49ZGODOVINSKI ̂ ASOPIS • 54 • 2000 • 1 (118)ZGODOVINSKI ̂ ASOPIS • 54 2000 • 1 (1 8) • 49–67 D a r k o D a r o v e c Gospodarsko stanje v Bene{ki Istri 17. in 18. stoletja Skorajda kot stalnica se v poro~ilih rektorjev 17. in 18. stoletja vrstijo opisi Istre kot mizerne, hribovite in kamnite de‘ele, porasle z gozdovi, ki bi sicer po svojih klimatskih razmerah lahko omogo~ala {tevilne obilne pridelke, “pa kaj ko so podlo‘niki leni in nepri- zadevni, tako da raje kot da bi se potrudili z obdelovanjem zemlje, ‘dijo v svoji rev{~ini. Orjejo z majhnimi plugi, tako da komaj kaj obrnejo zemljo, posejejo semena, nato pa ne skrbijo ve~ za kulturo, zato ni ~udno, da je tako slab pridelek, ki pa bi bil s pravim delom in ljudmi lahko vsekakor dosti bolj{i,” opisuje razmere koprski podestat in kapitan {e leta 1795 (Rel., 1795). Toda ali je temu res tako in ali niso pogostokrat istrski na~elniki pretiravali v svojih ocenah samo zato, da bi opravi~ili skromni prihodek, ki se je nabral v dr‘avni blagajni tudi in predvsem na ra~un njihove velike zapravljivosti ali pa zapravljivosti njihove neposredno podrejene ekipe uradnikov? Obilica podatkov, ki jih izpri~ujejo tako osrednji bene{ki oblastni in gospodarski uradi kakor tudi uradi istrskih komunov, potrjuje, da so bila istrska mesta resda revna v primerjavi s kraji v bene{kem zaledju in v Terrafermi. “@enske skrbijo za soline, mo{ki pa so kmetje, ribi~i ali mornarji,” opisuje razmere koprski podestat leta 1598 (Rel., 1598), medtem ko njegov kolega leta 1762 razvr{~a prebivalce v 4 rede (quattro ordini): me{~ane, plemi~e, ribi~e, pomor{~ake in popolare, ki se ubadajo v glavnem z delom na poljih. “Malo je trgov- cev in obrtnikov,” {e pravi, po njegovem pa zato, “ker zaradi bli`ine Trsta ni prave trgovine, in {e ta obrt se omejuje le na najpomembnej{a opravila” (Rel., 10, 100). Me{~ani so se torej po besedah njihovih na~elnikov v glavnem ukvarjali s poljedelstvom, pode`elani pa z `ivinorejo, oljkami ter vinom, le nekaj malega so pridelali tudi `ita. Dohodke so pridobivali od soli, olja, vina, lesa za kurjavo in ribi{tva, nekoliko tudi od izkopavanja gradbenega kamna, od druge polovice 18. stoletja pa se je zlasti na koprskem pode`elju s sajenjem murv uveljavilo pridobivanje svile (CSM, 573, 1767), ki pa v glavnem ni bilo obdav~eno. Nekoliko bolje stoje~a so bila zlasti severnoistrska mesta Koper, Piran, Izola in Milje, ki jih opisujejo kot kraje, “kjer podlo`niki s trudom lepo obdelujejo zemlji{~a in kjer se je kazala ~love{ka prizadevnost v nasprotju z naravnimi danostmi,” ugotavlja koprski pode- stat in kapitan leta 1749 ter dodaja, da je to nedvomno najbolj obdelan kraj v Istri, kjer prebivalstvo nara{~a in je pridno (Rel., 1749). Med njimi se je {e posebno odlikoval Piran, ki je bil tudi dobro poseljen in je razpolagal z dale~ najvi{jimi dohodki med istrskimi komuni. Zato pa je imel poleg podestatove kot edino istrsko mesto uvedeno dvojno nadzorno kon- trolo, eno s strani kapitana Ra{porja, ki je moral v svojem mandatu vsaj enkrat pregledati delovanje komunskih finan~nih ustanov, v pristojnosti koprskega podestata in kapitana pa je bil nadzor nad ~ernidami, to je kme~ko pode`elsko vojsko, lokalno mestno voja{ko enoto (bombardieri), nadzor nad olj~nimi daci in proizvodnjo ter distribucijo soli (Inquisitione degli Ogli et per l’affare de Sali) (Rel., 1670). Piran~ani naj bi zares dobro `iveli, njihov komun je zbral tudi do 11.000 dukatov letnih dohodkov (Rel., 1777), za redno preskrbo z `ive`em pa je skrbel {e bogat fontik. Piran~ani so Benetkam odstopali redne rente soli, imeli so {e donosne dohodke od olja, prizadevni pa so bili ne le v stalnem morjeplovstvu, temve~ 50 D. DAROVEC: GOSPODARSKO STANJE V BENE[KI ISTRI tudi v ribolovu in delu na poljih, tako da so bili v primerjavi z drugimi kraji v Istri v precej bolj{em polo`aju. Le v na{tetih krajih ter {e v Rovinju, ki v 18. stoletju dose‘e med istrskimi mesti primat po {tevilu prebivalcev, se o~itno odvija edina opa‘anja vredna ekonomska dejavnost, ki ji zlasti z vidika pobiranja davkov in drugih rent namenjajo pozornost koprski podestati in kapitani, tedaj po funkciji ‘e trdno v sedlu kot osrednji de‘elni (Provincia) uradniki. Trgovina z avstrijskimi kraji Posebno problemati~na je bila za Istrane vselej preskrba z ‘itaricami, saj so jih doma~ini uspeli pridelati le za 3 do najve~ 6 mesecev v letu, drugo ‘ito za potrebe zlasti mestnega prebivalstva pa so morali uvoziti od drugod, iz mejnih avstrijskih de‘el in iz Trsta (Rel., 1777), dokler in kolikor je bila odprta oziroma dovoljena trgovina s temi kraji, kajti pred- vsem od uveljavitve statusa svobodnih pristani{~ za Trst in Reko (1719) so avstrijske oblasti ne le z visokimi davki, temve~ tudi z visokimi kaznimi prepre~evale trgovino z istrskimi bene{kimi mesti (Rel., 1732). V teh primerih so ‘ito nabavljali predvsem v Furlaniji, saj so jih k temu prisilili bene{ki zakoni, vendar so se ve~krat zaradi pomanjkanja denarja zatekali po ‘ito tudi v Romagno, Senigalijo, Marke, dobivali so ga {e iz pape{ke dr‘ave, iz tur{kih de‘el. Za to so porabili tudi do 40.000 cekinov letno (Rel., 1749), kar bi pomenilo ob povpre~ni ceni stara 16 lir 55.000 starov ‘ita (3,685.000 kg) letno za okoli 70.000 prebival- cev, tj. pribli‘no ~etrt kg kruha na dan na prebivalca.1 Nasploh je bila problematika trgovine z zalednimi avstrijskimi de‘elami tako v 18. kot v predhodnih stoletjih v ospredju gospodarskega dogajanja v bene{ki Istri. [e leta 1608 koprski rektor ugotavlja, da mesto skoraj vse svoje upe stavi na Kranjce in njihovo ‘ito, vendar dodaja, da bi bilo bolje, ko bi namesto {tevilnih trt za~eli sami sejati ‘ito, kot so to storili na Kreti, in sicer iz vsaj dveh razlogov, da bi pridelali ve~ ‘ita in da ne bi prodajali oziroma klali svojih volov, kar po~nejo, ker morajo lastniki opraviti “carratado”,2 kdor pa volov nima, je te obveze opro{~en. “V zadnjem ~asu je tudi mnogo volov pomrlo zaradi zmrzali, zmanjkovalo je hrane zanje, tako da so jim nekateri dali jesti celo slamo s svojih streh”, {e slikovito pojasnjuje koprski podestat (Rel., 1608). Vendar se ~ez slabega pol stoletja naslednik na tej funkciji spominja in o ~emer vedo povedati tudi starej{i, da je bila trgovina z avstrijskim zaledjem sila `ivahna. Arciducali so tudi s po 200 do 300 konji dnevno prihajali v Koper, kar bi bilo 50.000 tovorov letno, v zameno za tukaj{nje proizvode pa so prina{ali `ita, sir, volno, ko`e, `elezo, meso, zlasti goveje za potrebe mestnih mesnic, in druge izdelke, predvsem iz lesa, kot so sodi, razne kadi, ~ebri, {kafi, omare ipd., tedaj pa da je ta promet skoraj povsem prenehal. “Kranjci gredo raje v Trst, Devin, Bakar in Reko, povrh vsega pa {e Tr`a~ani gradijo na na{em ozemlju soline, medtem ko koprske in miljske opusto{ajo, ~eprav je tr`a{ka sol dra`ja” (Rel., 1652). ^eprav je v 15. in 16. stoletju istrska morska sol ‘e globoko prodirala v notranjost avstrijskih de‘el in je predstavljala kljub pogostim razmejitvam obmo~ij med uvozom mor- ske ali kamene soli, ki so jih dolo~ali de‘elni knezi (leta 1543 je Ferdinand I. dolo~il novo mejo, ki je potekala od @elezne Kaple do izliva Dravinje v Dravo in je morska sol ne bi smela prekora~iti; Gestrin, 1965, 153), posrednim kme~kim trgovcem osnovo nadaljnjih mo‘nosti 1 1 cekin = 22 lir; 3,685.000 kg x 1,125 (toliko kruha pride iz kg ‘ita) = 4,145.625 : 70.000 (preb.) = 59,2 kg kruha : 245 dni (8 mesecev) = 0,24 kg kruha/preb. dnevno. 2 T. i. “carratada” (iz carro, it. = voz) je bila splo{na de`elna tlaka za lastnike volov (prim. Klen, 1963). 