IMMOMCA 1*1*—1*1* »tŽMf r jem elementu je, če more vežbati orkester, ki nosi po njem svoje ime. Nastopa prav tako kot Slavko Škorpik ob vsaki priliki brez ozira na levo in desno. Udejstvuje se kot priljubljen predavatelj in spreten slikar in risar. Šolski oder so izvršili njegovi učenci pod njegovim idej* nim vodstvom. V teku svojega službovanja je imel enoletni študijski dopust, da se je v glasbi še bolj izpopolnil in napravil izpit za učitelja glasbe za srednje in njim sorodne šole. Fajdiga Palmira je bila članica pevskega zbora Slov. Bral? nega društva in poverjenica Kola jugoslovanskih sester iz Kranja ter spretna pomagalka pri vseh šolskih prireditvah. Gorišek Josip je bil v Tržiču samo eno leto, pa je zapustil najlepše spomine na svoje plodonosno delo, ki ga je vršil kot slikar gledaliških odrov. V prostem času je preslikal sokolski oder. Iz Tržiča je odšel kot ravnatelj meščanske šole v Dolenjo Lendavo. Š tam car Antonija deluje v Tržiču od leta 1921. dalje. Udejstvovala se je kot izvrstna pevka pri pevskem zboru Slov. Bral. društva, ker pa je obolela, je morala petje pustiti. Kot jako spretna risarica je naslikala s svojimi učenkami pročelno vrhnjo stran šob skega odra »Vesna«. Dalje je poslikala vso mašno opremo in sliko Janeza Krstnika za lično kapelico na Kofcah in si s tem postavila trajen spomenik. Pri vseh šolskih prireditvah z vso vnemo vrši naj« različnejše posle. H r ž i č Marija se je udejstvovala kot članica Sokola in vneta sotrudnica šolskih prireditev. Pečjak Rudolf je služil v Tržiču ravno sedem let. Njegovo izvenšolsko prosvetno delo je obrodilo vedno najlepše sadove. Kot spreten gledališki igralec in izboren režiser je zrežiral na odru pro* svetnega društva sv. Jožefa igre, s katerih uprizoritvijo bi se lahko ponašalo vsako mesto. Omenjam Shakespeare^Župančičevo »Sen kresne noči«. Pa ne samo kot režiser je pustil za seboj krepke sledove, poizkusil se je tudi kot pisatelj mladinskih iger in napisal pravljično komedijo »Kraljična z mrtvim srcem«, ki jo je igrala mladina meščan» ske šole kar sedemkrat zaporedoma in dosegla velike uspehe. Rudolf Pečjak je skoro za vsako šolsko proslavo različnih narodnih prazni* kov in slovesnosti napravil svojebitne mladinske nastope in vedno zanje žel uspehe in pohvale. Njegova iznajdljivost vprizarjanja raz* ličnih prizorov je neizčrpna. Mladina meščanske šole mu je priredila lepo odhodnico, vse krajevne korporacije pa so mu izrekle zahvalo za njegovo uspešno prosvetno delo. Prav tako živahno se je udejstvovala tudi njegova soproga Ana Pečjakova, ki pa se je vendarle bolj vrgla na izvenšolsko delo z mladino meščanske šole. Prva njena skrb pa je seveda bila številna družinica, kateri je vzorna mati in je s svojim svetlim vzgledom vzgajala svojo okolico. Na idealen zakonski učiteljski par se bo Tržič vedno z vso hvaležnostjo spominjal. Soklič Lizika je delovala na šoli tri leta in pol. Udejstvo* vala se je kot članica Sokola in odlična pevka pevskega zbora Slov. Bral. društva. Ob redukciji, ki jo je zadela v 1. 1924., je bilo vsem žal za prijetno in veselo prosvetno delavko. Pod njenim vodstvom so izvr* šile učenke meščanske šole svojevrstno šolsko zastavo. Šolski oder „Vesna“. Foto Jug, Tržič. Chvatal Frida je poučevala na meščanski šoli dve leti dekliško telovadbo, sicer je bila nastavljena na osnovni šoli. Njeno ude j* stvovanje je bilo prav vsestransko. Nastopala je kot izvrstna gleda* liška igralka, odlična telovadka sokolskega društva, izvrstna pevka zbora Slov. bral. društva in bila povsodi, kjer so potrebovali njene pomoči. Posebno srečno roko je imela pri mladinskih rajalnih vajah, ki so ob priliki šolarskih akademij žele vedno burno pohvalo. Iz Tržiča je odšla kot profesorica telovadbe na žensko učiteljišče v Sarajevo. Vončina Edgar je bil na šoli štiri leta. Svoje delovanje je omejil na izvenšolske prireditve mladine meščanske šole in zrežiral par iger in naučil več telovadnih nastopov. Pomagal je povsodi z velikim uspehom, dokler ni 1926. leta odšel na višjo pedagoško šolo v Zagreb. Lindtner Alfonza je bila v Tržiču tri leta in se je pred* vsem udejstvovala na karitativnem polju, kjer je pokazala naravnost vzorno požrtvovalnost do pomoči potrebnih. Sodelovala je pri vseh šolskih prireditvah, pri izvenšolskih pa so ji bile one Marijinega vrtca najljubše. Kadarkoli more, pride v Tržič pogledat, kako se godi nje» nim številnim prijateljem. Černivec Katarina je po svojem udejstvovanju podobna Lindtnerjevi. Polje karitativnega udejstvovanja je v kraju, kakršen je Tržič, prav veliko in Černivčeva je našla prilike dovolj, da je zapustila ob svojem odhodu lepe spomine svojega dela. Izredno rada je delo* vala pri vseh šolskih prireditvah kot pomagalka in svetovalka. Vončina Pavla učiteljica ženskih ročnih del in gospodinj» stva se silno uspešno udejstvuje na teh dveh področjih. Njene učenke so izdelale najrazličnejšo garderobo, napekle različnega peciva za šolske prireditve na koše. Posebno požrtvovalen je njen pouk gospo» dinjstva, kateremu je odmerjena pičla ura na teden, Vončinova pa jo skoro redno raztegne na dve, čeprav ve, da se ne more nagraditi. Dokler ni obolela, je sodelovala tudi pri pevskem zboru Slov. Bral. društva v Tržiču. Šter Jože je posvečal svoje moči propagandi zadružne ideje, vodil je šolarsko hranilnico in se vneto udejstvoval kot organizator Podmladka Rdečega križa. Klinar Terezija je povsodi prav rada pomagala. Udejstvo» vala se je kot agilna članica Sokola in pevskega zbora Slov. bralnega društva, režirala šolske igre in gojila razne športe. Žar gaj Tomo deluje na šoli tretje leto in se udejstvuje kot organizator Podmladka Rdečega križa. Po Šteru je prevzel vodstvo šolarske hranilnice. Dokler Terezija je ustanovila pred dvema letoma Fran» coski krožek, katerega vodi z vso ljubeznijo in potrpežljivostjo. In če naj povem še besedo o sebi, naj zapišem, da vodim deset let pevski zbor Slov. Bral. društva in pomagam po svojih skromnih močeh, kjer pač reflektirajo na mojo pomoč. Trikrat sem začel s pevskim zborom pri delavskem izobraževalnem društvu »Svoboda« in upam, da mi tretjič uspe postaviti na noge delavski pevski zbor, ki se bo lahko postavil v vrsto drugih zborov. Vsak začetek je težak, začetek pevskega zbora pa dvakrat težak. Ob prvi desetletnici deške in dekliške meščanske šole v Tržiču je moja najiskrenejša želja, da bi se število med narodom delujočega učiteljstva najmanj podvojilo, da se tako izpolnijo besede njenega soustanovitelja sreskega poglavarja dr. Žitnika, ki jih je ob otvoritvi zapisal v šolsko spominsko knjigo: »V procvit novega zavoda, ki naj postane duševno središče trži* škega okraja.« Imenik učencev 1919.—1929. 1. Ahačič Friderik, Tržič. 2. Ahačič Ignacij, Tržič. 3. Ahačič Janez, Sv. Katarina. 4. Ahačič Ivan, Bistrica. 5. Ahačič Jožef, Tržič. 6. Ahačič Radko, Bistrica. 7. Aljančič Ignacij, Kovor. 8. Aljančič Peter, Kovor. 9. Aman Viljem, Tržič. 10. Ankele Rihard, Sv. Ana. 11. Arnež Ivan, Tržič. 12. Avpič Ivan, Bistrica. 13. Ažman Ivan, Kovor. 14. Ažman Stanko, Naklo. 15. Babič Anton, Tržič. 16. Bečan Stanislav, Tržič. 17. Bečan Karel, Tržič. 18. Belihar Karel, Pristava. 19. Benedičič Zdravko, Železniki. 20. Benedik Viktor, Kr. Gora. 21. Brtoncelj Ivan, Zaloše. 22. Brtoncelj Viktor, Tržič. 23. Beseljak Ljubo, Ljubljana. 24. Bodljaj Ivan, Žvirče. 25. Bogataj Franjo, Železniki. 26. Božiček Edmund, Žiri. 27. Brejc Bogomir, Vel. Lašče. 28. Černilec Jožef, Kovor. 29. Češarek Jožef, Trst. 30. Čufar Ciril, Podbrezje. 31. Čufar Mirko, Podbrezje. 32. Dacar Franc, Duplje. 33. Dacar Melhijor, Duplje. 34. Dacar Peter, Duplje. 35. Dacar Rudolf, Duplje. 36. Dacar Viktor, Duplje. 37. Dalla Valle Peter, Lesce. 38. Debeljak Anton, Loški potok. 39. Demšar Bogomir, Tržič. 40. Demšar Štefan, Tržič. 41. Dežman Filip, Bistrica. 42. Dobre Franc, Kovor. 43. Dolenc Peter, Bistrica. 44. Dornig Anton, Tržič. 45. Dovžan Franc, Sv. Ana. 46. Dovžan Ignacij, Tržič. 47. Dovžan Ivan, Tržič. 48. Dovžan Stanislav, Tržič. 49. Drašler Kazimir, Lesce. 50. Engelsberger Stanko, Tržič, 51. Exler Vladimir, Kamnik. 52. Femc Jožef, Tržič. 53. Fischer Hubert, Radovljica. 54. Gaberc Jožef, Sv. Katarina. 55. Gantar Jožef, Žiri. 56. Godnov, Franc, Tržič. 57. Godnov Jožef, Sv. Katarina. 58. Grašič Janez, Duplje. 59. Gregorc Franc, Podbrezje. 60. Gregori Jože, Kranj. 61. Grobovšek Miladin, Duplje. 62. Grohar Franc, Kovor. 63. Gros Jožef, Tržič. 64. Indihar Viktor, Rakovca. 65. Janežič Andrej, Tržič. 66. Janežič Franc, Tržič. 67. Janežič Jožef, Tržič. 68. Janoušek Karel, Pristava. 69. Jazbec Anton, Križe. 70. Jelenc Vladko, Križe. 71. Jeločnik Marijan, Križe. 72. Jerčin Karel, Slap. 73. Josef Rudolf, Tržič. 74. Kalan Anton, Tržič. 75. Kalan Emil, Kranj. 76. Kavar Janez, Tržič. 77. Kavčič Anton, Tržič. 78. Kavčič Ivan, Kranj. 79. Kavčič Mirko, Žiri. 80. Kerštanj Vladimir, Dovje. 81. Klemenc Matevž, Sv. Ana. 82. Klopčič Jožef, Železniki. 83. Kmetič Henrik, Pristava. 84. Kogej Ciril, Bistrica. 85. Kogoj Anton, Tržič. 86. Kokalj France, Vadiče. 87. Končina Edmund, Tržič. 88. Koselj Mihael, Zadraga. 89. Kostanjevec Vladimir, Tržič. 90. Košir Anton, Tržič. 