kronika časopis za slovensko krajevno zgodovino 32 1984 119 BLED v FEVDALNEM OBDOBJU — DO KONCA 18. STOLETJA ferdo gestrin Ob koncu 10. in v začetku 11. stoletja je na- stopil za blejsko ozemlje čas velikih spre- memb. Po porazu Madžarov, zlomu njihovega gospostva na ozemlju južno od Karantanije, ki pa vendar ni onemogočalo samostojnih ob- lik življenja slovanskega prebivalstva/ in utrditvi oblasti nemškega cesarstva nad vse- mi slovenskimi deželami v jugovzhodnem alpskem prostoru se je tod dokončno zaklju- čilo predfevdalno obdobje in je nastopila sto- letja trajajoča doba fedalizma.^ V tem času so na tem ozemlju na obsežnih kronskih po- sestvih z darovnicami nastajala velika zemlji- ška gospostva, med njimi tudi gospostvo briksenških škofov s središčem na Bledu. Po- sest briksenških škofov, ki je pozneje na Go- renjskem sodila med velika gospostva, je le postopoma rasla zlasti z vladarskimi darov- nicami, a tudi z darovnicami drugih posestni- kov, z nakupi in zamenjavami. Začetek blejskega gospostva pomeni darov- nica cesarja Henrika II., ki je leta 1004 brik- senškemu škofu Albuinu daroval svoje pose- stvo na Bledu (praedium quod dicitur Ueldes). Obsegalo je najožje področje Bleda z jezerom in otokom, kjer je bilo središče staroslovenske družbene enote (župe?) in ki je po izgonu Madžarov postalo vladarjeva regalna posest. Sedem let pozneje je cerkev sv. Ingenuina in Kasijana, tj. briksenška škofija, dobila v last blejski grad (castellum Veldes), posest med obema Savama v velikosti 30 kraljevskih kmetij (do 1500 ha zemljišč). Z njo je škofija svobodno razpolagala, jo krčila, kolonizirala in pobirala dohodke. Tej darovnici so sledile še tri. Leta 1040 je Henrik III. briksenški cer- kvi podaril svoje posestvo med Tržiško Bi- strico in Bledom z gozdom Lese. Njegov na- slednik Henrik IV. je leta 1063 podaril škofu Altvinu svoja posestva na področju Otaleš- kega vrha in pogorja Kamnika, ki so segala od Tolminskega južno od Cerkna do žirovske občine na Kranjskem. Deset let pozneje pa je na prošnjo istega škofa briksenški škofiji podelil lovsko pravico na njegovih posestvih.* S temi vladarskimi darovnicami je bilo us- tvarjeno obsežno jedro briksenškega gospo- stva, z njim pa uveljavljeni fevdalni odnosi. Toda posest briksenških škofov se je že v tem in še v naslednjih stoletjih večala tudi z darovnicami drugih zemljiških posestnikov na tem ozemlju, z nakupi in menjavo posesti, a tudi s prisilno zemljiško politiko gospoda oziroma njegovih upraviteljev. V času hitre fevdalizacije blejskega območja po letu 1004 je bilo tod sprva še veliko svobodnih kose- zov, ki jih je treba povezovati z vodilnimi slo- ji staroslovenske družbe, in plemenitih. Mno- gi izmed njih so novemu cerkvenemu gospodu darovali svojo posest, ne redke pa je briksen- ški škof kot mnogo močnejši gospod spravil pod svojo oblast in jih spremenil v podložni- ke. Škofje so s tem ozemeljsko dopolnjevali že obstoječo blejsko gospostvo.* Ze ob koncu 11. stoletja je gospostvo zajelo precej zaokroženo, a ne vso posest na ozem- lju med Savo Bohinjko in Savo Dolinko, kjer je segla tudi na levi breg med Koroško Belo in Radovljico. Zdi se, da je bilo ozemlje Ko- roške Bele, kjer je vas bila že v prvi polovici 12. stoletja za gospostvo dokaj pomembno, saj je bila tod zgrajena —• kot edina na gospostvu —¦ cerkev, posvečena briksenškima patrono- ma Ingenuinu in Kasijanu. V 12. stoletju so škofje povečali posest zlasti v Bohinju, si pridobili kmetije na Poljšici, v Mostah, Žirov- nici in Potokih. Pospeševali so tudi nastaja- nje novih vasi in s kolonizacijo nadaljevali še v 13. stoletju. Po najstarejšem urbarju iz leta 1253, ki pa nima podatkov za gorjanske vasi, je gospostvo imelo 167 1/2 kmetije, 4 mline in 38 koseških posestev z zelo majhnimi obremenitvami v 26 vaseh.^ V danes blejskih vaseh (Grad, Zazero, Rečica, Zeleče in Zago- rice) pa je bilo tedaj briksenških 24 kmetij in 2 mlina; v Mlinem pa tedaj gospostvo še ni imelo svojih hub.' Gospostvo se je večalo še v naslednjih sto- letjih z novimi kmetijami v istih in tudi dru- gih vaseh. V drugi polovici 15. stoletja ozi- roma konec srednjega veka je bila zemljiška posest briksenških škofov v glavnem izobliko- vana. S kmetijami na Mlinem in v Ribnem, ki jih je tedaj gospostvo pridobilo, je bilo v 33 vaseh okoli 240 podložnikov.' Zemljiško go- spostvo je mejilo na severu na Vojvodino Ko- roško, na vzhodu na gospostvo Radovljica, na jugu na Škofjeloško gospostvo freisinških škofov, a na severozahodu na gospostvo Bela peč. Po urbarjih iz let 1615, 1635 in 1755 pa je gospostvo v istem vrstnem redu imelo v 45 vaseh 251 hub (7 pustih) in 618 kaj- žarjev, 250 kmetij (9 pustih) in 720 kaj- žarjev ter 462 in 3/4 kmetij, a vseh podlož- nikov 1323.^ Ko je doseglo blejsko gospostvo največji obseg, je merilo 5545 oralov in 1112 kvadratnih sežnjev.' V letu 1752 je imelo go- spostvo »na rustikalnih zemljiščih 5088 mer- 120 i kronika časopis za slovensko krajevno zgodovino 32 1984 nikov posetve, 375 konj, 79 volov, 2024 krav, 19 bikov, 941 do dveh let starih telet, 1901 ovco, 1474 koz, 280 jagnjet, 820 svinj. Iz go- zdov so pridobili na leto in izvozili 22.312 voz drv in hlodov«.V času urbarja iz leta 1635 je imelo blejsko gospostvo okoli 5300 goldinar- jev dohodka in za okoli 2650 goldinarjev iz- datkov. Torej je posestvo donašalo gospodom okoli 2260 goldinarjev dohodkov.^i Razumljiva je bila torej skrb briksenških škofov za blej- sko gospostvo, ki je po letu 1622 moralo po- šiljati v Brixen letno po 300 govedi in 20 centov voska.^- Vendar blejsko gospostvo v zgoraj označe- nih mejah ni bilo celovito. Na ozemlju in v istih vaseh so imela kmetije in posest še dru- ga zemljiška gospostva. Najpomembnejša med njimi sta bila otoško proštijsko in radovljiško gospostvo. Prvo je nastalo pravzaprav že le- ta 1004, njegovi dohodki so do leta 1565 slu- žili vzdrževanju briksenškega stolnega ka- pi tlj a (kanonikov), nato pa so šli v škofovo blagajno, a škof je moral vzdrževati prosta, ki ga je postavljal in odstavljal. Posest tega gospostva, ki je sprva imelo tretjino prvotne blejske posesti iz leta 1004, je počasi narašča- lo. Najstarejši urbar iz leta 1416 našteva 40 hub in 1 žago v desetih vaseh, leta 1431/2 je proštija imela 67 oziroma 68 podložnikov v 19 vaseh.^3 po urbarju 1524 je bilo v posesti otoške proštije 62 kmetij, rektificirani urbar 1756 pa izkazuje v 17 vaseh 67 1/2 kmetij in 94 podložnikov, ki so že 1759 narasli na 102, ob zemljiški odvezi pa je bilo 121 uživalcev pod- ložne zemlje.^* Radovljiško gospostvo je ime- lo znotraj briksenške posesti le nekoliko manj- šo imenje; leta 1579 se v njegovi lasti omenja 45 podložnikov in 75 kajžarjev v različnih va- seh. Imelo pa je tudi zaščitno pravico nad blejsko župnijo in blejsko župno cerkev.