Leto I. V Trstu dne 5. Junija 1908. Št. 23. — Izhaja v Trstu vsak = petek popoldne = Uredništvo in upravništvo ulica Boschetto št. 5. II. nad. == Telefon št. 1570 { -- -- \ Posamezna številka = 6 vin. === Inserati po dogovoru. Naročnina za celo leto 4.20 K., pol leta 2.10 K., četrt leta 1.05 K. - Ino¬ zemstvo več poštnina. V._ ZJ V istrski Sibiriji. Dne 29. maja je bilo izključenih pet slo¬ venskih dijakov iz učiteljišča v Kopru, gtirje četrtoletniki (t. j. taki, ki bi naredili že letos zrelostni izpit) in en tretjeletnik. Povod tej strogi odredbi je dala demon¬ stracija proti nekemu profesorju, (ime za¬ molčimo) ki je imel toliko poguma, da je nekoliko dni poprej dal nekemu četrto- letniku zaušnico. Demonstracije se je ude¬ ležilo kakih sto dijakov. To dijaško de¬ monstracijo, ki je sicer ne moremo odobra¬ vati, so smatrali profesorji za grozen zlo¬ čin. Naprosili so orožništvo naj preiskuje in zasleduje povzročitelje demonstracije. Profesorji sami pa so pozabili na vse one vzvišene čute, ki blaže človeka in silijo k lepim, plemenitim dejanjem. Z grožnjami in obljubami so prisilili nekatere dijake, da so krivo pričali. Večina teh dijakov so že 28. maja (t. j. prej nego se je znalo za sklep profesorjev) iz lastnega nagiba pod¬ pisali izjavo, da so bili od profesorjev te¬ rorizirani in zmešani, vslcd česar, da ne morejo jamčiti, da bi njih pričanja odgo¬ varjala resnici. Tej izjavi je pa še dodati, da so izključeni dijaki igrali popolnoma pasivno vlogo in so skušali uplivati na vse mogoče načine, naj se demonstracija vrši mirno in dostojno in naj se ne rabi ka¬ menja. Pri demonstraciji je bilo pobitih par šip v stanovanju profesorja. Vprašamo sedaj gospode profesorje, če je vredno kaznovati na tako strog način pet revnih dijakov, ki so se iz soli¬ darnosti pridružili demonstraciji dijakov, ki jo je izval gospod profesor matematike ? In zakaj izključiti samo pet in ne vso di¬ jake ? In zakaj ravno tistih pet, ki so ho¬ teli, da bi se bila demonstracija vršila mirno? Težko bi nam odgovorili gospodje pro¬ fesorji na ta vprašanja. Občinstvo ni odobravalo postopanja di¬ jakov a še manj odobrava postopanje pro¬ fesorjev, ki so brez stvarnih razlogov uni¬ čili pet mladih eksistenc, ki so s trudom in težavo prišle do tronotka, ko se jim odpro duri v družabno življenje in v boljšo bodočnost. Toda vse to ni omehčalo src profesorjem in tudi ne prošnja koperskih Slovencev, ki so jo poslali na kolegij profesorjev in 'v kateri so povdarjali razmere koperskega učiteljišča vsled katerih so dijaki vredni sočutja. Mi pa vprašamo; ako pet nedolžnih dijakov zasluži tako kazen, kaj zasluži potem oni profesor, ki je izval odpor pri dijakih ? Omenjeni profesor je dal nekemu dijaku zaušnico in sicer zato, ker si jc dijak za- pisaval nekatere žaljive besede, ki jih je izgovoril ob priliki profesor na dijake. Omenjeni dijak je četrtoletnik, tedaj že mož. Popoldne so napravili ti dijaki stavko, ki je trajala samo poldne. Dijaki so hoteli, da ravnatelj da omenjenemu profesorju potrebno lekcijo. A glej čuda. Profesor je dal ravnatelju častniško besedo, da ni dal dijaku zaušnice. Ravnatelj je veroval več rezervnemu častniku in profesorju nego resnici 28. dijakov. Te demonstracije ni mogel omenjeni profesor pogoltniti. Izbral si je za mašče¬ vanje najprimernejši čas, čas, ko je začel pismeni zrelostni izpit. Pri nalogi matema¬ tike je bil od treh računov eden slabo sestavljen. Radi pi-ofesorjeve malomarnosti so zgubili dijaki 2 uri in pol časa. To je tudi razjezilo dijake, ki duševno utrujeni niso mogli več nadalje izdelovati težavne naloge. To in razno drugo krivično postopanje profesorja proti dijakom je bilo vzrok, da so dijaki demonstrirali proti omenjene¬ mu profesorju. Upamo pa, da bodo profesorji razvideli krivico, ki so jo naredili omenjenim petim dijakom, in da bodo ukrenili vse mogoče da ne uničijo z enim samim sklepom dol¬ goletno naporno delo mladih ekzistcnc ki se bližajo cilju svojega mladega življenja. (Ir uradniških krogov). Nihče ni mislil, nihče ni pričakoval, da bodo odgovorili slovenski odvetniki na spomenico svojih uslužbencev z malo bese¬ dico .nič ..! Dva cela meseca so štu¬ dirali slovenski odvetniki kako bi odgo¬ vorili na spomenico svojih uslužbencev, ki so milo prosili veči košček boljšega kruha. Prosili so jih v imenu mizerje, v imenu narodnosti in narodne sloge in prosili so jih v imenu tiste organizacije, katere namen je braniti interese slovenskega delavstva in braniti obstanek stranke tržaških slo¬ venskih odvetnikov in njihove interese pred nastopajočo silo slovenskega socia¬ lističnega delavstva. Po dolgih dveh mesecih so poslali svo¬ jim uslužbencem odgovor, ki je prava sra¬ mota za slovensko-narodne odvetnike in poniževalen za uradnike. «Vi niste uradniki, vi niste državni uradniki, ki bi bili razdeljeni v posamezne razrede vsled česar tudi ne moremo ugo¬ diti prošnji, ki je bila izražena v spome¬ nici*. Tako oblastno in samozavestno govori odgovor slovenskih odvetnikov na prošnjo njihovih uslužbencev. Toda gospodje, mari so težaki uradniki, rnari so pekovski in drugi delavci državni v razrede razdeljeni uradniki, da so jim ital. in slov. delodajalci zboljšali mezde in olajšali življenje? Toda kaj bi odgovarjali, kaj bi govorili še nadalje o spomenici in o odgovoru, s katerim so pokazali slov. narodnjaki zopet enkrat sovraštvo in pomilovanje tudi do tistega dela slov. delavstva, ki je bilo do sedaj največja opora tržaški narodni stranki. Uradniki so prosili kruha, v odgovor so dobili pomilovanje in zaničevanje strani svojih delodajalcev. Slovenski odvetniki v Trstu imajo vsako leto do nad dvajset tisoč čistega dobička. Svoje uradnike pa plačujejo s sramotnimi plačami od 60 do največ 160 K na mesec. Le vodje pisarn imajo po 200 do 240 K na mesec. Ako zračunamo približno letne dohodke vseh tržaških slovenskih odvet¬ nikov, pridemo na lepo svoto 150 do 120 tisoč kron na leto. Ako bi bili zvišali plače svojim uradni¬ kom, kakor so prosili v svoji spomenici bi znašala svota približno 15 tisoč K na leto. Slovenskim odvetnikom in rodoljubom bi ostalo še vedno 180.000 tisoč in več kron na leto. Toda gospodje niso hoteli odtrgati od svojih dosedanjih dohodkov niti vinarja. Sami žive v razkošju, oni pa, ki delajo, da se morajo slov. odvetniki lepo zabavati, oni delavci, ki s svojim trudom polnijo blagajne slovenskih odvetnikov, oni morajo trpeti v bedi v poniževanju in zaničevanju kateremu so podvrženi strani svojih delo¬ dajalcev. Uradniki odvetniških pisarn nimajo pred seboj tiste bodočnosti ki jo imajo državni ali trgovski uradniki. Niso podvrženi vsa¬ koletnemu mehaničnemu zboljšanju, nimajo zagotovljene ekzistence za stara leta. Od svojega sedanjega zaslužka bi morali spra¬ viti nekaj na stran za stara leta, ko jih delodajalec pahne na cesto kot nezmožne za delo. Toda njihove dosedanje plače jim ne zadoščajo niti za sedanje vsakdanje potrebe. Vse to bi bili morali uvaževati naši na¬ rodni prijatelji delavstva in ugoditi bi bili morali popolnoma upravičeni prošnji svojih uslužbencev. Uvaževati so morali, da so bili in so uradniki slovenskih odvetniških pisarn eni izmed prvih delavcev, ki branijo z vso silo kapitalistično, protidelavsko politiko