
Vo
l.7

 (2
00

0)
,4

69
,  

69
 - 

84

NEWSPAPERS� STRUGGLE
FOR SURVIVAL IN

AUTHORITARIAN REGIMES
THE EXAMPLES OF MADRID (SPAIN)

AND LA OPINIÓN (ARGENTINA)

Abstract
Authoritarian regimes usually allow the press to act

occasionally with a certain degree of freedom. Within
this restrictive environment, critical newspapers may

use different tactics to survive and, at the same time, to
head for democracy. This was the case of two newspa-

pers, Madrid in Spain and La Opinión in Argentina,
whose battle against dictatorship eventually ended with

their closing in 1971 and 1977, respectively. The two
newspapers were symbols of resistance against the
authoritarian regimes in their countries and became

ideological, political and cultural reference points for
democratic changes. In political terms, Madrid and La

Opinión adopted similar strategies of opening and
resistance despite their specific national contexts. In
terms of journalistic profession, the two newspapers

took the prestigious Parisian daily Le Monde as a
model, which was a rather common tendency among

newspapers in the late 1960s and early 1970s. Yet both
of them were particularly vulnerable as commercial

companies: various administrative and legal measures
taken against them because of some supposed legal

offences led eventually to the closure of the two
publishing companies.

CARLOS BARRERA

FERNANDO RUIZ

Carlos Barrera is Professor
at Facultad de
Comunicación,
Universidad de Navarra,
Pamplona,email:
cbarrera@unav.es.

Fernando Ruiz is Professor
at Facultad de Ciencias de
la Información,
Universidad Austral,
Buenos Aires, email:
fruiz@ba.net.



70

Background1

It is relatively common for authoritarian regimes to allow the press to act with a
certain degree of freedom, albeit a limited one, at certain times and for particular
reasons. Within this restrictive environment, some newspapers take on the role of
testing the water, adopting different tactics in order to pursue their desire for de-
mocratisation. This was the case with two newspapers (Madrid in Spain, and La
Opinión in Argentina), which both ultimately paid the price of silencing for their
criticism of military dictatorships: in November 1971, the newspaper Madrid was
closed down, and in April 1977, La Opinión met the same fate. They had both be-
come symbols of dissidence under the authoritarian regimes of Generals Franco
and Videla, and were proof of their inability to take on basic public freedoms. The
apparent short-term failure of these publications turned them into an ideological,
political and cultural reference point for a democratic future in the medium term.

In the present study, we shall try to describe, by a comparative analysis, the main
strategies followed by critical journalists in difficult situations. We consider jour-
nalists to be critical when they take a stance to promote the fall of these dictatorships
and the recovery of basic freedoms, even though they have to take care how they
express their ideas in order to survive and to continue influencing public opinion.

We have divided the basic areas or dimensions of each newspaper into three
categories: the area of politics, that of business, and that of the profession of jour-
nalism. Given the circumstances, the political dimension is obvious in both newspa-
pers, encompassing not only what is explicitly political, but also whatever is �po-
litical� in other spheres of life (culture, economics, society, religion, work), which
are inevitably politicised in a situation in which fundamental freedoms are lack-
ing. This will form the main part of this study, given the high priority given to
political issues by both newspapers.

The business dimension of the two newspapers must not be forgotten, however,
as they were supported by the economic power of the newspaper companies which
owned them. Under a dictatorship, the political power not only tends to exercise
coercion regarding the contents of the newspapers, but also employs means of
controlling companies: measures which are sometimes more effective in putting
an end to dissidence than are those concerning the censorship of printed texts.

Finally, the professional dimension enables us to examine what the journalists
were actually doing: the formula they adopted to create the two newspapers, which,
as we shall see, were inspired by similar ideas. We shall also have to look at the
journalists who worked on the two newspapers, their training, professional and
ideological-cum-political concerns, and their experience of major trends within
journalism world-wide in that era.

All these analyses will enable us to draw some conclusions about the role of
these critical newspapers under authoritarian regimes and how they contributed
to opening the public forum for discussion in both the short and medium term.

Strategies of Resistance and the Break of the Restrictive
Public Space
Newspapers have a historical agenda, that is, the ideas and values with which

the newspaper is most strongly identified. This agenda is formed through a proc-



71

ess of construction which is the product of its own history, and comes to be part of
its identity (Nieto 1967 31-32; Arrese 1995, 919). Although both were fairly new
newspapers, they forged their identity with an essential agenda which they nur-
tured and endeavoured to spread. In the case of Madrid from 1966 onwards, and La
Opinión from its appearance in 1971, the main agenda was a sensibility that was
basically opposed to authoritarianism and violence, which led them to question
everything that leads to a closed society threatening basic civil rights.

An authoritarian public space gives very little scope for the exercise of criticism
of the political powers, and such activities are always risky. The political powers
take steps to force opposition newspapers to relinquish their historical agenda com-
pletely or partially. For daily newspapers with antiauthoritarian ideals, to chal-
lenge a dictatorship is not only a question of values but also a basic need to safe-
guard their own identity.

The Case of Madrid in Franco�s Spain

In the 1960s Franco�s dictatorship saw liberalising moves in both economics
and politics and, last of all, in society. The year which was most significant in the
history of this liberalisation was 1966. In this year two important laws were ap-
proved: the �Ley Orgánica del Estado� (Organic Law of the State), designed as a
kind of Constitution, and the �Ley de Prensa e Imprenta� (Law on the Press and
Printing). While the first introduced innovative ideas which made for greater open-
ing, the second granted a greater margin of freedom for journalists in the press
though the Government reserved itself some means of control. An inevitable con-
sequence of this new state of affairs was the widening of the public space for
action and debate available to the different political and social powers, which
had previously been heavily restricted.

