Medijska pismenost za odrasle PROGRAM ZA IZVAJALCE IZOBRAŽEVANJ ZA ODRASLE Izdajatelj CMEPIUS, Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja, Ob železnici 33a, 1000 Ljubljana www.cmepius.si info@cmepius.si Leto izida: 2024 Avtorji programa f mag. Brigita Kruder, Ljudska univerza Slovenska Fotografija na naslovnici Bistrica www.freepik.com f Darijan Novak, Andragoški center Slovenije f mag. Zvonka Pangerc Pahernik, Andragoški center Lektura Slovenija P - LINGO PETRA TOMŠE S.P. Koordinatorica aktivnosti: Grafično oblikovanje f Ana Stanovnik Perčič, CMEPIUS CMEPIUS Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 199464195 ISBN 978-961-6628-71-6 (PDF) NAMEN IN CILJI PROGRAMA Temeljni namen programa Medijska pismenost za odrasle je dvig medijske pismenosti celotne družbe. Program Medijska pismenost za odrasle je Ta dokument predstavlja minimalne standarde nastal na podlagi Regionalnega kompetenčnega znanja in veščin, ki bi jih moral usvojiti vsak okvira medijske pismenosti za Črno goro, Srbijo, posameznik z željo po izboljšanju svoje medijske Bosno in Hercegovino, Hrvaško in Slovenijo. Je pismenosti, da bi lahko razumel in analiziral rezultat pobude predstavnikov navedenih držav, informacije, ki jih prejme prek medijev. Na da se vzpostavi skupni standard kompetenc, ki tej podlagi bi lahko zavestno sprejemal in se bo osnova za ustvarjanje programov usposabljanj poučeno odločal v številnih življenjskih situacijah. odraslih v vsaki državi, s ciljem dviga splošne ravni medijske pismenosti v družbi. V vsaki Program je pripravljen modularno. Lahko se izvaja od sodelujočih držav smo tako pripravili kot celovit program ali pa uporabimo posamezne izobraževalni program na podlagi izdelanega module. Posamezne module ali celoten program okvira. lahko vključimo v druge izobraževalne programe, v druge oblike izobraževanja, uporablja pa se Temeljni cilji programa so ustvariti temelje za: lahko tudi za načrtovanje medkurikularnih in f demokratično državljanstvo, interdisplinarnih vsebin. Medijska pismenost je f spodbujanje sposobnosti kritičnega namreč temeljna sestavina, pa tudi podlaga, za razmišljanja, razvoj številnih drugih pismenosti. f pridobivanje spretnosti za medijsko pismenost ter f krepitev pripravljenosti posameznikov za etično uporabo in delovanje v medijih. CILJNA SKUPINA IN POGOJI ZA VKLJUČITEV Namen programa Medijska pismenost za odrasle (ali sploh ne) vključujejo v izobraževanje odraslih, je dvig medijske pismenosti celotne družbe. je pa zanje medijska pismenost zelo pomembna, Vsebine in način implementacije programa saj vpliva na njihove življenjske odločitve. oziroma posameznih modulov pa je treba prilagoditi ciljnim skupinam. Te so na višji ravni V ciljno skupino ‘najširša javnost – udeleženci strukturirane kot: izobraževalnih programov za odrasle’ lahko f najširša javnost – udeleženci izobraževalnih opredelimo naslednje podskupine: programov za odrasle, f odrasli na splošno, f strokovna javnost (izobraževalci odraslih in f odrasli z nizko razvitimi temeljnimi drugi strokovnjaki), zmožnostmi, ne glede na zaposlitveni položaj, f nosilci politike v različnih resorjih. starost ali druge značilnosti, f mlajši odrasli, ki zgodaj opustijo šolanje, in Znotraj prve skupine so ciljne podskupine osipniki, opredeljene glede na nacionalne prioritete f starejši (65+), (Resolucija o nacionalnem programu f drugi odrasli. izobraževanja odraslih v Sloveniji za obdobje 2022–2030). Vsi odrasli bi morali imeti usvojene kompetence, znanja in veščine s področja medijske pismenosti Ko gre za