^" Po posameznih briksenških vaseh sta imeli svoje podložnike tudi obe begunjski gospostvi (Ka- men in Kacijanerji). Vse obdobje fevdalizma se je ohranilo tudi majhno zemljiško gospo- stvo v Grimšcah. Poleg tega pa so nastala še nekatera manjša posestva (cerkve na Otoku, cerkve v Gorjah, Lescah in na Bledu, gra- ščine Boben).'" Briksenški škofje niso neposredno uprav- ljali svojega gospostva in so le redkokdaj pri- hajali na Bled. Vodili so ga najprej s pomočjo upraviteljev (Burggraf), kar so bili sprva zla- sti briksenški ministeriali. V času dinastičnih bojev je bilo zavoljo tega večkrat ogroženo lastništvo nad gospostvom (npr. po goriških grofih). Leta 1245 pa sta si blejski grad prila- stila briksenški ministerial Viktor in Ger- loch iz Jeterbenka. Šele v sporazumu, ki ga je briksenški škof Egno v Ribnem osebno sklenil z osvajačema, je Brixen za 250 mark srebra dosegel, da sta mu osvajača grad vrnila.^' Od leta 1369 so škofje dajali gospostvo v zakup (imeli so ga pl. Kreighi vse do leta 1558). Do- bo zakupništva je prekinil krajši čas ponovno uvedenega upravitelj stva, ki pa se ni obneslo (1597—1615). Poslej so imeli zakupniki v za- kupu tudi posest otoške proštije. Že kmalu postanejo zakupniki tudi osebe neplemiškega izvora (Adam Pipan, 1634—1642), ki se zgoste od srede 18. stoletja dalje.Tako je bilo do leta 1803, ko so z odlokom dvorne komore gospostvo na Napoleonov pritisk podržavili. Pod Francozi je bilo gospostvo last »cesarja Francozov in kralja Italije«, dohodki pa so šli v korist generalnega guvernerja Ilirskih pro- vinc. Šele leta 1838 so gospostvo zopet vrnili briksenškim škofom, ki pa po zemljiški odve- zi niso bili več zainteresirani za Bled in so grad s pripadajočim zemljiščem, predvsem go- zdom, leta 1858 prodali podjetniku Ruardu.'* Za upravo zemljiškega gospostva so imeli upravitelji in zakupniki uslužbence in posle, ki so jih sami vzdrževali. V novem veku, ko je bila uprava že bolj razvejena, je bilo na Bledu leta 1678 brez oborožencev 14 zaposle- nih. Prejemali so okoli 350 goldinarjev plače in povečini so dobivali še stanovanje in hra- no. Zakupnina v tem času je bila redno 4000 goldinarjev, a dohodkov je bilo v omenjenem letu za 7734 goldinar j ev.2» O upravni razdelitvi gospostva na urade nismo seznanjeni, a zdi se, sodeč po urbarjih in drugih vesteh, da so bohinjske kmetije se- stavljale posebno enoto, enako gorjanske va- si, dalje vasi vzdolž Save Dolinke ter severno od nje in prav tako vasi okoli Bleda, kjer je bil dvor kot sedež gospostva. V vaseh je gos- postvo (isto velja za proštijsko gospostvo) mnogokje imelo kot svoje nižje predstavnike uprave vaške oziroma soseskine župane (scul- tetus — 1253). Ti so predvsem pobirali in na- to oddajali dajatve, skrbeli za opravljanje tla- ke in drugih delovnih obveznosti podložnikov ter da so pripravljali zbore podložnikov, ki so se jih udeleževali predstavniki gospostva. Na blejskem gospostvu so bili torej župani vsaj deloma predstavniki vasi in sosesk in njihovi predstojniki. Posamezni podatki iz 17. stoletja kažejo, da je imela pri njihovem ime- novanju nekaj besede tudi soseska.^' S tem je mogoče povezovati navado, ki je obstajala še v začetku 17. stoletja, da so se podložniki blejskega gospostva morali vsakokratnemu novemu briksenškemu škofu (tj. njegovim komisarjem) pokloniti in mu v zboru na gra- du priseči zvestobo, podložništvo.^® kronika časopis za slovensko krajevno zgodovino 32 1984 121 Zemljiški gospod (njegovi upravitelji in za- kupniki) je imel nad svojimi podložniki sodno oblast v okviru patrimonialnega sodstva. Go- spostvo Bled pa je imelo tudi deželsko, torej višje ali krvno sodstvo. Vendar deželsko so- dišče blejskega gospostva ni zajelo vseh svojih posesti. V deželskem sodišču Kranj je imelo posest v Cadovljah in Zabljah, še več pa je bilo tega v deželskem sodišču radovljiškega gospostva (Žirovnica, Doslovče, Dvorska vas. Nova vas. Peračica, Zapuže, Mošnje, Vrbnje, Kovor, Slatna pri Begunjah /Sent Jošt/, Mi- sače in Predtrg), ki je imelo večji teritorij tu- di v Bohinju (Studor, Stara Fužina).^3 Jedro gospostva je vsekakor bilo ozemlje okoli blejskega jezera. Tod so imeli briksenški gospodje posest v vaseh Grad, Rečica, Mlino z Zazerom, Želeče in Zagorice, ki nas nepo- sredno zanimajo. Te vasi so se namreč v zad- njem dobrem stoletju pod vplivom gospodar- skega razvoja in zlasti turizma naselbinsko vse bolj povezovale in preraščale s hoteli, vilami, novimi stanovanjskimi hišami in celo naselji v celoto, ki je leta 1960 uradno prevzela ime Bled (dotlej omejeno le na vas Grad) in je tedaj začasno nastala tudi upravna enota »me- sto Bled«.2* Te blej.ske vasi v ožjem smislu besede so nastale v okviru cesarske posesti (praedium), ki jo je dobil briksenški škof z darovnico 1004. leta. Vse so po svojem na- stanku več ali manj povezane s starosloven- skim obdobjem, čeprav se neposredno nobena v celoti ne veže na staroslovenske naselbine. Pač pa so prav na njihovem ozemlju ugotov- ljena številna arheološko staroslovenska naj- dišča, predvsem grobišča.2* Na področju vasi Grad se v 11. stoletju omenjajo kmetije z oznako »sub castro Ueldes«, »sub castello Ueldes« oziroma »in loco qui dicitur Ueldes«, »in villa Veldes«, »sub urbe Veldes«.'^^ V najstarejšem urbarju gospostva leta 1253 se tod omenjajo trije kra- ji: Grad, Pri lipi in Žabji potok (in Burch, apud Linthe, Grotenbach), a že v naslednjem iz leta 1306/9 se vas Grad šteje kot celota (in Purch sub castro Veldes), čeprav se še ome- njajo deli Chrotenpach, in Purch, in angulo. Naselbinski razvoj vasi Grad bi bil po do- sedanjih raziskavah naslednji: Najstarejši del vasi Pri lipi je treba postaviti v gručasti del sedanje vasi okoli znamenja sredi naselja, kjer je že tedaj stala lipa; morda je obstajal že ko- nec 10. stoletja. Sledil je nato nastanek ob- cestnega dela v smeri proti Zaspu (in angulo, in Winchle), ki ga viri 14. stoletja imenujejo Gasa. Kot plod briksenške kolonizacije pa je nastala kmetija ob Žabjem potoku, blizu se- danjega hotela Jelovica. Vas Rečica je tudi nastala iz treh različnih delov. Ob staroslovenskem grobišču je v kotu ob odcepu ceste proti kolodvoru Bled—Jezero nastalo gručasto jedro sedanje vasi. Ta del je morda treba istovetiti z naseljem, ki ga vir v letih 1050/65 imenuje Grimšce in kjer so tedaj plemeniti lastniki dali škofu Altvinu v dar svoje posestvo (»predium quale loco Gri- mizahc dicto«).