Poštnina plačana v gotovini Posamezna številka 1 Din. МЛ kJC lALJ ček. račun št. 12.бв6 Letna ^В ^В Шш ^В '^Н ^^ШШШ #|^Ж ^н ^н inozemstvo 40 Din. ^В ^ИШ ШШ ВВ ШШ ШШ^^Ш чВ VB 3e\enice, Krekov dom Jesenice, 1. marca 1939 „Ti si Peter — skala"... človek je po svoji naravi družabno bitje. Nihče ne more v sebi zatreti čuta družabnosti. Človek v samoti občuti potrebo po družbi in šele takrat, ko je sam, ve in spozna, da je tudi on, ki si je v samoti iskal utehe, družabno bitje. Žrtev je za človeka, če se mora iz kakršnih koli razlogov odpovedati svetu in družbi. Če bi človek v sebi ne skrival čuta družabnosti, bi ta žrtev odpadla. Posebno danes, ko je svet ves v organizacijah, stopa ta čut družabnosti pred oči. Človeka nekaj žene po družbi, zato se organizira, da bi v tej povezanosti lažje razvijal svoje moči in dajal utehe svojemu čutu po družabnosti. Čeprav je ta čut družabnosti v vsakem človeku, ki je normalno razvit, so vendar družbe, katere ustvarja človek, različne. Različne so po svojem namenu, po sredstvih, po nazorih, različne po delu itd. Vrednost družbe se pa meri po namenu te družbe. Čim vzvišenejši namen, tem na višji stopnji je ta družba. Ena družba je pa, ki prekaša vse družbe po namenu in po sredstvih za dosego tega namena, to je katoliška Cerkev. je tudi po svoji orgauizatorični strani tako vzvišen«, dn se ne more nobena, še tako visoko stoječa družba primerjati s tem, umotvorom, s sveto Cerkvijo. Eno pa dela sveto Cerkev veliko in občudovanja vredno, in to svojstvo je enotno vodstvo v sveti Cerkvi, pod močno roko pravičnega vladarja, rimskega* papeža. Ta enotnost je čudo vseh stoletij in ob tej enotnosti katoliške Cerkve pod vodstvom enega vladarja so se razbila vsa nasprotovanja preteklih dni, se razbijajo danes in se bodo razbila v bodoče. »Ti si Peler-Skala — in na to skalo bom sezidal svojo Cerkev in peklenska vrata je ne bodo premagala.« To je dejal Petru — prvemu papežu — On, ki je prišel na svet, da ljudi seznani z resnico, da ljudi pripelje po svoji ustanovi — sveti Cerkvi — k Bogu, ki je resnica sama. Trdnost svete Cerkve ni treba dokazovati, ker so dejstva njene trdnosti preveč vidna. I rdnost svete Cerkve zaradi trd osti Skale — Petra, vrhovnega poglavarja svete C erkve, je tako vidna, da jo opazi celo oko drugoverca, člo- veka, kateri po svojem verskem prepričanju ni naklonjen vrhovnemu vodstvu svete Cerkve — papeštvu. »Cerkev je«, tako je izjavil protestant Karel Leehler, »vesoljna in duhovna kraljevina, večja kot druge vladavine... Bog je po papeštvu ustvaril taka čuda, da preko njega ni mogoče iti s tem, da se razkazujejo napake in grehi posameznih papežev. Ob tej skali so se razbili valovi narodov. V tej enotnosti je nenavadna sila...« Angleški zgodovinar Macanlay je napisal: »Na tem svetu ni tvorbe človeške državne modrosti in je ni bilo, ki bi v taki meri zaslužila, da jo poučimo, kot je zaslužila katoliška Cerkev ... Papeštvo še obstoja in ne propada, ni starikavo, ampak polno življenja in mladostne moči... Nobeno znamenje ne namiguje, da se bliža konec njene dolge vlade.