svojih delodajalcev pred nastopajočo silo slovenskega proletarijata, ki se je oprostil Šola in cerkev. Češki napisal za „Nar. Obzor“ št. 17.20 leto bivši duhovnik Ladislav Kante; prev. Dr. I. F. II. Prav lahko razumemo, da — čim boljši pedagog je učitelj, čim bolje izpolnjuje svojo nalogo pri učencih t. j., da uči otroke mis¬ liti z njih lastnim razumom — tem bolj jc otežkočeno delovanje duhovnika v šoli. To velja tudi v tem slučaju, da se učitelj niti z besedico ne dotakne verskega vprašanja ; zadostuje, da uči otroke prosto gledati na stvari in napravljati si o njih lastno sodbo; že samo s tem izpodbija duhovniku tla pod nogama. Deček, ki razume, kako nastaja dan in leto, prav lahko osupne enega dne pri trditvi, da je bila zemlja ustvarjena pred solnccm in da je bil dan še predno je bilo solnce; niti ni potreba, da bi mu dal učitelj naravnost povod za ta dvom. Učenec, ki se je navadil v šoli iskati k vsakemu zakaj naravni zato, prav lahko ' z gubi enega dne vero v čudeže, četudi ni poprej poprašal učitelja. Duhovnik potre- huje nemislečih otrok; otrok, ki brez dru- gega verujejo vse, kar se jim od njegove strani «k verovanju predloži* — ravno tako potrebuje takšnih odraslih ljudi v svoji občini. Ako pridejo iz šole razumni učenci, je nevarno, da postanejo razumni kmetje, delavci itd. razumni in misleči ljudje, ki se mogoče zamislijo na tem, kar jim duhovniki razlagajo, in bodo zahte¬ vali dokaz; v in se ne zadovoljijo s samo navideznimi preprostimi '< dokazi* večinoma zavijanji in zvijačami, ki jim podajajo du¬ hovniki, marveč bodo zahtevali resničnih in razumnih dokazov. Mislim, da je že jasno, zakaj je učitelj nevaren duhovniku, zakaj duhovnik sovraži učitelja in zakaj vpliva nanj šola s takb čudnim vtisom tujine, o kojem sem govoril že poprej. Duhovnik uči verovati, učitelj uči misliti. Duhovnik uči zanašati se na tujo resnico, tuj razum; učitelj razvija v učencu lasten razum, da hi se mogel učenec — bodoči občan — nanj zanašati. Duhovnik ne uči zaupati sebi ampak drugim: cerkvi t. j. ljudem; učitelj pa, zida podlago k zaupanju v lastno moč in ovladanju samega sebe. Duhovnik in učitelj delujeta v šoli proti sebi. In tudi to je jasno, da čim vestnejši je duhovnik v svojem poklicu — to se pravi: čim go- rečneje in natančneje izpolnjuje voljo svojih predstojnikov — in čim vestnejši in spo¬ sobnejši je učitelj, t. j. čim bolje razume svojo nalogo v šoli, podučevati in vzgajati razumne otroke, tem bolj nasprotujoče si cilje s tem zasledujeta, tem neugodnejše razmerje je med njima, tem manj je po¬ gojev, da bi mirno in složno skupaj de¬ lovala. Radi tega so trpko smešni opomini mno¬ gih šolskih nadzornikov, da bi učitelji ži¬ veli v dobrem razmerju in slogi z duhovš¬ čino, posebno z duhovščino, ki deluje na šolah; taki nasveti in pohvale, ki se dajejo učiteljem, ki vztrajajo v takem dobrem razmerju, opravičujejo sum, da taki nad¬ zorniki ali ne poznajo cerkve in duhovni¬ kov, kar je zelo slabo, ali pa ne razumejo naloge šole in učiteljstva, kar je še veliko slabše. Sloga šole s farovžem- ali je taka sloga sploh mogoča? Seveda je mogoča in ako ne slikajo poročila šolskih nadzor¬ nikov teh razmer v preveč rožnatih bar¬ vah, obstoja ta sloga v resnici na mnogih krajih. Ali je pa ta sloga v korist cerkve ? To vprašanje rešimo lc ako poznamo po¬ goje take sloge. To so: ali je učitelj malo zmožen in malo vesten, — duh, o kojem smo že zgoraj govorili; ali pa je prebri¬ sanec, človek praznega značaja oziroma brez značaja, ki obrača plašč po vetru, ki veje iz farovža. Ali pa je duhovnik malo vesten s stališča dolžnostij, ki mu jih na¬ laga cerkev; izpolnjuje te dolžnosti le za to, ker se živi z njimi in le tako za silo. Ako sta si učitelj in duhovnik v tem po¬ gledu podobna, prav lahko se najdeta in teprijateljita; mogoče sta edina dva inteli- genta v vasi, navezana eden na drugega.... narodnih predstotkov in zagledal v slo¬ venskih narodnih delodajalcih ravno take izkoriščevalce delavstva kakor v deloda¬ jalcih tujih narodov. Iz hvaležnosti do teh delavcev, ki v svoji nezavesti škodujejo delavstvu v prid svojih delodajalcev, so morali uvaževati njihove prošnje in ugoditi zahtevam v spo¬ menici. Toda nič. Slovenski narodni odvetniki niso hoteli priznati ne pravičnih in nujnih potreb, ne hvaležnosti do svojih pristašev ne hvaležnosti do nezavednih nasprotnikov delavskih organizacij. Odgovor ni seveda bil po volji uradni¬ kom. Kakor pred tako vlada nejevolja med uradniki tudi sedaj po odgovoru. Toda slovenski odvetniki se niso zmenili za nejevoljo. Povišali so plače onim, ki so se jim zdeli najbolj nevarni in tako jim zamašili usta s par mesečnimi kroncami. Videti pa hočemo, če se bodo dotičniki udali korupciji svojih in svojih tovarišev zatiralcev. Videti hočemo, smo li imeli v naših prvoboriteljih odkritosrčne zastopnike naših koristij ali pa samo ljudi, ki so iskali za¬ sebne koristi. Mezde bodo morali zvišati slovenski od¬ vetniki vsi vsem svojim uslužbencem. To mora biti cilj vseh nas poštenih delavcev in kar se ni dalo doseči pod pokrovitelj¬ stvom Mandiča in njegove N. D. O. to se bo dalo doseči potom resnično delavske organizacije. Na delo tedaj tovariši! Oprostimo se tudi mi narodnih predstotkov in pridružimo se mogočni sili mednarodnega proletarijata. Ta dogodek priča zopet enkrat, da de¬ lodajalec ne mora zastopati koristi delav¬ cev. Iz tega razvidimo zopet enkrat, da se slov. delodajalci ne ozirajo prav nič na življenske potrebe svojih slovenskih delav¬ cev. Ta dogodek nam pokaže zopet enkrat, da N. D. O. ni zmožna braniti interese svojih članov. Kar niso bili zmožni oni, to moramo biti zmožni mi sami. Kar je sklepal in odobril odbor naše skupine sam na svojo roko, ne da bi prašal za svet svoje člane, tega ne moremo in ne smemo odobriti mi. Tovariši! Na delo! Združimo se v sa¬ mostojno delavsko organizacijo in napovemo boj njim, ki žive in se rede ob našem trudu, ob našem potu. Zapustili so nas vsi. Zapustil nas je odbor in organizacija. Za¬ pustili so nas voditelji in zapustila nas je „Edinost“, ki še vedno pravi, da je za¬ stopnica delavstva. (Saj se vidi). Zapustimo jih tudi mi in združimo se, zmaga gotovo naša. Dvomim, da bi bila pod drugimi kot temi pogoji mogoča sloga med učiteljstvom in duhovščino; in dvomim dalje, da bi bila taka sloga za šolo priporočljiva. Mnogi c. kr. šolski nadzorniki si jo pa želijo in iz tega sledi čudna ironija šolske politike: nesposobni učitelji in učitelji nestalnega značaja se protežirajo, sposobni in vestni učitelji padajo v nemilost... Naravno razmerje med učiteljem in du¬ hovnikom v šoli je, potem kar sem doslej povedal, boj ; nenaravna pa je sloga. Naj¬ večkrat in torej najpravilneje vidimo pa med obema nekaj tretjega, kar ni ne boj ne sloga oziroma oboje skupaj: t. j. tako- zvani modus vivendi, ki ga lahko imenu¬ jemo oboroženi mir; ona vzajemna neza¬ upljivost, o koji sem govoril v začetku, tajna nezaupljivost in tajno sovražtvo, — na zunaj prikrivana konvencionalna uljud- nost in korektnost. Toda ni treba mnogo, da bi se ta odeja raztrgala in bi izbruhnilo tajno sovražtvo. Oni vzroki, iz kterih duhovniki denuncirajo učitelje ali pa proti njim ščuvajo ljudstvo s prižnic, so večinoma tako