Izobraževalni program za odrasle Odkrivajmo moč narave Razvoj znanja in spretnosti o okolju in trajnostnosti 2024 Odkrivajmo moč narave Razvoj znanja in spretnosti o okolju in trajnostnosti Izobraževalni program za odrasle Pripravljavci oz. načrtovalci programa: dr. Nevenka Bogataj, Mihaela Anclin, Patricija Rejec, Dragica Glažar, Boris Knez, Dijana Čataković, Katarina Žemlja, Nastja Lozar, Sanda Jerman, Mira Jakupaj Recenzenta: Domen Uršič, prof. slovenščine in sociologije, dr. Tanja Možina Jezikovni pregled: nelektorirano besedilo Izdal: Andragoški center Slovenije, Ljubljana Zanj: dr. Nataša Potočnik Leto izdaje: 2024 Naročnik: Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje Elektronska izdaja: https://www.acs.si/digitalna-bralnica/odkrivajmo-moc-narave-razvoj-znanja-in-spretnosti-o-okolju-in-trajnostnosti/ Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 184811779 ISBN 978-961-7116-57-1 (PDF) Vsebina 1 Ime programa ....................................................................................................................................... 4 2 Namen programa ................................................................................................................................. 4 3 Ciljna skupina .................................................................................................................................. 7 4 Cilji programa .................................................................................................................................. 8 5 Katalog znanja oziroma vsebina programa ..................................................................................... 9 5.1 Struktura in vsebinska zasnova programa .................................................................................... 9 5.2. Katalog znanja ............................................................................................................................ 10 6 Trajanje programa ......................................................................................................................... 24 7 Izpitni katalog oziroma drugi načini preverjanja znanja ............................................................... 24 8 Pogoji za vključitev ........................................................................................................................ 24 9 Pogoji za napredovanje in dokončanje ......................................................................................... 24 10 Organizacija izobraževanja ........................................................................................................ 25 11 Znanje in usposobljenost strokovnih delavcev - izvajalcev programa ...................................... 28 12 Potrdilo o usposabljanju oz. listina ........................................................................................... 30 PRILOGA 1: Evalvacija programa in evalvacija izvedbe programa ........................................................ 31 PRILOGA 2a: Viri .................................................................................................................................... 32 PRILOGA 2b: Priporočeni viri za posamezne vsebinske sklope ............................................................. 34 3 1 Ime programa Ime programa je Odkrivajmo moč narave: Razvoj znanj in spretnosti o okolju in trajnostnosti. V nadaljevanju uporabljamo skrajšano ime Odkrivajmo moč narave. Program Odkrivajmo moč narave je javnoveljavni izobraževalni program za izboljšanje splošne izobraženosti (ZIO-1, 16. člen), po katerem se ne pridobi javnoveljavna izobrazba. Program je strukturiran v vsebinske sklope, s svojim imenom pa udeleženca nagovarja z informacijo, o čem si bo pridobil znanja in spretnosti ter ga aktivira za odkrivanje neznanega. 2 Namen programa Namenov programa je več. Program je primarno namenjen: - odzivanju na aktualne potrebe na ravni posameznika in njegovega organiziranega konteksta (npr. državnih ali lokalnih institucij), - zapolnjevanju vrzeli v dosedanji ponudbi za odrasle, - uresničevanju nacionalnih in mednarodnih ciljev izobraževanja odraslih na področjih varovanja narave in okolja ter vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj (VITR), - izboljšanju splošne izobraženosti na naslovnih področjih. Sekundarni nameni programa so: - vzpostavitev podlage/ izhodišča za povezovanje z drugimi izobraževalnimi programi, - nadgradnja izkušenj z naravo, okoljem in načeli trajnosti, - postopno uvajanje pozitivnih sprememb v svoje osebno, službeno/ delovno življenje in delovanje v lokalnem in institucionalnem kontekstu, - okrepiti učenje na prostem ter ravnotežje med teorijo in prakso za kakovostno medgeneracijsko povezovanje in učno sodelovanje. Področje programa Podnebne spremembe, upadanje biotske pestrosti, izgubljanje prostora zaradi gradnje mest in fizične infrastrukture vpliva na ljudi že od 70-ih let 20. stoletja dalje. Kot odziv se je razvila okoljevarstvena stroka in institucije, mednarodne (npr. UNEP, GreenPeace, UNCED, IPCC) in nacionalne, kjer se z okoljem trenutno ukvarjata dve ministrstvi (MOPE, MNVP), posredno pa naravo kot vir naslavlja tudi MKGP. Financiranje okoljevarstva in upravljanja z okoljskimi vrednotami se je diverzificiralo: zagotavljajo ga proračun, različni skladi npr. v EU Care4Climate, v Sloveniji (Gozdni sklad, Podnebni sklad itd.) pa tudi zasebniki. Pogostost vremenskih ekstremov (vročinski valovi, suše, ekstremen žled in kratki močni nalivi) se povečuje, tudi v Sloveniji. Vpliva na vse, neglede na sektor, tip lastništva zemljišč ali socio-ekonomsko kategorijo posameznika. Posledice so večplastne: tudi v Sloveniji imamo žrtve (npr. Železniki, Kamnik) in močno poškodovano infrastrukturo. Hribovita, plazovita in z vodotoki bogata krajina je na ekstremne vremenske pojave vseh vrst občutljiva. Pred posledicami nas varujejo pretekli domišljeni ukrepi (npr. urejanje hudournikov), ogrožajo pa posegi, ki niso upoštevali možnih posledic pojavov (npr. pozidava poplavnih območij). Dolgoročno razmišljanje in ravnanje, na primer upoštevanje dediščine ali obstoječih naravoslovnih podatkov sta torej pomembna in element trajnostnosti (Konceptualizacija, 2023). Teoretska podlaga programa je razširjena s pedagoških teorij na koncept socio-ekološkega sistema (Ostrom, 2009) kot prepleta narave in družbe in kompleksnost ekoloških sistemov (Odum, 1970), v katerih sprememba dela sistema vpliva na celoto. To celoto je mogoče usmerjati, izobraževanje pa je eden od (možnih) vplivnih dejavnikov nanjo. Program je odziv na dejstvo, da današnje pretežno ne-agrarno delo spodbuja življenjski stil posameznika, skupnosti in 4 družbe, ki ni povezan z naravnim okoljem. Izgubljamo skozi stoletja zbrana znanja in spretnosti pa tudi pozornost za prostor in njegovo lokalno, regionalno in nacionalno kulturno identiteto. Vsebinski sklopi, ki program tvorijo, zato spodbujajo učenje na prostem, skupinsko delo, ki vključuje bralne, računske in digitalne spretnosti. Ob izvedbi so med seboj povezani, smiselno stopnjevani in umeščeni v konkreten prostor glede na konkretne potrebe odraslih udeležencev1. Konceptualizacija programa - pravne podlage, razvoj in vsebine Program Odkrivajmo moč narave sodi v prvo prednostno področje v Resoluciji o nacionalnem programu izobraževanja odraslih v Republiki Sloveniji za obdobje 2022-2030 (v nadaljevanju: ReNPIO 2022-2030), zato ne preseneča, da z njim želimo pridobivati in zviševati raven ključnih zmožnosti za trajnostni življenjski slog, delo in delovanje. Program upošteva in med seboj povezuje okoljski, socialni in ekonomski vidik in jih povezuje s kulturo kot četrtim vidikom trajnosti. Zato ga umeščamo v koncepta vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj (VITR) ter okoljskega izobraževanja, ki sta tako nacionalna (npr. Smernice 2007, Konceptualizacija 2023) kot mednarodno sprejeta koncepta (npr. UNESCO 2017, 2022). Program izhaja iz različnih nacionalnih in mednarodnih dokumentov, pobud, mrež in literature o izobraževanju za trajnostni razvoj (npr. Meje rasti, 1972, 2009, 2022) ter izobraževalne prakse predvsem v Sloveniji. Spodbuja izobraževalne institucije ne le k vsebinski razširitvi svoje ponudbe, ampak tudi k boljšemu razumevanju delovanja naravnih sistemov, h kritičnemu samo-vrednotenju organiziranja svoje dejavnosti npr. organizacije prevozov zaposlenih in udeležencev, energetske preskrbe (hlajenja in segrevanja) in predvsem k celostni lastni preobrazbi v bolj sonaravno in trajnostno delovanje. Slednje je neposredno in takoj možno z omejevanjem rabe energije, razvojem pravičnosti in sodelovanja ter prizadevanjem za celostnost. Nacionalni in mednarodni dokumenti programe izobraževanja in usposabljanja na področju trajnosti in okolja naravnost terjajo že vsaj desetletje (npr. OZN, 2015). Novejši dokumenti so zrelejši in celoviti, precizno in zaokroženo so predstavljeni v le mesec dni starem nacionalnem dokumentu Konceptualizacija VITR z umestitvijo podnebnih sprememb (2023), ki so jo pripravili nacionalni izobraževalni zavodi, tudi Andragoški center Slovenije. V utemeljitvi zato ne predstavljamo splošnih dokumentov kot sta npr. Strategija razvoja Slovenije in Nacionalna strategija varovanja okolja 2020-2030, ampak le za javno-veljavni program ključna ZIO-18 in ReNPIO 2022-2030. Razlog za to je, da med petimi med seboj enakovrednimi in povezanimi prednostnimi področji izpostavlja splošno neformalno izobraževanje odraslih (4.1) ter »razvoj javnoveljavnih izobraževalnih programov (dalje JVP) za odrasle, po katerih se ne pridobi javnoveljavna izobrazba, in so namenjeni a) zviševanju ravni pismenosti in temeljnih zmožnosti ter b) izboljšanju splošne izobraženosti«. Program je torej skladen z nacionalnimi cilji izobraževanja odraslih na področju narave, okolja in trajnostnega razvoja. Skladen je tudi z globalnimi priporočili (npr. 1 V nadaljevanju ne uporabljamo pojma kompetence, razen, kjer citiramo vir s tem naslovom. Uporabljamo pojem zmožnosti, ker tako predpisujeta Izhodišča (2020), ZIO (2018) in ReNPIO 2022-2030. 