Taken together, the burgeoning political debate on subjects that had previ-
ously been taboo, and the growing freedom of the press meant that newspapers
became privileged actors on the political stage. Of course, the newspapers could
not say everything they were thinking, but most of them exerted more or less
sustained pressure in the direction of opening, and within the politics of the re-
gime tended to support more liberal protagonists rather than hard-liners. A news-
paper with a particular commitment, like Madrid from 1966 onwards, was in the
firing line: in fact, it received a total of twenty official charges of breaking news-
paper law until 1971.

Since the autumn of 1966, Madrid began to display ideological leanings to-
wards the democratisation of the Franco regime. A touchstone in this was the
campaign around the referendum on the �Ley Orgánica del Estado,� to which it
gave an open reading. The newspaper affirmed in this sense: �We believe that we
can say that an interesting period in the life of Spain has closed, at the same time
as another opens, a period which belongs to the coming generations who have
not known the grieves, pains and hopes that preceded the birth of a young, so-
cial, democratic, European Spain.�2  On another day, it pointed out that Spain�s
request to join the European Common Market �needs to include democratisation
of Spain in two areas: ... trade unions, and political pluralism."3 . It also stated that
the Second Vatican Council, which had recently come to an end, demonstrated
how �in the Catholic environment, social pluralism is being emphasized, as is the



72
need for this pluralism to be expressed politically.�4  Reference to external figures in
an attempt to influence the orientation of official politics was made explicit .

When the law was finally approved by referendum on 14 December 1966, other
print media produced a wealth of conformist or continuist readings which made
much of the point that the Spanish people�s �Yes� vote was a �Yes� above all to
Franco, as the official campaign had conveyed. However, Madrid let its dissident
strategic position be clearly known, writing that the Spanish people had shown
�its desire to embark on a new stage in which the rule of law is replaced by the rule
of men. This is the essence of constitutional democracy.�5  An interpretation which
can be seen to differ radically, and clearly in favour of the democratisation in the Spanish
political life.

A new voice in terms of language and attitude had emerged in the panorama of
the national political press. By using a mixture of political possibilism and support
for the sectors of the regime that were more in favour of opening, it tried to combat
opposing trends. From 1967 onwards, when Madrid again caught the public eye
with its pronouncements, there began a series of government threats and attempts
to silence this voice.

For some periods of weeks or months the newspaper had to suffer a voluntary
�freeze� or �hibernation� to avoid irritating the government too much. So in spring
1967, the leaders practically disappeared and were replaced by articles with by-
lines on the same page. At other times, no comments or information were given
about controversial or particularly sensitive issues. On other occasions, as in the
state of exception proclaimed from January to March 1969, the return to the previ-
ous censorship motivated an increase in articles on international subjects (that is,
with a lesser degree of commitment), or the disappearance of some of the more
�dangerous� or daring columns.

In such situations, under government pressure, Madrid maintained a difficult
balance: while keeping up its critical approach and independent image, it tried not
to run unnecessary risks which would lead to its closure. The tactics used to achieve
this, aside from the episodic but regular voluntary �freezes� in which certain sub-
jects were simply ignored, included: omitting comment, and keeping to objective infor-
mation, �as silence was the only honourable way out� (Calvo Serer 1973, 44); the so-
called �guerrilla tactics� consisting of �changing the lines of attack as soon as one
met with over-heavy resistance� (Calvo Serer 1973, 46), that is, tackling an issue up
to the limit which the Ministry would tolerate, then shifting attention to another;
and continuous references, above all in the leaders and articles, to democratic countries as
models, using the constitutional language proper to such systems.

A clear example of support for the more open-minded sectors of the regime was the
attention devoted to what the press called the �Cortes trashumantes�: meetings or-
ganised in various Spanish cities by the first deputies directly elected by voters in
1967. When the chair of the Cortes decided to ban these meetings, in 1968, a re-
porter from Madrid summed up the episode of the �Cortes trashumantes� in the
following apposite words: �They died where they were born: in the press.�

At other times, the newspaper�s news and editorial strategy for demonstrating
its dissidence consisted of what might be described as a lack of enthusiasm for the
regime. This could be seen particularly in one striking case: the reporting of the
mass demonstration in Madrid in favour of Franco and against foreign interven-
tion in December 1970 after various members of the terrorist group ETA were con-



73

demned to death. While the other Madrid newspapers dedicated their front pages
to large photographs and headlines about this event, Madrid only gave the bottom
right-hand quarter of the front page to this issue, with an aseptic headline: �Yester-
day�s demonstration,�6  which contrasted with the adjectives used by other pa-
pers: �imposing,� �spectacular,� �a conclusive plebiscite� and �overwhelming� (Bar-
rera 1995a, 376-377).

A further two significant pronouncements in the history of Madrid under the
Press Law of 1966 were: the article by Rafael Calvo, the man behind the newspa-
per�s ideology, on 30 May 1968, which resulted in the newspaper�s suppression for
four months; and its opposition to the nomination of Prince Juan Carlos as Fran-
co�s successor with the title of King, in July 1969. Calvo�s article had the headline:
�Retire in time. No to General De Gaulle.� Even though he was writing about the
events of May 1968 in France, no reader could fail to notice what he said in one of
the last paragraphs: �Spain bears many resemblances to its neighbour.�7  Not ex-
plicitly, but between the lines, it seemed to be asking for the retirement of a general
closer at hand.

