskih odrskih del, ampak sodi obenem tudi med najtežja in najbolj komplicirana. Težava je v tem, da je ta drama istočasno preprosta in zamotana. Preprosta in jasna je snov, ki je v nji oblikovana in ki zajema določeno razdobje v družbenopolitičnem razvoju našega naroda. Preprosto in jasno je v svoji osnovni liniji moralno in nazorsko stališče, ki ga je v svojem delu zavzel avtor do stvarnosti, ki jo prikazuje. Zamotana in problematična je pa v svojih idejnih in čustvenih odtenkih tista prizma, skozi katero oblikuje Cankar tej stvarnosti njeno umetniško podobo in ki so se mu skozi njo pokazali liki, usode in dogodki, kakršne najdemo v Kralju na Betajnovi. Ta prizma je prav tako komplicirana, kot je bil kompliciran Cankar sam, ko je pisal svojo dramo. Da njegova osebna in družbena zavest v tem času ni bila zelo jasna in preprosta, nam povedo dela, ki jih je napisal tik pred Kraljem na Betajnovi. Zakaj ni bila in niti ni mogla biti, nam pove analiza tedanjih družbenih pogojev na Slovenskem. Posledica teh in drugih okolnosti je, da Kralj na Betajnovi ni preprosta in lahko uprizorljiva drama. Ze površen kritičen pogled nam odkrije, da se v delu na svojski način prepletajo različne idejne sestavine: bistra analiza razrednih in moralnih odnosov v buržoazni družbi ter satira nanje, etični individualizem, moralna obtožba bnržoaznega izkoriščanja in nasilja, socialni 85 anarhizem, obenem pa življenjski fatalizem, v katerem prihajata do izraza šibkost in nerazvitost naprednih družbenih sil oziroma njihove ideologije, na katero bi se mogel Cankar opreti v času nastanka te drame. Ker za razumevanje in ocenitev Jamnikove uprizoritve ni potrebna idejna analiza dela, se na tem mestu ob njej ne bom ustavljal in jo bom prihranil za poseben članek. Razumljivo je, da je že poizkus idejne in estetske razlage, ki naj bi zajela vse sestavine dela, jih smiselno povezala in razložila, težavna naloga. Še teže je seveda dramo tako uprizoriti, da bo njena idejna vsebina ne samo izčrpana, ampak tudi v razumljivi, jasni in smotrni obliki postavljena na oder. Pri presoji Jamnikove režijske zamisli nas bo torej predvsem zanimalo, koliko se mu je posrečilo zadostiti tej nalogi. To vprašanje nam bo obenem merilo za uspešnost uprizoritve. Preden si pa uprizoritev pobliže ogledamo, si moramo načelno razjasniti problem, okrog katerega sta se kot okrog svoje osi vrtela tako režiserjeva zamisel kot razburjenje publike in ocenjevalcev: kakšna je stilna oblika, v kateri je drama napisana in ki je primerna za njeno uprizarjanje? Kralj na Betajnovi — realizem ali simbolizem Da bi nas razmišljanje o vprašanju, ali je Kralj na Betajnovi realistično delo, ne zapeljalo v neprijetne nesporazume, naj najpoprej opozorim na dejstvo, da uporabljamo besedo »realizem« običajno v dveh različnih pomenih. V prvem primeru ji dajemo širši, vsebinskoidejni pomen. V skladu z njim pravimo, da so realistična tista dela, ki se od konkretne človeške resničnosti ne izgubljajo niti v zgolj individualne probleme, niti v neko transcendentnost, ampak prikazujejo ljudi in njihovo individualno življenje običajno v povezavi z družbenim življenjem in njegovimi pogoji, v okviru določenega družbenega procesa, tako da je objektivna vsebina tega procesa podana točno ali vsaj neizkrivljeno. Če gledamo na Cankarjevo dramo iz te perspektive, moramo seveda reči,