■ tin Gori'! Pomagajte! alkohol in nikotin Zapeljanim in dobromi^ečim v premislek: F. 5.*^» ^ Gori! Pomagajte! ali 65 0 &1 SkZ 'V* v //* fe y*> «*swn £ /f^2 2joMo?)fzo btfTC . Predstavite si lepo ograjen vrt. Vse gredice so zasajene s plemenitimi, krasnimi cvetlicami. — Naše oko se radosti smeje, ko vidi te raznobarvne, te pestre cvetove v pomladni lepoti. — Ali črez noč pade slana, in vsa lepota cvetlic zgine. — Kako žalosten pogled! Cvetlice, kje je vaša ple¬ menitost, vaša krasota, vaš vonj? Črez noč vas je slana oropala vse lepote, uničila je ves trud pridnega vrtnarja — in sedaj ste mrtva, brezpomembna stvar. — Temu vrtu, v katerem je slana krater gospodarila, se mi zdi podobna naša mla¬ dina. Le poglejte jo! Mesto polnih, svežih lic vidite samo uvelo cvetje s povešenimi glavicami. Neka nevarna bledoba, onemo¬ glost, utrujenost počiva mladini na posta¬ ranem obrazu. Topost jej gleda iz očij, a šibko in nerazvito telo se trese kakor šiba 4 na vodi. — Le malo je cvetlic, le redki so otroci, ki so ohranili svojo naravno svežost in lepoto. — Nastane vprašanje: odkod izvira to zlo, odkod ta slana, ki tako uničevalno pustoši med našo mladino? Odkod to, da so otroci tako mrtvi, nedelavni, malomarni za vsak pouk in opomin? Kje je ona brhka, živahna mla¬ dina, gibčna, delavna, polna plemenitih vzorov za Boga in domovino? Vse to jim je pobrala slana: alkohol in nikotin, — ali uživanje opojnih pijač in kajenje tobaka. — To je tista dvojna kuga, ki izpodjeda kal življenja pri naši mladini. — Odstranite tega morilnega črva, položite sekiro na to korenino vsega zla, in vzraste nam krepak, močan rod, dovzeten za vse dobro, hre¬ peneč le po plemenitem in vzvišenem, kar mu oživlja duha in spodbuja voljo k ve¬ likim delom. — .Mladina je naš up in naša bodočnost," piše slovenski pisatelj, „ako je krepka, čvrsta in č e d n o s t n a. — Strah pa nas mora biti pred prihodnjostjo, ako vidimo mladino iz- prijeno, brez vzorov in podivjano v strašnih sponah alkoholizma/ — Ali .smelo si upamo trditi, da se v tem oziru ne greši nad mla¬ dino toliko v zlobnosti, kakor v nevedni nespameti." — In po pravici pravi narod, da je nevednost naj¬ dražja reč na svetu. — Nevednost o škod¬ ljivosti opojnih pijač najbolj pospešuje občni pogin. — Naj bi torej solnce resnice in pouka razsvetilo ljudem pamet, da bi spoznali neizmerno škodljivost alkohola. V boj zoper tega sovražnika pa mora iti cerkev in šola, država in znanost, sploh vsak, kdor ima kaj vpliva med mladino in ljudstvom. — Edino pouk in" omika bosta rešila mladino in z njo tudi narod goto¬ vega pogina. — Alkohol. Kdor premlad vino pije, Olje na ogenj lije. — A. M. Slomšek. I. Alkohol ima med Slovenci bogato žetev. — Temu so mnogo krive slabe go¬ spodarske razmere, beda, težka opravila, velike skrbi za življenski obstanek, ali prvi in glavni vzrok je nevednost. — Ljudstvo ne pozna strašnih posledic strupenega alkohola, dasi ima vsaki dan nešteto žrtev tega sovražnika pred očmi. — Ono sicer zre z odprtimi očmi v svet, vidi morečo kugo, ali mesto da bi se je ogibalo, meče se jej z neodpustno brez¬ skrbnostjo v naročje. — Ono uživa alkohol, zlasti v mrzlejših goratih krajih, z neko 7 posebno slastjo. — Med ljudstvom živi neka vrsta vraž, češ, da ima alkohol Bogve kake oživljajoče moči. — »Pravijo: žganje nam daje novo moč," tako piše naš ne¬ smrtni A. M. Slomšek, „in nas za delo oživi. Ta beseda je goljufiva in grda laž. — Žganjepivcu se godi kakor bolniku v vročinski bolezni. — Tudi bolnik je v ognje- nici močan, in po dva možaka mu nista večkrat kos. Pa po taki nezdravi moči oslabi bolnik hitro na smrt, in po cele mesece občuti veliko slaboto, ako celo ne umrje." — Tako se godi žganjčkarju, ko se napije tiste prešmentane vodice. — Nekaj časa občuti neko moč, potem pa hitro oslabi in ni za nobeno težavno delo. — Posledice alkoholizma so strašne. — Najprej se pokažejo n a človeškem telesu. — Telo začne hi¬ rati vsled prekomernega alkohola, kateri kuži in kvari kri v naših žilah. — Kako oslabi alkohol človeško živčevje, opažamo lahko vsaki dan na pijancih. — Telo, oku¬ ženo po alkoholu, se ne more krepko v bran postaviti napadajočim boleznim. Ču¬ dimo se včasih, da mrjejo na videz krepki 8 možje — zlasti na pljučnici. — Vzroka iščite v alkoholu. Pijanca se navadno loti vodenica, sušica in jetika, zadene ga lahko srčna kap ali ga napadajo krvni izbruhi. — Pijanec navadno plača svoje uživanje z prezgodnjo smrtjo. — Še večji vpliv ima alkohol na naše duševno delovanje. — Žganje in ^ sploh alkohol jemlje človeku pamet, omami mu um in spomin tako oslabi, da se jutri ne bode tega spomnil, kar mu danes poveš. — Dandanes posebno zato zblazni toliko ljudi, ker se narodi vedno bolj kužijo z alkoholom. — Možgani, najobčutljivejši in najglavnejši del našega telesa, silno trpe pod vplivom alkohola. — Prenesti morajo razno stopnjevanje : od prijetnega omam- Ijenja — do akutnega alkoholizma, do pi¬ janskega delirija — do smrti. — Alkohol je največji sovražnik du¬ ševnemu življenju človeka. Kjer je pijanstvo na vrhuncu, tam je nravnost pod ničlo. — Strašni prestopki naravnih, božjih in civilnih zakonov se dogajajo ravno v tem polublaznem stanju pijanstva. Samo koliko samomorov je kriv alkohol 1 — Pro- 9 fesor Heller trdi, da je gnal izmed 167 moških samomorilcev nad 30 let starih, katere je preiskoval, 123, to je skoraj 80%o v smrt le alkohol. 1 ) — Zato pač po pra¬ vici poje Stritar, ko pravi: Žganje pogubi jih več, kakor kuga, glad in meč. X- * •X- Pri Slovencih so v navadi tri vrste pijač: pivo, vino in žganje. — V vseh treh se nahaja takozvani alkohol. — Cim več alkohola ima pijača, tem bolj upliva na živčevje. — Skoraj povsod se je udomačilo pivo, ki je izmed alkoholičnih pijač 'še najmanj škodljivo. — Pivo je neko središče med redilnim mlekom in vinom. — Pivo je suhim, delavnim ljudem bolj prikladno, nego vino in žganje. — Ali v prvi vrsti moramo paziti n a zmernost, kajti prekoračimo li njene meje, občutimo kmalu slabe nasledke. — Kdor pivo nezmerno vživa, se debeli, ker to jako pomaga, da se dela v živčevju >) „Dom in Svet“ 1. 1902 št. 10. in 11. 10 mast; ali pri tem ginevajo duševne in te¬ lesne moči; živci popolnoma oslabe in zadnji nasledek nezmernosti se javlja v — umobolnosti. — Toda vže po kratkem ne¬ zmernem popivanju se kažejo slabe posle¬ dice : pokvarjen želodec in glavobol. — Pa tudi v pivu je doma lenoba in zaspanost. M. Krek. Najbolj vdomačeno pa je pri nas vino, katero rabimo, ako li mogoče, za pravo in prisiljeno žejo. — Vino ni redilno; ali zmerno vživanje vina se odraslim do¬ pušča, ker, kakor pravijo, oživljuje vtrujeno moč, greje in razveseljuje, — Ali otroci ne bi smeli nikakor piti vina, ker živci so jim mnogo bolj občutljivi nego pri odraslih. — Saj otroci imajo vže tako in tako močno in svežo kri, ki se hitreje pretaka po žilah in ne potrebujejo zato no¬ benega podražila. — Najškodljivejša pijača pa je žganj e, in proti temu je obrnjena ost tega članka. — Naš nepozabni Slomšek je mnogo svaril pred žganjem, a marljivi J. Trunk je vbral njegove stopinje, da bi rešil široke ljudske 11 mase. Vspeha se še ne vidi. — Ljudje sicer dobe knjige v roke, toda odlože jih takoj, ako jih začne kje „srbeti“. Potrebna ni samo knjiga, prepotrebna je živa beseda, dober vzgled in predvsem uravnava in omejitev žgan j arskega zakona. Žganje je koristno samo kot zdra¬ vilo. — Ko si se vtrudil in opešal, se smeš z eno čašico žganja okrepiti in osve¬ žiti — ali ne naprej. — Pravi strup je žganje onim, ki so se mu kakor pravijo „priučili“ in mislijo, da jim ne more več škoditi. — Ljudje, ki se priuče žganju, hi¬ rajo telesno in duševno in morajo prerano v krtovo deželo. — Kdor noče.verovati, se bode sam prepričal o tem — in uvidel bode, da se naše telo nikakor ne more priučiti žganju in podleže prej ali slej tej kugi. — V naših mrzlejših gorskih krajih so se ljudje tako priučili žganju, da je kupu¬ jejo, kadar so lačni in kadar jih zebe, da se z njim hranijo in grejejo. — Ali pri tem ne pomislijo, da si to hrano in to toploto mnogo dražje kupujejo nego bi jedli bel pšenični kruh in se greli na gorki peči. — 12 Ali ne glede samo na to, da je žganje mnogo dražje v denarju kakor druge telesu potrebna hranila, plačati je morajo z naj¬ dražjim kar imajo, z zdravjem in življenjem. * * •S Razni prijatelji ljudstva so posvečali veliko svojega truda proučevanju alkohola. — Poskusili so vpliv alkohola na rastline in živali in prišli so do zaključka, da je alkohol v večji ali manjši meri škodljiv vsem življenskim bitjem. 