List e. Prečastitimu, milostivimu ru i s iona r j u v severni Ameriki od leta 1830.. zdaj novoizvoljenimi! škofu Aiiiizonian-kimn in apo-stolskimu namestniku na Zcornjiiii >liši«aiiskiiii. o njegovim prihodu r rojstno deželo oreseljeni rojaki \ pozdrav* Slovenja! majhna si, vender leskeče Prekrasnih »lave zvezd obnebje tvoje: Zašitima vsakorsna ima jih broje. In sjajnosti so daleko sloveče. Pa milši ni je v množici svitleee Od nje. ki perva iz domovine svoje Se dvignila mej neznalio«ov roje. .lini svetit iz divjaštva tmiti. nesreče. Ta zvezda Ti si. Vliroslav preblagi! In Bos zdaj Tvoj lesket še poveliea. Ile duš po njem še več razsvel'. zveliča. Zastonj ne da tud domovin' Te drami Prisjati v njem! — To mig je nam. rojaki! Zastajat' ne v nasledbi za — divjaki. Matevž Hladnik. Od iretliiosti človeške duše. II. Duša je nar dražji zato, ker je več vredna kakor ves svet, ker se ne da zameniti, ker jo je sam Bog odkupil, ker je neumerljiva. — Velik je svet, veliko dražila in cene vrednima blaga je v njem in na njem; in vender nobeno blago, tudi vse blago skupej, še ves svet v vsi svoji vrednosti ni še senca memo ene same duše. — Ti imaš polje in travnike, vinograde in gojzde, senožeti in planine: ti premoreš čez kopno in mokro, čez kaninje in drevje, čez žito in rudo, čez srebro in zlato, čez bisere in diamante: ti gospoduješ čez hiše in vasi, čez terge in mesta, čez dežele in kraljestva, čez zemljo in morje; tvoja, postavim, je zemlja, in vse. kar je na nji in v nji: ali rkaj ti pomaga, če res sret pridobiš, sro jo duši vselej dobre, zidane volje, če se mehko, gizdasto, v tančice, škerlat oblačiš, če se po tvoji hiši veselje, petje, godbina odmeva, ako ho pa tvoja duša, kakor evangelskiga samogoltnika, v pekel pahnjena, v strašnim plamenu gorela? Luk. 1(5. 22. 24. Kaj ti pomaga, če se vse glave tebi odkrivajo, vse kolena priklanjajo, če te vsi jeziki hvalijo, častijo, povzdigujejo, ako te pa angel (>ospodo\ . kakor prevzetnima Herodeža, maline, in tvojo dušo v pekel pahne"? Iljan. ap. 12, 23. — Kaj ti pomaga, če se pred tabo vsi ljudje tresejo, trepetajo, če so tebi vsi dolžni, vse kraljestva podveržene, vsa zemlja podložna, ako pa tvoja duša od storjenih hudobij, kakor od strupenih kač, vsa opikana, oklana, kakor hudobni kralj Anlijoh, na smertni postelji ječi, stoka, obupuje, in se v peklenski brezen po-grezne? I. Mak. 6. — Kai ti pomaga, če sc, ves terdovraten, Boga nc bojiš, če katoliško cerkev in nje služabnike preganjaš. Božje kraljestvo zatiraš, ako bo pa tvoja duša. kakor Karaon v valove rudečiga morja, v temno jamo večniga terpljenja pokopana? II. Moz. 14, 27. 28, — Kali ne spoznaš iz t i It strašnih prigodeh in zgledov svetiga pisma, koliko de človeška duša velja? — Ako pa še nisi te resnice prepričan, ako še nisi omečen, stopi z mano v peklenske ječe. in poslušaj v pre-mišlovanju, kako nesrečne duše pogubljenih tipi-jejo, tulijo, stokajo: Zašli smo od poti resnice, luč pravice nam ni svetila, solnce razumnosti nam ni sijalo. 1'trudili smo se na poti hudobije in pogubljenja: po nevarnih potili smo hodili, za (»ospo-dovo pot pa nismo vedili. Kaj nam je prevzetnost pomagala? in halianje z hlagam kaj nam je prineslo?