Jana Hojnik Univerza na Primorskem, Fakulteta za management jana.hojnik@fm-kp.si Tina Bratkovič Kregar Univerza na Primorskem, Fakulteta za management tina.bratkovic.kregar@fm-kp.si Doris Gomezelj Omerzel Univerza na Primorskem, Fakulteta za management doris.gomezelj@fm-kp.si Podjetniška namera študentov in njihovo zaznavanje ovir v okolju Z raziskavo smo želeli preučiti, kako študenti zaznavajo ovire za vstop v podjetništvo. Na podlagi podatkov, zbranih s pomočjo vprašalnika na vzorcu 193 študentovUniverzenaPrimorskem, smo identificirali pet sku- pin ovir za podjetništvo. V nadaljevanju smo s pomočjo klastrske analize študente iz vzorca razdelili v štiri skupine glede na njihovo zaznavanje ovir za podjetništvo. Slednje nam je omogočilo identificirati tiste skupine študentov, ki imajo največji potencial za podjetništvo (t. i. potencialni in delni podjetniki), in hkrati pridobiti informacije o tem, katere so najpo- membnejše ovire, ki študente odvračajo od podjetniške poti. Skladno s tem smo oblikovali predloge, s katerimi lahko na učinkovit način nasla- vljamo zaznane ovire za podjetništvo ter krepimo podjetniške kompe- tence študentov, ki so potrebne za ustanovitev podjetja in uspešno pod- jetniško pot. Ključne besede: podjetništvo, podjetniška namera, ovire za podjetništvo, študenti, Slovenija Entrepreneurial Intention of Students andTheir Perception of Obstacles in the Environment The aim of this study is to analyze how students perceive barriers to en- trepreneurship. Based on data collected by a questionnaire on a sample of 193 students from University of Primorska (Slovenia), we identified five factors related to barriers to entrepreneurship. By adopting a clus- ter analysis, we divided the sample into four distinct groups of students based on their perceived barriers to entrepreneurship.The latter enabled us to identify the group of students with the highest potential for en- trepreneurship (i. e. prospective and limited entrepreneurs) and accord- ing to this provide advise on how to decrease the perceived barriers and contribute to the development of competencies that are necessary for starting their own business. Keywords: entrepreneurship, entrepreneurial intentions, barriers to en- trepreneurship, students, Slovenia https://doi.org/10.26493/1854-4231.16.17-23 Podjetništvo in mladi Podjetniki s svojimi inovativnimi podjetniškimi idejami vsak dan pomembno prispevajo h gospo- darskemu razvoju posameznih držav in k dvigu splošne blaginje družbe. Mala in srednje velika podjetja (msp) so že dlje časa prepoznana kot glavni steber gospodarstva Evropske unije (eu) in predstavljajo gonilna silo inovativnosti, ra- zvoja in napredka. Zato nas številna prizadeva- nja za spodbujanje podjetniške miselnosti, pose- bej med mladimi, in dvig podjetniškega duha na državni, regionalni in lokalni ravni več ne pre- senečajo. Spodbujanje podjetništva znotraj raz- ličnih panog, starostnih skupin in držav je po- stala prioriteta eu. Države so spoznale, da na razvoj regije vpliva predvsem razvijanje njenega notranjega potenciala, zato sta v zadnjih letih v ospredju predvsem skrb za obstoječa podjetja v regiji kot tudi razvijanje instrumentov, ki spodbu- jajo samozaposlovanje (Evropska komisija 2014). V okviru programov spodbujanja zaposlovanja se posebnopozornost posvečamladimmed 15. in 24. letom starosti, pri katerih stopnja brezposelnosti že od leta 2008 ostaja na visoki ravni. V neka- terih državah