Didakta 197 59 Peti razred osnovne šole je pomembno obdobje za učenje angleščine kot prvega tujega jezika. V razred učenci pridejo z veliko različnega predznanja. Še obširnejše znanje pa pričakujemo, ko bodo v peti razred vstopili učenci, ki jih angleščina spremlja že od prvega razreda, kot izbirni predmet, ki ga morajo ponuditi vse osnovne šole. V petem razredu odzivi učencev na vprašanja niso le kratki in pasivni, vezani samo na besedišče, temveč znajo učenci svoje znanje ubesediti v več različnih stavkih. Znanje angleščine se seveda postopno gradi skozi leta učenja angleškega jezika in skozi tekoče šolsko leto. GOVORNI NASTOP PRI POUKU ANGLEŠČINE V 5. RAZREDU OSNOVNE SOLE Špela Elizabeta Soklič, magistra razrednega pouka, Osnovna šola Staneta Žagarja Kranj CILJI GOVORNEGA NASTOPA PRI POUKU ANGLEŠČINE Kot pravi Učni načrt za angleščino (2016), je preverjanje in ocenjevanje tujejezikovnega znanja in sporazu-mevalnih zmožnosti in spretnosti vse prej kot lahka naloga, s katero se učitelj srečuje vsakodnevno. Dobra praksa jezikovnega preverjanja in ocenjevanja je pokazala, da morajo biti procesi učenja, poučevanja in vrednotenja/ocenjevanja med seboj dobro usklajeni in da mora poznavanje enega voditi v načrtovanje in izvajanje drugega. Pričakovanja, kar se tiče ravni govornih nastopov, morajo biti usklajena z realnostjo. V skladu z Učnim načrtom (2016) lahko pričakujemo, da učenec v govoru uporablja: • konkretno, v šolskih okoliščinah pogosto rabljeno besedišče, poimenovanja so občasno precej nezanesljiva; • preproste slovnične strukture in najosnovnejša vezniška sredstva (and, but, because); dela tudi osnovne napake, ki lahko ovirajo razumljivost; • osnovno nebesedno podporo; • v govoru upošteva najosnovnejša pravila medkulturnega sporazumevanja, primerna njegovemu kognitivnemu in jezikovnemu razvoju; • pripravljeni govor je še fragmentaren. Učni načrt pravi, da je osrednji cilj učenja angleščine doseganje celostne zmožnosti za medkulturno in medje- zikovno komunikacijo, tj. usposobiti učenca za vsebinsko in okoliščinam ustrezno govorno in pisno sporočanje in sporazumevanje v tem jeziku, kar mu bo omogočilo vključevanje v vsakdanje življenje in kulturo govorcev tega jezika (Učni načrt, 2016). Pri pouku maternega jezika je pomembno, da učenci zmorejo sami govorno nastopiti in ubesediti neko zgodbo. Tako se pri učenju maternega jezika govorni nastopi pojavijo že v prvem razredu. Pri angleščini pa v praksi srečujemo različne principe, kjer učitelji učence spodbujajo k pripravi govornih nastopov (govornih vaj) že od tretjega razreda naprej ali pa prvič šele v šestem razredu. (Kot vidim pri kolegicah, je odločitev o tem dokaj prepuščena učiteljici in njeni pripravljenosti za izvedbo, tako da se praska glede tega nemalo razlikuje.) Govorni nastopi predstavljajo pomembno orodje za učenje tvorjenja daljšega besedila. Pri učenju tujega jezika je v kurikulumu veliko poudarek na učenju posameznih delov (dialogov, vprašanj - odgovorov), smiselno povezovanje v tvorjenje besedila pa je v praksi velikokrat spregledano, saj je težko izvedljivo. Znanje jezika združuje jezikovne, sociolingvistične in pragmatične zmožnosti Kot pravi učni načrt (2016), je znanje jezika kompleksen pojem, sestavljen iz jezikovnih, sociolingvističnih in pragmatičnih zmožnosti. Jezikovne zmožnosti se v tem primeru nanašajo na uporabo jezikovnih znanj za razumevanje navodil in tvorjenje novega sporočila oz. besedila (tj. govornega nastopa). Sociolingvistične zmožnosti se nanašajo na ozaveščenost učencev glede pomena družbeno-jezikovnih pravil, kjer razvijajo strategije za ustrezno sporazumevanje, interpretacijo in rabo sporočil. Te lahko učenci prenesejo iz drugih izkušenj, iz govornih nastopov, ki so jih imeli pri pouku slovenščine od prvega razreda naprej. Pragmatične zmožnosti vključujejo vsebinsko natančnost, tekočnost govora, prožnost govora, razumevanje in strukturiranje besedila. Tako učenci spoznajo osnovne lastnosti besedil in razumejo pravila ustrezne pisne tvorbe pisnih in govornih besedil ter sporazumevanja. Na podlagi teh znanj pri tvorje-nju besedila upoštevajo pravila. Med cilji drugega vzgojno-izobraže-valnega obdobja je poleg tvorjenja medosebnih dialogov tudi tvorjenje kratkih govornih besedil (npr. pripovedovanje) in kratko sporočanje. Ob tem učenci razvijajo osnovne učne strategije, primerne starosti in jezikovnemu znanju, ter razvijajo in uporabljajo najosnovnejše spo- Govorni nastopi predstavljajo pomembno orodje za učenje tvorjenja daljšega besedila. 