^" Mlajši del vasi se je razvil ob cesti proti Gorjam in se je morda sprva imenoval Rečica, ime, ki se je prvič pojavilo v urbarju 1253. leta že kot naziv cele vasi (apud Rieschisch). Tretji del sedanje vasi pa se je razvil ob Mlinšci (Muehlpach), kjer so nastale posamezne km.etije z mlini. Kako se je poime- novanje vasi zlilo v sedanjo Rečico, je težko reči, kajti briksenško gospostvo je imelo od 1253 dalje posest le na Rečici, proštijsko go- spostvo na Otoku pa je po urbarjih 1430 in 1431 imelo posest v Grimšcah. Dejstvo je, da se v franciscejskem katastru za vse tri dele uporablja skupno ime Rečica, ime Grimšce pa je bilo le oznaka za samo graščino, kakor je še danes. Mlino je po svojem nastanku stara nasel- bina in je nastala morda že konec 10. stoletja, čeprav se pod tem imenom pojavlja šele leta 1185 v darilni listini briksenškega škofa Hen- rika cerkvi sv. Marije na Otoku. Na starost kaže gručasta zasnova vasi. Mlajšega nastanka kot delo kolonizacijske vneme gospoda, a ven- dar že pred letom 1185, je del sedanje vasi, ki ga viri označujejo kot Zazero in je nastal kot obcestno naselje na poti proti Bohinju. Prvič se je kraj omenjal verjetno v urbarju 1253 pod imenom »apud lacum«, kjer je imelo briksenško gospostvo tedaj eno kmetijo; kot Zazero (Saser) se prvič omenja okoli leta 1350 v popisu pravic goriškega grofa kot blejskega odvetnika. V franciscejskem katastru je za oba dela vasi že uporabljeno skupno ime Mli- no. Želeče so vas gručaste zasnove, ki je nastala vsaj ob koncu zgodnjega srednjega veka in je ob njej izkopano staroslovensko grobišče. V njej so še v 11. stoletju, ko jo viri prvič ome- njajo, prebivali svobodnjaki. Toda do nastan- ka urbarja 1253 je bila vas z 9 kmetijami že v lasti blejskega gospostva. Po mnenju A. Pleterskega je veliko možnosti, da je vas ne- posredna naselbinska vez med starosloven- skim in fevdalnim obdobjem. Zagorice se prvič omenjajo v urbarju 1253 (Aulatsch) in gospostvo je v njej imelo štiri kmetije. Vas je vsekakor nastala vsaj že v 11. stoletju in ima obcestno zasnovo naselja. V njej so bili sprva tudi številni svobodnjaki — kosezi, ki so se ohranili kot edini v blejskih 122 i kronika časopis za slovensko krajevno zgodovino 32 1984 vaseh, čeprav od petih štirje kot kajžarji, še daleč v novi vek. Fevdalna posestna slika vasi je najbolj pestra med vsemi blejskimi vasmi: Zagorice so bile najbolj razbite med različna zemljiška gospostva.^^ V zgodnjih stoletjih gospostva so imeli škof- je tu vendar sorazmerno malo podložnikov. Urbar 1253" našteva v Gradu 7 hub (Pri lipi 5, Grad 1, Žabji potok 1), v Zagoricah 4, v Zele- čah 9 in na Rečici 3 hübe in mlin ter mlin ob Blejskem jezeru (Zazero); torej 24 kmetij in 2 mlina, kakor smo že omenili. Po urbarju 1306/9 so imeli škofje v Zagoricah 2 kmetiji, v Gradu že 10 podložnih kmetij s 14 švajgami, v Želečah še vedno vseh 9 hub, ni pa nave- denih kmetov na Rečici, čeprav urbar vas na- števa. V Gradu so se tedaj prvič omenjali ne- kateri podložniki: Hartvik, imenovan Puet- schel, Bertold tkalec, Janez kovač, Tomaž v Kotu (del Gradu) in podložnik, imenovan Spaet. Na Mlinem pa vse do druge polovice 15. stoletja blejsko gospostvo ni imelo kmetij. Od konca srednjega veka dalje pa se je posestna slika in družbena struktura v teh vaseh precej spreminjala. Leta 1602 je bilo v njih briksenško posestno stanje, kakor ga ka- že naslednja tabela:®'^ Vas Kmetije Kaj že Mlin Grad 16 30 — Rečica 14 15 1 Milno in Zazero 1 13 Zeleče 6 4 Zagorice 2 11 Razen v Zelečah so imela v teh vaseh pod- ložnike tudi druga zemljiška gospostva, tako otoška proštija, radovljiško gospostvo, Grim- šce. V letu 1635, ko je število kajžarjev (in go- stačev) še nekoliko poraslo, se omenjajo na- slednji prebivalci vasi Grad: Imetniki podlož- nih hub so bili Lenart Pretnar, Boste Siegel, Andrej Por, Jurij Urevc, (Vrellez), Jurij Šim- bnav, Janže Krevljič, Andrej Vidic, Matija Prešeren, Tomaž Palko, Jurij Kuhar, Andrej Zupančič, Tomaž Oblakar, Jakob Burja, Ju- rij Simbnav, Matej Pretnar, Marko Poiane. Kajžarji in gostači pa so tedaj bili: Lenart Vederman, Janže Kokalj, Krištof Rogač, Jan- že Poderčija (Podertschia), Matija Kersnik, Jurij Petrav, Janže Mandelc, Martin Dološan, Avguštin Ilačič, Lenart Legat, Janže Piber, Andrej Kajdiš, Andrej Cube, Janez Fiško, Janže Plimbl, Mihael Smerkovec, Justin Kuri, Jurij Slamnik, Tomaž Benedik, Lovro Kolenc, Lovro Figavec, Andrej Brenčič, Andrej Mu- šan, Kristijan Ferčaj, Janže Serjan, Blaže Se- laher, Janže Klenčič, Jurij Kiršner, Mihael Bole oz. Fišer, Luka Marvin, Andrej Bogajle, Martin Klemen ali Česen, Jernej Potočnik, Blaže Siegel, Marjeta Pezdernica in Jurij Krevljič.^* Do okoli srede 18. stoletja se je v teh vaseh bistveno povečalo število briksen- ških kajžarjev in gostačev, število hub pa je v glavnem ostalo enako. Stanje v letih 1751/57 kaže naslednja tabela.^^* Vas Kmetije Kajže Mlini Gostači Grad 15 40 Rečica 15* 13 * od tega 4 mlini Mlino in Zazero 1 23 Zeleče 9 6 1 Zagorice 2 23 Velikost blejskih vasi glede na število hiš, družin in prebivalcev ob koncu 18'. stoletja pa nam lepo pokažejo statistični podatki iz leta 1780: Vas Hiše Družine Prebivalci Grad 69 81 740 Rečica 40 40 233 Mlino in Zazero 53 64 304 Zeleče 15 17 74 Zagorice 36 38 182 213 248 1533 Grad je postajal med drugim tudi kot se- dež fare in farne cerkve daleč največja vas med blejskimi naselji. V Gradu je nastala, po- leg cerkve sv. Marije na Otoku, kjer je bila prva sakralna stavba postavljena že okoli leta 800, cerkev sv. Martina kot ena najstarejših v blejskem gospostvu. Vendar je bil Bled v cerkvenem oziru podrejen radovljiški prafari. Tako je ostalo še nekaj let po ustanovitvi ljub- ljanske škofije leta 1461, ki ji je bila radov- ljiška župnija dodeljena. Leta 1469 se prvič omenja župnik samostojne blejske fare. Žup- nija je poleg ožjih blejskih obsegala še na- slednje vasi: Koritno, Bodešče, Ribno, Selo, Sp. Gorje, Višelnica, Zgornji Lazi, del Ra- dovne. Blejska Dobrava, Kupljenik, Bohinjska Bela in Slamniki. Sredi 18. stoletja (popis 1754) je bilo v fari blizu 2870 prebivalcev. Po- leg župnijske cerkve je bilo v fari tudi večje število podružničnih cerkva (sv. Andrej na Rečici, sv. Jakob v Ribnem, sv. Lenart v Bo- deščah, sv. Osvald v Sp. Gorjah, sv. Štefan na Blejski Dobravi, sv. Štefan na Kupljenku in kapela sv. Urbana v Zagoricah, ki pa je sedaj 124 ; kronika Časopis za slovensko krajevno zgodovino 32 i984 ni več). Grajska kapela, posvečena sv. Inge- nuinu, briksenškemu patronu, in sv. Albuinu, briksenškemu škofu, ter cerkev sv. Marije na Otoku sta bili lastniški cerkvi briksenške ško- fije. Otoška cerkev je po dolgih sporih leta 1688 pripadla ljubljanski škofiji in je postala podružnica blejske fare šele 1842. leta. V času cerkvenih reform Jožefa II. se je blejska fara močno skrčila. Blejska Dobrava je pripadla zasipski župniji; Sp. Gorje, Vi- šelnica. Zgornji Lazi in blejski del Radovne so bili dodeljeni gorjanski župniji; Bohinjska Be- la, Kupljenik in Slamniki so se združili v sa- mostojno lokalijo, enako pa Ribno, Koritno, Bodešče in Selo v lokalijo Ribno. V blejski fari so tako ostale zgolj samo ožje blejske va- si Grad, Rečica, Mlino z Zazerom, Želeče in Zagorice. Tako je bilo do leta 1812, ko so ri- bensko lokalijo zopet združili z blejsko župni- jo.