51ZGODOVINSKI ̂ ASOPIS • 54 • 2000 • 1 (118) trgovanja proti severu vsaj do Drave in celo prek nje v smeri proti Ogrski (Gestrin, 1965,148– 155; Vilfan, 1983, 5–20), se je v 17. in 18. stoletju tehtnica v trgovanju s soljo z zalednimi avstrijskimi de‘elami prevesila v glavnem na Trst in deloma Reko ter Bakar. Trgovina z zalednimi avstrijskimi de‘elami pa v 17. in 18. stoletju ni povsem zamrla. Kot v predhodnem obdobju je do‘ivljala {tevilne vzpone in padce oziroma se je preusmerja- la v nove oblike in razmerja. Tako koprski podestat in kapitan Pietro Loredan leta 1670 z zadovoljstvom poro~a, da se je obnovila trgovina z Avstrijci, ki vsakodnevno prihajajo, “prina{ajo~ les v zamenjavo za sol, pa tudi za vino in olje. Samo od daca za sol iztr‘i fiskalna komora 9.500 lir na leto, pridobi pa se tudi dac za les, ~e ga izvozijo iz mesta.” Na koncu {e opozarja bene{ke oblasti o potrebi ohranitve te trgovine, brez katere bi bilo mesto brez vsake mo‘nosti (Rel., 1670). Toda ta plat istrskega gospodarstva je bila dejansko bolj kot z notranje-gospodarsko- politi~nimi dogajanji povezana z zunanjepoliti~nimi trenji in spopadi med Bene{ko repub- liko in avstrijsko monarhijo. [tevilna pisma in prito‘be so tako z ene kot z druge strani romale na pristojne dr‘avne centralne urade. @e okoli leta 1640 poro~ajo o pravih fizi~nih zaporah cest, ki so vodile iz zaledja v bene{ko Istro (Rel., 1640). Tako so leta 1661 Tr‘a~ani pri Ricmanjih zagradili zaprto cesto s skoraj 4 metri (2 passi; pa{ (passus) ali palica = 191,2 cm; Miheli~, 1985, 30) visokim zidom, tako da je bila zaprta cesta, ki je vodila v Milje in dalje v celotno bene{ko Istro. Koprski na~elnik je ob tem poro~al bene{kemu uradu za meje (Provveditori dei Confini), da je to “v veliko {kodo svobodni trgovini za vse istrske kraje, zlasti v trgovini s soljo s Kranjci, in povzro~a velike skrbi tukaj{njim ubogim podlo‘nikom”, ter zahteval, da se za problem zavzamejo ter vzpostavijo prej{nje stanje. Zanj je bila svobo- dna trgovina v zaledje bene{ka zgodovinska pravica, “kar ka‘ejo dokumenti in risbe, zgo- dovina pa ‘e pri~a o takih poskusih” (CONF, 240). Podrobneje opi{e primera in pogodbe iz leta 1463 in 1486 ter pojasnjuje, da je bilo obakrat dogovorjeno, da ne smejo mussolatov prisiljevati, kamorkoli sami ne bi ‘eleli iti, kar so sklenili tudi v vseh naslednjih mirovnih pogodbah (prim. Gestrin, 1965, 60 sl.). Bene~ani lo~ijo dve vrsti paktov za urejanje zaledne trgovine, in sicer so osnovo zanje predstavljali: 1. tisti neposredno s Trstom iz let 1223 in 1463, ter 2. s cesarsko hi{o iz let 1370 in 1486. Tedaj so sklenili, da bodo ukinjeni daci na ‘ivino, vino in olje za trgovino med bene{ko Istro in avstrijskimi de‘elami, kar sta {e leta 1610 zagotovila cesarski in {panski ambasador v bene{kem Velikem svetu, ter da bodo odstranjene vse ovire v trgovini Kranjcev z Istro, zato pa bodo morale Benetke zagotoviti prosto pomorsko pot v Trst, ki so jo zavirale z obo- ro‘enimi ladjami. O tem so sklepali dogovore {e vsaj v letih 1634, 1645 in 1689, vendar so bili ti vse preve~krat kr{eni z obeh strani. Bene{ka dr‘ava si je namre~ stoletja lastila Jadransko morje ter na ra~un plovbe po njem pobirala tudi zajetne prihodke. Da jim pa to ni ravno najbolje uspevalo, pri~a mdr. poro~ilo koprskega podestata in kapitana Francesca Trona iz leta 1644, ko to‘i nad trgovanjem Avstrijcev po morju, “ki se po‘vi‘gajo na vse na{e predpise in pobiranje davkov, ki so jih dol‘ni. Zato bi po mojem morali uvesti obi~aj, da bi jim vse blago zasegli ali ga na licu mesta zmetali v morje ali pa jih na povratku zajeli in kaznovali, saj jih sicer {~itijo cesarski amba- sadorji.” Predlaga {e, da bi se vsi namenjeni v Trst morali ustavljati v Kopru in tu pla~evati dace (Rel., 1644). Celo tuje ladje, ki so prihajale v tr‘a{ko pristani{~e {e po uvedbi statusa prostega pristani{~a, so morale pla~evati pristojbino za plovbo. V pogledu razvoja posameznih delov dr‘ave pa je bila taka politika prejkone uni~ujo~a za prebivalstvo, ki si ni moglo kaj, da 52 D. DAROVEC: GOSPODARSKO STANJE V BENE[KI ISTRI kljub strogemu nadzoru ne bi posku{alo svojih produktov plasirati na zanimive trge tudi po drugih poteh. Istrani so se z legalno in zlasti ilegalno trgovino preusmerili deloma v Furla- nijo, nekoliko bolj pa v Trst, kjer gre za bolj ali manj isti odjemalski prostor kot v predhod- nem obdobju. Zato pa {e toliko bolj cveti ilegalna trgovina s Kranjsko in kar podo‘ivljajo se liki Martina Krpana. Tudi zato so Bene~ani vlagali kar precej diplomatskih naporov, da je leta 1670 koprski podestat lahko zadovoljno poro~al o pove~anem legalnem prometu z avstrijskim zaledjem. Toda prej kot neposredna pogajanja za svobodne poti v trgovini z Istro so temu verjetno botrovali notranje- in zunanjepoliti~ni dogodki. V letih 1668 do 1670 v avstrijski monarhiji bele‘imo zaroto ogrskih in hrva{kih velika{ev, znano tudi pod imenom zrinjsko-franko- panska zarota. Zlasti s slednjimi so imeli Bene~ani ve~stoletne tesne stike in povezave, zato so si Habsbur‘ani posku{ali pridobiti njihovo naklonjenost. Tudi bene{ka politika je bila skladno s prizadevanji po ohranitvi miru na svojih mejah “prizanesljiva” do avstrijske pomorske trgovine, predvsem pa pri nenehnih spopadih ob mejah med raznimi istrskimi skupnostmi. Do novega kroga pogajanj je pri{lo med letoma 1694–98, ko je na njunih mejah ponov- no grozil ve~stoletni skupni sovra‘nik, Otomansko cesarstvo, proti kateremu je tedaj Bene{ka republika bíla boj za Kreto, Avstrijci pa za Beograd. Tedaj so se dogovorili, da bodo problem glede svobodne trgovine s soljo re{evali direktno med fiskalno komoro v Gradcu ter komu- noma Koper in Milje, zato pa bodo smeli avstrijski podlo‘niki po morju (Golfo) preva‘ati vse razen soli. Toda tudi ta dogovor ni vzdr‘al, in sicer zaradi: 1. Avstrijci niso prena{ali, da jim zaradi tega dogovora bene{ki uradniki pregledujejo vsako barko, 2. Bene~anom pa se je zdelo za malo, da so jim na ra~un le 8.000 modijev soli iz Istre prepu{~ali nenadzorovano vso ostalo trgovino za avstrijske kraje po (njihovem!) morju. Povrh tega so ravno med pogajanji zaustavili neko ladjo, ki je polno natovorjena peljala sol iz Barlette (kraj severno od Barija) v Bakar. Prav sol iz Barlette je bila o~itno daljno- se‘nej{a avstrijska strategija za zagotavljanje preskrbe tr‘a{kega in re{kega pristani{~a s tem artiklom, saj naj bi po mnenju grofa Antonia Sabinija, bene{kega svetovalca, to bil poglavit- ni vzrok za cesarski edikt iz leta 1718, ki je prepovedal “vsem cesarcem, da bi {li v katerikoli kraj v Istri nakupovat sol. Tudi {tevilo mitnic se je zelo pove~alo, tako da ne v Kopru ne v Miljah ni ve~ videti Kranjcev po nakupih soli; poslab{uje se stanje prebivalstva pa tudi dacarjev tega zakupa, ki je eden najpomembnej{ih prihodkov fiskalne komore”. Zato Sabini napro{a Serenissimo, da zavaruje vsaj interese tukaj{njega ubogega prebivalstva, ki mu je to edina trgovina, ter zaradi ekstremne lakote, ki razsaja v teh mesecih zaradi pomanjkanja ‘it (CONF, 240). Odnosi med dr‘avama glede zaledne trgovine in prometa po morju se torej tudi v 18. sto- letju niso ni~ kaj prida spremenili. Vsaka stran je ostajala na svojem stali{~u, s tem da je Bene{ka republika tako ekonomsko kot {e bolj voja{ko izgubljala pozicije v Sredozemlju, morda prav najbolj z deklarirano neodvisnostjo in nevme{avanjem v tedanje voja{ke spopa- de na bli‘njem in {ir{em obmo~ju. Tako dr‘o so ji marsikatere evropske dr‘ave precej zame- rile, zlasti {e Avstrijci, ki so morali nositi vse breme borbe proti tedaj sicer ‘e dokaj utrujeni Visoki porti (prim. Lane, 1978, 450 sq.). Zato so si Avstrijci lahko bolj kot v prej{njih obdobjih dovolili uvajati svoja pravila gospodarske politike ob severnem Jadranu. Vse pogostej{e so bile raznovrstne prepovedi, fizi~ne in finan~ne zapore z visokimi davki za bene{ko blago, tako da so ob koncu 18. stoletja bili na avstrijskem trgu dovoljeni le {e malokateri bene{ki oziroma istrski izdelki. 