malenkostni... Takšni so pa le radi tega, ker so le navidezni vzroki; v resnici pa so le povodi, kojih se poslužuje dolgo zatajevano in nagromadeno sovraštvo v maščevalne svrhe. Kaj so pravi vzroki tega sovraštva ? (Daljo prih.) 2 Domače stvari. Protekoljoiiizoni v glavnih skla¬ diščih je, bi se reklo na dnevnem redu. Stare delavce, ki so zgubili po 15-20 let svojega življenja v glavnih skladiščih, se pošilja vsak dan domov dočim se jemlje na delo mlade še ne izvežbane delavce. Kdor ima dobre prijatelje in se zna prilizovati nekaterim častihlepnežem in sbvražnikom poštenega delavstva, ta ima delo vsak dan. Tudi pri stalnonamešeenju delavstva igra veliko ulogo protekcija in se prav nič ne zmenijo za pravice starejših delavcev. Ta protekcijonizem pa je hotel poseči te ni nekoliko preveč, kateremu se je pa uprlo vodstvo glavnih skladišč samo. Šest mladih delavcev skupinarjev (gru- pisti) so se podali k ravnateljstvu in prašali naj jim da vse delo, ki ga izvrše grupisti (katerih je 300) njim na akord. To ponudbo pa vodstvo ni sprejelo ampak prašalo je starejše delavce grupiste če so zadovoljni, ki so odgovorili seveda da ne, ker potem bi jemali ti delavci pri delu samo mlade delavce in ne starih, da bi tako čim več zaslužili na akord. Stari delavci so pa predlagali vodstvu, da se razdeli grupiste v 3 oddelke in sicer: Prvi naj bi imeli pravico delati najstareji to so taki, ki so v delu že od 8. do 15 let; potem drugi ki so v delu od 4 do 8 let in potem šele oni ki so samo 4 ali manj let v delu. Teh grupistov je že danes preveč tako da pride sedaj na vsacega po dve ali tri dni dela v tednu. Vodstvo skladišč je že en¬ krat obljubilo, da ne bo dcvalo med gru¬ piste novih delavcev, tega se pa vodstvo do danes ni držalo. Potrebno bi pa bilo da bi se enkrat to storilo, sicer bomo imeli v kratkem med grupisti toliko delavcev da bo delal vsak samo po en dan v tednu. Želeti bi bilo tedaj to in želeti bi bilo tudi da bi vodstvo uvaževalo predlog starih grupistov. Tudi bi bilo želeti, da bi vodstvo uničilo dosedanji protekcijonizem (kateri veje od delavstvu sovražne strani) in uvedlo mehanično stalno nadomeščanje delavcev. Toliko za danes, prihodnjič pa več. Bistroumnost naših liberal¬ cev. Dne 30. maja je sklical goriški deželni poslanec g. Gabršček javni shod nabrežinskih Slovencev, v gostilni gosp. Caharija. Gosp. Gaberšček je omenil predstoječo gradnjo tramvajske črte Trst-Tržič ter govoril o pomenu in važnosti te črte za Nabrežino. Priporočal je navzočemu županu g. Cahariji, naj deluje občinski odbor na to, da se omenjena tramvajska črta spelje tako, da bodo imeli nabrežinci od nje ko¬ likor mogoče veče koristi. Nadalje pravi naj deluje občinski odbor, da bi se državni in deželni poslanci zani¬ mali pri c. kr. vladi za stvar, predno bi se od iste dala koncesija v morebitno škodo nabrežinskemu prebivalstvu. Črta naj bi tekla kolikor mogoče v bli¬ žini Nabrežine in sicer ker zahteva to že nabrežinska industrija. Navzočih je bilo par nabrežinskih po¬ sestnikov, po veliki večini je bilo pa za¬ stopano delavstvo. Govornik je pozival navzoče nabrežinske interesente, naj gredo v slučaju, da se gradi tramvajska črta po nabrežinskem ozemlju, na roko družbi tramvajske železnice pri zakupu prostora za gradnjo proge. Govor g. deželnega poslanca se je obrnil na sedanje stanje nabrežinske kamenoseške obrti, katera je baje vsled hude cementne konkurence padla in je tudi vsled tega močno prizadeta. Priporočal je naj bi sku¬ šala naša obrt konkurirati cementni in¬ dustriji)!) tako, da bi se po možno nizkih cenah izdeloval kamen in bi tako zopet oživela naša industrija. Komentarja tu ne bi bilo treba in sicer že zavoljo tega ne, ker ima gosp. poslanec jako malo pojma o primerjanju gori ome¬ njenih dveh industrij. Vredno je pa ome¬ niti bistroumno priporočitev g.- poslanca, naj bi nabrežinski kamnoseki začeli boj proti cementni konkurenci s tem, da začnejo oni cementni industriji konkurirati! G. Gabršček je hotel najbrž reči, naj delavci v klesarskih delavnicah in kamno¬ lomih odstopijo prostovoljno del svojega zaslužka ali akordnega dela v provspeh nabrežinske obrti in »abrežinskim strogo narodnim faktorjem, katerim je prva stvar lastni žep in šele potem delavske potrebe. Tukaj v Nabrežini je vsakteri delavec kateri si skuša zboljšati svoj materijelni položaj breznaroden ker se vsak tak naziva za socijalista in naši narodnjaki se bojujejo proti socijaliznm kot breznarodni stranki, katere vsaj pri nas ni, ker tu so v kle¬ sarskih delavnicah in po kamnolomih uslužbeni po veliki večini le slovenski de¬ lavci. Pristni narodnjaki nabrežinski bijejo boj tora j proti stranki, katere sploh ni in ne obstoja. Oni to dobro vedo. Nabrežinska narodnost toraj ni v nevarnosti, temveč so v nevarnosti žepi posameznikov. Mi pa mislimo da je bolj pametno ako rečemo, da je obstoj cementne industrije vprašanje časa. V par letih se bomo pre¬ pričali kaj je na cementni industriji do¬ brega in kaj je slabega. Stavbe po velikih mestih, katere so bile izdelane po večini iz umetnih izdelkov bodo v doslednem času pokazale jakost proti vremenskim ternpe- rijam. Če bo vspeh negativen bodo rešene vsaj deloma klesarske industrije po deželi in reklo se bode kamen ostane kamen, cement pa ostane le prah, primeren le za taka dela, pri katerih je stanovitnost le postranska stvar, ako pa cement pokaže svojo jakost in bode kljuboval vsem vre¬ menskim temperijam, potem ne bo poma¬ gala nobena konkurenca kamnoseških in¬ dustrij. To mora priznati vsak količkaj strokovnjak. Zgradbe, ki so bile dograjene seveda po špekulacijskih načrtih, bodo toraj pokazale vrednost cementa, z onim trenutkom bo pa rešeno vprašanje nabrežinske klesarske obrti. Ali bo naša industrija začela zopet cvesti kot pred leti ne le v provspeh na¬ rodnim gospodarjem, temuč tudi v blagor delavcu boritelju za svoj obstoj, ali pa bo zmagal cement in tedaj propade gotovo vsa komnoseška obrt i pri nas i drugod. Veritas. Potrebno nerodnosti. (Dopis iz Sr. Kriza). Na slavnosti, ki jo jc imela križka cerkev v nedeljo dne 24. maja je uganjal naš župnik Furlan zopet tiste nam koristne nerodnosti, ki so pa značilne za župnika, ki mesto učiti ljubezen širi med ljudstvo sovraštvo. Že delj časa namreč mu niso po volji naša dekleta; če le more jih žali iz prižnice kakor tudi na ulici. Posebno se zanima za njihovo poštenje. Ze ko je bil v Križu misijon je povedal misijonarju in misijonar potem iz prižnice do so vsa naša dekleta nepoštena. Zaradi tega jim tudi ni dovolil, da bi one nosile Mater božjo v procesji, ki jo je priredil v nedeljo 24. ampak je poklical Marijine device iz Trsta. Naš namen ni namreč, da bi pomagali Furlancu loviti dekleta v cerkev in poizvedovati o njihovem poštenju. Konstatiramo samo fakt in sicer zato, ker poznamo nakane Furlanija in stranke v imenu katere uganja nerodnosti. Dekleta bi jih imel rad pod svojim klobukom, da bi jim ukazoval potem agitirati pri fantih ki bi se zaljubili slučajno v kako dekle nikakor pa ne v nazore, ki bi mu jih vsi¬ ljevala kakor delajo to po kranjskih vaseh. Take nerodnosti naj uganja gospod Furlan še nadalje in tudi tisti tržaški kaplan Škabar naj mu le pomaga. Mi se gotovo ne bomo jezili. Poživljamo samo križke sodruge, da branijo dekleta pred nakani Furlanija in mu pa pomagajo poditi ljudi iz cerkve. Zaradi drugih neumnosti se z Furlanom ne bomo sporekali. Velika pevska slavnost 1.1905) v Ljubljani. Prihodnje leto poteče 25 let, odkar se je ustanovilo v Ljubljani pevsko društvo «Slavec». Ta izredni pojav v slovenskem pevskem društvenem življenju proslavi društvo z veliko pevsko slavnostjo v dneh 27., 28. in 29. junija 1909. 