5 UNESCO 2017, 20222 in druga3) in usmeritvami Evrope, ki je med celinami na tem področju v izrazitem ospredju (npr. Evropski zeleni dogovor, 20194). Navedeni dokumenti okoljsko dimenzijo razvoja postavljajo v ospredje. To pomeni poudarek na varovanju okolja ter njegovi rabi v okviru nosilnih zmogljivosti oz. možnosti za regeneracijo ekosistemov. Različni ekosistemi so na spremembe različno občutljivi. Gozd kot klimaksni (t.j. visoko razvit) ekosistem je na spremembe najodpornejši. Okolje je ostalim vidikom nadrejeno zato, ker zrak, voda, zemljina in rastje predstavljajo predpogoj obstoja življenja in šele sekundarno tudi njegovo kakovost. Stanje okolja je torej kriterij za doseganje drugih dimenzij razvoja, zato ne preseneča, da izobraževanje za trajnostni razvoj in okoljsko izobraževanje vse bolj obravnavajo tudi slovenski andragogi (npr. Ličen 2022, str. 4-5, Mikulec in Košmerl 2023) ter analize in gradiva soavtorjev programa (Analiza 2023, Letni posvet 2023, Bogataj in Rejec 2023, Bogataj in Krč 2023, Znamenja trajnosti 2023, Krhka ravnotežja 2023), ki ugotavljajo utemeljenost in vlogo izobraževanja o naravi, okolju in trajnostnem razvoju pa tudi njegovo podzastopanost v programski ponudbi izobraževanja odraslih. Odziv na tako stanje in dinamiko ne prezre bralne, računske in digitalne pismenosti, ampak jih smiselno vključuje, kjer je to mogoče. Premislek, »kaj se učimo in kako, katero znanje, spretnosti, stališča in vrednote potrebujemo ter kakšne zglede dajemo« (Konceptualizacja 2023 s. 7) torej izobraževalci odraslih nadgrajujemo s celovitostjo, ki se je razvijala postopno. Izobraževanje odraslih je namreč že oblikovalo in testiralo tri izobraževalne programe: Temeljno usposabljanje za trajnostni razvoj, Razširjeno usposabljanje za trajnostni razvoj (2009, 2016) (Bogataj 2021), in Osnove podnebnega izobraževanja odraslih (OPIO 2023) v okviru projekta Podnebni cilji v vzgoji in izobraževanju (2022-2023)5. Mreža izvajalcev izobraževanja odraslih je ob tem neodvisno razvila vsebine in orodja predvsem s sredstvi evropskih projektov okoljskega izobraževanja (Bogataj in Rejec 2023). Ti dosežki med seboj niso povezani. Javno-veljavni program Odkrivajmo moč narave zato ne zapolnjuje le bele lise na tem področju, ampak nepovezane izkušnje povezuje in ima prvi tudi javno-veljavnost. Poleg tega v izobraževanje odraslih uvaja nove vsebine in pristope (npr. učenje na prostem), da bi prispeval k preobrazbi netrajnostnega modela razvoja k takemu, ki ne bo ogrožal obstoj in blaginje današnjih, še bolj pa prihodnjih generacij. Prispeva k nadaljnjim izobraževalnim naporom, da življenjski slog posameznikov in institucij upošteva tudi varstvo narave oz. njeno samo-obnovitveno sposobnost, se odziva na potrebo po energetski varčnosti ter osredotoča na nematerialne vidike blaginje npr. sodelovanje. Vsebine JVP Odkrivajmo moč narave so zato: Voda, Gozd in biološka pestrost, Odpadki, Energija in njeno kroženje, Trajnostna mobilnost in Sodelovalnost. Spremembe okolja kot na primer usihanje biotske pestrosti, postopna rast temperatur, vse večja pogostnost ekstremnih vremenskih pojavov kot so vodne ali vetrne ujme, suše in žled niso predmet programa neposredno, vsekakor pa nanj bistveno vplivajo npr. v obliki posameznih tem. Navedeni vsebinski sklopi namreč vsebujejo različne teme, ki jih med seboj mogoče povezovati in so lahko lokalno različno aktualne. Izvajalec je dolžan vsakemu vsebinskemu sklopu nameniti vsaj minimalen obseg ur, lahko pa obseg stopnjuje in teme torej poglablja oz. nadgrajuje ter jih približa konkretnim potrebam vsakokratnih udeležencev. 2 Kažipot za VITR (vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj), 2022 3 Agenda 2030 (2015) (https://sustainabledevelopment.un.org/ ) 4 Evropski zeleni dogovor (EU, 2019)je načrt, kako doseči podnebno nevtralnost do leta 2050, torej izenačenje proizvodnje in vezave CO2. EU bi tako postala prva celina brez izpustov ogljikovega dioksida.. 5 https://pcv.si ; https://www.acs.si/projekti/domaci/podnebni-cilji-in-vsebine-v-vzgoji-in-izobrazevanju/ 6 Komu je program namenjen? Program je namenjen odraslim, in sicer javnosti. Uporabljajo ga lahko tudi strokovni delavci v izobraževanju odraslih. Njegova izvedba bo spodbujala spremembe na podlagi sprotnega refleksivnega vrednotenja (lastne in institucionalne) vloge v spreminjajočem se okolju (npr. upadanje biotske pestrosti, obsega rodovitne prsti, pozidave prostora, onesnaževanje zraka, vode in prsti, podnebnih sprememb, …). 3 Ciljna skupina Ciljna skupina JVP Odkrivajmo moč narave so udeleženci, ki želijo pridobiti ali poglobiti znanje z naslovnih področij ter želijo postati odgovorni za pozitivno sooblikovanje družbe z osebnim in skupinskim trajnostnim ravnanjem. Ključni problemi, s katerimi se na področju vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj (dalje VITR) srečujejo odrasli v Sloveniji, so: - Soočanje z dvema tipoma sprememb, na kar nas izobraževanje doslej ni pripravilo: a) ekstremni okoljski pojavi, ki lahko ogrožajo življenje in/ ali imovino, b) postopna degradacija narave npr. zraka v mestih in kotlinah, pomanjkanje vode poleti, velikopovršinsko spremenjeni ekosistemi npr. gozd po žledolomu ali vetrolomu; - Izgubljanje in neupoštevanje tradicionalnih mikrolokalnih znanj, spretnosti in zgodovinskega spomina v posegih v prostor in reševanju problemov, kadar nastanejo; - Fragmentacija znanj na osnovnošolski in srednješolski ravni (npr. v biologijo, geografijo, fiziko itd.), zato odrasli okoljskih izzivov ne zaznavajo celovito; - Fragmentacija odgovornosti v linearno organiziranem modelu proizvodnje, hierarhično organizirani družbi, vključno s kazalci razvoja, ki enostransko poudarjajo družbeni bruto proizvod, ne pa hkrati in v medsebojnem ravnotežju tudi kakovosti medsebojnih odnosov in ohranjenosti naravnih virov, kar konstituira pojem trajnostnosti; - Medijsko spodbujanje netrajnostnih vzorcev vedenja npr. potrošništva, letalske mobilnosti; - Organiziranost institucij, ki rešujejo probleme in organizirajo izobraževanje v okviru svojih pristojnosti ter strokovnih in finančnih možnosti oz. sektorjev ne pa glede na kompleksne probleme, ki se celo zaostrujejo (npr. neočiščene struge, ki so naravovarstveno zanimive, ob ekstremnih padavinah pa ne odvedejo vode dovolj hitro in so zato usodne za prebivalstvo); - Neraziskanost in neodzivnost javnosti, ki jo tvorijo odrasli različnih starosti, izobrazbe, spola, poklica in statusa, ki se pomena trajnostnega življenjskega sloga že zavedajo ali pa ne, ter se torej na vse večjo onesnaženost okolja, usihanje biološke pestrosti in nerešene ter mestoma tudi rastoče napetosti v svetovni in evropski družbi ne odzivajo; - Nizke ravni bralne in računske pismenosti, ki je potrebna tudi za odziv na okoljska vprašanja in za razvoj trajnostnosti. Program bo vključeval že ozaveščene pa tudi tiste, ki s temo trajnostnosti še niso imeli stika, vključila bo ranljive, niže formalno izobražene, starejše in druge izobraževalno prikrajšane (npr. priseljene, brezposelne itd.), zlasti živeče na oddaljenem podeželju, kjer je izobraževalna ponudba slabo dostopna. Izključen ne bo nihče, vključevali se bodo lahko tisti, ki so se že ali se še bodo vključevali v druge izobraževalne programe. Ciljna skupina so poleg splošne javnosti tudi strokovni delavci v IO, torej pretežno družboslovci različnih delovnih vlog (načrtovalci, izvajalci, vodstveni delavci itd.), ki želijo razširiti svoje splošno znanje na področju narave, okolja in trajnostnega razvoja. 7 4 Cilji programa Temeljni cilj programa je opolnomočenje odraslih za dejavno odzivanje in delovanje na področju okolja in trajnostnosti. Še posebej se program posveča t.i. razvoju tim. zelenih kompetenc (Bianchi idr. 2022). Program ima naslednjih šest splošnih ciljev: - sistemsko razumevanje dolgoročnih in soodvisnih procesov v okolju, družbi in gospodarstvu, povezanih s podnebnimi spremembami s poudarkom na prihodnosti in (domačih) primerih dobre prakse trajnostnega ravnanja (zgledi, znamenja); - spodbujanje udeležencev k skrbi za celovitost, trajnost in skupno dobro (poosebljanje vrednot trajnostnosti); - spodbujanje samorefleksije in vplivanje na prepričanja; - dolgoročno razmišljanje/ odločanje vključno z zamišljanjem trajnostnih prihodnost; - sprožanje sprememb osebnega življenjskega sloga in delovanja delovnega okolja v podjetjih, javnih in nevladnih ter drugih podsistemih družbe (spreminjanje vzorcev) v smer trajnostnosti in vključevanja podnebnih ciljev; - učenje z vključevanjem digitalne, bralne, pisne in računske pismenosti. Za opolnomočenje na področju okolja in trajnostnosti so pomembne tudi spretnosti branja in pisanja, računanja ter digitalne spretnosti, na primer za iskanje naravi komplementarnih učnih virov in uporabo z IKT podprtih učnih metod. Metode v programu niso le orodje za doseganje ciljev, ampak ključni del učenja, ker je poleg splošnoizobraževalnih ciljev za posamezne zmožnosti pomembno povezovanje med cilji, med vidiki trajnosti (ekološkim, ekonomskim in družbenim), med zmožnostmi in vsebinskimi sklopi programa. Kompleksnost je namreč mogoče razumeti celostno le, če smo hkrati pozorni na poosebljanje vrednot trajnostnosti, sprejemanje kompleksnosti v trajnostnosti, zamišljanje trajnostnih prihodnosti ter ukrepanje za trajnostnost. Tako na primer teme, ki so zastopane v osnovnošolskem in srednješolskem kurikulu npr. gozd, program povezuje na izviren in odraslim primeren način, kar je za odrasle bistveno, zato lahko upošteva njihove izkušnje in omogoča prenos znanja v lokalne kontekste udeležencev. Zaradi tega ravni znanja in spretnosti ni mogoče opredeliti glede na opisnike SOK, ampak drugače. Raven znanja odrasli udeleženec programa Odkrivajmo moč narave izkaže s skupinsko analizo konkretnega lokalnega okolja, identifikacijo enega od problemov v njem (ki povezuje vsaj tri vsebinske sklope) ter opredelitvijo rešitev za ta problem. Analizo, sintezo in rešitve javno predstavi ter glede na razpravo tudi korigira. Poudarek je torej na sintezi in rešitvah, v katerih odrasli uporabijo tudi bralne in računske spretnosti. 