« Papeštvo je tisto veliko čudo sveta. Papeštvo daje sveti Cerkvi enotnost. Ta enotnost je trdna in kljubuje vsem viharjem nasprotnikov. Zavedati se moramo, da je sveta Cerkev delo božje iu da je volja Boga, da kraljuje ift vodi to ustanovo eden, in to je rimski papež, katerega pri delu vooljševiške Španije. Spominsko slavje za pokojnim papežem Pijem XI. je priredilo Krekovo prosvetno društvo v sredo dne 15. februarja. Tudi obe tukajšnji šoli sta proslavili spornim velikega pokojnika. Dr. Albin Šmajd na Jesenicah. Kakor smo že v zadnji številki poročali, bo naš poslanec dr. Albin Šmajd vsak ponedeljek v Krekovem domu na Jesenicah. V času zasetlanja parlamenta, zlasti meseca )narca, ko -se v parlamentu obravnava drž. proračun, bo n)oral biti g. poslanec seveda večji del v Belgradii. V vsakon nedelj. »Slovencu« bo med jeseniškimi novica)ni sporočeno, če naslednji ponedeljek ne bo mogel priti na Jesenice. Ako ne bo nič sporočeno, je to znamenje, da ))ride na Jesenice. Obramba dr. Aleša Stanovnika. Jeseniški listič »Naš Kovinar« je vzel v obrambo g. dr. Aleša Stanovnika zaradi poročil v našem lisitu. Da ne hi morda kdo n)islii, (lu je neresnično, kar smo ))oročali o tem v našem listu, povono, da tudi on stavek, ki sn)o ga na|)isali, ni neresničen. Kar smo pi-.sali, tudi lahko doka-žemo. Mi smo pisali, da g. dr. Stanovnik in njegovi politični tovariši ženejo tožbe ali pa za-stixpajo tožbe proti našim ljudem zaradi teli ali onih žaljivk, ki so j i h slišali v času volilne borbe. »Naš kovinar« našteva nekaj tožba, ki jih je vložil g. dr. Aleš Stanovnik. Da je g. Aleš tožil tudi župnika gospoda Dodiča, tega še vedeli nismo. »Naš kovinar« ne pove, zaradi česa je g. Aleš tožil g. župnika. III bi bilo zelo zanimivo. Tudi kovinar, j eve bralce to zanima. V rokah in)nnio sodni akt, ki se glasi; »Z ozirom na pravo, njočnost sodbe z dne 10. I. l0učm0 prwlavanje o gozdarstvu. Predaval je go/xlarski inži-'nir. Takih in sličnih preplavan j si še želimo, ker so zelo potrebna pri nas. kjer se nahajajo gozdovi v visokih in strmih polvoč-jih. Gozdovi .so preveč izsekani in obstoja n^s nevarnost, da naši potomci ne bodo nekoč dobili ne samo izsekanih gozdov, itiimveč same skale, takoimenovani Kras. Nastane možnost, da voda ob neurjih od-ne.se še tisto prst, kolikor jo je v dolini, nakar bi bilo konec gozdov. Stari ljudje pri nas l)ravijo, da včasih ni bilo tu posebnega vetra. Tudi to priča, kako so prazni naši gowlovi, ko brije veiter ipo dolini. Pa je pač težko, kje naj drugod vzame pose^stnik denar, drugih |M»sebnih dohiHlkov nima. Zemlje je premalo, da bi <к1 nje živel in plačeval davke. V bližnji )x)doAnosti lx) treha misliti ilu
