Št. 95. V Gorici, dne 20. avgusta 1901. Vefiaj XXXI. Izhaja trikrat na teden v šestih tedanjih, in sicer: vsak torek, Četrtek in soboto, zjatranje lz-danje opoldne, večerno lzdanje pa ob 3. turi popoldne, in stane z uredniškimi izrednimi prilogami ter s »Kažipotom" ob novem letu vred po poŠti pre-jemana ali v Gorici na dom posiljana: Vse leto.....¦. . 13 K 20 h, ali gld. 6-60 pol leta........6 , 60 , , , 3-30 četrt leta........ 3 , 40 * , , 1-70 . __ Posamične številke .stanejo JO vin. Naročnino sprejema upravniStvJTV^Go^dtki "illid štv. li v Gorici v »GoriSki Tiskarni* A;* GabrSček vsak dan od 8. ure zjutraj do 6. zvečer; ob nedeljah, pa oč 9. do 12. ure. Na naročila brez dpposlane naročnine se ne oziramo. »PRIMOREC" izhaja neodvisno od «8oče» vsak petek in stane vse leto 3 K 20 h ali gld. 1-60. cSoča* in «Pritaioreft»-se prodajata v Gorici v to-bakarni Sohwarz v Šolski ulici in Jellersitz v Nunski ulici; — v Trstu v tobakarni LavrenČiS na trgu della Caserma in Pipan v ulici Ponte della Fabbra. (Večerno izdan je.) Odgovorni urednik in izdajatelj Ivan Kavčič v Gorici. Bog in narod! Uredništvo se nahaja v Gosposki ulici St 7 v Gorici v L nsdstr. Z uredmfcom je mogoče govorili vsaki dan od 8. do 12. dopoladne ter od 2. do 5. popoldne; ob nedeljah in praznikih od 9. do 12. dop. UpravniStvo"1 se nahaja v Gosposki ulici St 11. f Dopisi naj se pošiljajo le uredništvu. Naročnina, reklamacije in druge reči, katere ne-spadajo v delokrog uredništva, naj se pošiljajo le upravništvn. _____ Oglasi in poslanica « računijo po petit-vrstah, če tiskano 1-krat 8 kr., 2-krat t kr., 3-krat 8 kr. vsaka vrsta. Večkrat po pogodbi. — Večje črke po prostoru. Naročnino in oglase je plačati loeo Gorica, »Goriška Tiskarna" A. Sioršček tiska in zalaga razen «Soče» in cPrbnorca* še »Slovansko knjižnico", katera izhaja mesečno v snopičih obsežnih 5 do 6 pol ter stane vseletno 1 gld. 80 kr. — Oglasi v »Slov. knjižnici* se računijo po 20 kr. petit-vratioa. «Gor. Tiskarna* A. GabrSček (odgov. Iv. Meljavec) tiska in zal. Delavsko vprašanje v naši deželi. i. Vprašanje, katero trka z vso silo na duri današnjega časa v naši deželi, katero torej treba urediti in rešiti čim prej tim bolje, je delavsko vprašanje. Ni ga človeka, ki bi bil izpostavljen hujše od delavca samovolji drugih, in ni ga z lepa človeka, ki bi dobival za svoje opravičene pritožbe tako malo pravnega varstva, kakor je delavec. Leto za letom čujetno, kako prihajajo na dan vedno glasneje pritožbe delavcev, katerim slede tuintam štrajki, zlasti pa smeš računati z gotovostjo,- da- se pojavijo štrajki in pritožbe vsako leto ob poletnem času, ko je delo, bi rekli, v največjem tiru. — Kako v nebo vpijoče so bile pritožbe delavcev, ki so imeli opravili s tvrdko Haas pri gradnji mostu čez Sočo pri Barki, kako opravičen štrajk v Podgori vsled neznosnega pritiska na delavce, kaj počno z ubogimi delavci na Vipavskem pri gradnji železnice, smo povedali že parkrat, in vrhu tega imamo v Na-brežini štrajk, ki preti postati usodepoln za bodočnost Nabrežlne in okolice, ako se ne poleže kmalu! Vseh vzrokov k vsemu temu ne bomo iskali, saj so znani po večini, in se navajajo vselej ob vsakem pojavu pritožbe ali štrajka, in ne bomo podrobneje razbrskavaii, koliko so vselej prizadeti delavci in koliko delodajalci, marveč konstatovati hočemo le to, kar je po našem mnenju glavno, da med podjetniki, delodajalci itd. ter med delavci v naši deželi tiči nekaj, kar vodi do nespo-razumljenj, do pritožeb, do štrajkov, kar pa bi se dalo polagoma odpraviti po krepki organizaciji delavstva samega. Organizacije ni nikake, radi tega pa se prizadevanja delavcev razprševajo v nič ter ne prinašajo onih vspehov, katere pr^akujejo in katere bi zaslužili. Delavci iščejo opore v svojem težavnem stanju ter se zatekajo v glavnem k socijalni demokraciji, v mali meri h krščanskemu so-cijalizmu. Med laškimi delavci v naši deželi ni krščanskih socijalistov, marveč so le socijalni demokratje zmernejše