8 5 Katalog znanja oziroma vsebina programa 5.1 Struktura in vsebinska zasnova programa Program je zasnovan v vsebinske sklope. Obsega šest vsebinskih sklopov, ki zajamejo večino sodobnih izzivov, njihove različne vidike in primere. Te vsebine skupaj z uvodom in zaključkom tvorijo celoto. Vsebine omogočajo doseganje ciljev, mogoče jih je povezovati in implementirati ne le v življenje posameznika, ampak tudi v prostorske in interesne skupnosti. Program ne obsega izbirnega dela. Metode so predvsem sodelovalne, poudarjeno je učenje na prostem, vsebinski sklopi imajo različne metodološke poudarke. Trajanje vsebinskih sklopov je opredeljeno v pedagoških urah (PU) (preglednica 1). Vsebinski sklopi in teme so v nadaljevanju prikazane po predpisani strukturi (Izhodišča, 2020) ločeno na znanja in spretnosti. Preglednica 1: Struktura programa Odkrivajmo moč narave po vsebinskih sklopih in njihovem trajanju VSEBINSKI SKLOPI TRAJANJE Od tega učenje na min – max prostem ali vaje UVOD V OKOLJSKE TEME IN TRAJNOSTNOST 3 0 VODA 6 – 15 3 GOZD in BIOTSKA PESTROST 6 – 15 3 ENERGIJA IN NJENO KROŽENJE 6 – 15 3 ODPADKI 6 – 15 3 TRAJNOSTNA MOBILNOST 6 – 15 3 SODELOVALNOST 6 – 15 3 ZAKLJUČNA SINTEZA 9 0 SKUPAJ OBVEZNI DEL 62 18 IZBIRNI DEL / / ODPRTI DEL 20 SKUPAJ 100 9 5.2. Katalog znanja Vsebina programa je predstavljena po vsebinskih sklopih, ki skupno obsegajo 80 ur obveznega programa, v katerem izvajalec uvede teme in jih lahko tudi poglobi ter 20 ur odprtega dela programa. Med seboj se vsebinski sklopi dopolnjujejo in stopnjujejo. Teme, ki jih lahko uporabi za poglabljanje osnovnega znanja in spretnosti, so navedene v poglavju Organizacija izobraževanja. Opis vsake teme v vsebinskem sklopu obsega zmožnosti, znanja in spretnosti ter vsebino programa. Vsebinski sklop: UVOD V OKOLJSKE TEME IN TRAJNOSTNOST Uvodno srečanje je namenjeno uvodu v program, torej spoznavanju pojmov, ki bodo uporabljani v vsebinskih sklopih (narava, okolje, ekosistem, soodvisnost itd.) s poudarkom na pojmu trajnostnosti kot ravnotežju med ekološkimi, socialnimi in ekonomskim vidiki razvoja. Spodbuja samoiniciativnost in skupno reševanje problemov ter udeležence pritegne k upoštevanju etičnih vidikov odnosov (med seboj in do narave). Udeležencem je predstavljen namen in potek usposabljanja, dobijo Navodila za skupinsko, individualno in terensko delo; Spoznajo Podnebni bonton in Kodeks obnašanja v naravi. Ugotovijo in ubesedijo svoje možnosti in potrebe, povezane z programom ter možnosti za medsebojno sodelovanje. Samostojno ugotovijo ekološki odtis (Vir: IZO) – individualni in/ ali skupinski. Udeleženci: - Z okoljskih in trajnostnih vidikov spoznajo opredelitev, značilnosti svojega okolja - Pričnejo opazovati svoje okolje s poudarkom na okoljskih problemih in rešitvah zanje - Izvajalci programa udeležence motivirajo za celostno zaznavanje problemov - Opolnomočenje udeležencev (npr. opazovanje je primarni vir, zanj ne potrebujemo predpogojev) - Ločijo med primarnimi (narava, meritve), sekundarnimi (poročila, recenzirani viri) in terciarnimi viri učenja (nerecenzirani viri, mediji, družabna omrežja) - Spoznajo, da vplivajo na zrak, vodo, zemljišča in okolje kot celoto Vsebinski sklop UVOD V OKOLJSKE TEME IN TRAJNOSTNOST Teme Znanje Spretnosti Narava, okolje, Spoznajo različne vire učenja ter umestijo naravo Izračunajo ekološki odtis. ekološki odtis kot vir učenja mednje; Spoznajo temeljne pojme, uporabljene koncepte Navedejo primere za primarne, Spoznajo Navodila za terensko delo sekundarne in ostale učne vire. Učenje, Spoznajo potek programa (lokacije, ritem dela), Prično opazovati naravno okolje izobraževanje svoje priložnosti in obveznosti v njem Skupnost, Spoznajo drug drugega, možnosti Opazujejo so-udeležence in družbene komplementarnega povezovanja sodelujejo z njimi. inovacije Opazujejo prostor. 10 Vsebinski sklop: VODA Tema naslavlja preplet zmožnosti, predstavljenih kot znanja in spretnosti. Poudarjena so naravoslovna znanja v povezavi s socialnimi in državljanskimi spretnostmi ter sporazumevanje med seboj in s prostorom in naravo. Vključene so matematične, digitalne in druge zmožnosti, poudarek pa je na skupnem reševanju problemov. Udeleženci: - Spoznajo pomen osebne in družbene odgovornosti pri varovanju vode kot temeljne skupne dobrine - Se zavedajo pomena vode za človeka - Blažijo podnebne spremembe in se nanje prilagajajo - Kritično razmišljajo - Udejanjajo digitalne spretnosti in aktivno državljanstvo. Vsebinski sklop VODA Teme Znanje Spretnosti - Voda v ekosistemu; Vrste voda in Razume pomen čiste pitne vode za Predstavi pomen čiste njena nahajališča človeka in njegovo zdravje pitne vode in pomenu Pozna dejavnike onesnaženja voda in vode za človeka - Pomen vode za človeka; Zdravje ovrednoti kakovost pitne vode Preveri kakovost vode v - Kakovost pitne vode; Onesnaževanje; Vodovarstvena Seznani se s pojmoma virtualna / svojem lokalnem okolju območja; Zakonodaja s področja nevidna voda in vodni odtis, ki ga tudi Izračuna porabo vode za varovanja/upravljanja z vodami izračuna posamezne izdelke Ovrednoti svojo vlogo potrošnika, se uči Izdela načrt ukrepov za - Nevidna / virtualna voda; Izračun o okoljski pravičnosti lastno zmanjšanje vodnega odtisa Zaveda se vodnega odtisa. -odgovornosti za svoje odločitve in Navede primere, ko je - Voda – tržno blago ali človekova ravnanje prevzel odgovornost za pravica; Vojna za vodo; Voda in -pozitivnih in negativnih posledic svoje odločitve in ravnanje gospodarstvo; Industrija, gospodarstva, mednarodnega ter se iz njih uči. kmetijstvo, turizem … preseljevanja in trgovanja ter Navede pravice, dolžnosti pomena družbene odgovornosti in zglede trajnosti v -da ima zagotovljeno pravico do čiste vsakdanjem življenju zase - Voda kot skupna dobrina pitne vode in da so njegove pravice in za druge. omejene s pravicami drugih. Spodbuja, da vztrajajo pri - Voda in podnebne spremembe; Seznani se z različnimi gospodarskimi in zglednem trajnostnem Podnebne spremembe globalno in družbenimi interesi / zahtevami glede vedenju. lokalno; Vpliv človeka; Pogled v (u-)porabe (pitne) vode. Uporabi pojem skupne prihodnost Razume pomen varovanja vode kot dobrine uporabi na skupne dobrine. lastnem praktičnem Seznani se s pojmom podnebne primeru. spremembe in njegovo povezanostjo s Navede primere posledic človekovim ravnanjem. podnebnih sprememb v Seznani se z različnimi scenariji svetu in v domačem okolju. prihodnosti ob upoštevanju sedanjih Izdela svoj scenarij trendov. prihodnosti. Preveri, poveže in ilustrira 11 svetovne trende in dogajanja s trendi in dogajanji doma. - Organizacije s področja varovanja Poišče organizacije, ki se ukvarjajo z Poveže se z organizacijo s voda varovanjem voda, in se seznani z področja varovanja voda in njihovo vlogo pri varovanju voda, pripravi njeno Poglobi znanje o povezanosti predstavitev - Projektno delo: pomen vode zame življenjskih in potrošniških navad ter Izdela načrt za varčevanje njihovem vplivu na kakovost voda, z vodo v domačem - Voda v mitih, pravljicah, ljudskem Poišče različna besedila, šege in navade, gospodinjstvu. izročilu (šege, navade) ki se navezujejo na tematiko varovanja Napiše lastno kratko okolja, narave, vode, zgodbo (opis) na temo Kritično ovrednoti besedila, ki se vode, navezujejo na tematiko (varovanja) voda, narave, okolja. Teme za poglabljanje Teme Znanje Spretnosti - Organizacije s področja varovanja Poišče organizacije, ki se ukvarjajo z Poveže se z organizacijo s voda varovanjem voda, in se seznani z področja varovanja voda in njihovo vlogo pri varovanju voda, pripravi njeno predstavitev Poglobi znanje o povezanosti Izdela načrt za varčevanje z - Projektno delo: pomen vode zame življenjskih in potrošniških navad ter vodo v domačem njihovem vplivu na kakovost voda, gospodinjstvu. - Voda v mitih, pravljicah, ljudskem Poišče različna besedila, šege in navade, Napiše lastno kratko izročilu (šege, navade) ki se navezujejo na tematiko varovanja zgodbo (opis) na temo okolja, narave, vode, vode, Kritično ovrednoti besedila, ki se navezujejo na tematiko (varovanja) voda, narave, okolja. Možnosti za terensko delo Teme Znanje Spretnosti - Terensko raziskovanje: voda v naši Seznani se z najpomembnejšimi Evidentira vodni prostor v okolici domačimi vodnimi ekosistemi, okolici. dejavniki, ki jih ogrožajo, ter ukrepi, s Načrtuje aktivnosti za - Poklici, povezani z vodo katerimi bi preprečili (nadaljnjo) varovanje narave in pri tem - degradacijo. spodbuja ostale. Voda in njen pomen za zdravje Razume pomen in vlogo posameznih Razišče poklice, ki so na - Vodna pot poklicev pri varovanju voda. različne načine povezani z Razume in razloži pomen vode za vodo, in predstavi izbrani človekovo zdravje. poklic. Načrtuje dejavnosti za zdravo življenje Izdela lastni akcijski načrt Pozna in razlikuje različne vodne vire v za zdravo življenje. lokalnem okolju. Razišče vodne vire v domačem okolju in kreira vodno učno pot. 12 Vsebinski sklop: GOZD IN BIOTSKA PESTROST Udeleženci: - Poglobijo ali pridobijo znanja in spretnosti za razumevanje pomena pojmov biotska pestrost, ohranjanje gozdov, podnebne spremembe in povezav med njimi - Razvijajo kritično razmišljanje o odnosih med seboj in do narave - Odgovorno ravnanje na osebni in institucionalni ravni - Skupinsko delo Vsebinski sklop GOZD IN BIOTSKA PESTROST Teme Znanje Spretnosti Uvod v tematiko Razume, Pojasni povezave med biotsko - kaj je biotska pestrost, kaj je pestrostjo, gozdom in podnebnimi ekosistem, kaj je hierarhija ekoloških spremembami. sistemov. Pojasni vpliv podnebnih sprememb - kakšen je pomen biotske pestrosti na na kakovost življenja. kakovost življenja (poudarek na zdravju ljudi).da sta biotska pestrost Opiše pomen ohranjanja in podnebne spremembe povezana in biodiverzitete in biotsko pestrih primere vpliva sprememb podnebja gozdov za kakovost življenja in na biotsko pestrost v Sloveniji podnebno odpornost ekosistemov. - kako biotska pestrost pomaga pri blaženju podnebnih sprememb in odpornosti ekosistemov nanje. - kaj je sonaravno gozdarjenje in pomen ohranjanja površin prepuščenih naravi (ekocelic) v gozdovih z vidika ohranjanja večje biotske raznovrstnosti. - pomen biotsko pestrih gozdov in oceanov (največja ekosistema in najpomembnejša zaradi kisika in ponora ogljikovega dioksida). Razume socialne funkcije gozda. Predavanje o Razume pojem karizmatične vrste in Našteje primere pionirskih, karizmatičnih vrstah in katere so karizmatične vrste pri nas. klimaksnih in karizmatičnih6 vrst v izginjajočih vrstah, ki jim Razume, zakaj karizmatičnim vrstam Sloveniji. zmanjkuje bivanjskega zmanjkuje življenjskega prostora. Pojasni, kako podnebne prostora spremembe vplivajo na karizmatične vrste Predavanje o biotski Razume, Prepozna kakovostne in biotsko pestrosti v mestih, o - zakaj je biotska pestrost v mestih pestre zelene površine v mestih. blaženju podnebnih pomembna. sprememb z biotsko - zakaj so zelene površine v mestih Argumentirano razloži pomen pestrostjo v urbanih ključne za blaženje podnebnih zelenih površin v mestih za blaženje okoljih ter biotsko sprememb v mestih. podnebnih sprememb. enoličnih in degradiranih - prednosti kakovostnih in biotsko ekosistemih, pomenu pestrih zelenih površin za kakovost Našteje prednosti kakovostnih in ohranjanja mestnih življenja. biotsko pestrih zelenih površin v gozdov. mestih na kakovost življenja. 