91. Košir Anton, Kovor. 92. Košir France, Tržič. 93. Košir Ivan, Križe. 94. Košir Janez, Bistrica. 95. Košir Josip, Kovor. 96. Košir Stanislav, Tržič. 97. Košmrlj Karel, Loški potok. 98. Kovač Stanko, Duplje. 99. Kovačič Ivan, Sodražica. 100. Kralj Blaž, Tržič. 101. Kralj Jožef, Tržič. 102. Kralj Pavel, Tržič. 103. Kramar Janez, Tržič. 104. Kristan Evgen, Tržič. 105. Kristan Kristijan, Žiganja vas. 106. Krivec Janez, Mur. Sobota. 107. Krošelj Radomir, Hinje. 108. Krystufek Ivan, Bistrica. 109. Kržič Ludovik, Nadlesk. 110. Künstler Maks, Litija. 111. Kurnik Bruno, Tržič. 112. Kurnik Mihael, Tržič. 113. Lakota Franc, Bled»Rečica. 114. Lampret Ivan, Stražišče. 115. Lang Ivan, Pristava. 116. Langerholc Rado, Planina. 117. Lapajne Julij, Cerklje. 118. Lavrič Jože, Podpreska. 119. Lavš Anton, Tržič. 120. Legat Stanislav, Pristava. 121. Leskovar Friderik, Tržič. 122. Levičnik Zdenko, Kamnik. 123. Lorenčič Konrad, Pristava. 124. Lotrič Jožef, Selce. 125. Lukane France, SelasBled. 126. Majce Karel, Ljubljana. 127. Majnik Rudolf, Trst. 128. Mavrič Feliks, Tržič. 129. Meula Stanislav, Trst. 130. Mežek Franc, Tržič. 131. Mikič Anton, Ljubljana. 132. Mladič Jožef, Tržič. 133. Mlinar Kristijan, Bistrica. 134. Mokorel Jožef, Bistrica. 135. Mršolj Miroslav, Kovor. 136. Munih Franc, Bled. 137. Musger Ervin, Tržič. 138. Mušič Anton, Cerklje. 139. Napret Zvonko, Sv. Ana. 140. Novak Danijel, Križe. 141. Ogris Andrej, Sv. Ana. 142. Olip Franc, Tržič. 143. Oman Franc, Tržič. 144. Oman Janez, GozdsK. Gora. 145. Oranič Viktor, Križe. 146. Ošabnik Edvard, Kamnik. 147. Ošabnik Maks, Kamnik. 148. Paleček Karel, Gorenja vas. 149. Papier Janez, Bistrica. 150. Papov Jože, Tržič. 151. Perčič Peter, Križe. 152. Perko France, Tržič. 153. Perne Ervin, Tržič. 154. Perne Kristijan, Sebenje. 155. Petelinšek Jožef, Tržič. 156. Peternel Alojzij, Podbrezje. 157. Peternel Viljem, Podbrezje. 158. Plajbes Rudolf, Tržič. 159. Pogačnik Simon, Dobravaw d ra N Bivališče šolo obiskujočih učencev v šol. 1. 1919./20. do 1928./29. Skupaj Povprečen obisk enega učenca šol. let % vseh učencev dečkov šol. let deklic šol. let učencev šol. let 1. Mesto Tržič .... 89 238 147 369 236 607 2 57 40 2. Sv. Ana — občina . 5 9 7 13 12 22 1-83 2 3. Sv. Katarina — občina 8 17 12 26 20 43 2-15 3 4. Kovor — občina . 42 93 52 147 94 240 2-55 16 5. Križe — občina . . 37 98 41 88 78 186 2-38 133 6. Sodna okraja : Kranj — Škofja Loka 30 66 35 66 65 132 2-03 11 7 Radovljica — okraj . 24 31 15 29 39 60 1-54 663 8. Litija — okraj . . • 2 3 5 11 7 14 200 11 9. Ljubljana m. in ok 4 4 3 4 7 8 1-14 11 10. Kamnik — okraj . . 4 8 — — 4 8 2’00 0-9 ; 11. Logatec — okraj . . 2 4 3 6 5 10 2-00 1 12. Kočevje — okraj . . 5 12 2 2 7 14 2-00 1-1 13. Ostala Slovenija . . 2 2 2 3 4 5 1-25 0-9 14. Nem. Avstrija . • • — — 1 2 1 2 2-00 0-2 15. Jul. Benečija . • • 5 9 1 2 6 11 1-83 1-83 Skupaj . . . 261 596 327 770 588 1366 2-32 Gospodarski pregled od 1. 1919. do 1929. Proračunani Dejanski Leta dohodki izdatki dohodki izdatki Din p Din p Din p Din p 1920. 13160 — 13160 — 3239 08 3270 981 1921. 12460 — 12460 — 14456 — 14418 46 1922. 35722 — 35722 — 58810 21 60104 51 1923. 24100 — 24100 — 27703 50 28078 932 1924. 28100 — 28100 — 55323 30 56821 36 1925. 48300 — 48300 — 79928 36 79475 56 1926. 43370 — 43370 — 89484 55 90243 66 1927. 52300 — 52300 — 80903 50 81311 39 1928. 64770 — 64770 — 123125 12 123249 45 1929. 51970 — 51970 Skupaj 374252 — 374252 — 532973 62 536974 30 1 Ob ustanovitvi je krila prve tri mesece vse izdatke mestna občina in jih beležila v svojih knjigah. 3 Ustanovljena šolarska kuhinja z neproračunljivimi dohodki in izdatki, zato so dejanski dohodki in izdatki toliko večji od proračunanih. Pod naslovom »Učcnci in gospodarstvo« priobčujem dve pregled* nici, ki nimata na videz nobene skupnosti. V teku izvajanj pa hočem dokazati, posebno ozko zvezo baš med učenci in gospodarstvom. Prva preglednica nazorno pokazuje, odkod so prihajali v prvem desetletju učenci v tržiško meščansko šolo. 75% ali 3/4 vseh učencev je bilo iz občin sodnega okraja tržiškega, 11% iz ostalega kranjskega okraja, 663% iz radovljiškega, ostalih 7% pa iz drugih krajev Slove? nije, malenkost tudi iz Italije in Nem. Avstrije. Ravno 40% vseh otrok je bilo iz mesta Tržiča, 34‘7% pa iz okolice. Povprečen šolski obisk za otroke iz tržiškega sodnega okraja znaša 24 šolskega leta, torej nad polovico dobe, ki je potrebna za šolanje na meščanski šoli. Razmerje ni ravno najugodnejše, doseči bi moralo vsaj celo 3, ali z drugimi besedami, večina učencev bi morala dovršiti vsaj dva razreda in šele potem oditi bodisi v uk ali neposredno v praktično življenje. Povprečen obisk iz ostalih krajev ne dosega polni 2 šolski leti. Vzrok je v tem, ker so v krajih kakor Kranj, Ra* dovljica, Bled in drugod osemrazredne osnovne šole, učenci so jih dovršili, nato pa položili predpisane izpite za I., II. ali III. razred me* ščanske šole, obiskovali šolo eno leto ali dve in jo nato zapustili, ali pa so prišli z drugih zavodov za eno ali dve leti. Kako bi bilo mogoče dvigniti povprečen šolski obisk za učence iz Tržiča in njegove okolice na polna tri šolska leta? To se more zgo? diti samo z gospodarsko zavednostjo staršev in drugih merodajnih činiteljev. Zavedati se moramo namreč, da je šolanje otrok prav draga stvar, za katero ne izdajamo denarja kar naravnost iz žepa, temveč po velikih ovinkih, tako da pri tem pozabimo, v kakšen namen smo ga dali in se ne brigamo v zadostni meri, da li smo izdani denar plodo? nosno naložili ali ne, ali odgovarjajo uspehi našemu trudu. Da pod? krepim svojo trditev, zato sem priobčil drugo razpredelnico, ki poka? zuje izdatke za šolsko gospodarstvo. Skupni izdatki za vseh deset let znašajo spoštovanja vredno vsoto 536.974'30 Din. Če to svoto raz? delimo s številom 1366, kolikor je bilo v desetih letih učencev v me? ščanski šoli, vidimo, da znaša vsota vsakoletnih izdatkov za vsakega učenca 393 Din. Dalje moramo upoštevati izdatke države za plače uči? teljstva. Povprečen izdatek za učiteljske plače znaša na mesec 12.000 Din, kar da v desetih letih vsoto 1,440.000 Din, razdelimo jo s številom učencev, pa dobimo izdatek 1054 Din na glavo in leto. Dalje moramo pri tem računu upoštevati redne izdatke staršev, ki jih imajo z obleko, hrano, stanovanjem in drobnimi šolskimi potrebščinami. Ocenimo te izdatke z malenkostjo 300 Din na mesec, kar da na leto 3600 Din. Če sedaj vse skupaj seštejemo, potem se začudimo vsoti okroglo 5000 Din letno, kolikor stane šolanje enega učenca. Pri tem pa še nismo upo? števali niti pare izdatka za šolsko poslopje, ki je pač namenjeno za lepo število let. Pripominjam, da so stroški za šolanje otroka na osnovni šoli približno prav tako veliki, kakor na meščanski, ker so plače učiteljstva in izdatki za stvarne šolske potrebščine skoro isti, kakor na meščanski šoli. 5000 Din letno za vsako šolsko leto in za vsakega otroka. Ali je ta denar plodonosen, ali uspeva učenec letnim izdatkom primerno, to je vprašanje, ki si ga mora vsak oče in vsaka mati zastaviti, kadarkoli pride otrok iz šole in prinese nepovoljno oceno. To vprašanje bi mo» ralo stalno stati pred očmi šolskih oblastnikov, ki naj bi podvzeli vse dopustne mere, da se v šoli dosežejo izdatkom odgovarjajoči uspehi. Silno redki bi morali biti otroci, ki ne bi v šestih letih dokončali pet razredov osnovne šole in potem nadaljevali šolanje v meščanski šoli vsaj še dve leti, da bi potem v življenju lažje napredovali. Na splošno moram postaviti trditev, da je vez med starši in šolo silno rahla, da gleda večina staršev v šolskih ustanovah svoje neprijatelje, ki so samo zato tu, da jim delajo neprilike in ne izpuste otrok predčasno iz šole, da bi šli v tovarno ali po drugem zaslužku. Še eno reč moram pri tej priliki omeniti in to je, da so izdatki za šolo prav isti, če sedi v razredu 20 ali 45 otrok. Plače učiteljstva so iste, izdatki za stvarne šolske potrebščine isti, le korist pouka je večja. Mesto 20 učencev se uči obenem 45 otrok, obresti v šolanje vloženega kapitala pa uživa mesto 45 le 20 otrok, drugi so ob nje. Popolnoma proč vržen pa je tisti denar, ki se porabi za one učence, ki sede po več let v petem razredu osnovne šole in čakajo na štirinajsto leto sta« rosti in ubijajo dragoceni čas, mesto da bi v svojem nauku napredo* vali in napravili če več ne, vsaj en razred meščanske šole. V slednjem primeru je gospodarska kratkovidnost staršev tako očita, da zasluži grajo. Kakor se morajo starši zavedati gospodarskega vprašanja, ki je zvezano s šolanjem, prav tako se ga morajo zavedati tudi učitelji. Storim le prijetno dolžnost, če ugotovim, da se 99% vsega učiteljstva tega tudi temeljito zaveda in da stori v polni meri svojo dolžnost, skušajoč dvigniti uspehe pouka na stopnjo, ki odgovarja uporabi kapi* tala. Če ni vedno doseglo svojih ciljev, ni krivo učiteljstvo, temveč leže vzroki izven njegovih možnosti, ponajveč v premali vnemi in brigi staršev za šolsko delo in vzgojo. Učenci meščanske šole v Tržiču pri delu v delavnici. JOŽE ŠTER: Kaj me je zanimalo . . . Dve stvari sta bili na programu meščanske šole, ki sta me takoj in močno privlačili: Ročna dela in stalni nastopi v mladinskih organi* zacijah in prireditvah. Tu sem videl oživljeno ono, česar sem sam na gimnaziji pogrešal. Zelo so se trudili profesorji z nami, lahko so se jezili na nas in se čudili našemu nezanimanju in omejenosti našega zapopadanja, toda če se spomnim sebe, se s tem ne opravičujem, če rečem, da sem bil stalno pod površjem in bi me bilo moči dvigniti iz tesnobe le s stalnim udejstvovanjem in čim večjim uravnanjem srca k stvari. Mi smo sprejemali preveč, premalo pa smo se vežbali sami. Naše prestavljanje iz čitank nam ni vežbalo in razvijalo vedno gibal* nih sil, spečih tedaj globoko v naši neaktivni slovenski duši. Vsak podvig je bil otežkočen. S strahom in upom je iskal študent onega, ki bi ga rešil tradicijonalne slovenske more. V gimnaziji je bilo zelo malo javnih in samostojnih nastopov. Če so pa bili, niso bili povzročeni iz duš ven, temveč bi rekel skoraj, da so bili slučajni. Gibalna sila, če ni bila hroma, je bila omrežena in uklenjena. Mnogočesa smo se zavedali, a vedno je klonil duh, ki se je mogoče potopil v veliko pridnost, včasih razuzdanost, toda uredil in usmeril se je malokdaj kljub velikim stremljenjem. Gibanje življenja se začenja na odru, bodisi v igrah in nastopih, v lastnem udejstvovanju, v popolnoma svobodno izraženih mislih, v neposredni dojemljivosti koristnosti, v porazih, ki ne potlačijo za stalno, ampak najdejo takoj dobrega in skrbnega mentorja v sožitju učiteljev in učencev. Kdo more očitati gimnaziji, da nima osebnosti, vsekakor večjih in višjih kot meščanska šola in da jih ne vzgaja prav s staroklasično kulturo? Če pa pride gimnazijec k vojakom ali sicer v življenje se šele tu osvešča svoje neaktivnosti in se čudi odločnosti, odvažnosti in spretnosti učitelj iščnikov in realcev. Takoj ob vstopu na meščansko šolo kot predmetni učitelj sem začel še posebno ceniti vzgojo s samostojnim nastopanjem in osve* ščanjem mladine na odru, ki se kaže z veseljem v srcu, s pričakovan njem in s prvo nezamorjeno silo mladosti. Vsi skupaj žive eno živ* ljenje, trepetajo, dožive neuspeh, ki pa ni nepopravljiva reč, ker po* vzroča razmah. Iščemo človeka, pa ga ne najdemo samo v katalogih, natančno opredeljenega in za stalno zaznamenovanega. Nobene stvari pa Slovenci tako nujno ne potrebujemo kot nastopanja. Od nastopanja zavisi uspeh v borbi za tolikokrat prikrateno pravico, nastopanje naj nadomesti današnje trajno povešanje glav pred tujimi rodovi, obmol* Čanje ob tujih vzorih. Nastopi nas dovedejo k lastni zavesti, od nasto* pov zavisi poraz naših nasprotnikov, ki imajo baš v nastopanju že tradicijonalno spretnost. Nekaj prijetnega mi je bilo slišati, da so vpeljali v meščanske šole deška ročna dela. Nemški cesar je za zabavo sekal drva, ker je potre* boval telesnega a koristnega dela, kajti čeprav se je najbrže pečal s športom, je šport vendarle potrebno razvedrilo, medtem ko je telesno delo v zvezi z naj elementarne j Šim človeškim spoznanjem o potreb* nosti dela, ki je izraženo v molitvi: Daj nam danes naš vsakdanji kruh. V športu najdemo zadovoljstvo, toda le po opravljenem vsak* dan jem delu in po izvršeni dolžnosti, uvod v spoštovanje dela pa so ravno deška ročna dela. Mi Slovenci ne delamo, temveč robotamo. Robotati se pravi, delati brez veselja, ker mora pač tako biti in zato v slovenskem delu dolgo časa ni bilo napredovanja, ampak nehoteno capljanje za tujimi vzori, v slovenskem delu ni bilo izživljanja, pač pa potrebna nadloga spremljana z apatično vdanostjo, če ne z več* nim godrnjanjem. Zato mi je lahko povdariti še enkrat, da je vpeljano ročno delo uvod v novo slovensko spoštovanje in pojmovanje dela in to je korist nad koristjo. Pri jezikoslovcu Pleteršniku je navajal njegov biograf kot neke vrste posebnost, da je »mizaril«. Zdi se mi, da je Pleteršnik telesno delo spoznal kot edino naravno izpopolnje* vanje duševnega dela. Vrtovi in delavnice bodo postali vabljivejši kot samo debate po kavarnah in gostilnah, vzete seveda samo kot raz* vedrilo, ki pa puščajo na dnu neprijetno grenčico, nepospešujočo živ* ljenske radosti. V ročnih delih se v izvanredni meri pospešuje gibalna sila in iznajdljivost, katere smo baš mi tako potrebni. Učenke meščanske šole v Tržiču pri delu v kuhinji. Spisek strokovnih učiteljev v prvem desetletju. V prvem desetletju obstoja meščanske šole v Tržiču je delovalo na zavodu 52 učnih moči. Komaj ena desetina od teh je ostala v Tržiču več kot pet let in od teh delujeta dva od ustanovitve šole do da« našnjega dne. Vsi drugi so bili na šoli krajšo dobo, po eno, dve, in celo tri leta, nekateri pa komaj par mesecev, zopet drugi so bili sicer imenovani, toda službe niso nastopili, ker so bili medtem premeščeni drugam. Učni uspehi zavise vedno od stalnosti učiteljstva in od več* letnega delovanja na šoli. Učna uprava in tudi krajevne oblasti bi morale v tem pogledu vršiti svojo dolžnost in paziti na to, da se stro* kovno učiteljstvo prepogosto ne menja. Prva pazi na stalnost in pre* mišljeno imenovanje, druga skrbi za udobnost bivanja v kraju, to je za primerna stanovanja in dobro prehrano. Naj sledi pregled strokov* nih učiteljev in veroučiteljev, kakor so prihajali v Tržič in odhajali iz Tržiča: Tek št. j| Priimek in ime Roj. leto Rojstni kraj Čas izpitov Služboval v Tržiču Mat. Ü8p. Strok. od do 1 Lajovic Albin 1890. Ribče o. S. 1908. 1912. 1914. 13. IX. 1919. 2 Kmet Marija imenovana, zaradi bolezni ni nastopila. Upokojena. 3 Skorpik Slavko 1898. Ljubljana 1919. 1921. — 16. IX. 1919. 15. IX. 1922. 4 Kerne Leopold 1892. Logatec 1911. 1913. 1921. 9. XI. 1919. 5 Fajdiga Palmira 1894. Novo mesto 1912 1914. 1921. 15. IX. 1920. 15. IX. 1922. 6 Lampe Ivanka 1885. Kranj neznano 15. IX. 1920. 18. X. 1923. 7 Gorišek |osip 1888. Raka, Krško 1909. 1911 1920. 15. IX. 1920. 15. IX. 1921. 8 Simonič Frančiška — — — — — 17. II. 1921. 1. II. 1922. 9 Stamcar Antonija 1887. Ljubljana 1907. 1910. 1921. 15. IX. 1921. 10 Hržič Marija 1891. Malinska 1910. 1913. — 26. IX. 1921. 4. IX. 1925. 11 Pečjak Rudolf 1891. Hinje 1913. 1916. 1921. 15. IX. 1921. 1. IX. 1928. 12 Pečjak Ana 1896. Gorica 1915. 1918. 1921. 15. IX. 1921. 1. IX. 1928. 13 Soklič Lizika 1900. Borovlje — 1921. — 15. IX 1921. 16. II. 1924. 14 Deržaj Marica 1893. Ljubljana 1912. 1915. 1921. 15. IX. 1922. 31. VIII. 1923. Tek. št. Priimek in ime Roj. leto Rojstni kraj Čas izpitov Služboval v Tržiču Mat. Usp. Strok. od do 15 Vončina Edgar 1901. Idrija 1919. 1922. 1928. 18. X. 1922. 28. IX. 1926. 16 Lindtner Alfonza 1896. Ljubljana 1916. 1918. 1924. 1. X. 1922. 19. IX. 1925. 17 Kristan Nada 1899. Maribor — — — 15. IX. 1923. 31.1.1924. 18 Zun Milena 1901. Ljubljana 1919. 1923 1925. 31. IV. 1924. 31. XII. 1924. 19 Černivec Katarina 1900. Ljubljana 1920. 1922. 1925. 3. IX. 1925. 31. VIII. 1928. 20 Pucenič Josipa 1900. Županja — — — 4. IX. 1924. f3. VI. 1926. 21 Novak Julij 1899. Ljubljana 1920. 1923. — 2. IX. 1925. 4. IX. 1926. 22 Božnar Friderika 1892. Ljubljana 1911. 1914. — 14. X. 1925. 1. VII. 1926. 23 Benedik Bogomila 1904. Trebinje — — — 1. III. 1926. 21.1. 1928. 24 Vončina Pavla 1886. Idrija — 1920. — 31. III. 1925. 25 Komar Majda 1891. Ljubljana 1913. 1915. 1928. 1. V. 1926. 31. X. 1926. 26 Podboj Marija 1904. Postojna 1923 1925. — 1. V. 1926. 1. XII. 1927. 27 Saksida Berta 1894. Gorica 1913. 1921. — 3. IX. 1926. 29. XI. 1926. 28 Dežman Vida 1904. Ljubljana 1924. 1926. — 11. XI. 1926. 30. VIII. 1927. 29 Šter Jože 1898. Tržič abs filoz. 16. XI. 1926. 31. III. 1929. 30 Klinar Terezija 1904. Dovje 1924. 1926. — 27 X. 1926. 31. VII. 1928. 31 Zargaj Tomo 1899. Kamnik 1923. 1925 1927. 1. IX.1927. 32 Zupanec Cirila 1897. Ribnica 1917. 1920. 1927. 3. IX. 1927. 31. VIII. 1928. 33 Dokler Terezija 1898. Trbovlje 1917. 1920 1926. 1. IX. 1927. 34 Železnov Ivan imenovan, ni nastopil. 35 Zeleznov Marija imenovana, ni nastopila. 36 Miklavčič Ema 1900. Dunaj — — 1928. 17. IX. 1928. 1. XII. 1928. 37 Kopitar Ciril 1899. Petrova vas 1919. 1922. 1928. 25. X. 1928. 38 Prosenc Ivanka 1897. Ljubljana 1917. 1919. 1927. 3. XII. 1928. 39 Jeglič Milko imenovan leta 1926., pa ni nastopil. DODELJENI UČITELJI: Grundner Zofija, v staležu osnovne šole v Tržiču, dodeljena v šolskem letu 1919./20. kot učiteljica ženskih ročnih del meščanski šoli. Chvatal Frida, v staležu osnovne šole v Tržiču, dodeljena kot učiteljica dekliške telovadbe v šolskih letih 1920./21. in 1921 ./22. Šavnik Renata, dtto. za šolski leti 1922 /23. in 1923./24. Paternost Riko, šolski upravitelj osnovnih šol v Tržiču, dodeljen v šolskem 1927./28. kot učitelj gosli. __________________ letu VEROUČITELJI: Milavec Ciril, kaplan v Tržiču, veroučitelj od leta 1919. do 1923. Žužek Josip, kaplan v Tržiču, veroučitelj od leta 1919. do 1921. Vavpetič Franc, kaplan v Tržiču, veroučitelj od leta 1921. do 1922. Škerbec Matija, župnik v Tržiču, veroučitelj od leta 1922. do 1928. Selan Anton, kaplan v Tržiču, veroučitelj od leta 1923. do 1924. Dolinar Anton, kaplan v Tržiču, veroučitelj od leta 1924 do 1925. Vovk Anton, župnik v Tržiču, veroučitelj od leta 1925. dalje. Bartol Mirko, kaplan v Tržiču, veroučitelj od leta 1926. do 1927. Zakrajšek Viktor, kaplan v Tržiču, veroučitelj od leta 1928. dalje. Pregled prireditev 1919.