g st a ? J : <> v/ / Mali kažipot za cesarsko prestolnico •«»* I3n,n.o*jj Z dvanajstimi slikami. _ Ljubljana, 1908. •„ Sestavila deželna zveza za tujski promet na Kranjskem v Ljubljani. Izdal in založil kranjski odbor za dunajski cesarski slavnostni sprevod. Mali kažipot za cesarsko prestolnico £5) SS5 Ss£> S?0 Z dvanajstimi slikami. ... Ljubljana, 1908. .. Sestavila deželna zveza za tujski promet na Kranjskem v Ljubljani. Izdal in založil kranjski odbor za dunajski cesarski slavnostni sprevod. 03 00 Iv C, 3'v'* I Dunaj v splošnem. Dunaj, glavno in stolno mesto avstrij¬ skega ,cesarstva, leži ob Donavi na robu jako rodovitne ravnine. Zdaj šteje že skoro dva milijona prebivalcev. Poleg Nemcev, ki tvo¬ rijo ogromno večino, je tudi čez 100.000 Če¬ hov in sploh so zastopani vsi avstrijski na¬ rodi; tudi Slovencev je čez 600 duš. Pristni Dunajčan je v občevanju jako ljubeznjiv, vljuden in vesel. Kot cesarska prestolica je Dunaj sedež treh skupnih ministrstev: zunanjega, voj¬ nega in skupnega finančnega ministrstva. Poleg tega je sedež vseh ministrstev avstrij¬ ske državne polovice in drugih osrednjih oblastev. Na Dunaju se zbirajo tudi ljudski za¬ stopniki v državni zbor (glej sliko). Tu so tudi vse visoke šole: vseučilišče ali univerza (glej sliko), tehnična visoka 3 1 * šola, trgovska in eksportna (izvozna) aka¬ demija, akademija vpodobljajočih umetnosti i. t. d. Dunaj je tudi prvo trgovsko in tovar¬ niško mesto v cesarstvu. Z dobro vodo so Dunajčanje preskrb¬ ljeni; dobivajo jo po vodovodu z gorskih studencev. Razsvetljavo imajo električno in pli- novo. 11. Prometna sredstva. Ker se stekajo vse železnice v cesarsko središče, ima Dunaj devet železniških kolo¬ dvorov in eno postajo za parnike, kajti Do¬ nava je plovna in oskrbuje promet z Gorenjo Avstrijsko in zlasti z Ogrkso nebroj par¬ nikov. Za nas sta najbolj važna južni kolodvor (Siidbahnhof) v X. in zahodni kolodvor (Westbahnhof) v XV. okraju, koncem Ma- riahilferstrasse, ki veže srednje mesto s tem kolodvorom. Na prvega pridemo, ako se vo¬ zimo iz Trsta ali Ljubljane po progi južne železnice, na druzega pa, ako se peljemo po državni železnici. Zato si je treba najbolj za¬ pomniti ta kolodvora. Na Franc Jožefov kolodvor v IX. okraju dospe proga iz Prage. V II. okraju je severo- zah. kolodvor (Nordvvestbahnhof), na kate¬ rem izstopajo potovalci iz Berolina Dres- dena, Znojma. V tem okraju, skoro pri vhodu v Prater je tudi severni kolodvor (Nord- bahnhof), kamor se pride z Moravskega, Šlezije, Galicije in Rusije. Postaja parnikov je v III. okraju. Mestna železnica s parnim obratom vozi deloma nad in deloma pod zemljo. Zelo za¬ nimiva in cena vožnja. Najvažnejša je pro¬ ga ob meji notranjih okrajev med zunanjimi, takozvana »Giirtellinie,« in donavska proga > VVientallinie«, ki vozi do Pratra. Mreža električne cestne železnice je zelo razširjena, da se z njo lahko pelje koli- kormogoče hitro v najrazličnejše kraje me¬ sta. Komur je izvošček predrag, se bo poslu- žil električne železnice in če ni na Dunaju znan, je najbolje, da vselej vpraša, na kateri voz naj sede. Izprevodniki so jako vljudni in povedo vsakemu, kje mu je izstopiti, če jih poprej zato prosi. V prometu so omnibusi, ki vozijo prav- tako v vse dele mesta in sprejemajo tudi prt¬ ljago. Včasih se je še. bolje z omnibusom 5 peljati, ker vozijo tudi po notranjem mestu, kamor ne pride električna železnica. Izvozčeki. Razločevati je med samcem (Einspanner) in