1., na katero bode vabilo poleg slovenskih tudi bratska slovanska društva. Saj je « Slavec* v teku 251etnega delovanja postal osebno znan daleč preko mej slovenske domovine. Bratska, društva naj se pri določitvah svojih prireditev v prihodnjem letu blago- vole ozirati na zgoraj omenjene dneve, ka¬ teri naj bodo posvečeni slovenski in slo¬ vanski pesmi na «Slavčevi« 251etniei v Ljubljani. Okrajna bolniška blagajna v Trstu. — Število bolnikov ostalo od XXI. tedna (od 17. maja do 23. maja) je 1218. Novih bolnikov, ki dobivajo sub¬ vencije vXXII. tednu t. j. od 24. do 30. maja je 581. Število odpadlih bolnikov v poslednjem tednu je 558. Odpadlo je tedaj 7324 dni subvencije. Bolnikov, ki vživajo subvencijo ostane v blagajni še 1241 od katerih zdra¬ vijo specijalisti 327 bolnikov in sicer 109 radi spolnih in kožnih bolezni 177 bolnikov je pa v bolnišnici. Od 1. januvarja pa do 30. maja je bilo naznanjenih 13.418 novih bolnikov, od¬ padlo jih je pa 13.3591. j. 181.095 dni bolezni. Blagajni naznanjenih porodov j c bilo v pretečenem tednu 8 in 13 članov je umrlo. Od prvega januvarja pa do 30. maja šteje bolniška blagajna 222 porodov in 173 slučajev smrti. j. Porodnih, bolniških podpor in podpor v slučaju smrti se je izplačalo v preteče¬ nem tednu 17.945’77 Iv. Od prvega januvarja pa do 30. maja se plačalo 414.265‘69 K podpor. DOPISI. GORIŠKO. Gorica. Javen ljudski shod priredi okrojna organizacija jugoslov. soc. dem. stranke v Gorici v nedelje dne 14 t. m. ob 10 uri zjutraj. Prostor se naznani pra¬ vočasno. Sodruge poživljamo že sedaj, da agitirajo za ta velevažen shod. Vrtojba. Zaupni shod jugoslov. soc. deni. stranke v Doljni Vrtojbi, ki se je vršil dne 28. maja je vspel najsijajnejše. Shod je otvoril predsednik tuk. krajevne organizacije sodr. Bagon in dal takoj be¬ sedo poročevalcu sodrugu Gorkiču. V enournem govoru je podal sodr. Gorkič krasno poročilo o zadnji strankini konfe¬ renci v Trstu, o razmerah po Goriškem in sosebno onih v Vrtojbi. Naposled jc pred¬ lagal naj si iz vole iz svoje srede enega zastopnika in enega namestnika v glavni odbor okrajne organizacije v Gorici. Na predlog sodr. Josipa Saksida sta bila eno¬ glasno izvoljena sodruga Miha Gorkič in Ivan Gorkič. V razpravo jc poseglo več sodrugov in vsi so priporočali navzočim naj agitirajo za stranko in se zanimajo za politična vprašanja. Nato se je na predlog sodrugov Arčona in Gorkiča enoglasno sklenilo odgovoriti in objaviti na napade v „Soči s slečo izjavo. « Gospod Andrej Gaberšček poživlja v svoji «Soči» z dne 26. 5 vse. slovenske delodajalce naj odpuste iz službe vse slo¬ venske socialistične delavce. Gospod Ga¬ beršček nima nikake pravice poživljati slovenske delodajalce do tako ostudnega in strankarskega maščevanja. Gospod Ga¬ beršček ima uslužbenih v svojih podjetjih nadpolovico italijanskih delavcev. On pa imenuje svoja podjetja «narodna podjetja*. S tem pa škoduje drugim slovenskim trgovcem in obrtnikom enakih strok. In naše ljudstvo pa misli res, da so Gaber- ščekova podjetja res narodna od katerih da ima narod in resnično narodne ustanove ravno toliko koristi kakor od užigalic družbe sv. Cirila in Metoda. Od Gaber- ščekovih podjetij pa ima korist gospod Gaberšček sam in 'ne narod. Zato sklepa današnji shod, da v slučaju, ko bi hotela «So< ta» še ^ onkra t-na zivlinti slovens ko, delo¬ dajalce naj bojkotirajo slov. delavce, ki pripadajo socialistični stranki, da prično tudi socialni demokratje bojkot zoper Ga- berščekove izdelke. Socialistične organizacije se opozarja že sedaj, da bodo delovale v tem smislu takoj, ko bi «Soča» pozvala na bojkot zoper socialistične delavce. Uredništvo «Dclav- skega lista* pa se naprosi, da bi v tem slučaju objavilo vse trgovce, ki bi proda¬ jali Gaberščekove izdelke. Zob za zob. če hoče «Soča* spraviti slovenske delavce ob kruh, svobodno ji, toda tudi slovenski socialistični delavci bodo v tem slučaju pokazali svojo organi¬ zirano moč in pokazali bodo kako je treba nastopati proti izkoriščevalcem narodnosti in proti sovražnikom slovenskega sociali¬ stičnega delavstva *. Izjava jc bila sprejeta enoglasno in z velikim navdušeni em. Nabrežina, Zdravnik dr. Svoboda in njegovo ravnanje. Iz Nabrežine smo do¬ bili sledeči popravek, ki ga priobčimo s primernim komentarjem: Slavno uredništvo «Delavskega Lista* v Trstu ul. Boschetto št. 5. II. nadstr. Oziraje se na članek, katerega ste pri- med dopisi pod naslovom: 4 Zciravnik dr. Svoboda in njegovo ravna¬ nje* v številki od 22. maja 1908 Vašega cenjenega lista, Vas mi podpisani mesarji Jz Nabrežine prosimo na podlagi § 19 . tisk. zak. da blagovolite priobčiti v Vašem cenjenem listu sledeči Mi vsako živino, predno jo zal pravočasno prijavimo za pregled, da kedo izmed nas ubija nezdravo živino ali da mi zakoljemo kcdai krave ali vole ali celo take, ki od' ne morejo več stati na nogah. Take ki bi ne mogla stati na nogah, b klavnico niti prignati ne mogli. Tudi niU od nas ne kolje krav, ki bi imele še tel, v sebi in nam ni znan noben slučaj, v y terem bi se bilo tele ubite krave na gj zagnalo. Mi kupujemo klavno živino J Krasu, na Vipavskem m I urlamji m s i Ce[ najbolje vrste, vsled česar imamo v brežini boljše meso, nego v marsikake* drugem kraju. — Mi tudi nismo nikd ar čuli°nobene pritožbe od svojih odjemalca mesa, da bi bilo pri nas kupljeno slabo ali nezdravo. Spoštovanjem: Ignac Tanče, Anton De Lorenzi, Ivan Gruden, Dopis iz Nabrežine, v knterem smo Po . kazali javnosti med drugim tudi brezbrii nost tamošnjega zdravnika .Svobode na ta- mošnje zdravstvene in higijenične razmere, zlasti kar se tiče mesa, je — kakor se vidi — razburil tudi nabrežinske gospode mesarje. Deset dni so študirali gospodje mesarji, ali naj pošljejo ali ne popravek v « Delavski List*. V tem času bi se bili gospodje pač lahko prepričali, da so bile trditve našega dopisnika resnične in bilo bi pač mnogo bolje, da raje nego poslati popravek bi bili ukrenili vse potrebno, da preprečijo na¬ daljevanje V dopisu omenjenih škandaloznih I k" razmer, ki vladajo v tamošnji klavnici. ra< Že iz popravka samega je razvidno, da I so ga poslali gospodje samo zaradi lepšega, cU misleč, da spravijo ž njim v slabo luč na¬ šega dopisnika iz Nabrežine in da se | f. očistijo pred javnostjo. Zdravnika Svobok se niti ne dotaknejo — kar je že precej sumljivo — ampak povedo, da naznanijo blago vsikdar predno ga zakoljejo. Nas sicer prav nič ne briga, če gospodje na¬ znanijo ali ne živino predno jo zakoljejo, rekli smo samo, «da je zdravnik ne pre¬ gleda». Ker pa gospodje pravijo nadalje, da ne vedo nič o tem ne o onem, jim povemo'da vstrajamo pri naših trditvah od katerih ne odmaknemo niti pičice. Potrjamo še enkrat, da vemo za slučaj, ko se je zaklalo v nabrežinski klavnici kravo, ki je imela še tele v sebi, katero se je pa mesto