The newspaper �s position regarding Franco�s choice of a successor in July 1969
was one of opposition, although the tone in which it was expressed ended up �
after long negotiations with Minister Fraga � fairly soft. As it was a monarchist
newspaper, it did not like the fact that Franco had violated the line of succession by
making Juan Carlos the heir to the throne instead of his father, Juan de Borbón. In
a very technical, measured leader, and without mentioning names, the newspaper
proposed that the best solution would be a formula envisaged by the Law of Suc-
cession in which a prince regent could be nominated instead of a successor to the
title of king8 : it was the only solution which safeguarded the rights of Don Juan.

In an internal document written in September 1969, Antonio Fontán �the edi-
tor of Madrid� set out what the newspaper�s strategy should be:

a) to maintain a modern political and democratic position in independence of
the Government, which is critical of the Regime�s false solutions and appro-
aches, and which is clearly dissident on moral and political grounds, but
which avoids two risks: one of silence, which might seem to be conformism,
and the other of illegality, towards which we are being pushed by the political
Powers;

b) to prepare a broad base for the future: that is, to promote a politics which
can be taken up by the less inflexible members of the Regime, by the moderates
in the opposition, and by a broad sector of the silent, paralysed Spain of today;

c) to ensure, with the aid and collaboration that may be necessary, that Franco
is not succeeded on his death by a �fascist king� or prisoner of a military
dictatorship;

d) that is, to continue working so that Spain can be truly and simply a normal
country.9

These are the views which inspired the political and professional
activities of the newspaper Madrid. Obviously, they could not be
transmitted as such to public opinion, as this would mean immediate
suspension. They had to remain beneath the surface.



74

The Case of La Opinión in the 1970s Argentina

Founded in 1971 and directed by Jacobo Timerman, the newspaper La Opinión
intended not to lose its identity in the face of the new military regime led by Gen-
eral Jorge Rafael Videla since March 1976. This identity was linked to its historical
agenda, which had been expressed under this regime around two central issues:
criticism of political violence, and the demand for a government that was open to
dialogue and to the consensus of broad sectors of politics and society. The newspa-
per�s strategy was characterised by ten basic features:
� recognition of the legitimacy of the dictatorship;
� publication of information which showed official participation in violence, giving

voice to the families of the victims, but never directly accusing the regime
� working on the divisions that already existed within the regime;
� �over-interpreting� official pronouncements;
� threatening the regime with the isolation it might have to suffer, particularly

from the international community and the Catholic Church;
� conscious simulation so that official tolerance is not exceeded;
� reinforcement of �objective� presentation of facts, at the expense of their inter-

pretation;
� �guerrilla� tactics when tackling certain conflictive issues;
� encouraging initiatives towards opening on the part of the government;
� using democratic models from other countries as examples.

These strategies were quite similar to those used by the newspaper Madrid in
the context of Franco�s Spain. If we fix our attention in these ten points, we can see
that all except the second (which was more specific to the Argentinean situation,
and had no parallel in Spain) were also practised by the staff of Madrid, as has been
shown above � remarking them in italics � in a way that is more narrative than
systematic. We shall now look at how they were put into practice in La Opinión.

To produce discourse that was critical of the military regime, the newspaper
had to recognise that the dictatorship had a legitimate origin. It was credible to do so,
because La Opinión had been one of the most outspoken voices in favour of the
coup. The crisis in the democratic regime that began in 1973 had been escalated by
a process of extreme violence and raging inflation, and most sectors felt that it was
untenable. According to the newspaper, the need to restore order did not mean to
fall in such a hard military regime like that of General Augusto Pinochet, in neigh-
bouring Chile in September 1973.

During the first few months, various columnists on La Opinión developed the
strategy of encouragement as a form of criticism. The idea was to remind people of
the legitimate origins of the regime in order to correct its exercise of power. This
can be seen, for example, in the following text:

Few military regimes have had to overcome less resistance than this one. Less
still those which, like this regime, were preceded by a popular consensus. The
Argentine people have accepted the fact and consequent perspective that they
are living under a state of emergency for as long as is necessary to rebuild the
State, abolish corruption and immorality, and defeat subversive delinquency
once and for all...10



75

A second point in their strategy consisted of publishing information about the offi-
cial violence under the dictatorship. This kind of news was often found in La Opinión.
In several of the most important cases, official participation in or tolerance of such
events was recorded, but the newspaper did not include this incriminating infor-
mation in its usual discourse. Historical truth indicates that the anonymous re-
pression which scourged the country in 1976 and early 1977 was an official strat-
egy directed from the top of the military hierarchy. La Opinión never pointed di-
rectly to this relationship. This was probably the invisible barrier which could not
be crossed. To accuse the regime of mass murder would have been a suicide strategy.

Scarcely four months after the dictatorship had been established, names began
to appear in the newspaper which were associated with the military hardliners.
The figure of the provincial governor of Buenos Aires (General Ibérico Saint Jean)
was mentioned in some articles in a slightly questioning way. This general seemed
to be the most likely candidate to replace President Videla. As the internal disputes
within the military hierarchy became more noticeable, La Opinión, which had been
publishing news about the existence of a hard and a soft line within the regime,
began to be more outspoken, taking sides in the dangerous military infighting.