ostalimi izvozčeki z dvema konjema (Fiaker). Prvi so cenejši, drugi so dragi in imajo skoro vsi gumijeve obroče na kolesih. Cenik mora imeti vsak izvošček pri sebi in ga je zahtevati, če ni v vozu nabit. III. Postreščki in policija. Postreščkov je na Dunaju jako veliko in so podobno oblečeni kakor ljubljanski. So jako postrežljivi in vljudni in dajo radi vsaka pojasnila. Svetuje se, da se vsakdo, če ka- kega policaja ni v bližini, obrne na postre- ščeka. Za javno varnost na Dunaju skrbe iz- vežbani policaji, nazovejo se: Herr Wach- manti! ali stražniki, od katerih je nekaj tudi na konju. Obleko imajo tako kakor ljubljan¬ ski, le pokrivalo obstoji iz čelade, kakor jih imajo orožniki »pikelhavba«. Dunajski straž¬ niki so znani po svoji ljubeznivosti in po- strežljivosti. Vsakdo naj se v vseh slučajih, kadar mu je treba kakega sveta ali pomoči, zaupno obrne na stražnika, ki mu bo v vsa¬ kem oziru pomagal. 6 IV. Razdelitev Dunaja. Mesto Dunaj pokriva vsled svoje raz¬ sežnosti jako veliko ozemlja (20.000 ha s 40.000 hišami), toda z dobrim načrtom v roki se človek kmalu izpozna v tem labirintu hiš in si mora le najprej zapomniti glavno raz¬ delitev mesta. Mesto je razdeljeno v 21 okrajev. V orijentacijo moramo pa deliti Du¬ naj v tri glavne dele in sicer v prvi okraj ali notranje mesto, ki je središče Dunaja. Okrog notranjega mesta vodi široka cesta, »Ring« imenovana, katero si mora vsakdo zapomniti, ki je le enkrat šel po nji. Sredi notranjega mesta je zopet daleč naokrog vidna cerkev sv. Štefana s svojim 139 m visokim stolpom. Od katerekoli strani se tujec pripelje na Dunaj, od povsod bo naj¬ prej uzrl to cerkev. Od trga sv. Štefana vo¬ dijo glavne ceste proti Ringu in proti na¬ brežju Donavskega kanala, ki oklepa na eni strani notranje mesto. Če se torej pogleda načrt Dunaja, bo vsakdo takoj našel prvi okraj ter Ring. Kot drugi del Dunaja si predstavimo okraje okrog notranjega mesta in sicer II. okraj do vštevši IX. okraja, ki jih vidimo v načrtu. 7 Te okraje zopet loči od ostalih okrajev pasovna črta »Giirtellinie«, po kateri vozi mestna železnica deloma nad, deloma pod zemljo. Še do leta 1890. so tvorili ti okraji (I.—IX.) »stari Dunaj«, ker je bil tukaj okop, ki je ločil notranje okraje od ostalih. Zdaj je kakor po Ringu tudi na »Giirtelnu« naprav¬ ljena široka cesta in o okopih ni duha ne sluha. Kot tretji del Dunaja razločujemo ostale okraje od X. do XXI., ki zopet oklepajo no¬ tranje okraje. Ce si torej človek v načrtu predoči te tri dele, bo tudi videl, da tvori sredino no¬ tranje mesto s cerkvijo sv. Štefana. Od tu in od Ringa vodijo potem glavne ceste kakor žarki od kake luči na zunaj. Vsak okraj, razen prvega, ima tudi svo¬ je ime in sicer: II. Leopoldstadt, III. Land- strass, IV. Wieden, V. Margareten, VI. Ma- riahilf, VII. Neubau, VIII. Josefstadt, IX. Al- sergrund, X. Favoriten , XI. Simmering , XII. Meidling, XIII. Hietzing, XIV. Rudolfs- heim, XV. Fiinfhaus, XVI. Ottakring, XVII. Hernals, XVIII. Wabring, XIX. Dob- ling, XX. Brigittenau in XXI. Floridsdorf. 