dejavnosti, ki so financirane iz javnih na vsaj temeljnem nivoju. To je nujno potrebno za sredstev, se moramo osredotočiti na tiste skupine opolnomočeno delovanje v sodobni družbi. prebivalcev, ki imajo zaradi različnih ovir težji dostop do izobraževanja in učenja. Ti se redko CILJ PROGRAMA IN UČNI IZIDI Pridobivanje znanj in veščin, zasnovanih v tem 6. kritično obravnava prepričevalni potencial okviru medijske pismenosti, predpostavlja, da medijskih vsebin; lahko oseba samostojno: 7. razlikuje svobodo govora od sovražnega govora; 1. kritično analizira in razume medijska 8. analizira in razume manipulativno naravo sporočila; vseh informacij in medijev; 2. analizira vsebino medijskih sporočil; 9. presodi učinek medijskega sklicevanja na 3. interpretira sporočila in ravna na podlagi teh čustva, oblikovanje mnenj, stališč in vrednot; dobljenih sporočil; 10. pri presojanju upošteva zgodovinske, 4. pojasni vpliv medijskih in uporabniško družbene, kulturne in osebne vidike; ustvarjenih vsebin na sistem vrednot 11. pojasni pomen in uporabo sodobnih medijev; posameznika/skupine; 12. varno uporablja digitalne medije, družbena 5. oceni učinek vpliva medijskih vsebin na omrežja in splet. dojemanje, vedenje, čustva in stališča posameznika/skupine; TRAJANJE PROGRAMA Program se lahko izvede celovito ali kot ur, ki se izvedejo v obliki tematske delavnice. posamezni moduli. Uporabimo ga lahko kot Celoten program bi tako trajal minimalno 15 ur in pripomoček za umeščanje vsebin in ciljev optimalno 25 andragoških ur. Poleg predvidenih medijske pismenosti v druge programe za neposrednih izobraževalnih ur lahko načrtujemo odrasle. tudi dodatno vodeno samostojno učenje odraslih. Če se program izvaja celovito, predlagamo, da se posameznemu modulu nameni 3–5 andragoških Foto: www.freepik.com VSEBINA PROGRAMA Program medijske pismenosti za odrasle je 3. SVOBODA GOVORA IN SOVRAŽNI GOVOR sestavljen iz 5 modulov. 4. MANIPULACIJA, DEZINFORMACIJE IN STEREOTIPI 1. KRITIČNO BRANJE IN RAZUMEVANJE 5. ZNAČILNOSTI SODOBNIH MEDIJEV, MEDIJSKEGA SPOROČILA ZASEBNOST IN VARSTVO PODATKOV NA 2. MEDIJI IN VREDNOTE SPLETU MODULI in izbrane vsebine VSEBINE – podrobnejša opredelitev izbranih vsebin Kritično branje medijskih vsebin je kompleksna veščina, ki predpostavlja sposobnost razumevanja KRITIČNO BRANJE IN RAZUMEVANJE in presojanja dostopnih informacij. Zelo pomembno MEDIJSKEGA SPOROČILA je doseči dovolj visoko raven znanja za razumevanje, saj to v veliki meri prispeva k temu, kako se v Pet ključnih konceptov medijske pismenosti družbi znajdemo. Z branjem se razvija sposobnost sporazumevanja v različnih novih situacijah ter Informiranje in prepričevanje sposobnost uporabe sodobnih informacijskih tehnologij ter razumevanja naravnih in družbenih Način delovanja tradicionalnih medijev in način okoliščin, kar hkrati pripelje do sposobnosti delovanja digitalnih medijev reševanja težav. Cilj tega modula je zato razviti veščino branja, ki omogoča presojanje medijskih Delovanje socialnih omrežij vsebin, oblikovanje lastnih stališč ter aktivno sodelovanje v javnem prostoru in družbi nasploh, vključno s produkcijo lastnih sporočil. Cilj tega modula je tako razumeti, kako medijska vsebina in tista, ki spominja na medijsko vsebino (novi mediji), vplivata na sistem vrednot posameznika in kako oblikujeta družbene MEDIJI IN VREDNOTE vrednote. Prav tako je pomembno razumeti, koliko se potrošnik medijske in uporabniško Pravni okvir za delovanje medijev ustvarjene vsebine zaveda tega vpliva in ali kritična analiza zadostuje v situacijah, ko