6 Pionirske vrste se na golo površino naselijo prve, klimaksne vrste tvorijo zrel ekosistem in so med seboj močno povezane, karizmatične vrste vzbujajo bodisi simpatijo bodisi odpor, strah. 13 Pregled javnih površin in Razume, Prepozna kakovostne in biotsko pisni seznam biotsko - kaj so biotsko enolične površine v pestre zelene površine v mestih. enovrstnih sistemov s urbanih okoljih oz. mestih, predlogi za njihovo - zakaj so zelene površine pomembne. Prepozna in aktivira možnosti izboljšavo. izboljšanja. Skupinska ureditev teh površin v biotsko pestrejše, vključno z dogovorom z občino. Teme za poglabljanje Teme Znanje Spretnosti Terenski ogled dobre Razume Argumentirano razloži pomen prakse - pomen mestnih gozdov in zelenih javnega prostora namenjenega za površin v mestu in naselju. zelene površine, ki morajo biti nujno - pomen skupnostnih površin in biotsko pestre. uporabe javnega prostora (parki, Loči med dobro in slabo prakso skupnostni vrtovi, igrišča, travniki, obnašanja posameznika in zelene površine v mestu, prisotnost institucije v zvezi z biotsko vode v mestu …) pestrostjo urbanih zelenih površin. - Nujnost ozelenjevanja površin in ne namenjanja slednjih parkiriščem ipd. - da vse zelene površine niso biotsko pestre. Možnosti za terensko delo Teme Znanje Spretnosti Delavnica o nosilni Razume, Pojasni, zmogljivosti prostora, - da obstaja nosilna zmogljivost - kateri so največji vplivi človeka na spreminjanju biotske prostora. naravo. pestrosti zaradi turizma. - da ima narava/planet svoje omejene - kaj je nosilna zmogljivost. kapacitete naravnih virov. Našteje - da prekomeren obisk škoduje naravi. - različne vrste nosilnih zmogljivosti. - da promoviranje/ prodajanje narave - območja v Sloveniji oz. Svojem s strani turističnih organizacij ni lokalnem okolju, kjer je primerno. presežena katera od vrst nosilne - na kakšne načine ljudje spreminjamo zmogljivosti. naravo zaradi svojih početij. 14 Vsebinski sklop: ENERGIJA IN NJENO KROŽENJE Udeleženci: - Razvijajo socialne in državljanske zmožnosti in krepi osebno ter družbeno odgovornost za zmanjševanje porabe energije v domačem okolju, na delovnem mestu in širše. - Utrdijo in okrepijo temeljne spretnosti za varčevanje energije v domu. - Razširijo vedenje o možnostih zmanjševanja porabe energije s krožnim gospodarstvom. - Krepijo temeljne spretnosti kritičnega razmišljanja, računske spretnosti, finančno pismenost in aktivno državljanstvo. Vsebinski sklop ENERGIJA IN NJENO KROŽENJE Teme Znanje Spretnosti Energetska učinkovitost doma Razume in pozna Varčuje z energijo v lastnem Energetsko varčni dom (npr. - Temeljna načela varčevanja z domu in institucijah, kjer aplikacije za izračun prihrankov). energijo pri ogrevanju, sodeluje. Spodbude države za energetsko razsvetljavi, uporabi Omejuje proizvodnjo odpadkov. varčnost domov. gospodinjskih aparatov, Je trajnostno mobilen, torej na zabavne tehnike idr. kratke razdalje hodi peš, Prednosti energetske varčne aplikacije s katerimi lahko uporablja kolo ipd. ali se vozi z prenove domov. izračuna prihranke energije javnim prevozom. Učinkoviti ukrepi za zniževanje pri izolaciji, razsvetljavi, porabe energije v domu uporabi gospodinjskih Vzdržuje svoje elektronske (energetsko učinkovite naprave, aparatov, zabavne tehnike naprave in gospodinjske aparate ogrevanje, hlajenje, kuhanje, idr. (popravila in obnova). pomivanje, naprave za zabavo in - lasten vpliv na podnebne delo,…). spremembe in zakaj je Upošteva načela krožnega potrebno varčevanje z gospodarstva v vsakdanjem Drugi ukrepi za zniževanje porabe energijo v domu. delovanju (večkratna uporaba energije - druga temeljna načela vode – npr. za umivanje solate in Energetska varčna mobilnost. varčevanja z energijo zalivanje rož). (energetsko varčna Odpadki, kot vir nove energije. Na konkretnih primerih iz mobilnost, odpadki kot vir vsakdanjega življenja razišče Temelji krožnega gospodarstva in nove energije) možnosti pridobivanja energije iz posameznikova vloga v njem. - krožno gospodarstvo in vlogo OVE. Ogled primera dostopnega v gospodinjstvu. varčnega doma ali pa ogled Pozna Izračuna izkoristek energije iz energetsko saniranega varčnega - goriva, jedrsko energijo in različnih virov energije in doma. obnovljive vire energije ter predstavi delež emisij TGP. njihov vpliv na emisije TGP Energija in ravnanje z njo - izkoristek energije iz različnih Razišče možnosti za energetsko Splošno o energij in vrst energij in iz tega izhajajoč varčno ogrevanje hiše oz. elektroenergetskem sistemu. vpliv na emisije TGP in stanovanja in proizvodnjo razogličenje električne energije. Vrste energije, energetska revščina in energetska Razišče, katere odpadke lahko in Zaveda se samooskrba. katere ne more ponovno uporabiti obremenitve kot vir energije, recimo za kurjavo. elektroenergetskega sistema in Izkoristek energije iz različnih vrst se zaveda, da je pridobivanje energij in vpliv na emisije TGP. energije iz OVE najbolj optimalno v javnem prometu, Razogličenje. večjih stavbah. - da lahko z energetsko učinkovitostjo prispeva k razogličenju in zmanjševanju emisij toplogrednih plinov. 15 - da mora odpadek izpolnjevati določene parametre, da ga lahko ponovno uporabimo - da je tudi odpadek lahko vir energije. Teme za poglabljanje Teme Znanje Spretnosti Energetsko trajnostni v Razume in pozna Sledi varčevanju z energijo kot ga organizacijah - temeljne principe varčevanja z narekujejo zakonodaja in Prispevek zaposlenega k energijo na delovnem mestu.- pravilniki. energetski trajnosti v podjetju, svojo vlogo kot zaposleni v kjer je zaposlen organizaciji in vpliv na varčevanje Vzpodbuja sodelavce k Učinkovita raba energije v z energijo v delovnem procesu varčnejšemu ravnanju z energijo. organizaciji, razsvetljava, (ogrevanje, hlajenje prostorov, elektronske in delovne naprave, izklapljanje elektronskih Predlaga ukrepe za vključitev v ogrevanje, trajnostna mobilnost, naprav,…). krožno gospodarstvo pri hlajenje in prezračevanje. - krožno gospodarstvo in vlogo v odgovornih v organizaciji. njem (prepozna, da je lahko Prehrana na delovnem mestu. odpadek iz delovnega procesa, surovina za drug izdelek). Razporeditev naprav in drugi ukrepi ki prispevajo k znižanju porabe energije. Možnosti za terensko delo Teme Znanje Spretnosti Simulacija nakupa varčnih Pozna in razume možnosti, kako z V prihodnje nove naprave gospodinjskih aparatov (Npr. v nakupom varčnejših aparatov ozaveščeno kupuje z namenom dogovoru z Zvezo potrošnikov prispeva k varčnemu ravnanju z večjega prihranka energije. Slovenije) (2 PU). energijo. 16 Vsebinski sklop: ODPADKI Udeleženci: - Ločujejo odpadke - Razmišljajo kritično in inovativno - Uporabljajo in razvijajo digitalne, računske in bralne spretnosti Vsebinski sklop ODPADKI Teme Znanje Spretnosti Vrste odpadkov Razume Odpadke pravilno razvrsti v kategorije in - kako posamezni odpadki Posploši dane informacije in jih uporabi njihovo nastanejo na konkretnih primerih. ločevanje - pomen ločevanja odpadkov Išče informacije o odpadkih in uporablja za človeka različne vire: pisne (revije, članki, knjige), Pozna digitalni (internetni članki, spletne - različne vrste odpadkov strani) - različne faze odpadkov (skladiščenje, prevoz, Spodbuja sodelavce/znance k ločevanju trgovanje z odpadki, zbiranje, odpadkov prepuščanje, recikliranje, …) V eni od aplikaciji poišče urnik odvoza - aplikacije povezane z odpadki odpadkov ter razume njihovo delovanje (Moji odpadki, Smetar) Nevarne snovi in onesnaževanje Razume Definira in izpostavi nevarne odpadke - pojem nevarne snovi in njihov vpliv na človeka/okolje Našteje načine, kako ravnati z različnimi - različne oblike onesnaževanja nevarnimi odpadki okolja Definira kaj pomenijo opozorilni znaki na embalaži Razišče različne vrste onesnaževanj ter posledice na okolje Ponovna uporaba Zaveda uporabe se pomena Našteje različne možnosti ponovne ponovne uporabe uporabe neke stvari Spodbuja sodelavce/znance k ponovni uporabi Odpadki v Evropi in krožno Razume Izračuna odstotke različnih gospodarstvo - različne deleže odpadkov v odpadkov iz danih podatkov Evropi (in po državah) - model krožnega gospodarstva - prizadevanja EU v povezavi z odpadki. Inovativno ravnanje z odpadki Razume Našteje inovativne možnosti ravnanja z - kako je z različnimi odpadki odpadki potrebno ravnati - pomen inovativnega ravnanja Poišče primere inovativnega ravnanja z z odpadki odpadki 17 Teme za poglabljanje Teme Znanje Spretnosti Poklici, povezani z odpadki Razume, kako so različni Našteje poklice povezane z odpadki poklici povezani z odpadki Razišče povezave med določenim poklicem in odpadki Predstavitev