Delo defektologa na OŠ Dragotina Ketteja Nataša Jakše, prof. defektologije, OŠ Dragotina Ketteja Za izvedbo kakovostnega učnega procesa za učence s posebnimi potrebami je pomemben ustrezno usposobljen učitelj. Defektolog je oseba, ki mu strategije domačih in alternativnih pedagogik niso tuje. Prav tako je razmišljujoč posameznik, ki stalno stremi k izboljšanju dela s posameznim otrokom, pa čeprav uvede čisto svojo lastno in unikatno strategijo. Otroci s posebnimi potrebami za učinkovito učenje in uspešno vključitev v proces osnovnošolskega izobraževanja potrebujejo ustrezne didaktične pripomočke in prilagojeno opremo. Vse našteto izvajamo pri pouku tudi na OŠ Dragotina Ketteja iz Novega mesta. Naj vam pred- stavim nekatere značilnosti naše šole, otrok ter delo, ki ga kot defektologinja opravljam na 2. stopnji posebnega programa preje omenjene šole. Raznolikost dela defektologa, s poudarkom na Kdo so otroci s posebnimi potrebami? poučevanju v posebnem programu vzgoje in izo- Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami braževanja (PPVI) na OŠ Dragotina Ketteja iz No- (ZUOPP-1) opredeljuje naslednje kategorije otrok vega mesta s posebnimi potrebami: a) otroci z motnjami v Ustanoviteljica javnega vzgojno-izobraževalnega duševnem razvoju, b) slepi in slabovidni otroci zavoda Osnovna šola Dragotina Ketteja je Mestna oziroma otroci z okvaro vidne funkcije, c) gluhi in občina Novo mesto. Šola je namenjena izobraže- naglušni otroci, d) otroci z govorno-jezikovnimi vanju otrok in mladostnikov z motnjami v dušev- motnjami, e) gibalno ovirani otroci, f) dolgotraj- nem razvoju ter izvaja: no bolni otroci, g) otroci s primanjkljaji na posa- - prilagojeni izobraževalni program z nižjim izo- meznih področjih učenja, h) otroci z avtističnimi brazbenim standardom (NIS), motnjami, i) otroci s čustvenimi in vedenjskimi - posebni program vzgoje in izobraževanja (PPVI), motnjami. - izvajanje dodatne strokovne pomoči v izobraže- valnem programu s prilagojenim izvajanjem in Učenci na OŠPP imajo drugačen predmetnik, dodatno strokovno pomočjo na rednih OŠ (DSP). primeren njihovi sposobnosti, ki ga zmorejo in pri katerem so uspešni. Defektologi poučujejo veči- Na omenjeni osnovni šoli poučujem že 26 let. Svo- no predmetov na šoli s prilagojenim programom. jo profesionalno pot sem pričela z delom v inter- natu kot vzgojiteljica. Delo sem opravljala pet let, Druga stopnja posebnega programa vzgoje in zatem pa pot nadaljevala s poučevanjem v prila- izobraževanja na OŠ Dragotina Ketteja v No- gojenem izobraževalnem programu z nižjim iz- vem mestu, moje defektološko delo obrazbenim standardom. V okviru razširjenega V 2. stopnjo na OŠ Dragotina Ketteja iz Novega programa sem bila tudi učiteljica v podaljšanem mesta je vključenih 7 učencev. Omenjeno skupi- bivanju. Nato sem sledila novemu delovnemu iz- no obiskujejo učenci z zmerno in težjo motnjo v zivu, poučevanju v posebnem programu vzgoje in duševnem razvoju, Romski učenci, gibalno ovira- izobraževanja in to počnem še danes. Zakaj izzivu? ni ter dolgotrajno bolni. Otroci imajo posamezne sposobnosti različno razvite. Ker je skupina učen- Poučevanje in obravnava otrok s posebnimi potre- cev zelo heterogena glede na njihove primanj- bami je psihično in intelektualno naporno delo, ki kljaje, motnje ter ovire, mora biti učenje raznoliko, od defektologa zahteva velik razpon različnih znanj, spremenjeno, prilagojeno in zanimivo. To pa lah- poznavanja vsebin, metod in oblik dela, zmožnost ko dosežem s pomočjo diferenciacije in individu- sodelovanja in komuniciranja ter razumevanja in alizacije. Gre za povezovanje ciljev učnega načrta empatije do oseb s posebnimi potrebami, njihovih z različnimi interesi in zmožnostmi učenca. Zato svojcev in drugih, ki vstopajo v vzgojno-izobraže- je pomembno, da poznam vse učence v razredu valni sistem. Zaradi raznolikosti in širokega podro- in prilagodim pouk, kjer je to mogoče. Pri delu čja dela, ki ga defektolog opravlja, se lahko pojavlja vključujem večsenzorno učenje ob upoštevanju vprašanje, ali je biti defektolog poklic ali poslanstvo individualnih potreb posameznika, upoštevajoč in način življenja. Poklic defektologa ni le pozna- njihova močna področja. Prilagajam pa seveda vanje teoretičnih znanj, ki jih pridobiš kot študent, dejavnosti, vsebine, metode in oblike dela ter di- ampak poseg v realno življenje otrok in mladostni- daktične postopke (pripomočke in pomagala za kov s posebnimi potrebami, spoznavanje njihovega učenje, strategije učenja in prilagoditve didaktič- načina življenja in nudenje nesebične pomoči. nega materiala). 