^^ Apäczai Csere Jänos Gimnäzium ^ es Kollegium v Budimpešti ^ Laszlo Munkacsy ft 0 0 Uvod Z veseljem se vam predstavljam in vam predstavljam svojo šolo. Sem ravnatelj srednje šole in internata Apaczai Csere Janos Gimnäzium es Kollegium v Budimpešti, prestolnici naše države. Ogromna štirinadstropna stavba šole bo v tem šolskem letu stara 100 let (Ce si želite ogledati nekaj pristnega iz leta 1911, obišCite našo šolo, saj vse od izgradnje ni bila obnovljena). Sama šola je bila ustanovljena leta 1955 in je univerzitetna »praktiCna šola«, ki po državi slovi po visokih dosežkih na podroCju razvoja nadarjenih. V Cast mi je, da lahko delam v takšni instituciji in menim, da bi mi številni uCitelji lahko bili nevošCljivi za moj položaj, saj ime institucije na Madžarskem s seboj nosi prepoznavnost in spoštovanje. Po desetih letih uCiteljskega in mentorskega dela sem leta 2001 postal ravnatelj. To leto priCenjam svoj tretji mandat, saj so pri nas ravnatelji imenovani za pet let, po preteku mandata pa moramo ponovno kandidirati z novim strateškim programom. Še dodaten podatek: na Madžarskem kolektiv poda mnenje (pravzaprav gre za glasovanje) o kandidatih in programih, ki se upošteva pri sprejemanju odloCitev. Nekaj uradno zveneCih hvalnic: Apäczai je dodobra uveljavljena znamka na podroCju izobraževanja na Madžarskem in je zapisana v življenjepisih številnih znanih osebnosti. Šola je državi dala predsednika vlade, predsednika vrhovnega sodišCa, rektorje univerz, direktorje podjetij, številne vodilne znanstvenike, zdravnike, inženirje, ekonomiste, odvetnike in humaniste. Slišati je domišljavo, toda dodati moram, da že od ustanovitve številni izmed naših uspešnejših uCencev prihajajo iz zapostavljenih podroCij in družin po vsej državi. To je zapušCina sedemdesetih let, ko je bilo glavno vodilo izobraževanja enakopravnost. Menimo, da to vodilo velja upoštevati tudi danes. VkljuCCenost v izobraževanje uCCiteljev Bralcem bi rad pokazal, kaj je tisto, kar to šolo dela posebno, zato naj zaCnem kar s pojmom »praktiCne šole«, saj takšen tip šole v mednarodnem izobraževanju ni prav pogost. Pravzaprav gre, z nekoliko olepševanja, za madžarski »izum«. PraktiCne šole so institucije, ki jih vodi univerza, ki izobražuje uCitelje. Na Madžarskem veCino šol upravljajo lokalne obCine (npr. mesta ali Cetrti v glavnem mestu), so pa tudi nekatere izjeme, katere upravlja na primer Cerkev ali katera druga instituCija. V našem primeru je »lastnik« šole država, natanCneje univerza ELTE (kratiCa pomeni Eötvös Lorand Tudomanyegyetem, ki velja za eno od najstarejših in vsekakor najveCjo univerzo na Madžarskem), ki je odgovorna za izobraževanje uCiteljev. Vsako leto približno 200 študentov zaorje ledino svoje pedagoške prakse na naši šoli. Izkušeni uCitelji mentorji jih vodijo skozi izobraževalni proCes, v okviru katerega študentje pouCujejo naše oddelke. UCenCe v ApaCzai torej navadno pouCujejo redni uCitelji, ki pa jih od Casa do Casa zamenja uCitelj pripravnik. Našim uCenCem torej nikoli ni dolgCas. Slišati je odliCno, toda priznati moram, da v praksi le ni vse tako. Velik problem predstavljata vzdrževanje in oprema šolske stavbe, ki ravnatelju vedno znova povzroCata glavobole. Vsi vemo, da univerze prejemajo le malo sredstev iz davkov in drugih virov, iz katerih se siCer ^inanCirajo šole. To je preCejšnja slabost, toda pripadnost univerzi nikakor ni brez prednosti. Ena pomembnejših je dejstvo, da delo uCitelja mentorja velja za prestiž in zagotavlja vse-življenjsko uCenje. Skozi delo z uCitelji pripravniki se Clovek nauCi marsiCesa, kar bogati osebni strokovni razvoj. Dodatna prednost je tudi dejstvo, da delo uCitelja mentorja obsega le 12 ur pouCevanja na teden, ostale delovne ure pa potekajo v neposrednem stiku s pripravniki (najveC tremi za vsakega mentorja) in v okviru ostalih aktivnosti, kot je na primer pouCevanje metodologije na univerzi. Internat Petdeset deklet in petdeset fantov izmed skupno 650 uCenCev prebiva v internatu v šolski zgradbi, kar jim daje odliCne možnosti za osredotoCanje na uCenje v domaCem vzdušju. Vsekakor pa je lepo tudi spati uro dlje od sošolCev, ki v šolo vsak dan pripotujejo iz oddaljenih predelov mesta. Ideja o posebnem internatu za podporo nadarjenim uCenCem zveni odliCno, toda resniCi na ljubo prostori potrebujejo veliko obnove, da bi dosegli sprejemljiv standard za 21. stoletje. A naši uCenCi vendarle Cenijo priložnost za življenje v šolski zgradbi in veliko pridobijo z dodatnim pouCevanjem, ki ga naši uCitelji izva- jajo v popoldanskih urah, pa tudi z družabnimi dogodki in obcut-kom pripadnosti neki skupnosti. Iskanje nadarjenih mladih ljudi V svetu se je na vseh podroCjih priCel boj za nadarjene. Podjetja, ki vlagajo v znanstvene raziskave in inovacije, si želijo najboljše delovne sile, zato na univerzah išCejo najboljše strokovnjake. Enako delajo tudi veCje madžarske univerze, v svoje posebne programe za nadarjene vabijo najboljše uCence s srednjih šol. Tudi šole za podporo sodelujejo z osnovnimi šolami, kjer se kaže delo in rezultati na podroCju pouCevanja nadarjenih otrok. Naša šola je Clanica programa Madžarski genij, ki podpira nadarjene mlade študente pri realizaciji njihovih potencialov in razvoju v odgovorne intelektualce. Poleg tega svoje uCence nenehno spodbujamo pri preizkušanju njihovih sposobnosti s številnimi državnimi in mednarodnimi tekmovanji, kot so Državno akademsko tekmovanje srednjih šol ali Mednarodne olimpijske igre za uCence, na katerih naši uCenci dosegajo najvišja mesta v državi. Imamo torej veliko vrednot in vsi moramo delati na njihovem vzdrževanju. Redno organiziramo dneve odprtih vrat in dneve nadarjenih, ko povabimo otroke na našo šolo in jim omogoCimo, da pridobijo informacije iz prve roke (http://geniuszportal.hu/node/ 286). Tradicija in modernizacija Naša šola velja za tradicionalno, tako v smislu vsebine kot metodologije pouCevanja. Toda dandanes je vse težje motivirati otroke s preprostim frontalnim pouCevanjem in pristopom »s predavanjem in kredo«. Pojavljajo se vse moCnejše težnje po spremembah odnosa do pouCevanja in uCenja, spremembe pa izhajajo iz zahtev, ki jih postavlja naša univerza za izobraževanje uCiteljev. BodoCi uCi-telji otrok 21. stoletja potrebujejo sveže in fleksibilne pristope, s katerimi bodo lahko dopolnili tradicionalne tehnike in spretnosti pouCevanja. ZahvaljujoC našemu uspešnemu prispevku k državnemu operativnemu programu socialne prenove (ki ga je ^inanCno podprla Eu), smo v šolskem letu 2009/2010 v šolo vnesli nove metode izobraževanja na podlagi kompetenc. Med njih med drugim spadajo skupinsko delo pri doloCenih predmetih, izboljšave uCin-kovitih spretnosti individualnega uCenja in socialne kompetence, kot tudi uporaba informacijskih in komunikacijskih tehnologij. Naši uCenci sedaj opravljajo natanCno dokumentirana in predstavljena projektna dela - ce je mogoce v skupinah, ki spodbujajo sodelovanje. Toda zacetek prenove ni bil lahek. Številni ucitelji so postavljali naslednje vprašanje: zakaj bi uvajali spremembe, ce pa vsi rezultati naših ucencev šolo uvršcajo na vodilni položaj? Vedeti moramo, da upiranje naprednim idejam in praksam pomeni nazadovanje (kar prej ali slej pripelje do izgube vodilnega položaja). Kaj ponujamo? Šola v razlicne programe vpisuje ucence med 12. in 14. letom starosti. Programi se vecinoma osredotocajo na humanisticne vede, skupine s poudarkom na znanosti pa ostajajo tradicionalni temelj šole. V tako imenovanih splošnih oddelkih državni ucni nacrt do-loca vecino urnika vse do 11. razreda, ko