1 ) Alkohol zadržuje rastlinam njihov razvoj, pa jih tudi popol¬ noma zamori. — Ni rastline, na katero ne bi imel alkohol nobenega vpliva. — Živali so še bolj občutljive proti al¬ koholu nego rastline. In čim višje stopamo v vrsti živalij, tem občutljivejše so proti alkoholu. — Ker pa spada človek tudi med živa bitja in je „krona celega stvarstva", tedaj bi moral alkohol človeku tudi najbolj škoditi. — Poglejmo, da li je to res! Dvojno naj govori: izkustvo in znanstvo. — ‘) »Dom in Svet" 1. 1903 št. 5. in 6. (A. Jarc). I 13 Najprej se pokaže alkoholov vpliv na človeškem telesu. Mnogega je pi¬ jača včasih tako zapeljala, da je je bil do grla „sit“. — In drugi dan: glava te je bo¬ lela, kakor bi ti hotela razpočiti, jesti nisi mogel in hodil si okoli, ne da bi se lotil kakega težavnejšega dela. —• Si li ponovil ta proces dva ali tri dni, nisi bil potem osem dnij za nobeno rabo. — To pravi lastna izkušnja in znanstvo jo potrjuje. — Znanost pravi, da je alkohol strup za človeški organizem, kateri deluje na močne počasi, na slabe in nerazvite pa hitreje. — Povsod pokaže svoj vpliv samo s tem razločkom, da se pri močnejših po¬ kažejo posledice pozneje, pri slabičih pa vže po kratkem času. — Oglejmo si alkoholovo pot, ki jo naredi kot pravi zajedavec s človeško krvjo. — Alkohol pride skozi usta, goltanec in požiralnik v želodec. Vže na tem potu vzbuja neka posebna vnetja občutljivih sluznih rnrenic v goltancu in jabolku, — odtod tudi takozvani grleni katar. — Zlasfi trpe mnogo pri tem glasilke, ki 14 zgube zvonkost glasu. Istotako vpliva na glas kajenje. Tudi v želodcu sežge alkohol vse mrenice, vsled česar ne more želodec dobro prebavljati. — Enako pustoši v drobu, in zato zastaja vsa prehranitev. — Nato dospe alkohol v kri in teče z njo po desni polovici srca v pljuča, katera oslabi v njih odpornosti proti jetiki in drugim pljučnim boleznim in potem teče s krvjo v levo po¬ lovico srca. Srce se tudi okuži po alkoholu. — Najprej se poveča in razširi, nastane počasno, težko dihanje, človeka se loti vo¬ denica, srce mu oslabi in zgoditi se zna, da ga udari kap. — Alkohol vpliva pa tudi na druge organe. — Spremeni jetra in obisti. — Oboje se najprej razširi, pozneje pa upadejo in se skrčijo. Srce, želodec, pljuča, jetra in ledvice so tako važni te¬ lesni deli, da je od njihovega zdravja od¬ visno človeško življenje. — Komur je le eden teh delov bolan, ne more dolgo živeti. — Alkohol je neprebavljiv, od¬ tod tudi njegova škodljivost. Drugo hrano lahko prebavimo; t. j. jedila se razkroje in sokovi, kateri se stisnejo iz jedil, se spre- 15 menč v kri. — Pri alkoholu ni tega; spoji se sicer s krvjo ali ne kot hranivo ampak kot neko tuje telo, kot zajedavec, kateremu so ostala še vedno ona svojstva, ki jih je imel v kozarcu in se nespremenjen spre¬ haja po celem krvotoku. — Ker pa dospe kri v vsak del člove¬ škega telesa, potem ni nobenega živca, ki ne bi bil od alkohola okužen. Vsled tega čutimo po celem telesu neko posebno raz¬ burjenost, nervoznost in časovito toploto, —- kateri pa sledi kmalu neka slabost, upadlost in otrpnenje. — Tudi zaspanost pri duševno delujočih je nasledek alkohola. Fiziolog profesor Bunge 1 )” pravi med drugim tako-le: »Alkohol zgori v našem telesu, in zato čutimo neko toploto, ako uživamo opojne pijače. Toda vse to je le mimogrede. — Vsled alkohola se namreč razširijo žile na površju telesa, in gorka kri priteka v večjih množinah tjekaj. — Zato pa se tudi hitreje ohladi in za gor- koto kmalu nastopi neki čuden mraz, kar moremo dokazati tudi s pomočjo toplomerja. —- Tako si tudi razlagamo rdečico, ki se ‘) »Dom in Svet” 1. 1903. 16 pokaže bolj ali manj na obrazu vsakega človeka, ki je užil večjo ali manjšo mno¬ žino .alkohola. — Ako torej mislimo, da nas alkohol po zimi ogreje, se jako mo¬ timo. — Alkohol samo omoti naše živ¬ čevje, da potem mraza tako močno ne čuti." — Škodljivost alkohola našemu telesu je torej popolnoma jasna. — * * * Kar trdimo o škodljivem vplivu al¬ kohola na telo, isto moremo trditi z vso gotovostjo tudi o njegovi škodlji¬ vosti na naše duševno delovanje. — Ljudje vedo, da slabo vpliva alkohol na duševno razpoloženje, toda oni se hote sami sebe varajo, ker vzamejo vso stvar prenedolžno. — „Moram se malo povese¬ liti, saj drugače imam samo pekel." — „Zakaj bi ga ne pil, saj ga je Bog dal" — tako se tolažijo in mirijo pekočo vest, ki jih opominja k treznosti. — Spoznali bodo, a prepozno, da ni pravega veselja v alko¬ holu, ampak le žalost in nesreča. — Tudi je res, da je pijača dar božji, ali tega daru 17 ne bi smeli zlorabiti in se z njim duševno in telesno uničevati. Pijanstvo popolnoma u g o- nabija duševne moči. — V prvi vrsti zaduši alkohol čut sramež¬ ljivosti. Človek začne take reči govo¬ riti in blesti, kakoršnih ne bi nikdar izustil, ko bi bil trezen. — Jezik se mu razveže, srce odpre in večkrat izpove svoje najskriv- nejše misli in načrte, katerih se potem sra¬ muje, pa tudi kesa lahko celo življenje, da jih je razodel. — „V vinu je resnica" — odkritosrčnost. Sploh pozabi človek na svoje dostojanstvo in se poniža do skrajnosti. — Do svojih sopivcev postane tako zaupen, da jim poda celo svojo sliko in priliko, — kar drugi gotovo zlorabijo. — Vidi tudi njihovo sožalno pomilovanje, ali čuv- stvena stran je močnejša od ope¬ šane volje, katera je zgubila odpornost v in moč, da bi se osamosvestila. — Pravijo, da pisatelji in pesniki spišejo le tedaj kako duhovito stvar, kadar ga imajo „pod kapo". — Toda sodeč po onih dovtipih, ki jih opažamo pri ljudeh, kateri ne letajo po zračnih višinah, se lahko vsak 18 prepriča, da niso Bog ve kako duhoviti. — Domišljija se sicer razburi, ali strogega logičnega mišljenja zaman iščemo pri pi¬ jancu. — Priznana resnica je, da čim več ima kdo alkohola v sebi, tem manj mu razum deluje, ker alkohol ovira njegovo delovanje. — Ako „prikipi veselje do vrhunca," je tudi temu vzrok alkohol. — Odtod tudi zgovornost in živahnost pri človeku — za kratek čas. — Pri vseh pijancih opažamo neke telesne in duševne pre¬ me m b e. Pijanec živi vedno v neki na¬ petosti, katera ne dopušča, da bi se telo in umsko delovanje odpočilo, — z novim alkoholom se z nova zamori vsako čuvstvo utrujenosti; — ko pa pride do vrhunca, nastane odpor, in tedaj se občuti to¬ liko večjo utrujenost in vpehanost. — Živ¬ čevje in z njim celo umsko delovanje peša in polagoma popolnoma obnemore. — Krivo je tedaj mnenje, da alkohol človeka jači in oživlja duha. — Ker so človeški živci, zlasti oni, ka¬ terih se duša poslužuje za stvaranje sodbe 19 mišljenja itd. jako občutljivi in najnežnejši izmed vseh, gotovo so tudi najbolj podvr¬ ženi alkoholovemu vplivu. — Počasi ob¬ nemore vid, sluh, otrpnejo tudi drugi čuti — in človek postane kmalu najnesrečnejša žrtev alkohola. — Žganjepivcem navadno potemni um, večkrat celo popolnoma znore. — Poboji, pretepi, samo¬ mori in drugi prestopki vseh za¬ konov se vrše največ pod vpli¬ vom alkohola na duševno delovanje. — Naš um zgubi razsodnost, nastopi neko otemnenje razuma, — in v takem stanu je človek sposoben za vsako hudobijo. — Poznam žganjarja, kateri-ga ima kmalu zadosti, in potem začne divjati kot obseden. — Vpije in preklinja, da vse beži pred njim; a gorje mu, ki bi ga v takem stanu razžalil.Njegov tovariš je popolnoma drugačen. Star je sicer, ali vsejedno jo rad zakroži, kadar je poln; zlasti rad govori nemški, dasi ne zna niti besedice, ko je trezen. — Pri obeh pa se pozna, da jima je žganje otemnelo um. — Žganje in sploh žgane pijače so naj- 20 večji sovražnik človeškega uma, zato na¬ povejmo jim neizprosen boj. — II. Vse do sedaj povedano