8 V. Izprehod po Dunaju in važnejše podrobnosti. Svoj izprehod začnemo pri cerkvi sve¬ tega Štefana, ki je že sama na sebi zname¬ nitost prve vrste. To cerkev je že leta 1359. začel zidati vojvoda Rudolf IV. Ustanovitelj in se takorekoč še danes vedno zida, ker popravljanja ni nikoli konec. Z visokega stolpa je krasen razgled po celem Dunaju in okolici. Pod cerkvijo so katakombe. Pred cerkvijo je trg sv. Štefana in zra¬ ven njega trg »Stock im Eisen«, ki je dobil svoje 'ime od drevesnega parobka, ki stoji na voglu neke palače, ves obit z žeblji. (Glej sliko). Pravijo, da je nekdaj vsak ključav¬ ničarski pomočnik, ki je prišel na Dunaj, za¬ bil žrebelj v drevo. Dalje tudi pravijo, da je do tukaj segal dunajski gozd. Od tega trga pridemo takoj na trg »Graben«, kjer so najlepše prodajalne in iz¬ ložbe in je tudi največ življenja in vrvenja tukaj. Spomenik Sv. Trojica se je postavil v spomin na kugo leta 1649., ki je razsajala na Dunaju. Koncem Grabna pridemo čez Kohlmarkt na trg sv. Mihaela in tu ugle¬ damo cesarski dvorec z dvema vodnjakoma 9 2 kot spomenikoma pred njim in sicer »Moč na morju« in »Moč na suhem«. Cesarski dvor obstoji iz obsežnih poslopij in trgov in ima s trga sv. Mihaela pfehod na dvorišče, kjer je dvorna straža, in od tu na Ring. Na dvorišču cesarskega dvora svira opoludne vedno vo¬ jaška godba (pravijo ji Burgmusik) in ob¬ enem se menja cesarska straža. Od trga sv. Mihaela vodi Avguštinska cesta s cerkvijo sv. Avguština na Albrehtov trg, kjer stoji takoj malo naprej dvorno operno gledališče. Tu smo pa že na Koroški cesti »Karnt- nerstrasse« z elegantnimi prodajalnami in hoteli. Ta cesta je ena najglavnejših promet¬ nih cest na Dunaju. Vsporedno z njo je novi trg »Neuer Markt« s kapucinsko cerkvijo, kjer je cesarska grobnica. Omeniti je še trg »Am Hof«, ki je jako obsežen in ima 7inpol metrov visok votiven steber ter spomenik očeta Radeckija (glej sliko). Na tem trgu je tudi državno vojno ministrstvo in palača papeževega poslanika na Dunajskem dvoru, nuncijatura. V prvem okraju so nastanjena skoro vsa ministrstva, glavna pošta in druge oblasti in to uradi. Tu imajo tudi prvi avstrijski plemeni¬ taši in banke svoje palače. Ker nam je prostor zelo omejen, mora¬ mo pohiteti na glavno dunajsko cesto Ring. Cesta je 57 m široka in oklepa s Franc Jo¬ žefovim nabrežjem ob Donavskem kanalu celo notranje mesto z dolgostjo ene in pol ure. Tu je poseben prostor (drevored) za pešce, na drugi strani za jezdece in se sploh s tako cesto ne more ponašati nobeno drugo mesto na svetu. Ob nji stojijo najlepše pa¬ lače in tudi večina dunajskih znamenitosti. Izhod vzemimo pri Aspernskem mostu, črez katerega pridemo v Prater. Tu se za¬ čne Stubenring. Levo pustimo za seboj veliko poslopje glavni carinski urad ter dru¬ ge krasne palače. Stubenringa se drži Park- ring, na katerega meji lepi 15 ha obsegajoči mestni park z mnogimi marmornatimi spo¬ meniki. Potem pride Ko!owratring v bližini Beethovenov trg z Beethovenovim spome¬ nikom. Koncem tega Ringa pridemo do Schwarzenbergovega trga, ki ima v ozadju krasen vodomet, ki meče vodo 60 metrov visoko. Ob Karntnerringu stoje trije hoteli prve vrste namreč hotel Imperial, Grand Hotel ll 2* in Hotel Bristol. Vsporedno s Karntnerrin- gom leži Karlov trg (Karlsplatz) s Karlovo cerkvijo (glej sliko). Takoj zraven je teh¬ nična visoka šola. Nato pride Opernring z že omenjenim c. kr. dvornim opernim glediščem (glej sli¬ ko). Vsporedno z Opernringom je Elizabetna cesta s Schillerjevim trgom, na tem Schil¬ lerjev spomenik. Ob trgu stojita pravosodno in železniško ministrstvo in c. kr. akademija upodobljajočih umetnosti. Burgring ima tudi krasna poslopja, v prvi vrsti c. kr. dvorna muzeja in sicer na¬ ravoslovni muzej in umetnohistorični muzej, ki ju deli velik trg oziroma park z bronastim velikim spomenikom cesarice