  • oljši kruh. \si drugi naiK)ri in sistemi pa so in bodo ostali niče vi. Godina Jože: v znamenju zelene kravate (Dalje) XI. še Čemšenik, nato pa aretacije. Zu nedeljo otrebi, v resnici pa radi tega, ker se ni hotela takrat še vpisati v neko prisiljeno organizacijo, uiti ni hotela prestopiti praga Sokolskega doma v Domžalah, kjer je dotična organizacija prisegala zvestobo na neko zastavo. (Učiteljica I.azarjeva je bila dolga leta nameščena na ljudski šoli v l>)mžalah. V Domžalah so tudi že (xl nekdaj stanovali njeni starši.) Ti dve učiteljici sta vodili v glavnem priprave za omenjeno proslav« 29. maja. Pomagali so |)a tudi v CIrobljah in v Domžalah. V (Irobljah je l)ilo namreč že iiik. Ker je bilo zanimanje za to prireditev kar veliko, je vodstvo izleta najelo dva avtobusa, ki bi vozila iz Ljubljane skozi Domžale na Trojane. Vsi udeleženci so sklenili, da bodo nosili na tem izhitu zelene kravate. Tndi v okolici Cemšenika do Zagorja .so si udeleženci proslave omislili zelene kravate. Prosvetno društvo na Cemšeniku je dalo natisniti vabila za proslavo v Nlisijon-ski tiskarni v (irobljah. V čemšeniški okolici so raz-našali vabila čemšeniški drnštveniki, v Domžalah je pa raznesla vabila I.azarjeva igralska družina, delili so jih pa tudi v trgovini Josiipa Sen ice v i)omžalah, kakor je to običaj za vse naše prireditve v domžalski okolici. Nekaj dni pred dnevom proslave me teiefonično pokliče iz Ljubljane g. kapetan Mešterovič, komandant ljubljanske orožniške četiv Sporoči mi, da je proslava na C'emšeniku prepovedana in da ima on nalog, (Ia prepreči vsako zbiranje na Cemšeniku i.n da zato njegovi organi ne Ixwlo dovolili prevoza udeležencev iz Domžal na Trojane. Sili oborožene oblasti se seveda nismo hoteli in se tudi ne bi mogli ustavljati. '1'akoj ji- pa bil storjen sklep, da čitprav odpade proslava na Cemšeniku, da se pa vseeuc) vr.ši običajen nmleljski izlet v ta kraj. To sem tudi s|x)ročil g. kapetanu in ga oi)ozoril, da nam po nobeni točki kakega zakona ne morejo zabraiiiti tega izleta. Uvidevni g. kapetan je temu tudi prit«lil in tako se je naš izlet na dotični Razora«, tole: Čas je tak, da število organizacij vsak dan raste. Čas je tak, da poedinec prav malo ali prav nič ne doseže in le družba je postala vsemogočna. Čais je tak, da te najprej vprašajo, ali si organiziran, in le potem nekaj pomeniš, če si član ali predstavnik kakšne organizacije. O, da ibi razumeli čase in prilike«, je vzkliknil Gospod. Čas nas isili, da se organiziramo, okoliščine to zahtevajo. Zato je nastal naš »Razor« in zdi so, 'da postaja iz dneva v dan po-treibnejši. Prvi ugovor! Preveč je društev! Neredko ga slišimo; s tem nam ugovarja preprost človek, pa tudi izobraženec. Zato poskusimo odgovoriti. Od dvojnih ljudi slišimo ta ugovor: od takih, ki ne delajo v nobenem društvu resno, in od ^''kih, ki reis garajo v več organizacijah. Na tož-be iprvih se ne moremo ozirati. Poglejmo pa tožbe drugih! Razčlenimo jih nekoliko! Društov je preveč, ker jih je več z istimi člani, istim področjean in istim ciljem. Ta ugo-\ or je popolnoma uipravičen. Za nas in naše člane ne drži: na luišem jKwlrocju — v radovljiškem okraju — doslej dijaki nismo bili organizirani. Vsakdo je hodil svojo jjot in si zastavljal različne cilje za počitnice. Tudi ni doslej |)ri nas organizacije, ki bi imela tak cilj. Drugi nam ipotožijo: Društev je preveč, ker -iWw, prcvoč ^utposlc'ju; vse sloni na meni!