se medij igra s Etični standardi novinarstva posameznikovimi čustvi. Vprašanje, ki se postavlja, ni, ali mediji vplivajo na oblikovanje osebnih in Namenskost medijskih vsebin družbenih vrednot ali ne, temveč zakaj, koliko in na kakšen način. Mediji so pred desetletji veljali Sistem vrednot in vloga medijev pri njegovem za eno najpomembnejših sredstev socializacije. oblikovanju Zagotavljajo nam pripravljene modele ravnanja, tako da nekatera potrjujejo, druga pa zavračajo. Pravna določila in etični kodeks določajo svobodo izražanja, prepoved sovražnega govora, prepoved diskriminacije, zaščito mladoletnikov, zaščito dostojanstva in podobne institute. MODULI in izbrane vsebine VSEBINE – podrobnejša opredelitev izbranih vsebin SVOBODA GOVORA IN SOVRAŽNI GOVOR Brez svobode govora ni sodobnega sveta, vendar ta svoboda ni absolutna. Svoboda govora je izjemno Svoboda govora pomemben del človekovih svoboščin, vendar ta, tako kot vse ostale, seže samo do meja svobode Medijska svoboda drugega. Mejo je težko določiti, če se sogovorci o njej ne dogovorijo, zato je v tem primeru dialog Sovražni govor (pojem in oblike, prepoznavanje) nujen. Brez dogovora pride do nasilja. Strokovnjaki pravijo, da svoboda govora v neki družbi vodi k Cenzura in avtocenzura v medijih dialogu, ki je predpostavka demokracije, sovražni govor pa vodi v nasilje. Skladno s tem je treba nujno Presojanje medijskih sporočil v skladu s svobodo razumeti, da je pomembno doseči ravnotežje in govora in prepoznavanje sovražnega govora sistemsko preprečevati sovražni govor. Cilj tega modula je zato razumevanje razlike med Politična instrumentalizacija sovražnega govora svobodo govora in žaljivim in sovražnim govorom, določitev meja in razvijanje zavesti o pomenu Kreiranje medijskih sporočil brez uporabe sovražnega sistemske zaustavitve in preprečevanja sovražnega govora govora v družbi. Mediji vedno manipulirajo. Vse informacije so MANIPULACIJA, DEZINFORMACIJE IN manipulacija. Ključnega pomena se je zavedati STEREOTIPI manipulativne narave vseh medijev in informacij. Vsak medij vedno vpliva na prejemnika informacij prek čustev, zgodovinske, socialne in kulturne Manipulativna narava vseh medijev perspektive posameznika, s čimer vpliva na njegova mnenja, stališča, vrednote in identiteto. Dezinformacije, prevare, stereotipi, predsodki, lažne Cilj tega modula je izboljšanje znanj, veščin in novice (prepoznavanje, namen in negativni učinki) kompetenc, ki udeležencem omogočajo lažje in kakovostnejše presojanje narave in namena Posameznik kot prejemnik in kreator informacij informacij ter posebej izpostavijo manipulacije, ki imajo negativno konotacijo. Sodobni mediji (primerjava s tradicionalnimi) Ta modul se tako izvaja s ciljem povečanja osveščenosti posameznika o njegovi aktivni vlogi Orodja za preverjanje in verifikacijo medijskih vsebin prejemnika in ustvarjalca informacij. Cilj tega modula je razumeti najpomembnejše lastnosti sodobnih medijev, od tehničnih do ZNAČILNOSTI SODOBNIH MEDIJEV, ZASEBNOST komunikoloških in socioloških, ter udeležencem IN VARSTVO PODATKOV NA SPLETU omogočiti uporabo pridobljenega znanja in veščin pri uporabi medijev in podatkov v vsakodnevnem življenju. Ko gre za digitalne in spletne medije, Sodobni mediji (lastnosti, narava, nadzor) bodo udeleženci prepoznali naravo in pozitivne ter negativne posledice (digitalnosti, (ne)pristnosti, Zasebnost, javnost, anonimnost anonimnosti, večsmernosti, interaktivnosti, obilja medijev in vsebin, zasičenosti z informacijami, Delovanje algoritmov v digitalnih in družbenih