60 Didakta 197 razumevalne strategije. Učenci v govoru uporabljajo osnovne jezikovne strukture, ubesedijo v preprostih, enostavčnih in tudi večstavčnih povedih; uporabljajo pogosto rabljeno omejeno besedišče s tematskih področij, primernih in zanimivih zanje, ter razvijajo najosnovnejše veščine razumljive in pomensko ustrezne izgovarjave in intonacije (Učni načrt 2016). PRIPRAVA GOVORNEGA NASTOPA Govorni nastopi zahtevajo čas za kvalitetno pripravo, zato njihovega izvajanja pri tujem jeziku ne moremo pričeti že v začetku šolskega leta. V mojih razredih govorni nastop predstavlja tretjo ustno oceno, ki jo učenci pridobijo meseca aprila ali maja. Zanjo se morajo potruditi in je rezultat daljšega dela, vendar tega ne občutijo, saj se nanjo v razredu pripravljamo postopoma. Formalno priprave potekajo le zadnja dva tedna, a pri njih učenci uporabljajo celotno besedišče in slovnične strukture, ki so se jih naučili tekom celotnega učenja tujega jezika, s poudarkom na besedišču tekočega in preteklega leta. Priprave na govorni nastop potekajo v času rednega šolskega pouka, pri čemer so učenci spodbujeni k samostojnemu delu. Samostojno delo je na tej stopnji mogoče le, če so aktivnosti, ki jih zahtevamo od učencev, dobro usklajene z njihovimi zmožnostmi. Kot pravi Učni načrt (2016), je pomembno, da so dejavnosti preproste, kratke in jasno strukturirane. V ta namen učencem pripravim oporne iztočnice, ki jih učenci le dopolnjujejo, npr.: I am_______. I live in_________. I like________. I don't like________. I can_______. I can't _______. - Prav tako pa so dobro podprte ob vizualni iztočnici (slikovni miselni vzorec). Izbira teme govornega nastopa Učencem že v začetku leta povem, da bodo pripravili svoj govorni nastop na temo kateregakoli športa. To je privlačna tema za otroke, ki pušča mnogo prostora za izbiro - lahko je to šport, s katerim se učenec ukvarja (nogomet, košarka, ples ...), lahko je šport, ki ga zanima, a se v njem aktivno ne udejstvuje (smučarski skoki), ali pa šport, o katerem želi nekaj raziskati in ga predstaviti sošolcem (bejzbol, kriket). favourite film is ... I play computer games. I like playing with my ... We play ... My favourite games are ... (I don't play computer games.) I play the .... (musical instrument). I have lessons .... I play every day for ... (I don't play any musical instruments.) Oblikovanje besedila govornega nastopa Učenci pri pouku samostojno oblikujejo besedilo svojega govornega nastopa. Besedilo z učencem večkrat pregledava, slovnično in oblikovno popraviva ter skupaj vsebinsko dopolniva. Pogosto jim dam še dodatne spodbude: vodim jih s podvprašanji, da besedilo dopolnijo, ga razširijo in naredijo bolj zanimivega za poslušalce. Z namenom da bi učenci čim bolj razumeli, kaj želim od njih in kaj lahko izboljšajo, imamo najprej govorne nastope za vajo, ki so »vstopnica za prave«. In sicer na temo prostega časa (My Free Time). Učenci imajo vnaprej postavljena vprašanja/zahteve, na katere odgovorijo. Vsako od postavk pa lahko tudi poljubno razširijo. Učencem poudarim, da je ob nastopanju pomembno tudi obvladanje retoričnih spretnostih, med drugim tudi primerno glasen in razločen govor ter pogled na občinstvo. Iztočnice za vadbeni govorni nastop Učencem pripravim iztočnice za govorni nastop, npr.: In my free time I like ... I collect ..., I have got 20. My favourite is ... (Lahko tudi I don't collect anything.) I play ... (sport). I play every day for ... I play with ... (Lahko tudi I don't