barve, doeim imamo med slovenskimi delavci dve struji: socijalne demokrate in krščanske socijaiiste. Ako si pogledaš jedne in druge, zlasti ako se udeležiš kakega shoda jednih ali drugih, moraš sprevideti, da ves boljši del našega delavstva hiti v objem socijalne demokracije, nerazsodneji nižji del pa pod komando obeh dr. Pavlic, O tem nam spri-čujeta jasno zadnja dva shoda, shod soei-jainih demokratov dn6 H. t. m. v Podgori in shod krščanskih socijalistov dmi 18. t. m. v gostilni v Attemsovi palači na Kornu v Gorici. Na prvem shodu je bilo navzočih okoli 120 delavcev, mož in mladeniče v, kateri razumevajo delavsko vprašanje vse drugače, nego oni reveži, proti katerim so kričali v nedeljo nunci v Attemsovi krčmi, zabavljdje napred-njakom in »Primorcu*, ker je bil prinesel Članek »Dr. Drejc in Kristan", v katerem je bilo povedano dr. Drejcu par britkih v obraz. Tako vidimo torej naše delavce ločene v dva tabora. V gotovih ozirih morajo biti opazovalcu pač bolj simpatični socijalni demokratje, ker se kropkejo in trezneje trudijo za napredek delavstva ter uvajajo v delavske vrste organizacijo, akoprav se z nekaterimi točkami njihovega programa pač ne moro nikdo strinjali, kdor hoče veljati še sploh za Slovenca in ker tuintam pretiravajo, dočim krščanski socijp listi odbijajo od sebn vsakega Človeka, kdor zna sam misliti s svojo glavo, ker jih ne učo drugega nego pokorščine do črne suknje, proti gospodarjem jih hujskujo, govore jim o cerkvi in svetnikih, pehajo jih po božjih potih, le o pravem delavskem vprašanju ni nikdar govora. Tako za pesek v oči jih hrulijo: Delavec mora biti plačan, kakor pritiče, pravica za delavca, pravica bo zmagala! — ali ne store nikdar resnega koraka, ki bi meril na to, da mora biti delavec plačan, kakor pritiče, da naj se da delavcu pravica, da bo pravica zmagala. — Stranke v deželi so se doslej — le govorimo resnico! — veliko premalo brigale za delavsko vprašanje ali pa nič, toliko na laški, kolikor na slovenski strani. No, med nami Slovenci pa tudi ni bilo doslej stranke, ki bi se bila ogrevala za delavsko vprašanje, kakor treba, saj za časa »sloge' so letale visokim gospodom na naših prvih mestih vse druge misli po glavah in da je šlo še malo časa tako naprej, že »Delavsko podporno in bralno društvo* bi bilo zaspalo.... dokler ni nastopila poti življenja naša narodno-napredna stranka, katera je zapisala v svoj program tudi točko: »Pozdravljamo gibanje delavstva, želimo mu krepke organizacije, katero hočemo pospeševati.* DOPISI. Iz Branice. — Kdo je kriv, da vera peša? To vprašanje je bilo stavljeno že večkrat, ali na isto je mogoče odgovoriti vedno edino le tako, da samo slabi duhovniki so krivi pešanja vere. Dnč 15. t. m. se je napravil neki mladenič, da gre očistit svojo vest, in sicer je šel v sosedno vas Gabrije, ker v Branici ni doma duhovnika (gosp. Marko je Sel namreč po svetu kazat svoja lepa očea in ima navado, da se »poahta* le najbolj ob trgatvi!), Ko pride ta mladenič v spovednico, pove svoje grehe. Takoj na to pa ga vpraša spovednik, kakšne časopise da čila. Odgovoril je, da vsake vrste, kajti ako bi čital samo ene, ne bi vedel vsega. Na to ga vpraša: Na kakšne sle pa naročen? Odgovor? Na »Primorca". Na to je bilo pa zadosti spovedniku, rekel mu jej Ravno na najbolj nesramen list sto naročen. Tisti dela tako, da pravi: kar je bilo pred 3 leti belo, je zdaj črno in narobe. Tega časnika se morate takoj jutri odpovedati. Saj imamo mi katoliške liste, katere se mora citati. Mladenič pa jo odgororil, da tega ne stori, ker je naročen na »Primorca" že 5 let in ne spozna, da bi pisal kaj proti veri. Duhovnik: Zadosti je, da piše proti nam, duhovnikom. Mladenič: Kaj je meni za druge, meni je le za svojo osebo. Ako res obrekujeta duhovnike po nedolžnem »Soča* in »Primorec*, naj se opravičijo po sodnijskih potih. Duhovnik: Ti si že ves pohujšan po tistih slabih listih. Mladenič : Kaj slabih listih! Ako so slabi in delajo pohujšanje, torej zaukažite