medijih senzacionalizma, (ne)zanesljivosti virov in (digitalni odtis, piškotki, sledilne tehnologije, virusi, informacij, komercializacije in nadzora). Prav digitalna identiteta ...) tako bodo preučene posamezne oblike digitalnih naprav, omrežij, tehnologij in aplikacij v luči njihove Posameznik in sodobni mediji (samozaščitno raznolike uporabe in tudi v luči pridobivanja veščin delovanje, varovanje osebnih podatkov, prilagajanje in prepoznavanja nevarnosti, varstva podatkov in kritična raba) zaščite lastne zasebnosti in zasebnosti drugih ter posledic sprejemljive in nesprejemljive uporabe medijev. KATALOG ZNANJ Program je zastavljen modularno. Vsak od Po modulih so zapisani vsebinski sklopi oziroma izbranih modulov se lahko uporablja posamično teme. Navedeni so učni izidi in podrobno ali kot sestavina celotnega programa. Lahko tudi znanja, veščine in stališča, ki so rezultat se poljubno, delno ali v celoti umešča v druge realizacije ciljev programa pri posamezniku. izobraževalne programe. Uporabijo se lahko učni izidi, izbrane vsebine ali moduli. Ime modula 1. KRITIČNO BRANJE IN RAZUMEVANJE MEDIJSKEGA SPOROČILA f Kritično analizira in razume medijska sporočila. f Analizira vsebino medijskih sporočil. Učni izidi f Interpretira sporočila in ravna na podlagi pridobljenih informacij. f Uporablja postopek kritičnega branja medijskega sporočila na konkretnem primeru. Vsebinski sklopi/teme Znanja Veščine Stališča D Prepozna pet D Kritično dojema D Ozaveščanje o ključnih konceptov osnovna (naslovna) pomenu kritičnega medijske sporočila in presojanja medijske pismenosti. spremljevalno vsebine. D Razume pomen vsebino. D Oblikovanje Pet ključnih konceptov medijske D Bere vsebino in argumentiranih medijske pismenosti pismenosti. razume prebrano. stališč o prejetem D Uporablja objektivne D Kritično presoja sporočilu. Informiranje in argumente za celotno vsebino. D Prepoznavanje prepričevanje ravnanje/aktivnost. D Prepozna, kdo ima namena medijskih D Pojasni razliko med korist od medijskega sporočil. Način delovanja informiranjem in sporočila. tradicionalnih medijev in prepričevanjem. D Uporaba ključnih način delovanja digitalnih D Našteje načine vprašanj za medijev informiranja in presojanje sporočil. prepričevanja. D Kreativne tehnike Delovanje socialnih D Razlikuje načine različnih medijev omrežij delovanja in njihov vpliv na tradicionalnih vsebino ter namen medijev, digitalnih sporočila. medijev in družbenih omrežij. Ime modula 2. MEDIJI IN VREDNOTE f Pojasni vpliv medijskih in uporabniško ustvarjenih vsebin na sistem vrednot posameznika/skupine. f Oceni učinek vpliva medijskih vsebin na dojemanje, vedenje, čustva in stališča posameznika/skupine. f Kritično obravnava prepričevalni potencial medijskih vsebin in Učni izidi interpretira sporočila na tej podlagi. f Uporablja pravni okvir in pozna svoje pravice po pravočasnih, točnih in resničnih informacijah. f Pozna etične standarde profesionalnega novinarstva. f Pozna pomen pravočasnega in resničnega informiranja. f Razume odgovornost kreatorjev medijskih vsebin. Vsebinski sklopi/teme Znanja Veščine Stališča D Pozna osnove D Razlikuje lasten D Zavest o pomenu pravnega položaj in položaj spoštovanja etičnih medijskega okvira drugih glede na norm pri oblikovanju in svojo pravico do različne sisteme in deljenju vsebin. točnih, resničnih vrednot. D Pripravljenost na in pravočasnih D Prepozna kršitev preučitev različnih informacij. zakona in etičnega sistemov vrednot. D Pozna etične kodeksa v medijskih D Odprtost za standarde za vsebinah, ki jih