velja splošno za vseli. Poglejmo pa, da 1 i vpliva a 1- k o h o 1 tudi na mladino tako uni¬ čevalno kakor na odrasle. — Kaj ne, izkustvo nas uči, da čim nežnejša je rastlina, tem bolj jej slana škoduje. — In nežno otročje telo, kaj je pač druzega, nego razvijajoča se rastlina, željna življenskih sokov in tečne hrane, da bujnejše razvija svojo rast. Ali narava ni povsod jednako darežljiva, kar je odvisno od sodelovanja raznih življev. — Zato za¬ pazimo med rastlinstvom tudi mnogo krž- ljavcev. — Kar vam nudi carstvo rastlinstva, isto opažamo na človeštvu. Vidimo mnogo bujno zraslih mladeničev nevpogljivih kot stoleten hrast, a poleg njih zaostale kržljavce, ki se človeku smilijo na dno duše. Odkod ta nevsmiljena pristranost narave? Zakaj niso vendar vsi ljudje jednaki po vstroju telesa 21 in duševnih močeh? Kakor vplivajo v na¬ ravi razni vzroki na razvoj pojedinca in ce¬ lokupnosti, isto opažamo v razumni naravi — pri človeku. — Tudi tu igra lastna osebnost veliko vlogo pri vplivu na po¬ znejši razvoj potomstva. — In eden izmed mogočnih vplivov na bodoči razvoj po¬ tomstva je brezdvomno — pijanstvo. — Na otrocih opažamo, da podedujejo lastnosti svojih starišev — ne samo telesnih, ajnpak tudi duševne. — To je nedvomno resnično. — Od starišev je tedaj odvisno, kake potomce bodo imeli. — So li stariši krepki, zdravi, čednostni, gotovo bodo imeli tudi cvetoče otroke; nasprotno, so li stariši udani jezi, strastem, pijanstvu, tedaj tudi njihovi potomci ne morejo biti dru¬ gačni. — Jasno je tedaj, da se rodi od zdra¬ vega človeka zdrav, od okuženega pa slabič, kar nam potrjuje narod sam, ko pravi: jabolko ne pade daleč od drevesa. — Ne glede na druge strasti, oglejmo si pijanstvo in njega vpliv na p o- t o m c e. — 22 Najnovejše preiskave so potrdile res¬ nico, da pijančevanje vpliva na potomce ter jih vže v nežni mladosti podvrže tej uničujoči strasti. — Kolikokrat se opaža pri nekaterih otrocih neko čudno nagnenje do opojnih pijač. — Taki otroci so gotovo rojeni od starišev pijancev. — Saj so vže stari spoznali žalostno resnico,- da pijanec rodi pijanca in zato so tudi Rimljani pre¬ povedali ženskam uživati alkoholne pijače. — Otroci starišev pijancev so najnesrečnejši na svetu, — ker jim manjka največji za¬ klad — zdravje. — Oni so slabotni, kmalu umirajo, so omejenega razuma, božjastni in mnogokrat celo popolni bebci. — Evo, kaj nam pravi znanstveno pre¬ iskovanje. Kako vpliva materino pijančevanje na potomce, nam kaže neki amerikanski zdravnik. Opazoval je 120 mater — pijank. — Rodile so skupaj 600 otrok. — Od teh je živelo dalje kot dve leti le 265 otrok, torej le 44% 0 . — Že pri porodu ali vsaj preden so dokončali dve leti, je umrlo 335 otrok, to je 56°/ 00 , torej nad polovico. — Več kot 60°j 00 otrok je umrlo vsled hudih 23 krčev. Potem je opazoval 21 pijank, ki so rodile 125 otrok, in prišel do istega sklepa. — Nasprotno pa je rodilo iz istega sorodstva 28 zmernih mater 138 otrok, od katerih je umrlo do dobe dveh let le 35, to je še ne 30 °| 00 . — Otroci pijank, ki so ostali pri življenju, so bili posebno pod¬ vrženi božjasti. — Da se taki otroci skoraj ne morejo vzdržati alkohola, je umevno, ker prinašajo vse pogoje pravega pijanca že na svet. Tu se res kaznujejo grehi starišev do tretjega in četrtega kolena 1 )*. v Iz tega razvidimo, da je ahkohol res strup za človeško živčevje, katero uničuje celo v materinem telesu. — Ženske pi¬ janke se torej po pravici štejejo med de¬ tomorilke, ker zastrupljajo s svojo okuženo krvjo tudi kri svojega deteta. — Otrok matere pijanke prinese to nagnenje vže na svet, zato ni čuda, da so taki otroci na¬ vadno neznačajneži, vetrnjaki, potuhnjenci, zbadljivci, nemarneži, nesramneži in hu¬ dodelci. — Alkohol posebno vpliva na človeško voljo, katero oslabi v njenem *) »Dora in Svet" 1. 1903. J. Trunk. 24 stremljenju za dobrim, zato so ravno pri tacih otrocih duri na stežaj odprte raznim strastem in zločinom. Profesor Tillmann v Bonnu je za¬ sledoval osodo neke ženske — pijanke. — Živela je brez posebnega posla; potepala se je po deželi in kradla; nje potomcev je skupaj 834 oseb. — Na 709 so zasle¬ dovali življenje in njih osodo in prišli so do sledečih dejstev: 106 jih je bilo ro¬ jenih nezakonskih, 142 je bilo beračev, 64 jih je živelo v sirotišnicah, 181 ženskih je izvrševalo nenravno obrt, 76 možkih je bilo obsojenih radi raznih zločinov in hu¬ dodelstev, od teh 7 radi umora. Ta dru¬ žina je stala državo tekom 70 let nad 70 miljonov mark. To je sad enega samega človeka — pijanca P) Ne samo s podedovanjem 'se širi strast pijanstva, ampak največ so krivi te nesreče stariši sami s svojim slabim vzgledom. Značilno je, da se širi pijanstvo vedno bolj med nižjimi sloji. — Ako pogledamo može stare korenine, vidi se jim, da niso ') J. Trunk: Bodi svoje sreče kovač! 25 v svojih mladih letih obiskovali gostiln, kakor sedanja mladina. — Pa ostali so zato zdravi, močni in krepki vkljub vsem viharjem in bojem. — Pijanstvo je bilo omejeno le na premožnejše sloje, ki so pridelovali obilo vina ali pa zamogli ku¬ piti, da se pri čaši rujnega vinca „razve- seljujejo". — Kakor se širijo vse slabosti iz viših stanov v nižje, tako tudi pijanstvo, katero se je globoko zajedlo v telo nižjih slojev, kjer praznuje svoje vesele orgije. Le poglejte deco omikanih in ne¬ katerih premožnih starišev, kako je okroglih lic in polnega stasa. — Iz oči jim žari samo veselje, a na licih se jim sveti blaga zadovoljnost. — Pa ne recite, da so ti otroci zato taki, ker jim ničesar ne manjka. Ne! Vzgoja je pri njih boljša. — Daši sta- riši sami pijejo vino, ga otroci niti ne okusijo. — Oni ne poznajo demona al¬ kohola, ne poznajo škodljivega tobaka; —■ pred tema sovražnikoma varujejo stariši svoje otroke in zato so lepo rejeni in ži¬ vahni. — A poglejte v kmečko hišo, v borno bajto! Kaka vzgoja je tu? Siromaštvo in obup gleda iz vsakega kota. Zakaj? 26 Videl je pri gospodi, kako ga „srka“, pa zakaj si ne bi tudi on privoščil, ako ne najboljšega, pa vsaj tacega, ki žge in peče. — In res, pri hiši je vse požgano in spe¬ čeno. — Možu in ženi gleda iz očij obup in strah pred bodočnostjo, oveneli otroci pa stegujejo svoje ročice proseč kruha. — Kjer oče rad srka strupeno vodico, a mati morda v ničemur ne zaostaja, kaj naj pri¬ čakujemo od otrok! Vse gre le za vzgle¬ dom. — Če oče dene žganje v črno kavo, — in to je pri mnogih hišah po dvakrat, trikrat na dan — se sinček takoj oglasi: „ata, meni tudi“. A če dobi Franček, zakaj ne bi tudi mala Mariča! Tako postavljajo nevedni stariši sami temelj bodoče ne¬ sreče lastnih otrok, ki postanejo lahko mnogo hujši pijanci, nego so stariši sami. Da, oče pride lahko s svojim naj¬ mlajšim sinčkom na rokah v gostilno. — Naroči si četrinko vina ali frakeljc žganja, pa kaj mislite, kdo ga več popije — oče ali nadebudni sinček? Oče si od- trže od svojih ust sladko kapljico in jo ulija v otrokova usta. — Je li to prava vzgoja? — Umna in poštena mati bode 27 pitala svojega dojenčka z mlekom, tolažila ga bode s pravo materinsko ljubeznijo in potrpežljivostjo, ako začne mladi kričač razsajati po hiši. Nespametna mati pa mu bode dala mesto mleka in igrač — žganja, da se otrok omami, vpijani in zaspi. — To je žalostno ali resnično dejstvo. — Pomislite, ali ni taka mati hujša nego zver, ker ubija lastno dete z alkoholom! Da, tako daleč zavede človeka nevednost. Kako slabe nasledke mora imeti na nežno mladino uživanje alkohola, si lahko vsakdo misli. — Vsi veščaki se strinjajo, da zabranjuje zavžiti alkohol redno prebavljanje, provzroča razne bolezni v želodcu in drobu, vije otroke in zato tudi zaostajajo v telesnem razvijanju. — Tudi če otroci prav malo alkohola do¬ bivajo, a tega redno, jim začne drob ote¬ kati in loti se jih vodenica, — ali pa po¬ stanejo božjastni. — Še bolj pa vpliva alkohol na najnežnejše živce — na mož¬ gane. — Opazovanje je dognalo, da otroci ne vspevajo pri nauku, ako se jim daje dvakrat na dan le tretijno ali pol ko¬ zarca z vodo namešanega vina; postajajo 28 zaspani, leni, nepazljivi, nekateri pa raz¬ burjeni. — Isto se trdi o vplivu alkohola na spomin. — Tožimo se, da nimajo učenci takega spomina kot nekdaj in da ne mo¬ rejo zmagovati učne tvarine. „Vzroka tem pojavom,“ piše zdravnik Frick, 1 ) „iščejo na tisočerih krajih; zidajo krasne šolske pa¬ lače, krajšajo učne ure, prepovedujejo do¬ mače naloge, za telovadbo in igro odmer¬ jajo precejšen čas, — a mesto da bi šlo na bolje, postaja vedno slabeje. — Na korenino tega zla še niso nastavili sekire. — Važen, če tudi ne glavni vzrok je ta, ker otrokom tako zgodaj vže dajajo opojnih pijač. — Zato ima Kalberš prav, ko piše: „Alkohol zastruplja otroka pred porodom, gloda kakor črv na mladeniču, in razjeda moč odraslemu možu.