Marije Tere¬ zije v sredi (glej sliko). Na nasprotni strani stoji cesarski dvo¬ rec s trgom »Heldenplatz« (glej sliko), na katerem sta spomenika nadvojvoda Karola in princa Evgena. Burgringa se dotika Franzensring, ki ima ob desni strani ljudski vrt (Volksgarten) in ob levi justično palačo. Nasproti ljudskega vrta stoji velikansko krasno državnozbor¬ sko poslopje (Parlament), zidano v grškem slogu in zavzema 16.000 m 2 prostora (glej 12 sliko). Takoj nato stoji v parku nova mestna hiša (rotovž), monumentalno velekrasno po¬ slopje z visokim stolpom v sredi. V tej palači je omeniti slavnostno dvorano, mestni muzej in knjižnico ter rotovško klet pod zemljo, kjer se točijo pristna spodnjeavstrijska vina. Okrašena je s slikami in vsaki dan do pozne noči napolnjena z žejnimi ljudmi. Nasproti mestne hiše stoji tudi ob Ringu c. kr. dvorno gledališče (glej sliko). Zopet na levo ob Ringu je nova univer¬ za ali vseučilišče, katero obiskuje čez osem tisoč dijakov in dijakinj iz Avstrije in drugih držav. (Glej sliko). Severno od univerze, kjer se stikata Francov Ring in Schottenring, se razprostira Maksimiljanov trg z votivno cerkvijo v sredi, ena najlepših stavb nove dobe, katero so sezidali hvaležni avstrijski narodi v spo¬ min srečne rešitve našega cesarja iz moril¬ čeve roke leta 1853. (glej sliko). Ob Schottenringu so važnejše stavbe polic ijsko predsedstvo in nova borza. Od drugih posebnosti na Dunaju more¬ mo omeniti le še najvažnejše. Cesarski grad Schonbrunn leži v veli¬ kanskem parku v XII. okraju in se lahko 13 pelje do tja z električno železnico. Zname¬ nita je posebno menažerija živali in ptičev, domačih in divjih, vseh vrst in iz vseh delov sveta. Živali se vidijo vse na prostem v ve¬ likih kletkah. Važen je tudi botanični vrt, kjer so vse vrste rastline, cvetlic in dreves. V parku je mnogo kipov, spomenikov, med njimi posebno rimske razvaline. Važno si je tudi ogledati tehnologični obrtni muzej, ki ima stalno razstavo obrtnih strojev v IX. okraju Wahringerstrasse. V XI. okraju je osrednje pokopališče s krasnimi grobnicami in spomeniki. VI. Prater. Frater leži v II. okraju med Donavskim kanalom in Donavo. Iz prvega okraja se pri¬ de v Prater čez Aspernski most, ki smo ga že omenili in po Praterstrasse do Prater- sterna. Prvo, kar si je v pratru zapomniti, je Praterstern, ker je tukaj križišče vseh mogočih železnic, zlasti električnih cestnih železnic, s katerimi se lahko od vseh kon¬ cev mesta pripelje sem. Sredi trga je spo¬ menik admirala Tegetthofa, ki je leta 1866. 14 pri Visu (Lissa) premagal v bitki na morju italijansko brodovje. Od Pratersterna vodi na desno glavni drevored (Hauptallee), ki je eno uro dolg in po kateri se prepeljavajo kočije dunajskih plemenitašev in bogatašev. Takoj v začetku glavnega drevoreda je angleški vrt z zaba¬ viščem »Benetke na Dunaju« (Venedig in Wien). V bližini je velikansko kolo (Riesen- rad), 64 m visoko, ki se vrti in ima ob robu 30 vagonov po 20 sedežev v vsakem. Raz¬ gled s kolesa je veličasten po vsem Dunaju in okolici. Druga glavna cesta naravnost od Pra¬ tersterna je razstavna cesta (Ausstellungs- strasse). Med njo in glavnim drevoredom leži ljudski Prater ali »Wurstelprater«, glav¬ no torišče dunajskega veselega življenja. Tu so različna zabavišča, gugalnice, vrtiljaki mala gledališča itd. Malo dalje od ljudskega pratra je raz¬ stavni prostor, kjer se je vršila svetovna razstava leta 1873. in od katere je ostala še 90 metrov visoka železna stavba »rotunda«. Vrh strehe tvori cesarska krona, s katere se nudi lep razgled. 