— Nehali smo za vselej živeti, nobeniga znani-nja čednost nismo mogli pokazati: v svoji hudobii smo strohneli. Tako upijejo v peklu, kateri so grešili. Mod. 5, 6—14. — (I strašno tcrpljenje pogubljenih duš! Naše duše v take grozovitne muke pahniti, si peklenski satan vse perzadeva. hodi okoli, moti, rujove. kakor lev, de bi koga pozerl I. Petr. 5. H. Povsod zaderge nastavlja, vse zvijače poskuša, ves svet na ponudbo postavi, de hi le eno dušo v svoje kremplje dobil. Ile je to resnično, poslušaj, kako Jezusa skuša. Vzame hudič Jezusa, ga pelje na visoko goro, in mu v hipu pokaže vse kraljestva sveta, ter reče: „Tcbi bom dal vso to oblast, in njih veličastvo: zakaj meni je zročena, in jo dam. komur hočem. Ti toraj, ako me moliš, bo vse tvoje-. Luk. 4, 5- 7. (I peklenska skušnjava! Satan sam dobro ve, de ena sama duša je več vredna, kakor ves svet. Ali ni tedaj res, de tvoja duša, kristjan moj! je nar dražji? Poslušaj še dalje. Duša jc nar dražji zato, ker za njo ni nobene menje. Ako premoženje, zdravje zgubiš, ga za-moreš zopet zadobiti, kakor pravični Job; ako jc tebi poštenje, čast, dobro ime ukradeno, še se da tebi poverniti, kakor nedolžni Suzani; tudi ako se tebi po nedolžnim življenje vzame, saj mirno vest in terdno zaupanje imas, degaboš zopet enkrat našel. -Kakošno menjo bo pa človek dal za svojo dušo?" Mat. 16. 26 Nobene. Duša enkrat zgubljena, je na vselej zgubljena. Vse tedaj, kristjan moj! prešlo j. prenesi. poterpi, dc le dušo izveličaš. Poslušaj. kaj pravi Jezus svojim licencam: „Ne bojte sc teli, kateri telo umore, in po tem nimajo kaj storili. Hočem vam pa povedati, koga se bojte. Bojte sc tistiga. kateri, ko jc umoril, ima oblast, vreči v pekel. Kes vam povem, tega se bojte!-Luk. 12, 4 -5. Vse tedaj % kar jc lebi v izveli-ranje napoti, od sebe odpravi, odzeni. Zapri oči, zatisni ušesa, zamaši lista, zveži roke, vkleni noge, taraj telo. križaj meso, de le duša zaveržena nc bo. \e slusaj ne očeta, nc matere, kadar tebi kaj zoper Kozje zapovedi ukazejo: oe poslusaj ne brata ne sestre, če tebi v izveličanje branijo: ne pora j la j žene, če te k grehu vabi: pozabi na otroke, ce imas zavoljo njih grešiti: prodaj premoženje in daj ubogim, če je tebi k nebesam napoti: odpovej se svetu. če je tebi nevaren: sovraži tudi telesno življenje, dc Ic dušo izveličaš. (Luk. 14, 26. J — tiorje tebi. ako si enkrat dušo zgubil, z vsim ^včlani je vec ukupiii nc moreš: blagor tebi. ako m enkrat dušo izveličal, na vselej sc bo veselila. Duša v peke! pahnjena, ostane v peklu: duša v ln-bcsa vzeta, ho vekomaj pri Kogu. -Med nami in med vami. odgovori Abraham nesrečnimu bogatinu. je velik prepad postavljen, de. kteri hočejo cd lod k vam iti. nc morejo, in tudi od ondod sem prtti, ne**. Luk. 1<>. 26. Duša ni samo zalo nar dražji, ker je več \ redna, kakor ves svet. ker ni nobene menje za njo. temuč sc bolj zalo. ker jo je sam Kog, Jezus Kristus, s svojo presveto rešnjo, na križu prelito kervjo odrešil in ukupil. — Mogočni, silno mogočni so angeli Kozji. Veliki angel Mihael je Luciferja v boju premagal, iz nebes pahnil: en sam angel je eno noc vse pervorojence v Egiptu pomoril; en angel je v eni noci 1N5.000 Asircov pobil. (IV. Kralj. 19. 35.) In vender vsi angeli skupej. ki jih jc toliko milijonov iu milijonov, vsi ljudje, ves svet niso mogli ene same duše odkupili. Satu Kog, Sin Kozji, se jc svojimu Očetu za poroka, plačavca dal. Pa kako je Jezus naše duše ukupil? Kakošno ceno je «ila I »i tieraska kosatij*. Janez. 3Inogo in mulo. Sin se je na pot po svetu napravijal in očeta prosil, dc naj bi mu mnogo popotnice dali. Matka njegova pa, ki mu je bila mačeha in silno skopa, je moža pregovarjala, de naj bi mu malo dal. Oče, ženi in sinu ustreči, da sinu mnogo in malo rekoč: „Sinko moj! zdaj pojdeš po svetu, in ne vem, ali te bom še kdaj vidil, zato ti dam za popotnico mnogo, kakor sam želiš, pa tudi malo, kakor matka hoče: Verjemi ljudem malo. sliši mnogo: glej mnogo, govori malo; uči malo, sam se pa uči mnogo: piši malo, ali beri mnogo: boj se malo. ali vari se mnogo: grajaj malo, pa prikrivaj mnogo s plajšem ljubezni: sodi malo, pa misli mnogo: žaluj malo. pa tolaži sc mnogo; malo