“ — „Mož, kateri je vže neizmerno storil za rešitev človeštva iz spon alkoholizma, škof dr. Egger, piše: „Več kot dvajsetkrat sem vže prepotoval svojo škofijo. Moj poklic je, da občujem posebno z mladino v šolah in opazujem njene duševne zmož- *) „Dom in Svet" L 1903. 29 nosti. Te izkušnje so me privedle do pre¬ pričanja, in v tem so me potrdili duhovniki, zdravrhki in učitelji, da oslabe pri velikem delu mladine duševne zmožnosti vsled pi¬ jače, ker se tako pogostoma daje otrokom. — Ako imajo otroci le slabe zmožnosti, se tolažimo, da jim je Bog razdelil talente. — Res je: Bog da vsakemu svoje zmož¬ nosti; ali, ljubi stariši, kar je Bog dal, to morete vi izpriditi, in to posebno storite, ako dajete otrokom opojne pijače. — Ne¬ dvomno mi je, da ne trpi pri tem samo razum, temveč tudi čut, srce, s po¬ dukom je ovirana tudi vzgoja in pri mnogih otrocih se pripravljajo poznejše živčne bolezni vže v tej nežni mladosti. — Lahko je tudi razvidno, da je zgodnja pri- vada na pijače vzrok poznejše nezmernosti v pijači — Zato proč s steklenico, v ka¬ teri je za otroke strup, in sem z piskrom mleka in priprosto hrano, pri kateri so postali naši predniki zdravi in močni 41 , tako poroča slovenski mladinoljub Jurij Trunk. — A da se še bolj zavedamo n e- varnosti, ki preti ljudskemu rodu od 30 strani alkohola, poglejmo, kaj pravijo k temu trezno misleči možje. V najnovejšem času obračajo mladini veliko pozornost znanstveniki, zdravniki, vzgojitelji in na¬ rodni politiki. — Na temelju osmega med¬ narodnega shoda zoper ahkoholizem je iz¬ šel odlok avstrijskega učnega ministra pl. Hartela, s katerim ukazuje vsem šol¬ skim oblastvom, naj porabijo ves svoj vpliv, da se mladina obvaruje pred to kugo, in naj poučujejo mladino o vsem, kar je v novejši dobi dokazalo znanstvo škodljivega o alko¬ holu. Zlasti velikega pomena so takozv. »zmerno st n e družbe 11 in »vzdržna društva", ki imajo plemenit namen, od¬ vračati mladino od pijančevanja in jo pri¬ dobivati za popolno vzdržnost alkoholnih pijač. Belgija, prej tako razupita država radi pijanstva, je spoznala nevarnost, ki jej je pretila s svojim poginom. Zato so obrnili vso pozornost na mladino, da bi jo rešili iz spon alkohola. — Vstanovile 31 so se t. zv. »družbe otrok”, kjer skušajo pridobiti neokuženo mladino za zmernost in če le mogoče tudi za popolno vzdržnost alkoholnih pijač. V teh „družbah otrok” se vsakdo zaveže, da ne bo pil do 20. leta žganja in drugih močnih pijač; vino in pivo pa le zmerno. — Kot izborno sredstvo za izpodkopanje žganjaren so se pokazale gostilne, kjer se točijo le brezalkoholne pijače. — Tudi avstrijsko ministerstvo je izdalo 1. 1901 važen odlok, „s katerim se oblasti pozivljejo obrniti svojo pozornost posebno na take gostilniške naprave, v katerih se dobivajo jedila, ne da bi bilo treba tudi piti." — Velike važnosti je tudi predlog, ki ga je stavil v pruskem deželnem odboru poslanec Douglas, kjer se vlada pozivlje, naj izdela postavo, ki bi zabranjevala slabe nasledke žganjepitja. — Povsod naj se prirejajo predavanja o strašnih na¬ sledkih nezmernega uživanja opojnih pijač, posebno naj se v tem oziru poučuje mladina v šolah. — Tudi francozka vlada ne zaostaja v skrbi za mladino. — V učni načrt ljudskih šol so sprejeli nauk 32 o škodljivosti alkohola v besedi in podobi, in sicer med glavne predmete, iz katerih se morajo delati izpiti in se zapišejo redi. Najbolj pazijo na mladino na An¬ glež k e m. — Tu je bilo vže 1. 1891 17.000 zdržnih družb med mladino; sedaj so se jako pomnožile in štejejo nad dva milijona udov. — Na Nizozemskem in drugod se snujejo z d rž n a društva med učitelji, ki hočejo s svojim vzgledom vplivati na mladino in jo rešiti svojemu narodu. — Iz navedenega je razvidno, da se povsod zavedajo nevarnosti, ki preti z uničenjem ljudskega rodu. — Ne pod¬ cenjuje se ta nevarnost nikjer, zato jo ho¬ čejo s protivnimi sredstvi odstraniti ali vsaj omejiti. O vsp.ehu ni dvomiti. Ali pravih vspehov smemo pričakovati šele tedaj, ko bo ljudstvo samo spoznalo svo¬ jega najhujšega sovražnika, in se bode ogibalo njegovega okuženja. Za vspeh pa moramo začeti pri neokuženih otrocih. — V žalostnem položaju je zlasti mla¬ dina na Ruskem. Tam je „vodka“ (žganje) vsakdanja hrana siromašnemu mu- 33 žiku. Zanimivo ali ob enem tudi jako ža¬ lostno je, kar poroča ruski list „Trudnaja pomošč“ o alkoholizmu med rusko šolsko mladino. — Rečeni list objavlja sledeče presenetljive podatke o razširjenju alko¬ holnih pijač med učečo se mladino. Upravni pedagogiški odbor kurske gu¬ bernije je vprašal 800 voditeljev ljudskih šol, ali njih učenci pijejo vodko. — Od¬ govorilo je 486 t. j. blizu tri petine uči¬ teljev, od katerih je pritrdilo vprašanju 396 in samo 90 je vprašanje zanikalo. — Iz tega sledi, da je samo 20 odstotkov šol, katerih učenci ne pijejo vodke, in več nego tri četrtine šol, katerih učenci pijejo vodko; da celo kar cele šole. — Neki učitelj je poročal, da od njegovih 56 učencev samo eden ni nikoli okusil vodke. — Na vprašanje, kako često učenci pijejo vodko, odgovorili so učitelji, in sicer skoraj vsi, da jo pijejo- pri vsaki priložnosti. — Vi strmite nad tem. Pa mislite da je pri nas na Slovenskem po nekaterih krajih kaj bolje? Ne mnogo! Evo dokaza; v prvem šolskem letu vprašam učence, kdo ižmed njih pozna žganje, — Vsi dvignejo 34 roke. — Vprašam jih, od kod je poznajo, odgovore, »ker ga pijemo". — Od 11 dečkov mi je samo eden rekel, da ne pije žganja; a od 16 deklic le 3. — Pri vpra¬ šanju, kolikrat je pijejo, so mi trije dečki priznali, da je pijejo redno vsaki dan, a od deklic mi je priznalo 7; ostali je pa pijejo večkrat na teden. — Kako je pijejo? Odgovore: zjutraj v črni kavi, nekateri tudi samo, bodisi za zajutrek ali kosilo ali ko pridejo popoldne iz šole. — Nekateri je celo večkrat na dan vživajo. — In potem hočemo imeti krepak zarod in zagotovljeno bodočnost! — Tudi pri nas se uvajajo zmernostna in vzdržna društva. Zlasti na Kranjskem lepo procvitajo te rodoljubne ustanove in obetajo obilo žetev. — Izdaja se tudi me¬ sečnik »Piščalka", ki vabi v boj vse do¬ moljube zoper alkoholizem. Le škoda, da se premalo ozira na mladino, katero mo¬ ramo prvo rešiti, ako hočemo govoriti o vspehih. — Čegar mladina, tega bodočnost. 35 III. Škodljivi nasledki uživanja opojnih pijač so različni. — Zlasti kažejo isti svojo moč v telesnem in duševnem delovanju pri mladih in starih. — Toda vseuničujoči črv alkoholizma ne prizanaša samo telesnemu in duševnemu zdravju, on izpodjeda neprestano tudi nravno, gos¬ podarsko in narodno korenino ljudskega obstanka. — Vera je temelj srečnemu življenju. — Ali nihče ne greši toliko zoper sv. vero kot pijanci. — Oni prelamljajo vse za¬ povedi, božje in cerkvene, naravne in dr¬ žavne. — Pijanec je brez čuta ža pravico. Pozablja dolžnosti do Boga, bližnjega in do samega sebe. — „Kdor se žganju vda, njega ne ve¬ seli moliti, ne poslušati božje besede. — Kadar gredo sosedje v cerkev, jo potegne pijanec v krčmo. Ni kraja na svetu, kjer bi grše zoper sv. vero in služabnike božje kramljali kakor pri žganju. — Angel dobre vesti pijance zapusti, žganje odpre vrata vsem hudim nagonom, da planejo kakor 36 iz pekla in doprinašajo dela, kakoršnih nas sam večni Bog obvaruj! „Ubijavci in razbojniki 1 ', piše nadalje A. M. Slomšek, „se žganja nažro, prej ko gredo plenit, ljudi mučit in klat. — Žganjepivci pre- šestvujejo, če ne v djanju, ker ni pri¬ ložnosti, pa z nesramnim govorjenjem. Žganjepivci kradejo, ako ne drugim, pa sebi, svoji družini in lastnim otrokom. Žganjepivci lažejo, se rotijo in se ne boje po krivem priseči, če se jim le žganja plača. — Pijanec pretepa nedolžno ženo; sploh se zgodi v pijanosti največ in naj¬ strašnejših hudobij. “ „Pijanci so sovražniki križa," piše sv. apostol Pavel, „zato jim je zoperna beseda: post, zatajevanje, pokora, molitev.,..