The newspaper�s first clash with the most visible representative of the military
hardliners was carried out by the editor himself. On Sunday, 24 October 1976, in
the back page, Jacobo Timerman published his most important, and most daring,
article since the start of the dictatorship: �The Governor of Buenos Aires can be
excluded from the process.� No one would have dared to risk so much in 1976. The
editor of La Opinión offered an explanation of the attitude of Argentinean society
to the emerging guerrilla. He explained that �everybody assumed � absolutely
everybody � that by incorporating Peronism in the legal body of the country with
a superhuman effort of understanding, the problem of violence would be solved
within this framework.� Timerman emphasised in his article that the military also
shared this conviction, and that they were as responsible as politicians, journalists
or business people for what happened in the country.11

People close to Governor Saint Jean formed a sort of coalition of enemies of La
Opinión. They consisted of army officers of this particular tendency, and other news-
papers which were connected with this sector, particularly La Nueva Provincia and
the nationalist magazine Cabildo. These publications focused their attacks increas-
ingly on Timerman and his newspaper. They felt that La Opinión was promoting
subversion, understood in the broadest sense: its political and ideological attitude,
from its foundation in 1971 onwards, had fostered all the evils which had brought
the country into its present straits. The military investigation which culminated in
the closure of La Opinión was carried out by hardliners who had been antagonised
by the newspaper, and was not supported wholeheartedly by representatives of
the military sectors of the softer tendency.

Another strategic exercise employed by La Opinión was that of �overinterpreting�
official words or discourse, so that the newspaper played the role of critical advisor of
the military dictatorship. The great source for this was the speeches of General
Videla, the country�s President. His ambiguous tone made it possible for the staff
of La Opinión to overinterpret them fairly freely. The President�s aims were reinter-
preted by the newspaper, which gave them a different, sometimes very different,
meaning from that with which President Videla had invested them.



76

There were two main occasions for this focus on Videla�s speeches: the days
before a presidential speech, during which postures that the newspaper might
view as favourable were suggested; and after the speeches had been made, when
the columnists saw what they wanted to see in the President�s words.12  Videla�s
words were always interpreted in terms of praise, either because of something he
had said, the tone he had used, or even something he had not said. Alonso wrote,
for example: �Even if Monday�s presidential message, given on the eve of the May
holidays, does not include a section especially intended for youth, his concern for
young people is latent or explicit throughout the speech.�13  Overinterpretation
was a way of gaining possession of the chief discursive authority of the dictator-
ship and putting it at the service of the newspaper�s historical agenda.

From the very first week of the dictatorship, the newspaper brought in world
public opinion as a political protagonist which ought to be considered when it came to
defining the main politics, particularly the relationship between repression and
respect for human rights. Since La Opinión was so receptive to the agenda of the
outside force, it succeeded in using it as an ally to exert pressure on the dictator-
ship in defence of one of the points in its historical agenda, that is, respect for indi-
vidual human rights. The regime�s �international image� became a true condition-
ing factor affecting the dictatorship, and La Opinión succeeded in reinforcing it.14

The threat of being isolated internationally was accompanied by that of internal
isolation, particularly the risk that the Catholic Church, valued as the country�s
politically most influential institution, would speak out against the regime. La
Opinión provided ample information about the movements of the bishops, and
promoted, or perhaps even provoked, an increasingly confrontational attitude. Just
as the newspaper alerted the government about the hardening attitude of external
forces, it also warned of a tougher approach on the part of the Argentinean bishops.15

In an attempt to maximise its possibilities of survival, La Opinión used some
other strategies. One of the tactics used most widely was simulation. The newspa-
per�s strategy to maintain its agenda in the authoritarian public space was charac-
terised by a certain degree of pretence, in which journalists avoided publishing
provocative material which might cross the invisible barrier of the regime�s toler-
ance. The political actors always act, in the literal sense, but in authoritarian regimes
there is a heightened tendency towards acting (Furet 1995, 137; Arendt 1994, 425-450).

As the years passed, the interpretative journalism which La Opinión had been
renowned for before the coup diminished in both quantity and depth. Forced by
outside circumstances, journalists began to put their name to fewer articles, and
the newspaper lost interpretative vigour, concentrating rather on providing �objec-
tive� information, within the possible limits, based on purely telling the facts. The great
restriction of the public space available reduced to a minimum the use of interpre-
tative texts, meaning that it was necessary to fall back on texts based on only news.
In the end, La Opinión prioritised information over commentaries.

What we called, in the case of the newspaper Madrid, �guerrilla tactics� were
also used on certain occasions. The newspaper took up certain potentially danger-
ous subjects, then dropped them or changed the focus when it met with resistance
or noticed a dangerous silence. This happened, for example, with some affairs firstly
regarding the University and, some weeks later, referred to centres of mental health.
The official silence was the response in both cases.16



77

It thus tried to give wide coverage to political initiatives which it thought of as
being forward-looking, favouring the �soft� rather than the �hard� factions within
the regime.17  Fixing its eyes beyond its own boundaries, Timerman�s newspaper
made constant reference to �progressive� trends in the world at large. The international
comparison which the newspaper used most in order to encourage the opening of
the Argentinean public space was precisely Spain�s transition to democracy, which
was discussed on more than one occasion as an example to be followed in what
was essential.18

The Vulnerability of Newspaper Companies
Up until now, we have analysed the survival tactics and strategies of the news-

papers Madrid and La Opinión in a hostile environment. We have confined our-
selves to the contents of these newspapers, as it is through this that we can per-
ceive their political intentions, which are both explicit and tacit. But newspapers
are also businesses, which straddle the line between the commercial and the ideo-
logical. This commercial dimension, in the two cases we are examining, proved to
be their weakest flank. As a result of various measures taken against the compa-
nies that published Madrid and La Opinión, the two newspapers ceased to exist in
1971 and 1977 respectively. Rafael Calvo Serer, after publishing a critical article in
Le Monde,19  sought exile in France a few days before the newspaper closed down,
thus avoiding imprisonment. The same fate, exile, awaited Jacobo Timerman, but
in his case this came after his arrest and torture and the newspaper �s closure.