eu je stopnja brezposelnosti v tej starostni skupini v letu 2013 prerastla 50 odstot- kov (npr. Hrvaška, Španija, Grčija). Do danes je sicer stopnja brezposelnosti v večini držav padla, a management 16 (2021) številka 1 17 Jana Hojnik idr. | Podjetniška namera študentov in njihovo zaznavanje ovir v okolju podatki kažejo, da je bilo avgusta 2020 med mladimi v eu še vedno 20 odstotkov brezposelnih (Evropski parlament 2017). Kljub številnim prizadevanjem (kot npr. pro- grami podjetniškega usposabljanja, start-up vi- kendi/delavnice, hekatoni, natečaji, finančne spod- bude ipd.), da bi spodbudili podjetniško aktivnost medmladimi, izkoristili njihov potencial in spod- budili njihovo inovativnost ter ustvarjalnost, pa se le manjši odstotek mladih, ki vsako leto uspe- šno zaključi študij, odloči za ustanovitev lastnega podjetja. Le malokdo po študiju izkaže željo po ustanovitvi lastnega podjetja in v podjetništvu prepozna karierno priložnost oz. alternativo za- poslitvi v uveljavljenem podjetju. Večina jih raje poišče drugo vrsto plačane zaposlitve. Raziskave kažejo, da je bilo v začetkudrugega tisočletjamanj kot 10 mladih vključenih v podjetništvo (Israr in Saleem 2018). Raziskava na vzorcu mladih po- sameznikov iz Velike Britanije, starihmed 15 in 18 let, je pokazala, da bi se štirje od petih posame- znikov raje zaposlili v podjetju, kot pa ustanovili lastno podjetje (Bric 2017). Do podobnih ugoto- vitev so prišli v okviru raziskave med evropskimi študenti, kjer so podatki pokazali, da je zgolj de- setina študentov zainteresiranih za ustanovitev lastnega podjetja v obdobju treh let po prejemu diplome (Israr in Saleem 2018). Želja po stabilni zaposlitvi prevladuje tudi med mladimi v Slove- niji (Bric 2017). Pri odločanju za podjetništvo in pred prvim korakom proti samostojni podjetniški poti gre venomer za presojanje razlogov za zaposlitev v uveljavljenem podjetju v primerjavi z razlogi za ustanovitev lastnega podjetja. Stabilnost in var- nost zaposlitve sta dva dejavnika, ki posameznike pogosto prepričata v iskanje zaposlitve v že uve- ljavljenem podjetju. Kateri pa so najpogostejši motivi, zaradi katerih se posameznik odloči za podjetništvo? V nadaljevanju povzemamo ugo- tovitev raziskave Globalni podjetniški monitor (gem) glede najpogostejših razlogov za ustanovi- tev lastnega podjetja. V okviru raziskave gem razloge za ustanovi- tev lastnega podjetja delijo v štiri skupine, in si- cer: (1) želja po ustvarjanju sprememb v svetu, (2) želja po ustvarjanju premoženja oz. višjega dohodka, (3) želja po nadaljevanju družinskega podjetja oz. tradicije ter (4) potreba po preživetju. Leta 2019 je bilo ugotovljeno, da se je kar 60,1  zgo- dnjih podjetnikov1 v Sloveniji za samostojno podje- 1Celotno zgodnjo podjetniško aktivnost sestavljajo na- stajajoči in novi podjetniki.Mednastajajoče podjetnike tniško pot odločilo zaradi preživetja, 48,2 zgodnjih podjetnikov pa se je za podjetništvo odločilo zaradi želje po tem, da bi v svetu nekaj spremenili. Na tre- tjem mestu sledijo posamezniki, ki so se za ustanovi- tev lastnega podjetja odločili zaradi želje po ustvarja- nju premoženja oz. večjega dohodka (47,1 ). Nada- ljevanje družinske podjetniške tradicije se je kot razlog za ustanovitev podjetja znašlo na četrtem mestu s 23,2  posameznikov (Rebernik in Širec 2020). Omenili smo, da imajo mladi neprecenljiv po- tencial, ki pa ga ne znajo vedno unovčiti. Če že- limo spodbuditi podjetniško aktivnostmednjimi, moramo