—1929. Podajam pregled, kako se je tržiška meščanska šola s svojimi učenci in učitelji udejstvovala s prireditvami in razstavami. Iz njega razvidimo, koliko duševnega dela in gibanja je šlo preko odra, katere in kakšne vtise so sprejemali učenci tekom prvih desetih let in kako je šola rešila željo njenega ustanovitelja in pospeševalca blagopokoj* nega sreskega poglavarja vladnega svetnika F. Žitnika, ki je ob usta* novitvi želel šoli, naj postane središče kulturnega dela v Tržiču. Vse prireditve razdelimo na štiri dele. Prvi del obsega šolarske akademije in proslave narodnih praznikov in zaslužnih mož. Drugi del tvorijo igre in božičnice, v tretjem so razstave in poučni izleti, v četr=> tem pa roditeljski večeri in poučna predavanja. V desetih letih je šola priredila 16 velikih šolarskih akademij s prav izbranim sporedom. Vsaka je obsegala 10 do 16 točk s pevskimi, telovadnimi, goslaškimi, klavirskimi in deklamacijskimi nastopi. Za pevske nastope so služile vedno pesmi, ki so se jih učenci učili po pevskem programu šole. Peli so eno, dvo* in večglasno a capella in s sprcmljevanjem klavirja. Zastopani so bili vsi slovenski skladatelji poleg drugih jugoslovenskih. Narodne pesmi so se vrstile poleg umet* nih, izvajale so se lahke, pa tudi težje stvari, nad katerimi so imeli učenci vedno veliko veselja. Telovadne nastope so pripravili strokovni učitelji po lastnih sestavah ali po tujih vzorih. Dečki so izvajali re* dovne in skupinske vaje, deklice razne plese in rajalne nastope. Od prvega leta dalje so bili na sporedu stalno tudi goslaški nastopi s spremljevanjem klavirja ali pa je nastopilo več učencev hkrati v trio* duo* ali kvartetnih točkah. Pogostokrat sta nastopila strokovna uči« telja gg. Kerne Leopold in Škorpik Slavko kot goslača solista s prav izbranim sporedom in velikim uspehom. Taki goslaški koncerti so bili naravnost izborna šola za samostojno nastopanje učencev. Prav tako so nastopali učenci, dokler se je na šoli poučeval klavir,, tudi s klavirskimi skladbami, kakršnih se morejo naučiti v par letih pri eni tedenski uri za 5—8 učencev. Deklamirali so učenci prav veliko in z največjim veseljem. Na vrsto so prišli vsi v slovenskih in srbohrva» ških čitankah zastopani pesniki in pisatelji. Večkrat smo poizkusili zborne deklamacije, ki so zapustile v poslušalcih posebno globoke dojme. Za zborne deklamacije so najpripravnejše pesnitve pesnika Otona Župančiča. Proslave narodnih praznikov so bile vsako leto prav slovesne. Obhajali smo jih 17. Pri teh proslavah so nastopali učenci z deklama? cijami, s petjem, goslanjem in simboličnimi vajami. Pri vsaki proslavi je imel eden od učiteljev slavnostni govor. K proslavam so bili vedno vabljeni vsi državni uradi in industrijska podjetja, ki so se vabilom vedno radi odzvali in z zanimanjem sledili izvajanjem posameznih točk. Roditeljskih večerov, poučnih predavanj s skioptičnimi slikami ali brez njih je bilo v prvem desetletju 25. Predavatelji so bili izvečine člani učiteljskega zbora meščanske šole. Obisk predavanj je bil po» vprečno prav dober. Značilno za razmere po vojni je bilo dejstvo, da so bila vsa predavanja v prvih letih silno dobro obiskana, ljudje so čutili potrebo po duševni hrani, ki so jo dolgo časa morali pogrešati. Poučna predavanja so imela značaj ljudske univerze v malem, kjer so si ljudje širili bodisi s predavanjem ali pa s temu sledečo debato svoje duševno obzorje. Kolikor bolj pa je naraščala briga za vsak? danji kruh, toliko bolj je pešal obisk predavanj, dokler se ni napravil stalen kader obiskovalcev, ki redno posečajo vsa predavanja. Raz* veseljivo pri tem je dejstvo, da se za predavanja najbolj zanimajo ravno bivši učenci meščanske šole, ki se vedno radi vračajo v njene sobe. Božičnic in miklavževih večerov je bilo 12. Takoj prvo leto po ustanovitvi šole so bile vpeljane božičnice, na katere se učenci že davno preje z vso vnemo pripravljajo. Osvojila se je navada, da se učenci med seboj obdare in sicer tako, da drug za drugega ne ve. Ob božičnicah se prirejajo razne družabne igre in kratki božični nastopi. Povabljeni so starši otrok, ki se vabilu radi odzivajo in so veseli s svojimi otroci lepih božičnih navad. Gledališke predstave, ki jih prireja učiteljstvo z mladino me» ščanske šole, se vrste od leta, ko si je šola s posojilom, garantiranim od članov učiteljskega zbora, postavila 1. 1922. svoj zložljiv gledališki oder, ki sta ga izvršila tesarja Legat in Bevc s Pristave. Zastor je poslikal po osnutku g. Kernca Leopolda g. Luce Magolič iz Ljubljane, kulise in oderski okvir so pa poslikali učenci pod vodstvom in nad* zorstvom strok, učiteljev Štamcar Antonije in Kerne Leopolda. Na* prava odra je stala 7500 Din. Stroški so se pokrili z dohodki predstav, katere je prirejala šola po eno ali po dve na leto, kakor so pač nanesle prilike. Prva je šla preko novega odra »Krojaček — junaček« v Zu» pančičevem prevodu, potem Milčinskega »Vraže«, sledil je gledališki večer z več prizori, prišla je »Snegulčica«, nato Pečjakova »Kraljična z mrtvim srcem«, ki se je petkrat ponovila, enkrat celo v Kranju v Ljudskem domu in žela povsod velik uspeh, za njo smo videli »Pe» pelko« in Špicarjevega »Pogumnega Tončka«. Pri režiji so se posebno uveljavili strokovni učitelji gg. Pečjak Rudolf, Vončina Edgar, Lampe Ivanka in Kopitar Ciril. Vsaka gledališka igra se je dala najmanje dvakrat in je prinesla šoli lepih dohodkov. Od vsega začetka je prirejala meščanska šola svoje vsakoletne razstave ob sklepu šolskega leta, ali pa ob posebnih prilikah kot o Veliki noči radi pirhov ali pa o Miklavžu radi drobnih izdelkov, ki so se postavili na trg. Vseh razstav je bilo 13. Obisk pri teh je bil vedno nad pričakovanje velik. Povprečno je vsako razstavo obiskalo 400—500 ljudi. Pobirali so se prostovoljni prispevki, ki so krili zoper poučne šolske izlete, o katerih govorim spodaj. Šola je razstavila tudi na razstavi meščanskih šol v Mariboru, kjer je žela za svoje izdelke splošno pohvalo in je bila še posebej omenjena v časopisju kot svoje* vrstna šola, ki povdarja praktično stran pouka. V desetih letih je bilo 15 izletnih dni, v katerih so napravili učenci pod vodstvom svojih učiteljev poučne in zabavne izlete v vse zname* nite slovenske kraje. Večkrat so si ogledali Ljubljano, videli so Celje, pohiteli dvakrat v bratski Zagreb, kjer so priredili pod okriljem I. dekliške meščanske šole v telovadnici realke veliko koncertno mas tinejo, ki je prav odlično izpadla. Obiskali so Litijo, Slomškov dom, povzpeli so se na Golico, Črno prst, Stol, Košuto, Krvavec, Kamniško sedlo, občudovali so Bled, dolino Vrata, Kranjsko goro itd. Z izletov so se vračali okrepčani na delo in v desetih letih se ni pripetila na izletih niti najmanjša nesreča. V šolskem letu je prejela šola od Vsega skupaj akademij iger-konc. daril Din p Din p Din p Din p ! 1919./1920. 902 95 555 50 1525 2983 45 1920./1921. 1488 75 520 75 2293 75 4303 25 1921./1922. 917 50 2753 75 1958 25 5639 50 1922./1923. 2912 15 3347 75 15541 — 21800 90 1923./1924. 1384 — 2601 75 3255 75 7241 50 1924./1925. 1513 — 5005 75 5718 50 12237 25 1925./1926. 1365 — 1320 25 3327 — 6012 25 1926./1927. 4586 75 1423 — 3668 25 9678 — 1927./1928. 1836 — 1277 — 5217 — 8330 — 1928./1929. 2414 — 1769 — 45 — 4228 — Skupaj 19320 10 20574 50 42549 50 82454 10 Pjav posebne proslave pa je uvedla meščanska šola vsako leto na dan 29. oktobra kot dan osvoboditve izpod avstrijskega jarma. Učen* cem se razdele nabiralne pole, s katerimi pobirajo na ta dan darove po sodnem okraju Tržič in po tistih krajih, kjer so doma tuji učenci. Sprejemajo se darovi v denarju in v živilih za šolarsko kuhinjo. Zgornja razpredelnica o dohodkih vseh šolskih prireditev pokaže posebno nazorno, koliko se more storiti za razvoj šole s pomočjo otrok samih in na način, ki nobenega ne boli, nasprotno razveseli, ker vidi aktivnost otrok, ki rastejo pred njegovimi očmi. Take prireditve zahtevajo od učitelja le malo dobre volje in veliko prakse v ustvar* janju. V prvem desetletju se more tržiška meščanska šola ponašati v tem oziru z odličnim učiteljskim zborom, ki je bil za vse to nevidno delo vedno vnet in ga je opravljal z največjim veseljem in požrtvo» valnostjo. Delu čast! LEOPOLD KERNC: v Stirji temperamenti pri otrocih. Mrak je legal nad taborišče v Mikri. Po štirje smo sedeli pod šotori, ki smo jih pravkar postavili. Zemlja je bila hladna in težko smo pričakovali odej, da bi se zavili vanje in legli po tleh. A odeje so ostale še v francoskem magazinu, mesto njih so nam poslali Francozi sporočilo, da je skladiščnik ostal v Solunu, po odeje pa lahko pridemo drugi dan. To smo skočili pokonci! Vsi hkratu ravno ne, tudi ne vsi enako visoko. Prvi je bil strašno ogorčen. Stisne pesti in bruha jezo, glavo vrže nazaj, takoj se gre pritoževat na komando. Tudi drugi stisne pest, zabavlja kar se da in hoče za prvim, medtem pa se že premisli. V kantino pojde in se skoro veseli, da bo tam našel družbo, ki ga bo prenočila. Tretji godrnja, da ima ravno on vedno in povsod takšno smolo. Svojo jezo pa le uduši in zamišljen