O DRUŽBENI RAZVOJ MORAMO RAZUMETI, DELATI MORAMO ZNATI, USTVARJATI MORAMO HOTETI Smernice - temelj dobrega načrtovanja V juliju je skupščina občine sprejela smernice za pripravo družbe-i nega načrta občine za obdobje 1981—1985; v tem času so bile spre-jete tudi smernice za pripravo družbenega načrta mesta Ljubljana kot tudi smernice za pripravo družbenega načrta SR Slovenije. Ob izdelavi prvih dokumentov za pripravo bodočih družbenih načr-tov bi želel opozoriti na nekatere konkretnosti, s katerimi se sreču-jamo v vsakodnevnem življenju. V sistemu načrtovanja smo pri nas prešli več faz, npr. — načrtovanje gospodarske rasti (kot skupnega povečanja obsega proizvodnje). — jiačrtovanje gospodar-skega razvoja z obravnavanjem kvantitetnih, kvalitetnih in strukturnih sprememb v gospo- darstvu ter — načrtovanje družbenega razvoja z vključitvijo ciljev so-cialnega razvoja. Prvič pa je sedaj v pripravo smernic v družbeni plan vključen tudi prostor oziroma načrtova-nje njegove smotrne rabe. Nadaljevanje na 2. strani Razvoj sistema načrtovanja je očiten, vendar pa nas zanima tudi njegova učinkovitost oziroma uresničitev načrtovanih ciljev. Kot sistem za zavestno spremlja-nje družbenih pojavov nam družbeni plan določa skupno ra-zvojno politiko in ne opredeljuje le hipoteze in napovedi. Ustvar-jalna teorija načrtovanja nam mora pomagati pri spreminjanju in izboljševanju prakse. Tu pa ugotavljamo, da na nekaterih pomembnih področjih sprejetih ciljev ne dosegamo. Menim, da to velja predvsem va dve strateški področji: — akumujativnost in repro-dukcija (ne)sposobnost organi-zacij združenega dela ter — vključevanje v medna-rodno menjavo oziroma kon-kretno premajhna rast izvoza. Stališča o oceni stanja, dose-ianjih gibanj in o pomembnosti irvega področja so različna, ker ' analizi nimajo take teže, ozi-oma obratno: ugotavljamo, da •o v letu 197K sredstva za repro-iukcijo močno porastla (Analiza aresničevanja družbenega plana »R Slovenije v obdobjiTl976 — 1979, Poročevalec št. 16, stran 24). Kot primer pa bi navedel podatek za našo občino, kjer znašajo sredstva za razširjeno reprodukcijo po zaključnih ra-čunih za leto 197S na ravni ob-irine 1.368 milijonov din ter pro-¦ita sredstva za investicije 651 mi-lijonov. V teh sredstvih pa niso upoštevana oziroma prikazana izločanja iz poslovnega sklada (za nerazvite, energetiko, želez-niški in luški promet, ceste in ostalo), ki znašajo po naši analizi 291 milijonov, tako da so dejan-¦ika prosta sredstva za investicije v temeljnih organizacijah zdru-ženega dela le 360 milijonov din. Strinjam se z ugotovitvami, da lizka akumuiativnost bistveno /pliva na učinkovitost investira-ija, kar je povezano i mnogimi ladaljnjimi negativnimi posletli-:ami. Tudi premajhne rasti zvoza ne moremo obravnavati wvsem ločeno. O zavestnem usmerjanju bo-ločega razvoja brez razvoja zna-losti in njene povezave s prakso »ziroma brez lastncgu znunja. hi ežko eovorili; gledano z drugega •idika, lahko trdim, da družbeni azvoj temelji na ustre/no uspo-.obljenih Ijudeh (dr. Možina: >/.ačeti bi niorali / načrtovanjem prosilcev. Težko je razumeti, da je mcd ključnimi in nerešenimi pro-blcmi pri nas tudi preskrba ohea-nov, vcndar pričakujemo, da bodo v lem srednjeročnem ob-dobju / i/.gradnjo primemih oh-jektov rešene osnovne lc/ave. Pomanjkljiva pa je tudi zaščita potrošnika. Demografska rast prebivalstva bo zaradi priselitev oziroma za-radi obsežne stanovanjske gradi-tve tudi v naslednjem srednje-ročnem obdobju zelo hitra. Po oceni bo v občini konec leta 1985 okoli 85.000 prebivalcev, in to kot sedaj predvsem mladih dru-žin. Pretežni del porasta prebi-valstva je povezan z gradnjo no-vega naselja na Fužinah ter z gradnjo Novih Jarš. Na Fužinah hi bile z izvedbo vseh načrtova-nih objektov dane ustrezne mož-nosti bivanja, predvsem pa mo-ramo biti bolj kot so sedaj pri-pravljeni nuditi mlajšim genera-cijam širše možnosti za izobraže-vanje, za kulturo in športno de-javnost. Menim, d;i so v smernicah mest;i in občine dane pomemhne informacije o ra/ličnih mo/nosiih ruzvoja, ki pri nas tcmeljijo predvsem na možnostih prostorskega razvoja (proste povr-šine za stanovanjsko t>radnjo -X»,5ha, za industrijsko gradnjo '71,(13 ha, zašportne in rekreacijske dejuvnosti 145 ha). Ker med sprejemanjem smernic pravzaprav ni bilo pripomb (verjelno ludi zaradi prekratkega (er nenslre/-nega dopustniškega časa), /elim. da bi vsi nosilci planiranja sedaj, ko sprejemajo svoje planske dokumen-te, i/hajali i/. sprejetih smernic, v ka-lere je bilo vloženega veliko (rnda, na razpolago pa so ludi vse dodatne in-fornuicije in analize, lci so bile izde-lane ob lem. JOŽE KAVČIČ