27 Didakta MED TEORIJO IN PRAKSO Delo z romskimi učenci nadihamo na terasi, kjer učenci tudi tečejo in hodijo. Za otroke, ki so v primerjavi s svojimi vrstniki subjek- Občasno pa odidemo tudi na učni sprehod v bližnjo tivno ali objektivno izrazito drugačni, kot so otroci okolico šole. iz manjšinskih skupin ali otroci, ki ne znajo jezika, je značilno, da se pogosteje srečujejo s šolsko neuspe- Pri jezikovnih in govornih težavah bi želela izposta- šnostjo. Kot že večkrat omenjeno je glavni problem viti predvsem pomanjkljiv besedni zaklad, težave z romskih učencev njihova neuspešnost. Osebno iskanjem ustreznih besed, težje učenje in rabo so- lahko potrdim, da imajo učenci Romi majhna pri- cialnega jezika. Nemalokrat romskim učencem te- čakovanja in se ne čutijo kompetentne pri reševa- žave povzroča razumevanje navodil. Zato se trudim, nju različnih nalog in izzivov. Pri njih se je izredno da otroku dam dovolj časa za predelavo jezikovnega pomembno zavedeti, iz kakšnih pogojev prihajajo, sporočila in pripravo odgovora. Natančno ga poslu- saj se to lahko izrazi v težavah s socializacijo. Poleg šam in moram priznati, da sem se na tovrsten govor tega je dobro upoštevati njihovo večjo potrebo po navadila. Ko govorim z otrokom, ga gledam. Upora- gibanju in bivanju na prostem. Pojavljajo pa se tudi bljam preproste, znane besede in govorim v kratkih govorno-jezikovne težave ter težave pri razumeva- stavkih. Preverim razumevanje otroka. Govorjenje nju in uporabi slovenskega jezika. spremljam z gibi rok, mimiko in telesom. Vsebino povedanega skoraj vedno podprem s slikami, foto- Velik poudarek pri svojem delu dajem socialni in- grafijami, simboli ali drugim materialom. Izogibam tegraciji, saj so prijateljstva in socialne izkušnje po- se zaprtim vprašanjem, otroke opogumljam, da membni za prihodnje odnose v odraslosti. Učence odgovorijo z več kot le z eno besedo. Vse je seveda povezujem tako, da podpiram delo v dvojicah ali prilagojeno sposobnostim, trenutnemu razpolože- skupini. Velikokrat učenec Rom prevzame podpor- nju ter okoliščinam. Pri pridobivanju in utrjevanju so no vlogo pri »domačih opravilih« v razredu. Gre za nam v pomoč tudi delovni zvezki za učence Rome, pomoč pri pripravi mize pred in po obrokih, pripravo katerih avtorica je gospa Ana Marija Kozlevčar. delovnega prostora ter šolskih pripomočkov, iskanje strategij pri posameznih nalogah in izzivih. S tem Romska učenca redno prihajata k pouku. Za šolsko nudim podporo pozitivne samopodobe, samozave- delo sta zainteresirana, pri tovrstnem delu se poja- sti in identitete. Poleg tega se mi zdi zelo pomemb- vljajo zgoraj omenjene značilnosti, ki jih poskušam no, da romskim ter ostalim učencem v skupini jasno reševati z zgoraj navedenimi načini, metodami ter nakažemo potek dogajanja po pravilih, saj jim do- pripomočki. S svojimi značilnostmi, temperamen- ločena struktura daje občutek varnosti. Pri opravilih tom in svojevrstnim vključevanjem v razred zelo do- in nalogah ne varčujem s pohvalo, saj ta motivira za bro popestrita dinamiko razreda. nadaljnje delo. Delo z gibalno oviranimi otroki z motnjami v du- Tudi sproščanje sodi k pouku. Učenci se sproščajo ševnem razvoju ob glasbi s plesom, igrah z manjšo žogo v razredu Gibalno ovirani učenci z motnjami v duševnem ter z uporabo različnih didaktičnih iger, ki omogo- razvoju se lahko ob primerni prilagoditvi v okviru čajo gibanje (na primer: dan/noč). Svežega zraka se svojih zmožnosti vključujejo v vse aktivnosti, ki jih Uporaba delovnih zvezkov za učence Zelo lep