izmenjavo mnenj profesionalno spremlja. v zvezi z različnimi novinarstvo in D Zna oceniti stopnjo sistemi vrednot. tradicionalne ter vpliva medija na nove medije. dojemanje, vedenje, D Prepozna čustva in stališča. odgovornost D Angažirano in Pravni okvir za delovanje in objektivnost ustrezno sodeluje medijev (nepristranskost) v izmenjavi mnenj ustvarjalcev o temi vpliva Etični standardi medijskih in medijskih vsebin na novinarstva uporabniško družbene in osebne ustvarjenih vsebin vrednote. Namenskost medijskih ter vpliv lastnikov na vsebin uredniško politiko medijev – vsebin. Sistem vrednot in vloga D Prepozna namen, tj. medijev pri njegovem končni cilj medijske oblikovanju vsebine. D Pojasni lastnosti sistema vrednot glede na izobraževanje, ekonomski status, ideološke položaje, politične moči in drugo. D Pojasni vlogo in pomen medijev (posebej javnih medijskih servisov) pri izboljšanju medijske pismenosti. Ime modula 3. SVOBODA GOVORA IN SOVRAŽNI GOVOR f Razlikuje svobodo govora od sovražnega govora. f Analizira in razume manipulativno naravo vseh informacij in medijev. f Presodi učinek medijskega sklicevanja na čustva, oblikovanje mnenj, stališč in vrednot. Učni izidi f Pri presojanju upošteva zgodovinske, družbene, kulturne in osebne vidike. f Uporablja mehanizme za zaščito medijev in pri kreiranju lastnih medijskih sporočil ne krši načel svobode govora in ne uporablja sovražnega govora. Vsebinski sklopi/teme Znanja Veščine Stališča D Razume razliko med D Uporablja načela D Spoštovanje vrednot Svoboda govora svobodo govora in svobodnega govora. in načela pravice do sovražnim govorom. D Vzdrži se svobode govora. Medijska svoboda D Presoja meje sovražnega govora. D Obsojanje medijske svobode D Vrednoti medijsko sovražnega govora. Sovražni govor (pojem in (kritično bere vsebino v skladu D Sprejemanje oblike, prepoznavanje) medijska sporočila). z načeli svobode pomena medijske D Preučuje politično govora. svobode za Cenzura in avtocenzura v instrumentalizacijo demokratično civilno medijih sovražnega govora družbo. v luči medijskih D Zavest o pomenu Presojanje medijskih svoboščin. medijske svobode sporočil v skladu D Razume pojma za zdravo s svobodo govora cenzura in demokratično in prepoznavanje samocenzura. družbo. sovražnega govora D Odprtost in pripravljenost Politična sprejemanja, instrumentalizacija upoštevanje sovražnega govora drugačnih mnenj. Kreiranje medijskih sporočil brez uporabe sovražnega govora Ime modula 4. MANIPULACIJA, DEZINFORMACIJE IN STEREOTIPI f Analizira in razume manipulativno naravo vseh informacij in medijev. f Presodi učinek medijskega sklicevanja na čustva, oblikovanje mnenj, stališč in vrednot. f Pri presojanju upošteva zgodovinske, družbene, kulturne in osebne Učni izidi vidike. f Pojasni pomen in uporabo sodobnih medijev. Vsebinski sklopi/teme Znanja Veščine Stališča D Razume vpliv D Uporablja orodja D Izboljšanje medijev na nastanek za prepoznavanje in krepitev stereotipov. dezinformacij in komunikacije ter D Razume odnos manipulacij. spoštljive izmenjave med stereotipi D Se posvetuje, mnenj. Manipulativna narava in oblikovanjem pridobiva D Sprejemanje vseh medijev družbenih stališč in informacije iz različnosti. vrednot. različnih virov/ D Krepitev zavesti o Dezinformacije, D Razume pojem medijev. lastni odgovornosti prevare, stereotipi, dezinformacije. D Analizira in in aktivnosti ter predsodki, lažne novice D Razume namen interpretira sposobnosti (prepoznavanje, namen in dezinformacij informacije z vidika pri ustvarjanju negativni učinki) in njihov vpliv