53ZGODOVINSKI ̂ ASOPIS • 54 • 2000 • 1 (118) Za gospodarstvo bene{ke Istre, predvsem za njene severne dele, je bilo trgovanje z zale- dnimi avstrijskimi de‘elami nedvomno izjemnega pomena. Ker to ni dosegalo ravni iz 15. ali 16. stoletja, je bila tudi splo{na gospodarska rast v naslednjem obdobju v upadanju. Toda ali se lahko le tem ekonomskim odnosom pripi{ejo posledice ne le za neenakomerne gospo- darske trende z drugimi bene{kimi pokrajinami, temve~ celo za nazadovanje, ali pa so razlogi za tako stanje tudi drugje? Doma~i pridelki in trgovina Za Istrane bi moral biti furlanski prostor idealen nadomestek oziroma dopolnilo trgo- vanju s Kranjsko. Furlanija je tedaj potrebovala mnogo olja, vina in tudi soli, sama je pridelala veliko ‘ita, povrhu tega pa je bila celo v isti dr‘avi. Toda ravno slednje je bilo za koli~kaj normalen gospodarski razvoj prej ote‘evalna kot pa olaj{evalna okoli{~ina. Davki za skoraj vse istrske izdelke so bili namre~ precej vi{ji za izvoz v Furlanijo kot pa za v avstrijske de‘ele, kar je bilo {e najbolj opazno pri enem poglavitnih istrskih izvoznih ar- tiklov: olj~nem olju, ki so ga v glavnem preva‘ali po morju. Bene{ka finan~na oblast se je z odkritjem Novega sveta verjetno prej, kot je bilo pri~akovati, zavedla izgube nekaterih poglavitnih trgov, obenem pa je tudi v duhu filozofije moderne dr‘ave o centralizaciji uprave stremela k pridobivanju ~imve~jega dele‘a dohod- kov z raznovrstnim obdav~evanjem. Na tem podro~ju je bila v tedanjem ~asu nedvomno velesila, kakor ka‘ejo {tevilne zakonske uredbe in na~ini ter oblike dav~nega nadzora. Toda ta je, vsaj kar se ti~e Istre, prina{al gospodarskemu razvoju precej ve~ {kode kot pa koristi. Kljub stalno pere~emu pomanjkanju delovne sile in dova‘anju novega prebivalstva, ki je po eni strani pomenilo dotok sve‘e sile, po drugi pa nedvomno tudi svojevrstni kulturni {ok z ve~nivojskimi konfliktnimi situacijami, se ob preu~evanju istrske gospodarske zgo- dovine 17. in 18. stoletja ne moremo izogniti neprijetnemu ob~utku, da se je prebivalstvo vselej upiralo oziroma se na sebi lasten na~in prilagajalo zmeraj novim poskusom in izved- bam obdav~evanja s strani osrednjih bene{kih oblasti. Po drugi strani pa so bene{ke oblasti mnogo strogih ukrepov, ki so jih predpisovale za nadzor dav~nih izterjav, opravi~evale z nevarnostjo tihotapstva, ki je bilo dejansko raz{irjeno. Toda praksa je pokazala ravno na- sprotno, namre~, da so bili vedno vi{ji davki ter omejitve svobode trgovanja glavni krivci vedno ve~jemu razmahu tihotapstva v Istri, kjer sta prednja~ili dve najbogatej{i mesti, Ro- vinj in Piran, malo manj Koper. Z upadom trgovanja z avstrijskimi de‘elami se bene{ka gospodarska politika ni usmerila v za{~ito istrske proizvodnje, kot so ji ve~krat svetovali njihovi rektorji, da bi na primer vi{ek solne proizvodnje odkupili v zameno za prepotrebno ‘ito, ki ga dobijo le po visokih cenah, pa ~eprav po 3 do 4 lire vi{ji ceni, kot je za ‘ito veljala na bene{kem trgu, kar bi celo sprejeli z naklonjenostjo in bi hvalili dobrodu{nost oblasti (Rel., 1663), temve~ so raje ukazali opu{~anje solnih kristalizacijskih bazenov (cavedini). Tako se je fond solnih baze- nov v Miljah, Kopru in Piranu s 7.496 v letu 1594 (Prov., 1044) zmanj{al na 6.775 bazenov leta 1762 (Rel., 1762), torej za skoraj 10%. Upo{tevati pa ka‘e, da je zadnji podatek ‘e iz obdobja, ko je ponovno poraslo povpra{evanje po istrski soli in ko so Bene~ani za~eli vlagati v obnovo Se~oveljskih solin (Rel., 1754, 1763), seveda zopet le kot kredit piranske- mu komunu, in to potem, ko so jim sprva ukazali opustitev dolo~enih solnih fondov. Ukrepe Francesca di Priulija, istrskega inkvizitorja, ki je poleg obstoje~ega daca za ustekleni~enje vina ter vina za izvoz v avstrijske de‘ele (Terre aliene) nalo‘il {e dac 2 soldov za vsako proizvedeno orno vina, si sicer lahko razlagamo v lu~i potreb sodobne 54 D. DAROVEC: GOSPODARSKO STANJE V BENE[KI ISTRI dr‘ave, ki ‘eli z zbiranjem ~im vi{jega prora~unskega zneska centralizirati, obenem pa uravnovesiti vse nivoje vladanja na svojem ozemlju ter tako omogo~iti skladnej{i razvoj ozemeljsko dokaj razpotegnjene dr‘ave. Poleg tega, da je koprski podestat Scipion Minio leta 1614 ugotavljal, da je ta dac prispeval k pove~anju dr‘avnih prihodkov, je {e zapisal, da je bilo kot z vsemi novimi stvarmi tudi pri zakupu tega daca nekaj te‘av, “pomembno pa je, da gre tudi ta prihodek v javno dobro” (Rel., 1614). Na nevarnost takega razmi{ljanja opozarja marsikateri koprski rektor v svojih poro~ilih, zlasti tudi na dejstvo, da so vse ve~ donosnih davkov za~eli odtegovati lokalnim komoram in jih zbirati le v centralnih bene{kih uradih, kot je bil primer z oljem v drugi polovici 18. stoletja. Pred uvedbo novih predpisov naj bi bili po besedah nekaterih koprskih na~elnikov prej vsi bolj zainteresirani za legalni posel s poglavitnimi proizvodi, saj so se davki zbirali in nato tudi tro{ili v de‘eli, manj{e naj bi bile celo utaje davka (Rel., 1784), toda pohlep bene{kih centralnih uradnikov je bil gluh za vsa ta opozorila. Senat je raje sklenil, da polovico stro{kov javne uprave v glavnem istrskem mestu krijejo s polletnimi subvencija- mi,3 ki so kasneje prihajale iz Vidma (Rel., 1795), ter s stalnim kreditiranjem nakupa ‘itaric, ko je dolg za to leta 1780 zna{al ‘e 30.630 dukatov (SM, 17, 251), za celotno bene{ko Istro pa okoli leta 1771 preko 64.000 dukatov (Term.Biave), kot pa da bi prepustili kak razmero- ma donosen davek de‘eli, da bi si ta lahko sama pomagala ali celo razvijala kako proizvod- no dejavnost. Podobnemu procesu lahko sledimo tudi pri eni od naslednjih poglavitnih istrskih deja- vnosti: ribi{tvu. Ribe so bile obdav~ene v trenutku, ko so se zna{le v ribi{kih mre‘ah, nato pri oddaji prodajalcem in kon~no {e v ribarnici. Posebno poglavje pri ribi{tvu kot gospo- darski panogi pa so bile soljene ribe, ki so jih smeli soliti le v kraju ulova, ves pridelek pa je moral romati naravnost v Benetke, kjer je bil zanj velik interes in kjer se je zbiral tudi celoten dr‘avni dav~ni prihodek od tega tedaj iskanega artikla. Kako pa je bil pravzaprav preskrbljen doma~i trg? Razmeroma {tevilni dokumenti pri~ajo, da v istrskih mestih skorajda ni bilo ve~je obrti, ne trgovcev in ne prodajalcev (botteghieri), kolikor pa so bili, so se omejevali le na najpomembnej{a opravila oziroma izdelke, saj niso premogli niti dovolj kapitala, ker ni bilo ne manufaktur, razen redkih obratov za proiz- vodnjo obla~il iz grobe volne (panni grossi; panni di grissi, e rasse4 ), ne zalo‘ni{tva. Glede slednjega je zlasti bene{ki trgovski urad (Cinque Savi alla Mercanzia) ‘e od srede 18. stoletja naro~al istrskim na~elnikom, v prvi vrsti koprskim podestatom in kapitanom, naj poro~ajo o morebitni ve~ji trgovski dejavnosti v istrskih mestih, seveda zlasti z vidika mo‘nosti pobiranja davka od te dejavnosti. Toda odgovori koprskih podestatov so si kar po pravilu silno podobni (CSM, 573, 12.5.1747; 20.9.1758; 17.12.1758). Ni jim znano, da bi bila v Istri sploh kdaj ustanovljena, kot pravijo, dogana,5 ki sprejema uvozno blago, kot oblika razpe~evanja in pobiranja dacev ter pristojbin (tariffe). Nekateri celo odsvetujejo uvajanje zalo`ni{tva v Istro, ker da ni trgovcev na debelo in kljub temu, da morda dajejo kraji ob obali vtis nekega blagostanja, je pode`elje na stopnji mizerije in rev{~ine, tako da bi od tega le te`ko nabrali kak dav~ni prihodek (CSM, 573, 1747). [e za tisto malo blaga, ki ga posamezni prodajalci uva`ajo za prodajo na drobno, je le majhno povpra{evanje in majhna potro{nja, tako da na to blago ni posebnega davka ali drugih pristojbin, razen 3 ASV. SM, npr. reg. 227 – 22.8.1761. Tedaj je zna{ala polletna subvencija 2.319 dukatov. 4 Vrsta obla~il iz grobo obdelane volne, morda imenovana po Ra{ki, torej Srbiji, od koder so volno uva‘ali (prim. Boerio, 1856, 554). 5 Glede pravilnikov in informacij o “doganah”, tj. carinskih postajah, prim. CSM, 59–60; PSD, 54. 55ZGODOVINSKI ̂ ASOPIS • 54 • 2000 • 1 (118) obi~ajnega izvoznega ali tranzitnega daca. Doma~i trgovci (botteghieri) so tako del svoje ponudbe nabavili kar v sami de`eli, zlasti olje, vino in sol, drugo potro{no blago, kot svila, bomba`, razna obla~ila, kovinski izdelki, tobak, smodnik in celo igralne karte, je prihajalo iz Bolzana, Benetk, Padove, Cenede, Castelfranca, precej pa so hodili po nakupih v Videm, kjer so nabavljali tudi proizvode iz priznane tekstilne tovarne Linussi (le tele rigate e poi colorate, e quelle altresi’ di lino, e bianche; CSM, 573, 1758). Ob~asno naj bi se v istrskih pristani{~ih zaustavljale tudi ladje iz Romagne, Puglie, Dubrovnika, Albanije in Levanta, natovorjene z oljem, sirom, tobakom, lanom, ko‘ami, pleteninami, sadjem idr. Ve~krat pa se je dogajalo, da ti tovori niso od{li v Benetke, kot je bilo predpisano, temve~ so zavili v Trst. Tedaj so pri{li na svoj ra~un tudi istrski bene{ki podlo‘niki in tam kupovali vse razen olja, ki so ga praviloma imeli v izobilju. Tako se je ustvarila podoba, da so v istrska pristani{~a prihajale tuje ladje le, ~e so bile naro~ene za dovoz ‘ita ali odvoz soli (Rel., 1669; prim. Gestrin – Miheli~, 1990). Ker so bili vsi bene{ki izdelki podvr‘eni visokim in tudi dvojnim obdav~itvam, so bile njihove cene