1.1. Pred vami so odredbe, ki jih predpi- sujemo, da jih upoštevate pri `ivljenju v sa- mostanu. 2. Glavni razlog, zaradi katerega ste se sploh zbrali, je harmonièno ̀ ivljenje v tem domu;1 naj bosta vaša duša in srce eno v Bogu.2 3. Ne govorite, da je kaj samo vaše, vse naj bo skupno. Predstojnik naj vsem razdeli hrano in obleko;3 ne vsem enako, vsi paè ni- ste enako pri moèeh; vsakemu torej v skladu z njegovimi potrebami. Tako namreè berete v Apostolskih delih, da so imeli vse stvari skupne in vsak je dobil toliko, kolikor je po- treboval.4 4. Ko tisti, ki so v posvetnem `ivljenju kaj posedovali, vstopijo v samostan, naj rade volje `elijo, da bi to bilo skupno. 5. Tisti pa, ki niso imeli nièesar, naj v sa- mostanu ne išèejo tistega, èesar `e zunaj niso mogli imeti. Vendar jim je treba priskrbeti vse, kar zahteva njihovo zdravje, pa èetudi je revšèina, v kateri so `iveli prej, onemogoèala, da bi našli celo najnujnejše. A naj ne mislijo, da so sreèni samo zato, ker so našli `ive` in oblaèila, ki jih prej niso mogli najti. ,* 6. In naj ne nosijo glav visoko, ker se dru- `ijo z ljudmi, do katerih si zunaj niso upali niti pristopiti. Paè pa naj imajo »srce kvišku«, in naj ne pogrešajo zemeljske praznine,5 da ne bodo postali samostani v korist bogatim namesto revnim, èe bodo bogati tam poni- `evani, revni pa se bodo napihovali. 7. Po drugi strani naj tisti, za katere se zdi, da so v posvetnem `ivljenju kaj veljali,6 ne gledajo zviška na svoje brate, ki so v to sveto zvezo prišli iz revšèine. Bolj naj si prizadeva- jo, da bi se proslavili z dru`enjem z revnimi brati kot z ugledom bogatih staršev. Naj se ne povzdigujejo, èe so skupnosti prispevali kaj od svojega imetja, niti naj ne bodo zaradi svojega bogastva, ker ga delijo s samostanom, bolj ošabni, kot pa èe bi ga u`ivali v zuna- njem posvetnem `ivljenju. Zares, vsak drug greh je povezan z zagrešitvijo zlobnih dejanj, Ko se je Avguštin leta 386 spreobrnil in bil leto zatem krš~en, se je odlo~il `iveti v skupnosti s prijatelji; ta skupnost je vedno bolj dobivala znake samostanske dru`ine, zlasti še ko so se vrnili v Afriko in je tam Avguštin postal duhovnik in leta 395 škof. Skupnost je postala nekakšen kleriški samostan, ki je bil v oporo škofu pri njegovem pastirskem poslanstvu. Ker je skupnost potrebovala za svoj obstoj pra- vila, je Avguštin okrog leta 400 napisal Regulo oziroma Vodilo. ~eprav njegova skupnost ni pre`ivela krize po vandalskih in arabskih vpadih, pa so si Avguštino- vo besedilo, ki je najstarejše tovrstno besedilo na Zahodu, privzeli za svoje vodilo obnovljeni avguštinci v 13. stoletju, dominikanci, premonstratenci in še nekaj dru- gih redov in kongregacij; še danes si ga izbere in se po njem ravna kakšna novona- stala skupnost (npr. The Community of Monks of Adoration iz leta 1984). / -0  % $  *7  # ošabnost pa pre`i celo v dobrih delih z na- menom, da jih unièi. In kaj pomaga razsipa- vati imetje z dajanjem ubogim, celo do mere, da sam postaneš reven, ko