“ „S satanskim srdom se spravijo nad vse, kar jih opominja na Boga in večnost." — Pre- klinjevanje najhujše vrste se sliši iz nji¬ hovih umazanih ust. — Vest jih peče in proganja, zato jo hočejo zadušiti z nova z žganjem — mesto da bi si priskrbeli zdra¬ vila za svojo dušo tam, kjer ga je edino dobiti. — Pijanec se navadno noče iz- preobrniti, zahteva le odvezo, obljubi, da opusti pijančevanje, ali obljube ne izpolni. — Drugi pa se boje spovedi kakor pe¬ klenšček križa. — Praznik je. — Pod noč slišim po cesti prihajati žganjčkarja, ki vpije: „Gori, gori! Ah, kako peče"! — Potem sledi grdo preklinjevanje. — Počakam ga in ga vprašam, kaj ga tako peče. — „Vest, vest me peče“. — „Pa pojdi k spovedi; pri¬ ložnost imaš vsaki dan; spravi se z Bo¬ gom in opusti pijančevanje, — pa bode vse dobro“. — „Da jutri moram iti k spo¬ vedi! Prosim pa samo dva krajcarja 11 . — Pa mislite, da je prišel. Kaj še! Zjutraj sem ga našel pijanega na ce§ti pred neko hišo. — „Žganje je dober prijatelj vseh grehov,“ piše Alban Stolz. — „Raztrga verige, odpre grehom duri in jih našunta, da strašno divjajo. Ako je le še iskrica vere v srcu, je žganje ona voda, katero jo popolnoma uduši." — Alkohol je največji sovražnik člo¬ veške sreče. — Ali ker »neskaljene sreče pod solcem ne včaka zemljan 11 , doseči bi moral stalno, večno srečo pa v posmrtnem 38 življenju. — Ker nam pa pijanstvo preči dosego te sreče, tedaj se moramo odpo¬ vedati pijančevanju ali večni sreči, kajti apostol narodov pravi: ,.Ne pijanci, ne preklinjavci, ne roparji ne bodo posedli kraljestva božjega (I. Kor. 6, 10.) — Kjer je alkohol doma, tam ni mesta lepim čednostim in časni sreči. — Se more li govoriti o lepem življenju kjer gre pre¬ moženje radi žganja rakovo pot ali pride celo na boben; kjer gospodar popiva mesto da bi skrbel za gospodarstvo; kjer gospodinja prespava celo popoldne svojega „mačka-‘, ali družina tekmuje med seboj, kdo pride zadnji iz gostilne? Ni čudo, ako propadajo pri nas lepe kmetije, da morajo potem cele družine s trebuhom za kruhom. — Na Kranjskem se popije do pet mi¬ lijonov zadacanega žganja, ne vstevši li¬ kerjev, poslajenega žganja in kontrabanta. In računamo liter po 2 K, tedaj se po¬ žene po grlu na leto 10 milijonov kron. -- In kdo dela to? Samo nižji, revni sloji. — In ako prištejemo k temu da se na Kranjskem popije približno toliko vina in 3 milijone litrov piva, potem naraste pač 39 ogromen kapital, s katerim bi se zelo mnogo dobrega storilo. — Koliko solza bi se posušilo, koliko revščine ublažilo s tem denarjem. — Vedno naraščajoče pijančevanje je tedaj glavni vir uboštva in bede. „Naša moč“, glasilo slovenskega de¬ lavstva, je objavila v 13. štev. I. let. sle¬ deči uvodnik: .Delavec minister o pijančevanj u“. Na Angleškem je padla deset let stara konservativna vlada in na- * stopilo je liberalno ministerstvo Campbell- Banerman.* — Ta izprememba v vladi je velikega pomena za delavstvo in osobito tudi za abstinente (vzdržnost alkoholnih pijač). Dosedanja vlada z ministrom Bal- fourjem je bila podpora alkoholnega kapi¬ tala, nova vlada pa soglaša s političnimi zahtevami protialkoholcev. Med novimi ministri so štirje abstinent j e in med poslanci je vsaj 96 absti¬ nentov. Zlasti John Burns, novi minister za notranje zadeve, je od mladosti goreč abstinent. Bu¬ rns je delavec in voditelj delavcev in se tudi kot minister nosi in zaveda kot delavec. 40 Sedanji minister Burns jako ljubi svojo ženo in je radikalen abstinent in visoko ceni boj proti alkoholu. Navedemo nekaj, kar do¬ kazuje njegov govor dne 31. oktobra 1904. Takrat je govoril sledeče: „Alkohol one¬ snaži vse, kar pride z njim v dotiko. Cesar ne podjarmi, to oslabi; česar hitro ne konča, to uničuje polagoma. Za posameznika je alkohol zlobna bolezen, za družbo je kuga, za narode samo- umor n a zapreka vsakega na¬ predka. Na noben sloj družbe, nekdaj in sedaj, ta bič pijanstva ni deloval tako uničevalno, kot na ubogo delavsko ljud¬ stvo . Pitje je že dosti slaba reč za bogate, dobro rejene sloje, ki lahko popravijo s počitkom in hrano, kar jim alkohol pokvari na zdravju in moči. — Za reveža je pa pitje težka bu¬ tara, ki si jo prepogosto sam naloži in sicer takrat, ko jo najmanj lahko more no¬ siti. — Pitje vedno iz nova osla- b u j e moč, vztrajnost in zmožnost posa¬ meznega delavca in moč delavcev kot celote. — Alkohol draži, podivja, seje neslogo, prepir, gre n kost, 41 kjer naj bi vladal mir, treznost, dobrota in spodobnost. — Alkohol vodi v lenobo in zapeljuje v utrudljive in neumne napore. Izpodkopuje moža¬ tost in pokvari žensko naravo, sploh naj¬ lepše človeške lastnosti bolj uniči, kot vsaka druga razvada. Kot izučen delavec, ki sem si celo življenje prizadeval poma¬ gati neizučenemu delavcu, kot poslanec in občinski svetovalec, bi rad dognal ne¬ katera dejstva o delu in o pitju s stališča delavskega voditelja. — Naprej povem, da sem zavzet zoper pitje, ki sem se sam vzdrževal vseh opojnih pijač celo živ¬ ljenje. Poznam pivske razvade le v tem, da sem bil sam vedno trezen in to zadostuje." Pivske razmere poznam, ker sem opa¬ zoval s sočutjem slabosti onih, ki pijejo. — Zmerno pitje pomeni zgubo ča¬ sa, denarja in tudi zdravja; ne¬ zmerno pitje je neumnost, zaprav¬ ljivost in uničevanje. — Če se gre še naprej v trajno pijanost, ni več za prenašati, je občenevarno. — Kar sem do¬ živel v delavnici, na cesti, v norišnici, v ječi, dalo mi je izredno priliko, da sem 42 opazoval razdejanje alkoholovo. — Udele¬ ževal sem se delavskega gibanja našega časa in videl, kako se razpravlja socijalne moči, obrtna krepost, politična moč, vse z pitjem. Kar sem doživel med delavstvom naše dežele, videl in zvedel drugod, je dejstvo, da na premnogih leži alkohol kot mora, pijanstvo kot p r o k 1 e t s t v o, nezmernost kot njih največja napaka. Z ozirom na osebno, socijalno in politično stanje de¬ lavskih stanov je alkohol na j hujši in največji vzrok tolikih težkoč, pod katerimi trpijo kot delavci, možje, očetje in državljani. — Če hočemo, da bo vladalo ljudstvo, mora biti trezno. — Naša dolžnost je, niko¬ gar voliti v kak zastop, ki ima dobiček od alkohola, in ki se ne zaveže bojevati se zoper alkohol v vsaki obliki. — Voditelji ljudstva ne smejo piti in vse delavno ljudstvo mora biti vzvišeno nad vsako opojno skušnjavo. — Od vas, najboljšega, najprostejšega, v mnogih ozirih prvega delavstva celega sveta z a h t e v a m, da pustite pitje, 43 kajti to vas ovira, da hitro, srčno in trdno stopate naravnost po ravni, po strmi poti do zdravja, socijalnega blagostanja, soci- jalne kulture in narodne veličine. — Vaša dolžnost in vaš poklic je, pripraviti to pot s tem, da stanje delavcev s treznostjo iz¬ boljšate, ne le za vašo hišo, vašo obrt, ampak za vašo deželo, vaš narod, za celo človeštvo. Tako govori, tako poučuje delavec mtnister svoje nekdanje tovariše. — Kanite se pitje, ker v njem ni velikosti! Kdo bi mogel našteti posamezne žrtve alkohola! Le en pogled v družine in takoj spoznate strašno morilko, k^jera ne priza¬ naša nikomur, ki se jej približa. — Koliko družin stoka v bedi in siromaštvu radi očeta-pijanca, koliko sirot žaluje po svoji materi, ker jim jo je iztrgalo žganje, ko bi jo najbolj potrebovali; kdo prešteje solze, ki so jih 'pretočile sestre za brati, katere je žganje položilo v prezgodnji grob; kje so tisti težki vzdihi, ki so se izvili iz glo- bokočutečega srca mlade žene, kateri je moža odtujilo žganje! — Kdo pretehta gorje in žalost, ki je nastala radi žganja! 