visoke, in Istrani so raje hodili v Trst tudi po druge nakupe, zlasti po ko‘e, ‘elezo, zdravila (droghe), milo, meso in druge stvari, potrebne za barke in gradbeni material (Fabbriche degli Edifizij), kot so smola, katran, les. Le redki so zato kupovali pri doma~ih trgovcih, pa {e ti na kredo, in knjige doma~ih trgovcev so bile prepolne dol‘ni{kih zapisov, ki so jih poravnali, ~e so jih seveda sploh, {ele po ve~ letih. Tako se je eden poglavitnih koprskih trgovcev preselil v Trst, ker je propadel zaradi nepla~anih dolgov, poro~a koprski podestat Valier leta 1758. Zato bi bilo po njegovem smiselno postaviti dogano oziroma magacine, kamor bi prihajalo blago iz tujine in bilo tu obdav~eno. Tudi naj ne bi bil problem, kam postaviti te magacine, pravi v nasprotju z njegovimi predhodniki podestat Valier, kljub temu, da sam ugotavlja, da je v Kopru le pet do {est trgovcev, v ostali bene{ki Istri pa le dva do trije (CSM, 573, 17.12.1758). Kljub temu, da {e leta 1740 koprski podestat in kapitan Pietro Antonio Magno bene{kim oblastem zagotavlja, da se v Trstu ni bati prevelikega prometa, kajti pristani{~e naj ne bi bilo ugodno za pristajanje ve~jih ladij in da je celo nevarno, se je v naslednjih desetletjih promet v Trstu vsakodnevno pove~eval, kot ‘e leta 1747 opa‘a koprski na~elnik, “in to v vseh obdobjih, tja pa v svojem interesu prihajajo na{i podlo‘niki {e iz Dalmacije, Levanta in od drugod” (CSM, 573). Toda Tr‘a~ani niso posodabljali le svojega pristani{~a, kot nekoliko zgro‘eno poro~a Pietro Antonio Magno, da “potem ko je pod Baronom de Fin nekako izgledalo, da se bo razvoj ustavil, je sedaj njegov naslednik Governator za~el raz{irjati pomol in uvajati novosti”, temve~ so Tr‘a~ani posku{ali ustanoviti tudi predilnico platnin in tkanin, vendar naj bi zaenkrat Gori~ani le obdr‘ali to dejavnost. “Prevzeli pa so precej poslov v trgovini s ko‘ami, ki so prej cvetele v Kopru, postavili so {e voskarno, kamor prihaja surov, neobdelan vosek, in ga nato kot izdelke prodajajo tudi v na{e kraje” (Rel., 1740). Trst pa je postal privla~en tudi za same Bene~ane, saj je okoli leta 1758 tam postavil veliko tovarno mila Bene~an, potem ko so ga izgnali iz Benetk. Kar 8 miliarijev mila da naredi v enem samem kotlu (caldara), koprski na~elnik pa je {e obve{~en, da mu bodo v kratkem z Dunaja poslali kotel, v katerem bo lahko proizvedel kar 24 miliarijev mila (CSM, 573). Nadaljnja prizadevanja za zajezitev premo~nega tr‘a{kega vpliva na istrsko gospodarsko dejavnost dokaj nazorno izpri~uje poro~ilo koprskega podestata in kapitana Girolama Mar- cella z dne 30. marca 1770, ki sicer po eni strani ka‘e skrb nad stanjem v de‘eli, po drugi pa prav tako ponazarja stalno prisotno kontroverznost dr‘avnih uradnikov med ekonomskim razvojem in prizadevanji dr‘avne fiskalne politike, da bi ‘elela prav iz vsake {e tako nepo- 56 D. DAROVEC: GOSPODARSKO STANJE V BENE[KI ISTRI membne oziroma nedonosne gospodarske dejavnosti iztr‘iti ~im vi{je prispevke za svojo blagajno. Iz njegovega poro~ila veje skrb nad stanjem na podro~ju trgovine, proizvodnje in oskrbe tako z izdelki kot z ‘ivili, ki jih je v de‘eli primanjkovalo. Kot ugotavlja, je Provinca v glavnem preskrbljena iz tujih pristani{~, iz Trsta, Reke in Ancone, saj naj bi bila de‘ela nezmo‘na lastne iniciative, kjer da je splo{no pomanjkanje obrti in skoraj vseh potrebnih stvari za ‘ivljenje, kaj {ele za razko{je, ki bi bilo pogodu v pogledu dr‘avnega in javnega interesa ter interesa podlo‘nikov v de‘eli. “Odkar so namre~ nastala prosta pristani{~a v Trstu, Reki in Anconi, lahko odkrito re~emo, da so bene{ki obrtniki in trgovina ter celo Va{a Visokost skoraj povsem izgubili to Provinco”, priznava koprski na~elnik.6 Mnoga navodila in ukrepi, ki jih je zaukazal Senat, so bili, kot je videti, neu~inkoviti. Kot dober zgled napredka proizvodnje navaja le primer Kopr~ana Giulia Cesareja Vito- rija, ki izdeluje odli~no svilo, z razmeroma {tevilnimi nasadi murv pa daje tudi drugim spodbudo. Po njegovem pa kljub svoji uspe{nosti verjetno ne bo zmogel nadaljevati dejav- nosti, ~e ne bo podprt s strani kake dr‘avne subvencije, kot je to storila Marija Terezija v Trstu in Gorici,7 kar kon~no omogo~ajo dekreti bene{kega trgovskega urada (Magistrato di Mercanzia), kajti ta dejavnost ka‘e mo‘nosti napredka v de‘eli in bi lahko predstavljala edino industrijo z nacionalnim pomenom, {e pribija koprski na~elnik. Tretje pere~e vpra{anje pa so zanj tuje valute v de‘eli. Glede trgovine predlaga naslednje ukrepe: 1. tuje ‘ivilske pridelke, ki jih je mo~ nabaviti v Benetkah oziroma drugih predelih bene{ke dr‘ave, ki so na{i proizvodi ali pomembnej{i artikli, ki ‘e tako gredo preko na{ega pristani{~a, bi lahko naredili nekonkuren~ne z visokimi davki, kar bi veljalo npr. za svilo, lan, obdelan vosek, sladkor, milo, igralne karte, kristal, kavo, zdravila in podobno; 2. drugi pridelki oziroma blago, ki je manj pomembno in ki ga v dr‘avi ni v obilju, bi bilo podvr‘eno manj{im dajatvam. Opozarja namre~, da iz Trsta, Reke in Ancone, pa tudi iz Neaplja in Sicilije vsako leto vozijo v de‘elo svilo, sladkor, tkanino in drugo blago, ne da bi pla~evali kakr{enkoli davek. V nadaljevanju pravi, da niso vselej najbolj{e metode zvi{evanja dacev in raznih represiv- nih ukrepov s stra‘arjenjem na morju, temve~ da bi lahko z drugimi ekonomskimi ukrepi spodbujali povpra{evanje na doma~em trgu. Ti bi po njegovem bili naslednji: 1. da vsi produkti iz Benetk, uvo‘eni v Istro, ne bi bili dra‘ji od tujih; 2. poskrbeti, da bi bil trg v Istri zadovoljivo preskrbljen z vsem potrebnim; 3. da bi bili vsi artikli iz tujih de‘el tako obdav~eni, da ne bi bili ve~ konkuren~ni doma~im. Kar se prvega ti~e, bi eden takih ukrepov bil po njegovem ‘e, ~e bi ukinili dac za izvoz iz Benetk, saj tako ali tako dr‘avna blagajna pobira veliki dac za uvoz v Benetke, ki pa bi moral biti urejen z enostavnimi predpisi, da ne bi {e ote‘evali in komplicirali dolo~il o ureditvi prevoza, obenem pa bi onemogo~ali {tevilne mo‘nosti zlorab. Glede druge to~ke je po njegovem zadeva bolj pere~a, ker ni ne v tem mestu, ne drugje v de‘eli, dovolj trgovcev ne prodajalcev (botegai), ki bi imeli dovolj kapitala za preskrbo, niti mo‘nosti za ustvarjanje zalog. Za primer navaja, koliko je trgovcev in prodajalcev v Kopru, ki je prestolnica de‘ele. V njem je, ne ra~unajo~ obrtnikov, 30 bottegajev, od tega je 8 6 “Da che in vero nati le sono vicini con aperta franchiggia li Porti di Trieste, Fiume, ed Ancona, dirsi può francamente, che la Piazza di Venezia, le arti, e Vostra Serenità abbia quasi perduta del tutto questa Provinzia.” (Rel. 1770, AMSI 13, 223). 7 O proizvodnji svile v slovenskih de‘elah prim. @ontar, 1957 in Gestrin, 1991. 57ZGODOVINSKI ̂ ASOPIS • 54 • 2000 • 1 (118) prodajalcev kruha (Marzeri; gl. Boerio), s kapitalom 15–16.000 dukatov, 19 je prodajalcev sira (Casarioli), suhega mesa (Grassine) in slanih rib, s skupnim kapitalom pribli‘no 4.000 dukatov. Tu so {e trije Spezieri (drogeristi) sladkorja, kave, voska, s skromnim skupnim kapitalom 1.000 dukatov. Na{teti in {e kak{en trgovec s platnom, tkaninami in lanom so vsi, h katerim se zateka tukaj{nje prebivalstvo po obla~ila in ‘ive‘e. Poglavitni problem vidi v tem, da v teh krajih manjka zalo‘nikov s skladi{~i, ki bi lahko ceneje zalagali prodajalce s potrebnim, kajti ~e bi Istrani v svojih krajih dobili artikle po ni‘jih ali vsaj enakih cenah, kot so v bli‘njem Trstu, “bi bili z oblastjo nadvse zadovoljni in hvale‘ni bi bili vladarju, da je znal prisluhniti njihovim potrebam, sicer pa bodo nadaljevali z dosedaj uveljavljeno prak- so,” je prepri~an poro~evalec. Za tretjo zadevo, da bi bili proizvodi iz tujih de‘el tako obdav~eni, da ne bi bili ve~ konkuren~ni doma~im, pa predlaga uvedbo tiskane tarife. Blago naj bi razvrstili v tri razre- de: v prvem razredu bi bilo tako, ki bi ga ozna~ili kar za kontrabant in bi ga v primeru odkritja izro~ili dr‘avni blagajni, drugo blago, tj. tisto, ki ga je v bene{ki dr‘avi dovolj, bi visoko obdav~ili, z ni‘jimi davki pa bi obdav~ili izdelke, ki jih ni v izobilju. Veliko so Istrani porabili za nakup tkanin, kar je koprskega na~elnika {e posebno ‘ulilo, saj je po njegovem proizvodnja tkanin tako enostavna in obenem raz{irjena, v Istri pa jih primanjkuje, in