nesreèna duša za- radi tega s preziranjem bogastva postane še bolj ošabna, kot pa je bila zaradi posedovanja le-tega.7 8. Vsi torej `ivite enodušno in slo`no, drug v drugem èastite Boga,8 èigar svetišèa ste postali.9 8  2.1. Ne opustite molitev ob urah in èasih, doloèenih za to.10 2. V molilnici naj ne dela nihèe nièesar drugega kot tisto, èemur je prostor namenjen, od koder tudi dobiva ime. Èe se morda naj- dejo takšni, ki bi `eleli moliti tudi ob uri, ki ni doloèena za to — v svojem prostem èasu, naj jim ne bodo v napoto tisti, ki mislijo, da se mora tam kaj drugega postoriti. 3. Ko slavite Boga s psalmi in himnami, v srcih premišljujte to, kar prihaja na usta. 4. Pojte samo tisto, kar je predpisano za petje; naj se torej ne poje tisto, kar ni temu namenjeno.   ! 3.1. Svoje telo obvladujte s posti in odre- kanji hrani ter pijaèi toliko, kolikor vam do- pušèa zdravje. Kadar pa se kdo ne more po- stiti, naj vendarle ne je zunaj obrokov, razen èe je bolan. 2. Ko pristopate k mizi, brez hrupa in nas- protovanj poslušajte, kar se vam v skladu z navado bere, vse dokler ne vstanete od tam; naj se ne hranijo samo vaša usta, tudi vaša ušesa naj bodo laèna bo`je besede.11 9   !  3. Èe so tisti, ki so zaradi prejšnjega na- èina `ivljenja obèutljivejšega zdravja, pri hrani obravnavani drugaèe, naj to drugim ne bo v spotiko in naj se ne zdi krivièno tistim, ki jih je drugaèno `ivljenje naredilo moènejše. Naj zdravi bratje ne mislijo, da so drugi sreènejši, ker jedo tisto, èesar oni ne, paè pa naj si èe- stitajo, da imajo zdravje, èesar drugi nimajo. 4. In èe dobijo tisti, ki so bili pred priho- dom v samostan vajeni udobnejšega naèina `ivljenja, kaj od hrane, oblaèil, pogradov in odej, èesar moènejši in zato sreènejši ne prej- mejo, naj ti razmislijo, kako zelo daleè so se prvi odmaknili od svojega posvetnega `ivlje- nja k temu tukaj, èeprav niso mogli doseèi vr- losti moènejših bratov. Ni treba, da si vsi `e- lijo tisto, kar jih pešèica dobiva, pa ne zato, da bi bili s tem poèašèeni, paè pa ker trpijo. Naj osovra`ena izkrivljenost ne dose`e, da v samostanu bogati postajajo tisti, ki prenašajo toliko naporov, kolikor le morejo, revni pa u`ivajo v udobnem naèinu `ivljenja. 5. Kakor je nujno, da bolni dobijo manj hrane, da jih ne tišèi, je treba tudi po bolez- ni z njimi ravnati tako, da si bodo èim hitreje opomogli, pa èetudi so prišli iz najhujše zu- nanje revšèine. Njihova nedavna bolezen jim bo omogoèila tisto, kar so bogati imeli za del svojega `ivljenja. Ko pa si zopet pridobijo prejšnje moèi, naj se vrnejo k uèinkovitejše- mu naèinu `ivljenja; bo`ji slu`abniki so toliko bolj primerni, kolikor manj pogrešajo. Ko so èili in zdravi, naj jih ne zadr`uje veè `elja po hrani, ki so jo bolni morali dobivati za krep- èilo. Za bogatejše naj se imajo tisti, ki bodo v prenašanju varènosti pogumnejši. Bolje je namreè manj pogrešati kot veè imeti.12 !! ! 4.1. Vaše oblaèilo naj ne izstopa; pritegne in ugaja naj vaše pošteno ̀ ivljenje, ne vaš izgled. 