najprej ugotoviti, kateri dejavniki vpli- vajo na njihovo odločitev za samostojno podjetni- ško pot, in hkrati razumeti, kaj jih pri tem ovira oz. zavira. Z učinkovitim prepoznavanjem ovir in še bolj z uspešnim reševanjem le-teh lahko obli- kovalci politik in odločevalci uspešno odpravljajo prepreke za podjetništvo in oblikujejo okolje, ki bo spodbudno vplivalo na podjetniško namero mladih. V nadaljevanju na kratko predstavljamo podjetniško namero in njeno vlogo pri odločitvi posameznika za podjetništvo. Podjetniška namera študentov Pretekle raziskave potrjujejo močno povezavo med podjetniško namero in dejanskim uresniče- vanjem podjetniških zamisli, zato je razumevanje podjetniške namere in njenih dejavnikov ključno pri spodbujanju podjetništva. Dermol in Rožma- nova (2014) podjetniško namero opisujeta kot stanje duha, ki posameznika usmerja in vodi ak- tivnosti v smeri razvoja nekega poslovnega kon- cepta in pomembno vpliva na njegovo kritično ter strateško razmišljanje. Posamezniki se razlikujejo glede na prisotnost podjetniške namere, kar je posledica različnih de- javnikov tako na individualni kot tudi družbeni ravni, kot so npr. osebnostne lastnosti, motiva- cija, izobrazba, politični in ekonomski dejavniki, ovire v okolju itd. V preteklih raziskavah so bile v povezavi s podjetniško namero med najpogo- steje analiziranimi osebnostnimi lastnostmi ino- vativnost, samoučinkovitost, samozaupanje, na- uvrščamo posameznike, ki so dejansko že začeli izva- jati aktivnosti za ustanovitev podjetja ali so podjetje že ustanovili pred manj kot tremi meseci. Med nove podjetnike pa sodijo tudi posamezniki, ki imajo pod- jetje več kot tri mesece in izplačujejo plače, vendar ne več kot tri leta in pol. Celotno zgodnjo podjetniško ak- tivnost merimo z indeksom zgodnje podjetniške aktiv- nosti – tea (angl. total early-stage entrepreneurial acti- vity) (ipmmp b. l.). 18 management 16 (2021) številka 1 Jana Hojnik idr. | Podjetniška namera študentov in njihovo zaznavanje ovir v okolju Ženske 68 Moški 125 Slika 1 Spol udeležencev raziskave >30 let 17 25–30 let 15 <25 let 161 Slika 2 Starost udeležencev raziskave Lastnik podjetja 4 Nezaposlen 22 Zaposlen 167 Slika 3 Status zaposlitve udeležencev raziskave klonjenost tveganju in marljivost (Remeikiene, Startiene in Dumciuviene 2013). Zlasti samoučin- kovitost se je izkazala kot zelo pomemben dejav- nik uresničevanja podjetniške namere. Oprede- limo jo lahko kot prepričanje posameznika v nje- gove sposobnosti za uspešno izvajanje nalog in dosego zastavljenih ciljev. Pri podjetniški samou- činkovitosti so naloge in cilji vezani na področje podjetništva. Po raziskavi gem se Slovenija glede na zaupa- nje v lastne podjetniške kompetence, potrebne za začetek posla, uvršča nad evropsko povprečje, in sicer je v letu 2019 57,46 posameznikov menilo, da ima potrebne podjetniške kompetence (pov- prečje evropskih držav znaša 50,61). Glede na dejstvo, da se več kot polovica anketiranih čuti sposobne biti podjetnik, pa lahko vidimo, da je odstotek glede podjetniške namere precej nižji. V letu 2019 je v Sloveniji namero po ustanovitvi la- stnega podjetja izkazalo 16,6 ljudi, kar državo uvršča na šesto mesto na lestvici evropskih držav (Rebernik in Širec 2020). Kljub temu, da raziskave kažejo povezavomed podjetniško namero in kasnejšo podjetniško ak- tivnostjo, pa še vedno obstaja pomemben in velik razkorak med obema. Poleg dejavnikov na indivi- dualni ravni