izbranega centra Razume center ponovne Poišče primer centra ponovne uporabe ponovne uporabe uporabe in kako deluje in ga predstavi E-odpadki Razume kaj so e-odpadki Našteje e-odpadke Našteje primere, kako zmanjšati količino e-odpadkov Oblačila in tekstil Razume Našteje, kaj lahko posameznik naredi z - zakaj so tudi oblačila in odvečnimi oblačili in tekstilom tekstil lahko odpadki - problem prekomernega kupovanja oblačil Možnosti za terensko delo Teme Znanje Spretnosti Terensko raziskovanje ekoloških Razume, kaj so ekološki otoki Poišče ekološki otok v lokalnem okolju ter otokov ga preuči (Kaj se zbira, kako velika je soseska, ki v ekološki otok odlaga smeti, kako pogosto se smeti odvažajo, bi bilo potrebno ekološki otok povečati/zmanjšati, kako vpliva na okolico, …) 18 Vsebinski sklop: TRAJNOSTNA MOBILNOST Udeleženci: - Razvijajo osebno in družbeno odgovornost - Se zavedajo pomena posledic svoje mobilnosti - Povezujejo vpliv svoja ravnanja z delovanjem naravnih sistemov - Razumejo vire energije za mobilnost. - Kritično razmišljajo - Razvijajo digitalne, računske in bralne spretnosti in aktivno državljanstvo. Vsebinski sklop TRAJNOSTNA MOBILNOST Teme Znanje Spretnosti Pomen in vidiki trajnostne Dojame, da predstavlja promet Prepozna nekaj pomembnih mobilnosti velik dejavnik negativnih vplivov vplivov mobilnosti na okolje in  Promet kot onesnaževalec na okolje in človeka človeka. Prepozna nekaj pomembnih  Pomen TM Pojasni pojem trajnostne pozitivnih in negativnih vplivov na mobilnosti. okolje in človeka z uporabo Razume nekaterih sredstev za TM. Ekološki odtis pri TM - pomembne vplive TM na okolje in zdravje. Vključi morebitne lastne izkušnje - pomen varčevanja z energijo in s in razreši dileme. tem nižje stroške mobilnosti. - možnosti ponovne uporabe nekaterih elementov sredstev TM ( baterije…). Pozna vplive na okolje pri uporabi sredstev za TM. Pozna vplive na okolje pri nastanku in reciklaži – izdelavi 1 primera sredstva za TM. (pridobivanje, predelava posebnih- redkih materialov…) Mobilnost manjših razdalj Pozna sopomenke (fizična Poišče lastne primere, kjer lahko  Hoja (več tipov) mobilnost, aktivna, trajnostna) izvaja TM.  Uporaba rolke, skiroja Razmišlja o rabi mobilnih sredstev Izračuna porabo energije pri hoji in ipd. orodij z čim manjšim ekološkim odtisom kolesarjenju.  Kolesarjenje Razume trajnostne vidike aktivne (Primer hoje ali kolesarjenja v hrib) mobilnosti. Dojame, da je to način mobilnosti z ničnim ogljičnim odtisom. Tehnična TM Kritično Vozila z minimalnimi ogljičnimi Razume vidike trajnosti za TM. Vrednoti (npr.s swot analizo) lokalni javni prevoz v svojem odtisi: kraju.  javni prevoz in njegov pomen (avtobus, vlak, souporaba vozil – car sharing),  mobilnost z električnimi vozili. 19 Maksimalno izkoriščanje javnega Definira in pretvarja pomembne prevoza, ki je cenovno ugoden in z elektrotehnične enote za EV. majhnim ekološkim odtisom. Izračuna domet EV, porabo Električna vozila – EV: Pozna ključne lastnosti električnih energije in strošek mobilnosti. - vrste elektrificiranih koles in njihovo rabo. avtomobilov in njihove Razume okvirno zasnovo Našteje nekatere prednosti in ključne lastnosti, električnih vozil, smisel za TM in slabosti EV.  Prednosti in slabosti EV način življenja z EV. ter pristopi za trajnostno Zaveda se, mobilnost z električnim - da uporaba EV ni nujno vozilom – EV. trajnostna. - varčnosti EV – manjši stroški mobilnosti Analizira in izpostavi ključne prednosti in slabosti EV. Teme za poglabljanje Teme Znanje Spretnosti Električno vozilo-EV kot hranilnik Razume pomen hranilnika Pojasni pomen shranjevanja električne energije. električne energije in osnovni električne energije princip dvosmernega polnjenja. Opiše osnovni princip dvosmernega polnjenja Razume, da je EV del novih baterije EV tehnologij in lahko postane uporaben hranilnik električne energije. Možnosti za terensko delo Teme Znanje Spretnosti Delavnica o prispevku TM k Razume, kako v svojem okolju (v Pojasni smisel, vlogo in koristi ohranjanju okolja službi, doma) preiti na TM. uporabe TM s poudarkom na varovanju okolja na svojem primeru. 20 Vsebinski sklop: SODELOVALNOST Udeleženci: - Delujejo sodelovalno. - Varujejo naravo. - Uporabljajo izbrane trajnostne ukrepe doma in/ali v službi in/ali v lokalni skupnosti (spreminjanje življenjskega sloga). - Analizirajo in kritično presojajo informacije, situacije, dogodke pa tudi lastna prepričanja in ravnanja ipd. ter oblikujejo lastno mnenje. - Zavzemajo stališča v diskurzu o trajnosti in jih argumentirajo - Prepoznavajo kompleksnosti ekosistemskih storitev. - Poznajo in po potrebi uporabljajo samozaščitne ukrepe ob kritičnih dogodkih. Vsebinski sklop SODELOVALNOST Teme Znanje Spretnosti - Primeri soodvisnosti v naravnih Pozna izbrane primere soodvisnosti, Organizira pogovor o sistemih in vzajemnosti v družbi kot vzajemnosti ter trajnostne / ne- izbranih primerih podlaga za razvoj sodelovalnosti trajnostne dediščine ter prakse iz soodvisnosti, vzajemnosti in lokalnega, regionalnega in slovenskega trajnostne in ne-trajnostne prostora ter njihove vplive na kakovost dediščine ter o praksah, kar - Izbrani primeri trajnostne in ne- okolja ter zdravje ljudi. poveže s kakovostjo trajnostne dediščine ter prakse iz Ve, kaj je zelena infrastruktura (npr.: bivalnega okolja ter lokalnega, regionalnega in SLO parki, drevoredi, vrtovi, zavarovana zdravjem ljudi. prostora. območja, zelenice, zelene strehe ipd.) in pozna njene glavne koristi in funkcije Evidentira primere zelene infrastrukture, njene koristi - Funkcije javne in zasebne zelene na različnih ravneh (npr.: zaščita pred in konstruktivno izraža infrastrukture (družbena, okoljska in poplavami, toplotni otoki, povezljivost, stališča pri oceni razmer in gospodarska); kako komunicirati in zaščita tal, zmanjševanje onesnaženja, oblikovanju idej za njeno biotska pestrost, rekreacija ipd.). kje je meja vpliva? izboljšanje v domačem Pozna prakse za vzdrževanje in okolju. - Kultura trajnosti v različnih upravljanje zelenih površin ter skupnostih oz. prostorih bivanja kazalnike za ugotavljanje zadovoljstva Poišče konkretne primere ekonomije delitve v (npr. doma, v vasi, mestu, na uporabnikov, merjenja dostopnosti, domačem okolju ali okolici delovnem mestu, kraji kamor oceno turističnega potenciala, bivanja potujemo ipd.); pristopi, strategije, ekološke vrednosti ipd. prakse. Razume načelo Ekonomije delitve S pomočjo spletnega Atlasa - Sobivanje z vodo, s potresi, z (deljenje, izposoja, menjava). okolja opredeli krajinske erozijskimi ter plazovitimi območji, s značilnosti območja, kjer živi sušo ipd. ter ključni samozaščitni Pozna krajinske značilnosti območja ukrepi. kjer živi in jih zna povezati s Načrtuje sodelovalno preventivnimi samozaščitnimi ukrepi. organizirane zaščitne ukrepe V spletnem Atlasu okolja Agencije RS za in ukrepe ob kritičnih okolje zna razbrati, npr. okoljske naravnih dogodkih ter razmere za kraj, parcelo svojega našteje ključne vire bivališča, in jih povezati z možni vplivi informacij in učenja. poplav, plazov, potresov, vremenskih vplivov ipd. Pozna temeljne zaščitne ukrepe in ukrepe ob morebitnih naravnih kritičnih dogodkih. 21 Teme za poglabljanje Prostor in njegova identiteta Pozna značilnosti prostorske poselitve Razišče značilnosti (značilnosti prostorske poselitve, z izbranimi primeri prostorskih prostorske poselitve in naselitvene enote, poimenovanja, konfliktov ter zna ob kritični presoji našteje vsaj 2 primera npr. ledinska imena in njihova informacij oblikuje lastno mnenje prostorskih konfliktov in vsaj povezava s krajinskimi značilnostmi 2 primera sodelovalnega prostora, identiteto ipd.) Ve in pozna, učenja, ki prostorske konflikte tudi rešuje. Kulturna identiteta oz. posebnosti - kako so nastala ledinska imena, in/ali izbrani primeri trajnostnih - izbrane primere lokalnega Poišče primere ledinskih dejavnosti, ki jih preb. Na sodelovanja imen v lokalnem okolju in določenem območju goji in neguje, - kako krajina oz. prostor zrcali razišče, od kod izvirajo kar spodbuja skupnostno identiteto odnose in zgodovinski razvoj poimenovanja. (npr. trajnostna gradnja, sonaravno - kaj je kulturna identiteta, kmetovanje, ekonomija delitve ipd.) - primere trajnosti. Poišče primere sodelovalnih dejavnosti, ki prispevajo k Razume, na kakšen način dejavnosti, trajnostnemu razvoju in kot so npr. gradnja, kmetijstvo, spodbujajo identiteto krajine nabiralništvo, vrtnarstvo, sadjarstvo, ter ob tem ovrednoti svojo kulinarika ipd., pripomorejo k vlogo. trajnostnemu razvoju in spodbujanju identitete kraja. Možnosti za terensko delo Teme Znanje Spretnosti Terensko raziskovanje Pozna Navede lastne ukrepe/ - oblik sodelovanja v lokalnem - način delovanja lokalnega okolja in prispevek k sodelovalnosti v okolju in ciljnih skupin, ki v njegov odnos do narave okolju in k varovanju narave sodelovanje niso vključene ter kakovostnih zelenih - zeleno infrastrukturo v domačem - Tradicionalnih načinov površin v lokalni skupnosti. okolju in njene ekosistemske prenosa znanja med storitve, na katerih temelji blaginja generacijami v okolju ljudi in kakovost njihovega bivanja. - izbrane zelene infrastrukture v lokalnem okolju in Zna konstruktivno izražati stališča pri vrednotenje njenega vpliva oceni razmer in oblikovanju idej za na kakovost bivanja izboljšanje zelene infrastrukture v domačem okolju. 