«« Življenje podložnih kmetov po končani fev- dalizaciji in utrditvi fevdalnih odnosov na briksenškem gospostvu — kar je bil kar hiter proces — se ni bistveno razlikovalo od splo- šnega gospodarskega in družbenega položaja podložnikov drugje na Slovenskem, čeprav je imelo seveda tudi svoje posebnosti. Ali je bi- lo gospostvo v svojem zgodnjem obdobju or- ganizirano v obliki pridvornega gospodarstva, ne vemo zatrdno. Grajska pristava kot center dominikalne zemlje in omembe nesvobodnih (mancipia) nakazujejo to možnost, oziroma jo je predpostavljati.^« V tem primeru je bil po- ložaj nesvobodnih hlapcev slabši od položaja ljudi na podložnih kmetijah. Vsekakor pa to, če je že obstajalo, ni dolgo trajalo. Že dolgo pred najstarejšim urbarjem briksenškega go- spostva (1253) je nastalo stanje, ki ga ta do- kument kaže. Na gospostvu je živel enoten podložniški razred, podložniki so obdelovali podložne cenzualne kmetije (mansi censuales, zinshvbe), ki so jih imeli v oblikah začasnega, tudi le doživljenjskega zakupa (ad vitam suam). Od teh kmetij, ki so sicer od srede 13. stoletja mogle biti tudi že polovične (hvba di- midia, mansus dimidium), vendar so bile red- ke, ker so mogle nastajati nove, cele s krče- njem, so podložniki dajali dajatve, opravljali za gospoda razne služnosti in plačevali z za- kupom povezane pristojbine (primščina, mrt- vaščina). Toda ves čas gospostva so bile pod- ložnikove obveznosti v večji ali manjši meri odvisne mimo gospoda tudi od upraviteljev in zakupnikov, ki so uveljavljali svoje osebne koristi. Dajatve so podložniki sprva plačevali v poljedelskih in živinorejskih pridelkih in izdelkih ter v vinu. Na vinograde, ki so jih prenehali gojiti konec srednjega veka po ve- liki spremembi podnebja, spominja še danes ime Nograd, ohranjeno v tradiciji. Vinogradi so bili na položnih pobočjih od vasi Grad do Zagoric. Toda že po najstarejšem urbarju so nekateri blejski podložniki od kmetij in mli- nov plačevali tudi dajatve v denarju, v oglej- skih denarjih, kar vsekakor kaže na zgodnje prodiranje blagovno denarnih odnosov v go- spostvo. Vendar so vse ožje blejske vasi v tem času še vse dajatve plačevale v naturi; pod- ložnik ob Žabjem potoku v vinu in pšenici.si V začetku 14. stoletja pa so del dajatev, zlasti namesto živine in mesa, že plačevali v denarju podložniki v Zelečah, Zagoricah in Gradu,*® za druge pa ni podatkov. Nato so se denarne da- jatve razširile povsod, čeprav so naturalne deioma še ostale, zlasti v žitnih dajatvah in mala pravda, kar kaže urbar iz 1464. leta. Zdi se, da so naturalne dajatve na blejskem go- spostvu ves ta čas obdržale večji pomen kljub širjenju denarnega gospodarstva in bla- govno denarnih odnosov (ali pa prav zavoljo njih) zategadelj, ker je bil to interes upravi- teljev in zakupnikov gospostva. V lastni re- žiji obdelovane zemlje na graščinski pristavi je bilo že zgodaj malo,** neposredne potrebe gradu po poljskih pridelkih ob številnem graj- skem osebju kar velike, vendar je treba ime- ti za najvažnejši motiv za ohranitev dela na- turalnih dajatev neposredno korist upravitelja oziroma zakupnika samega: ob prodaji pre- sežkov naturalne rente je imel mnogo večji dohodek. Med drugimi služnostmi tlaka ni bila pre- težka, saj je gospostvo imelo le malo domini- kalne zemlje v neposredni obdelavi. Vendar so podložniki morali opravljati razna dela, pri košnji, spravljanju sena, za potrebe gradu je bilo treba zvoziti vse, kar je zahteval gospod, in drugo. Za čezmerno tlako so podložnike ce- lo nagrajevali. Od konca srednjega veka da- lje so naložili kmetu dolžnost tovorjenja ozi- roma prevoza blaga za potrebe gospoda. Pod- ložniki so plačevali tudi desetino cerkvi. Vse skupaj pa je že v tem času oteževala samo- volja zakupnikov, ki so z raznimi oblikami prisile večali obveznosti podložnikov oziroma svoje dohodke. To jim je v zadnjih desetlet- jih 15. stoletja morda še olajševal sumarno pi- sani urbar za leto 1464, ki je imel obveznosti določene samo po vaseh.** Na prehodu iz srednjega v novi vek se je položaj podložnih kmetov tudi na blejskem gospostvu naglo slabšal. Zemljiško gospostvo je zajela kriza, ki je tedaj na splošno zajela zemljiška gospostva na Slovenskem. Iz nje so se blejski zakupniki reševali z večanjem da- jatev in drugih obveznosti, vračali so se delo- kronika časopis za slovensko krajevno zgodovino 32 1984 125 ma na naturalne dajatve, uveljavljali stare in uvajali še nove dolžnosti, večali tlako brez odškodnine oziroma plačila, omejevali stare podložniške pravice in podobno. Na podložni- ke so v povišanih zneskih prenašali izredne davke, ki jih je tedaj začela nalagati stanovom centralna oblast za kritje svojih potreb (cen- tralni uradi, turški vpadi, vojna z Benečani, najemniška vojska). V svojo korist so izrablja- li zakupne pristojbine, ki so jih s prisilnimi menjavami podložnikov zahtevali. Omejevali so podložniške lovske in gozdne pravice. Kme- tov položaj so v prvem desetletju 16. stoletja slabšale še naravne nesreče. Blejsko pokrajino je leta 1509 zajel hud potres, ki je močno po- rušil grajsko poslopje in na kmete je padel del bremen pri popravilih. Leto pozneje je razsajala kuga, ki je zahtevala veliko žrtev in zmanjšala delovno silo in otežila z delovni- mi obveznostmi preostale.^' Z uveljavljanjem blagovno denarnega go- spodarstva tudi na vasi so blejski podložniki v tem času vse bolj posegali v kupčevanje s presežki pridelkov svojih kmetij in tudi z drugim blagom (železo, les), rasla pa je tudi obrtna dejavnost po vaseh. Iz tega so rasla nasprotja z zakupniki gospostva in spori z meščani, ki so imeli trgovino in obrt za svoj posel. Boj med mestom in vasjo se je pri blej- skih kmetih neposredno kazal v ostrem sporu z radovljiškimi meščani okoli kmečke trgovi- ne. Zakupnik pa je moral popustiti in je Bled leta 1539 dobil sejemsko pravico.