vrglo na gnoj peljalo v mesnico in proda¬ jalo tako teletino. Imamo priče ki so pri¬ pravljene dokazati to v vsakem trenutku in v vsakem slučaju. Kar se pa tiče lepih kraških volov ia druge kraške živine moramo danes še po¬ sebej povdarjati, da je sicer res, da zakoljejo včasih tudi lepo kraško kravo ali vola, saj nismo rekli, da koljejo same mrcine. Toda) ros je tudi da tako živino peljejo v klav¬ nico po dnevi dočim pa peljejo bolne mrhe po noči, katerih zakoljejo veliko več nego lepih in zdravih volov. Gospodje vedo prav dobro, da se jim bodo smejali vsi tisti, ki bivajo v isti ulici kamor je klavnica, če pravijo, do koljejo samo lepe vole in krave. Zgodilo se je večkrat, da so ženske videle kake mrcine p sc je peljalo v klavnico in niso hotele potem kupiti mesil. Tudi to vedo gospodje prav dobro, saj je vendar res (in ne kakor pravijo oni da ne) da so se ženske že same večkrat pritožile. Toliko imajo gospodje za danes. Prepri¬ čani pa naj bodo, da smo napravili tudi druge korake, da se te neznosne razmere odpravijo kakor tudi, da se pregleda stanje klavnice (o kateri gospodje molče) ki je podobna več umazanemu stranišču nego klavnici. Incidit in Scylam, qui vult ferire Ca - ribdym. 1 a naš Čargo. Dopisi v „Delavskem Listu razburjajo grozno tukajšnjo našo preljubeznivo gospodo. Razburili so seme* sanji in razburil sc je tudi naš gospod Čargo. Svojo razburjenost in pa jezico j e pokazal na zelo čuden način. V četrtek (na praznik Vnebohoda) dne 28. maja je p naznanil v cerkvi, da v nedeljo dne 31- I* maja bo povedal pri pridigi nekaj novega- n Vest se je razširila med ljudstvo, ki J e nestrpno čakalo nedelje. Vsak je mislil, da pove takrat gospod Čargo, da je sit K* biežme in da jo odkuri proč. jako se je zbralo v cerkvi v nedelj 0 veliko ljudstva. Gospod Čargo je stopil na prižnico in — poslušajte — prečitalj e članek, ki smo ga objavili proti njegovem« postopanju ( Zoper koristi kmetov v 20- #■ ” U’ Lista dne 15. maja. Ljudstvo se i e _ smejalo in je po končani moderni pridig* V zapustilo cerkev. Ostal je v cerkvi sa# J aigo s svojimi navadnimi klijcnti. " vsem kar je bilo napisano v „Del. List« proti njemu ni tajil ničesar, samo pote" 1 ’ vo je^ večina radovednežev odšla iz cerh'® | je začel gospod Čargo blatiti socialno d e ' J mokracijo na naravnost podel način. v tej str ne bomo polemizirali z m °' I derno pridigo gospoda Čargo ta, zlasti V j i Pi k DELAVSKI LIST- 3 . p r eeital še celega članka. Morda se nl o d i to prih. nedeljo, potem pa preskr¬ bimo gospodu Čargu toliko gradiva, da bo ■ n iol pridige za celo leto. Naj bo le 'ntov, da mu nočemo ostati dolžni prav ničesar. Tako bo vsaj tudi Čargo vedel kdo je, her sedaj baje še ne zna. Toda ob zaključku dopisov iz Nabrežine- poramo povedati našim čitateljem tudi nekaj v zabavo. Mi tuk. pokopališču so napravili namreč n0 vo kapelico. Na kapelico je dal napisati g 0S pod Čargo z debelimi črkami sledeče: j a x sem vstvarjenje in življenje. Kdor v 'Ine veruje, če tudi umrje Se živi ‘. Da je vedel to papež Leon XIII. bi gotovo ne bil poklical k sebi zdravnike, da so ga ohranili pri življenju na tem svetu dokler jc bilo pač mogoče. Kaj se hoče, vedel ni. Dobravlje. Javni shod dne 28. inajnika se je vršil pri nas ob pičli ude¬ ležbi, ker shod ni bil pravilno razglašen in ni bilo ne vabil ne plakatov, marveč se je za shod vedelo le po kratki notici v ^Delavskem Listu“. Zato pa je bil shod tem zanimivejši, ker so se ga udeležili po večini kmečki posestniki, in je to dokaz, da se socijalnodemokratična ideja širi med kmečkim prebivalstvom. Shod je tudi za¬ radi tega zanimiv, ker se je vršila precej živahna debata, v katero so posegli doma¬ čini. Poročevalec sodrug dr. .Henrik Tuma je na kratko razvil svoj tema: «Kmet in cle- lavstvol_Iako..: Človek je bil prvotno zasejan po zemlji v jako majhnem številu ter je našel hrane dovolj s pobiranjem sadja in mehkužev. Ko se je človeški rod razmnožil, je jelo tako prosto razpoložene hrane nedostajati in človek se je moral truditi, da si je hrano pridobil z delom in orodjem. Takrat, ko je človek jel združevati gibanje rok s svojim umom, je izumil mrežo za lov rib, nož za ubivanje živali, je krotil domače živali za svojo rabo, takrat pridemo do prvega pojma dela. Z nastopom dela je človek izgubil prvotni «raj» ter je moral «v potu svojega obraza* iskati si živeža in obleke s trudom po zemlji. No, tudi ribič je lovil s priprosto mrežo ribe v vodi, dokler je lov bila lahka, lovec je streljal s puščico v gozdu divjačino, dokler je je bilo v izobilju, pastir je krotil čede ovac, popasel široke livade in ko je ncdo- stajalo piče, se preselil z njimi v drage nepopasene kraje. Tudi takrat, ko je človek, posnemajoč naravo, jel sejati žitno seme v zeljo in si zgradil priprosto stanovanje, da ga je varovalo mraza in vročine, se ni zavedal ne ribič, ne lovec, ne pastir, ne poljedelec, da je zemlja, kjer lovi in kjer pase in dela, njegova. Zemlja, gozd in livada bila je last vseh, na njej iskal je le živeža in zatočišča. Kakor pa so se posa¬ mezna človeška plemena zaplodila in so postala preštevilna, je napadlo eno pleme, iskaje novega in boljšega živeža, drago pleme, ga premagalo ter je zmagovalec s silo vzel premagancu, kar si je ta prikrotil živine, pridobil iz zemlje. S tem pojavom sile orožja enega človeškega plemena nad drugim je nastopila ločitev človeštva v 2 razreda, v gospodujočega in služečega, in nastopila je lastnina. Zmagujoče pleme z mečem ob " boku se je zavedalo najprej: KaiL_Sfnii s silo vzel, to je moje* in takrat si je tudi napadajoče pleme izbralo svojega vojskovodjo, pojavila se je t udi prva oblast človeka nad človekom, pojavila se je dru¬ žabna prikazen, katero smemo imenovati državo. Last, vladar in država torej izvirajo iz sile, in upravičeno imenuje francozki učenjak Proudon: «last je rop*. Tako je nastala stara kulturna država Grkov: bojna četa je prišla iz Azije in si podvrgla šibkejše mirnejše prebivalstvo ob reki Tibru in se potem širila potom bojne organizacije po celem takrat znanem svetu. "Tako so se ustanovile države germanskih narodov ob začetku srednjega veka, ko so bojne germanske čete navalile na rimsko državo in jo razkosale. Franki so zasedli Francijo, Goti Špansko, Longobardi Italijo itd. in zasnovali države, ki obstojajo še danes. Vse te države so nastale iz sile in ropa. Vsa lastnina prvotnih posestnikov je prešla v roke zmagovalčev, ki so vso de¬ želo zasužnjili po gradovih, kjer so gos¬ podarili vitezi, baroni, grofje, vojvodi, ki so i z svoje srede izbirali vladarja. Kakor "V starem veku na eni strani gospodje in sužnji, tako so v srednjem veku nastopili Pemenitaši, t. j. nasledniki zmagujočega Plemena na eni strani, po dragi strani pa robotniki kot nasledniki premaganega ple- ®ena. Delo so opravljala le premagana Plemena liki živini, sad dela je uživalo le gospodujoče pleme. Ker pa gospodujoče Pleme ni pridobivalo z delom in je potro- šalo več nego mu je prihajalo od dela robotnikov, je iskalo novih virov dohodkov ter jih dobivalo v davkih od tretjega raz¬ reda: rokodelcev, obrtnikov in trgovcev. Y mestih, kjer se je ohranila rimska kultura, je pod vplivom latinskega duhovenstva zmagujoče pleme dopuščalo svoboščine, da