podjetniško namero namreč določa tudi okolje, v katerem posameznik živi. V mno- gih državah je neustrezno podjetniško okolje od- govorno za nizko stopnjo podjetniške aktivnosti med prebivalstvom. Slednje nakazuje na potrebo po hkratnem spodbujanju podjetništva in zmanj- ševanju zaznanih ovir zanj v okolju. S prepoznavanjem glavnih ovir za podjetni- štvo med mladimi lahko prispevamo k boljšemu razumevanju procesa, kako se posameznik od- loča za podjetništvo, razumemo njegove strahove in zdržke ter skladno s tem oblikujemo ukrepe, ki bodo učinkovito naslavljali prepoznane ovire. V nadaljevanju predstavljamo izsledke raziskave glede zaznanih ovir za podjetništvo med štu- denti, ki je bila izvedena med študenti Univerze na Primorskem. Ovire za vstop v podjetništvo Strah pred morebitnim neuspehom, pomanjka- nje znanja, birokratske ovire, šibka podpora vla- dnih politik, pomanjkanje finančnih sredstev ipd. so razlogi, ki marsikaterega posameznika odvr- nejo od podjetniške poti. Nedavna raziskava med evropskimi študenti poslovnih ved je pokazala, da med študenti kot največji oviri za podjetni- štvo veljata pomanjkanje denarja in pomanjkanje veščin (Iakovleva idr. 2014). Do podobnih ugo- tovitev so prišli v okviru raziskave med grškimi študenti, ki so sicer izkazali pozitiven odnos do podjetništva, a so hkrati izrazili prepričanje, da niso dovolj pripravljeni za samozaposlitev (Fafa- liou 2012). Zaviralnih dejavnikov je torej več in se prav tako kot dejavniki podjetniške namere razliku- jejo po posameznikih. Z namenom boljšega razu- mevanja problematike na slovenskih tleh smo na Univerzi na Primorskem izvedli raziskavo glede zaznavanja ovir za podjetništvo med študenti. Ker študenti predstavljajo mlade odrasle, ki bodo v kratkem vstopili na trg dela in iskali zaposli- tvene priložnosti, smo jih identificirali kot naj- primernejšo populacijo za izbrano raziskavo. Po- datki so bili zbrani s pomočjo vprašalnika, ki je temeljil na predhodno razvitih merah po Bran- cujevi, Munteanuju in Gligorjevi (2012) in je sku- pno zajemal 22 trditev, vezanih na ovire za podje- tništvo. Anketiranci so s pomočjo petstopenjske Likertove lestvice izrazili, v kolikšni meri se stri- njajo s posameznimi trditvami (1 – nikakor se ne strinjam, 5 – popolnoma se strinjam). Na anketni vprašalnik je odgovorilo 193 štu- dentovUniverzenaPrimorskem, od tega 125 žensk (64,8) in 68 moških (35,2 ) (slika 1). Glede sta- management 16 (2021) številka 1 19 Jana Hojnik idr. | Podjetniška namera študentov in njihovo zaznavanje ovir v okolju Preglednica 1 Skupine študentov glede na zaznane ovire Skupina  Nepodjetniki Skupina  Iskalci užitkov Skupina  Potenc. podjetniki Skupina  Delni podjetniki Sredstva –, , –, , Osebna pričakovanja in strahovi , , –, , Politično-ekonomsko okolje , , –, , Podjetniški življenjski slog , , –, –, Družbeno okolje –, –, , –, rosti je bila razporeditev vzorca naslednja: mlajši od 25 let (161; 83,4), med 25 in 30 let (15; 7,8 ), starejši od 30 let (17; 8,8) (slika 2). Večina štu- dentov iz vzorca je bilo dodiplomskih študentov (157; 81,3 ), ostali so bili podiplomski študenti (36; 18,7 ). Med študenti iz vzorca je bilo 167 (86,5 ) študentov nezaposlenih, 22 (11,4) za- poslenih, štirje (2,1 ) pa so bili lastniki podje- tja (slika 3). V času raziskave je bilo 14 (7,3 ) študentov brez opravljenega podjetniškega pred- meta, 140 (72,5 ) z enim opravljenim podjetni- škim predmetom in 39 (20,2 ) z dvema ali več