^« Ta na- sprotja so občutili tudi vaški nižji sloji, ki so od konca 15. stoletja dalje ob rasti vaškega prebivalstva nastajali kot kajžarji in gostači. Gospodarsko osnovo za te družbene spre- membe na vasi so dajale razne nekmetijske dejavnosti, ki so se v večji meri uveljavljale tudi na blejskem gospostvu, ki je bilo bogato gozda, železne rude in voda za pogonsko silo. Gre poleg kmečkega kupčevanja zlasti za to- vorništvo, rudarstvo in fužinarstvo ter z nji- ma povezanimi opravili (drvarstvo, ogljar- stvo), a tudi za razno obrtno dejavnost, ki je z večanjem prebivalstva rasla po vaseh. Turški vpadi, ki blejskega ozemlja v tem času niso dosegli, so le posredno vplivali na kmetov po- ložaj (skrb za obrambo, izredni davki za tur- ško obrambo, strah). V takih razmerah so se na gospostvu zaostrovala razredna nasprotja in v zvezi z njimi je zraslo uporniško vrenje podložnikov in se razširilo reformacijsko giba- nje. Ko se je večal pritisk nad blejskimi kmeti, je med njimi rasel odpor proti spremenjenemu fevdalnemu režimu in storjenim krivicam. V letih 1493—1515 so se v številnih pritožbah obračali na briksenškega škofa, svojega go- spoda in se pritoževali proti zlorabam zakup- nikov. Vendar se njihova pričakovanja niso izpolnila, čeprav je škof skušal popraviti naj- večje krivice. Ko so se uporni kmetje na Go- renjskem že sredi marca 1515 povezali v kme- čko zvezo, ki jo je vodil radovljiški podložnik Klander, in zahtevali staro pravdo, so se upor- nikom pridružili tudi blejski kmetje pod vod- stvom kmeta Tomaža. Toda še konec marca so se bohinjski kmetje ponovno pritožili pri škofu proti blejskemu zakupniku in ga prosili za pomoč." Vendar ni podatkov o oboroženih spopadih na Bledu. Razlaga za to je morda v tem, da grad po potresu še ni bil obnovljen in je briksenški zakupnik prebival v Radovljici. Ko je fevdalna vojska krvavo zadušila upor julija tega leta, so sledile kazni; ujete upor- niške voditelje so usmrtili ali pohabili, vse uporne kmete pa kaznovali s posebnim, t. i. puntarskim feningom. Po urbarju blejskega gospostva iz leta 1602 je od 162 v urbarju vpisanih podložnikov plačevalo to obveznost kar 136, a od obstoječih kajžarjev le 45, ker je večina kajžarjev nastala šele po uporu. Število puntarski fening plačaj očih podlož- nikov zgovorno izpričuje masovno udeležbo blejskih kmetov v največjem slovenskim kmečkem uporu.^* Nejevolja in odpor blejskih kmetov proti fevdalnemu pritisku tudi po tem uporu nista prenehala. O tem govore vedno nove pritožbe, ki so jih naslavljali briksenškim škofom, in številne komisije, ki so jih ti pošiljali na Bled, da bi uredile sporne zadeve. Podložniki so pri njih našli večjo ali manjšo podporo proti za- kupnikom in marsikakšen spor se je zgladil. Tu je treba iskati vzrok, zakaj se blejski kmetje niso v večji meri upirali in vključe- vali v poznejše upore na Slovenskem, čeprav le-ti niso šli povsem mimo njih. Ko se je leta 1525 v Salzburgu vnel upor in so se tudi k nam širili odmevi plebejske reformacije, je začelo zopet vreti tudi na Kranjskem. Sredi- šče kmečkega gibanja je bilo na Gorenjskem in verjetno je zajelo tudi blejske kmete. Za- voljo naglega nastopa plemiške vojske do pra- vega oboroženega upora in spopada vendar ni prišlo.3« Ni podatkov, da bi uporniško razpo- loženje zajelo blejske kmete v času velikega hrvatsko-slovenskega kmečkega upora 1573. leta, pač pa so se priključili uporu v letu 1635 in so se tod zbrale večje skupine upornikov, ki so se dvignili proti novi kontribuciji na Kranjskem.''" Poudariti pa je treba, da so se blejski kmetje pozneje še pogosto pritoževali proti krivicam fevdalnega izkoriščanja zakup- nikov blejskega gospostva. 126 i kronika časopis za slovensko krajevno zgodovino 32 1984 Blejsko področje je v času kmečkih uporov zajela tudi reformacija, ki je za slovenski na- rodni in kulturni razvoj izrednega pomena. To versko, kulturno, družbeno in politično giba- nje je tudi tod zraslo iz razmer nastopajočih sprememb na vseh področjih takratnega živ- ljenja. Zdi se, da so že ob samem začetku reformacijskega gibanja odmevale na Gorenj- skem ideje radikalne plebejske reformacije (prekrščevalstvo), povezane deloma z nemško kmečko vojsko. Po odločnem nastopu plemi- ške vojske je to zamrlo. Proti sredi 16. stolet- ja pa so se začeli širiti med blejskimi podlož- niki luteranski nauki. Pri tem so imeli po- membno vlogo pripadniki plemiškega razre- da, ki je tedaj od meščanstva prevzemalo vo- dilno vlogo v reformacijskem gibanju v slo- venskih deželah. Ta vloga ni nič izjemnega, ker je mnogokje kmet šel v novo vero prav pod vplivom in pritiskom svojega gospoda ali njegovega upravitelja pziroma zakupnika. Na Bledu je bilo to vendar toliko nenavadno, ker odpor podložnih kmetov ni bil usmerjen v to- liki meri proti briksenškemu škofu kakor pro- ti njegovemu zakupniku, ki pa je bil pogla- vitni podpornik reformacije na Bledu. Toda poleg plemičev so imeli pri širjenju nove vere pomembno vlogo tudi katoliški duhovniki, ki so sprejemali luteranske nauke.*' Prve korenine luteranstva so pognale v blejskih vaseh že pred sredo 16. stoletja pod vplivom zakupnika radovljiškega gospostva, zaščitnika blejske farne cerkve in odločnega protestanta Morica pl. Dietrichsteina. Tedaj je že verjetno nastalo prvo jedro protestant- skih blejskih podložnikov, med katerimi so bili tudi kmetje Legat, Finsinger (Finžgar) in Krevljič, cerkveni ključarji in pozneje naj- vidnejši protestanti med blejskimi kmeti. Močno so razširili in utrdili reformacijo na blejskem področju novi blejski zakupnik in glavar Herbert Turjaški (1558—1574) in pro- testantsko nastrojeni duhovniki v Zafepu (žup- nik Aslär), v Lescah (župnik Peter Kupljenik), radovljiški arhidiakon Lenart Mertlic in še po- sebej blejski župnik Krištof Fašang, ki je v letih 1548/60 kot prvi širil evangeljski nauk na Bledu.*® Tudi velik del prebivalcev ožjih blejskih vasi se je priključil novi veri. Brik- senški škof je na širjenje reformacije na svo- jem posestvu sorazmerno zgodaj reagiral. 2e leta 1572 je poslal na Bled svoja komisarja, ki sta ocenila razmere in pripravila protiukrepe. Posredovala sta tudi pri ljubljanskem proštu, naj nastopi proti Fašangu, ki pa je našel za- ščito pri Dietrichsteinu in pri lastniku gospo- ščine Grimšce. Na škofovo prizadevanje so deželnoknežje oblasti vendar izgnale Fašanga z Bleda (1573). Naslednje leto pa je škof pre- kinil pogodbo s Turjačanom in dal gospostvo v zakup katoličanu Janezu Jožefu Lenkoviču, ki je takoj nastopil proti protestantom. Pre- povedal jim je prejemati obhajilo pod obema podobama in se udeleževati protestantskega bogoslužja. Nobene izpraznjene kmetije ni več podelil protestantskemu podložniku, ostro je nastopil tudi proti kmetom, ki so se zavoljo vsega tega pritožili na deželne stanove. Izgnal je z gospostva tudi vse protestantske prišleke. Vsi ti nastopi so zelo zaostrili odnose med ka- toliki in protestanti, ki so vztrajali v novi ve- ri. Leta 1582, ko je že začela deželnoknežja protireformacija, je začenjal tudi briksenški škof z novo akcijo. Na Bled je zopet poslal ko- misarje z velikimi pooblastili. Prepovedali so obiskovati podložnikom protestantske pridige in prejemati obhajilo na gradu v Begunjah. Zapovedali so, da se morajo vrniti v katoliško vero ali pa v šestih mesecih prodati zakupne kmetije in oditi z gospostva. Blejski župnik naj bi protestante spreobrnil. Ker so kmetje vztrajali, so naslednje leto ukaz ponovili, na Bled sta prišla ljubljanski škof Janez Tavčar in ljubljanski prost, ki sta ponovno pozvala protestante, naj se vrnejo v katoliško vero.