22 Vsebinski sklop: ZAKLJUČNA SINTEZA Zaključna sinteza je namenjena sintezi vsebinskih sklopov in aktiviranju sodelovalnega potenciala udeležencev za premik iz znanja in spretnosti v aktivnost. Obsega skupinsko zaključno javno predstavitev in vodeno razpravo o njej. Navodila za zaključno javno predstavitev pripravi vodja programa skladno s točko 7 (Izpitni katalog oz. druge oblike javne predstavitve). Zaključna sinteza je vrhunec programa, saj s povezavo različnih znanj in spretnosti poudarki dodano vrednost, nato pa preide v evalvacijo programa in njegove izvedbe ter omogoči razvoja (prazničnega) zadovoljstva nad opravljenim učnim procesom. Zaključna sinteza torej spodbuja k rabi pridobljenih znanj in spretnosti ter njihovemu prehodu v prakso. Udeleženci: - Povezujejo različne teme med seboj - Izberejo, analizirajo in identificirajo problem in ob tem vključijo vsaj tri vsebinske sklope programa - Poiščejo rešitev problema na sodelovalen način in jo javno predstavijo - Ovrednotijo program po vsebini, izvedbi in njegovih ostalih elementih - Ugotovijo možnosti za bodoče delo Vsebinski sklop ZAKLJUČNA SINTEZA Teme Znanje Spretnosti Obvezni del Dolgoročnost in celovitost Sposobnost povezave analize s Sodelovanje, izražanje sintezo Opredelitev problema in Identifikacija in reševanje predloga za njegovo rešitev problema Sinergija med temami in Argumentirano, razumljivo in vsebinami časovno omejeno javno izražanje Teme za poglabljanje Teme Znanje Spretnosti Aktivno državljanstvo, Povezovanje s so-udeleženci in Evalvacija programa in njegove delovanje z deležniki v prostoru izvedbe Praznovanje in pogled naprej 23 6 Trajanje programa JVP Odkrivajmo moč narave traja 100 pedagoških ur (PU), od tega njegov obvezni del 80 PU, od katerega je del ur (npr. 20 PU) namenjen poglabljanju. Odprti del programa obsega 20 PU. 7 Izpitni katalog oziroma drugi načini preverjanja znanja Preverjanje znanja in spretnosti v programu JVP Odkrivajmo moč narave ni predvideno v klasični obliki, ampak v obliki zaključne javne predstavitve, ki jo udeleženci pripravijo skupinsko in praviloma izpeljejo v izobraževalni organizaciji lahko pa tudi v lokalnem okolju. Predstavitev obsega: - kratek naslov, ki bodisi navaja obravnavani problem bodisi povzema sporočilo predstavitve - opredelitev okoljskega problema, ki vključuje vsaj tri vsebinske sklope programa, - okvirno analizo izbranega problema ter - predlog rešitev. Predstavitev je povzeta tudi v pisni izdelek na največ 2 straneh besedila (priporočamo formo Times New Roman, font 12), v zaključku katerega so navedeni sodelujoči in za vsakega tudi obseg in prispevek k celoti. Zaključna predstavitev lahko nastaja vzporedno s programom, saj tako udeleženci lahko izvajajo sprotno samoevalvacijo. Navodila za izdelavo javne predstavitve pripravi vodja programa (do 1 stran), ki sodelujočim tudi svetuje glede na uvodoma identificirana močna področja udeležencev in lokalno problematiko. Priporočamo srečanje udeležencev v živo in ustni nastop (vsaj na daljavo), ker krepi izražanje, povezovanje in druge zmožnosti ter omogoča kolegialno povratno informacijo oz. razvoj razprave o rešitvah. 8 Pogoji za vključitev Program nima posebnih pogojev za vključitev. Priporočljivo je, da se ob vključitvi identificirajo posameznikova močna področja in zanimanja na področju okolja, narave in trajnosti (npr. Razgovor pred vključitvijo v izobraževanje; ta razgovor lahko pomaga izvajalcu tudi pri izbiri velikosti in sestave skupine). 9 Pogoji za napredovanje in dokončanje Pogoji za pridobitev potrdila o usposabljanju so: - aktivno sodelovanje v programu, - udeležba na 80 odstotkih organiziranega izobraževanja, kar terja dokumentiranje udeležbe v učenju na daljavo in v živo, - zaključna javna predstavitev (več o njem v točki 7 Izpitni katalog oz. druge oblike preverjanja). 24 10 Organizacija izobraževanja Priporočeno število udeležencev Program se optimalno izpeljuje v skupini od 10-15 udeležencev v obliki kombiniranega izobraževanja. Ugotavljanje posameznikovih potreb in pričakovanj Pred posamezno izvedbo programa velja opredeliti značilnosti njegovih udeležencev, njihovo motivacijo in pričakovanja. Na tej podlagi se precizirajo skupini in okolju prilagojeni cilji, vsebine, metode in evalvacijska orodja, saj je za učinke potrebno upoštevati njihove posebne potrebe, ovire in možnosti, torej vzpostaviti učinkovito komunikacijo in informiranje o programu, nuditi podporo in svetovanje pri vključevanju in izvajanju programa, prilagoditi učne materiale in prostore njihovim sposobnostim in potrebam ter zagotoviti ustrezno spremljanje in povratno informacijo o njihovem napredku in dosežkih. Program terja povezovanje različnih vidikov (znanja, izkušenj, spretnosti), spodbuja sodelovanje in skupinsko učenje ter poudarja terensko in skupinsko delo, ki vključujeta refleksivne pogovore, kritično mišljenje in transformativno učenje. Priporočene učne metode in didaktični pristopi Program že v obveznem delu spodbuja aktivno udeležbo, samostojnost, refleksijo in evalvacijo učnega procesa. Pretežno participativne, konsenzualne in v prostor osredinjene metode bodo upoštevale potrebe in posebnosti udeležencev. Povezovanje spletnega izobraževanja ter izobraževanja v živo izvajalec kombinira glede na konkretno situacijo ter pri tem spodbuja bralno, računsko in digitalno pismenost. Transformativno in problemsko učenje na področju pridobivanja in razvoja zelenih kompetenc terjata vodjo oz. skrbnika programa pri izobraževalni organizaciji. Vodja oz. skrbnik programa ugotovi potrebe in interese udeležencev, jim prilagaja program in po potrebi svetuje. Vsebinski sklopi programa se izvajajo v različnih oblikah, da je poudarjeno obrnjeno in transformativno učenje. Uvod v okoljske teme in trajnostnost in Zaključna sinteza sta okvir za šest vsebinskih sklopov, ki se lokalno specifično kombinirajo glede na lokacijo in možnost izvedbe ter potrebe udeležencev. Poudarek je na opredelitvi problema in iskanju njegovih rešitev. Spodbujamo skupinsko in terensko delo ter praktične vaje, ki jih je potrebno prilagoditi specifičnosti skupine in lokalnih potreb, ki jih skupina izraža. Priporočamo, da v odprtem delu programa izvajalec da prednost skupinskim pristopom in učenju na prostem (vaje, terensko delo, obisk objektov ali institucij). Ob izvedbi naj možnosti povezav izvajalci iščejo z upoštevanjem potreb in motivov udeležencev. Zato velja ponovno poudariti potrebo po prilagajanju programa posebnostim okolja, kjer poteka in skupini udeležencev programa. Izvajalcem so za posamezne vsebinske sklope pripravljeni tudi priporočeni viri (priloga 2a), poleg tega pa smo v oporo povezovanju med vsebinami v programu omogočili: - trajanje posamezne teme v obliki razpona med minimalnim in maksimalnim trajanjem, - seznam metod, ki jih avtorji poleg predavanja in delavnice priporočajo za posamezne vsebinske sklope (preglednica 2). - matriko možnih povezav (preglednica 3), ki jih izvajalec lahko uporabi v okviru predvidenih ur. 25 Preglednica 2: Priporočene dodatne metode za posamezne vsebinske sklope Vsebinski sklop Priporočene metode poleg predavanja in delavnice UVOD V Individualno učenje s pomočjo digitalnih orodij OKOLJSKE TEME IN Pogovor TRAJNOSTNOST Enostaven osebni izobraževalni načrt VODA Projekcija oziroma prikazovanje Opazovanje (odkrivanje, interpretacija pojavov in prostora kot celote) Viharjenje možganov o temah, problemih Delo s slikami, zemljevidi in fotografijami ter pisnimi viri Študij primera z učenjem na prostem in terenskim delom Kombinirano izobraževanje GOZD in BIOTSKA Izkustveno učenje (o dobrih praksah v lokalnem PESTROST okolju) Delo v skupinah Metoda svetovne kavarne ENERGIJA IN Izkustveno učenje (na primeru dobrih praks v lokalnem okolju) NJENO KROŽENJE Delo v skupinah Projektno delo ODPADKI Razlaga, diskusija, razgovor, razprava Problemska vprašanja Projektno delo Terensko delo/učenje na prostem TRAJNOSTNA Delo v skupinah MOBILNOST Projektno delo SODELOVANJE Izkustveno učenje. Šest klobukov razmišljanja Učenje skozi igro. Place-based learning oz. učenje na kraju samem Razprava Projektno učenje Akcijsko raziskovanje Okrogla miza ZAKLJUČNA SINTEZA Kombinacija samostojnega in skupinskega dela za javno predstavitev. Vodena skupinska razprava Evalvacijski obrazec Pogovor Samo-ocena (napredka, sprememb vedenja) 26 Upoštevanje lokalnih značilnosti in povezovanje vsebin Vsebine torej ni le mogoče, ampak jih je nujno med seboj povezovati, kar pa je lokalno in regionalno specifično, glede na: - posebnosti prostora, kjer izvedba programa poteka, - potrebe in možnosti sodelujočih za izvedbo vsebin - ciljno skupino ter njeno poznavanje prostora, kjer poteka izvedba programa. Preglednica 3: Matrika primerov povezav med vsebinskimi sklopi Uvod Voda Gozd in Energija & njeno Odpadki TM Sodelovalno Zaključna v ok. biodiverziteta kroženje st sinteza teme in trajn ostno st Uvod v okoljske x x x x x x teme in trajnostnost Voda X x x x x x Gozd in X x biodiverziteta Odpadki X x x Energija in njeno X x kroženje TM X x x Sodelovalnost X x x x x x x Zaključna sinteza x x x x x x Primer 1: križec v polju vrstice 3 in stolpca 4 lahko npr. pomeni vpliv onesnaženega zraka (npr. izpustov toplogrednih plinov) na biotsko pestrost, na gozdove npr. v alpskem prostoru. Primer 2: križec v polju vrstice 5 in stolpca 4 lahko npr. pomeni obravnavo problematike sečnje za kurjenje (=pridobivanje energije), Primer 3: križec v polju vrstice 3 in stolpca 4 predstavlja prehod iz miselnosti zamenjave plastike za naravne materiale v miselnost, da se ogibamo odpadkom nasploh (zero waste), in sicer z omejevanjem njihovega nastanka (npr. zaradi embalaže) ali prizadevanjem, da »krožijo« oz. jih ponovno uporabimo. Primeri so navedeni le v ilustracijo, saj so povezave lokalno in regionalno lahko zelo raznolike. Priporočamo akcijsko usmeritev, torej uporabne zaključke tako na osebni ravni kot na ravni organizacije (delovne, krajevne, …). Slednje pomeni spodbujanje povezovanja med deležniki. Izvajalci programa se bodo torej povezali z organizacijami in strokovnjaki za pridobivanje informacij in možnost sodelovanja7. 7 Primer organizacij za vsebinski sklop Voda so: Direkcija Republike Slovenije za vode, lokalno javno komunalno podjetje, Nacionalni inštitut za javno zdravje, turistično društvo itd. 27 Priporočene oblike izvedbe terenskega dela Terensko delo je lahko organizirano individualno (npr. meritve kakovosti zraka, vode) ali skupinsko (npr. delavnica, pohod). Priporočamo navezavo na občansko znanost, če je možna in smiselna. Evalvacija izvedbe programa Pomembno je slediti ciljem programa in zagotavljati pestrost uporabljenih metod (npr. predavanja kot metodo uporabljati v omejeni meri). V prilogi 1 je predlog evalvacijskih vprašanj za oceno izvedbe programa. 