sicer od grobega platna za ‘aklje do onega najbolj uporabljanega ter do raznovrstnih tkanin. “Teh je v bene{ki dr‘avi v izobilju, v de‘elo pa prihajajo izklju~no iz Trsta in Reke, ki letno na ta ra~un obra~ata neverjetno visoke zneske.” Zato koprski na~elnik predlaga, da bi za~eli v de‘elo uvajati potrebne industrijske obrate, obenem pa naj izredno visoko obdav~ijo uvo‘ene tkanine. Tako naj bi visok davek nalo‘ili {e na slanike, sir in drugo suho meso, ki ne prihaja iz Benetk. Ti daci naj ne bi bili zajeti v tiskani tarifi “Doane”, niti v tiskani tarifi 10% iz tujih de‘el (venienti da forti Esteri), temve~ naj bi vse zdru‘ili v dacu, imenovanem “della Gras- sa”, ki bi ga v Istri zdru‘ili v eno tarifo. Tej pa bi pridru‘ili {e dac za obdelovalni les, ki prihaja iz tujine, dac za vrvi (cordame) ter druga poglavja, ki niso zajeta v dacu “Doane”, temve~ v kakih drugih tarifah, tako da bi se oblikovala posebna tarifa samo za Istro in bi ob odhodih blaga iz Benetk taki artikli morali biti posebej bele‘eni in ne bi smeli neobdav~eni iti v nobeno drugo provinco. “Pri tem bi se lahko zgledovali po metodi, uporabljeni za dacarje za tobak (Abboccatori del tabacco) in za ‘ganje (Acquavite)”, {e pristavlja koprski rektor Girolamo Marcello (Rel., 1770). Tako je bilo torej razmi{ljanje bene{kih oblastnikov: pomembno je bilo le, ne glede na nezadovoljstvo prebivalstva in na morebiten upad gospodarskega razvoja, pobrati ~im ve~ davkov. In tu se zastavlja vpra{anje, ali je Bene~ane k omejitvam namesto k sprostitvi trgovine istrskih mest s Trstom gnala le zavist nad vzpenjajo~im se sosednjim konkuren~nim mestom ali ‘elja po ohranitvi obubo‘ane province pred vrati metropole, ki tako revna niti ne bi bila zanimiva za mo~ne sosede, temve~ godna le za odlaganje odve~nih in nebodijihtreba kaz- novanih bene{kih me{~anov, kar izpri~ujejo {tevilna pisma koprskih podestatov in kapita- nov ter kasneje tudi ra{porskih kapitanov8 bene{kemu vrhovnemu sodnemu uradu, svetu deseterice (Cons. X, 256, 257), ali morda kar oboje? Ter kako to, da tem revnim in bednim Istranom, kot se spra{uje koprski na~elnik Francesco Tron leta 1644, “Va{a presvetlost ne vlada, kot zna, saj bi le tako lahko {e kaj bilo iz njih” (Rel., 1644). Odgovor na to vpra{anje 8 Leta 1638 ra{porski kapitan Gio. Battista Basadonna pravi, da je v Istri 400 banditov, torej izgnancev (RR, 4). 58 D. DAROVEC: GOSPODARSKO STANJE V BENE[KI ISTRI daje morda na~elnik `e v naslednjem stavku, ko opozarja, da ukaze istrskega nadzornika Joannija Pasqualige (iz leta 1607; Leggi, 1757, 7–19, op. D.D.) “{e najmanj spo{tujejo tisti, ki so jim namenjeni” (Rel. 1644), s tem pa misli na uradnike raznih lokalnih javnih ustanov iz vrst doma~ega plemstva in duhov{~ine. Battaglijevo poro~ilo Veliko pikrih na ra~un bene{ke dav~ne zakonodaje v Istri podaja v svojem poro~ilu tudi Savio Battaglia okoli leta 1789, ki ravno tej politiki pripisuje krivdo za tako ubo‘no stanje v de‘eli. Ne gre mu v ra~un, kako se v de‘eli, ki je vsa obdana z morjem, ne more razviti trgovina z ribi{tvom, saj “kar se ti~e ribolova, sploh ni mo~ govoriti o dnevnem zalaganju s sve‘o ribo, prav tako obremenjenem z daci in {tevilnimi pristojbinami, temve~ o dobavi ribe, namenjene vsakovrstni obdelavi in konserviranju glede na vrsto ribe in ‘elje potro{nikov. [tevilne napake administracije pa so razvidne ‘e iz okoli{~ine, na katero opo- zarja v svojih pismih tudi fiskalni komornik: Istra je imela pomanjkljivo preskrbo s slano ribo, obenem pa je z njo trgovala, kar dokazuje {tevilne upravne napake, kajti kaj je bolj normalnega kot uporaba svojega lastnega proizvoda, ne pa da morajo tega istega nabavljati zunaj province. Tako nenavaden pojav je razlo‘ljiv samo z dav~nim sistemom, ki je veljal v provinci in ki je razviden iz dveh knjig dav~nih dajatev fiskalnih komor v Kopru in Ra{porju, ki se jima pridru‘ujejo {e dav~ni predpisi posameznih komunov in drugih upravnih enot (fevdov, op. D. D.)” (L’Istria, 1847, 44–45, 180–183). Kot sledi iz Battaglievega poro~ila, “ni kmetijskega ali obrtnega proizvoda, ki ne bi takoj ob~util bremena ene ali ve~ obdav~itev `e v samem kraju, kjer nastane, ali ki ne bi do`ivel enako {kodljivih in obremenjujo~ih pristojbin, ko postane predmet trgovanja znotraj ali zunaj province”. Pravzaprav ugotavlja, da “je v Istri {tiriindvajset glavnih carin- skih dajatev, katerih izkupi~ek gre v dr`avno blagajno, ~emur je treba dodati {e vse tiste, ki jih pobirajo komuni in fevdi in ki so nalo`eni v glavnem na samo blago, ne pa na njegovo potro{njo, kar bi vsaj do neke mere omililo neposredno dav~no izterjevanje”. Tako se ne more na~uditi, da ra{porski dav~ni kapitlji vsebujejo tudi dac na `ito, ki ga `e tako obilno primanjkuje v de`eli, poleg tega pa potrebna `ita `e od leta 1764 dalje bene{ki senat po{ilja istrskim komunom “kot posojilo, ki pa s ~asom praviloma postane darilo”. Tako ugotavlja, da pravzaprav ni ~udno, da si Istrani z delom ne prizadevajo za bolj{i ekonomski polo‘aj, “saj ka‘e, da je dav~na politika naravnana tako, da zemlja ja ne bi bila obdelana”. Javne finan~ne ustanove, davki in kontrabant Od vseh na{tetih predlogov so bene{ke oblasti v naslednjih letih sprejemale ukrepe v glavnem le na dav~nem podro~ju, le malo ali skoraj ni~ pa se ni spremenilo na podro~ju pospe{evanja razvoja gospodarstva. Prva tiskana tarifa dacev za koprsko fiskalno komoro, ki je bila osrednja de‘elna ustanova za pobiranje dacev, je iz{la leta 1759, kmalu po predlo- gu reforme Girolama Marcella pa je v letu 1774 iz{la dopolnjena tarifa, ki sta se ji pridru‘ili {e verziji iz leta 1790 in 1795.9 Kljub temu pa so Bene~ani uspeli iztr‘iti dac le za 15 dav~nih postavk na proizvode oziroma oblike rent, kar je bilo na primer v primerjavi s Chioggio, kjer so Bene~ani nalo‘ili preko 50 dav{~in (DAPD, 1007) z ve~ kot desetkratno vi{jim iztr‘kom, dejansko malo. 9 Tarife se nahajajo v ASV, DAPD, izdaji iz 1759 in 1795 pa sta ohranjeni tudi v PAK. PA, Stampati. 59ZGODOVINSKI ̂ ASOPIS • 54 • 2000 • 1 (118) Pri tem ka‘e upo{tevati, da so bili vidiki opazovalcev iz centra dr‘ave, vajenih zajetnih davkov, ki so jih prispevale druge de‘ele oziroma komuni Bene{ke republike, upravi~eno ~rnogledi v pogledu gospodarskega stanja v Istri, saj v tej primerjavi izpri~ujejo verjetno {e ve~jo rev{~ino od dejanske. Vsi davki skupaj so namre~ v zadnji ~etrtini 18. stoletja v dve 60 D. DAROVEC: GOSPODARSKO STANJE V BENE[KI ISTRI bene{ki fiskalni komori v Istri, koprsko in ra{porsko, prispevali 44.500 lir, od tega buzetska le 3.177 lir (DAPD, 662), kar je skupaj, denimo, v prvi polovici 18. stoletja vsakoletno povpre~je vi{ine zastavkov za premi~nine v koprski zastavljalnici in hranilnici, imenovani Monte di Pietà (prim. Darovec, 1999), zastavki za zlatnino, srebrnino in dragulje pa so povpre~no za polovico presegali premi~ninske zastavke (Prim. M/1158). Koprska komunska finan~na ustanova je bila sicer nedvomno najmo~nej{a v de‘eli, poleg nje so obstajale zastavljalnice in hranilnice z enakim imenom {e v Piranu, Rovinju in za kratek ~as tudi v Buzetu.10 Kljub {tevilnim te‘avam, od zlorab in prevar uradnikov do 10 Poleg Fontika je tudi v Buzetu Monte di Pietà, toda zaradi rev{~ine prebivalstva, ki nima kaj dati v zastavo, ta razpolaga s silno majhnim kapitalom, tako da sploh ne more delovati, o ~emer sem ‘e poro~al Magistratu de Signori Scansadori (Gasparo Moro, 1784, RR). 