se je obrt razvijala in da se je po malem nabiralo bogastvo. Bolj pa ko je propadala moč plemstva, bolj je rastla moč vladarja, ravno ker je v prvi vrsti on dajal mestom svoboščine in imel pravico zajemati nove davke. Iz teh si je zasnoval vladar stalno vojsko in tako so se ločili na eni strani gospodujoče plemstvo pod vladarjem v stalni vojski, po dragi strani pa delujoči obrtniki in poljedelci-robotniki. Z rastočim bogastvom mest in obrtnikov se je stop¬ njevala njih izobrazba. Obrtnik . je iznašel stroje in ko je nastopilo obratovanje s ■ parnimi stroji nastale so velike fabrike, se je nabiralo iz porabočenih kmetov mladih delavnih moči po mestih iskaje ondukaj svobode in zaslužka. (Konec prih.) ISTRA. Pulj. Šovinistična komedija. Kakor je našim čitateljem gotovo že znano, se je vršila v Pulju v nedeljo dne 31. maja, glavna skupščina dražbe sv. Cirila in Me¬ toda za Istro. Morda pride čas, ko se bomo brigali za to šolsko dražbo tudi mi več nego sedaj. Sedaj se ne moremo pre¬ več brigati zanjo, toda v nedeljo se je zgodilo povodom glavne skupščine nekaj, ki nam sili pero v roke in podati kratko a objektivno poročilo. Celi teden pred skupščino je pisalo zagrizeno nacionalno italijansko časopisje tako, da je bilo pri¬ čakovati izgredov. Kar je bilo sredstev na razpolago, so ital. nacij onalci poskusili vse, da bi preprečili Vršitev skupščine v Pulju. Ni se jim posrečilo. Nato je pa začelo na¬ cionalno ital. časopije napadati v umazanih člankih vse slovanstvo z barbari itd. — Društvo «Giovane Pola» se je pripravljalo celi teden na odpor proti hrvatom in Slo¬ vencem. Že v soboto zvečer je začela ta pijana družba razsajati in razsajala je potom celo noč po puljskih ulicah. V ne¬ deljo zjutraj, že na vse zgodaj je pa imelo mesto nekam nenavadno lice. Vse ulice so bile polne ljudstva, med njim pa so se sprehajali v gručah ti ital. zagrizenci z debelimi palicami v rokah. Prvi so dospeli v Pulj izletniki iz Vo¬ lovske, Opatije in Reke. Teh je bilo, — ako štejamo na veliko — kakih 170. Ne vemo so li imeli strah pred iti. nacionalnim žuganjem, ali se pa tako malo brigajo za svojo dražbo. Izletniki so se obnašali po¬ polnoma dostojno. S svojim vedenjem niso gotovo provocirali, kar moramo le z za¬ doščenjem konstatirati. Vse drugače pa so I se obnašali ital. nacijonalni razgrajači. Takoj, ko so zagledali izletnike so začeli provocirati. Kričali so živel ital. Pulj. „Abbasso i sciavi‘‘ itd. Ko so prišli pred Narodni dom in so zagledali hrvatsko tro¬ bojnico, so postali kar divji in niso dali mira dokler je ni dala policija odstraniti. Okolu poldne je prišel vlak iz Trsta (imel je zamudo) s katerim se je pripeljalo kakih 70 izletnikov iz Trsta. (Naravnost sramotno številce). Na postaji so jih čakali ital. nacionalni zagrizenci. Pričeli so takoj s svojim navadnim vpitjem in žvižganjem ter spremili izletnike z žvižganjem do Na¬ rodnega doma. In zopet moramo konštati- rati, da niso niti ti izletniki dali niti naj¬ manjšega povoda provokacijam in niti reagirali niso nanje. Popoldne se je vršila veselica brez izgredov. Tu pa moramo konštatirati, da je za naše narodnjake naravnost sramotno, da so po plakatih * debelimi črkami vabili na veselico tudi vojaštvo. Ob odhodu izletnikov so se ponovile provokacije strani ital. mlečnozobnežev. Tržačani in istrani so odšli že ob 6. uri uri in pol. Izletniki pa ki so prišli s par¬ nikom so odšli že ob 7 zvečer. Imeli so pa oditi ob 11. uri. V teh izgredih sta bila aretirana dva ital. provokatorja. Tako je končaj ta ža¬ lostni dan z velikim fijaskom na obeh straneh. Ne eni ne dragi niso dosegli svo¬ jega namena. Delavstvo samo pa bo izrabilo ta dan v svojo korist. In to so prve pos¬ ledice kompromisa med istrskimi Slovani Italijani. Kaj bo šele nadalje. Skoraj, da se začno uresničevati naša prerokovanja. Od¬ krito moramo povedati, da se mi tega ne veselimo, toda dobro je da konštatiramo. Solidarnost in bratstvo med narodi se ne sklepa v lepo urejenih sobicah in ob zeleni mizi marveč med ljudstvom. In to nalogo si je prevzela socialna demokracija, ki jo bo izvršila kljub oviram in sovraštvu strani nasprotnika mednarodnosti. „Omnibus“ dokazal da „Edinost“ laže. Nismo mislili, da se zaradi teh izgredov, ki so jih uprizorili ital. nacionalci proti slovenskim, spremo s tržaško «Edinostjo». Motili smo se. Edinost sploh ne vpraša nikdar nobenega kdo je demonstriral. Ona ve že par dni prej kdo bo demonstriral. Ital. nacionalci in socialisti. Tako je tudi takrat poročala, da so bili ital. nacionalci in socialisti, ki so skupno žvižgali Sloven¬ cem in peli ital. nar. pesmi. Tako je poročal tudi «Slov. Narod*, ki ve tudi da je bil aretiran en socialni demokrat (to je natis¬ nil z debelimi črkami, najbrž kot izredno laž) in en ital. nacionalec. Mi bi rekli lahko, da je to navadna žurnalistična podlost urednikov omenjenih listov, ki jim je na ugledu časopisja in na uredniški časti baš ravno toliko kolikor za gnile limone. Brigajo se samo, kako bi umazali in obre¬ kovali socialiste. Dosegli niso svojega na¬ mena. Takrat nismo mi, ki jim dokažemo, da so se lagali, takrat jim dokaže ‘Om¬ nibus* glasilo puljskih slov. narodnjakov, ki ni na glasu kot prijatelj socialne de¬ mokracije. . «Omnibus» piše, v poročilu o nedeljskih izgredih «da so se obnašali slov. in ital. socialisti popolnoma korektno in sicer po sklepu, ki so ga naredili namreč, da se noben socialni demokrat ne sme vdeležiti narodnih demonstracij. Da obsojamo početje ital. nacionalcev je razvidno iz našega poročila o nedeljskih do¬ godkih. Z «Edinostjo» in «Narodom» pa ne bomo polemizirali, ker bi bilo to samo odveč, ko imamo «Omnibus* ki nas brani in ki reče «Edinosti* in « Narodu* da sta lažnjivca. Koncert SOC. mladine, ki se je vršil pretečno nedeljo, je vspel najsijajnejše v vsakem oziru in vršil sc je v najlepšem redu. Na tem koncertu smo imeli priliko opazovati ogromno število delavstva raz¬ ličnih narodnosti, ki so se medsebojno za¬ bavali v najlepši slogi. Videli smo tudi več odličnih hrvatskih narodnjakov, ki so se čudili disciplini, ki je vladala cel čas zabave. Prirediteljem koncerta in darovalcem dobitkov se pa zahvaljujemo za njihov trud in požrtvovalnost. ‘Delavci! Sodrugi! Somišljeniki! Naročajte in širite IL bruštvene stvari. I. podražili ca ljudskega odra v Šltorkl ji ima svoj ustanovni shod v nedeljo dne 14. junija t. 1. v društvenih prostorih ul. Commercialc št. 516. Po ustanovnem shodu je predavanje sodr. Regenta popoldne pa veselica na društvenem vrtu. Natančen program prihodnjič. Ilrižki diletanti« prirode v nedeljo dne 7. t. m. ob 5 uri popoldne v Sv. Križu v dvorani gostilne Moganja dramatično predstavo. Igrali bodo »Županova Micika šaloigra v dveh dejanjih in žaloigro e enem dejanju. «Rešitelj svoje babice*, ki jo je spisal De Amicis. Po predstavi sledi ples. Pri predstavi in plesu bo svirala domača godba. Organizacija kotlarjev naznanja svojim članom, da z dnem 1. junija stopi v zvezo s centralo kovinai-jev. Radi tega prosi vse člane, da pridejo v kratkem vsi po nove izkaznice. Tesni delavci v Reki so stopili v stavko. Tržaške lesne delavce se opozarja, da odklonijo vsled tega vsako ponudbo dela v Reki. TRŽAŠKE DELAVSKE ZADRUGE VPISANA ZADRUGA Z