do any sport.) I read ... What books (magazines/ comics) do you like reading? What is your favourite book/book character? (Lahko tudi I don't like reading. I read only for school.) I watch TV. I like watching .... My Vsak govorni nastop ovrednotijo in komentirajo tudi učenci, ki poslušajo. Učenci poljubno dodajajo, kar že znajo povedati, npr.: Every day I go for a walk. I love listening to music/playing with my friends. I go sledging. I like going to the cinema. I ride a bike. I play with my friends outside/I play with my dog, hamster. I visit my grandma/my cousin. Priprava izvedbe govornega nastopa Učencem poudarim, da je ob nastopanju pomembno tudi obvladanje retoričnih spretnostih, med drugim tudi primerno glasen in razločen govor ter pogled na občinstvo. Zelo pomembna je organizacija besedila, ki mora biti v »smiselni slikovni« obliki. Učencem dam vedno zelo konkretno povratno informacijo, kaj je bilo ustrezno in kaj je potrebno še izboljšati. Vsakemu od učencev povem, da je to možno - narediti govorni nastop še boljši. Vsak govorni nastop ovrednotijo in komentirajo tudi učenci, ki poslušajo. Pri tem niso žaljivi, seveda nikakor ne spodbujamo kritiziranja. Iščemo samo prostor za izboljšave. Po nekaj primerih tudi učenci znajo povedati, kaj je bilo ustrezno pripravljeno in kaj ne. Učenec, ki je imel govorni nastop, dobi informacijo, kaj lahko izboljša, kaj je naredil ustrezno in na kaj mora še paziti. Didakta 197 59 V času sestavljanja in priprave na govorni nastop se z učenci najprej pogovorim o poteku govornega nastopa ter prvinah pravilne izvedbe (jezik, retorika, predviden čas). V govornem nastopu morajo vsi učenci pokriti sedem ključnih točk, ki jim jih podam v obliki devetih vprašanj (npr. kaj, kdo, kje, s katero opremo, kako dolgo, kdo v razredu se s tem ukvarja, zakaj se je odločil zanj ...). Pri predstavitvi jim namenoma ne podam primerov odličnih govornih nastopov iz preteklih let, saj učence s tem preveč omejim na predstavljeno področje ter jim omejim njihovo kreativnost. Učence vseeno omejim, da lahko le trije učenci predstavijo isto temo; v nasprotnem primeru bi v nekaterih razredih večina fantov predstavila nogomet. Boljši učenci so samostojnejši, brskajo po spletu in slovarjih ter tvorijo daljša in obširnejša besedila, šibkejšim pa se kot učiteljica obširneje posvetim ter jim pomagam pri njihovih pripravah. Šibkejši učenci imajo možnost tudi, da pridejo na dopolnilni pouk in tam skupaj sestavimo nekaj povedi. Pri temi šport jim dam naslednje iztočnice, na katere odgovorijo: 1. What sport do you like? 2. Who plays it? (This sport is for young/old people. It is for men/ women. You can play it in a team, in pair ...). 3. When can you usually play it? (In winter I play it .../In summer I play it ...; I have trainings three times a week ... With my friends I play it ... ) 4. Where can you play it? (I play it outside and inside; on the play-ground/ at home/ in the gym/ in sports hall; I go hiking in the mountains/I swim in the sea in summer and in winter in the swimming pool.) 5. What sports equipment do you need? What clothes do you need? 6. Who plays it/likes it in the class? 7. Why do you like it? 8. Who is your favourite player (team)? 9. Rules. Učenci se odločajo za zelo različne športe, vsakokrat je nekaj predstavitev nogometa, košarke, kolesarjenja, plavanja, plesa, smučanja ... pa tudi ragbi, balet, umetnostno drsanje, plezanje so učenci že predstavljali. Seveda sama navodila glede oblikovanja besedila prilagajamo športu. IZVEDBA GOVORNEGA NASTOPA Pri sami izvedbi govornega nastopa predpripravljenega celotnega besedila učenci ne smejo imeti pred seboj. Imajo lahko zapisano samo kako besedo, sicer pa naredimo »slikopis«, ki jim pomaga, da imajo rdečo nit, kar se tiče pripovedovanja. Ti so lahko zelo preprosti ali pa jim posvetijo nekaj več časa. Predvsem pa morajo biti slikopisi učencem v pomoč. Primeri govornih nastopov in slikovne predloge Predstavljam štiri primere govornih nastopov, tri na temo