državnemu pravdniku, da jih ne pusti med svet. Duhovnik : Ravno zato, ker drži vlada in državni pravdnik *) z liberalci, moramo pa mi nastopati proti temu, in jaz Vam ne dam sv. odveze; pojdite k spovedi torej, kamor hočete. Mladenič: Ali nimate vsi ene pravice, odpuščati grehe? Duhovnik: Da, vsi eno! Mladenič: Zadnjič, ko sem bil pri spovedi, sem povedal, da berem take liste, ker sem mislil, To pa, to! Ur. da je res greh, ko ste Vi duhovniki tako prepovedovali, ali sedaj pa spoznam, da ni greh, in duhovnik mi je bil odgovoril: Beri, kakoršne ko hočeš, samo da vere ne izgubiš in da vseeno rad moliš. Saj tudi kmet mora kaj citati za razvedrilo in da si bistri um. Duhovnik: Ti si zabit! In sv. odveze Ti ne dam. Mladenič: Torej z Bogom. In odšel je iz spovednice, v cerkvi je pomolil še lepo, kakor se spodobi pravemu kristijanu, potem pa je odšel domov. Gotovo je, da so bili mladeniču, ker je prišel k spovedi z dobrim namenom, ker je povedal vse, kar mu teži srce, grehi odpuščeni, četudi »božji namestnik* ni povzdignil svoje roke ter izrekel svojega: Absolvo Te------- Zakaj vera peša? Pešala pa bo še bolj, dokler bodo nam gospodovali po naših cerkvah nevredni nunci 1 Ako takih komedij kmalu no bo konec, se ogledamo — drugam! Iz Čopovima. — Žalostno razmere vladajo tukaj pri nas, zato, g. urednik, prosim dovolite, da Vam jih le nekoliko opišem. Do nedavnega časa smo imeli dobrega organieta, sedaj pa imamo zopet starodavnega organista iz Časov, ki za sedanjo dobo niso več sposobni; mož bi moral Že po svojem razumu sam odiožiti posel, ker ni sposoben zanj, naj vpraša vendar, ako hoče, tudi na sploh .vse občinarje in zraven še g. Župnika, ako hoče pravično govoriti, in odgovori mu, da ni sposoben več za sedanji čas. Kako pa je prišlo do tega, da »mladi* (sicer ni več mlad, ker je orgljal že 15 let) ne orglja več? To je pa tako-le: Minolo zimo se je bila mlademu organistu neka stvar pripetila tako, da je začel štrajkati, zraven njega je štrajkala večina pevcev, alt stvar se je pomirila in mladi organist je začel zopet orgljati, sicer na obljubo gbsp. župnika, da po dvamesečnem preteku njemu izroči orgljanje, in zraven seve" da tudi plačo, ker do sedaj plačo prejema še zmiraj „st&ri*. (Tukaj se razume .stari* oče »mladi* sin!) Dva meseca je preteklo, orgljanja pa gosp. župnik ni izročil mlademu organistu in zraven tudi plače ne, in veste, g. urednik, zakaj ne? Samo radi teda ne, ker je g. mladi organist — naprednega duha. In veste-li, g. urednik, da mu je prej prepovedal sodelovati pri »Tamburaškem Quo wadis? Roman. Poljski spisal Henrik Sienkiewicz. — Poslovenil Podravski. (Dalje.) »Ah !« pomisli Petronij, »torej Še dočakam konec pesmi!« Nekateri iz družbe, zaslišavši to, je dejal v duhu: »Gorje mi! Petronij si je pridobil čas, pa more dobiti tudi cesarjevo naklonjenost in premagati Ti-gelina.« In znovič so se mu jeli bližati. Toda konec večera je bil zanj manj srečen. Ko se je Petronij poslovil od cesarja, ga popraša cesar nakrat, pomežikovaje z očmi in z navidezno zlobnim, prav za prav pa le z radostnim licem : »A čemu Vinicij ni prišel?« Ko bi bil imel Petronij zagotovilo, da je Vinicij z Ligijo že všel za mestno obzidje, bil bi mu odgovoril: »Oženil se je po tvojem dovoljenju ter odšel.« Toda uvidevši čuden Neronov posmeh, je odgovoril: »Tvoj poziv, božanstveni cesar, ga ni našel doma.« »Povej mu, da mi bo zelo ljubo, ako ga vidim,« reče Nero »in povej mu v mojem imenu, naj za gotovo pride k igram, na katerih nastopijo kristijanje.« Potronija vznemirijo te besede. Zdelo se mu je, da merijo naravnost na Ligijo. Vsedši se v nosilnice, se je dal nesti Še urneje nego zarana. Toda to ni bilo tako lahko. Pred Tiberijevo palačo se je nahajala množica ljudij, pijanih kakor navadno, ki pa niso prepevali niti plesali, marveč se kazali nekako razburjeni. Od daleč se je začulo nekako kričanje, katerega Petronij takoj ni mogel razumeti, ki pa je postajalo močnejše in trušnejše ter se konečno spremenilo v j eden sam klic: »Kristijane pred leve!!