The Forced Closure of the Newspaper Madrid

The company which published Madrid was one hundred percent owned by the
company FACES, created in 1962 and owned by men of various political and pro-
fessional backgrounds. After a series of complex ups and downs, from December
1966 onwards Rafael Calvo Serer figured as the majority shareholder in the news-
paper, with roughly two thirds of the capital. Struggles for ownership of the news-
paper gave rise to a chain of internal disputes and suits which led to tortuous liti-
gation from 1967 until the closure of the newspaper in 1971, and even thereafter.
From the formal point of view, this internal situation was the reason for its closure.

The freedom to found press companies was limited by their obliged inscription
in the Register of Newspaper Companies. The Ministry of Information had the
power to refuse inscription to a company which requested it, as well as to annul an
inscription that had already been made (Barrera 1995b, 97-98; Fernández Areal
1971, 88-92; Nieto 1967, 55-63). The final order of Madrid�s closure arrived by these
means on 25 November 1971. Most of the files which had been initiated before
then concerning infringement of the press law had concentrated on news and opin-
ions which violated the second article, that is, the one which set the limits to free-
dom of expression. But none of them, despite the four-month period of suspen-
sion in mid-1968, succeeded in bringing the newspaper down.

The legal excuse brandished for the closure was the existence of 402 shares in
FACES, which appeared without any owner when the statutes required the reim-
bursement of the whole of the capital. The subsequent verdict of the Supreme
Court on 25 October 1976 argued that 402 shares out of a total of 48,000 did not
mean any real change in the structure of the company. A sanction as severe as the



78

suspension of a newspaper could only be imposed, according to the verdict, �when
the omission or infraction is very large, or essential for the first or successive inscrip-
tions.� However, this decision arrived too late and Madrid could not have reappeared.

From 1967 onwards, various Government pressures, including administrative in-
spections, were at work on the people who made up the newspaper company (Calvo
Serer 1973, 59-60; Valls 1973). Nothing abnormal was found: in economic terms the
company was going well and there was no deficit to cover, as sales and advertising
generated enough income. Only the 1968 balance sheet showed a major deficit (over
4.6 million pesetas), because the newspaper had been suspended for four months.20

Madrid was an operation which was fundamentally political and journalistic in
its means and in its ends. It did not therefore primarily intend to be an economi-
cally viable business: this was necessary only in order to survive and continue to
influence public life. But this proved to be its weakest flank, and here lay its down-
fall. The underlying reasons for the closure were political.

The Closure of La Opinión and the Detention and Exile of Timerman

The formal reason which the Argentinean military regime used to finish off
Timerman�s La Opinión was also connected with the shares in the publishing com-
pany OLTA S.A. and the company which owned the premises Establecimientos
Gráficos Gustavo, S.A. In this case, the blame was attached to the banker David
Graiver�s shareholding in this news business: he came to own 45 percent of the
shares in both companies. Graiver died in August 1976, and military research
showed that the guerrillas had used him as a financier for a ransom of $ 40 million
obtained by a kidnapping in 1974. At this moment, La Opinión was one of the news-
papers that were most critical of the guerrillas, and two years previously the Peronist
guerrillas had even planted several bombs in La Opinión and the home of its editor,
Jacobo Timerman.

The banker Graiver had relations with opposite sides in the confused political
world of Argentina of the 1970s. In 1971 he had secretly financed a magazine which
called for armed struggle, and at the same time he travelled around the world with
the son of the military president of the moment, General Alejandro Lanusse, in
whose government he served as a high-ranking civil servant in the Ministry of
Social Welfare. His bank also acted to collect funds for Isabel Perón, later to be vice-
president and president; and at the same time, his relations with the guerrillas
were becoming closer. When Graiver died in August 1976 in an air crash, this web
of contradictory relationships came to light. Alongside Graiver�s family, who were
all arrested and some of whom were tortured, even to death, in prison, the news-
paper La Opinión was one of the main victims.

The investigation into the Graiver case was in the hands of the hardliners, whom
La Opinión had attacked, and they saw this as the perfect excuse for putting an end
to the annoyances which this newspaper caused. The argument used by the mili-
tary investigation team was: if the guerrillas had given Graiver several millions,
and Graiver was the capital holder in La Opinión, then the money which main-
tained the newspaper must have come from the kidnappings. In the morning of 15
April 1977, the director and deputy director were kidnapped. Then followed a pe-
riod of uncertainty after which it was admitted that they had been arrested, and
the newspaper was wound up. Timerman�s La Opinión had come to an end.