61ZGODOVINSKI ̂ ASOPIS • 54 • 2000 • 1 (118) ropov denarja, pa je v drugi polovici 18. stoletja do‘ivela razmeroma strm vzpon v vi{ini letnega denarnega prometa. Tako je v letu 1765 {tel promet koprske zastavljalnice in hranil- nice 190.395 lir, leta 1773 254.083 lir, leta 1787 305.033 lir in leta 1794 342.663 lir. Rast je bila v glavnem mo‘na zahvaljujo~ povi{anju hranilnih vlog posameznikov, ki so zna{ale leta 1765 23.457 lir, leta 1773 93.984, leta 1787 123.477 in leta 1794 153.452 lir (SSS, 29; 30). Dejstvo je, da se je kapital v koprskem Monte di Pietà povi{al tudi na ra~un preko 600 lai~nih in cerkvenih bratov{~in v Istri, ki so bile opro{~ene dolo~enih dajatev, {e zlasti po letu 1771, ko so v Kopru ustanovili Ufficio Direttorio. Ustanova je pokrivala celotno ozem- lje bene{ke Istre, njeno poslanstvo pa je bilo ravno v mo‘nosti reinvestiranja denarja, kapi- tala oziroma premo‘enja lai~nih in cerkvenih bratov{~in oziroma ubo‘nih ustanov (Luoghi pii), kot so jih {e imenovali. Te premo‘enja niso smele odtujiti, so ga pa lahko deponirale pri koprskem Monte di Pietà, ki je nato lahko denar posojal, nepremi~nine pa proti pla~ilu dajal v zakup, kar je bila o~itno najpogostej{a oblika investiranja denarja v nepremi~nine. Toda prav veliko {tevilo bratov{~in v bene{ki Istri je marsikateri bene{ki rektor ozna~il kot enega od vzrokov rev{~ine v de‘eli, kot “eno od najve~jih nev{e~nosti, saj s pridobi- vanjem dobrin obubo‘ajo va{e podlo‘nike, ker ti, ko zabredejo v te‘ave, najemajo pri njih kredite na zastavo, ki jih nato pripeljejo do zaseganja nepremi~nin, prihajajo pred sodi{~a, vrstijo se izgoni in de‘ela se prazni. Vzrok temu je nespo{tovanje in prirejanje Va{ih zako- nov iz let 1535 in 1605, tako da je velik dele‘ Province v rokah luochi pii in cerkve. @e ve~krat sem pisal in na to opozarjal, da bi se te primere pregledalo in cerkvi odvzelo na tak na~in pridobljene dobrine. Dal sem izdelati tudi kataster cerkvenih dobrin v Istri, ki pa ga nisem uspel dokon~ati, toda opozarjam, da bi z izpolnitvijo zadanega, s pridobitvijo dohod- kov od teh posesti ali s prodajo lahko ustanovili {e en {pital poleg koprskega, ki bi zares skrbel za reve‘e. Poleg tega sem opazil {e ve~ kr{itev cerkvenikov, ki so si kradoma, v nasprotju z zakoni, prisvajali lai~no posest”, strne svoje ob~utke koprski podestat Angelo Morosini leta 1678 (Rel., 1678). Ko pa leta 1762 Vicenzo Gritti v bene{ki Istri na{teje 616 bratov{~in, ugotavlja, da so revne in slabo upravljane, tako da “bi jih bilo najbolje vrniti njihovi materi Cerkvi” (Rel., 1762). 62 D. DAROVEC: GOSPODARSKO STANJE V BENE[KI ISTRI Bratov{~ine, ki so bile sicer ‘e v srednjem veku ustanovljene kot lai~ne ustanove in so delovale na principu solidarnosti in ekonomske samopomo~i med ~lani, so ohranjale tesne vezi s cerkvenimi redovi, saj so se ~lani praviloma zdru‘evali v ~a{~enju kakega od svet- nikov, po katerem je bratov{~ina nosila svoje ime.11 Bratov{~ine so nemalokrat zdru‘evale tudi posamezne obrtnike, tako da so nastali cehi. Soditi o vi{ini njihovega premo‘enja in vpliva pa je zelo relativno. Te‘ko bi se seveda katera lahko primerjala na primer z bene{ko bratov{~ino sv. Roka, vendar {tudija Ivana Ercega o {tevilu in finan~nem stanju istrskih bratov{~in v letu 1741 prikazuje, da je tedaj 606 bratov{~in v bene{ki Istri razpolagalo z razmeroma veliki sredstvi. Dohodki v vi{ini dobrih 127.079 lir letno, od tega skoraj 43.760 lir samo od zakupov zemlji{~ (livelli francabili), bi po njegovem izra~unu ob 6% obresti zna{ali premo‘enje v vi{ini 729.320 lir, medtem ko se je letni prihodek leta 1799 povi{al na 178.636 lir ali za dobrih 28% (Erceg, 1983, 104). Zanimivo pa je, da v njegovem spisku vseh istrskih bratov{~in niso zajete piranske in buzetske, ki so bile v pristojnosti ra{porskega kapitana. V Kopru in na njegovem ozemlju sta bili tedaj 102 bratov{~ini, v Miljah z ozem- ljem 23, v Izoli z ozemljem pa 18 bratov{~in. Na Buze{kem jih je v viru o obveznih prispev- kih istrskih bratov{~in za koprski licej zaslediti 16 (Leggi, 1683, 156), medtem ko ima v Piranu leta 1799 kar 45 bratov{~in svoje prihranke v tamkaj{nji zastavljalnici in hranilnici (PAK. PA. Stampati). Torej je bilo v bene{ki Istri v drugi polovici 18. stoletja skupno {tevilo bratov{~in okoli 677. Vendar je bil za obstoj teh ustanov in dejavnosti prav tako potreben denar. Od kod torej ljudem denar oziroma premo‘enje, da so ga lahko ali vlagali v pri~akovanju ugodnih obresti ali si ga izposojali, morda tudi za investicije? Sode~ vsaj po uradnih ocenitvah poglavitnih istrskih proizvodov, se od konca 16. sto- letja ni bistveno pove~ala proizvodnja olja, soli in vina. Le pri ribi{tvu je, zlasti zahvaljujo~ rovinjskemu dele‘u, opazen ve~ji pridelek soljenih rib, v koprski blagajni pa je le {e dac za trajekt za v Trst bele‘il ve~ji porast. Toda vi{ji davki in razne zakonsko dolo~ene omejitve v trgovanju tako znotraj Bene{ke republike kot z bli‘njimi avstrijskimi de‘elami, predvsem s Kranjsko, naj bi kve~jemu zmanj{ale dohodke. Kar deloma presene~a pri gospodarskih gibanjih v drugi polovici 18. stoletja, je velik dele‘ avstrijskega denarja v Istri. Proti temu se skoraj v celotnem obdobju na vso mo~ borijo centralni bene{ki denarni uradi (Deputati, ed Aggionti sopra la provision del dinaro pubbli- co), vendar brezuspe{no. Vse finan~ne ustanove so prepolne avstrijskih petakov (petizze), nemalokrat to‘ijo istrski rektorji, tako da skoraj ni ve~ mogo~e najti bene{kega denarja. Leta 1766 je bene{ki senat poslal v Istro 200.567 lir12 bene{kega denarja, da bi ga zamenjali z avstrijskim in tako “o~istili” nekatere finan~ne ustanove. “Ta invazija soldonov namre~ povro~a veliko {kodo na{i trgovini, saj je njihova vrednost precenjena in je dvakratna od vsebnosti bakra. Postorite kaj, tudi po zakonski plati, da ~imbolj oddaljite te soldone iz province”, {e tedaj moleduje koprski na~elnik (SR, 23, 277). Kljub temu leta 1777 koprski rektor poro~a, da je provinca preplavljena `e z okoli milijonom dukatov avstrijskega de- narja, ki ga ni pregnalo niti uradno razvrednotenje s 30 na 29 soldov13 niti ve~kratna 11 O bratov{~inah obstaja razmeroma ob{irna novej{a in starej{a literatura za italijanske de‘ele (prim. Orioli, 1984; Angelozzi, 1978; Sbriziolo, 1968; Schanzer, 1899), medtem ko je za Istro in Hrva{ko primorje precej skromnej{a ([tefani}, 1956; Erceg, 1983). 12 ASV. SR, 1766. 22.1. m.v. V javnih blagajnah komunov, fontikov in luoghi pii v Istri se nahaja za 200.567 lir petakov. 13 ASV. SM, 1761. 28. 5. Kapitanu Ra{porja naro~ijo objavo dekreta iz 14. 5., ki devalvira vrednost petaka na 29 soldov in drugih tujih valut (reg. 227, c. 48, gl. {e c. 65 in 86). 63ZGODOVINSKI ̂ ASOPIS • 54 • 2000 • 1 (118) prepoved kakr{negakoli poslovanja z njim.14 “Soldi imperiali so edino pla~ilno trgovsko sredstvo v provinci. Oku`ili so celo vse Monte di Pietà in Fontike v de`eli, kjer so `e velike vsote cesarskega denarja, ki pa nima realne vrednosti. Cesarci so ukazali svojim v Gorici in Reki, da se smejo poslu`evati le njihovega denarja, tako ga prina{ajo v Istro in zamenjujejo po vi{ji vrednosti”, {e to`i koprski na~elnik Antonio Dolfin leta 1777 (Rel., 1777). Ob primopredaji denarja v koprskem Monte di Pietà dne 5. maja 1787 je Giovanni Nicolò Manzini predal novemu depositarju Alessandru Gavardu 291.194 lir, toda od tega zneska je bilo le 667 lir v bene{kem denarju, tj. 0,23%, vse ostalo so bili avstrijski petaki, in to celo po te~ajni vrednosti 30 bene{kih soldov za enega petaka (DAPD, 662), ~eprav so se ve~krat sklicevali na dekret senata, ki je dovoljeval le tretjino avstrijskega denarja v blagaj- nah javnih ustanov (ASV. SM, 22.9.1763). Dogajanje namre~ obratnosorazmerno spominja na obdobje 16. stoletja, ko se je na Kranjskem razvil druga~en, precej bolj ugoden te~aj za bene{ki denar, kot je veljal v drugih avstrijskih de‘elah. Pojav ozna~uje Sergij Vilfan (1986) kot oblikovanje posebnega kranjske- ga denarja na Avstrijskem, medtem ko je v 18. stoletju {lo za oblikovanje posebne istrske valutne vrednosti avstrijskega denarja znotraj Bene{ke republike. Od kod torej Istranom toliko avstrijskega denarja, ~e pa naj bi skoraj vsi vi{ki njihovih poglavitnih proizvodov – razen vina, ki je bilo {e zlasti za izvoz na Kranjsko visoko obdav~eno – morali v Benetke, od koder so jih bene{ki trgovci razva‘ali po svetu? Da bi lahko toliko zaslu‘ili le z vinom in s tistimi nekaj sto ornami olja, ki so jih {e vedno smeli izva‘ati na Kranjsko, ali s soljo, ki so jo morali vsaj uradno v veliki ve~ini oddajati najprej v odkup bene{kemu solnemu uradu, kar je ostalo pa komunom, ali morda s trgovskim bla- gom in obrtnimi izdelki, ki jih {e zase niso imeli dovolj, kaj {ele za izvoz? Druge razlage, kot da so si to skromno pre‘ivetveno premo‘enje lahko priskrbeli le s tihotapstvom, ne moremo dati. In to z raznovrstnim tihotapljenjem, od sadja, svile, olja, vina, soli, rib itd., saj je pravzaprav vsaka dejavnost, od katere se ni pobiral vsaj izvozni dac, veljala za tihotapstvo. Tega daca pa, kot je videti, v Istri niso zbrali ravno mnogo, nikakor pa ne toliko, da bi lahko opravi~il tolik{no