« — (ikv tožl)e bi se moral vsakdo isramovati. Ilaz-galja namreč ve<|iko j>omaiijkauje organizacije. Ne stori namreč tisti največ za društvo, ki se M'S žrtvuje zanj, pa ostaja pri tem sam — nino-Ko več stori za društvo tisti, ki si zna privzgojiti sodelavcev. Številna društva morajo sloneti iia .se številnejših raimili; med seboj pa morajo biti povezana in medsebojni odnosi morajo biti urejeni. I ako vidimo, da ta očitek leti na tistega. ki ga je očital. Lc igramo se organizacijo, name.sio da bi jo pravilno in smotrno izvedli. Drugi ugovor! Zdi se. da društveno življenje tako zavzame človeka, da mu manjka časa za važnejše dolžnosti. .Mi ui«o dalje (Irnštva razklala ljudi v raz-ue 1а1н)ге tako v zadnji gorski vasi kot v celem narodu. Ali ne gre društveno gibanje tako daleč, tla te |X) tem sodijo, da .si član tega ali onega društva, ali .si .sposoben za to ali ono službo... Res je, kar priznajmo, da so mnogokje društveno življenje precenjevali. Vedno se moramo dalje zavivlati, da .so (Iruštva le sr(xlstva in da je vsako sredstvo koristno le do določene nu^re. Лко mero prestopiš, utegneš imeti večjo škodo, kakor če sredstva ni«i ujwrabil. Zato se pa koristnim isredstvom ne Ixuno odpovedovali — le J)a/,ili bomo, da jih Ixmio iprav rabili. Pa — pojdimo preko teh ugovorov! v Kdor je prijel za plug, naj .se nrognini. j rd oreh aSuh) -si določili; borbo z« narodno zavest In nevarnosti, ki niim prete — Зјо-i»o (»bdelovali. V vsaki številki pa bomo objavili cai članek, ee bo uaiiuišui na utts celotni program. Otb teh člankih naj vsakdo razmišlja, obrača naj jih na razmere domačega kraja in išče, kako bi se o tej stvari kaj več poučil. Le tako je mogoče, da bomo z zanimanjem hodili na skupne sestanke, kjer se bomo o tem porazgovorili in napravili načrt, kako bi to razširili med narodom. Mlado društvo smo, pomoči bomo ra'bili od vsepovsod, ker pa imamo namen, delati za narod, smemo upati, da nas ibo narod sprejel z odprtimi rokami. Predsednik. Prvi utripi Posebno hitro se je vživel v »Razoru« jeseniški odsek, ki je pokazal, da je res doživel občutek potrebe po študentovskem društvu. Že prvi sestanki so nam z obilno udeležbo pokazali veliko zanimanje za skupno delo dosedaj tako razibitih študentov. Zde'lo se nam je potrebno, da razložimo svoje cilje in težnje prijateljem, predvsem pa staršem, od katerih smo odvisni. Najlepši način za to smo našli v prijetnem družabnem večeru, ki ga je priredil jeseniški odsek na večer pred Tremi kralji. Po pozdravu in uvodnih besedah duhovnega vodje g. kaplana Pogorelca je na kratko v imenu dijakov zastopnik odseka povedal nekaj misli o nalogah in ciljih društva. Če je duhovni vodja poudarjal predvsem versko življenje, nam je zastopnik nakazal v prvi vrsti nekaj narodnostnih in kulturnih problemov. »Društvo je dokaz našega hotenja, naše volje do dela in velike ljubezni do naroda, iz katerega smo izšli. \ njeni Јхнпо dokazali, da se zavedamo svojega poslanstva in svoje naloge, ki nam je bila zaupana, ko so nas starši jM>slali v šolo... Žrtvovali so s\oje žulje