manipulacije. informacij. na odločitve D Odgovorno ustvarja D Pozitivno stališče Posameznik kot prejemnika. lastna medijska do demokratičnega prejemnik in kreator D Prepozna sporočila. aktivnega informacij dezinformacije na državljanstva. konkretnem primeru. Sodobni mediji D Razume namen (primerjava s manipulacije. tradicionalnimi) D Prepozna različne vrste manipulacij. Orodja za preverjanje D Prepozna in in verifikacijo medijskih razume namen vsebin dezinformacij, prevar, stereotipov, lažnih novic in njihovih negativnih učinkov. Ime modula 5. ZNAČILNOSTI SODOBNIH MEDIJEV, ZASEBNOST IN VARSTVO PODATKOV NA SPLETU f Pojasni pomen in uporabo sodobnih medijev. f Varno uporablja digitalne medije, družbena omrežja in splet. f Kritično analizira in razume medijska sporočila. Učni izidi f Pojasni vpliv medijskih in uporabniško ustvarjenih vsebin na sistem vrednot posameznika/skupine. f Oceni učinek vpliva medijskih vsebin na dojemanje, vedenje, čustva in stališča posameznika/skupine. Vsebinski sklopi/teme Znanja Veščine Stališča D Prepozna D Razlikuje medije D Razumevanje najpomembnejše glede na lastnosti in pomena poznavanja lastnosti sodobnih možnosti. lastnosti sodobnih medijev. D Prepozna osebne medijev. D Prepozna podatke, uporablja D Kritičen, etičen in najpomembnejše različne načine odgovoren odnos do lastnosti zaščite podatkov uporabe sodobnih najpogosteje na spletu in medijev. uporabljenih preprečuje njihovo D Zavest o potrebi po družbenih medijev. posredovanje zaščiti zasebnosti in Sodobni mediji (lastnosti, D Razume naravo javnosti. podatkov. narava, nadzor) sodobnih medijev. D Uporablja in svojim D Odprtost do novih D Pozna vlogo in potrebam prilagodi rešitev pri varni Zasebnost, javnost, lastnosti nadzora posamezne uporabi sodobnih anonimnost sodobnih medijev. nastavitve aplikacij medijev. D Pozna pojme in programov, ki Delovanje algoritmov v zasebnost, javnost jih uporablja, ter digitalnih in družbenih in anonimnost. digitalna orodja za medijih (digitalni D Prepozna vlogo zaščito zasebnosti. odtis, piškotki, sledilne in pozna način D Oblikuje, objavlja tehnologije, virusi, delovanja algoritmov in deli medijske digitalna identiteta ...) v digitalnih in vsebine etično družbenih medijih. in družbeno Posameznik in sodobni D Pozna načine odgovorno. mediji (samozaščitno oblikovanja digitalne delovanje, varovanje sledi, vlogo in vrste osebnih podatkov, piškotkov ter drugih prilagajanje in kritična sledilnih tehnologij, raba) pomnilnikov, virusov, trojanskih konjev in lažnega predstavljanja. D Prepozna različne nevarnosti, ogrožanje zasebnosti in podatkov ter načine njihove zaščite. ORGANIZACIJA IN IZVEDBA IZOBRAŽEVANJA Program se lahko izvede celovito ali kot Predlogi in možnosti za izvajanje celotnega posamezni moduli. Uporabimo ga lahko kot programa ali posameznih modulov v neformalnih pripomoček za umeščanje vsebin in ciljev izobraževalnih programih za odrasle: medijske pismenosti v druge programe za f študijski krožki, odrasle. f neformalni izobraževalni programi za osebnostno rast, Predlogi za umeščanje programa Medijska f neformalni programi za pridobivanje splošnih pismenost za odrasle v formalne programe za in/ali poklicnih kompetenc (NIPO), odrasle: f drugi programi pismenosti (finančna, f osnovna šola za odrasle (izbirni predmeti, okoljska, digitalna ...), namenski dnevi, interesne vsebine), f posamezne izobraževalne delavnice in f javnoveljavni programi srednješolskega dogodki, izobraževanja (odprti kurikulum, obvezne f programi Univerz za tretje življenjsko obdobje, izbirne