« Krasne nosilnice augustijanca so se komaj porivale skozi razburjeno množico. Iz požganih ulic so dohajale neprestano nove tolpe ter ponavljale oni grozni klic. Od ust do ust se je širila novica, da pro-ganjanje traja že od jutra, da so vjeti že mnogi požigalci, in čez malo časa so se po vseh starih ulicah, po zakotjih okrog Palatina, po vseh gričih in vrtovih, po vsem Rimu, kakor je bil dolg in širok, razlegali glasni klici: »Kristijane pred leve T« »Druhal!« ponavlja prezirljivo Petronij. »Ljudstvo, Id je vredno tega cesarja!« I In jel je misliti na to, da takšen svet, oprt ob nasilje, ob okrutnost, o kakoršni niti barbarji niso ...... njegova „ „ smrad. Na gnjilo življenje je padala senca smrti. Večkrat so se razgovarjali o tem že sami augustijanci, toda Petroniju še nikdar ni stala tako jasno pred očmi neovrgljiva resnica, da ta ovenčani voz, na katerem v postavi zmagovalca stoji Rim, ki vleče za seboj samo zvezane narode, drdra naravnost v propast. Življenje mesta, ki je gospodovalo nad vsem svetom, se mu je zdelo podobno nekakemu znorelemu plesu, nekaki divji orgiji, ki se naposled mora končati. Razumel je takisto, da samo kristijanje še imajo nekako novo podlago za življenje, toda sodil jo, da po kristijanih kmalu ne ostane sledu. A kaj potem? Oni znoreli ples se bo pod Neronovim vodstvom nadaljeval, in ako zmanjka Nerona, pa se najde drugi, prav tak, ali še celo hujši, kajti z ozirom na tako ljudstvo, na take patricije, ni bilo niti vzroka, čemu bi se moral najti boljši. In nastanejo nove orgije, samo da še bolj bedaste in ogavnejše. Toda tudi orgije ne morejo trajati večno in treba je iti spat, bodisi vsled same utrujenosti. Premišljajo o tem, je čutil Petronij, da je tudi sam zelo utrujen. Ali pa je v taki negotovosti bilo vredno živeti, a to samo radi tega, da človek gleda tak red sveta ? Genij smrti ni manj zal nego genij sna, ter ima takisto krila pri svojih ramenih. x Nosilnice se vstavijo pred vratmi njegove hiše, katere jim odpre čuvajoč vratar v tem hipu. *Ali je plemeniti Vinicij doma?« vpraša ga Petronij. »Pred kratkim se je vrnil, gospod,« odvrne suženj. »Torej je ni rešil,« pomisli Petronij. In odloživši togo, steče v atrij. Vinicij je sedel na trinožniku z glavo, sklonjeno skoro do kolen, podprto z rokami. Zaslišavši korake, je dvignil svoje oka-menelo lice, na katerem, so so samo oči grozno svetile. »Prišel si prepozno ?« ga vpraša Petronij. »Dft. Odpeljali so jo pred poldnevom.« Nastane za trenutek molčanje. »Ali si jo videl ?« »Da.« »Kje je?« »V mamertinski ječi.« zboru« in da je moral od .Tamburaskega | zbora* odstopiti ? Ali mu je potem izročil orgljarsko službo ? Ne! Tako, vidite, terorizira naš g. župnik Človeka, ki mu ni nič zalega storil, samo da je imel napredne misli. Sedaj vprašam gospoda župnika, koliko časa mislite šef pustiti »klempati« na orgije v cerkvi, ali ne mislite izročiti orgljanje izkušenemu in vrednemu organistu, ali bode še nadalje izvajal stari organist »fis in mis dur* in ali hočete, da se res ljudstvo vpre? Res. da imate vso oblast v cerkvi, da ukažete, kar v: hočete, mislim pa, da plačuje tudi občina nekoliko k orgljarski plači! Govoriti se je slišalo, da bi dali kakega mladeniča učiti orgljarslva, ali kaj pa je vendar €ega - treba, ali nimamo dovolj zmožnega mladega organista doma? Ali naj se ga odstranjuje samo radi tega, ker je naprednega duha? To bi bilo vendar preveč! Mislim, da kdor ni sposoben za orgljanje, naj se sam odpove, ako se pa noče, naj «e mu služba odvzame, in kdor ima sposobnost zato, naj se mu orgljarsko službo podeli. Saj kar je lepo zunaj, je Iapo tudi v cerkvi. — S tem ne mislim nikogar žaliti, le resnico sem hotel izgovoriti. Pravicoljub. Iz Št. Andreža. — Pretekli teden smo imeli, kakor je čitateljera .Soče" 2e znano, pri nas sv. misijon. Pridige so bile, kar je res, je res, precej poštene in krščanske, pa tudi v spovednicah so se obnašali misijonarji pošteno, kakor