govori, in poslušaj mnogo: malo greši, nar bolje nič, in mnogo moli". — Po tem očetovim ukn se je sin vestno ravnal, in akoravno je malo dobrih dni imel, jc vender mnogo skusil in se naučil, tako, de so starši njegovi malo žalosti in mnogo veselja nad njim dočakali. Hlas jedn. kat. O^led po Slovenskim« Iz Ljubljane. V založbi Igri. Klemen«a je na svitlo prišlo: „Zerkalo lepih izgledov iz cerkvene zgodovine"1. Te čedne bukvice je za otročiče spisal bogoslovee v Terstu, gosp. Fr. Bla/. i č. Perpravne so sosebno za darila v začetnih šolah. Tudi uj:h cena je nizka; veljajo namreč le 18 kr. Cerkvene novice z Berda per P o d p e č i. f Halje.) Težko so pa farmani ze čakali in močno želeli. 'le bi r-e le orgle kmalo spet postavile in oglasile. kakur hitro se je na koru dosti osušilo, so zatorej gospod fajmošter precej po znaniga umoiga in skušeniga orglarja poslali, de je orgle spet nazaj postavil. \ravnal in dobro vbral. Veliko veselje je bilo, ko ho čez štiri mesce, kar orgel ni bilo, v nedeljo pred veliko Gospodnico (pred velikim Šmarnam > s prostornima kora in lepo vbrane spet zapele. ker je tedaj z Božjo pomočjo na prošnjo Marije device, pomočnice te fare, vse omenjeno delo o podaljšbi in popra\i cerkve prav srečno izpeljan« in dodelano bdo, se je za toliko veči dolžnost spoznalo. Bogu in Marii v ča-t slovesno zahvalo obhajati. To pa se je zgodilo v veliko Gospod niča ali v praznik vnebovzetja device matere Marije s praznovanjem ceikveniga varstva vred in z zahvalno pesmijo; v namen za cerkvene popravila je bilo ludi darovanje, per kterim so se domači in viianji iz hvaležnosti prav radodarue skazali. Per tem tudi farmanam sploh vsa hvala gre. ker se mora spoznati, dc so z vožnjo in rokami, z darovanjem lesa in drugih reči. kakor tudi v denarjih prav radi in z veseljem po svoji moti pomagali, ker jih je mnogokrat še po več na delo prišlo, kakor pa jim je napovedano bilo, tako de je zavoljo obilne radovoljne pomoči mojster sam ljudi močno pohvalil. Pa tudi gospod fajmošter so jih o zahvalni slovesnosti milno pohvalili, de so radi slušali in pridno pomagali. V teh štirh mescih, kar so se poglavitne poprave per ccrkvi delale, se je tudi v denarjih toliko pomoči dobilo, de so gospod fajmošter — z omenjenimi 1 18<> goldinarji začemši — do konca velikiga serpana že vsiga skupej 1530 goldinarjev izplačati zamogli. vse iz radovoljiiih darov, brez naklada. Ta radovoljnost in radodarnost je pa toliko bolj hvale vredna, ker zavoljo slabe letine ljudem za denar zdaj hudo gre. Spoznali se pa mora, de so tudi nekteri vnanji farmani in drugi dobrotniki — nekteri z vožnjo iti delam, nekteri p» v denarjih radi in po svoji moči obilno pripomogli. Bog naj za to vsim v dušnih in te-le-nih potrebah obilno poverne. (D. sl.~) I/. Gorice. I.aene siliti, žejne napajati, uage oblačiti, iu kar jc šc druzih del usmiljenja, je bila vsaki čas naj perva skerb vsih pravih kristjanov. In de bi take dela usmiljenja zamogli vsi in v vsih časih oprav-liati. in si tako nebeško plačilo služiti, nam je Večna Itcsiiica zagotovila: 1'božčikov boste vselej med sabo imeli. Resnico tth besed smo sicer vselej občutili ali nikoli tako. kakor to leto. ki nam je v resnici slabo — hudo leto. Naj potrebniši živež je dvakrat, trikrat dražji, kakor jc bil druge krate, in marsikteri kmet. ki ima mnogoštevilno družino, nima že sadaj ničesar. de bi sebe in svoje otroke do prihodnje žetve preživil. Vse vpije: kaj bo" kaj bo? — Kavno tako huda, ako nc hujši, sc godi mnogim v našim mestu, v Gorici: ubogi grozovitno stradajo in terpc in zmiram veči trupe beračev se vidijo po mestnih ulicah in cestah. — Ako le toraj bilo kadaj potrebno, odpreti svojo milodaruo