*®* Vendar so večinoma vztrajali v svoji veri. Leta 1586 je na Bled zopet prišla briksenška komi- sija in nastopila proti protestantom mnogo strože. Komisarja sta poklicala protestante predse in jim zagrozila s kaznijo 100 dukatov in izgonom, če bodo vztrajali pri svojem. Vo- ditelje luteranskih kmetov, Boštjana Finsin- gerja, Krištofa Krevljiča, Janeza Marko in Je- roma Legata so zaprli, jim nato zaplenili pre- moženje in jih izgnali; druge protestantske kmete pa so kaznovali. Naslednje leto sta nova komisarja začela uresničevati sklepe briksen- škega škofa, ki mu je stal ob strani deželni knez, nadvojvoda Karel. Podložnikom, ki se ne bi odpovedali novi veri, naj se izplača od- škodnina za kmetijo in posest in takoj izžene. Ce pa bi se izgonu upirali, jih je treba zapre- ti ob kruhu in vodi. Komisarjema je bil do- ločen v pomoč ljubljanski prost Sebastijan Samuen. Komisarji so v juniju 1587 pripravi- li seznam naj odločnejših protestantov: 37 imetnikov hub in 54 kaj žar j ev z vsemi dru- žinskimi člani in jih poklicali predse. Večji del se je pritisku uklonil (26 + 36) in se vrnil v katoliško vero; drugi pa so morali zapustiti kmetije in oditi z gospostva. Deželni stanovi so zavoljo tega protestirali pri deželnem kne- zu, ker so menili, da dogajanje na Bledu po- sega v njihove pravice. Ker pritožba ni našla odmeva, so konec avgusta poslali na Bled dva odbornika in četo konjenikov pod vodstvom kronika časopis za slovensko krajevno zgodovino 32 1984 127 Adama Ravbarja, ki naj bi vzpostavili izgnane protestantske kmete zopet na njihove kmetije. Pod vplivom stanov so prišli vojski in blej- skim protestantom na skrivaj na pomoč tudi številni protestantski podložniki z Gorenjske.*' Vendar do spopada z blejskimi branilci gra- du ni prišlo. Deželni knez je namreč ukazal, da morajo deželni stanovi odpoklicati svojo vojsko z Bleda, da se protestantski podložniki takoj izženejo in na kmetije uvedejo katoliki. Stanovska vojska se je res umaknila, izgon protestantskih podložnikov pa se je vlekel vse do druge polovice 1589. leta zavoljo obračuna odškodnine za podložne kmetije in posest. Te- daj so končno izgnanim protestantom izplačali odškodnine v skupni vsoti 4132 forintov (naj- večjo je dobil kmet Jerneje s Kupljenika — 450 forintov, najmanjšo 20 forintov pa kajžar z Bodešč za hišo). Od odškodnine, ki jo je dobil, je moral vsak odšteti še 20 fenigov v korist zemljiškega gospoda. Iz gospostva so izgnali 33 družin.** Med njimi so bile najšte- vilnejše družine z Grada, in sicer: družine podložnikov Jeroma Legata, Sebastijana Fin- singer j a, Mihaela Legata ter Lovra Korošca in družine kajžarjev krojača Tomaža Valterja, kovača Gašperja Masalu, Gregorja Suše, Gre- gorja Beršavca (Werschawiz), čevljarja Mar- tina Weizerla, Gregorja Kosmača, krojača Ja- koba Pukšiča (Buchschitz), tesarja Jurija He- lerja in Jere Keršmance. Z Rečice so morali iti družine kmetov Andreja Pretnarja in Ja- koba Rogača ter kajžarja Valanta Pretnarja. Sicer pa so bile izgnane le še posamezne dru- žine iz Ribna, Bodešč in Kupljenika. Iz tega sledi vsekakor upravičeno sklep, da so bile prav ožje blejske vasi z Gradom na čelu zelo protestantske in so v njih bili najbolj trdni privrženci lutrovske vere. Z njihovim izgonom je bilo konec reformacijskega gibanja na Ble- du. Že leta 1590 so župniki v Zaspu, Gorjah in na Bledu poročali briksenškemu škofu, da je versko stanje v župnijah v redu in da so se vsi protestanti spreobrnili.*^ Ali se je in v ko- likšni meri se je tudi na Bledu uveljavil vpliv novih štiftarjev, ki so se v letu 1584 razširili v delu blejskega (Koroška Bela) in belopeške- ga gospostva (Jesenice, Hrušica), ne vemo. Vendar se zdi, da se v času največjega proti- reformatorskega pritiska na blejske prote- stante kaj takega ni moglo zgoditi.** Tudi po kmečkih uporih in protireformaciji se položaj blejskih podložnikov ni bistveno spremenil vse do terezijskih in jožefinskih reform v drugi polovici 18. stoletja. Kmetje so še ves ta čas dobivali podložno zemljo (kmetije in manjše posestne enote) po začasnem zakup- nem pravu. Po smrti podložnika — gospodar- ja je posest pripadla nazaj gospostvu. Svojci ali novi podložnik so dobili kmetijo v zakup samo, če so plačali primščino v višini desete- ga dela vrednosti (deseti fenig). Za mnoge svojce je bilo to (poleg mrtvaščine) preveliko breme in ga niso zmogli, zato so se kmečki zakupniki kar pogosto menjavali. Podložniki so svojo podložno zemljišče oziroma kmetijo lahko odtujili, zamenjali ali zastavili, vendar le za plačilo določene takse. Poleg dajatev v denarju in naturi so v tem času podložnike pestili vedno večji izredni davki, kontribuci- ja, denarne globe pa tudi razne zlorabe za- kupnikov blejskega gospostva. Ti so, eni bolj drugi manj, tudi v tem obdobju zlorabljali svoj položaj v škodo kmeta. Številne pritožbe blejskih kmetov proti njim pri škofu so zna- čilnost tudi tega obdobja. Spore so reševali škofovi komisarji, ki so pogosto prihajali na Bled. Škofje so dajali zakupnikom navodila, kako naj v mejah urbarialnih določil posto- pajo s podložniki in naj jim ne kratijo pravic. Ker so se krivice in z njimi pritožbe kmetov nadaljevale, moremo trditi, da so škofi s ta- kim ravnanjem želeli v večji meri ohraniti podložniški mir, kakor pa kmete zaščititi pred zakupniki.*^ Vsa ta bremena in fevdalno izkoriščanje so blejski podložniki zmogli tudi zategadelj, ker so imeli v blejski pokrajini veliko možnosti, da so pridobivali ob sorazmerno majhnih kmetijah sredstva za življenje tudi z vklju- čevanjem v nekmetijske dejavnosti. Razen s kmetijstvom so se ukvarjali s tovorjenjem in prevozništvom, dalje s trgovino in kupčeva- njem (vse tudi na dolge razdalje), z delom v rudarstvu in fužinarstvu, z delom v gozdu in ogljarstvu, z domačo obrtjo pa tudi z denarno kreditnimi posli, o čemer govore tudi sodne prisege blejskih kmetov v slovenskem jeziku, o katerih bomo še spregovorili. Briksenško gospostvo sodi v tem pogledu med zelo razvi- te. Ob takem stanju se je sorazmerno z rastjo prebivalstva poglabljala tudi diferenciacija vaškega prebivalstva. Število kajžarjev in go- stačev, ki so se preživljali deloma tudi kot vaški proletariat (dninarji, hlapci in dekle), je naglo raslo. Po urbarju 1615 je poleg 251 kme- tij bilo že 618 kajžarjev na celotnem blejskem gospostvu, dvajset let pozneje pa je urbar zaznamoval kar 720 kajžarjev ali za 16,5 "/o več. Njihovo število pa je do konca 18. sto- letja še bistveno naraslo. Ob koncu tega ob- dobja je bila torej zemljiška posest na gospo- stvu zelo razdrobljena, mnoge kmetije so bile polovične, četrtinske in še manjše, število kajž pa je nad njimi daleč prevladovalo. La- hko bi morda rekli, da je v tem času gospo- 128 , kronika Časopis za slovensko krajevno zgodovino 32 1984 svo postalo gospostvo kajžarjev. Temu ustrez- na je bila družbena struktura blejskih vasi. Nižji vaški sloji, kajžarji, gostači in dninarji so v mnogih vaseh sestavljali večino prebival- stva in so vnašali v vaško življenje nove prob- leme in tudi poglede. K njim je treba šteti tu- di sorazmerno številne razne obrtnike, ki so pa bili deloma istovetni z gostači in kajžarji. Po drugi plati pa so posamezni kmetje s tr- govino, prevozništvom in tudi z denarnimi posli tako obogateli, da so postajali potenci- alni kapitalistični elementi na vasi.