prostega časa in enega na temo športa. Zahvaljujem se učenkam Evi U., Mihaeli N. ter Emiliji Z., ki so mi dovolile objavo svojih izdelkov. Govorni nastop 1: In My Free Time I collect coins and keyrings. I've got about 20 coins and 15 keyrings. I love reading. My favourite book is Zguba dnevnik. I watch TV. My favourite film is Titanic. I play computer games four times a week. I don't play any musical instruments. I love dancing. I dance ballet and hip hop. I love listening to pop music. I often play with my dog. Govorni nastop 2: In My Free Time I collect posters and coins. I have 6 posters and 17 coins. I love reading books and magazines. My favourite magazine is Cool. I like watching TV. My favourite movie is Titanic. I love playing computer games. My favourite game is Flappy Bird. I don't play any musical instrument. I don't do any sports. I love listening music and I love playing outside. Govorni nastop 3: In My Free Time In my free time I like doing arts and crafts. I do it often. I get inspiration from YouTube videos. I also like to watch TV. My favourite TV show is K. C. Undercover. A lot of my free time takes basketball. I have got trainings four times a week. I play in a team. At weekends we play basketball matches. One of my favourite hobbies is reading. My favourite is Here Comes Lola. I read every day. One of my Slikovna predloga za govorni nastop 1 60 Didakta 197 Slikovna predloga za govorni nastop 2 favourite things to do with family is playing board games. We often play cards. My dad is very good at it. I also like stamps. They are very interesting. I have about 30 stamps at home. My favourite one is from Croatia. I know this sounds weird but I love music, so I sing when I'm in the bathroom. Govorni nastop 4: My Favourite Sport I play basketball. I play it in a team. Basketball players are usually young. Boys and girls can do this sport. We play it all year. I have trainings four times a week. At weekends we play basketball matches. Sometimes we play it outside and sometimes inside. Depends of the weather. When we are inside we play in the gym, when we are outside we play it on the playground. For basketball we need a ball. Usually I wear a jersey with number 9, basketball socks and shoes. On my knees I have pads. In my class only Lana plays basketball beside me. My favourite player is Goran Dragic. He wears jersey with number 7. He plays for the Miami Heat and NBA. ZAKLJUČEK V zaključku predstavitve govornih nastopov pri pouku angleščine želim posebej poudariti pomen povratne informacije pri govornem nastopu: ta mora biti pozitivno naravnana, usmerjena na učenčevo znanje, hkrati pa naj bi bila tudi spodbudila za napredek učenca pri nadaljnjih govornih nastopih - tudi pri drugih predmetih. Natančno povratno informacijo bo učitelj oblikoval le z natančnim preverjanem in ocenjevanjem po vnaprej pripravljenih kriterijih. Ocena in ustna informacija ob njej bosta sporočilni in tako bo učenec lahko odpravil pomanjkljivosti in utrjeval pravilna znanja. Znanje učencev o govornem nastopanju in njegova izvedba bosta boljša, govorni nastop bolj suveren, kar lahko vpliva tudi govorno nastopanje v poznejših letih - da bo učenec kot odrasel bolj suveren, prepričan v svoje sposobnosti in tudi pripravljen nastopati. Pri učenju tujega jezika je v Učnem načrtu velik poudarek na učenju posameznih delov (besede, slovnica), smiselno povezovanje v tvorjenje daljšega besedila pa je v praksi velikokrat spregledano, saj je težko izvedljivo. Je pa izjemnega pomena in učencem omogoča usva-janje in praktični prikaz uporabe tujega jezika, kar je za marsikaterega učenca močna motivacija za učenje. LITERATURA Učni načrt. Angleščina (2016) Dostopno na http://www.mizs.gov.si/ fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/ podrocje/os/prenovljeni_UN/UN_an-glescina.pdf, 16. 9. 2017. "In my class only Lana plays basketball beside me. My favourite player is Goran Dragic. He wears jersey with number 7. He plays for the Miami Heat and NBA."