odide. Zadnji je nejevoljen; pritoževal bi se, če bi bil še kdo pri njem. Da bi pa zvečer drugod iskal prenočišča, se mu pa kar nič ne poljubi. Stisne se v svoj plašč, eno roko položi na mesto blazine, z drugo se še malo pokrije in zaspi spanje pravičnika — prav do poznega jutra. Čudno bi se vam zdelo, če bi pri tem slučaju vsi štirje enako rav* nali, ker vsakdo ve, da vpliva isti dogodek na vsakega drugače. Ta se do sile razburi, ko se drugi niti ne gane; nekateri je užaljen, ko bi se drugi na njegovem mestu norčeval. Vsak človek ima svojo nrav, vsak drugače čustvuje. Pri otrocih je različnost čustvene ubranosti najbolj izrazita; prirojena je in še neobrušena. Marsikdo hvali otroka radi lastnosti, za katere sam nima nikakih zaslug, drugega zopet graja in se ne vpraša, če zasluži otrok grajo za lastnosti, ki mu jih je dala narava na pot. Spoznanje različnih temperamentov nam marsikaj raz* jasni; dober poznavalec lahko na prvi pogled spozna človeka, kar mu olajša ves posel z njim. Dasi ima vsak svoj temperament, katerega izpreminjajo leta, vzgoja, življenske izkušnje, položaj in volja, vendar lahko združimo temperamente v štiri glavne skupine, katerih zastopniki se že od davna imenujejo sangvinik, kolerik, melanholik in flegmatik. Orisal jih bom po vrsti. Mladega sangvinika spoznaš lahko že po zunanjih znakih. Vitko, prožno postavo nosi bolj po prstih, iz rožnega, nežnega lica se mu svetijo živahne, razveseljujoče oči, svojo zgovornost podpira z nemir* nimi kretnjami. Dolgo sploh ne more mirovati, molči tudi jako nerad. Vesele dogodke si najbolj zapomni, ki jih rad pripoveduje. Smeje se prav iz srca, svet gleda le od lepe strani, vse mu je le šala, silno je radoveden, znal bi rad vse, ker ga vse zanima, le žal, da nima časa, niti potrpljenja, da bi se v kaj poglobil. Zanesti se ni dosti nanj. V svoji ničemurnosti rad olepšava svoj položaj. Pri igrah je šaljiv, razposajen, on dirja kadar drugi otroci letajo. Ljubi družbo, glasbo, poje, žvižga, šali se, njegovo geslo je kratkočasje. Čist sangvinik je samo idealen, stvarnega življenja ne pozna. Počasi ga je treba navajati na resno delo. Ne pokaži mu preveč tvarine naenkrat, da se ne oplaši, po neko» liko pa vedno rad napravi. Tudi pri delu se mu hoče izpremembe. Hudo ga ne smemo soditi, saj je tudi sam prizanesljiv. Vse prostosti mu ne kratimo, da ne postane potuhnjen. Bujna fantazija ga žene k pretiravanju in izmišljevanju, vsled sladkosnednosti in radovednosti vse pretakne, v žepih pa nosi vedno igračke, brez katerih ne more izhajati. Misli se mu pode hitro po glavi in večkrat bi povedal kaj zanimivega, a komaj odpre usta že pozabi, kar je mislil. Težko ga je privaditi k mirnemu, premišljenemu delu, še težje pa k redu, ki ga v svoji hitrici ne upošteva. Sangvinik je jako priljubljen, prijeten dru* žabnik je, dobrosrčen, postrežljiv in hvaležen. Ves drugačen je melanholik. Prave barve nima, telo je nagnjeno naprej, stopa počasi in kakor da bi glava vlekla ostalo telo za seboj. Nekoliko tope oči brez veselih lučic gledajo otožno in nervozno, kakor bi se bale srečati se z drugimi. Osamljen raste v svojem samoljubju, da postane samozavesten, slovesen suhoparne/ ali asket, ki ne mara za svet. Kot otrok je pust in nergav, vidi samo strahove in nesreče, špekulira in študira, kdo je proti njemu, otroškega življenja sploh ne pozna. Plazi se po samotnih krajih, pod streho ima svoje skrivne kotičke, kamor spravlja predmete, ki jih skriva pred tovariši. Družbe ne ljubi, preveč je zakrknjen v samega sebe. Vedno se čuti zapostav» ljenega, nevoščljiv je in zagleda se v vsako dvomljivo opazko, pri kateri bi bil lahko prizadet. Potrpežljiv je, dokler ga ne razjeziš; potem pa se ga čuvaj, kajti za hrbtom ti bo spletkaril, dokler bo mogel. Krivice svoj živ dan ne pozabi. Opazuje počasi, a temeljito. Rad ima, če je kdo zanj v skrbeh in sploh, če more komu naložiti kako skrb. Tudi sam živi rad v skrbeh in v jezi ali hrepeni v neskončnost, ker je življenje tako tesno in temno. Veselja v veselju sploh ne pozna. Poje ne, ker se boji lastnega glasu, navadno pa nima posluha. Idealov ne pozna, svet je zanj resen in stvaren, zato pa rad preračunava in filo* zofira. Dolžnosti vestno in vztrajno izpolnjuje. Sreča, da so taki tem’ peramenti pri otrocih precej redki. Hvaležen ni nikdar. Če ga hvališ, misli, da se mu prilizuješ, ako ga svariš, si krivičen, če ga kaznuješ, pa pravi da si hudoben. Pravo zdravilo zanj bi bilo, da ga spretno uvedeš v veselo družbo, saj je tudi veselje nalezljivo. Kolerik je navadno trden, izrazit, ostrega pogleda, njegova krepka hoja izraža odločnost. Hoče se povsod odlikovati in uveljaviti in se že kot otrok obnaša kakor odrasel človek. Deček komaj čaka, da postane gospod, deklica je pa že v igrah visoka dama. Pri zaprekah mu raste pogum. Ponos mu ne dovoljuje, da bi odstopal od svojih ciljev. Kadar ne more zmagati, postane uporen. Hitro se razvname, krepki občutki ga vodijo do energičnega dela. V svojih dejanjih je samostojen, ne premišljuje dolgo, nego se hitro odloči ne glede na to, če je vsem prav ali pa nikomur. Kolerik noče ostati povprečen človek. Bistroumen je, poln idealov, pri tem pa toliko realen, da je kos svojim težkim nalogam. Veseli se rad, vendar mu samo veselje ne zadošča. Poje rad, najraje solo, postati pa hoče seveda baritonist. Kakor je večkrat trd, tako se na drugi strani odlikuje z radodarnostjo in veliko* dušjem. Svoj značaj kaže odkrito in je nanj ponosen. Mlademu koleriku imponira samo avtoriteta. Če le more, spravi vzgojitelje v zadrego, zato mu ne delaj nikakih dolgoveznih pridig, ker bo gotovo našel v njih protislovja in te bo blamiral. Osebnost, ki izrabi njegovo častihlepnost in mu zlomi ošabnost, ga privede do ple* menitega, delavnega moža. Flegmatik — hladnokrvnež je navadno brezizrazen debelušček, hodi površno in brezbrižno gleda v svet. Idealov nima, realist tudi ni, nego živi tja v en dan, sam s seboj in s svetom zadovoljen. Za nobeno stvar se ne zanima, posebno srečen je, če ima svoj mir, počiva rad, je in spi. V družbo zahaja, tam mirno posluša, če se vse krohota okoli njega, se on kvečjem smeje. Odpove se vsakemu užitku, če bi se pri tem moral kaj truditi. Iz ravnotežja ga kmalu ne spraviš; silno je potr? pežljiv, zato te nikoli ne razdraži. Okolico slabo in počasi opazuje, živi brez poezije, prijateljstva ne išče. Dogodki vplivajo nanj prav malo. Neki flegmatik gleda otroka, ki se potaplja. Vprašajo ga, zakaj mu že ni pomagal, ta pa odgovori: »Saj še ne vem, čigav je.« Zal, da je flegmatikov pri nas precejšnje število. Učitelj do njih nima dosti moči. Kar zahteva, je zanje preveč. Tu je vzgojiteljeva strogost na mestu, da prežene flegmatiku ljubezen do brezdelja. Gledati je treba, da bo primerno zaposlen, ker sam od sebe ne najde dela. Navdušuj ga, ideal mu daj. Jako dobro vpliva nanj telovadba in primerna lahka hrana. Omenil sem že od početka, da ima vsak človek svoj temperament in opisal sem le končne tipe, ki jih smatramo kot čiste temperamente. Kateri izmed teh je neki najboljši? Nobeden, vsi imajo vrline in slas bosti. V življenju je treba uglajenosti; ekstremni ljudje počasi opuste svoje muhe, ker spoznajo, da se svet nanje ne ozira. V medsebojnem občevanju se temperamenti izravnavajo, glavno nalogo pa opravlja tudi tukaj javna šola, ki izkuša odpraviti slabosti pri učencih. Opozar* jajoč na vrline posameznikov ob različnih vzgledih izkuša napraviti mešanico dobrih strani. Mladina se navzema dobrega duha, pa pri tem pozablja na svoje napake, ki odpadajo, kakor suho listje. ŽARGAJ TOMO: Tržiška industrija in prirodoslovne vede v meščanski šoli. Važno je, da mladina predvsem dobro pozna domačo obrt in industrijo in tudi njene glavne pojave z ozirom na znanje, ki si ga pridobi v šoli. Poglejmo v tržiške delavnice in tovarne ter premotrimo, kar nas zanima zlasti od prirodoslovne strani. Največje podjetje v Tržiču in eno največjih v celi državi je »Pre* dilnica in tkalnica Ed. Glanzmann in And. Gassner«. Bombaž uvaža iz Indije, Male Azije in Amerike ter ga pjedela letno okoli 8000 bal, to je približno 1,500.000 kg. Iz tega se izdela letno okrog 220.000 za« vitkov prediva, poleg tega letno do 5,000.000 m blaga. Bombaž je doma v Vzhodni Indiji. Uspeva v tropičnih in sub* tropičnih pokrajinah. Po kakovosti ločimo več vrst bombaža. Glavice je treba potrgati kmalu potem, ko se odpro, sicer dež pokvari vla* kenca. S stroji odstranijo iz bombaža seme, iz katerega izdelujejo olje. Čisti bombaž stiskajo v hidravličnih stiskalnicah v bale, ki se raz* pošiljajo po svetu. Posamezna bombaževa vlakenca so do 5 cm dolga in zelo tenka. Obstoje iz celuloze, tolšče, beljakovin itd. Po kakovosti ločimo severnoameriški bombaš, braziljski, zapadnoindijski, vzhodnoindijski in afriški bombaž. Izmed evropskih vrst bombaža je najboljši španski bombaž. Neke male količine bombaža goje tudi v naši državi. Ko v tovarni bale razmotajo, je močno stisnjeni bombaž treba najprej zrahljati. To storijo stroji r a h 1 j a č i. Potem pustijo bombaž mirno ležati, da vlakna nabreknejo do svoje prvotne oblike pred stiskanjem. Nato se bombaž še nadalje rahlja. To