11 Znanje in usposobljenost strokovnih delavcev - izvajalcev programa Izvajalci so ključni za kakovostno izvedbo programa. Lahko jih je več za posamezni vsebinski sklop, zato zahtevanja znanja in usposobljenost strokovnih delavcev-izvajalcev programa navajamo v preglednici (preglednica 4). Preglednica 4: Zahtevana znanja in priporočena usposobljenost za vsebinske sklope Vsebinski sklop Strokovni Znanje s področja Priporočena usposobljenost delavec UVOD V OKOLJSKE TEME IN učitelj visokošolskega Izvajalec Uvoda v okoljske teme in trajnostnost TRAJNOSTNOST izobraževanja je vodja programa, za katerega priporočamo geografije, hkratno usposobljenost na naravoslovnem in andragogike, varstva družboslovnem področju ter zmožnosti in narave, okolja, izkušnje z vzgojo in izobraževanjem za vodarstva, okoljskega trajnostni razvoj (VITR), izobraževanjem za inženirstva, biologije, družbeno odgovornost (DO) npr. z gozdarstva, krajinske neformalnimi programi ali evropskimi projekti arhitekture ali VITR in DO pa tudi odzivnost lokalnega okolja biotehnologije na njegovo dosedanje izobraževalno delo. VODA učitelj visokošolskega Priporočamo hkratno usposobljenost na izobraževanja naravoslovnem in družboslovnem področju, geografije, zmožnosti in izkušnje z vzgojo in andragogike, varstva izobraževanjem za trajnostni razvoj (VITR), narave, okolja, izobraževanjem za družbeno odgovornost vodarstva, okoljskega (DO) npr. v neformalnih nacionalnih ali inženirstva, biologije, evropskih programih izobraževanja za gozdarstva, krajinske trajnostnost. arhitekture ali biotehnologije GOZD in BIOTSKA PESTROST učitelj visokošolskega Priporočamo hkratno usposobljenost na izobraževanja naravoslovnem in družboslovnem področju, gozdarstva, zmožnosti in izkušnje z vzgojo in geografije, varstva izobraževanjem za trajnostni razvoj (VITR), narave, okolja, izobraževanjem za družbeno odgovornost vodarstva ali (DO) npr. v neformalnih nacionalnih ali okoljskega inženirstva, evropskih programih izobraževanja za biologije, krajinske trajnostnost. arhitekture, biologije ali biotehnologije 28 ENERGIJA IN NJENO KROŽENJE učitelj Visokošolskega Priporočamo hkratno usposobljenost na izobraževanja naravoslovnem in družboslovnem področju, energetike, geografije, zmožnosti in izkušnje z vzgojo in varstva narave, okolja, izobraževanjem za trajnostni razvoj (VITR), vodarstva, okoljskega izobraževanjem za družbeno odgovornost inženirstva, (DO) npr. v neformalnih nacionalnih ali gozdarstva, biologije, evropskih programih izobraževanja za krajinske arhitekture, trajnostnost. biologije ali biotehnologije ODPADKI učitelj visokošolskega Priporočamo hkratno usposobljenost na izobraževanja varstva naravoslovnem in družboslovnem področju, okolja in komunale, zmožnosti in izkušnje z vzgojo in geografije, varstva izobraževanjem za trajnostni razvoj (VITR), narave, okolja, izobraževanjem za družbeno odgovornost vodarstva, okoljskega (DO) npr. v neformalnih nacionalnih ali inženirstva, evropskih programih izobraževanja za gozdarstva, biologije, trajnostnost. krajinske arhitekture ali biotehnologije TRAJNOSTNA MOBILNOST učitelj visokošolskega Priporočamo hkratno usposobljenost na izobraževanja varstva naravoslovnem in družboslovnem področju, okolja in komunale, zmožnosti in izkušnje z vzgojo in geografije, varstva izobraževanjem za trajnostni razvoj (VITR), narave, okolja, izobraževanjem za družbeno odgovornost vodarstva, okoljskega (DO) npr. v neformalnih nacionalnih ali inženirstva, evropskih programih izobraževanja za gozdarstva, biologije, trajnostnost. krajinske arhitekture ali biotehnologije SODELOVALNOST učitelj Visokošolskega Priporočamo hkratno usposobljenost na izobraževanja naravoslovnem in družboslovnem področju, geografije, varstva zmožnosti in izkušnje z vzgojo in narave, okolja, izobraževanjem za trajnostni razvoj (VITR), pedagogike, izobraževanjem za družbeno odgovornost andragogike, socialne (DO) npr. v neformalnih nacionalnih ali pedagogike, evropskih programih izobraževanja za komunikologije ali trajnostnost. socialnega dela ZAKLJUČNA SINTEZA učitelj visokošolskega Zaključno sintezo izvaja vodja programa. izobraževanja Priporočljiva je hkratna usposobljenost na geografije, varstva naravoslovnem in družboslovnem področju, narave, okolja, varstva zmožnosti in izkušnje z vzgojo in okolja in komunale, izobraževanjem za trajnostni razvoj (VITR), vodarstva, okoljskega izobraževanjem za družbeno odgovornost, inženirstva, gozdarstva, udeležba v neformalnih nacionalnih ali biologije, krajinske evropskih programih izobraževanja za arhitekture, trajnostnost ter prepoznavnost in odziv v biotehnologije, svojem lokalnem okolju. andragogike, pedagogike ali socialne pedagogike ODPRTI DEL PROGRAMA Določi izvajalec 29 12 Potrdilo o usposabljanju oz. listina Udeleženci ob zaključku programa dobijo potrdilo o usposabljanju, ki je javna listina. Potrdilo ima obvezno prilogo z navedbo usvojenih znanj in spretnosti ter navedbo naslova javne predstavitve, opredeljene v točki 7 (Izpitni katalog oz. druge oblike preverjanja). 30 PRILOGA 1: Evalvacija programa in evalvacija izvedbe programa EVALVACIJA PROGRAMA KOT CELOTE I. SKLADNOST S POTREBAMI 1. Ali program ustreza potrebam, zaradi katerih je nastal? 2. Kaj bi v njem odvzeli/ dodali in zakaj? II. CILJNA SKUPINA 1. Ali vsebina programa ustreza potrebam, poprejšnjemu znanju in izkušnjam ciljne skupine? 2. Ali je trajanje programa ustrezno glede na vsebino in organizacijo izpeljave programa? III. VPISNI POGOJI, POGOJI ZA NAPREDOVANJE IN DOKONČANJE PROGRAMA 1. Kaj bi trem tipom pogojev dodali? 2. Ali bi pogoje spremenili? Če da, v čem? IV. ORGANIZACIJA IZOBRAŽEVANJA IN NJEGOVI STANDARDI? 1. Kaj bi spremenili v organizaciji izvedbe programa? 2. Ali so standardi znanja dovolj natančno opredeljeni? V. VSEBINE IZOBRAŽEVANJA 1. Ali vsebine ustrezajo doseganju opredeljenih ciljev izobraževalnega programa? 2. Ali bi v izboru vsebin kaj spremenili? Če da, kaj? POGOJI ZA IZVAJALCE PROGRAMA 1. Ali so pogoji, določeni za izvajalce programa, ustrezni? Prirejeno po Program Usposabljanje za življenjsko uspešnost Moje delovno mesto (UŽU-MDM), predlog. (2011). MIZŠ, ACS, Ljubljana, dostopno na https://arhiv.acs.si/programi/UZU_MDM- predlog.pdf (15. 11. 2023) EVALVACIJA ZADOVOLJSTVA UDELEŽENCEV PROGRAMA Zadovoljstvo za različne vidike programa Ocena (obkrožite!) Komentarji, predlogi, pojasnila Zasnova 1 2 3 4 5 Organizacija izvedbe 1 2 3 4 5 Vsebina 1 2 3 4 5 Izvajalci -skupaj 1 2 3 4 5 Izvajalec 1 (ime priimek) 1 2 3 4 5 Izvajalec 2 1 2 3 4 5 Izvajalec 3 1 2 3 4 5 Priprava prostora in lokacij 1 2 3 4 5 Razpoložljivost in kakovost učnih virov 1 2 3 4 5 31 PRILOGA 2a: Viri Alpska konvencija, raznovrstnost in varstvo narave https://www.alpconv.org/sl/domaca-stran/teme/biotska- raznovrstnost-varstvo-narave/ Analiza koristi zavarovanih območij: http://d2ouvy59p0dg6k.cloudfront.net/downloads/pa_bat_slo_version_final.pdf Analiza stanja okoljskega izobraževanja odraslih in vključenosti podnebnih vsebin vanj, 2023. interno gradivo, Andragoški center Slovenije Bianchi, G., Pisiotis, U. and Cabrera Giraldez, M. (2022). GreenComp Evropski okvir kompetenc za trajnostnost, https://www.zrss.si/pdf/greencomp.pdf Bianchi, G., (2020). Sustainability competences EUR 30555 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC123624 Biodiverziteta v naravnih parkih Slovenije https://www.park-goricko.org/vsebina/1892 Bogataj, N. (2021). Vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj širita razumevanje javnega interesa v izobraževanju odraslih. Andragoška Spoznanja, 27(1), 121–138. Bogataj, N., Rejec, P., (2022). Zeleni prehod na ljudskih univerzah : Zeleni prehod ljudskih univerz kot stik z nepredvidljivostjo narave. V: GRŽELJ, Alenka (ur.), et al. Sto.let.je znanja: 100 let ljudskih univerz na Slovenskem. Ljubljana: Zveza ljudskih univerz Slovenije, str. 80-92. https://www.zlus.si/wp- content/uploads/2023/01/Sto-let-je-znanja-Monografija.pdf. Emergency live (2023). Eko tesnoba ali podnebna tesnoba: kaj je in kako jo prepoznati. https://emergency- live.com/sl/zdravje-in-varnost/ekolo%C5%A1ka-tesnoba-ali-podnebna-tesnoba%2C-kaj-je-to-in-kako-jo- prepoznati/ Evropska komisija. (2019). Evropski zeleni dogovor. COM(2019) 640. Dostopno na: https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar%3Ab828d165-1c22-11ea-8c1f- 01aa75ed71a1.0015.02/DOC_1&format=PDF Evropska komisija. (2019). Evropski zeleni dogovor. https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019- 2024/european-green-deal_sl EU Strategija o biotski raznolikosti 2030 Odum, H. T. (1970). Environment, Power and Society, Wiley, NY, 331 str. Pregled stanje biotske raznovrstnosti in krajinske pestrosti v Sloveniji: https://www.gov.si/assets/ministrstva/MNVP/Dokumenti/Narava/stanje_biotske_raznovrstnosti.pdf Izhodišča za pripravo javnoveljavnih izobraževalnih programov za odrasle. (2020), ACS, Ljubljana. Konceptualizacija VITR z umestitvijo podnebnih sprememb. (2023). ZRSŠ, Ljubljana Krhka ravnotežja, Podnebne spremembe in odziv nanje v primorskih agrarnih skupnostih. (2023). Bogataj, N., Uršič Zupan, M., (ur.), ACS, Ljubljana Letni posvet o izobraževanju odraslih. (2023). Samouresničeni. Povezani. Močni., delavnica O spretnostih: podnebne in zdravstvene, 17.-18. 10. 2023, Portorož. Ljubljansko geografsko društvo (2021). Spodnja Savinjska dolina - dolina zelenega zlata. https://www.lgd- geografi.si/ekskurzije/170-spodnja-savinjska-dolina-dolina-zelenega-zlata/2021-10-23-07-00 Lokalna akcijska skupina Spodnje Savinjske doline. (2021). Strategija lokalnega razvoja za lokalno akcijsko skupino Spodnje Savinjske doline. https://las-ssd.si/wp-content/uploads/2022/04/Sprememba-SLR- SSD_2021_cistopis_.pdf Nacionalni program varstva okolja 2020–2030 (NPVO 2020–2030) Organizacija Združenih Narodov (2015) Spremenimo svet: Agenda za Trajnostni razvoj do leta 2030 A/RES/70/1 https://www.gov.si/assets/ministrstva/MZZ/Dokumenti/multilaterala/razvojno- sodelovanje/publikacije/Agenda_za_trajnostni_razvoj_2030.pdf Parker, S., 2004. Odpadki in recikliranje. Pomurska založba. 