za nas zato. os|)osv('tsku 44, in Noč Angola, hči železničarja, Mu lava I; I lartinan Franc, tov. tlelavcc, (^»osposvet-ska 44, in Kovče, Ivana iz Sv. Križa; Stare Simon, posestnikov sin iz Bohinja, in Valant Neža. služkinja, Gosiposvetska 1. Rojstva: K), fohruarja Rozalija Pavšič, hči Antona, delavca, Ciril-Metodova 3; 11. februarja Marjan Rozman, sin Franca, tovarniškega delavca, Medvedova 5. Smrti: 11. februarja Jan Klizahetn, ])al)ica, Mu-rava 1, stara 66 let; П. februarja Slamnik Marija, žena tovarniškega dolavca, Ruardov trg 4, stara 68 let; Gašperin Anton, iovarniSki delavec. Plavž 1, star 65 let; 18. februarja Ivana Kalan, zasebnica. Vodnikova 4, stara 75 let; 19. februarja Cop Anton, železničar iia Prager.skem, star 44 let; 20. februarja Žerjav Katarina, gospodinja v Ijubljani, stara 47 let. Razno Politično življenje je še kar dosti razgibano. Spremembe v vladi so nainovo poživile zanimanje naših volilcev za javne zadeve. V nedeljo dne 12. februarja je ime-> la okrajna JRZ v Radovljici širšo sejo. Udeležilo se je je 84 zastopnikov iz 16 krajev našega okraja. Na tem sestanku je naš poslanec dr. Albin Šmajd podal obširno poročilo o političnem položaju, iz tega poročila je jasno razvidno, kako je slovenski volilec lahko vesel in zadovoljen, ker je v tako ogromni večini dal zaupnico slovenskemu voditelju dr. Antonu Ko-rošču. Dr. Anton Korošec zastopa v Belgradu slovenske in državne interese s tako veliko modrostjo in sposobnostjo, da nam ga zavidajo vsi .narodi v Jugoslaviji. Šele ob razvoju dogodkov, ki so v rokah dr. Antona Korošca, vidimo, kaki škodljivci našega inaroda so vsi itisti, ki so hoteli slovenskega vol ilea odvrniti od zaupanja do velikega našega voditelja. Zborovalci so poslali s tega sestanka prePriPa zbogom, Anica!« Dreja se ])restopi, a ne more dalje. Vse v telesu ga peče in od bolečine bi se zgrudil. I udi Anica se ,ne prestopi z mestu. /Če se hoče Dreja obrniti in vnovič ogovoriti .\nico. Že odpre usta. a v tem se mu vzravna telo. slvb"i)i \ prstih mu počijo od stiska pesti, iz ust se mu iztrga; >Amor, ta!« Pes skoči, se za hip ustavi ob Anici, ji pomiga prijazno z repom, pa sledi Dre ji. Ajiica še zmeraj stoji na mestu, 'kakor vkopana; v roki mečka robec, iz rok ji zdrsne na tla torbica. Skloni se, da bi jo pobrala, pa čuti v tem, da teče pes proti njej. Že misli dalje, a hipno se obrne, iz oči se ji vlijejo vroče polze. lil ne more zaklicati: Dreja! Dreja pa že zavije na glavno cesto in pokliče zaostalega psa za seNe vem; ni rekla.« »Ne grem!« »Dreja, morda bi pa vendar šel. Lažja bi bila Tvoja ij>ot v tujino.« »Dvomim!« »Pojdi, Dreja!« Dreja stopi k ograji. Minka prihiii in mu liho pove; »Gospod Dreja, Anica bi rada govorila z \ ami!« »Saj ni časa! Vsak trenutek bo odpeljal \ lak.« »I anile pired postajo čaka. Samo par besedi bi Vam rada ipovedala.« »Reci ji, .Viinka. da je žal prepozno. Xe ibi raNa mejah«: Jože Godina, Jesenice. — Urejuje; Stanko SavinSek, Jesenice. Za Zadružno tiskarno v Ljubljani; Malts Ulejec. Za urednika v Ljubljani; Ignacij Železni k