opravljenimi podjetniškimi predmeti. Zbrani podatki so bili analizirani s pomočjo statističnega programa spss z uporabo eksplo- ratorne faktorske analize in klastrske analize. Z eksploratorno faktorsko analizo smo ovire za podjetništvo razvrstili v pet skupin, in sicer (1) sredstva, (2) osebna pričakovanja in strahovi, (3) politično-ekonomsko okolje, (4) podjetniški ži- vljenjski slog in 5) družbeno okolje. V nadalje- vanju je bila uporabljena klastrska analiza, s po- močjo katere smo študente iz vzorca glede na za- znane ovire za podjetništvo razvrstili v štiri raz- lične skupine (preglednica 1): (1) nepodjetniki, (2) iskalci užitkov, (3) potencialni podjetniki in (4) delni podjetniki. V nadaljevanju so podani opisi posameznih skupin študentov. Nepodjetniki predstavljajo skupino študentov, ki kot zaviralce podjetništva oz. ovire za samo- stojno podjetniško pot zaznavajo vseh pet iden- tificiranih skupin ovir: sredstva, osebna pričako- vanja in strahove, politično-ekonomsko okolje, podjetniški življenjski slog in družbeno okolje. Na podlagi ugotovljenega ocenjujemo, da je moti- viranje posameznikov iz skupine nepodjetnikov za samostojno podjetniško pot izredno težko, če ne nemogoče, saj v okolju zaznavajo številne ovire, hkrati pa v podjetništvu ne vidijo priložnosti. Drugo skupino študentov smopoimenovali iskalci užitkov in predstavljajo posameznike, ki največjo oviro za samostojno podjetniško pot prepozna- vajo v življenjskem slogu podjetnikov. Osebna pričakovanja/strahovi in politično-ekonomsko okolje zanje predstavljajo manjšo oviro za podje- tništvo, medtem ko sredstev in družbenega oko- lja sploh ne zaznavajo kot oviri za podjetništvo. Kljub temu menimo, da je za to skupino posame- znikov malo verjetno, da se bodo v prihodnje od- ločili za podjetništvo, saj življenjski slog podjetni- kov, ki je zaznamovan z dolgim in kontinuiranim delovnikom, nedorečenim delovnim časom in ne- plačanim dopustom zanje predstavlja pomembno oviro za podjetništvo. V nasprotju s prvima dvema skupinama štu- dentov sta naslednji dve (potencialni podjetniki in delni podjetniki) bolj naklonjeni podjetništvu, za- radi česar ocenjujemo, da je največ pozornosti in ukrepov za spodbujanje podjetništva potrebno usmerjati vanju. S tem lahko zagotovimo naj- boljše pogoje, da bodo ti posamezniki nekega dne svojo podjetniško namero tudi dejansko uresni- čili. Tretjo skupino študentov smo tako poimeno- vali potencialni podjetniki, saj je za njih značilno, da večine dejavnikov ne zaznavajo kot ovire za podjetništvo (sredstva, osebnapričakovanja/stra- hovi, politično-ekonomsko okolje in podjetniški življenjski slog), kot oviro prepoznavajo le druž- beno okolje, čeprav tudi v temprimeru povprečne vrednosti niso bile visoke. Študenti iz te skupine ocenjujejo, da s strani družine in prijateljev ni- majo zadostne podpore pri morebitni ustanovi- tvi podjetja. Navedeno nakazuje potrebo po večji proaktivnosti profesorjev, mentorjev in drugih podpornih služb na fakultetah ter večjo vpetost institucij iz podpornega okolja za podjetništvo pri nudenju ustrezne podpore izbranim študen- tom, in sicer lahko v obliki dodatnih usposabljanj, individualnih svetovanj in možnosti povezova- nja s ključnimi deležniki podjetniškega ekosis- tema. Četrto skupino študentov smopoimenovali delni podjetniki, saj ovire za podjetništvo zazna- vajo v sredstvih, osebnih pričakovanjih/strahovih in politično-ekonomskem okolju, ne pa v podje- 20 management 16 (2021) številka 1 Jana Hojnik idr. | Podjetniška namera študentov in njihovo zaznavanje ovir v okolju Preglednica 2 Demografske značilnosti posameznih skupin študentov Značilnost Kategorija Vzorec Skupina  Nepod- jetniki Skupina  Iskalci užitkov Skupina  Potencialni podjetniki Skupina  Delni podjetniki f  f  f  f  f  Spol Ženske  ,  ,  ,  ,  , Moški  ,  ,  ,  ,  , Starost Mlajši od  let  ,  ,  ,  ,  , Med  in  let  ,  ,  ,  ,  , Več kot  let  ,  ,  ,  ,  , Raven študija b (dodip.) . letnik  ,  ,    ,  , b (dodip.) . letnik  ,  ,  ,  ,  , b (dodip.) . letnik  ,  ,  ,  ,  , b (dodip.) Absolvent  ,  ,  ,  ,  , b (podip.) . letnik  ,  ,  ,  ,  , b (podip.) . letnik  ,  ,  ,  ,  , Status Nezaposlen  ,  ,  ,  ,  , Zaposlen  ,  ,  ,  ,  , Lastnik svojega podjetja  ,  ,    ,  , Število obis- kanih podjet. predmetov Nič predmetov  ,  ,  ,  ,  , En predmet  ,  ,  ,  ,  , Dva ali več predmetov  ,  ,  ,  ,  , Podjetniška namera Da  ,  ,  ,  ,  , Ne  ,  ,  ,  ,  , Notes f – frekvenca. tniškem življenjem slogu in družbenem okolju. Slednje pomeni, da ti študenti lahko v prihodnje postanejo podjetniki iz nuje ali prepoznane prilo- žnosti. Zato je za pripadnike te skupine še posebej pomembno, da so v okviru študija deležni ustre- znega podjetniškega izobraževanja, saj lahko s tem krepijo lastno ustvarjalnost, usmerjenost v reševanje težav ter zaznavanje priložnosti in pri tem osvojijo še vrsto drugih kompetenc, ki so po- trebne za samostojno podjetniško pot. Z ustre- znim učnim okoljem, ki študentom omogoča iz- kustveno učenje preko povezovanja teorije in pra- kse, lahko v teh študentih vzbudimo zanimanje za podjetništvo, jih opremimo s potrebnim zna- njem in jih usmerimo na samostojno podjetniško pot. Ob tem pa je nadvse pomembno, da jim skozi izobraževalni proces ne omogočimo zgolj pridobi- vanja podjetniških kompetenc, temveč tudi okre- pimo občutek zaupanja v lastne sposobnosti (t. i. samoučinkovitost), zlasti prepričanje, da so spo- sobni uspešno voditi lastno podjetje. Na podlagi analize zaznavanja ovir za podjetništvo med štu- denti lahko trdimo, da imata največ možnosti za samostojno podjetniško pot skupini tri (potenci- alni podjetniki) in štiri (delni podjetniki). Preglednica 2 prikazuje demografske značilno- sti posameznih skupin študentov, ki smo jih obli- kovali s pomočjo klastrske analize. Skupino ne- podjetniki sestavljajo večinomaštudentke (79,4), ki so mlajše od 25 let (92,1 ), obiskujejo drugi le- tnik dodiplomskega študijskegaprograma (68,3 ), so v večini nezaposlene (92,1 ) in so v času do raziskave obiskale en podjetniški predmet. Glede podjetniške namere smo ugotovili, da večina od njih v naslednjih treh letih ne namerava ustano- viti lastnega podjetja (69,8). Skupino iskalci užitkov prav tako večinoma se- stavljajo ženske (62,2 ), ki so mlajše od 25 let (82,2 ), obiskujejo drugi letnik dodiplomskega študijskega programa (55,6), so v večini neza- poslene (77,8) in so v obdobju do raziskave obi- skale en podjetniški predmet (66,7 ). Več kot po- lovica študentov iz te skupine v naslednjih treh letih ne namerava ustanoviti lastnega podjetja (62,2 ). V tretji skupini, ki zajema potencialne podje- management 16 (2021) številka 1 21 Jana Hojnik idr. | Podjetniška namera študentov in njihovo zaznavanje ovir v okolju tnike, je delež žensk in moških skoraj enakovre- den (48,5  moških in 51,5 žensk) in večina je mlajših od 25 let (72,7 ). Podobno kot v prvi in drugi skupini študentov je tudi