nalogo nadaljujejo še stroji odpirači. Ti tudi odstranijo iz bombaža razne nečiste primesi: prah, pesek, semena, lubje itd. Še natančneje razdružijo po* samezna vlakna takoimenovani t o 1 k a č i. Iz tolkačev pride bombaž v obliki širokega povoja. Ta povoj se obdeluje še nadalje v mikal; n i k i h. Bombaž zapusti te stroje v obliki debelega, okroglega stenja, ki se nabira v pločevinastih valjih. Vlakna tega stenja je treba razvrstiti vzporedno. V ta namen se ti stenji natezajo, da postanejo tanjši in daljši. Po več takih stenjev se združi v enega. To delo vrše natezalniki. Tak stenj se tudi nalahno vrti okoli svoje osi. da postane trdnejši. Tako dobljeni izde* lek se imenuje prva preja. Na vsakem stroju postaja preja finejša in se končno navija v obliki niti na tuljave. Izdelovanje fine preje obstoji v tem, da se doseže izdelek, ki naj bo poraben za izdelovanje tkanin. V ta namen se prva preja tako nategne, da dobi potrebno debelino. Obenem se močno zasuče, da dobi zadostno trdnost. To delo vršijo \v a t e r*s t r o j i. Po uporabi delimo prejo v prejo za tkanje ter prejo za pletenje, vezenje in šivanje. Iz preje delajo sukanec na posebnih strojih. Potem ga belijo in barvajo. Če pravilno prepletemo dva sestava vzporedno razvrščenih niti, dobimo tkanino. Prvi sestav s podolžnimi nitmi je osnova, drugi s poprečnimi nitmi se zove v o t e k. Način, po katerem se osnova in votek križata, imenujemo v e z b o. Za tkanje se rabijo statve, ki jih gonijo stroji. Tkanje obstoji v tem, da se dvigajo oziroma padajo zdaj ene zdaj druge osnutkove niti, pri tem pa skače med obojimi sem in tja čolniček z votkovo nitjo. Tako nastanejo različne vezbe. Da dobi platno gladko površje, mu je treba ven moleče niti opaliti. Da dobi sijaj, se vloži v škrobov lep, posuši in zlika med vročimi valji. Tkanino je treba končno še beliti. Na dan se obeli do 12.000 m platna. Beljenje obstoji v tem, da se z raznimi kemijskimi sredstvi uničijo rumenkasta barvila v vlaknih. Platno se kuha v jedkem natronu (Na OH). Nato se pusti ležati v klorni vodi. Znana je lastnost klora oziroma klorne vode, da uničuje organska barvila. Klorna voda je raztopina klora v vodi. 11 vode pri 15 0 C vpije 2'5 1 klora. Podobno lastnost ima tudi žveplov dioksid (SOo). Ko je klor opravil svojo nalogo, se tkanina opere in končno še nevtralizira z razredčeno H2 S04 ter se še enkrat izpere. V dosego posebnega sija se platno obde* lava še z raznimi indiferentnimi kemikalijami. To so: škrob, vosek, klej, stearin itd. Končno se platno meri in zavija v zavitke za raz? pošiljanje. Usnjarska obrt. Usnjarstvo je ena najstarejših obrti na svetu. Najstarejši narodi so se bavili s strojenjem kož. Način, kako so strojili, pa je bil zelo enostaven, a tudi zelo nehigijeničen. Delavci so bili izpostavljeni neznosnemu smradu. Saj tudi niso še poznali kemičnih sredstev in drugih pripomočkov, ki bi bili preprečevali gnitje in razkrajanje. Stro* jarstvo na današnji stopnji se je razvilo šele zadnja desetletja. Se pred 30 leti je bil v strojarski obrti v veljavi stari način strojenja, ki je obstojal nad 1000 let. Mali usnjarji danes propadajo. Usnjarska obrt se je razvila v industrijo. V srednjem veku pa je bilo usnjarstvo jako spoštovana obrt. Kot imovita oseba je bil usnjar večkrat obenem tudi krčmar in župan. Stari način strojenja, da obešajo kože v dim, je ohranjen še v Albaniji in južnem delu naše države. Tudi Eskimi suše kože v dimu in jih potem drgnejo z ribjo mastjo. Egipčani so strojili s soljo in kakim vegetabilnim sredstvom ter barvali usnje s košenilko. Še danes dobimo v njihovih grobovih lepo barvane usnjate izdelke iz egipčanske dobe. S hrastom so že strojili stari Franki in Germani. Pri nas so uvedli modernejši način strojenja zlasti češki Nemci. Razvilo se je takoimenovano belo strojenje (Weissgerberei). Imena Pollak, Mally izvirajo od teh prvih belostrojarjev. Tudi naši ljudje so precej zahajali na Nemško, ker so jih Nemci radi spreje» mali kot dobre delavce. Tako so se tam naučili strojenja in so to potem doma uporabili. Do nedavno sta bili pri nas dve središči usnjarske obrti: Tržič in Vrhnika. Na Vrhniki so izdelovali zlasti dobro zgornje usnje. Tam je namreč mehka voda brez ogljikove kisline (C02). Tržič pa je nasprotno izdeloval daleč znane trpežne podplate. Veliko trdnost je dala kožam trda voda z mnogo COo. Prvo veliko strojarsko podjetje v Tržiču je bila tovarna Karla B. Mallvja. Ta je začel z ovčjimi kožami, ki jih je na debelo dobival iz inozemstva. Danes obstojata v Tržiču dve strojarski tovarni: Usnjarska in čevljarska zadruga »Runo« in podjetje J. Toporiša. Obe podjetji sprejemata v strojenje vseh vrst živalske kože iz domačega kraja. Ker pa domača okolica daje premalo kož, je te treba dobivati iz oddaljenejših krajev. Naši tovarni dobivata ovčje in kozje kože na debelo iz Bosne, Srbije in Dalmacije. Znano je, da je po teh pokra* jinah reja koz in ovac zelo razvita. Kožo v naravnem stanju, to je neobdelano, imenujemo surovo kožo. Sveža koža začne kmalu gniti, zato jo je treba konservirati, to je nasoliti s kuh. soljo, solitrom ali pa posušiti. Tako se surove kože razpošiljajo. Živalska koža obstoji iz zunanje povrhnice in notranje u s n j i c e. Usnjica je debelejša in sestavljena iz vlaken, ki se med seboj prepletajo. Ako kožo strojimo, dobimo iz usnjice usnje. Stro» j en j e pomeni postopek, po katerem ostane koža mehka in ne segnije. Strojenje je fizikalno^kemijski proces. Snovi, ki spreminjajo kožo v usnje, se imenujejo strojila. V strojilih so organske spojine čreslovine, zlasti tanin (C14 H10 O0). Tanin ima zelo trpek okus. Posebno sorodnost ima do živalske kože, ki ga vsrkava iz raztopin ter se pri tem pretvarja v usnje. Kot strojila se uporabljajo sledeče snovi vsebujoče tanin: smrekovo (12% tanina), hrastovo, vrbovo in brezovo lubje, kvebračodes, hrastove šiške in ježice. Izmed mnogih načinov strojenja se pri nas uporabljata v glavnem dva načina: 1. strojenje s strojili (zlasti s čreslom), 2. rudninsko strojenje. Po prvem načinu strojenja se kožam doda žveplenega natrija (Na, S) ali realgar (As2 S2). Tako preparirane kože se vlože v apnene jame. Apno je lužina, ki razmili vse tolšče v koži. Nastalo milo je iz kože potem lahko iztisniti. Prej tesno vezana kožna vlakna se zdaj zrahljajo in oproste. Na2 S da z apnom [Ca (OH)2] natrijevo lužino (Na OH), ki razvodeni lasne čebulice. Cela koža nabrekne in se omehča. Zdaj se z lahkoto odstrani iz kože dlaka in volna. Ravnotako se iztisne iz kože nastalo milo in s posebnimi noži se odstrani še mes* nati del na spodnji strani kože. Stroji se namreč samo usnjica. Ta proces omehčavanja kože je včasih trajal do 6 tednov, zdaj traja 3 ure do 2 dni. Tako pripravljena koža se izpostavi delovanju raznih kislin, vsled katerih koža nabrekne. S tem se kožna vlakna vnovič zrahljajo. Tako je zdaj pripravljena pot, da morejo v kožo prodreti strojila. S tem se začne pravo strojenje, to je koagulacija (zakrknenje) kožnih vlaken. Koža je ustrojena, kadar na prerezu v sredi ni več svetla. To stro» jenje se vrši v jamah čreslenicah, v katerih so kože izpostav« ljene delovanju strojil. Mnogo hitrejši kot v jamah je proces strojenja v velikih vrtečih se valjih s segretim čreslovim izvlečkom. S čreslom se strojijo: kože za transmisijske jermene, za podplate, zgornje dele, juhtovino, usnje za sedlarska dela, marokin in šagrin. Tako se stroji tudi lakasto usnje, ki se na površju prevleče z lakom. Od rudninskega strojenja se v naših tovarnah izvaja še strojenje z galunom v zvezi z nekaterimi organskimi snovmi. Tako se stroji krzno, usnje za glace*rokavice ter fino ševro^usnje. Uporablja se tudi kromovo strojenje, a to le za finejše usnje. Kože se vlagajo v raz» topino kromovokislega kalija, galuna i. dr. Strojenje je torej hkratu fizični in kemijski proces. Vlaknast ustroj kožnega tkiva olajšuje impregniranje kože s sredstvi za stro> jenje. Strojila se kemijsko spajajo s kožno snovjo. To spajanje temelji na bazičnem karakterju kožnate snovi, oziroma na kislem značaju sredstev za strojenje. Ne morejo pa še natančno raztolmačiti vseh procesov, ki se vrše pri strojenju. Volno, ki odpade od ovčjih kož, prodajajo naši tovarnarji v Nemčijo. »Runo« ima v obratu tudi nekaj modernih strojev kot za likanje usnja, barvanje, natezanje in stiskanje, s katerim dajo usnju različno lice. Producira mesečno 6000 komadov strojenih kož. Ob svojem postanku v letu 1924. je imelo podjetje 6 delavcev, danes jih zaposluje 44. Vidi se lep napredek. Podobno, le v manjšem obsegu dela tovarna J. Toporiša. Uporablja pa stroje Mallyjeve tovarne. Čevljarska obrt in industrija. »Peko«, danes največja tovarna obutve v naši državi, je bila usta« novljena 1. 1903. Prvotno se je bavila z izvozom izdelkov domače indu« strije. Leta 1906. je začela deloma z lastno fabrikacijo, uporabljajoč še vedno deloma domačo industrijo. Leta 1908. pa je prešla na lastno izdelavo čevljev v celoti. Leta 1911. je zgradila lastno tovarno, katero je izdatno povečala v letih 1923.