vsebine, interesne dejavnosti), f obeležitve namenskih/svetovnih dni (svetovni f posebni programi za odrasle: dan svobode medijev, varne rabe interneta, f programi usposabljanj za življenjsko pravic potrošnikov, mednarodni dan starejših uspešnost, ...), f računalniška pismenost za odrasle, f dejavnosti v izobraževanju odraslih, f spoznavanje slovenske zgodovine, kulture in f promocijsko-informativne dejavnosti (Tedni ustavne ureditve v Republiki Sloveniji, vseživljenjskega učenja, Parada učenja), f digitalna pismenost za odrasle, f svetovalna dejavnost v izobraževanju odraslih, f projektno učenje za mlajše odrasle, f samostojno učenje v središčih za samostojno f začetna integracija priseljencev, učenje. f slovenščina kot drugi in tuji jezik. DIDAKTIČNA PRIPOROČILA Usposabljanje naj bo zasnovano na Delavnice naj bodo zasnovane po načelih posameznikovi aktivnosti. Udeleženci naj se na projektnega dela. Jasno zastavimo cilje, skupaj konkretnih premerih učijo uporabe teoretičnih z udeleženci načrtujmo učne izide, izbirajmo znanj. Pri tem bodo ob aktivnostih spreminjali vsebino in aktivno spremljajmo proces usvajanja svoje predstave, stališča in vrednote. Ključno kompetenc. Ozavestimo procese učenja in je upoštevanje dejstva, da ima vsak odrasli že ustvarimo okoliščine, ki omogočajo transfer številne izkušnje z mediji, ki so bolj ali manj znanja. Sproti preverjamo doseženo znanje, ozaveščene. Odraslim je treba omogočiti veščine in stališča ter vrednote. učenje na podlagi njihovih izkušenj in izkušenj drugih udeležencev, ob sodelovalnem učenju, ki vključuje visoko stopnjo aktivnosti vseh, odraslih udeležencev in učiteljev. Izbrane vsebine, dinamiko in tempo izvajanja prilagodimo udeležencem izobraževanja. Upoštevamo njihova pričakovanja, izobraževalne potrebe, predznanje in izkušnje, pa tudi stopnjo digitalne pismenosti. Primerna je kombinacija vseh oblik dela, tako skupinske (heterogene in homogene), frontalne kot tudi delo v dvojicah in individualno delo. Uporabljamo lahko različne metode dela, prevladujejo pa naj pogovorne metode, ob katerih uporabimo različne prikaze, metode reševanja problemov, študije primerov, predstavitve, krajša predavanja in razlage ter igre vlog. Foto: www.freepik.com Predlog izvedbe celovitega programa v obsegu 25 andragoških ur. Modul/delavnica Način izvedbe Trajanje Uvod Predstavitev programa, udeležencev programa in načina dela. Predstavitev ciljev in izbor vsebin modula Analiza konkretnega primera. Kritično branje in Uporaba in krepitev pridobljenih kompetenc na izbranih razumevanje medijskega primerih. 5 andragoških ur sporočila Prikaz možnosti implementacije novih kompetenc v vsakdanjem življenju. Razprava in ozaveščanje procesa učenja. Predstavitev ciljev in izbor vsebin modula. Analiza konkretnega primera. Uporaba in krepitev pridobljenih kompetenc na izbranih Mediji in vrednote primerih. 5 andragoških ur Prikaz možnosti implementacije novih kompetenc v vsakdanjem življenju. Razprava in ozaveščanje procesa učenja. Predstavitev ciljev in izbor vsebin modula. Analiza konkretnega primera. Svoboda govora in Uporaba in krepitev pridobljenih kompetenc na izbranih sovražni govor primerih. 5 andragoških ur Prikaz možnosti implementacije novih kompetenc v vsakdanjem življenju. Razprava in ozaveščanje procesa učenja. Predstavitev ciljev in izbor vsebin modula. Analiza konkretnega primera. Manipulacija, Uporaba in krepitev pridobljenih kompetenc na izbranih dezinformacije in primerih. 