2. Ko kam greste, hodite skupaj; ko tja pridete, stojte skupaj. 3. Pri hoji, postajanju, pri vseh vaših gibih naj se ne zgodi niè takega, kar bi koga, ki vas vidi, raz`alilo; vse naj pritièe vaši svetosti. 4. Èe vr`ete pogled na kako `ensko, naj se ne pritrdi na nobeno. Ni namreè prepo- vedano gledati `enske, ko greste ven; je pa       pregrešno si jih po`eleti ali hrepeneti po tem, da bi si one po`elele vas.13 Po`elenje `ensk in po`elenje po njih ne raste samo zaradi dotika in strasti, temveè tudi zaradi pogleda. Ne tr- dite, da so vaša srca èista, èe imate neèiste oèi; neèisto oko je namreè glasnik neèistega srca. Ko takšna srca ob vzajemnem pogledu naz- nanjajo neèiste reèi in v skladu s po`eljivostjo telesa razveseljuje strast, pa èeprav brez izre- èene besede, potem zbe`i èistost iz njihovih `ivljenj, pa èeprav se neèiste skrunitve ne do- taknejo njih teles. 5. Tisti, ki je oko zapièil v `ensko in `eli, da bi ona storila enako, ne sme misliti, da drugi ne vidijo, kaj poène. Opazijo ga celo tisti, za katere je preprièan, da ga ne. Pa èe- tudi ostane skrito, èetudi se ne opazi, kaj bo naredil glede Njega, ki opazuje od zgoraj in mu niè ne more ostati skrito.14 Ali naj si zato predstavljamo, da ne vidi, ker gleda s potr- pe`ljivostjo, ki je tolikšna kot njegova mo- drost? Svet mo` naj se torej boji, da mu ne bi bil po volji, in naj ne `eli grešno ustreèi `enski. V mislih naj ima, da On vidi vse, naj torej ne `eli pregrešno gledati `ensko. Kajti ob taki prilo`nosti je priporoèljiv strah bo`ji, kot piše v Svetem pismu: Gospodu je gnu- soba tisti, ki v kaj upira pogled.15 6. Ko ste torej skupaj v cerkvi ali kjer koli drugje, kjer so prisotne `enske, drug druge-  Sveti Avguštin.  # mu varujte èistost. Bog, ki prebiva v vas,16 vas bo èuval tudi na ta naèin — po vas samih. )   $ 7. Èe pa pri katerem od vaših opazite to po`eljivost oèi, o kateri govorim, ga takoj opomnite, da zaèeto zlo ne napreduje, am- pak se èimprej popravi. 8. Èe opazite, da dela to isto vnoviè ali ka- teri drugi dan, tudi po opominu, ga nazna- nite kakor ranjenega, ki je potreben zdravlje- nja, kdor koli `e je mogel to odkriti. A naj- prej ga poka`ite še enemu ali dvema, da se mu krivda lahko doka`e s prièanji le-teh in se ga lahko zadr`i z ustrezno strogostjo.17 Ko ga naznanite, si ne oèitajte, da ste hudobni izdajalci. Bolj ste namreè krivi, èe svojim bra- tom, ki jih morete z naznanitvijo rešiti, z mol- kom dopustite, da se pogubijo. Èe bi namreè imel tvoj brat rano na telesu, ki bi jo `elel skriti iz strahu pred zdravljenjem, ali ne bi bilo brezèutno molèati in usmiljeno dati to na znanje? Koliko bolj nujno ga je šele obe- lodaniti zato, da ne bo utrpel še globlje rane na duši. 9. Èe opominu navkljub ne `eli popraviti napake, je treba to pokazati predstojniku, še preden se pove ostalim, ki bi morali do- kazati njegovo krivdo v primeru njegovega zanikanja obto`b. Ovadite ga torej na skri- vaj, ne da bi ostali sploh kaj vedeli o tem. Èe