32 str. Podjed, D., Polajnar Horvat, K., 2022. Nevidno življenje odpadkov. ZRC SAZU, Inštitut za slovensko narodopisje. 170 str. PDF view of the file ompadmin, Nevidno zivljenje odpadkov OMP.pdf (zrc-sazu.si). (dostop 15. 11. 2023). Priporočila sveta EU z dne 16. junija 2022 o učenju za zeleni prehod in trajnostni razvoj (2022/C 243/01). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022H0627(01)&from=SL PROGRAM RAVNANJA Z ODPADKI IN PROGRAM PREPREČEVANJA ODPADKOV REPUBLIKE SLOVENIJE (2022) RASR, d.o.o. - Razvojna agencija Savinjske regije, d.o.o. (2022). Regionalni razvojni program Savinjske razvojne regije 2021-2027. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MKRR/DRR/RRP-2021_2027/RRP-Savinjske- razvojne-regije.pdf Ravnanje z odpadki v našem vsakdanu – iz prakse v prakso. (2014). zbornik - konfereca koc eko.pdf (srips-rs.si) (dostop 15. 11. 2023). 32 Regionalni razvojni program Severne Primorske (Goriške) razvojne regije 2021–2027. (2022). Posoški razvojni center. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MKRR/DRR/RRP-2021_2027/RRP-Goriske-razvojne-regije.pdf Repnik, R. (2017). Prisotnost vsebin o vodi v učnih načrtih slovenske osnovne šole (predstavitev prispevka). VIII. mednarodna znanstvena konferenca "Prehrana, gibanje in zdravje", RIS Dvorec Rakičan . https://www.ris- dr.si/data/attachment/04b69e5006d308a60f286c6d87138324d3c745c6/1516357106Vabljeno_predavanje_ dr._Robert_Repnik.pdf Resolucija o Dolgoročni podnebni strategiji Slovenije do leta 2050 (ReDPS50). (2021). Uradni list RS 119/2021. Resolucija o nacionalnem programu izobraževanja odraslih v Republiki Sloveniji za obdobje 2022 – 2030. (2022). Uradni list RS 49/2022. Slovensko društvo za zaščito voda. (2020). Vodni odtis. https://sdzv-drustvo.si/novice/vodni-odtis/ Slabe, A., Turk, L., Žun, M., Perne, P., Urbančič, T., Ličina, T., Šebenik, U., Surian, A., CISV, ter ekipe Cardet, C. Goulbekian Foundation in Kopin. (2017). Jej lokalno, misli globalno! Priročnik globalnega učenja za učitelje. Inštitut za trajnostni razvoj. https://eathink2015.org/download/EAThink_kit_SL.pdf Smernice VITR. (2007). Ministrstvo za izobraževanje, šolstvo in šport, Ljubljana Strategija razvoja Slovenije. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MKRR/Strategija-razvoja-Slovenije- 2030/Strategija_razvoja_Slovenije_2030.pdf UNESCO, Biotska pestrost. https://www.unesco.org/en/biodiversity/education UNESCO. (2017). Education for Sustainable Development Goals – Learning Objectives. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444 UNESCO. (2022). Vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj - Kažipot. Dostopno na: https://www.zrss.si/pdf/VITR_za_2030.pdf Uredba o odpadkih (Uradni list RS, št. 37/15, 69/15, 129/20, 44/22 – ZVO-2 in 77/22). Dostopno na: http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=URED7011 Ustava Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 33/91-I, 42/97 – UZS68, 66/00 – UZ80, 24/03 – UZ3a, 47, 68, 69/04 – UZ14, 69/04 – UZ43, 69/04 – UZ50, 68/06 – UZ121,140,143, 47/13 – UZ148, 47/13 – UZ90,97,99, 75/16 – UZ70a in 92/21 – UZ62a) Vlada RS. (2020). Celovit nacionalni energetski in podnebni načrt RS. https://www.energetika- portal.si/fileadmin/dokumenti/publikacije/nepn/dokumenti/nepn_5.0_final_feb-2020.pdf Vlada RS (2023). Program ukrepov upravljanja voda. https://www.gov.si/teme/program-ukrepov-upravljanja- voda/ Zakon o izobraževanju odraslih (ZIO-1). (2018). Uradni list RS 6/2018. Zakon o varstvu okolja (Uradni list RS, št. 44/22, 18/23 – ZDU-1O in 78/23 – ZUNPEOVE). Dostopno na: http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO8286 Znamenja trajnosti (2023). Bogataj, N. Košmerl T. (ur.), Andragoški center Slovenije, Ljubljana Žagar, A. (2020). Vpliv podnebnih sprememb na različne nivoje biotske pestrosti, https://www.youtube.com/watch?v=-iTOR6NysGs&t=3444s 33 PRILOGA 2b: Priporočeni viri za posamezne vsebinske sklope Vsebinski sklop UVOD Berilo o trajnosti (2009) ARSO spletna stran Dokumentarni filmi v o naravi; Učne poti, muzeji na prostem); Kodeks Obisk v naravi (https://www.taborniki.si/projekti/kodeks-obisk-v-naravi/) Vsebinski sklop VODA Voda kot skupna dobrin a: preučevanje vode in vodnih virov z vidika potrošništva in proizvodnih verig. 2014. http://www.knowyourlifestyle.eu/ Biolek, J. (et al. ) (2012). Svet med vrsticami: priročnik za učitelje, ki jih zanima globalno učenje. Humanitas, Ljubljana. Rogina, A. (et al.) (2020). Z globalnim učenjem do globalnih ciljev. Sloga, platforma nevladnih organizacij za razvoj, globalno učenje in humanitarno pomoč, Ljubljana. GreenTeam – Izobraževanje za podnebne in ekološke izredne razmere (2022). Pridobljeno 9. 9. 2023 iz https://greenteamproject.eu/?lang=sl. Vsebinski sklop GOZD in BIOTSKA PESTROST Arduino, S., Two pearls for biodiversity – Serena Arduino, 30. 11. 2022. URL: https://www.youtube.com/watch?v=XdgjOT8QnSs, 20. 11. 2023. Ogrin, M., Mestni toplotni otok v Ljubljani – dr. Matej Ogrin, 26. 11. 2022. URL: https://www.youtube.com/watch?v=oLHWvR3TxtQ&t=2s, 20. 11. 2023 Žagar, A. Vpliv podnebnih sprememb na različne nivoje biotska pestroste – dr. Anamarija Žagar, 26. 11. 2022. URL: https://www.youtube.com/watch?v=-iTOR6NysGs&t=3445s, 20. 11. 2023 Mali, B., Kutnar, L. Biotska raznovrstnost gozdov v Sloveniji – dr. Boštjan Mali in doc. dr. Lado Kutnar, 26. 11. 2022 URL; https://www.youtube.com/watch?v=G_vTswxiD9s&t=1s, 20. 11. 2023 Zavod Republike Slovenije za varstvo narave. (2010). Ljudje z naravo, narava za ljudi. Biotska pestrost je naše življenje. Ljubljana, Zavod RS za varstvo narave. URL: https://zrsvn-varstvonarave.si/wp- content/uploads/2019/09/Biodiverziteta Koncna_verzija_2306.pdf, 20. 11. 2023 CIPRA Slovenija. (2020). GozdNega Infografike o podnebno odpornih gozdovi, negi gozda in aktivnem lastništvu. Ljubljana, CIPRA Slovenija. URL: https://www.cipra.org/sl/publikacije/gorski-gozd-nega-in- bodoce-lastnistvo, 20. 11. 2023 Fern. (2023). Close to Nature Forestry. Bruselj, Fern. URL: https://www.fern.org/publications-insight/what- is-close-to-nature-forestry-2618/, 20. 11. 2023 Vsebinski sklop ENERGIJA IN NJENO KROŽENJE Elektro energija. B. l.. Varčevanje z energijo. Preprosti nasveti za dom. Knjižica nasvetov, https://www.elektro-energija.si GORIŠKA LOKALNA ENERGETSKA AGENCIJA. B.l.. Učinkovita raba energije V GOSPODINJSTVU. Knjižica nasvetov. https://www.golea.si/wp-content/uploads/2017/02/brosura_gospodinjstvo.pdf Borzen, operater trga z elektriko, d.o.o., 2022, UČINKOVITO RAVNAJMO Z ENERGIJO, Zbirka nasvetov, https://www.trajnostnaenergija.si/ 34 Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo. Direktorat za energijo. B.l. Nacionalni energetski podnebni načrt, https://www.energetika-portal.si/dokumenti/strateski-razvojni-dokumenti/nacionalni- energetski-in-podnebni-nacrt-2024/ Portal Porabi manj. B.l.. https://www.porabimanj.si/ Svet EU in Evropski svet. B.l., Pariški podnebni sporazum, pridobljeno na https://www.consilium.europa.eu/sl/policies/climate-change/paris-agreement/ Svet EU in Evropski svet. B.l., Zeleni evropski dogovor, pridobljeno an https://www.consilium.europa.eu/sl/policies/green-deal/ Vsebinski sklop ODPADKI Parker, S., 2004. Odpadki in recikliranje. Pomurska založba. 32 str. Podjed, D., Polajnar Horvat, K., 2022. Nevidno življenje odpadkov. ZRC SAZU, Inštitut za slovensko narodopisje. 170 str. Dostopno na:PDF view of the file ompadmin, Nevidno zivljenje odpadkov OMP.pdf (zrc-sazu.si). (dostop15. 11. 2023). Ravnanje z odpadki v našem vsakdanu – iz prakse v prakso. 2014. Dostopno na: zbornik – konfereca koc eko.pdf (srips-rs.si) (dostop 15. 11. 2023). Vsebinski sklop TRAJNOSTNA MOBILNOST Trajnostna mobilnost 2023. https://www. gov.si/podrocja/promet-in-energetika/trajnostna-mobilnost/ Evropska komisija. Strategija za trajnostno in pametno mobilnost – usmerjanje evropskega prometa na pravo pot za prihodnost . 2020. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MOPE/TRAJNOSTNA- MOBILNOST-STMPP/Strategije-in-nacrti-v-zvezi-s-trajnostno-mobilnostjo/Strategija-za-trajnostno-in- pametno-mobilnost-usmerjanje-evropskega-prometa-na-pravo-pot-za-prihodnost.pdf Električna vozila. Agencija EEA. https://www.eea.europa.eu/sl/articles/elektricna- vozila-pametna-izbira-za-okolje E-mobilni. 2023. https://www.e-mobilni.eu/10-razlogov-za-uporabo-elektricnega-avtomobila/ EKOŠOLA. https://ekosola.si Vsebinski sklop SODELOVALNOST David Gee in Sofia Guedes Vaz. (2004). Pozne lekcije iz zgodnjih svaril. Previdnostno načelo 1896– 2000. Ljubljana : MOPE, Agencija Republike Slovenije za okolje, ULR: http://nfp- si.eionet.europa.eu/Podatki_in_informacije/F1084794869/F1236849587/Pozne_lekcije.pdf (20. 11. 2023). Kolektiv avtorjev. (2021) PRIROČNIK ZA PREPOZNAVANJE IN NAČRTOVANJE ZELENE INFRASTRUKTURE. Ljubljana, Inštitut za vode Republike Slovenije : Ministrstvo za okolje in prostor. ULR: https://www.izvrs.si/wp-content/uploads/2021/06/Prirocnik-za-prepoznavanje-in-nacrtovanje- zelene-infrastrukture.pdf (20. 11. 2023). Vurunič Suzana. (2018). Razvojno, varovalno vrednotenje ekosistemskih storitev Slovenije, Geografski obzornik, letnik 65, št. 3-4, str. 4-12. Ljubljana, Zveza geografov Slovenije. ULR: https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-JYBPDOO5 (20. 11. 2023). Kolektiv avtorjev. (2018). Dovolj za vse, Skupnostno upravljanje z življenjskimi viri. Ljubljana, Umanotera, Slovenska fundacija za trajnostni razvoj, Focus, društvo za sonaraven razvoj, Pravno-35 informacijski center nevladnih organizacij – PIC in Inštitut za politike prostora. ULR: https://www.umanotera.org/wp-content/uploads/2018/06/Vodnik-po-skupnostnem- upravljanju-z-%C5%Beivljenjskimi-viri-2.izd_.pdf (20. 11. 2023). Znamenja trajnosti, 2023. Andragoški center Slovenije, Ljubljana Andragoški center Slovenije. Zbir gradiv brošure, članki, video posnetki, fotografije študijskih krožkov, ki so dostopna na https://sk.acs.si/objave (20. 11. 2023). 36