—1925. Njena dnevna kapaciteta je 1500 parov. Izdeluje z najmodernejšimi stroji ženske in moške čevlje v Mackay in Goodyer originalni izdelavi, v posebnem obratu pa otroške čevlje. Zaposluje nad 300 oseb v tovarni, poleg tega pa ima lastne podružnice za prodajo svojih izdelkov: v Ljubljani (3), v Beogradu (2), v Karlovcu, Sarajevu, Sušaku, Skoplju in Zagrebu. Svoje izdelke pro» daja po vsej državi. Do leta 1928. je tovarna obratovala pod tvrdko Peter Kozina &. Co., odtlej pa pod sedanjo tvrdko »Peko«. Druga večja tovarna za obutev vseh vrst je Mally & Demberger, ki zaposluje čez sto delavcev in izvaža svoje izdelke po vsej državi. Posebno sloveči so njeni izdelki domačih čevljev. Poleg teh večjih tovarn imamo še celo vrsto manjših, ki se raz» vijajo prav ugodno. Omenjamo predvsem tovarno »Babvsčeveljčkov« g. Antona Jelenca, ki slovi po vsej državi radi svojih ličnih in srčkanih izdelkov. Tovarna je ustanovljena od sedanjega imetnika šele 1. 1921., vendar že danes zaposluje skoro 50 delavcev. V doglednem času jo bo lastnik znatno razširil in povečal svoj obrat tako, da bo zaposlenih okoli sto delavcev. To je prvo špecijalno podjetje te stroke v Tržiču. Dalje moramo omeniti tovarno g. Pavla Bohinca, ki izdeluje v prvi vrsti močne moške čevlje, namenjene za kršne kraje v naši državi. Tovarna se je razvila tudi šele po vojni in uspeva prav lepo, zapo* sluje do 20 delavcev. Sedanji prostori so ji pretesni, zato se bo mo» rala razširiti. Nikakor pa ne smemo prezreti čevljarske hišne obrti. V Tržiču je čevljar skoro v vsaki hiši, v nekateri še po dva in več. Vsi delajo iz večine trgovsko blago, nekaj pa tudi izvršuje dela po naročilu. Čev» ljarska zadruga, ki jo je dolga leta vodil g. Ivan Papov, ima v svojih predalih zapisanih skoro dve sto članov=mojstrov. Zadruga posluje za sodni okraj Tržič. Od vseh čevljarskih mojstrov, kolikor jih ima za* druga, prebiva in deluje v Tržiču nad osemdeset obrtnikov, drugi so v tržiški okolici. Čevljarska obrt mora skrbeti v sedanji dobi za dober obrtni naraščaj, ki mora biti dobro izobražen in strokovno zadosti podkovan, sicer bo začela ta prevažna domača obrt pešati. Mizarstvo. Nič manj kot čevljarstvo ni razvito v Tržiču in njegovi okolici mizarstvo. Tržiški mizarji slove izven mej svojega kraja radi dobrih in cenenih izdelkov. Po vojni se je obratovanje silno moderniziralo, skoro vsi mizarji imajo vse potrebne mizarske stroje, ki jih goni deloma voda, deloma elektrika. Največje mizarsko podjetje je tovarna pohištva Alfred Amann. Iz malih začetkov se je tako razvilo, da je danes zaposlenih do 30 delavcev in da dela iz večine za druge kraje. Tako omenjamo, da je oprema sejne dvorane mesta Kranj delo te tovarne, ki je opremila prav tako dvorno čakalnico v Lescah, za katero so se potegovala najodličnejša podjetja iz vse države. Dalje moramo omeniti podjetji g. Avguština Primožiča in Antona Pretnarja. Obe izdelujeta tako pohištvo kakor tudi stavbno mizar« stvo, obe imata strojna obrata. Za mizarstvo so v Tržiču radi ugodnih pogonskih sil in še več radi dostatka izvrstnega lesa prav ugodna tla, in se bo dalo še marsikaj doseči, če bodo gledali na dober strokovni naraščaj. Druga lesna podjetja. Les je glavni produkt tržiške okolice, odkoder se izvozi vsako leto sto in sto vagonov izven mej naše države. Naj večje podjetje je vse* kakor ono g. veleposestnika dr. Karla Borna, ki ima svojih gozdov toliko, da mora več desettisoč kubičnih mestrov vsako leto posekati. Poleg žaganja desk se peča z dogami za cementne sode, z deskami za trgovske in druge zaboje, ki jih izvaža celo v Egipt, dalje ima moderno urejeno sušilnico lesa, da more izvrševati ves izvoz s posu» šenim blagom. Na tržiškem kolodvoru je ena največjih žag v Sloveniji, ki jo žene lastna elektrika, iz gozdov pa dovaža lastna mala železnica les do žage na Puterhofu. Od tod dalje ga prevažajo s konji na tržiški kolodvor. Celo leto dan na dan gre sto in sto težko naloženih vozov, ki prevažajo hlode in druge izdelke. S prevažanjem lesa zaslužijo pre* bivalci lepe vsote denarja. Tu moramo omeniti še eno podjetje, ki zasluži vso pozornost, ker je nastalo po iznajdljivosti ustanovitelja g. Simona Smuka in obratuje ob Bistrici v Retnjem pod Tržičem ter je edino te vrste. Podjetje izdeluje iz brezovega lesa vseh vrst lesene cveke za čevljarje, katere razpošilja po vsej državi in daleč izven mej. Po smrti ustanovitelja vodi podjetje ga. Franja Smukova. Železna obrt. V Tržiču sta dve tovarni za kose in srpe: tovarna Kaj. Ahačiča in K. Globočnika. Obe podjetji obstojata nad 200 let. To je stara častitljiva obrt in stari tržiški predniki so že nekdaj tovorili kose preko Bohinja in Škofje Loke v Italijo. Obe tovarni dobivata jeklo v palicah iz Švedske. To jeklo ima 0-7% ogljika. Kovati in variti se morejo vse vrste železa, ki vsebujejo do 1*5% ogljika. Ako ima železo 0-6 do 1\5% C, se lahko menja nje* gova trdota z različnimi načini obdelovanja. Ta vrsta železa se imes nuje jeklo. Železo z manj od 0-6% C ostane mehko in žilavo in se imenuje kovno železo. Ako se železu doda Ni, Mu, Cr, Mo in W, se dobivajo zlitine, ki ostanejo tudi pri višji temperaturi čvrste in trde. To so različna jekla za orodje. Jeklo je sivobele barve, drobnozrnatega zloga. Kovati se da raz* beljeno do rdečega sija, a za varenje mora žareti belo. Dva kosa belo razžarjenega železa se zvarita v en kos. Pod udarci kladiva se namreč stali mala količina železa na sličnih ploskvah in zlepi oba kosa v eno celoto. Razbeljeno jeklo, ki ga hitro potopimo v vodo, postane zelo trdo, a tudi krhko. Molekuli železa se pri tem vsled naglega ohlajenja silno stresejo in železo v trenutku zavzame manjšo prostornino. Ako udarimo po takem železu, se takoj razleti. To je kaljeno jeklo. Tudi kose se kalijo, a ne v vodi, nego v olju, ki bolje vpliva na lastnost jekla. Da se pa more še ne gotova kosa še nadalje obdelovati in sploh da se odstrani krhkost, se kosa še enkrat, a slabo ogreje, in sicer na 220 do 315° C in polagoma ohladi. S tem se kosa omehča. Pri tem segrevanju jeklo spremeni barvo. Pri 220° C je bledorumeno, pri 230° C rumeno kot slama, pri 255° C rjavo, pri 277° C rdečevijoličasto, pri 288° C svetlomodro, pri 316° C temnomodro. Pri rdečem žarenju izgubi jeklo barvo ter je mehko in se da kovati. Specijaliteta švedskega jekla je, da se dajo doseči na kosi mavrične barve. Pri kovanju razbeljeno jeklo na površini hitro oksidira in izpod kladiva odpada sivi železov oksid, ki ga kovači zovejo »žlinderca«. Naši tovarni izvažata kose in srpe v vse kraje naše države kakor tudi v inozemstvo, zlasti v Italijo. Zelo se pa občuti konkurenca z Avstrijo. Pilar na »Triglav« izdeluje pile in rašplje najrazličnejše oblike v teži od 1 dkg do 31/:« kg. Za izdelavo pil uporablja štajersko jeklo z 1-3—1-6% ogljika. Jeklene palice nasekajo v kose, ki jih kujejo in jim dajo obliko pile. Pila se nato razžari, zmehča in po površju obrusi. Nato se površje naseka z dleti. Potem se pila skali, da postane zopet trda. Obrat more zgotoviti 60.000 komadov letno. Ker se pa kaže premalo zanimanja za domače izdelke, se spravi v promet le manjša množina. Kleparji in ključavničarji. Pri kleparjih in ključavničarjih nas zanima lotanje in avtogeno varjenje. Kleparji lotajo s kleparsko spojko, to je zlitina cina in svinca. Čisti cin ali kositer se ne da dobro liti. Čisti kositer se rabi za pre* vleko železne pločevine in kositrov amalgam za zrcala. Čokolada, sir, milo in drugo je zavito v tanke kositrne litske — stanijol. Razna kuhinjska posoda je prevlečena s kositrom. Piščali za orgle so iz kositra, ki mu je primešanega 30% svinca. Preden se začne z lotanjem, se predmet dobro očisti, najbolje opili. Potem se pocinkana pločevina namaže s koncentrirano solno kislino, a železni in bakreni predmeti z raztopino cinkovega klorida. Kleparji imenujejo to »ugašeno solno kislino«. Dobijo jo, ako v kon* centrirano solno kislino vržejo koščke cinka. Pri tem se izvrši znani kemijski proces: 2HC1 + Zn = Zn Cl2 + H2T. Nastaja cinkov klorid in odhaja prosti vodik, ki ga lahko prižgemo. Tako pripravljen predmet se potem zalota. V ne prehudem ognju se dobro segreje bakreni spajalnik, ki se tudi pred uporabo očisti in pritisne na kos salmijaka (NH., Cl). Nato se na mestu, kjer naj se lota, spojki pritakne spajalnik. Spojka se vsled vročine tali ter zalije preluknjano posodo, zlepi pločevino itd. Nekateri ključavničarji uporabljajo avtogeno varjenje. To se vrši s pomočjo plamena acetilena (C2 H2), ki mu je primešan kisik. Po eni cevi prihaja acetilen iz aparata, po drugi pa kisik iz železne bombe. Obe cevi se združita v skupnem gorilniku, kjer se zmes obeh plinov prižge. Tako nastali plamen je zelo vroč in takoj topi kovine. Acetilen sam pri gorenju razpada v metan (CH,) in prosti ogljik (C), kar je razvidno iz obrazca: 2C2 H2 = CH4 + 3C. Ta osvobojeni ogljik pa se nadalje spaja s kisikom iz zraka ter žari. To poveča plamenu vro=> čino zlasti še, ako umetno dovajamo gorečemu acetilenu kisik. V to nam služi močna železna bomba napolnjena s kisikom. Kisik pridos bivajo iz vtekočinjenega zraka v Rušah ter polnijo z njim železne posode v obliki steklenice. Acetilen sam pa nastaja, ako na kalcijev karbid (Ca C2) kaplja voda (Ca C2 + 2 H20 = C» H» + Ca (OH)2). Karbid pa nastaja, ako v električni peči žari zmes žganega apna in koksa (Ca O +3C = Ca C2 + CO). Tudi karbid izdeluje tovarna v Rušah. Karbid je hraniti na suhem v zaprtih posodah, ker drugače privlači vlago iz zraka in razpade v prah, to je kalcijev hidroksid, a razvijajoči se acetilen brez koristi uhaja v zrak. Posebna lastnost ace» tilena je, da je pomešan z zrakom zelo eksploziven. Vsled nezadostne pazljivosti ali pa tudi nevednosti povzroča to po delavnicah razne nezgode, ki so lahko tudi smrtnonevarne. Zato je strogo paziti, da v aparat za razvijanje acetilena zrak nima dostopa. Železne tračnice varijo s termitom. To je aluminijev prah pomešan s kakim kovinskim oksidom n. pr. Fe2 03.