44 Le poglejte, koliko ljudi je obsojenih v sramoto, ker jim je utisnjen pečat pijan¬ stva. — Kakor lene sence se vlačijo okoli, in bleda smrt jim je vedna spremljevalka. — Pili so žganje, vsled tega so jim moči pošle in postali nesposobni za delo. — Kdor pa ne dela, nima jela, a žga¬ nje mora biti, — prodaja se košček za koščekom, premoženje se krči, naposled ostane le še prazna hišica, kjer najde po¬ čitka on in razdejana družina. — Ali strast pijančevanja je tolika, da se niti tu ne vstavi, ampak zahteva zadnjo žrtev — tudi hišica mora iti po grlu. — Družina išči si kruha drugod, on sam pa nesposoben za delo hira počasi živeč od milodarov usmi¬ ljenih src. — Kaj vse žganje ne stori! „Pijanec noče delati, in v kratkem tudi ne more, kajti žganje mu oslabi ude in sne telesno moč, kakor črv čvrsto drevo. — Rokodelec-žganjepivec se tako trese, da ne more delati, dokler ne pije. — Po pitju nekaj časa dela, ali zopet kmalu oslabi. — Žganje milo teče po grlu, poslednjič pa pikne ko gad in rani kot strupena kača." 1 ) ‘) A. M. Slomšek: Zbrani spisi. 45 V obče se misli, da je potreben frakelj šnopsa pred in popoldne, da gre delo bolj od rok. — Toda to ni res. — Kajti žganje ne daje moči, ampak le razburja. — Mnogi odpirajo oči in so o tem pre¬ pričani. — Pametni gospodarji ne dajejo več svojim hlapcem in delavcem toliko žganja. Seveda, pri neukem delavcu je takoj zamera. Ali kaj to! Raje se mu navrže pri plači — in tako bosta zadovoljna oba; go¬ spodar, ker se mu naredi več dela, in de¬ lavec, ker ima večje plačilo. — Neka krčmarica v mali vasi, ki šteje komaj dvajset hiš, mi je pravila, da proda več špirita, ne vštevši žganja, v enem mesecu, kakor celo poletje vina. — Špirit kupujejo, da delajo sami doma žganje, ki je pijejo ob košnji. Sploh žganje ne sme manjkati pri nobeni priložnosti. — Pije se za veselje in za žalost, če kdo umrje ali če se rodi, — Eni pijejo, da .postanejo veseli, drugi, da prikrijejo svojo žalost, eni, da se od¬ počijejo, drugi, da zadobe „svežih“ moči za prihodnji dan, — 46 Praznik je. Cel teden delam in se trudim, danes se pa lahko malo odpočijem in poveselim. Pa hajdi s tovarišem v žga- njarno. — Pije — pije dokler čuti kaj cvenka v žepu. — Kmalu mu omagajo ne¬ stalne noge, s frakeljnom v roči sede na klop, povabi tovariša v družbo, objameta se in petja, vpitja in preklinjevanja ni konca ne kraja. — Glavi se jima zibljeta kot dve buči, trkata z njima, naposled — ojoj! — kri — kri! Brž po duhovnika, kateri dene vže vsega izpremenjenega, upadlega in bledega pijanca v sv. olje, spoved je bila nemogoča, ker mu je lila vedno nova kri in je bil tudi v nezavesti. — Kmalu pa mu je odleglo, ali zopet ga napadejo težave, kri začne iz nova bljuvati in klicati Boga in vse svetnike na pomoč. — V tem pride poklicani zdravnik, proži mu prvo pomoč, odleže mu, zaspi; ko se po noči prebudi, mu je bila prva beseda: žganja! — Vse to se je godilo o poldne na javni cesti, kjer se je zbralo do petdeset ljudi in gledalo ta žalostni prizor. — Vsi so ma¬ jali z glavami in rekli: Žganje je naš gro- bokop. Čuvajmo se ga bolj kot smrti! — Al Če obiščete bolnika, vam takoj udari nasproti duh po žganju, Naj bo bolnik malo ali nevarno bolan, žganje je prvo in zadnje zdravilo. Ko gredo „var’vat“, mrliča namreč, tedaj gotovo mnogim ni kropenje mrliča prvi cilj, ampak, da krope svoje grlo z ne- blagoslovljeno „vodico“, ki jim polagoma omami um, da so marsikoga vže našli le¬ žati pod klopjo ali pod mrliškim odrom, kar je pač velika žalitev veličastva smrti. — Oblastnije bi pač morale paziti pri takih prilikah na red in strogo prepovedati v mrliški sobi opojne pijače. — Da, celo pri porodnicah ne sme manj¬ kati ta kapljica. Nekateri so tako prismo¬ jeni, da take žene kar silijo z žganjem, češ, da lažej prenašajo bolečine in trpljenje. — Seveda, ne pomislijo pri tem na posle¬ dice, ki bi lahko nastale. — Ni čudo tedaj, da človeštvo hira in propada. Strup pije in hoče biti zdravo. — Ni mogoče! 48 Prodajalci žganja in kr¬ čmarji moramo tudi živeti, se bode ugo¬ varjalo. Nihče vam tega ne odreka. — Samo zlorabiti bi ne smeli oblastvenega dovo¬ ljenja. Ali ste pomislili kedaj, da delate pod okriljem zakona marsikaj protizakoni¬ tega, proti božjim in naravnim postavam in grešite zlasti zoper ljubezen do svojega bližnjega. — Pijanca napajati samo radi večjega dobička, se mi zdi ravno tako n e- moralno kot izkoriščanje delavca po ka¬ pitalistu. Kapitalist izrablja delavčevo bedo, krčmar pijančevo nezavednost — ali oba sta v tem slučaju — tatova. — Težko, da ste vzporedili oni mali do¬ biček z ogromnim zgubičkom, katerega trpe pri tem ljudje. — Ste li pomislili na solze nesrečnih mater, ki ste jim sina za¬ peljali s pijačo? Ste li prešteli globoke vzdihe zapeljanih deklet, ki so ravno tem potom izgubile svojo nedolžnost? — Ste li izračunih, koliko nesreč, samomorov, tatvin se je ravno vsled pijače naredilo? Ste li pretehtali denar, čas, katerega so po nepotrebnem zapravili v vaših krčmah? Ste li slišali kedaj o strašnih nasledkih, ki so sle- 49 dili črezmerno zavžiti pijači? Norost, bolezen, smrt, beda, pomanjkanje, propadanje nrav¬ nosti — vsega tega ste krivi vi krčmarji v desetih slučajih gotovo devetkrat. — In sedaj pomislite, ali je vreden tisti dobiček toliko, kolikor gorja nakopljete ljudstvu! Pa zopet porečete: mi ne silimo ni¬ kogar, naj pride in toliko pije. Res, da ne silite, ali človek naganja vedno bolj k sla¬ bemu nego k dobremu. Prvi četrt se vsa¬ kemu zdi drag, drugi ne več toliko, tretji še manj, a naprej se niti ne pomisli, kako težko se prisluži denar. — Pije — in pije se, ne glede na domače razmere in vi no¬ site toliko časa na mizo, dokler čutite kaj cvenka v žepu svojega gosta. — Čast iz¬ jemam ! Da bi krčme in žganjarne kolikorto- liko odgovarjale svojemu namenu, ki je plemenit in človekoljuben, bi se morali vsi krčmarji in prodajavci žganja zjediniti, da ne proda nihče alkoholne pijače onim, ka¬ terim se pozna, da je imajo dovolj. Poli¬ cijska oblast bi morala natančno paziti, da se povsod drže strogo predpisov in določil obrtnega reda. — Kdor bi se hote in so Vedoma pregrešil, naj bi se ga strogo ka¬ znovalo, v slučaju tudi odvzelo dovoljenje krčme. — Da je potrebna strogost tudi pri žga- njarnah, evo dokaza: Žganjčkar pride na vse zgodaj na „pudeljč“. Tu najde vže svojega tovariša — pijanca. Oba se začneta nalivati — seveda na tešče —, da sta ga do grla sita. — Eden omaga vsled tolike pijače, — in se zgrudi na tla. — Krčmar in tovariš ga poležeta klop. Tovariš vkaže hitro še eno merico, in je vliva v neza¬ vestnega pijanca. — Mar mislite, da se je krčmar branil dati še eden ali dva pudelj- čka. — Kaj šel Prav rad ga je dal, dasl je videl, kako stoka oni na klopi. — In ko so ga začele obhajati razne težave, in so se bali, „da ga bode takoj konec", tedaj so ga vkazali prenesti domov. — Položili so ga polumrtvega, nezavestnega stari materi v naročje! — A ona? Takoj teče po dušnega pastirja, in hitro v sv. olje, — sin umira. — Duhovnik pride, spozna resnost položaja in opravi sveto opravilo. —Jedva je vzdržal v sobi neko¬ liko časa, kajti vse je zavdajalo strašno po 51 šnopsu. — Prej ko odide, naroči, naj sku¬ hajo pijancu nekoliko pepela in naj mu ga vlivajo z žličko v usta. — Začel je bljuvati — in popoldne je vže nosil — vodo. — Najdeta se dva pijančka. Nalivata se z žganjem toliko časa, da oba obnemoreta. — Vržejo ju iz žganjarne, kjer obležita na cesti in tam naznanjata — čast krčme. — In znajte, eden iz med istih je bil tisti dan pri velikonočni spovedi in pri sv. obhajilu. Kaj ne, da je potrebno tudi nadzor¬ stvo nad krčmarji in žganjarji. — Ko bi krčmarji bolj gledali na obči blagor, nego na lastni dobiček, ko bi policijski organi točno pazili na izvrševanje krčtnarskih dol- žnostij in bi država preuredila zakon o krčmarski obrti v prid revnejših slojev, tedaj bi se mnogo solza posušilo, veliko nesreč preprečilo in gorja iztrebilo. — A da se vse to doseže, je potrebna prevstva- ritev srca; iztrebiti bi morali iz njega lju¬ bko sebičnosti in nasejati krščanske čed¬ nosti — in človeštvo bi ozdravelo. — 52 Strašni so toraj učinki in nasledki al¬ kohola. — To priznavajo vsi in vsakdanja skušnja nam to potrjuje. — Kjer se