zapis romskega učenca Rome 28 Didakta Počitek na blazini Delo z IKT tablo predvideva posebni program vzgoje in izobraže- Za gibalno ovirane učence z motnjami v duševnem vanja. V proces vzgoje in izobraževanja smo vklju- razvoju v našem razredu poskrbimo tako, da imajo čeni tako učitelji defektologi, varuhi kot tudi drugi dovolj prostora. V mislih imam prostor za voziček (v strokovni delavci šole. Pri delu v razredu spoznam našem razredu sta kar dva) ter prilagojen delovni način učenčevega izvajanja posamezne šolske prostor, ki ga omogoča posebna oprema (miza na dejavnosti, prilagodim način izvajanja posame- vozičku, prilagojena risalna miza). Gibalno ovirana zne šolske dejavnosti individualnim učenčevim učenca, ki sta na vozičku, uporabljata tudi prostor posebnostim, izberem prilagojeno učno gradivo, za počitek na blazini. Prostor je dobro osvetljen in omogočim uporabo vizualnih opor (barve, pona- ga je možno občasno zatemniti. Ko izvajamo umir- zorila), uporabo prilagojenih pripomočkov, prilago- janje ob rehabilitacijski glasbi, vsi učenci počivajo dim prostor in pripomočke (uporaba računalnika na blazinah v zatemnjenem prostoru. Občasno ali drugih učnih pripomočkov) učenčevim gibal- za masažo rok oz. podplatov uporabljamo mehke nim posebnostim in omogočim dodatne krajše plišaste igrače in masažne žogice. V razredu smo odmore zaradi telesne utrujenosti. Vse to so zelo prostor prilagodili tako, da je omogočen pristop/ pomembne informacije, ki jih pri svojem delu upo- dostop odrasle osebe (ali več oseb) k učencem z števam. Ker je v razredu ves čas prisotna tudi varu- vseh strani. V učilnici so na voljo terapevtska bla- hinja, je izredno pomembno, da je tudi ona sezna- zina, klinasta blazina, različne žoge, oz. različni pri- njena z vsemi specifikami in načinom dela. Mo- ram priznati, da si dela brez nje ne predstavljam. Predvsem pri previjanju in hranjenju ter negi, saj sta oba otroka, vključena v program, v plenicah in nesamostojna pri hranjenju. Sva zelo uigran tim. Ob tem bi želela poudariti tudi to, da je naša rav- nateljica, ki je po poklicu tudi sama profesorica de- fektologije, z ureditvijo šolskih in obšolskih prosto- rov omogočila dobre pogoje poučevanja in poču- tja gibalno oviranim učencem na naši šoli: dostop do šole je brez arhitektonskih ovir, šolski prostori so prilagojeni za nemoteno mobilnost učencev, prilagojene so sanitarije, kopalnica in previjalni- ca s pripomočki za gibalno ovirane sta sodobno opremljeni, zagotovljen je prehod med nadstropji v šoli, prav tako je ustrezen dostop do drugih šol- skih prostor, urejen pa je tudi prostor za individual- no obravnavo. Zavedam se, da je gibalno oviranim učencem z motnjami v duševnem razvoju treba omogočiti raznotera doživetja, za katera so zaradi Uporaba prilagojenega računalnika in tipk primarne motnje prikrajšani. 29 Didakta MED TEORIJO IN PRAKSO pomočki, ki jih potrebujejo gibalno ovirani učenci sindromom in hudo duševno manjrazvitostjo. Pri z motnjami v duševnem razvoju glede na svoje prvem je izrednega pomena mirnost okolja ter individualne posebnosti. Sicer uporabljam, prila- možnost za počitek. Poleg tega je potrebno veli- gajam in izbiram še dodatno učno gradivo (čim ko motivacije, sploh tiste dni, ko je prisotna utruje- več konkretno nazornega gradiva primerne veliko- nost. Potrebno je tudi veliko pohval in vzpodbud. sti, ki upošteva vsa didaktično metodična načela), Prisotne so tudi težave, predvsem s fino motoriko, pripravim prilagojeno gradivo (tudi v elektronski groba motorika je nekoliko bolje razvita. Pri opra- obliki). Pri delu uporabljamo tudi prilagojen učni vljanju aktivnosti ne uporablja leve roke, na kateri pribor, učne liste, prilagojena pisala z različnimi je pincetni prijem zelo slabo razvit. Zato je večkrat nastavki in različnimi debelinami, plastificiran dnevno potrebno razvijati fino motoriko prstov, material, stojala in nedrseče folije, multimedijska prijeme z levo roko. Prijem pisala je dokaj pravilen. sredstva (interaktivna tabla, projektor, zvočniki in V ta namen uporabljamo debela pisala