v tretji sku- pini največ dodiplomskih študentov, ki obiskujejo drugi letnik študija (60,6 ). Med potencialnimi podjetniki je prav tako največ nezaposlenih štu- dentov (75,8), ki so v času do raziskave obiskali en podjetniški predmet (78,8). Za razliko od pr- vih dveh skupin je večina študentov iz te skupine izrazila namero po ustanovitvi lastnega podjetja v naslednjih treh letih (69,7 ). V zadnji skupini, ki smo jo poimenovali delni podjetniki, prevladujejo ženske (58), ki obisku- jejo drugi letnik dodiplomskega študija (52 ) in so mlajše od 25 let (80). Večina posameznikov v skupini je nezaposlenih (94) in z enim podje- tniškimpredmetom (70). Glede podjetniške na- mere smo ugotovili, da je v skupini nekoliko več študentov, ki v naslednjih treh letih ne namerava ustanoviti lastnega podjetja (54), v primerjavi s študenti, ki so izrazili namero po ustanovitvi la- stnega podjetja (44). Z razvrstitvijo študentov v različne skupine glede na ovire, ki jih zaznavajo pri potencialni sa- mostojni podjetniški poti, smo pridobili podrob- nejše informacije o tem, katera skupina študen- tov je najbolj naklonjena podjetništvu in v najve- čji meri izkazuje namero po ustanovitvi lastnega podjetja. Na podlagi vpogleda v ovire, ki jih za- znavajo študenti znotraj posameznih skupin, smo pridobili znanje, s katerim lahko učinkovito na- slavljamo prepoznane ovire in ustvarimo spodbu- dno okolje, v katerem bodo študenti lahko uresni- čili svojo podjetniško namero, predvsem pa bodo na to pot stopili bolje opremljeni. Kako lahko torej prispevamo k večji podjetniški aktivnosti med mladimi? Evropski parlament in Svet Evropske unije sta leta 2006 podjetnost uvrstila med osem ključnih kompetenc za vseživljenjsko učenje. Podjetnost kot kompetenca je bila opredeljena kot zmožnost izkoriščanja priložnosti in uresničevanja zami- sli ter pretvarjanja teh priložnosti in zamisli v vrednost za druge (Priporočilo Sveta z dne 22. maja 2018 o ključnih kompetencah za vseživljenj- sko učenje 2018). Zato je pomembno, da mla- dim v okviru izobraževalnega procesa omogo- čimo razvijanje te kompetence. Menimo, da je treba k reševanju težave pristopiti celostno in podjetniško znanje, kompetence ter veščine raz- vijati na vseh ravneh izobraževalnega procesa (od primarne do terciarne), s čimer bomo spodbu- jali inovativnost, proaktivnost in kritično mi- šljenje mladih, jih usmerjali v reševanje težav, krepili njihov občutek samoučinkovitosti ter s tem posredno tudi njihovo podjetniško namero. Podjetniške vsebine bi tako morale postati ob- vezna sestavina učnih načrtov že na osnovnih in srednjih šolah ter sestavni del študijskih pro- gramov tako poslovnih šol kot tudi šol z dru- gih področij (npr. zdravstva, naravoslovja, hu- manistike, pedagogike ipd.). Pri tem ne zado- stuje zgolj podajanje podjetniških vsebin, temveč je treba učencem in študentom omogočiti izku- stveno učenje, ki bo preko povezovanja teorije in prakse zagotovilo uspešnejši ter učinkovitejši proces učenja. V izobraževanje je potrebno vklju- čevati podjetnike in študentompribližati uspešne podjetniške zgodbe iz lokalnega okolja, s kate- rimi se lahko identificirajo in v njih prepoznajo navdih. Tudi podjetniški dogodki (npr. konfe- rence, delavnice, okrogle mize, start-up vikendi ipd.) in natečaji za izbor inovativnih poslovnih idej (npr. na Univerzi na Primorskem vsako leto poteka festinno, http://www.inno.si/festinno/) za mlade posameznike predstavljajo dragoceno