vsoto avstrijskega denarja v de‘eli. Temu pritrjujejo {tevilna poro~ila bene{kih rektorjev. “Vsa manj{a trgovina je povezana s tem denarjem, vzrok pa je v tem, da je ve~ina trgovi- ne vezana na Trst in {ele nato na Dominanto”, ugotavlja koprski na~elnik leta 1764, ter dodaja, “da predstavljata vino in svila le manj{i del trgovine, medtem ko v Trstu prodajo velike koli~ine soli, ki jo shranjujejo v tamkaj{njih skladi{~ih, in to predvsem pretiho- tapljene preko morja”. Potrebe tr`a{kega pa tudi re{kega pristani{~a po soli so bile namre~ neizmerne, saj so poleg istrske in doma~e proizvodnje uva`ali sol {e od drugod, predvsem iz Neapeljskega kraljestva (Rel., 1725). ^eprav so si vsaj v zadnji ~etrtini 18. stoletja prizadevali, da bi obnovili kopenske poti proti Trstu in tako pospe{ili nadzorovano trgovino z istrskimi bene{kimi mesti, predvsem s Koprom, ki kot pravi bene{ki podestat, “je edini, ki ga v tej provinci lahko imenujemo mesto”, je bila ve~ina trgovskih, {e posebno pa tihotapskih poti povezanih z morjem. Bene{ki rektorji so ne{tetokrat to`ili, da sta le dve “feluchi” za nadzor na morju premalo, da bi zaustavili to ne~edno po~etje, pa {e tako neokretni sta, da ju tihotapci `e na dale~ opazijo ter se jima v velikem loku izognejo.15 14 ASV. SM, npr. reg. 227 – 6. 8. 1761, reg. 229 – 22. 9. 1763. 15 Prim. Rel. 1774, 1780, 1795. 64 D. DAROVEC: GOSPODARSKO STANJE V BENE[KI ISTRI Na ta na~in naj bi prihajalo do ve~kratnih {kod. Koprski podestat in kapitan v svojem poro~ilu leta 1784 pripisuje istrskemu olju izjemen pomen za javno regalijo, ki jo vodijo na ra~un Kranjcev, ta pa se lahko iztr‘i le, “ko pristane v na{em glavnem mestu… Zaradi ugodnej{ih cen, udobnej{ega potovanja ali bolj zanesljivih in hitrih pogodb pa ve~ji del tega olja kon~a v tujih pristani{~ih, predvsem v bli‘njem Trstu. Pojav je zadobil take raz- se‘nosti, da ga ni mogo~e ve~ pripisovati zgolj nizkotnemu spletkarjenju prekaljenih tiho- tapcev, temve~ tudi nezakonitemu delovanju ljudi, ki bi morali to dejavnost po svoji sveti slu‘beni dol‘nosti obsojati in jo preganjati. Najhuje pa je, da prihaja del tega olja v av- strijsko Furlanijo, od tod pa se po podtalnih tihotapskih poteh po ob~utno vi{ji ceni od nakupne pojavi v Bene~iji ali vsaj v sosednjih oziroma bli‘njih krajih, zaradi ~esar prihaja do dvojne splo{ne gospodarske {kode, ki je ni mogo~e oceniti druga~e kot za najve~jo mo‘no {kodo”.16 Drugi primeri so bili npr. z vinom, ki so ga izva‘ali brez davka na Cres, od tod pa je nato zopet brez obdav~itve romalo v avstrijsko Reko ali Bakar (Rel., 1672). S prihodom tako imenovane avstrijske prve oblasti v Istri se vsaj na podro~ju dav{~in ni mnogo spremenilo. Ali pa~? Po eni strani so s prevzemom bene{kega dav~nega modela tudi zaradi vojn dajatve samo {e rasle. Trg se je za dolo~ene istrske proizvode sicer pove~al, zlasti za sol, toda naenkrat je tihotapstvo izgubilo na svojem pomenu: tako bene{ki kot avstrijski Istrani, Kranjci in Tr‘a~ani, so bili v eni dr‘avi. Ali se gre potem ~uditi, da je ravno obdobje do konsolidacije tako imenovane druge avstrijske oblasti v Istri po letu 1815 obdobje najve~jega razmaha razbojni{tva na istrskih tleh? Zaklju~ki V pogledu gospodarske zgodovine je za istrski polotok v obdobju bene{ke nadoblasti poglavitna ugotovitev, da so za obdobje od srede 13. do srede 16. stoletja zna~ilna razmero- ma ugodna gospodarska gibanja, vsaj v primerjavi s sosednjimi, tako italijanskimi kot zaled- nimi dana{njimi slovenskimi in hrva{kimi de‘elami, medtem ko je za obdobje od srede 16. do za~etka 19. stoletja zna~ilna stagnacija in celo upad gospodarskega razvoja v severni, {e bolj pa v preostali bene{ki Istri, kar je bilo precej povezano prav z intenzivnostjo trgovskih izmenjav z neposrednimi zalednimi, dana{njimi slovenskimi kraji ter s Trstom. V tem ~asu namre~ za~ne avstrijska monarhija vse bolj prote‘irati tr‘a{ko in deloma re{ko pristani{~e, z uvajanjem prisilnih poti in z visokimi davki, ki so tradicionalne trgovske poti zalednega avstrijskega oziroma prete‘no slovenskega prebivalstva s poti v bene{ko Istro speljali v svoji pristani{~i. Podrejenost severnoistrskih mest se v tem obdobju na gospodarskem podro~ju ka‘e nenazadnje tudi v obilici avstrijskega denarja v obtoku v istrsko-bene{kih krajih, kjer zlasti v drugi polovici 18. stoletja postane poglavitno pla~ilno sredstvo ne le v neposrednih 16 “...quando fa scala in questa Dominante, ... Ma o gli alettamenti di prezzo, o le comodità del viaggio o i contratti più leali e più spediti, fanno che la maggior parte di quest’oglio scali per gli esteri Stati e specialmente per la vicina città di Trieste, e la licenza è giunta a tal’eccesso che oltre i subdoli stratagemmi messi in esercizio dalla malizia sempre più acuita dei contrabandi per abituazione, si contrattano impunità et espiazioni di simili ileciti trasporti con chi per sacro dovere di offizio dovrebbe accudire per reprimerli e per condannarli. Vi è anche di più, una porzione di quest’oglio penetra nel Friuli Austriaco da dove per le vie sotterranee del contrabando fomentato da qualche sensibile differenza nel prezzo s’insinua nel Veneto o almeno sbocca nei siti e nei luoghi contermini e quasi imedesimati, et ecco un publico doppio danno economico che non potrebbesi in pieno misurare, se non con le quantità di un valore di massima importan- za.” (Rel. 1784, 10, 317/8). 65ZGODOVINSKI ̂ ASOPIS • 54 • 2000 • 1 (118) trgovskih izmenjavah, temve~ tudi v vseh poglavitnih dr‘avnih in de‘elnih ustanovah, poleg bene{ke dr‘avne komore, istrske de‘elne fiskalne komore ter komor posameznih ko- munov, tudi v koprskem, piranskem in rovinjskem Monte di Pietà, zastavljalnicah in hranil- nicah, ki so spri~o teh globalnih procesov resni~no delovale le na podro~ju samopomo~i in solidarnosti med prebivalci oziroma le med dolo~enimi (vrhnjimi) sloji prebivalstva. @e tako zdesetkanemu prebivalstvu obalnih istrskih mest in njihovega neposrednega zaledja se kljub dotoku novega prebivalstva, v glavnem iz balkanskega obmo~ja pod tur{ko nadoblastjo (prim. Darovec, 1999a), ni uspelo ekonomsko opomo~i do te mere, da bi se bili sposobni prilagoditi sodobnim gospodarskim tokovom z uvajanjem zalo‘ni{tva, manufak- tur ali novih obrtnih izdelkov oziroma agrarnih in neagrarnih pridelkov. Nemajhno vlogo za tako stanje istrskega gospodarstva pa je imela tudi bene{ka dav~na politika. Ne le da so morali vsi izdelki, namenjeni prekomorskemu trgovanju, najprej v Benetke, kjer so se pla~evali razni daci, nenasitna dr‘avna blagajna je {e zlasti od konca prve polovice 17. stoletja nalagala vse vi{je davke ne samo na skoraj vse proizvode, ki so prina{ali kakr{enkoli dohodek, temve~ tudi na pridelke za doma~o uporabo. Pri tem so jo zvesto posnemale lokalne oblasti. Odziv na te ukrepe je bil pri prebivalstvu pri~akovan. [e bolj se namre~ razvije tihotapstvo, ki ga nobena {e tako ustrahovalna kazenska politika ni mogla zajeziti. Nasprotno, vi{ji ko so bili davki, ve~ je bilo tihotapstva. To pa ni negativno vplivalo le na dr‘avno blagajno, ki bi nedvomno lahko povsem brez skrbi shajala tudi brez silno skromnih istrskih prispevkov v primerjavi z dav~nimi dohodki iz drugih obmo~ij Bene{ke republike, temve~ predvsem na prihodke doma~ih komunov, ki tako niso imeli mo‘nosti kakr{nekoli infrastrukturne razvojne pomo~i ali uvajanja projektov, ki bi lahko prispevali k o‘ivitvi gospodarskih dejavnosti. V predhodnih obdobjih izoblikovani in zakoreninjeni dru‘beni odnosi so se v istrski dru‘beni stvarnosti ohranjali {e po obdobju bene{ke nadoblasti, ki ji je morda v nasprotju z obdobjem do 16. stoletja le te‘ko pripisati ve~ja prizadevanja za razvoj istrskega gospo- darstva. Zanimivo pa je, da tako bene{ke kot lokalne oblasti tudi v drugi polovici 18. stoletja, ko je kljub vsemu zaznati napredke na gospodarskem podro~ju, ve~ino krivde za svoje neuspehe pripisujejo lokalnemu, ve~inoma zalednemu kme~kemu prebivalstvu, ki da je leno in neprizadevno. Ti stereotipi za ve~inoma slovansko istrsko prebivalstvo so se nato s pridom uporabljali v raznih nacionalisti~no-iredentisti~nih utemeljevanjih. Viri AMSI = Atti e Memorie della Società Istriana di Archeologia e Storia Patria. Pore~ 1884 – . AST = Archivio di Stato di Trieste (Dr‘avni arhiv