ter različen predvajalnik CD/DVD). manipulativen material. Veliko je tudi vtikanja že- bljičkov in lesenih materialov na različne podlage. Gibalno ovirana otroka v razredu nimata razvitega Uporabljamo tudi različne taktilne podlage. Trudi- govora. Ni mogoče komunicirati s komunikatorjem mo se tudi pri hranjenju, kjer usvajamo uporabo niti s komunikacijsko mapo. Eden od njiju komuni- vsega pribora. Govor je dokaj dobro razvit. cira z uporabo JA/NE odgovorov (če pogleda v levo to pomeni JA, če pogleda v desno pa NE). Na opisa- Pri drugem učencu pa gre za pridružene motnje. ni način sodeluje tudi ob interaktivni tabli. Z nasme- Gre predvsem za zelo trdovratno epilepsijo, pri ka- hom se odziva na njemu ljube dražljaje. teri je potrebno pomagati tudi s protiepileptično terapijo, v šoli dodajamo tudi vitaminske kom- plekse. Je na redni dieti. Ob boleznih so napadi in utrujenost pogostejši. Takrat ali ostane doma ali pa v šoli večino časa prespi. Pozorni moramo biti, da je namestitev za spanje udobna, da v tistem času ni prevelikega hrupa ter prevelikega števila dražljajev. Ves čas smo oprezni tudi pri gibanju po razredu, pri uporabi higienskih prostorov, pri hra- njenju, povsod ima spremstvo. Pomoč pri opazo- vanju vedno ponudijo tudi sošolci. Komunikacija ni prisotna. Smiselno pove le 4 do 5 besed. Ima tudi pomoč logopedinje. Znanja razvijamo v sklopu razvijanja samostojnosti ter skrbi za sebe. Upošte- vati je potrebno, da je zaradi bolezni oz. načinov zdravljenja dolgotrajno bolan otrok pogosto odso- ten, zato je potrebno te odsotnosti upoštevati pri celovitem ritmu učno-vzgojnega dela. V razredu se močno trudimo, da ustvarjamo čim boljšo kli- mo in s pripomočki ter razporeditvijo le-teh omo- gočamo tako delovno kot tudi sprostitveno okolje, ki je prijazno do teh otrok. Mislim, da nam to dobro uspeva. Zaključek Vsi otroci, tudi otroci s posebnimi potrebami, po- trebujejo za zdrav razvoj najprej vključenost v to- Stojka plo družinsko okolje, kasneje pa tudi vključenost v širše socialno okolje, katerega zelo pomemben del sta vrtec in šola. Seveda so pri otrocih s poseb- nimi potrebami njihove prilagoditvene zmožnosti Delo z dolgotrajno bolnimi učenci v večji ali manjši meri zmanjšane, zato se v ena- Dolgotrajno bolni učenci imajo zaradi svojih bole- kih pogojih v primerjavi z otroki brez posebnosti zni veliko stisk in strahov, ki jih sami ne morejo raz- v razvoju kljub svojim številnim potencialom težje rešiti. Zato je pomembno, da jim pri tem pomaga znajdejo in so na prvi pogled manj uspešni. Zara- učitelj defektolog in varuh v razredu. Vsekakor mo- di tega je njihovo usposabljanje sestavljen, celovit rata biti oba seznanjena o boleznih in ustreznem in dolgotrajen proces, ki se izvaja na osnovi pove- ukrepanju. V našem razredu imamo učenca srčne- zav različnih znanstvenih in strokovnih spoznanj, ga bolnika ter otroka z epilepsijo in epileptičnim ki se združujejo preko svojih postopkov, metod in 30 Didakta oblik v doseganje skupnih ciljev na področju ne- posrednega dela z otroci, njihovimi družinami in širšim družbenim okoljem. Menim, da na naši šoli OŠ Dragotina Ketteja iz Novega mesta združuje- mo vse zapisano, delujemo interdisciplinarno in uspešno dosegamo zastavljene cilje ter naše po- slanstvo. Svoje delo opravljam strokovno, rada in z veseljem. Glede na delo v moji skupini ter specifike učen- cev pa pogrešam znanja iz fizioterapije in delovne terapije. V zadnjem času je na posebnem progra- mu vzgoje in izobraževanja vse več otrok s težjimi in kombiniranimi motnjami. Nivo motenj in pri- manjkljajev se zelo spreminja in s tem tudi delo defektologa. Moj kratkoročni cilj je, da se dodatno izobrazim tudi na omenjenih področjih. Menim namreč, da bi mi dodatna znanja zelo koristila in še dodatno oplemenitila moje delo, seveda v korist otrok in njihove boljše obravnave ter izboljšanja njihovega počutja. Naša šola je tudi sicer odprta za sprejemanje različnih izzivov ter novitet. Če boste kdaj blizu, upam, da se srečamo. Lepo povabljeni. Srečno! Učenje in sprostitev v naravi 31 Didakta