se na sploh čuje. Misijonarji torej so se vzdržavali politike v cerkvi, ali ž njimi je bil pri nas neki kapucin, kateri je imel politično misijo. Kapucinova spovednica je bila polna znane žalostne politike. Kaj grehi! To ni nič, le »Primorca" proč,pa imaš sv. odvezo v žepu! Ako ne storiš tega, pa je ni odveze! Tako je bilo pri marsikaterem, da ga je odslovil: z Bogom! Vprašam tu, zakaj vabi g. župnik takega zdražbarja v našo spovednico, drugič pa vprašam kapucinskega spovednika, ali sem jaz kriv, ako je kateri izmed gg. nuncev živel razuzdano in pohujšljivo, da sta ga morala oprati »Soča* in .Primorec«?! Kaj porečete k temu? Čudno res, prečudno, za vse grehe se ni zmenil tisti kapucin, ako je dognal pri spovedancu, da čita .Primorca*. Vse drugo je pustil na strani, le nagovarjal, je .grešnika", naj pusti »Primorca« ter si naroči drug list. Spovedniku je bilo odgovorjeno, da klerikalni listi so lažnjivi, na kar je zarohnel kapucin: Saj so vsi lažnjivi! (Torej tudi klerikalni, čemu pa agituje zanje?!} Jaz kot spovednik nisem strankar. (Čemu pa agitira za klerikalne liste? Ti ljudje mislijo res, da imajo povsodi le osle pred sabo !) Dalje je omenil celo, da je bil ranjki nadškof Zorn prepovedal »Primorca«, kar je seveda laž! Tako je skončal misijon pri nas. Vera, katera je bila v nevarnosti, se je po tem misijonu res imenitno podprla!! S potovanja, — Iz Št Jurja ob južni železnici. — Šent Jurij je krasen, naroden trg ob južni železnici na spodnjem Štajerskem. Naroden pravim, ali žalibog tudi se šopiri v družbah zveličavna nemščina, kar je naravnost sramotno. In pri letošnji ljudski štetvi so našteli celo 75 Nemcev, čeravno bi jih morali iskati z Diogenejevo lučjo. — V tem krasnem trgu biva naš čislani, slavni skladatelj dr. Avgust I p a v i c, kije obhajal v sredo 14. t. m. svojo sedemdesetletnico. Bila je lepa slavnost. Po trgu je bila krasna bakljada z veliko udeležbo občinstva. Pred njegovim domom pa so zapeli pevci pod vodstvom gosp. učitelja Čulefca nekaj skladeb gosp. slavljenca in nekaj drugih. Gosp. doktor se je prikazal v spremstvu državnega poslanca Berksa na vratih in se zahvalil za izkazano čast. — Slavnost je zaključil banket v gostilni pri Nende-nu. Lepo je bilo, in trg je pokazal, kako spoštuje gospoda skladatelja, katerega naj Bog še mnoga leta ohrani nam v korist in čast Bog ga živi! L i p n i ca. To so ti jfemci kulturni! Sam Bog, pravijo, je nad njimi in drugi nobeden. In druge narode zatirajo, jih sovražijo itd. Upnica na tujerskera je ponemčeno mesto. Nemci sodjavolski sovražniki Slovencev. Poslal sem od tam par razglednic s alovenskim naslovom v slovensko domovino, in zapisal sem deželo celo tudi nemški, ali .nevtralna* pošta je razglednice ugonobila, jih ni in ni. Fej takim divjaškim Nemcem! Slovenci, klin s klinom!! Nič pardona divjakom! Cerknica. Kdo se bi ne smejal, ko sliši, da so klerikalci prijatelji naroda, prijatelji kmeta? Oj vi hinavski žlindrovci! Tu je prišlo vse polno vojakov, ubogih, utrujenih... Komu bi se ne smilili ubogi slovenski vojaki? Pa kaj je to klerikalcem! Hitro ko so prišli vojaki, pa so povišali ceno vsega. V »konsumu« je mleko namesto 4 kr. sedaj 8 kr.!! In vse drugo je dražje! — Kako nasprotje v bližjem Rakeku. V odlični, krasni gostilni dičnega gosp. Sebemkarja in sploh povsod je cena ista in postrežba točna, izvrstna, četudi bi lahko delali dobiček s po-draženjem. Da, kmet, narod, tvoji rešitelji so na-prednjaki, oni ti hočejo dobro, oni te odkritosrčno ljubijo in se zate žrtvujejo. Ti pa ljubi jih tudi, veruj jim, videl boš, da se ne boš kesal, kakor se ni še nikdo, ki je stopil v njih tabor. — Vas ni sram, sebični, le dobičkaželjni klerikalci ?! __________ Domače in razne novice. P. n. Slani osrednjega odbora c. kr. kmetijskega društva t Gorici so vljudno vabljeni na posvetovalni pogovor dne 22. t. m. ob 9. uri zjutraj k .Trem Kronam*. Veselica ženske podružnice dražbe st. Cirila In Metoda t Dornberga. --Pri najkrasnejšem