*« Kot eno izmed posebnosti razvoja je treba omeniti to, da so na blejskem patrimonialnem sodišču podložniki prisegali v slovenskem jezi- ku, kar so uradni pisarji zapisovali v sodne protokole in druge sodne knjige. Prisegali so v primerih, kadar prizadeti stranki nista imeli prič, kadar je prisego zahtevala ena izmed strank v sodnem postopku in kadar je pri- sego zahteval sodnik. Po velikem številu slo- venskih priseg, kjer ni nobene v nemščini, bi sodili, da so sodne razprave tekle v slovenšči- ni. V njih so sodelovale tudi ženske in prise- gale. Te prisege zasledimo v najrazličnejših sodnih procesih oziroma zadevah (npr. dedi- ščine, dote, zapuščine, posojila oziroma dolgo- vi, zemljišča, pretepi, obrekovanja). Prisegali so tožniki, toženci in priče. Besedila priseg so bistveno razširila naše znanje o uporabi slo- venščine v 17. in 18. stoletju in so hkrati iz- redno gradivo za poznavanje takratnega go- vornega jezika.** V drugi polovici 18. stoletja se je začel druž- beni položaj blejskih podložnikov, kakor smo že zapisali, z terezijanskimi in jožefinskimi reformami bistveno spreminjati. Le-te je po eni strani narekoval celotni gospodarski in družbeni razvoj v poznem fevdalnem obdobju, ki je vse hitreje šel v smeri kapitalizma. Fev- dalni odnosi pa so ta razvoj zavirali. Po drugi strani je reforme zahtevala tudi krepitev ab- solutne države, ki je preraščala v moderno organizirano državo z razčlenjeno birokratsko upravo, z uvajanjem stalne rekrutirane vojske in z državnimi financami, ki so sedaj prven- stveno slonele na davčni osnovi. Ce naj bi se država gospodarsko krepila, če naj bi kme- tijska proizvodnja pokrila potrebe naraščajo- čega prebivalstva in drugih dejavnosti, če je hotela na kmete prenesti večji del državnih bremen in obveznosti, je bilo treba kmetu zboljšati položaj, ga rešiti dela fevdalnih bre- men, mu dati več svobode in tudi nekaj izo- brazbe. To še tem bolj, ker je razvoj neagrar- nih gospodarskih panog zahteval vedno več svobodne in za delo uposobljene delovne sile. Poglejmo samo najpomembnejše spremem- be, ki so jih prinesle reforme v korist podlož- nikov. Zaradi ureditve davkov, ki naj bi jih plačevali tudi fevdalci, so državne oblasti, da bi mogle neposredno nadzorovati višino in ob- seg podložniških obveznosti do gospoda in hkrati podložnikov in gospodov do države, uvajale tako imenovano davčno in urbarialno rektifikacijo. Na tej osnovi so tudi na Bledu nastajali t. i. rektificirani urbarji (1752 za blej- sko gospostvo, 1756/7 za gospostvo otoške pro- štije), ki so točno popisali kmetove dajatve in služnosti. S tem je bila v veliki meri prepre- čena samovolja zakupnikov, kajti kmet se je poslej mogel proti vsaki nepravilnosti pritožiti na kresijo, kjer so gospoda za prekršek tudi kaznovali. Vendar se je vse to le počasi uve- ljavljalo. Da bi še v večji meri preprečil zlo- rabe, je Jožef II. (1789) podrobno določil raz- merja: 70 »/o donosa kmetije ostane podložni- ku, 30 o/d pa gre gospodu in državi. Takoj po Jožefovi smrti so to zaradi odpora fevdalcev odpravili. S patenti so zboljšali posestne odnose pod- ložnikov do gospoda z določili o prevedbi za- časnih zakupov v dedne zakupe po kupnem pravu. Na blejskem gospostvu so z medseboj- nim dogovarjanjem sorazmerno naglo — vse- kakor hitreje kakor na drugih gospostvih — spreminjali podložne kmetije v dedne. L. 1784 je bilo na gospostvu že 539 kmetov za pre- vedbo. Da bi oblasti ta proces še pospešile, so 1. 1788 v zvezi s tem določile, da se sme pod- ložna zemlja na Kranjskem podeljevati samo po kupnem pravu. Prav tako je bila na blej- skem gospostvu močno uveljavljena delitev srenjskih zemljišč; z njo naj bi se okrepila posestna in gospodarska moč kmetij. Tako so po letu 1758 razdelil velik del srenjske zemlje »Na Jaršah« prebivalci vasi Zeleče, Zagorice, Grad in Koritno.. Podobno so si leta 1777 razdelili gmajAo o Dobravcah vaščani Zago- ric in Gradu. Izredno pomemben je bil za družbeni po- ložaj podložnikov tako imenovani nevoljniški patent (1782), s katerim je bila na Kranjskem podeljena osebna svoboda. S tem je bila od- pravljena osebna odvisnost podložnikov od gospoda. Poslej je kmet mogel pod določeni- mi pogoji in seveda, če je imel gospodarske možnosti, zapustiti zemljiškega gospoda, dalje dajati otroke v šolo in v uk. Poslej je bil kmet samo še stvarno odvisen od fevdalca. Istega leta so s posebnim rabotnim patentom za Kranjsko državne oblasti omejile tlako, da bi podložniki mogli bolje obdelovati kmetije. Na blejskem gospostvu ta odlok podložnikom ni prinesel večjih koristi, ker kmetje niso bili kronika časopis za slovensko krajevno zgodovino 32 1984 129 obremenjeni z veliko tlake; je pa tudi tod onemogočil posamezne zlorabe. Od tlake se je bilo mogoče sedaj tudi v celoti odkupiti. Do leta 1790 je tlako odkupilo približno dve tre- tjini blejskih kmetov. Vendar pa je ob teh olajšavah doletela blejskega kmeta vrsta novih obveznosti, ki so šle predvsem v korist države. Po eni strani so bili kmetje v povečani meri obloženi z dr- žavnimi davki, ki so jih plačevali po velikosti kmetije in donosu, z raznimi davščinami in vojnimi posojili. Hudo breme je padlo na kmeta tudi s stalno vojsko: vojake so rekru- tirali predvsem iz kmečkih vrst vaškega pre- bivalstva. Vojaška služba je bila sprva do- smrtna in se je le počasi krčila (na 14 in nato na 7 let). Število rekrutov so določali po na- bornih okrajih (zato štetje prebivalcev) in slu- žili so vojsko le neporočeni sinovi revnejših vaških slojev, bogatejši so si lahko poiskali namestnika oziroma so se odkupili. Zavoljo tega so se mnogi skrivali ali se telesno poško- dovali, se na hitro ženili itd., da ni bilo treba služiti vojske.