— 2A1+'Fe2 Os = 2Fe + Al2 03. Aluminij zgori, to je odtegne železovemu oksidu kisik. Pri tem kemijskem procesu nastaja močna vročina. Izloča se čisto železo, ki zvari stikajoča se konca tračnic. Apnenice. V Tržiču in okolici je tudi več apnenic. Te proizvajajo žgano apno (Ca O) iz apnenca (Ca C03). Od apnenic ima zelo ugodno lego apnenica I. Debevca tako glede bližine kolodvora kakor tudi glede velike množine apnenca tik za apnenico. Tu se proizvaja dnevno 10.000 kg žganega apna. Je pa ta apnenec močno pomešan z dolomitom, ki je zmes magnezijevega in kalcijevega karbonata (Mg COs + Ca COa). Primešani Mg COy sicer ne izboljša kakovost žganega apna, pač pa je žgano apno vsled njegove primesi bolj odporno proti pretvorbi na zraku; ne razpada namreč tako hitro vsled zračne vlage. Žgano apno je treba sproti sveže odvažati in razpečavati, ne sme ležati in čakati na odvoz. Da se apnenec pretvori v žgano apno, se mora v pečeh — apne* nicah — segrevati do 800° C. Pri nas se kurijo apnenice večinoma z žaganjem, ki ga mnogo pride iz velikih žag. Razžarjen apnenec se raz« kroji v žgano apno in ogljikov dvokis po obrazcu: Ca CO:i + 800° C = Ca O + CO., 100 kg =56 kg+ 44 kg Apnenec daje torej 56% žganega apna. Žgano apno pohlepno vpija vodo in se pri tem spreminja v gašeno apno — (Ca(OH)2 — razvijajoč mnogo toplote (CaO + H,O = Ca(OH)2). Da se 1 kg apnenca pretvori v žgano apno, je potrebno 600 kalorij. Pri gašenju pa proizvaja 1 kg CaO 155 kalorij. V najboljših krožnih pečeh se porabi za 100 kg Ca O do 22 kg kuriva, v manjših navadnih pečeh pa do 30 kg. Im3 Ca O daje 2 Vo m3 gostega apnenega testa, ki daje s 3 m3 čistega peska dobro malto. Taka malta lahko oddaja vodo in sprejema C02 iz zraka ter otrdne, ker prehaja nazaj v Ca COs — (Ca(OH)2 + C02 — Ca C03 + Ho O). V novozgrajenih stavbah dovajajo zidu ogljikov dvokis tudi s tem, da sredi sobe zakurijo pečico z ogljem. Goreči ogljik se spaja s kisikom in tvori C02. S tem se proces karbo* niziranja malte pospeši in med novo zidovje se je mogoče prej vse« liti. To se lahko zgodi, ako zid ne vsebuje preko 1-5% vode. Da se zidna malta popolnoma karbonizira, to je preide v karbonat, traja stoletja. Še po 300 letih so sredi zidov našli alkalično malto. Dolgim stoletjem kljubujoča trdnost starorimskih zidov najbrže ni posledica boljšega materijala, nego je vzrok boljša karbonizacija in izkristaliziranje. Važnejše rudnine. Od rudnin v bližnji okolici Tržiča je omeniti apnenec, dolomit, lapor, glino, kremenjak, porfir in okro. Dobe se tudi kristali manga» nove rude. Povsod so raztreseni sledovi rdečega železovca. V Dolini pri Tržiču se dobe čisti kristali kremenjaka. Posebnost za Tržič je živosrebrna ruda cinober (Hg S), ki se na=> haja pri Sv. Ani. To je že star rudnik. Med vojno so Nemci zopet začeli kopati in v tamkajšnji tovarni so pridobivali iz cinobra živo srebro. Pridobivali so tudi samorodno živo srebro, to je čisto srebro v drobnih kapljicah. V rudniku so baje naleteli na 2 m debelo žilo rude. Vse delo se je pa ustavilo ob prevratu leta 1918. Gotovo bi se izplačalo zopet začeti z delom. Tudi sadra (Ca S04) je doma v tržiški okolici, in sicer se nahaja večja množina v Završniku. Sadra je važno gnojilo, ker preprečuje izhajanje amonijevih (NH.,—) spojev iz zemlje in privaja zemlji apno. Rastlinam daje žveplo. Sadra, segreta na 180° C, se imenuje žgana sadra. Rada vpija vodo ter se kmalu strdi in otrdne. Zato se rabi za izdelovanje modelov, v kirurgiji in v kiparstvu. Preko 200° C segreta sadra več ne sprejema vode, to je mrtva žgana sadra. Do 1000° C žarjena sadra se zove Estrichova sadra. Ta zopet sprejema vodo, a zelo počasi. Postane pa pri tem trda kot kamen in je odporna zoper vsake vremenske izpremembe in padavine. Že v starem in srednjem veku se je Estrichova sadra uporabljala kot malta za zidanje (Cheopsova piramida) gradov in cerkva. Kasneje je niso več uporabljali v to svrho, a v novejšem času prihaja zopet v rabo. Uporablja se brez peska. Po nekaj dneh je trda in po par tednih je »kemično dozorela«. Papirnica. Med večjimi podjetji v Tržiču je tudi: Charles Moline, tovarna lesnih lepenk. Tovarna je bila ustanovljena 1. 1881. ter izdeluje belo lesno lepenko. Letno izvozi 150 vagonov lepenke. Izvaža v vse kraje naše države in v inozemstvo, kot v Italijo, Grčijo in Anglijo. Tovarna zaposluje 100 delavcev. Ima vodni pogon, in sicer imata oba dela tovarne na Slapu in v Čadolah na razpolago 500 HP. Kot surovina za lepenko se uporablja svež, zdrav les, in sicer smreka in jelka. Potek izdelave lepenke je zelo enostaven. Elektrarne. Električni centrali na Fabriki in pri Sv. Ani sta last predilnice. Služita za pogon strojev in za razsvetljavo v predilniških obratih. Obe centrali imata najmodernejšo opremo. Prva ima dva, druga pa tri generatorje, to je stroje za proizvajanje električnega toka. Tudi elek* trarna barona Borna v Pristavi ima dva generatorja. Vse imenovane centrale proizvajajo trofazni izmenični ali vrtilni tok. Ta je enako uporabljiv za razsvetljavo kot za pogon motorjev. Motorji na vrtilni tok morajo biti drugače grajeni kot motorji na istosmerni tok, ki n. pr. gonijo tramvaj. Na Fabriki znaša napetost 6300 V. Ta napetost se transformira za motorje na 380 V, a za luč na 220 V. Vsak generator žene vodna turbina, vrtljiva na skupni osi z generatorjem. Vsaka tur» bina ima 500 HP. Generatorja delata 750 obratov na minuto. Premer vodne cevi, ki dovaja 3600 1 vode na sekundo, torej za vsako turbino 18001. Račun pokaže, da gre v 1 uri skozi vsako turbino 6480 m:! vode. Iz premera cevi in hitrosti vodnega toka v cevi ter iz vodne višine, ki znaša 24 m, je lahko izračunati gonilno silo. Tehničnih naprav v centrali tu ni mogoče na kratko opisati. Za razumevanje trofaznega izmeničnega toka in njega svojstva pa sploh ne zadostuje samo opis, ampak je za to potreben poseben in obširen študij. Čuditi se je pri ogledovanju bistroumnih naprav moči in iznajd* ljivosti človeškega duha, ki je tako vpregel nevidne prirodne sile v svoje vajeti, da ga slušajo in služijo njegovi volji. Za svojo tako razvito industrijo se ima Tržič zahvaliti vodni sili. Vidimo, kako je vodna moč izrabljena zlasti na Mošeniku. Mošenik je namreč stalen, medtem ko je Bistrica nestalna in zato manj uporab» ljiva. Tekoča voda s padcem je dragocen kapital, ki ga je treba umno izrabiti. Tudi v Tržiču in v okolici je še dosti vodne sile, ki neizrab* Ijena čaka dneva, ko bo zavrtela nove turbine in stroje. Tako smo na kratko pregledali nekaj prirodoslovnih pojavov v Tržiču in bližnji okolici. Napravili smo to na način in v obsegu, ki je razumljiv in primeren izobrazbi, ki jo pridobi učenec v meščanski šoli iz prirodopisja, fizike in kemije. Seveda smo se strogo omejili samo na to, kar ima Tržič in še od tega le na gotove stvari. Da človek more s koristjo opazovati življenje in njega pojave, mu je potrebno gotovo znanje. Le izobražen človek more s svojim očesom prodreti v bistvo stvari. Meščanska šola je ona, ki na splošno podlago pridobljeno v osnovni šoli zida v učencu za praktično živ* ljenje potrebno znanje. Tu si učenec zlasti na podlagi prirodoslovnih ved pridobi smisel za opazovanje naravnih pojavov. Narava ima skrite neizmerne zaklade, ki jih nudi človeku. Ta pa mora te zaklade dvigniti in se z njimi okoristiti. ' ■ . . ■ . Kazalo. Stran 1. Uvod: Ob desetletnici. Levec Kristina............................................3 2. Zgodovina meščanske šole v Tržiču. Lajovic Alhin.................................5 3. Prosvetno delo učiteljskega zbora. Lajovic Albin................................21 4. Imenik učencev 1919. do 1929................................................... 26 5. Imenik učenk 1919. do 1929.......................................................... 29 6. Učenci in gospodarstvo. Lajovic Albin................................................33 7. Kaj me je zanimalo... Šter Jože......................................................38 8. Spisek strokovnih učiteljev v prvem desetletju. Lajovic Albin .... 41 9. Pregled prireditev 1919. do 1929. Lajovic Albin..................................43 10. Štirje temperamenti pri otrocih. Kerne Leopold....................................48 11. Tržiška industrija in prirodoslovne vede v meščanski šoli. Žargaj Tomo . . 52 O 'X' •C::.^.^>:'V;'-- ;•>»;.f j! V ;-X '■■ ■'* :.'>. ■; ' :; : A ,' 1' '■”■ ■-■:• ,; ■ ’ v;,( ;j.,. ; • ■#»•■• ■ \ ;• ■. fc'S. ^ * -w^&A