79

Beyond the arbitrary fate to which any person singled out as an enemy of the
dictatorship was subjected, even the military courts recognised that the money
backing La Opinión did not come from the guerrillas. Graiver had contributed be-
fore 1973, and the kidnapping had been in 1974. The newspaper could have shown
other sources of income, both from its own business activities and from official
banks. Neither these arguments, nor the request from the Supreme Court of Jus-
tice to free Timerman, were enough for him to get his newspaper back. They were
used only to justify his being freed and deported, while robbing him of Argentinean
citizenship and expropriating his newspaper. Moreover, a certain anti-Semitic atti-
tude among the Argentine military could be noticed in this case because Graiver
and Timerman were Jews (Rajneri 1987, 38).

We can conclude that, given the political cost to the regime of admitting the
real, that is, political, reasons for the closure, an attack on the publishing company
of La Opinión seemed like the most feasible and least traumatic means of achieving
this end.

The Journalistic Model and the Commitment of the
Newsroom
Madrid and La Opinión took the prestigious Parisian daily Le Monde as a model,

and even sometimes acknowledged it openly. They aspired to become points of
reference, and the interpretive model of the French evening paper attracted them;
moreover, the tendency to adopt this model had been a constant in journalism
worldwide from the late sixties and early seventies.

This formula implied a strong vocation to playing a leading role in politics,
worked out in three dimensions: more interpretation, but also more information
and more opinion. All three were used as means of criticising the restrictive public
space in which they were managing to survive. This professional model adopted
by the two newspapers, which we could call a �professional strategy of resistance,�
reinforced their political tactics. In fact, the formula they adopted brought them
into contact with a modern readership consisting of open-minded people, with an
interest in public affairs, who distrusted excessively authoritarian approaches. At
the same time they managed to create a certain relationship with other newspapers on
an international level, and enjoyed the support of some of the most influential pub-
lications in the world.

Madrid began in September 1966 as a newspaper with a heavy ideological load
and a high intellectual level. The fact that, in the early months of this new stage,
there were few changes in the newsroom meant that the newspaper �s ideological
content was basically in the hands of Rafael Calvo and his collaborators in the
leaders on page three. From April 1967 onwards, when Antonio Fontán was ap-
pointed as editor of the newspaper, the news content of Madrid was boosted with
a view to bringing the various sections of the newspaper into line with the new
editorial style. New journalists were taken on, most of them young, and some of
the older members of staff were shifted to less responsible posts. This ensured that
the members of the newsroom also shared the newspaper�s democratic principles
and attempted to leave their mark on the different sections.

This commitment to the reforming line taken by Madrid was a factor which
helped the journalists themselves gradually to become aware of the importance of their



80
professional work within the newspaper and the company. In neighbouring France,
the creation of so-called associations of journalists was becoming fashionable,
mainly in the wake of the example set by two great dailies, Le Monde and Le Figaro.
In this atmosphere, it is not surprising that the Association of Journalists of the
Newspaper Madrid finally came into being, between the summer and autumn of
1971. In its founding statement, dated 14 August, express mention was made of the
work which the writers had contributed to the newspaper�s prestige. Going fur-
ther, they proclaimed:

We have reached the conclusion that our responsibility to inform gives us the
right to participate in and control all the important decisions which might
increase or reduce the newspaper�s independence and the quality of information
in it (Aguilar 1982, 192).

The association was publicly constituted two months later, on 22 October. In the
battle between the Ministry and the company, the Association of Journalists aligned
itself with the latter and, in the face of some attempts to the contrary, defended
Fontán�s position at the head of Madrid. The price to be paid for this loyalty was high,
and many of the journalists who were one day to have brilliant professional careers,
took years to find another job of the same level in other Spanish publications.

As for La Opinión is concerned, one of the more remarkable professional novel-
ties consisted of the salary paid to its journalists, higher than it was usual in Argen-
tinian newspapers. So they took conscience of the importance of their labour and
dedicated their strongest efforts to the newspaper. Much of them became very
well known and appreciated in the public sphere.

Table 1: How La Opinión  and Madrid defended themselves against dictatorship

                                                                                                                 La Opinión        Madrid

POLITICAL�JOURNALISTIC STRATEGIES

Recognition of the legitimacy of the dictatorship YES YES
Accusing government with the news, but acquitting in editorials YES NO
Working on the divisions checked within the regime YES YES
�Over-interpreting� official pronouncements YES YES
Threatening with the external and internal isolation YES YES
Supporting opening initiatives, even if they were light YES YES
�Simulation� YES YES
Diminishing interpretative texts and keeping to objective information YES YES
�Guerrilla tactics� YES YES
Use of foreign news to lead towards internal changes YES YES
Lukewarmness or lack of enthusiasm for the regime NO YES

PROFESSIONAL STRATEGIES

Support from and/or relations with important foreign newspapers YES YES
Strengthening of the autonomy and professional consciousness on behalf
of the newsroom YES          YES

Madrid and La Opinión as for the Future of Democracy
The passing of time, and the perspective this gives us to pronounce judgement

on events, has led public opinion to regard Madrid and La Opinión almost unani-
mously as two newspapers that were ahead of their time. Their actions and ideas,



81

their difficult relations with the authoritarian political powers, and their traumatic
end made them into symbols of political and professional dignity. This powerful
symbolic role led them to be considered as leading protagonists in the construc-
tion of the future democracies of Spain and Argentina. In the professional field,
they came to be seen as examples of dignity in practising journalism. This explains,
for example, why both Antonio Fontán, the editor of Madrid, and Jacobo Timerman
were chosen as two of fifty �press freedom heroes� by the International Press Insti-
tute (IPI) in spring 2000.21

Between 1966 and 1971, the newspaper Madrid spoke in favour of reform within
the legal parameters of Franco�s Spain. In some way, it was able to hold Francoism
against the wall and put to the test its intentions of allowing greater opening. In
the context of the liberalising process in the 1960s, this newspaper was at the fore-
front of those who wanted swifter changes to bring about a democratic regime. It
became a point of reference not only in Spain (Fraga 1980, 178) but also abroad,
where its actions did not pass unnoticed. The newspaper introduced and incorpo-
rated into Spanish public life the concepts current in western democracies about
the practice of political pluralism. As Fontán wrote years later, �it was an unusual
way of saying things, without ambiguities ... an invitation to confront Spain�s po-
litical problems in real terms� (Fontán et al. 1972, 26).