udo : mači ta kuga, tam zamori vse: telo in dušo, posameznike in cele družine, premoženje, časni in večni blagor . . . Nikomur ne pri¬ zanaša, niti starim, niti mladim, niti ma¬ teram ali očetom, ona mori hčere in sinove, starčke in dojenčke, sploh vse, karkoli pride pred njeni strupeni dih. — Kako bi prišli tej morilki v okom? Ker se je spoznala potreba vsestranskega odpora, združili so se cerkev in šola, znan¬ stvo in država, da zastavijo sekiro na ko¬ renino tega zla. — Vsak deluje v svojem krogu. — Odnehati ne bi smel nihče. Vsak gledi na to, da vzbudi, razširi in okrepi vsaj med mladino čut treznosti in zmernosti, zatajevanja in premagovanja, a če li mo¬ goče popolno vzdržnost. — Vsak, ki je spoznal resno nevarnost te morilke, vsak, komur leži na srcu bla¬ gostanje in sreča narodova, stopi v boj in ne nehaj prej se bojevati s poukom, besedo, peresom, a najbolj z vzgledom, dokler se ne stre žganjetoču zadnja steklenica bri- 53 njevca. — Tedaj še-le bode končano naše delo. — Kdor je plemenit, vnet za čast in blagor domovine, bode imel tudi smisla za rešitev onih nesrečnežev, ki so padli ali so na tem, da padejo v kremplje alkoholove kuge. — Toda, ako želimo resnega vspeha, ako hočemo priti alkoholizmu do živega, začeti moramo vojsko zoper njega vže pri materi ali najmanj pri dojenčku. — Mladi zarod obvarujmo, da ga ne okuži strupeni dih morečega alkohola, in vzgojili si bodemo močan, krepak zarod, ki nam bode hva¬ ležen, da smo se lotili tega težkega ali jedino rešilnega dela, in nam bode ob enem gotov porok boljše narodove bodoč¬ nosti. — Vi očetje in matere torej, ki vas čaka težak odgovor za svoje otroke pred božjim prestolom, priporočajte jim mleko in vodo kot pijačo. Pri mleku bodo ostali otroci čvrsti, zdravi, vedrega duha in ve¬ selega srca. — V mladosti jih moramo varovati strašnega morilca, da jih odrasle ne dobi v svoje kremplje. — Ako so na Angleškem trije milijoni otrok zaobljubili, 54 da se hočejo popolnoma vzdržati alkohola, zfakaj ne bi tudi naši otroci kaj takega sto¬ rili! Posnemajmo dobre vzglede, kar nam . bode služilo v časno in večno srečo. — Nikotin. Kjer stari delajo, mladi pa tobak kadijo, tam pogosto boben ropoče. A. M. Slomšek. Znanstveni dokazi in .naša vsakdanja skušnja nam pričajo o neizmerni škod¬ ljivosti ahkohola, ki je prvi in največji sovražnik človeške družbe. Drugi sovražnik, ki enako preti človeškemu rodu s svojim uničujočim vplivom, je nikotin ali raba tobaka. Tudi tega se oprijemlje današnji svet vedno bolj, da, celo nedorasla mladina, ki ne zna niti od daleč presoditi pogubo- nosnega vpliva nikotina na mladi, nerazviti organizem. Kar velja o alkoholu, ki uničuje duševne in telesne moči posameznika kakor tudi celih narodov, isto velja o nikotinu. Nikotin ne škoduje samo telesu, ampak vzbuja tudi razne strasti, ki človeka 56 večkrat zavedejo na pogubna pota. Poleg tega prazni tobak mošnjiček, ki se navadno le s trudom in muko napolnuje, manjša narodno premoženje, ker od denarja, ki ga izdamo za tobak, se niti vinar ne vstavi med Slovenci. Tobak ni toraj samo črv, ki izpodjeda telesno zdravje in uničuje človeka nravno, ampak ga spravlja polagoma tudi na beraško palico. Tobak je služil nekdaj popolnoma drugačni svrhi nego sedaj. V Ameriki, kjer je ta rastlina doma, je namreč mnogo jako nadležnih mušic, ki človeka pikajo v obraz, kar pač ni prav prijetno. Da bi se tega mrčesa iznebili, zvijali so Indijanci tobačne liste, prižigali jih in puhali dim okoli sebe, da so tako odganjali od sebe ta nadležni mrčes. V Evropi pa se je rabil tobak iz- prva izključno le v zdravilstvu. Še le poz¬ neje so Evropejci povzeli grdo navado ka¬ jenja od ameriških divjakov. Toda stroge prepovedi od državne kot cerkvene oblasti so branile, da bi se ta kuga brzim korakom širila. Ruskim kadilcem se je zažugalo, da zgubijo nos, ako jih zalotijo pri kajenju. 57 V Carigradu so bičali Turka, ako so ga videli s pipo po ulici hoditi. Tudi cerkev je povsod svarila in poučevala zaslepljeno ljudstvo. Papež Urban Vlil. je leta 1624. izobčil iz sv. cerkve vse kadilce in nosljače. Angleški kralj Jakob I. je spisal sam knji¬ žico, v kateri med drugim piše: „Kajenje je navada, ostudna za oko, grozna za nos, škodljiva za želodec, nevarna za možgane in pljuča; črni smradljivi dim je na las podoben davečemu soparu, ki se dviga iz peklenskega brezdna.“ Ali vse svarjenje je bilo zaman. Zlo se je hitro širilo. Kadilci so ostali zvesti kajenju in pridobili še novih pristašev. Sedaj ima vže vsaka naj¬ bolj zakotna vas svojo prodajo tobaka. „Še za sol ni denarja, pipa pa mora biti vedno v ustih," ali „za sol ni, za tobak pa mora biti,“ tako rentačijo žene nad svojimi možmi! In po pravici! Gospdinja škrtari, kjer le more, da je le vse potrebno pri hiši; trga si grižljeje od svojih ust, sam® da ima družina kaj prigrizniti, mož pa ne zmene se za hišne potrebe, kadi kakor Turek in zapravlja denar brez potrebe. Zakaj pa se vedno uči in svari: preč 58 s tobakom! V tobaku je jako hud strup, ki ga imenujnmo nikotin. To je pro¬ zorna, čista, olju podobna tekočina, ki ne¬ prijetno diši in močno zavdaja. Le mali del jedne kaplje tega strupa že zadošča, da umoriš domačega zajca, in jedna kapljica vzame psu življenje. Da, celo tobačni pepel je tako škodljiv, da te omami in omrtviči, ako ga le v mali količini spiješ v kozarcu vina. A kako pogubna je ona tako zvana „žlindra“ iz pip, si lahko vsakdo misli. Ako je temu tako, potem ni nobeno čudo, da škoduje kajenje celo moškim. Nezmerna raba tobaka pa je vzrok, da človek oslepi, da si pokvari živce in celo znori. Tak mogočen vpliv ima kajenje vže na razviti, moški organizem, kakšen vpliv pa naj ima kajenje na mladino! Kajenje je naravnost po¬ gubno za mladino. Vsi oni škodljivci in človeško življenje uničujoči nasledki, ki jih vidimo pri odraslih, se še v večji meri opažajo na mladini. Tu se prav očitno po¬ kaže strup tobaka, ki ga mladina tako rada vsesava. Tej bi se moralo zabraniti kajenje na vsak način. To je dolžnost starišev, 59 šole in cerkve ter sploh vseh, katerim je mladina izročena v skrb. Žalostno, da se mladina udaja v naših dneh kar najhitreje tej strasti. In nasledki so to, da srečavamo povsod mladeniče, ki so po zunanjosti vže pravi starci. O mladeniški žilavosti, rdečih licih ni duha ne sluha. In to ni pripisovati pomanjkanju, ampak prezgodnjemu vži- vanju alkohola in rabi tobaka; ta dva sta vtisnila mladeničem neizbrisno znamenje slabosti in starikavosti na čelo. Tobačni dim deluje zlasti na srce in more njegovo delovanje celo vstaviti; di¬ hanje postaja počasno in težavno, mišice pa utrujene in onemogle. Tobak za¬ struplja počasi ali gotovo člo¬ veško kri, ustne žlezde izločajo obil¬ nejše sline, želodec slabi in prša suši, draži pljuča in oči ter več ali manj krajša življenje. Vsestransko opravičen je ame- rikanski pregovor, da so srn o d k e žreb lji za r a k e v. To niso morda kake ženske čenčarije, ampak je vse znanstveno dokazano. Krat¬ kovidni stariši pa zagovarjajo celo rabo tobaka, češ: mojemu sinu koristi proti 60 glistam, ali zato, da se mu oči čistijo. Nespametne abotnosti! Sin vam je, dragi stariši, zato bolan, ker kadi. Oni tobačni strup je odvzel vašemu sinu tek do jela, ker, kdor mnogo kadi, navadno malo je. Prazen želodec pa se kmalu pokvari in postane v kratkem ognjišče raznih bolezni. In od tod tudi gliste. Tudi oči so mu oslabele le radi kajenja. Tobačni strup, nikotin, zastruplja počasi vse živce člo¬ veškega telesa. Zastrupljenje pa se oprime najprej očesnih živcev, ki so najbolj ob¬ čutljivi in jim tako počasi vzame vso moč, da niso sposobni za nobeno delovanje in človek polagoma oslepi. To so dejstva, ki so jih priznali sami zdravniki in učenjaki, ki se bavijo s pre¬ iskovanjem škodljivih tvarin v tobaku. Trdijo celo, da boleha na jetrih vsak peti človek, najsibode kadilec, nosljač ali žvekač in mora tudi vsled tega leči v prezgodnji grob. Kajenje škoduje najbolj mladim ljudem, ker niso še dovolj razviti. Kajenje je strup in ta strup vpliva jako pogubno na želodec, pljuča, srce in 61 sploh na celo