se ucenci odlocijo še za dva dodatna predmeta glede na svoje karierne nacrte in interese. V specializiranih oddelkih ucenci poleg z zakonom dolocenih predmetov obiskujejo še povecano število ur glavnih predmetov že od 14. leta starosti (9. razred). Vsak takšen oddelek ima 1718 ucencev, kar omogoca odlicne pogoje za tutorsko delo skozi celotno šolsko leto. Številni ucenci iz vseh oddelkov so vkljuceni še v dodaten specializiran pouk za pripravo na državna tekmovanja in nadaljnji študij. Kako izbiramo uCCence? V katere aktivnosti poleg pouka se utcenci še vkljuccujejo? Apaczai je selektivna šola, zato morajo ucenci, ki želijo šolo obiskovati, opraviti pisni in ustni preizkus znanja v okviru državnega postopka za vpis v srednjo šolo. Na šolo se torej ni ravno preprosto vpisati, toda zato imamo ambiciozne in motivirane ucence. Seveda pa vloga le enega izmed najbolj talentiranih ucencev s seboj prinaša tudi nekaj težav: vcasih se je težko sprijazniti s konkurenco boljših, pa tudi strogi režim šolskih aktivnosti in domacih nalog po svoje obremenjujeta najstnike. Zato veliko pozornosti posvecamo obšolskim aktivnostim in drugim možnostim za ucence. Izobraževanje je sicer vecinoma osredotoceno na akademsko odlicnost, toda pozornost namenja tudi celotni osebnosti ucencev. Vsi ucenci so vabljeni k sodelovanju v razlicnih aktivnostih, ki jih ponuja šola. Med njih spadajo tudi tiste, ki jih organizira odbor ucencev, to so dramska skupina, pevski zbor in športne aktivnosti. Ponosni smo tudi na naš mesecni šolski casopis, ki ga pripravljajo ucenci, in na študentski radio. Vsako leto organiziramo šolski festival, med katerim so ucenci in ucitelji vabljeni k sodelovanju v akademskih predavanjih in interaktivnih kulturnih programih. Vzdržujemo dobre odnose z drugimi šolami in organiziramo obšolske programe, v katerih se lahko srecujejo ucenci s sorodnimi cilji in interesi, si izmenjujejo izkušnje in skupaj preživljajo svoj prosti cas. Vsako leto vec kot 200 ucencev uživa tudi na romanticnem nomadskem taborjenju ob reki Tisza. Apaczai sodeluje tudi v shemi Socrates/Comenius in številnih projektih izmenjave. Šola je tesno povezana s šolami, madžarsko govorecimi skupnostmi in drugimi institucijami v Transilvaniji v Romuniji. ZakljuCCek Na Madžarskem bo kmalu sprejet nov zakon o izobraževanju, ki bo prinesel številne spremembe (številne ostajajo neznanka - stanje v vseh šolah je negotovo). To so zaskrbljujoci dejavniki: • prestiž uciteljskega poklica in število uciteljev pripravnikov se zmanjšuje: na nekaterih podrocjih, npr. v naravoslovju, se na univerze ne vpiše niti en ucitelj pripravnik - ce se trend ne popravi, v nekaj letih nihce vec ne bo hotel biti ucitelj; • nova shema uciteljske kariere (ki prinaša dvige plac uciteljev) se bo pricela uvajati šele v šolskem letu 2013/2014. Toda trdno verjamemo, da naši pretekli rezultati in sedanje delo ne bodo zaman. Sam verjamem, da nadarjene mladine ne smemo prepustiti same sebi in da moramo vsem dati priložnost za pridobitev ustrezne izobrazbe, s cemer oblikujemo dober zgled za ostale šole. Naša vloga je, da poišcemo otroke, ki so nadarjeni za akademska podrocja (tradicionalne predmete), s tem da širimo informacije o sebi in nadarjenim omogocimo, da nas najdejo. Zato smo »Tocka nadarjenosti« (vec podatkov na spletni strani programa Madžarski genij). Ko nekdo potrebuje tutorja npr. za naravoslovje, mi zagotovimo ucitelje. Mrežno povezovanje je ena od mogodh rešitev za težave, s katerimi se dandanes spopadamo na podrocju izobraževanja. Nihce ne more biti uspešen v izobraževanju nadarjenih brez pravih partnerjev. ■ Laszlo Munkacsy je ravnatelj srednje šole in internata Apaczai Csere Janos Gimnazium es Kollegium v Budimpešti na Madžarskem. munkacsy@apaczai.elte.hu