The blowing-up, on 24 April 1973, of the building in the centre of Madrid which
had housed the newspaper, caused a further sensation in public opinion. The im-
age of the building collapsing into itself and turning into a heap of rubble amid a
cloud of dust was seen all over the world. It was the newspaper company itself
that had decided to blow up the building in order to sell the land to pay off the
debts incurred as a result of the closure. But in the eyes of history, this symbolised
the impossibility of genuine freedom of the press under authoritarian regimes.

La Opinión promoted a first breaking within the two main journalistic tradi-
tions in Argentina: the commercial press and the politic press. It tried to combine a
strong political vocation with an attempt of modernising the practice of journal-
ism. For example, until the launch of Timerman�s daily it was not usual the �com-
mented news� in Argentinean newspapers. But the interpretative journalist prac-
tised by La Opinión came up against the increasingly restrictive public space dur-
ing Videla�s dictatorship. Its professional approaches did not have an immediate
and lasting effect on the profession of journalism in Argentina until the fall of the
military dictatorship in 1983 opened the way for the democratisation of the Re-
public. As the democratic regime consolidated itself, the professional cultures of
the day began to question themselves, and as this happened, La Opinión became
the main professional point of reference.

The new media initiatives launched at the dawn of the new times in some way
bore witness to Timerman�s newspaper. In 1987, the newspaper Página 12 appeared
on the scene, which generated transformations in local journalism; the similarity
between the two newspapers has often been commented on. In 1998, the newspa-
per Perfil appeared, which proved to be the most significant newspaper launched
in fifteen years of democracy: its explicit historical reference was to La Opinión. The
death of Jacobo Timerman in late 1999 was reported in the Buenos Aires press in
the following terms: he was �a leader� (Crónica); �a great man� (Ámbito); �an inno-
vator� (Clarín); he was �epoch-making,� a �model journalist� and �legendary� (Bue-
nos Aires Herald). Página 12 dedicated the entire front page to him. It is also possible



82
that this was the first time that the death of an Argentinean journalist had been
announced to the world from the front page of The New York Times.

The Results of Opening-up the Authoritarian Public Space
Although the press freedom in Spain was increasing, Madrid suffered seizures,

lawsuits, fines and suspensions in a number higher than the rest of newspapers
(Barrera 1995a, 224-246, 411-430; Terrón 1981, 199-218). The public space for de-
bate, which until then had been confined to a small elite with hardly any direct
link with the people, opened up thanks to the courage of some print media, among
which was Calvo Serer�s Madrid. Its readers were offered a wider range of news
and comment, and so were better able to form their own opinions.

Madrid gave a public voice to a new spirit or mentality which was opening up
in the Spain of the 1960s, particularly among the generations that had not lived
through the civil war. This spirit was hard to define politically, as it was to be found
among a great mixture of people who had some fundamental things in common:
the need to adapt Spanish politics to the new economic, social, cultural and reli-
gious circumstances; the desire to move closer to Europe and its political system;
and the wish to overcome political stagnation. In this sense, Madrid fulfilled the
function of giving voice to the slowly growing dissident sectors which were active
in the socio-political structures of the regime, and at the same time, it pointed out
the deficiencies and problems raised by Spain�s peculiar status.

In the Argentina of the 1970s, La Opinión played a similar part, by publishing
news about official violence, thus giving a voice to those condemned by the re-
gime, and by trying to lead the dictatorship along softer lines. The context was
different: Madrid acted in the declining years of a long dictatorship, while La Opinión
was active while the dictatorship was on the rise, which made for greater difficul-
ties in expressing its democratic beliefs. But both newspapers aspired to the same
thing: to broaden the public space and manage to survive in it, while spreading
the main points of their historical agenda.

Along this difficult path, Madrid and La Opinión suffered serious confrontations
with the political authorities which ended in closure for both newspapers. On more
than one occasion, Madrid was prohibited from discussing certain subjects: the le-
gitimacy of the regime, political parties, issues of public order, the European Com-
mon Market (Calvo Serer 1973, 62); or else news that was considered dangerous
was frozen: this is what happened, for example, with a survey among workers about
what the new trade union law ought to be like, a survey which Minister Fraga re-
garded as �aggressive� (Fraga 1980, 208). Fontán thus rightly wrote that Madrid
had had �a long journey along the uncomfortable tracks of discrepancy.�22

The uncertainty of the limits imposed on Madrid and La Opinión made their
respective paths difficult. The measures of pressure on behalf of the Governments
made them practise similar strategies, like those we have described in the paragraphs
above. One typical feature of the authoritarian public space is that it contains a grey
area which makes it hard to know exactly when the invisible barrier of the regime�s
tolerance is going to be crossed. Each dictatorship decided this in accord with its de-
gree of authoritarianism, but the final result was the same: the definitive silencing of
both newspapers. However, their influence has to be seen, above all, not in the short
but in the medium term, as vehicles for spreading ideas and attitudes which would
play a part in the subsequent democratic development of Spain and Argentina.