5 andragoških ur stereotipi Prikaz možnosti implementacije novih kompetenc v vsakdanjem življenju. Razprava in ozaveščanje procesa učenja. Predstavitev ciljev in izbor vsebin modula. Značilnosti sodobnih Analiza konkretnega primera. medijev, zasebnost in Uporaba in krepitev pridobljenih kompetenc na izbranih varstvo podatkov na primerih. 5 andragoških ur Prikaz možnosti implementacije novih kompetenc v spletu vsakdanjem življenju. Razprava in ozaveščanje procesa učenja. Zaključek Zaključek programa in ozaveščena presoja doseženih učnih izidov. Podelitev potrdil. MATERIALNI IN KADROVSKI POGOJI ZA IZVEDBO PROGRAMA Program izvajamo v okolju, ki je prilagojeno Kadar se program Medijska pismenost za izobraževanju odraslih. V prostoru naj bosta odrasle izvaja (v celoti ali le delno) v formalnih ustrezna oprema in pohištvo. Pohištvo naj bo izobraževalnih programih, ga lahko izvajajo mobilno, da omogoča delo v različnih oblikah le ustrezno usposobljeni strokovni delavci, v (frontalna, skupinska, dvojice ...) in enostavno skladu z veljavnimi zakoni in pravilniki, ki urejajo prehajanje med njimi. Prostor mora biti ustrezno kadrovske in materialne pogoje za izvajanje osvetljen, ogrevan in prezračevan, zagotovljeni pa določenega programa. morajo biti tudi ostali pogoji (sanitarije, dostop). Za samo izvedbo potrebujemo ustrezno opremo Kadar se program ali njegovi moduli izvajajo za prikazovanje in predvajanje: računalnik in v neformalnih izobraževalnih programih za projektor ali e- tablo oziroma večji digitalni odrasle, ga koordinirajo in izvajajo strokovni zaslon, dostop do interneta. Za delo v skupinah delavci v izobraževanju odraslih z ustreznimi predlagamo zagotovitev dodatnih digitalnih kompetencami. Učenje lahko koordinirajo tudi naprav z dostopom do interneta (tablice, prenosni mentorji študijskih krožkov. V programu lahko ali stacionarni računalniki, pametni telefoni). Ob sodelujejo tudi strokovnjaki s področja medijske zagotovitvi dostopa do interneta in električnega pismenosti, novinarji, publicisti, strokovnjaki za napajanja lahko udeleženci uporabljajo svoje medijsko komunikacijo, komunikologi in drugi, ki digitalne naprave. Izvajalec programa po potrebi izkažejo svoje kompetence na podlagi delovnih zagotovi dodatne pripomočke in učna gradiva, v izkušenj, referenc ali formalne izobrazbe. skladu z načrtom izvedbe. ZAKLJUČEK PROGRAMA, PREVERJANJE ZNANJA, POTRDILO O UDELEŽBI Predlagamo, da se ob zaključku programa v obliki študijskega krožka ali neformalnega udeležencem izda potrdilo o aktivnem izobraževalnega programa, predlagamo, da se sodelovanju v programu Medijska pismenost udeležencem, ki so sodelovali najmanj v 80 % za odrasle. Na potrdilu se navede module, ki programa, izda tudi priloga k potrdilu, na kateri so se jih je odrasli udeležil in se aktivno učil. V navedeni učni izidi in pridobljene kompetence. primeru celovite izvedbe programa, na primer Foto: katemangostar, www.freepik.com VIRI IN LITERATURA f Izhodišča za pripravo javnoveljavnih f Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje, izobraževalnih programov za odrasle. izobraževanje odraslih, izobraževalni K. Dovžak et. al., Andragoški center programi. Slovenije, Ljubljana 2020. f Spletna stran: https://www.gov.si/ f Resolucija o nacionalnem programu podrocja/izobrazevanje-znanost-in-sport/ izobraževanja odraslih v Republiki Sloveniji izobrazevanje-odraslih/, pridobljeno 28. 8. za obdobje 2022–2030 (ReNPIO22–30). 2023. Uradni list RS 49/2022. f Kompetenčni okvir medijske pismenosti: Črna gora, Srbija, Hrvaška, Slovenija, Bosna in Hercegovina. B. Jelušić et. al., CMEPIUS, Ljubljana 2023.