^" Z letom 1790 se je zaključilo reformno ob- dobje in v veljavi je ostala večina reform, ki so kmeta v mnogočem rešila podložniških vezi oziroma oblažile njegove fevdalne obveznosti. V naslednjih desetletjih do revolucionarnega leta 1848' in do zemljiške odveze so nato do- zorevali pogoji za popolno odpravo fevdalnih vezi in fevdalizma sploh, kar pa je že pred- met drugega prispevka. OPOMBE 1. Prim, prispevka v tej številki Kronike: T. Knific, Arheološld zemljevid Blejskega kota v zgodnjem srednjem veku in tam navedeno lite- raturo; A. Pleterski, Župa Bled (Interpretacija) ter razpravo istega avtorja: Uporaba arheoloških najdb in zgodovinskih virov pri srednjeveškem zgodovinskem raziskovanju. .., ZC 32, str. 373 si. in tam navedeno literaturo. — 2. Prim. F. Gornik, Bled v fevdalni dobi, Bled 1967 z viri in literatu- ro. — 3. F. Kos, Gradivo za zgodovino Sloven- cev v srednjem veku III, Ljubljana 1911, št. 17, 28, 107, 228 in 274. — 4. Glej o tem Številne li- stine v F. Kos, Gradivo III. in IV. — 5. Za šir- jenje in povečanje posesti briksenš-kega gospo- stva glej A. Pleterski, Uporaba arheoloških .. ., o. C, str. 394. — 6. Glej urbar 1253, Redditus ecclesie Brixenensis in Veldes. — 7. Glej urbar 1464, Vermerkt die sum des vrbar des ambts Vel- dedes. — 8. A. Rabensteiner, Die Herrschaft Vel- des 1500—1641, Inavguralna disertacija, Innsbruck 1977, Str. 192—195; P. Ribnikar, Slovenske pod- ložniške prisege patrimonialnega sodišča Bled, Ljubljana 1976, str. 10/11. — 9. F. Gornik, o. c, str. 125. — 10. Prav tam, ^tr. 74. — 11. A. Ra- bensteiner, o. c, str. 85/6. — 12. Prav tam, str. : 199. — 13. Glej urbar 1416 (najstarejši). Hie sein j vermerkt die nücz, die czu Vnser frawen chircheu : in dem Werd gehören; urbar 1430, HÜ sunt red- ditus sancte Marie in insula prope Veldes; ur- bar 1431, Vrbarium prepositure Insule Veldensis. Leta 1416 se v Mlinem omenjajo naslednji pod- ; ložniki proštije: Primož, Jure, Rupreht, Beduš (Wedusch) in Mihael v Hrastu (Michel im Chrast) ter vdova Valpurga; v urbarju 1431 pa poleg starega Beduša naslednji: Primožev sin Jurij, Ruprehtov sin Mihael, Januš Matejev brat. Ni- kolaj Czimmerstein v Hrastu (in dem Chrast) ter i Gothard. Tega leta se po imenih naštevajo tudi ! prosti jsici podložniki v Zazeru: Maj er, Jakob \ Trinog (Dreifusis), Martin Puc (Pucz), Martin So- i dar (Vasser), Luka in Tomaž. — 14. F. Gornik, o. j C, str. 142 si.; P. Ribnikar, o. c, str. 10/11. — J 15. Prav tam, str. 47, 147 si. — 16. Prav tam, ; str. 148 si. — 17. F. Kos, Gradivo V, št. 854; j glej L. Hauptmann, Razvoj družabnih razmer v ; Radovljiškem kotu do krize petnajstega stoletja, j ZC 6/7, str. 274. — 18. Prim. F. Gornik, o. c, str. 118 si.; P. Ribniliar, o. c, str. 12 sL, A. Raben- steiner, o. c, str. 27 si. — 19. F. Gornik, o. c, str. 139 si. — 20. P. Ribnikar, o. c, str. 12 si. — 21. Gospodarska in družbena zgodovina Sloven- cev. Zgodovina agrarnih panog II. zvezek Druž- bena razmerja in gibanja, Ljubljana 1980, str. 45, 170 si. — 22. P. Ribnikar, o. c, str. 21 j si. — 23. Prav tam, str. 7. — 24. Krajevni leksi- ; kon Slovenije I, Ljubljana 1968, str. 277 : si. — 25. F. Kos III, št. 164, 166, 236, 314, 369. ; — 26. Prav tam, št. 168. — 27. F. Gor- j nik, o. c, str. 9 si. in 19; A. Pleterski, Upo- \ raba arheoloških... o. c, str. 383 in tam nave- j deni viri in literatura. — 27a Tabela je nare- | jena po podatkih F. Gornika, o. c, str. 11, 13, 14, j 15, 19. — 28. A. Rabensteiner, o. c, str. 177. — i 28a. Tabeli sta narejeni po podatkih F. Gornika, \ o. c. Ker se ti podatki ne ujemajo z urbariahiimi j podatki iz leta 1756, ki jih ima P. Ribnikar, opo- zarjam s tem nanje, o. c, str. 10/11. — 29. F., Gornik, o. c, str. 168 si.; A. Rabensteiner, o. c, i str. 282 sL; M. Miklavčič, Predjožefinske župnije] na Kranjskem v odnosu do politične uprave, GMS ! 25/6, str. 20, 48. — 30. F. Kos, Gradivo III, št. 144 — 1050/65, št. 259 — 1070/80, št. 300 — 1075/90. — 31. Urbar 1253; za vinograd še F. Kos, Gradivo III, št. 210 (vineam quandam Chreine in loco qui dicitur Ueldes), št. 239 (terciam partem cuius- i dam vinee que sibi in partem cessit loco Ueldes), i št. 240, 241, 369 (vineam unam sub urbe Veldes] sitam) ; Zgodovina agrarnih panog, o. c, str. 289,. 291. — 32. Urbar 1306/9 — Liber prediorum eccle- sie Brixinensis factus anno domini MCCCLXX . tempore Johannis episcopi; škof Johannes 1306 do 1324. — 33. Po urbarju 1253 je dajala pristava majhne donose: >>Item Meierhoue, que solvunt 25 modios tritici et 25 modios sigili et 4or fabarum et 100 et 4or avene et 12 porcos. Item 21 morde- ; bälge. Item 12 linthelim cum serviciö ebdo- i madali. Item dominus episcopus habet ibi unum i voruerch.-« — 24. Urbar 1464; prim. L. Hauptman, j 130 1 kronika časopis za slovensko krajevno zgodovino 32 1984 O. C, Str. 277. — 35. F. Gornik, o. c, str. 40 si. 50; A. Rabenstedneir, o. c, str. 223 si.; B. Reisp, Blejski grad, Ljubljana 1983. — 36. F. Gor- nik, o. C, str. 5i_ — 37. Prim. V. Valenčič, Gostinska in prehrambena obrt. Publikacije Mestnega arhiva ljubljanskega. Razprave 3, str. 133; A. Rabensteiner, o. c, str. 189, v za- četku 17. stol. se omenja na Rečici in v Mlinem 18 mlinov. — 37a. A. Rabensteiner, o. c, str. 238. — 38. B. Grafenauer, Kmečki upori na Sloven- skem, Ljubljana 1962, str. 94, 97 si., 160 si.; isti, Boj za staro pravdo v 15. in 16. stoletju na Slo- venskem, Ljubljana 1974, str. 41 si., 80 si., 115 si., — 39. B. Grafenauer, Boj za staro pravdo O. c, str. 126 si. — 40. B. Grafenauer, Kmečki upori o. C, str. 300; A. Rabensteiner, o. c, str. 239. — 41. Prim. F. Gestrin, Družbeni razredi na Sloven- skem in refoi-macija. Drugi Trubarjev zbornik, Ljubljana 1952, str. 15 si.; isti, Reformacija v Ribnici in okoMci, Kronika 30, str. 95 si. — 42. F. Kimovec, Veldes einst und jetzt, Laibach 1908, str. 52 si. — 42a. M. Dolinar, Zapisi škofa Janeza Tavčarja o stanju v ljubljanski škofiji, AES 3, str. 47 sL; glej O njem še SBL 12, str. 42. — 43. A. Dimitz, Geschichte Krains III, str. 126, 129. — 44. F. Gornik, o. c, str. 59. — 45. Prav tam, str. 51—60; A. Rabenstedner, o. C, str. 240—251. — 46. J. Gruden, Zgodo- vina slovenskega naroda, Celovec 1910, str. 686; F. Gestrin, Družbeni razredi, o. c, str. 40 si.; J. Till, Stifter und Springer. Beiträge zur Geschichte einer religiösen Bewegung im 16. und 17. Jahrhundert in slowenischen Raum Innerö- österreich, Inavguralna disertacija, Graz 1977. — 47. F. Gornik, o. c, str. 60 si.; P. Ribnikar, o. c, str. 21 si. — 48. P. Ribnikar, o. c; urbar 1756. — 49. Prav tam; M, Kos, Slovenske prisege loških in blejskih kmetov iz prve polovice 17. stoletja, GMS 22, str. 71 si. — 50. Gornik, o. c, str. 70; F. Gestrin — V. Melik, Slovenska zgodovina od konca osemnajstega stoletja do 1918, Ljubljana 1966, str. 10 si. Zgodovina Slovencev, Ljubljana 1979, str. 358 si.; Zgodovina agrarnih panog II, str. 446 si.