roko. in potrebniga kruha ubogim deliti, je sadajni čas očitna potreba. Blagor tadaj iniloserčnim dušam, v mestu in sem ter tje ludi po vaseh, ki so sklenile, milo-dare v ta namen nabirati, de se preskerbe ubogi, dokler ta silna reva terpi, z naj petrebnišim vsakdanjim živežem. Tu v Gorici dtle žc celo zimo vsaki dau tu-kajšnim ubogim potrebniga živeža zastonj po več ali manj. kakor se spozna veči ali manjši potreba: ravno tako se jim derva dele. dc si morejo kuriti. Pa tudi od nekiga blagoscren ga fajmoštra na kmetih slišimo, de »c v kratkim čez 500 gold. v svoji fari za uboge na- bral. Naj pred je on sam 50 gold. v ta namen podaril, in pr.tem je šel k vsakima bolj premožnimu posebej prosit, de bi tudi oni kaj maliga za ubožčike podarili; in skoraj vsak njih mu je po 50 gold. dal, ker ni hotel nobeden zastati za svojim fajmoštram. S temi denarji so nakupili potrebnih reči za uboge. Ubogi, ki nimajo prav ničesar, s čimur bi se živili, dobivajo zastonj vsaki dan toliko, kolikor jim je ravno treba, de žive. Drugi ubogi pa, ki imajo kaj svojiga, dobivajo, kakor je, ali za pol vrednosti, ali pa tretji del bolj po ceni. česar potrebujejo. Na ta način bodo ubogi tistiga kraja celo to zimo in spomlad prevideni. dokler nam bližnje leto, kakor zaupamo v Boga. zopet dovoljniga živeža ne podeli. Pač je vreden izgled tega blagiga fajmoštra, de bi mnogo posnemovavcov dobil! S. Razgled po keršanskim svetu. Družba katoliških rokodelskih hlapcov je že 78 v raznih mestih po Nemškim in Avstrianskim. Predsednik imenovane družbe na Dunaju, Dr. Anton G ruš a. prosi v časniku ^Oester. Volksfreundu svoje duhovne brate, de naj družbe, kjer so že. ohranijo, in de naj jih napravijo, kjer jih še ni, de nc bodo tisti udje pohvaljene družbe, ki morajo po svetu iti. v mestu ali tergu, kamor bodo peršli. ptuji, de v dobrim ne opešajo, de dobro, keršansko delavnico dobijo. — Bog daj, de bi se temu terkanju tudi v Ljubljani serce kaciga verliga moža odperlo! V Lincu so prečastiti škof Frančišek Jožef 25. prosenca odrašenimu judu zakrament sv. kersta podelili. V V e r o ii i je bilo O. prosenca 13 zamurkinj iz srednje Afrike v cerkvi sv. Pavla keršenih, v cerkvi sv. Štefana pa so ravno takrat sv. kerst prejeli 4 zamurčik i in 1 t ur k. Iz T uri n a se naznanja, koliko dc si anglikanski protestanti prizadevajo, v Sardinskim kraljestvu in po druzih laških deželah krivoverstvo razširiti. To doseči trosijo njih služabniki denar in krivoverske bukve. 1'asnik rKcho du Montblancu pravi. de se je v ta namen že 40.000.000 frankov porabilo. Ali le malo jih je, ki se dajo preslepiti, in tudi ti so večidel hinavci in razuzdaniga življenja; pa še ti se iz mreže zmuznejo, ako nič več denarja ne dobivajo. V Rimu jc bilo 1853. leta v 54 farah: škofov 31 , duhovnov 1288. redovnikov 2185. redovnic 1788. bogoslovcov 424, nekatoličanov brez judov 488. vsih prebivaveov 177.014. V Freiburgu bo začel cerkveni časnik pod vredništvam Dr. Schleverja izhajati. Nadjati se je, dc bo obilno izverstniga donašal. Marseiljski časniki so naznanili, de je 11. prosenca 9 šolskih bratov v Carjigrad odšlo, in de se jih je 23. ravno tega mesca zopet nekoliko v kairo podalo. 10. pretekliga mesca se jih je pa 9 v Algierio napotilo, kjer imajo žc v več krajih šole. Pismo algier-skiga škofa jih močno hvali. Jlili darovi. Za afrikanski mision: Gosp. J. V. 20 gold. in dva zlata uhana. — Iz Berda 12 kraje. — Iz Sent-Maura 7 gold. — Nedviet 30 kraje. — Za Baragov sponii"ek: rZa",u-' krona" t gold. — L. J. 30 kraje. — „Gospodovig« pomaziljenca imej v časti lu 1 gold. - rMlačni so pred Bogam gnusoba1" 1 goldinar. — Olrovorni vrednik: Andrej Zamejc. — Zaloinik: Jo**f Btm*mk