OMEiENIM POROŠTVOM. Podpisano vodstvo naznanja svojim čla¬ nom, da se vrši v soboto dne 13. t. m. ob 8. uri zvečer v Delavskem domu ul. Boschetto 5., II. nad. IZREDNI OBČNI ZBOR s sledečim dnevnim redom: 1. Sprememba pravil, '(predlog vodstva); 2. Predložitev opravilnima podpornega sklada. Ako ob navedeni uri ne bo navzočih doveljnega števila članov, se bo vršil občni zbor na drago sklicanje ob pol deveti uri z vsakim številom novzočih članov. Udeleženci zborovanja se morajo izkazati s člansko izkaznico. Trubar in Trubarjeve slavnosti predaval I. CANKAR v Ljudskem odru v Trstu, dne 21. maja 1908. Lotos dne 8. junija bomo slavili štiristoletnico rojstva Primoža Trubarja, vodnika slov. reformacije v šestnajstem stoletju, stvarnika slovenskega pisme¬ nega jezika, začetnika slovenske literature. S Tru¬ barjem slavimo sploh enega največjih mož, kar jih pozna tako prazna in tako žalostna zgodovina slo¬ venskega naroda. Trubar je bil otrok svojega časa, produkt tedanjih razmer v slovenskih deželah; ni stal kakor drevo v puščavi, temveč je bil samo besednik svojega naroda, glas časa, njegovih zahtev in njegovih želja. Še vselej, kadar je doba v svojem razvoju dospela do preloma, do izbruha novega časa, si je našel potrebni dan potrebnega moža in potrebno besedo. Na Slovenskem je ob tistem času velikih ljudi in velikih dejanj govoril Primož Trubar, in govorili so njegovi tovariši. če hočemo pa poznati Trubarja je treba da poznamo tla iz katerih se je rodila slovenska reformacija, tisto mogočno ln glo¬ boko ljudsko gibanje, ki je oznanjalo novo in lepo življenje za ves slovenski narod. Reformacijsko gibanje po slovenskih deželah je nastalo ter se tako čudno hitro širilo iz popolnoma enakih vzrokov kakor na Nemškem in Češkem. Ljudstvo je vzdihovalo pod strašnim jarmom du¬ hovne in posvetne gospode. Do kosti je bilo izse¬ sano in izžeto, živelo je komaj še človeško življenje. Poleg tega pa je bilo še obsojeno, da je stalo ne¬ prestano na straži ter branilo proti Turkom svoj dom in z njim varnost vseh zahodnih dežel. če bere človek zgodovino tistih časov, se mu zdi popolnoma razumljivo, da se je slovensko ljudstvo v svojem obupu udalo najčrnejšemu praz- noverstvu, čigar žalostni sledovi še do današnjega dne niso izginili. Prijatla ni imelo ljudstvo nobenega upanjanobenega k večjemu v sveta nebesa. Edini narodni zaščitniki besedniki njegovi bi bili po pravici biti v tedanjih časih duhovniki. Ampak prav tista duhovščina je ležala na ljudstvu kakor ogromen polip in mu je s tisočerimi ustmi sesala zadnjo kri. V kmečkih puntih šestnajstega stoletja niso uporni kmetje napadali samo graščin, temveč tudi samostane, župnišča in cerkve, zakaj kriva ško¬ fovska palica jih je tepla prav tako neusmiljeno kakor valptov bič. Kakšna je bila naša duhovščina v stoletju reformacije in kmečkih puntov, pripove¬ duje Dimitz v zgodovini Kranjske dežele: Večji del Kranjske je bil takrat pod oglejskim patriarhatom. Sedež tega patrijarhata so prenesli pozneje v laški Videm. Tam so vladale kakor takrat sploh na Laškem in Nemškem, škandalozne razmere v katoliški cerkvi. Dva sta poglavitna znaka teh razmer: verska brezbrižnost in pa gro¬ zovita posvetna razuzdanost katoliške duhovščine. Patrijarh je dajal svojim pobožnim ovčicam po Primorskem in Kranjskem mesto poštenih pastirjev, samopašne malopridneže, ki so imeli tri poglavitne lastnosti: razuzdanost, lakomnost in nasilnost. Duhovnik ni vžival na svoji fari nobenega upliva; poleg tega je bil popolnoma navaden človek, kar se je pokazalo posebno tedaj, ko je bilo treba na¬ stopiti proti Trubarju in njegovim predikantom. Katoliški duhovniki so morali molčati samo zato, ker govoriti niso znali. Neveden, sebičen, razuzdan človek, brez vsakega ugleda, ni mogel nastopiti pred ljudstvom proti njegovim govornikom, kakor so bili protestantski predikantje. . . Trubar sam piše o tridentinskem koncilu: «Nič niso sklenili; škofje niso edini in ne delajo tam nič negq da banketirajo ter nečistost uganjajo. Ba¬ bilonsko rimsko vlačugo je treba pred svetom raz¬ krinkati ter osramotiti*. Na drugem mestu pravi: «Pa če bi bilo menihov še več, niso za nobeno rabo, ker niso od Boga temveč od hudiča, kakor je naslikan na nekih starih starih mašnih bukvah v Gorici »• — Službe so se kupovale, ali pa z na- ’ siluostjo pridobivale. Kako so ljudstvo odirali, o tem pripoveduje Dimitz. Kranjski stanovi so se leta 1518. pritoževali ce¬ sarju Maksu nad svojo duhovščino. Tožijo, da se ne ozira na posvetno oblast pri oddaji visokih služb in cerkvenih posestev; da propadajo župnišča, ker duhovščine ni doma. Tistim, ki ne žive na svoji fari, naj se fara odvzame. Nadalje govore stanovi o oderuštvu duhovščine. Od moža zahteva duhov¬ nik ua smrtni postelji vola od žene pa kravo tudi če ni v hlevu potem nobene živine več — ali pa denar; in če se jim ne ugodi, ne pokopljejo mrliča v blagoslovljeno zemljo. Jemljejo denar za odpuščanje pa tudi za do¬ voljenje grehov. Lahko se prelomi zakon za gotov denar; tudi ubijalcu je za gutov denar greh od¬ puščen. Sploh, kdor župnikom in navadnim du¬ hovnikom denar da je kmalu odrešen grehov pa tudi denarja. ‘Nadalje sede duhovniki očitno s svojimi priležnieami, kakor da bi bile njih zakonske žene, lišpajo se z nepotrebnimi in zanje nepristoj¬ nimi oblačili, ter na svatbah in žegnanjih sede na prvem mestu. Zatorej naj odslej nosijo te duhov¬ niške služabnice zaradi razlikovanja rumeno zna¬ menje (kakor so jih takrat nosili judje). In tako gredo pritožbe v dolgi vrsti dalje. Po¬ magale seveda niso nič in ob prvem nastopu Tru¬ barjevem je bilo vse tako kakor leta 1518. Na eni strani tedaj pohotnost, podkupljivost in nasilnost katoliške duhovščine; na drugi strani praznoverstvo ter grozna revščina ljudstva. Prelom je bil neizogiben, moral je izbruhniti boj. V mnogih župnijah ni bilo župnika — živel je veselo ali v Ljubljani ali v Trstu ter rabil svoje dohodke po svobodni volji. Nekateri župniki so nastavljali na farah namestnike, pa so zahtevali od njih tako visok davek, da jo je ubogi namestnik rajši popihal nego da bi redil svojega rejenega dušnega brata. Časih so si nakupili duhovniki kar po več mastnih far hkrati, videli pa niso nikoli nobene. Zakaj bolj je bilo koristno zanje, da je veroval kmet v eopernice in v hudiča nego v evangelij. Po vsem tem je naravno, da si je reformacija pridobila tal. O brzem napredovanju reformacije piše Tomaž Hren papežu Pavlu sledeče: Leta 1597., ko sem prevzel svojo škofijo, je bilo v Ljubljani devet ali več luteranskih pridigarjev (poleg tistih ki so v šoli podučevali) in so zapeljavali to ljudstvo, tako, da je komaj dvajsetina prebivalstva se priznavala h katoličanstvu! Ko je leta 1593 ravno isti škof svetoval nad- vojvodinji Mariji, da naj prepove protestantom Delavski List u vstop v mestni svet, se je na škofovo britkost iz¬ kazalo, da je premalo katolikov, da bi mogli voditi mestne posle in tako se je moralo pustiti v notra¬ njem svetu četvero v zunanjem pa šestero pro¬ testantov. Škof Hren sam se britko pritožuje, da je bilo ob tistem času na Kranjskem 95% prebivalstva luteranskega. Seveda on pretirava, morda zato, da bi svoje protireformacijske in protikulturne zasluge pokazal v svetlejši