vremenu se je zbtelc v nedeljo na lepo okrašenem vrtu gostilne gosp. Šinigoja pri .zlatem levu* nebroj občinstva, da položi svoj obolus na altar domovine v prid naše prekoristne družbe sv. Cirila in Metoda. Videli smo zbrano tu skoraj vso inteligenco iz Dornberga, Prvačine, Renč, Bilj, Mirna in mnogo gostov iz Gorice. Vrla podružnica se je potrudila kar najbolj mogoče, da nudi došlecem zanimiv program, kojega so sotrudniki tudi točko za točko najboljše izvedli. Prvomestnica gospa Mre vi je je pozdravila v jedrnatih besedah navzoče, povdarjaje važnost naše šolske družbe ter zaklicala vsem: dobro došli. Za tem je udarjal domači tamburaški zbor pod spretnim vodstvom gosp. Brica sokolsko koračnico in v nadaljevanju programa z jednako iz-bornim vspehom .U boj*. Divili smo se tu mladim krasoticam, ki so igrale tako sigurno in ne moremo si kaj, da ne omenimo pri tej priliki rodoljubne rodovine B iz j ako ve, | ki je bila zastopana v tamburaškem zboru kar s tremi dražestnimi hčerkami, medtem ko nam je četrta hčerka iste rodbine dekla-movala s pravim vznosom Gregorčičevo .V pepelnični noči". Z radostjo smo opazovali na ti mladi gospici ono sigurnost, katero mora imeti vsaka dobra deklamovalka, ako hoče raztolmačiti z deklamacijo pesnikove misli tako, da se vtopi v iste tudi poslušalec. Buren aplavz je sledil tej deklamaciji, ki je bila res prekrasna. Domači pevski zbor je pel pod vodstvom gosp. Beroeta tri komade dobro, isto moramo potrditi tudi o domačem orkestru, kojega je dirigiral gosp. Orel, da-siravno tu nismo opazili one popolnosti kakor v tamburanju. Krasna točka pa je bil koncertni revij za štiri citre in gosli, kojega so proizvajale štiri gospice in dva gospoda. Občinstvo je hvaležno priznalo krasoto te točke s splošnim odobravanjem. Prave salve smeha pa je vzbujala izborno igrana tg» »To sem bil jaz*. Gospica Bizjakova (Polonca), Golja (Lena), gospa Mozetič (Barba) ter gospoda F a gane i j (Marko) in Zorn (Tone) so izvedli svoje vloge dobro, govorica jim je tekla brez vsake hibe, bili so sigurni v vlogah in kretanju. Osobito gospa Mozetičevaje bila v igri in maski naravnost imenitna. To je igralka, ki razume vtopiti se v svojo vlogo ter igrati isto dovršeno in naravno. In tako se je zopet vrlo naše ženstvo izkazalo v narodnem delu ter pripomoglo s svojo požrtvovalnostjo družbi sv. Cirila in Metoda do izdatnega prispevka. Divili smo se, s kakim veseljem je bilo to divno dorn-berško ženstvo pri delu z zavestjo, da služi najvzvišenejšemu namenu ravno s tem, če nabira podpore za najvažnejšo našo narodno postojanko, — za šolstvo naše. In ljudstvo je uvidelo to požrtvovalnost ženske podružnice ter prihitelo v masi in radostno položilo svoj dar na oltar domovine. Vsi, da vsi — kajti tudi Župnik dornberški je bil tamkaj — in še jeden — baje neki tržaški katehet. Mož je govoril dosledno nemško, to pa tako glasno, da so se oči vseh v bližini stoječih radovedno upirale v tega kričača. A ta efekt je bil možakarju v črni suknji še pre-malenkosten. Začel je po dokončanem programu hruliti tako nesramno, kakor zamore hruliti pač le samo kak nesramitež, ki je zgubil že pred dolgim časom zadnji čut narodnega ponosa. Zgražal se je nad ono nedolžno igrico, katero so igrali vrli domačini ter grozil, vihteč v roki svoj notes, da po vseh farških »cajtengah« raztrobi .nesramno* vsebino te igre. Slavni Juvančifi se je pri tem zadovoljno muzal ter kazal na domačega g. nadučitelja, češ, da je on uprizoril celo veselico in je torej glavni krivec. Gosp. nadučitelj na vse te iumparije ni reagoval, čudimo se pa, da ni reagovalo ostalo občinstvo ter vrglo tega v nemškutariji in nesramnosti zbesnelega popa s primerno brco na cesto. A misliti nam da ta slučaj v Dorn-bergu, in sicer mnogo misliti, kajti tam smo uvideli, da niti veselice, ki so prirejene v prid naše šolske družbe sv. Cirila in Metoda, niso varne pred hujskanjem fanatičnih farjev! Le tako naprej — in kmalu bodemo doživeli, da ona kasta, ki trguje z vero