15 V Pratru si je torej treba zapomniti ro¬ tundo in velikansko kolo, ki se oba že od daleč vidita. Od kolesa je prav blizu Prater- stern in kdor je tukaj, se ne more več iz¬ gubiti. VII. Kdaj se lahko ogledajo dunajske znamenitosti? Arzenal v X. okraju obsega vojni muzej in zmagovalne pridobitve. Ponedeljek, torek in četrtek od 9. do 1. ure; sredo, petek in soboto od 1. do 5. ure. Ponedeljek, torek in petek je plačati eno krono, ostale dni nič. Dvorno gledališče, I. Franzensring, se lahko ogleda vsak. dan od 9. do 12. in od 3. do 5. ure, če se poprej priglasi pri nadzor¬ niku. Vstopnina 60 v. Tehnologični obrtni muzej, IX. Wahrin- gerstrasse. Nedeljo od 9. do 12. ure in četr¬ tek od 10. do 4. ure. Cesarska grobnica v kapucinski cerkvi I. Neuer Markt, vsak dan od 9. do 12. ure. Zgodovinski muzej in zbirka orožja me¬ sta Dunaj v novi mestni hiši. Nedeljo in praz¬ nike od 9. do 1. ure, torek in četrtek od 9. do do 2. ure prosto. Ostale dni od 9. do 3. ure proti vstopnini 2 K- 16 Dvorna knjižnica, I. Josefplatz, vsak dan od 9. do 4. ure. Cesarski dvorec, I. Franzensplatz. Ce¬ sarske sobe. Ako je dvor odsoten, priglasiti se je pri dvornem glavarju od 3. do 5. ure. Dvorni hlevi, VII. Hofstallstrasse, vsak dan od 10. do 2. ure, vstopnina 60 v. Umetnozgodovinski dvorni muzej, I. Burgring 5. Nedelje in praznike od 9. do 2., torek, sredo, petek in soboto od 10. do 3., vstopnina 1 K. Naravoslovnozgodovinski dvorni mu¬ zej, I. Burgring 7. Četrtek od 10. do 3. ure in nedeljo od 9. do 2. ure prosto. Ponedeljek od 1. do 4. ure, sredo in soboto od 10. do 3. ure; vstopnina 1 K. Rotšildovi vrtovi v XVIII. okraju. Le včasih odprti. Rotunda v Pratru. Od 9. do 5. ure; vstopnina 40 v. C. in kr. zakladnica, Schweizerhof. Po¬ prej pismeno prositi. Štefanov stolp. Od 8. do 5. ure; vstop¬ nina 40 v. Poleg tega so še različne umetniške razstave in galerije, o katerih se pa dobi po¬ jasnila v dnevnih časopisih. 17 Svarilo. Ko prideš v tuje veliko mesto — kakor je Dunaj — pazi in varuj se! Dunaj je vkljub toliki množici pre¬ bivalstva, precej varno mesto, vendar ni za tujca, posebno z dežele brez nevarnosti. 1. Ker je promet velik, paziti je, če pre¬ stopiš kako ulico ali trg, da te ne povozi ali električna železnica, ki šviga po vseh krajih, ah kak brzi fijakar. 2. Ako stopiš v kak vagon kake želez¬ nice, katerekoli vrste, prepričaj se, da je pravi, ker jih je pogosto več skupaj na enem mestu, ki vozijo na različne kraje. 3. Ako zgrešiš pot in ne najdeš domu, najbolje da najameš ali postreščka ali kak voz (fijakar), da te pelje tja. 4. Varuj se žepnih tatov, katerih je na Dunaju mnogo. Varuj se vseh ljudi, ki ti, ne da jih prosiš, ponujajo kako uslugo ali za¬ bavo. Navadno so sleparji. 5. Varuj se zloglasnih gostiln in kavarn. 6. Varuj se popivanja ali igre z nezna¬ nimi osebami. 18 Slike. 19 Državna zbornica, zidana 1875 20 t-jpisi Cerkev sv. Štefana. 21 »Stoek im Eisen.« 22 Radeckijev spomenik. 23 Karlova cerkev, sezidal Karol VI. 1716—1737. 24 25 C. kr. dvorno operno gledališče, sezidano 1861 Spomenik cesarice Marije Terezije. 26 27 Cesarski dvorec s spomenikom nadvojvoda Karola. Nova mestna hiša. 28 29 C. kr. dvorno gledališče, zidano 1.1873- Vseučilišče, zidano 1. 1873—1884. 30 Votivna cerkev. 31 NARODNA IN UNIVERZITETNA KNJIŽNICA Tiskala Katoliška tiskarna v Ljubljani.