človeško truplo. To je pravi črv, ki noč in dan gloje in izpodjeda ko¬ renine človeškega življenja. Tobak je drugi največji sovražnik človeške sreče, ker uničuje človeku, kar mu je najdražje — dnševno in telesno zdravje. Komur življenje je mar, Piti, kaditi nikar. — Naj vam navedem en vzgled, ki vas bode morda prepričal o resničnosti re¬ čenega. Ruski general in minister pri¬ poveduje v časopisu zoper zlorabo tobaka: „Ko sem zapustil svojo službo, so bile moje oči jako slabe in roke so se mi tresle, a nisem si mogel raztolmačiti, odkod bi bilo to prišlo. Da so oslabele moje oči, sem pripisoval temu, ker sem mnogo delal pri luči. Podal sem se v pokoj in upal, da bo pokoj vže odstranil te neljube prikazni, kajti nisem še štel 50 let. Ali skozi tri leta sem zastonj čakal zboljšanja, in pogum mi je vpadel. Skozi 34 let sem namreč prav močno kadil. Razne okolščine so me pri¬ silile, da sem se kar naenkrat odpovedal kajenju. A hitro sem zapazil da se mi roke več ne tresejo, in v šestih mesecih so bile 62 tudi moje oči zopet zdrave in vid prav dober." Rabo tobaka vam vsak pameten človek odsvetuje z ozirom na to, ker tobak preveč prazni mošnje, vzbuja strasti, ki ga vedejo na slaba pota in zlasti, ker je tako poguben ljubemu zdravju. ,.Ali ne stori tedaj oče prav, ko svojemu sinu šibo mesto pipe pokaže." Mladenič, ki se tobaku ne privadi, bo zlata vreden mož; in kdor mla¬ deniču tobak zabrani ali ga odvadi, boljše delo stori kot bi mu kmetijo kupil." To so zlati nauki največjega slovenskega škofa Slomšeka. Zapomnite si jih dobro, vi sta- riši, in jih uresničujte na svojih otrocih. Obveljati bi moralo to načelo povsod: otroci in sploh nedorasli ne smejo kaditi, drugače sami sebe mo¬ rijo. Kdor do sedaj ni kadil, naj se ne loti; tako skrbi za zdravje in prizanaša tudi svoji mošnji. Imejte vedno na umu be¬ sede našega pesnika Stritarja: Pitje in kajenje krajša ti življenje. — Anglija je vzor moderne države. In po pravici se jo stavlja v zgled vsem 63 drugim državam. Nobena država se toliko ne potrudi za resnično rešitev socijalnega vprašanja kakor Anglija. Prednjači pa tudi vsem v skrbi za mladino. Na Angleškem in v Zjedinjenih državah ameriških so iz¬ dali zakon, da se ne sme prodajati in od¬ dajati tobaka mladini izpod 14. leta. Kdor bi to prepoved prelomil, kaznovan bi bil z denarno globo, ali bi pa moral v zapor. Dobro vedoč, da je od mladine odvisna vsa sreča države, posvečujejo omenjene vlade vso skrb dobri vzgoji mladine. Povsod uvidevajo važnost dobre vzgoje. Ali zaman iskati dobre vzgoje pri materi, ki hčerko pošilja po žganje in ji pomaka vanj kruh; ali dokler oče dovoli sinu pipo in mu celo tobaka napravi. Dokler ne izgine iz naših hiš žganje in tobak, ter se jima vsaj mladina ne odpove, ne moremo govoriti o pametni vzgoji. Nobena šola ne bo popravila mladeniča, ki očetu denar krade jn ga za tobak daje, niti hčere, ki rada 64 žganje pije, Tu se zganite stariši, tu za¬ stavi šola in cerkev uplivno besedo, da rešiš mladino, naše narodno upanje. Toda, kjer kadi samo mož, je le ena nesreča v hiši; kjer kade pa tudi otroci, tam so na stežaj odprta vrata vsem ne¬ srečam. Nekateri stariši so preveč po¬ pustljivi svojim otrokom, zlasti oče se rad poigra s svojim sinčkom in mu sam po¬ tiska smrdljivo pipo v usta. Nevednost in nespametnost starišev igra tudi tu veliko vlogo in je več¬ krat neposredni vzrok prezgodnje smrti otrok. Zato tudi po pravici trdi naš nesmrtni Slomšek: „Za mladino je bolje biti brez denarja kakor brez vladarja! Mehkužno vzrejeni otroci so puhli repi po¬ dobni, vse svoje žive dni rahli, sebi in svojim ljudem velika nadloga. Če pa mi¬ slijo stariši, da se otrok poboljša, ko obiskuje šolo, znajte kaj pravi isti Slomšek: „Svetse po samih šolah ne po¬ boljša, ako ne položijo stariši doma pravega temelja." Tedaj prva skrb za pošteno in plemenito vzgojo otrok je izročena starišem, ker, ako otroci prve 65 šole ne najdejo doma, ostanejo vse svoje življenje kilav rod. „Prvo seme poučenja starišev najgloblje pade, najdalje ostane in obrodi tudi najlepši sad.“ Če ne skrbe stariši za pravo vzgojo svojih otrok, če se jim popušča pri vsaki stvari, tedaj si sami šibo pletejo, s katero jih bodo otroci enkrat od hiše podili, ker razuzdani otroci so starišev počasna ali gotova smrt. Zato pazite na svoje otroke z budnim očesom! Kamor se drevesce nagne, bo rastlo in padlo drevo. Tedaj učite, svarite in bo¬ dite strogi pri vzgoji svojih otrok. Če bi se vam pa otroci kljub vašemu opominjanju in svarjenju postavili po robu in delali ravno nasprotno, kar vi vkažete, tedaj vam priporoča škof in knez lavantinski A. M. Slomšek brezovo olje, ki ozdravi raz¬ vade mladih ljudij. Nič ne dene, če se ti sinček malo namrdne; dokler mu vi, sta¬ riši, kupujete kruha, skrbite za obleko in stanovanje, ste tudi vi odgovorni za otroke. Oni so dolžni spoštovati in ubogati svoje stariše kar je izrečno tudi božja volja. Se¬ veda mora biti pri vsaki stvari neka mera. Stariši se ne smejo preveč posluževati bre- 66 zovega olja, zlasti tedaj ne, kedar so jezni. „Šiba naj bo zdravilo, a ne vsakdanje ko¬ silo za otroke." Od starišev je torej odvisna sreča otrok samih, do¬ mače hiše in narodne bodočno¬ st i, ker „kriva vzgoja otrok je slabih časov mati," a ..pametni otroci so starišev naj¬ večje bogastvo." Rojstna hiša je torej prva poklicana, da položi pravi temelj dobre vzgoje, šole in cerkev le nadaljujejo in izpopolnjujejo delo starišev. Na sploh imajo stariši prvo besedo pri vzgoji otrok. Kakoršno seme vsejejo, tako žetev bodo tudi imeli. In kdo si ne bi želel dobrih, zvestih sinov in poštenih hčerž? Ako vam je, stariši, res kaj do tega, potem privadite otroke naprej redu. Red je vedno in povsod podlaga vsem čednostim. Odrasli naj se pe¬ čajo s tem, kar tiče odraslim, otroci pa z otroškim. Vsakemu svoje. Le žganja in to¬ baka nikomur, ali vsaj ne mladini! To bode pravi začetek dobre vzgoje in v kratkem času se mora svet spreobrniti, 67 ker slopi na površje čili, krepki naraščaj, ki ne pozna niti alkohola niti nikotina. Z nikotinom in alkoholom okuženi zarod mora zveneti in izginiti brez sledu; na njegovo mesto stopi korenjaški rod, ki si je zapisal na svojo zastavo. »Proč z alkoholom, proč z nikotinom!" Naj sklenem svoj poduk o škodlji¬ vosti tobaka pri odraslih in zlasti o pogu- bonosnein vplivu na mladino z besedami Štefana, v znameniti Slomškovi knjigi »Blaže in Nežika". Tu pripoveduje Štefan sam svoje bedno in nesrečno življenje, katero je kon¬ čal na vislicah. »Stariši so me premalo v strahu imeli in preveč svojevoljnosti dali. Storil sem, kar me je bilo volja. Videl sem očeta kaditi in jaz sem se tobaku tudi pri¬ vadil. Še ne deset let star sem očetu tobak jemal, pa tudi po sejmih fajfe kradel. Moja mati je vse to vedela, pa me ni prav po¬ svarila." Začel je s tobakom, nadaljeval s tihotapstvom, dvakrat všel od vojakov, mati pa ga je vedno prikrivala in zagovarjala. Slednjič je prišel pravici v roke, ki ga je obsodila v smrt na vešalah. »Moja strašna smrt," tako sklepa svoj govor, »moja strašna 68 smrt naj starišem pokaže, kam otroci pri¬ dejo, ki preveliko svojevoljnost imajo," To vam bodi dragi stariši, v opomin, da posvetite vso skrb dobri vzgoji svojih otrok ter se vam jih ne bo treba kedaj sramovati. V kali morate zadušiti vsako slabo navado, zlasti pazite na zdravje svojih otrok; zabranite jim vse, kar bi moglo prečiti njihov telesni in duševni razvoj, zlasti žganje in tobak. Tako boste izpolnili svojo sveto dolžnost in verujte vaš trud se obilno poplača. Pri tem vam pojdejo vedno radovoljno na roko cerkev in šola. Toda najprej morate storiti vi svojo dolžnost in šele potem smete pričakovati tudi od drugih, da vam pomagajo pri tem težavnem ali svetem posdu. Dobra vzgo¬ ja je temelj dobrega in srečnega življenja. Da dosežete pa svoj smoter, odpravite iz svojih hiš žganje in tobak, zlasti naj ne pride mladina ne blizu nepoleg. Varujte se, dokler je čas, da se tudi nad vami ne izpolnijo besede Škota Slomšeka, da, „kjer mladi kadijo, tam pogosto boben ropoče." % narodna in univerzitetna knjižnica