pa bi zanikal, naj se nevednemu prive- dejo ostali, da se mu vprièo vseh doka`e krivda, tako da ga ne krivi ena prièa, temveè da ga obsodijo dve ali tri.18 Ko mu je krivda dokazana, se mora podvreèi kazni, ki ga bo poboljšala in je v skladu z doloèili predstoj- nika ali duhovnika, ki mu pritièe uprava. Èe bi kazen zavraèal, ga iz`enite iz skupnosti, pa èeprav sam ne `eli izstopiti. Ne iz kru- tosti, temveè iz usmiljenja, da ne bi ta ku`ni dotik pogubil mnogih. 10. In vse to, kar sem dejal o oèesu, ki naj ne strmi, naj se skrbno in zvesto upošteva tudi pri ostalih zablodah: kako jih zaslediti, prepreèiti, naznaniti, dokazati in kaznovati, s spoštovanjem do ljudi in sovraštvom do grehov. 11. Èe pa bi kdo šel v tem zlu tako daleè, da bi od katere na skrivaj prejemal pisma ali kakršna koli darilca, mu prizanesi in moli zanj, èe sam to prizna. Èe pa se ga zasaèi in spozna za krivega, naj bo stro`je kaznovan v skladu s sodbo predstojnika ali duhovnika. , $       5.1. Oblaèila imejte na enem mestu v varstvu enega ali dveh ali tolikih, kot bi lah- ko zadošèalo za njihovo pregledovanje, da jih ne bodo unièili molji. Kakor se hranite iz ene shrambe, tako se oblaèite iz ene omare. Èe je le mogoèe, se ne obremenjujte s tem, kakšno obleko dobite ob menjavi letnih èa- sov: ali vsak izmed vas dobi nazaj tisto, kar je bil odlo`il, ali tisto, kar je bil imel nekdo drug; da ima le vsakdo vse tisto, kar potre- buje.19 Èe zaradi tega med vami nastanejo spori in godrnjanje,20 ker se nekdo prito`uje, da je dobil slabšo obleko, kot jo je imel prej, in sodi, da je zanj sramotna taka oprava, kak- šno je nosil drug brat, iz tega sklepajte, ko- liko vam manjka v onem notranjem svetem oblaèilu srca. Vam, ki se prepirate zaradi ob- leke telesa. Èe pa se popusti vaši slabosti in dobite nazaj tisto, kar ste odlo`ili, vendar hranite na enem mestu s skupnimi varuhi ti- sto obleko, ki jo odlo`ite. 2. Vsekakor naj nihèe ne dela sebi v ko- rist, temveè naj bodo vaša dejanja usmerjena v skupno dobro, in bodite bolj pripravljeni za delo, kot èe bi vsak od vas delal zase. Lju- bezen namreè, o kateri je pisano, da ne išèe svojega,21 se pojmuje tako, ker daje pred- nost skupnemu dobremu pred lastnimi in- teresi in ne postavlja lastnih na prvo mesto. Kolikor bolj boste torej skrbeli za skupne stvari, toliko bolj boste vedeli, da napredu-       jete. Naj se nad vsemi stvarmi, ki slu`ijo prehodnim nujnostim `ivljenja, dviga vred- nota ljubezni, ki ostaja.22 3. Èe kdo svojim sinovom ali katerim dru- gim sorodnikom v samostanu prinese kakšno oblaèilo ali kar koli drugega, kar predvideva, da bi se potrebovalo, naj se to ne sprejme na skrivaj. Zgodi naj se pod nadzorom predstoj- nika, da bo kot skupna last na voljo tistemu, ki jo bo potreboval. 