kot Čič z jesihom, zataji še zadnjo iskrico rodo-ljubja ter pojde v boj proti — svojemu lastnemu jeziku — proti narodnemu šolstvu. Ti, ubogi narod pa boš zrl na razvaline mnogoletnega dela vrlih posvetnih rodoljubov, na razvaline slovenskega šolstva in prideš do spoznanja, da bi ne prišlo do razvalin, če bi pravočasno pomedel s črno internacijonalo — s farškimi brezdomovinci. Našim domačinom pa svetujemo, da tega nemškutarečega popa, ako pride hrulit tudi po drugih veselicah, primejo za ušesa in ga z vso potrebno eleganco postavijo na zrak. Za take .može* je to najboljše mazilo. Zopet eden manj! — Odšel je B u d i n iz Pevme, za njim pa je pobral šila in kopita vikar Franc K na v s iz Oseka ter odšel 15. t. m. pop. v Gradec k lazaristom. Knavs spada tudi v tisto vrsto duhovnikov, kakor Budin, katerih ni gnal poklic v duhovski stan, ali so prav radi tega pravi zbesnelci v črnem oblačilu. Knavs je bil svoj čas so-urednik .Prirn. L.*, pozneje pa, ko je počil razkol, pravi znoreli derviš, katerega smo morali večkrat v .Soči" zlasati. Seveda nimamo nič proti temu, da je odšel ter se ne vrne več, želimo mu pa več miru in več pameti, ki je boljša kot žamet, pri oo. laza-ristih v Gradcu. Le za njim! .Gorica* in sloga. — Tudi .Gorica* je začela pridigati o slogi. Povod jej je dal članek v .Soči* pod naslovom .Liberalizem*. Začenja že jako imenitno, da največji slovanski greh je nesloga, potem pa ko na-praska še nekaj nesmiselnih besed k nekaterim stavkom iz gori omenjenega članka, pa prihaja na naše goriške razmere ter pravi, da dokler ni nastopil med nami poglavitni zdražbar ter jel hujskati stan na stan itd., je bila v deželi z ado volj nos t in z združeroi močmi vseh slojev se je delalo sa napredek z lepimi vspehi itd. Sedaj pa, glej! hočejo ljudstvo duševno rebelirati. Duševno revše, katero se je lotilo odgovarjati na članek .Liberalizem«, ga ni razumelo, ker, kakor se mu vidi, ne misli dlje kakor do nosu in ne vidi izpod kapa domače hiše nikamor v svet. Radi tega pa se tudi ne bomo pričkali in ne bomo odgovarjali na tako prismojene izrodke, kakoršni so zloženi na uvodnem mestu zadnje .Gorice* št. 65. Rečemo !e to, da naši somišljeniki dobro vedo, kako je nastal razkol na Goriškem, da vedo, koliko je bila vredna tista toli hvalisana .sloga«, zlasti v zadnjih časih pred razkolom, vidijo jasno, kako se razvijajo reči v deželi in so že zdavnaj prepričani, da z ljudmi, ki so zbrani krog .Gorice«, je nemogoče vsako složno delo. Čemu torej čivkati visoko pečeni o slogi, čemu srakoperiti z zdražbarstvom okoli, Čemu, čemu pa nas hočejo učiti sloge prav tisti, katerim je najmanj mar za vsako slogo, in ti so klerikalci! Da, na jeziku jo imajo, kadar hočeš, ker so vedno in vedno pripravljeni slepariti vsakega, kdor se jim pusti, v dejanju pa so prav oni največji zdražbarji, največji neprijatelji prave sloga! Ali neko .slogo* vendar-le hočejo. Da, hočejo jo, ali tako, da bodo gospodje v črni suknji s par podrepniki vse komandi-rali po celi deželi, da bo veljalo le tisto, kar pride iz posvečenih ust, da bo vsak komaj polnoletni kaplan ravnal naše pri narodnem delu osivele može ter jim ukazoval, sploh, da bodo imeli prvo besedo edino le nunci, katere bi okroževalo za parado par .civilistov". Tako .slogo" hočejo oni imeti, po taki .slogi* jočejo in se jim sline cede, o vsaki pravi slogi pa ž njimi ni mogoče govoriti niti jedne besede! Tako .slogo" hočejo imeti klerikalci na Kranjskem in tako imajo današnji dan še na Štajerskem, ali tudi že poka, ker čim prej se ljudstvo otrese verig take .sloge«, Um bolje zanj. In mi tudi take .sloge" nočemo, zato pa se bojujemo proti njej in ne odnehoma poprej, da preprečimo vse nakane takih .slogašev" v pobeljeni obleki! Potem šele, ko se vremena zjasne, bo mogoče govoriti o složnem delovanju vseh goriških rodoljubov, med katerimi pa zastopnikov sekte, ki živi v domišljiji, da mora gospodovati nad drugimi, ne bomo prav nič progrešali.... O nedoslednosti piše tudi .Gorica* od sobote. Seveda jo očita Gabrščeku in .Soči", češ, včasih, glejte, je .Soča" pisaia tako, sedaj piše pa tako, baš obratno. Glejte, kaka nedoslednost! čitatelji .Gorice* so pač obžalovanja vredni, ko jih pita s takimi ne-Haiiostim ter očita .Soči* nedoslednost, ker je spremenila pisavo, ko so se spremenili časi. Da, nekdaj je bilo drugače, sedaj pa je Petronij se zgane ter pogleda Vinicija z radovednim pogledom. Vinicij ga je razumel. »Ne!