v Trstu). ASV = Archivio di Stato di Venezia (Dr‘avni arhiv v Benetkah). ASV. SM = Senato Mare. ASV. SR = Senato Rettori. CONF = ASV. Provveditori Sopraintendenti alla Camera dei Confini. CONS. X. = ASV. Consiglio di dieci. Lettere Rettori. CSM = ASV. Cinque Savi alla Mercanzia. DAPD = ASV. Deputati, ed Aggionti sopra la Provision del Denaro Pubblico. Leggi (1683) = Leggi, Decreti e Terminazioni del Ser.mo Magg.r Cons.o etc., Concernenti il buon gouerno dell’Istria. Valerio Da Riva, Pod.tà e Cap.o di Capodistria. (BCT). Leggi (1757) = Leggi Statutarie per il buon governo della Provincia d’Istria. Delle Comunità, Fontici, Monti di Pietà, Scuole, ed altri Luochi Pii, ed Offizij della medesima. Lorenzo Paruta, Podesta e Capitanio di Capodistria. (PMK). M/ = Ozna~evanje arhivskih enot po Inventarju F. Majerja (1904) in {tevilki mikrofilmskega posnetka 66 D. DAROVEC: GOSPODARSKO STANJE V BENE[KI ISTRI v: AST. Antico archivio municipale di Capodistria (Stari koprski ob~inski arhiv). PAK. PA. Pokrajinski arhiv Koper. Piranski arhiv. Prov. = La Provincia dell’Istria. Koper, 1867 –. PSD = ASV. Provveditori sopra Dazi, Revisori e regolatori dei Dazi e Dazio del vino. Rel. = Relazioni dei Podestà e Capitani di Capodistria, v: AMSI, 6–8/1890–92, 10/1894, 13/1897. RR = Relazioni dei Capitani di Raspo, v: AMSI, 4, 1889. SM = Senato Mare (1440–1797), v: AMSI, 7/1891, 9/1893, 11–17/1895–1901. SR = Senato Rettori (1630–1797), v: AMSI, 18–20/1902–1904, 22–23/1906–1907. SSS = ASV. Magistrato de Scansadori alle Spese Superflue. Term. Biave = Terminazione degl’Illust. ed Accell. Signori Sopra Proveditori, Proveditori, ed Inqui- sitor alle Biave. Benetke 1771. PAK. PA. Stampe, {k. 1. Literatura Angelozzi, G. (1978): Le confraternitè laicali. Un’esperienza Cristiana fra medioevo e età moderna. Brescia. Boerio, G. (1856): Dizionario del dialetto Veneziano. Benetke, Premiata Tipografia di Giovanni Cecchini Edit. Darovec, D. (1999): Odvzemi siromaku, daj bogata{u: Monte di Pietà v Kopru. Acta Histriae, 7. Koper, 479–494. Darovec, D. (1999a): Vpliv mno‘i~nih smrti na gospodarsko in socialno podobo Istre skozi stoletja. V: Mno‘i~ne smrti na Slovenskem. Zbornik referatov 29. zborovanja slovenskih zgodovinarjev. Ljublja- na, Zveza zgodovinskih dru{tev Slovenije, 11–44. Erceg, I. (1983): Broj i financijsko stanje bratov{tina u Istri (1741.). Vjesnik Historijskog arhiva u Rijeci i Pazinu, Rijeka–Pazin, 26, 103-123. Gestrin, F. (1965): Trgovina slovenskega zaledja s primorskimi mesti od 13. do konca 16. stoletja. Ljubljana, SAZU. Gestrin, F. (1991): Industrijske rastline (lan, konoplja, murve) na Slovenskem. Kronika, 39, 3, 39–44. Gestrin, F., Miheli~, D. (1990): Tr‘a{ki pomorski promet 1759/1760. Ljubljana, SAZU. Klen, D. (1963): Mleta~ka eksploatacija istarskih {uma i obvezan prevoz tereta do luke kao specifi~an dr‘avni porez u Istri od 15. do kraja 18. stolje}a. Problemi sjevernog Jadrana, Rijeka, 1, 199-280. Lane, F. C. (1978): Storia di Venezia. Torino, Giulio Einaudi Editore. (Orig.: (1973) Venice. A Maritime Republic. Johns Hopkins University Press). L’Istria (1846–1852) di Pietro Kandler. Trst. Orioli, L. (1984): Le confraternite medievali e il problema della povertà. Lo statuto della Compagnia di Santa Maria Vergine e di San Zenobio di Firenze nel secolo XIV. Rim, Biblioteca di storia sociale, 16. Sbriziolo, L. (1968): Per la storia delle confraternite veneziane: dalle deliberazioni Miste (1310– 1476) del Consiglio dei Dieci. Scoale comunes, artigiane e nazionali. Atti dell’Istituto Veneto di Scienze, Lettere ed Arti, Classe di scienze morali, lettere ed arti, 126, 405–418. Schanzer, C. (1899): La trasformazione delle Confraternite nel diritto pubblico italiano. Rim, F.lli Capaccini Editori. [tefani}, V. (1956): Bratov{tine. Enciklopedija Jugoslavije, Zagreb, 2, 186–188. Vilfan, S. (1983): Prometni polo‘aj slovenskih de‘el in preskrba zahodnih mest (od 14. do 17. stoletja). Zgodovinski ~asopis, Ljubljana, 37, 1–2, 5–20. Vilfan, S. (1986): Temelji in razvoj denarnih sistemov v slovenskih de‘elah do 17. stoletja. Zgodovin- ski ~asopis, Ljubljana, 40, 4, 397–412. @ontar, J. (1957): Svilogojstvo in svilarstvo na Slovenskem od 16. do 20. stoletja. SAZU, Ljubljana. 67ZGODOVINSKI ̂ ASOPIS • 54 • 2000 • 1 (118) S u m m a r y Economic Situation of the Venetian Istria in the 17th and 18th Centuries Darko Darovec In comparison with its Italian neighbour as well as the Croatian and Slovene hinterland regions the economic situation of the Istrian peninsula, which was under the Venetian rule at the time, was relatively favourable in the period between the middle of the 13th to the middle of the 16th century. The period between the middle of the 16th until the beginning of the 17th century, however, was characterised by economic stagnation and even decline in the north, but especially in the rest of the Venetian Istria. This was due to the intensive trade with the hinterland of what is today Slovenia, and Trieste. That was namely the time in which the Austro-Hungarian monarchy increasingly started to favour its harbours of Trieste and, in part, Rijeka, introducing forced routes and high taxes which re-routed the traditional merchant routes of the Austrian, better yet of the predominantly Slovene population, away from the Venetian part of Istria to its two harbours. The subordination of northern Istrian towns at the time is also reflected in a multitude of Austrian money circulating in Venetian Istria; especially in the second half of the 18th century it became the principal means of payment not only in direct commercial transactions, but also in all the main state and provincial institutions such as the Venetian state chamber, the Istrian provincial fiscal chamber and Monte di Pietà in Koper, Piran, and Rovinj, in pawnshops and savings banks; due to these global processes all of above namely really operated only in the sphere of self-help and solidarity between the citizens, or better yet, between the upper classes. Despite an influx of newcomers, mainly from the areas of the Balkans which were under the Turkish rule, the already decimated population of the coastal towns in Istria and their direct hinterland could not economically recover to the extent that they were capable of adapting to the modern economic processes, manufactures, new trade products or new agrarian produce. The responsibility of the Venetian fiscal policy for such an economic situation in Istria was conside- rable. All products intended for overseas trade first had to go to Venice where taxes had to be paid; on top of this the insatiable state treasury burdened with increasingly higher taxes not only those products which were bringing any amount of income, but also those intended for home use. Such policy was faithfully copied by local authorities. The population’s reaction to these measures was predictable. Smuggling increased to a large extent and no, however fierce, means of punishment could prevent it. An increase in taxes denoted increased smuggling. This not only negatively affected the state treasury which, in compa- rison with the income tax obtained from other areas of the Venetian republic, could effortlessly manage without the meagre income from Istria, but also affected the income of local communes which had no way of obtaining help for developing their infrastructure or projects which could revive the lagging economy. Social relations, formed and rooted in the past, have been preserved in the Istrian social reality even after the period of the Venetian rule. Contrary to the period prior to the 16th century it would be difficult to attribute any visible efforts to develop the economy of Istria to the Venetian Republic. It is interesting, however, that in the second half of the 18th century, thus in the period which despite everything did exhibit a certain measure of economic progress, Venetian as well as local authorities ascribed the guilt for their own failures to the local, mostly rural population living in the hinterland, believing it to be lazy and not trying hard enough. These stereotypes, applied to the predominantly Slavic Istrian population, were put to good use in various nationalistic and irredentistic efforts later on.