83

Notes:
1. This paper is based on a text published in Spanish in Comunicación y Sociedad, the academic
journal of the School of Communication of the Universidad de Navarra (Pamplona, Spain), vol.
XIII, no 2, December 2000.

2. Madrid, 22-11-1966, p. 3 (leader): �End of an era in the history of Spain.�

3. Madrid, 3-11-1966, p. 3 (leader): �Trade with Europe (and 2).�

4. Madrid, 5-9-1966, p. 3 (leader): �Will there be a head of government?�

5. Madrid, 15-12-1966, p. 3 (leader): �The future begins. Spain sanctions the new Constitution.�

6. Madrid, 18-12-1970, p. 1.

7. Calvo Serer, Rafael. �Retirarse a tiempo. No al general De Gaulle.� Madrid, 30-5-1968, p. 3.

8. See Madrid, 21-7-1969, p. 1 (leader): �On the Cortes of 22 July.�

9. �A new plan for a new era� (12-9-1969).  Manuscript by Antonio Fontán.  Papers of the Editor of
Madrid (henceforth PEM), box 12, file D.

10. La Opinión (henceforth LO), 20-5-1976, p. 1: �A parallel subversiveness seeks to undermine
the Government.�

11. See Timerman, Jacobo. �The Governor of Buenos Aires can self-exclude in the process.� LO,
24-10-1976, p. 12).

12. See �Expectation before the Videla�s message on 24.� LO, 14-5-1976, p. 1. See also the
columns by Giussani, Paredes, Chávez Paz, Schoó and Alonso in the edition for 26 May 1976.

13. Alonso, Enrique. �The youth as a key to a process.� LO, 26-5-1976, p. 11. See also Giussani,
Pablo. �Politics.� LO, 26-9-1976, p. 14.

14. See �The Government takes care of its international image.� LO, 2-4-1976, p. 12. See also
López, José Ignacio. �If the State does not recover the monopoly of force, the risk of isolation
will grow.� LO, 22-8-1976, p. 28.

15. See López, José Ignacio. �Pastoral evaluation on the course adopted.� LO, 17-3-1977, p. 12.

16. See �Dismissed professors,� LO, 11-4-1976, p. 8; �Centres of mental health are paralysed,�
30-4-1976, p. 20; �A wall of silence around the breaking up of the centres of mental health in the
Federal Capital and the Great Buenos Aires,� 9-5-1976, p. 24.

17. See Cerón, Sergio. �It is important for the National Project to be feasible and have consensus,�
LO, 1-10-1976, p. 14; Díaz, Fanor. �The concept of adherence, maintained by Harguindeguy,
insinuates an opening.� LO, 13-10-1976, p. 14; Díaz, Fanor, �New political dimension.� LO, 24-11-
1976, p. 15.

18. See �A course for the Argentina of 1977 from the Spain of 1976.� LO (second section), 23-9-
1976, p. IV; Timerman, Jacobo. �Mother Spain.� LO, 28-I-1977, p. 1; Fain Binda, Raúl. �Good
sense guarantees the Spanish process.� LO, 25-2-1977.

19. See Calvo Serer, Rafael. �The Government of Spain against the liberties. I also accuse.� Le
Monde, 11-11-1971, p. 5.

20. See archive of Rafael Calvo Serer and PEM, 14 A and 19 F.

21. See IPI Report, Second Quarter 2000, Special Edition.

22. Fontán, Antonio. �The problem of Madrid, a political problem� (manuscript dated 10-9-1969),
in PEM, 11 B.

References:
Aguilar, Miguel Ángel. 1982. El vértigo de la prensa. Madrid: Mezquita.
Arendt, Hannah. 1994. Los orígenes del totalitarismo. Vol. 2. Barcelona: Planeta-Agostini.



84
Arrese, Ángel. 1995. La identidad de The Economist. Pamplona: Eunsa.
Barrera, Carlos. 1995a. El diario Madrid: realidad y símbolo de una época. Pamplona: Eunsa.
Barrera, Carlos. 1995b. Periodismo y franquismo: De la censura a la apertura. Barcelona:

Ediciones Internacionales Universitarias.
Calvo Serer, Rafael. 1973. La dictadura de los franquistas. El �affaire� del Madrid y el futuro

político. Paris.
Fernández Areal, Manuel. 1971. La libertad de prensa en España. Madrid: Edicusa.
Fontán, Antonio; Francisco Burguera,  and Amando De Miguel. 1972. Madrid, página 3. Madrid:

Seminarios y Ediciones.
Fraga, Manuel. 1980. Memoria breve de una vida pública. Barcelona: Planeta.
Furet, François. 1995. El pasado de una ilusión. Ensayo sobre la idea comunista en el siglo XX.

México: Fondo de Cultura Económica.
Nieto, Alfonso. 1967. El concepto de empresa periodística. Pamplona: Cuadernos de Trabajo del

Instituto de Periodismo, Universidad de Navarra.
Rajneri, Julio. 1987. Los años ciegos. Río Negro: Editorial de la Patagonia.
Terrón, Javier. 1981. La prensa en España durante el régimen de Franco: Un intento de análisis

político. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Valls Taberner, Luis. 1973. The Newspaper Madrid. ABC, October 28.