« reče. »Niso je vrgli v ,Tulionum4 *), niti v srednjo ječo. Podkupil sem stražnika, da jej je odstopil svojo sobo. Uršo leži na pragu in jo čuva.« »čemu je Uršo ni ubranil ?« »Po nju so poslali petdeset pretorijancev, vrhu tega pa mu je to tudi Lin zabranil.« »A Lin?« »Lin umira. Radi tega ga niso zaprli.« »Kaj nameravaš ?« »Rešiti jo, ali ž njo vred umreti. Tudi jaz verujem v Kristusa.« Vinicij je govoril te besede mirno, toda z zelo ganljivim glasom, da se je celo Petroniju stisnilo srce od sočutja. »Razumem te,« reče, »toda kako jo hočeš rešiti?« »Podkupil sem stražnike prvič radi tega, da jo ubranim razžaljenja, drugič pa za to, da naju ne ovirajo na begu.« »Kedaj se ima to zgoditi?« »Odgovorili so mi, da mi je ne mr.'.«;o oddati takoj, ker se boje" prevelike odgovornosti. '. ' da kadar se ječe napolne* z množico ljudij ter jetnike nihče ne bo več štel, takrat mi jo oddajo. Toda to bo e skrajni slučaj! Reši ti poprej njo in mene. Cesarje 9 uri pri tej sodniji v izbi št 1. V obrambo pravic gornavedenih toženih ležečih zapuščin se postavlja za skrbnika gospod ir. Marij Pascoletto c. kr. notar v Ajdovščini. Ta skrbnik bo za&topal toženke v oznamenjeni pravni stvari na njih nevarnost in stroške, dokler se ali ne oglase pri sodniji ali ne imenujejo pooblaščenca. C. kr. %ajna sodnija v Ajdovščini oddelek I. dne 16. avgusta 1901. Cecket. Trgov.-obrtna regisfrovan^ zadruga z neomejenim jamstvom. V GORICI, SemenISka ul. št. 1., I. nadstr. Obrestuje hranilne vloge, stalne, ki se nalože za najmanj jedno leto po 5%, navadne po Vli% in vloge na Conto-corrent po 3*60%. Sprejema hranilne knjižice drugih zavodov brez izgube obresti ter izdaja v zameno lastne. Rentni davek plačuje zadruga sama. Daje posojila na poroštvo ali zastavo na 5-letno odplačevanje v tedenskih ali mesečnih obrokih, proti vknjižbi varščine na 10-letno odplačevanje, v tekočem računu po dogovoru. Sprejema zadružnike, ki vplačujejo delež po 300 kron po 1 krono na teden, alt daljših obrokih po dogovoru. Deleži se obrestujejo po 6*15%. Vplačevanje se vrši osebno ali potom položnic na čekovni račun štev. 842.366. Uradne ure: od 9—12 dopoludne in od 3—4 popoldne; ob nedeljah in praznikih od 9—12. dopoludne. Dobre ure in po ceni! — s 3-lelnim pismenim jamstvom razpošilja na zasebnike tovarna ar ter izvoz zlatnine Mast (Češko). Dobra ura Rem. iznikljafl. 3-75; srebrna ura Ram. fL 5*80; srebrna verižica fl. 120; budilnik iz nikha fl. 1-95. Tvrdka je odlikovana s c. kr. orlom; ima zlate i srebrne svetinje iz razstav ter tisoče priznalnih isem. — Uustrovan cenik zastonj t Ribaril Brass Gorica zaloga vin in špirita na debelo. Ulica Vettnrini štev. 11. Domača, istrska in dalmatinska vina ter žganja prve vrste po nizkih cenah. | ..GORIŠKA TISKARNA" ^^Jb A* GABRŠČEK HL*^ y Gorici, Gosposka ulica 11 **?*- 13, izdaja sledeče časopise: Kr »x«««~ Lastne žage. Zaloga vsakovrstnega pohištva, kompletnih spalnic, jedilnic in sprejemnic, od najnavadnejšega do najfinejšega sloga; vsakovrstnih slik, zrcal, okvirjev in stolic, kakor tudi vseh tapetarskih izdelkov. Zaloga vsakovrstnih desk mehkega in trdega lesa; velika zbirka obkladkov (remeša) in strugarskih izdelkov, kakor tudi vseh k mizarski, strugarski in tape-tarski stroki spadajoeih potrebščin. — Blago se razpošilja na vse kraje prosto postaja Gorica. Jamči se za točno in solidno postrežbo. >00©00©0©0©00®000©0©0© Mineralne vode vseh vrst so dobi v mirodllnici pri m A. JBRETIČ-U v Gorici — Tržna ulica (poslopje okr. oodišca.) ^©0©©0®@0®®®000000000(