izkušnjo, saj so odličen vir znanja, mehkih veščin in možnosti povezovanja. Vzporedno s krepitvijo podjetniških kompe- tenc in znanj pa je enako pomembno tudi gra- diti na podpornem okolju, ki bo prilagojeno po- sebnostim lokalnega okolja in bo spodbudno vpli- valo na rast ter razvoj obstoječih podjetij in na- stanek novih. Dostop do znanja, kapitala in tr- gov, obstoj inkubatorjev, pospeševalnikov in šte- vilnih priložnosti za sodelovanje ter povezovanje so zgolj nekateri od najpomembnejših elementov vsakega dobrega podjetniškega ekosistema. Če želimo, da se bodomladi pogosteje in pogu- mneje podajali v podjetništvo, pa nenazadnje po- trebujemo tudi družbo, v kateri bodo napake do- voljene, neuspeh pa ne bo pomenil stigme, tem- več zgolj priložnost za učenje. Kot pogosto slišano med podjetniki: »Reward success and failure, pu- nish inaction« (»Naj se nagrajujeta zmaga in po- raz, naj se kaznuje neaktivnost«). Literatura Brancu, L., V. Munteanu in D. Gligor. 2012. »Study on Student«s Motivations for Entrepreneurship in Romania.« Procedia: Social and Behavioral Sciences 62:223–231. Bric, U. 2017. »Podjetništvo? Mladi odgovarjajo: Ne, hvala!« Svet kapitala. https://svetkapitala.delo.si/ finance/podjetnistvo-mladi-odgovarjajo-ne-hvala. Dermol, V., in L. Rožman. 2014. »Model spodbujanja podjetništva 2014.« V Spodbude podjetništvu in pod- 22 management 16 (2021) številka 1 Jana Hojnik idr. | Podjetniška namera študentov in njihovo zaznavanje ovir v okolju jetnosti v Sloveniji, ur. V. Dermol, 19–32. Celje: Med- narodna fakulteta za družbene in poslovne študije. Evropska komisija. 2014. Izvajanje Akta za mala podje- tja na regionalni ravni.Zbirka vodnikov Kako podpi- rati politiko msp iz strukturnih skladov? [Bruselj:] Evropska komisija. https://www.eu-skladi.si/sl/ dokumenti/publikacije/5.pdf. Evropski parlament. 2017. »Brezposelnostmladih: Kako lahko ukrepa eu?« https://www.europarl.europa .eu/news/sl/headlines/priorities/socialna-varnost -in-vkljucenost/20171201STO89305/ brezposelnost-mladih-kako-lahko-ukrepa-eu. Fafaliou, I. 2012. »Students« Propensity to Entreprene- urship: An Exploratory Study from Greece.« Inter- national Journal of Innovation and Regional Develop- ment 4 (3–4): 293–313. Iakovleva, T. A., L. Kolvereid, M. J. Gorgievski in O. Sørhaug, 2014. »Comparison of Perceived Barriers to Entrepreneurship in Eastern and Western Euro- pean Countries.« International Journal of Entrepre- neurship and Innovation Management 18 (2–3): 115– 133. ipmmp. B. l. »Metodologija gem.« https://ipmmp.um .si/globalni-podjetniski-monitor/metodologija -gem/. Israr, M., inM. Saleem. 2018. »Entrepreneurial Intenti- ons among University Students in Italy.« Journal of Global Entrepreneurship Research 8:20. https://doi .org/10.1186/s40497-018-0107-5. Priporočilo Sveta z dne 22. maja 2018 o ključnih kom- petencah za vseživljenjsko učenje. 2018. Uradni list Evropske unije, c 189. Rebernik,M., in K. Širec, ur. 2020. Raznolikost podjetni- ških motivov: gem Slovenija 2019. Maribor: Univer- zitetna založba Univerze v Mariboru. Remeikiene, R., G. Startiene in D. Dumciuviene. 2013. »Explaining Entrepreneurial Intention of Univer- sity Students: The Role of Entrepreneurial Edu- cation.« V Active Citizenship by Knowledge Mana- gement & Innovation: Proceedings of the Manage- ment, Knowledge and Learning International Confe- rence 2013, 299–307. Bangkok, Celje in Lublin: To- KnowPress. management 16 (2021) številka 1 23