4  :    4. Svoja oblaèila perite v skladu z doloèili predstojnika ali sami ali pa naj to storijo be- lilci, da ne bo prevelika `elja po èisti obleki vzrok notranjih made`ev na duši. 5. Tudi umivanje telesa se ne sme niti naj- manj zanemarjati, sploh ko to zahteva boleh- nost. A to naj se opravi na podlagi zdravniš- kega nasveta brez godrnjanja, tako da brat na ukaz predstojnika naredi, kar se za zdravje mora storiti, èetudi se mu to upira. Èe pa bi si brat neèesa `elel, in mu to morda ne bi ko- ristilo, naj se ne pokorava svoji `elji. Vèasih se namreè misli, da nekaj koristi, ker daje u`itek, v resnici pa škoduje. 6. Naposled, èe se bo`jemu slu`abniku v telesu skriva boleèina, mu brez obotavljanja verjemite, ko pove, kaj ga boli. Toda, èe ni gotovo, ali mu zdravilo, ki ga ima rad, tudi koristi, naj se posvetuje z zdravnikom. 7. Ko je treba obiskati terme ali kateri koli drugi kraj, naj ne hodijo manj kot dva ali trije skupaj. Kdor ima razlog za pot, naj ne hodi s tistimi, s katerimi sam `eli, temveè s tistimi, ki jih doloèi predstojnik. 8. Skrb za bolne, in za tiste, ki okrevajo po bolezni ali trpijo zaradi kake hibe, pa èetudi brez vroèice, naj bo dodeljena enemu bratu, da bo sam v shrambi poiskal tisto, za kar bo uvidel, da kdo potrebuje. 9. Tisti, ki so postavljeni na èelo shrambe, tisti, ki skrbijo za oblaèila, ali oni, katerih po- droèje so knjige, naj brez godrnjanja slu`ijo svojim bratom. 10. Knjige naj bodo na razpolago ob do- loèeni uri in dnevu; kdor jih `eli zunaj te ure, naj jih ne dobi. 11. Tisti pa, ki pazijo na oblaèila in obu- tev, naj si jih ne pomišljajo dati, ko jih pro- sijo bratje, ki jih potrebujejo. & '#    6.1. Prepirov ne imejte nobenih,23 ali pa jih kar najhitreje konèajte, da se jeza ne razraste v sovraštvo in naredi iz iveri bruna24 ter povzroèi, da duša postane ubijalska. Tako namreè berete: “Kdor sovra`i svojega brata, je ubijalec”.25 2. Kdor koli je drugega ranil s sramotitvi- jo, kletvijo ali oèitanjem pregrehe,26 naj se ne pozabi èimprej opravièiti za dejanje, ki ga je storil, in tisti, ki je bil ranjen, naj odpusti brez razpravljanja. Èe pa ste `alili drug dru- gega, si morate grehe vzajemno odpustiti, `e zaradi vaših molitev,27 ki morajo biti toliko bolj iskrene, koliko pogosteje molite. Brat, ki ga pogosto skuša jeza, pa vendar hiti do- seèi odpušèanje pri bratu, kateremu priznava, da mu je naredil krivico, je boljši kot ta, ki je k jezi sicer manj nagnjen, a se te`je ukloni, da bi prosil odpušèanje. Kdor pa nikoli ni pripravljen prositi odpušèanja ali tega ne sto- ri iz srca,28 je v samostanu zaman, pa èeprav ga od tam ne iz`enejo. Varèujte torej s pre- grobimi besedami. Èe pa so `e pobegnile iz vaših ust, naj vas ne bo sram s teh ustnic spra- viti tudi zdravilo za rane, ki so jih povzroèile. 3. Kadar vas potreba po disciplini napelje k uporabi stro`jih besed, da bi podrejene spravili v red, pa èetudi èutite, da ste sami prestopili mero, ni na vas, da prosite odpuš- èanje. S preveliko poni`nostjo do podrejenih se ugled vladanja pri njih omaje. Za milost pa morate prositi Gospoda vseh, ki ve, kako ste naklonjeni tudi tistim, ki jih morda gra- jate bolj, kakor je prav. Med vami mora biti duhovna ljubezen, ne telesna.   #         '  7.1. Predstojnika ubogajte kakor oèeta,29 in mu vselej izkazujte spoštovanje, da ne `alite Boga v njem.30 Še mnogo bolj velja to za du- hovnika, ki skrbi za vse vas. 2. Predvsem je naloga predstojnika, da se vsa ta naèela upoštevajo; èe pa se kaj ne, naj poskr- bi za kaznovanje in poboljšanje, prestopka naj ne zanemari in spregleda. Pri tem naj poroèa duhovniku, ki je pri vas najvišja avtoriteta, o stva- reh, ki presegajo njegove meje in moèi. 3. Kdor je vaš predpostavljeni, naj se ne šteje za sreènega zaradi svoje moèi gospodo- vanja, temveè zato, ker slu`i drugim v lju- bezni.31 V vaših oèeh naj ima prvo mesto za- radi svoje èasti, zaradi strahu bo`jega naj bo med vami zadnji.32 On sam naj bo zgled do- brih del do vseh.33 Opozarja naj tiste, ki no- èejo delati, tola`i malodušne, podpira sla- botne, potrpe`ljiv naj bo z vsemi.34 Rade vo- lje naj ohranja red, vzpostavlja strah. In èe- prav je oboje nujno, naj si bolj prizadeva za to, da bi ga imeli radi, kot pa da bi se ga bali. Vedno naj se zaveda, da bo Bogu za vas polagal raèune.35 4. Bodite torej soèutni pri uboganju ne samo drug do drugega, paè pa tudi do nje- ga,36 ki je med vami sicer na višjem polo`aju, a zato izpostavljen toliko veèji nevarnosti. 4 '  8.1. Gospod naj dopusti, da vse to doja- mete z ljubeznijo kot èastilci duhovne lepo- te,37 razširjajte blago Kristusovo vonjavo iz svo- jega svetega `ivljenja;38 ne kot su`nji, omejeni z zakoni, temveè kot svobodni ljudje, ki so v milosti.39 2. V tej knji`ici se lahko opazujete kot v ogledalu; da pa ne bi zaradi pozabljivosti èesa zanemarjali,40 naj se bere enkrat na te- den. In ko boste ugotovili, da delate vse, kar je zapisano, se zahvaljujte Gospodu, da- rovalcu vsega dobrega. Ko pa kdo med vami ugotovi, da je nekje padel, naj prete-  klost ob`aluje, prihodnost pa varuje; moli naj, da se mu greh odpusti in da ne bo vpeljan v skušnjavo.41 $%"!1 "!!(!" #( $ * Besedilo bo izšlo v komentiranem izboru Avguštinovih del v zbirki Hieron pri zalo`bi Nova revija. 1. Prim. Ps 67,7. 2. Prim. Apd 4,32. 3. Prim. 1 Tim 6,8. 4. Apd 4,32-36. 5. Prim. Kol 3,1-2. 6. Prim. Gal 2,2. 7. Prim. Ps 111,9; Lk 18,22; 1 Kor 13,3. 8. Prim. Rim 15,6. 9. Prim. 2 Kor 6,16. 10. Prim. Kol 4,2; Rim 12,12. 11. Prim. Am 8,11. 12. Prim. Seneka, Ep. ad Luc. 2, 6. 13. Prim. Mt 5,28. 14. Prim. Prg 24,12.18. 15. Prg 27,20. 16. Prim. 1 Kor 3,16; 2 Kor 6,16. 17. Prim. Mt 18,15-17. 18. Prim. 1 Tim 5,20. 19. Prim. Apd 4,35. 20. Prim. 1 Kor 1,11; 3,3. 21. 1 Kor 13,5. 22. Prim. 1 Kor 12,31; 13,13. 23. Prim. 2 Tim 2,24; Sir 28,10. 24. Prim. Mt 7,3. 25. 1 Jn 3,15. 26. Prim. Sir 29,9. 27. Prim. Mat 6,12. 28. Prim. Mt 18,35. 29. Prim. Heb 13,17. 30. Prim. Lk 10,16. 31. Prim. Lk 22,25-26; Gal 5,13. 32. Prim. Sir 3,20. 33. Prim. Tit 2,7. 34. Prim. 1 Tes 5, 14. 35. Prim. Heb 13,17. 36. Prim. Sir 30,24. 37. Prim. Sir 44,6. 38. Prim. 2 Kor 2,15; 1 Pt 2,12; 3,16. 39. Prim. Rim 6,14. 40. Prim. Jak 1,23-25; Heb 12,5. 41. Prim. Mt 6,12-13.