luči; toliko je pa gotovo, da je vse kulturno delo na Slovenskem dobivalo takrat svojo moč in vsebino iz protestantskega dela na¬ roda. Kar se je delalo za duševni in socialni na¬ predek je bilo edinole delo protestantov; o kakšnem kulturnem življenju in nehanju na katoliški strani ne more biti govora, kajti katoliško je ostalo vse tisto, kar je bilo nevednega ali strahopetnega. Z napredkom reformacije se vzdigne visoko kakor nikoli poprej in kakor ne pozneje dolgih dvesto let. na kulturno življenje slovenskega na¬ roda. Ko pa je ob koncu 16. in začetku 17. sto¬ letja z ognjem in mečem divjal po deželi zmagu¬ joči katolicizem, je izginil vsak sled mlade naše kulture in narod je bil pahnjen nazaj v najčrnejšo temo. Kakšna je bila kulturna višina katolicizma pred reformacijo in po nji o tem nam piše Trubar sam leta 1562 v predgovoru k svojemu slovenskemu prevodu novega testamenta. »»Slovensko ljudstvo je dobro, pošteno, zvesto, odkritosrčno, gostoljubno in blago. ampak vse prehudb in preveč praznoverno , kajti to dobrosrčno ljudstvo stavi vse' na Boga, na devico Marijo in na svetnike. Le mnogo maš bi poslušalo in usta¬ navljalo, za procesijami in k darovanjem hodilo, roženkrance molilo, sveče prižigalo. Vse bi spravilo s križevim potom, z blagoslovljeno vodo, soljo, s palmovo mladiko, s kajenjem in škropljenjem, z dolgim romanjem in zidanjem cerkva. Na ta način bi rado odvrnilo vse nezgode in kazni božje, raz¬ lične bolezni, draginjo, vojsko in hudo uro. Na tak način bi nadalje še izganjalo hudiča iz oblakov, preganjalo ga s polja, iz hleva, od hiše in postelje; zadobilo bi s tem dobro letino, veliko veselja, vina živine, mir pred Turkom in dolgo življenje. Celo še mrtvim iz vic proti nebesom pomagalo in večno zveličanje zadobilo. In če je morda kdo iz hiše bolan, obljubita bolnik, ali pa oče ali mati, ali kdo drugi namesto bolnika, da bo devici Mariji, ali pa kakšnemu drugemu svetniku, v tej ali oni cerkvi doprinesel velik dar, tako n. pr. kravo, vola, tele, ovco, nekaj funtov voska, ali pa vrednost v gotovem denarju, ali pa tudi bolnikovo najlepšo obleko, ali pa navsezadnje dolgo romanje. Zavoljo tega romajo prav velikokrat v Kirn, v Lurd, k Šentvolberku, na Bavarsko in vsakih sedem let kar v Cahe na Nemško. Poleg svojih farnih cerkva so zidali in še zidajo po vseh selih, po hribih in dolinah, po gojzdih in lazih velike cerkve. Časih kar po dve skupaj, tako da je v mnogih farah po štiriindvajset in več cerkva in kapelic. Pa zidajo še zmirom dan za dnem. In to babjeversko nepotrebno zidanje uganjajo le na povelje in ukaz lahkomišljenih, norih in brezčastnih ljudi, ki pravijo in lažejo, da se jim je v sanjah prikazala Devica Marija ali pa kak drug svetnik ali svetnica. Nekateri se vržejo na tla ob belem dnevu pred ljudmi, kakor da bi bili bož¬ jastni; in po dolgem brcanju in pretvarjanju začno kvasiti, da jih je zagnala na tla Devica Marija ali katera druga svetnica; da je z njimi govorila ter jim zapovedala, da naj na tem ali onem hribu, v tej ali oni dolini ali v gozdu postavijo cerkev, da naj romajo tja s križi in banderi molit in darovat in mašo poslušat. In če bi tega no storili, da bo Marija ali tista svetnica, ki se je prikazala, vse žito na polju in vse vino v vinogradu s točo po¬ bila, ter da bo poslala tako strahovito kugo nad ljudi in živino, da bo komaj tretina pri življenju ostala». (Dalje prih.) Iz stranke. Deželno konferenco jugoslov. soc. dem. stranke v Istri sklicuje podpisani na ne¬ deljo dne 21. junija t. 1. v prostorih Arco Romano v Pulju, s sledečim dnevnim redom: 1.) Poročilo.) 2.) Prihodnje deželnozborske volitve v Istri in naša stranka. 3.) Organi¬ zacija in taktika. 4.) Raznoterosti. Sodruge in organizacije, ki mislijo udeležiti se te konference prosimo, da nam to naznanijo. Konferenca je zelo važna. Vsa pisma in naznanila naj se blagovoli poslati na naslov Jos. Petejan, Pulj Arco Bomano. Politični odbor deželne organizacije jugoslov. soc. dem. stranke v Istri. Izdajatelj in odgovorni urednik VINKO KERMOLJ. Tiska.TISKARNA MODERNA M. Susmel & Comp. . ulica della Zonta 8. Poslano*) Glede naravnost infernalnih govoric, ki jih zadnji čas gotovi elementi na novo razširjajo o moji osebi v Trstu, javljam vsem tistim, ki žele tozadevna pojasnila, da nimam niti časa niti volje več, da bi se še nadalje pred vsakim posebej opravičeval, tem manj, ker je obramba proti zakulisnim obreko¬ valcem pač jako težak, pa tudi nehvaležen posel. Obrekuje se me že dalje časa na najbrezstidnejši način, umazalo se me je z ostudnim obrekovanjem pri celih rodbinah, dasiravno še sedaj ne vem, kako pridem do tega. Trudil sem se dolgo, da bi se pa stvar mirnim potom poravnala, žal zaman. Ker pa zavzema stvar vedno večje dimen¬ zije, naravno ne morem več molčati. Moja čast zahteva, da se branim, in če ne gre več drugače, z brezobzirnostjo. Kar sem do sedaj mogel izvedeti pozitivnega, sem oddal sodišču. — Povdarjam pa, da mi je samemu žal, da se je pretirala stvar do skrajnosti. Če so pa drugi tako hoteli, pa je meni tudi prav. Zato naj se mi ne de¬ klamira več farizejske pesmi o «družabnih ozirih ». Zlasti še ni izpregovorjena zadnja beseda z g. dr. Irgoličem. — Usodil si bom tudi, opozoriti merodajne činitelje na čudno dejstvo, da se o zapisniku, ki se je bil sestavil v zadevi moje «aretacije» v noči od 13. na 14. maja t. 1. na c. kr. policijski direkciji, govori javno že po — tržaški okolici!! — Za sedaj toliko v vednost prijateljem in drugim. Dobje pri Ločah na Koroškem. I 'e/.osla r Mr tih. *) Za sestavke pod tem naslovom uredništvo odgovarja toliko, kolikor zahteva tiskovni zakon. Mesesnel Antonio priporoča svojo GOSTILNO — za — rojansko cerkvijo. ——- = VINA IZVRSTNA. == Mrzla in gorka jedila vedno na zazgolago. Postrežba točna. Cene zmerne. Gostilna „Alla Lealta“ ANTON SAITZ ulica, tleli c Acque Vina najfinejša, domača kuhinja Družinske zabave. ===== Čast mi je naznaniti slavnemu občinstvu, da sem prevzel vodstvo društvene krčme = v Sl. KRIŽ9 pri TRSTU = v kateri se toči najboljša vina. Kuhinja domača. CENE ZMERNE. Za obilni obisk se priporoča Ivan Košuta, voditelj. 11 ANTON CE.CH 1 TRST - Ulica Fonderia št. 12. ih»istrskih vi t • B ROV« Ppl Maršale, Vermuth, i. t. d. Gostilna f , CftSft del POpOlO (Zadružna delavska gostilna) Trst, ul. S. Lazzaro in wl. S. Cattet ina Domača kuhinja vedno dobro preskrbljena. - Cene zmerne. = Shajališče zunanjih sodrugov. Urad: nzo BELLINI št. 13 (blizu cerkve Sv. Antona Telefon št. 1402-1403 Novo pogrebno društvo - »o^oc - Na razpolago ima nove in bogate pogrebne vnzove. — VELIKA ZBIRKA SVEČ = Prodaja na drobno in debelo. Vsako pogrebno naročilo izvrši točno. Cene zmerne. VODSTO. = Edina tovarna pohištva v Trstu — ul. della Tesa št. 46. ALEXANDERJ,EVI MINZI Zaloga. Piazza Rosario št. 1. Cene zmerne. Slovani! Podpirajte edino Slovani! Slovansko knjigarno ia papirnico Josipa Gorenjca, Trst, ul. Valdirivo 40 t r UT T IT - u RATELL1 i ■vcuv^s.i ■ TRST. Ulica Acquedotto št. 6. : Velika zbirka igrač, okraskov, parfu- marij, mila, ovratnikov, zapestnikov, kravat, i. t. d. = TRST = Ulica Caserma = in ulica = Torre Bianca. Napitnina je odpravljena. Velika zbirka političnih in leposlovnih revij — in časnikov v vseh jezikih. -=